Sygn. akt: KIO 2860/24
WYROK
Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Mateusz Paczkowski
Beata Pakulska-Banach
Katarzyna Paprocka
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 9
sierpnia 2024 r. przez wykonawcę Dekpol Budownictwo Sp. z o.o. z siedzibą
w Pinczynie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Lotnicze Pogotowie
Ratunkowe
z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia NDI S.A. z siedzibą w Sopocie NDI SOPOT S.A. z siedzibą
w Sopocie
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 3 wobec jego wycofania,
w pozostałym zakresie oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę Dekpol Budownictwo Sp. z o.o. z siedzibą
w Pinczynie i:
3.1 zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Dekpol Budownictwo
Sp. z o.o. z siedzibą w Pinczynie tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy Dekpol Budownictwo Sp. z o.o. z siedzibą w Pinczynie na rzecz
zamawiającego Lotnicze Pogotowie Ratunkowe z siedzibą w Warszawie kwotę 3 600 zł 00
gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………..
…………………………..
…………………………..
Sygn. akt:
KIO 2860/24
UZASADNIENIE
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
z siedzibą w Warszawie (dalej: „Zamawiający”), prowadzi
z
zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze
zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Budowa budynku
Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego wraz z niezbędną
infrastrukturą techniczną oraz zagospodarowaniem terenu na części działki nr ew. 7/10
z
obrębu 6-10-01, położonej przy ul. Księżycowej 5 w dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy”
(znak postępowania: ZP/5/X/2023). Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów
unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu
11 października 2023 r. pod numerem: 2023/S 196-613036.
W dniu 9 sierpnia 2024 r.
odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
w
przedmiotowym postępowaniu złożył wykonawca Dekpol Budownictwo Sp. z o.o.
z
siedzibą w Pinczynie (dalej: „Odwołujący”).
Odwołanie złożono od niezgodnych z ustawą Pzp czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na zaniechaniu wykluczenia Wykonawcy – Konsorcjum firm: NDI S.A.
z
siedzibą w Sopocie oraz NDI Sopot S.A. z siedzibą w Sopocie (dalej jako: „Konsorcjum
NDI”) z udziału w postępowaniu i odrzucenia oferty złożonej przez Konsorcjum NDI oraz
na wyborze tej oferty jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 109 ust. 1 pkt 7) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum NDI, podczas gdy w stosunku do Konsorcjum NDI ziściły się
określone w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp przesłanki wykluczenia (wskazane
w
uzasadnieniu odwołania), a Konsorcjum NDI nie skorzystało z możliwości
przeprowadzenia procedury oczyszczenia, określonej w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp, wraz
ze
złożeniem oferty, ani w odpowiedzi na wskazanie takiej możliwości w wezwaniu
Zamawiającego z 9 lipca 2024 r., a jedynie złożyło wyjaśnienia mające wykreować
u
Zamawiającego błędne przeświadczenie, iż wobec Konsorcjum NDI nie zachodzi podstawa
wykluczenia, określona w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp;
2) art. 109 ust. 1 pkt 5) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Konsorcjum NDI, podczas gdy w stosunku do Konsorcjum NDI
ziściły się
określone w art. 109 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp przesłanki wykluczenia, tj. Konsorcjum NDI
w
sposób zawiniony poważnie naruszyło obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość,
w szczególności Konsorcjum NDI w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa nie wykonał zamówienia na rzecz Tramwajów Śląskich S.A. (dalej jako: „TŚ”)
oraz Gminy Miasto Mysłowice (dalej jako” „GMM”) (tj. Umowy na „Modernizację infrastruktury
torowo -
sieciowej na linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach w ciągu ulic: Bytomska,
Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców” – umowa zawarta z Tramwajami Śląskimi
S.A. oraz Umowy na „Modernizację linii tramwajowej nr 14 w Mysłowicach w ciągu ulic:
Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców wraz z niezbędną infrastrukturą”
– umowa zawarta z Gminą Miasto Mysłowice), co Zamawiający był w stanie wykazać
za
pomocą stosownych dowodów, a tym samym winien był uznać że Konsorcjum NDI
podlega wykluczeniu;
3) art. 128 ust. 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie zwrócenia się do TŚ oraz GMM
o
udzielenie informacji lub dokumentów dotyczących okoliczności realizacji, rozwiązania
umów zawartych przez Konsorcjum NDI z tymi zamawiającymi oraz naliczenia kar
umownych (tj. Umowy na „Modernizację infrastruktury torowo - sieciowej na linii tramwajowej
nr 14 w Mysłowicach w ciągu ulic: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego,
Powstańców” – umowa zawarta z TŚ oraz Umowy na „Modernizację linii tramwajowej nr 14
w Mysłowicach w ciągu ulic: Bytomska, Starokościelna, Szymanowskiego, Powstańców wraz
z niezbędną infrastrukturą” – umowa zawarta z GMM), co doprowadziło do błędnego
uznania, iż Konsorcjum NDI nie podlega wykluczeniu w okolicznościach określonych
w art. 109 ust. 1 pkt 5) i 7) ustawy Pzp;
4) art. 109 ust. 1 pkt 8) lub pkt 10) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum NDI, która została złożona przez wykonawcę
podlegającego wykluczeniu z postępowania w sytuacji, w której Konsorcjum NDI w wyniku
zamierzonego działania lub co najmniej rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego
w
błąd przy przedstawianiu informacji, że spełnia warunek udziału w postępowaniu,
określony w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ, co miało istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu; ewentualnie do przedstawienia informacji
wprowadzających Zamawiającego w błąd, mających wpływ na wynik postępowania a dot.
spełniania ww. warunku, doszło w wyniku lekkomyślności lub co najmniej niedbalstwa
Konsorcjum NDI, co winno w konsekwencji skutkować uznaniem przez Zamawiającego,
że Konsorcjum NDI podlega wykluczeniu z postępowania;
ewentualnie
– z daleko posuniętej ostrożności, na wypadek nieuwzględnienia przez Izbę
zarzutów wymienionych wyżej w pkt. 1) - 4):
5) art. 128 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 4) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wezwania Konsorcjum NDI do poprawienia lub uzupełnienia wykazu robót budowlanych
wobec niewykazania przez Konsorcjum NDI spełniania warunku udziału w postępowaniu,
o
którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ, w ramach którego Zamawiający wymagał
od
wykonawcy wykazania się co najmniej 1 robotą instalacyjną w zakresie podobnym
do
przedmiotu zamówienia, polegającą na wdrożeniu i uruchomieniu instalacji
teletechnicznych, złożonych z:
okablowania światłowodowego, strukturalnego, LAN, i
systemu zarządzania siecią LAN, i
urządzeń aktywnych sieci LAN, i
szaf IT z listwami PDU, wyposażonych w system klimatyzacji precyzyjnej z tzw.
bezpośrednim chłodzeniem wnętrza szaf przez wymienniki klimatyzacyjne lub w system
klimatyzacji za pomocą oddzielnych szaf lub inny równoważny, instalację sygnalizacji
i
gaszenia pożaru oraz system monitoringu parametrów środowiskowych, podczas gdy
robota budowlana wskazana przez Konsorcjum NDI w poz. 7 wykazu robót budowlanych nie
obejmowała swym zakresem wdrożenia i uruchomienia instalacji teletechnicznych złożonych
z systemu zarządzania siecią LAN;
6) art. 226 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 i 2 pkt 2) oraz art. 3 ust. 1 ustawy
z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako „ZNKU”) poprzez
zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum NDI, pomimo że złożone w wykazie robót
budowlanych (poz. 7) oświadczenie o spełnianiu przez zadanie pn. Doprojektowanie
w
zakresie projektu wykonawczego i rozbudowa terminalu pasażerskiego w Porcie
Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa
w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ stanowiło rozpowszechnianie nieprawdziwych lub
wprowadzających w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorcy (na ww. zadaniu nie wdrożono
i nie uruchomiono instalacji teletechnicznych złożonych z systemu zarządzania siecią LAN),
w tym świadczonych usług oraz było działaniem sprzecznym z prawem i dobrymi
obyczajami, co narusza interes Zamawiającego oraz Odwołującego;
7) art. 17 ust. 2 i art. 16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp poprzez wybór oferty Konsorcjum NDI
niezgodnie z przepisami ustawy Pzp oraz z naruszeniem podstawowych zasad prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia, tj. zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz zasady przejrzystości postępowania.
Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a. unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
b. powtórzenia czynności badania i oceny ofert, a w konsekwencji wykluczenia Konsorcjum
NDI z udziału w postępowaniu oraz odrzucenia jego oferty;
2) przeprowadzenie dowodów załączonych do odwołania i przedłożonych na rozprawie
na
okoliczności wskazane w uzasadnieniu odwołania;
3) obciążenie Zamawiającego w całości kosztami postępowania odwoławczego, wraz
z
uzasadnionymi kosztami postępowania, w tym wynagrodzeniem pełnomocnika
w
wysokości określonej w fakturze przedłożonej do akt sprawy na rozprawie oraz opłatą
skarbową od pełnomocnictwa.
