KIO 3342/24 WYROK Warszawa, dnia października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.11.2024

Sygn. akt: KIO 3342/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 

4 października 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:     Adriana Urbanik 

 
Protokolant:              

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  13  września  2024  r.    przez   wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie 

k

onsorcjum: Ever Medical Care Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Ever Cleaning Sp. z o.o.  

z  siedzibą  w  Warszawie,  Everteam  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego 

PUM w Szczecinie 

przy  udziale  uczestnika 

po  stronie  zamawiającego  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o udzielenie zamówienia konsorcjum: Optima Care  Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Optima 

Cleaning  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  Hospital  Service  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

we Wrocławiu, Impel Facility Services Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie 

k

onsorcjum:  Ever  Medical  Care  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  Ever  Cleaning  

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Everteam Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o zamówienie konsorcjum: Ever Medical Care Sp. z o.o.  

z siedzibą w Warszawie, Ever Cleaning Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Everteam 

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3617 zł 00 gr 

(słownie: trzy tysiące sześćset siedemnaście złotych zero groszy) poniesioną przez 

Uniwersytecki  Szpital  Kliniczny  nr  1  im.  prof.  Tadeusza  Sokołowskiego  PUM  


w  Szczecinie 

tytułem  wynagrodzenia  pełnomocnika  i  innych  uzasadnionych 

wydatków,  

zasądza  od  odwołującego    wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie 

Konsorcjum:  Ever  Medical  Care  Sp.  z  o.o.,  Ever  Cleaning  Sp.  z  o.o.,  Everteam  

Sp.  z  o.o.  (ul.  Arkuszowa  39,  01-934  Warszawa)  na  rzecz 

zamawiającego  

Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego 

nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego PUM 

w Szczecinie (ul. Unii Lubelskiej 1, 71-252 Szczecin

) kwotę 3617 zł 00 gr (słownie: 

trzy 

tysiące  sześćset  siedemnaście  złotych  00  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione przez Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 

im. prof. Tadeusza Sokołowskiego PUM w Szczecinie. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie  

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca:      ………………………….… 


Sygn. akt: KIO 3342/24 

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  „Kompleksowe  usługi 

sprzątania i dezynfekcji powierzchni z uwzględnieniem usług pomocniczych z opcją dystrybucji 

posiłków  w  obiektach  USK  -1  PUM",  nr  referencyjny:  ZP-261-29/2024,  zostało  wszczęte 

ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 13 maja 2024 r. pod  

nr  Dz.U.  S:  92/2024  280788-2024  przez  Uniwersytecki  Szpital  Kliniczny  nr  1  im.  prof. 

Tadeusza Sokołowskiego PUM w Szczecinie, ul. Unii Lubelskiej 1, 71-252 Szczecin.  

Do  wyżej  wymienionego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

zastosowanie 

mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych 

(Dz. U. z 2024 r. poz. 1320)

, dalej „ustawy Pzp”. 

13  września  2024  r.  (wpływ  bezpośredni)  odwołanie  złożyli  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający  się  o  zamówienie  publiczne  konsorcjum:  Ever  Medical  Care  Sp.  z  o.o.,  

Ever  Cleaning  Sp.  z  o.o.,  Everteam  Sp.  z  o.o.,  ul.  Arkuszowa  39,  01-934  Warszawa,  

na  niezgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp,  czynności  zamawiającego  podjęte  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia, polegające: 

• 

na  wyborze  jako  oferty  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  uzyskanie  zamówienia  w  składzie:  Optima  Care  Sp.  z  o.  o.,  

ul.  Towarowa  36,  85-746  Bydgoszcz  -  lider  konsorcjum;  Impel  Facilty  Services  Sp.  z  o.  o.,  

ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław  -  partner  konsorcjum;  Optima  Cleaning  Sp.  z  o.  o.,  

ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław  -  partner  konsorcjum;  Hospital  Service  Sp.  z  o.  o.,  

ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław - partner konsorcjum, 

• 

zaniechaniu  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o uzyskanie zamówienia w składzie: Optima Care Sp. z o. o., ul. Towarowa 

36,  85-746  Bydgoszcz  -  lider  konsorcjum;  Impel  Facilty  Seryices  Sp.  z  o.  o.,  

ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław  -  partner  konsorcjum;  Optima  Cleaning  Sp.  z  o.  o.,  

ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław  -  partner  konsorcjum;  Hospital  Seryice  Sp.  z  o.  o.,  

ul. A. Słonimskiego 1, 50-304 Wrocław - partner konsorcjum, 

• 

zaniechaniu  wybrania  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez 

o

dwołującego.  

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu,  iż  wskutek  działania  zamawiającego  naruszone 

zostały przepisy: 

1)  art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 117 ust. 1 i 3 

ustawy Pzp poprzez wybór jako oferty najkorzystniejszej oferty konsorcjum IMPEL, pomimo, 


że konsorcjum IMPEL nie wykazało spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych 

przez z

amawiającego w Rozdziale IX pkt 4 lit. a) Specyfikacji Warunków Zamówienia z uwagi 

na to, że OPTIMA CARE Sp. z o.o, samodzielnie nie spełnia tego warunku, 

a w konsekwencji dodatkowo naruszenia art. 117 ust. 3 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 

pkt  2  lit.  c  ustawy  Pzp  w  zw.  z  17  ust.  3  ustawy  Pzp  i  art.  112  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez 

przyjęcie i uznanie za prawidłowe oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp 

podczas gdy oświadczenie to nie spełnia wymogów ustawy Pzp gdyż podmiot, który został 

wskazany  do  realizacji  usług  odpowiadających  warunkom  nie  posiada  doświadczenia 

zgodnego z treścią warunku określonego w Rozdziale IX pkt 4 lit. a) SWZ, 

2)  art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  3  lub  15  ust.  1  pkt  5  ustawy  z  dnia  

16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1233, dalej: 

"uznk") poprzez zaniechanie odrzucenia oferty k

onsorcjum IMPEL w sytuacji, w której podmiot 

ten  złożył  ofertę  w  warunkach  deliktu  nieuczciwej  konkurencji,  podejmując  działania 

wprowadzające  zamawiającego  w  błędne  przekonanie,  że  jeden  z  członków  konsorcjum 

posiada doświadczenie umożliwiające wykazanie spełnienia ustanowionego w postępowaniu 

w

arunku udziału określonego w Rozdziale IX pkt 4 lit. a) Specyfikacji Warunków Zamówienia. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i: 

unieważnienie czynności badania i oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej; 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

3)  odrzucenie oferty konsorcjum IMPEL; 

wybór jako najkorzystniejszej oferty odwołującego,  

zasądzenie  zwrotu  kosztów  wniesienia  wpisu  od  odwołania  oraz  kosztów  zastępstwa 

procesowego  w

edług  faktur  i  spisu  kosztów  przedstawionych  przez  pełnomocnika  

na rozprawie. 

Zamawiający  16  września  2024  r.  (przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej  

na  stronie  internetowej  prowadzonego  postępowania)  wezwał  wraz  kopią  odwołania, 

uczestnik

ów postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosili  przystąpienie 

(wpływ  w  wersji  elektronicznej  podpisane  podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem 

elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)   

18  września  2024  r.  wykonawcy  wspólnie 

ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia  Optima  Care  Sp.  z  o.  o.,  ul.  Towarowa  36,  

85-746  Bydgoszcz  (obecny  adres:  ul.  Marsa  56a,  04-242  Warszawa),  Optima  Cleaning  

Sp.  z    o.  o.,  ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław,  Hospital  Service  Sp.  z  o.  o.,  

ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław,  Impel  Facility  Services  Sp.  z  o.  o.,  


ul.  A.  Słonimskiego  1,  50-304  Wrocław.  Izba  stwierdziła  skuteczność  przystąpienia 

p

rzystępującego do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego. 

września  2024  r.  odpowiedź  na  odwołanie  złożył  środkami  komunikacji 

elektronicznej z

amawiający, w której w szczególności wniósł o oddalenie odwołania w całości 

i  zasądzenie  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  uzasadnionych  kosztów 

postępowania,  w  tym  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  2.926,83  +  VAT  

oraz kosztów opłaty skarbowej od złożonego w niniejszej sprawie pełnomocnictwa w kwocie  

17,00 zł i kosztów dojazdu na wyznaczone posiedzenie przedstawiciela Zamawiającego.  

września  2024  r.  przystępujący  złożył środkami  komunikacji  elektronicznej  pismo 

procesowe

, w którym w szczególności wniósł o oddalenie odwołania. 

Krajowa Izba 

Odwoławcza ustaliła i stwierdziła: 

Odwołanie  nie  zawiera  braków  formalnych,  od  odwołania  uiszczono  wpis,  

nie zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, skutkujące odrzuceniem odwołania, 

odwołujący  posiada  interes  w  rozumieniu  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp,  uprawniający  

do złożenia odwołania.  

Izba,  działając  zgodnie  z  art.  542  ust.  1  ustawy  Pzp,  dopuściła  

w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne 

nadesłanej  przez  zamawiającego,  a  także  zawnioskowane  w  toku  postępowania 

odwoławczego. 

Przy  rozpoznawaniu  sprawy  izba  wzięła  pod  uwagę  także  stanowisko  wynikające  

ze  złożonych  pism,  to  jest  odwołania,  odpowiedzi  na  odwołanie,  pisma  procesowego 

przystępującego  oraz  stanowiska  i  oświadczenia  stron  i  przystępującego,  złożone  ustnie  

do protoko

łu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić  należy,  

że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.  

Izba dokonała następujących ustaleń faktycznych: 

Zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu, w szczególności w Rozdziale 

IX Specyfikacji Warunków Zamówienia, w pkt 4 lit. a): 

„4) zdolności technicznej lub zawodowej: 

Zamawiający uzna, że Wykonawca posiada wymagane zdolności techniczne lub zawodowe 

zapewniające należyte wykonanie zamówienia, jeżeli: 


a) 

wykaże,  że  wykonał,  a  w  przypadku  świadczeń  okresowych  lub  ciągłych  również 

wykonuje minimum 1 usługę, odpowiadającą swym rodzajem i wartością usłudze stanowiącej 

przedmiot zamówienia. 

Za  usługę  odpowiadającą  swoim  rodzajem  i  wartością  usłudze  stanowiącej  przedmiot 

zamówienia.  Zamawiający  uzna  usługę  świadczoną  na  podstawie  jednej  umowy  zawartej  

na okres co najmniej 12 miesięcy, spełniającą łącznie następujące kryteria: 

kompleksowa  usługa  utrzymania  czystości  w  podmiocie  leczniczym  prowadzącym  szpital  

i  posiadającym  w  swojej  strukturze  bloki  operacyjne  i  oddziały  o  charakterze  zabiegowym, 

komórki wykonujące badania z zakresu patomorfologu, w których ilość zarejestrowanych łóżek 

wynosi > 400 i o łącznej powierzchni do utrzymania czystości > 30.000.00 m2 i otrzymywanym 

rocznym wynagrodzeniu nie mniejszym niż 7.000.000,00 zł (siedem milinów złotych). 

jeżeli na potwierdzenie spełniania warunku wiedzy i doświadczenia Wykonawca wykaże usługi 

będące w trakcie realizacji, na dzień składania ofert, muszą być one wykonywane co najmniej 

przez 6 miesięcy. 

