KIO 3291/24 WYROK Warszawa, dnia 7 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 09.12.2024

Sygn. akt  KIO 3291/24  

WYROK  

Warszawa, dnia 7 października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:  

Przewodniczący: 

Andrzej Niwicki 

Protokolant: 

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 października 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2024 r. przez Unitypartners Sp. z o.o. z siedzibą 

w Poznaniu 

 w  postępowaniu prowadzonym przez Narodowy Bank Polski (NBP) siedzibą w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy  Suntar  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Tarnowie  przystępującego  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  A. Umarza postępowanie w zakresie zarzutów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia 

wobec ich bezprzedmiotowości. 

B. 

Oddala    odwołanie  w  pozostałym  zakresie  tj.  zarzutów  podniesionych  wobec 

pozacenowych kryteriów oceny ofert. 

Kosztami postępowania obciąża  Unitypartners Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu i zalicza 

w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (słownie: piętnaście tysięcy 

złotych) uiszczoną przez tego wykonawcę  tytułem wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący:       ………………………… 


Sygn. akt KIO 3291/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie 

zamówienia pn.:  „Zakup sprzętu komputerowego dla jednostek organizacyjnych NBP”.  

Przedmiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowego sprzętu komputerowego, w tym: 

notebooków menadżerskich, notebooków podstawowych, monitorów ekranowych 27’’2K, 

monitorów ekranowych 32’’4K. Przedmiot zamówienia podzielono na cztery części, 

opisanych w Rozdz. 4 SWZ. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w DzUUE:  514778-

2024 Nr Dz.U. S: 167/2024 Data: 28/08/2024  

Unitypartners Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego 

polegających na sporządzeniu Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) z naruszeniem:  

 •      art. 16 pkt 1 i 3 Pzp tj. obowiązku przygotowania postępowania w sposób zapewniający 

zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz proporcjonalny,  

 W zakresie opisu sposobu oceny ofert w ramach kryteriów pozacenowych naruszenie:  

 • 

art. 17 ust 1 oraz 2 Pzp przez zastosowanie w postępowaniu w celu wyboru oferty 

najkorzystniejszej kryteriów w sposób nie zapewniających najlepszej jakości, uzasadnionej 

charakterem zamówienia i nie prowadzących do uzyskania najlepszych efektów zamówienia 

w stosunku do poniesionych nakładów,  

• 

art. 239 ust 2 Pzp  przy zastosowaniu kwestionowanych kryteriów oceny 

prowadzących do uznania za najkorzystniejszą ofertę, która nie przedstawia 

najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny,  

• 

art. 241 ust 3 Pzp przez zastosowanie kryteriów oceny ofert, które w istocie odnoszą 

się nie do przedmiotu zamówienia, tj. jakościowych cech przedmiotowych produktów, ale do 

produktu jednego producenta (HP),  

• 

art. 242 ust. 2 pkt Pzp, przez określenie kryterium oceny ofert w sposób, który nie 

premiuje faktycznie produktu lepszego,  

 W zakresie opisu przedmiotu zamówienia naruszenie:  

 • 

art. 16 pkt 1 i 3 Pzp tj. obowiązku przygotowania Postępowania w sposób 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz 

proporcjonalny,  

• 

art. 17 ust 1 oraz 2 Pzp przez zastosowanie w postępowaniu wymagań objętych 

zarzutami odwołania nie zapewniających najlepszej jakości, uzasadnionej charakterem 

zamówienia i nie prowadzących do uzyskania najlepszych efektów zamówienia w stosunku 

do poniesionych nakładów,  


• art. 99 ust 2 Pzp przez sporządzenie SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w 

sposób ograniczający konkurencję, przez taki dobór wymagań objętych zakresem 

zaskarżenia, które stanowią nieuzasadnioną barierę w dostępie do postępowania przy 

jednoczesnym braku uzasadnienia obiektywnymi przyczynami wprowadzenia takich 

ograniczeń.  

Wniósł o uwzględnienie Odwołania i zmianę SWZ w zakresie kryteriów oceny ofert, a także 

wymagań granicznych opisu przedmiotu zamówienia zgodnie z żądaniami zawartymi w 

uzasadnieniu odwołania.  

 Kwestionowane postanowienia SWZ pozbawiają Odwołującego możliwości uzyskania 

zamówienia publicznego i jego realizacji na najkorzystniejszych dla Zamawiającego 

warunkach.  

UZASADNIENIE  

Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia i warunki i zasady realizacji określono w 

Projektowanych postanowieniach umowy Zał Nr 6 do SWZ, dla każdej z czterech części 

zamówienia.   

