Sygn. akt: KIO 3293/24
WYROK
Warszawa, dnia 2 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Małgorzata Rakowska
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 września 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 9 września 2024 r. przez wykonawcę FBSerwis S.A.
z siedzibą w Warszawie, ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez Gminę Miasta Gdańsk – Gdański Zarząd Dróg i Zieleni,
ul. Partyzantów 36, 80-254 Gdańsk
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy „Elbudrem” A. J. i
Wspólnicy sp. j. z siedzibą w Gdańsku, ul. Maszynowa 32, 80-298 Gdańsk
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę FBSerwis S.A.
z siedzibą w Warszawie, ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszaw i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
FBSerwis S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Siedmiogrodzka 9,
01-204 Warszaw tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………..…….…….
Sygn. akt: KIO 3293/24
Uzasadnienie
Gmina Miasta Gdańsk – Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, zwana dalej „zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej
„ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na „Utrzymanie urządzeń
oświetlenia ulic i urządzeń elektrycznych na terenie Gminy Miasta Gdańska”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 13 czerwca 2024 r. pod numerem: OJ S 114/2024 349639-2024.
W dniu 9 września 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca FBSerwis S.A. z
siedzibą w Warszawie, zwany dalej „odwołującym”, wniósł odwołanie wobec czynności wyboru
oferty złożonej przez wykonawcę „Elbudrem” A. J. i Wspólnicy sp. j. z siedzibą w Gdańsku,
zwanego dalej „wykonawcą „Elbudrem”, jako najkorzystniejszej w postępowaniu, a także
wobec czynności odrzucenia oferty odwołującego, zarzucając zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp poprzez odrzucenie
oferty odwołującego z powodu rzekomej niezgodności z warunkami zamówienia,
pomimo że oferta odwołującego spełnia wszelkie warunki zamówienia ustanowione
przez zamawiającego, w szczególności:
• zamawiający w sposób nieuprawniony i niezrozumiały wywnioskował, że
odwołujący nie zamierza zatrudnić do realizacji zamówienia 11 osób na umowę
o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, posiadających uprawnienia
kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci
energetycznych, wykonujących prace związane z utrzymaniem w sprawności
technicznej urządzeń z co najmniej minimalnym wynagrodzeniem za pracę
ustalonym w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, niemniej nawet
gdyby odwołujący nie zamierzał zatrudnić tylu osób do wykonania zamówienia
(co nie znajduje oparcia w treści wyjaśnień oraz czemu odwołujący zaprzecza),
to nie ma wymogu przedmiotowego w tym zakresie w dokumentacji
postępowania,
• odwołujący zamierza wykorzystywać do realizacji zamówienia pojazd
ciężarowy z HDS, jednak nawet gdyby nie zamierzał (co nie znajduje oparcia w
treści wyjaśnień oraz czemu odwołujący zaprzecza), to nie ma wymogu
przedmiotowego w tym zakresie w dokumentacji postępowania,
• odwołujący zaoferował świadczenie usług w zakresie utrzymania punktów
oświetleniowych zgodnych z warunkami zamówienia,
a dodatkowo nieuzasadnione jest wywodzenie niezgodności oferty z warunkami
zamówienia z wyjaśnień ceny (pomimo że z wyjaśnień ceny odwołującego nie
wynika jakakolwiek niezgodność z warunkami zamówienia), w związku z czym
odrzucenie oferty było nieuprawnione i uniemożliwiło odwołującemu uzyskanie
zamówienia,
2) art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 –
3 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty odwołującego z powodu rzekomego
zaoferowania rażąco niskiej ceny, pomimo że zaoferowana przez odwołującego cena
za realizację zamówienia nie jest rażąco niska i została należycie wyjaśniona i
udokumentowana, a złożone przez odwołującego w terminie wyjaśnienia uzasadniają
podaną w ofercie cenę, w szczególności odwołujący wykazał, że za zaoferowaną cenę
jest w stanie pokryć wszystkie koszty należytego wykonania zamówienia i osiągnąć
zysk związany z jego realizacją, w tym odwołujący jest w stanie pokryć koszty, takie jak
przykładowo:
• koszty zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy 11 osób
posiadających uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji
urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, wykonujących prace związane
z utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń z co najmniej
minimalnym wynagrodzeniem za pracę ustalonym w Ustawie o
minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
• koszty zapewnienia na potrzeby realizacji zamówienia pojazdu
ciężarowego z HDS, niemniej koszt w tym zakresie i tak nie może zostać
uznany za istotną cześć składową ceny oferty,
• koszty utrzymania wszystkich punktów świetlnych, a cena jednostkowa za
utrzymanie jednego punktu świetlnego (utrzymanie urządzeń oświetlenia)
umożliwia należyte wykonanie zamówienia i została należycie wyjaśniona
i udokumentowana, przez co wyjaśnienia w tym zakresie uzasadniają
podaną w ofercie cenę,
w związku z czym odrzucenie oferty było nieuprawnione i uniemożliwiło
odwołującemu uzyskanie zamówienia
3) na wypadek uznania przez Krajową Izbę Odwoławczą, że po stronie zamawiającego
powinny powstać wątpliwości co do spełniania warunków zamówienia – art. 223 ust. 1
ustawy Pzp w art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
odwołującego do złożenia wyjaśnień co do spełniania warunków zamówienia, pomimo
że po stronie zamawiającego powinny powstać wątpliwości w tym zakresie,
4) na wypadek uznania przez Izbę, że po złożeniu wyjaśnień co do ceny oferty
odwołującego, po stronie zamawiającego powinny powstać dalsze wątpliwości w
zakresie zaoferowanej ceny – art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8
ustawy Pzp, art. 224 ust. 6 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp poprzez
zaniechanie wezwania odwołującego do złożenia dodatkowych wyjaśnień co do
zaoferowanej ceny, pomimo że po stronie zamawiającego powinny powstać
wątpliwości w tym zakresie,
Odwołujący wniósł o:
1) uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
a) unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy Elbudrem jako
najkorzystniejszej,
b) unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego,
c) dokonania ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu z uwzględnieniem
oferty złożonej przez odwołującego,
2) zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa
według spisu, który przedłożony zostanie na rozprawie (faktura).
W uzasadnieniu odwołania odwołujący podniósł m.in.:
Odnośnie zarzutu nieuprawnionego odrzucenia oferty z powodu niezgodności z
warunkami zamówienia (zarzut nr 1) odwołujący podniósł m.in., że wyjaśnienia ceny oferty nie
służą określeniu zgodności oferty z warunkami zamówienia, a mają na celu stwierdzenie, czy
możliwe jest należyte wykonanie zamówienia za cenę określoną w ofercie. W związku z tym
nie jest prawidłowe wywodzenie z wyjaśnień ceny niezgodności z warunkami zamówienia.
W punkcie 1 formularza ofertowego złożonego w postępowaniu przez odwołującego
zawarte zostało oświadczenie o przyjęciu w całości warunków i postanowień SWZ i ich
przyjęciu bez zastrzeżeń. Skoro więc odwołujący zaakceptował bez zastrzeżeń wszelkie
warunki i postanowienia wynikające z SWZ, to chciał wykonać zamówienie na warunkach
określonych przez zamawiającego w dokumentacji postępowania, w tym w szczególności w
punkcie II.4. SWZ (spełniając przy tym warunki, o których mowa w punkcie IV.1.4)3. lit. c) SWZ,
co nie było jeszcze weryfikowane w postępowaniu w stosunku do odwołującego).
Natomiast wyjaśnienia rażąco niskiej ceny nie wyznaczają treści zobowiązania
odwołującego. Taką rolę pełni oferta i dokumenty załączane do tej oferty (o ile dokumenty
pełniące taką funkcję są załączane w konkretnym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego). W niniejszym postępowaniu taką funkcję pełnił przede wszystkim formularz
ofertowy, wyznaczający przedmiotowo istotne elementy zobowiązania, a także dokumentacja
postępowania i wymagania ustanowione przez zamawiającego. Dokumentem takim nie są zaś
wyjaśnienia ceny. Gdyby przyjąć, że wyjaśnienia ceny wyznaczają treść zobowiązania, to w
każdym przypadku, w którym badana byłaby cena oferty, w istocie dochodziłoby do
doprecyzowania treści zobowiązania i rozszerzenia jego treści po upływie terminu składania
ofert. Tymczasem po upływie terminu składania ofert nie jest możliwe wprowadzanie
jakichkolwiek zmian w treści oferty, poza wyjątkami wskazanymi w art. 223 ust. 1 zdanie drugie
ustawy Pzp.
