Sygn. akt: KIO 2870/24
WYROK
Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Stankiewicz-Baraniak
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 11 sierpnia 2024 r. przez wykonawcę ENPOL spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, przy ul. Grochowskiej 217/1
(04-077 Warszawa)
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny
Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w
Opolu, przy ul. Krakowska 44 (45-075 Opole)
orzeka:
1. U
względnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania, unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy
ENPOL
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty wykonawcy
ENPOL
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Opolu i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
ENPOL
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez tego wykonawcę tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Opolu na rzecz
wykonawcy ENPOL
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Warszawie
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych
zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od
odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2870/24
U z a s a d n i e n i e
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i
Administracji w Opol
(zwany dalej: „zamawiającym”) prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2023 r., poz. 1605 ze zm.), (zwanej dalej: „Pzp”), pn „PRZEBUDOWA, ROZBUDOWA
INADBUDOWA BUDYNKU PRZY UL. KOWALSKIEJ 4 W OPOLU, ETAP I B, obejmujący
dostawę, montaż i rozruch komory hiperbarycznej wraz z wykonaniem i zakończeniem
wszystkich robót budowlanych na poziomie parteru” - znak sprawy: ZP-7/2024 (zwane dalej:
„postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 14 maja 2024 r., pod nr 283655-2024.
Szacunkowa wartość zamówienia
jest równa lub wyższa od progów unijnych określonych w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 11 sierpnia 2024 r. wykonawca ENPOL
spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec czynność zamawiającego podjętych w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, polegających na: odrzucenia oferty odwołującego,
unieważnienia postępowania i zaniechania wyboru oferty odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na podanie terminu dostawy i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej jako
okresu 90-120 dni;
2) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na nie potwierdzenie jednoznacznie docelowego rozwiązania spełniania warunku
posiadania w zasięgu wzroku manometrów;
3) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na brak zaoferowania zintegrowanego głównego zaworu sprężania/rozprężania
przedziału głównego;
4) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na przedstawienie certyfikatu, który nie spełnia całej normy EN 16081:2014-04, a
tylko dwa artykuły 6.1 i 6.2;
5) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na przedstawienie deklaracji zgodności na system monitorowania medycznego
pacjenta
– model FX i akcesoria przez producenta komory hiperbarycznej Barox;
6) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na niepotwierdzenie spełniania wymogu określonego w załączniku nr 6, w pozycji
X.1.3;
7) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na przedstawienie deklaracji zgodności na respirator Servo I, Corpuls, Medical
Monitoring System, defibryla
tor, wózek pacjenta, ssak, pompy strzykawkowe przez
producenta komory hiperbarycznej Barox;
8) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o
dwołującego ze względu
na przedstawienie w ofercie rysunków i schematów w języku angielskim nie
dokonując tłumaczenia na język polski lub przedstawiając częściowe tłumaczenie;
art. 255 ust. 2 ustawy Pzp poprzez unieważnienie postępowania;
10) art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasady zachowania uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
W oparciu o przedstawione wyżej zarzuty odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
2) nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania;
3) nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego;
dokonanie powtórnej oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego
Odwołujący wyjaśnił, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania oraz
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Odwołujący jest wykonawcą realizującym usługi i dostawy objęte przedmiotem zamówienia,
który złożył ofertę i jest zainteresowany w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia. Gdyby
z
amawiający zastosował się do przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, odwołujący
mógłby uzyskać przedmiotowe zamówienie.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenie oferty odwołującego ze względu na
podanie terminu dostawy i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej jako okresu 90-
120 dni,
odwołujący wskazał, iż zamawiający w Rozdziale XIX, ust. 5 opisał kryterium oceny
ofert „Termin dostawy i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej”. W ust. 5.1
zawarty został sposób oceny tego kryterium. Odwołujący zwrócił uwagę, iż zamawiający
zawarł dwa zastrzeżenia:
1. „Maksymalny wymagany przez Zamawiającego termin dostawy i wprowadzenia do
budynku komory hiperbarycznej wynosi 90 dni kalendarzowych od daty podpisania
umowy.”
2. „W przypadku podania przez Wykonawcę dłuższego lub krótszego terminu dostawy niż
wymagany lub niewpisanie żadnego terminu w ofercie skutkować będzie odrzuceniem
oferty.”
Jednakże w wyniku dokonanej modyfikacji SWZ z dnia 11 czerwca 2024 r. oba
zastrzeżenia zostały usunięte. Tym samym zamawiający, zdaniem odwołującego, nie
przewidywał sankcji odrzucenia oferty w przypadku zaoferowania terminu dłuższego niż 90
dni, a także nawet w sytuacji nie podania terminu w ogóle.
Odwołujący podkreślił, iż zamawiający wymagał podania terminu wprowadzenia do
budynku
komory hiperbarycznej tylko w zakresie kryterium oceny ofert. Odwołujący
jednoznacznie
oraz zgodnie z SWZ podał termin dostawy i wprowadzenia do budynku
komory hiperbarycznej jako termin 90-
120 dni od dnia podpisania umowy. Zamawiający
dopuścił możliwość zaoferowania terminu dłuższego niż 90 dni usuwając wskazane wyżej
zastrzeżenie. Dodatkowo wykonawca w pliku „Opis Oferty” złożonym wraz z ofertą,
jednoznacznie podał, że termin dostawy i wprowadzenia komory hiperbarycznej do budynku
podano jako maksymalny.
Odwołujący wskazywał, że tak podany termin w treści oferty jest
pewny i pewna jest
chwila jego nadejścia tj. maksymalnie 120 dni od dnia podpisania
umowy. Wykonawca
w ofercie oświadczył, że zgadza się ze wzorem umowy i podpisze
umowę zgodnie z tym wzorem. Nie ma przeszkód aby we wzorze wpisać termin dostawy i
wprowadzenia komory hiperbarycznej jako termin 90-120 dni.
Odwołujący również podkreślił, iż zamawiający także nietrafnie porusza, że w takim
przypadku niemożliwe będzie egzekwowanie kar umownych po terminie 120 dni czyli po
terminie maksymalnym.
Zamawiający może egzekwować kary umowne jeśli wykonawca
przekroczy termin 120 dni.
Nadmienić tylko należy, że skoro modyfikacją zamawiający
usunął sankcję odrzucenia oferty za brak podania terminu, to nawet zaistnienie takiej sytuacji
pozwalało wybrać ofertę. Zamawiający dopuszczał brak terminu, a jednocześnie obecnie
twie
rdzi, że to uniemożliwia mu realizację umowy w zakresie potencjalnych kar umownych.
Błędne są zatem twierdzenia zamawiającego, że sposób podania terminu dostawy komory
uniemożliwia zastosowanie postanowień umownych. Niemniej podanie tego terminu
stanowiło jedynie kryterium oceny ofert, a nie warunek oceniany jako spełnienie wymagań
SWZ. Brak podania terminu czy podanie terminu dłuższego niż 90 dni winien skutkować
jedynie przyznaniem 0 punktów w tym kryterium, co też zresztą zamawiający uczynił. Należy
zauw
ażyć że zarówno oferta Konsorcjum jak i odwołującego otrzymała 0 pkt za termin
dostawy i nie ma to wpływu na pozycję wykonawców w rankingu oceny ofert. Wykonawca
wielokrotnie w ofercie i wyjaśnieniach potwierdził, że wykona zamówienie w terminach
wymaganych w SWZ i wzorze umowy.
Odwołujący zwrócił uwagę, iż dodatkowo zamawiający zgodził się w odpowiedziach
na wydłużenie terminu, a także potwierdził, że termin ten jest tylko jednym z kryteriów oceny
ofert. Tym samym z
amawiający nie określał tego terminu jako wymóg, który powinien być
dodatkowo
potwierdzony w treści oferty. Nie stanowi to zatem podstawy do odrzucenia
oferty.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenie oferty odwołującego ze względu na
nie potwierdzenie jednoznacznie docelowego rozwiązania spełniania warunku posiadania w
zasięgu wzroku manometrów, odwołujący wskazywał, iż nie jest mu wiadome jakiego
konkretnie warunku nie potwierdził w sposób jednoznaczny. Należy zauważyć, że to
z
amawiający winien swoje wymagania formułować w sposób precyzyjny i jednoznaczny.
Służy to również temu, aby możliwa była ocena ofert w tym zakresie. Aby zamawiający mógł
w prosty sposób (stwierdzenia spełnia-nie spełnia) ocenić ofertę wykonawcy. Zamawiający
nawet nie jest w stanie sformułować wymagania, które miałoby rzekomo nie być
potwierdzone. Odwołuajcy dalej przywołał odpowiedzi zamawiającego do tego elementu
dokumentacji postępowania.
Odpowiedź na pytanie wykonawcy z dnia 07 czerwca 2024 oraz z dnia 03 czerwca 2024 r.
„37. Pytanie 7. Do SWZ Załącznik nr 6, pkt V ppkt. 2 Wnosimy o doprecyzowanie zapisu.
Rozumiemy, że Zamawiający wymaga konsoli sterowania parametrami (ręcznej)
wbudowanej w ścianę szczytową komory ?
Zamawiający w dniu 03.06.2024r. w ramach udzielanych wyjaśnień dopuścił usytuowanie
panelu sterowania w różnych miejscach.”
