Sygn. akt KIO 2875/24
WYROK
Warszawa, dnia 30 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2024 roku
odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 sierpnia 2024 roku przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia CARBOSPEC M. J. SPÓŁKA JAWNA z siedzibą w
Paniówku, PLASTON-P SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w Chorzowie, DPMTECH SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w
Rybniku,
SIEMAG
TECBERG
POLSKA
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Katowicach w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego JASTRZĘBSKA SPÓŁKA WĘGLOWA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą
w
Jastrzębiu-Zdroju
przy
udziale uczestnika po stronie Zamawiającego: CFT POLSKA SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Tychach
orzeka:
1. Oddala
odwołanie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia CARBOSPEC M. J. SPÓŁKA JAWNA z siedzibą w Paniówku,
PLASTON-
P SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w
Chorzowie, DPMTECH SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z
siedzibą w Rybniku, SIEMAG TECBERG POLSKA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Katowicach i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawców tytułem wpisu od
odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy), kwotę 333 zł 40 gr (słownie: trzysta trzydzieści
trzy złote czterdzieści groszy), kwotę 34 zł 00 gr (słownie: trzydzieści cztery złote zero
groszy)
poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
noclegu
oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
CARBOSPEC M. J.
SPÓŁKA JAWNA z siedzibą w Paniówku, PLASTON-P SPÓŁKA
Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Chorzowie, DPMTECH
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Rybniku,
SIEMAG
TECBERG
POLSKA
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Katowicach na rzecz zamawiającego
JASTRZĘBSKĄ SPÓŁKĘ WĘGLOWĄ SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w Jastrzębiu-
Zdroju
kwotę 3 967 zł 40 gr (słownie: trzy tysiące dziewięćset sześćdziesiąt siedem
złotych czterdzieści groszy) stanowiącą koszt poniesiony przez Zamawiającego
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, noclegu oraz opłaty od pełnomocnictwa.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 2875/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający - JASTRZĘBSKA SPÓŁKA WĘGLOWA SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą
w Jastrzębiu-Zdroju prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn: „Zaprojektowanie, dostawa i zabudowa części dołowej Układu
Klimatyzacji Centralnej o mocy chłodniczej 7,2 MW z możliwością rozbudowy do 10,8 MW w
JSW S.A. KWK „Knurów – Szczygłowice” Ruch Knurów”, nr referencyjny: 29/P/23.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa
Pzp
”.
Szacunkowa wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne określone
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 23 sierpnia 2023 r. pod numerem: 2023/S 161-509156.
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
CARBOSPEC M. J.
SPÓŁKA JAWNA z siedzibą w Paniówku, PLASTON-P SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Chorzowie, DPMTECH SPÓŁKA Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Rybniku, SIEMAG TECBERG
POLSKA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Katowicach
(dalej:
„Odwołujący”) w dniu 12 sierpnia 2024 r. wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej na czynność Zamawiającego polegająca na wezwaniu wykonawcy CFT Polska
sp. z o.o., 43-
100 Tychy, ul. Fabryczna 7 (dalej jako: „Wykonawca” lub „CFT”) do uzupełnienia
podmiotowych środków dowodowych pomimo, że Wykonawca ten podlega wykluczeniu
z p
ostępowania, a związku z tym jego oferta podlega odrzuceniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 128 ust. 1 pkt 1) p.z.p. w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 p.z.p. w zw. z pkt 6.3 SWZ oraz w zw.
z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) p.z.p i art. 16 pkt 2) p.z.p. poprzez skierowaniu do CFT wezwania,
pomimo iż podmiot ten podlega wykluczeniu z postępowania, a jego oferta podlegała
odrzuceniu z przyczyn wskazanych dalej w treści odwołania.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
nakazanie Zamawiającemu dokonania unieważnienia czynności wezwania CFT, a tym
samym zakazanie wzięcia pod uwagę oświadczeń i dokumentów złożonych przez
Wykonawcę w wyniku wezwania, a w konsekwencji o wykluczenie CFT z postępowania i
odrzucenie jego oferty;
zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego według spisu kosztów, który zostanie
przedstawiony na rozprawie.
przeprowadzenie dowodów z wymienionych w treści odwołania oraz z dokumentów, które
zostaną przez Odwołującego ewentualnie przedłożone na rozprawie.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Odwołujący przytoczył treść art. 128 ust. 1 ustawy Pzp oraz fragment komentarza pod
redakcją H. Nowak, M. Winiarz do wskazanego przepisu.
