Sygn. akt: KIO 3335/24
WYROK
Warszawa, dnia 4
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Irmina Pawlik
Anna Osiecka - Baran
Aleksandra Patyk
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
2 października 2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 września 2024 r. przez
wykonawcę Bergerat Monnoyeur Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Izabelinie -
Dziekanówku w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej - Gliwice Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z
siedzibą w Gliwicach
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego - wykonawcy Energetyka Solarna Ensol
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Raciborzu
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze w zakresie, w jakim zarzuty odwołania dotyczą
elementów charakterystyki kolektorów słonecznych wskazanych w podpunktach 1-9 oraz
13 uzasadnienia odwołania;
oddala odwołanie w pozostałym zakresie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego Bergerat Monnoyeur Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Izabelinie - Dziekanówku i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych
zero groszy
) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….………….................
………….………….................
………….………….................
Sygn. akt: KIO 3335/24
Uzasadnienie
Zamawiający Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej - Gliwice Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gliwicach (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie
o
udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na budowę zespołu kolektorów
słonecznych dla potrzeb ciepłej wody dla miasta Gliwice wraz z magazynem ciepła
realizowanego w ramach zadania „Budowa efektywnego systemu ciepłowniczego
wykorzystującego OZE wraz z Magazynem Ciepła w PEC- Gliwice Sp. z o.o.” (wewnętrzny
identyfikator: DZ/1/3/2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej S:171/2024 nr 528111-2024 z dnia 3 września 2024 r. Do ww.
postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11
września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm., dalej
„ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa
w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu
13 września 2024 r. wykonawca Bergerat Monnoyeur Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Izabelinie - Dziekanówku (dalej jako „Odwołujący”) wniósł
odwołanie wobec dokonania opisu przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zasadę proporcjonalności,
poprzez dobór parametrów technicznych i preferencje określonych rozwiązań technicznych,
które charakteryzują produkty konkretnego producenta oraz stawianie względem przedmiotu
zamówienia wymagań nieproporcjonalnych do celu zamówienia, doprowadzając przy tym do
wyeliminowania innych wykonawców, w tym Odwołującego i jego produktów. Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 i 3 oraz art. 99 ust. 4 ustawy Pzp i wniósł
o
uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu zmianę treści specyfikacji
warunków zamówienia w zakresie charakterystyki kolektorów słonecznych określonej w:
− Załączniku nr 2 do Specyfikacji Warunków Zamówienia - Programu Funkcjonalno –
Użytkowego dla Zespołu Kolektorów Słonecznych wraz z Magazynem Ciepła, Rozdział V,
pkt 4, strona 50-51 oraz
− Załączniku nr 3 do PFU - Projektu budowy zespołu ciepłowniczych kolektorów słonecznych
na terenie zakładu PEC- Gliwice Sp. z o.o. nr projektu PECG-005-2101.O.001-00 : Projekt
Zagospodarowania Terenu, pkt 4.2.6.1. „Kolektory solarne” strona 20-21,
poprzez wykreślenie ww. postanowień bądź ich modyfikację i opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji i proporcjonalnie do celu zamówienia.
Zarzuty odwołania dotyczyły następujących elementów charakterystyki kolektorów
słonecznych przyjętych przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia:
1. Masa
własna 443 kg
Powłoka absorbera 3 warstwowy selektywny MEMO
Izolacja termiczna wełna mineralna 80/35mm
4. Temperatura stagnacji 210 st. C
Pojemność płynu solarnego 28 litrów
Wydajność wg. Solar Keymark n0=0,895; a1=3,325; a2=0,0108
Materiał obudowy kolektora: aluminium, łączenie narożników obudowy spawane
8. Minimalna dolna izolacja kolektora 70 mm
9. Rodzaj absorbera: miedziany lub aluminiowy
10. Minimalna powierzchnia czynna apertury/powierzchnia brutto pojedynczej baterii kolektora
12m²/13 m²:
Minimalna moc wyjściowa z kolektora przy nasłonecznieniu 1000 W/m² i różnicy
temperatur Tm-
Ta 30°C (wg normy PN EN 12975-2:2007) 8800W
Maksymalna moc wyjściowa z kolektora przy nasłonecznieniu 1000 W/m² i różnicy
temperatur Tm-
Ta 30°C (wg normy PN EN 12975-2:2007) nie niżej 11500 W
Moc nominalna każdego kolektora wynosi 13,2 kW w warunkach różnicy temperatur
między średnią temperaturą kolektora, a temperaturą otoczenia wynoszącą 0K”
oraz „Zabudowa zespołu kolektorów słonecznych obejmuje budowę 3 pól kolektorów
cieczowych typu płaskiego wraz z niezbędną infrastrukturą o sumarycznej mocy
nominalnej 13,211 MW: 332
kolektorów, moc nominalna – 4 386 kW, 326 szt. kolektorów,
moc nominalna
– 4 307 kW, 342 szt. kolektorów, moc nominalna – 4 518 kW
Każde z pól będzie miało możliwość pracy niezależnej od siebie ze względu na
zabudowanie osobnych zestawów wymienników i pomp. Kolektory zostaną połączone
w
baterie w ilości do 9 sztuk. Zwiększenie ilości kolektorów w rzędzie powoduje większe
opory przepływu na baterii kolektorów, a co za tym idzie również większą wysokość
podnoszenia pomp układu glikolowego.
Zamawiający w dniu 27 września 2024 r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie,
w
której wniósł
o oddalenie odwołania w części dotyczącej następujących elementów
charakterystyki kolektorów słonecznych: pkt 10, 11 i 14. W pozostałym zakresie (pkt 1-9
oraz 12 i 13) Zamawiający uwzględnił odwołanie.