Odpowiedzi na pytania wykonawców opublikowane w dniu 03.06.2024 roku:
„Pytanie 14. Dot. Załącznik nr 6 SWZ pkt V pos. 2 Rozumiemy, że Zamawiający wymaga
wygodnego i bezproblemowego sterowania oraz dostosowania do panujących warunków
lokalowych systemu sterowania. W związku z wymaganiem rozumiemy, że Zamawiający
dopuści rozwiązanie lepsze polegające na dostarczeniu z komorą panelu sterowania z
możliwością dowolnego jego ustawienia w pomieszczeniu komory, nawet na szczytowej
ścianie komory ? Zamawiający na rysunkach wykonawczych umieszcza panel sterowania w
różnych miejscach a więc rozumiemy, że takie jest wymaganie. Np. w dokumentacji:
„Załącznik nr 5 do SWZ - specyfikacja istotnych warunków zamówienia - Bożena Kuś” str 19,
w dokumencie „Architektura_rzut parteru_etap 2” i wielu innych.
Zamawiający dopuszcza usytuowanie panelu sterowania w różnych miejscach.”
Jak wskazywał odwołujący w ofercie - plik „Oferta EnPol z załącznikami” str. 15-16
oraz
w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 pkt. 13, potwierdził on, że operator ma podgląd na
manometry analogowe, a dodatkowo w konsoli sterowania na monitorach są wykresy i
wskaźniki cyfrowe obrazujące dokładnie ciśnienie w komorach przedniej i głównej.
Odwołujący podkreśli, iż w wyjaśnieniach przedstawił inne rozwiązania możliwości
ustawienia panelu sterowania i komory (co dopuścił zamawiający) na fundamencie komory –
należy zauważyć, że rysunek przedstawia rzut całej komory, która jest w przekroju omega,
czego
wymagał zamawiający. Powierzchnia styku z fundamentem (podłoga komory) jest o
wymiarach mniejszych niż szerokość komory, tj. szerokość komory 2,3 m a podstawa
komory szerokości około 1,5 m. Na rysunku powykonawczym Rzut Parteru będącym częścią
załącznika nr 4 do SWZ oraz po wizji lokalnej, fundament komory jest szerokości 2,4 m a
jego położenie w poprzek pomieszczenia przekracza oś pomieszczenia. Wykonawca na
rysunkach w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r. wziął pod uwagę wymiary i
rozmieszczenie fundamentu i umieścił na wszystkich rysunkach podstawę komory na
fundamencie.
Odwołujący wyjaśnił, iż zamawiający wymagał podwójnego sterowania ręcznego i
automatycznego
– ręczne jako awaryjne, a automatyczne jako główne. Na co dzień
operatorzy komór korzystają z systemu automatycznego, ponieważ jest bezpieczniejszy,
lepszy w obsłudze i wygodniejszy, a w przypadku gdy wymagane jest sterowanie ręczne
operator steruje komorą z panelu ręcznego gdzie są manometry analogowe. Nie zmienia to
faktu, że operator w każdym momencie może spojrzeć na manometry analogowe i są one w
zasięgu wzroku – operator nie musi siedzieć bez ruchu. Zadaniami operatora komory jest jej
obsługa, a więc korzystanie z narzędzi oraz całościowa ocena komory. Operator podczas
pracy z komorą zmienia miejsce oraz przemieszcza się, dlatego też konsola analogowa i
automatyczna są odpowiednio ustawione, aby operator miał do nich bezproblemowy dostęp
w każdej chwili swojej pracy przy komorze, a także aby miał możliwość wzrokowego
analizowania danych z manometrów.
Wykonawca w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r. jednoznacznie potwierdził
spełnienie warunku posiadania manometrów w zasięgu wzroku operatora. Argumentacja, że
przykładowe rysunki z wyjaśnień z dnia 22 lipca 2024 r., przedstawiają posadowienie konsoli
w ciągach komunikacyjnych jest chybione, ponieważ zachowano odpowiednie odległości
zgodnie z wytycznymi Rozporządzeń Ministra Infrastruktury, prawa budowlanego oraz
Rozporządzenia Ministra Zdrowia. Ciągi komunikacyjne nie są zakłócone.
Odwołujący dalej zauważył, że sam zamawiający w dokumentacji SWZ umieszcza
panel
sterowania w różnych miejscach. Np. w dokumentacji: „Załącznik nr 5 do SWZ -
specyfikacja istotnych warunków zamówienia - Bożena Kuś” str 19, w dokumencie
„Architektura_rzut parteru_etap 2” i wielu innych. A przedstawiona dokumentacja stanowi
projekty wykonawcze i zgodnie z tymi projektami ma być zrealizowane zamówienie. W
następnej kolejności odwołujący wskazał, Wyciągi z dokumentacji SWZ.
Odwołujący na koniec podkreśli, iż w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r.
jednoznacznie potwierdził spełnienie wymagania oraz przedstawił dowody w ofercie oraz w
wyjaśnieniach - w załączniku nr 6 do oferty, w dokumentacji technicznej komory. Tym
samym odrzucenie
oferty według niego z powyższego powodu jest niezasadne.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenia oferty odwołującego ze względu na
brak zaoferowania zintegrowanego głównego zaworu sprężania/rozprężania przedziału
głównego, odwołujący wskazał, iż zamawiającym wymagał zintegrowanego zaworu
głównego jakim jest zawór sterowany pneumatyczno-elektrycznie. Sterowany jest z konsoli
automatycznej za pośrednictwem przycisków oraz oprogramowania jak również ręcznie za
pośrednictwem panelu ręcznego. Zamawiający odnosi się do dokumentacji i rysunku panelu
analogowego oraz do rysunku,
który pokazuje nie sam zawór, a dźwignie, które tylko
pośrednio sterują zaworem zintegrowanym i umieszczonym na górze komory. Zawór jest
zabudowany i zintegrowany
z komorą oraz systemem sterowania sprężania i rozprężania
komory. Dodatkowo należy zauważyć co również opisał wykonawca w złożonej ofercie, w
konsoli sterowania operator
ma dostęp do panelu ręcznego sterowania parametrami komory
(za pośrednictwem pulpitu z przyciskami membranowymi) gdzie również znajduje się układ
ręcznego sterowania zaworami sprężania/rozprężania komory głównej i przedsionka.
Odwołujący wskazał, iż w dokumentacji technicznej plik oferty: „Oferta EnPol część II
tajemnica
przeds” na stronie 31 oznaczonej odnośnie do załącznika nr 6 SWZ oraz
wyjaśnieniach z dnia 22.07.2024 roku w pkt 14 i pkt 15 jednoznacznie potwierdził spełnienie
wymagania. Dodatkowo należy nadmienić iż zgodnie z normą EN 14931 oraz wytycznymi
stowarzyszeń inżynieryjnych dotyczących bezpieczeństwa warunków hiperbarycznych
wszystkie gazy z komory (rozprężanie) muszą zostać wyprowadzone poza komorę i
budynek, a drogi sprężania i rozprężania nie mogą się łączyć, aby nie doszło do
niebezpiecznego mieszania się gazów wprowadzanych do komory oraz gazów
wyprowadzanych z komory, producent Yaklasmim Makina San (BAROX) jako lider
technologii hiperbarycznej oferuje rozwiązanie zgodne z SWZ oraz bezpieczne i zgodne z
obowiązującymi normami i wytycznymi. Odowłuajcy dalej uwypuklił fakt, iż producent komory
kieruje się bezpieczeństwem i jakością. Nie jest zatem możliwe, aby jak twierdzi
z
amawiający, istniał tylko jeden zawór odpowiadający za sprężanie i rozprężanie powietrza
w komorze.
Odwołujący na potwierdzenie swej argumentacji jak musi być skonstruowany system
sprężania i rozprężania, przedstawił tłumaczenie: Zbiorniki ciśnieniowe do przebywania w
nich ludzi i schemat z zaznaczeniem
– wyrzut – rozprężanie komory– zasilanie
wysokociśnieniowe komory reduktor zasilania do niskiego ciśnienia – wlot sprężania komory.
Odwołujący wskazał następnie, iż biorąc powyższe pod uwagę, nie było możliwe inne
interpretowanie wymagań zamawiającego jak integracja z konstrukcją komory. Próba
odczytywania brzmienia SWZ
jako wymaganie, aby komora posiadała tylko jeden zawór
odpowiadający za sprężanie i rozprężanie nie znajduje potwierdzenia w normach i
wytycznych dla komór hiperbarycznych jak również praktyce światowej klasy ośrodków
hiperbarycznych.
Konieczność odseparowania powietrza wlotowego i wylotowego powoduje,
że każda z tych instalacji musi być objęta odrębnym zaworem, aby zachować odpowiedni
poziom
bezpieczeństwa oraz zgodność z wytycznymi. Tym samym podstawa odrzucenia
oferty
związana z tym aspektem jest niezasadna, a odrzucenie oferty odwołującego
bezpodstawne.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenia oferty odwołującego ze względu na
przedstawienie certyfikatu, który nie spełnia całej normy EN 16081:2014-04, a tylko dwa
artykuły 6.1 i 6.2, odwołujący wskazał, iż potwierdził w ofercie, że system zwalczania
pożarów w zaoferowanej komorze wykonany jest zgodnie z normą EN 16081 na co
przedstawił certyfikat - plik oferty o nazwie „Oferta EnPol czesc II tajemnica przeds” str. 5-8 i
w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r. pkt 17 potwierdził spełnienie tego wymagania.