Szczegółową specyfikację techniczną Sprzętu z wyspecyfikowaniem rodzaju, minimalnych 

technicznych wymagań i ilości przedstawiono w:  

Uszczegółowieniu „Formularza ofertowego” Części I zamówienia, Zał Nr 4A do SWZ;  

Uszczegółowieniu „Formularza ofertowego” Cz. II zamówienia, Zał Nr 4B do SWZ;  

Uszczegółowieniu „Formularza ofertowego” Cz. III zamówienia, Zał Nr 4C do SWZ;  

Uszczegółowieniu „Formularza ofertowego” Cz. IV zamówienia, Zał Nr 4D do SWZ.  

2.  Zgodnie z SWZ Zamawiający przewiduje dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej 

przy zastosowaniu następujących kryteriów oceny ofert: 

W odniesieniu do kryterium Dodatkowe funkcjonalności sprzętu ocena będzie dokonywana w 

wg wzoru. 


  4.1 Zasady dotyczące określania pozacenowych kryteriów oceny ofert w postępowaniach  

Zarówno Dyrektywy Wspólnotowe, jak i przepisy ustawy Pzp wskazują na obligatoryjny ścisły 

związek kryterium oceny ofert z przedmiotem zamówienia.  

Zgodnie z Dyrektywą  - Art. 67 Kryteria udzielenia zamówienia - instytucje zamawiające 

opierają udzielanie zamówień publicznych na ofercie najkorzystniejszej ekonomicznie. Z 

kolei kryteria związane z przedmiotem danego zamówienia publicznego mogą np. 

obejmować jakość, w tym wartość techniczną, właściwości estetyczne i funkcjonalne, 

dostępność, projektowanie dla wszystkich użytkowników, cechy społeczne, środowiskowe i 

innowacyjne, handel i jego warunki.   

Wybór kryteriów nie może być dowolny i zależny od nieograniczonego uznania 

zamawiającego. Muszą one mieć charakter obiektywny, nienaruszający zasady równego 

traktowania wszystkich wykonawców.  Jak wskazuje orzecznictwo:  

KIO 1611/18 Określenie przez Zamawiającego kryterium oceny ofert, z którego już na etapie 

publikacji SIWZ wynika, że konkretny wykonawca otrzyma maksymalną ilość punktów w 

danym kryterium narusza przepisy art. 91 ust. 2 pzp w zw. z art. 7 ust. 1 tj. obowiązek 

określenia kryteriów oceny ofert powiązanych z przedmiotem zamówienia z poszanowaniem 

zasady jawności, równego traktowania, zapewnienia uczciwej konkurencji i 

proporcjonalności. Zamawiający nie posiada w tym zakresie nieograniczonej swobody 

wyboru. Kryteria oceny ofert nie mogą dyskryminować wykonawców, zdolnych do realizacji 

przedmiotu zamówienia oraz muszą zapewniać wykonawcom możliwość efektywnej i 

uczciwej konkurencji.  KIO 1029/16, O ile istotą kryteriów oceny ofert innych niż cena jest 

przyznanie dodatkowej punktacji rozwiązaniu preferowanemu przez danego zamawiającego, 

o tyle promowanie danego rozwiązania musi znajdować uzasadnienie w obiektywnych 

potrzebach zamawiającego i nie może naruszać zasady uczciwej konkurencji w 

postępowaniu o zamówienie publiczne. podobnie: KIO 1611/18. 

 Tymczasem Zamawiający w sposób oczywisty preferuje jednego wykonawcę i dąży do tego, 

aby po raz kolejny ten właśnie wykonawca świadczył na jego rzecz usługi kolokacji.  (…) 

Określenie kryterium oceny ofert, z którego już na etapie publikacji SWZ wynika, że 

konkretny wykonawca otrzyma maksymalną ilość pkt w danym kryterium narusza pzp tj. 

obowiązek określenia kryteriów oceny ofert powiązanych z przedmiotem zamówienia z 

poszanowaniem zasady jawności, równego traktowania, zapewnienia uczciwej konkurencji i 

proporcjonalności. Zamawiający nie posiada nieograniczonej swobody wyboru. Kryteria 