W przypadku składania oferty wspólnej, wykonawcy składający ofertę wspólną, ww, warunek 

muszą  spełniać  w  ten  sposób,  że  przynajmniej  jeden  z  wykonawców  będzie  spełniał  ten 

warunek w całości. 

Wykaz usług Wykonawca sporządza zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 2 do SWZ. 

Uwaga! Odnośnie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia mogą oni 

polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają usługi, do realizacji których te 

zdolności są wymagane. 

Dodatkowo,  w  przypadku  posługiwania  się  przez  wykonawcę  cudzym  potencjałem, 

wykonawcy  mogą  polegać  na  zdolnościach  podmiotów  udostępniających  zasoby,  jeśli 

podmioty te wykonają usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane. 

W przypadku posługiwania się przez wykonawcę cudzym potencjałem Wykonawca przedstawi 

pisemne  zobowiązanie  innych  podmiotów  do  udostępnienia  niezbędnych  do  wykonania 

zamówienia narzędzi i urządzeń.". 

W odpowiedzi na wezwanie z

amawiającego skierowane w trybie art. 126 ust. 1 Pzp, 

k

onsorcjum  IMPEL złożyło wykaz usług  i  dowody potwierdzające  należyte wykonanie prac,  

z  których  wynikało,  że  wskazana  usługa  wykonywana  była  wspólnie  przez  członków 

konsorcjum.  

W  wyniku  u

względnienia  odwołania  w  sprawie  o  sygn.  KIO  2622/24  zamawiający 

uwzględnił  argumentację  dotyczącą  błędnego  sposobu  oceny  spełniania  warunku  udziału  

w postępowaniu przez konsorcjum i wezwał wykonawcę na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy 

Pzp do złożenia, poprawienia, lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych (wykaz 

usług i referencie) w taki sposób, aby złożone środki dowodowe wskazywały, który z członków 


konsorcjum  spełnia  w  całości  warunek  udziału  w  postępowaniu  określony  w  pkt.  4  lit  a) 

Rozdziału IX  SWZ.  Zamawiający wezwał  również  do  uzupełnienia oświadczenia o  podziale 

obowiązków w konsorcjum z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp. 

W  odpowiedzi  na  ponowne  wezwanie  skierowane  w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp 

wykonawca k

onsorcjum IMPEL złożył Wykaz wykonanych lub wykonywanych usług (Załącznik 

Nr 2 do SWZ Nr ZP-261-29/2024)

, w którym wskazano usługi:  

- Lp. 1. 

„Przedmiot  usługi*”  podał:  „Usługi  kompleksowego  utrzymania  czystości  

i  prawidłowego  stanu  sanitarnego,  usługi  w  zakresie  transportu  wewnętrznego  i  dystrybucji 

posiłków  zakres  obejmował  kompleksową  usługę  utrzymania  czystości  w  podmiocie 

leczniczym prowadzącym szpital i posiadającym w twojej strukturze bloki operacyjne i oddziały  

o charakterze zabiegowym, 

komórki wykonujące badania z zakresu patomorfologii w których 

ilość  zarejestrowanych  łóżek  wynosi  ≥  400  i  o  łącznej  powierzchni  do  utrzymania czystości 

≥30.000,00 m

”; „Daty wykonania usługi (od dnia …. do dnia)**” podał:   „01.09.2019 

30.04.2022”; „Wartość usługi netto” podał:   „30 300 054,28 zł w tym wartość usług opisanych 

w  kolumnie  drugiej  i  zrealizowanych  samodzielnie  przez  Optima  Care  Sp.  z 

o.  o.  powyżej 

zł  rocznie”;  „Podmiot  na  rzecz,  którego  usługa  została  wykonana  bądź  jest 

wykonywana

” podał:  „Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 1 im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie 

ul.  Szopena  2,  35-0

55  Rzeszów”;  „Nazwa  uczestnika  konsorcjum  spełniającego  warunek” 

podał: „Optima Care Sp. z o. o.”, 

- Lp. 2.  