Odwołujący w dniu 1 października 2024 r. złożył pismo procesowe zawierającego jego
stanowisko wobec
argumentacji Zamawiającego przedstawionej w odpowiedzi na odwołanie.
Na posiedzeniu w dniu 2 października 2024 r. pismo procesowe w sprawie wraz
z
dowodami złożył wykonawca Energetyka Solarna Ensol Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Raciborzu (dalej jako „Przystępujący”), wnosząc o oddalenie
odwołania.
Ww. wykonawca, który stał się Uczestnikiem postępowania wobec stwierdzenia przez
Izbę skuteczności zgłoszonego przystąpienia, na posiedzeniu w dniu 2 października 2024 r.
złożył oświadczenie do protokołu, że nie wnosi sprzeciwu wobec czynności uwzględnienia
przez Zamawiającego zarzutów odwołania w części.
Po przeprowadzeniu rozprawy z
udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego,
uwzględniając akta sprawy odwoławczej, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co następuje.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w całości na podstawie art. 528 ustawy Pzp.
Izba umorzyła postępowanie odwoławcze w zakresie, w jakim zarzuty odwołania dotyczą
elementów charakterystyki kolektorów słonecznych wskazanych w podpunktach 1-9 oraz 12-
13 uzasadnienia odwołania.
Odwołujący w piśmie procesowym z dnia 1 października 2024 r. oświadczył, że cofa
odwołanie w części dotyczącej elementów charakterystyki kolektorów słonecznych
wskazanych w podpunktach 1, 2, 4, 5, 7, 8 i 9. Zgodnie z
art. 520 ust. 1 ustawy Pzp odwołujący
może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu cofnięte
odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesienie odwołania do
Izby. Ww. regulacje znajdują zastosowanie również w przypadku wycofania zarzutów w części,
skoro bowiem
wykonawca może cofnąć odwołanie w całości, to na zasadzie wnioskowania
a maiori ad minus
, może także zrezygnować z popierania części zarzutów odwołania. Złożenie
przez wykonawcę oświadczenia o wycofaniu odwołania w części wiąże Izbę i obliguje ją do
umorzenia postępowania odwoławczego w danym zakresie. W konsekwencji, z uwagi na
częściowe wycofanie odwołania, postępowanie odwoławcze podlegało umorzeniu w zakresie
dotyczącym elementów charakterystyki kolektorów słonecznych wskazanych w podpunktach
1, 2, 4, 5, 7, 8 i 9 w oparciu o art. 520 ust. 1 w zw. z art. 568 pkt 1 ustawy Pzp.
Z kolei w zakresie
dotyczącym elementów charakterystyki kolektorów słonecznych
wskazanych w podpunktach 3, 6, 12 i 13 uzasadnienia odwołania postępowanie odwoławcze
podlegało umorzeniu na podstawie art. 522 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 568 pkt 3 ustawy
Pzp. Zgodnie z art. 522 ust. 4 ustawy Pzp w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć postępowanie
odwoławcze w części dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo
wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia tych zarzutów. W takim przypadku Izba rozpoznaje pozostałe zarzuty
odwołania. Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uwzględnionych zarzutów. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że
uwzględnia odwołanie w części dotyczącej elementów charakterystyki kolektorów słonecznych
wskazanych w podpunktach 1-9 oraz 12-
13 uzasadnienia odwołania. Wykonawca, który
przystąpił po jego stronie do postępowania odwoławczego (Energetyka Solarna Ensol Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Raciborzu) nie wniósł sprzeciwu wobec tej
czynności. Powyższe wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i powoduje zakończenie
postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania w ww.
części. Zmiany w dokumentach zamówienia, jakie zostaną wprowadzone przez
Zamawiającego na skutek częściowego uwzględnienia odwołania, podlegać będą
ewentualnemu zaskarżeniu w drodze odrębnego środka ochrony prawnej.
W konsekwencji Izba rozpoznała zarzuty odwołania w zakresie, w jakim odnosiły się do
elementów charakterystyki kolektorów słonecznych wskazanych w podpunktach 10, 11 i 14
uzasadnienia odwołania.
Izba uznała, że Odwołujący, jako podmiot bezpośrednio zainteresowany ubieganiem się
o udzielenie zamówienia i złożeniem oferty w przedmiotowym postępowaniu, dążący do
wyeliminowania wymagań, które w jego ocenie naruszają przepisy ustawy Pzp ograniczając
konkurencję, wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
ustawy Pzp.