W świetle powyższego wywodzenie niezgodności z warunkami zamówienia z
wyjaśnień rażąco niskiej ceny w sytuacji, gdy wyjaśnienia te nie wyznaczają treści
zobowiązania, jest nieuprawnione i nieprawidłowe. Ciężar wykazania niezgodności z
warunkami zamówienia obciąża zamawiającego z uwagi na podjęcie czynności, z której
wywodzi on skutki prawne w postaci eliminacji oferty odwołującego z postępowania.
Odnosząc się do rzekomej niezgodności oferty odwołującego z treścią punktu II.4.
SWZ (wymaganie dotyczące zatrudnienia na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy
min.11 osób posiadających uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń,
instalacji i sieci energetycznych) odwołujący wskazał, że zamierza zatrudnić co najmniej 11
osób posiadających uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i
sieci energetycznych, co wynika wprost z udzielonych wyjaśnień. Wszystkie przesłanki
określone w punkcie II.4. SWZ zostały spełnione – zarówno w ofercie odwołującego, jak i w
przedkładanych wyjaśnieniach ceny.
Z przedłożonych wyjaśnień wynika jednoznacznie, że odwołujący zamierza zatrudnić
do realizacji zamówienia powyżej „11” osób.
Z przedłożonej tabeli 1 (która stanowiła załącznik do wyjaśnień z dnia 2 sierpnia 2024
r.) wynika, że odwołujący zamierza łącznie zatrudnić do realizacji zamówienia 14 osób (12
osób na stanowisku elektromonter SEP E+D, 1 osoba na stanowisku Kierownika robót, 1
osoba na stanowisku Koordynatora robót), a więc więcej niż wymagane 11 osób.
Wszystkie z tych osób są zatrudnione już przez odwołującego na pełen etat, zatem
wymaganie w tym zakresie jest spełnione. Okoliczność ta nie podlegała jakiemuś
szczególnemu badaniu przez zamawiającego. Niemniej potwierdza to chociażby jedna z
umów przedłożonych do wyjaśnień z 2 sierpnia 2024 r. jako dowód.
W Wyjaśnieniach uzupełniających, złożonych na wezwanie zamawiającego w dniu 20
sierpnia 2024 r., odwołujący wyraźnie zaznaczył, że uwzględnienie 4/5 (80%) etatów
elektromonterów wynika z tego, że ww. osoby przez część czasu pracy będą wykonywały
zadania na rzecz innych zamawiających. Wynika z tego jednoznacznie, że odwołujący nie
zamierzał zatrudniać ww. na część etatu, lecz na cały etat (a jedynie „rozdzielił” koszty ich
pracy jako finansowane części z innych źródeł, aniżeli wynagrodzenie otrzymywane od
zamawiającego).
Odwołujący wskazał na politykę zatrudniania pracowników na pełen etat. Przypisał
części etatu w wysokości 4/5 (czy też 0,8) dla zaangażowania do realizacji tego konkretnego
zamówienia publicznego wskazanych pracowników na stanowisku roboczo wyróżnionym
„elektromonter SEP E+D”. Zamawiający w żadnym miejscu dokumentacji postępowania nie
wymagał i nie oczekiwał wyłączności (tj. nie określił zakazu wykonywania przez pracowników
skierowanych do realizacji zamówienia jakichkolwiek innych czynności niż te, które dotyczą
wykonania umowy objętej postępowaniem).
Odwołujący w wyjaśnieniach z dnia 2 sierpnia 2024 r. szeroko opisał założenia
poczynione w ramach kalkulacji ceny i wykorzystywanej synergii operacyjnej. Stan ten polega
na podziale zadań pracowników pomiędzy realizację zamówienia w ramach postępowania a
wykonywanie innych umów (konkretnie wskazanych w wyjaśnieniach z 2 sierpnia 2024 r.).
Wykorzystywanie takich działań pozwala z jednej strony na uzyskanie maksymalnej
efektywności pracowników, którzy poza wykonaniem zadań w ramach zamówienia
publicznego, mogą wykonywać także inne umowy w okolicy. Z drugiej strony pozwala także
na oszczędność związaną z rozłożeniem kosztów pomiędzy różne realizowane zadania.
Założenia te opisano szczegółowo w punkcie 4 wyjaśnień z dnia 2 sierpnia 2024 r. (strony 7 –
Z kolei w wyjaśnieniach uzupełniających z dnia 20 sierpnia br. Odwołujący wyjaśnił, że
założył częściowe zaangażowanie pracowników realizujących poszczególne zadania z tego
powodu, że prawidłowa realizacja przedmiotu zamówienia nie wymaga zaangażowania
wskazanych pracowników w wymiarze całego etatu – i w związku z tym dla potrzeb kalkulacji
ceny ofertowej przyjął, że wskazani pracownicy nie będą poświęcali 100% swojego czasu na
wykonywanie czynności stanowiących przedmiot zamówienia, lecz częściowo będą
realizowali również prace na rzecz innych zamawiających. Odwołujący przyjął zatrudnienie 12
pracowników na stanowisku elektromonterów w pełnym wymiarze czasu pracy (12 pełnych
etatów) – co w pełni odpowiada wymogom sformułowanym przez zamawiającego – lecz w
ramach synergii operacyjnej (szczegółowo opisanej w wyjaśnieniach) dopuścił jednocześnie
możliwość realizowania przez ww. osoby również innych prac (na rzecz innych
zamawiających). Z tego tylko powodu nie ujął w kalkulacji ceny ofertowej kosztów
wynagrodzenia w pełnym wymiarze, bowiem przyjął, że częściowo (w 20%) to wynagrodzenie
będzie mogło zostać pokryte z wynagrodzenia otrzymywanego od innych zamawiających.
Szczegółowe zestawienie tych zamawiających i realizowanych na ich rzecz zadań odwołujący
opisał w wyjaśnieniach złożonych w dniu 2 sierpnia 2024 r. Taki sposób kalkulacji
wynagrodzenia pracowników nie stanowi naruszenia żadnego z warunków zamówienia,
bowiem brak jest w tych warunkach jakichkolwiek ograniczeń czy zakazów co do możliwości
powierzania pracownikom zatrudnionym do realizacji przedmiotu zamówienia również innych
zadań. Takich zakazów nie przywołał także zamawiający w decyzji o odrzuceniu oferty.
Odwołujący podniósł także, że łączna suma wszystkich etatów osób zatrudnionych w
związku z realizacją zamówienia nie wynosi 9,6 etatów – jak wskazuje zamawiający w decyzji
o odrzuceniu oferty odwołującego, lecz 11 etatów. Oceniając bowiem wykazaną przez
odwołującego kalkulację kosztów zatrudnienia według metodologii zamawiającego – według
której ustalił on zatrudnienie 9,6 etatu (co stanowi sumę 12 osób zatrudnionych do realizacji
zamówienia na 0,8 etatu (12 x 0,8 = 9,6)) wskazać należy, że umknęło zamawiającemu to, że
poza elektromonterami odwołujący wskazał, iż zamierza zatrudnić również Kierownika i
Koordynatora robót.
Tymczasem zamawiający ograniczył się w swoim wywodzie wyłącznie do stanowisk
roboczo nazwanych przez odwołującego jako „elektromonter SEP E+D” podczas gdy
pozostałe osoby, tj. Koordynator i Kierownik robót, zapewniają kolejne 1,4 etatu, pominięte
przez zamawiającego. W tabeli odwołujący wyraźnie wskazał, że zamierza zatrudnić na
potrzeby realizacji zamówienia 12 osób jako „elektromontera SEP E+D) na 0,8 etatu, a także
„Kierownika robót” na 0,4 etatu oraz „Koordynatora robót” na pełen etat (1,0 etatu). Łącznie
liczba osób zatrudnionych do realizacji zamówienia (14) w wymiarze wskazanym w
wyjaśnieniach pozwala na uzyskanie 11 pełnych etatów (działanie dokonane w oparciu o dane
z wyjaśnień jest następujące: (12 x 0,8) + (1 x 0,4) + (1 x 1,0) = 11,0). Każda z osób, które
odwołujący zamierza zatrudnić do realizacji zamówienia, zgodnie z wymaganiem
zamawiającego określonym w punkcie II.4. SWZ, posiada uprawnienia kwalifikacyjne w
zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych. Dodatkowo każda z tych osób
może wykonywać prace związane z utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń.