oceny ofert nie mogą dyskryminować wykonawców, zdolnych do realizacji przedmiotu 

zamówienia oraz muszą zapewniać wykonawcom możliwość efektywnej i uczciwej 

konkurencji. Komentarzu do ustawy Prawo zamówień publicznych red. H.Nowaka UZP 

Warszawa 2021 s. 748: Swoboda przyznana zamawiającym w zakresie wyboru kryteriów 


ocen ofert może być realizowana tylko przy założeniu, że wybór dokonywany przez 

zamawiających nie jest arbitralny i że wybrane kryteria nie naruszają prawa. /…/ 

W orzeczeniu KIO 3667/21 z 7 stycznia 2022 r. Izba podkreśla, że istotą zamówień 

publicznych jest stworzenie transparentnego, jasnego i przejrzystego modelu 

gospodarowania środkami publicznymi. Zamawiający w ramach zamówień publicznych nie 

rozporządzają własnym mieniem, wedle własnych osobistych preferencji czy powiązań, ale 

mieniem publicznym. Ustawodawca wyraźnie wskazuje, iż takie dysponowanie mieniem 

publicznymi, środkami publicznymi powinno mieć na celu dążenie do uzyskania zamówienia 

reprezentującego najlepszy możliwy stosunek jakości do ceny z perspektywy zaspokojenia 

potrzeb leżących w interesie publicznym (lokalnym). Konieczne jest przy tym zapewnienie, 

aby przy zaspokajaniu owych potrzeb publicznych zachowana była zasada wolności 

gospodarczej i możliwości dostępu do wykonywania zadań publicznych na 

niedyskryminacyjnych warunkach przez przedsiębiorców działających na rynku.  

 (…) Nie ulega wątpliwości, że kryteria pozacenowe to określone parametry/właściwości 

dotyczące przedmiotu zamówienia. /…/ 

Wprowadzenie kryterium pozacenowego może mieć potencjalnie charakter dyskryminujący i 

powodować ograniczenie dostępu do zamówienia podmiotom działającym na rynku. 

Uzasadnieniem potencjalnie dyskryminującego pozacenowego kryterium ofert jest właśnie 

wykazanie przez instytucje publiczne rzeczywistych i uzasadnionych potrzeb jakie mają być 

zrealizowane w interesie publicznym. Nie chodzi jednakże o ogólne stwierdzenie 

zamawiającego, iż otrzymuje lepszą jakość, bardziej zaspokaja swoje potrzeby, ale o 

wskazanie w jaki sposób dane kryterium pozacenowe przekłada się na lepszy jakościowo, 

technicznie czy funkcjonalnie przedmiot zamówienia. Bez identyfikacji ulepszonej wartości 

gospodarczej świadczenia, jakie otrzyma zamawiający poprzez zastosowanie określonych 

kryteriów pozacenowych, ich wprowadzenie jest wyłącznie czynnością pozorną, a tym 

samym powoduje nieuzasadnione dyskryminowanie wykonawców działających na rynku. 

Izba uznała, że Zamawiający w żaden sposób nie wykazał czemu służyć mają wprowadzone 

kryteria. Innymi słowy, Zamawiający nie uzasadnił jakie dodatkowe korzyści związane z 

jakością przedmiotu zamówienia zostaną uzyska poprzez zawężenie zakresu wymaganych 

parametrów technicznych nawierzchni, a tym samym potencjalne ograniczenie dostępu do 

zamówienia wykonawcom działających na rynku.  

/…/ 

4.1. Zarzuty dotyczące pozacenowych kryteriów oceny ofert  - Parametr techniczny 1 – 

Szyfrowany kontroler fizycznie odizolowany oraz BIOS posiadający mechanizm samokontroli 

i samoczynnej autonaprawy  

Zamawiający przyznaje w ramach tego kryterium dodatkowych 7 pkt w odniesieniu do tej 

funkcjonalności.  


Odwołujący wskazuje, że wartości parametrów od których możliwe jest uzyskanie 

dodatkowej punktacji wskazują wprost na produkty konkretnego producenta HP, który jako 

jedyny uzyskuje dodatkową punktację. Lista komputerów oferujących takie rozwiązanie jest 

dostępna pod linkiem producenta HP.  Link: 

https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf. aspx/ 

4AA8-3644

 ENW.pdf   

 Modyfikacja, o jaką wnosi Wykonawca pozwoli na przywrócenie konkurencyjności 

postępowania i nie spowoduje, że punktacja zostanie przyznana produktom, które utracą 

walory z powodu których Zamawiający zdecydował się na dodatkową punktację i preferencje 

jakościowe. Aktualnie aż 7% wartości kryterium uzyskuje konkretny produkt konkretnego 

producenta, przy czym co należy podkreślić, wartości punktowanych parametrów 

technicznych nie uzasadniają takiej dodatkowej punktacji.  

