Sygn. akt: KIO 3235/24
WYROK
Warszawa, dnia 4
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 5
września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Hospital Service Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz Impel Facility Services
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez Międzyleski Szpital
Specjalistyczny w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Fudeko S.A. z siedzibą w Gdyni oraz Fudeko Med Sp. z o.o.
z siedzibą w Gdyni
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu - Międzyleskiemu Szpitalowi
Specjalistycznemu
w
Warszawie
unieważnienie
czynności
unieważnienia
postępowania o udzielenie zamówienia i odrzucenia oferty wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Hospital Service Sp. z o.o. z siedzibą
we Wrocławiu oraz Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz
powtórzenie czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty ww.
Wykonawców.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego – Międzyleski Szpital Specjalistyczny
w Warszawie i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Hospital Service Sp. z o.o. z
siedzibą we Wrocławiu oraz Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) poniesioną przez ww. Wykonawców tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 1083 zł 51 gr (słownie: tysiąc osiemdziesiąt trzy złote
pięćdziesiąt jeden groszy) poniesioną przez ww. Wykonawców tytułem dojazdu na
posiedzenie i rozprawę;
2.2. zasądza od Zamawiającego – Międzyleskiego Szpitala Specjalistycznego
w Warszawie na rzecz
Odwołującego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia Hospital Service Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz
Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu kwotę 19 683 zł 51 gr
słownie: dziewiętnaście tysięcy sześćset osiemdziesiąt trzy złote pięćdziesiąt jeden
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem wpisu od
odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3235/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie [dalej „Zamawiający”]
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego
na
świadczenie usług kompleksowego utrzymania czystości
w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym na okres 36 miesięcy (znak postępowania:
U-11/N/24).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 14 czerwca 2024 r. pod numerem 353236-2024.
W dniu
5 września 2024 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Hospital Service Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu oraz Impel Facility Services
Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu [dalej „Odwołujący”] wnieśli odwołanie zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 i 17 Ustawy poprzez odrzucenie oferty Odwołującego
jako niezgodnej z warunkami zamówienia z powodu nie wykazania (przez Odwołującego
preparatów do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek i ich dokumentów (kart
charakterystyki) pomimo, że
a) treść oferty Odwołującego jest zgodna z warunkami zamówienia i zawiera wykaz
preparatów do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek wraz z dokumentami
(kartami charakterystyki) dotyczącymi tychże preparatów a dokumenty zamówienia nie
wymagały przedstawienia wykazu środków i preparatów o określonej systematyce lub według
określonego wzoru;
b) wykaz preparatów do mycia i dezynfekcji tj. wykaz środków innych niż wymagane w rozdz.
V pkt 2 lit. b) SWZ nie był dokumentem wymaganym w postępowaniu;
2) art. 255 pkt 3 i art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 i 17 Ustawy poprzez:
a) unieważnienie postępowania z uwagi na okoliczność, że cena lub koszt najkorzystniejszej
oferty, lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia
i
b) zaniechanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego pomimo, że oferta
Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą i jednocześnie niepodlegającą odrzuceniu, której
cena nie przekracza kwoty, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie
zamówienia.
ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1 i 2
3) art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 223 ust. 1 i art. 255 pkt 3 w zw. z art. 16 i 17 Ustawy poprzez:
a) odrzucenie oferty Odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia i zaniechanie
wyjaśnienia treści oferty Odwołującego pomimo, że oferta Odwołującego zawiera treść, która
identyfikuje preparaty do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek i ich
dokumentów (kart charakterystyki), które będą używane do realizacji zamówienia
a dokumenty zamówienia nie wymagały przedstawienia wykazu środków i preparatów
o określonej systematyce lub według określonego wzoru
i
b) unieważnienie postępowania z uwagi na okoliczność, że cena lub koszt najkorzystniejszej
oferty, lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza
przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia pomimo, że oferta Odwołującego jest ofertą
n
ajkorzystniejszą i jednocześnie niepodlegającą odrzuceniu, której cena nie przekracza kwoty,
którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Wobec ww. zarzut
ów Odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie Zamawiającemu:
1) unieważnienie i uchylenie czynności unieważnienia postępowania oraz odrzucenia oferty
Odwołującego;
2) ponowne badanie i ocenę ofert złożonych w postępowaniu;
3) nakazanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu
w zakresie zarzutów ewentualnych:
4) unieważnienie i uchylenie czynności unieważnienia postępowania oraz odrzucenia oferty
Odwołującego;
5) ponowne badanie i ocenę ofert złożonych w postępowaniu, w tym nakazanie
Zamawiającemu wezwania Odwołującego do wyjaśnienia, w którym miejscu oferty wskazał
preparaty do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek i karty charakterystyki dla
tyc
h preparatów;
6) nakazanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu o ile
Odwołujący udzieli wyjaśnień potwierdzających zgodność złożonej przez niego oferty
z warunkami zamówienia.
Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy oraz uzasadnienie zarzutów odwołania.
Zamawiający w dniu 30 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania.
Pismo w sprawie złożyli również Przystępujący, w którym wnieśli o oddalenie
odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
usta
wy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Fudeko S.A. z siedzibą w Gdyni oraz Fudeko Med
Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni [dalej „Przystępujący” lub „Fudeko”] zgłaszających przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami,
wyjaśnienia oraz modyfikacje treści SWZ, ofertę Odwołującego oraz zawiadomienie
o
odrzuceniu oferty Odwołującego i unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia
z dnia 26 sierpnia 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestnika z
łożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 30 września 2024 r.
Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy wnioski dowodowe Odwołującego złożone
w toku rozprawy, tj.: d
okumenty potwierdzające spełnienie warunków zamówienia przez
preparaty i środki zaoferowane przez Odwołującego.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem postępowania przetargowego jest wykonywanie kompleksowego
utrzymania czystości środkami czystości, zapewnionymi przez Wykonawcę na rzecz
Międzyleskiego Szpitala Specjalistycznego w Warszawie.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określa załącznik nr 1 stanowiący integralną
część specyfikacji.
Wykaz pomieszczeń przeznaczonych do sprzątania określa załącznik nr 2.
Strefy higieniczne obowiązujące w MSSW określa załącznik nr 3.
Charakterystykę preparatów higienicznych i dezynfekujących określa załącznik nr 4.
Harmonogram sprzątania w MSSW określa załącznik nr 5.
Minimalną ilość wózków serwisowych do wykonywania usługi sprzątania określa
załącznik nr 6.
Zgodnie z rozdziałem V pkt 2 SWZ: W celu potwierdzenia, że oferowane usługi
odpowiadają wymaganiom określonym przez Zamawiającego, do oceny jakości:
a) Certyfikat lub inny równoważny dokument poświadczający że wykonawca, który będzie
realizował zamówienie, posiada wdrożony i certyfikowany system zarządzania jakością ISO
b) wykaz stosowanych środków, które wykonawca będzie wykorzystywał przy realizacji
zamówienia, karty katalogowe z podaną gramaturą – dotyczy białych ręczników papierowych
składanych „ZZ” i ręczników w rolkach oraz papierów toaletowych.
d) próbki po 2 szt papieru toaletowego i 2 paczki ręczników „ZZ” i 1 rolkę ręczników.
D
okumenty przedmiotowe nie będą podlegały uzupełnieniu.