Izba
rozstrzygając sprawę uwzględniła dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności treść SWZ wraz
z
załącznikami, a także pisma procesowe złożone w sprawie oraz stanowiska Stron
i Uczestnika przedstawione na rozprawie. Izba
włączyła ponadto w poczet materiału
dowodowego dokumenty:
a)
załączone do odwołania:
− karta produktu kolektora Savo 15SG-M Savosolar wraz z tłumaczeniem na język polski,
− certyfikat Solar Keymark, wydany dla urządzenia SF500‐15SG‐M wraz z tłumaczeniem
na
język polski,
− karta produktu kolektor MT- Power v4 wraz z tłumaczeniem na język polski,
− certyfikat Solar Keymark, wydany dla urządzenia MT- Power v4 wraz z tłumaczeniem
na
język polski,
− tabela porównawcza produkcji ciepła oraz efektywności kolektorów Savo 15SG-M
i MT- Power v4
(opracowanie Odwołującego),
b)
załączone do pisma Odwołującego:
− rysunek poglądowy dotyczący powierzchni zabudowy kolektorów,
− karta produktu Ensol ES2V/2,65S i ES2V/2,65B,
− gwarancja produktu dla kolektora MT-Power v.4 wraz z tłumaczeniem na język polski,
c)
załączone do pisma Przystępującego:
− opinia AGH dotycząca aktualnych wymagań w zakresie obudów kolektorów
słonecznych,
− ekspertyzy Sieci Łukasiewicz – Analiza chemiczna (raport z badania nr 48/2022, raport
z badań próbek metodami analizy termicznej),
− wyciąg z prezentacji A. Pason „Możliwości zastosowania kolektorów słonecznych
wykonanych z tworzyw sztucznych”,
− wydruk artykułu D. Pantera „Dlaczego niektóre kolektory próżniowe pracują słabiej”
(InstalReporter),
− wydruk artykułu A. Pason „Wyzwania techniczne w optymalizacji wydajności
wielkopowierzchniowych
instalacji
solarnych
BigSolar
współpracujących
z
magazynami ciepła” (wyd. AGH),
− wyciągi ze specyfikacji zapytania instalacji solarnej Steyerberg wraz z tłumaczeniem
na język polski,
− opinia Instytutu Maszyn Przepływowych PAN „Porównanie układu hudraulicznego
kolektora, pomiędzy układem pojedynczej harfy a podwójnej i meandrycznej”,
− opracowanie Instytutu Certyfikacji Emisji Budynków ICEB Sp. z o.o. dotyczące różnic
w uzyskiwaniu energii słonecznej oraz stratach ciepła typów instalacji słonecznych
zbudowanych z typów konstrukcyjnych kolektorów SF500-155G-M (Savosolar) i MT-
Power v.4 (TVP Solar),
na okoliczności wynikające z treści tych dokumentów, wskazane odpowiednio przez
Odwołującego i Przystępującego.
Izba
ustaliła, co następuje:
Zgodnie z punktem II.1 SWZ p
rzedmiotem zamówienia jest budowa zespołu kolektorów
słonecznych dla potrzeb ciepłej wody dla miasta Gliwice wraz z magazynem ciepła
realizowanego w ramach zadania ”Budowa efektywnego systemu ciepłowniczego
wykorzystującego OZE wraz z Magazynem Ciepła w PEC- Gliwice Sp. z o.o.” Zadanie
obejmuje wykonanie: 1) Budowa farmy termicznej wraz z układem sieciowym i układem
wymiany ciepła i układem pompowym – całość zaopatrzona w układ regulacji i sterownia w tym
zabudową budynku technicznego- zgodnie z pozwoleniem na budowę. 2) Budowa magazynu
ciepła wraz z układem sieciowym i układem wymiany ciepła i układem pompowym – całość
zaopatrzona w układ regulacji i sterownia - zgodnie z pozwoleniem na budowę. Szczegółowy
zakres zamówienia oraz warunki realizacji zostały określone w Programie funkcjonalno-
użytkowym stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ. Pozostałe warunki realizacji zamówienia
zostały określone we wzorze umowy - załącznik nr 3 do SWZ.
W Rozdziale V punkt 4 PFU określono wymagania techniczne dla instalacji solarnej IS:
„Zabudowa zespołu kolektorów słonecznych obejmuje budowę 3 pól kolektorów cieczowych
typu płaskiego wraz z niezbędną infrastrukturą o sumarycznej mocy nominalnej 13,211 MW :
• 332 szt. kolektorów, moc nominalna – 4 386 kW,
• 326 szt. kolektorów, moc nominalna – 4 307 kW,
• 342 szt. kolektorów, moc nominalna – 4 518 kW.
Każde z pól będzie miało możliwość pracy niezależnej od siebie ze względu na zabudowanie
osobnych zestawów wymienników i pomp. Kolektory zostaną połączone w baterie w ilości do
9 sztuk. Zwiększenie ilości kolektorów w rzędzie powoduje większe opory przepływu na baterii
kolektorów, a co za tym idzie również większą wysokość podnoszenia pomp układu
glikolowego. Każda bateria kolektorów będzie wyposażona w armaturę odcinającą,
regulacyjną, odpowietrzającą. Baterie kolektorów w ramach pola będą połączone rurociągami
stalowymi preizolowanymi, a następnie będą odprowadzać ciepło do budynku
technologicznego.
Dane charakterystyczne zastosowanych kolektorów słonecznych:
• Typ zastosowanego kolektora słonecznego: płaski
• Materiał obudowy kolektora: aluminium, łączenie narożników obudowy spawane.
• Izolacja: wysokoodporna izolacja z wełny mineralnej lub innej równoważnej.
• Zabezpieczenie przed warunkami atmosferycznymi podwójna szyba pryzmatyczna,
antyrefleksyjna odporna na gradobicia.
• Minimalna powierzchnia czynna apertury/powierzchnia brutto pojedynczej baterii kolektora
12m2/13 m2.
Uwaga : Wymiary wszystkich kolektorów montowanych w baterię na instalacji muszą być takie
same.
Parametry do zastosowania kolektora:
• Minimalna moc wyjściowa z kolektora przy nasłonecznieniu 1000 W/m2 i różnicy
temperatur Tm-Ta 30*C ( wg normy PN EN 12975-2:2007) 8800W
• Maksymalna moc wyjściowa z kolektora przy nasłonecznieniu 1000 W/m2 i różnicy
temperatur Tm-Ta 30*C ( wg normy PN EN 12975-
2:2007) nie niżej 11500 W
• Minimalna sprawność optyczna odniesiona do powierzchni brutto, potwierdzonej Solar
Keymark, wydany przez DIN Certco lub ISFH 75%
• Maksymalny współczynnik utraty ciepła a1 2,8 W/m2K
• Maksymalny współczynnik zależności temperatury utraty ciepła a2 0,020 W/m2K2
• Układ hydrauliczny kolektora Harfa lub układ meandryczny
• Minimalna dolna izolacja kolektora 70 mm
• Rodzaj absorbera : miedziany lub aluminiowy
Uwaga: wymienione wyżej wartości odnoszą się do powierzchni czynnej (apertury).
Zamawiający wymaga, aby oferowane kolektory słoneczne posiadały jakość potwierdzoną
przez odpowiednie certyfikaty dotyczące jakości i spełniania norm:
• PN-EN 12975-1 Słoneczne systemy grzewcze i ich elementy - Kolektory słoneczne - Część
1: Wymagania ogólne (lub równoważna). Dotyczy to zwłaszcza wymagań zawartych
w
następujących punktach normy:
• p.6. Bezpieczeństwo
• p.7 Identyfikacja kolektora: oznakowanie kolektora, instrukcja dla instalatora
• Załącznik A. Opis zastosowanych materiałów i wykonania kolektorów słonecznych
• Załącznik B. Ochrona środowiska
PN-EN 12975-
2 (za wyjątkiem badania wg pkt 5.8) Słoneczne systemy grzewcze i ich
elementy-
Kolektory słoneczne - Część 2. Metody badań (lub równoważna) przynajmniej
w
takim zakresie, jaki jest stosowany dla płaskich kolektorów z niezamarzającą cieczą tj.:
• Badanie odporności na ciśnienie wewnętrzne absorbera –rozdział 5.2 PN-EN 12975-2
• Badanie odporności na działanie czynników atmosferycznych –rozdział 5.4 PN-EN 12975-
• Próba odporności na zewnętrzne wstrząsy cieplne– rozdział 5.5 PN-EN 12975-2
• Próba odporności na wewnętrzne wstrząsy cieplne– rozdział 5.6 PN-EN 12975-2
• Próba szczelności– rozdział 5.7 PN-EN 12975-2
• Próba zmęczeniowa– rozdział 5.9 PN-EN 12975-2
• Przegląd końcowy - rozdział 5.11 PN-EN 12975-2
• Próba właściwości cieplnych kolektorów słonecznych – rozdział 6.1PN-EN 12975-2
• Oznaczenie temperatury zastoju (stagnacji) - załącznik C PN-EN 12975-2
• Ponadto wymagane jest, aby kolektory słoneczne uzyskały pozytywne wyniki z próby
odporności na uderzenia, przeznaczone do kreślenia odporności na silne uderzenia
spowodowane przez grad, zgodnie z wymaganiami normy PN-EN 12975-2 (lub
równoważnej) rozdział 5.10 tj.:
• Próba odporności na uderzenia– rozdział 5.10.2.2 Metoda 1 PN-EN 12975-2
• Warunki testowania –do 2 m łącznie– rozdział 5.10.3 PN-EN 12975-2
• Kolektor płaski musi posiadać certyfikat DIN EN 12975- 1:2011-01 i DIN EN ISO
04 wydany przez TÜV Rheinland Immissionsschutz und Energiesysteme
GmbH lub inną uznaną jednostkę certyfikującą oraz certyfikat jakości Solar Keymark.
Dostawca układu solarnego przedstawi Zamawiającemu kartę charakterystyki panela
określającą ślad węglowy produktu dostarczonego panelu.
Połączenie paneli solarnych w baterie z zachowaniem stosownych kompensacji i dylatacji
zapewniające rozszerzalność cieplną instalacji nie wyłączając połączenia instalacji wylotowej
z baterii solarnej z siecią preizolowaną.”
Ponadto w załączniku nr 3 do PFU – Projekt budowy przemysłowego pola solarnego
w postaci
ciepłowniczych kolektorów słonecznych na terenie zakładu PEC Gliwice Sp. z o.o.
(PECG-005-2101.O.001-00) w punkcie 4.2.6.1 Kolektory solarne wskazano:
„Moc nominalna każdego kolektora wynosi 13,2 kW w warunkach różnicy temperatur między
średnią temperaturą kolektora, a temperaturą otoczenia wynoszącą 0K.
Zastosowano kolektory o parametrach:
• Temperatura stagnacji 210 st. C
• Powłoka absorbera 3 warstwowy selektywny MEMO
• Maksymalne ciśnienie robocze 1000kPa
• Izolacja termiczna wełna mineralna 80/35mm
• Szkło hartowane antyrefleksyjne bezpieczne solarnie szkło
• Przepuszczalność solarna szkła 95%
• Pojemność płynu solarnego 28 litrów
• Masa własna 443 kg
• Wydajność wg. Solar Keymark n0=0,895; a1=3,325; a2=0,0108
• Modyfikator kąta padania K50=0,96
Całość zabudowy kolektorów solarnych podzielono na 3 pola kolektorów:
• 332 szt. kolektorów, moc nominalna - 4386 kW
• 326 szt. kolektorów, moc nominalna - 4307 kW
• 342 szt. kolektorów, moc nominalna - 4518 kW
Nachylenie kolektorów zostało ustalone na poziomie 35o, co zwiększa również uzysk ciepła z
energii słonecznej zimą. Odległość pomiędzy rzędami kolektorów została ustalona na
poziomie 5 m, aby kolektory solarne nie zacieniały się wzajemnie w czasie padania słońca.
Każde z pól będzie miało możliwość pracy niezależnej od siebie ze względu na zabudowanie
osobnych zestawów wymienników i pomp. Kolektory zostaną połączone w baterie w ilości do
9 sztuk. Zwiększenie ilości kolektorów w rzędzie powoduje większe opory przepływu na baterii
kolektorów, a co za tym idzie również większą wysokość podnoszenia pomp układu
glikolowego. Każda bateria kolektorów będzie wyposażona w armaturę odcinającą,
regulacyjną, odpowietrzającą. Baterie kolektorów w ramach pola będą połączone rurociągami
stalowymi preizolowanymi, a następnie będą odprowadzać ciepło do budynku
technologicznego.
Zastosowane w instalacji kolektory solarne muszą posiadać wymagane certyfikaty
dopuszczające kolektory do wprowadzenia na obszar handlowy Unii Europejskiej, min.
Certyfikat zgodności z DIN EN12975-2:2000 oraz certyfikat Solar Keymark.
Armatura odcinająca prefabrykowana dla preizolacji oraz przystosowana do pracy
w warunkach PN=1,6MPa, t=135 st. C.
”
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, iż
odwołanie – w zakresie podlegającym rozpoznaniu - nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba za bezzasadny uznała zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 3 oraz art. 99 ust. 4 ustawy
Pzp
, który Odwołujący opierał na dokonaniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób
naruszający zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz zasadę
proporcjonalności poprzez dobór parametrów technicznych i preferencje określonych
rozwiązań technicznych, które charakteryzują produkty konkretnego producenta oraz
stawianie względem przedmiotu zamówienia wymagań nieproporcjonalnych do celu
zamówienia, doprowadzając do wyeliminowania innych wykonawców, w tym Odwołującego
i
jego produktów.
Przywołując treść przepisów, których naruszenie zarzucono w odwołaniu, należy
wskazać, że zgodnie z art. 16 ustawy Pzp zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny. W myśl
art. 99 ust. 4 ustawy Pzp p
rzedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby
utrudniać uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych,
patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty
lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.
W ramach uwag natury ogólnej Izba wskazuje, że zamawiający ma prawo, wyznaczając
cel, jaki zamierza zrealizować, tak określić przedmiot zamówienia, aby opisać go adekwatnie
do t
ego celu, zachowując jednocześnie obiektywizm i precyzję w formułowaniu swoich
potrzeb.
Zamawiający opisując przedmiot zamówienia powinien mieć na względzie treść art.
17 ustawy Pzp, a więc uzyskanie najlepszej jakości w wyniku udzielenia zamówienia w ramach
przeznaczonych środków na ten cel. Zamawiający zobowiązany jest przy tym respektować art.
99 ust. 4 ustawy Pzp, który zakazuje dokonywania opisu przedmiotu zamówienia w sposób
który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Podkreślenia jednak wymaga, że powyższa
norma nie może być równoważona z obowiązkiem wyeliminowania z opisu przedmiotu
zamówienia uzasadnionych wymagań, które dla wykonawcy mogą stanowić źródło
niedogodności. Skład orzekający podziela pogląd wielokrotnie prezentowany w orzecznictwie
Krajowe
j Izby Odwoławczej, iż nie narusza przepisów ustawy Pzp sporządzenie opisu
przedmiotu zamówienia, który uwzględnia potrzeby zamawiającego, nawet jeżeli utrudnia lub
uniemożliwia niektórym podmiotom dostęp do zamówienia. Określenie przez Zamawiającego
oczekiwań dotyczących przedmiotu zamówienia, jego cech i funkcjonalności ze swej natury
stanowi pewne ograniczenie kręgu wykonawców, którzy mogą złożyć ofertę, co samo w sobie
nie może być utożsamiane z naruszeniem ustawy Pzp. Przy ocenie zgodności opisu
przedmiotu zamówienia z zasadą uczciwej konkurencji dochodzi zatem do pewnego ważenia
interesów zamawiającego oraz interesów wykonawcy potencjalnie zainteresowanego
udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Rozstrzygnięcie powyższej
kolizji interesów zasadniczo polega na analizie potrzeb zamawiającego w zakresie ich
celowości i efektywności. Nie jest obowiązkiem zamawiającego dopuszczenie do udziału
w
postępowaniu wszystkich wykonawców działających na danym rynku, a jedynie takich,
którzy zaspokoją obiektywne, niedyskryminacyjne i uzasadnione potrzeby zamawiającego,
pozwalając na osiągnięcie założonego efektu.
Podkreślenia wymaga ponadto, że odwołania wnoszone wobec treści dokumentów
zamówienia, tak jak dotyczące każdej innej czynności lub zaniechania zamawiającego, służą
ochronie wykonawców przed działaniami niezgodnymi z przepisami prawa, a Izba może
uwzględnić odwołanie wyłącznie w sytuacji, gdy stwierdzi naruszenie przez zamawiającego
przepisów ustawy mające wpływ lub mogące mieć istotny wpływ na wynik postępowania (art.
554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp). R
olą środków ochrony prawnej nie jest ułatwianie wykonawcom
procesu ofertowania i
dostosowanie wymagań zamawiającego bezpośrednio do produktów
produkowanych czy
dystrybuowanych przez wykonawców. Odwołanie służy wyłącznie
konwalidacji sprzecznych z prawem czynności zamawiającego.
Na potrzeby rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy należy jeszcze zwrócić uwagę na
dwie istotne kwestie
podnoszone w orzecznictwie (por. m.in. wyrok KIO z dnia 22 września
2023 r., sygn. akt KIO 2516/23, wyrok KIO z dnia 25 lipca 2022 r., sygn. akt KIO 1464/22). Po
pierwsze na wagę, jaką dla wyniku postępowania ma sposób skonstruowania podstaw
faktycznych stawianych zarzutów. Treść zarzutu to przede wszystkim okoliczności faktyczne
zawarte w uzasadnieniu
odwołania. Podstawa faktyczna zarzutu powinna odnosić się do
wykazania konkretnych przyczyn, które zdaniem Odwołującego świadczyć mają o tym, że
doszło do naruszenia przepisów ustawy Pzp – Odwołujący powinien więc przestawić
argumentację, dlaczego dane wymaganie narusza przywołane w odwołaniu przepisy ustawy
Pzp.