„Przedmiot  usługi*”  podał:  „Usługi  kompleksowego  utrzymania  czystości  

prawidłowego  stanu  sanitarnego,  usługi  w  zakresie  transportu  wewnętrznego  i  dystrybucji 

posiłków zakres obejmuje kompleksową usługę utrzymania czystości w podmiocie leczniczym 

prowadzącym  szpital  i  posiadającym  w  twojej  strukturze  bloki  operacyjne  i  oddziały   

o charakterze zabiegowym, komórki wykonujące badania z zakresu patomorfologii w których 

ilość zarejestrowanych  łóżek  wynosi  ≥  400  i  o  łącznej  powierzchni  do  utrzymania czystości 

≥30.000,00 m

”; „Daty wykonania usługi (od dnia …. do dnia)**” podał:   „01.05.2022 

”; „Wartość usługi netto” podał:   „38 213 813,51 zł w tym wartość usług opisanych 

w kolumnie drugiej i zrealizowanych samodzielnie przez Optima Care Sp. z o. o.  w okresie 

rocznym tj. od 01.07.2023 do 30.06.2024 powyżej 16 000 000 zł”; „Podmiot na rzecz, którego 

usługa została wykonana bądź jest wykonywana” podał:   „Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 1 

im.  Fryderyka  Chopina  w  Rzeszowie  ul.  Szopena  2,  35-

055  Rzeszów”;  „Nazwa  uczestnika 

konsorcjum spełniającego warunek” podał: „Optima Care Sp. z o. o.”, 

- Lp. 3.  

„Przedmiot usługi*” podał: „Kompleksowe usługi  sprzątania, dezynfekcji powierzchni 

Szpitala z uwzględnieniem usług pomocniczych w obiektach SPSK Nr 1 PUM zakres obejmuje 

kompleksową  usługę  utrzymania  czystości  w  podmiocie  leczniczym  prowadzącym  szpital  

i  posiadającym  w  twojej  strukturze  bloki  operacyjne  i  oddziały    o  charakterze  zabiegowym, 


komórki wykonujące badania z zakresu patomorfologii w których ilość zarejestrowanych łóżek 

wynosi ≥ 400 i o łącznej powierzchni do utrzymania czystości ≥30.000,00 m

”; „Daty wykonania 

usługi (od dnia …. do dnia)**” podał: „01.09.2022 30.11.2024”; „Wartość usługi netto” podał: 

„46  479  867.63  zł  w  tym  wartość  usług  opisanych  w  kolumnie  drugiej  i  zrealizowanych 

samodzielnie przez Optima Care Sp. z o. o. w okresie rocznym tj. od 01.07.2023 do 30.06.2024 

powyżej  21 000 000  zł”;  „Podmiot  na  rzecz,  którego  usługa  została  wykonana  bądź  jest 

wykonywana” podał:  „Uniwersytecki Szpital Kliniczny nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego 

PUM  w  Szczecinie  UL  Unii  Lubelskiej  1  71-252  Szczecin

”;  „Nazwa  uczestnika  konsorcjum 

spełniającego warunek” podał: „Optima Care Sp. z o. o.”, 

Na podstawie ustawy Pzp: 

1)  art.  17 ust. 3:  

„3. Czynności  związane  z  przygotowaniem  oraz  przeprowadzeniem  postępowania  

o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.”; 

2)    art. 112 ust. 1: 

„1. Zamawiający  określa  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  

do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego 

wykonania  zamówienia,  w  szczególności  wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy 

zdolności.”;  

3)    art. 117 ust. 1, 3 i 4: 

„1. Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania 

przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia warunków 

udziału  w  postępowaniu,  jeżeli  jest  to  uzasadnione  charakterem  zamówienia  i  jest 

proporcjonalne. 

W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub 

doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą 

polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub 

usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane. 