Dodatkowo przedstawił w dokumentacji technicznej, w pliku oferty: „Oferta EnPol czesc II
tajemnica przeds” str 37, oświadczenie producenta plik oferty „Oferta EnPol czesc II
tajemnica przeds” str. 42.
Odwołujący zauważył, iż zamawiający nie wymagał certyfikatu, a urządzenia
wyprodukowanego i dostarczonego zgodnie z normą EN 16081. Zgodnie z odpowiedzią na
pytania:
Odp. na pyt. z dnia 11 czerwca 2024 r.
„33. W związku z opublikowanym załącznikiem nr 1 do SWZ po zmianach Zamawiający
wpisał w punkcie 13. "Zgodność systemu przeciwpożarowego z normą BS
EN16081:2011+A1. Po pierwsze Zamawiający odnosząc się do norm powinien napisać, że
dopuszcza normy równoważne, dodatkowo Zamawiający podanie normę BS -
BritishStandard -
co jest błędne i chybione. Zamawiający powinien odnieść się do
Normkrajowych a jeśli takie nie istnieją do europejskich. Istnieje norma zharmonizowana i
zaakceptowana przez Polski Komitet Normalizacyjny tj. PN EN 16081 : 2011 + A1 2014
HYPERBARIC CHAMBERS - SPECIFIC REQUIREMENTS FOR FIRE EXTINGUISHING
SYSTEMS
PERFORMANCE,
INSTALLATION
AND
TESTING.
Dla
jasności,
jednoznaczności, wnosimy o dostosowanie zapisów do aktualnych warunków prawnych i
normalizacyjnych.
Odp.: Zamawiający wymaga zgodności systemu przeciwpożarowego z normą PN EN 16081
: 2011 + A1 2014
”.
Odwołujący podkreślił, iż jednoznacznie potwierdził spełnienie wymagania oraz złożył
szerokie
jednoznaczne wyjaśnienia. Twierdzenie o spełnianiu tylko dwóch punktów normy
jest
absurdalne. Po pierwsze certyfikat potwierdza spełnianie normy w zakresie w jakim ona
odnosi się do urządzenia objętego normą. Po drugie certyfikat jedynie wskazuje na
konieczność jego aktualizacji w przypadku zmiany w brzmieniu wskazanych punktów normy.
Odrzucenie oferty z powyższego powodu nie znajduje uzasadnienia.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenia oferty odwołującego ze względu na
przedstawienie deklaracji zgodności na system monitorowania medycznego pacjenta –
model FX i akcesoria przez producenta komory hiperbarycznej Barox, odwołujący wskazał, iż
zamawiający formułuje stwierdzenia, że nie zna pieczęci BAROX mimo, iż odwołujący
wyjaśnił dlaczego znajduje się na niej nazwa marki. Należy także zauważyć że poniżej słów
BAROX na pieczęci jest nazwa firmy (producenta komory hiperbarycznej) – YAKLASIM
MAK. SAN. Ve TIC LTD STI
– a więc producenta komory. Jak już wcześniej wyjaśniał
o
dwołujący BAROX jest zastrzeżoną marką producenta komory.
Należy zauważyć, że odwołujący w ofercie plik oferty: „Oferta EnPol czesc II
tajemnica przeds” str: 45-50, zamieścił deklaracje zgodności CE producenta systemu
monitorowania pacjentów firmy EMTELmodel FX3000, Certyfikat CE oraz potwierdzenie
zgłoszenia do URPL ( Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i
Produktów Biobójczych). Dodatkowo w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r. Odwołujący
potwierdził złożenie wymaganych dokumentów, jak również załączył dodatkowe dokumenty
tj. referencje z ośrodków badawczych, że zaoferowany system monitoringu medycznego
pacjenta współpracuje z komorami hiperbarycznymi OMEGA oraz jest w pełni użyteczny i
spełnia wymagania medyczne. Wykonawca zamieścił także artykuł profesora Jacka Kota
opisujący wymagania stawiane urządzeniom wprowadzanym do komory m.in. monitorowania
medycznego pacjentów. Odwołujący potwierdził spełnienie tych wymagań, w ofercie w pliku
„Oferta EnPol czesc II tajemnica przeds” str. 41-42, zamieścił oświadczenia i deklaracje
producenta, że system komory hiperbarycznej wraz z zaoferowanym wyposażaniem spełnia
wszystkie wymagania prawne tj. normy EN 14931 oraz wytyczne towarzystw
hiperbarycznych tj. ECHM, EUBS oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny i Techniki
Hiperbarycznej. Dodatkowo Odwołujący przedstawił deklaracje dla urządzenia FX 3000, że
urządzenie zostało przetestowane w warunkach hiperbarycznych do 5 bar (6ATA) i jest
dopuszczone do stosowania w komorach hiperbarycznych - pl
ik oferty „Oferta EnPol czesc II
tajemnica przeds” str. 45-46. Następnie odwołujący przytoczył fragmenty Europejskiego
Kodeksu Dobrej Praktyki w Terapii HBO.
Odwołujący podkreślił, że w technologii hiperbarycznej deklaracje o możliwości pracy
urządzenia w warunkach hiperbarycznych może wystawić strona trzecia np. jednostka
notyfikowana lub sam producent urządzenia hiperbarycznego tj. systemu komory
hiperbarycznej - na podstawie wytycznych normy EN 14931 oraz EUROPEJSKIEGO
KODEKSU DOBREJ PRAKTYKI W TERAPII HBO, jak również zgodnie z zaleceniami
Krajowego Ośrodka Medycyny Hiperbarycznej i prof. Jacka Kota – zamieszczony artykuł w
wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024.
Odwołujący wskazał, iż zamawiający wymagał przedstawienia deklaracji CE i taka
została złożona. Deklaracja CE to deklaracja zgodności z daną normą i dopuszczająca do
pracy w warunkach hiperbarycznych. Inną sprawą są certyfikaty CE i deklaracje CE na
zgodność z dyrektywą MDD czy MDR – medyczną. Dyrektywa medyczna nie uwzględnia
pracy urządzeń w warunkach hiperbarycznych, stąd nie ma możliwości aby na tej podstawie
wystawić taką deklarację. Stąd po testach, weryfikacji, upewnieniu się, zebraniu
doświadczenia, światowej klasy producent systemów hiperbarycznych, posiadający
odpowiednią wiedzę oraz zaplecze przetestował urządzenia takie jak respirator,
monitorowanie medyczne pacjenta Fx3000 itp., i zgodnie z wytycznymi normy EN 14931
(której spełnienia wymagał sam Zamawiający w SWZ), producent systemu hiperbarycznego
wystawia deklaracje zgodności na możliwość pracy danego urządzenia w warunkach
hiperbarycznych.
Odwołujący dalej argumentował, iż jest to ogólnie przyjęta praktyka oraz jak
wskazano w ofercie i wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r. zgodne z aktualnymi przepisami,
wytycznymi
i
wymaganiami
z
amawiającego. Działanie zamawiającego, zdaniem
odwołującego w tym zakresie może wskazywać, że nie zapoznał się w sposób wnikliwy z
normą EN14931 czy Europejskim Kodeksem Dobrej Praktyki w Terapii Tlenem
Hiperbarycznym. Na tej podstawie wysunął błędne wnioski i odrzucił ofertę odwołującego.
Odwołujący zaznaczył również, że systemy urządzeń medycznych do komory
hiperbarycznej, które zaproponował on w ofercie, pracują od lat w kluczowych ośrodkach
hiperbarycznych i instytutach badawczych, ratują zdrowie i życie pacjentów w takich jak:
Krajowy Ośrodek Medycyny Hiperbarycznej czy Wojskowy Instytut Medyczny - Państwowy
Instytut Badawczy, który jest szpitalem cywilnym oraz najwyższej klasy szpitalem NATO oraz
w wielu innych. Dodatkowo
odwołujący podkreślił, iż zamieścił referencje z klinicznych
oddziałów hiperbarycznych oraz oświadczenie producenta systemu monitorowania
medycznego pacjentów, że urządzenia działają prawidłowo w komorach hiperbarycznych
oraz są z nimi kompatybilne. Odrzucenie oferty odwołującego na podstawie rzekomo
nieprawidłowego certyfikatu jest całkowicie nieuzasadnione.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenia oferty odwołującego ze względu na
niepotwierdzenie spełniania wymogu określonego w załączniku nr 6, w pozycji X.1.3.
o
dwołujący wskazał, iż jednoznacznie potwierdził spełnienie wymagania w ofercie - plik
oferty
„Oferta EnPol czesc II tajemnica przeds” str 26 -28 oraz w wyjaśnieniach z dnia
22.07.2024 r. Odwołujący opisał rozwiązanie dla całego systemu monitorowania wraz z
podzespołami, jak wskazał to na rysunku oraz w opisie dotyczącym urządzeń TCPO,
Monitorowania, EXO2 i innych.
Zdaniem
odwołującego
zamawiający
błędnie
zinterpretował
wyjaśnienia
o
dwołującego. Zamawiający wnosił o wyjaśnienie jednolitego systemu sterowania do części
X.1.3 oraz X.1.4. załącznika nr 6 SWZ i do tego w swoich wyjaśnieniach odniósł się
Wykonawca. Zamawiający formułuje domniemanie, że odwołujący odniósł się w
wyjaśnieniach tylko do kardiomonitora, co nie jest zgodne z prawdą i z treścią wyjaśnień.
Odwołujący w treści wyjaśnień odniósł się do wszystkich urządzeń wskazanych w SWZ
zgodnie z treścią wezwania. Dlatego też zdaniem odwołującego niezasadne jest odrzucenie
jego oferty w tym zakresie
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenia oferty odwołującego ze względu na
przedstawienie deklaracji zgodności na respirator Servo I, Corpuls, Medical Monitoring
System, defibrylator, wózek pacjenta, ssak, pompy strzykawkowe przez producenta komory
hiperbarycznej Barox, odwołujący wskazał, iż aktualne w zakresie powyższego zarzutu
pozostaje uzasadnienie dla zarzutu III.5. Odwołujący stoi na stanowisku, iż wyjaśnił
dokładnie, że pieczęć BAROX jest pieczęcią firmową firmy Yaklasim MAK. SAN. We TIC
LTD STI. a więc producenta systemu medycznej komory hiperbarycznej zaoferowanej przez
Enpol w niniejszym postępowaniu. Kwestia ta została zawarta w wyjaśnieniach
o
dwołującego, zatem niezrozumiałe jest działanie Zamawiającego, który sprawia wrażenie
jakby tych wyjaśnień w ogóle nie uwzględnił. Nadmienić należy, że wyjaśnienia zostały
złożone w terminie.
Ponadto o
dwołujący przedstawił deklaracje producenta komory o zgodności z normą
EN14931 i o przetestowaniu urządzeń, które są kompatybilne do warunków hiperbarycznych
plik oferty: „Oferta EnPol czesc II tajemnica przeds” str. 41-42. Dodatkowo należy
zauważyć, że dla każdego urządzenia odwołujący przedstawił deklarację zgodności
producenta tego urządzenia, certyfikat oraz zgłoszenie do URPL. Przykładowo dla
respiratora Servo I w pliku oferty „Oferta EnPol z załącznikami” str. 127-156, gdzie m.in.
znajduje się informacja, że respirator jest dopuszczony do pracy w warunkach
hiperbarycznych.
Dla urządzenia Corpuls - plik oferty: „Oferta EnPol z załącznikami” str 170-
187. Zawarta jest informacja ze defibrylator Corpuls jest dopuszczony do pracy w warunkach
hiperbarycznych. Dla pompy strzykawkowej hiperbarycznej -
plik oferty: „Oferta EnPol z
załącznikami” str. 56-74. Zawarta jest jednoznaczna informacja że pompy są dopuszczone
do pracy
w warunkach hiperbarycznych oraz przedstawione są wymagane certyfikaty,
deklaracje,
zgłoszenia.
Zdaniem odwołującego zamawiający zdaje się nie uwzględniać, że deklaracja
zgodności CE nie musi dotyczyć tylko deklaracji zgodnie z MDR czy MDD. Deklaracja
zgodności może dotyczyć też innych wymagań zasadniczych UE czy innych norm. Taką
deklarację wystawił producent komory hiperbarycznej. Deklaracje zgodności zgodnie z MDD
i MDR
wystawili poszczególni producenci urządzeń medycznych na zgodność z tymi
dyrektywami, a producent komory hiperbarycznej jako firma specjalizująca się w technologii
hiperbarycznej i posiadająca odpowiednie zaplecze, kompetencje i możliwości laboratoryjne,
wykonała testy urządzeń medycznych (zaoferowanych) i wystawiała deklaracje zgodności, iż
zaoferowane urządzenia są dopuszczone do pracy w warunkach hiperbarycznych, zgodnie z
normą EN 14931 oraz EUROPEJSKIM KODEKSEM DOBREJ PRAKTYKI W TERAPII HBO.
Odwołujący przedstawił wszystkie dokumenty wymagane przez art. 133 ustawy o
wyrobach medycznych dla komory hiperbarycznej i wszystkich innych zaoferowanych
urządzeń medycznych, zatem odrzucenie jego oferty z powyższego tytułu nie znajduje
podstaw.
W uzasadnieniu odwołania w zakresie odrzucenia oferty odwołującego ze względu na
przedstawienie w ofercie rysunków i schematów w języku angielskim nie dokonując
tłumaczenia na język polski lub przedstawiając częściowe tłumaczenie, odwołujący wskazał,
iż przedstawił rysunek potwierdzający przez producenta komory wymagane parametry. Na
rysunku tym zostały uwidocznione wyraźnie wymiary (długość, szerokość i wysokość)
zbiornika komory, wymiary poszczególnych drzwi komory, wysokość progu wejściowego do
komory głównej i przedsionka, średnice okien w świetle, długość przedsionka – oraz załączył
w pliku oferty: „Oferta EnPol czesc II tajemnica przeds”, str 18-19, tłumaczenie wymaganych
przez Zamawiającego fraz tj. drzwi, okien itp. Pozostałe frazy (nietłumaczone) to nazwy
własne poszczególnych elementów czy funkcji. Należy nadmienić iż zamawiający w
wezwaniu nie określił które rysunki i dokumenty wg niego pozostają nieprzetłumaczone i
wymaga ich uzupełnienia w tym zakresie. W wezwaniu została zamieszczona tylko
ogólnikowa informacja o nieprzetłumaczonych rysunkach i schematach.
Odwołujący podkreśli, iż odpowiedział na wątpliwości zamawiającego w piśmie z dnia
23 lipca 2024 r. i Rysunki komory wraz z wymiarami
– rysunek został wyżej opisany,
posiadał załączone tłumaczenie. Schemat – system przeciwpożarowy i zwalczania pożaru –
odwołujący na wezwanie zamawiającego złożył obszerne wyjaśnienia oraz przedstawił, że
potwierdzenie spełnienia wymagań znajduje się w tekście dokumentacji technicznej komory,
złożonej wraz z ofertą oraz zostało oznaczone odpowiednimi punktami z załącznika nr 6 do
SWZ. Dodatkowo o
dwołujący przedstawił wyraźniejszy rysunek systemu zwalczania pożaru,
tożsamy ze złożonym wraz z ofertą oraz przetłumaczył frazy wymagane przez
Zamawiającego. Pozostałe frazy na rysunku są informacjami wskazującymi na nazwy własne
lub nazwy modeli urządzeń które są nie podlegają tłumaczeniu.
W dalszej części uzasadnienia odwołujący wskazał, iż zarzut naruszenia przez
zamawiającego art. 255 ust. 2 ustawy Pzp poprzez unieważnienie postępowania jest
zarzutem wynikowym. W związku z tym, jak wyżej odwołujący wykazał, odrzucenie oferty
o
dwołującego było nieuprawnione, a oferta spełnia wszystkie wymagania dokumentacji
postępowania, tym samym nie materializuje się przesłanka o odrzuceniu wszystkich ofert. W
przypadku prawidłowego postępowania zamawiającego oferta odwołującego winna zostać
uznana za ważną, a tym samym istnieje możliwość jej wyboru i powinna zostać oceniona
jako oferta najkorzystniejsza.
W dalszej kolejności odwołujący przestawił argumentację dla naruszenia przez
zamawiającego art. 16 pkt 1 ustawy Pzp i wskazał, iż zarzut ten może zostać uznany za
wynikowy wyżej wskazanych zarzutów. Zgodnie z przyjętą interpretacją, naruszenie
przepisów ustawy kwalifikowane jest jako naruszenie podstawowych zasad udzielania
zamówień publicznych zawartych w art. 16 ustawy Pzp. W tym jednak przypadku należy
zwrócić uwagę na inne działania zamawiającego (niż wskazane we wcześniejszych
zarzutach), które uzasadniają twierdzenie o naruszeniu zasad uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców.
W pierwszej kolejności należy wskazać na udostępnienie drugiemu wykonawcy
(konsorcjum firm) dokum
entów odwołującego objętych tajemnicą przedsiębiorstwa.
Odwołujący wskazał w ofercie na objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa konkretnych
dokumentów. Następnie w toku wyjaśnień przedstawił szersze uzasadnienie dla objęcia tych
dokumentów tajemnicą przedsiębiorstwa. Wydawałoby się, że zamawiający przyjął te
wyjaśnienia i uznał uzasadnienie dla utajnienia części oferty. W żadnym przypadku
o
dwołujący nie został poinformowany o czynności odtajnienia choćby części dokumentów
objętych tajemnicą przedsiębiorstwa. Nie mógł zatem bronić swojego interesu w przypadku
takiej decyzji z
amawiającego. Odwołujący podkreśli, iż na obecnym etapie brak jest już
uzasadnienia dla odrębnego zarzutu dotyczącego czynności faktycznego odtajnienia
dokumentów objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, gdyż praktycznie brak jest możliwości
sformułowania korelującego z zarzutem wniosku. Wadliwej czynności zamawiający nie ma
możliwości naprawić. Nie ma możliwości cofnięcia czynności udostępnienia dokumentów
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Odwołującemu w tym zakresie pozostaje jedynie
droga cywilna i ewentualne roszczenie o odszkodowanie za niezgodne z prawem
postępowanie zamawiającego.
