KIO 3344/24 WYROK Warszawa, dnia 22 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 03.12.2024

Sygn. akt: KIO 3344/24     

WYROK  

Warszawa, dnia 22 października 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

         Protokolant:         Wiktoria Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w 

dniu 13 września 2024 r. przez wykonawcę MS-PARTNER Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu, w 

postępowaniu prowadzonym przez Gminę i Miasto Stawiszyn,

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie odnośnie 

zarzutu nr 1, zarzutu nr 2 

w zakresie naruszenia przez 

Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 

16 pkt 1 ustawy PZP poprzez żądanie od Odwołującego złożenia nowych dokumentów 

wskazanych  w  wezwaniu  z  dnia  14  sierpnia  2024  r.,  zarzutu  nr  3  i  4  oraz  nakazuje 

Zamawiającemu: 

a) 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

b)  wezwanie  wykonawcy  MS-

PARTNER  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Kaliszu  do 

uzupełnienia/poprawienia podmiotowych środków dowodowych w trybie art. 128 ust. 

1 ustawy 

PZP lub wyjaśnienia podmiotowych środków dowodowych w trybie art. 128 

ust. 4 ustawy PZP, 

c) 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert. 

Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego

i: 

Zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące 


sześćset złotych zero groszy) stanowiącą  koszty postępowania odwoławczego 

poniesione przez 

Odwołującego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  13 600  zł  00  gr 

(słownie:  trzynaście tysięcy sześćset  złotych zero groszy) stanowiącą wpis od 

odwołania  oraz  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu 

Zamówień Publicznych. 

P

rzewodniczący:      …………………….……….. 


Sygn. akt: KIO 3344/24 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Gmina i Miasto Stawiszyn – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego  pn. 

Kompleksowe  uporządkowanie  gospodarki  ściekowej  na  terenie  Gminy  i 

Miasta Stawiszyn 

– etap III”, znak sprawy PFiZP 271.03.2024. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 24 

czerwca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00379793/01. 

W dniu 

13 września 2024 r. wykonawca MS-PARTNER Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu wniósł 

odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na: 

1. odrzuceniu oferty Odwołującego MS-PARTNER Sp. z o.o. z siedzibą w Kaliszu; 

2. wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty Wykonawcy RAWO Infrastruktura Sp. z o.o.; 

zaniechaniu 

wystosowania 

wezwania 

do 

uzupełnienia/poprawienia/wyjaśnienia 

podmiotowych środków dowodowych do Odwołującego na potwierdzenie spełniania warunków 

udziału w postępowaniu w zakresie określonym w pkt VIII Warunki udziału w postępowaniu, pkt 

2 ppkt 4) a) SWZ – (…) należycie wykonał co najmniej 2 roboty budowlane o wartości łącznej 

minimum 4 500 000,00 zł brutto, porównywalne z przedmiotem zamówienia tj. polegającą na 

budowie  kanalizacji  ściekowej  –  w  tym  budowa  odcinka  o  długości  min.  5  km  kanalizacji 

sanitarnej grawitacyjnej oraz odcinka o długości min. 2 km kanalizacji sanitarnej tłocznej, w tym 

minimum jedno zadanie z ww. wykonane należycie w formule zaprojektuj i wybuduj lub inne 

dodatkowe zadanie dotyczące realizacji kanalizacji sanitarnej w tej formule. 

W  związku  z  powyższym,  Odwołujący  wniósł  odwołanie  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie następujących przepisów: 

1.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 16 pkt 1) poprzez jego błędne zastosowanie i 

niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego; 

2.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 ust. 1 Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1) poprzez 

odrzucenie oferty Odwołującego mimo spełniania przez Wykonawcę warunków udziału 

w  Postępowaniu,  mimo  złożenia  przez  Odwołującego  na  wezwanie  Zamawiającego 

podmiotowych  środków  dowodowych,  mimo  złożenia  na  wezwanie  Zamawiającego 


uzupełniająco  podmiotowych  środków  dowodowych,  a  także  nieprawidłowego 

wezwania  Odwołującego  przez  Zamawiającego  do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty; 

ewentualnie 

3.  art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) i 3) Pzp poprzez zaniechanie wystosowania 

wezwania  do  uzupełnienia/poprawienia  podmiotowych  środków  dowodowych,  jeżeli 

Zamawiający  uznał,  że  złożone  podmiotowe  środki  dowodowe  są  niekompletne  lub 

zawierają błędy; 

4.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 125 ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 

16  pkt  1)  poprzez  odrzucenie  oferty  Odwołującego  mimo  przedstawienia  przez 

Odwołującego  wymaganych  w  SWZ  dokumentów  zarówno  tych  składanych  wraz  z 

ofertą,  jak  i  na  wezwanie  Zamawiającego,  które  to  w  treści  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  Zamawiający  przyznał,  że  zostały  złożone  w  dniu  05.08.2024  r.; 

ewentualnie 

5.  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 ust. 1 Pzp i w zw. z art. 16 pkt 1) poprzez 

odrzucenie 

oferty Odwołującego i uznanie, że złożone podmiotowe środki dowodowe 

były  nieprecyzyjne,  niejasne,  budziły  wątpliwości  interpretacyjne  Zamawiającego,  a 