Zgodnie z rozdziałem XV SWZ, kryteria oceny ofert stanowiły: cena – 60% oraz jakość
Załącznik nr 4 do SWZ – Charakterystyka preparatów higienicznych
i dezynfekujących miał następujące brzmienie:
LP
Rodzaj powierzchni
Opis preparatu
Mycie
i
dezynfekcja
dużych powierzchni
Preparat myjąco-dezynfekujący ( koncentrat) do
mycia i dezynfekcji powierzchni wykonanych z: PCV,
linoleum, szkła, ceramiki, itp. Spektrum działania: B, F,
V ( HIV, HBV, HCV, Rota) Tbc ( M. terrae, M. avium),
w czasie 15 min. preparat bezzapachowy, który może
być stosowany w oddziale neonatologicznym
Mycie
i
dezynfekcja
powierzchni zmywalnych
w izolatkach
Preparat myjąco-dezynfekujący (koncentrat) do mycia
i dezynfekcji powierzchni z: PCV, linoleum, szkła,
ceramiki, gumy itp. W obszarach wysokiego ryzyka.
Spektrum działania B, F, V ( Polio, Adeno) Tbc, S
( w tym Clostridium difficile), w czasie 15 min. Produkt
biobójczy
Mycie
powierzchni
podłogowych
Preparat
do
codziennego
mycia
powierzchni
wykonanych z: PCV, linoleum, kamienia, lastryko
Mycie
i
dezynfekcja
powierzchni sanitarnych i
Preparat do mycia i dezynfekcji powierzchni i
urządzeń sanitarnych, oparty na bazie aktywnego
zanieczyszczonych
materiałem organicznym -
koncentrat w płynie.
chloru. Może być stosowany do dezynfekcji
powierzchni zabrudzonej materiałem organicznym
(krew, wydzieliny, wydaliny).Spektrum działania: B,
V(Polio, Adeno), Tbc, F, S (w tym Clostridium difficile)
w czasie do 15 min. Produkt biobójczy
Środek
czyszczący
sanitariaty
Środek do usuwania zacieków, osadów wapiennych
i urynowych z urządzeń sanitarnych.
Koncentrat do mycia i
dezynfekcji
powierzchni
wyrobów medycznych na
bazie aktywnego tlenu i
kwasu nadoctowego.
Dwukomponentowy preparat na bazie aktywnego
tlenu i kwasu nadoctowego stosowany do mycia
powierzchni i przelewania odpływów sanitarnych,
o szerokim spektrum działania w krótkim czasie.
Dezynfekcja
trudno
dostępnych miejsc
Preparat gotowy do użycia na bazie alkoholu do
szybkiej dezynfekcji wyposażenia medycznego.
Spektrum działania: B ( w tym MRSA), V (Rota, Adeno,
HIV, HBV, HCV), Tbc (M. terrae, M. avium), F
–
drożdżakobójcze (Candida albicans), może być
stosowany w oddziale neonatologicznym. Czas
działania 5 min
Dezynfekcja powierzchni
dotykanych
Chusteczki jednorazowego użytku, do wyrobów
medycznych i obszarów w pobliżu pacjenta do mycia
i dezynfekcji wszelkich powierzchni, przedmiotów
i sprzętu medycznego wrażliwego na działanie
alkoholi o pełnym spektrum działania
Mydło
w
płynie
do
higienicznego mycia rąk w
pojemnikach
500ml
i
1000ml kompatybilne z
dozownikami łokciowymi
na terenie Szpitala
Mydło w płynie do higienicznego mycia rąk stosowane
w
pomieszczeniach:
sanitariaty
w
ciągach
komunikacyjnych,
poczekalnie,
pomieszczenia
administracyjne, gospodarcze, techniczne itp., nie
powoduje
podrażnień
skóry,
przebadany
dermatologicznie. ph neutralne, kosmetyk.
Preparat
w
żelu
do
wszystkich
urządzeń
sanitarnych, gotowy do
użycia. Opakowanie – 750
ml
Preparat w postaci żelu do mycia i dezynfekcji
wszystkich
urządzeń
sanitarnych
i
armatury
sanitarnej. Działa bakteriobójczo, grzybobójcza,
prątkobójczo
i wirusobójczo. Preparat nierozcieńczony. Może być
stosowany do czyszczenia zlewów, umywalek,
brodzików, płytek ceramicznych i fug. Dzięki gęstej
konsystencji długo przylega do mytej powierzchni.