Z uzasadnienia odrzucenia oferty nie wynika przy tym, aby posiadanie takich
uprawnień przez Kierownika i Koordynatora zamawiający kwestionował. Byłoby to poza tym
nie do końca logiczne, gdyż Kierownik i Koordynator wykonują niejako zadania wymagające
wyższych kompetencji. Niemniej są osobami, które awansowały ze stanowiska elektromontera
i dlatego są odpowiednio Kierownikiem i Koordynatorem. Zatem naturalne jest posiadanie
przez takie osoby uprawnień kwalifikacyjnych w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i
sieci energetycznych, skoro mają kierować i koordynować pracą osób z takimi uprawnieniami.
Dodatkowo nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań w wykonywaniu prac związanych z
utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń przez takie osoby, co zakładał sam
odwołujący – wskazując chociażby te osoby w swojej kalkulacji, co w łącznym wyniku daje
akurat wymagane przez zamawiającego 11,0 pełnych etatów. W świetle powyższego nie jest
zrozumiałe, dlaczego zamawiający uznał, że Kierownik i Koordynator nie może być zaliczany
do wymaganych 11 etatów i dlaczego oferta odwołującego miałaby zostać uznana za
niezgodną z wymaganiem określonym w punkcie II.4. SWZ. Odwołujący wskazywał na to w
kolejnych wyjaśnieniach ceny składanych dnia, gdzie wskazano na 0,4 etatu Kierownika i 1,0
etatu Koordynatora. Wskazano też, że założenia w tym zakresie dotyczą realizacji
„niniejszego” zamówienia: Dodatkowo wszystkie osoby wskazane w kalkulacji oznaczonej jako
tabela nr 1, stanowiącej załącznik do wyjaśnień z dnia 2 sierpnia 2024 r., odwołujący zamierza
zatrudnić w całym okresie obowiązywania umowy. Wynagrodzenie tych osób jest znacznie
wyższe, niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalone w ustawie o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę, co potwierdza jednoznacznie tabela nr 1. Tym samym nie jest
zrozumiałe dlaczego Zamawiający uznaje, że odwołujący nie zatrudni do realizacji zamówienia
11 osób w pełnym wymiarze czasu pracy. Z przedłożonych dnia 2 sierpnia 2024 r. wynikało
wprost, że odwołujący zamierza zatrudnić do wykonania zamówienia łącznie 14 osób. Każda
z tych osób (w tym osoby wskazane jako Kierownik i Koordynator) jest zatrudniona przez
odwołującego na pełen etat. Wszystkie osoby (w tym osoby wskazane jako Kierownik i
Koordynator) posiadają wymagane w punkcie II.4. SWZ uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie
eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych i mogą wykonywać prace związane z
utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń. Decyzja zamawiającego o rzekomej
niezgodności oferty w tym zakresie nie jest zatem zrozumiała i prowadzi do naruszenia art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Odnosząc się do rzekomej niezgodności oferty odwołującego z treścią punktu IV.3.
SWZ (odwołujący wskazał, że raczej chodziło o punkt IV.1.4)3. lit. c) SWZ) odwołujący wskazał
m.in., że Zamawiający, w oparciu o wyjaśnienia ceny odwołującego, błędnie zakwalifikował
wymaganie określone w punkcie IV.1.4)3. lit. c) SWZ jako przedmiotowe, podczas gdy jest to
warunek udziału w postępowaniu. Spełnienie tego warunku nie było jeszcze weryfikowane w
stosunku do odwołującego w postępowaniu. Zamawiający przewidział taką weryfikację –
poprzez złożenie na wezwanie zamawiającego stosownego wykazu narzędzi, wyposażenia
zakładu lub urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy w celu wykonania zamówienia
publicznego wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami – zgodnie z
punktem IV.3.4) SWZ.
Nawet gdyby jednak zamawiający weryfikował podmiotowo ofertę odwołującego w tym
zakresie i nawet w przypadku stwierdzenia, że odwołujący nie wskazał wymaganego pojazdu
HDS i „drugiego” podnośnika koszowego (co nie byłoby możliwe, gdyż odwołujący spełnia ten
warunek i dysponuje wymaganym pojazdem HDS i dwoma podnośnikami), to nie mogłoby to
doprowadzić do odrzucenia oferty odwołującego. Konieczne byłoby uprzednie wezwanie do
uzupełnienia dokumentu podmiotowego w trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Tymczasem
zamawiający nieprawidłowo stwierdził, w oparciu o wyjaśnienia dotyczące wyliczenia ceny, że
oferta odwołującego jest niezgodna z treścią postanowienia SWZ statuującego warunek
udziału w postępowaniu, jednocześnie nie kwestionując spełnienia tego warunku przez
odwołującego (nie odrzucił oferty odwołującego z uwagi na niewykazanie spełnienia warunku
udziału w postępowaniu). Zamawiający nieprawidłowo zakwalifikował podmiotowy warunek
udziału w postępowaniu jako przedmiotowe wymaganie co do realizacji zamówienia. W
dokumentacji postępowania zamawiający nie przedstawił wymagania przedmiotowego z
którego wynikałaby konieczność wykorzystywania podczas realizacji zamówienia samochodu
ciężarowego HDS. Co więcej – już podczas składania dodatkowych wyjaśnień z dnia 20
sierpnia 2024 r. Odwołujący wskazał, że dysponuje wymaganym pojazdem HDS i przedłożył
stosowny dowód w tym zakresie. Tymczasem okoliczność ta została z niezrozumiałych
przyczyn pominięta przez zamawiającego. Odwołujący i tak zamierza używać podczas
realizacji zamówienia pojazdu ciężarowego HDS spełniającego warunki udziału w
postępowaniu, gdyż takim pojazdem dysponuje, co wykazał już w postępowaniu. Wniosek taki
wynika jednoznacznie z przedłożonych dodatkowych wyjaśnień z dnia 20 sierpnia 2024 r. W
dokumencie tym odwołujący wyraźnie wskazał, że będzie wykorzystywał pojazd HDS podczas
realizacji zamówienia (mimo braku wymogu przedmiotowego w tym zakresie). Odwołujący
wskazywał wprost, że „Korzystanie z ww. pojazdu będzie generowało niewielkie koszty w toku
realizacji zamówienia”. Odwołujący wskazał zatem, że przewidział wykorzystanie pojazdu
ciężarowego HDS mimo braku takiego wymagania, niemniej omyłkowo nie uwzględnił kosztu
związanego z jego wykorzystaniem podczas realizacji zamówienia w pierwotnych
wyjaśnieniach ceny z dnia 2 sierpnia 2024 r. Odwołujący wskazał przy tym, że taki koszt jest
całkowicie pomijany i wynosi 0,00208 całkowitej ceny ofertowej netto.
W świetle powyższego stwierdzenie przez zamawiającego rzekomej niezgodności z
SWZ w tym zakresie jest całkowicie niezrozumiałe, a odrzucenie oferty na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp nieuprawione. Zamawiający błędnie zakwalifikował wymaganie w
zakresie dysponowania samochodem ciężarowym HDS jako wymóg przedmiotowy, mimo że
punkt IV.1.4)3. lit. c) SWZ, w którym takie wymaganie ustanowiono, jest warunkiem udziału w
postępowaniu odnoszącym się do zdolności technicznej wykonawców. Spełnienie tego
warunku nie było dotychczas badane w stosunku do odwołującego, niemniej jest spełniany on
przez wykonawcę, co wynika z przedłożonych przez dokumentów (chociażby załączonych do
dodatkowych wyjaśnień z dnia 2 sierpnia 2024 r.). Niezależnie od tego odwołujący i tak
przewidział wykorzystanie pojazdu ciężarowego HDS, co zostało całkowicie pominięte przez
zamawiającego z niezrozumiałych przyczyn. Zarzut jest zatem zasadny a odrzucenie oferty
odwołującego narusza art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP.
