Sygn. akt: KIO 3273/24
WYROK
Warszawa, 4
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca:
Anna Chudzik
Protokolantka:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
9 września 2024 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Budowlane IMBUD J. i J. G. Sp. j. z
siedzibą w Tarnowie,
w postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej
w Brzesku,
uczestnicy
po stronie Zamawiającego:
1) E. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana "Tokel" E. B.,
Jawor Sp. z o.o. z siedzibą w Brzesku,
orzeka:
1. O
ddala odwołanie;
Kosztami
postępowania obciąża wykonawcę Przedsiębiorstwo Budowlane IMBUD J. i J.
G.
Sp. j. z siedzibą w Tarnowie i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………
Sygn. akt: KIO 3273/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Brzesku –
prowadzi w trybie podstawowym
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Modernizacja
Oddziału Urologii w Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Brzesku.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w
Biuletynie Zamówień Publicznych 1 sierpnia 2024 r. pod numerem
2024/BZB 00440112.
W dniu
9 września 2024 r. wykonawca Przedsiębiorstwo Budowlane IMBUD J. i J. G.
Sp. j.
wniósł odwołanie wobec czynności unieważnienia postepowania oraz zaniechania
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
− art. 255 pkt 6 ustawy Pzp przez jego błędne zastosowanie jako podstawy unieważnienia
postepowania, w wyniku błędnego przyjęcia, że postępowanie jest obarczone
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, mimo że opis przedmiotu
zamówienia nie zawierał wady w zakresie wskazania stawki podatku VAT;
− art. 239 ust.1 ustawy Pzp, przez zaniechanie dokonania weryfikacji złożonych ofert
i
odstąpieniu od wyboru najkorzystniejszej oferty, mimo że Odwołujący złożył prawidłową
ofertę.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności
unieważnienia postępowania oraz dokonania czynności oceny ofert i wyboru oferty
najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach
zamówienia.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego
szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpili
wykonawcy: E. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma Budowlana
"Tokel" E. B. oraz Jawor Sp. z o.o.
Izba stwierdziła, że ww. wykonawcy zgłosili przystąpienia
do postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
korzyść Zamawiającego.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zgodnie z rozdz.
3 SWZ, przedmiot zamówienia obejmuje następujące roboty:
1) wykucie otworów w ścianach;
2) wymiana instalacji elektrycznej i przyzywowej;
3) montaż ścianek systemowych;
4) montaż urządzeń sanitarnych;
5) montaż ościeżnic i skrzydeł drzwiowych;
6) prace malarskie;
7) ułożenie wykładzin;
8) instalacja gazów medycznych;
9) instalacja klimatyzacji;
10) roboty rozbiórkowe.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera dokumentacja projektowa,
specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót oraz przedmiary robót, które stanowią
załącznik nr 1 do SWZ.
W kosztorysach ślepych składających się na opis przedmiotu zamówienia
zamawiający wskazał dla wszystkich rodzajów robót, w tym dotyczących gazów medycznych
(kosztorys branży sanitarnej), stawkę VAT w wysokości 23%.
W rozdz. 6 SWZ zamawiający określił m.in. następujące wytyczne dotyczące
sposobu obliczenia ceny oferty:
Cena oferty zostanie wyliczona przez Wykonawcę w oparciu o kosztorys ofertowy
sporządzony na podstawie dokumentacji projektowej, stanowiącej Załącznik nr 1 do nin.
SWZ, w tym przedmiarów robót, wchodzących w skład Załącznika nr 1 do SWZ. (…)
Cena oferty musi zawierać wszelkie koszty niezbędne do zrealizowania zamówienia
wynikające wprost z dokumentacji projektowej, jak również w niej nie ujęte z powodu wad
dokumentacji projektowej wynikających z jej niezgodności z zasadami wiedzy technicznej lub
stanem faktycznym, a bez których nie można wykonać zamówienia. Będą to między innymi
następujące koszty: podatku VAT, wykonania wszelkich robót budowlanych niezbędnych do
wykonania przedmiotu zamówienia i uzyskania pozwolenia na użytkowanie, wykonania
wszelkich robót przygotowawczych, wykończeniowych i porządkowych, zorganizowania,
zagospodarowania i późniejszej likwidacji placu budowy, zabezpieczenia placu budowy,
zorganizowania i utrzymania zaplecza budowy, koszty wykonania dokumentacji
powykonawczej, koszty związane z odbiorami wykonanych robót, posprzątania terenu
budowy po zakończeniu realizacji robót budowlanych i innych czynności wynikających
z
umowy, jak również koszty wszelkich innych prac niezbędnych do wykonania i prawidłowej
eksploatacji przedmiotu zamówienia. (…)
Cena oferty brutto jest ceną całkowitą obejmującą wszystkie koszty i składniki związane
z realizacją zamówienia, w tym podatek VAT, a także ewentualne upusty i rabaty.
W postępowaniu zostało złożonych 6 ofert, przy czym 5 wykonawców obliczyło cenę
oferty z uwzględnieniem stawki VAT 23% w odniesieniu do całego przedmiotu zamówienia,
a
Odwołujący przyjął dla robót dotyczących gazów medycznych w kosztorysie branży
sanitarnej stawkę 8%.
Pismem z 4 września 2024 r. zamawiający poinformował o unieważnieniu
postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, przedstawiając następujące
uzasadnienie faktyczne:
W dokumentach zamówienia – kosztorysach ślepych, udostępnionych przez Zamawiającego
do opisu przedmiotu zamówienia, Zamawiający wskazał przyjętą przez siebie stawkę 23%
VAT.
(…)
Po otwarciu złożonych w nin. postępowaniu ofert, w toku czynności ich badania,
Zamawiający po zapoznaniu się ze stanowiskiem jednego z Wykonawców, uzyskanym
w
trybie wyjaśnień treści oferty oraz po wnikliwej analizie orzecznictwa, ustalił, że niniejsze
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą polegającą na błędnym
określeniu przez Zamawiającego wysokości stawki podatku VAT dla przedmiotu zamówienia,
tj. rodzaj robót: Gazy medyczne, w branży sanitarnej. Zgodnie z ugruntowana linią
orzeczniczą, wykonanie robót budowlanych i dostawa sprzętu medycznego, stanowią
bowiem dwa odrębne świadczenia i w taki sposób powinny zostać prawidłowo
opodatkowane. P
owyższe oznacza, że roboty budowlane w zakresie wykonania instalacji
gazów medycznych winny prawidłowo być opodatkowane wg preferencyjnej stawki VAT, tj.
8%, a pozostałe roboty budowlane – wg standardowej stawki – 23 % VAT (por. wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 czerwca 2011 r., sygn.. akt I FSK 958/10,
Wyrok KIO z dnia 03.12.2014 r., sygn.. KIO 2433/14, 0112-KDIL1-3.4012.460.2018.2.AP
Interpretacja indywidualna Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej). Wobec zaistnienia
przedmiotowej pomyłki, złożone przez Wykonawców w nin. postępowaniu oferty, stały się
nieporównywalne, ponieważ część Wykonawców, wskutek wprowadzenia w błąd przez
Zamawiającego, przyjęło do wyceny stawkę 23% VAT dla całości przedmiotu zamówienia,
natomiast jeden z Wykonawców – przyjął dla rodzaju robót: Gazy medyczne, w kosztorysie
branży sanitarnej, stawkę 8% VAT.
Zgodnie z art. 286 ust. 1 ustawy Pzp, wszelkie zmiany treści SWZ powinny być dokonywane
przed upływem terminu składania ofert, wobec czego Zamawiający nie mógł dokonać zmiany
stawki podatku VAT wskazanej w dokumentach zamówienia. Jednocześnie Zamawiający nie
miał podstaw prawnych do poprawienia w ofertach Wykonawców, którzy przyjęli stawkę 23%
VAT dla całości zamówienia, ponieważ Wykonawcy ci, kierowali się wiążącymi wytycznymi
Zamawiającego, zawartymi w dokumentach zamówienia.
Błędnie zastosowana stawka podatku VAT wskutek wprowadzenia przez Zamawiającego,
Wykonawców w błąd, co do wysokości tej stawki dla poszczególnych robót wchodzących
w
skład przedmiotu zamówienia, stanowi wadliwość postępowania niepodlegającą
poprawieniu, ponieważ prowadzi do błędu w obliczeniu ceny ofert.