Odwołujący wskazał, że jest legitymowany do wniesienia odwołania, stosownie do wymagań
określonych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. W wyniku naruszenia przez Zamawiającego
przepisów ustawy Pzp, wskazanych w petitum odwołania i wynikających z jego
uzasadnienia, interes Odwołującego doznał uszczerbku, w związku z czym Odwołujący
może ponieść szkodę, wyrażającą się w pozbawieniu Odwołującego możliwości pozyskania
zamówienia i otrzymania wynagrodzenia za jego realizację. W przypadku uznania przez Izbę
zasadności niniejszego odwołania, Zamawiający będzie zobowiązany do ponownego
badania i oceny ofert, a w konsekwencji Odwołujący będzie miał możliwość uzyskania
zamówienia, ponieważ złożył ofertę najkorzystniejszą spośród ofert niepodlegających
odrzuceniu. Powyższe dowodzi posiadanie przez Odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia, co czyni zadość wymaganiom określonym w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515
ust. 1 pkt 1) lit.
a) ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania
Odwołujący uzyskał w dniu 30 lipca 2024 r. (zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty). W
związku z powyższym odwołanie wniesione w dniu 9 sierpnia 2024 r. należy uznać
za wniesione w
wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 20 000,00 złotych (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy) został uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych.
Odwołujący prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył
potwierdzenie przekazania odwołania Zamawiającemu.
Stanowisko Odwołującego:
W zakresie zarzutu nr 1 Odwołujący wskazał, że Zamawiający dokonując oceny,
iż Konsorcjum NDI nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu oparł się jedynie
na
wyjaśnieniach tegoż Wykonawcy, pomimo że zostały one przedstawione jednostronnie
i
prezentują subiektywny i niepełny obraz okoliczności prowadzących do odstąpienia od obu
umów – najpierw przez obu zamawiających (TŚ i GMM), a następnie przez Konsorcjum NDI.
Ze złożonych wyjaśnień wynika, iż w toku wykonywania obu umów, doszło do odstąpienia
od
umowy przez obu zamawiających z powodu okoliczności leżących po stronie Konsorcjum
NDI. Odstąpienia te następnie zostały zakwestionowane przez Konsorcjum NDI oraz
Konsorcjum NDI odstąpiło od obu umów z przyczyn leżących po stronie zamawiających.
Wobec tego Konsorcjum NDI
w złożonych wyjaśnieniach wywodzi, iż skuteczne
są odstąpienia od umów złożone przez Konsorcjum NDI i że odstąpienie nie zostało
spowodowane okolicznościami leżącymi po stronie wykonawcy, wobec czego nie doszło
do
spełnienia przesłanek określonych w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp. Zamawiający nie
może akceptować sytuacji, w której zobowiązanie wykonawcy do podania w tym dokumencie
informacji na temat nieprawidłowości w realizacji wcześniejszych umów, które mogą
skutkować wykluczeniem z postępowania, jest omijane poprzez jednostronne zaprzeczenie
wykonawcy, iż do odstąpienia od umowy nie doszło z powodu okoliczności leżących po jego
stronie.
W zakresie umowy z TŚ Odwołujący podkreślał, że pomimo zawarcia aneksu
przedłużającego termin realizacji robót, Konsorcjum NDI wystąpiło ponownie o przedłużenie
terminu w dniu 28 listopada 2022 r. oraz -
już po upływie terminu umownego - w dniu
12 grudnia 2024 r.
Odwołujący powołując się na treść pisma TŚ z dnia 26 czerwca 2024 r.
stanowiącego odpowiedź na wniosek Odwołującego o udzielenie informacji publicznej,
wskazał, że wynika z niej, że ocena zachowania Konsorcjum NDI w trakcie realizacji umowy
TŚ jest jednoznacznie negatywna, tj. TŚ nie tylko wskazuje na bezzasadność wniosków
o
wydłużenie
terminu realizacji umowy o czas dłuższy niż 134 dni, to dodatkowo podkreśla
niski stan zaawansowania robót oraz niedostateczne zaangażowanie i mobilizację zasobów
osobowych i sprzętowych, co z pewnością świadczy o braku dochowania należytej
staranności i stanowi przyczyny leżące po stronie wykonawcy, w tym wypadku Konsorcjum
NDI.
Dalej Odwołujący wskazał, że Konsorcjum NDI w załączniku nr 1 do JEDZ odpowiednio
dla lidera i partnera Konsorcjum usiłowało wyjaśniać, że to „liczne przeszkody, niezależne
od
Wykonawcy i leżące po stronie Zamawiającego, które uniemożliwiły Wykonawcy
realizację Inwestycji w terminie”. Wśród tych licznych przeszkód wskazał setki kolizji,
odmiennych warunków gruntowych. Jak wynika z ww. okoliczności, TŚ wydłużył termin
realizacji umowy do dnia 5 grudnia 2022 r. Fakt zawarcia Aneksu, Konsorcjum NDI
całkowicie pomija, odnosząc się do niego dopiero na wyraźne pytanie Zamawiającego z dnia
9.07.2024 r. o zawarte aneksy.
Zdaniem Odwołującego, jako najdalej idącą podstawę
uprawni
ającą Konsorcjum NDI do wydłużenia terminu realizacji zdania wskazało: „m.in. brak
ważności porozumienia kolizyjnego pomiędzy Zamawiającym (Tramwaje Śląskie S.A.),
a
właścicielem infrastruktury elektrycznej – gestorem sieci Tauron Dystrybucja. Powyższe
uchybienia ze strony Zamawiającego doprowadziły do opóźnienia realizacji Inwestycji
o 357
dni.” Jak wyjaśniał Odwołujący, tę okoliczność TŚ ocenił zgoła inaczej w piśmie
dot.
odstąpienia od umowy: „wskazana okoliczność uniemożliwiała wykonywanie umowy
wyłącznie przez 56 dni od dnia 17 grudnia 2021 r., kiedy wystąpiła utrata ważności
poprzedniego porozumienia do dnia 11 lutego 2022 r. kiedy zaktualizowano nowe
porozumienie
”. Z powyższego według Odwołującego wynika, że wniosek o wydłużenie
terminu realizacji umowy TŚ, aż o 357 dni, złożony przez Konsorcjum NDI, miał na celu
zmaksymalizowanie terminu realizacji umowy zapewne po to, aby „kupić” dodatkowy czas
na
nadrobienie niewystarczającego dotychczasowego zaangażowania i zaawansowania
prac.
Odwołujący zauważa przy tym, że różnica pomiędzy wnioskowaną zmianą terminu,
a
akceptowaną przez TŚ w związku z podstawą faktyczną takiej zmiany wynosi aż 301 dni.
TŚ jednoznacznie wskazał, w jakim terminie przywrócono ważność porozumienia
kolizyjnego. Jest to
zdaniem Odwołującego najbardziej jaskrawy przykład, świadczący o tym,
że wnioskowana zmiana terminu realizacji umowy TŚ, w przeważającej części nie była
uzasadniona. Dodatkowo, na co wskazuje TŚ w powołanym wyżej piśmie z 26.06.2024 r.
Konsorcjum NDI pismem z dnia 28 listopada 2022 r. wnioskowało o wydłużenie terminu
realizacj
i umowy do 18 grudnia 2023 r., a następnie drastycznie zmniejszyło czas rzekomo
niezawinionego opóźnienia, wnioskując pismem z 12 grudnia o przedłużenie terminu
realizacji do 15 września 2023 r. Takie działanie świadczy w ocenie Odwołującego o tym,
że wnioski o przedłużenie terminu nie miały oparcia w faktach i składane były w celu ukrycia
zawinionego opóźnienia i uniknięcia w przyszłości kar umownych z zwłokę. Zdaniem
Odwołującego, całokształt okoliczności wynikających z pisma o odstąpieniu przez TŚ,
w
zestawieniu z tłumaczeniem Konsorcjum NDI zawartym w załącznikach nr 1 do JEDZ,
prowadzi jednoznacznie do wniosku, że odstąpienie od umowy przez Zamawiającego było
zasadne i zostało spowodowane przez nienależyte jej wykonywanie przez Konsorcjum NDI.
