Sygn. akt: KIO 3266/24
WYROK
Warszawa,
1 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w
dniu 9 września 2024 r. przez wykonawcę Agencja Reklamowa dsk sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Województwo Świętokrzyskie - Urząd Marszałkowski
Województwa Świętokrzyskiego z siedzibą w Kielcach
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy Hugo Polska Sp. z o.o.
z
siedzibą w Warszawie
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego i zalicza do kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy)
uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3266/24
Uzasadnienie
Zamawiający Województwo Świętokrzyskie - Urząd Marszałkowski Województwa
Świętokrzyskiego z siedzibą w Kielcach (dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest opracowanie oraz realizacja
kampanii
informacyjno-promocyjnej
FES
(numer
referencyjny:
OK-
lll.272.1.42.2024), dalej: „Postępowanie”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w dniu
16 lipca 2024 r. w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem: 2024/BZP
I. W dniu
9 września 2024 r. wykonawca Agencja Reklamowa dsk sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
(dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie
wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego w Postępowaniu, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
1) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy Pzp
poprzez nieprawidłową
ocenę oferty Hugo sp. z o.o. Oddział Warszawa (dalej: „wykonawca Hugo”),
w
pozacenowym kryterium oceny ofert Wstępnej koncepcji kampanii promocyjno-
informacyjnej i
przyznanie ofercie ww. wykonawcy maksymalnej liczby punktów w tym
kryterium (po 20 pkt w ramach podkryterium Wstępnej koncepcji oraz podkryterium
Zarysu koncepcji zgodnego z polityką horyzontalną), mimo iż punktacja ta jest
zawyżona, bowiem oferta Hugo powinna otrzymać 0 pkt w ramach całego ww. kryterium,
względnie oferta powinna otrzymać 10 pkt w ramach podkryterium Wstępnej koncepcji
oraz względnie 10 pkt podkryterium Zarysu koncepcji zgodnego z polityką horyzontalną;
ewentualnie, w przypadku oddalenia zarzutu dotyczące obniżenia punktacji ofercie
wykonawcy Hugo - art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
Hugo, mimo iż jest ona niezgodna
z
dokumentami zamówienia w zakresie, w jakim wykonawca zadeklarował w ofercie
grupę docelową w sposób niezgodny z IV. 1.7 lit. a SOPZ;
3) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 ustawy
Pzp poprzez nieprawidłową
ocenę oferty Odwołującego w pozacenowym kryterium oceny ofert Wstępnej koncepcji
kampanii promocyjno-
informacyjnej w zakresie, w jakim Zamawiający w ramach
podkryterium Wstępnej koncepcji przyznał ofercie dsk 10 pkt, mimo iż prawidłowa ocena
oferty powinna prowadzić do przyznania ofercie Odwołującego 20 pkt w ramach ww.
podkryterium;
4) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru
oferty wykonawcy w sposób niegodny z przepisami ustawy.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów postawionych
w odwołaniu;
3) przyznania ofercie wykonawcy Hugo 0 pkt w pozacenowym
kryterium Wstępnej
koncepcji kampanii promocyjno-informacyjnej;
4) ewentualnie przyznania ofercie wykonawcy
Hugo 10 pkt w podkryteriach Wstępnej
koncepcji oraz względnie również 10 pkt w ramach podkryterium Zarysu koncepcji
zgodnego z polityką horyzontalną;
5) ewentualnie odrzucenia oferty wykonawcy Hugo;
przyznania ofercie Odwołującego 20 pkt w ramach podkryterium Wstępnej koncepcji;
7) dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej.
II. Pismem wniesionym w dniu
25 września 2024 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca Hugo. Wykonawca Hugo
uznał zarzuty odwołania za niezasadne.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z Rozdziałem XI ust. 1 pkt 1 i 2 SWZ oferta składa się z:
„1) wypełnionego i podpisanego Formularza oferty - wg wzoru określonego w Dodatku nr 1 do
SWZ,
2) sporządzonego i podpisanego przez wykonawcę dokumentu pn. Wstępna koncepcja
kampanii promocyjno - informacyjnej z uwzgl
ędnieniem „Standardów dostępności dla polityki
spójności 2021-2027", o którym mowa w rozdziale XIV. 3.2) SWZ, który również stanowić
b
ędzie podstawę oceny ofert w oparciu o kryterium Il wyboru oferty zgodnie z wymaganiami
określonymi w rozdziale XVI SWZ. ”
Zgodnie z
Rozdziałem XVI ust. 1 i 2 SWZ kryteriami oceny ofert są: cena oferty (brutto) - waga
30%, w
stępna koncepcja kampanii - waga 40% oraz dodatkowe doświadczenie zespołu - waga
W Rozdziale XVI ust. 3 pkt Il SWZ Z
amawiający ustanowił następujące zasady przyznawania
punktów w kryterium wstępna koncepcja kampanii:
„Wstępna koncepcja kampanii promocyjno-informacyjnej z uwzględnieniem „Standardów
dostępności dla polityki spójności 2021-2027” (K) - waga kryterium max 40% (1 pkt = 1%) będą
wyliczone następująco:
L.p.