Odświeżacz
powietrza
spray. Gotowy do użycia
Pojemność od 500 ml do
650 ml
Odświeżacz
powietrza
szybko
i
skutecznie
neutralizuje
nieprzyjemne
zapachy
w
pomieszczeniach sanitarnych, pozostawia przyjemny
zapach na długi czas. Produkt w postaci mgiełki, nie
pozostawia plam, jest wydajny i łatwy w użyciu.
W wyjaśnieniach treści SWZ z dnia 19 czerwca 2024 r. w odpowiedzi na pyt. 9. Prosimy
o potwierdzenie, że Wykonawca dołącza do oferty wykaz oraz karty katalogowe dotyczące
tylko papieru toaletowego oraz ręczników papierowych, a nie wszystkich środków
przewidzianych do realizacji zamówienia.
Zamawiający wskazał:
Odpowiedź: Karty charakterystyki wszystkich środków czyszczących w Międzyleskim Szpitalu
Specjalistycznym lub karty techniczne.
W wyjaśnieniach treści SWZ z dnia 26 czerwca 2024 r. w odpowiedzi na pyt. 28.
Stosownie do treści art. 7 pkt 20 nowej ustawy Pzp przedmiotowymi środkami dowodowymi
są środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych usług z wymaganiami, cechami lub
kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub wymaganiami związanymi
z
realizacją zamówienia. Przedmiotowe środki dowodowe są środkami służącymi
Zamawiającemu do zweryfikowania poprawności merytorycznej treści złożonej oferty.
Oznacza, że zamawiający musi mieć możliwość zapoznania się z nimi już na etapie badania
oferty. Zamawiający w załączniku nr 4 do SWZ wskazuje charakterystykę wymaganych
preparatów higienicznych i dezynfekujących. W związku z powyższym prosimy
o wprowadzenie wymogu załączenia do oferty jako przedmiotowy środek dowodowy wykazu
wszystkich środków dezynfekcyjnych, myjąco-dezynfekcyjnych, myjących, czyszczących,
konserwujących, higienicznych niezbędnych do prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia.
Zamawiający wskazał:
Odpowiedź: Nie. Zgodnie z zapisami SWZ
W dniu 1 lipca 2024 r. upłynął termin składania ofert. Na sfinansowanie zamówienia
Zamawiający przeznaczył kwotę 13.370.698,83 zł. W przedmiotowym postępowaniu
o udzielenie zamówienia oferty złożyło 4 wykonawców.
Odwołujący złożył ofertę z ceną 12 718 317,60 zł. Odwołujący wraz z ofertą złożył
wykaz środków oraz karty charakterystyki produktów, w tym kartę dotyczącą preparatu,
o którym mowa w poz. 17 ww. wykazu.
W dniu 27 sierpnia 2024 r. Zamawiający zawiadomił o odrzuceniu oferty Odwołującego
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. W uzasadnieniu faktycznym ww. decyzji podał,
iż wymagał w SWZ wykaz preparatów, których będzie Wykonawca używał w trakcie realizacji
zamówienia. Konsorcjum nie wykazało preparatów do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni
oraz izolatek i ich dokumentów 9kart charakterystyki) wymaganych przez Zamawiającego.
Należy nadmienić, że przez „warunki zamówienia” należy rozumieć warunki, które dotyczą
zamówienia
lub
postępowania
o
udzielenie
zamówienia,
wynikające
w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją
zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień
umowy w sprawie zamówienia publicznego. Istota aktualnego rozwiązania polega na
odniesieniu przesłanki odrzucenia oferty do określonych wymagań zamawiającego, a nie do
określonego dokumentu, w którym pewne rozwiązania powinny być zawarte. Podstawą do
odrzucenia oferty jest niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia. mając na uwadze
powyższe, oferty konsorcjum zostaje odrzucona.