Z ostrożności odwołujący wskazuje, że oferta spełnia także wszystkie pozostałe
warunki zamówienia. Zamawiający nie sprecyzował przyczyn, z powodu których oferta miałaby
być niezgodna z warunkami zamówienia w innym zakresie. Niemniej jak wynika chociażby z
przywołanego oświadczenia zawartego w punkcie 1 formularza ofertowego, odwołujący
zaakceptował wszystkie warunki i postanowienia SWZ i przyjął je bez zastrzeżeń, precyzując
cenę w tym dokumencie za realizację zamówienia na tych warunkach.
Odnośnie zarzutu nieuprawnionego odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny
(zarzut nr 2) odwołujący wskazał m.in., że granicę czynności zamawiającego w postaci
odrzucenia oferty odwołującego wyznaczają okoliczności wskazane przez zamawiającego w
informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 30 sierpnia 2024 r. Okoliczności te nie
mogą być rozszerzone na etapie postępowania odwoławczego. Zamawiający ograniczył w
niniejszej sprawie podstawy do odrzucenia oferty z powodu rażąco niskiej ceny wyłącznie do
określonej ceny jednostkowej – tj. tej, która została wskazana w pozycji dotyczącej utrzymania
urządzeń oświetlenia w wysokości 2,81 zł netto za utrzymanie jednego punktu świetlnego.
Łączna cena w tym zakresie zaoferowana przez odwołującego wyniosła 4 364 271,42 zł netto.
Pozycja dotyczy bowiem utrzymania łącznie 37 000 urządzeń przez 42 miesiące.
Zamawiający, wzywając odwołującego do wyjaśnień zaoferowanej ceny, nie
sprecyzował jakichś konkretnych wątpliwości, które miałyby zostać rozwiane w ramach
udzielanych informacji. Odwołujący uzyskał zatem swobodę w doborze informacji i
dokumentów, za pomocą których miał wykazać, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska.
Przedłożone wezwanie do wyjaśnień ceny cechował wysoki stopień ogólności. Zamawiający
nie oczekiwał przy tym jakiegoś szczególnego wyjaśnienia ceny jednostkowej w zakresie
utrzymania urządzeń oświetlenia – nie zwrócił uwagi odwołującego, że jest to cena
jednostkowa, która będzie podlegała jakiejś szczegółowej weryfikacji, czy też, że zamawiający
żądał jakichś konkretnych informacji lub dokumentów w tym zakresie.
Zamawiający odniósł się do czynności utrzymaniowych urządzeń oświetlenia dopiero
w wezwaniu do złożenia dodatkowych wyjaśnień. Podkreślenia wymaga, że nie kwestionował
przy tym ceny jednostkowej „Utrzymanie urządzeń oświetlenia”. Zażądał jedynie wyjaśnienia,
czy ujęto w stawce jednostkowej 2,81 zł netto za punkt świetlny wszystkie niezbędne materiały
w odpowiedniej ilości do realizacji umowy zgodnie z jej postanowieniami, w tym załącznikiem
nr 4 do umowy (Wykaz podstawowych czynności utrzymaniowych w okresie obowiązywania
umowy), w tym m. in. słupy oświetleniowe, wysięgniki, pokrywy wnękowe do odtworzenia po
dewastacjach, kradzieżach wypadkach samochodowych.
W odpowiedzi w złożonych wyjaśnieniach odwołujący jednoznacznie oświadczył, że
uwzględnił w cenie ofertowej koszty wszelkich materiałów niezbędnych do wykonania
czynności objętych przedmiotem zamówienia, a wyszczególnionych w Załączniku nr 4 do
umowy. Zaznaczył przy tym, że z uwagi na złożony charakter tychże czynności, których
dokładny zakres ilościowy nie został wskazany w dokumentacji i jest trudny do przewidzenia
(będzie on bowiem wynikał z bieżących potrzeb) oraz ryczałtowy charakter wynagrodzenia
(którego wysokość nie jest uzależniona od tego, ile poszczególnych materiałów czy napraw
wykonawca wykona), wykonawca oszacował koszty materiałów w sposób zbiorczy, wykazując
w wyjaśnieniach przede wszystkim koszty podstawowych i najdroższych elementów i
urządzeń. Co istotne – zamawiający nie określił w dokumentacji postępowania sposobu
obliczenia ceny w ramach pozycji 1 formularza ofertowego „Utrzymanie urządzeń oświetlenia”.
wykonawcy mieli zatem swobodę w wycenie tego zakresu zamówienia. W ramach tej ceny
jednostkowej zakresem zamówienia objęte jest utrzymanie urządzeń oświetlenia. Specyfika
czynności w tym zakresie polega m. in. na tym, że o ile możliwe jest określenie pewnego
minimum czynności, które mogą potencjalnie być konieczne do wykonania, o tyle nie da się
określić stuprocentowo częstotliwości ich wystąpienia. Możliwe jest dokonywanie jedynie
szacunków w tym zakresie. Taki stan rzeczy dostrzega sam zamawiający, który w
przywoływanym załączniku nr 4 do Umowy wyraźnie wyartykułował, że wartości tam wskazane
mają wyłącznie charakter orientacyjny i nie są wiążące dla Wykonawców. Sposób wyceny
został więc ustanowiony przez samego zamawiającego i nie był kwestionowany przez
wykonawców w toku postępowania. Zamawiający nie określił precyzyjnie oczekiwanego
zakresu wyjaśnień ceny a wezwanie skierowane do odwołującego było ogólne. Zamawiający
nie wskazał oczekiwań także w zakresie wyjaśnienia ceny jednostkowej dotyczącej utrzymania
urządzeń oświetlenia. Sam zamawiający określił, że wskazane w załączniku nr 4 do umowy
wartości mają charakter wyłącznie orientacyjny i nie są wiążące dla wykonawców. Wyraźnie
wskazano przy tym, że wykonawcy powinni m.in. bazować na własnym doświadczeniu
wyceniając zamówienie.
W tym postępowaniu doszło do sytuacji, w której zamawiający nie przedstawił
wymagań w wezwaniu do wyjaśnień, kierując do odwołującego ogólne wezwanie, nie
oczekiwał konkretnie wyjaśnienia ceny jednostkowej za utrzymanie jednego punktu
świetlnego, a następnie stwierdził, że odwołujący nie wyjaśnił dostatecznie ceny za utrzymanie
jednego punktu świetlnego, co miałoby doprowadzić do wniosku o niewystarczającym
charakterze wyjaśnień. Podobnie – zamawiający oczekiwał, że odwołujący potwierdzi, że w
cenie oferty uwzględnił cenę wymaganych materiałów. Odwołujący złożył stosowne
oświadczenie potwierdzające, a zamawiający mimo wszystko odrzucił jego ofertę.
Zamawiający nie wyjaśnił przy tym dlaczego uznał, że „możliwość świadczenia usługi w
oferowanej cenie nie została należycie wyjaśniona i udokumentowana” a rozszerzenie
uzasadnienia decyzji zamawiającego na obecnym etapie nie jest możliwe.
Tymczasem w przedłożonych wyjaśnieniach z dnia 2 sierpnia 2024 r. odwołujący
wskazał konkretne czynniki, które miały wpływ na cenę oferty. Wykonawca opisał szeroko m.
in. założenia co do synergii operacyjnej. Jednocześnie odwołujący precyzyjnie określił koszty
wykonania zamówienia, przedkładając kalkulacje i dowody potwierdzające zaoferowaną cenę.
Wyróżniono koszty pracownicze, koszty sprzętu, utrzymania zaplecza i materiałów,
przedkładając istotne dowody kosztowe w tym zakresie umożliwiające stwierdzenie, że
poniesienie takich (a nie innych) kosztów jest możliwe. Wyjaśnienia zostały poparte
kalkulacjami. Odwołujący określił także zakładany poziom zysku. Wyjaśnienia były zatem
kompleksowe, szczegółowe i poparte dowodami. Podobnie – wyjaśnienia dodatkowe
przedłożone 20 sierpnia 2024 r. zawierały odpowiedź na wszystkie kwestie podniesione przez
zamawiającego w wezwaniu do wyjaśnień.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp
oraz art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, art. 224 ust. 6 ustawy
Pzp oraz art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp, tj. zaniechania wezwania do wyjaśnień na wypadek
uznania przez Izbę, że po stronie zamawiającego powinny powstać wątpliwości (zarzuty nr 3 i
4) odwołujący podniósł m.in., że zamawiający nie powinien mieć jakichkolwiek wątpliwości co
do zgodności oferty odwołującego z warunkami zamówienia czy też co do ceny zaoferowanej
przez odwołującego. W świetle dokumentacji postepowania, a także przy uwzględnieniu
wszelkich okoliczności przytoczonych w treści wniesionego odwołania, jedynym możliwym
wnioskiem jest uznanie, ze oferta odwołującego jest zgodna z warunkami zamówienia a
zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Sankcja w postaci odrzucenia oferty byłaby
niewspółmierna i nieprawidłowa, szczególnie przy uwzględnieniu niewyrażania przez
zamawiającego oczekiwań co do wyjaśnień składanych przez odwołującego. W związku z tym
zamawiający powinien poprzedzić dokonanie czynności eliminacyjnej wezwaniem do
wyjaśnienia sprecyzowanych wyjaśnień, które mogłyby powstać po jego stronie. Zamawiający
tego nie uczynił, w związku z czym odwołujący podniósł z ostrożności zarzut naruszenia także
art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp (na wypadek, gdyby wątpliwości
dotyczyły zgodności z warunkami zamówienia) oraz art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 226
ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, art. 224 ust. 6 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp (na
wypadek, gdyby wątpliwości dotyczyły ceny oferty).
Zamawiający w dniu 10 września 2024 r. przekazał kopię odwołania wykonawcom
uczestniczącym w postępowaniu drogą elektroniczną e-mail.
W dniu 11 września 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca „Elbudrem” A. J. i
Wspólnicy sp. j. z siedzibą w Gdańsku, zwany dalej „przystępującym”, zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego, po stronie zamawiającego, przekazując kopie przystąpienia
odwołującemu i zamawiającemu.
Zamawiający w dniu 20 września 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu oraz treść SWZ, złożone
oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron oraz
przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co
następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu odwołującego
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy „Elbudrem” A. J. i Wspólnicy sp.
j. z siedzibą w Gdańsku, zwanego dalej „przystępującym”, do udziału w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r. poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o udzielenie
zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 2,
a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa Izby
w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska oraz oświadczenia stron i przystępującego złożone
ustnie przez strony do protokołu posiedzenia i rozprawy.
Izba dopuściła zawnioskowane przez odwołującego i złożone na rozprawie dowody, tj.:
1) zaświadczenie o numerze weryfikacyjnym POM-XI8-BPZ-61G, świadectwo
kwalifikacyjne z dnia 1 marca 2027 r., decyzja z dnia 14 grudnia 2022 r. (dowód nr 1),
2) zaświadczenie o numerze weryfikacyjnym POM-CDY-DSY-F48, świadectwo
kwalifikacyjne z dnia 5 lipca 2022 r., decyzja z dnia 24 czerwca 2024 r. (dowód nr 2).
Izba dopuściła zawnioskowany przez zamawiającego i złożony na rozprawie dowód, j.:
zestawienie liczby godzin do wypracowania na przykładzie września 2024 r.
Izba dopuściła zawnioskowany przez przystępującego i złożony w załączeniu do pisma
procesowego z dnia 30 września 2024 r. dowód, tj.: wycena materiałów niezbędnych do
realizacji podstawowych czynności utrzymaniowych urządzeń oświetlenia w okresie
obowiązywania umowy wedle systematyki załącznika nr 4 do SWZ.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie, uznając iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp
(zarzut 1 odwołania) nie potwierdził się.
Odnośnie zarzutu dotyczącego niezgodności w zakresie wymogu zatrudnienia (tiret )
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający w rozdziale II „OPIS PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA”, pkt 4 opisał
„Wymagania w zakresie zatrudnienia osób”, wskazując „Wymagania związane z realizacją
zamówienia w zakresie zatrudnienia przez Wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie
stosunku pracy osób wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności w zakresie
realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w
sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r.
poz. 1320) obejmują następujące rodzaje czynności: Wykonawca zobowiązany jest przez cały
okres obowiązywania umowy do zatrudnienia (do realizacji przedmiotu umowy) na umowę o
pracę w pełnym wymiarze czasu pracy min.11 osób posiadających uprawnienia kwalifikacyjne
w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, wykonujących prace
związane z utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń z co najmniej minimalnym
wynagrodzeniem za pracę ustalonym w Ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Obowiązek ten dotyczy także podwykonawców.”.
Zamawiający wymagał złożenia FORMULARZA OFERTOWEGO, w treści którego
wymagał wypełnienia punktu 4 „Ilość osób z uprawnieniami i doświadczeniem: 3 / 5 / 7 / 9 / 11
(należy wybrać jedną z opcji, niewłaściwe skreślić)”.
Odwołujący w Załączniku nr 1 do SWZ FORMULARZ OFERTOWY, pkt 4 „Ilość osób z
uprawnieniami i doświadczeniem:” podał „11”.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia”. Przepis ten jest skorelowany z treścią art.
218 ust. 2 ustawy Pzp, który z kolei stanowi, że „Treść oferty musi być zgodna z wymaganiami
zamawiającego określonymi w dokumentach zamówienia.”. Oznacza to, że aby uznać, że
treść oferty nie odpowiada wymaganiom zamawiającego określonym w dokumentach
zamówienia, należy porównać świadczenie zaoferowane przez wykonawcę z wymogami
zawartymi w dokumentach zamówienia. Jeśli ofertowany przedmiot świadczenia jest inny,
bądź też inny jest sposób realizacji zamówienia, to ma miejsce niezgodność prowadząca do
odrzucenia oferty.
Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdzić należy, że
zamawiający, co wprost wynika z treści OPZ wymagał aby wykonawca przez cały okres
obowiązywania umowy zatrudniał (do realizacji przedmiotu umowy) na umowę o pracę w
pełnym wymiarze czasu pracy min. 11 osób posiadających uprawnienia kwalifikacyjne w
zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, wykonujących prace
związane z utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń z co najmniej minimalnym
wynagrodzeniem za pracę ustalonym w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Wymóg ten (określony w rozdziale II SWZ pkt 4) należy zestawić z treścią formularza
ofertowego, w którym odwołujący się wykonawca zadeklarował ilość osób z uprawnieniami i
doświadczeniem. Zamawiający w treści SWZ wymagał zatrudnienia 11 osób i 11 osób
zadeklarował odwołujący w złożonym FORMULARZU OFERTOWYM. Osoby te – zgodnie z
treścią SWZ – wykonawca zobowiązany był zatrudniać przez cały okres obowiązywania
umowy na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, przy czym – jak słusznie
podniósł przystępujący – chodziło wyłącznie o określoną kategorię osób, tj. osoby posiadające
uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych,
wykonujące prace związane z utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń. Wymagał
więc wyłączności w zakresie dotyczącym konieczności zatrudnienia tych osób (11). Osoby te
miały być zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy (pełny wymiar czasu pracy na pełen
etat – zgodnie z przepisami kodeksu pracy - wynosi 40 godzin tygodniowo) i miały posiadać
ściśle określone uprawnienia. Oznacza to, że osoby te powinny być zatrudnione na pełen etat.
Tymczasem, jak wyjaśnił odwołujący w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny, założył on
„częściowe wykorzystanie pracowników realizujących poszczególne zadania”, uznając że
prawidłowa realizacja przedmiotu zamówienia nie wymaga zaangażowania określonej
kategorii pracowników w wymiarze pełnego etatu. Przyjął on dla realizacji zamówienia
zaangażowanie każdej z tych osób na 4/5 etatu. Tak więc w tym zakresie oferta odwołującego
jest niezgodna z treścią SWZ.