W ocenie Odwołującego Zamawiający nie był uprawniony do wystosowania wezwania
do CFT, ponieważ wykonawca ten podlega wykluczeniu z postępowania, a jego oferta
odrzuceniu, ze względu na to że CFT w znacznym stopniu lub zakresie nienależycie wykonał
istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego,
tj. umowy opisanej przez CFT w „Wykazie dostaw” złożonym wraz z ofertą, co doprowadziło
do naliczenia odszkodowania (w postaci kar umownych), a nie upłynęły 3 lata od dnia
zaistnienia zdarzenia.
Odwołujący wskazał, że CFT dla wykazania spełniania warunku udziału
w
postępowaniu określonego w pkt 10.1.5. SWZ przedłożył wraz z ofertą wypełniony „Wykaz
dostaw”, w którym wskazano wykonanie zamówienia „Dostawa wraz z zabudową
i
uruchomieniem kompletnych 4 niestacjonarnych agregatów wody lodowej typu woda/woda
o
mocy chłodniczej 950-999 kW każdy z osprzętem dla JSW S.A. KWK Jastrzębie-Bzie" (dalej
jako „Zamówienie referencyjne”). Jako dokument potwierdzający należyte wykonanie ww.
zamówienia CFT przedłożył protokoły odbioru z dnia 23.09.2022 r. oraz 05.12.2022 r. Zdaniem
Odwołującego protokoły te nie tylko nie potwierdzają należytego wykonania Zamówienia
referencyjnego, lecz wskazują na zaistnienie przesłanki wykluczenia CFT z Postępowania
opisanej w art. 109 ust. 1 pkt 7 p.z.p. i wskazanej przez Zamawiającego w pkt 6.3 SWZ.
Odwołujący wskazał, że z „Wykazu dostaw” złożonego przez CFT oraz protokołów
odbioru z dnia 5 grudnia 2022 r. oraz 23.09.2022 r. wynika, że nastąpiło znaczne
przekroczenie terminu wykonania zamówienia, gdyż umowa została zawarta w dniu
28.09.2021 r., a nas
tępnie zamówienie było wykonywane od 28.09.2021 r. do 05.12.2022 r.
Termin realizacji umowy określono na „9 miesięcy od daty zawarcia umowy”, a zatem powinien
był on upłynąć 28.06.2022 r. Protokół odbioru końcowego został podpisany dopiero
5.12.2022r., a w
ięc ponad 5 miesięcy później niż przewidywał to zamawiający. Wyraźne
potwierdzenie, że zamówienie zostało wykonane z uchybieniem terminu znalazło się w treści
protokołu odbioru z dnia 5.12.2022 r.
Zdaniem Odwołującego, biorąc pod uwagę termin wykonania prac ustalony pierwotnie,
tj. 9 miesięcy, to opóźnienie o długości ponad połowy tego okresu z pewnością miało charakter
znaczący. O znaczącym stopniu nienależytego wykonania Zamówienia referencyjnego
świadczy również wysokość naliczonej kary umownej w stosunku do wartości wynagrodzenia
CFT za wykonanie Zamówienia referencyjnego.
Odwołujący zwrócił uwagę, że kara umowna wyniosła 2.099.812,80 zł, co stanowi 19%
wynagrodzenia umownego netto CFT. Brak jest informacji, aby CFT kwestionowało na drodze
postępowania sądowego nałożoną karę umowną.
Odwołujący wskazał, że obowiązek terminowego wykonania zamówienia publicznego
ma charakter istotny, a dotrzymanie tego terminu jest jednym z podstawowych obowiązków
każdego wykonawcy. Terminowe wykonywanie umów ma charakter na tyle istotny, że przepisy
k.c. (stosowane do umów w sprawie zamówień publicznych na podstawie art. 8 ust. 1 p.z.p.)
przewidują możliwość odstąpienia od umowy, w przypadku gdy termin ten nie zostanie
dotrzymany. Można tu powołać art. 491 k.c., 492 k.c., 635 k.c.
W dalszej części uzasadnienia Odwołujący podniósł, że w przypadku CFT nienależyte
wykonanie Zamówienia referencyjnego z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy potwierdza
naliczenie przez Zamawiającego kary umownej za zwłokę. Odwołujący zwrócił uwagę, że sam
Zamawiający w piśmie z dnia 19.07.2024 r. skierowanym do CARBOSPEC w wyniku wniosku
tego podmiotu o udzielenie informacji publicznej wskazał: „Umowa nr e-Ru 152100193,
zawarta w dniu 28.09.2021 r., pomiędzy JSW S.A. KWK „Jastrzębie – Bzie” a CFT Polska sp.
z o.o. z siedzibą w Tychach, w zakresie dostawy wraz z zabudową i uruchomieniem
kompletnych 4 niestacjonarnych agregatów wody lodowej typu woda/woda o mocy chłodniczej
999 kW każdy z osprzętem, została wykonana z opóźnieniem w wymiarze 160 dni, które
w
ocenie JSW S.A nosi znamiona zwłoki. Z uwagi na powyższe nie jest możliwe stwierdzenie,
że Umowa została wykonana należycie.”
Cytowane wyżej pismo Zamawiającego, zdaniem Odwołującego, potwierdza, że
Zamawiający uznaje Zamówienie referencyjne za takie, które nie tylko nie potwierdza
spełniania warunku udziału w Postępowaniu, o którym mowa w pkt 6.3 SWZ, ale również za
wykonane nie
należycie z przyczyn leżących po stronie CFT.
Odwołujący zwrócił uwagę na niewłaściwe działanie CFT, a polegające na złożeniu
w
postępowaniu oświadczenia JEDZ, w którym w pkt III.C na pytanie „Czy wykonawca
znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia publicznego,
wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa w sprawie
koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone zostało odszkodowanie bądź
inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą umową?” Wykonawca podał
nieprawdziwą odpowiedź negatywną. Jak wykazano powyżej w odwołaniu na Wykonawcę
nałożono kary umowne w związku z nienależytym wykonaniem zamówienia referencyjnego,
w
związku z czym jedyną poprawną odpowiedzią w tym miejscu było „TAK”. Odwołujący
podniósł również, że w aktualnym stanie Postępowania wyłączona jest możliwość
samooczyszczenia CFT.
Podsu
mowując Odwołujący wskazał, że Wykonawca podlega wykluczeniu
z
postępowania w oparciu o art. 109 ust. 1 pkt 7 p.z.p. w zw. z pkt 6.3 SWZ, a jego oferta
podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) p.z.p. Okoliczności te sprawiają,
że Zamawiający nie był uprawniony do wezwania Wykonawcy do wykazania innego
zamówienia spełniającego wymagania Zamawiającego określone w SWZ wraz z właściwymi
dokumentami potwierdzającymi należyte wykonanie takiego innego zamówienia.
W złożonej pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r. odpowiedzi na odwołanie Zamawiający
nie uwzględnił zarzutów zawartych w odwołanych i wniósł o oddalenie odwołania.
W
uzasadnieniu Zamawiający wskazał m.in.:
Zamawiający wskazał, że zgodnie z przepisem art. 505 ust. 1 pzp środki ochrony
prawnej przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, który ma
lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów pzp.
Legitymacja do wniesienia środka ochrony prawnej przysługuje tylko takiemu
uczestnikowi postępowania, który wykaże interes w uzyskaniu zamówienia. Odwołujący musi
dowieść, że posiada obiektywną, tj. wynikającą z rzeczywistej utraty możliwości realizacji
za
mówienia, potrzebę uzyskania określonego rozstrzygnięcia. Odwołujący musi także
wykazać, że wskutek utraty możliwości realizacji zamówienia poniósł lub może ponieść
szkodę. Ponadto, szkoda musi być wynikiem naruszenia przez zamawiającego przepisów pzp.
Ozn
acza to, że wykazywana przez odwołującego szkoda musi pozostawać w adekwatnym
związku przyczynowym z naruszeniem przez zamawiającego przepisów pzp. Odwołujący
zobowiązany jest udowodnić, że zamawiający dokonał albo zaniechał dokonania określonej
czynności wbrew przepisom pzp, czego normalnym następstwem w okolicznościach danej
sprawy jest poniesienie lub możliwość poniesienia szkody przez wnoszącego odwołanie,
wynikającej z utraty możliwości uzyskania i realizacji zamówienia.
Powyższą wykładnię art. 505 pzp potwierdza ugruntowane orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej zapadłe zarówno na gruncie aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 11.09.2019r.
Prawo zamówień publicznych, jak i poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29.01.2004 r.
Prawo zamówień publicznych, a także doktryna zamówień publicznych. Zamawiający
przywołał liczne orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej oraz poglądy doktryny.
