KIO 2860/24 WYROK Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 14.01.2025

Sygn. akt:  KIO 2860/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:    

Przewodniczący:  

Mateusz Paczkowski 

Beata Pakulska-Banach 

Katarzyna Paprocka 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  9 

sierpnia  2024  r.  przez  wykonawcę  Dekpol  Budownictwo  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Pinczynie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Lotnicze  Pogotowie 

Ratunkowe 

z siedzibą w Warszawie 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się 

o  udzielenie  zamówienia  NDI  S.A.  z  siedzibą  w  Sopocie  NDI  SOPOT  S.A.  z  siedzibą 

w Sopocie 

orzeka: 

umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 3 wobec jego wycofania, 

w pozostałym zakresie oddala odwołanie, 

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Dekpol  Budownictwo  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Pinczynie i: 

3.1 zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr  (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę  Dekpol Budownictwo 

Sp. z o.o. z siedzibą w Pinczynie tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  Dekpol  Budownictwo  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Pinczynie  na  rzecz 

zamawiającego  Lotnicze  Pogotowie  Ratunkowe z  siedzibą  w  Warszawie  kwotę  3 600 zł  00 


gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

………………………….. 

………………………….. 

………………………….. 


Sygn. akt: 

KIO 2860/24 

UZASADNIENIE 

Lotnicze  Pogotowie  Ratunkowe 

z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  „Zamawiający”),  prowadzi 

zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych 

(Dz. U.  z  2023  r.  poz.  1605  ze 

zm.  dalej:  „ustawa  Pzp”)  postępowanie  o udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.:  „Budowa  budynku 

Krajowego  Centrum  Monitorowania  Ratownictwa  Medycznego  wraz  z  niezbędną 

infrastrukturą  techniczną  oraz  zagospodarowaniem  terenu  na  części  działki  nr  ew.  7/10 

obrębu  6-10-01,  położonej  przy  ul.  Księżycowej  5  w  dzielnicy  Bemowo  m.st.  Warszawy” 

(znak  postępowania:  ZP/5/X/2023).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  jest  powyżej  progów 

unijnych.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 

11 października 2023 r. pod numerem: 2023/S 196-613036. 

W dniu 9 sierpnia 2024 r. 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, 

przedmiotowym  postępowaniu  złożył  wykonawca  Dekpol  Budownictwo  Sp.  z  o.o. 

siedzibą w Pinczynie (dalej: „Odwołujący”).  

Odwołanie  złożono  od  niezgodnych  z  ustawą  Pzp  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego 

polegających  na  zaniechaniu  wykluczenia  Wykonawcy  –  Konsorcjum  firm:  NDI  S.A. 

siedzibą  w  Sopocie  oraz  NDI  Sopot  S.A.  z  siedzibą  w  Sopocie  (dalej  jako:  „Konsorcjum 

NDI”)  z  udziału  w  postępowaniu  i  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  NDI  oraz 

na wyborze tej oferty jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

1) art. 109 ust. 1 pkt 7) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp poprzez zaniechanie 

odrzucenia oferty Konsorcjum NDI, podczas gdy w stosunku do Konsorcjum NDI ziściły się 

określone  w  art.  109  ust.  1  pkt  7)  ustawy  Pzp  przesłanki  wykluczenia  (wskazane 

uzasadnieniu  odwołania),  a  Konsorcjum  NDI  nie  skorzystało  z  możliwości 

przeprowadzenia  procedury  oczyszczenia,  określonej  w  art.  110  ust.  2  ustawy  Pzp,  wraz 

ze 

złożeniem  oferty,  ani  w  odpowiedzi  na  wskazanie  takiej  możliwości  w  wezwaniu 

Zamawiającego  z  9  lipca  2024  r.,  a  jedynie  złożyło  wyjaśnienia  mające  wykreować 

Zamawiającego błędne przeświadczenie, iż wobec Konsorcjum NDI nie zachodzi podstawa 

wykluczenia, określona w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp; 


2) art. 109 ust. 1 pkt 5) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp poprzez zaniechanie 

odrzucenia oferty  Konsorcjum NDI,  podczas  gdy  w stosunku  do  Konsorcjum NDI 

ziściły się 

określone  w  art.  109  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  przesłanki  wykluczenia,  tj.  Konsorcjum  NDI 

sposób zawiniony poważnie naruszyło obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, 

w  szczególności  Konsorcjum  NDI  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego 

niedbalstwa  nie  wykonał  zamówienia  na  rzecz  Tramwajów  Śląskich  S.A.  (dalej  jako:  „TŚ”) 

oraz Gminy Miasto Mysłowice (dalej jako” „GMM”) (tj. Umowy na „Modernizację infrastruktury 

torowo  - 

sieciowej  na  linii  tramwajowej  nr  14  w  Mysłowicach  w  ciągu  ulic:  Bytomska, 

Starokościelna,  Szymanowskiego,  Powstańców”  –  umowa  zawarta  z  Tramwajami  Śląskimi 

S.A.  oraz  Umowy  na  „Modernizację  linii  tramwajowej  nr  14  w  Mysłowicach  w  ciągu  ulic: 

Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców wraz z niezbędną infrastrukturą” 

–  umowa  zawarta  z  Gminą  Miasto  Mysłowice),  co  Zamawiający  był  w  stanie  wykazać 

za 

pomocą  stosownych  dowodów,  a  tym  samym  winien  był  uznać  że  Konsorcjum  NDI 

podlega wykluczeniu; 

3)  art.  128  ust.  5  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  zwrócenia  się  do  TŚ  oraz  GMM 

udzielenie  informacji  lub  dokumentów  dotyczących  okoliczności  realizacji,  rozwiązania 

umów  zawartych  przez  Konsorcjum  NDI  z  tymi  zamawiającymi  oraz  naliczenia  kar 

umownych (tj. Umowy na „Modernizację infrastruktury torowo - sieciowej na linii tramwajowej 

nr  14  w  Mysłowicach  w  ciągu  ulic:  Bytomska,  Starokościelna,  Szymanowskiego, 

Powstańców” – umowa zawarta z TŚ oraz Umowy na „Modernizację linii tramwajowej nr 14 

w Mysłowicach w ciągu ulic: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców wraz 

z  niezbędną  infrastrukturą”  –  umowa  zawarta  z  GMM),  co  doprowadziło  do  błędnego 

uznania,  iż  Konsorcjum  NDI  nie  podlega  wykluczeniu  w okolicznościach  określonych 

w art. 109 ust. 1 pkt 5) i 7) ustawy Pzp; 

4) art. 109 ust. 1 pkt 8) lub pkt 10) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  NDI,  która  została  złożona  przez  wykonawcę 

podlegającego  wykluczeniu  z  postępowania  w  sytuacji,  w  której  Konsorcjum  NDI  w  wyniku 

zamierzonego  działania  lub  co  najmniej  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  Zamawiającego 

błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  spełnia  warunek  udziału  w  postępowaniu, 

określony  w  §  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d SWZ,  co  miało  istotny wpływ  na  decyzje  podejmowane 

przez  Zamawiającego  w  postępowaniu;  ewentualnie  do  przedstawienia  informacji 

wprowadzających  Zamawiającego  w  błąd,  mających  wpływ  na  wynik  postępowania  a  dot. 

spełniania  ww.  warunku,  doszło  w  wyniku  lekkomyślności  lub  co  najmniej  niedbalstwa 

Konsorcjum  NDI,  co  winno  w  konsekwencji  skutkować  uznaniem  przez  Zamawiającego, 

że Konsorcjum NDI podlega wykluczeniu z postępowania; 

ewentualnie 

–  z  daleko  posuniętej  ostrożności,  na  wypadek  nieuwzględnienia  przez  Izbę 

zarzutów wymienionych wyżej w pkt. 1) - 4): 


5) art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp poprzez zaniechanie 

wezwania  Konsorcjum  NDI  do  poprawienia  lub  uzupełnienia  wykazu  robót  budowlanych 

wobec  niewykazania  przez  Konsorcjum  NDI  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu, 

którym  mowa  w  §  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d  SWZ,  w  ramach  którego  Zamawiający  wymagał 

od 

wykonawcy  wykazania  się  co  najmniej  1  robotą  instalacyjną  w  zakresie  podobnym 

do 

przedmiotu  zamówienia,  polegającą  na  wdrożeniu  i  uruchomieniu  instalacji 

teletechnicznych, złożonych z: 

okablowania światłowodowego, strukturalnego, LAN, i  

systemu zarządzania siecią LAN, i  

urządzeń aktywnych sieci LAN, i  

szaf  IT  z  listwami  PDU,  wyposażonych  w  system  klimatyzacji  precyzyjnej  z  tzw. 

bezpośrednim  chłodzeniem  wnętrza  szaf  przez  wymienniki  klimatyzacyjne  lub  w  system 

klimatyzacji  za  pomocą  oddzielnych  szaf  lub  inny  równoważny,  instalację  sygnalizacji 

gaszenia  pożaru  oraz  system  monitoringu  parametrów  środowiskowych,  podczas  gdy 

robota budowlana wskazana przez Konsorcjum NDI w poz. 7 wykazu robót budowlanych nie 

obejmowała swym zakresem wdrożenia i uruchomienia instalacji teletechnicznych złożonych 

z systemu zarządzania siecią LAN; 

6) art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 i 2 pkt 2) oraz art. 3 ust. 1 ustawy 

dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako „ZNKU”) poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  NDI,  pomimo  że  złożone  w  wykazie  robót 

budowlanych  (poz.  7)  oświadczenie  o  spełnianiu  przez  zadanie  pn.  Doprojektowanie 

zakresie  projektu  wykonawczego  i  rozbudowa  terminalu  pasażerskiego  w  Porcie 

Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa 

w  §  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d  SWZ  stanowiło  rozpowszechnianie  nieprawdziwych  lub 

wprowadzających w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorcy (na ww. zadaniu nie wdrożono 

i nie uruchomiono instalacji teletechnicznych złożonych z systemu zarządzania siecią LAN), 

w  tym  świadczonych  usług  oraz  było  działaniem  sprzecznym  z  prawem  i  dobrymi 

obyczajami, co narusza interes Zamawiającego oraz Odwołującego;  

7)  art.  17  ust.  2  i  art.  16  pkt  1)  i  2)  ustawy  Pzp  poprzez  wybór  oferty  Konsorcjum  NDI 

niezgodnie z przepisami ustawy Pzp oraz z naruszeniem podstawowych zasad prowadzenia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  tj.  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości postępowania. 