Opis kryterium
TAK
ocena
pozytywna
(liczba
uzyskanych
punktów)
CZĘŚCIOWO
ocena
pozytywna
(liczba
uzyskanych
punktów)
NIE
ocena negatywna
(liczba
uzyskanych
punktów)
Wstępna koncepcja kampanii oraz
koncepcja graficzna są wewnętrznie
spójne,
poszczególne
elementy
uzupełniają się; są spójne z
założeniami
merytorycznymi;
propozycja formy i stylu komunikacji
jest prosta i czytelna, dostosowana
do grupy docelowej wskazanej w
założeniach
merytorycznych.
Zaproponowana
forma
i
styl
komunikacji oraz koncepcji graficznej
jest
niepowtarzalny,
oryginalny,
pozytywnie wyróżniający się na tle
typowych rozwiązań stosowanych w
innych kampaniach. Proponowana
współpraca z osobą będąca „twarzą
kampanil” jest zgodna z założeniami
Zamawiającego.
Zarys koncepcji jest zgodny z polityką
horyzontalną, ukierunkowany na
zwiększanie świadomości odbiorców
w zakresie polityk horyzontalnych i
ich
znaczenia.
„Standardów
dostępności dla polityki spójności
2021-2027"
Wykonawca opracuje szczegółową koncepcję kreatywną Kampanii, realizującą założenia
merytoryczne wskazane powyżej przez Zamawiającego. Kreacja musi być unikatowa,
oryginalna i stworzona specjalnie na potrzeby przygotowania i realizacji przedmiotowej
kampanii. Opis kreacji powinien zawiera
ć min. koncept i opis głównych założeń kampanii (w tym
podstawowych elementów graficznych), informację o przesłaniu kampanii, uzasadnienie
proponowanych środków i kanałów dystrybucji treści, strategię komunikacji, hasło kampanii
(zostanie zatwierdzone po uzgodnieniach z Zamawiającym). Na tym etapie liczy się koncepcja
przeprowadzenia całej kampanii promocyjnej tj.: wstępny zarys scenariusza, propozycja formy
i stylu komunikacji, pomysł, konstrukcja spotu/filmu. W ramach spotkań z Zamawiającym
zostanie wypracowana ostateczna koncepcja spotów/filmu oraz innych elementów kampanii.
Kampania musi uwzględniać standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027
stanowiące element, niezbędny do dokonania oceny zgodnie z kryterium oceny ofert,
określonym w niniejszym rozdziale
Kreacja, o której mowa powinna zawierać:
Zarys konceptu kampanii, w tym zarys koncepcji graficznej kampanii, tj. min:
1. opis przes
łania/przekazu kampanii,
propozycje, formy i stylu przekazywania treści,
3. propozycj
ę hasta kampanii,
założenia dotyczące koncepcji graficznej, w tym wskazanie podstawowej kolorystyki oraz
rozwiązań typograficznych wraz ze wstępnym scenariuszem jednego 15-sekundowego spotu
filmowego.
Przy ocenie tego parametru będzie miało znaczenie: spójność zaproponowanego konceptu
z
założeniami merytorycznymi, sposób sformułowania konceptu - na tyle nowatorski, by otwierał
pole
dla oryginalnej, zapamiętywanej i angażującej odbiorców kreacji oraz to czy zarys
koncepcji jest zgodny z
polityką horyzontalną
Zamawiający zastrzega sobie prawo do uszczegółowienia ww. projektów na etapie realizacji
umowy”
Z
godnie z Rozdziałem VII SOPZ:
„Ważne: Dostępność produktów kampanii dla osób z niepełnosprawnościami Produkty
kampanii muszą spełniać „Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027”, będące
załącznikiem do „Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy
unijnych na lata 2021 -
2027” oraz zapisy Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności
cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.
848) wraz ze zmianami z dnia 17 kwietnia 2023 r.
”
W
części III Rozdziale 3 dokumentu „Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027
zamieszczono na wstępie następującą uwagę:
„Uwaga
Należy pamiętać, że nie zawsze konieczne i celowe jest stosowanie wszystkich zawartych tu
zasad. Warto zastosować jak najwięcej z nich, aby mieć pewność, że realizowane działania
nikogo nie dyskryminują i trafią do różnych odbiorców.”