Zamawiający nieprawidłowo wezwał Odwołującego do wyjaśnienia treści oferty i uznał, 

że podstawą do odrzucenia oferty Odwołującego jest brak złożenia wyjaśnień w terminie 

wskazanym przez Zamawiającego tj. do dnia 20.08.2024r., która to podstawa nie mieści 

się  w  enumeratywnie  w  określonych  przesłankach  odrzucenia  oferty  przez 

ustawodawcę w art. 226 Pzp; ewentualnie 

6.  art.  16  pkt  1)  i  2)  Pzp  poprzez  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców  polegające  dowolnej,  nieuprawnionej,  krzywdzącej  dla 

Odwołującego ocenie spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego w pkt 

VIII 

Warunki  udziału  w  postępowaniu,  pkt  2  ppkt  4)  a)  SWZ,  gdzie  treść  listów 

referencyjnych 

potwierdzały  informacje  zawarte  w  wykazie  robót,  a  czynności 

Zamawiającego sprowadzały się do pozyskania innych informacji od Odwołującego niż 

wymagane  pierwotnie  i  określone  w  ramach  warunku  udziału  w  postępowaniu,  co 

stanowi  przejaw  nadinterpretacji  zapisanego  warunku  i  wykracza  poza  przyznane 

Zamawiającemu uprawnienie w toku badania i oceny ofert przez ustawodawcę. 

Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wnosił o nakazanie Zamawiającemu: 

1.  unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej dokonanej w dniu 09.09.2024 

r.; 

2.  przeprowadzenie  oceny  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  na  podstawie 

przedłożonych przez Odwołującego podmiotowych środków dowodowych; 


ewentualnie 

3. nakazanie Zamawiającemu wezwanie do uzupełnienia/poprawienia podmiotowych środków 

dowodowych w trybie art. 128 ust. 1 Pzp lub wyjaśnienia podmiotowych środków dowodowych 

w trybie art. 128 ust. 4 Pzp. 

4. przeprowadzenie oceny spełniania warunku udziału w postępowaniu przez Odwołującego po 

przedłożeniu na wezwanie do uzupełnienia/poprawienia podmiotowych środków 

dowodowych przez Odwołującego; 

5. wybór oferty najkorzystniejszej Odwołującego. 

W  wyniku  wniesionego  odwołania  przez  wykonawcę  MS-PARTNER  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Kaliszu, 

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 20 września 2024 r. (pismo z dnia 20 

września 2024 r.) wnosił o oddalenie odwołania jako niezasadnego. 

Stan prawny 

ustalony przez Izbę: 

Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy PZP, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli

została 

złożona przez wykonawcę, który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym 

mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak 

podstaw  wykluczenia  lub  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego 

środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń. 

Zgodnie  z  art.  223  ust.  1  ustawy  PZP,  w  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może 

żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych 

środków  dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub  oświadczeń. 

Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących  złożonej  oferty  oraz,  z  uwzględnieniem  ust.  2  i 

art.  187

,  dokonywanie 

jakiejkolwiek zmiany w jej treści. 

Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy PZP, 

Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym 

mowa  w art.  125  ust.  1

,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy, 

zamawiający  wzywa  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub 

uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 

wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 


zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Zgodnie  z  art.  125  ust.  1  ustawy  PZP,  d

o  wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w 

postępowaniu  albo  do  oferty  wykonawca  dołącza  oświadczenie  o  niepodleganiu 

wykluczeniu,  spełnianiu  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji,  w 

zakresie wskazanym przez zamawiającego. 

Zgodnie  z  art.  16  pkt  1-3  ustawy  PZP, 

Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza 

postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 

zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  –  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie, po zapoznaniu się ze stanowiskami przedstawionymi w odwołaniu, odpowiedzi 

na odwołanie, konfrontując je z zebranym w sprawie materiałem procesowym, w tym z 

dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz po wysłuchaniu 

oświadczeń i stanowisk stron, złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy – ustaliła 

i zważyła, co następuje: 

Skład  orzekający stwierdził,  że odwołanie dotyczy materii określonej w art. 513 ustawy PZP 

podlega rozpoznaniu zgodnie z art. 517 ustawy PZP. Izba stwierdziła również, że nie została 

wypełniona  żadna  z  przesłanek  określonych  w  art.  528  ustawy  PZP,  których  stwierdzenie 

skutkowałoby odrzuceniem odwołania i odstąpieniem od badania meritum sprawy. Ponadto w 

ocenie  składu  orzekającego  Odwołujący  wykazał,  że  posiada  legitymację  materialną  do 

wniesienia środka zaskarżenia zgodnie z przesłankami art. 505 ust. 1 ustawy PZP,

 tj

ma interes 

w  uzyskaniu 

zamówienia,  a  naruszenie  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy  PZP  może 

spowodować poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia. 

Skład orzekający dokonał oceny stanu faktycznego ustalonego w sprawie mając na uwadze art. 