Odwołujący wniósł o: 

1) uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:  

a. unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,  


b. powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji wykluczenia Konsorcjum 

NDI z udziału w postępowaniu oraz odrzucenia jego oferty;  

2)  przeprowadzenie  dowodów  załączonych  do  odwołania  i  przedłożonych  na  rozprawie 

na 

okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania;  

3)  obciążenie  Zamawiającego  w  całości  kosztami  postępowania  odwoławczego,  wraz 

uzasadnionymi  kosztami  postępowania,  w  tym  wynagrodzeniem  pełnomocnika 

wysokości  określonej  w  fakturze  przedłożonej  do  akt  sprawy  na  rozprawie  oraz  opłatą 

skarbową od pełnomocnictwa. 

Odwołujący wskazał, że jest legitymowany do wniesienia odwołania, stosownie do wymagań 

określonych  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepisów  ustawy  Pzp,  wskazanych  w  petitum  odwołania  i  wynikających  z  jego 

uzasadnienia,  interes  Odwołującego  doznał  uszczerbku,  w  związku  z  czym  Odwołujący 

może ponieść szkodę, wyrażającą się w pozbawieniu Odwołującego możliwości pozyskania 

zamówienia i otrzymania wynagrodzenia za jego realizację. W przypadku uznania przez Izbę 

zasadności  niniejszego  odwołania,  Zamawiający  będzie  zobowiązany  do  ponownego 

badania  i  oceny  ofert,  a  w  konsekwencji  Odwołujący  będzie  miał  możliwość  uzyskania 

zamówienia,  ponieważ  złożył  ofertę  najkorzystniejszą  spośród  ofert  niepodlegających 

odrzuceniu.  Powyższe  dowodzi  posiadanie  przez  Odwołującego  interesu  w  uzyskaniu 

zamówienia, co czyni zadość wymaganiom określonym w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołanie  zostało  wniesione  z  zachowaniem  ustawowego  terminu  określonego  w  art.  515 

ust.  1  pkt  1)  lit. 

a)  ustawy  Pzp.  Informację  stanowiącą  podstawę  dla  wniesienia  odwołania 

Odwołujący  uzyskał  w  dniu  30  lipca  2024  r.  (zawiadomienie  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty). W 

związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 9 sierpnia 2024 r. należy uznać 

za wniesione w 

wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie. 

Wpis  od  odwołania  w  kwocie  20  000,00  złotych  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero 

groszy) został uiszczony przelewem na  rachunek bankowy Urzędu  Zamówień Publicznych. 

Odwołujący  prawidłowo  przekazał  kopię  odwołania  Zamawiającemu  oraz  załączył 

potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.  

Stanowisko Odwołującego: 

W  zakresie  zarzutu  nr  1  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  dokonując  oceny, 

iż Konsorcjum  NDI  nie  podlega  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  oparł  się  jedynie 

na 

wyjaśnieniach  tegoż  Wykonawcy,  pomimo  że  zostały  one  przedstawione  jednostronnie 

prezentują subiektywny i niepełny obraz okoliczności prowadzących do odstąpienia od obu 


umów – najpierw przez obu zamawiających (TŚ i GMM), a następnie przez Konsorcjum NDI.

Ze  złożonych  wyjaśnień  wynika,  iż  w  toku  wykonywania  obu  umów,  doszło  do  odstąpienia 

od 

umowy przez obu zamawiających z powodu okoliczności leżących po stronie Konsorcjum 

NDI.  Odstąpienia  te  następnie  zostały  zakwestionowane  przez  Konsorcjum  NDI  oraz 

Konsorcjum  NDI  odstąpiło  od  obu  umów  z  przyczyn  leżących  po  stronie  zamawiających. 

Wobec  tego  Konsorcjum  NDI 

w  złożonych  wyjaśnieniach  wywodzi,  iż  skuteczne 

są odstąpienia  od  umów  złożone  przez  Konsorcjum  NDI  i  że  odstąpienie  nie  zostało 

spowodowane  okolicznościami  leżącymi  po  stronie  wykonawcy,  wobec  czego  nie  doszło 

do 

spełnienia przesłanek określonych w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp. Zamawiający nie 

może akceptować sytuacji, w której zobowiązanie wykonawcy do podania w tym dokumencie 

informacji  na  temat  nieprawidłowości  w  realizacji  wcześniejszych  umów,  które  mogą 

skutkować wykluczeniem z  postępowania, jest omijane poprzez jednostronne zaprzeczenie 

wykonawcy, iż do odstąpienia od umowy nie doszło z powodu okoliczności leżących po jego 

stronie.

W  zakresie  umowy  z  TŚ  Odwołujący  podkreślał,  że  pomimo  zawarcia  aneksu 

przedłużającego termin realizacji robót, Konsorcjum NDI wystąpiło ponownie o przedłużenie 

terminu  w  dniu  28  listopada  2022  r.  oraz  - 

już  po  upływie  terminu  umownego  -  w  dniu 

12 grudnia 2024  r. 

Odwołujący powołując się na treść pisma TŚ z dnia 26 czerwca 2024 r. 

stanowiącego  odpowiedź  na  wniosek  Odwołującego  o  udzielenie  informacji  publicznej, 

wskazał, że wynika z niej, że ocena zachowania Konsorcjum NDI w trakcie realizacji umowy 

TŚ  jest  jednoznacznie  negatywna,  tj.  TŚ  nie  tylko  wskazuje  na  bezzasadność  wniosków 

wydłużenie

terminu realizacji umowy o czas dłuższy niż 134 dni, to dodatkowo podkreśla 

niski stan zaawansowania robót oraz niedostateczne zaangażowanie i mobilizację zasobów 

osobowych  i  sprzętowych,  co  z  pewnością  świadczy  o  braku  dochowania  należytej 

staranności i stanowi przyczyny leżące po stronie wykonawcy, w tym wypadku Konsorcjum 

NDI. 

Dalej Odwołujący wskazał, że Konsorcjum NDI w załączniku nr 1 do JEDZ odpowiednio 

dla  lidera  i  partnera  Konsorcjum  usiłowało  wyjaśniać,  że  to  „liczne  przeszkody,  niezależne 

od 

Wykonawcy  i  leżące  po  stronie  Zamawiającego,  które  uniemożliwiły  Wykonawcy 

realizację  Inwestycji  w  terminie”.  Wśród  tych  licznych  przeszkód  wskazał  setki  kolizji, 

odmiennych  warunków  gruntowych.  Jak  wynika  z  ww.  okoliczności,  TŚ  wydłużył  termin 

realizacji  umowy  do  dnia  5  grudnia  2022  r.  Fakt  zawarcia  Aneksu,  Konsorcjum  NDI 

całkowicie pomija, odnosząc się do niego dopiero na wyraźne pytanie Zamawiającego z dnia 

9.07.2024  r.  o  zawarte  aneksy. 

Zdaniem  Odwołującego,  jako  najdalej  idącą  podstawę 

uprawni

ającą Konsorcjum NDI do wydłużenia terminu realizacji zdania wskazało: „m.in. brak 

ważności  porozumienia  kolizyjnego  pomiędzy  Zamawiającym  (Tramwaje  Śląskie  S.A.), 

właścicielem  infrastruktury  elektrycznej  –  gestorem  sieci  Tauron  Dystrybucja.  Powyższe 

uchybienia  ze  strony  Zamawiającego  doprowadziły  do  opóźnienia  realizacji  Inwestycji 


o 357 

dni.”  Jak  wyjaśniał  Odwołujący,  tę  okoliczność  TŚ  ocenił  zgoła  inaczej  w  piśmie 

dot. 

odstąpienia  od  umowy:  „wskazana  okoliczność  uniemożliwiała  wykonywanie  umowy 

wyłącznie  przez  56  dni  od  dnia  17  grudnia  2021  r.,  kiedy  wystąpiła  utrata  ważności 

poprzedniego  porozumienia  do  dnia  11  lutego  2022  r.  kiedy  zaktualizowano  nowe 

porozumienie

”.  Z  powyższego  według  Odwołującego  wynika,  że  wniosek  o  wydłużenie 

terminu  realizacji  umowy  TŚ,  aż  o  357  dni,  złożony  przez  Konsorcjum  NDI,  miał  na  celu 

zmaksymalizowanie  terminu  realizacji  umowy  zapewne  po  to,  aby  „kupić”  dodatkowy  czas 

na 

nadrobienie  niewystarczającego  dotychczasowego  zaangażowania  i  zaawansowania 

prac. 

Odwołujący  zauważa  przy  tym,  że  różnica  pomiędzy  wnioskowaną  zmianą  terminu, 

akceptowaną przez TŚ w związku z podstawą faktyczną takiej zmiany wynosi aż 301 dni. 

TŚ  jednoznacznie  wskazał,  w  jakim  terminie  przywrócono  ważność  porozumienia 

kolizyjnego. Jest to 

zdaniem Odwołującego najbardziej jaskrawy przykład, świadczący o tym, 

że  wnioskowana  zmiana  terminu  realizacji  umowy  TŚ,  w  przeważającej  części  nie  była 

uzasadniona.  Dodatkowo,  na  co  wskazuje  TŚ  w  powołanym  wyżej  piśmie  z  26.06.2024  r. 

Konsorcjum  NDI  pismem  z  dnia  28  listopada  2022  r.  wnioskowało  o  wydłużenie  terminu 

realizacj

i umowy do 18 grudnia 2023 r., a następnie drastycznie zmniejszyło czas rzekomo 

niezawinionego  opóźnienia,  wnioskując  pismem  z  12  grudnia  o  przedłużenie  terminu 

realizacji  do  15  września  2023  r.  Takie  działanie  świadczy  w  ocenie  Odwołującego  o  tym, 

że wnioski o przedłużenie terminu nie miały oparcia w faktach i składane były w celu ukrycia 

zawinionego  opóźnienia  i  uniknięcia  w  przyszłości  kar  umownych  z  zwłokę.  Zdaniem 

Odwołującego,  całokształt  okoliczności  wynikających  z  pisma  o  odstąpieniu  przez  TŚ, 

zestawieniu  z  tłumaczeniem  Konsorcjum  NDI  zawartym  w  załącznikach  nr  1  do  JEDZ, 

prowadzi  jednoznacznie  do  wniosku,  że  odstąpienie  od  umowy  przez  Zamawiającego  było 

zasadne i zostało spowodowane przez nienależyte jej wykonywanie przez Konsorcjum NDI.

Odwołujący zwrócił też uwagę, że w załącznikach nr 1 do JEDZ członków Konsorcjum NDI 

lakonicznie  odnosi  się  również  do  bezskuteczności  odstąpienia  przez  TŚ  od  umowy, 

wskazując,  że  nie  zostały  spełnione  przesłanki  prawne  i  umowne  uprawniające 

do 

odstąpienia  od  umowy.  Odwołujący  argumentował,  że  w  rzeczywistości  jednak 

odstąpienie od umowy zostało przez TŚ złożone prawidłowo, na podstawie art. 635 KC jak 

z  §  15  ust.  1  lit.  c)  i  d)  Umowy  TŚ  i  jest  skuteczne.  Po  pierwsze  bowiem  w  momencie 

odstąpienia przez zamawiającego TŚ umowa wciąż obowiązywała, wykonawca nie zawiesił 

prac,  a  jedynie  pozostawał  w  opóźnieniu  z  wykonaniem  umowy.  Ponadto  TŚ  kompletną 

wiedzę co do zakresu wnioskowanego przesunięcia terminu realizacji umowy powziął z pism 

z  dnia  28  listopada  i  12  grudnia  2022  r.,  a  zatem  dochował  czteromiesięcznego  terminu 

(o 

którym mowa w § 15 ust. 7 umowy TŚ) na odstąpienie od umowy od momentu powzięcia 

inf

ormacji o wystąpieniu przesłanek odstąpienia. Oczywistym dla Odwołującego jest, biorąc 

pod uwagę praktykę rynkową oraz wysokość naliczonej kary umownej, że Konsorcjum NDI 


kwestionowało zasadność naliczenia kary i odstąpienia od umowy, a następnie, po złożeniu 

przez TŚ powództwa o zapłatę kar umownych, Konsorcjum NDI złożyło własne powództwo 

odszkodowanie  za  odstąpienie  od  umowy.  Takie  działania  są  powszechną  strategią 

prawną  i  biznesową  każdego  wykonawcy,  w  żadnym  wypadku  nie  mogą  one  wpływać 

na 

ocenę  tego,  czy  w  świetle  przepisów  ustawy  Pzp  ziściły  się  przesłanki  wykluczenia 

wykonawcy.  Również  toczący  się  pomiędzy  stronami  umowy  o  zamówienie  publiczne  spór 

sądowy,  nie  zwalnia  Zamawiającego  z  konieczności  dokonania  samodzielnej  oceny, 

na 

podstawie  analizy  i  rozważenia  wszystkich  okoliczności  danej  sprawy,  czy  wystąpiły 

przesłanki wykluczenia określone w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp. 

W zakresie umowy z  GMM 

Odwołujący podnosił, iż przebieg zdarzeń związany z realizacją 

umowy  z  GMM  był  zasadniczo  podobny  do  stanu  faktycznego  związanego  z  realizacją 

umowy z TŚ. Odwołujący wskazał, że GMM na podstawie art. 635 w zw. z 656 § 1 KC oraz 

na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3) i 4) Umowy, złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy 

z Konsorcjum  NDI  w  dniu  12.01.2023  r.  GMM 

wskazała  w  tym  piśmie,  że  stopień 

zaawansowania  prac  wynosił  odpowiednio  30%  zaawansowania  rzeczowego  i  28% 

zaawansowania finansowego po ponad 19 miesiącach od dnia zawarcia umowy. Odwołujący 

zwracał  uwagę,  że  GMM  szczegółowo  wskazuje  jakie  jej  zdaniem  okoliczności,  spośród 

okoliczności wskazywanych przez konsorcjum NDI jako uzasadniających wydłużenie terminu 

realizacji  umowy,  należy  uznać  za  zasadne  -  GMM  wskazała,  że  te  okoliczności 

spowodowały  opóźnienie  łącznie  o  9  tygodni  i  wyłącznie  w  takim  zakresie  zasadne  byłoby 

ewentualne  przedłużenie  terminu  wykonania  umowy  z  przyczyn,  za  które  wykonawca  nie 

ponosi  odpowiedzialności.  Dalej  Odwołujący  wskazywał,  że  podobnie  jak  w  przypadku 

odstąpienia  od  umowy  przez  TŚ,  GMM  stwierdziła,  że  nie  jest  prawdopodobne,  aby 

Konsorcjum  NDI,  przy  zachowaniu  wymagań  określonych  w  umowie,  zdołało  wykonać 

ją w całości  również  w  terminie  uwzględniającym  wyżej  wymieniony  dodatkowy  okres 

9 tygodni,  tj.  do  dnia  15  lutego  2023  r.  GMM 

jednoznacznie  wskazała,  że  poza 

okolicznościami,  które  uznała  za  uzasadniające  wydłużenie  terminu  realizacji  o  9  tygodni, 

niewykonanie  umowy  w  terminie  w  niej  określonym  nastąpiło  wyłącznie  z  winy  wykonawcy 

brak jest podstaw do uznania, aby zaistniały jakiekolwiek inne zdarzenia wyłączające jego 

odpowiedzialność za powstałą zwłokę. Następnie GMM naliczyła karę umowną w wysokości 

10%  wynagrodzenia  brutto  i  wystawiła  noty  księgowe  na  łączna  kwotę  2  258  955,37  zł. 

Odwołujący podnosił następnie, że Konsorcjum NDI w załączniku nr 1 do JEDZ odpowiednio 

dla  lidera  i  partnera  Konsorcjum  usiłowało  bardzo  ogólnie  wyjaśniać,  że  przyczyną 

przedłużenia 

terminu 

realizacji  umowy 

było  wystąpienie  „wielu  kolizji 

oraz 

niezinw

entaryzowanych  przyłączy  kanalizacyjnych,  kolizji  i  studzienek,  ale  również  takie 

przeszkody  jak:  brak  możliwości  uzgodnienia  czasowej  organizacji  ruchu  (TOR),  brak 

porozumienia  kolizyjnego  z  Tauron  Dystrybucja  S.A.,  czy  też  przebudowa  sieci  gazowej 


niezaplanowana  w  dokumentacji  projektowej”  a  także  „trudności  w  terminowej  realizacji 

umowy nr DO/258/21 (Umowa z Tramwajami Śląskimi) zawartej z Zamawiającym Tramwaje 

Śląskie  S.A.”  Odwołujący  wskazał  też,  że  GMM  odniosła  się  do  zgłaszanych  przez 

Konsorcjum NDI okoliczności i oceniła, że część z nich, co prawda wpłynęła na konieczność 

wydłużenia terminu realizacji robót, ale nie tak dalece jak życzyłby sobie tego Wykonawca, 

a p

onadto wskazała, że istotna część powoływanych okoliczności w ogóle nie miała wpływu 

na opóźnienie w terminie realizacji umowy GMM. Wśród okoliczności, które pozostawały bez 

wpływu  na  opóźnienie  Odwołujący  wskazał  np.  wystąpienie  zapadliska,  które  nie  leżało 

kolizji  z  robotami  budowlanymi  i  jego  likwidacja  nie  została  zlecona  w  ramach  robót 

dodatkowych,  rozbiórka  podbudowy,  która  stanowiła  zakres  objęty  umową  czy  montaż 

studni,  który  ze  względu  na  powtarzalny  charakter  i  pomijalny  czas  wykonania  nie  miał 

wpływu  na  przebieg  realizacji  inwestycji  (w  trakcie  realizacji  umowy  część  studni  nie  była 

montowana  pomimo  przewidzenia  w  projekcie,  dodawano  zaś  nowe).  Wśród  okoliczności 

wskazywanych jako uzasadniające przedłużenie terminu realizacji umowy GMM, Konsorcjum 

NDI  wskazało  wiele  takich  okoliczności,  które  bądź  nie  miały  żadnego  wpływu  na  termin 

wykonania  umowy,  bądź  też  pomimo  konieczności  reorganizacji  procesu  budowlanego, 

rzeczywistości  również  pozostawały  bez  wpływu  na  termin  jej  wykonania  w  związku 

możliwością  kontynuowania  prac  na  innych  frontach  robót.  Zdaniem  Odwołującego,  tego 

rodzaju  działanie,  tj.  mnożenie  wielu  problemów,  zgłaszanie  robót  dodatkowych,  kolizji,  nie 

uwzględnionych  w  projektach  warunków  geologicznych  wprost  wskazuje  na  zamiar  ukrycia 

niskiego  zaawansowania  prac  oraz  wykreowania  konieczności  zawarcia  aneksów 

zwiększających  wynagrodzenie  za  rzekome  prace  dodatkowe,  a  także  wywarcia  wrażenia, 

że  to  te  przeszkody  wywołały  takie  opóźnienie,  które  wymaga  podpisania  również  aneksu 

terminowego  i  w  konsekwencji  kolejnego  tak  znaczącego  wydłużenia  terminu  wykonania 

umowy.  Jakkolwiek  część  tych  okoliczności  powoływanych  przez  Konsorcjum  NDI  mogła 

stanowić  podstawę  do  wydłużenia  terminu  realizacji  umowy,  to  jednak  skala  opóźnienia 

rzeczywiste  jego  przyczyny  była  ogromna.  W  ocenie  Odwołującego,  prezentowane  przez 

Konsorcjum  NDI  twierdzenia  stanowią  jedynie  element  strategii  tego  Wykonawcy, 

zmierzającej  do  wydłużenia  terminu  wykonania  umowy  GMM  (podobnie  jak  w  przypadku 

umowy TŚ), a w przypadku braku woli wydłużenia tego terminu przez obu Zamawiających, 

zmierzało do gromadzenia niezbędnej dokumentacji pod przyszły spór sądowy.

Odwołujący stwierdził, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że:  

a. Konsorcjum NDI nie wykonało w znacznym stopniu i zakresie umowy TŚ i umowy GMM;  

b.  niewykonanie  obu  umów  dotyczyło  przeważającej  części  przedmiotu  zamówienia, 

którego  wykonaniu  Konsorcjum  opóźniało  się  tak  dalece,  że  nie  było  prawdopodobne 

terminowe  zakończenie  robót,  nawet  pomimo  częściowego  uznania  za  zasadne  wniosku 

wydłużenie terminu realizacji;  


c. zwłoka w której pozostawało Konsorcjum NDI spowodowana była co najmniej przyczynami 

leżącymi po stronie Konsorcjum; 

d.  Zamawiający  TŚ  i  GMM  odstąpili  od  umowy  z  Konsorcjum  NDI  z  przyczyn  leżących 

po stronie Wykonawcy. 

Odwołujący  podkreślił,  że  tak  znaczące  opóźnienie  w  realizacji  umów  zawartych  przez 

Konsorcjum NDI z 

TŚ i GM, a także niski stopień zaangażowania zasobów tego Wykonawcy 

i  w  konsekwencji  niewielki  stopień  zaawansowania  robót,  stanowiły  podstawę  odstąpienia 

od 

obu  umów  przez  TŚ  i  GMM  z  przyczyn  leżących  po  stronie  Konsorcjum  NDI  oraz 

naliczenia  kar  umownych  w  dużej  wysokości.  Odwołujący  zauważył,  że  według  obu 

zamawiających  zakres  wykonania  przez  Konsorcjum  NDI  obu  umów  wynosił  30% 

zaawansowania  rzeczowego 

–  po  19  miesiącach  wykonywania  tych  umów,  zawartych 

pierwotnie  na  okres  16  miesięcy.  Nawet  gdyby  przyjąć  wersję  Konsorcjum  NDI, 

że zaawansowanie wyniosło 42-43%, to już to stanowisko przesądza, że umowy TŚ i MMG 

nie zostały wykonane w znacznym stopniu i zakresie.  Zdaniem Odwołującego uzasadnione 

jest  też  twierdzenie,  że  odstąpienie  od  umów  TŚ  i  GMM  nastąpiło  nie  tylko  z  przyczyn 

leżących  po  stronie  wykonawcy  –  Konsorcjum  NDI,  ale  z  jego  winy.  Odwołujący  podkreślił 

przy  tym,  że  TŚ  i  MMG  złożyli  skuteczne  oświadczenia  o  odstąpieniu  od  zawartych 

Konsorcjum NDI umów z przyczyn leżących po stronie tego Wykonawcy. Obaj też naliczyli 

kary umowne. 

Odwołujący końcowo wskazał, że Konsorcjum NDI nie skorzystał z procedury 

self-

cleaning, uznając – wbrew rzeczywistym okolicznościom towarzyszącym wykonaniu obu 

umów,  które  ostatecznie  doprowadziły  do  ich  rozwiązania  przez  TŚ  i  GMM  –  że  pomimo 

ogromnych opóźnień, naliczenia wysokich kar umownych i odstąpienia przez zamawiających 

od  umów  TŚ  i  MMG,  nie  ma  sobie  absolutnie  nic  do  zarzucenia,  a  z  jego  strony  proces 

budowlany prowadzony był bez zarzutu.

Przechodząc do zarzutu nr 2, Odwołujący wskazał, że w tym przypadku - biorąc pod uwagę 

zaistniałe okoliczności związane z odstąpieniem przez zamawiających TŚ i MMG od umów 

zawartych  z  Konsorcjum  NDI,  ta  podstawa  wykluczenia  również  zaistniała.  W  zaistniałym 

stanie faktycznym Konsorcjum NDI nie tylko opóźniało się z realizacją, robót co doprowadziło 

do  odstąpienia  od  umów  przez  TŚ  i  MMG,  ale  działało  w  taki  sposób,  aby  niejako  ukryć 

rozmiar  opóźnień  leżących  po  jego  stronie,  mnożąc  przeszkody  rzekomo  uzasadniające 

wydłużenie terminu realizacji umów, nawet o prawie 400 dni. Nie sposób nie uznać takiego 

działania  za  pozorne  i  nienaruszające  obowiązków  zawodowych.  Powyższe  świadczy 

nierzetelności  Wykonawcy,  wskazuje  na  zamiar  uchylenia  się  od  skutków  zwłoki 

realizacji  umów  i  bez  wątpienia  świadczy  o  poważnym  naruszeniu  obowiązków 

zawodowych,  podważający  jego  uczciwość.  Z  tego  względu  przesłanki  wykluczenia 

określone w art. 109 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp należy również uznać za spełnione. 


Mając  na  uwadze  podniesione  przy  uzasadnieniu  zarzutu  nr  1  okoliczności,  w  zakresie 

zarzutu  nr  3  Odwołujący  wskazał,  iż  Zamawiający  zaniechał,  choć  zaistniały  ku  temu 

przesłanki, zwrócenia się bezpośrednio do podmiotów, które są w posiadaniu informacji lub 

dokumentów  istotnych  w  tym  zakresie  dla  braku  podstaw  wykluczenia,  o  przedstawienie 

takich informacji lub dokumentów, co w niniejszym przypadku było konieczne w celu pełnego 

zbadania wystąpienia podstawy wykluczenia, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy  

Pzp, czym naruszył art. 128 ust. 5 ustawy Pzp. 

W  ramach  zarzutu  nr  4  Odwołujący  podniósł  między  innymi,  iż  doszło  do  wprowadzenia 

Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że

spełnia  warunek  udziału 

postępowaniu  określony  w  §  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d)  SWZ.  Odwołujący  wskazywał, 

że

Konsorcjum  NDI,  jako  że  wykonawcą  robót  budowlanych  dla  Portu  Lotniczego  Gdańsk 

było  NDI  S.A.  (Lider  Konsorcjum),  miało  pełną  świadomość  i  wiedzę  o  tym,  że  w  ramach 

tego  zadania  nie  został  wykonany  system  zarządzania  siecią  LAN.  Swoim  działaniem 

Konsorcjum NDI wprowadziło Zamawiającego w błąd. Działanie Konsorcjum NDI w postaci 

wyraźnego  oświadczenia  w  wykazie  robót  budowlanych,  że  na  referencyjnej  inwestycji  był 

realizowany system zarządzania siecią LAN należy ocenić szczególnie negatywnie z uwagi 

na  fakt,  że  okoliczność  ta  była  Konsorcjum  NDI  znana  i  wykonawca  miał  możliwość 

wykazania  się  na  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  §  11  ust.  1 

pkt 

4  lit.  d  SWZ  robotą  budowlaną  spełniającą  wszystkie  wymagania  szczegółowo  opisane 

dla tego warunku. Tymczasem powołując się na doświadczenie w robocie budowlanej, która 

nie spełnia wymogu w zakresie wdrożenia i uruchomienia systemu zarządzania siecią LAN, 

przy jednoczesnym zapewnieniu Zamawiającego o zrealizowaniu takiego systemu, w sposób 

świadomy i zamierzony wprowadził Zamawiającego w błąd. 

W  sytuacji  nieuwzględnienia  przez  Izbę  zarzutu  naruszenia  przez  Zamawiającego  zarzutu 

nr 

4,  Odwołujący  w  ramach  zarzutu  ewentualnego,  postawił  zarzut  nr  5,  tj.  zaniechanie 

wezwania  Konsorcjum  NDI  do  poprawienia/uzupełnienia  wykazu  robót  budowlanych  przez 

wskazanie  roboty  budowlanej,  która  spełnia  wymagania  Zamawiającego  określone  w  §  11 

ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ. Jak bowiem wskazał wyżej Odwołujący, robota budowlana wskazana 

przez  Konsorcjum  NDI  w  Porcie  Lotniczym  w  Gdańsku  nie  spełnia  wymagań  określonych 

przez Zamawiającego dla tego warunku udziału w postępowaniu, gdyż w ramach tych robót 

nie został wdrożony i uruchomiony system zarządzania siecią LAN. 

Jako  ewentualny  wobec  nieuwzględnienia  przez  Izbę  zarzutów  nr  1-4,  postawiony  został 

również  zarzut  nr  6.  Zdaniem  Odwołującego  zachowanie  Konsorcjum  NDI  wyczerpuje 

znamiona  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  ww.  przepisów.  Wykonawca  ten 

podał  w  wykazie  robót,  wprowadzające  w  błąd  informacje  dot.  zadania  referencyjnego 

wykonywanego  dla  Portu  Lotniczego  Gdańsk  (poz.  7  wykazu),  które  należy  zakwalifikować 

jako rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim 


przedsiębiorstwie,  w  tym  o  posiadanym  doświadczeniu,  wykonywanych  robotach 

budowlanych,  w  celu  przysporzenia  korzyści  (pozyskania  zamówienia)  oraz  wyrządzenia 

szkody innym wykonawcom, a także Zamawiającemu, albowiem takie działanie niweczy cel 

stawiania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  jakim  jest  wybór  wykonawcy  zdolnego 

do 

należytego wykonania zamówienia. Ponadto Wykonawca, który celowo, rażąco niedbale, 

przekazuje Zamawiającemu informacje niezgodne z rzeczywistością (mając co do nich pełną 

wiedzę, z uwagi na  to że członek Konsorcjum NDI S.A. było wykonawcą zadania w Porcie 

Lotniczym  w  Gdańsku),  dążąc  do  uzyskania  zamówienia,  dopuszcza  się  działania 

sprzecznego  z  prawem  i  dobrymi  obyczajami.  W  szczególności  narusza  obowiązek 

składania  w  postępowaniu  o  udzielnie  zamówienia  rzetelnych,  zgodnych  z  rzeczywistym 

stanem  rzeczy  informacji  oraz  uczciwości  kupieckiej.  A  jego  jedynym  celem  jest  uzyskanie 

zamówienia i wyeliminowanie - w sposób nieuczciwy - konkurencji, która w takiej sytuacji nie 

ma szans na uzyskanie zamówienia. 

Także  jako  ewentualny  wobec  nieuwzględnienia  przez  Izbę  zarzutów  nr  1-4,  postawiony 

został  zarzut  nr  7,  uzasadniając  że  całokształt  powołanych  w  uzasadnieniu  okoliczności 

wskazuje jednoznacznie, że Zamawiający naruszył reguły równego traktowania wykonawców 

i  uczciwej  konkurencji  oraz  przejrzystości  postępowania.  Takie  działanie  wprost  narusza 

również dyspozycję art. 17 ust. 2 ustawy Pzp. 

Stanowisko 

Zamawiającego: 

Zamawiający  pismem  z  dnia  23  sierpnia  2024  r.  złożył  odpowiedź  na  odwołanie  wnosząc 

oddalenie odwołania w całości. 

Stanowisko 

Przystępującego Konsorcjum NDI: 

Pismem z dnia 23 sierpnia 2024 r. Konsorcjum NDI wnio

sło o oddalenie odwołania w całości. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy,  na  podstawie  zgromadzonego  w 

sprawie  materiału 

dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła 

zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona 

żadna  z  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania,  odwołanie  nie  zawierało  braków 

formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie. 

Izba  ustaliła  ponadto,  że  Odwołujący  wykazał  przesłanki  skorzystania  ze  środków  ochrony 

prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 


Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  w  ustawowym  terminie  po  stronie 

Zamawiającego zgłosiło Konsorcjum NDI. Strony nie zgłosiły zastrzeżeń co do skuteczności 

przystąpienia ani opozycji przeciw przystąpieniu do postępowania odwoławczego, w związku 

z  czym  Izba 

stwierdziła  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego 

zgłoszonego przez Konsorcjum NDI po stronie Zamawiającego. 

Izba 

postanowiła  dopuścić  dowody  z  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania, 

załączone  do  odwołania,  do  odpowiedzi  na  odwołanie,  do  pisma  procesowego 

Przystępującego  oraz  przedłożone  przez  Odwołującego  i  Przystępującego  na  posiedzeniu 

udziałem stron i uczestnika postępowania odwoławczego.

Izba ustaliła i zważyła, co następuje

Biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron,  uczestnika  postępowania  odwoławczego 

oraz 

zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że w zakresie zarzutów nr 1, 2, 4, 5, 6 

i 7 

odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie i podlegało oddaleniu. 

Natomiast  w

obec  złożenia  na  rozprawie  przez  Odwołującego  oświadczenia  o  wycofaniu 

zarzutu nr 3, 

postępowanie odwoławcze podlegało w tym zakresie umorzeniu na podstawie 

art. 568 pkt 1) ustawy Pzp stosowanego odpowiednio w 

sytuacji wycofania części zarzutów 

odwołania. 

Zarzuty nr 1 i nr 2 

Wśród podstaw wykluczenia zawartych w § 10 SWZ Zamawiający przewidział te, o których 

mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5) i 7) ustawy Pzp. 

Obaj  członkowie  Konsorcjum  NDI  w  części  III  lit.  c  JEDZ  w  odpowiedzi  na  pytanie:  „Czy 

wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa  w sprawie  zamówienia 

publicznego,  wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub  wcześniejsza  umowa 

sprawie  koncesji  została  rozwiązana  przed  czasem,  lub  w  której  nałożone  zostało 

odszkodowanie  bądź  inne  porównywalne  sankcje  w  związku  z  tą  wcześniejszą  umową” 

udzielili odpowiedzi twierdzącej, zaznaczając: „TAK”.  

Konsorcjum NDI do przedłożonego JEDZ, dołączył do niego załącznik w postaci wyjaśnień 

dotyczących  okoliczności  związanych  z  brzmieniem  art.  109  ust.  1  pkt  7)  ustawy  Pzp. 

treści wyjaśnień załączonych do JEDZ Konsorcjum NDI poinformowało o okolicznościach 


dotyczących  realizacji  oraz  przedterminowego  zakończenia  dwóch  umów  o  roboty 

budowlane:  

a) umowa z dnia 20 maja 2021 r. nr do/258/21 zawarta 

z TŚ, 

b) umowa z dnia 20 maja 2021 r. nr PI.272.3.11.2021 zawarta z GMM. 

Następnie, w dniu 7 czerwca 2024 r. Zamawiający wystąpił do obu ww. podmiotów o dostęp 

do  informacji  publicznej  na  temat  przebiegu  realizacji  określonej  umowy  zawartej 

z K

onsorcjum  NDI.  Zamawiający  wystąpił  o  udostępnienie  m.in.  umowy  wraz  z  aneksami, 

pism dotyczących odstąpienia od umowy, informacji czy naliczone zostały Konsorcjum NDI 

kary umowne, a jeśli tak czy miały one charakter odszkodowawczy, informacji czy w związku 

z  odstąpieniem  od  umowy  sprawa  została  skierowana  do  sądu  oraz  wszelkich  innych 

informacji  które  pomogłyby  Zamawiającemu  zbadać  czy  zachodzą  w stosunku 

do 

Konsorcjum NDI przesłanki wykluczenia z postępowania określone w art. 109 ust. 1 pkt 7) 

ustawy Pzp. 

W  odpowiedzi  na  powyższe,  zarówno  TŚ,  jak  i  GMM  udzielili  informacji  Zamawiającemu, 

do 

swoich pism załączając skany dokumentacji. 

Następnie  Zamawiający  pismem  z  dnia  9  lipca  2024  r.  wystąpił  do  Konsorcjum  NDI 

udzielenie  dodatkowych  informacji  i  wyjaśnienie  wątpliwości  dotyczących  załącznika 

do 

JEDZ i jego treści, na co w dniu 15 lipca 2024 r. Konsorcjum NDI udzieliło odpowiedzi. 

Według art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp,  Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli

została 

złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania. 

Zgodnie  z  art.  109  ust.  1  pkt  5)  i  7)  ustawy  Pzp,  z 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

zamawiający może wykluczyć wykonawcę: 

który  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył  obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego 

uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego 

niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie 

wykazać za pomocą stosownych dowodów; 

który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał 

lub  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie 

wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, 

co doprowadziło do  wypowiedzenia lub odstąpienia od  umowy, odszkodowania, wykonania 

zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. 


Przy ocenie zarzutów nr 1 i nr 2, dla których to Odwołujący powoływał tożsame uzasadnienie 

faktyczne,  kluczowym  było  dla  Izby  było  to,  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

do 

łącznego  wykazania  przesłanek  wykluczenia  Konsorcjum  NDI  zarówno  z  art.  109  ust.  1 

pkt 7)  ustawy  Pzp  (zarzut  nr  1)  jak  i  art.  109  ust.  1  pkt  5)  ustawy  Pzp  (zarzut  nr  2). 

Należy 

wyjaśnić, że nie jest natomiast rolą Izby rozstrzyganie w przedmiocie sporu, jaki niewątpliwie 

istnieje pomiędzy Konsorcjum NDI a TŚ i GMM co do okoliczności odstąpienia od umów. 

Odnosząc  się  więc  do  argumentacji  Odwołującego  oraz  przedłożonych  dowodów 

na 

poparcie swoich twierdzeń, począwszy od zarzutu nr 1, Izba wskazuje, co następuje.  

Nie było spornym w sprawie, że w dniu 20 maja 2021 r. doszło do zawarcia umów w sprawie 

zamówienia  publicznego  dotyczących  realizacji  Projektu  pn.  „Zintegrowany  Projekt 

modernizacji  i  rozwoju  infrastruktury  tramwajowej  w  Aglomeracji  Śląsko  –  Zagłębiowskiej 

wraz  z  zakupem  taboru  tramwajowego 

–  etap  I”  pomiędzy  Konsorcjum  NDI  a  TŚ  oraz 

pomiędzy Konsorcjum NDI a GMM, a także że pierwotne terminy wykonania umów zostały 

wyznaczone  na 

dzień  30  września  2022  r.,  co  następnie  co  zostało  zmienione  poprzez 

zawarcie  aneksów  do  ww.  umów,  w  ten  sposób  iż  termin  realizacji  umowy  z  TŚ  ustalono 

na 

dzień  5  grudnia  2022  r.,  a  termin  realizacji  umowy  z  GMM  na  dzień  14  grudnia  2022  r. 

(Odwołujący omyłkowo w odwołaniu wskazał w tym przypadku termin o 2 dni wcześniejszy, 

tj. 

dzień 12 grudnia 2022 r., co jednakże nie wpływa w żadnym stopniu na bezsporność tej 

okoliczności).  Także  nie  były  spornymi  odstąpienie  od  umowy  przez  TŚ  w  dniu  2  stycznia 

2023  r.,  odstąpienie  od  umowy  przez  GMM  w  dniu  12  stycznia  2023  r.  oraz 

to, 

że ww. zamawiający  (tj.  TŚ  i  GMM)  naliczyli  kary  umowne  Konsorcjum  NDI,  a  również 

to, 

że Konsorcjum NDI odstąpiło od obu ww. umów (odpowiednio w dniach 30 i 31 stycznia 

2023 r.). 

Niespornym też było podobieństwo stanów faktycznych dotyczących realizacji obu 

umów  przez  Konsorcjum  NDI,  stąd  Izba  poczyni  co do zasady  wspólne  uwagi  dla  obu 

przypadków.  

W  pierwszej  kolejności  Odwołujący  wskazywał,  że  Zamawiający  dokonując  oceny, 

iż Konsorcjum  NDI  nie  podlega  wykluczeniu  z  udziału  w  postępowaniu  oparł  się  jedynie 

na 

wyjaśnieniach  tegoż  Wykonawcy,  pomimo  że  zostały  one  przedstawione  jednostronnie 

prezentują subiektywny i niepełny obraz okoliczności prowadzących do odstąpienia od obu 

umów – najpierw przez obu zamawiających (TŚ i GMM), a następnie przez Konsorcjum NDI. 

Z  tym  twierdzeniem  Odwołującego  nie  sposób  się  zgodzić,  co  jednoznacznie  wynika 

ze stanu  f

aktycznego  sprawy.  Otóż,  Zamawiający,  czego  Odwołujący  nie  przywoływał 

treści  odwołania,  zwrócił  się  do  obu  podmiotów  -  TŚ  i  GMM,  z  wnioskiem  o  udzielenie 

informacji  na  temat  przebiegu  realizacji  określonej  umowy  zawartej  z Konsorcjum  NDI. 


To, 

iż finalnie  Zamawiający  uznał,  iż  po  analizie  zebranych  informacji  zarówno  ze  strony 

inwestorów, jak i wykonawcy, decyzja o wykluczeniu z postępowania Konsorcjum NDI byłaby 

niezasadna, nie jest równoznaczna z oparciem się wyłącznie o stanowisko jednej ze stron. 

Rzecz jasna, Odwołujący na rozprawie wycofał swój zarzut zaniechanie zwrócenia się do TŚ 

oraz  GMM  o 

udzielenie  informacji  lub  dokumentów  dotyczących  okoliczności  realizacji, 

rozwiązania  umów  (zarzut  nr  3),  niemniej,  niezależnie  od  oceny  prawidłowości  przyjętego 

przez  Zamawiającego  stanowiska  w  przedmiocie  niewykluczenia  Konsorcjum  NDI,  skoro 

uzasadnieniu  zarzutu  nr  1  zawarto  argumentację  o  oparciu  się  przez  Zamawiającego 

jedynie  na  wyjaśnieniach  Konsorcjum  NDI,  Izba  stwierdziła,  że  taka  okoliczność  taka  nie 

została przez Odwołującego jakkolwiek wykazana.