Zgodnie z
postanowieniem zamieszczonym w części III Rozdział 3 pkt 4 dokumentu „Standardy
dostępności dla polityki spójności 2021-2027”:
„4. Czcionka:
• bezszeryfowa, czyli o kroju pozbawionym ozdobników w postaci szeryfów – końcówki znaków
są proste (na przykład Verdana, Arial, Tahoma, Helvetica); przykłady czcionek szeryfowych,
których nie należy stosować, to między innymi Times New Roman, Century. Nie zaleca się też
Calibri ze względu na podobieństwo niektórych liter;
• rozmiar: minimum 12;
• należy stosować interlinię między wierszami: 1,15 - 1,5.”
Dalsze ustalenia faktyczne zostaną przedstawione w ramach stanowiska Izby będącego
odniesieniem
się do zarzutów odwołania.
Izba nie stwierdziła błędów Zamawiającego w przeprowadzeniu czynności badania i oceny ofert
wskazywanych przez Odwołującego w odwołaniu.
W odniesieniu do
zarzutu dotyczącego zastosowanej przez wykonawcę Hugo czcionki (zgodnie
ze stanowiskiem tego wykonawcy przedstawionym w piśmie stanowiącym zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego jest to: Shadows Into Light i Blank Magic) należy
uwzględnić uwagę zawartą w części III Rozdziale 3 dokumentu „Standardy dostępności dla
polityki spójności 2021 – 2027”: „Należy pamiętać, że nie zawsze konieczne i celowe jest
stosowanie wszystkich zawartych tu zasad. Warto zastosować jak najwięcej z nich, aby mieć
pewność, że realizowane działania nikogo nie dyskryminują i trafią do różnych odbiorców.”.
N
ależy zatem uznać, że podanych w tej części dokumentu wytycznych dotyczących stosowanej
czcionki nie można traktować jako wymogów bezwzględnie obowiązujących. W związku z tym,
że ww. uwaga została zamieszczona w części III Rozdziale 3 ma ona pierwszeństwo
zastosowania przed ogólną uwagą, na którą powołał się Odwołujący, zamieszczoną w części I
(„Standardy są obligatoryjne, z wyjątkiem informacji wskazanych w ramkach jako „Dobre
praktyki”. Te są fakultatywne i rekomendowane jako działania dodatkowe, pożądane.”).Należy
również zauważyć, że samo hasło kampanii powinno przyciągnąć uwagę odbiorcy,
zainteresować zagadnieniem, musi być ono interesujące zarówno w wersji treściowej jak
i graficznej.
Mając to na uwadze, Izba podzieliła zdanie Zamawiającego, że na obecnym etapie
czcionkę zastosowaną przez wykonawcę Hugo należy uznać za wystarczająco czytelną (choć
nie można jej uznać za idealną). W taki sam sposób należy podejść do zastosowanego przez
wykonawcę Hugo kontrastu.
Postanowienie, na które powołał się w tym zakresie Odwołujący
(„9 .Kontrast pomiędzy tłem, a tekstem jest odpowiedni, na przykład czarny tekst na białym tle,
niebieski tekst na białym tle, niebieski tekst na żółtym tle, czarny tekst na żółtym tle, biały tekst
na niebieskim tle:
(…)” również zostało zamieszczone w części III Rozdziale 3 dokumentu
„Standardy dostępności dla polityki spójności 2021 – 2027”, zawierającym ww. uwagę dotyczą
braku
konieczności stosowania wszystkich przedstawionych tam zasad. Niezależnie od
powyższego, w ocenie składu orzekającego Izby, zastosowany przez wykonawcę Hugo
kontrast
– choć mógłby być bardziej odpowiedni - nie jest nieprawidłowy (biały tekst na
ciemniejszym tle).
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego grupy docelowej należy zauważyć, że w pkt IV.1.7
SOPZ, na który powołał się Odwołujący w odwołaniu, Zamawiający wyodrębnił dwie grupy
wiekowe odbiorców, młodszą i starszą, tj. do 55 roku życia oraz powyżej 55 roku życia.
Pos
tanowienie to ma następujące brzmienie:
7) Adresaci:
a) emisja w mediach społecznościowych (kanały społecznościowe Zamawiającego
tj.
Facebook, YouTube): filmy będą adresowane do mieszkańców województwa
świętokrzyskiego. Grupą docelową będą głównie odbiorcy od 18 do 55 roku życia. Materiały
będą promowane w mediach społecznościowych (zasięg promocji obejmować będzie całe
województwo świętokrzyskie).
b) emisja w TV: filmy będą adresowane głównie do grupy wiekowej 55+, osób zamieszkujących
obszary wiejskie lub mniejsze miasta, dla których jednym z podstawowych źródeł informacji jest
naziemna telewizja lokalna obejmująca swoim zasięgiem całe województwo świętokrzyskie.