Nie jest zatem wystarczające zwrócenie uwagi na istnienie określonego problemu, lecz
niezbędne jest przedstawienie argumentacji, dlaczego dane okoliczności świadczyć mają
o
naruszenia przepisów prawa. Zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba nie może orzekać co do
zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Konsekwencją powyższego jest fakt, iż
rozszerzanie podstaw faktycznych zarzutów po upływie terminu na wniesienie odwołania, na
późniejszym etapie postępowania odwoławczego jest działaniem spóźnionym, a tak
podniesiona argumentacja nie może stanowić dla Izby podstawy rozstrzygnięcia.
Drugą kwestią jest odpowiednie sformułowanie i uzasadnienie żądań odwołania. Przede
wszystkim
postulowane do wprowadzenia zmiany powinny korelować z argumentacją
wskazywaną na poparcie określonego zarzutu. Precyzyjnie postawione przez Odwołującego
zarzuty odwołania oraz skorelowane z nim odpowiednio żądania wykonawcy wyznaczają
granice postępowania odwoławczego prowadzonego przez Izbę. Wykonawca, który
kwestionuje w ramach środków ochrony prawnej treść postanowień SWZ winien w sposób
jednoznaczny i staranny
określić żądania oraz wyjaśnić, dlaczego postulowana zmiana SWZ
prowadzić będzie do konwalidacji czynności, której wadliwość została w odwołaniu
zakwestionowana.
W szczególności w sytuacji, gdy wykonawca domaga się dopuszczenia
przez Zamawiającego zaoferowania innych rozwiązań, które uważa za równoważne do
wymaganych, to powinien być w stanie wykazać w postępowaniu odwoławczym tę
równoważność, jak i sformułować konkretne postulaty, w jaki sposób należy zmodyfikować
określone parametry techniczne zamawianych urządzeń, tak aby możliwe było zaoferowanie
rozwiązań równoważnych.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy Izba stwierdziła, że
w
postępowaniu odwoławczym nie wykazano, aby opis przedmiotu zamówienia w zakresie
dotyczącym elementów charakterystyki kolektorów słonecznych opisanych w pkt 10, 11 i 14
odwołania, mógł prowadzić do utrudnienia konkurencji w sposób nieuzasadniony
obiektywnymi potrzebami Zamawiającego. Mając na uwadze, że w odniesieniu do wszystkich
trzech ww. elementów charakterystyki kolektorów słonecznych o oddaleniu zarzutów
przesądzały podobne okoliczności, Izba odniesie się do nich w sposób łączny.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wywodził naruszenie art. 99 ust. 4 i art. 16 ustawy Pzp
z opisania przedmiotu zamówienia w taki sposób, że warunki zamówienia mogą zostać
spełnione wyłącznie przez jednego producenta (kolektory SF500-15SG-M Savosolar), co
narusza zasadę uczciwej konkurencji. Odwołujący wskazywał, że wymagania są nadmiernie
szczegółowe i bazują na parametrach konkretnego produktu, zawężając bezpodstawnie krąg
potencjalnych oferentów. Zauważyć jednak należy, że zawarta w odwołaniu argumentacja
dotycząca parametrów przywołanych w pkt 10, 11 i 14 (tj. minimalna powierzchnia, moc
wyjściowa oraz maksymalna liczba kolektorów w baterii) nie wskazywała, że są to parametry
charakteryzujące wyłącznie jeden produkt - kolektory SF500-15SG-M Savosolar. Tam gdzie
Odwołujący uważał, że określone parametry mogły zostać przeniesione z karty ww. produktu,
tam wprost na to
w treści odwołania wskazywał. Natomiast w przypadku pkt 10, 11 i 14
Odwołujący jedynie wyraził hasłowe przypuszczenia, że „wskazanie minimalnej powierzchni
ogranicza możliwość zastosowania kolektorów o innych wymiarach, co przemawia za
nieuzasadnioną preferencją użycia rozwiązania konkretnego producenta”, „określenie mocy
wyjściowej ogranicza możliwość zastosowania kolektorów innej konstrukcji”, czy „ograniczenie
liczby kolektorów w baterii do 9 sztuk może służyć ograniczeniu zastosowania innych
kolektorów o mniejszych powierzchniach”. Odwołujący nie przedstawił w tym zakresie żadnej
rzeczowej argumentacji, która pozwalałaby przyjąć, że faktycznie tylko jeden konkretny
produkt posiada wymagane
właściwości, nie złożył też na tę okoliczność żadnych dowodów.