 Uwzględniając fakt, że beneficjentem punktacji w całości może być tylko jeden konkretny 

produkt wydaje się oczywistym, że aktualne zasady punktacji pełnią w istocie wyłącznie 

funkcję ograniczenia konkurencyjności i przekładają się bezpośrednio na wynik 

postępowania (urządzenia tej samej klasy posiadają bardzo zbliżone ceny).   

 Warto zauważyć, że przyznanie nieadekwatnie wysokiej punktacji za cechy techniczne 

produktu w praktyce uniemożliwia konkurowanie z produktem idealnie dopasowanym do 

potrzeb Zamawiającego i w praktyce eliminuje produkty podobnej klasy, z reguły takie 

produkty mają dość podobne ceny, a już z pewnością nieodbiegające aż o prawie 7 procent.  

 Mając powyższe na względzie Odwołujący wnosi o zmianę zasad punktacji dodatkowej w 

kryterium oceny Dodatkowe funkcjonalności w sposób gwarantujący konkurencyjność przy 

poszanowaniu uzasadnionych interesów Zamawiającego.  

Zamawiający w SWZ, w Formularzu Technicznym Oferty - Część I zamówienia, parametr 

Zabezpieczenia, zawarł zapisy odnoszące się do podstaw punktacji w ramach kryterium 

oceny ofert „Parametry techniczne”: „Lp. 35*** Parametr techniczny 1  

Notebook wyposażony w:  

zintegrowany z płytą główną szyfrowany kontroler fizycznie odizolowany, 

odpowiedzialny za weryfikację i ochronę BIOS oraz jego samoczynną naprawę w przypadku 

nieautoryzowanego jego nadpisania lub uszkodzenia.  -  BIOS posiadający mechanizm 

samokontroli i samoczynnej autonaprawy, działający automatycznie przy każdym 

uruchomieniu komputera, który sprawdza integralność i autentyczność uruchamianego 

podsystemu BIOS oraz musi chronić Master Boot Record (MBR) oraz GUID Partition Table 

(GPT) przed uszkodzeniem lub usunięciem. Weryfikacja poprawności BIOS musi się 

odbywać z wykorzystaniem zintegrowanego z płytą główną szyfrowanego kontrolera 

fizycznie odizolowanego, o którym mowa w wyżej.”  


oraz analogicznie dla części II zamówienia:  

„Lp. 36*** Parametr techniczny 1  

Notebook wyposażony w:  

zintegrowany z płytą główną szyfrowany kontroler fizycznie odizolowany, 

odpowiedzialny za weryfikację i ochronę BIOS oraz jego samoczynną naprawę w przypadku 

nieautoryzowanego jego nadpisania lub uszkodzenia. - BIOS posiadający mechanizm 

samokontroli i samoczynnej autonaprawy, działający automatycznie przy każdym 

uruchomieniu komputera, który sprawdza integralność i autentyczność uruchamianego 

podsystemu BIOS oraz musi chronić Master Boot Record (MBR) oraz GUID Partition Table 

(GPT) przed uszkodzeniem lub usunięciem. Weryfikacja poprawności BIOS musi się 

odbywać z wykorzystaniem zintegrowanego z płytą główną szyfrowanego kontrolera 

fizycznie odizolowanego, o którym mowa w wyżej.”  

Powyższe postanowienia SWZ wskazują bezpośrednio na konkretne rozwiązania tylko 

jednego producenta, tj. HP. które producent nazywa: „HP Sure Recover”.  

Punkt 35 dla części I i punkt 36 dla części II odnosi się do zastosowanego przez producenta 

kontrolera: „HP Endpoint Security Controller (HP ESC)”.  

Aktualne postanowienia SWZ są naruszeniem naczelnych zasad postępowania, takich jak 

zasada proporcjonalności i obowiązku prowadzenia postępowania z zachowaniem uczciwej 

konkurencji i równego traktowania Wykonawców.   

Rozwiązania techniczne zawarte w OPZ wskazują jednoznacznie na konieczność 

zaoferowania komputera z konkretnej, wysokiej półki cenowej przy czym rozwiązania tej 

klasy posiada kilku producentów gwarantując pełną konkurencyjność postępowania, która 

prowadzi do wyboru oferty najkorzystniejszej.  

Tymczasem w chwili obecnej postanowienia SWZ ograniczają:  

po pierwsze w ogóle możliwość zaoferowania komputerów przenośnych innych 

producentów niż HP (wymagania graniczne o których mowa poniżej) a ponadto   

nawet w przypadku usunięcia tych wymagań eliminujących konkurencyjność, 

pozostawienie jako punktowanych parametrów o których mowa powyżej, wciąż powoduje, że 

jedynym producentem którego produkty będą punktowane w ramach tak określonego 

kryterium oceny ofert będzie producent HP.  Przywołane powyżej postanowienia SWZ 

odnoszące się do punktacji w ramach kryterium oceny ofert  (których suma stanowi aż 7% 

wagi kryterium), wprost wskazuje na całkowitą niekonkurencyjność ofert Wykonawców, 

którzy chcieliby zaoferować sprzęt innego niż HP producenta (o ile usunięto by aktualne 

całkowite ograniczenie konkurencji). Wykonawcy ci, po złożeniu oferty sprzętu producenta 

innego niż HP tracą automatycznie 7% wagi kryteriów a ich oferta nie ma w tej sytuacji 

żadnych realnych szans na uzyskanie zamówienia a ofertowanie z innymi niż HP produktami 


staje się całkowicie nieuzasadnione ekonomiczne i bezcelowe a konkurencyjność przetargu 

całkowicie pozorna i fikcyjna.  

Funkcjonalności o których mowa nie stanowią rozwiązań które uzasadniają punktację 

dodatkową w ramach jakościowego kryterium oceny, a ponadto mamy do czynienia z 

produktami tej samej półki cenowej, co wyklucza aby możliwe było realnie obniżenie przez 

konkurentów ceny tak aby konkurowanie było realne i możliwe.  

Odwołujący argumentuje poniżej:  

Parametr techniczny 1:  

BIOS posiadający mechanizm samokontroli i samoczynnej autonaprawy, działający 

automatycznie przy każdym uruchomieniu komputera, który sprawdza integralność i 

autentyczność uruchamianego podsystemu BIOS oraz musi chronić Master Boot Record 

(MBR) oraz GUID Partition Table (GPT) przed uszkodzeniem lub usunięciem. Rozwiązanie 

takie jest szeroko stosowane przez producentów notebooków, i w przypadku takiego 

rozwiązania w chwili wykrycia naruszeń spójności głównego BIOS następuje jego 

odtworzenie z zapasowej kopii BIOS. Kopia zapasowa może być przechowywana w kilku 

miejscach – na wbudowanym dysku SSD lub na zewnętrznej pamięci masowej USB w 

przypadku gdy nie wykryto jej na dysku SSD.  

Porównanie zawartości głównego BIOS z zapasowym następuje każdorazowo przy 

aktualizacji BIOS, dodatkowo w tym momencie następuje też weryfikacja sygnatur 

bezpieczeństwa BIOSu głównego oraz zapasowego.  Pozwala to jednoznacznie potwierdzić 

zgodność nowo zapisanych wartości pamięci z plikami udostępnionymi przez producenta, 

oraz poprzez fakt iż kość zapasowa jest aktualizowana tylko we wcześniej opisanym trybie – 

należy uznać pamięć zapasową za wzorcową dla głównej.  

Po wykryciu niespójności następuje proces odtworzenia zawartości BIOS z kopii zapasowej, 

który po odczycie kopii zapasowej powoduje odtworzenie głównego BIOS oraz weryfikację 

sum kontrolnych w celu potwierdzenia poprawnego odtworzenia. Proces ten nie powoduje 

zmiany ustawień BIOS wprowadzonych przez administratora.  

Metoda taka jest standardem rynkowym oraz jest szeroko stosowana przez producentów 

komputerów przenośnych.   

4.2. Zarzuty dotyczące pozacenowych kryteriów oceny ofert Parametr techniczny 3 –  

rozwiązanie zaimplementowane na poziomie BIOS  

Zamawiający w SWZ, w Formularzu Technicznym Oferty - Część I zamówienia, parametr 

Zabezpieczenia, zawarł zapisy odnoszące się do podstaw punktacji w ramach kryterium 

oceny ofert „Parametry techniczne”:  

„Lp. 37***  

 Parametr techniczny 3  


Rozwiązanie zaimplementowane na poziomie BIOS, działające niezależnie od istniejącego 

systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze i danych zainstalowanych na dysku 

twardym komputera, umożliwiające bezpieczne, zautomatyzowane odzyskiwanie obrazu 

systemowego zainstalowanego w komputerze oparte o wbudowanego trwale w płytę główną 

komputera, odizolowanego, niezależnego, modułu wewnętrznej pamięć masowej, na której 

lokalnie znajduje się kopia obrazu systemowego, dzięki czemu cały proces przywrócenia 

systemu operacyjnego. Rozwiązanie musi zapewniać integralność instalowanego obrazu 

systemu operacyjnego za pomocą za pomocą publicznego klucza kryptograficznego. 