Odnosząc się do kolejnej niezgodności (niezgodności w zakresie dysponowania
sprzętem, tj. w odniesieniu do kosztu zapewnienia na potrzeby realizacji zamówienia pojazdu
ciężarowego z HDS), na którą wskazał odwołujący w tak podniesionym zarzucie (tiret 2) Izba
ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający w rozdziale IV SWZ „WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU I
PODSTAWY WYKLUCZENIA”, pkt 1, 4), 3 podał, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać
się wykonawcy, którzy „dysponują sprzętem w ilościach nie mniejszych niż:
a) dwoma podnośnikami pozwalającymi na prace dwóch monterów na wysokości co
najmniej 18 m,
b) jednym samochodem osobowym służącym do przeprowadzania przeglądów i
objazdów kontrolnych z Zamawiającym,
c) jednym samochodem ciężarowym z HDS o nośności min. 1,5 tony,
d) jednym detektorem miejsca uszkodzenia kabla w ziemi.”.
Dokumentem takim wymaganym od wykonawcy, składanym dopiero na wezwanie
zamawiającego „przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w
wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni od dnia wezwania” były „wykaz narzędzi,
wyposażenia zakładu lub urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy w celu wykonania
zamówienia publicznego wraz z informacją o podstawie do dysponowania tymi zasobami”.
Odwołujący nie składał takiego dokumentu – dokumentu składanego na potwierdzenie
dysponowania sprzętem w ilościach wskazanych w warunku.
Oferta odwołującego została odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 8 ustawy
Pzp. W tym zakresie zamawiający wskazał, iż „w wyjaśnieniach z dnia 02.08.2024r złożonych
przez firmę FB Serwis przywołano w Tabeli nr 2 Koszty utrzymania maszyn i urządzeń
wymieniono tylko jeden podnośnik i nie wymieniono, nie wskazano żadnego samochodu
ciężarowego z HDS. W wyjaśnieniach z dnia 20.08.2024r złożonych przez firmę FB Serwis
potwierdzono fakt nie ujęcia pojazdu ciężarowego z HDS w wcześniej złożonej wycenie, przy
jednoczesnym zaznaczeniu, że drugi podnośnik również nie został ujęty w wykazie sprzętu.”.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Zarzut ten należy rozpatrywać także w oparciu o treść przywołanych już wyżej
przepisów art. 226 ust. 1 pkt 5 i art. 218 ust. 2 ustawy Pzp. Aby uznać, że treść oferty nie
odpowiada wymaganiom zamawiającego określonym w dokumentach zamówienia, należy
porównać świadczenie zaoferowane przez wykonawcę z wymogami zawartymi w
dokumentach zamówienia. Jeśli oferowany przedmiot świadczenia jest inny, bądź też inny jest
sposób realizacji zamówienia, to ma miejsce niezgodność prowadząca do odrzucenia oferty.
Niezgodność – jak słusznie wskazał odwołujący – nie została wykazana przez
zamawiającego w treści pisma z dnia 30 sierpnia 2024 r. informującego o odrzuceniu oferty
odwołującego. Uzasadnienie odnosi się bowiem wyłącznie do kwestii rażąco niskiej ceny.
Przywołana przez zamawiającego treść SWZ dotyczy natomiast warunku udziału w
postępowaniu, którego spełnienie przez odwołującego nie było weryfikowane. Wobec czego
nie mogło stanowić podstawy odrzucenia jego oferty. W przypadku niespełnienia tego
warunku, np. w przypadku braku wykazania dysponowania wymaganym pojazdem (w tym
przypadku pojazdem HDS i „drugim” podnośnikiem koszowym) przez tego wykonawcę
istniałaby przecież konieczność jego wezwania do uzupełnienia dokumentu podmiotowego w
trybie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Co więcej warunek – jak słusznie podniósł odwołujący – nie
stanowił przedmiotowego wymaganie co do sposobu realizacji tego zamówienia. Miał on
jedynie wykazać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, gdyż
zamawiający nie przedstawił nigdzie w SWZ wymagania przedmiotowego, z którego
wynikałaby konieczność wykorzystywania podczas realizacji zamówienia samochodu
ciężarowego HDS. Odwołujący w ramach wyjaśnień rażąco niskiej ceny z dnia 20 sierpnia
2024 r. podał, że dysponuje wymaganym pojazdem HDS i przedłożył stosowny dowód w tym
zakresie, a w ramach dodatkowych wyjaśnień z dnia 20 sierpnia 2024 r. oświadczył, że będzie
wykorzystywał pojazd HDS podczas realizacji zamówienia. Wobec powyższego stwierdzić
należy, że zarzut w części dotyczącej wymogu w zakresie dysponowania sprzętem potwierdził
się.
Odnośnie zarzutu dotyczącego niezgodności w zakresie zaoferowania świadczenia
usług w zakresie utrzymania punktów oświetleniowych zgodnych z warunkami zamówienia
(tiret 3) Izba stwierdziła, że odwołujący podnosząc zarzut powinien nie tylko przywołać przepis
ustawy, który został naruszony, ale i wskazać okoliczności faktyczne, które wskazują na
uchybienia podane w przepisie. Zarzut odwołania powinien być więc uzasadniony, co w
odniesieniu do niezgodności przywołanej w tiret 3 zarzutu stanowi nieprawidłowe postawienie
zarzutu.
Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp oraz
art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp (zarzut 2 odwołania) nie potwierdził się.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający wartość szacunkową zamówienia określił na: „Wartość łączna netto: 12
009 519,82 zł, Vat 23%: 2 762 189,56 zł, Wartość łączna brutto: 14 771 709,38 zł” (informacja
„Wycena szacunkowa” z 24 maja 2024 r.
Zamawiający przed otwarciem ofert podał kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia w wysokości 12 500 000,00 zł brutto.
W postępowaniu złożono 3 oferty. Ceny brutto złożonych ofert były następujące: oferta
nr 1 złożona przez wykonawcę FBSerwis S.A. z siedzibą w Warszawie - 7 476 993,40 zł,
oferta nr 2 złożona przez wykonawcę KARGOS Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie - 14 580 304,38
zł i oferta nr 3 złożona przez wykonawcę Elbudrem” A. J. i Wspólnicy Spółka Jawna z siedzibą
w Gdański - 10 743 902,40 zł.
Zamawiający, pismem z 25 lipca 2024 r., działając na podstawie art. 224 ust. 2 pkt. 1 i
2 ustawy Pzp, wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów,
dotyczących wyliczenia istotnych części składowych ceny w szczególności:
1) zarządzania procesem świadczonych usług,
2) wybranych rozwiązań technicznych,
3) oryginalności usług oferowanych przez wykonawcę,
4) zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do
ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo
minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10
października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz.
2207ze zm.) lub przepisów odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest
realizowane zamówienie,
5) zgodności z prawem w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej,
6) zgodności z przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego,
obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie,
7) zgodności z przepisami z zakresu ochrony środowiska,
8) wypełniania obowiązków związanych z powierzeniem wykonania części zamówienia
podwykonawcy.
W odpowiedzi na powyższe odwołujący, pismem z dnia 2 sierpnia 2024 r., złożył
wyjaśnienia, zastrzegając je w części jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zamawiający, pismem z 8 sierpnia 2024 r., w związku z udzielonymi wyjaśnieniami
związanymi z podejrzeniem złożenia oferty z rażąco niską ceną wezwał odwołującego do
złożenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących:
1) Tabela nr 1 Koszty utrzymania pracowników
Co oznacza zastosowany zapis etat: 0,8; 0,4; przy wskazanej liczbie pracowników tj.
elektromonter (12 osób) oraz kierownik robót (1 osoba).
2) Tabela nr 2 Koszty utrzymania maszyn i urządzeń
Który z wymienionych pojazdów wskazanych w wyliczeniu kosztów:
a) jest ciężarowy i wyposażony w hydrauliczny dźwig samochodowy HDS o nośności
min. 1,5 tony,
b) posiada podnośnik koszowy oraz jaka ilość pojazdów ten podnośnik posiada.