Odwołujący zwrócił też uwagę, że w załącznikach nr 1 do JEDZ członków Konsorcjum NDI
lakonicznie odnosi się również do bezskuteczności odstąpienia przez TŚ od umowy,
wskazując, że nie zostały spełnione przesłanki prawne i umowne uprawniające
do
odstąpienia od umowy. Odwołujący argumentował, że w rzeczywistości jednak
odstąpienie od umowy zostało przez TŚ złożone prawidłowo, na podstawie art. 635 KC jak
i
z § 15 ust. 1 lit. c) i d) Umowy TŚ i jest skuteczne. Po pierwsze bowiem w momencie
odstąpienia przez zamawiającego TŚ umowa wciąż obowiązywała, wykonawca nie zawiesił
prac, a jedynie pozostawał w opóźnieniu z wykonaniem umowy. Ponadto TŚ kompletną
wiedzę co do zakresu wnioskowanego przesunięcia terminu realizacji umowy powziął z pism
z dnia 28 listopada i 12 grudnia 2022 r., a zatem dochował czteromiesięcznego terminu
(o
którym mowa w § 15 ust. 7 umowy TŚ) na odstąpienie od umowy od momentu powzięcia
inf
ormacji o wystąpieniu przesłanek odstąpienia. Oczywistym dla Odwołującego jest, biorąc
pod uwagę praktykę rynkową oraz wysokość naliczonej kary umownej, że Konsorcjum NDI
kwestionowało zasadność naliczenia kary i odstąpienia od umowy, a następnie, po złożeniu
przez TŚ powództwa o zapłatę kar umownych, Konsorcjum NDI złożyło własne powództwo
o
odszkodowanie za odstąpienie od umowy. Takie działania są powszechną strategią
prawną i biznesową każdego wykonawcy, w żadnym wypadku nie mogą one wpływać
na
ocenę tego, czy w świetle przepisów ustawy Pzp ziściły się przesłanki wykluczenia
wykonawcy. Również toczący się pomiędzy stronami umowy o zamówienie publiczne spór
sądowy, nie zwalnia Zamawiającego z konieczności dokonania samodzielnej oceny,
na
podstawie analizy i rozważenia wszystkich okoliczności danej sprawy, czy wystąpiły
przesłanki wykluczenia określone w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp.
W zakresie umowy z GMM
Odwołujący podnosił, iż przebieg zdarzeń związany z realizacją
umowy z GMM był zasadniczo podobny do stanu faktycznego związanego z realizacją
umowy z TŚ. Odwołujący wskazał, że GMM na podstawie art. 635 w zw. z 656 § 1 KC oraz
na podstawie § 13 ust. 1 pkt 3) i 4) Umowy, złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy
z Konsorcjum NDI w dniu 12.01.2023 r. GMM
wskazała w tym piśmie, że stopień
zaawansowania prac wynosił odpowiednio 30% zaawansowania rzeczowego i 28%
zaawansowania finansowego po ponad 19 miesiącach od dnia zawarcia umowy. Odwołujący
zwracał uwagę, że GMM szczegółowo wskazuje jakie jej zdaniem okoliczności, spośród
okoliczności wskazywanych przez konsorcjum NDI jako uzasadniających wydłużenie terminu
realizacji umowy, należy uznać za zasadne - GMM wskazała, że te okoliczności
spowodowały opóźnienie łącznie o 9 tygodni i wyłącznie w takim zakresie zasadne byłoby
ewentualne przedłużenie terminu wykonania umowy z przyczyn, za które wykonawca nie
ponosi odpowiedzialności. Dalej Odwołujący wskazywał, że podobnie jak w przypadku
odstąpienia od umowy przez TŚ, GMM stwierdziła, że nie jest prawdopodobne, aby
Konsorcjum NDI, przy zachowaniu wymagań określonych w umowie, zdołało wykonać
ją w całości również w terminie uwzględniającym wyżej wymieniony dodatkowy okres
9 tygodni, tj. do dnia 15 lutego 2023 r. GMM
jednoznacznie wskazała, że poza
okolicznościami, które uznała za uzasadniające wydłużenie terminu realizacji o 9 tygodni,
niewykonanie umowy w terminie w niej określonym nastąpiło wyłącznie z winy wykonawcy
i
brak jest podstaw do uznania, aby zaistniały jakiekolwiek inne zdarzenia wyłączające jego
odpowiedzialność za powstałą zwłokę. Następnie GMM naliczyła karę umowną w wysokości
10% wynagrodzenia brutto i wystawiła noty księgowe na łączna kwotę 2 258 955,37 zł.
Odwołujący podnosił następnie, że Konsorcjum NDI w załączniku nr 1 do JEDZ odpowiednio
dla lidera i partnera Konsorcjum usiłowało bardzo ogólnie wyjaśniać, że przyczyną
przedłużenia
terminu
realizacji umowy
było wystąpienie „wielu kolizji
oraz
niezinw
entaryzowanych przyłączy kanalizacyjnych, kolizji i studzienek, ale również takie
przeszkody jak: brak możliwości uzgodnienia czasowej organizacji ruchu (TOR), brak
porozumienia kolizyjnego z Tauron Dystrybucja S.A., czy też przebudowa sieci gazowej
niezaplanowana w dokumentacji projektowej” a także „trudności w terminowej realizacji
umowy nr DO/258/21 (Umowa z Tramwajami Śląskimi) zawartej z Zamawiającym Tramwaje
Śląskie S.A.” Odwołujący wskazał też, że GMM odniosła się do zgłaszanych przez
Konsorcjum NDI okoliczności i oceniła, że część z nich, co prawda wpłynęła na konieczność
wydłużenia terminu realizacji robót, ale nie tak dalece jak życzyłby sobie tego Wykonawca,
a p
onadto wskazała, że istotna część powoływanych okoliczności w ogóle nie miała wpływu
na opóźnienie w terminie realizacji umowy GMM. Wśród okoliczności, które pozostawały bez
wpływu na opóźnienie Odwołujący wskazał np. wystąpienie zapadliska, które nie leżało
w
kolizji z robotami budowlanymi i jego likwidacja nie została zlecona w ramach robót
dodatkowych, rozbiórka podbudowy, która stanowiła zakres objęty umową czy montaż
studni, który ze względu na powtarzalny charakter i pomijalny czas wykonania nie miał
wpływu na przebieg realizacji inwestycji (w trakcie realizacji umowy część studni nie była
montowana pomimo przewidzenia w projekcie, dodawano zaś nowe). Wśród okoliczności
wskazywanych jako uzasadniające przedłużenie terminu realizacji umowy GMM, Konsorcjum
NDI wskazało wiele takich okoliczności, które bądź nie miały żadnego wpływu na termin
wykonania umowy, bądź też pomimo konieczności reorganizacji procesu budowlanego,
w
rzeczywistości również pozostawały bez wpływu na termin jej wykonania w związku
z
możliwością kontynuowania prac na innych frontach robót. Zdaniem Odwołującego, tego
rodzaju działanie, tj. mnożenie wielu problemów, zgłaszanie robót dodatkowych, kolizji, nie
uwzględnionych w projektach warunków geologicznych wprost wskazuje na zamiar ukrycia
niskiego zaawansowania prac oraz wykreowania konieczności zawarcia aneksów
zwiększających wynagrodzenie za rzekome prace dodatkowe, a także wywarcia wrażenia,
że to te przeszkody wywołały takie opóźnienie, które wymaga podpisania również aneksu
terminowego i w konsekwencji kolejnego tak znaczącego wydłużenia terminu wykonania
umowy. Jakkolwiek część tych okoliczności powoływanych przez Konsorcjum NDI mogła
stanowić podstawę do wydłużenia terminu realizacji umowy, to jednak skala opóźnienia
i
rzeczywiste jego przyczyny była ogromna. W ocenie Odwołującego, prezentowane przez
Konsorcjum NDI twierdzenia stanowią jedynie element strategii tego Wykonawcy,
zmierzającej do wydłużenia terminu wykonania umowy GMM (podobnie jak w przypadku
umowy TŚ), a w przypadku braku woli wydłużenia tego terminu przez obu Zamawiających,
zmierzało do gromadzenia niezbędnej dokumentacji pod przyszły spór sądowy.
Odwołujący stwierdził, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że:
a. Konsorcjum NDI nie wykonało w znacznym stopniu i zakresie umowy TŚ i umowy GMM;
b. niewykonanie obu umów dotyczyło przeważającej części przedmiotu zamówienia,
w
którego wykonaniu Konsorcjum opóźniało się tak dalece, że nie było prawdopodobne
terminowe zakończenie robót, nawet pomimo częściowego uznania za zasadne wniosku
o
wydłużenie terminu realizacji;
c. zwłoka w której pozostawało Konsorcjum NDI spowodowana była co najmniej przyczynami
leżącymi po stronie Konsorcjum;
d. Zamawiający TŚ i GMM odstąpili od umowy z Konsorcjum NDI z przyczyn leżących
po stronie Wykonawcy.