Zamawiający wskazał, że uwzględniając przytoczone orzecznictwo i doktrynę wypada
zauważyć, że odwołujący zaskarżył czynność zamawiającego, której podjęcie pozostaje bez
wpływu na możliwość uzyskania przez niego zamówienia, stanowiącego przedmiot
postępowania nr 29/P/23. Czynność zamawiającego z dnia 24.07.2024 r. obejmująca
wezwanie przystępującego do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych wskazanych
w punkcie 10.1.5. i 10.1.6. swz nie stanowi bowiem czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
przystępującego, skutkującej pozbawieniem odwołującego możliwości realizacji omawianego
zamówienia. Zdaniem Zamawiającego odwołujący nie posiada interesu do wniesienia
odwołania w niniejszej sprawie (art. 505 ust. 1 pzp). Stąd odwołanie podlega oddaleniu.
Zamawiający podniósł, że powyższy wniosek potwierdza także treść przepisu art. 554
ust. 1 pkt 1 pzp, który stanowi, że Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli
stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na
wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
Zamawiający zwrócił uwagę, że przepis art. 128 ust. 1 pzp nakłada na zamawiającego
obowiązek wezwania wykonawcy do złożenia, poprawienia lub uzupełnienia oświadczenia,
o
którym mowa w art. 125 ust. 1 pzp, podmiotowych środków dowodowych, innych
dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu w sytuacji gdy wykonawca ich nie
złożył lub są one niekompletne lub zawierają błędy, chyba że oferta wykonawcy podlega
odrzuceniu
bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub zachodzą
przesłanki unieważnienia postępowania. Tym samym zamawiający zobowiązany jest do
wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów wymienionych w przywołanym powyżej
przepisie. Jednocześnie zamawiający uprawniony jest zaniechać realizacji wspomnianego
obowiązku między innymi w sytuacji gdy oferta wykonawcy podlega odrzuceniu bez względu
na złożenie, uzupełnienie lub poprawienie brakujących dokumentów.
W kontekście powyższego należy dokonać oceny czynności zamawiającego,
obejmującej wezwanie przystępującego do przedstawienia dokumentów wskazanych
w
punkcie 10.1.5. i 10.1.6 swz. Stosownie do przytoczonego przepisu zamawiający
zobowiązany był wezwać spółkę CFT Polska sp. z o.o. do przedstawienia podmiotowych
środków dowodowych, tj. wykazu i referencji, albowiem te uprzednio złożone nie potwierdzały
spe
łnienia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej. Zamawiający
nie był zobowiązany do zaniechania dokonania powyższej czynności. Przedmiotowy przepis
przewiduje jedynie uprawnienie zamawiającego uregulowane jako wyjątek, na podstawie
którego zamawiający może odstąpić od wezwania wykonawcy do przedłożenia brakujących
dokumentów. Tym samym skierowanie przez zamawiającego wezwania z dnia 24.07.2024 r.,
w którym zobowiązał przystępującego do złożenia brakujących podmiotowych środków
dowodowych nastąpiło w wykonaniu obowiązku przewidzianego w przepisie art. 128 ust. 1
pzp. Stąd nie można go kwalifikować jako naruszenia przepisów pzp. Konsekwencją
powyższego jest wniosek, że zaskarżona przez odwołującego czynność w żaden sposób nie
narusza przepisów pzp, co przekreśla interes odwołującego do wniesienia skutecznego
(podlegającego uwzględnieniu) odwołania w rozumieniu przepisu art. 505 ust. 1 pzp.
Wezwanie, które zamawiający w dniu 24.07.2024 r. skierował do przystępującego nie
przesądza o dalszych czynnościach zamawiającego i w żaden sposób nie wskazuje, że oferta
przystępującego zostanie wybrana jako oferta najkorzystniejsza. Nie wskazuje również, że
jego oferta zostanie odrzucona. Potwierdza jedynie, że zamawiający przeprowadził pełną
kwalifikację podmiotową w odniesieniu do wykonawcy, który w wyniku aukcji elektronicznej,
stanowiącej drugi etap postępowania nr 29/P/23 złożył ofertę najwyżej ocenioną i w tym
zakresie dokonał oceny wszystkich złożonych przez przystępującego podmiotowych środków
dowodowych, w tym zarówno potwierdzających brak podstaw do wykluczenia, jak
i
potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
W dalszej części uzasadnienia Zamawiający wskazał, że odwołujący zarzucił nie
podjęcie przez przystępującego czynności w ramach tzw. samooczyszczenia, co zobowiązany
był uczynić wraz ze złożeniem oferty. Odpowiadając na powyższe Zamawiający tezę wyroku
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 26 października 2021 r. wydanego w sprawie o sygn. akt:
KIO 2348/21,
wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 14 stycznia 2021 r.
wydanego w sprawie o sygn. akt: C-387/19 oraz wyroku
Sądu Okręgowego w Warszawie
z dnia 18 stycznia 2019 r. wydanego w sprawie o sygn. akt: XXIII Ga 1811/18.