W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  2  i  3,  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o 

udzielenie zamówienia dołączają odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do udziału 

w  postępowaniu  albo  do  oferty  oświadczenie,  z  którego  wynika,  które  roboty 

budowlane, dostawy l

ub usługi wykonają poszczególni wykonawcy.”; 

4)    art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b i c oraz pkt 7:  

„1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:  

została złożona przez wykonawcę: 

b) 

niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, lub 


c) 

który  nie  złożył  w  przewidzianym  terminie  oświadczenia,  o którym  mowa  w  art.  125  

ust.  1,  lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw 

wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego środka 

dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń; 

7)    została  złożona  w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji  w  rozumieniu  ustawy  

z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;

”; 

5) art. 239 ust. 1: 

„1. Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia.”. 

Na  podstawie  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  

(Dz. U. z 2022 r. poz. 1233): 

1)  art. 3: 

„1. Czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi 

obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. 

Czynami  nieuczciwej  konkurencji  są  w  szczególności:  wprowadzające  w  błąd 

oznaczenie  przedsiębiorstwa,  fałszywe  lub  oszukańcze  oznaczenie  pochodzenia 

geograficznego  towarów  albo  usług,  wprowadzające  w  błąd  oznaczenie  towarów  lub 

usług,  naruszenie  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  nakłanianie  do  rozwiązania  lub 

niewykonania  umowy,  naśladownictwo  produktów,  pomawianie  lub  nieuczciwe 

zachwalanie,  utrudnianie  dostępu  do  rynku,  przekupstwo  osoby  pełniącej  funkcję 

publiczną, a także nieuczciwa lub zakazana reklama, organizowanie systemu sprzedaży 

lawinowej,  prowadzenie  lub  organizowanie  działalności  w  systemie  konsorcyjnym  oraz 

nieuzasadnione  wydłużanie  terminów  zapłaty  za  dostarczane  towary  lub  wykonane 

usługi.”; 

2)  art. 15 ust. 1 pkt 5: 

„1. Czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym  przedsiębiorcom  dostępu  

do rynku, w szczególności przez: 5) działanie mające na celu wymuszenie na klientach 

wyboru  jako  kontrahenta  określonego  przedsiębiorcy  lub  stwarzanie  warunków 

umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego 

przedsiębiorcy.”. 


B

iorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1  ustawy 

Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego 

materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), izba stwierdziła: 

W  sprawie  sporne  było  rozumienie  warunku  zamawiającego  w  przedmiocie 

kompleksowości  wykonywanych  usług  sprzątania.  Zdaniem  odwołującego  należało 

interpretować ten warunek jako uwzględniający wszystkie czynności wchodzące w skład tej 

usługi  wywiedzione  z  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Sporne  było  także  rozumienie  usługi 

obsługowej  pacjenta  i  pomocniczej,  które  zostały  ujawnione  na  fakturach  w  wykonaniu 

zamówień referencyjnych.  

W ocenie izby 

słusznie zamawiający podniósł, że warunek zamówienia nie wymagał 

aby  referencyjne  zamówienie  uwzględniało  jako  kompleksowe  doświadczenie  w  wykonaniu 

wszystkich czynności wymaganych w OPZ, składających się na usługę sprzątania. W ocenie 

izby  takie  rozumienie  warunku  nie 

byłoby  zgodne  z  zasadą  proporcjonalności  warunku 

względem zamówienia. Izba uznała za wiarygodne wyjaśnienie przystępującego, że zarówno 

usługi związane z obsługą pacjenta, jak i pomocnicze obejmowały swoim zakresem usługę 

sprzątania,  a  różnią  się  od  siebie  częstotliwością  wykonywania  usług  sprzątania.  Rzadziej 

wykonywane są usługi sprzątania w pomieszczeniach typu biurowego, a częściej – kilka razy 

dziennie 

wykonywane są usługi  sprzątania w  obsłudze pacjenta,  w  szczególności  na  bloku 

operacyjnym

.  Stąd  też  inne  są  koszty  takich  usług.  Wiarygodne  także  było  wyjaśnienie 

przystępującego, że usługi w zależności od danego typu są odpowiednio nazwane w prawie 

podatkowym  i  podlegają  innym  regulacjom  podatkowym  (stosowaniu  stawki  podatku  

od towarów i usług (VAT), bądź zwolnieniu ze stosowania tego podatku).  