W ocenie składu orzekającego Izby, na podstawie stwierdzenia zawartego we wstępnej
koncepcji wykonawcy Hugo
(„Kampania w mediach społecznościowych ma trafić do
najmłodszej grupy odbiorców”) nie należy wnosić, że ten wykonawca pominął ww. zapis SOPZ.
Istotnie, wykonawca Hugo użył wyrażenia „najmłodsza grupa odbiorców”, a nie po prostu
„młodsza grupa odbiorców”, jednakże nie zostało wskazane, że pod użytym pojęciem należy
rozumieć np. osoby do 25 roku życia.
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego wariantowości haseł należy stwierdzić, że niewątpliwie
wykonawca Hugo
podał jedno hasło główne, które zgodnie ze stanowiskiem Zamawiającego
podlegało ocenie w postępowaniu. Również jedna z twarzy kampanii tj. propozycja 1 została
wyróżniona spośród pozostałych. Niezależnie od tego, mając na uwagę specyfikę przedmiotu
zamówienia, którego wykonanie wymaga dużej kreatywności, podanie kilku propozycji osób
jako kandydatów na twarz kampanii, nie należy traktować jako oferty wariantowej. Zgodnie
z
postanowieniem SWZ, na które powołał się Odwołujący: „Proponowana współpraca z osobą
będącą „twarzą kampanii” jest zgodna z założeniami Zamawiającego.” Wymagania dotyczące
takiej osoby zostały opisane w SOPZ. Wskazanie kilku równorzędnych kandydatów na
ambasadorów kampanii wcale nie musiało okazać się korzystne dla wykonawcy, gdyż w takiej
sytuacji
spełnienie wymagań Zamawiającego należałoby oceniać w odniesieniu do każdego
z
tych kandydatów.
Zaproponowana przez
wykonawcę koncepcja odwołująca się do motywu oka nie skupia się na
promowaniu konkretnej osoby,
odwracając uwagę od tematu funduszy europejskich – tak jak
to miało miejsce w przypadku oferty innego wykonawcy. Skład orzekający Izby podziela w tym
zakresie następujące stanowisko Zamawiającego przedstawione w odpowiedzi na odwołanie:
„Motyw oka zaproponowany przez wybranego wykonawcę pozostaje w genialnej syntonii
z
hasłem i sylwetką modelki. Oko jako zwierciadło duszy i spojrzenie na przyszłość zdaje się
być łącznikiem pomiędzy światem marzeń a spojrzeniem na rezultaty inwestycji z Funduszy
Europejskich. Impresji tej sprzyja wizja szeroko otwartej powieki i uważnego, precyzyjnego
spojrzenia na tle gradientowej kolorystyki. Przedstawione przez Hugo wizualizacje
zdecydowanie wyróżniają jego ofertę na tle pozostałych ofert złożonych w ramach
postępowania. Natychmiast przykuwają uwagę i wzbudzają chęć bliższego przyjrzenia się im.”
Ponadto, Izba podzieliła również stanowisko Zamawiającego odnośnie oceny oferty
O
dwołującego w zakresie zastosowanej formy i stylu. Należy zauważyć, że Zamawiający
wielokrotnie wskazywał w postanowieniach regulujących zasady oceny w kryterium „wstępna
koncepcja kampanii” jakie znaczenie mają dla niego takie aspekty, jak kreatywność
i
oryginalność („Zaproponowana forma i styl komunikacji oraz koncepcji graficznej jest
niepowtarzalny, oryginalny, pozytywnie wyróżniający się na tle typowych rozwiązań
stosowanych w innych kampaniach.
”; „Kreacja musi być unikatowa, oryginalna i stworzona
specjalnie na potrzeby przygotowania i realizacji przedmiotowej kampanii.
”; „Przy ocenie tego
parametru będzie miało znaczenie: spójność zaproponowanego konceptu z założeniami
merytorycznymi, sposób sformułowania konceptu - na tyle nowatorski, by otwierał pole dla
oryginalnej, zapamiętywanej i angażującej odbiorców kreacji oraz to czy zarys koncepcji jest
zgodny z polityką horyzontalną”). Ww. aspekty miały dla Zamawiającego bardzo duże
znaczenie przy dokonywaniu oceny ofert w
kryterium „wstępna koncepcja kampanii”. W związku
z tym zrozumiałe jest, że Zamawiający, uznając formę i styl wstępnej koncepcji kampanii
Odwołującego za dosyć mocno zaczerpnięte z KTW, co nie czyni ją unikatową w swojej formie
– przyznał tej ofercie tylko 10 pkt w kryterium „wstępna koncepcja kampanii”.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp oraz § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodnicząca: