Sygn. akt: KIO 3330/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 07.10.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej dnia 12 września 2024 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo Komunikacji
Samochodowej Częstochowa w Częstochowie S.A., w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Powiat Częstochowski
uczestnik po stronie zamawiającego:
A. R. O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą R. O. Przewóz Osób z siedzibą
w Korczynie
postanawia:
1. Odrzuca odwołanie na podstawie art. 528 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Kosztami postępowania odwoławczego obciąża odwołującego i zalicza w poczet
kosztów postępowania kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych,
zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) poniesioną przez
zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 489 zł 50 gr
(słownie: czterysta osiemdziesiąt dziewięć złotych, pięćdziesiąt groszy) tytułem zwrotu
kosztów dojazdu poniesionych przez zamawiającego.
3. Zasądza
od
odwołującego
Przedsiębiorstwo
Komunikacji
Samochodowej
Częstochowa w Częstochowie S.A. na rzecz zamawiającego Powiat Częstochowski
kwotę 4 089 zł 50 gr (słownie: cztery tysiące osiemdziesiąt dziewięć złotych,
pięćdziesiąt groszy).
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….....................
Sygn. akt: KIO 3330/24
Uzasadnienie
Powiat Częstochowski prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia, którego
przedmiotem jest świadczenie usług przewozowych w powiatowej komunikacji publicznego
transportu zbiorowego dla Powiatu Częstochowskiego na liniach 121, 122, 126.
Zamawiający wskazał, że podstawą prawną prowadzonego postępowania jest ustawa z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320), dalej jako:
„ustawa PZP”.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii
Europejskiej z dnia 14 maja 2024 r. pod numerem
W dniu 12 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Częstochowa w Częstochowie
S.A., dalej jako: „Odwołujący” wobec czynności i zaniechań Zamawiającego podjętych w
postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. dokonanie niezgodnej z przepisami ustawy Pzp czynności Zamawiającego, podjętej w
postępowaniu polegającej na braku odrzucenia w dniu 2 września 2024 r. oferty
Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego („Świadczenie
usług przewozowych w powiatowej komunikacji publicznego transportu zbiorowego dla
Powiatu Częstochowskiego na liniach 121, 122, 126”), prowadzonego w trybie
przetargu nieograniczonego, z naruszeniem przepisu art. 226 ust. 1 pkt. 2 c ustawy
PZP w zw. z art. 118 ustawy Pzp w zw. z art. 128 ustawy Pzp podczas gdy Wykonawca
został wezwany przez Zamawiającego pismem z dnia 10 lipca 2024 r. do wyjaśnienia
na jakiej podstawie dysponuje wykazanymi w wykazie autobusami: Mercus Iveco Daily,
nr rej. WGM 7178G i Mercus Iveco Daily, nr rej. WPR 6392T i wyjaśniania na jakiej
podstawie Wykonawca uważa te pojazdy za zasób własny i tym samym zamawiający,
na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1605 z po.in. zm.) wezwał w/w podmiot, do złożenia wyjaśnień na temat podstawy
dysponowania wykazanych w wykazie pojazdów wraz z dokumentami
potwierdzającymi, a Wykonawca nie wykonał w/w zobowiązania w terminie albowiem
pisemne wyjaśnienia z dnia 11 lipca 2024 r. nie zawierały załączników wykazujących
okoliczności wskazane w wyjaśnieniu, które już wówczas Zamawiający powinien
potraktować jak uchybienie, które powinno skutkować odrzuceniem oferty na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit c) ustawy PZP;
2. zaniechanie rzetelnego zbadania oferty i brak odrzucenia, na podstawie art. 226 ust. 1
pkt. 2 lit. c) ustawy PZP, oferty Wykonawcy w zakresie terminowości złożonych
dokumentów, tj. faktury VAT nr PSQ-F/000057/02/24 z dnia 29 lutego 2024 r. i umowy
dzierżawy z dnia 1 maja 2024 r. w postępowaniu przetargowym co stanowi naruszenie
art. 128 ust. 1 i ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt. 2 c ustawy PZP albowiem
Wykonawca nie wykonał w/w zobowiązania w terminie albowiem pisemne wyjaśnienia
z dnia 11 lipca 2024 r. nie zawierały załączników (faktury VAT nr PSQ-F/000057/02/24
z dnia 29 lutego 2024 r. i umowy dzierżawy z dnia 1 maja 2024 r.) wykazujących
okoliczności wskazane w wyjaśnieniu, a załączniki te zostały złożone dopiero w dniu
22 lipca 2024 r., a zatem już po upływie terminu wskazanego w wezwaniu z dnia 10
lipca 2024 r.
Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenia
czynności oceny i wyboru ofert.