Izba  też  wskazuje,  do  czego  nawiązywały  w  swojej  argumentacji  obie  Strony,  że  istnienie 

sporu  sądowego  pomiędzy  TŚ  i  GMM  a  Konsorcjum  NDI  co  do  okoliczności  odstąpienia 

od 

umów nie jest dla przedmiotowej sprawy rozstrzygający - to znaczy nie może przesądzać 

zarówno o niejednoznaczności  okoliczności (jak wskazywał Zamawiający), ale zarazem nie 

można  spłycać  faktu  kwestionowania  zasadności  naliczenia  kary  i  odstąpienia  od  umowy 

przez  Konsorcjum  NDI  jedynie  do  powszechnej  strategii  prawnej  i  biznesowej  wykonawcy, 

jak  czynił  to  Odwołujący.  Należy  zgodzić  się  jednakże  z  Odwołującym,  że  toczący  się 

pomiędzy  stronami  umowy  o  zamówienie  publiczne  spór  sądowy,  nie  zwalnia 

Zamawiającego  z  konieczności  dokonania  samodzielnej  oceny,  czy  wystąpiły  przesłanki 

wykluczenia określone w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp. Istotnie więc, sam fakt istnienia 

sporu sądowego pomiędzy  inwestorem a wykonawcą oraz  brak  prawomocnego orzeczenia 

w  takiej  sprawie,  nie  jest  przeszkodą  dla  wykluczenia  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  7) 

ustawy Pzp.  

Izba  za  przekonujące  przyjęła  stanowisko  prezentowane  w  toku  postępowania 

odwoławczego przez Zamawiającego.  Za słuszną w ocenie Izby należy po  pierwsze uznać 

procedurę wyjaśniającą przeprowadzoną przez Zamawiającego, który poza uwzględnieniem 

wyjaśnień  Konsorcjum  NDI  złożonych  razem  z  JEDZ,  zwrócił  się  również  do  inwestorów  - 

GMM  i  TŚ  i  dopiero  po  analizie  obu  stanowisk  doszedł  do  wniosku,  iż  nie  jest  w  stanie 

wykazać wypełnienia przesłanek wykluczenia.  

Po  drugie, 

wbrew  temu,  co  sam  zarzucał  w  odwołaniu  Zamawiającemu  Odwołujący,  nie 

można,  jak  czyni  to  Odwołujący,  opierać  się  wyłącznie  na  stanowisku  jednej  strony  - 

przypadku  Odwołującego  -  stanowisku  inwestorów,  które  jako  podmioty  pozostające 

sporze  z  Konsorcjum  NDI,  będą  prezentować  subiektywne  i  korzystne  dla  siebie 

twierdzenia.  I  c

hoć  Odwołujący  podsumowując  swoje  stanowisko  co  do  okoliczności 


związanych  z  realizacją  umowy  pomiędzy  Konsorcjum  NDI  a  TŚ,  wywiódł  wniosek, 

że odstąpienie od umowy przez TŚ było zasadne i zostało spowodowane przez nienależyte 

jej  wykonywanie  przez  Konsorcjum  NDI,  opar

ty  był  na  całokształcie  okoliczności 

wynikających  z  pisma  o  odstąpieniu  przez  TŚ,  w zestawieniu  z  tłumaczeniem  Konsorcjum 

NDI  zawartym  w  załącznikach  nr  1  do  JEDZ,  to  zdaniem  Izby  było  to  jedynie  gołosłowne 

stwierdzenie. Na podstawie uzyskanej od 

TŚ informacji, Odwołujący wywiódł, iż odstąpienie 

od  umowy  było  zasadne  i  zostało  spowodowane  przez  nienależyte  jej  wykonywanie  przez 

Konsorcjum NDI, równocześnie dyskredytując treść wyjaśnień Konsorcjum NDI.

Odwołujący 

wyraźnie wskazał, iż to z pisma TŚ wynika, że ocena zachowania Konsorcjum NDI w trakcie 

realizacji umowy TŚ jest jednoznacznie negatywna. Odwołujący dalej wskazuje, że to pismo 

TŚ  wskazuje  nie  tylko  na  bezzasadność  wniosków  o wydłużenie

terminu  realizacji  umowy 

czas  dłuższy  niż  134  dni,  ale  dodatkowo  podkreśla  niski  stan  zaawansowania  robót  oraz 

niedostateczne  zaangażowanie  i  mobilizację  zasobów  osobowych  i  sprzętowych.  Właśnie 

to 

stanowisko,  wyrażone  co  należy  raz  jeszcze  przypomnieć,  przez  jedną  ze  stron  sporu, 

pozwala  Odwołującemu  na  stwierdzenie,  że  świadczy  to  o  braku  dochowania  należytej 

staranności i stanowi przyczyny leżące po stronie wykonawcy.  

Dalej  jednak 

Odwołujący  odnosił  się  też  do  treści  wyjaśnień  Konsorcjum  NDI  udzielonych 

Zamawiającemu.  Odwołujący  podkreślał,  jakie  przyczyny  i  przeszkody

prowadzące 

do 

opóźnienia  realizacji  inwestycji  o 357 dni,

zostały  wskazywane  przez  Konsorcjum  NDI 

wyjaśnieniach.  Odwołujący  podnosił,  że  Konsorcjum  NDI  powoływało  się  na  setki  kolizji, 

odmiennych  warunków  gruntowych,  czy  brak  ważności  porozumienia  kolizyjnego  pomiędzy 

TŚ a właścicielem infrastruktury elektrycznej – gestorem sieci Tauron Dystrybucja. Niemniej 

jednak 

okoliczności  podane  przez  Konsorcjum  NDI,  Odwołujący  kwestionuje  wyłącznie 

na 

podstawie  stanowiska  uzyskanego  od  TŚ,  wyraźnie  podkreślając  iż:  „tę  okoliczność 

Zamawiający  TŚ  ocenił  zgoła  inaczej  w piśmie  dot. odstąpienia  od  umowy”.  W  ocenie 

Odwołującego  wystarczającym  zatem  do odrzucenia  przyczyny  podawanej  przez 

Konsorcjum  NDI  była  tylko  odmienna  ocena  drugiej  strony  umowy.  Przy  czym  Odwołujący 

podkreślenie  różnicy  pomiędzy  wnioskowaną  przez  Konsorcjum  NDI  zmianą  terminu 

realizacji  a 

zmianą  akceptowaną  przez  TŚ  nastąpiło  łącznie  z odniesieniem  się  wyłącznie 

do jednej  z  przyczyn  wskazywanych  przez  Konsorcjum  NDI  w 

wyjaśnieniach  załączonych 

do 

JEDZ, niejako sugerując, że wyłącznie okoliczność  uniemożliwiała wykonywanie umowy 

przez  56  dni  stała  za  wnioskiem  Konsorcjum  NDI  o wydłużenie  terminu  realizacji  umowy 

357 dni. Odwołujący zignorował jednak podawane przez Konsorcjum NDI inne przyczyny, 

np.  w

adliwy  opis  przedmiot  zamówienia  przygotowany  przez  Zamawiającego,  nieaktualne 

warunki  techniczne.

Należy  przy  tym  też  zwrócić  uwagę  więc,  że  zarówno  TŚ,  jak 

Konsorcjum NDI byli zgodni, iż już wcześniej wydłużony pierwotny termin realizacji umowy, 


powinien  być  ponownie  wydłużony  (choć  niewątpliwie  nie  było  jednomyślności  co  do  tego, 

ile powinien zostać wydłużony), co w ocenie Izby również świadczy o niejednoznaczności 

okoliczności.

Odwołujący arbitralnie przy tym stwierdził, że wniosek o wydłużenie terminu realizacji umowy 

TŚ, aż o 357 dni miał na celu zmaksymalizowanie terminu realizacji umowy zapewne po to, 

aby  „kupić”  dodatkowy  czas  na  nadrobienie  niewystarczającego  dotychczasowego 

zaangażowania  i zaawansowania  prac.  Powyższe,  nawet  gdyby  Odwołujący  nie  użył 

literalnie słowa „zapewne”, stanowi w ocenie Izby jedynie przypuszczenie Odwołującego, bez 

znaczenia dla wykazania którejkolwiek z przesłanek wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 

pkt  7)  ustawy  Pzp.  Podobnie 

za  niepoparte  dowodami  domysły  należy  uznać,  iż  to,  że 

najpierw  Konsorcjum  NDI  pismem  z  dnia  28  listopada  2022  r. 

wnioskowało  o  wydłużenie 

terminu realizacji umowy do dnia 18 grudnia 2023 r.

, a następnie pismem z dnia 12 grudnia 

r.  skorygowało  swój  wniosek,  tj.  o  wydłużenie  terminu  realizacji  do  dnia  15  września 

2023  r.

świadczy  o  tym,  że wnioski  o  przedłużenie  terminu  nie  miały  oparcia  w  faktach 

składane  były  w  celu  ukrycia  zawinionego  opóźnienia  i  uniknięcia  w  przyszłości  kar 

umownych  za 

zwłokę. Za wysoce subiektywny i niewykazany  należy również uznać pogląd 

Odwołującego  co  do  tego,  że  prezentowane  przez  Konsorcjum  NDI  twierdzenia 

we 

wnioskach  o  wydłużenie  terminów  realizacji  obu  umów  stanowią  jedynie  element 

strategii, zmierzającej do wydłużenia terminu wykonania umowy z GMM i TŚ, a w przypadku 

braku  woli  wydłużenia  tych  terminów  przez  obu  ww.  zamawiających,  do  gromadzenia 

niezbędnej  dokumentacji  pod  przyszły  spór  sądowy.  Tożsame  uwagi  należy  odnieść  też 

do 

twierdzenia  Odwołującego  odnośnie  umowy  z  GMM,  iż  działanie  Konsorcjum  NDI 

polegające  na  mnożeniu  wielu  problemów,  zgłaszaniu  robót  dodatkowych,  kolizji,  nie 

uwzględnionych w projektach warunków geologicznych, wprost wskazuje na zamiar ukrycia 

niskiego  zaawansowania  prac  oraz  wykreowania  konieczności  zawarcia  aneksów 

zwiększających  wynagrodzenie  za  rzekome  prace  dodatkowe,  a  także  wywarcia  wrażenia, 

że  to  te  przeszkody  wywołały  takie  opóźnienie,  które  wymaga  podpisania  również  aneksu 

terminowego  i 

w  konsekwencji  kolejnego  tak  znaczącego  wydłużenia  terminu  wykonania 

umowy.  