Rozwiązanie to powinno również umożliwiać administratorowi jego zdalną konfigurację na 

poziomie BIOS z wykorzystaniem dedykowanej wtyczki dla System Center Configuration 

Manager (SCCM) lub za pomocą dedykowanej biblioteki skryptów PowerShell integrujących 

to rozwiązanie z innymi konsolami zarządzającymi. Przywrócenie obrazu systemu 

operacyjnego musi się odbywać z wykorzystaniem zintegrowanego z płytą główną 

szyfrowanego dedykowanego kontrolera fizycznie odizolowanego, odpowiedzialnego i 

dedykowanego do zarządzania funkcjami bezpieczeństwa.”  

„Lp. 38***  

Parametr techniczny 3  

Rozwiązanie zaimplementowane na poziomie BIOS, działające niezależnie od istniejącego 

systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze i danych zainstalowanych na dysku 

twardym komputera, umożliwiające bezpieczne, zautomatyzowane odzyskiwanie obrazu 

systemowego zainstalowanego w komputerze oparte o wbudowanego trwale w płytę główną 

komputera, odizolowanego, niezależnego, modułu wewnętrznej pamięć masowej, na której 

lokalnie znajduje się kopia obrazu systemowego, dzięki czemu cały proces przywrócenia 

systemu operacyjnego. Rozwiązanie musi zapewniać integralność instalowanego obrazu 

systemu operacyjnego za pomocą za pomocą publicznego klucza kryptograficznego. 

Rozwiązanie to powinno również umożliwiać administratorowi jego zdalną konfigurację na 

poziomie BIOS z wykorzystaniem dedykowanej wtyczki dla System Center Configuration 

Manager (SCCM) lub za pomocą dedykowanej biblioteki skryptów PowerShell integrujących 

to rozwiązanie z innymi konsolami zarządzającymi. Przywrócenie obrazu systemu 

operacyjnego musi się odbywać z wykorzystaniem zintegrowanego z płytą główną 

szyfrowanego dedykowanego kontrolera fizycznie odizolowanego, odpowiedzialnego i 

dedykowanego do zarządzania funkcjami bezpieczeństwa.”  

Powyższe postanowienia SWZ wskazują bezpośrednio na konkretne rozwiązania tylko 

jednego producenta, tj. HP. które producent nazwał: HP Sure Recover.  

Punkt 37 dla części I i punkt 38 dla części II odnosi się do powiązanego ze wspomnianym 

kontrolerem rozwiązania: „HP Sure Recover with Embedded Reimaging”.  

W chwili obecnej zapisy SWZ ograniczają:  


- w ogóle możliwość zaoferowania komputerów przenośnych innych producentów niż HP 

(wymagania graniczne o których mowa niżej w kolejnych pytaniach) a ponadto   

- nawet w przypadku usunięcia tych wymagań, pozostawienie jako punktowanych 

parametrów, wciąż powoduje, że jedynym produktem punktowanym w ramach kryterium 

oceny ofert będzie HP.   

Przywołane powyżej postanowienia SWZ odnoszące się do punktacji w ramach kryterium 

oceny ofert  (których suma stanowi aż 7% wagi kryterium), wprost wskazuje na całkowitą 

niekonkurencyjność ofert Wykonawców, którzy chcieliby zaoferować sprzęt innego niż HP 

producenta (o ile usunięto by aktualne całkowite ograniczenie konkurencji). Wykonawcy ci, 

po złożeniu oferty sprzętu producenta innego niż HP tracą automatycznie 7% wagi kryteriów 

a ich oferta nie ma w tej sytuacji żadnych realnych szans na uzyskanie zamówienia a 

ofertowanie z innymi niż HP produktami staje się całkowicie nieuzasadnione ekonomiczne i 

bezcelowe a konkurencyjność przetargu całkowicie pozorna i fikcyjna.  

Należy podkreślić, że funkcjonalności o których mowa nie stanowią rozwiązań które 

uzasadniają punktację dodatkową w ramach jakościowego kryterium oceny a ponadto to 

produkty tej samej półki cenowej co wyklucza aby możliwe było realnie obniżenie przez 

konkurentów ceny zaoferowanego asortymentu tak aby konkurowanie było realne i możliwe.  

Zgodnie z opisem kryterium oceny ofert:  

Parametr techniczny 3  

Rozwiązanie zaimplementowane na poziomie BIOS, działające niezależnie od istniejącego 

systemu operacyjnego zainstalowanego w komputerze i danych zainstalowanych na dysku 

twardym komputera, umożliwiające bezpieczne odzyskiwanie obrazu systemowego 

zainstalowanego w komputerze oparte o wydzieloną partycję recovery wbudowanego dysku 

twardego.  

