KIO 30/24 WYROK Warszawa, dnia 26.01.2024 r.

Stan prawny na dzień: 13.03.2024

Sygn. akt KIO 30/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 26.01.2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Rafał Malinowski 

Emil Kuriata 

Luiza Łamejko 

Protokolant:   

Adam Skowroński            

po rozpoznaniu na rozprawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 2 stycznia 2024 r. przez wykonawcę BBC Best Building Consultants Sp. z o. o. Sp. k. 
z  siedzibą  w  Warszawie,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Skarb 

Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, w imieniu którego postępowanie 

prowadzi 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku 

przy udziale uczestników po stronie zamawiającego: 

A. wykonawcy MGGP S.A. z siedzibą w Tarnowie oraz 

B. wykonawcy 

TRANSPROJEKT Gdański Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  odwołującego  i  zalicza  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście 

tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania  oraz  kwotę  3600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych,  zero 

groszy) poniesioną przez zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika. 

Zasądza od odwołującego BBC Best Building Consultants Sp. z o. o. Sp. k. z siedzibą 

w  Warszawie  na  rzecz  zamawiającego  Skarbu  Państwa  –  Generalnego  Dyrektora 

Dróg  Krajowych  i  Autostrad  kwotę  3 600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 

złotych, zero groszy). 


Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący: 

…………………… 

…………………… 

…………………… 


Sygn. akt KIO 30/24 

Uzasadnienie 

Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  w  Gdańsku,  dalej  jako: 

„Zamawiający”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  oparciu  o 

przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r., 

poz.  1605),  dalej  jako:  „ustawa  PZP”,  którego  przedmiotem  jest  Pełnienie  nadzoru  nad 

realizacją  robót  oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Rozbudowa  drogi  krajowej  nr  22  na 

odcinku Zblewo 

– Sucumin”, numer postępowania: O.GD.D-3.2411.10.2023. 

Wartość  zamówienia  jest  równa  lub  przekracza  kwoty  progów  unijnych,  o  których  mowa  w 

przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy PZP. 

Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w  Suplemencie do  Dziennika Urzędowego 

Unii Europejskiej z dnia 17 lipca 2023 r. pod numerem

 2023/S 130-414197. 

W  dniu  2  stycznia  2024  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy BBC Best Building Consultants Sp. z o. o. Sp. k. 

z siedzibą w Warszawie, dalej 

jako:  „Odwołujący”,  wobec  czynności  i  zaniechań  Zamawiającego  w  ww.  postępowaniu,  tj. 

wobec: 

niesłusznego  odrzucenia  oferty  Odwołującego  z  powodu  tego,  że  Odwołujący 

rzekomo  z  przyczyn leżących  po jego stronie, w  znacznym  stopniu lub  zakresie nie 

wykonał  lub  nie-należycie  wykonał  albo  długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne 

zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy  - 

Konsorcjum (którego członkiem było BBC) miało rzekomo nie wykonywać prawidłowo 

obowiązków z umowy zawartej pomiędzy Konsorcjum a SGGW o nr DI/7/2019 z dnia 

21  listopada  2019  r.  oraz  braku  wystarczającego  uzasadnienia  faktycznego  i 

prawnego decyzji Zamawiającego o odrzuceniu oferty Odwołującego; 

niesłusznego  odrzucenia  oferty  Odwołującego  ponieważ  Zamawiający  uznał,  że 

Odwołujący podlega wykluczeniu z Postępowania z powodu tego, że w poprzednich 

postępowaniach: 

a. 

w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  albo 

długo-trwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie  wynikające  z 

wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, co doprowadziło do 

wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy; 


b. 

w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co 

mogło mieć istotny  wpływ  na  decyzje podejmowane przez  zamawiającego  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie 

jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych; 

c. 

bezprawnie  wpływał  lub  próbował  wpływać  na  czynności  zamawiającego  lub 

próbował  pozyskać  lub  pozyskał  informacje  poufne,  mogące  dać  mu 

przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

d. 

w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia 

mimo,  że  Odwołujący  udowodnił  zaistnienie  przesłanek  z  art.  110  ust.  2  pkt  1-3 

ustawy  PZP  (samooczyszczenia),  których  udowodnienie  skutkowałoby  tym,  że 

Wykonawca  nie  podlegałby  wykluczeniu  w  niniejszym  Postępowaniu  oraz  braku 

wystarczającego uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji Zamawiającego. 

Wykluczenie  Odwołującego  z  Postępowania  bez  uprzedniego  wezwania 

Odwołującego  do  wyjaśnień  w  trybie  z  art.  128  ust.  4  ustawy  PZP  w  zakresie 

złożonego  w  tym  postępowaniu  oświadczenia  JEDZ  w  związku  z  wykluczeniem 

Odwołującego z postępowania pn. „Projektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej 

S8  Wrocław  Kłodzko,  zadanie  3  od  węzła  Jordanów  Śląski  (bez  węzła)  do  węzła 

Łagiewniki Zachód (z węzłem) o długości ok. 11,2 km mimo, że w tożsamej sytuacji 

wezwał  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  128  u  st.  4  ustawy  PZP  wykonawcę  SCALA  w 

zakresie  wykluczenia tego  wykonawcy  z  postępowania  pn.  „  Pełnienie  nadzoru  nad 

realizacją Robót oraz zarządzanie Kontraktem pn.: Rozbudowa drogi krajowej nr 65 

na  odcinku  Kowale  Oleckie  początek  obwodnicy  Olecka  od  km  21+210  do  km 

35+031,37”. 

Kwestionując ww. czynności i zaniechania Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 110 ust. 3 zdanie 2 

w zw. z art. 111 pkt 4 PZP w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 PZP w zw. z art. 253 ust. 2 ustawy 

PZP 

poprzez  niesłuszne  odrzucenie  oferty  Odwołującego  z  powodu  tego,  że  w 

poprzednich  postępowaniach  Odwołujący  z  przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  w 


znacznym  stopniu  lub  zakresie  miał  nie  wykonywać  lub  nienależycie  wykonać  albo 

długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej 

umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub 

odstąpienia  od  umowy,  co  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji  oraz  brak 

wyczerpującego  uzasadnienia  prawnego  i  faktycznego  dlaczego  Zamawiający  nie 

uznaje wyjaśnień i samooczyszczenia Odwołującego; 

2)  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8-10 w zw. z art. 111 pkt 4-6 PZP 

w zw. z art. 110 ust. 2 PZP w zw. z art. 110 ust. 3 ustawy PZP w zw. z art. 253 ust. 2 

ustawy PZP poprzez niesłuszne odrzucenie oferty Odwołującego z powodu tego, że 

w poprzednich postępowaniach: 

a.  w 

wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, co 

mogło mieć istotny  wpływ  na  decyzje podejmowane przez  zamawiającego  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie 

jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych, 

b. 

bezprawnie  wpływał  lub  próbował  wpływać  na  czynności  zamawiającego  lub 

próbował  pozyskać  lub  pozyskał  informacje  poufne,  mogące  dać  mu 

przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

c. 

w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane  przez  zamawiającego  w  po-stępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia oraz Odwołujący nie udowodnił zaistnienia przesłanek z art. 110 

ust.  2  ustawy  PZP  (samooczyszczenia),  których  udowodnienie  skutkowałoby 

tym, że Wykonawca nie podlegałby wykluczeniu w niniejszym Postępowaniu 

mimo, że Odwołujący udowodnił zaistnienie przesłanek z art. 110 ust. 2 pkt 1-3 ustawy PZP 

(samooczyszczenia), w sytuacji gdy Zamawiający uznał zaistnienie przesłanek z art. 110 ust. 

innych Wykonawców biorących udział w Postępowaniu którzy również składali oświadczenia 

o  samooczyszczeniu  oraz  brak  wyczerpującego  uzasadnienia  prawnego  i  faktycznego 

dlaczego Zamawiający nie uznaje wyjaśnień i samooczyszczenia Odwołującego. 

3)  art. 128 ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 2 w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy PZP 

w  zw.  z  art.  110  ust.  2  PZP  poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do 

wyjaśnień  złożonego  oświadczenia  JEDZ  w  związku  z  wykluczeniem  go  z 


postępowania  „Zaprojektowanie  i  wybudowanie  drogi  ekspresowej  S8  Wrocław  – 

Kłodzko,  zadanie  3  od  węzła  Jordanów  Śląski  (bez  węzła)  do  węzła  Łagiewniki 

Zachód (z węzłem) o długości ok. 11,2 km” na podstawie 109 ust. 1 pkt. 10) i art. 109 

ust. 1 pkt. 9) ustawy PZP mimo, że w analogicznej sytuacji, Zamawiający zdecydował 

się  na  skierowanie  takiego  wezwania  do  wykonawcy  SCALA  i  umożliwił  mu 

przeprowadzenie  procedury  samooczyszczenia  co  na

rusza  równe  traktowanie 

wykonawców i uczciwą konkurencje. 

W  związku  z  postawionymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o:  „uwzględnienie  odwołania, 

unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  postępowaniu  oraz 

przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert, we-

zwanie Odwołującego do wyjaśnień 

na  podstawie  art.  128  ust.  4  ustawy  PZP  w  zakresie  jego  wykluczenia  z  postępowania  pn. 

„Zaprojektowanie  i  wybudowanie  drogi  ekspresowej  S8  Wrocław  –  Kłodzko,  zadanie  3  od 

węzła Jordanów  Śląski  (bez  węzła)  do  węzła Łagiewniki  Zachód (z  węzłem) o długości  ok. 

11,2  km,  umożliwienie  mu  przeprowadzenia  procedury  samooczyszczenia  i  wybór  oferty 

Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.” 

Stanowisko Odwołującego: 

Argumentując postawione zarzuty Odwołujący wskazywał, że: 

Zarzut nr 1: 

Odwołujący  zwrócił  uwagę  na  podstawę  prawną  odrzucenia  jego  oferty  przez 

Zamawiającego, tj. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 110 ust. 