(…) W toku badania ofert złożonych w nin. postępowaniu, Zamawiający ustalił, iż opis
przedmiotu zamówienia, na który składał się m.in. projekt budowlany, projekt wykonawczy,
STWiORB oraz przedmiary, sporządzone zostały w sposób niejednoznaczny i nieprecyzyjny.
Dopiero na etapie badania ofert, Zamawiający stwierdził, iż oferty złożone przez
Wykonawców w nin. postępowaniu zostały skalkulowane na podstawie błędnych założeń,
nieadekwatnych do faktycznych potrzeb Zamawiającego. Rozbieżności w ofertach
Wykonawców dotyczyły m.in. różnych ilości paneli medycznych wycenionych przez
Wykonawców. (…)
Nie jest możliwe dokonanie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w sytuacji, gdy
złożone oferty nie dają się obiektywnie porównać. Takie działanie naruszałoby zasadę
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp z
amawiający unieważnia postępowanie
o
udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego.
Oceniając czynność unieważnienia przedmiotowego postępowania na wstępie należy
wskazać, że kwestia stawki podatku VAT nie była jedyną podstawą faktyczną tego
unieważnienia. Zgodnie z przedstawioną przez zamawiającego informacją, drugą z tych
podstaw było niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie ilości paneli
medycznych, co doprowadziło do tego, że poszczególni wykonawcy skalkulowali różne ilości
tych paneli.
Okoliczność ta nie została objęta zarzutami odwołania. Podkreślenia wymaga,
że jeśli odwołujący chciał doprowadzić do unieważnienia czynności unieważnienia
postępowania, to powinien zakwestionować wszystkie podstawy faktyczne tej czynności.
Skoro tego nie zrobił, Izba nie mogła oceniać unieważnienia w zakresie szerszym niż objęty
odwołaniem, zgodnie bowiem z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu. Zarzut natomiast określa nie tylko wskazana
w
odwołaniu podstawa prawna, ale również okoliczności faktyczne, w których odwołujący
upatruje
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy. Izba nie oceniała zatem, czy
kwestia
ilości paneli medycznych stanowi zasadną podstawę unieważnienia postępowania.
W tej sytuacji unieważnienie postępowania w tym zakresie, jako niezaskarżone, stało się
ostateczne i już tylko z tego powodu Izba nie mogłaby nakazać zamawiającemu
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania.
W odniesieniu do uniewa
żnienia postępowania z uwagi na błędne wskazanie stawki
podatku VAT, n
ie jest sporne między stronami, że stawka 23% dla całego przedmiotu
zamówienia jest nieprawidłowe oraz że gazy medyczne podlegają stawce preferencyjnej.
Istotą sporu było to, czy ta błędna stawka została przez zamawiającego wskazana
w
dokumentach zamówienia w sposób wpływający na sporządzenie ofert i czy błąd ten mógł
zostać wyeliminowany bez unieważnienia postępowania.
Oceniając powyższą kwestię Izba wzięła pod uwagę, że postanowienia SWZ należy
czytać całościowo. Zamawiający wskazał w tych postanowieniach stawkę podatku VAT dla
przedmiotu zamówienia, nie ma natomiast rozstrzygającego znaczenia, w którym miejscu
SWZ to zrobił. Izba nie podziela stanowiska odwołującego, jakoby dyspozycja co do
oczekiwanej przez Zamawiającego stawki podatku VAT powinna być określona
bezpośrednio w formularzu ofertowym bądź w części SWZ dotyczącej sposobu obliczenia
ceny, a wskazanie tej stawki
w innym miejscu dokumentacji zamówienia (w tym przypadku
w
kosztorysach ślepych) jest pozbawione znaczenia.