W  odniesieniu 

zaś  stricte  do  poczynionych  uwag  Odwołującego  w  zakresie  okoliczności 

dotyczących  realizacji  umowy  pomiędzy  Konsorcjum  NDI  a  GMM,  w  ocenie  Izby  również 

tym  przypadku  Odwołujący  na  poparcie  swojego  stanowiska  przytacza  wyłącznie 

twierdzenia jednej ze stron sporu, tj. zamawiającego GMM, co nie może rzecz jasna uznać 

za  przekonujący  argument  dla  uwzględnienia  zarzutu.  Odwołujący  konfrontuje  stanowisko 

GMM  z 

uzasadnieniem  wydłużenia  terminu  realizacji  umowy  przedstawionym  przez 


Konsorcjum NDI, arbitralnie uznając, że tam gdzie stanowiska obu stron sporu są rozbieżne, 

należy przyjąć za prawidłowe stanowisko GMM. Innymi słowy, za niezasadne do wydłużenia 

terminu  realizacji  umowy  Odwołujący  uznawał  te  okoliczności,  które  za  niezasadne  uznał 

sam  GMM. 

Odwołujący  nie  przedstawiając  dowodów  na  poparcie  swoich  twierdzeń 

wymieniał  przy  tym  przykładowo  jako  okoliczności  podane  przez  Konsorcjum  NDI,  które 

pozostawały  bez  wpływu  na  opóźnienie:  wystąpienie  zapadliska,  które  nie  leżało  w kolizji 

robotami budowlanymi i jego likwidacja nie została zlecona w ramach robót dodatkowych, 

rozbiórkę  podbudowy,  która  stanowiła  zakres  objęty  umową  czy  montaż  studni,  który 

ze 

względu  na  powtarzalny  charakter  i  pomijalny  czas  wykonania  nie  miał  wpływu 

na 

przebieg realizacji inwestycji (w trakcie realizacji umowy część studni nie była montowana 

pomimo przewidzenia w projekcie, dodawano zaś nowe).  

Odwołujący w swoim odwołaniu odnosił się też  do  kwestii stopnia zaawansowania zakresu 

prac, wskazując na procentowy zakres realizacji zadań. Odwołujący jednak nie kwestionował 

tego,  iż  stanowiska  obu  stron  sporu  w  tej  kwestii  są  różne  -  sam  procent  zaawansowania 

prac  Konsorcjum  NDI  na  inwestycji  dotyczącej  umów  z  TŚ  i  GMM  jest  sporny  pomiędzy 

Konsorcjum NDI a ww. inwestorami. 

Niewątpliwie, znaczny stopień lub zakres niewykonania 

lub  nienależytego  wykonania  albo  długotrwałego  nienależytego  wykonywania  istotnego 

zobowiązania jest jedną z przesłanek wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy 

Pzp,  które  muszą  zaistnieć  łącznie.  Niezależnie  od  tego,  jak  podnosi  się  w  literaturze: 

„Wydaje  się,  że  podejście  ilościowe  do  pojęcia  niewykonania  zamówienia  w  znaczącym 

stopniu  jest  błędne.  Właściwa  interpretacja  powinna  zmierzać  do oceny  przydatności 

wykonanego  zamówienia  dla  zamawiającego”  (tak  w:  Prawo  zamówień  publicznych. 

Komentarz, red. M. Jaworska, D. Grześkowiak-Stojek, J. Jarnicka, A. Matusiak, SIP Legalis 

2023, komentarz do art. 109.). Niemniej jednak na poparcie swoich twierdzeń, w odwołaniu 

Odwołujący  odniósł  się  jedynie  do  zakresu  ilościowego,  nie  podejmując  się  oceny 

przydatności wykonanego zakresu przez Konsorcjum NDI. 

Ponadto, 

Odwołujący  kilkukrotnie  w  treści  odwołania  podkreślał,  iż  pomimo  zawartych 

aneksów  pomiędzy  Konsorcjum  NDI  a  ww.  podmiotami,  na  mocy  których  pierwotnie 

wyznaczone  terminy  wykonania  obu  umów  uległy  wydłużeniu,  Konsorcjum  NDI  ponownie 

występowało  o  wydłużenie  terminu  realizacji  obu  umów.  Tym  niemniej,  te  okoliczności  nie 

świadczą  automatycznie  o  tym,  iż  dalsze  wydłużenia  terminów  realizacji  obu  umów, 

zakresie  o  jaki  postulowało  Konsorcjum  NDI,  wynikały  z  wyłącznych  przyczyn  leżących 

po stronie wykonawcy. 

Za wyobrażalne bowiem, w świetle zasad doświadczenia życiowego 

w ocenie  Izby  jest  to, 

że  inwestycje  o  charakterze  liniowym,  jak  ta  realizowana  w  ramach 

zawartych  przez  Konsorcjum  NDI  umów  z  GMM  i  TŚ,  mogą  napotykać  trudności 


w terminowej 

realizacji  prac,  szczególnie,  gdy  ma  to  miejsce  na  terenie  tak  silnie 

zurbanizowanym. 

Odnosząc  się  do  przedłożonych  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron 

uczestnika  postępowania  odwoławczego  przez  Odwołującego  dowodów  (nr  1,  nr  3-5) 

postaci  pism  inżyniera  kontraktu  firmy  ARSEM,  Izba  zgadza  się  ze  stanowiskiem 

Zamawiającego  prezentowanym  na rozprawie,  iż  dowody  te  stanowią  standardowe 

wezwania inżyniera kontraktu i nie mogą być wystarczającym dowodem na nieprofesjonalizm 

wykonawcy. 

Podobnie  z  pisma  TŚ  z dnia  2 czerwca  2022  r.  (dowód  nr  2)  nie  można 

wywieść,  iż  Konsorcjum  NDI  dopuściło  się  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  niewykonania 

lub  nienależytego  wykonania  albo  długotrwale  nienależytego  wykonywania  istotnego 

zobowiązania  z przyczyn leżących po swojej stronie. Podkreślić przy tym trzeba, że pomimo 

tychże  upomnień,  do  czasu  odstąpienia  od  umów  przez  TŚ  i  GMM  nie  wynika,  aby 

na 

Konsorcjum NDI zostały nałożone kary umowne, co również trzeba wziąć pod uwagę przy 

ocenie  ewentualnej  nierzetelności  po stronie  Konsorcjum  NDI.  Potwierdzenie  powyższego 

stanowi  też  choćby  fakt,  iż w  ramach  tej  samej  inwestycji  problemów  realizacyjnych 

doświadczyło  nie  tylko  Konsorcjum  NDI,  ale  również  jego  następca  -  wykonawca,  który 

wykonuje zamówienie po wzajemnych odstąpieniach od umów inwestorów i Konsorcjum NDI 

(co wynikało z załączonych przez Przystępującego Konsorcjum NDI do swojego stanowiska 

procesowego pism wykonawcy KZN Rail z dnia 14 maja 2024 r. i z dnia 10 czerwca 2024 r. 

oraz aneksów do umów zawartych pomiędzy KZN Rail a TŚ i GMM wydłużającego pierwotne 

terminy realizacji umów).  

Przechodząc  bezpośrednio  do  oceny  argumentacji  Odwołującego  na  potrzeby  wykazania 

zasadności  zarzutu  nr  2,  trzeba  wskazać,  iż  zasadniczo  Odwołujący  opiera  się 

na 

okolicznościach  wskazanych  w  zakresie  zarzutu  nr  1.  Mając  więc  na  względzie  ocenę 

Izby zaprezentowaną w stosunku do zarzutu nr 1, należy ją zatem odnieść także do zarzutu 

nr 2. Uzupełniająco wskazać trzeba, że Odwołujący przyjmuje, iż Konsorcjum NDI  nie tylko 

opóźniało się z realizacją robót, co doprowadziło do odstąpienia od umów, ale działało w taki 

sposób,  aby  niejako  ukryć  rozmiar  opóźnień  leżących  po  jego  stronie,  mnożąc  przeszkody 

rzekomo  uzasadniające  wydłużenie  terminu  realizacji  umów,  co  pozwala  Odwołującemu 

na 

uznanie,  że  świadczy  to  o  nierzetelności  Konsorcjum  NDI  i  poważnym  naruszeniu 

obowiązków zawodowych, podważających jego uczciwość. Ocena Odwołującego oparta jest 

na  subiektywnym  przekonaniu,  wywnioskowanym  przede  wszystkim  ze  stanowiska  jednej 

ze spornych stron umowy.

Mając  na  uwadze  powyższe,  Izba  przyznaje  rację  Zamawiającemu,  iż  sytuacja  nie  jest 

bezsporna,  pozwalająca  na  jednoznaczną  kwalifikację,  czy  zaszły  łącznie  przesłanki 

pozwalające na  wykluczenie Konsorcjum NDI z  postępowania na  podstawie art. 109 ust. 1 


pkt  5)  jak  i  7)  ustawy  Pzp. 

Odwołujący w ocenie Izby nie wykazał w sposób  przekonujący, 

iż takowe przesłanki zostały wypełnione. Tym samym zarzuty nr 1 i nr 2 podlegały oddaleniu. 

Zarzut nr 4 

Wśród podstaw wykluczenia zawartych w § 10 SWZ Zamawiający przewidział te, o których 

mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8) i 10) ustawy Pzp. 

§  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d  SWZ  Zamawiający  postawił  następujący  warunek  udziału 

postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, zgodnie z którym wymagał, 

aby wykonawca: 

„wykonał  w  okresie  ostatnich  10  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  co  najmniej  2  roboty  instalacyjne 

zakresie  podobnym  do  przedmiotu  zamówienia,  polegającą  na  dostawie,  wdrożeniu 

uruchomieniu instalacji teletechnicznych, złożonych z:  

okablowania światłowodowego, strukturalnego, LAN, i  

systemu zarządzania siecią LAN, i  

urządzeń aktywnych sieci LAN, i  

szaf  IT  tzw.  szczelnych  (drzwi  przeszklone)  z  listwami  PDU,  wyposażonych  w  system 

klimatyzacji  precyzyjnej  z  tzw.  bezpośrednim  chłodzeniem  wnętrza  szaf  przez  wymienniki 

klimatyzacyjne,  instalację  sygnalizacji  i  gaszenia  pożaru  oraz  system  monitoringu 

parametrów środowiskowych”. 

Konsorcjum  NDI  na  potwierdzenie  spełniania  ww.  warunku  udziału  w  postępowaniu 

wykazało  się  robotą  budowlaną  pn.  „Doprojektowanie  w  zakresie  projektu  wykonawczego 

i rozbudowa

terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku”. 

Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8) i 10) ustawy Pzp, z 

postępowania o udzielenie zamówienia 

zamawiający może wykluczyć wykonawcę: 

który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ 

na 

decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia, 

lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  podmiotowych 

środków dowodowych; 


który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające 

błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Zgodnie  z  cytowanym  już  art.  226  ust.  1  pkt  2)  lit.  a)  ustawy  Pzp,  Zamawiający  odrzuca 

ofertę, jeżeli

została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania. 