3) Tabela nr 4 Wykaz podstawowych czynności utrzymaniowych w okresie
obowiązywania umowy
W wyjaśnieniach wskazano nazwy tylko kilku niezbędnych materiałów. W związku z
powyższym prosimy o wyjaśnienie czy ujęto w stawce jednostkowej 2,81 zł netto za
punkt świetlny wszystkie niezbędne materiały w odpowiedniej ilości do realizacji umowy
zgodnie z jej postanowieniami, w tym załącznikiem nr 4 do umowy (Wykaz
podstawowych czynności utrzymaniowych w okresie obowiązywania umowy), w
szczególności materiały dla utrzymania urządzeń oświetlenia (punktów świetlnych) w
tym m. in. słupy oświetleniowe, wysięgniki, pokrywy wnękowe do odtworzenia po
dewastacjach, kradzieżach wypadkach samochodowych.
4) Tabela nr 6 Koszty związane z utrzymaniem urządzeń i stacji TR
Koszty związane z utrzymaniem urządzeń i stacji TR różnią się w stosunku do ceny
wskazanej w ofercie. Wnioskujemy o wyjaśnienie tej rozbieżności. Należy mieć na
uwadze, że zgodnie z pkt. 4.5 udzielonych wyjaśnień ww. koszty mają wpływ na koszt
utrzymania urządzeń oświetlenia – punktów świetlnych.
Odwołujący, pismem z dnia 20 sierpnia 2024 r., złożył dodatkowe wyjaśnienia,
zastrzegając je w części jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zamawiający, pismem z dnia 30 sierpnia 2024 r., poinformował odwołującego o
odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 226 ust.1 pkt 5 i 8 ustawy Pzp, wskazując że „Treść
oferty nie odpowiada treści specyfikacji w zakresie sposobu realizacji zamówienia oraz oferta
zawiera rażąco niską cenę w zakresie ceny jednostkowej utrzymania 1 punktu świetlnego co
w konsekwencji powoduje rażące zaniżenie ceny za całe zamówienie.
Zamawiający nie uznał wyjaśnień wykonawcy w zakresie rażącej niskiej ceny
ponieważ:
1. SWZ – II. 4 Zamawiający wymagał zgodnie z SWZ: ,,Wymagania w zakresie
zatrudnienia osób, Wymagania związane z realizacją zamówienia w zakresie
zatrudnienia przez Wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie stosunku pracy osób
wykonujących wskazane przez Zamawiającego czynności w zakresie realizacji
zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób
określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r.
poz. 1320) obejmują następujące rodzaje czynności: Wykonawca zobowiązany jest
przez cały okres obowiązywania umowy do zatrudnienia (do realizacji przedmiotu
umowy) na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy min. 11 osób
posiadających uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji
i sieci energetycznych, wykonujących prace związane z utrzymaniem w sprawności
technicznej urządzeń z co najmniej minimalnym wynagrodzeniem za pracę ustalonym
w Ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Obowiązek ten dotyczy także
podwykonawców.” W wyjaśnieniach z dnia 02.08.2024r złożonych przez firmę FB
Serwis przywołano w Tabeli nr 1 Koszty utrzymania pracowników wskazano ilość
pracowników na stanowisku elektromonter SEP E + D 12 osób (posiadających
uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci
energetycznych) z jednoczesnym zastrzeżeniem że przewidziano dla nich 0,8 etatu
co daje łącznie 9,6 pełnego etatu. W wyjaśnieniach z dnia 20.08.2024r złożonych
przez firmę FB Serwis potwierdzono fakt przyjęcia do wyceny elektromonterów na 4/5
etatów co jest niezgodne z wymaganiami SWZ.
2. SWZ – IV. 3 Zamawiający wymagał zgodnie z SWZ: ,,dysponują sprzętem w ilościach
nie mniejszych niż:
a) dwoma podnośnikami pozwalającymi na prace dwóch monterów na wysokości co
najmniej 18 m,
b) jednym samochodem osobowym służącym do przeprowadzania przeglądów i
objazdów kontrolnych z Zamawiającym,
c) jednym samochodem ciężarowym z HDS o nośności min. 1,5 tony,
d) jednym detektorem miejsca uszkodzenia kabla w ziemi.
W wyjaśnieniach z dnia 02.08.2024r złożonych przez firmę FB Serwis przywołano w
Tabeli nr 2 Koszty utrzymania maszyn i urządzeń wymieniono tylko jeden podnośnik i
nie wymieniono, nie wskazano żadnego samochodu ciężarowego z HDS. W
wyjaśnieniach z dnia 20.08.2024r złożonych przez firmę FB Serwis potwierdzono fakt
nie ujęcia pojazdu ciężarowego z HDS w wcześniej złożonej wycenie, przy
jednoczesnym zaznaczeniu, że drugi podnośnik również nie został ujęty w wykazie
sprzętu.
3. Zamawiający wymagał podania cen jednostkowych w formularzu ofertowym dla
utrzymania: urządzeń oświetlenia oraz poszczególnych urządzeń elektrycznych. W
złożonych wyjaśnieniach z dnia 02.08.2024r przez firmę FB Serwis w tabeli nr 6
przedstawiono koszty związane z utrzymaniem urządzeń i stacji TR tj. rozpisano
koszty: robocizny, paliwa, materiałów wartości utrzymania poszczególnych urządzeń
elektrycznych ale nie rozpisano poszczególnych kosztów dla utrzymania urządzeń
oświetlenia (punktów świetlnych). W wyjaśnieniach złożonych w dniach 02.08.2024r i
w dniu 20.08.2024r nie odniesiono się do poszczególnych pozycji znajdujących z w
wykazie podstawowych czynności utrzymaniowych w okresie obowiązywania umowy
(załącznik nr 4 do umowy), a jedynie przywołano ogólnikowo w tabeli nr 4 wyjaśnień z
dnia 02.08.2024r koszty głównych materiałów w tym m. in.:1 kpl. Opraw
oświetleniowych, 1 kpl. Źródeł światła wraz z podaniem ich cen jednostkowych. Nie
przywołano w tych tabelach ani wyjaśnieniach z dnia 20.08.2024r wartości i ilości
słupów oświetleniowych do odtworzenia/wymiany w ciągu 5 dni roboczych od przyjęcia
zgłoszenia o czym mówi umowa jak i załącznik nr 4 do umowy (Lp. 8).
(…) Zamawiający uważa, że Państwa oferta nie spełnia wymagań SWZ w omówionym
zakresie jak również podana cena jednostkowa miesięczna 2,81 zł netto za utrzymanie
jednego punktu świetlnego (utrzymanie urządzeń oświetlenia) jest rażąco niska a możliwość
świadczenia usługi w oferowanej cenie nie została należycie wyjaśniona i udokumentowana.”.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”.
Art. 224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi, że „Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub
kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub
jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub
kosztu”.
Oznacza to, że wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień zobowiązany jest
wykazać, że zaoferowana przez niego cena nie jest rażąco niska. Złożone wyjaśnienia nie
mogą mieć przy tym charakteru ogólnego. Składane są bowiem celem stwierdzenia, że
podejrzenie Zamawiającego dotyczące rażąco niskiej ceny było nieuzasadnione. Obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa więc na wykonawcy.
Wezwanie do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny wiąże się bowiem z określonymi
konsekwencjami dla wykonawcy, gdyż powoduje, że po stronie wykonawcy powstaje
obowiązek wykazania realności i prawidłowości kalkulacji ceny oraz obliguje wykonawcę do
złożenia wyczerpujących i popartych dowodami wyjaśnień.
Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdzić należy, że po
stronie zamawiającego powstał ustawowy obowiązek wezwania wykonawcy do wyjaśnień
rażąco niskiej ceny i takie wezwanie zgodne z treścią art. 224 ust. 2 pkt. 1 i 2 ustawy Pzp
zostało do odwołującego skierowane. Wezwanie to – jak wskazał zamawiający na rozprawie
– było „zaczepne”, a zakres pytań wyczerpywał wymogi ustawy Pzp. To dopiero kolejne
wezwanie miało wyjaśnić rozbieżności jakie pojawiły się po analizie odpowiedzi na pierwsze
wezwanie w zakresie wymaganej liczby osób i ich czasu pracy zarezerwowanego do
świadczenia usług oraz ilości sprzętu przewidywanego do wspomagania pracowników
podczas ich realizacji, jak również wyliczenia w zakresie kalkulacji ceny za utrzymanie 1
punktu świetlnego.
