Sygn. akt: KIO 3259/24
WYROK
Warszawa, dnia
1 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Banaszkiewicz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu 9
września 2024 r. przez wykonawcę MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Szpital Wojewódzki im. dr. Ludwika
Rydygiera w Suwałkach
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy „ECO-ABC” Sp. z o.o. siedzibą
w
Bełchatowie
orzeka:
oddala odwołanie,
2. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez zamawiającego Szpital
Wojewódzki im. dr. Ludwika Rydygiera w Suwałkach tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 664 zł 82 gr (słownie: sześćset sześćdziesiąt cztery
złote osiemdziesiąt dwa grosze) tytułem zwrotu kosztów dojazdu,
zasądza od wykonawcy MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku kwotę 4 264 zł
gr (słownie: cztery tysiące dwieście sześćdziesiąt cztery złote osiemdziesiąt
dwa grosze
) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
zamawiającego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 3259/23
Uzasadnienie
Z
amawiający Szpital Wojewódzki im. dr. Ludwika Rydygiera w Suwałkach (dalej:
„Zamawiający”), prowadzi z zastosowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 dalej: „ustawa Pzp”) w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie pn. „Świadczenie usługi w zakresie odbioru, transportu i
utylizacji odpadów medycznych dla Szpitala Wojewódzkiego im. dr. Ludwika Rydygiera w
Suwałkach” (znak postępowania 28/PN/WU/2024). Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 29 sierpnia 2024 r. pod nr 518607-2024
Dnia
9 września 2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu, na podstawie art. 513 ustawy Pzp odwołanie złożył wykonawca
MPO Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku (dalej: „Odwołujący”). Izba wskazuje, że w dniu 9
września 2024 r. Odwołujący złożył również do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
Warszawie drugi dokument stanowiący uzupełnienie pierwotnie złożonego odwołania. Izba
wskazuje, że nie podziela stanowiska Zamawiającego, zgodnie z którym drugi z dokumentów
należy traktować jako nowe odwołanie, od którego nie wniesiono wpisu. Co prawda Odwołujący
dołączył załączniki, które znalazły się również przy odwołaniu (załączając potwierdzenie
wysłania wiadomości mailowej zawierającej uzupełnienie), jednak z treści dokumentu
jednoznacznie wynika, że Odwołujący złożył uzupełnienie odwołania. Izba wskazuje, że
Zamawiający, pomimo otrzymania uzupełnienia odwołania (w treści maila skierowanego do
Zamawiającego znalazła się informacja, że jest to uzupełnienie) nie zamieścił uzupełnienia na
stronie prowadzonego postępowania. Izba wskazuje, że uzupełnienie zawierało wyłącznie
doprecyzowanie zamiast art. 112 znalazło się: „art. 112 ust. 1 ustawy zamówień publicznych
przez nałożenie nieproporcjonalnych warunków udziału w postępowaniu w stosunku do
przedmiotu zamówienia”. Fakt ten potwierdził oświadczeniem złożonym przed Izbą Odwołujący.
Izba wskazuje, że odwołanie mogło zostać rozpoznane, ponieważ z treści uzasadnienia
faktycznego odwołania wynikały dodane przez Odwołującego informacje, w związku z czym
krąg wykonawców zainteresowanych ewentualnym przystąpieniem do postępowania
odwoławczego nie uległby zmianie.
Odwołanie złożono wobec treści ogłoszenia oraz treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w
prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu polegających na:
określeniu w treści ogłoszenia w pkt 5.1.9 warunku udziału w postępowaniu polegającego
na:
Kryterium: Rodzaj: Zdolność techniczna i zawodowa Nazwa: Zdolność techniczna lub
zawodowa Opis: Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże,
że posiada certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością
zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów medycznych,
aktualnych na dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o
za
mówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z Wykonawców w zakresie części
zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.”
2) wskazaniu w treści SWZ – rozdziale 8 (informacja o warunkach udziału w postępowaniu o
udzielenie zamówienia) pkt 4. Zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający uzna
powyższy warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że posiada certyfikaty wdrożenia i
stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO
9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie
transportu i unieszkodliwiania odpadów medycznych, aktualnych na dzień składania ofert. W
przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty
przedłoży każdy z Wykonawców w zakresie części zamówienia, za którą będzie
odpowiedzialny.