3  zdanie  2  w  zw.  z  art.  111  pkt  4  ustawy  PZP 

oraz  na  poszczególne  powody  wskazane  w 

uzasadnieniu odrzucenia jego oferty. 

Dalej  Odwołujący  rozwinął  wątek  związany  z  realizacją  umowy  nr  118/2019  zawartej  z 

SGGW  na  wykonanie 

projektu  koncepcji  wielobranżowej,  projektu  budowlanego  i  projektu 

wykonawczego  na  budowę  „Innowacyjnego  Centrum  Nauk  Żywieniowych  SGGW  w 

Warszawie

”  oraz  z  okolicznościami  wobec  których  jedna  jak  i  druga  strona  ww.  umowy  od 

niej odstąpiła. Odwołujący wskazał, że  BBC wydało dokumentację projektową która została 

należycie  wykonana  i  za  którą  BBC  otrzymało  pełne  wynagrodzenie  umowne.  W  ramach 

wynagrodzenia  umownego  BBC  świadczyło  nadzory  autorskie.  BBC  wezwało 

Zamawiającego  do  współdziałania  w  zakresie  umożliwienia  świadczenia  nadzorów 

autorskich  jednak  Zamawiający  pozostał  bierny  w  przedmiotowym  zakresie.  W  skutek 

powyższego  BBC  odstąpiło  od  umowy  dostarczając  pismo  z  odstąpieniem  w  dniu 


23.06.2022.  SGGW  odstąpiło  następczo  od  umowy  z  BBC  dostarczając  pismo  z 

odstąpieniem w dniu 24.06.2022. BBC zanegowało w całości stanowisko Zamawiającego z 

pisma  dostarczonego  dnia  24.06.2022.

  Co  więcej  zamawiający  SGGW  nie  naliczył  BBC 

jakichkolwiek  kar  umownych  a  samo  odstąpienie  BBC  (czy  nawet  Zamawiającego)  nie 

dotyczyło istotnej części umowy, gdyż BBC zmuszony było odstąpić od umowy z SGGW po 

zakończeniu  całości  dokumentacji,  po  wyborze  na  podstawie  dokumentacji  BBC 

Generalnego  Wykonawcy  Robót  Budowlanych  oraz  po  wielu  miesiącach  sprawowania 

nadzorów autorskich. 

BBC sprawowało nadzór autorski i sprawowało go należycie czego dowodem są obecności 

na  naradach  koordynacyjnych  w  trakcie  trwania  robót  budowlanych  oraz  liczna 

korespondencja w zakresie min. akceptacji kart materiałowych Generalnego Wykonawcy. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  nie  może  być  mowy  o  niewykonaniu  umowy  w  znacznym 

zakresie,  gdyż  BBC  zrealizowała  cały  zakres  dokumentacji  projektowo  kosztorysowej, 

uczestniczyło czynnie w procesie wyboru GW oraz realizowało nadzory autorskie. Co więcej 

nie nastąpiło ani naliczenie kar umownych przez SGGW, ani wystąpienie o odszkodowanie 

ani  wprowadzenie  wykonania  zastępczego  lub  realizacji  z  jakichkolwiek  uprawnień 

wynikających  z  rękojmi  i  gwarancji.  Odwołujący  nie  był  w  stanie  uzyskać  od  SGGW 

informacji  na  temat  powodów  odstąpienia  od  umowy  na  realizację  robót  przez GW,  jednak 

wedle wiedzy Odwołującego Zamawiający nie posiadał zastrzeżeń do świadczenia nadzorów 
autorskich przez BBC. Z uwagi na brak udostępnienia informacji publicznej BBC skierowała 

stosowny  wniosek  do  prokuratury  o  możliwości  popełnienia  przestępstwa.  BBC  stoi  na 

stanowisku, wykazanym dowodami w przedmiotowym punkcie, iż to BBC doznało szkody w 

zakresie  działania  SGGW.  Następstwem  powyższego  jest  wystąpienie  z  powództwem  w 

powyższym zakresie oraz przygotowanie kolejnych powództwa względem SGGW w zakresie 

naprawienia szkody wyrządzonej przez zamawiającego SGGW. 

Dalej Odwołujący zwrócił uwagę, że w kolejnym opublikowanym przez SGGW postępowaniu, 

zgodnie  z  informacją  z  dnia  27  stycznia  2023  r.,  SGGW  wykluczyło  BBC  między  innymi  z 

postępowania  na  podstawie  art.  109  ust  1  pkt  7  wskazując  w  uzasadnieniu,  iż  podstawą 

uformowania takiego stanowiska był brak poinformowania w bieżącym postępowaniu SGGW 

o  tym,  że  BBC  odstąpiło  częściowo  od  umowy  na  realizację  prac  projektowych 

Innowacyjnego Centrum Nauk Żywieniowych SGGW w zakresie nadzorów autorskich z winy 

Zamawiającego. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  całości  nie  zgadza  się  ze  stanowiskiem  SGGW,  gdyż  SGGW 

posiadało wiedzę o odstąpieniu oraz posiadało wiedzę, iż nie ziściły się wszystkie przesłanki 

wymienione  w  art.  109  ust  1  pkt  7  ustawy  PZP.  Po  pierwsze  odstąpienie  od  umowy  jak 


opisywano w przypadku Umowy nr 1 powyżej nastąpiło z uwagi na brak współdziałania Za-

mawiającego i BCB odstąpiło pierwsze od umowy z Zamawiającym z przyczyn zależnych do 

Zamawiającego.  Co  więcej  nie  może  być  mowy  o  niewykonaniu  umowy  w  znacznym 

zakresie,  gdyż  BBC  zrealizowała  cały  zakres  dokumentacji  projektowo  kosztorysowej, 

uczestniczyło czynnie w procesie wyboru GW oraz realizowało nadzory autorskie. Co więcej 

nie nastąpiło ani naliczenie kar umownych przez SGGW, ani wystąpienie o odszkodowanie 

ani  wprowadzenie  wykonania  zastępczego  lub  realizacji  z  jakichkolwiek  uprawnień 

wynikających z rękojmi i gwarancji. 

Ze względu na podany wyżej stan faktyczny Odwołujący stanął na stanowisku, że w sprawie 

SGGW  w  ogóle  nie  zaszły  jakiekolwiek  przesłanki  wykazywania  samooczyszczenia. 

Realizacja umowy z SGGW nie nosiła znamion o których mowa w przepisie z art. 109 ust. 1 

pkt 7 ustawy PZP tj. nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne 

zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub 

umowy  koncesji,  co  doprowadziło  do  wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy, 

odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady. 

Jak  podkreślił  Odwołujący,  z  dokumentów  przedstawionych  przez  niego  nie  wynika,  że  w 

znacznym  stopniu  lub  zakresie  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  albo  długotrwale 

nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie na rzecz SGGW. Wręcz przeciwnie dokumenty 

na  które  powołuje  się  Odwołujący,  świadczą  o  wykonaniu  prac  zgodnie  z  zakresem 

zamówienia i z należytą starannością. 

Zamawiający nie wykazał, że „uchybienia” Odwołującego w zakresie umów realizowanych na 

rzecz SGGW spełniały przesłanki do zastosowania art. 107 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP. 

Zarzut nr 2: 

W zakresie zarzutu nr 2 Odwołujący wskazywał, że jego oferta została odrzucona także na 

podstawie przepisu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 - 10 w zw. z art. 111 

pkt 4-6 w zw. z art. 110 ust. 3 ustawy PZP. 

Odwołujący  odniósł  się  do  wymienionych  w  punktach  1-4  uzasadnienia  odrzucenia  oferty 

postępowań  o  udzielenie zamówienia,  na  które powoływał  się Zamawiający,  a  w  których  to 

Odwołujący został wykluczony z uwagi na różne okoliczności, wskazując co następuje: 

odnośnie  punktu  1  (postępowanie  pn.  „Opracowanie  dokumentacji  przetargowej  dla 

inwestycji pn. „Budowa obiektu laboratoryjno-dydaktycznego wraz z zapleczem technicznym, 

infrastrukturą  towarzyszącą,  przyłączami,  ciągami  komunikacyjnymi  i  zagospodarowaniem 

te-

renu  na  potrzeby  Innowacyjnego  Centrum  Nauk  Żywieniowych  –  ICNŻ”  oraz  pełnienie 


nadzoru  autorskiego  na  etapie  realizacji  prac  budowlanych) 

Odwołujący  wskazał,  że 

przeprowadził samooczyszczenie co zostało wykazane w dokumentacji, 

odnośnie  punktu  2  (postępowanie  pn.  „Pełnienie  nadzoru  realizacją  zadania  pn.: 

„Kontynuacja  rozbudowy  drogi  krajowej  nr  22  na  odcinku  Czarlin  –  Knybawa”)  Odwołujący 

wskazał,  że  podczas  tamtego  postępowania  doszło  do  błędu  pracownika  za  który 

Odwołujący  nie  może  odpowiadać.  BBC  dostało  bowiem  zaświadczenie  z  ZUS  od 

pracownika  ZUS  o  niezaleganiu  w  opłacaniu  składek,  które  przekazało  Zamawiającemu, 

jednakże  okazało  się,  że  pracownik  ZUS  nie  wdrożył  tego  zaświadczenia  do  systemu 

ministerialnego.  Wobec  tego  błędnie  w  sprawie  do-szło  do  uznania,  że  BBC  zalega  z 

opłatami składek względem ZUS chociaż tak nie było, 

odnośnie punktu  3  (postępowanie pn.  „Pełnienie nadzoru  nad projektowaniem  i  realizacją 

Robót  oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Budowa  obwodnicy  miejscowości  Gąski  w  ciągu 

drogi  krajowej  nr  65"

)  Odwołujący  wskazał,  że  został  wykluczony  nie  ze  względu  na 

zaistnienie  przesłanek  wykluczenia  tylko  ze  względu  na  nieskuteczność  procedury 

samooczyszczenia,  która  na  dzień  dzisiejszy  została  udoskonalona.  Co  prawda  podstawą 

prawną decyzji był m.in. art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 9) lub 10) ustawy PZP, jednak w kontekście 

nieskuteczności samooczyszczenia Wykonawcy, a nie wystąpienia innych okoliczności, 

odnośnie punktu  4  (postępowanie pn.  „Pełnienie nadzoru  nad projektowaniem  i  realizacją 

Robót  oraz  zarządzenie  Kontraktem  pn.:  „Budowa  drogi  ekspresowej  S19  Białystok  – 

Lubartów  odc.  Międzyrzec  Podlaski  (koniec  obwodnicy)  –  Radzyń  Podlaski  (węzeł  Radzyń 

Podlaski  Północ)”  Odwołujący  wskazał,  że  przeprowadził  samooczyszczenie  co  zostało 

wykazane w dokumentacji. 