W  ramach  zarzutu  nr  4  Odwołujący  podniósł  między  innymi,  iż  doszło  do  wprowadzenia 

Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że Konsorcjum NDI

spełnia warunek 

udziału  w postępowaniu  określony  w  §  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d)  SWZ.  Odwołujący  wskazywał, 

że

Konsorcjum  NDI,  jako  że  wykonawcą  robót  budowlanych  dla  Portu  Lotniczego  Gdańsk 

było  NDI  S.A.  (Lider  Konsorcjum),  miało  pełną  świadomość  i  wiedzę  o  tym,  że  w  ramach 

tego  zadania  nie  został  wykonany  system  zarządzania  siecią  LAN.  Swoim  działaniem 

Konsorcjum NDI wprowadziło Zamawiającego w błąd. Działanie Konsorcjum NDI w postaci 

wyraźnego  oświadczenia  w  wykazie  robót  budowlanych,  że  na  referencyjnej  inwestycji  był 

realizowany system zarządzania siecią LAN należy ocenić szczególnie negatywnie z uwagi 

na  fakt,  że  okoliczność  ta  była  Konsorcjum  NDI  znana  i  wykonawca  miał  możliwość 

wykazania  się  na  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  §  11  ust.  1 

pkt 

4  lit.  d  SWZ  robotą  budowlaną  spełniającą  wszystkie  wymagania  szczegółowo  opisane 

dla tego warunku. Tymczasem powołując się na doświadczenie w robocie budowlanej, która 

nie spełnia wymogu w zakresie wdrożenia i uruchomienia systemu zarządzania siecią LAN, 

przy jednoczesnym zapewnieniu Zamawiającego o zrealizowaniu takiego systemu, w sposób 

świadomy i zamierzony wprowadził Zamawiającego w błąd. 

Mając  na  względzie  stanowisko  Odwołującego  przedstawione  na  rozprawie  w  zakresie 

zarzutu  nr  4,  w  tym  miejscu  Izba  wyraźnie  podkreśla  to,  co  literalnie  wynika  z  treści 

odwołania  w  zakresie  uzasadnienia  zarzutu  nr  4.  W  odwołaniu  Odwołujący  kilkukrotnie 

wskazywał,  iż  wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  przez  Konsorcjum  NDI  przy 

przedstawianiu  informacji,  że

spełnia  warunek  udziału  w postępowaniu  określony  w  §  11 

ust. 1  pkt  4  lit.  d)  SWZ

, sprowadzało się do  tego, że w ramach zadania referencyjnego nie 

został  wykonany  system  zarządzania  siecią  LAN.  Jak  choćby  wskazywał  w  odwołaniu 

Odwołujący: „Działanie Konsorcjum NDI w postaci wyraźnego oświadczenia w wykazie robót 

budowlanych, że na referencyjnej inwestycji był realizowany system zarządzania siecią LAN 

należy  ocenić  szczególnie  negatywnie  z  uwagi  na  fakt,  że  okoliczność  ta  była  Konsorcjum 

NDI  znana  i  wykonawca  miał  możliwość  wykazania  się  na  spełnianie  warunku  udziału 

postępowaniu  określonego  w  §  11  ust.  1  pkt  4  lit.  d  SWZ  robotą  budowlaną  spełniającą 

wszystkie  wymagania  szczegółowo  opisane  dla  tego  warunku.  Tymczasem  powołując  się 


na 

doświadczenie  w  robocie  budowlanej,  która  nie  spełnia  wymogu  w  zakresie  wdrożenia 

uruchomienia  systemu  zarządzania  siecią  LAN,  przy  jednoczesnym  zapewnieniu 

Zamawiającego  o  zrealizowaniu  takiego  systemu,  w  sposób  świadomy  i  zamierzony 

wprowadził  Zamawiającego  w  błąd”.  Tym  niemniej,  stanowisko  Odwołującego  w  trakcie 

rozprawy zmierzało do wniosku, iż w zakres przedmiotowy zadania referencyjnego wchodził 

system  zarządzania  siecią  LAN,  ale  jedynie  w  warstwie  aktywnej,  bez  warstwy  pasywnej, 

co 

zdaniem  Odwołującego  nie  było  wystarczające  dla  spełnienia  ww.  warunku  udziału 

postępowaniu.  Odwołujący  podniósł  na  rozprawie  także,  że  zakres,  który  wykonało 

K

onsorcjum  NDI  dla  Portu  Lotniczego  w  Gdańsku  nie  było  zamówieniem  podobnym 

do 

przedmiotu  zamówienia.  Podniesienia  takich  okoliczności  nie  sposób  jednak  odnaleźć 

treści odwołania. Należy wobec powyższego wskazać, że  zgodnie z art. 555 ustawy Pzp 

Izba  nie  może  orzekać  co  do  zarzutów,  które  nie  były  zawarte  w odwołaniu.  Zakres 

rozpoznania  sprawy  przez  Izbę  jest  ściśle  ograniczony  zarzutami  odwołania 

sprowadzającymi  się  do czynności  lub  zaniechań  zamawiającego  opartych  na  konkretnej 

precyzyjnej  podstawie  faktycznej.  Stąd  też,  odwołujący  w  odwołaniu  zobowiązany  jest 

wskazać  treść  przepisu,  który  został  przez  zamawiającego  naruszony,  a w uzasadnieniu 

faktycznym  podać  wszystkie  okoliczności  potwierdzające  zasadność  twierdzeń  wyrażonych 

odwołaniu.  Samo  wskazanie  czynności  zamawiającego  oraz  naruszonych  przez  niego 

przepisów  ustawy  nie  tworzy  zarzutu.  Zarzut  jest  substratem  okoliczności  faktycznych 

prawnych,  które  powinny  być  wskazane  w odwołaniu  i  to  właśnie  one  zakreślają  granice 

rozpoznania  odwołania.  Powyższe  oznacza,  że  niezależnie  od podstawy  prawnej 

wskazanego  naruszenia,  nowe  okoliczności  faktyczne  podnoszone  dopiero  na  rozprawie 

stanowią nowe zarzuty, które nie były zawarte w odwołaniu. Nie mogą one zatem być brane 

pod  uwagę  w  trakcie  rozpoznania  odwołania  przez  Izbę.  Odwołujący  wyraźnie  w  treści 

odwołania  wskazywał,  iż  w  ramach  zadania  wykonanego  przez  Konsorcjum  NDI  nie  został 

wykonany  system  zarządzania  siecią  LAN.  Stąd  też  za  nową,  nieznaną  odwołaniu 

okoliczność  trzeba  uznać  zarzucanie  przez  Odwołującego,  że  w  zakres  przedmiotowy 

zadania  referencyjnego  Konsorcjum  NDI  wchodził  system  zarządzania  siecią  LAN,  ale 

jedynie w 

warstwie aktywnej, a to nie było wystarczające dla spełnienia ww. warunku udziału 

postępowaniu,  podobnie  jak  to,  że  zakres,  który  wykonało  konsorcjum  NDI  dla  Portu 

Lotniczego w Gdańsku nie było zamówieniem podobnym do przedmiotu zamówienia.  

Rozstrzygające  znaczenie  dla  oceny  zarzutu  nr  4,  który  jeszcze  raz  należy  podkreślić 

sprowadzał  się  w  treści  odwołania  do  tego,  iż  Konsorcjum  NDI  nie  wykonało  w  ramach 

zadania  dla  Portu  Lotniczego  w  Gdańsku  systemu  zarządzania  siecią  LAN,  ma  więc 

odpowiedź Portu Lotniczego w Gdańsku z dnia 15 lipca 2024 r. (dowód nr 8 do odpowiedzi 

na odwołanie) na zapytanie Zamawiającego z dnia 5 lipca 2024 r. (dowód nr 7 do odpowiedzi 


na  odwołanie),  z  której  literalnie  wynika,  iż  w  ramach  realizacji  zadania  referencyjnego 

Konsorcjum NDI wykonało m. in. system zarządzania siecią LAN. Do tożsamych wniosków 

można  dojść  po  lekturze  przedłożonego  przez  Konsorcjum  NDI  oświadczenia  Portu 

Lotniczego w Gdańsku (załącznik nr 10 do pisma procesowego Konsorcjum NDI). Natomiast 

dowody 

Odwołującego  dotyczące  zarzutu  nr  4  (oznaczone  w  protokole  posiedzenia 

i rozprawy  jako  nr  6-11  i  nr  13)  ta

kim  okolicznościom  nie  przeczą.  Dla  Izby  brak  było 

jakichkolwiek  podstaw,  aby  zakwestionować  oświadczenie  podmiotu,  na  rzecz  którego 

Konsorcjum  NDI  wykonało  zadanie  referencyjne.  Natomiast  co  do  wniosku  dowodowego 

Odwołującego,  aby  zobowiązać  Zamawiającego  do  wystąpienia  z  wnioskiem  do  Portu 

Lotniczego  w  Gdańsku  o  przekazanie  dokumentacji  powykonawczej  w  zakresie  robót 

teletechnicznych  (wniosek  dowodowy  nr  12),  Izba 

uznała,  że  wniosek  ten  nie  zasługiwał 

na 

uwzględnienie, gdyż okoliczności mające znaczenie dla rozstrzygnięcia wynikały z innych 

przedstawionych dowodów, a ten wniosek zmierzałby do przedłużenia postępowania. 

Mając powyższe na uwadze, Izba uznała, iż zarzut nr 4 nie zasługiwał na uwzględnienie. 

Zarzuty nr 5 i nr 6 

Z uwagi na nieuwzględnienie zarzutu nr 4, oddaleniu podlegały również zarzuty nr 5  i nr 6, 

bowiem jak ustaliła Izba przy ocenie zarzutu nr 4, nie potwierdziło się, aby Konsorcjum NDI 

nie spełniało warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ, 

a to stanowiło dla Odwołującego punkt wyjścia dla uzasadnienia tych zarzutów. 

Zarzut nr 7 

W  konsekwencji  powyższych  ustaleń  Izby,  zgodnie  z  którymi  zarzuty  postawione 

odwołaniu  nie  zasługiwały  na  uwzględnienie,  również  postawiony  jako  wynikowy  wobec 

tychże zarzutów, zarzut nr 7 nie mógł zostać uwzględniony. 

Reasumując  powyższe,  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na  uwzględnienie, 

a w 

działaniach Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy 

Pzp. 

O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 

ustawy Pzp oraz w 

oparciu o przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 1) rozporządzenia w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r.  poz. 2437).


Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

Przewodniczący:  ………………………….. 

………………………….. 

…………………………..