3) wskazaniu w treści SWZ – rozdziale 9 (Wykaz podmiotowych środków dowodowych) pkt 7
ppkt7 obowiązku złożenia: certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu
zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015,
PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów
medycznych, aktualnych na dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z Wykonawców
w
zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 112 ust. 1 ustawy Pzp
przez nałożenie nieproporcjonalnych warunków udziału w
postępowaniu w stosunku do przedmiotu zamówienia,
2. art 105 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z art 7 ust 1 ustawy o systemach oceny zgodności i
nadzoru rynku, co polegało na:
nałożeniu na wykonawców obowiązku złożenia certyfikatu, co do którego odrębne przepisy
nie nakładają obowiązku jego posiadania;
nałożeniu na wykonawców obowiązku złożenia certyfikatu, w sytuacji gdy Zamawiający w
opisie przedmiotu zamówienia nie wskazuje cech lub kryteriów przedmiotu zamówienia, które
mają potwierdzać żądane certyfikaty.
3. art. 106 ust 3 ustawy Pzp
w związku z art 16 ust 1 ustawy Pzp
co polegało na nałożeniu na wykonawców obowiązku przedłożenia przedmiotowych środków
dowodowych powodujące:
a) ograniczenie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
b) nałożenie obowiązku złożenia przedmiotowych środków dowodowych, do których dostęp
może być utrudniony dla wykonawcy
c) braku określenia akceptowalności każdego równoważnego przedmiotowego środka
dowodowego, jeśli potwierdza, że oferowane, usługi spełniają określone przez zamawiającego
wymagania, cechy lub kryteria.
4. art 16 ustawy Pzp
w związku z art 20 ust 6 ustawy o odpadach, przez prowadzenia
postępowania sprzecznie z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i proporcjonalności, co
przejawia się ograniczeniem dostępu do zamówienia przez podmioty posiadające wszelkie
zezwolenia do prow
adzenia działalności, instalacje na terenie województwa do przetwarzania
medycznych odpadów niebezpiecznych i dokonywania czynności objętych przedmiotem
zamówienia, a które nie posiadają certyfikatów których posiadanie nie jest obligatoryjne, nie
zostało określone przez Zamawiającego jakim celom ich posiadanie ma służyć, ich pozyskanie
wymaga nakładu czasu i kosztów, a których brak eliminuje z postępowania wykonawcę
działającego zgodnie z prawem i posiadającego uprawnienia do prowadzenia działalności
objętej przedmiotem zamówienia.
Odwołujący wnosił o:
1. Uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
I. W zakresie treści ogłoszenia:
a) zmianę treści ogłoszenia przez wykreślenie z treści ogłoszenia w pkt 5.1.9 warunku udziału
w postepowaniu to jest: Kryterium: Rodzaj: Zdolność techniczna i zawodowa Nazwa: Zdolność
techniczna lub zawodowa Opis: Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeśli
Wykonawca wykaże, że posiada certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu
zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015,
PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów
medycznych, aktualnych na dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z Wykonawców
w zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.”
II. W zakresie treści dokumentu SWZ: a) zmianę treści SWZ przez wykreślenie z treści SWZ
warunku udziału w postępowaniu zawartego w – pkt 4 rozdziału 8 SWZ o treści: „Zdolności
technicznej lub zawodowej Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeśli
Wykonawca wykaże, że posiada certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu
zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015,
PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów
medycznych, aktualnych na dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z Wykonawców
w zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.”
b) zmianę treści SWZ przez wykreślenie z treści SWZ w – rozdziale 9 (Wykaz podmiotowych
środków dowodowych) pkt 7 ppkt7 obowiązku złożenia: certyfikaty wdrożenia i stosowania
zintegrowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015,
PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i
unieszkodliwiania odpadów medycznych, aktualnych na dzień składania ofert. W przypadku
Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży
każdy z Wykonawców w zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.
2. Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego Kosztów postępowania
odwoławczego
3. Dopuszczenie dowodu z:
a) treści ogłoszenia nr 518607-2024 z dnia 29/08/2024r
celem wykazania określenia warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia,
b) treści dokumentu SWZ
celem wykazania określenia warunków udziału w postępowaniu w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia, braku określenia w treści SWZ szczególnych cech przedmiotu
zamówienia, które mają potwierdzić żądane certyfikaty.
c) pisma odwołującego z dnia 02.09.2024 r. celem wykazania, iż odwołujący wskazywał
Zamawiającemu na wykryte nieprawidłowości.
d) -
decyzji na przetwarzanie odpadów medycznych i weterynaryjnych w instalacji do
termicznego przekształcania odpadów w Hajnówce,
- wpisu do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO)
(zezwalającego na transport odpadów medycznych),
zaświadczenia z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska
potwierdzającego, iż instalacja do termicznego przetwarzania odpadów w Hajnówce jest
eksploatowana, unieszkodliwiane są w niej odpady medyczne oraz weterynaryjne oraz spełnia
wymog
i ochrony środowiska, w tym w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji do
powietrza.
celem wykazania, iż w toku postępowań administracyjnych dotyczących wydania decyzji na
odbiór, transport i utylizację odpadów badane są zdolności podmiotu występującego z
wnioskiem oraz możliwość wykonywania czynności objętych decyzją zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa i normami.
Odwołujący wskazał, iż posiada interes prawny we wniesieniu odwołania bowiem jest
podmiotem świadczącym usługi w zakresie odpadów medycznych posiadającym funkcjonującą
instalację do unieszkodliwiania odpadów medycznych na terenie województwa podlaskiego
ponadto posiada wszelkie decyzje uprawniające do prowadzenia działalności w zakresie
objętym przedmiotem zamówienia.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu wynikającego z art. 515 ust.
2 pkt 1)
. Informację stanowiącą podstawę dla wniesienia odwołania Odwołujący uzyskał 29
sierpnia 2024 r. (
data opublikowania dokumentacji postępowania). W związku z powyższym
odwołanie wniesione w dniu 9 września 2024 r. należy uznać za wniesione w wymaganym
zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) został
uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący podał, że Zamawiający zarówno w treści
ogłoszenia jak również w treści dokumentu SWZ określił warunki udziału w postepowaniu w
zakresie zdolności technicznej lub zawodowej wśród których znalazł się następujący zapis:
„Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że posiada
certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z
normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-06 lub
równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów medycznych, aktualnych na
dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z Wykonawców w zakresie części zamówienia,
za którą będzie odpowiedzialny.”
Odwołujący wskazał, że powyższe postanowienia Zamawiający zamieścił odpowiednio w pkt
5.1.9 ogłoszenia oraz rozdziale 8 pkt 4 SWZ. Odwołujący podniósł, iż treść ogłoszenia jak
również treść dokumentu SWZ w aktualnym brzmieniu stanową naruszenie ustawy, o którym
mowa w zarzutach niniejszego odwołania.
Odwołujący wskazał, że określenie przez Zamawiającego warunków udziału w postepowaniu
przez nałożenie obowiązku posiadania certyfikatów ISO jest nie proporcjonalnie w stosunku do
przedmiotu zamówienia, a ponadto w sposób oczywisty ogranicza konkurencję.
Odwołujący zauważył, że świadczenie objęte przedmiotem zamówienia wymaga uzyskania
decyzji w zakresie transportu i zagospodarowania odpadów. Decyzje zapadają w toku
postępowania administracyjnego, przedmiotem którego jest:
- kontrola posiadanej bazy magazynowej
kontrola środków transportu
kontrola posiadanej instalacji do przetwarzania odpadów
W zakresie posiadanej instalacji do przetwarzania odpadów niebezpiecznych o odpowiednich
kodach wskazanych w SWZ w toku postepowania administracyjnego niezbędna jest jak
zauważył Odwołujący kontrola WIOŚ, która bada czy instalacja spełnia normy określone w
odrębnych przepisach dla prowadzenia tego typu instalacji. Kontrola kończy się protokołem,
który zawiera wszelkie ustalenia, oraz potwierdza, iż instalacja funkcjonuje zgodnie z
przepisami.
Podmioty prowadzące działalność w zakresie odbioru, transportu i utylizacji
odpadów podlegają kontroli w szczególności kontroli urzędów, które wydały decyzje
zezwalające na prowadzenia działalności w określonym zakresie jak również kontroli WIOŚ.
Kontrola może dotyczyć każdego aspektu prowadzenia działalności objętej przedmiotem
zamówienia. Okoliczności powyższe gwarantują według Odwołującego, iż podmiot, który
legitymuje się stosownymi decyzjami zezwalającymi na odbiór zagospodarowanie i utylizacje
odpadów daje rękojmię należytego wykonania przedmiotu zamówienia. Brak jest podstaw
zdaniem Odwołującego, aby uznać, iż tylko podmioty posiadające dodatkową certyfikację ISO
wymagan
ą przez Zamawiającego będą dawały gwarancję wykonania przedmiotu zamówienia
w sposób zgodny z powszechnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami i normami. W
przedmiotowej sprawie trudno dopatrzeć się zdaniem Odwołującego jakiejkolwiek racjonalności
po stronie Zamawiającego w określeniu warunków udziału w postepowaniu (w zaskarżonym
zakresie) tym bardziej, iż zamawiający nie wskazuje na szczególne cechy zamówienia, czy też
warunki jego realizacji, które przemawiałyby za dopuszczeniem do wykonania zamówienia
jedynie przez podmioty legitymujące się żądanymi certyfikatami ISO. Z drugiej zaś strony,
Odwołujący wskazał, że podmiot posiadający wszelkie zezwolenia i decyzje, sprzęt bazę i
instalację gwarantującą należyte wykonanie zamówienia pozbawiony zostaje możliwości
udziału w postępowaniu jedynie z tej przyczyny, iż nie posiada certyfikacji, która ma służyć
nieokreślonym przez Zamawiającego celom. Powyższe świadczy zdaniem Odwołującego, iż
nałożony warunek udziału w postępowaniu jest nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia,
a co za tym idzie w sposób niedozwolony ogranicza konkurencję pozbawiając dostępu do
zamówienia podmiotom, które są w stanie wykonać je w sposób należyty.
W dalszej części uzasadnienia zarzutów Odwołujący powołał się na art. 105 ust. 1 ustawy Pzp
w związku z ustawą o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku oraz art. 106 ust. 3 w
związku z art. 16 ustawy Pzp. Odwołujący wskazał, że Zamawiający w dokumentach
postępowania nie przewidział wymagań, cech lub kryteriów, które mają potwierdzić żądane
dokumenty. Zamawiający wskazał jak podał Odwołujący jedynie szereg aktów prawnych
stanowiących powszechnie obowiązujące przepisy prawa regulujących zasady odbioru,
transportu i utylizacji odpadów medycznych. W istocie powyższe oznacza, iż aby świadczyć
usługę objętą zamówieniem wykonawca winien legitymować się odpowiednimi zezwoleniami, a
nie zaświadczeniami z certyfikacji. W celu należytego świadczenia usługi objętej zamówieniem
nie jest konieczne posiadanie dokumentów żądanych przez Zamawiającego, co więcej brak jest
w dokumentach postępowania odniesienia jakie cechy czy kryteria te dokumenty mają
potwierdzić. Nawet gdyby Zamawiający takie wymagania określił to byłyby one zdaniem
Odwołującego nieuzasadnione, bezpodstawne, nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia.
Zdaniem Odwołującego działania Zamawiającego zmierzają do ograniczenia uczciwej
konkurencji, a w najdalej idącym przypadku do realizacji zamówienia sprzecznie z treścią
ustawy o odpadach.
Odwołujący wskazał, że dokumenty postępowania i treść ogłoszenia
stanowią o ograniczeniu konkurencji i dostępu do zamówienia wykonawcom, którzy legitymują
się uprawnieniami do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z prawem, a jedynie z uwagi
na fakt braku certyfikacji (która nie jest wymagana) nie mogą uczestniczyć w postępowaniu.
W dniu
19 września 2024 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania, na podstawie
zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk stron i
uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej. Interes we wniesieniu odwołania wynika z faktu, iż w przypadku uwzględnienia
zarzutów podniesionych w odwołaniu Odwołujący miałby szansę na ubieganie się o uzyskanie
zamówienia.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
„ECO-ABC” Sp. z o.o. siedzibą w Bełchatowie. Strony nie zgłosiły zastrzeżeń co do
skuteczności przystąpienia tego wykonawcy do postępowania odwoławczego, nie zgłosiły
również opozycji. Izba postanowiła dopuścić wykonawcę „ECO-ABC” Sp. z o.o. siedzibą w
Bełchatowie (dalej również: „Przystępujący”) do udziału w postępowaniu odwoławczym po
stronie Zamawiającego.
Izba
postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego, oświadczenia o
przystąpieniu do postępowania odwoławczego, dowodu złożonego przez Zamawiającego
podczas posiedzenia przed KIO
oraz dowodu złożonego przez Przystępującego podczas
posiedzenia przed KIO.
Izba odmówiła włączenia w poczet materiału dowodowego dowodu złożonego przez
Odwołującego podczas posiedzenia tj. kopii odpowiedzi na odwołanie, kopii wyjaśnień treści
SWZ oraz wydruku nieopatrzonego podpisem odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 3420/24
stwierdzając, że dowód ten nie ma znaczenia dla sprawy i został powołany jedynie dla zwłoki.
Izba wskazuje, że uwzględnienie przez zamawiającego zarzutów innego odwołania nie
przesądza o zasadności zarzutów w niniejszym postępowaniu.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron i uczestnika postępowania odwoławczego oraz
zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie
i podlegało oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie pn. „Świadczenie
usługi w zakresie odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych dla Szpitala
Wojewódzkiego im. dr. Ludwika Rydygiera w Suwałkach”.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 29
sierpnia 2024 r. pod nr 518607-2024
Zgodnie z rozdziałem 8 (INFORMACJA O WARUNKACH UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU O
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA) pkt 4 SWZ:
„Zamawiający stawia następujące warunki udziału:
4) Zdolności technicznej lub zawodowej Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony,
jeśli Wykonawca wykaże, że posiada certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego
systemu zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO
14001:2015, PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i
unieszkodliwiani
a odpadów medycznych, aktualnych na dzień składania ofert. W przypadku
Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży
każdy z Wykonawców w zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.”
Zgodnie z rozdziałem 9 (WYKAZ PODMIOTOWYCH ŚRODKÓW DOWODOWYCH) pkt 7 Lp.
7 SWZ:
„Oświadczenia i dokumenty przedkładane na wezwanie zamawiającego wyłącznie przez
wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona:
L.p.
Wymagany dokument
certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością
zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO
45001:2018-
06 lub równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów
medycznych, aktualnych na
dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z
Wykonawców w zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.
Zgodnie z pkt 5.1.9 ogłoszenia o zamówieniu:
„(…)
Kryterium:
Rodzaj: Zdolność techniczna i zawodowa
Nazwa: Zdolność techniczna lub zawodowa
Opis: Zamawiający uzna powyższy warunek za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że posiada
certyfikaty wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z
normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-06 lub
równoważnych, w zakresie transportu i unieszkodliwiania odpadów medycznych, aktualnych na
dzień składania ofert. W przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
wyżej wymienione certyfikaty przedłoży każdy z Wykonawców w zakresie części zamówienia,
za którą będzie odpowiedzialny.
Wykorzystanie tego kryterium: Stosowane
.”
Przedmiotowe postępowanie dotyczyło tego, czy Zamawiający naruszył przepisy ustawy Pzp
poprzez:
nałożenie nieproporcjonalnych warunków udziału w postępowaniu w stosunku do przedmiotu
zamówienia;
nałożeniu na wykonawców obowiązku złożenia certyfikatu, co do którego odrębne przepisy
nie nakładają obowiązku jego posiadania;
nałożeniu na wykonawców obowiązku złożenia certyfikatu, w sytuacji gdy Zamawiający w
opisie przedmiotu zamówienia nie wskazuje cech lub kryteriów przedmiotu zamówienia, które
mają potwierdzać żądane certyfikaty;
nałożenie na wykonawców obowiązku przedłożenia przedmiotowych środków dowodowych
powodujące:
a) ograniczenie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
b) nałożenie obowiązku złożenia przedmiotowych środków dowodowych, do których dostęp
może być utrudniony dla wykonawcy
c) braku określenia akceptowalności każdego równoważnego przedmiotowego środka
dowodowego, jeśli potwierdza, że oferowane, usługi spełniają określone przez zamawiającego
wymagania, cechy lub kryteria
- prowadzenie
postępowania sprzecznie z zasadą zachowania uczciwej konkurencji i
proporcjonalności, co przejawia się ograniczeniem dostępu do zamówienia przez podmioty
posiadające wszelkie zezwolenia do prowadzenia działalności, instalacje na terenie
województwa do przetwarzania medycznych odpadów niebezpiecznych i dokonywania
czynności objętych przedmiotem zamówienia, a które nie posiadają certyfikatów, których
posiadanie nie jest obligatoryjne, nie zostało określone przez Zamawiającego jakim celom ich
pos
iadanie ma służyć, ich pozyskanie wymaga nakładu czasu i kosztów, a których brak
eliminuje z postępowania wykonawcę działającego zgodnie z prawem i posiadającego
uprawnienia do prowadzenia działalności objętej przedmiotem zamówienia.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że wydając orzeczenie Izba jest związana zakresem
zarzutów podniesionych w odwołaniu. Zarzut stanowi wskazanie czynności bądź zaniechania
przez Zamawiającego czynności, do których jest obowiązany na podstawie ustawy oraz
okoliczności faktyczne wskazujące na naruszenie przepisów prawa. Dodatkowo jak wynika z
orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej wskazanie okoliczności faktycznych i prawnych
uzasadniających wniesienie odwołania powinno być zawarte już w odwołaniu. Izba wskazuje,
że jak słusznie wskazał Zamawiający art. 105 ust. 1 i art. 106 ust. 1 ustawy Pzp, których
naruszenie przez Zamawiającego zarzuca Odwołujący, dotyczą przedmiotowych środków
dowodowych. W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający nie wymagał od wykonawców
złożenia przedmiotowych środków dowodowych. Żądane przez Zamawiającego certyfikaty
zostały wskazane w rozdziale 9 SWZ jako podmiotowe środki dowodowe składane przez
wykonawcę, którego oferta została oceniona najwyżej. Zgodnie z art. 116 ustawy Pzp
Zamawiający w odniesieniu do zdolności technicznej lub zawodowej może w szczególności
wymagać, aby wykonawcy spełniali wymagania odpowiednich norm zarządzania jakością, w
tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz systemów lub norm zarządzania
środowiskowego, wskazanych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w
dokumentach zamówienia. Jak wskazano w Komentarzu do ustawy Pzp pod redakcją Huberta
Nowaka i Mateusza Winiarza, zamawiający może wybierać pomiędzy systemami lub normami
zarządzania środowiskowego, których wymagania mają spełniać wykonawcy. Warunek
spełnienia przez wykonawcę wymogów określonych systemów lub norm zarządzania
środowiskowego musi mieć związek z przedmiotem zamówienia. Żądanie zaświadczenia
potwierdzającego spełnianie takich wymogów jest dopuszczalne, jeżeli charakter zamówienia
uzasadnia zastosowanie środków zarządzania środowiskowego wymaganych na mocy tych
systemów lub norm podczas realizacji zamówienia. W przedmiotowym postępowaniu
Zamawiający wskazał, że wykonawcy mogą przedstawić równoważne certyfikaty wdrożenia i
stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością zgodnego ze wskazanymi przez
niego normami.
Izba zwraca uwagę, że wykonawca, który z przyczyn niezależnych od niego nie
ma dostępu do odpowiednich zaświadczeń lub nie ma możliwości ich uzyskania w odpowiednim
terminie, może złożyć inne podmiotowe środki dowodowe dotyczące środków zarządzania
środowiskowego, o ile udowodni, że stosowane przez niego środki zarządzania
środowiskowego są równoważne środkom wymaganym na mocy mającego zastosowanie
systemu lub normy z
arządzania środowiskowego. Wykazanie przez wykonawcę spełnienia
warunków udziału w postępowaniu ma na celu dokonanie oceny możliwości zrealizowania
zamówienia z należytą starannością, w związku z czym Zamawiający jest uprawniony zgodnie
z ustawą Pzp do żądania certyfikatów.
W przedmiotowym postępowaniu Odwołujący wskazał, że żądanie przez Zamawiającego
certyfikatów jest nieproporcjonalne w stosunku do przedmiotu zamówienia. Poprzestał on
jednak na gołosłownym stwierdzeniu. Odwołujący w odwołaniu przedstawił m.in. jakie decyzje
powinien uzyskać podmiot realizujący zamówienie oraz niezbędne kontrole. Kwestia ta była
jednak bezsporna między stronami. Jak zauważył Zamawiający przedmiot zamówienia jest
specyficzny, a krąg podmiotów zdolnych do jego zrealizowania ograniczony, zależało mu w
związku z tym na tym, aby wybrany wykonawca spełniał najwyższe standardy jakości. Izba
wskazuje, że Odwołujący na poparcie swoich twierdzeń nie przedstawił żadnych dowodów,
które miałyby wykazać, że żądanie certyfikatów ogranicza w jakikolwiek sposób konkurencję.
Odwołujący jak sam wskazał certyfikatów żądanych przez Zamawiającego nie posiada, nie
wskazał jednak na żaden inny podmiot, który znajduje się w podobnej sytuacji. Po stronie
Odwołującego do postępowania nie przystąpił również żaden wykonawca. Zarówno
Zamawiający, jak i Przystępujący przedłożyli dowody na potwierdzenie, że na rynku istnieją
podmioty, które posiadają wymagane certyfikaty. Zamawiający przedłożył przykładową listę,
natomiast Przystępujący przedłożył przykładowe certyfikaty. Podczas rozprawy Odwołujący
podniósł, że uzyskanie certyfikatów wiąże się dla niego z dodatkowymi trudnościami i kosztami,
nie wskazał jednak na czym miałaby polegać owa trudność lub jakie ewentualnie byłyby to
koszty. Co więcej Izba wskazuje, że okoliczność ta nie została podniesiona w odwołaniu.
Podobnie nie znalazła się w odwołaniu podniesiona przez Odwołującego na rozprawie kwestia
realizowania przez niego podobnych zamówień. Odwołujący nie przedłożył żadnych dowodów
na poparcie swoich twierdzeń w tym zakresie.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający dopuścił się naruszenia zasady zachowania uczciwej
konkurencji i proporcjonalności, co przejawia się ograniczeniem dostępu do zamówienia.
Wskazał co prawda, że posiadając niezbędne decyzje nie posiada on certyfikatów, jednak nie
wykazał, że żądanie certyfikatów nie jest uzasadnione potrzebami Zamawiającego. W ocenie
Izby Odwołujący nie podołał wykazaniu, że wymóg postawiony przez Zamawiającego jest
nadmierny. Certyfikaty funkcjonują na rynku od 2015 i 2018 roku. Nie są to nowe dokumenty.
Jak wynika z dowodów przedłożonych przez Zamawiającego i Przystępującego istnieją
podmioty, które je posiadają. Wskazać należy, że Zamawiający jest uprawniony do
ustanawiania warunków, które zapewnią najlepszą realizację zamówienia, co nie oznacza, że
dostęp do zamówienia muszą mieć wszyscy wykonawcy. Odwołujący w zarzucie nr 4
(omyłkowo drugi zarzut nr 3) wskazał na naruszenie przez Zamawiającego art. 20 ust. 6 ustawy
o odpadach, nie wskazał jednak uzasadnienia faktycznego dla tej części zarzutu.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, a w działaniach
Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy Pzp.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. a) i b) w zw. z § 8
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami), orzekając
w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania odwoławczego stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………..