W ocenie Izby cała argumentacja Odwołującego w zakresie dotyczącym pkt 10, 11 i 14
pozostała w sferze przypuszczeń, ograniczała się do lakonicznego, jednozdaniowego
stwierdzenia, że określony parametr może wykluczać zastosowanie innego rozwiązania. Izba
podzieliła stanowisko Przystępującego zawarte w piśmie procesowym, że zarzuty nie zostały
przez Odwołującego w sposób należyty skonkretyzowane i ograniczały się do ogólnego
stwierdzenia, że wskazanie danego parametru ogranicza możliwość zastosowania innych
r
ozwiązań. Odwołujący nie tylko nie udowodnił, ale nawet nie uprawdopodobnił, że te
konkretne trzy parametry (w
pozostałym zakresie Zamawiający uwzględnił odwołanie
i
wprowadzi zmiany) faktycznie są parametrami ograniczającymi konkurencję i wskazującymi
na określony produkt. Odwołujący nie przedstawił obiektywnej analizy rozwiązań dostępnych
na rynku,
z której wynikałyby parametry kolektorów stosowane przez wiodących producentów
i która pozwalałaby ocenić czy istnieją rozwiązania mogące wpisywać się w wymagania
określone w pkt 10, 11 i 14. Poprzestanie na lakonicznym, ogólnym stwierdzeniu, że dane
wymaganie
może ograniczać możliwość zastosowania innych rozwiązań, bez przedstawienia
jakiejkolwiek szerszej analizy problemu, trudno uznać za przekonujące i przesądzające
o
zasadności zarzutów.
Ponadto n
awet uznając, że przedmiotowe elementy charakterystyki kolektorów
słonecznych mogły wskazywać na okoliczność, że Zamawiający dąży do zakupienia
kolektorów wielkopowierzchniowych, to kolektory Savosolar nie są jedynymi dostępnymi na
rynku kolektorami wielkopowierzchniowymi, o
koliczności przeciwnej Odwołujący w żaden
sposób nie wykazał. Zamiast tego Odwołujący powoływał się jedynie na inne konstrukcyjnie
rozwiązanie, które sam oferuje. Tymczasem okoliczność, że Odwołujący może nie oferować
rozwiązań o wymaganych przez Zamawiającego parametrach technicznych, a dystrybuuje
produkty o innych wymiarach i konstrukcji
(kolektory próżniowe TVP Solar), nie powoduje, że
mamy do czynienia z nieuzasadnionym ograniczeniem konkurencji. R
olą środków ochrony
prawnej nie jest ułatwianie wykonawcom procesu ofertowania i dostosowanie wymagań
Zamawiającego bezpośrednio do produktów dystrybuowanych przez wykonawców.
Zamawiającemu nie chodzi o to, aby nabyć produkt jakikolwiek, lecz taki który w warunkach
rzeczywistych będzie spełniał swoje funkcje, gwarantując jakość i bezpieczeństwo.
Zamawiaj
ący nie ma obowiązku akceptacji każdego dostępnego na rynku produktu. Ponadto
skoro Odwołujący uważał, że inne konstrukcyjnie rozwiązania mogą być równoważne do
zamawianych, to okoliczność tę powinien wykazać. Tymczasem twierdzenia Odwołującego
również w tym aspekcie były bardzo ogólne. Odwołujący wskazywał, że „możliwe jest
osiągnięcie wymaganej mocy instalacji przy użyciu kolektorów o innych powierzchniach”,
„możliwe jest osiągnięcie zamawianej mocy przy użyciu większej liczby kolektorów
o mniejszych wymi
arach” czy „zapis może wykluczać bardziej efektywne rozwiązania
technologiczne
”, niemniej jego stanowisko pozostało wyłącznie hasłowe i nie zostało poparte
rzeczową, szczegółową argumentacją. Ponadto jedynymi dowodami złożonymi przez
Odwołującego były opracowana przez Odwołującego tabela porównawcza kolektorów
Savosolar i TVP Solar
oraz karty i certyfikaty dla tych dwóch produktów, które nie zostały nawet
szerzej omówione (pozostałe dowody złożone przez Odwołującego dotyczyły parametrów, co
do których Zamawiający uwzględnił odwołanie). Takie ogólne, wybiórcze porównanie dwóch
dostępnych na rynku kolektorów nie stanowi wykazania, że opis przedmiotu zamówienia
rzeczywiście ogranicza konkurencję i to w sposób nieuzasadniony potrzebami instytucji
zamawiającej. Przy czym nie budzi wątpliwości Izby to, że ocena efektywności danego
rozwiązania nie może zostać dokonana w oparciu wyłącznie o charakterystykę samego
kolektora, lecz powinna uwzględniać całą instalację oraz szereg innych czynników, takich jak
chociażby koszty eksploatacji. Analiza prezentowana przez Odwołującego była więc nie tylko
bardzo ogólna, ale i niekompletna, pomijała ww. okoliczności oraz nie uwzględniała ogółu
dostępnych na rynku rozwiązań. Z kolei argumentacja zawarta w piśmie procesowym
w zakresie pkt 10, 11 i 14 w
części wykraczała poza podstawy faktyczne zarzutów
przedstawione w odwołaniu, co odnosi się w szczególności do wątpliwości Odwołującego
dotyczących sposobu sformułowania wymagań w zakresie minimalnej powierzchni
baterii/kolektora oraz do
przedstawionych przykładów dotyczących ilości produkowanego
ciepła przy zastosowaniu baterii złożonej z mniejszych kolektorów i awarii pojedynczego
kolektora.