Odwołujący podkreślił, że tak znaczące opóźnienie w realizacji umów zawartych przez
Konsorcjum NDI z
TŚ i GM, a także niski stopień zaangażowania zasobów tego Wykonawcy
i w konsekwencji niewielki stopień zaawansowania robót, stanowiły podstawę odstąpienia
od
obu umów przez TŚ i GMM z przyczyn leżących po stronie Konsorcjum NDI oraz
naliczenia kar umownych w dużej wysokości. Odwołujący zauważył, że według obu
zamawiających zakres wykonania przez Konsorcjum NDI obu umów wynosił 30%
zaawansowania rzeczowego
– po 19 miesiącach wykonywania tych umów, zawartych
pierwotnie na okres 16 miesięcy. Nawet gdyby przyjąć wersję Konsorcjum NDI,
że zaawansowanie wyniosło 42-43%, to już to stanowisko przesądza, że umowy TŚ i MMG
nie zostały wykonane w znacznym stopniu i zakresie. Zdaniem Odwołującego uzasadnione
jest też twierdzenie, że odstąpienie od umów TŚ i GMM nastąpiło nie tylko z przyczyn
leżących po stronie wykonawcy – Konsorcjum NDI, ale z jego winy. Odwołujący podkreślił
przy tym, że TŚ i MMG złożyli skuteczne oświadczenia o odstąpieniu od zawartych
z
Konsorcjum NDI umów z przyczyn leżących po stronie tego Wykonawcy. Obaj też naliczyli
kary umowne.
Odwołujący końcowo wskazał, że Konsorcjum NDI nie skorzystał z procedury
self-
cleaning, uznając – wbrew rzeczywistym okolicznościom towarzyszącym wykonaniu obu
umów, które ostatecznie doprowadziły do ich rozwiązania przez TŚ i GMM – że pomimo
ogromnych opóźnień, naliczenia wysokich kar umownych i odstąpienia przez zamawiających
od umów TŚ i MMG, nie ma sobie absolutnie nic do zarzucenia, a z jego strony proces
budowlany prowadzony był bez zarzutu.
Przechodząc do zarzutu nr 2, Odwołujący wskazał, że w tym przypadku - biorąc pod uwagę
zaistniałe okoliczności związane z odstąpieniem przez zamawiających TŚ i MMG od umów
zawartych z Konsorcjum NDI, ta podstawa wykluczenia również zaistniała. W zaistniałym
stanie faktycznym Konsorcjum NDI nie tylko opóźniało się z realizacją, robót co doprowadziło
do odstąpienia od umów przez TŚ i MMG, ale działało w taki sposób, aby niejako ukryć
rozmiar opóźnień leżących po jego stronie, mnożąc przeszkody rzekomo uzasadniające
wydłużenie terminu realizacji umów, nawet o prawie 400 dni. Nie sposób nie uznać takiego
działania za pozorne i nienaruszające obowiązków zawodowych. Powyższe świadczy
o
nierzetelności Wykonawcy, wskazuje na zamiar uchylenia się od skutków zwłoki
w
realizacji umów i bez wątpienia świadczy o poważnym naruszeniu obowiązków
zawodowych, podważający jego uczciwość. Z tego względu przesłanki wykluczenia
określone w art. 109 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp należy również uznać za spełnione.
Mając na uwadze podniesione przy uzasadnieniu zarzutu nr 1 okoliczności, w zakresie
zarzutu nr 3 Odwołujący wskazał, iż Zamawiający zaniechał, choć zaistniały ku temu
przesłanki, zwrócenia się bezpośrednio do podmiotów, które są w posiadaniu informacji lub
dokumentów istotnych w tym zakresie dla braku podstaw wykluczenia, o przedstawienie
takich informacji lub dokumentów, co w niniejszym przypadku było konieczne w celu pełnego
zbadania wystąpienia podstawy wykluczenia, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy
Pzp, czym naruszył art. 128 ust. 5 ustawy Pzp.
W ramach zarzutu nr 4 Odwołujący podniósł między innymi, iż doszło do wprowadzenia
Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
spełnia warunek udziału
w
postępowaniu określony w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d) SWZ. Odwołujący wskazywał,
że
Konsorcjum NDI, jako że wykonawcą robót budowlanych dla Portu Lotniczego Gdańsk
było NDI S.A. (Lider Konsorcjum), miało pełną świadomość i wiedzę o tym, że w ramach
tego zadania nie został wykonany system zarządzania siecią LAN. Swoim działaniem
Konsorcjum NDI wprowadziło Zamawiającego w błąd. Działanie Konsorcjum NDI w postaci
wyraźnego oświadczenia w wykazie robót budowlanych, że na referencyjnej inwestycji był
realizowany system zarządzania siecią LAN należy ocenić szczególnie negatywnie z uwagi
na fakt, że okoliczność ta była Konsorcjum NDI znana i wykonawca miał możliwość
wykazania się na spełnianie warunku udziału w postępowaniu określonego w § 11 ust. 1
pkt
4 lit. d SWZ robotą budowlaną spełniającą wszystkie wymagania szczegółowo opisane
dla tego warunku. Tymczasem powołując się na doświadczenie w robocie budowlanej, która
nie spełnia wymogu w zakresie wdrożenia i uruchomienia systemu zarządzania siecią LAN,
przy jednoczesnym zapewnieniu Zamawiającego o zrealizowaniu takiego systemu, w sposób
świadomy i zamierzony wprowadził Zamawiającego w błąd.
W sytuacji nieuwzględnienia przez Izbę zarzutu naruszenia przez Zamawiającego zarzutu
nr
4, Odwołujący w ramach zarzutu ewentualnego, postawił zarzut nr 5, tj. zaniechanie
wezwania Konsorcjum NDI do poprawienia/uzupełnienia wykazu robót budowlanych przez
wskazanie roboty budowlanej, która spełnia wymagania Zamawiającego określone w § 11
ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ. Jak bowiem wskazał wyżej Odwołujący, robota budowlana wskazana
przez Konsorcjum NDI w Porcie Lotniczym w Gdańsku nie spełnia wymagań określonych
przez Zamawiającego dla tego warunku udziału w postępowaniu, gdyż w ramach tych robót
nie został wdrożony i uruchomiony system zarządzania siecią LAN.
Jako ewentualny wobec nieuwzględnienia przez Izbę zarzutów nr 1-4, postawiony został
również zarzut nr 6. Zdaniem Odwołującego zachowanie Konsorcjum NDI wyczerpuje
znamiona czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ww. przepisów. Wykonawca ten
podał w wykazie robót, wprowadzające w błąd informacje dot. zadania referencyjnego
wykonywanego dla Portu Lotniczego Gdańsk (poz. 7 wykazu), które należy zakwalifikować
jako rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim
przedsiębiorstwie, w tym o posiadanym doświadczeniu, wykonywanych robotach
budowlanych, w celu przysporzenia korzyści (pozyskania zamówienia) oraz wyrządzenia
szkody innym wykonawcom, a także Zamawiającemu, albowiem takie działanie niweczy cel
stawiania warunków udziału w postępowaniu, jakim jest wybór wykonawcy zdolnego
do
należytego wykonania zamówienia. Ponadto Wykonawca, który celowo, rażąco niedbale,
przekazuje Zamawiającemu informacje niezgodne z rzeczywistością (mając co do nich pełną
wiedzę, z uwagi na to że członek Konsorcjum NDI S.A. było wykonawcą zadania w Porcie
Lotniczym w Gdańsku), dążąc do uzyskania zamówienia, dopuszcza się działania
sprzecznego z prawem i dobrymi obyczajami. W szczególności narusza obowiązek
składania w postępowaniu o udzielnie zamówienia rzetelnych, zgodnych z rzeczywistym
stanem rzeczy informacji oraz uczciwości kupieckiej. A jego jedynym celem jest uzyskanie
zamówienia i wyeliminowanie - w sposób nieuczciwy - konkurencji, która w takiej sytuacji nie
ma szans na uzyskanie zamówienia.
Także jako ewentualny wobec nieuwzględnienia przez Izbę zarzutów nr 1-4, postawiony
został zarzut nr 7, uzasadniając że całokształt powołanych w uzasadnieniu okoliczności
wskazuje jednoznacznie, że Zamawiający naruszył reguły równego traktowania wykonawców
i uczciwej konkurencji oraz przejrzystości postępowania. Takie działanie wprost narusza
również dyspozycję art. 17 ust. 2 ustawy Pzp.
Stanowisko
Zamawiającego:
Zamawiający pismem z dnia 23 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc
o
oddalenie odwołania w całości.
Stanowisko
Przystępującego Konsorcjum NDI:
Pismem z dnia 23 sierpnia 2024 r. Konsorcjum NDI wnio
sło o oddalenie odwołania w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy, na podstawie zgromadzonego w
sprawie materiału
dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła
i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła ponadto, że Odwołujący wykazał przesłanki skorzystania ze środków ochrony
prawnej zgodnie z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie po stronie
Zamawiającego zgłosiło Konsorcjum NDI. Strony nie zgłosiły zastrzeżeń co do skuteczności
przystąpienia ani opozycji przeciw przystąpieniu do postępowania odwoławczego, w związku
z czym Izba
stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego
zgłoszonego przez Konsorcjum NDI po stronie Zamawiającego.