554  ust.  1  pkt  1  ustawy  PZP,  który  stanowi,  że  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia. 

Izba 

– uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy przedłożony przez strony, po dokonaniu 

ustaleń  poczynionych  na  podstawie  dokumentacji  postępowania,  biorąc  pod  uwagę  zakres 


sprawy  zakreślony  przez  okoliczności  podniesione  w  odwołaniu  oraz  stanowiska  złożone 

pisemnie i ustnie do protokołu – stwierdziła, że sformułowany przez Odwołującego zarzut nr 1, 

zarzut nr 2 

w zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 

223 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP poprzez żądanie od Odwołującego 

złożenia nowych dokumentów wskazanych w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2024 r., zarzut nr 3 

i 4 

znajdują oparcie w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie. P

ozostałe zarzuty odwołania (zarzut nr 5 i 6) Izba nie 

rozpoznawała, ponieważ były one podniesione w odwołaniu jako zarzuty ewentualne. 

Izba  w  pierwszej  kolejności  zważa,  że  Zamawiający  w  zawiadomieniu  o  wyborze 

najkorzystniejszej oferty z dnia 9 września 2024 r. wskazał, iż: „Zamawiający odrzuca ofertę na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) Pzp. Zamawiający w dniu 23.07.2024 r. wezwał Wykonawcę 

do złożenia aktualnych na dzień składania, podmiotowych środków dowodowych, z terminem 

złożenia 29.07.2024 r. Wykonawca złożył wzywane dokumenty niezgodnie z zapisami rozdziału 

XIII i XIV SWZ. W związku z tym Zamawiający wezwał Wykonawcę na podstawie art. 128 ust 

1 Pzp do złożenia, uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych/ innych dokumentów i 

oświadczeń  z  terminem  złożenia  dokumentów  do  dnia  05.08.2024  r.  Wykonawca  wzywane 

dokumenty  złożył  z  dniem  05.08.2024  r.  W  trakcie  badania  podmiotowych  środków 

dowodowych Zamawiający wezwał Wykonawcę do wyjaśnienia treści oferty na podstawie art. 

223 ust. 1 Pzp,  ze względu, że załączone  doświadczenie wraz z  listami referencyjnymi były 

nieprecyzyjne, niejasne i budziły wątpliwości interpretacyjne, tak aby możliwa była ocena, czy 

badana  oferta  w  danym  zakresie  spełnia  wymagania  postawione  przez  Zamawiającego,  z 

terminem złożenia wyjaśnień do dnia 20.08.2024 r. Wykonawca w wyznaczonym terminie nie 

złożył wyjaśnień. Podstawą prawną odrzucenia oferty złożonej przez MS-PARTNER Sp.zo.o., 

ul.  Widok  74,  62-800  Kalisz,  jest  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  ustawy  Pzp,  która  stanowi,  że 

Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  została  złożona  przez  wykonawcę  który  nie  złożył  w 

przewidzianym  terminie  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1  lub  podmiotowego 

środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub  spełnianie  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń”. 

Izba zważa, że Zamawiający w rozdziale VIII (Warunki udziału w postępowaniu) w ust. 2 pkt 4) 

lit. a) SWZ wskazał: „Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat 

przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w 

tym okresie, wykonał należycie co najmniej 2 roboty budowlane o wartości łącznej minimum 4 

500  000,00  zł  brutto,  porównywalne  z  przedmiotem  zamówienia  tj.  polegającą  na  budowie 

kanalizacji  ściekowej  –  w  tym  budowa  odcinka  o  długości  min.  5  km  kanalizacji  sanitarnej 


grawitacyjnej oraz odcinka o długości min. 2 km kanalizacji sanitarnej tłocznej, w tym minimum 

jedno zadanie z ww. wykonane należycie w formule zaprojektuj i wybuduj lub inne dodatkowe 

zadanie  dotyczące  realizacji  kanalizacji  sanitarnej  w  tej  formule”,  przy  czym,  co  należy 

podkreślić  Zamawiający  nie  sprecyzował,  co  rozumie  przez  pojęcie  „kanalizacji  ściekowej”, 

„kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej” i „kanalizacji sanitarnej tłocznej”. 

Izba zważa, że w dniu 23 lipca 2024 r. Zamawiający na podstawie art. 274 ust. 1 i 2 ustawy 

PZP wezwał Odwołującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych, z terminem ich 

złożenia  do  dnia  29  lipca  2024  r.  W  dniu  29  lipca  2024  r.  Odwołujący  powiadomił 

Zamawiającego,  że  nie  ma  możliwości  dołączenia  plików,  przy  czym  operator 

platformazakupowa.pl  poinformował  Zamawiającego,  iż  tego  dnia  nie  odnotowali  awarii 

uniemożliwiającej  dołączenie  plików  oraz  przesyłania  ich  za  pomocą  wiadomości  w  serwisie 

platformazakupowa.pl. 