Zdaniem odwołującego powyższe potwierdza, że konsorcjum Techtronic sp. z o.o. i
Izolkomex Firma Remontowo Budowlana s.c. B. K., T. G.
było traktowane przez
z
amawiającego ze szczególnymi względami. Wykonawca (Konsorcjum) posiadał dostęp do
dokumentów, do których nie miał prawa tego dostępu uzyskać, bez powiadomienia
podmiotu, który dokumentację zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Kolejnym dowodem potwierdzającym nierówne traktowanie wykonawców, zdaniem
odwołującego jest treść informacji o odrzuceniu ofert. W stosunku do oferty Konsorcjum
z
amawiający wskazał tylko jedną podstawę odrzucenia oferty w sytuacji gdy takich powodów
było wiele. Nie wchodząc głębiej w analizę oferty Konsorcjum należy zwrócić uwagę na fakt
wezwania Konsorcjum do złożenia wyjaśnień i uzupełnienia dokumentów. Pozostawiając
aspekt dopuszczalności uzupełnienia informacji, które nie znajdowały się w katalogu
przedmiotowych środków dowodowych (szerzej opisane w piśmie do Zamawiającego z dnia
24 lipca
2024 r.), należy zauważyć, że zamawiający wyznaczył termin na udzielenie
odpowiedzi i uzupełnienie dokumentów na dzień 23 lipca 2024 r. do godz. 13.00 (termin
przesunięty na wniosek). W tym terminie wykonawca (Konsorcjum) złożył niekompletne
wyjaśnienia i dokumenty na potwierdzenie, że zaoferowany przedmiot zamówienia jest
zgodny z SWZ.
Następnie w dniu 24 lipca 2024 r., a więc po terminie wyznaczonym przez
z
amawiającego, Konsorcjum złożyło dodatkowe dokumenty. Data wynika zarówno z
korespondencji z z
amawiającym, jak i przede wszystkim z faktu opatrzenia dodatkowych
dokumentów podpisem w dniu 24 lipca 2024 r., tj. po wyznaczonym terminie. Skoro
z
amawiający nie uwzględnił w podstawie odrzucenia oferty Konsorcjum braków
wynikających z nieuzupełnienia dokumentów w terminie to znaczy, że przyjął dokumenty
przesłane później. Nie ulega wątpliwości, że istnieje możliwość tylko jednokrotnego
uzupełnienia dokumentów (przedmiotowe środki dowodowe składane są co do zasady wraz
z ofertą). Wykonawca zobowiązany jest do ich złożenia w terminie wskazanym przez
Zamawiającego. Złożenie ich po terminie winno rodzić konkluzję, iż wykonawca dokumentów
tych nie złożył.
W związku z powyższym mamy do czynienia z sytuacją, w której oferta odwołującego
zostaje odrzucona na podstawie stwierdzeń sprzecznych z dokumentami złożonymi przez
o
dwołującego i sytuacją, w której zamawiający nie zauważa ewidentnych wad oferty
konkurencyjnego wykonawcy, tj. braków nie uzupełnionych w sposób prawidłowy.
Ponadto z
amawiający nie dokonał rzetelnej oceny oferty Konsorcjum, gdyż nie
zauważył braku szeregu innych dokumentów, które sam wymagał w ramach przedmiotowych
środków dowodowych jak np.:
potwierdzenia producenta komory hiperbarycznej dla możliwości zastosowania w niej
wszystkich przewidzianych urządzeń medycznych;
powiadomienie do URPL dla zaoferowanych wyrobów medycznych;
w wybranych przypadkach brak certyfikatu CE pozwalającego na wystawienie deklaracji
zgodności przez producenta (taka deklaracja zgodności jest ważna tylko z odnośnym
certyfikatem);
Co znamienne z
amawiający nigdy nawet nie wezwał Konsorcjum do ich uzupełnienia.
Wskazuje to na brak rzetelnej oceny oferty. Różnica w sposobie podejścia zamawiającego
do ofert konkurencyjnych w tym postępowaniu widoczna jest na pierwszy rzut oka.
Zamawiający jako dwie z podstaw odrzucenia oferty Enpol wskazywał, że deklaracje które
wystawia Barox tj. producent komory hiperbarycznej firma Yaklasim Makina San są
bezprawne, gdyż wystawiane są dla produktów innych producentów, a firma ta nie jest
jednostką notyfikowaną. Należy zauważyć, że podobnie wystawione dokumenty znajdują się
w ofercie Konsorcjum. Takie deklaracje wystawiła firma HAUX (producent komory
oferowanej przez Konsorcjum) np. na defibrylator, którego producentem nie jest firma HAUX.
W tym jednak przypadku z
amawiający nie dopatrzył się nieprawidłowości. Oznacza to, że w
stosunku do takiej
samej sytuacji faktycznej inaczej ocenia ofertę odwołującego, a inaczej
konkurencyjnego wykonawcy. Dwóch wykonawców w tym samym postępowaniu nie jest tak
samo traktowanych przez z
amawiającego. Inne wymagania stosuje zamawiający do
każdego z nich. Oczywiście w powyższym przypadku zamawiający oceniając ofertę
Konsorcjum dokonał prawidłowej oceny i nie zarzucił niespełniania wymagań, ponieważ
deklarację dopuszczenia do użytkowania w warunkach hiperbarycznych ma prawo wystawić
producent komory hiperbarycznej. Nie zmienia to faktu, że zamawiający potraktował
nierówno wykonawcę tj. firmę EnPol oraz Konsorcjum, ponieważ jak podał zamawiający w
wyniku postępowania, odrzucił ofertę EnPol za złożoną deklarację na wyposażenie
medyczne przez producenta komory hiperbarycznej.
Ponadto
odwołujący zwrócił uwagę, że zamawiający nie wyjaśnił podejrzenia
zaoferowania
rażąco niskiej ceny w stosunku do istotnej części zamówienia. Konsorcjum
zaoferowało cenę za urządzenia medyczne dostarczane jako wyposażenie komory
hiperbarycznej
poniżej ceny rynkowej chociażby jednego z tych urządzeń. W ofercie
Konsorcjum wartość wszystkich wyrobów medycznych stanowiących wyposażenie komory
(wymaganych przez z
amawiającego) to 156 000,00 zł netto. Wartość np. samego respiratora
dopuszczonego do
użytkowania w warunkach hiperbarycznych to kwota ponad 500 000 zł
netto, defibrylatora dopuszczonego do warunków hiperbarycznych ponad 210 000 zł netto
czy 4 pomp strzykawkowych hiperbarycznych ponad 400 000,00 zł netto. Odwołujący
informował zamawiającego o powyższym fakcie w dniu 19 czerwca 2024 roku, jednak nie
wywołało to żadnej reakcji zamawiającego. Wątpliwe pozostaje również zaoferowanie przez
Konsorcjum komory nowej, z bieżącej produkcji. Numer seryjny komory podany przez
wykonawcę wskazuje na datę produkcji z 2020 roku. Odwołujący wskazał, iż tej kwestii
z
amawiający również nie wyjaśnił.
Działając w imieniu i na rzecz zamawiającego, w dniu 23 sierpnia 2024 r. odpowiedź
na odwołanie w formie pisemnej wniósł pełnomocnik. Ustosunkował się do zarzutów
podniesionych przez o
dwołującego oraz wniósł o oddalenie odwołania w całości,
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron,
uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron postępowania wyrażone
odpowiednio w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na
rozprawie i
odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. i skierowała
odwołanie na rozprawę.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba stwierdziła spełnienie przesłanek art.
ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku naruszenia przez
zamawiającego wskazanych w odwołaniu przepisów ustawy Pzp.
Izba postanowiła dopuścić dowody z: dokumentacji postępowania o udzielenie
zamówienia przekazaną przez zamawiającego, w szczególności ogłoszenie o zamówieniu,
specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami oraz wyjaśnieniami i modyfikacjami,
ofertę odwołującego wraz z wyjaśnianiami, a także wezwania kierowane do odwołującego
oraz zawiadomienie o
odrzuceniu ofert i unieważnieniu postępowania.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający w dniu 14 maja 2024 r. ogłosił postępowanie pn. „PRZEBUDOWA,
ROZBUDOWA I NADBUDOWA BUDYNKU PRZY UL. KOWALSKIEJ 4 W OPOLU, ETAP I
B, obejmujący dostawę, montaż i rozruch komory hiperbarycznej wraz z wykonaniem i
zakończeniem wszystkich robót budowlanych na poziomie parteru”.
Zamawiający w Rozdziale XIX w ust. 5 wskazał jako jedno z kryterium oceny „Termin
dostawy i
wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej” który w wyniku modyfikacji z
dnia 11 czerwca
2024 r. otrzymał brzmienie:
„5. Kryterium „Termin dostawy i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej” będzie
rozpatrywany na podstawie informacji zawartych przez Wykonawcę w formularzu ofertowym.
5.1 Przy ocenie kryterium „Termin dostawy i wprowadzenia do budynku komory
hiperbarycznej" zostanie zastosowany następujący wzór:
termin dostawy do 90 dni - 0 pkt.
termin dostawy do 80 dni - 5 pkt.
termin dostawy 70 dni -
10 pkt.”
Zamawiający w załączniku nr 6 do SWZ wskazał wymagane parametry techniczno-
użytkowe przedmiotu zamówienia oraz w załączniku nr 1 do SWZ tj, Opisie Przedmiotu
zamówienia pozostałe wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia.
Zamawiający w Rozdziale VI zawarł wykaz Przedmiotowych środki dowodowych.
Zamawiający wskazał, również informacje, iż jeśli wykonawca nie złoży przedmiotowych
środków dowodowych lub złożone środki dowodowe będę niekompletne, zamawiający
wezwie do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie.
W postępowaniu wpłynęły 2 oferty, w tym oferta odwołującego. W dniu 18 i 19 lipca
2024 roku
zamawiający wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień złożonej oferty. W dniu
22 lipca 2024 r.
odwołujący w odpowiedzi na wezwania złożył stosowne wyjaśnienia.
Zamawiający w dniu 01 sierpnia 2024 r. przekazał wykonawcom zawiadomienie o
odrzuceniu ofert i unieważnieniu postępowania.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
P
otwierdził się zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp
. Izba uznała, iż zamawiający działał nieprawidłowo odrzucając ofertę odwołującego jako
ofert
ę niezgodną z warunkami zamówienia, jak również doszło do naruszenia art. 16 pkt 1
ustawy Pzp.
W ocenie Izby zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 ustawy Pzp mieści się w
okolicznościach faktycznych zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 tj. niezasadnego
odrzucenia oferty o
dwołującego, tym samym ww. zarzuty należało rozpoznać łącznie.
Zgodnie z wymogami SWZ z
amawiający oczekiwał dostawy, montażu i rozruchu
komory hiperbarycznej wraz z wykonaniem i zakończeniem wszystkich robót budowlanych
na poziomie parteru”. Zamawiający odrzucił ofertę odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp uznając, że treść oferty odwołującego jest niezgodna z warunkami
zamówienia.
Przywołując treść ww. przepisów należy wskazać, iż zgodnie z art. 16 ustawy Pzp,
zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców,
przejrzysty i proporcjonalny.
Stosownie do treści art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
Zastosowanie ww. przesłanki odrzucenia wymaga jednoznacznego wykazania na czym
polega niezgodność oferty z warunkami zamówienia, poprzez wskazanie w ofercie tego, co
jest sprzeczne z dokumentacją postępowania i w jaki sposób ta niezgodność występuje, w
konfrontacji z wyraźnie określonymi i ustalonymi warunkami zamówienia. Tym samym
punktem wyjścia dla stwierdzenia wady oferty jest właściwe ustalenie oraz zinterpretowanie
dokumentacji sporządzonej w danym postępowaniu, która powinna być rozumiana w sposób
ścisły, aby ograniczyć pole dla ewentualnych niejasności i nieporozumień, skutkujących
niedozwoloną uznaniowością przy ocenie ofert. Nadto wskazać należy, iż odrzucenie oferty
wykonawcy na ww. podstawie prawnej jest możliwe, gdy sprzeczność oferty wykonawcy z
treścią SWZ jest niewątpliwa.
Należy również mieć na uwadze art. 7 pkt 29 ustawy Pzp, gdzie ustawodawca
wskazuje na
warunki zamówienia i są to warunki, które dotyczą zamówienia lub
postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu
zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Nie
można tracić też z pola widzenia treści art. 99 ust. 1 ustawy Pzp, przedmiot zamówienia
opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na
sporządzenie oferty.
Orzecznictwo Izby oraz sądów powszechnych jest zgodne w twierdzeniu, że wszelkie
niejasności, dwuznaczności i niezgodności zawarte w dokumentach zamówienia, należy
rozpatrywać na korzyść wykonawców. Oznacza to zatem, że zapisy SWZ muszą mieć
charakter precyzyjny i jednoznaczny, a wątpliwości na tym tle muszą być rozstrzygane na
korzyść wykonawcy. Powyższa reguła interpretacyjna „na korzyść wykonawcy” znajduje
swoje uzasadnienie w zasadzie przejrzystości oraz zasadzie uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy Izba wskazuje, że
czynność zamawiającego polegająca na odrzuceniu oferty odwołującego z uwagi na
niezgodność z warunkami zamówienia była nieprawidłowa. W szczególności podnieść
należy, że wbrew twierdzeniom zamawiającego treść SWZ, jak również jej załączniki nie
została sporządzona w sposób jednoznaczny, mogła nasuwać wątpliwości, a uregulowania
dokumentacji postępowania nie do końca odzwierciedlały oczekiwania zamawiającego.
Zamawiający jeśli miał jakieś wątpliwości co do oferty odwołującego to mając na uwadze
powyższe powinien je rozstrzygnąć na korzyść odwołującego.
Odnosząc się w pierwszej kolejności do podstawy odrzucenia oferty odwołującego z
powodu wskazania przez niego w formularzu oferty w kryterium oceny ofert terminu dostawy
i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej jako 90-
120 dni co według
zamawiającego jest okresem, a nie konkretną liczbą dni i na tej podstawie oferta
odwołującego polegała odrzuceniu, Izba stwierdziła iż działanie zamawiającego w tym
zakresie było nieprawidłowe.
Zamawiający w uzasadnieniu zawiadomienia o odrzuceniu ofert i unieważnieniu
postępowania wskazał, iż według niego określając kryterium ofert tak wskazane w SWZ
wymagał on wskazania konkretnej liczby dni, a nie przedziału/okresu dni. Argumentacja
zamawiającego zdaniem składu orzekając jest chybiona, ze względu na to, iż zmawiający
wymagał podania terminu wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej tylko w zakresie
kryterium oceny ofert.
Zamawiający po dokonaniu modyfikacji SWZ pozbawiał się możliwości
odrzucenia ofert w przypadku zaoferowania przez wykonawcę terminu dłuższego niż 90 dni.
Zamawiający słusznie zaś postąpił w przypadku tak wskazanego przez odwołującego
terminu poprzez poznanie mu 0 punktów w tym kryterium, jednak odrzucenie oferty na tej
podstawie było nie możliwe.
Również argumentacja zmawiającego, iż podanie przez odwołującego terminu
dostawy i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej jako 90-120
uniemożliwia
zastosowanie postanowień umowy jest nietrafiona. Termin 120 dni jest terminem
maksymalnym dostawy i wprowadzenia do budynku komory hiperbarycznej
jak również po
przekroczeniu tego terminu zamawiający będzie miał możliwość naliczania kar za
przekroczenie tego terminu.
Odnosząc się do zarzucanej przez zamawiającego kwestii jakoby z załączonego
przez odwołującego w dokumentacji technicznej projektu rozmieszczenia komory
hiperbarycznej i wszystkich urządzeń wchodzących w skład systemu w tym konsoli operatora
wynika, iż operator siedzi plecami do wejścia komory, przy którym są zamontowane
manometry wiec ich nie widzi, a dodatkowo kąt widzenia operatora po odwróceniu się od
konsoli do wejścia do komory jest na tyle ostry, że uniemożliwia precyzyjne odczytanie
wskazań manometrów komory głównej i przysionka, wskazać należy iż po pierwsze
z
amawiający dopiero w wezwaniu z dnia 18 lipca 2024 r. skierowanym do odwołującego
wskazał na tą kwestię opisując ją w taki właśnie sposób. W załącznik nr 6 „ Wymagane
parametry techniczno użytkowe” pos. V.9 – zostało wskazane wymaganie „precyzyjne
manometry wskazujące ciśnienie w przedziale głównym oraz w przedsionku (w zasięgu
wzroku operatora).
Należy określić wielkość oraz skalę manometrów.” Próżno szukać ww.
tak precyzyjnych
zapisów w treści SWZ. Zamawiający powinien opisać ten wymóg w taki
sposób, aby nie nasuwał wątpliwości interpretacyjnych. Ponadto nie można utożsamić tego,
iż operator siedząc plecami do wejścia komory, przy którym są zamontowane manometry nie
będzie ich widział, z wymaganiem zmawiającego że manometry mają być z zasięgu wzroku.
Odwołujący w dokumentacji oferty przedstawił różne ilustracje, mające na celu
przedstawienie zamawiającemu, że konsola może mieć różne położenie w pomieszczeniu
komory, dlatego też na tej podstawie nie można jednoznacznie stwierdzić, że operator
będzie siedział plecami do wejścia komory, przy którym są zamontowane manometry więc
ich nie
może widzieć. Dodatkowo zamawiający w udzielonych odpowiedziach w dniu
03 czerwca 2024 i 07 czerwca 2024 roku na pytania wykonawców wskazał, iż: „dopuszcza
usytuowanie panelu sterowania w różnych miejscach”.
W
zawiadomieniu o odrzuceniu ofert i unieważnieniu postępowania z dnia 01 sierpnia
2024 r. zamawiający wskazał również, iż wymagał zgodnie z Rozdziałem VI ust. 1 pkt 6
dokładnego, a nie poglądowego rysunku potwierdzającego ze zaoferowana komora
hiperbaryczna ma parametry techniczne
wymagane przez zamawiającego, a ostatecznie
wyjaśnienia wykonawcy nie potwierdziły jednoznacznie rozwiązania spełnienia warunku
posiadania w zasięgu wzroku manometrów. Izba nie podziela tej argumentacji
zamawiającego. Odwołujący w wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 roku, w Ad. 13 wskazał, iż
potwierdza, iż operator będzie miał w zasięgu wzroku manometry wskazujące ciśnienie w
przedziale głównym oraz przedsionku, ponadto przedstawił argumentację na poparcie
powyższego. Również twierdzenia odwołującego przedstawione w odwołaniu jak i
zaprezentowane na rozprawie w tym zakresie
były spójne i logiczne.
Reasumując Izba mając na uwadze postanowienia SWZ nie dopatrzyła się, aby w
tym zakresie oferta
odwołującego była niezgodna z warunkami zamówienia.
W następnej kolejności, odnosząc się do zarzucanej przez zamawiającego kwestii
jakoby
odwołujący nie zaoferował zintegrowanego głównego zaworu sprężania/rozprężania
przedziału głównego, wskazać należy iż spór pomiędzy stronami sprowadzał się do
odmiennej interpretacji związanej z zintegrowanym zaworem sprężania/rozprężania
przedziału głównego. Zamawiający powołując się na wymaganie uregulowane w załączniku
nr 6 do SWZ w pos. V 13.1, które brzmi „zintegrowany główny zawór sprężania rozprężania
przedziału głównego” wskazywał iż według niego oczekiwał jednego zaworu, a nie dwóch
jak wedle twierdzenia zamawiającego zmaterializowanych w zawiadomieniu o odrzuceniu
ofert i unieważnieniu postępowania z dnia 01 sierpnia 2024 r. takowe zaproponował
odwołujący. Zamawiający swoje stanowisko oprał na tym iż odwołujący wskazał w
specyfikacji technicznej komory rysunku, z
którego miałoby wynikać iż przedstawia on dwa
zawory do komory głównej: jeden do sprężania, a drugi (działający niezależnie) zawór do
rozprężania. W ocenie Izba wyciągnięty przez zamawiającego wniosek był zbyt daleko idący,
zestawiając literalne brzmienie załączniku nr 6 do SWZ w pos. V 13.1, z oczekiwaniami
zamawiającego i tym bardziej z ofertą i wyjaśnieniami odwołującego. Na rozprawie
zamawiający przyznał, że mogło dojść do nieporozumienia, gdyż zamawiający w sposób
nieprecyzyjny opisał zawór który to może być sterowany za pomocą dźwigni.
Ponadto odwołujący przedstawiał obszerną argumentację wskazując na okoliczność
techniczne
iż, główny zawór jest zabudowany i zintegrowany z komorą oraz systemem
sterowania i rozprężania komory. Wszystkie gazy z komory ( rozprężanie) muszą zostać
wyprowadzone poza komorę i budynek a drogi sprężania i rozprężania nie mogą się łączyć
aby nie doszło do niebezpiecznego mieszania się gazów wprowadzanych do komory oraz
gazów wyprowadzanych z komory. Na rozprawie odwołujący podnosił, że nie jest zatem
możliwe, jak twierdzi zamawiający aby istniał tylko jeden zawór odpowiadający za sprężanie i
rozprężania powietrza w komorze, zaś sterowanie tymi zaworami rzeczywiście może odbyć
się za pomocą jednej dźwigni. Tym samym nie można utożsamiać zaworu z dźwignią.
Zamawiający na rozprawie nie przedstawił żadnej kontrargumentacji dotyczącej, chociażby
technicznych uwarunkowań z zakresu komory hiperbarycznej.
Przechodząc następnie do zarzucanej przez zamawiającego kwestii jakoby
odwołujący przedstawił certyfikat, który nie spełnia normy EN 16081:2014, a tylko dwa jej art.
6.1 i 6.2
, a tym samym nie potwierdził, iż spełnienia wymóg SWZ zgodności systemu z całą
normą branżową, wiec oferta w tym zakresie podlegała odrzuceniu w pierwszej kolejności
należy zwrócić uwagę na uregulowania SWZ. Zamawiający w Rozdziale XVI Opis sposobu
przygotowania oferty pod pkt 12 zawarł informację, co powinna zawierać kompletna oferta
złożona w terminie. Próżno tam szukać wymogu potwierdzającego konieczność
przedstawienia certyfikatu na potwierdzenie spełniania normy EN 16081:2014. W następnej
kolejności należy zwrócić uwagę na postanowienia załącznika nr 1 do SWZ tj. Opis
przedmiotu zamówienia, gdzie zamawiający zawarł informację, że wymaga zgodności
systemu przeciwpożarowego z normą PN EN 16081: 2011+A1 2014 (treść po udzielonej
odpowiedzi) co zostało potwierdzone przez zamawiającego w odpowiedzi na pytanie z dnia
11 czerwca 2024 r..
Mając na uwadze powyższe nie mogło to przesadzać o odrzuceniu
oferty
odwołującego ze względu na fakt, iż jest treść nie odpowiada warunkom zamówienia,
ponieważ odwołujący potwierdził, iż spełnienia wymóg SWZ zgodności systemu z całą
normą branżową.
Drugorzędną kwestią jest w tym przypadku twierdzenie zamawiającego, iż z
certyfikatu przedstawionego przez odwołującego wynika certyfikat, że nie spełnia on normy
EN 16081:2014, a tylko dwa jej art. 6.1 i 6.2. Izba uznała ten argument za nieprzekonujący.
Literalne brzmienie nie wskazuje wprost, na spełnianie tylko tych dwóch artykułów, a
wniosek zamawiającego w tym zakres był zbyt daleko idący.
Odnosząc się do zarzucanej przez zamawiającego kwestii, że firma BAROX
wystawiła deklaracje zgodności na system monitorowana medycznego pacjenta - model FX i
akcesoria
potwierdzające, że sprzęt został przetestowany w warunkach hiperbarycznych nie
będąc jego producentem i na tej podstawie podlegała w tym zakresie odrzuceniu jako
niezgodna z warunkami zamówienia, ponownie Izba zwraca uwagę na uregulowania zawarte
w SWZ.
Zamawiający w Rozdziale IV Informacja o przedmiotowych środkach dowodowych
wskazał, iż będzie żądał na potwierdzenie, że oferowany przedmiot dostawy spełnia jego
wymagania przedmiotowych środków dowodowych: „ Deklaracje zgodności – zgodnie z
ustawą o wyrobach medycznych z dnia 20.05.2010 r. Dz.U. 2019 poz. 175 art., 2 ust. 1 pkt.
11 (oświadczenie producenta lub jego autoryzowanego przedstawiciela stwierdzające na
jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z wymaganiami zasadniczymi) – dla
komory oraz wyrobów medycznych wchodzących w skład przedmiotu zamówienia.” Izba stoi
na stanowisku
iż, odwołujący takie deklaracje przedstawił, zgodnie z wymaganiami
zamawiającego z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa. W uzasadnieniu
zawiadomienia o odrzuceniu ofert i unieważnieniu postępowania zamawiający wskazał, iż
nazwa BAROX widnieje na pieczęci firmowej, tym samym zamawiający założył, że
deklaracje pochodzą od tego podmiotu, który jest odrębnym bytem nie będącym
producentem. Ponadto Izba
również dostrzegała fakt, który wskazał odwołujący iż na
pieczątce pojawiającej się na licznych dokumentach oferty pod nazwą BAROX pojawia
nazwa
YAKLASIM MAK. SAN. Ve TIC LTD STI, która wskazuje na producenta komory
hiperbarycznej, a fakt
że wskazany podmiot jest producentem jest bezsporny pomiędzy
stronami. O
dwołujący dodatkowo w wyjaśnieniach przedstawił argumentację dlaczego na
firmowej pieczątce producenta widniej nazwa BAROX i przedstawił wszystkie wymagane
przez zamawiającego deklaracje zgodności. W wyjaśnieniach odwołujący przedstawił
obszerne stanowisko dlaczego d
eklaracje zgodności wystawili poszczególni producenci
urządzeń medycznych na zgodność z dyrektywami europejskimi dotyczącymi wyrobów
medycznych, a producent komory hiperbarycznej jako podmiot działający profesjonalnie w
technologii hiperbarycznej wykonał testy zaoferowanych urządzeń medycznych, które są
niezbędne do tego aby stwierdzić, iż są one dopuszczone do pracy w warunkach panujących
w komorze hiperbaryczne. Na tej podstawie producent komory wystawił deklaracje
zgodności potwierdzające, iż urządzenia te mogą być bezpiecznie używane w komorze
hiperbarycznej.
Odnosząc się do zarzucanej przez zamawiającego kwestii nie potwierdzenia przez
odwołującego spełnienia wymogu określonego w załączniku nr 6 poz.X.1.3, w pierwszej
kolejności należy zwrócić uwagę na konstrukcje załącznika nr 6 do SWZ i sposobu jego
wypełnienia przez wykonawców. W poz. X 1. Zamawiający wskazał, iż system
monitorowania medycznego pacjenta w komorze hiperbarycznej
musi spełniać wymagania, a
jednym
z nich był pkt 1.3 tj. system ten musi być wyposażony w jednolity system sterowania,
ustawienia parametrów i prezentacji wyników wewnętrzny monitor do obserwacji i ustawienia
parametrów na wspólnym monitorze.