Odnosząc  się  do  zarzutu  1  odwołania:  naruszenia  art.  239  ust.  1  w  zw.  z  art.  226  

ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp 

w zw. z art. 117 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez wybór jako oferty 

najkorzystniejszej  oferty  k

onsorcjum  IMPEL,  pomimo,  że  konsorcjum  IMPEL  nie  wykazało 

spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych przez zamawiającego w Rozdziale 

IX pkt 4 lit. a) Specyfikacji Warunków Zamówienia z uwagi na to, że OPTIMA CARE Sp. z o.o, 

samodzielnie  nie  spełnia  tego  warunku,  a  w  konsekwencji  dodatkowo  naruszenia  art.  117  

ust. 3 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy Pzp w zw. z 17 ust. 3 ustawy 

Pzp  i  art.  112  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  przyjęcie  i  uznanie  za  prawidłowe  oświadczenia,  

o  którym  mowa  w  art.  117  ust.  4  ustawy  Pzp  podczas  gdy  oświadczenie  to  nie  spełnia 

wymogów  ustawy  Pzp  gdyż  podmiot,  który  został  wskazany  do  realizacji  usług 

odpowiadających  warunkom  nie  posiada  doświadczenia  zgodnego  z  treścią  warunku 

określonego w Rozdziale IX pkt 4 lit. a) SWZ, 


- i

zba uznała ten zarzut za niezasadny. 

Odwołujący  nie  udowodnił  twierdzenia,  że  OPTIMA  CARE  Sp.  z  o.o,  nie  spełniła 

warunku zamówienia z powodu świadczenia kompleksowej usługi opieki medycznej, opisanej 

§ 1 pkt 2 umowy konsorcjalnej nr 20/OZ/2019, która stanowiła podstawę realizacji usługi  

z poz. 1 wykazu. Jak już wyżej izba wskazała, w ramach usługi opieki medycznej (czynności 

pomocnicze  przy  pacjencie) 

wykonywane  są  usługi  sprzątania.  Jak  trafnie  zauważył 

przystępujący  takie  sformułowanie  przedmiotu  świadczenia  wymagane  jest  ustawą 

podatkową,  a  żaden  wykonawca  takiej  umowy  nie  może  wykonywać  usług  medycznych  

w  rozumieniu  ścisłym,  a  wykonuje  je  w  rozumieniu  usług  sprzątania,  które  są  niezbędnym 

elementem do profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia pacjenta. 

Pacjent nie może zdrowieć w otoczeniu bez uwzględnienia higieny.  

Dowód  nr  1:  umowa  konsorcjalna  nr  20/OZ/2019,  Dowód  nr  2:  faktury  wystawiane 

przez OPTIMA CARE Sp. z o.o. i OPTIMA CLEANING Sp. z o.o. w ramach realizacji usługi 

wskazanej w wierszu nr 1 tabeli, 

Dowód nr 3: oświadczenie z art 117 ust 4 Pzp, Dowód nr 4: 

umowa  konsorcjalna  nr  9/0Z/2022, 

Dowód  nr  5:  faktury  wystawiane  przez  OPTIMA  CARE  

Sp. z o.o, i OPTIMA CLEANING Sp. z o.o. w ramach realizacji usługi wskazanej w wierszu  

nr  2  tabeli

,  Dowód  nr  6:  faktury  wystawiane  przez  OPTIMA  CARE  Sp.  z  o.o.  i  OPTIMA 

CLEANI

NG Sp. z o.o. w ramach realizacji usługi wskazanej w wierszu nr 3 tabeli w ocenie izby 

nie  potwierdza

ją  zarzutu  odwołania.  Dowody  te  jedynie  potwierdzają  że  członkowie 

konsorcjum  podzielili  między  sobą  zadania  i  nazwali  je  tak  jak  tego  wymagają  przepisy 

podatkowe. 