Izba
postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania,
załączone do odwołania, do odpowiedzi na odwołanie, do pisma procesowego
Przystępującego oraz przedłożone przez Odwołującego i Przystępującego na posiedzeniu
z
udziałem stron i uczestnika postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestnika postępowania odwoławczego
oraz
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że w zakresie zarzutów nr 1, 2, 4, 5, 6
i 7
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie i podlegało oddaleniu.
Natomiast w
obec złożenia na rozprawie przez Odwołującego oświadczenia o wycofaniu
zarzutu nr 3,
postępowanie odwoławcze podlegało w tym zakresie umorzeniu na podstawie
art. 568 pkt 1) ustawy Pzp stosowanego odpowiednio w
sytuacji wycofania części zarzutów
odwołania.
Zarzuty nr 1 i nr 2
Wśród podstaw wykluczenia zawartych w § 10 SWZ Zamawiający przewidział te, o których
mowa w art. 109 ust. 1 pkt 5) i 7) ustawy Pzp.
Obaj członkowie Konsorcjum NDI w części III lit. c JEDZ w odpowiedzi na pytanie: „Czy
wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia
publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa
w
sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone zostało
odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą umową”
udzielili odpowiedzi twierdzącej, zaznaczając: „TAK”.
Konsorcjum NDI do przedłożonego JEDZ, dołączył do niego załącznik w postaci wyjaśnień
dotyczących okoliczności związanych z brzmieniem art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp.
W
treści wyjaśnień załączonych do JEDZ Konsorcjum NDI poinformowało o okolicznościach
dotyczących realizacji oraz przedterminowego zakończenia dwóch umów o roboty
budowlane:
a) umowa z dnia 20 maja 2021 r. nr do/258/21 zawarta
z TŚ,
b) umowa z dnia 20 maja 2021 r. nr PI.272.3.11.2021 zawarta z GMM.
Następnie, w dniu 7 czerwca 2024 r. Zamawiający wystąpił do obu ww. podmiotów o dostęp
do informacji publicznej na temat przebiegu realizacji określonej umowy zawartej
z K
onsorcjum NDI. Zamawiający wystąpił o udostępnienie m.in. umowy wraz z aneksami,
pism dotyczących odstąpienia od umowy, informacji czy naliczone zostały Konsorcjum NDI
kary umowne, a jeśli tak czy miały one charakter odszkodowawczy, informacji czy w związku
z odstąpieniem od umowy sprawa została skierowana do sądu oraz wszelkich innych
informacji które pomogłyby Zamawiającemu zbadać czy zachodzą w stosunku
do
Konsorcjum NDI przesłanki wykluczenia z postępowania określone w art. 109 ust. 1 pkt 7)
ustawy Pzp.
W odpowiedzi na powyższe, zarówno TŚ, jak i GMM udzielili informacji Zamawiającemu,
do
swoich pism załączając skany dokumentacji.
Następnie Zamawiający pismem z dnia 9 lipca 2024 r. wystąpił do Konsorcjum NDI
o
udzielenie dodatkowych informacji i wyjaśnienie wątpliwości dotyczących załącznika
do
JEDZ i jego treści, na co w dniu 15 lipca 2024 r. Konsorcjum NDI udzieliło odpowiedzi.
Według art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
została
złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 5) i 7) ustawy Pzp, z
postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego
uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie
wykazać za pomocą stosownych dowodów;
który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał
lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie
wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji,
co doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania
zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady.
Przy ocenie zarzutów nr 1 i nr 2, dla których to Odwołujący powoływał tożsame uzasadnienie
faktyczne, kluczowym było dla Izby było to, czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
do
łącznego wykazania przesłanek wykluczenia Konsorcjum NDI zarówno z art. 109 ust. 1
pkt 7) ustawy Pzp (zarzut nr 1) jak i art. 109 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp (zarzut nr 2).
Należy
wyjaśnić, że nie jest natomiast rolą Izby rozstrzyganie w przedmiocie sporu, jaki niewątpliwie
istnieje pomiędzy Konsorcjum NDI a TŚ i GMM co do okoliczności odstąpienia od umów.
Odnosząc się więc do argumentacji Odwołującego oraz przedłożonych dowodów
na
poparcie swoich twierdzeń, począwszy od zarzutu nr 1, Izba wskazuje, co następuje.
Nie było spornym w sprawie, że w dniu 20 maja 2021 r. doszło do zawarcia umów w sprawie
zamówienia publicznego dotyczących realizacji Projektu pn. „Zintegrowany Projekt
modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej
wraz z zakupem taboru tramwajowego
– etap I” pomiędzy Konsorcjum NDI a TŚ oraz
pomiędzy Konsorcjum NDI a GMM, a także że pierwotne terminy wykonania umów zostały
wyznaczone na
dzień 30 września 2022 r., co następnie co zostało zmienione poprzez
zawarcie aneksów do ww. umów, w ten sposób iż termin realizacji umowy z TŚ ustalono
na
dzień 5 grudnia 2022 r., a termin realizacji umowy z GMM na dzień 14 grudnia 2022 r.
(Odwołujący omyłkowo w odwołaniu wskazał w tym przypadku termin o 2 dni wcześniejszy,
tj.
dzień 12 grudnia 2022 r., co jednakże nie wpływa w żadnym stopniu na bezsporność tej
okoliczności). Także nie były spornymi odstąpienie od umowy przez TŚ w dniu 2 stycznia
2023 r., odstąpienie od umowy przez GMM w dniu 12 stycznia 2023 r. oraz
to,
że ww. zamawiający (tj. TŚ i GMM) naliczyli kary umowne Konsorcjum NDI, a również
to,
że Konsorcjum NDI odstąpiło od obu ww. umów (odpowiednio w dniach 30 i 31 stycznia
2023 r.).
Niespornym też było podobieństwo stanów faktycznych dotyczących realizacji obu
umów przez Konsorcjum NDI, stąd Izba poczyni co do zasady wspólne uwagi dla obu
przypadków.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazywał, że Zamawiający dokonując oceny,
iż Konsorcjum NDI nie podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu oparł się jedynie
na
wyjaśnieniach tegoż Wykonawcy, pomimo że zostały one przedstawione jednostronnie
i
prezentują subiektywny i niepełny obraz okoliczności prowadzących do odstąpienia od obu
umów – najpierw przez obu zamawiających (TŚ i GMM), a następnie przez Konsorcjum NDI.
Z tym twierdzeniem Odwołującego nie sposób się zgodzić, co jednoznacznie wynika
ze stanu f
aktycznego sprawy. Otóż, Zamawiający, czego Odwołujący nie przywoływał
w
treści odwołania, zwrócił się do obu podmiotów - TŚ i GMM, z wnioskiem o udzielenie
informacji na temat przebiegu realizacji określonej umowy zawartej z Konsorcjum NDI.
To,
iż finalnie Zamawiający uznał, iż po analizie zebranych informacji zarówno ze strony
inwestorów, jak i wykonawcy, decyzja o wykluczeniu z postępowania Konsorcjum NDI byłaby
niezasadna, nie jest równoznaczna z oparciem się wyłącznie o stanowisko jednej ze stron.
Rzecz jasna, Odwołujący na rozprawie wycofał swój zarzut zaniechanie zwrócenia się do TŚ
oraz GMM o
udzielenie informacji lub dokumentów dotyczących okoliczności realizacji,
rozwiązania umów (zarzut nr 3), niemniej, niezależnie od oceny prawidłowości przyjętego
przez Zamawiającego stanowiska w przedmiocie niewykluczenia Konsorcjum NDI, skoro
w
uzasadnieniu zarzutu nr 1 zawarto argumentację o oparciu się przez Zamawiającego
jedynie na wyjaśnieniach Konsorcjum NDI, Izba stwierdziła, że taka okoliczność taka nie
została przez Odwołującego jakkolwiek wykazana.
Izba też wskazuje, do czego nawiązywały w swojej argumentacji obie Strony, że istnienie
sporu sądowego pomiędzy TŚ i GMM a Konsorcjum NDI co do okoliczności odstąpienia
od
umów nie jest dla przedmiotowej sprawy rozstrzygający - to znaczy nie może przesądzać
zarówno o niejednoznaczności okoliczności (jak wskazywał Zamawiający), ale zarazem nie
można spłycać faktu kwestionowania zasadności naliczenia kary i odstąpienia od umowy
przez Konsorcjum NDI jedynie do powszechnej strategii prawnej i biznesowej wykonawcy,
jak czynił to Odwołujący. Należy zgodzić się jednakże z Odwołującym, że toczący się
pomiędzy stronami umowy o zamówienie publiczne spór sądowy, nie zwalnia
Zamawiającego z konieczności dokonania samodzielnej oceny, czy wystąpiły przesłanki
wykluczenia określone w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp. Istotnie więc, sam fakt istnienia
sporu sądowego pomiędzy inwestorem a wykonawcą oraz brak prawomocnego orzeczenia
w takiej sprawie, nie jest przeszkodą dla wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7)
ustawy Pzp.
Izba za przekonujące przyjęła stanowisko prezentowane w toku postępowania
odwoławczego przez Zamawiającego. Za słuszną w ocenie Izby należy po pierwsze uznać
procedurę wyjaśniającą przeprowadzoną przez Zamawiającego, który poza uwzględnieniem
wyjaśnień Konsorcjum NDI złożonych razem z JEDZ, zwrócił się również do inwestorów -
GMM i TŚ i dopiero po analizie obu stanowisk doszedł do wniosku, iż nie jest w stanie
wykazać wypełnienia przesłanek wykluczenia.
Po drugie,
wbrew temu, co sam zarzucał w odwołaniu Zamawiającemu Odwołujący, nie
można, jak czyni to Odwołujący, opierać się wyłącznie na stanowisku jednej strony -
w
przypadku Odwołującego - stanowisku inwestorów, które jako podmioty pozostające
w
sporze z Konsorcjum NDI, będą prezentować subiektywne i korzystne dla siebie
twierdzenia. I c
hoć Odwołujący podsumowując swoje stanowisko co do okoliczności
związanych z realizacją umowy pomiędzy Konsorcjum NDI a TŚ, wywiódł wniosek,
że odstąpienie od umowy przez TŚ było zasadne i zostało spowodowane przez nienależyte
jej wykonywanie przez Konsorcjum NDI, opar
ty był na całokształcie okoliczności
wynikających z pisma o odstąpieniu przez TŚ, w zestawieniu z tłumaczeniem Konsorcjum
NDI zawartym w załącznikach nr 1 do JEDZ, to zdaniem Izby było to jedynie gołosłowne
stwierdzenie. Na podstawie uzyskanej od
TŚ informacji, Odwołujący wywiódł, iż odstąpienie
od umowy było zasadne i zostało spowodowane przez nienależyte jej wykonywanie przez
Konsorcjum NDI, równocześnie dyskredytując treść wyjaśnień Konsorcjum NDI.
Odwołujący
wyraźnie wskazał, iż to z pisma TŚ wynika, że ocena zachowania Konsorcjum NDI w trakcie
realizacji umowy TŚ jest jednoznacznie negatywna. Odwołujący dalej wskazuje, że to pismo
TŚ wskazuje nie tylko na bezzasadność wniosków o wydłużenie
terminu realizacji umowy
o
czas dłuższy niż 134 dni, ale dodatkowo podkreśla niski stan zaawansowania robót oraz
niedostateczne zaangażowanie i mobilizację zasobów osobowych i sprzętowych. Właśnie
to
stanowisko, wyrażone co należy raz jeszcze przypomnieć, przez jedną ze stron sporu,
pozwala Odwołującemu na stwierdzenie, że świadczy to o braku dochowania należytej
staranności i stanowi przyczyny leżące po stronie wykonawcy.
Dalej jednak
Odwołujący odnosił się też do treści wyjaśnień Konsorcjum NDI udzielonych
Zamawiającemu. Odwołujący podkreślał, jakie przyczyny i przeszkody
prowadzące
do
opóźnienia realizacji inwestycji o 357 dni,
zostały wskazywane przez Konsorcjum NDI
w
wyjaśnieniach. Odwołujący podnosił, że Konsorcjum NDI powoływało się na setki kolizji,
odmiennych warunków gruntowych, czy brak ważności porozumienia kolizyjnego pomiędzy
TŚ a właścicielem infrastruktury elektrycznej – gestorem sieci Tauron Dystrybucja. Niemniej
jednak
okoliczności podane przez Konsorcjum NDI, Odwołujący kwestionuje wyłącznie
na
podstawie stanowiska uzyskanego od TŚ, wyraźnie podkreślając iż: „tę okoliczność
Zamawiający TŚ ocenił zgoła inaczej w piśmie dot. odstąpienia od umowy”. W ocenie
Odwołującego wystarczającym zatem do odrzucenia przyczyny podawanej przez
Konsorcjum NDI była tylko odmienna ocena drugiej strony umowy. Przy czym Odwołujący
podkreślenie różnicy pomiędzy wnioskowaną przez Konsorcjum NDI zmianą terminu
realizacji a
zmianą akceptowaną przez TŚ nastąpiło łącznie z odniesieniem się wyłącznie
do jednej z przyczyn wskazywanych przez Konsorcjum NDI w
wyjaśnieniach załączonych
do
JEDZ, niejako sugerując, że wyłącznie okoliczność uniemożliwiała wykonywanie umowy
przez 56 dni stała za wnioskiem Konsorcjum NDI o wydłużenie terminu realizacji umowy
o
357 dni. Odwołujący zignorował jednak podawane przez Konsorcjum NDI inne przyczyny,
np. w
adliwy opis przedmiot zamówienia przygotowany przez Zamawiającego, nieaktualne
warunki techniczne.
Należy przy tym też zwrócić uwagę więc, że zarówno TŚ, jak
i
Konsorcjum NDI byli zgodni, iż już wcześniej wydłużony pierwotny termin realizacji umowy,
powinien być ponownie wydłużony (choć niewątpliwie nie było jednomyślności co do tego,
o
ile powinien zostać wydłużony), co w ocenie Izby również świadczy o niejednoznaczności
okoliczności.
Odwołujący arbitralnie przy tym stwierdził, że wniosek o wydłużenie terminu realizacji umowy
TŚ, aż o 357 dni miał na celu zmaksymalizowanie terminu realizacji umowy zapewne po to,
aby „kupić” dodatkowy czas na nadrobienie niewystarczającego dotychczasowego
zaangażowania i zaawansowania prac. Powyższe, nawet gdyby Odwołujący nie użył
literalnie słowa „zapewne”, stanowi w ocenie Izby jedynie przypuszczenie Odwołującego, bez
znaczenia dla wykazania którejkolwiek z przesłanek wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1
pkt 7) ustawy Pzp. Podobnie
za niepoparte dowodami domysły należy uznać, iż to, że
najpierw Konsorcjum NDI pismem z dnia 28 listopada 2022 r.
wnioskowało o wydłużenie
terminu realizacji umowy do dnia 18 grudnia 2023 r.
, a następnie pismem z dnia 12 grudnia
r. skorygowało swój wniosek, tj. o wydłużenie terminu realizacji do dnia 15 września
2023 r.,
świadczy o tym, że wnioski o przedłużenie terminu nie miały oparcia w faktach
i
składane były w celu ukrycia zawinionego opóźnienia i uniknięcia w przyszłości kar
umownych za
zwłokę. Za wysoce subiektywny i niewykazany należy również uznać pogląd
Odwołującego co do tego, że prezentowane przez Konsorcjum NDI twierdzenia
we
wnioskach o wydłużenie terminów realizacji obu umów stanowią jedynie element
strategii, zmierzającej do wydłużenia terminu wykonania umowy z GMM i TŚ, a w przypadku
braku woli wydłużenia tych terminów przez obu ww. zamawiających, do gromadzenia
niezbędnej dokumentacji pod przyszły spór sądowy. Tożsame uwagi należy odnieść też
do
twierdzenia Odwołującego odnośnie umowy z GMM, iż działanie Konsorcjum NDI
polegające na mnożeniu wielu problemów, zgłaszaniu robót dodatkowych, kolizji, nie
uwzględnionych w projektach warunków geologicznych, wprost wskazuje na zamiar ukrycia
niskiego zaawansowania prac oraz wykreowania konieczności zawarcia aneksów
zwiększających wynagrodzenie za rzekome prace dodatkowe, a także wywarcia wrażenia,
że to te przeszkody wywołały takie opóźnienie, które wymaga podpisania również aneksu
terminowego i
w konsekwencji kolejnego tak znaczącego wydłużenia terminu wykonania
umowy.
W odniesieniu
zaś stricte do poczynionych uwag Odwołującego w zakresie okoliczności
dotyczących realizacji umowy pomiędzy Konsorcjum NDI a GMM, w ocenie Izby również
w
tym przypadku Odwołujący na poparcie swojego stanowiska przytacza wyłącznie
twierdzenia jednej ze stron sporu, tj. zamawiającego GMM, co nie może rzecz jasna uznać
za przekonujący argument dla uwzględnienia zarzutu. Odwołujący konfrontuje stanowisko
GMM z
uzasadnieniem wydłużenia terminu realizacji umowy przedstawionym przez
Konsorcjum NDI, arbitralnie uznając, że tam gdzie stanowiska obu stron sporu są rozbieżne,
należy przyjąć za prawidłowe stanowisko GMM. Innymi słowy, za niezasadne do wydłużenia
terminu realizacji umowy Odwołujący uznawał te okoliczności, które za niezasadne uznał
sam GMM.
Odwołujący nie przedstawiając dowodów na poparcie swoich twierdzeń
wymieniał przy tym przykładowo jako okoliczności podane przez Konsorcjum NDI, które
pozostawały bez wpływu na opóźnienie: wystąpienie zapadliska, które nie leżało w kolizji
z
robotami budowlanymi i jego likwidacja nie została zlecona w ramach robót dodatkowych,
rozbiórkę podbudowy, która stanowiła zakres objęty umową czy montaż studni, który
ze
względu na powtarzalny charakter i pomijalny czas wykonania nie miał wpływu
na
przebieg realizacji inwestycji (w trakcie realizacji umowy część studni nie była montowana
pomimo przewidzenia w projekcie, dodawano zaś nowe).
Odwołujący w swoim odwołaniu odnosił się też do kwestii stopnia zaawansowania zakresu
prac, wskazując na procentowy zakres realizacji zadań. Odwołujący jednak nie kwestionował
tego, iż stanowiska obu stron sporu w tej kwestii są różne - sam procent zaawansowania
prac Konsorcjum NDI na inwestycji dotyczącej umów z TŚ i GMM jest sporny pomiędzy
Konsorcjum NDI a ww. inwestorami.
Niewątpliwie, znaczny stopień lub zakres niewykonania
lub nienależytego wykonania albo długotrwałego nienależytego wykonywania istotnego
zobowiązania jest jedną z przesłanek wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy
Pzp, które muszą zaistnieć łącznie. Niezależnie od tego, jak podnosi się w literaturze:
„Wydaje się, że podejście ilościowe do pojęcia niewykonania zamówienia w znaczącym
stopniu jest błędne. Właściwa interpretacja powinna zmierzać do oceny przydatności
wykonanego zamówienia dla zamawiającego” (tak w: Prawo zamówień publicznych.
Komentarz, red. M. Jaworska, D. Grześkowiak-Stojek, J. Jarnicka, A. Matusiak, SIP Legalis
2023, komentarz do art. 109.). Niemniej jednak na poparcie swoich twierdzeń, w odwołaniu
Odwołujący odniósł się jedynie do zakresu ilościowego, nie podejmując się oceny
przydatności wykonanego zakresu przez Konsorcjum NDI.
Ponadto,
Odwołujący kilkukrotnie w treści odwołania podkreślał, iż pomimo zawartych
aneksów pomiędzy Konsorcjum NDI a ww. podmiotami, na mocy których pierwotnie
wyznaczone terminy wykonania obu umów uległy wydłużeniu, Konsorcjum NDI ponownie
występowało o wydłużenie terminu realizacji obu umów. Tym niemniej, te okoliczności nie
świadczą automatycznie o tym, iż dalsze wydłużenia terminów realizacji obu umów,
w
zakresie o jaki postulowało Konsorcjum NDI, wynikały z wyłącznych przyczyn leżących
po stronie wykonawcy.
Za wyobrażalne bowiem, w świetle zasad doświadczenia życiowego
w ocenie Izby jest to,
że inwestycje o charakterze liniowym, jak ta realizowana w ramach
zawartych przez Konsorcjum NDI umów z GMM i TŚ, mogą napotykać trudności
w terminowej
realizacji prac, szczególnie, gdy ma to miejsce na terenie tak silnie
zurbanizowanym.
Odnosząc się do przedłożonych na posiedzeniu z udziałem stron
i
uczestnika postępowania odwoławczego przez Odwołującego dowodów (nr 1, nr 3-5)
w
postaci pism inżyniera kontraktu firmy ARSEM, Izba zgadza się ze stanowiskiem
Zamawiającego prezentowanym na rozprawie, iż dowody te stanowią standardowe
wezwania inżyniera kontraktu i nie mogą być wystarczającym dowodem na nieprofesjonalizm
wykonawcy.
Podobnie z pisma TŚ z dnia 2 czerwca 2022 r. (dowód nr 2) nie można
wywieść, iż Konsorcjum NDI dopuściło się w znacznym stopniu lub zakresie niewykonania
lub nienależytego wykonania albo długotrwale nienależytego wykonywania istotnego
zobowiązania z przyczyn leżących po swojej stronie. Podkreślić przy tym trzeba, że pomimo
tychże upomnień, do czasu odstąpienia od umów przez TŚ i GMM nie wynika, aby
na
Konsorcjum NDI zostały nałożone kary umowne, co również trzeba wziąć pod uwagę przy
ocenie ewentualnej nierzetelności po stronie Konsorcjum NDI. Potwierdzenie powyższego
stanowi też choćby fakt, iż w ramach tej samej inwestycji problemów realizacyjnych
doświadczyło nie tylko Konsorcjum NDI, ale również jego następca - wykonawca, który
wykonuje zamówienie po wzajemnych odstąpieniach od umów inwestorów i Konsorcjum NDI
(co wynikało z załączonych przez Przystępującego Konsorcjum NDI do swojego stanowiska
procesowego pism wykonawcy KZN Rail z dnia 14 maja 2024 r. i z dnia 10 czerwca 2024 r.
oraz aneksów do umów zawartych pomiędzy KZN Rail a TŚ i GMM wydłużającego pierwotne
terminy realizacji umów).
Przechodząc bezpośrednio do oceny argumentacji Odwołującego na potrzeby wykazania
zasadności zarzutu nr 2, trzeba wskazać, iż zasadniczo Odwołujący opiera się
na
okolicznościach wskazanych w zakresie zarzutu nr 1. Mając więc na względzie ocenę
Izby zaprezentowaną w stosunku do zarzutu nr 1, należy ją zatem odnieść także do zarzutu
nr 2. Uzupełniająco wskazać trzeba, że Odwołujący przyjmuje, iż Konsorcjum NDI nie tylko
opóźniało się z realizacją robót, co doprowadziło do odstąpienia od umów, ale działało w taki
sposób, aby niejako ukryć rozmiar opóźnień leżących po jego stronie, mnożąc przeszkody
rzekomo uzasadniające wydłużenie terminu realizacji umów, co pozwala Odwołującemu
na
uznanie, że świadczy to o nierzetelności Konsorcjum NDI i poważnym naruszeniu
obowiązków zawodowych, podważających jego uczciwość. Ocena Odwołującego oparta jest
na subiektywnym przekonaniu, wywnioskowanym przede wszystkim ze stanowiska jednej
ze spornych stron umowy.
Mając na uwadze powyższe, Izba przyznaje rację Zamawiającemu, iż sytuacja nie jest
bezsporna, pozwalająca na jednoznaczną kwalifikację, czy zaszły łącznie przesłanki
pozwalające na wykluczenie Konsorcjum NDI z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1
pkt 5) jak i 7) ustawy Pzp.
Odwołujący w ocenie Izby nie wykazał w sposób przekonujący,
iż takowe przesłanki zostały wypełnione. Tym samym zarzuty nr 1 i nr 2 podlegały oddaleniu.
Zarzut nr 4
Wśród podstaw wykluczenia zawartych w § 10 SWZ Zamawiający przewidział te, o których
mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8) i 10) ustawy Pzp.
W
§ 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ Zamawiający postawił następujący warunek udziału
w
postępowaniu dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, zgodnie z którym wymagał,
aby wykonawca:
„wykonał w okresie ostatnich 10 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej 2 roboty instalacyjne
w
zakresie podobnym do przedmiotu zamówienia, polegającą na dostawie, wdrożeniu
i
uruchomieniu instalacji teletechnicznych, złożonych z:
−
okablowania światłowodowego, strukturalnego, LAN, i
−
systemu zarządzania siecią LAN, i
−
urządzeń aktywnych sieci LAN, i
−
szaf IT tzw. szczelnych (drzwi przeszklone) z listwami PDU, wyposażonych w system
klimatyzacji precyzyjnej z tzw. bezpośrednim chłodzeniem wnętrza szaf przez wymienniki
klimatyzacyjne, instalację sygnalizacji i gaszenia pożaru oraz system monitoringu
parametrów środowiskowych”.
Konsorcjum NDI na potwierdzenie spełniania ww. warunku udziału w postępowaniu
wykazało się robotą budowlaną pn. „Doprojektowanie w zakresie projektu wykonawczego
i rozbudowa
terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku”.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8) i 10) ustawy Pzp, z
postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził
zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia
warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co mogło mieć istotny wpływ
na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych
środków dowodowych;
który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w
błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z cytowanym już art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli
została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania.
W ramach zarzutu nr 4 Odwołujący podniósł między innymi, iż doszło do wprowadzenia
Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że Konsorcjum NDI
spełnia warunek
udziału w postępowaniu określony w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d) SWZ. Odwołujący wskazywał,
że
Konsorcjum NDI, jako że wykonawcą robót budowlanych dla Portu Lotniczego Gdańsk
było NDI S.A. (Lider Konsorcjum), miało pełną świadomość i wiedzę o tym, że w ramach
tego zadania nie został wykonany system zarządzania siecią LAN. Swoim działaniem
Konsorcjum NDI wprowadziło Zamawiającego w błąd. Działanie Konsorcjum NDI w postaci
wyraźnego oświadczenia w wykazie robót budowlanych, że na referencyjnej inwestycji był
realizowany system zarządzania siecią LAN należy ocenić szczególnie negatywnie z uwagi
na fakt, że okoliczność ta była Konsorcjum NDI znana i wykonawca miał możliwość
wykazania się na spełnianie warunku udziału w postępowaniu określonego w § 11 ust. 1
pkt
4 lit. d SWZ robotą budowlaną spełniającą wszystkie wymagania szczegółowo opisane
dla tego warunku. Tymczasem powołując się na doświadczenie w robocie budowlanej, która
nie spełnia wymogu w zakresie wdrożenia i uruchomienia systemu zarządzania siecią LAN,
przy jednoczesnym zapewnieniu Zamawiającego o zrealizowaniu takiego systemu, w sposób
świadomy i zamierzony wprowadził Zamawiającego w błąd.
Mając na względzie stanowisko Odwołującego przedstawione na rozprawie w zakresie
zarzutu nr 4, w tym miejscu Izba wyraźnie podkreśla to, co literalnie wynika z treści
odwołania w zakresie uzasadnienia zarzutu nr 4. W odwołaniu Odwołujący kilkukrotnie
wskazywał, iż wprowadzenie Zamawiającego w błąd przez Konsorcjum NDI przy
przedstawianiu informacji, że
spełnia warunek udziału w postępowaniu określony w § 11
ust. 1 pkt 4 lit. d) SWZ
, sprowadzało się do tego, że w ramach zadania referencyjnego nie
został wykonany system zarządzania siecią LAN. Jak choćby wskazywał w odwołaniu
Odwołujący: „Działanie Konsorcjum NDI w postaci wyraźnego oświadczenia w wykazie robót
budowlanych, że na referencyjnej inwestycji był realizowany system zarządzania siecią LAN
należy ocenić szczególnie negatywnie z uwagi na fakt, że okoliczność ta była Konsorcjum
NDI znana i wykonawca miał możliwość wykazania się na spełnianie warunku udziału
w
postępowaniu określonego w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ robotą budowlaną spełniającą
wszystkie wymagania szczegółowo opisane dla tego warunku. Tymczasem powołując się
na
doświadczenie w robocie budowlanej, która nie spełnia wymogu w zakresie wdrożenia
i
uruchomienia systemu zarządzania siecią LAN, przy jednoczesnym zapewnieniu
Zamawiającego o zrealizowaniu takiego systemu, w sposób świadomy i zamierzony
wprowadził Zamawiającego w błąd”. Tym niemniej, stanowisko Odwołującego w trakcie
rozprawy zmierzało do wniosku, iż w zakres przedmiotowy zadania referencyjnego wchodził
system zarządzania siecią LAN, ale jedynie w warstwie aktywnej, bez warstwy pasywnej,
co
zdaniem Odwołującego nie było wystarczające dla spełnienia ww. warunku udziału
w
postępowaniu. Odwołujący podniósł na rozprawie także, że zakres, który wykonało
K
onsorcjum NDI dla Portu Lotniczego w Gdańsku nie było zamówieniem podobnym
do
przedmiotu zamówienia. Podniesienia takich okoliczności nie sposób jednak odnaleźć
w
treści odwołania. Należy wobec powyższego wskazać, że zgodnie z art. 555 ustawy Pzp
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Zakres
rozpoznania sprawy przez Izbę jest ściśle ograniczony zarzutami odwołania
sprowadzającymi się do czynności lub zaniechań zamawiającego opartych na konkretnej
i
precyzyjnej podstawie faktycznej. Stąd też, odwołujący w odwołaniu zobowiązany jest
wskazać treść przepisu, który został przez zamawiającego naruszony, a w uzasadnieniu
faktycznym podać wszystkie okoliczności potwierdzające zasadność twierdzeń wyrażonych
w
odwołaniu. Samo wskazanie czynności zamawiającego oraz naruszonych przez niego
przepisów ustawy nie tworzy zarzutu. Zarzut jest substratem okoliczności faktycznych
i
prawnych, które powinny być wskazane w odwołaniu i to właśnie one zakreślają granice
rozpoznania odwołania. Powyższe oznacza, że niezależnie od podstawy prawnej
wskazanego naruszenia, nowe okoliczności faktyczne podnoszone dopiero na rozprawie
stanowią nowe zarzuty, które nie były zawarte w odwołaniu. Nie mogą one zatem być brane
pod uwagę w trakcie rozpoznania odwołania przez Izbę. Odwołujący wyraźnie w treści
odwołania wskazywał, iż w ramach zadania wykonanego przez Konsorcjum NDI nie został
wykonany system zarządzania siecią LAN. Stąd też za nową, nieznaną odwołaniu
okoliczność trzeba uznać zarzucanie przez Odwołującego, że w zakres przedmiotowy
zadania referencyjnego Konsorcjum NDI wchodził system zarządzania siecią LAN, ale
jedynie w
warstwie aktywnej, a to nie było wystarczające dla spełnienia ww. warunku udziału
w
postępowaniu, podobnie jak to, że zakres, który wykonało konsorcjum NDI dla Portu
Lotniczego w Gdańsku nie było zamówieniem podobnym do przedmiotu zamówienia.
Rozstrzygające znaczenie dla oceny zarzutu nr 4, który jeszcze raz należy podkreślić
sprowadzał się w treści odwołania do tego, iż Konsorcjum NDI nie wykonało w ramach
zadania dla Portu Lotniczego w Gdańsku systemu zarządzania siecią LAN, ma więc
odpowiedź Portu Lotniczego w Gdańsku z dnia 15 lipca 2024 r. (dowód nr 8 do odpowiedzi
na odwołanie) na zapytanie Zamawiającego z dnia 5 lipca 2024 r. (dowód nr 7 do odpowiedzi
na odwołanie), z której literalnie wynika, iż w ramach realizacji zadania referencyjnego
Konsorcjum NDI wykonało m. in. system zarządzania siecią LAN. Do tożsamych wniosków
można dojść po lekturze przedłożonego przez Konsorcjum NDI oświadczenia Portu
Lotniczego w Gdańsku (załącznik nr 10 do pisma procesowego Konsorcjum NDI). Natomiast
dowody
Odwołującego dotyczące zarzutu nr 4 (oznaczone w protokole posiedzenia
i rozprawy jako nr 6-11 i nr 13) ta
kim okolicznościom nie przeczą. Dla Izby brak było
jakichkolwiek podstaw, aby zakwestionować oświadczenie podmiotu, na rzecz którego
Konsorcjum NDI wykonało zadanie referencyjne. Natomiast co do wniosku dowodowego
Odwołującego, aby zobowiązać Zamawiającego do wystąpienia z wnioskiem do Portu
Lotniczego w Gdańsku o przekazanie dokumentacji powykonawczej w zakresie robót
teletechnicznych (wniosek dowodowy nr 12), Izba
uznała, że wniosek ten nie zasługiwał
na
uwzględnienie, gdyż okoliczności mające znaczenie dla rozstrzygnięcia wynikały z innych
przedstawionych dowodów, a ten wniosek zmierzałby do przedłużenia postępowania.
Mając powyższe na uwadze, Izba uznała, iż zarzut nr 4 nie zasługiwał na uwzględnienie.
Zarzuty nr 5 i nr 6
Z uwagi na nieuwzględnienie zarzutu nr 4, oddaleniu podlegały również zarzuty nr 5 i nr 6,
bowiem jak ustaliła Izba przy ocenie zarzutu nr 4, nie potwierdziło się, aby Konsorcjum NDI
nie spełniało warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 4 lit. d SWZ,
a to stanowiło dla Odwołującego punkt wyjścia dla uzasadnienia tych zarzutów.
Zarzut nr 7
W konsekwencji powyższych ustaleń Izby, zgodnie z którymi zarzuty postawione
w
odwołaniu nie zasługiwały na uwzględnienie, również postawiony jako wynikowy wobec
tychże zarzutów, zarzut nr 7 nie mógł zostać uwzględniony.
Reasumując powyższe, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie,
a w
działaniach Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy
Pzp.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575
ustawy Pzp oraz w
oparciu o przepisy § 8 ust. 2 w zw. z § 5 pkt 1) rozporządzenia w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………..
…………………………..
…………………………..