W  dniu  30  lipca  2024  r.  Odwołujący  wysłał  dokumenty  dotyczące  podmiotowych  środków 

dowodowych  na  adres  poczty  elektronicznej  Zamawiającego:  [email protected],  tj. 

niezgodnie  z  zapisami  rozdziału  XIII  SWZ

Informacje  o  sposobie  porozumiewania  się 

zamawiającego z Wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów)  i XIV SWZ

Opis sposobu  przygotowania ofert oraz  dokumentów wymaganych przez Zamawiającego  w 

SWZ). 

W związku z powyższym, Zamawiający w dniu 30 lipca 2024 r. wezwał Odwołującego w trybie 

art.  128  ust.  1  ustawy  PZP,  do  złożenia/uzupełnienia  podmiotowych  środków 

dowodowych/innych  dokumentów  i  oświadczeń  z  terminem  do  dnia  5  sierpnia  2024  r.,  przy 

czym co należy podkreślić, Zamawiający dodatkowo wezwał do przesłania zestawienia robót-

kosztów, czego nie było w wezwaniu z dnia 23 lipca 2024 r. 

W odpowiedzi na ww. wezwanie,  w dniu 5 sierpnia 2024 r. Odwołujący złożył oświadczenie 

według wzoru z załącznika nr 7 do SWZ, odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, wykaz osób 

według  wzoru  z  załącznika  nr  4  wraz  zaświadczeniami  i  decyzjami  potwierdzającymi  ich 

uprawnienia, zestawienie robót i kosztów, jak też wykaz robót zgodny ze wzorem z załącznika 

nr 5 do SWZ, tj. 

1.  „Budowa  instalacji  zewnętrznych  doziemnych  WOD-KAN  1  gaz  dla  Hali  Produkcyjno  - 

magazynowo  -  usługowej  wraz  z  niezbędną  infrastrukturą  Techniczną  w  Magnice  gmina 

Kobierzyce" o całkowitej wartości 4 760 000 zł netto, w okresie od 5.09.2022 r. do 25.08.2023 

r. dla Zamawiającego: Zakład Inżynieryjno-Budowlany sp. z o.o., 


2. „Poprawa BRD w ciągu drogi krajowej nr 91 w Województwie Łódzkim w miejscowości Wielki 

Bór,  Gomunice,  Kletnia”  o  wartości  4  692  972,38  zł  brutto,  w  okresie  od  5.12.2023  r.  do 

4.05.2024 r. dla Zamawiającego Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych Sp. z o.o., 

3.  „Wrocław  V  GLP  Magnice  Hala  B  i  Hala  D”  o  wartości  1  255  547,10  zł  brutto,  w  okresie 

od30.06.2022 r. do 6.03.2023 r. dla Zamawiającego ZS-Partner sp. z o.o., 

4. „Przebudowa zewnętrznych sieci sanitarnych dla Blue Parking Sp. z o. o.” o wartości2 895 

420 zł brutto, w okresie od 22.02.2024 r. do 09.07.2024 r., dla Zamawiającego Blue Parking sp. 

z o.o. 

Jednocześnie do wykazu Odwołujący dołączył następujące referencje:  

1.  list referencyjny Zakładu Inżynieryjno-Budowlanego sp. z o.o., w którym stwierdzono, że 

„Firma MS-PARTNER Sp. z o.o. wykonała powyższe roboty zgodnie z zakresem oraz 

zasadami  sztuki  budowlanej,  aktualnie  obowiązującymi  normami  technicznymi  i 

przepisami  Prawa  Budowlanego.  Roboty  zostały  wykonane  w  sposób  należyty,  a 

wykonawca wykazał się dobrym przygotowaniem technicznym i organizacyjnym”, same 

zaś prace obejmowały: 

 - budowę zewnętrznych instalacji sanitarnych, montaż przepompowni ścieków oraz 

           dokumentację projektową, 

          - wykonanie sieci sanitarnych zewnętrznych grawitacyjnych — ok. 5200 mb. 

          - wykonanie przepompowni ścieków - 6 szt. 

2.  list referencyjny Przedsiębiorstwa Robót Drogowych i Mostowych Sp. z o.o., w którym 

zaświadczono, że „Roboty zostały wykonane w sposób należyty, zgodnie z zasadami                   

sztuki  budowlanej  i  prawidłowo  ukończone.  Wykonawca  wykazał  się  profesjonalnym 

przygotowaniem technicznym i organizacyjnym”, same zaś prace obejmowały: 

- wykonanie sieci kanalizacji deszczowej grawitacyjnej -DN 630 - DN 250 w ilości 3199 

mb, 

         - budowę studni kanalizacyjnych betonowych -DN 1200 - DN 1000 w ilości 89 szt., 

         - wykonanie przewiertów pod drogą krajową -DN 800 - DN 350 w ilości 271 mb, 

         - budowę wpustów ulicznych - DN 500 w ilości 90 szt., 

         - budowę zbiornika retencyjnego 512 m³. 