Podkreślenia wymaga, że w rozdz. 3 SWZ zamawiający wprost wskazał, że
s
zczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera dokumentacja projektowa, specyfikacja
techniczna wykonania i odbioru robót oraz przedmiary robót, które stanowią załącznik nr
1 do SWZ
, a kosztorysy ślepe stanowiły element tego załącznika. Nie ulega zatem
wątpliwości, że kosztorysy ślepe – nawet jeśli nie były samodzielną podstawą kalkulacji ceny
ofertowej oferty
– to stanowiły część dokumentacji zamówienia. Zasadne jest więc założenie,
że wykonawcy, działając w zaufaniu do poprawności tej dokumentacji, brali pod uwagę treść
kosztorysów ślepych, w przekonaniu, że niedostosowanie oferty do wskazanej w nich stawki
podatku VAT może skutkować dla nich negatywnymi konsekwencjami. O wpływie
zamieszczenia stawki podatku VAT w kosztorysach ślepych na sporządzenie ofert może
świadczyć fakt, że aż pięciu z sześciu wykonawców uwzględniło to wskazanie w swoich
ofertach.
Z kolei skalkulowanie ofert przy zastosowaniu różnych stawek VAT skutkowało
niepoprawnością i nieporównywalnością ofert, co mogło mieć wpływ na wynik postępowania.
W ocenie Izby,
popełnionego przez zamawiającego błędu polegającego na
wskazaniu w kosztorysie ślepym dla branży sanitarnej nieprawidłowej stawki podatku VAT,
nie da się wyeliminować w sposób zgodny z prawem inaczej niż przez unieważnienie
postępowania. W zaistniałej sytuacji nie ma możliwości poprawienia ofert wykonawców,
którzy dostosowali się do wskazania zamawiającego. O poprawieniu oferty w zakresie stawki
podatku VAT może być bowiem mowa przypadku, gdy zamawiający wskazuje w SWZ
prawidłową stawkę tego podatku, a wykonawca składa ofertę niezgodną z tym wskazaniem.
Nie ma natomiast żadnych podstaw do poprawienia oferty odpowiadającej nieprawidłowej
treści dokumentacji zamówienia. Nie można też odrzucić ofert wykonawców, którzy
skalkulowali oferty kierując się wytycznymi przedstawionymi przez zamawiającego
w dokumentach
zamówienia – odrzucenie takich ofert stanowiłoby naruszenie
podstawowych zasad
udzielania zamówień publicznych.
Następnie stwierdzić należy, że o zasadności odwołania nie może świadczyć sam
fakt, że w uzasadnieniu unieważnienia postępowania zamawiający nie podał wprost przepisu
prawa, który stanowiłby podstawę ewentualnego unieważnienia zawartej umowy. Braki
uzasadnienia w tym zakresie nie mogą być uznane za dyskwalifikującego, biorąc pod uwagę,
że zamawiający wskazał okoliczności faktyczne prowadzące do takiego skutku. Zamawiający
podał, że oferty były nieporównywalne oraz że wybór oferty naruszałby zasady udzielania
zamówień, wskazał więc, że popełniony błąd miał potencjalny wpływ na wynik postępowania.
Ponadto, wbrew twierdzeniom o
dwołującego, katalog podstaw unieważnienia postępowania
nie ogranicza się wyłącznie do podstaw wskazanych w art. 457 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący pominął, że art. 457 ust. 5 tej ustawy daje możliwość unieważnienia umowy na
podstawie art. 70
Kc
, czyli w przypadku niezgodnego z prawem wpływu na wynik
postępowania. Odwołujący nie zakwestionował możliwości unieważnienia postępowania
z
powodu jego wadliwości polegającej na wskazaniu niezgodnej z prawem stawki podatku
VAT, nie tylko
przekładającej się na ceny ofert, ale również powodującej niezgodność
niektórych ofert z przepisami prawa, co w konsekwencji ma znaczenie dla wyniku
postępowania.
Wobec powyższego, przyjmując nawet, że uzasadnienie unieważnienia
postępowania mogłoby być w warstwie prawnej bardziej szczegółowe, to wskazane w tym
uzasadnieniu
okoliczności faktyczne potwierdzają konieczność takiego unieważnienia.
Z kolei
uwzględnienie odwołania tylko z powodu mankamentów tego uzasadnienia, które nie
mają zasadniczego znaczenia, byłoby niecelowe, gdyż i tak finalnie nie ma innego sposobu
zakończenia przedmiotowego postępowania, niż jego unieważnienie.
Wobec niestwierdzenia naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy
odwołanie podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pzp oraz § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami Odwołującego.
Przewodnicząca:
……………………