Okolicznością istotną w sprawie był także sposób sformułowania przez Odwołującego
żądań. Odwołujący domagał się wykreślenia postanowień Rozdziału V.4 PFU (str. 50-51) oraz
postanowień pkt 4.2.6.1 PECG-005-2101.O.001-00: Projekt Zagospodarowania Terenu -
załącznika nr 3 do PFU (str. 20-21) bądź ich modyfikacji i opisanie przedmiotu zamówienia
w
sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji i proporcjonalnie do celu zamówienia. Tak
skonstruowane żądanie nie mogło zostać uwzględnione. Słusznie spostrzegł Przystępujący,
że domaganie się wykreślenia wszystkich ww. postanowień (mimo nie objęcia ich w pełni
zakresem zaskarżenia) jest nieprawidłowe i prowadziłoby do konieczności akceptacji przez
Zamawiającego dowolnych rozwiązań technicznych występujących na rynku, co nie znajduje
żadnego uzasadnienia. Z kolei żądanie modyfikacji postanowień PFU i opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób nieutrudniający uczciwej konkurencji jest żądaniem blankietowym,
uniemożliwiającym ustalenie, jaka zmiana dokumentów zamówienia prowadziłaby w ocenie
Odwołującego do konwalidacji zarzucanego naruszenia przepisów ustawy Pzp. Izba
podkreśla, że Odwołujący formułując swoje żądania powinien wskazać, jakie rozstrzygnięcie
czyni zadość jego interesom i jednocześnie zaproponować zmiany SWZ, które w jego ocenie
są zgodne z przepisami ustawy Pzp. Przypomnienia wymaga, że pełne przedstawienie
zarzutów i żądań w odwołaniu ma znaczenie nie tylko dla zachowania ustawowego, zawitego
terminu na jego wniesienie ale także - wobec obowiązku przekazania kopii odwołania
Z
amawiającemu - służy zapewnieniu Zamawiającemu możliwości analizy jego zasadności
i
podjęcia na podstawie podniesionych zarzutów wraz z korespondującymi z nimi żądaniami
ewentualnej decyzji o uwzględnieniu odwołania w całości lub części. Podniesione żądania
powinny
być przy tym na tyle precyzyjne, aby można było w wyroku - w przypadku uznania ich
zasadności - nakazać Zamawiającemu dokonanie konkretnej a nie blankietowej zmiany treści
dokumentów zamówienia. Wyrok z sentencją blankietową pozostawałby w rzeczywistości
nieegzekwowalny, a jego wykonanie przez zamawiającego byłoby niedookreślone, dowolne
i ocenne.
Odwołujący nie przedstawił w odwołaniu konkretnych postulatów, jakie w jego ocenie
parametry techniczne należałoby przyjąć, aby wyeliminować zarzucane ograniczenie
konkurencji, nie
określił żadnych wartości brzegowych. W zakresie minimalnej powierzchni
czynnej aparatury/powierzchni pojedynczej baterii (pkt 10) Odwołujący jedynie wskazał, że
możliwe jest osiągnięcie wymaganej mocy instalacji przy użyciu kolektorów o innej powierzchni
aparatury i powierzchni brutto, nie wyjaśniając, co należy rozumieć przez tą „inną
powierzchnię”, jakie wartości zdaniem Odwołującego Zamawiający powinien przyjąć
w
odniesieniu do powierzchni. Analogiczne w zakresie minimalnej mocy wyjściowej (pkt 11)
Odwo
łujący zakwestionował wymaganie mocy na poziomie min. 8800W, nie podając jaką
minimalną moc wyjściową należałoby jego zdaniem przyjąć ani też nie wyjaśniając, dlaczego
z parametru tego należałoby zrezygnować całkowicie. Kwestionując wymóg dotyczący
maksymalnej liczby kolektorów w baterii (pkt 14) Odwołujący również nie wskazał, jaka w jego
ocenie liczba kolektorów w baterii powinna zostać przewidziana w opisie przedmiotu
zamówienia, czy że może należało zrezygnować całkiem z tego wymogu. W oparciu o treść
odwołania nie sposób wyinterpretować stanowiska Odwołującego co do tego, jak należałoby
zmienić dokumenty zamówienia, aby doprowadzić do ich zgodności z ustawą Pzp. Odwołujący
nie wskazał żadnych konkretnych parametrów technicznych, jakimi należałoby zastąpić
parametry wymagane.
Nie budzi w takiej sytuacji zaskoczenia okoliczność, że zapowiedziane
przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie zmiany SWZ mogły nie satysfakcjonować
Odwołującego, skoro Odwołujący w ogóle nie wyraził w treści odwołania swoich oczekiwań.
Nie jest rolą Izby ani Zamawiającego domyślanie się, co Odwołujący chciał osiągnąć wnosząc
odwołanie, jeżeli Odwołujący nie był w stanie w sposób precyzyjny i konkretny opisać swoich
postulatów.
Biorąc pod uwagę wszystko powyższe Izba stwierdziła, że odwołanie podlega oddaleniu
i na podstawie
art. 553 ustawy Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp oraz § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia
30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). Z uwagi na oddalenie
odwołania w całości
Izba kosztami postępowania obciążyła Odwołującego.
Izba oddaliła złożony na rozprawie wniosek Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz
od Odwołującego kosztów wynagrodzenia pełnomocnika. Zgodnie z § 5 pkt 2 lit. b) ww.
Rozporządzenia do kosztów postępowania odwoławczego, zwanych dalej „kosztami”, zalicza
się: uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego, a w okolicznościach, o których
mowa odpowiednio w
§ 7 ust. 2 pkt 2 i 3, ust. 3 i 4, § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit.
b
i pkt 4, koszty uczestnika postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie
zamawiającego i wniósł sprzeciw, w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu
kosztów, złożonych do akt sprawy, obejmujące: wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika, jednak nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych. Z powyższego przepisu
wprost wynika, że wysokość kosztów obejmujących wynagrodzenie i wydatki jednego
pełnomocnika musi zostać wykazana stosownym rachunkiem lub spisem kosztów, który
należy złożyć do akt sprawy. Zamawiający domagając się zasądzenia kosztów zastępstwa
prawnego nie złożył do akt sprawy żadnego dokumentu potwierdzającego wysokość
poniesionych z tego tytułu kosztów. Tym samym jego wniosek nie zasługiwał na
uwzględnienie.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………….………….................
………….………….................
………….………….................