Niewątpliwym jest, mając na uwadze treść SWZ (OPZ) – rozdział II pkt 4, że
zamawiający bezwzględnie wymagał aby wykonawca przez cały okres obowiązywania umowy
zatrudniał na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy min. 11 osób posiadających
uprawnienia kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych,
wykonujących prace związane z utrzymaniem w sprawności technicznej urządzeń z co
najmniej minimalnym wynagrodzeniem za pracę ustalonym w ustawie o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę. Osoby te były przeznaczone do realizacji tej przedmiotu umowy.
Skoro więc wykonawca – jak wyjaśnił w odpowiedzi na wezwanie do wyjaśnienia rażąco niskiej
ceny – założył jedynie „częściowe wykorzystanie pracowników realizujących poszczególne
zadania”. Tym samym uznał, że prawidłowa realizacja przedmiotu zamówienia nie wymaga
zaangażowania ściśle określonej ilości i kategorii pracowników w wymiarze pełnego etatu. Co
więcej przyjął dla realizacji zamówienia zaangażowanie każdej z tych osób tylko na 4/5 etatu.
Oznacza to więc, że odwołujący niedoszacował kosztów zatrudnienia. Koszt ten – jak słusznie
podniósł przystępujący - jest jednym z podstawowych czynników cenotwórczych tego
zamówienia i nieuwzględnienie właściwej ilości etatów stanowi już o tym, że oferta
odwołującego jest niewątpliwie ofertą z rażąco niską ceną. Tak więc zarzut ten w tym zakresie
potwierdził się.
Odnosząc się natomiast do zarzutu rażąco niskiej ceny w zakresie pojazdów stwierdzić
należy, że odwołujący wyjaśnił, że zostały one uwzględnione w wyjaśnieniach złożonych
zarówno 2 sierpnia 2024 r., jak i 20 sierpnia 2024 r. a ich koszt całkowity jest kosztem
marginalnym (koszt ten został wskazany w złożonych wyjaśnieniach), co istotnie nie stanowi
istotnego elementu ceny oferty.
Jeśli zaś chodzi o zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny w zakresie niskiej ceny
jednostkowej utrzymania 1 punktu świetlnego w wysokości 2,81 zł netto Izba uznała, że
zamawiający, wzywając odwołującego do wyjaśnień zaoferowanej ceny jednostkowej w
wysokości 2,81 zł, nie sprecyzował jakichś konkretnych wątpliwości, a jedynie zapytał „czy
ujęto w stawce jednostkowej 2,81 zł netto za punkt świetlny wszystkie niezbędne materiały w
odpowiedniej ilości do realizacji umowy zgodnie z jej postanowieniami, w tym załącznikiem nr
4 do umowy (Wykaz podstawowych czynności utrzymaniowych w okresie obowiązywania
umowy), w szczególności materiały dla utrzymania urządzeń oświetlenia (punktów świetlnych),
w tym m. in. słupy oświetleniowe, wysięgniki, pokrywy wnękowe do odtworzenia po
dewastacjach, kradzieżach wypadkach samochodowych.”. Nie podał przy tym – jak słusznie
wskazał odwołujący – jak szczegółowych wyjaśnień ceny jednostkowej oczekiwał, jak również
nie podał, że cenę tę należy odnieść do poszczególnych pozycji znajdujących się w wykazie
podstawowych czynności utrzymaniowych w okresie obowiązywania umowy, a na co wskazał
w informacji o odrzuceniu oferty odwołującego. Swoje oczekiwania zamawiający szczegółowo
wyartykułował dopiero na rozprawie, wskazując jakie informacje i w jakim zakresie powinny
być złożone. Próżno ich szukać czy to w wezwaniu do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
czy to w informacji o odrzuceniu oferty odwołującego. A ponadto w treści załącznika nr 4, do
którego odwołuje się zamawiający wskazano „Wykazane w „Wykazie podstawowych
czynności utrzymaniowych i obowiązków w okresie obowiązywania umowy”, czynności i ilości
nie są bezwzględnie obowiązujące przy wyliczeniu ceny. Opisy pozycji i ilości nie mogą być
traktowane jako ostateczne definiujące wymagania dla danej roboty. Przed wyliczeniem i
wpisaniem ceny ofertowej Wykonawca powinien odwołać się do :
- umowy gdzie znajduje się dokładniejszy opis poszczególnych czynności utrzymaniowych
- warunków technicznych wykonania robót,
- zaleca się zapoznać w terenie z przedmiotem zamówienia,
- obowiązujących przepisów,
- wiedzy technicznej, sztuki budowlanej i własnego doświadczenia,
- SWZ.”.
W taki też sposób – jak podkreślił w odwołaniu - cenę tę wyliczył odwołujący. Specyfika
tych czynności powoduje bowiem, że o ile możliwe jest określenie pewnego minimum
czynności, które mogą potencjalnie być konieczne do wykonania, o tyle nie da się określić
stuprocentowo częstotliwości ich wystąpienia. Tak więc możliwe jest dokonywanie jedynie
szacunków w tym zakresie. I takiego szacunku dokonał odwołujący. Przedstawił także szereg
wyliczeń, które zastrzeżone zostały jako tajemnica przedsiębiorstwa. Co więcej, w odpowiedzi
na ponowne wezwanie odwołujący oświadczył, że uwzględnił w cenie ofertowej koszty
wszelkich materiałów niezbędnych do wykonania czynności objętych przedmiotem
zamówienia, a wyszczególnionych w załączniku nr 4 do umowy. Podkreślał także złożony
charakter tychże czynności, których dokładny zakres ilościowy nie został wskazany w
dokumentacji i jest trudny do przewidzenia (będzie on bowiem wynikał z bieżących potrzeb)
oraz ryczałtowy charakter wynagrodzenia (którego wysokość nie jest uzależniona od tego, ile
poszczególnych materiałów czy napraw Wykonawca wykona), odwołując się także do uwagi
zawartej w treści załącznika nr 4. W załączniku nr 4 zamawiający bowiem wskazał, że podane
w nim wartości mają charakter wyłącznie orientacyjny i nie są wiążące dla wykonawców. Mimo
tego odwołujący przedstawił kilka tabel zawierających szczegółowe wyliczenia kosztów
poszczególnych elementów ceny. Przedstawił m.in. koszty pracownicze, koszty sprzętu,
utrzymania zaplecza i materiałów. Odwołujący w kalkulacji materiałowej wskazał także wartość
słupów. Nie miał natomiast – jak słusznie podniósł odwołujący - obowiązku określania ilości
tych słupów, gdyż - jak wskazał - zamawiający w treści załącznika nr 4 „czynności i ilości w
nim wskazane nie są bezwzględnie obowiązujące przy wyliczeniu ceny”. Nie można więc
twierdzić, że cena zaoferowana przez tego wykonawcę jest w tym zakresie rażąco niska.
Dlatego też Izba w tym tylko zakresie uznała, że zarzut ten potwierdził się.
Zarzut naruszenia art. 223 ust. 1 ustawy Pzp w art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp (zarzut 3
odwołania) oraz art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, art.
224 ust. 6 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 – 3 ustawy Pzp (zarzuty 4 odwołania) nie
potwierdziły się.
W odniesieniu do tych zarzutów odwołujący podniósł, że w świetle dokumentacji
postępowania po stronie zamawiającego powinny powstać wątpliwości co do spełniania
warunków zamówienia lub dalsze wątpliwości w zakresie zaoferowanej ceny, a tym samym
zamawiający powinien był skierować do odwołującego stosowne wezwania. Nie przedstawił
jednak w tym zakresie żadnych dodatkowych argumentów.
W ocenie Izby brak było podstaw do wezwania tego wykonawcy do złożenia
dokumentów i złożenia dodatkowych wyjaśnień, gdyż oferta tego wykonawcy – jak już wyżej
wskazano - jest niezgodna z treścią SWZ (OPZ) w zakresie zatrudnienia osób. Wobec czego
podlega ona odrzuceniu. Nie ma więc podstaw do kierowania do tego wykonawcy kolejnych
wezwań.
Wobec tego Izba uznała, że i te zarzuty nie potwierdziły się.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605) oraz w
oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1) w zw. z § 5 pkt 2) lit. a) i b) rozporządzenia w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodnicząca:
………..…….…….