3.  list  referencyjny  ZS-Partner  sp.  z  o.o.,  w  którym  stwierdzono,  że  „Wyżej  wymienione 

prace  wykonane  zostały  terminowo,  rzetelnie  i  fachowo.  Firma  wykazała  się  dobrą 

znajomością  przedmiotu  oraz  profesjonalnym  podejściem  organizacyjnym.  Roboty 

zostały  wykonane  w  sposób  należyty  zgodnie  z  przepisami  prawa  budowlanego  i 


prawidłowo  wykonane”,  jak  też  wyszczególniono,  że  na  zakres  prac  składało  się 

wykonanie m.in.: 

         - sieci sanitarnej tłocznej DN 110 ilość wykonanej 1653 mb, 

         - sieci sanitarnej tłocznej DN 90 ilość wykonana 1287 mb, 

         - przepompowni sanitarnych - montaż kompletnych przepompowni sanitarnych w ilości 8   

szt., 

         - montażu studni betonowych, tj. montaż studni czyszczakowych w ilości 2 szt., 

           montaż studni do poboru próbek 2 szt., montaż studni rozprężnych 2 szt., 

        - dokumentacji projektowej. 

4.  list  referencyjny  Blue  Parking  sp.  z  o.o.,  w  którym  zaświadczono  o  wartości  robót  i 

wskazano, że „prace wykonane zostały terminowo, rzetelnie i fachowo. Firma wykazała 

się  dobrą  znajomością  przedmiotu  umowy  oraz  profesjonalnym  podejściem 

organizacyjnym. Na szczególną uwagę zasługuje przygotowanie zaplecza budowy, park 

maszyn  użyty  dla  celów  realizacji  zadania,  dbałość  o  pracowników  i  respektowanie 

przepisów  BHP.  Roboty  zostały  wykonane  w  sposób  należyty  zgodnie  z  przepisami 

prawa budowlanego i prawidłowo wykonane.” Zakres prac obejmował w szczególności 

wykonanie: 

           -  przebudowy zewnętrznych sieci sanitarnych, 

           -  relokacji zbiornika retencyjnego polegająca na budowie nowego, 

           - wysokowydajnej przepompowni ścieków i dokumentacji projektowej, 

           -  przebudowy przyłącza, 

           -  dokumentacji powykonawczej i odbiorowej. 

W  związku  z  powyższym,  Zamawiający  w  trakcie  badania  podmiotowych  środków 

dowodowych,  w  pierwszej  kolejności  zwrócił  się  do  wystawców  referencji  z  prośbą  o 

uzupełnienie  i  wyjaśnienie  oświadczeń  z  uwagi  na  „nieprecyzyjne,  niejasne  oświadczenia 

zawarte  w  referencjach”,  ponieważ  z  załączonego  wykazu  wraz  z  listami  referencyjnymi  nie 

wynikała ilość km i rodzaj wybudowanej kanalizacji ściekowej oraz, które przedsięwzięcia były 

realizowane  w  formule  „zaprojektuj  i  wybuduj”,  celem  jak  Izba  rozumie  weryfikacji  zdolności 

technicznej lub zawodowej Odwołującego. 

Izba  zważa,  iż  przesłane  odpowiedzi  od  wystawców  listów  referencyjnych  nie  wyjaśniły 

wątpliwości i niejasności Zamawiającego, w związku z czym wezwał Odwołującego w dniu 14 

sierpnia  2024  r.  do  wyjaśnienia  treści  oferty  na  podstawie  art.  223  ust.  1  ustawy  PZP 

dotyczącym  listu  referencyjnego  wystawionego  przez  BLUE  PARKING  Sp.  z  o.o.,  listu 

referencyjnego wystawionego przez Zakład Inżynieryjno- Budowlany Sp. z o.o. z siedzibą w 


Zgierzu oraz listu referencyjnego wystawionego przez ZS-Partner Sp. z o.o., wraz z żądaniem  

złożenia dokumentów

dotyczących zadania „Przebudowa zewnętrznych sieci sanitarnych dla 

Blue Parking Sp.z o. o.” , z których będzie wynikała informacja odnośnie zakresu ilościowego, 

lokalizacji inwestycji i czy  została wykonana  w ramach jednej czy  wielu umów; dokumentów 

potwierdzających kto był zleceniodawcą projektu w formule zaprojektuj i wybuduj dla zadania 

„Przebudowa  zewnętrznych  sieci  sanitarnych  dla  Blue  Parking  Sp.  z  o.o.”,  dokumentów,  z 

których  będzie  wynikało  co  wchodzi  w  skład  zadania  „Budowa  instalacji  zewnętrznych 

doziemnych  WOD-KAN  1  gaz  dla  Hali  Produkcyjno  -  magazynowo  –  usługowej  wraz  z 

niezbędną  infrastrukturą  Techniczną  w  Magnice  gmina  Kobierzyce",

umowy  i  dokumentów 

zanonimizowanych o dane stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa potwierdzających zlecenie 

przez  ZS-Partner  sp.  z  o.o.  wykonanie  prac  wskazanych  w  wystawionych  referencjach  dla 

zadania „Wrocław V GLP Magnice Hala B i Hala D”, w terminie do dnia 20 sierpnia 2024 r. 

Izba zważa, iż Odwołujący w dniu 20 sierpnia 2024 r. wysłał pismo do Zamawiającego z prośbą 

o wydłużenie terminu złożenia wyjaśnień o dodatkowe 3 dni (tj. do 23.08.2024 r.), wskazując 

jednocześnie, iż: „ z uwagi na bardzo krótki czas odpowiedzi na przedmiotowe pismo (6 dni) nie 

możliwe jest uzyskanie w tak krótkim czasie, wszystkich niezbędnych materiałów, które zawarte 

są w piśmie. Pismo od Państwa otrzymaliśmy 14.08.2024 (środa) ok. godziny 15:30 przed tzw. 

długim weekendem sierpniowym gdzie większość firm już nie pracowała do końca tygodnia, a 

dokumenty  musielibyśmy  złożyć  do  dnia  20.08.2024  r.”.  W  odpowiedzi  na  ww.  pismo, 

Zamawiający  pismem  z  dnia  21  sierpnia  2024  r.  nie  wyraził  zgody  na  wydłużenie  terminu, 

wskazując jednocześnie,  iż  „Wykonawca  w  chwili  wszczęcia  postępowania  posiadał  wiedzę, 

jakie  oświadczenia  i  dokumenty  żąda  zamawiający.  W  wezwaniu  z  dnia  14.08.2024  r. 

Zamawiający  prosił  o  przedstawienie  dokumentów,  które  Wykonawca  powinien  posiadać  w 

momencie składania ofert i ich przedstawienie w terminie wskazanym w wezwaniu nie powinno 

stanowić problemu dla Wykonawcy”. 

W konsekwencji, Zamawiający  w dniu 9 września 2024 r. dokonał  wyboru najkorzystniejszej 

oferty wykonawcy RAWO Infrastruktura Sp. z o.o.  z siedzibą w Łodzi oraz odrzucił m.in. ofertę 

Odwołującego. 

Biorąc powyższe pod uwagę, zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. 

c)  w  zw.  z  art.  16  pkt  1)  poprzez  jego  błędne  zastosowanie  i  niezasadne  odrzucenie  oferty 

Odwołującego, jest w ocenie Izby zasadny. 

Izba zważa, iż podstawą odrzucenia oferty Odwołującego był art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy 

PZP, zgodnie z którym, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli

została złożona przez wykonawcę, 


który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub 

podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzających  brak  podstaw  wykluczenia  lub 

spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  przedmiotowego  środka  dowodowego,  lub 

innych dokumentów lub oświadczeń. 

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Odwołujący na wezwanie Zamawiającego w trybie 

art.  128  ust.  1  ustawy  PZP  do  złożenia/uzupełnienia  podmiotowych  środków 

dowodowych/innych  dokumentów  i  oświadczeń,  w  dniu  5  sierpnia  2024  r.  dostarczył 

Zamawiającemu wymagane dokumenty wraz z referencjami.  

W ocenie Izby, wbrew jednak twierdzeniu Odwołującego, Odwołujący nie wykazał spełnienia 

warunku udziału w postępowaniu opisanego w rozdziale VIII ust. 2 pkt 4 lit. a SWZ (zdolność 

techniczna i zawodowa), ponieważ ani z wykazu robót (doświadczenie), stanowiącym załącznik 

nr 5 do SWZ ani z listów referencyjnych nie wynika „budowa odcinka o długości  min. 5 km 

kanalizacji  sanitarnej  grawitacyjnej”,  „odcinka  o  długości    min.  2  km  kanalizacji  sanitarnej 

tłocznej”, w tym minimum „jedno zadanie z ww. wykonane należycie  w formule „zaprojektuj i 

wybuduj”.  

Izba  chciałaby  w  tym  miejscu  podkreślić,  iż  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

wyrażony  został  pogląd,  zgodnie  z  którym  treść  referencji  nie  musi  w  całości  potwierdzać 

spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  albowiem  nie  taka  jest  rola  tego  dokumentu. 

Należy zauważyć, że referencje mają za zadanie potwierdzać należyte wykonanie konkretnego 

zamówienia, a wykonawcy nie mają wpływu na ich teść, gdyż referencje wystawiane są przez 

podmiot od nich niezależny. Tym samym wykaz dostaw, usług lub robot budowlanych (jak w 

niniejszej  sprawie  –  wykaz  robót)  stanowi  potwierdzenie  wykonanych  zadań,  a  więc  i 

posiadanego doświadczenia przez wykonawcę.  