Odwołujący wypełniając załącznik nr 6 w przywołanym pkt, potwierdził wpisując słowo
„TAK” wymaganie zamawiającego (treść poniżej):
Zamawiający jednakże, skierował do odwołującego w wezwaniu do złożenia
wyjaśnień złożonej oferty pytanie 19, prosząc o wskazanie jaki to będzie jednolity system
sterowania (treść poniżej)
Izba doszła do przekonania, iż po pierwsze w poz.X.1.3 zamawiający nie wymagał od
wykonawców informacji jaki to będzie jednolity system sterowania, a jedynie potwierdzenia
spełnienia tego wymogu. Po drugie wykonawca odpowiadając na zadane pytanie
zamawiającego opisał pokrótce jak będzie wygląd ten system tj; „będzie składał się z trzech
modułów, wyświetlaczy i sterowania – wewnątrz komory, na zewnątrz komory oraz na
konsoli sterowania
”. Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty argumentował swoje
stanow
isko tym, iż odwołujący wskazywał wyjaśnienia tylko i wyłącznie w zakresie
rozwiązania dotyczącego kardiomonitora z centralą, a nie całego systemu. Z tak
sformułowanym zarzutem nie sposób się zgodzić. Izba nie zgadza się z poglądem, iż jakoby
odwołujący kieruje swoje wyjaśnienia tylko w zakresie kardiomonitora z centralą. Z żadnego
fragmentu udzielonej odpowiedzi przez odwołującego nie wynika, że jego wyjaśnienia
dotyczą tylko kardiomonitora z centralą. Zamawiający zarzucił odwołującemu również, iż w
swoich wyśnieniach zawarł ogólne określenia, że jest to: „prosty system połączenia sygnałów
wyświetlania i sterowania(…) i skoro wykonawca zna ten prosty system połączenia sygnałów
wyświetlania i sterowania to dlaczego nie przedstawił go na etapie składania ofert lub po
wezwaniu do złożenia wyjaśnień”. Zamawiający zupełnie pominął fakt, iż w przygotowanej
przez siebie dokumentacji
postępowania nie wymagał przestawienia jaki to będzie system, a
jedynie potwierdzenia, że musi być on wyposażony w jednolity system sterowania,
ustawienia parametrów i prezentacji wyników wewnętrzny monitor do obserwacji i ustawienia
parametrów na wspólnym monitorze, dlatego czynienie zarzutu z tego powodu
odwołującemu było nieuzasadnione. Obowiązkiem zamawiającego jest przygotowanie
dokumentacji postępowania w tym wymagań co do przedmiotu zamówienia w sposób
jednoznaczny i wyczerpujący, a wymaganie od wykonawcy więcej niż zostało to określone w
SWZ jest działaniem nieprawidłowym.
Dlatego też Izba doszła do przekonania iż zamawiający odrzucając ofertę
odwołującego na postawie wskazanej powyżej, było działaniem niewłaściwym.
Odnosząc się w dalszej kolejności do zarzucanej przez zamawiającego kwestii, że
firma BAROX wystawiła deklaracje zgodności na respirator Servo I, Corpuls, Medical
Monitoring System, defibrylator, wózek pacjenta, ssak, pompy strzykawkowe potwierdzającą,
że sprzęt ten został zaprojektowany i dostosowany do warunków hiperbarycznych nie będąc
ich producentem,
Izba uznała iż zamawiający działał niewłaściwie odrzucając ofertę
odwołującego na tej podstawie. Izba podtrzymuje swoja argumentację wskazaną powyżej
dotyczącą zarzutu określonego w odwołaniu jako III 5).
Odnosząc się do zarzucanej przez zamawiającego kwestii jakoby oferta
odwołującego przedstawiała rysunki i schematy w j. angielskim, a odwołujący nie dokonał
tłumaczenia ich na język polski albo przedstawił ich częściowe tłumaczenie i na tej podstawie
należało ją odrzucić, Zmawiający swoje stanowisko oparł na brzmieniu art. 20 ust. 2 ustawy
Pzp,
tj. że postepowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polski. Należy w
pierwszej kolejności zwrócić należy uwagę na treść poz. 27 w wezwaniu z dnia 18 lipca 2024
r. skierowanym do odwołującego. Zamawiający zwrócił się o „jednoznaczne wskazanie nazw
użytych w rysunkach, schematach w j. polskim”. Zamawiający nie określił dokładnie jakie
rysunki schematy nie zostały przetłumaczone i co należy ewentualnie przetłumaczyć i
uzupełnić. W udzielonych wyjaśnieniach z dnia 22 lipca 2024 r. zdaniem zamawiającego
nadal kwestie dotyczące systemu ppoż. pozostały nie przetłumaczone, jak również rysunki
komory OMEGA wraz z wymiarami oraz rysunek,
potwierdzający przez producenta komory,
na którym uwidocznione są wymiary: długość, szerokość, wysokość zbiornika komory, a
następnie wymiary poszczególnych elementów komory. Izba podziela stanowisko
zmawiającego, że postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polski,
jednakże zamawiający wykazał się w tym względzie nadmiernym formalizmem. Izba
podkreśla, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego istotnie cechuje się dość
wysokim formalizmem. Niemniej jednak, jak słusznie określa judykatura m. in. w wyroku w
Sądu Okręgowego w Gliwicach z 23 lutego 2007 roku sygn. akt: X Ga 23/07/za, iż
„Formalizm postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, nie jest celem samym w
sobie, a ma na celu realizację zasad PZP. Stąd przy wykładni i stosowaniu przepisów ustawy
należy brać pod uwagę cel ustawy”.
Izba również wskazuje na to iż, nie można tracić z pola widzenia uregulowań
zawartych w ustawie z dnia 7
października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. 1999 Nr. 90, poz.
999 z póżn.zm.) Ustawa ta określa wyjątki jej zastosowania, a jeden z nich wskazuje, iż
zasada stosowan
ia języka polskiego przy wykonywaniu zadań publicznych nie dotyczy nazw
własnych, czy zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej technicznej, znaków
towarowych nazw handlowych oraz oznaczeń pochodzenia towarów i usług. Tym samym na
tej podstawie
można dojść już do przekonania, iż działania zamawiającego polegające na
odrzuceniu oferty odwołującego z powodu przedstawienia rysunków i schematów w języku
angielskim
było nieprawidłowe. Odwołujący dochował należytej staranności i dostarczył
zamawiającemu dokumenty przetłumaczone w język polskim, a jedynie nazwy własne,
nazwy modeli czy zwyczajowo
przyjęta nomenklatura dotycząca wymiarów pozostały w
języku angielskim. Dlatego też zamawiający wykazał się nadmiernym formalizmem i
odrzucenie oferty na tej podstawie
było niezasadne.
W kwestii zarzutu dotycz
ącego naruszenia art. 16 ust. 1 Pzp, który został przez
odwołującego wskazany jako zarzut wynikowy postawionych zarzutów naruszenia art. 226
ust. 1 pkt 5 i art. 255 ust. 2, Izba wskazuje,
iż co do zasady naruszenie art. 16 ust. 1 Pzp
materializuje
się na gruncie konkretnych przepisów Pzp, określających uprawnienia i
obowiązki zamawiającego, co w tym przypadku miało miejsce w zestawieniu z postawionymi
zarzutami naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 255 ust. 2. Nie mniej jednak,
Izba doszła do
przekonania iż czynności i zaniechania zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu
dotyczące również oferty drugiego wykonawcy, na które zwrócił uwagę odwołujący
wska
zywać mogą na to, że naruszona została zasada uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców.
Odwołujący w odwołaniu, jak również w załączniku nr 2 „Arkusz oceny ofert z
komentarzami” do złożonego pisma procesowego z dnia 26 sierpnia 2024 r. przedstawiał
szereg naruszeń, co do których zdaniem odwołującego dopuścił się zamawiający przy
ocenie ofert odwołującego i drugiego z wykonawców, który złożył ofertę w postępowaniu. Na
rozprawie
zamawiający nie podjął polemiki w kwestii zarzutów przedstawionych przez
odwołujące ukierunkowanych na niewłaściwą ocenę oferty drugiego wykonawcy. Zmawiający
nie przedstawił, żadnych argumentów przemawiających za prawidłowym jego działaniem
przy ocenie drugiej z ofert, w zestawieniu z kwestiami przedstawionymi przez
odwołującego.
Zamawiający wskazał jedynie, iż dokonał prawidłowej analizy obu ofert pod katem spełnienie
wymogów SWZ. W związku z tym, iż w toku postępowania odwoławczego wykazano, że
zamawiający działał nieprawidłowo odrzucając ofertę odwołującego, Izba również
uwzględniła ten zarzut.
Ostatni z zarzut
ów dotyczył naruszenia art. 255 ust. 3 Pzp, który został przez
odwołującego podniesiony jako konsekwencja skonstruowanego zarzutu dotyczącego
naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5
. Odwołujący wskazał, iż w związku z tym, że zostało
wykazane, że odrzucenie oferty odwołującego było nieuprawnione, a oferta spełnia
wszystkie wymagania dokumentacji postępowania, tym samym nie materializuje się
przesłanka o odrzuceniu wszystkich ofert. W przypadku prawidłowego postępowania
z
amawiającego oferta odwołującego winna zostać uznana za ważną, a tym samym istnieje
możliwość jej wyboru. W związku z tym, iż w toku postępowania odwoławczego wykazano,
że zamawiający działał nieprawidłowo odrzucając ofertę odwołującego, Izba także
uwzględniła ten zarzut.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na
poczet kosztów postępowania odwoławczego koszt wpisu od odwołania i koszt
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..