Rozwiązanie takie jest szeroko stosowane przez producentów notebooków, w tym przez HP 

w konfiguracjach bez wykorzystania dodatkowego kontrolera oraz dodatkowej zewnętrznej 

pamięci.  

Zauważyć należy, iż obsługa awarii dysku twardego jest realizowana przez administratorów 

lub wewnętrzny dział wsparcia IT Zamawiającego. Zwyczajowo użytkownicy komputerów 

przenośnych, czyli pracownicy nie wykonują takich zadań, a wręcz nie jest to zezwolone – 

dodatkowym kryterium punktowanym jest czujnik otwarcia obudowy, który chroni podzespoły 

komputera – w tym dysk twardy – przed nieautoryzowanym dostępem osób postronnych 

również osób zatrudnionych, które chciałby np. wykraść dane.  

Hipotetycznie: w chwili wystąpienia awarii dysku twardego w komputerze HP, zawierającym 

zaoferowaną dodatkową pamięć pozwalającą na odzyskanie systemu – rozwiązanie HP Sure 

Recover with Embedded Reimaging istnieje możliwość przywrócenia systemu operacyjnego, 


ale przywrócenie obejmuje tylko system operacyjny w wersji producenta. Przywróceniu nie 

ulegają: sterowniki, aplikacje oraz pozostałe dane użytkownika.  

Aby przywrócić pełną funkcjonalność komputera, sprzęt taki wręcz musi wrócić do 

administratorów lub wewnętrzny działu IT Zamawiającego, aby wykwalifikowani pracownicy 

przywrócili dostęp do aplikacji, plików oraz do domeny którą skonfigurował Zamawiający.  

Świeżo przywrócony obraz systemu operacyjnego z dodatkowej pamięci HP Sure Recover 

with Embedded Reimaging nie pozwoli skorzystać z możliwości opisanej w OPZ w części SO 

– System Operacyjny.  

Podsumowując – wykorzystanie HP Sure Recover with Embedded Reimaging pozwala 

przywrócić system operacyjny, ale nadal pełen dostęp do wymaganych przez pracowników 

Zamawiającego narzędzi pracy jest realizowany przez administratorów lub wewnętrznego 

działu wsparcia IT. Podkreśla to bezzasadność punktowania dodatkowo tego rozwiązania.  

Mając powyższe na względzie Odwołujący wnosi o usunięcie w całości kryteriów dodatkowo 

punktowanych, opisanych w Części I zamówienia, w parametrze Zabezpieczenia jako Lp. 35, 

36 oraz 37, analogicznie dla Części II zamówienia, w parametrze Zabezpieczenia jako Lp. 

36, 37 oraz 38.  

Modyfikacje SWZ, o jakie wnosi Wykonawca w odniesieniu do kryteriów oceny ofert pozwolą 

na przywrócenie konkurencyjności postępowania a opis przedmiotu zamówienia gwarantuje 

właściwą i wysoką jakość zamawianych komputerów. Aktualnie łącznie aż 14% wartości 

kryterium uzyskuje konkretny produkt konkretnego producenta przy czym co należy 

podkreślić wartości punktowanych parametrów technicznych nie uzasadniają takiej punktacji. 

Uwzględniając że beneficjentem punktacji w całości może będzie jeden konkretny producent 

HP oczywistym jest, że aktualne zasady punktacji pełnią w istocie wyłącznie funkcję 

ograniczenia konkurencyjności i przekładają się bezpośrednio na wynik postępowania. 

Przyznanie nieadekwatnie wysokiej punktacji za cechy techniczne produktu w praktyce 

uniemożliwia konkurowanie z produktem idealnie wręcz dopasowanym do potrzeb 

Zamawiającego i w praktyce eliminuje produkty podobnej klasy, albowiem z reguły takie 

produkty mają dość podobne ceny, a już z pewnością nieodbiegające aż o łącznie 14 

procent.  

 5. Wymagania dotyczące wymagań granicznych OPZ. Zasady sporządzania opisu 

przedmiotu zamówienia. /zarzut ten według oświadczenia odwołującego stał się 

bezprzedmiotowy wobec zmiany SWZ – przyp. KIO/. 


Krajowa  Izba  Odwoławcza  ustaliła  stan  faktyczny  sprawy  na  podstawie  na  podstawie 

zgromadzonej  dokumentacji,  na  którą  składa  się  dokumentacja  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia przedłożona przez zamawiającego, stanowiska przedstawione wraz ze złożonymi 

dowodami,  a  także  stanowiska  stron  i  uczestnika  przestawione  na  rozprawie  do  protokołu 

postępowania odwoławczego prowadzonego w formie elektronicznej oraz pisemnej.  