Uzasadniając postawione zarzuty Odwołujący przedstawił szczegółową argumentację – treść
odwołania znajduje się w aktach niniejszej sprawy odwoławczej.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba ustaliła, że przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
zgłosił wykonawca R. O. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą R. O. Przewóz Osób
z siedzibą w Korczynie. Wszystkie wymogi formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem
zostały spełnione, a zatem należało uznać je za skuteczne.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne związane z prowadzonym postępowaniem:
Zamawiający wskazał w SWZ, że postępowanie jest prowadzone jako zamówienie sektorowe
w trybie przetargu nieograniczonego (art. 132 i nast. w zw. z art. 376 ust. 1 pkt 1 oraz art. 378
ustawy Pzp) o wartości zamówienia równej lub większej niż kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy Pzp.
W odpowiedzi na wezwanie Izby do wskazania wartości szacunkowej zamówienia
Zamawiający poinformował, że wartość zamówienia przekracza progi unijne. Jak wskazywał
Zamawiający: „w/w zamówienie stanowi jedną z części całego zamówienia i jego wartość
wynosi 647
575,40 zł netto. Zgodnie z zapisami Rozdziału IV Specyfikacji Warunków
Zamówienia całość przedmiotu zamówienia obejmuje szerszy zakres niż przedmiot bieżącego
postępowania. Powyższe oznacza, iż Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których
każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania (jest to jedna z trzech części zamówienia).
Wartość szacunkowa całego zamówienia (wszystkich trzech części) wynosi 2 003 417,09 zł
netto.”
I
nformacja na temat szacunkowej wartości zamówienia ma również odzwierciedlenie w treści
protokołu postępowania, zgodnie z którym wartość wszystkich części wynosi 2 003 417,09 zł.
Powyższe ustalenia skłoniły Izbę do uznania, że w sprawie zastosowanie znajdzie przesłanka
do odrzucenia odwołania, o której mowa w art. 528 pkt 1 ustawy PZP.
Zgodnie z tym przepisem I
zba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w sprawie nie mają
zastosowania przepisy ustawy.
Wedle treści art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP przepisy ustawy stosuje się do udzielania
zamówień
sektorowych oraz organizowania konkursów, których wartość jest równa lub przekracza progi
unijne, przez zamawiających sektorowych. A contrario, jeśli wartość zamówienia sektorowego
nie przekracza lub nie jest równa progom unijnym, przepisów ustawy nie stosuje się.
Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2023 r.
w
sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych
kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego
podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów, aktualny próg unijny w
przypadku udzielania zamówień sektorowych, o których mowa w art. 7 pkt 35 ustawy, zwanych
dalej "zamówieniami sektorowymi", na dostawy i usługi lub organizowania konkursów przez
zamawiających sektorowych - wynosi 443 000 euro, co stanowi równowartość kwoty 2 054
235 zł.
Zestawienie wartości szacunkowej zamówienia (2 003 417,09 zł netto) z aktualną wysokością
progu unijnego (2 054
235 zł) prowadzi do wniosku, że wartość szacunkowa jest niższa niż
wysokość aktualnych progów unijnych dla zamówień sektorowych. Z tego powodu, mając na
uwadze art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy PZP, do niniejszego zam
ówienia nie mają zastosowania
przepisy ustawy
, a co za tym idzie, koniecznym jest odrzucenie odwołania w oparciu o art. 528
pkt 1 ustawy PZP.
Dodać należy, że bez znaczenia dla uprawnień wykonawców co do możliwości składania
środków odwoławczych jest fakt, że Zamawiający – nie będąc do tego zobligowanym treścią
ustawy PZP
– stosuje do prowadzonego postępowania określony tryb i zasady obowiązujące
w ustawie PZP.
Zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu oraz pouczenie o środkach ochrony
prawnej nie wpływa na rzeczywistą wartości tego zamówienia oraz nie rodzi uprawnień do
wnoszenia środków ochrony prawnej przewidzianych dla postępowań, w których stosowanie
przepisów ustawy PZP jest obligatoryjne. W konsekwencji nie uchyla także nałożonego na
Izbę obowiązku odrzucenia odwołania. O tym czy do zamówienia należy stosować przepisy
ustawy
nie decyduje fakt zamieszczenia ogłoszenia w stosownym publikatorze, czy też
pouczenie o środkach ochrony prawnej zawarte w SWZ, ale rzeczywista wartość zamówienia
(oszacowana przez Zamawiającego, wynikająca z protokołu postępowania).
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 557 w zw. z art. 575 ustawy PZP oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
p
ostępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia
w przypadku
odrzucenia odwołania przez Izbę koszty ponosi odwołujący. Izba zasądza koszty, o których
mowa w § 5 pkt 2, od odwołującego na rzecz zamawiającego. W związku z powyższym w
poczet kosztów Izba zaliczyła cały uiszczony przez Odwołującego wpis w wysokości 7 500 zł
oraz koszty wykazane przez Zamawiającego w spisie kosztów złożonym w trakcie
posiedzenia.
Przewodniczący:
………………………