Odwołujący  odniósł  się  także  do  pozostałych  postępowań,  na  które  w  uzasadnieniu 

odrzucenia jego oferty zwracał uwagę Zamawiający wskazując, że: 

jeśli  chodzi  o  postępowanie  pn.  Pełnienie  nadzoru  nad  projektowaniem  i  realizacją  robot 

oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Kontynuacja  projektowania  i  budowa  obwodnicy 

Zabierzowa w ciągu drogi krajowej nr 79” (GDDKiA Oddział w Krakowie) Odwołujący zwraca 

uwagę,  że  do  wykluczenia  doszło  22.11.2022  r,  zaś  zgodnie  z  art.  11  punkt  6  PZP  wy-

kluczenie  wykonawcy  następuje  w  przypadku,  o  którym  mowa  w  art.  109  ust.  1  pkt  10,  na 

okres roku od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia, zatem wykluczenia to 

nie powinno mieć wpływu na decyzje Zamawiającego podejmowane w grudniu 2023 r.; 

jeśli chodzi o postępowanie pn.  Pełnienie nadzoru nad realizacją Robót oraz zarządzanie 

Kontraktem pn.: „Rozbudowa drogi krajowej nr 65 na odcinku Gąski – Ełk (Zadanie nr 4) oraz 

na  odcinku  Nowa  Wieś  Ełcka  -  granica  województwa  (Zadanie  nr  7)”  BBC  zostało 

wykluczone nie ze względu na zaistnienie przesłanek wykluczenia tylko ze względu na nie-


skuteczność procedury samooczyszczenia, która na dzień dzisiejszy została udoskonalona. 

Co  prawda  podstawą  prawną  decyzji  był  m.in.  art.  109  ust.  1  pkt  8)  lub  9)  lub  10)  ustawy 

PZP, jednak w kontekście nieskuteczności samooczyszczenia Wykonawcy, a nie wystąpienia 

innych okoliczności; 

jeśli chodzi o postępowanie pn. „Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót 

oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Projekt  i  Rozbudowa  drogi  krajowej  nr  79  na  odcinku 

Ciepielów – Lipsko wraz z budową obwodnicy Ciepielowa, w ciągu drogi krajowej nr 79 od 

km ok. 119+970 do km ok. 128+200 Odcinek 1. Projekt i budowa Obwodnicy Ciepie-lowa w 

km  119+970  do km  ok. 121+836 Odcinek  2.  Projekt  i  rozbudowa  DK  79 w  km  121+836  do 

km ok. 128+200” podstawą prawną decyzji o wykluczeniu był m.in. art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 

9) lub 10) ustawy PZP, jednak w kontekście nieskuteczności samooczyszczenia Wykonawcy, 

a nie wystąpienia innych okoliczności; 

jeśli  chodzi  o  postępowanie  pn.  Pełnienie  nadzoru  nad  projektowaniem  i realizacją  Robót 

oraz zarządzanie Kontraktem pn.: „Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót 

oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Projekt  i  budowa  drogi  ekspresowej  S7  na  odcinku  od 

węzła „Czosnów” (z węzłem) do miejscowości Kiełpin” ponownie podstawą prawną decyzji o 

wykluczeniu był m.in. art. 109 ust. 1 pkt 8) lub 9) lub 10) ustawy PZP, jednak w kontekście 

nieskuteczności samooczyszczenia Wykonawcy, a nie wystąpienia innych oko-liczności; 

Dalej  Odwołujący  odniósł  się  do  stanowiska  Zamawiającego  zgodnie  z  którym  uznał  on 

samooczyszczenie  Odwołującego  za  wadliwe.  Zdaniem  Odwołującego  przeprowadzenie 
przez  Wykonawcę  procedury  samooczyszczenia,  m.in.  poprzez  podjęte  czynności  i 

wprowadzone  środki  oraz  optymalizację  procedur  już  istniejących  zapobiegną  dalszemu 

nieprawidłowemu  postępowaniu,  w  tym  spowodują  wyeliminowanie  przyczyn  za-istnienia 

okoliczności wypełniających normy wykluczenia w przyszłości. 

Jednocześnie  Odwołujący  w  załączeniu  przedstawił  dowody  potwierdzające  podjęcie  przez 

Wykonawcę  opisanych  powyżej  czynności,  a  tym  samym  potwierdzające  przeprowadzenie 

szczegółowej  procedury  samooczyszczenia.  Nie  sposób  zrozumieć  dlaczego  Zamawiający 

neguje  procedurę  samooczyszczenia,  którą  stosuje  Odwołujący.  Odwołujący  udoskonalił 

procedurę  samooczyszczenia,  a  jednak  już  w  kilku  postępowaniach  Zamawiający  odrzucił 

jego oferty. 

Jak podkreślił Odwołujący, nie sposób nie zauważyć, że Zamawiający w swoim uzasadnieniu 

odrzucenia  oferty  Odwołującego  skupia  się  na  opisywaniu  przypadków  wykluczenia 

Odwołującego  z  postępowań  natomiast  w  żaden  sposób  nie  uzasadnia  dlaczego  nie 

przyjmuje samooczyszczenia. 

Zarzut nr 3: 


W zakresie ww. zarzutu Odwołujący odniósł się do punktu 5) uzasadnienia odrzucenia jego 

oferty  z  postępowania.  Wskazał,  że  Termin  składania  ofert  w  tym  ww.  postępowaniu  to  31 

lipca  2023  r.  (cztery  dni  po  złożeniu  ofert  w  Postępowaniu).  Decyzja  o  odrzuceniu  oferty 

nastąpiła  17  listopada  2023  r.  W  ocenie  Odwołującego  gdyby  Zamawiający  traktował 

wykonawców  równorzędnie,  przed  decyzją  o  odrzuceniu  postępowania  wystosowałby 

wezwanie  do  Odwołującego  w  zakresie  wyjaśnień  okoliczności  związanych  z  wykluczenie 

Odwołującego z postępowania. 

Odwołujący  zwrócił  przy  tym  uwagę  na  postępowanie  Zamawiającego  w  stosunku  do 

wykonawcy  SCALA,  którego  wezwał  on  do  wyjaśnień  w  tożsamej  sytuacji,  co  świadczy  o 

nierównym traktowaniu wykonawców w postępowaniu. 

Odwołujący  przedłożył również  dodatkowe stanowisko procesowe w trakcie posiedzenia,  w 

którym  ustosunkował  się  do  argumentacji  przedstawionej  przez  Zamawiającego  w 

odpowiedzi na odwołanie. 

Stanowisko Zamawiającego: 

Pismem  z  dnia  24  stycznia  2024  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Zamawiający  podtrzymał  stanowisko  wyrażone  w 

uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego i przedstawił dodatkowe argumenty. 

Zdaniem  Zamawiającego  uprawomocnienie  się  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania 

pn.  Opracowanie  dokumentacji  przetargowej  dla  inwestycji  pn.  „Budowa  obiektu 

laboratoryjno-

dydaktycznego  wraz  z  zapleczem  technicznym,  infrastrukturą  towarzyszącą, 

przyłączami,  ciągami  komunikacyjnymi  i  zagospodarowaniem  terenu  na  potrzeby 

Innowacyjnego 

Centrum Nauk Żywieniowych – ICNŻ” na podstawie przepisu art. 109 ust. 1 

pkt  7  ustawy  Pzp 

przez  zamawiającego  Szkołę  Główną  Gospodarstwa  Wiejskiego,  jest 

wiążącym  dla  Zamawiającego  i  implikować  powinno  wykluczenie  Odwołującego  z 

niniejszego 

postępowania wobec niezłożenia w tym zakresie samooczyszczenia. 

Jak  podkreślił  Zamawiający  wraz  z  uprawomocnieniem  się  wspomnianego  wykluczenia 

dokonanego  przez 

zamawiającego  Szkołę  Główną  Gospodarstwa  Wiejskiego,  swój  bieg 

rozpoczął  uregulowany  w  przepisie  art.  111  pkt  4  ustawy  Pzp,  3  –  letni  okres,  w  którym  to 

wykluczenie  odnosi  swój  skutek,  zarówno  w  postępowaniach  prowadzonych  przez 

zamawiającego,  który  wykluczył  Odwołującego  z  postępowania,  jak  i  prowadzonych  przez 

innych  zamawiających  (w  tym  więc  przez  Zamawiającego).  Tym  samym,  inni  zamawiający 


nie  są  zobligowani  do  samodzielnego  badania  okoliczności  związanych  z  odstąpieniem  od 

umowy nr DI/7/2019 z dnia 21 listopada 

2019 r. (którą Odwołujący oznacza powołując się na 

nr  118/2019)  dotyczącej  wykonania  projektu  koncepcji  wielobranżowej,  projektu 

budowlanego  i  projektu  wykonawczego  na 

budowę  „Innowacyjnego  Centrum  Nauk 

Żywieniowych SGGW w Warszawie, bowiem te okoliczności, w kontekście przepisu art. 109 

ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, zostały już w sposób prawomocny oraz wiążący zbadane i ocenione 

jako  prowadzące  do  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowań  o  zamówienie  publiczne  na 

okres  3  lat.  Stanowisko  jakie  stara 

się  prezentować  Odwołujący,  stoi  w  oczywistej 

sprzeczności z przepisem art. 111 ustawy Pzp, a aprobata dla tego stanowiska, czyniłaby ten 

przepis zbędnym i w zasadzie bezużytecznym. 

Odwołujący  miał  możliwość  zakwestionowania  wspomnianego  odstąpienia  od  umowy  jako 

uzasadniającego  jego  wykluczenie  z  postępowania  pn.  Opracowanie  dokumentacji 

przetargowej 

dla  inwestycji  pn.  „Budowa  obiektu  laboratoryjno-dydaktycznego  wraz  z 

zapleczem technicznym, 

infrastrukturą towarzyszącą, przyłączami, ciągami komunikacyjnymi 

i  zagospodarowaniem  terenu  na 

potrzeby  Innowacyjnego  Centrum  Nauk  Żywieniowych  – 

ICNŻ” oraz pełnienie nadzoru autorskiego na etapie realizacji prac budowlanych dokonane w 

dniu  27  stycznia  2023  r.,  a  brak  podjęcia  przez  niego  stosownych  działań,  spowodowało 

uprawomocnienie  się  tego  wykluczenia.  Tym  samym,  jedyną  możliwością  przeciwdziałania 

skutkom  tego  wykluczenia,  byłoby  złożenie  samooczyszczenia,  którego  Odwołujący  nie 

złożył,  nadal  zresztą  kwestionując  to,  że  zamawiający  Szkoła  Główna  Gospodarstwa 

Wiejskiego,  odstąpił  od  umowy  nr  DI/7/2019  z  dnia  21  listopada  2019  r.  (którą  Odwołujący 

oznacza  powołując  się  na  nr  118/2019)  w  sposób  uprawniony.  Zamawiający  więc 

zobligowany  był  do  wykluczenia  Odwołującego  z  postepowania  na  podstawie  przepisu  art. 

109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Zamawiający  powołał  się  również  na  Wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  22  sierpnia 

2023  r.  sygn.  akt  KIO  2298/23 

wskazując,  że  opisywana  wyżej  materia  w  zakresie 

dotyczącym Odwołującego  oraz  prawomocnego wykluczenia go  w  dniu 27  stycznia  2023  r. 

była  przedmiotem  orzekania  Izby,  która  w  analogicznym  stanie  faktycznym  podzieliła 

jednoznacznie 

stanowisko,  że  mając  na  uwadze  przepis  art.  111  pkt  3  ustawy  Pzp,  inni 

zamawiający  związani  są  wspomnianym,  prawomocnym  wykluczeniem  i  nie  ma  potrzeby, 

aby  samodzielnie 

dokonywali  oceny  odstąpienia  od  zawartej  z  Odwołującym  umowy  nr 

DI/7/2019  z  dnia  21 

listopada  2019  r.  (którą  Odwołujący  oznacza  powołując  się  na  nr 

118/2019) przez 

zamawiającego Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w kontekście art. 

109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.  

Izba  uznała,  tym  samym,  że  jedynym  rozwiązaniem  dla  Odwołującego,  aby  uchronić  się 

przed 

negatywnymi 

skutkami 

tego 

wykluczenia, 

jest 

złożenie 

skutecznego 


samooczyszczenia,  a  brak  złożenia  takiego  samooczyszczenia  implikować  powinno 

wykluczenie Odwołującego z kolejnego postępowania. W tym zakresie, Izba odwołała się też 

do orzecznictwa Sądu Zamówień Publicznych: Izba podziela stanowisko Zamawiającego, a 

wnioski 

Odwołującego  o  potrzebie  dokonywania  samodzielnej  oceny  przez  każdego 

kolejnego  zamawiającego  sytuacji  wykonawcy  wobec  okoliczności,  które  zostały  już 

ocenione  jako  wyczerpujące  przesłanki  wykluczenia  w  postępowaniu,  prowadziłoby  do 

wypaczenia  celu  ustawy,  jakim  jest  wykluczenie  na  okres  wskazany  w  art.  111  Ustawy 

wykonawcy  wobec  którego  wystąpiły  podstawy  z  art.  109  ust.  1  pkt  7  i  9  i  inne  objęte  tą 

regulacją.  Prowadzić  musiałoby  to  bowiem  do  uznania,  iż  czynność  wykluczenia  w  danym 

postępowaniu  będzie  wywoływać  skutek  na  przyszłość  tylko  w  sytuacji  gdy  kolejny 

zamawiający  tak  samo  oceni  okoliczność,  w  jakich  doszło  do  wykluczenia.  Taka  sytuacja 

naruszałaby tak cel jak i sens wprowadzenia przesłanki wykluczenia powiązanej z okresem 

karencji,  na  jaki  to  wykluczenie 

obowiązuje  w  przetargach  prowadzonych  na  podstawie 

przepisów  Ustawy.  W  sytuacji  gdy  zachowanie  wykonawcy  wyczerpujące  przesłankę 

wykluczenia  zostanie  stwierdzone  i  wykazane  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu  to 

decyzja  tego  zamawiającego  wywołuje  skutek  dla  sytuacji  wykonawcy  w  przyszłych 

postępowaniach, w okresie na jaki ustawa wiąże skutek w postaci wykluczenia wykonawcy. 

Ustawa nie dopuszcza odstępstwa od stosowania okresu wykluczenia na jaki następuje ono 

w  drodze  decyzji  zamawiającego,  jeżeli  stanie  się  ona  ostateczna  na  skutek  braku 

skorzystania  z  środków  ochrony  prawnej  lub  ich  wyczerpania.  Takie  działanie  przepisów 

potwierdzone  zostało  między  innymi  w  wyroku  Sądu  Zamówień  Publicznych  z  dnia  4 

kwietnia  2023  r.,  sygn.  XXIII  Zs  15/23  wskazaniem, 

iż  wykluczenie  z  postępowania  na 

podstawie art. 109 ust. 1 pkt 7 jest quasi sankcją karną, nie ogranicza się bowiem w swoich 

skutkach tylko do tego przetargu,  w  którym zostaje orzeczona,  ale (poprzez art.  111 pkt  4) 

rozciąga się dalej w czasie na okres kolejnych 3 lat, wykracza więc poza odpowiedzialność 

czysto  kontraktową  (podobne  stanowisko  w  wyroku  sygn.  akt  XXIII  Zs  71/22).  Wartym 

przywołania jest również wyrok Sądu Zamówień Publicznych z dnia 15.04.2022 r., sygn. akt 

XXIII  Zs  21/22,  w 

którym  wprost  wskazano  na  brak  kognicji  Izby  do  oceny  zdarzeń,  jakie 

wystąpiły  we  wcześniejszych  postępowaniach,  co  do  których  nie  składano  nawet  odwołań, 

jak i znaczenia prawomocnej decyzji 

zamawiającego o wykluczeniu wykonawcy, co oznacza 

jednocześnie,  iż  zastosowanie  znajdzie  art.  111  Ustawy.  Poza  opisanym  skutkiem  decyzji 

danego  zamawiającego  o  wykluczeniu  stanowi  ona  dla  wykonawcy  jasny  sygnał  w  jaki 

sposób  należy  sytuację  tą  uwzględniać  w  kolejnych  postępowaniach.  Wykonawca 

zobowiązany  jest  w  takiej  sytuacji  potwierdzić  fakt  podlegania  wykluczeniu  (jeżeli  okres  na 

jaki  to  wykluczenie  następuje  z  mocy  prawa  nie  upłynął),  co  pozwala  na  skorzystanie  z 

samooczyszczenia. Tylko w przypadku, gdy zachodzi podstawa wykluczenia mechanizm ten 

może  znaleźć  zastosowanie  (por.  wyrok  z  17.06.2022,  sygn.  XXIII  Zs  71/22).  W  stanie 


niniejszej  sprawy 

Odwołujący  udzielając  odpowiedzi  na  jedno  z  pytań  nie  przyznał  faktu 

podlegania  wykluczeniu  w 

oświadczeniu  złożonym  w  JEDZ,  zaprzeczając  tym  samym 

rzeczywistemu  stanowi  prawnemu  w  jakim 

się  znajdował,  a  który  wywołały  decyzje 

zamawiających w innych dwóch postępowaniach. 

Zamawiający podsumowując podkreślił, że w niniejszym postępowaniu, nie był zobligowany 

do  samodzielnej  oceny  okoliczności  związanych  z  odstąpieniem  przez  zamawiającego 

Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego od umowy nr DI/7/2019 z dnia 21 listopada 2019 r. 

(którą  Odwołujący  oznacza  powołując  się  na  nr  118/2019)  zawartej  z  Odwołującym  w 

kontekście przesłanki wykluczenia, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp wobec 

faktu, że wspomniany zamawiający Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, wykluczył już 

Odwołującego z innego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na tej podstawie 

prawnej  i  w  związku  ze  wspomnianym  odstąpieniem,  które  to  wykluczenie  stało  się 

prawomocnym i wiążącym Zamawiającego. Skoro więc Odwołujący zaniechał złożenia w tym 

zakresie samooczyszczenia,  to  w  świetle  przepisu art.  111 pkt  4  ustawy  Pzp,  Zamawiający 

zobligowany  był  do  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania,  referując  do  przepisu  art. 

109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

W  zakresie  zarzutu  nr  2  Zamawiający  wskazał,  że  niezaskarżonym  przez  Odwołującego  i 

prawomocnym 

wykluczeniem 

go 

innego 

postępowania  prowadzonego  przez 

Zamawiającego  na  podstawie  przepisu  art.  109  ust.  1  pkt  9  ustawy  Pzp,  co  do  którego 

również, Odwołujący (na co wskazano na str. 16 informując o wykluczeniu z postępowania w 

piśmie  z  dnia  22.12.2023  r.  zawiadamiającego  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  w  tym 

postępowaniu) nie złożył samooczyszczenia i co implikować powinno a priori wykluczenie go 

z postępowania. Mowa tu o dokonanym w dniu 17 marca 2023 r. wykluczeniu Odwołującego 

z postępowania pn. Pełnienie nadzoru realizacją zadania pn.: „Kontynuacja rozbudowy drogi 

krajowej  nr  22  na  odcinku  Czarlin 

–  Knybawa”  prowadzonym  przez  Zamawiającego,  w 

którym  Odwołujący  przedłożył  Zamawiającemu  zaświadczenia  o  niezaleganiu  w  opłacaniu 

składek,  które  mimo,  że  miały  zostać  wydane  (pod  wskazanymi  w  nich  numerami)  przez 

Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  -  jak  ustalił  Zamawiający  na  podstawie  informacji 

przekazanych  przez  ZUS  - 

w  rzeczywistości  wydane  nie  zostały  (Zakład  Ubezpieczeń 

Społecznych  I  Oddział  w  Warszawie  jak  i  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  III  Oddział  w 

Warszawie, 

poinformowały  Zamawiającego,  że  nie  wydawały  zaświadczeń  o  wskazanych 

numerach  oraz 

datach  ich  wydania  w  odniesieniu  do  płatników  składek  BBC  BEST 

BUILDING 

CONSULTANTS  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  oraz  P.  Ł.  Z.).  Tę  okoliczność  –  poza 

przesłankami wprowadzenia Zamawiającego w błąd, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 

10  ustawy  Pzp 

–  zakwalifikowano  też  jako  bezprawną  próbę  wpłynięcia  na  czynności 


zamawiającego, a więc jako przesłankę wykluczenia, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 9 

ustawy Pzp. 

Mimo więc, że wspomniane wykluczenie na podstawie przepisu art. 109 ust. 1 pkt 9 ustawy 

Pzp stało się prawomocnym, Odwołujący nie złożył w związku z tym samooczyszczenia, co 

implikować powinno jego wykluczenie z postępowania. Zgodnie bowiem z przepisem art. 111 

pkt 4 ustawy Pzp, jest ono aktualnym przez okres 3 lat. 

Zamawiający  dodatkowo  zauważył,  że  Odwołujący  w  sposób  nieuprawniony,  nadal 

kwestionuje 

zasadność wspomnianego wykluczenia na podstawie przepisu art. 109 ust. 1 pkt 

9  ustawy 

Pzp,  w  tym  twierdzi,  że  opisana  wyżej  okoliczność  była  wynikiem  czynu 

zabronionego 

popełnionego przez osoby trzecie i w związku z tym, złożył zawiadomienie o 

możliwości popełnienia przestępstwa (pkt 6 str. 8 Oświadczenia w przedmiocie Informacji o 

sprawach 

spornych z dnia 29 sierpnia 2023 r. jakie Odwołujący złożył w postępowaniu wraz 

załącznikami  nr  30  i  32  do  tego  pisma).  Odwołujący,  oświadczając  o  złożeniu 

wspomnianego 

zawiadomienia  przedstawił  załącznik  nr  32,  który  ma  być  kopią  złożonego 

zawiadomienia (skierowanego do Prokuratury Rejonowej Warszawa 

– Ochota w dniu 7 lipca 

2023 r.). 

Zamawiający, już po rozstrzygnięciu postępowania (tj. w dniu 8 stycznia 2024 r.) pozyskał ze 

wspomnianej Prokuratury Rejonowej Warszawa 

– Ochota informację (stanowiącą odpowiedź 

na  pismo  Zamawiającego  z  dnia  11  grudnia  2023  r.)  zgodnie  z  którą  wspomniane 

zawiadomienie nie zostało nigdy złożone. Ta okoliczność, dodatkowo przekreśla jakąkolwiek 

wiarygodność  Odwołującego  i  jedynie  potwierdza,  że  wykluczenie  go  z  postępowania  było 

czynnością  prawidłową,  zwłaszcza  biorąc  pod  uwagę  podstawy  prawne  tego  wykluczenia, 

podważające możliwość zaufania mu jako wykonawcy zamówienia publicznego. 

Dalej Zamawiający wskazał, że wykluczenie Odwołującego z postępowania, związane było z 

negatywną  oceną  złożonego  przez  niego  samooczyszczenia,  które  w  ocenie 

Zamawiającego,  nie  pozwala  na  przyjęcie,  że  okoliczności  z  związku  z  którymi  został 

wykluczony z postępowania (wpisujące się w przesłanki uregulowane w art. 109 ust. 1 pkt 8 

–  10  ustawy  Pzp),  nie  powtórzą  się.  Z  tego  właśnie  względu,  w  pierwszej  kolejności,  w 

informacji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego,  Zamawiający  przytoczył  postępowania,  z 

których  Odwołujący  został  wykluczony,  mimo,  że  jak  wynika  z  treści  samooczyszczenia 

złożonego przez Odwołującego przed i po każdym z ww. wykluczeń stosował te same środki, 

których stosowanie deklaruje obecnie w ramach „najnowszego” selfcleaningu. 

Co więcej, z informacji jakie złożył sam Odwołujący wynika, że wspomnianych wykluczeń – 

także referujących do przesłanek z art. 109 ust. 1 ust. 8-10 ustawy Pzp – było o wiele więcej. 

Stanowisko  Zamawiającego  sprowadza  się  wobec  tego  do  wniosku,  że  mimo  składania 


deklaracji podjęcia określonych – z reguły tożsamych lub podobnych – środków (opisanych 

chociażby  w  składanych  w  kolejnych  wersjach  samooczyszczenia  protokołach  z  kontroli 

komisji ds. badania ofert m.in. z dni 5 lutego 2022 r., 4 kwietnia 2022 r., 2 grudnia 2022 r., 13 

lutego  2023  r.,  27  marca  2023  r.,  12  lipca  2023  r.,  27  lipca  2023  r.),  Odwołujący  nadal 

wykluczany  jest  z  postępowań,  a  co  więcej,  nadal  dopuszcza  się  przede  wszystkim 

wprowadzenia  zamawiających  w  błąd  czy  przedstawiania  nieprawdziwych  informacji.  To 

skłania  do  uzasadnionego  twierdzenia  o  jedynie  pozorności  podejmowanych  przez 

Odwołującego działań. 

W zakresie zarzutu nr 3 Zamawiający wskazał, że zarzut nr 3 odwołania nie ma wpływu na 

wynik  postępowania o tyle,  że wykluczenie  Odwołującego  z  postępowania nie nastąpiło na 

skutek  niezłożenia  przez  niego  samooczyszczenia  w  związku  z  wykluczeniem  go  z 

postępowania  pn.:  „Zaprojektowanie  i  wybudowanie  drogi  ekspresowej  S8  Wrocław  – 

Kłodzko,  zadanie  3  od  węzła  Jordanów  Śląski  (bez  węzła)  do  węzła  Łagiewniki  Zachód  (z 

węzłem)  o  długości  ok.  11,2  km”  (Zamawiający:  GDDKiA  Oddział  Wrocław).  Tym  samym, 

złożenie  przez  Odwołującego  „aktualizacji”  samooczyszczenia  co  do  jeszcze  jednego 

wykluczenia  go  z  postępowania  na  podstawie  przepisów  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  ustawy 

Pzp, 

nie zmieniłoby oceny Zamawiającego co do zasadności tego wykluczenia. Referując do 

informacji o wykluczeniu Odwołującego z postępowania pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie 

drogi ekspresowej S8 Wrocław – Kłodzko, zadanie 3 od węzła Jordanów Śląski (bez węzła) 

do węzła Łagiewniki Zachód (z węzłem) o długości ok. 11,2 km”, Zamawiający wskazywał na 

tę  okoliczność  jako  przykład  tego,  że  pomimo  rzekomego  wdrożenia  środków  opisanych  w 

samooczyszczeniu  złożonym  przez  Odwołującego  w  związku  wykluczeniem  go  z 

postępowań  na  podstawie art.  109  ust.  8-10  ustawy  Pzp, Odwołujący  po raz  kolejny  został 

na tej podstawie prawomocnie wykluczony, co 

tylko potwierdzało pozorność tych działań. 

Zamawiający  dodał,  że  okres  od  momentu  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  pn. 

„Zaprojektowanie  i  wybudowanie  drogi  ekspresowej  S8  Wrocław  –  Kłodzko,  zadanie  3  od 

węzła Jordanów  Śląski  (bez  węzła)  do  węzła Łagiewniki  Zachód (z  węzłem) o długości  ok. 

11,2 km” (17 listopada 2023 r.) do czasu rozstrzygnięcia postępowania (22 grudnia 2023 r.) - 

a  więc  ponad  miesiąc  –  pozwalał  Odwołującemu  na  to,  żeby  co  najmniej  poinformować 

Zamawiającego  o  tej  okoliczności  oraz  (nawet  częściowo)  wdrożyć  działania  związane  z 

samooczyszczeniem,  czego  wymagałyby  zasady  należytej  staranności  jakie  towarzyszyć 

powinny wszystkim wykonawcom ubiegającym się o udzielenie zamówienia publicznego. 


Po  przeprowadzeniu  posiedzenia  i  rozprawy  z  udziałem  stron  i  uczestników 

postępowania,  na  podstawie  zgromadzonego  w  sprawie  materiału  dowodowego, 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła istnienie przesłanek materialnoprawnych do wniesienia odwołania, o których 

mowa  w  art.  505  ust.  1  ustawy  PZP.  Ponadto  Izba  nie  stwierdziła  istnienia  przesłanek  do 

odrzucenia odwołania, o których mowa w art. 528 ustawy PZP. 

Izba  postanowiła  dopuścić  do  udziału  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie 

Zamawiającego następujących wykonawców: 

MGGP S.A. z siedzibą w Tarnowie oraz 

TRANSPROJEKT Gdański Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku. 

Wszystkie  wymogi  formalne  związane  ze  zgłoszonymi  przystąpieniami  zostały  spełnione,  a 

zatem należało uznać je za skuteczne. 

Izba dokonała ustaleń faktycznych w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, 

tj.  w  szczególności  dokumentację  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  której  treść  była  kluczowa  dla  rozstrzygnięcia  sprawy.  Dodatkowo,  w  ramach 

postępowania  odwoławczego  Odwołujący  i  Zamawiający  wnioskowali  o  przeprowadzenie 

dowodów  z  dokumentów,  wyszczególnionych  w  pismach  procesowych  lub  wskazanych  w 

treści  protokołu  z  posiedzenia  i  rozprawy.  Izba  postanowiła  dopuścić  wnioskowane  przez 

strony dowody w poczet materiału dowodowego i przeprowadzić na ich podstawie dowody.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny sprawy: 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  którego 

przedmiotem  jest 

Pełnienie nadzoru nad  realizacją robót  oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.: 

„Rozbudowa  drogi  krajowej  nr  22  na  odcinku  Zblewo  –  Sucumin”,  numer  postępowania: 

O.GD.D-3.2411.10.2023. 

Zamawiający w punkcie 9 SWZ określił przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania, 

w tym m. in. te, o których mowa w przepisie art. 109 ust. 1 pkt 7-10 ustawy PZP. 

Odwołujący 

wraz 

ofertą 

przedstawił 

samooczyszczenie 

(plik 

pn. 

„samooczyszczenie_spolka_28.07.2023_3767892”) wraz z załącznikami. 

Następnie w dniu 6 września 2023 r. Odwołujący przedłożył Zamawiającemu zaktualizowany 

dokument 

samooczyszczenia 

wraz 

załącznikami 

(plik 

pn. 

„samooczyszczenie_spk_final_30.08.23”). 

Jednym 

załączników 

był 

plik 

pn. 

„wyjasnienia_bbc_29.08.2023_r_spolka”,  zatytułowany  „Oświadczenie  w  przedmiocie 


informacji  o  sprawach  spornych  (przedmiotowe  nie  stanowi  samooczyszczenia)  NOWA 

WERSJA”. 

We wspomnianym załączniku Odwołujący opisał m. in. sytuacje, w których został wykluczony 

z  postępowania  w  sposób  nieuzasadniony,  co  jego  zdaniem  nie  powinno  wywierać 

jakichkolwiek skutków prawnych. 

Zamawiający  dwukrotnie  dokonywał  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Pierwszy 

wybór miał miejsce w dniu 10 listopada 2023 r., a za najkorzystniejszą uznana została oferta 

wykonawcy  SCALA.CE  Sp.  z  o.o. 

Ww.  czynność  została  unieważniona  w  dniu  8  grudnia 

2023 r.  

Kolejny wybór miał miejsce w  dniu 22  grudnia 2023 r.  Za  najkorzystniejszą uznana  została 

oferta  wykonawcy  MGGP  S.A.  Oferta  Odwołującego  została  odrzucona,  gdyż  została 

złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 109 

ust. 1 pkt 7 - 10 w zw. z art. 110 ust. 3 zdanie 2 w zw. z art. 111 pkt 4 - 6 ustawy PZP. 

Zamawiający  przedstawił  szerokie  uzasadnienie  faktyczne  i  prawne  odrzucenia  oferty 

Odwołującego. 

Uzasadnienie prawne: 

Na  wstępie  wskazać  należy,  że  okolicznością  bezsporną  jest  fakt,  że  Odwołujący  został  w 

dniu  27  stycznia  2023  r.  wykluczony  z  postępowania  pn.  „Opracowanie  dokumentacji 

przetargowej  dla  inwestycji  pn. 

„Budowa  obiektu  laboratoryjno-dydaktycznego  wraz  z 

zapleczem technicznym, infrastrukturą towarzyszącą, przyłączami, ciągami komunikacyjnymi 

i  zagospodarowaniem  terenu  na  potrzeby  Innowacyjnego  Centrum  Nauk  Żywieniowych  – 

ICNŻ”  oraz  pełnienie  nadzoru  autorskiego  na  etapie  realizacji  prac  budowlanych, 

prowadzonego przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. 

Podstawą prawną wykluczenia Odwołującego z ww. postępowania był art. 226 ust. 1 pkt 18 

ustawy PZP (podstawa nr 1), art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy 

PZP (podstawa nr 2), art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 w zw. z art. 

110 ust. 3 ustawy PZP (podstawa nr 3), art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy 

PZP (podstawa nr 4). 

Następnie  należy  wskazać,  że  w  przypadku  gdy  w  stosunku  do  określonego  wykonawcy 

zostanie zastosowana sankcja 

wykluczenia z postępowania w oparciu o przesłanki, o których 

mowa  w  art.  109  ust.  1  pkt  7,  8  i  10  ustawy  PZP,  zastosowanie  znajdzie  przepis  art.  111 

ustawy  PZP,  określający  okresy  przez  jakie  wykonawca  podlega  wykluczeniu  z  wszelkich 

postępowań  o  udzielenie  zamówienia  w  razie  zaistnienia  wobec  niego  poszczególnych 


podstaw wykluczenia. 

W przypadku ww. podstaw będzie to odpowiednio okres trzech, dwóch 

i jednego roku wykluczenia od zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia. 

Powyższe oznacza,  że  jeśli  wykonawca został  prawomocnie wykluczony  z  postępowania o 

udzielenie zamówienia na jednej z ww. podstaw, będzie on podlegał wykluczeniu z każdego 

kolejnego  postępowania,  w  którym  bierze  udział,  przez  odpowiedni  okres  wskazany  w  art. 

111 ustawy PZP. 

Nie  oznacza  to  jednak,  że  przez  cały  ten  okres  wykonawca  taki  ma  zakaz  startowania  w 

postępowaniach.  Swoistym  „ratunkiem”  dla  takiego  wykonawcy  jest  skorzystanie  z 

możliwości,  jaką  daje  art.  110  ustawy  PZP.  Zgodnie  z  jego  ust.  2,  wykonawca  nie  podlega 

wykluczeniu w okolicznościach określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 

2-5 i 7-

10, jeżeli udowodni zamawiającemu, że spełnił łącznie następujące przesłanki: 

naprawił  lub  zobowiązał  się  do  naprawienia  szkody  wyrządzonej  przestępstwem, 

wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem, w tym poprzez zadośćuczynienie 

pieniężne; 

wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z przestępstwem, wykroczeniem lub 

swoim nieprawidłowym postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami, aktywnie 

współpracując  odpowiednio  z  właściwymi  organami,  w  tym  organami  ścigania,  lub 

zamawiającym; 

podjął  konkretne  środki  techniczne,  organizacyjne  i  kadrowe,  odpowiednie  dla 

zapobiegania dalszym przestępstwom, wykroczeniom lub nieprawidłowemu postępowaniu, w 

szczególności: 

a) 

zerwał  wszelkie  powiązania  z  osobami  lub  podmiotami  odpowiedzialnymi  za 

nieprawidłowe postępowanie wykonawcy, 

b) 

zreorganizował personel, 

c) 

wdrożył system sprawozdawczości i kontroli, 

d) 

utworzył  struktury  audytu  wewnętrznego  do  monitorowania  przestrzegania  przepisów, 

wewnętrznych regulacji lub standardów, 

e) 

wprowadził  wewnętrzne  regulacje  dotyczące  odpowiedzialności  i  odszkodowań  za 

nieprzestrzeganie przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów. 

Wskazany  przepis  wprowadza  możliwość  tzw.  „samooczyszczenia”  wykonawcy  czyli 

wykazania  przez  niego

,  że  pomimo  wystąpienia  przesłanki  wykluczenia  podjęte  zostały 

środki  niezbędne  do  wykazania  jego  rzetelności,  a  tym  samym  brak  jest  podstaw  do  jego 

wykluczenia. 


W  postępowaniu,  którego  dotyczy  prowadzona  sprawa  odwoławcza,  Odwołujący  złożył 

samooczyszczenie  dotyczące  wykluczenia  z  postępowania  prowadzonego  przez  SGGW 

jedynie w odniesieniu do podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 

ustawy  PZP  (lit.  A  pliku  pod  nazwą:  „samooczyszczenie_spk_final_30.08.23”).  Odwołujący 

nie  złożył  samooczyszczenia  względem  podstawy  z  art.  109  ust.  1  pkt  7  ustawy  PZP 

wskazując,  że  jego  zdaniem  wykluczenie  to  było  nieuzasadnione  i  nie  może  wywrzeć 

żadnego skutku prawnego, a Odwołujący nie dopuścił się nienależytego wykonania umowy 

nr 118/2019 

(plik pod nazwą: „wyjasnienia_bbc_29.08.23_r_spolka” – pkt 4A, 4B). 

Powyższe działanie Odwołującego było oczywiście nieprawidłowe i opierało się na błędnym 

założeniu,  że  w  obecnie  prowadzonym  postępowaniu  zamawiający  jakim  jest  GDDKiA  ma 

kompetencję do badania zasadności wykluczenia dokonanego uprzednio przez SGGW. 

Nie  ulega  bowiem  wątpliwości,  że  odrzucenie  oferty  Odwołującego  z  uwagi  na  zaistnienie 

podstaw  do  wykluczenia  z  dnia  27  stycznia  2023  r.  dokonane  przez  SGGW  jest 

prawomocne.  Odwołujący  nie  zakwestionował  dokonanego  wykluczenia  przez  wniesienie 

środka  ochrony  prawnej  w  tamtym  postępowaniu.  Powyższe  oznacza,  że  dokonane 

wykluczenie  jest  ostateczne  i  nie  ma  możliwości  jego  wzruszenia,  a  co  za  tym  idzie, 

zastosowanie znajduje art. 111 ustanawiający tzw. wykluczenie okresowe. Nie ma przy tym 

znaczenia,  że  Odwołujący  kwestionuje  obecnie  zasadność  dokonanego  przez  SGGW 

wykluczenia. Czas na zwalczanie wykluczenia w oparciu o art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP 

miał miejsce w postępowaniu, w którym to wykluczenie nastąpiło. Obecnie ani Zamawiający - 

jakim  jest  GDDKiA,  ani  Izba,  nie  mają  kompetencji  do  badania  prawidłowości  czynności 

zamawiającego dokonanej w uprzednio prowadzonym postępowaniu.  

Z  tego  względu  aby  skutecznie  ubiegać  się  o  zamówienie  w  obecnie  prowadzonym 

postępowaniu Odwołujący  powinien  był  złożyć samooczyszczenie wobec  każdej  z  podstaw 

wykluczenia 

zastosowanych  przez  SGGW  w  czynności  z  dnia  27  stycznia  2023  r.  (chodzi 

jedynie o podstawy, co do których zastosowanie ma art. 111 ustawy PZP, tj. podstawę z art. 

109  ust.  1  pkt  7,  8  i  10  ustawy  PZP). 

Odwołujący  zaniechał  powyższego  w  stosunku  do 

przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy PZP, a więc de facto nie wyposażył Zamawiającego 

w narzędzia do odstąpienia od jego wykluczenia. 

W  obecnie  prowadzonym 

postępowaniu  dla  skutecznego  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

w

ystarczającym jest powołanie się przez Zamawiającego na dokonaną uprzednio czynność 

wykluczenia  i  zweryfikowanie  czy  nie  upłynął  wskazany  w  art.  111  ustawy  PZP  okres  tzw. 

„karencji”.  Zamawiający  nie  ma  obowiązku  ani  uprawnienia  do  badania  czy  dokonane 

uprzednio  wykluczenie  było  prawidłowe.  Izba  w  tym  zakresie  w  pełni  popiera  stanowisko 

wyrażone  przez  Zamawiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie  oraz  przywołane  w  niej 


stanowiska  orzecznictwa,  w  szczególności  wyrok  Sądu  Zamówień  Publicznych  z  dnia  4 

kwietnia  2023  r.,  sygn.  XXIII  Zs  15/23

,  jak  też  wyrok  KIO  z  dnia  22  sierpnia  2023  r.,  KIO 

Wobec  powyższego,  skoro  Odwołujący  nie  złożył  samooczyszczenia  względem  czynności 

wykluczenia  z  postępowania  prowadzonego  przez  SGGW  w  pełnym  zakresie,  to 

Zamawiający prawidłowo dokonał czynności jego wykluczenia, w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 

2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 110 ust. 3 zdanie drugie w zw. z art. 111 pkt 4 

ustawy PZP.  

Raz  jeszcze  należy  podkreślić,  że  argumentacja  odwołania  dotycząca  okoliczności 

towarzyszących wykluczeniu Odwołującego z postępowania prowadzonego przez SGGW nie 

ma  znaczenia  dla  rozstrzygnięcia  niniejszej  sprawy.  Dokonane  wtedy  wykluczenie  jest 

prawomocne i nie ma możliwości jego zwalczania na obecnym etapie. Odwołujący powinien 

był  podjąć  odpowiednie  kroki  w  postępowaniu,  w  którym  czynność  wykluczenia  miała 

miejsce 

lub  dokonać  samooczyszczenia  w  obecnym  postępowaniu  w  pełnym  zakresie, 

czego nie uczynił. 

Z powyższych względów zarzut należało oddalić. 

Zarzut nr 2: 

Powyższy zarzut zasługiwał na oddalenie częściowo z powodów tożsamych jak zarzut nr 1. 

W  pierwszej  kolejności należy wskazać,  że oferta Odwołującego  została  czynnością z  dnia 

17 marca 2023 r. odrzucona przez zamawiającego GDDKiA Oddział Gdańsk w postępowaniu 

na „Pełnienie nadzoru nad realizacją zadania pn. Kontynuacja rozbudowy Drogi Krajowej nr 

22 na odcinku Czarlin 

– Knybawa”, nr postępowania: O.Gd.D-3.2411.36.2022. 

Powodem  odrzucenia  oferty  Odwołującego  było  zaistnienie  podstaw  do  wykluczenia,  o 

których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8, 9 i 10 ustawy PZP. 

W  postępowaniu,  którego  dotyczy  prowadzona  sprawa  odwoławcza,  Odwołujący  złożył 

samooczyszczenie  dotyczące  wykluczenia  z  postępowania  prowadzonego  przez  GDDKiA 

Oddział Gdańsk jedynie w odniesieniu do podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 109 

ust. 

pkt 

ustawy 

PZP 

(lit. 

pliku 

pod 

nazwą: 

„samooczyszczenie_spk_final_30.08.23”).  Odwołujący  nie  złożył  samooczyszczenia 

względem  podstawy  z  art.  109  ust.  1  pkt  9  ustawy  PZP  wskazując,  że  jego  zdaniem 

wykluczenie to było nieuzasadnione i nie może wywrzeć żadnego skutku prawnego (plik pod 

nazwą: „wyjasnienia_bbc_29.08.23_r_spolka” – pkt 6). 


Wobec  powyższego,  skoro  Odwołujący  nie  złożył  samooczyszczenia  względem  czynności 

wykluczenia z  postępowania prowadzonego przez GDDKiA  Oddział  Gdańsk  (postępowanie 

pn.: „Pełnienie nadzoru nad realizacją zadania pn. Kontynuacja rozbudowy Drogi Krajowej nr 

22 na odcinku Czarlin 

– Knybawa”) w pełnym zakresie, to Zamawiający prawidłowo dokonał 

czynności jego wykluczenia, w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 9 

w zw. z art. 111 pkt 4 w zw. z art. 110 ust. 3 ustawy PZP. 

Już  z  tego  względu  zarzut  nr  2  zasługiwał  na  oddalenie  –  w  tym  zakresie  aktualna  jest 

argumentacja przedstawiona także w ramach uzasadnienia dla zarzutu nr 1. 

Odnosząc się zaś do pozostałej części zarzutu nr 2, Izba pragnie wskazać, co następuje. 

Odwołujący  w  ramach  zarzutu  nr  2  kwestionuje  ocenę  Zamawiającego  wobec  złożonego 

przez niego samooczyszczenia, jak też niedostateczne uzasadnienie dokonanej czynności. 

W  pierwszej  kolejności  podkreślić  należy,  że  argumenty  jakie  legły  u  podstaw  decyzji 

Zamawiającego  zostały  szeroko  opisane  w  uzasadnieniu  decyzji  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  (w  szczególności  str.  18-24).  Izba  nie  zgadza  się  z  Odwołującym,  że 

„Zamawiający  w  swoim  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego  skupia  się  na 

opisywaniu  przypadków  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowań  natomiast  w  żaden 

sposób  nie  uzasadnia  dlaczego  nie  przyjmuje  samooczyszczenia”.  Zdaniem  Izby 

Zamawiający  przedstawił  w  wystarczający  sposób  uzasadnienie  swojej  decyzji  i  nie  ma 

podstaw do zarzucania mu naruszenia art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP. 

Dalej wskazać należy, że we wniesionym środku ochrony prawnej Odwołujący skupia się na 

tym,  że  w  jego  ocenie  udowodnił  zamawiającemu,  że  spełnił  łącznie  przesłanki,  o  których 

mowa  w  art.  110  ust.  2  ustawy  PZP,  a  więc  brak  jest  podstaw  dla  negatywnej  oceny 

dokonanego  samooczyszczenia. 

Odwołujący  tak  naprawdę  powiela  treść  dokonanego 

samooczyszczenia,  jak  gdyby  z  góry  uznając,  że  było  ono  prawidłowe,  a  ocena 

Zamawiającego błędna. 

Dodatkowo Odwołujący podkreśla okoliczność „udoskonalenia” samooczyszczenia oraz jego 

znacznej objętości, co powinno spowodować, że Zamawiający uzna je za wystarczające. 

Wskazać  jednak  należy,  że  Zamawiający  nie  kwestionował  odniesienia  się  przez 

Odwołującego  do  wszystkich  przesłanek,  o  których  mowa  w  art.  110  ust.  2  ustawy  PZP. 

Podstawą  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  było  uznanie  dokonanego 

samooczyszczenia za niewystarczające dla stwierdzenia rzetelności wykonawcy. Jak stanowi 

bowiem  art.  110  ust.  3  ustawy  PZP 

Zamawiający  ocenia,  czy  podjęte  przez  wykonawcę 

czynności,  o  których  mowa  w  ust.  2,  są  wystarczające  do  wykazania  jego  rzetelności, 

uwzględniając  wagę  i  szczególne  okoliczności  czynu  wykonawcy.  Jeżeli  podjęte  przez 


wykonawcę  czynności,  o  których  mowa  w  ust.  2,  nie  są  wystarczające  do  wykazania  jego 

rzetelności, zamawiający wyklucza wykonawcę. 

Zamawiający  dał  wyraz  swojej  ocenie  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Odwołującego, 

wskazując m. in., że: 

„Analiza  samooczyszczenia  pokazuje,  że  BBC  wypracowało  powtarzalny,  sztampowy  i 

schematyczny proces „przeprowadzenia korekty” swojego działania.” 

„mimo  składanych  wcześniej  oświadczeń  o  samooczyszczeniu  i  o  wdrażaniu  procedur 

naprawczych,  BBC  wykluczana  jest  z  kolejnych  postępowań  o  udzielenie  zamówienia  na 

tożsamych  podstawach  i  wobec  stwierdzenia  powielających  się  zachowań,  których 

wystąpieniu, podjęte czynności opisane w samooczyszczeniu miały przeciwdziałać.” 

„W każdej z przeprowadzonych kontroli ustalono takie same powody dla których BBC było 

wykluczane  z  postępowania.  Fakt  ten  jednoznacznie  pokazuje,  że  wszystkie  wymienione 

działania  podejmowane  przez  BBC,  po  kolejnych  przypadkach  wykluczenia  nie  przynoszą 

pożądanego rezultatu i w zasadzie są pozornymi.” 

„w  ocenie  Zamawiającego  rozwiązanie  umowy  o  pracę  z  przyczyn  innych  niż 

niedopełnienie  obowiązków  związanych  z  udziałem  BBC  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia albo z jego realizacją nie może być uznane za działanie, o którym mowa w art. 

110 ust. 2 pkt 3 lit. a)-

b) ustawy Pzp. Co więcej, skala naruszeń BBC skutkujących wieloma 

wykluczeniami  go  z  różnych  postępowań,  a  także  opis  rzekomo  wdrożonych  działań  nie 

pozwalają  stwierdzić,  aby  zwolnienie  jednego  pracownika,  mogło  realnie  przyczynić  się  do 

naprawy  działalności  BBC,  tym  bardziej,  że  wspomniane  wykluczenia  miały  też  miejsce  po 

rozwiązaniu umowy o pracę ze wspomnianym pracownikiem.” 

„Notoryczne popełnianie tych samych błędów skutkujących wykluczeniem z postępowania 

jest  czytelnym  potwierdzeniem,  że  wszelkie  kontrole  u  Wykonawcy  oraz  działania,  które  w 

swych  założeniach  mają  być  wdrożeniem  zaleceń  z  nich  wynikających,  mają  wyłącznie 

charakter pozorny. Ich celem nie jest realne ustalenie przyczyn nieprawidłowości po stronie 

BBC  oraz  ich  eliminowanie,  lecz  jedynie  sporządzenie  dokumentu,  który  będzie  można 

przedstawić kolejnemu zamawiającemu lub w kolejnym postępowaniu jako (wątpliwy) dowód 

na samooczyszczenie.” 

Widać  więc,  że  Zamawiający  w  sposób  szczegółowy  wskazał,  dlaczego  jego  zdaniem 

samooczyszczenie Odwołującego jest niewystarczające do wykazania jego rzetelności. 

Tymczasem  odwołanie  nie  zawiera  w  zasadzie  jakiejkolwiek  argumentacji,  która 

wskazywałaby  dlaczego  Zamawiający  błędnie  uznał,  że  samooczyszczenie  Odwołującego 

jest  niewystarczające.  Odwołujący  w  treści  odwołania  oprócz  wspomnienia  o 


„udoskonaleniu”  samooczyszczenia  oraz  podkreślenia  jego  objętości  w  zasadzie  nie 

przedstawia argumentów dla podważenia oceny dokonanej przez Zamawiającego. Sam fakt 

ulepszenia  samooczyszczenia  i  dużej  jego  objętości  nie  stanowi  jeszcze  automatycznie  o 

tym, że jest ono wystarczające dla wykazania rzetelności wykonawcy. 

Odwołujący  powinien  był  przedstawić  Izbie argumenty  dla  odparcia oceny dokonanej  przez 

Zamawiającego, której dał on wyraz w uzasadnieniu odrzucenia jego oferty, czego zaniechał. 

Izba nie ma zatem podstaw by zakwestionować ustalenia Zamawiającego, gdyż Odwołujący 

nie przedstawił w tym zakresie żadnej argumentacji, która mogłaby Izbę przekonać do jego 

stanowiska. 

Dodatkowo należy wskazać, że niezrozumiałym dla Izby jest częściowe odwoływanie się w 

treści  odwołania  do  samooczyszczenia  złożonego  wraz  z  ofertą  (fragment:  „Po  pierwsze 

Odwołujący  w:  „Oświadczeniu  wykonawcy  o  przeprowadzeniu  procedury  samo-

oczyszczenia”  (self-cleaning)  z  dnia  28.07.2023  r.  stwierdza,  że  przyznaje  podstawy 

wykluczenia  i  bierze  pełną  odpowiedzialność  za  zaistniałe  zdarzenia.”)  w  sytuacji,  gdy 

Odwołujący zaktualizował swoje samooczyszczenie w dniu 6 września 2023 r. i to właśnie do 

tego,  zaktualizowanego  samooczyszczenia  referuje  Zamawiający  w  uzasadnieniu 

odrzucenia oferty Odwołującego. 

Finalnie  należy  wskazać,  że  w  ramach  postępowania  dowodowego  Zamawiający  wzmocnił 

zasadność  swojego  stanowiska  w  zakresie  nieskuteczności  samooczyszczenia 

Odwołującego  przedstawiając  dodatkowe  przykłady  postępowań,  w  których  oferta 

Odwołującego została odrzucona z uwagi wystąpienie podstaw do jego wykluczenia, już po 

złożeniu  samooczyszczenia  w  postępowaniu,  którego  dotyczy  prowadzona  sprawa 

odwoławcza.  Co  prawda  Zamawiający  nie  powołał  się  na  te  postępowania  w  uzasadnieniu 

czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  jednak  niewątpliwie  stanowi  to  dodatkowy 

argument  dla  podważenia  tezy  Odwołującego  zawartej  w  samooczyszczeniu,  że 

„przeprowadzenie  przez  Wykonawcę  procedury  samooczyszczenia,  m.in.  poprzez  podjęte 

czynności  i  wprowadzone  środki  oraz  optymalizację  procedur  już  istniejących  zapobiegną 

dalszemu  nieprawidłowemu  postępowaniu,  w  tym  spowodują  wyeliminowanie  przyczyn 

zaistnienia okoliczności wypełniających normy wykluczenia w przyszłości.” 

Z  powyższych  względów  Izba  uznała  zarzut  za  nieuzasadniony,  uznając  prawidłowość 

czynności Zamawiającego i dokonanej przez niego oceny samooczyszczenia Odwołującego. 

Na marginesie należy jedynie wspomnieć, że faktycznie zgodnie z art. 111 pkt 6 ustawy PZP 

wykluczenie wykonawcy następuje w przypadku, o którym mowa w art. 109 ust. 1 pkt 10, na 

okres  roku  od  zaistnienia  zdarzenia  będącego  podstawą  wykluczenia.  Zatem  w  przypadku 

czynności  wykluczenia  z  postępowania  pn.  „Pełnienie  nadzoru  nad  projektowaniem  i 


realizacją  robot  oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Kontynuacja  projektowania  i  budowa 

obwodnicy Zabierzowa w ciągu drogi krajowej nr 79”, które miało miejsce 22 listopada 2022 

r.,  okres  rocznej  karencji  upłynął.  Zamawiający  błędnie  więc  powołał  ww.  postępowanie  w 

uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego, co nie zmienia faktu, że nie ma to wpływu na 

zasadność czynności Zamawiającego w pozostałym zakresie. 

Zarzut nr 3: 

Z  treści  uzasadnienia  odrzucenia  oferty  Odwołującego  wynika,  że  jednym  z  postępowań, 

które  Zamawiający  wziął  pod  uwagę  podejmując  decyzję  o  wyeliminowaniu  oferty 

Odwołującego  z  postępowania  było  postępowanie  pn.:  „Pełnienie  nadzoru  nad 

projektowaniem  i  realizacją  Robót  oraz  zarządzanie  Kontraktem  pn.:  „Zaprojektowanie  i 

wybudowanie  drogi 

ekspresowej  S8  Wrocław  –  Kłodzko,  zadanie  3  od  węzła  Jordanów 

Śląski  (bez  węzła)  do  węzła  Łagiewniki  Zachód  (z  węzłem)  o  długości  ok.  11,2  km” 

(Zamawiający: GDDKiA Oddział Wrocław). 

Odrzucenie  oferty  Odwołującego  w  ww.  postępowaniu  miało  miejsce  w  dniu  17  listopada 

2023  r.,  a  więc  po  terminie  składania  ofert  w  niniejszym  postępowaniu  (11.08.2023  r.),  jak 

również  po  terminie  złożenia  przez  Odwołującego  zaktualizowanego  samooczyszczenia 

(06.09.2023 r.). 

Izba  nie  zgodziła  się  z  Zamawiającym,  że  referując  do  informacji  o  wykluczeniu 

Odwołującego  z  ww.  postępowania  Zamawiający  miał  jedynie  na  celu  pokazanie 

dodatkowego  przykładu,  że  pomimo  rzekomego  wdrożenia  środków  opisanych  w 

samooczyszczeniu  złożonym  przez  Odwołującego  w  związku  wykluczeniem  go  z 

postępowań na podstawie art. 109 ust. 8-10 ustawy PZP, Odwołujący po raz kolejny został 

na  tej  podstawie  prawomocnie  wykluczony

.  Powyższe  nie  wynika  z  treści  uzasadnienia 

odrzucenia oferty Odwołującego. 

Zdaniem Izby rację ma Odwołujący, że chcąc zadośćuczynić zasadzie równego traktowania 

wykonawców,  Zamawiający  powinien  był  wezwać  Odwołującego  do  wyjaśnień  w  ww. 

zakresie, tak jak zrobił to w stosunku do wykonawcy SCALA.CE Sp. z o.o.  

Z  tego  względu  argumentację  wskazaną  w  zarzucie  nr  3  należy  uznać  za  zasadną  lecz 

pozostającą bez wpływu na wynik postępowania odwoławczego. Uwzględnienie odwołania w 

zakresie ww. zarzutu nie spowoduje przywrócenia oferty Odwołującego do postępowania, a 

więc  stosownie  do  dyspozycji  art.  554  ust.  1  pkt  1  ustawy  PZP  zarzut  również  należało 

oddalić. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy  na 

podstawie art. 557 w zw. z art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 2, § 5 pkt 2 i § 

8  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).   

W związku z powyższym, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: 

……………………… 

……………………… 

………………………