Jednocześnie Zamawiający zawiadomił o unieważnieniu przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu faktycznym Zamawiający podał, iż oferta 2 (Odwołującego) najkorzystniejsza
cenowo zostaje odrzu
cona, kolejna ofertą najkorzystniejszą jest oferta nr 3 Wykonawcy
konsorcjum: Fudeko SA, Spokojna 4, 81-549 Gdynia oraz FUDEKO MED SP.
Z O.O., UL. SPOKOJNA 4, 81-
549 GDYNIA Zamawiający na realizację zamówienia
przeznaczył kwotę brutto 13.370.698,83 złotych. Wartość brutto najkorzystniejszej
niepodlegającej odrzuceniu oferty wynosi 13 462 543,08 złotych brutto. Oferowana cena
przewyższa kwotę brutto o 91.844,25 złotych brutto.
I
zba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.
Za
zasadne Izba uznała zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 i 17
ustawy Pzp przez
odrzucenie oferty Odwołującego jako niezgodnej z warunkami zamówienia
z powodu niewykazania preparatów do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek i
ich dokumentów (kart charakterystyki). W konsekwencji potwierdził się zarzut naruszenia art.
255 pkt 3 i art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 i 17 ustawy Pzp przez unieważnienie postępowania
o udzielenie zamówienia.
Przywołując kluczowe regulacje prawne stanowiące podstawę zarzutów Izba wskazuje,
iż stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Zgodnie z art. 255 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli cena lub koszt najkorzystniejszej
oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć
na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny lub
kosztu
najkorzystniejszej
oferty.
Jednocześnie
po
myśli
art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób: zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
A
naliza całokształtu okoliczności niniejszej sprawy doprowadziła Izbę do przekonania,
iż czynność odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
została dokonana z naruszeniem przepisów ustawy. W konsekwencji błędne było również
unieważnienie niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
art. 255 pkt 3 ustawy Pzp.
Na wstępie podkreślenia wymaga, iż przedmiotem oceny Izby jest czynność
Zamawiającego z dnia 26 sierpnia 2024 r. polegająca na odrzuceniu oferty Odwołującego oraz
unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia. To w ww. piśmie Zamawiający wskazał
podstawy prawne o
raz uzasadnienie faktyczne dokonanych czynności. Podejmując decyzję o
odrzuceniu oferty Odwołującego oraz unieważnieniu przedmiotowego postępowania
zamawiający
powinien
przedstawić
zarówno
uzasadnienie
faktyczne
jak
i prawne tych
czynności w sposób wyczerpujący, rzetelny i przejrzysty do czego obliguje treść
art. 253 ust. 1 oraz art.
260 ust. 1 ustawy Pzp. Ocenie Izby mogą podlegać wyłącznie
okoliczności zakomunikowane wykonawcy w decyzji o odrzuceniu oferty i unieważnieniu
postępowania.
Izba wskazuje, iż decyzja o odrzuceniu oferty Odwołującego z uwagi na niezgodność
z warunkami zamówienia nie mogła się ostać, ponieważ Zamawiający nie wykazał zasadności
dokonanej czynności. Stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie z dnia 26 sierpnia 2024
r. ograniczało się do lakonicznego stwierdzenia, iż „Konsorcjum nie wykazało preparatów do
mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek i ich dokumentów 9kart charakterystyki)
wymaganych przez Zamawiającego.” W istocie z jego treści nie wynikają żadne konkretne i
merytoryczne
przyczyny
uzasadniające
daleko
idącą
dla
Wykonawcy
decyzję o odrzuceniu jego oferty. W szczególności nie zostało przez Zamawiającego
wskazane, dlaczego w ocenie Zamawiającego, Odwołujący nie wykazał preparatów do mycia
i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek i ich dokumentów (kart charakterystyki).