W ocenie izby taki sposób nazwania usług nie zaprzecza wykonywaniu w ramach usług 

pomocniczych  także  usług  sprzątania.  Odwołujący  nie  udowodnił,  że  usługi  sprzątania  nie 

wchodzą w zakres usług pomocniczych, natomiast zamawiający i przystępujący potwierdzili 

zgodnie,  że  usługi  sprzątania  wchodzą  w  zakres  usług  pomocniczych  –  są  to  usługi 

wykonywane przez salowe

, posługujące się sprzętem do utrzymania czystości.  

Odnosząc  się  do  zarzutu  2  odwołania:  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  

w zw. z art. 3 lub 15 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1233, dalej: "uznk") poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

k

onsorcjum  IMPEL  w  sytuacji,  w  której  podmiot  ten  złożył  ofertę  w  warunkach  deliktu 

nieuczciwej  konkurencji,  podejmując  działania  wprowadzające  Zamawiającego  w  błędne 

przekonanie,  że  jeden  z  członków  konsorcjum  posiada  doświadczenie  umożliwiające 

wykazanie  spełnienia  ustanowionego  w  postępowaniu  warunku  udziału  określonego  

w Rozdziale IX pkt 4 lit. a) Specyfikacji Warunków Zamówienia. 

- i

zba uznała ten zarzut za niezasadny. 


W  związku  z  tym,  że  zarzut  nr  1  nie  potwierdził  się,  a  zarzut  nr  2  jest  zarzutem 

wynikowym w stosunku do zarzutu nr 1, również zarzut nr 2 nie potwierdził się. W ocenie izby 

oddalenie zarzutu nr 2 jako wynikowego zarzutu nr 1 nie wymaga szerszego uzasadnienia. 

Izba  związana  jest  przy  orzekaniu zarzutami  odwołania,  przez  co  rozumie  się także 

przytoczone  fakty  w  odwołaniu,  i  nie  orzeka  w  zakresie  wykraczającym  poza  te  zarzuty  

(art. 555 ustawy Pzp).  

Biorąc powyższe pod uwagę, izba uznała, że zamawiający nie naruszył zarzucanych 

mu w odwołaniu przepisów prawa.  

W tym stanie rzeczy, i

zba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 ustawy Pzp.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku 

postępowania  -  na  podstawie art.  557,  art.  574 i art.  575 ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  

o  przepisy 

§  8  ust.  2  zdanie  pierwsze  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, 

ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437)

Na  koszty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez  odwołującego 

wysokości 15 000,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec 

oddalenia odwołania w całości, koszty ponosi odwołujący. Izba zasądziła od odwołującego na 

rzecz zamawiającego koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 lit. b  i d rozporządzenia Prezesa 

Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  

od odwołania, to jest koszty wynagrodzenia pełnomocnika (3 600,00 zł), i inne uzasadnione 

wydatki  (17  zł  opłaty  skarbowej)  na  podstawie  wniosku  odwołującego  o  zasądzenie  tych 

kosztów i złożonego spisu kosztów. Izba nie zasądziła kosztów związanych z dojazdem na 

wyznaczone posiedzenie i rozprawę (926,07 zł) ponieważ nie były to koszty dojazdu strony,  

a  pełnomocnika  strony,  zaś  wydatki  jednego  pełnomocnika  mieszczą  się  w  limicie  3600  zł, 

które to izba zasądziła. 

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji. 

Przewodnicząca:      ………………………….…