Wykonawca
CFT POLSKA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą w Tychach zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Pismem z dnia 26 sierpnia 2024 r. ustosunkował się do zarzutów
podniesionych przez Odwołującego i wniósł o odrzucenie odwołania, a w przypadku
nieuwzględnienia powyższego o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę CFT
POLSKA SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Tychach.
Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co
za tym idzie
ww. wykonawca skutecznie zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Rozpoznając odwołanie, Izba dokonała badania spełnienia przez Odwołującego
przesłanek określonych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienia po stronie Odwołującego
interesu w uzyskaniu
zamówienia oraz możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.
Izba ustaliła, że w sprawie rozpatrywanej Odwołujący nie ma legitymacji do wniesienia
odwołania.
Art. 505 ust. 1 ustawy Pzp
stanowi, że
środki ochrony prawnej przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu oraz innemu
podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Interes podmiotu korzystającego ze środków ochrony prawnej stanowi przesłankę
materialnoprawną tego środka. Posiadanie tego interesu decyduje o istnieniu legitymacji
czynnej do wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Z tego też względu
i
nteres ten musi zostać wykazany na etapie wnoszenia odwołania, a następnie jego istnienie
jest
weryfikowane przez
skład orzekający.
Przedkładając powyższe na grunt przedmiotowej sprawy, Izba uznała, że Odwołujący
nie wykazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania i może ponieść szkodę w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Odwołujący w uzasadnieniu interesu
praw
nego wskazał, że Odwołujący legitymuje się interesem w uzyskaniu zamówienia
będącego przedmiotem Postępowania, gdyż złożył ofertę w Postępowaniu, wziął udział
w
aukcji elektronicznej, jego oferta aktualnie jest na drugim miejscu pod względem ceny i ma
inte
res w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia. Oferta Konsorcjum nie podlega odrzuceniu.
Ponadto Odwołujący nie podlega wykluczeniu z Postępowania. Sprzeczne z Pzp czynności
Zamawiającego mogą narazić Odwołującego na szkodę, gdyż z ich powodu może dojść do
wyb
oru wykonawcy, który podlega wykluczeniu a jego oferta podlega odrzuceniu.
Rozstrzygnięcie odwołania poprzez jego uwzględnienie, spowoduje, iż możliwe będzie
zapewnienie prawidłowego przebiegu Postępowania, a Odwołującemu korzyści wynikających
z zawarcia i
wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Interes wykonawcy w uzyskaniu
zamówienia oznacza możliwość jego uzyskania.
Interes zatem posiadać będzie wykonawca, który wskutek niezgodnych z prawem czynności
lub
zaniechań zamawiającego traci możliwość uzyskania zamówienia. Fakty wezwania
Uczestnika postępowania do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych nie niweczy
możliwości uzyskania przez Odwołującego zamówienia. Nie sposób również uznać, że
poprzez ww.
Odwołujący poniósł lub może ponieść szkodę.
Odwołujący wskazuje, że uwzględnienie odwołania zapewni prawidłowy przebieg
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co istotne celem postępowania
odwoławczego nie jest zapewnienie zgodności czynności zamawiającego z prawem in
abstracto.
Konkludując, wykazanie interesu i możliwości poniesienia szkody jest koniecznym
warunkiem rozpoznania przez Izbę wniesionego odwołania. Brak wykazania łącznego
spełniania przesłanek interesu we wniesieniu odwołania wymienionych w przepisie art. 505
ust. 1 ustawy Pzp zawsze będzie prowadzić do oddalenia odwołania i to bez potrzeby
rozp
oznania jego zarzutów. Skoro zatem Odwołujący nie wykazał interesu oraz możliwości
poniesienia szkody
odwołanie należało oddalić.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 557, 574
i 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 2 ust. 1 pkt 2 w zw. § 5
pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. a, b i d
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). Przy czym Izba za uzasadniony koszt uznała 1/2 kwoty
kosztu poniesionego przez Z
amawiającego tytułem noclegu. Pełnomocnik Zamawiającego
w
sprawie o sygn. akt KIO 2750/24 złożył tożsamą fakturę i wniosek o zwrot kosztów noclegu.
Zgodnie z fakturą pełnomocnik zamawiającego przyjechał do Warszawy 25 sierpnia 2024 r.
a
rozprawa w niniejszej sprawie odbyła się 26 sierpnia 2024 r., z kolei w sprawie 2750/24 –
27 sierpnia 2024 r.
Z tego też względu Izba nie uwzględniła kosztów noclegu w całości.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………