Zauważyć należy, iż w piśmie z dnia 26 sierpnia 2024 r. Zamawiający nie twierdził, że
Odwołujący nie złożył wykazu środków przeznaczonych do realizacji zamówienia oraz kart
charakterystyki dla preparatów do mycia i dezynfekcji dużych powierzchni oraz izolatek. Ww.
dokumenty
zostały złożone przez Wykonawcę wraz z ofertą, a Zamawiający w decyzji
o odrzuceniu z dnia 26 sierpnia 2024 r.
nie podważył ich treści merytorycznie. Dopiero
w toku rozprawy Zamawiający podjął próbę uzasadnienia decyzji o odrzuceniu oferty
Odwołującego z uwagi na to, iż wykaz środków miał charakter niekompletny, niewystarczający
dla dokonania oceny spełniania warunków, a wskazane w nim środki nie spełniały wymagań
specyfikacji. Argumentacja w tym zakresie
jako wykraczająca poza uzasadnienie faktyczne
decyzji z dnia 26 sierpnia 2024 r. nie mogła zostać przez Izbę wzięta pod uwagę. Z tożsamych
przyczyn Izba pominęła stanowisko Zamawiającego zawarte na s. 6 lit. a-c pisma z dnia 25
września 2024 r. wskazujące na brak spełnienia przez Odwołującego wymogów specyfikacji
w zakresie poz. 4, 8 i 10 załącznika nr 4 do SWZ. Analogicznie Izba oceniła stanowisko
Przystępującego dotyczące niezgodności zaoferowanego przez Odwołującego środka Ultrasol
Active ze względu na spektrum działania, brak figurowania w bazie produktów biobójczych
Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych
oraz Europejskiej Agencji Chemikaliów, jak również z uwagi na brak możliwości stosowania
środka na oddziałach neonatologicznych. Reasumując powyższy wątek skonstatować należy,
iż na podstawie pisma Zamawiającego z dnia 26 sierpnia 2024 r. nie sposób odkodować
przyczyn, które legły u podstaw decyzji Zamawiającego, a podjęta na etapie postępowania
odwoławczego próba ich uzupełnienia jest niedopuszczalna.
Izba nie podzieliła argumentacji Odwołującego jakoby w świetle dokumentów
zamówienia wykonawcy nie zostali zobowiązani do złożenia wykazu środków innych niż
dotyczące właściwości białych ręczników papierowych składanych „ZZ” i ręczników w rolkach
oraz papierów toaletowych. Odwołujący podkreślał, że postanowienie zawarte w rozdz. V
pkt 2 lit. b) SWZ
nie zobowiązywało wykonawców do złożenia wykazu wszystkich środków
przy pomocy, których zamówienie miało być realizowane, ale wyłącznie środków, które
podlegały ocenie w kryterium oceny ofert. Z powyższym stanowiskiem nie sposób się zgodzić.
Zdaniem Izby w rozdziale V pkt 2 lit. b SWZ
Zamawiający jednoznacznie wskazał, iż w celu
potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez
Zamawiającego wykonawcy zobowiązani byli złożyć wykaz stosowanych środków, które
wykonawca będzie wykorzystywał przy realizacji zamówienia. Wątpliwości interpretacyjne
mogła wywoływać co najwyżej dalsza część omawianego postanowienia specyfikacji
o treści: „karty katalogowe z podaną gramaturą – dotyczy białych ręczników papierowych
składanych „ZZ” i ręczników w rolkach oraz papierów toaletowych”. Nie było jasne, czy
w świetle dokumentów zamówienia na wykonawców nałożony został obowiązek złożenia kart
katalogowych dotyczących wszystkich środków dedykowanych do wykonania zamówienia,
czy też wyłącznie kart katalogowych dotyczących białych ręczników papierowych składanych
„ZZ” i ręczników w rolkach oraz papierów toaletowych. Powyższa kwestia została
rozstrzygnięta w wyjaśnieniach treści specyfikacji z dnia 19 czerwca 2024 r., w których
Zamawiający potwierdził, że wymaga złożenia przez wykonawców kart charakterystyki lub kart
technicznych
wszystkich środków czyszczących w Międzyleskim Szpitalu Specjalistycznym.