W  niniejszej  sprawie  odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych  oraz  terminowo  został 

uiszczony wpis w wymaganej wysokości.  

Nadto, odwołanie nie podlega odrzuceniu na podstawie  art. 528 PZP. 

Izba zważyła, co następuje

W świetle ustalonego stanu faktycznego sprawy należy stwierdzić, że odwołanie nie może być 

uwzględnione. 

Sporne parametry opisujące pozacenowe kryteria oceny ofert ocenie izby nie eliminują z 

postępowania zainteresowanych wykonawców zamierzających oferować produkt innego 

producenta niż komputer przenośny firmy HP wielokrotnie przywoływany w treści odwołania. 

Kryterium na poziomie tzw. wagi 7% nie jest tak istotne, jak twierdzi odwołujący. W 

szczególności wskazanie, że pozostałe produkty z tej samej „półki cenowej” nie są w stanie 

skutecznie konkurować właśnie ceną, nie zostało potwierdzone, wszak ceny na tym 

poziomie nie są tożsame. Tym niemniej, rzeczywiście, parametr może stanowić utrudnienie 

dla rozwiązań nie dających punktacji w tym kryterium.  

Przypominając zatem, że spór nie dotyczy opisu przedmiotu zamówienia, co zdaje się 

sugerować odwołujący, lecz kryterium w wymiarze jw. skład orzekający wskazuje, że celem 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zaspokojenie uzasadnionych 

potrzeb zamawiającego, reprezentującego, co do zasady, interes publiczny, w zakresie 

wyznaczonym zadaniami realizowanymi przez zamawiającego.  

Uzasadnione potrzeby zamawiającego muszą oczywiście być realizowane w zgodzie z 

wyraźnie wyróżnionymi w ustawie Pzp zasadami, w szczególności z zasadą zapewnienia 

zachowania uczciwej konkurencji, obowiązku przygotowania postępowania w sposób 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców oraz 

proporcjonalny, najkorzystniejszej kryteriów w sposób uzasadniony charakterem zamówienia 

i prowadzący do uzyskania najlepszych efektów zamówienia w stosunku do poniesionych 

nakładów (art. 16 i 17 pzp).  

Zamawiający uzasadnia zastosowanie kwestionowanego kryterium względami 

bezpieczeństwa, którego poziom ma być relatywnie zwiększony i rzeczywiście premiowany 

w kryterium pozacenowym. Wskazuje w tym względzie na potrzebę minimalizowania ryzyka 


niedostępności do użytkowanego systemu z zewnątrz, szybkiego przywrócenia działania, 

aktywnej ochrony, wyższej odporności systemu, możliwości szybkiego wykrycia i naprawy. 

Takich walorów upatruje w rozwiązaniu preferowanym uznając je nawet za wyjątkowe, 

bezpieczniejsze wobec odzyskiwania systemu z dodatkowego odizolowanego dysku, a przy 

tym odporniejsze na cyberataki z zewnątrz. 

Stwierdza przy tym, że nie kwestionuje przy tym innych dostępnych na rynku IT, rozwiązań. 

Skład orzekający uznaje za przekonujące  i uzasadnione stanowisko zamawiającego co do 

przyczyn wprowadzenia do specyfikacji rozwiązań będących obecnie przedmiotem 

rozpatrzenia. 

Zamawiający wskazał także na rosnącą liczbę zewnętrznych ataków cybernetycznych, jakich 

doświadcza w kolejnym roku oraz wdrażanie regulacji prawnych w zakresie 

cyberbezpieczeństwa. 

Skład orzekający uznaje, że zamawiający nie naruszył przepisów ustawy pzp, w tym zasad 

udzielania zamówień publicznych opisując swoje uzasadnione potrzeby w treści opisu 

przedmiotu zamówienia, co jest okolicznością bezsporną, jak i formułując pozacenowe 

kryteria oceny ofert przez wskazanie rozwiązania preferowanego, a jednocześnie nie 

eliminując dostępu do zamówienia wykonawcom potencjalnie oferujących rozwiązania o 

podobnym zaawansowaniu technicznym i technologicznym, jakkolwiek odmiennym od 

preferowanego. 

W takim stanie rzeczy orzeczono, jak w sentencji. 

Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art. 

575 i 576  ustawy Pzp i  rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku 

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2437  ze 

zmianami),  orzekając  w  tym  zakresie  o  obciążeniu  kosztami  postępowania  odwoławczego 

odwołującego w postaci uiszczonego wpisu od odwołania. 

Przewodniczący: 

………….................