Tym samym
całościowa analiza dokumentów zamówienia wskazywała, iż na wykonawców
nałożony został obowiązek złożenia wraz z ofertą wykazu wszystkich środków
wykorzystywanych przy realizacji zamówienia oraz kart ich charakterystyki. Stanowisko
Odwołującego co do braku obowiązku złożenia wykazu wszystkich środków niezbędnych do
realizacji zamówienia nie znajduje potwierdzenia w wyjaśnieniach treści SWZ z dnia 26
czerwca 2024 r. Pytanie nr 28,
na które powołał się Odwołujący dotyczyło wprowadzenia do
dokumentów zamówienia wymogu załączenia do oferty jako przedmiotowego środka
dowodowego
wykazu wszystkich środków dezynfekcyjnych, myjąco-dezynfekcyjnych,
myjących, czyszczących, konserwujących, higienicznych niezbędnych do prawidłowej
realizacji przedmiotu zamówienia, choć w załączniku nr 4 do SWZ wskazano jedynie
charakterystykę preparatów higienicznych i dezynfekujących. Argumentacja Odwołującego nie
przekonuje również z tej przyczyny, iż Odwołujący wraz z ofertą złożył wykaz środków
niezbędnych do realizacji zamówienia wraz z kartami charakterystyki. Tym samym
postanowienia specyfikacji zostały prawidłowo odczytane przez Odwołującego i nie budziły
wątpliwości wykonawcy na moment sporządzenia oferty. Rację miał jednak Odwołujący, że
Zamawiający nie określił w dokumentach zamówienia wzoru czy instrukcji sporządzenia
wykazu środków wykorzystywanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia. Zamawiający
nie wskazał w specyfikacji jaką konkretnie treść ma zawierać wykaz środków, w tym że ma on
potwierdzać
spełnienie
wszystkich
wymogów
określonych
w załączniku nr 4 do SWZ. Zamawiający w sposób ogólny wskazał, iż wykaz środków oraz
karty charakterystyki
mają służyć potwierdzeniu określonych wymagań, do oceny jakości. Co
istotne, w rozdziale V pkt 2 lit. b SWZ
Zamawiający nie odesłał ani do treści załącznika nr 4 do
specyfikacji ani do kryterium oceny ofer
t dotyczącego „Jakości”. Innymi słowy, z treści SWZ
nie wybrzmiewa akcentowane w toku rozprawy oczekiwanie Zamawiającego co do
przedstawienia przez wykonawców wykazu środków w oparciu o treść załącznika nr 4 do SWZ
oraz potwierdzenia wszystkich parametrów ujętych w tym załączniku. Niewątpliwie zatem
Odwołujący obowiązany był złożyć wykaz środków niezbędnych do realizacji zamówienia, przy
czym
wykaz
ten
mógł
zostać
opracowany
według
własnej
koncepcji
i założeń Wykonawcy, co zresztą Odwołujący uczynił.
Za irrelewantne dla rozpoznania istoty sporu
Izba uznała wnioski dowodowe
Odwołującego stanowiące dokumenty potwierdzające spełnianie warunków zamówienia przez
preparaty i środki zaoferowane przez Odwołującego, toteż podlegały one oddaleniu.
Podsumowując powyższe Izba stwierdziła, iż czynność odrzucenia oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 była wadliwa. W konsekwencji nieprawidłowe
było również unieważnienie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego na podstawie art. 255 pkt 3 ustawy Pzp
, ponieważ oferta Odwołującego mieściła
się w budżecie Zamawiającego przeznaczonym na realizację zamówienia. Wobec
uwzględnienia zarzutów nr 1 i 2 odwołania, podniesiony przez Odwołującego zarzut 3
stanowiący zarzut ewentualny, na wypadek nieuwzględnienia zarzutów głównych, nie podlegał
rozpoznaniu.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. a) i b) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ……………………………..