Jednakże,  jak  już  Izba  wskazała  powyżej,  wykaz  robót  przedstawiony  przez  Odwołującego 

obejmuje  wyłącznie  następujące  informacje  (zgodnie  ze  wzorem  ustanowionym  przez 

Zamawiającego): 

1.  „Budowa  instalacji  zewnętrznych  doziemnych  WOD-KAN  1  gaz  dla  Hali  Produkcyjno  - 

magazynowo  -  usługowej  wraz  z  niezbędną  infrastrukturą  Techniczną  w  Magnice  gmina 

Kobierzyce" o całkowitej wartości 4 760 000 zł netto, w okresie od 5.09.2022 r. do 25.08.2023 

r. dla Zamawiającego: Zakład Inżynieryjno-Budowlany sp. z o.o., 

2. „Poprawa BRD w ciągu drogi krajowej nr 91 w Województwie Łódzkim w miejscowości Wielki 

Bór,  Gomunice,  Kletnia”  o  wartości  4  692  972,38  zł  brutto,  w  okresie  od  5.12.2023  r.  do 

4.05.2024 r. dla Zamawiającego Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowych Sp. z o.o., 


3.  „Wrocław  V  GLP  Magnice  Hala  B  i  Hala  D”  o  wartości  1  255  547,10  zł  brutto,  w  okresie 

od30.06.2022 r. do 6.03.2023 r. dla Zamawiającego ZS-Partner sp. z o.o., 

4. „Przebudowa zewnętrznych sieci sanitarnych dla Blue Parking Sp. z o. o.” o wartości2 895 

420 zł brutto, w okresie od 22.02.2024 r. do 09.07.2024 r., dla Zamawiającego Blue Parking sp. 

z o.o. 

Z kolei w liście referencyjnym BLUE PARKING sp. z o.o. brak jest jakiejkolwiek informacji o 

ilości położonej kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej oraz brak jest informacji, czy dane 

przedsięwzięcie  zostało  zrealizowane  w  formule  „zaprojektuj  i  wybuduj”.  W  referencji  ZS-

Partner  Sp.  z  o.o.  mowa  jest  wyłącznie  o  „sieci  sanitarnej  tłocznej”,  w  referencji 

Przedsiębiorstwa  Robót  Drogowych  i  Mostowych  Sp.  z  o.o.    mowa  jest  wyłącznie  o  „sieci 

kanalizacji deszczowej grawitacyjnej”, zaś w referencji Zakładu Inżynieryjno – Budowlanego sp. 

z  o.o.  mowa  jest  o  „sieci  sanitarnej  zewnętrzne  grawitacyjnej”.  Tym  samym  rację  ma 

Zamawiający, który stwierdził w odpowiedzi na odwołanie,  iż: „z załączonego wykazu wraz z 

listami  referencyjnymi nie wynikała ilość km i rodzaj wybudowanej kanalizacji ściekowej oraz, 

które przedsięwzięcia były realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj””. 

Jednakże, co istotne w niniejszej sprawie i w ramach ww. zarzutu jest to, iż Odwołujący nie 

udzielił  wyjaśnień  oraz  nie  dostarczył  dokumentów  „niewymaganych    w    SWZ”  przez 

Zamawiającego, które żądane były dopiero w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2024 r. w oparciu o 

wyjaśnienie treści oferty w trybie art. 223 ust. 1 ustawy PZP. Należy przy tym  zauważyć, że 

żądanie  przez  Zamawiającego  dokumentów  „niewymaganych  w  SWZ”  do  stwierdzenia 

spełnienia  przez  Odwołującego  warunku  udziału  w  postępowaniu,  narusza  zasadę  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców,  ale  również  zasadę  proporcjonalności 

wyrażoną w art. 16 pkt 3 ustawy PZP. Tym samym stwierdzenie Zamawiającego w piśmie z 

dnia 21 sierpnia 2024, iż: „Wykonawca w chwili wszczęcia postępowania posiadał wiedzę, jakie 

oświadczenia i dokumenty żąda zamawiający” jest o tyle prawdziwe, iż Odwołujący, jak również 

każdy inny wykonawca kieruje się oświadczeniami i dokumentami, jakie żąda Zamawiający na 

etapie  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  SWZ,  przy  czym  nie  obejmowały  one  ani  umowy,  ani 

innych  dokumentów,  które  żądane  były  przez  Zamawiającego  dopiero  w  ramach  wyjaśnień 

oferty Odwołującego w trybie art. 223 ust.1 ustawy PZP.  

Odnosząc się do zarzutu art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 ust. 1 Pzp i w zw. z art. 16 

pkt 1) poprzez odrzucenie oferty Odwołującego mimo spełniania przez Wykonawcę warunków 

udziału  w  Postępowaniu,  mimo  złożenia  przez  Odwołującego  na  wezwanie  Zamawiającego 

podmiotowych  środków  dowodowych,  mimo  złożenia  na  wezwanie  Zamawiającego 

uzupełniająco  podmiotowych  środków  dowodowych,  a  także  nieprawidłowego  wezwania 


Odwołującego  przez  Zamawiającego  do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty,  jest  w  ocenie  Izby 

zasadny w zakresie naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 

ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy PZP poprzez żądanie od Odwołującego złożenia 

nowych dokumentów wskazanych w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2024 r. 

Jak już Izba wskazała, w ocenie Izby, Odwołujący nie wykazał spełnienia warunku udziału w 

postępowaniu  opisanego  w  rozdziale  VIII  ust.  2  pkt  4  lit.  a  SWZ  (zdolność  techniczna  i 

zawodowa),  a  tym  samym  Izba  nie  będzie  powielała  argumentacji  wskazanej  przez  Izbę 

powyżej. 

Izba zważa, iż zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy PZP, w toku badania i oceny ofert zamawiający 

może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz 

przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub  oświadczeń. 

Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek 

zmiany w jej treści.

Należy w tym miejscu podkreślić, że przepis art. 223 ust. 1 ustawy PZP, jest przepisem, który 

jest uprawnieniem i jednocześnie obowiązkiem Zamawiającego, ale materializuje się wyłącznie 

w przypadku powstania wątpliwości, co do treści złożonej oferty, co do sposobu jej rozumienia.  

W  doktrynie  i  orzecznictwie  akcentuje  się,  że  zastosowanie  powyższego  przepisu  będzie 

uzasadnione wyłącznie, gdy cel wyjaśnień nakierowany będzie na dokonanie  wykładni treści 

oświadczenia woli wykonawcy niejasnego dla Zamawiającego, a nie żądania złożenia nowych 

dokumentów, jak w niniejszej sprawie, wskazanych w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2024 r.  w 

trybie art. 223 ust. 1 ustawy PZP. Potwierdza powyższe wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 

15.02.2024 r. o sygn. akt. KIO 277/24

, w którym Izba wskazała, iż: „Jeżeli chodzi o wezwanie 

do złożenia wyjaśnień, podkreślić należy, że dodanie treści/złożenie nowego dokumentu jest 

czynnością zupełnie odmienną od złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienie (tłumaczenie) jest jedną z 

odmian rozumowania, jest zadaniem myślowym, które polega na wskazaniu uzasadnienia dla 

danej treści, czyni coś zrozumiałym. Wyjaśnienia, w przeciwieństwie do uzupełnienia czy też 

poprawienia,  mają  na  celu  ustalenie  rzeczywistej  treści  dokumentu  czy  też  oświadczenia. 

Wyjaśnianie  treści  oferty  polega  na  udzieleniu  odpowiedzi  na  pytanie  "dlaczego  tak  jest  jak 

wykonawca postanowił w treści", a nie na przedłożeniu nowych dokumentów o nowej treści - 

tak  jak  to  miało  miejsce  w  przedmiotowej  sprawie.  Wyjaśnienia  nie  mogą  prowadzić  do 

uzupełnienia  treści  oświadczenia  lub  dokumentu  -  tak  jak  to  miało  miejsce  w  przedmiotowej 

sprawie.” 


Niezależnie  od  powyższego  Izba  podkreśla,  iż  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  nie  mogą 

również  dotyczyć  kwestii  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Potwierdza  to  wyrok  Sądu 

Okr

ęgowego w Warszawie z dnia 2019-08-23 o sygn. akt XXIII Ga 469/19: „Niezasadny okazał 

się również zarzut naruszenia art. 87 ust. 1 ustawy Pzp (obecnie art. 223 ust. 1 ustawy PZP – 

dopisek Izby)

. Jak słusznie bowiem wskazała w uzasadnieniu skarżonego wyroku Krajowa Izba 

Odwoławcza dyspozycja wskazanego przepisu uprawnia zamawiającego do żądania wyjaśnień 

wyłącznie w zakresie treści oferty. Nie ma natomiast na podstawie tego przepisu możliwości 

żądania złożenia wyjaśnień w kwestiach dotyczących spełniania przez wykonawcę warunków 

udziału w postępowaniu, które z kolei przewidziane jest w art. 26 ust. 4 ustawy Pzp (obecnie 

art.  128  ust.  4  ustawy  PZP-  dopisek  Izby). 

Niewątpliwie  w  niniejszym  postępowaniu 

zamawiający nie miał wątpliwości co do złożonej przez skarżącego oferty, lecz co do warunków 

udziału  R.  S.  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Nie  mógł  zatem 

zamawiający  skorzystać  z  normy  art.  87  ust.  1  Pzp,  skoro  ewentualne  wyjaśnienia  w  żaden 

sposób nie odnosiłyby się do treści oferty.” 

Poza  tym,  należy  zauważyć,  iż  sam  Zamawiający  w  informacji  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego  z  dnia  9  września  2024  r.  oświadczył,  że:  „załączone  doświadczenie  wraz  z 

listami referencyjnymi były nieprecyzyjne, niejasne i budziły wątpliwości interpretacyjne, tak aby 

możliwa była ocena, czy badana oferta w danym zakresie spełnia wymagania postawione przez 

Zamawiającego”, czy też w odpowiedzi na odwołanie z dnia 20 września 2024 r.: „ W trakcie 

badania i oceny oferty Zamawiający z uwagi na nieprecyzyjne, niejasne oświadczenia zawarte 

w  referencjach  nabrał  wątpliwości  co  do  treści  dokumentów  i  oświadczeń  zawartych  w 

referencjach powodujących, że ocena i badanie oferty pod względem zdolności technicznej lub 

zawodowej Wykonawcy była nie możliwa”. 

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Izby, Odwołujący na podstawie wezwania w trybie art. 

223 ust. 1 ustawy PZP mógłby ograniczyć się tylko do złożenia wyjaśnień bez przedkładania 

dodatkowych dokumentów, np. żądanej przez Zamawiającego umowy potwierdzającej zlecenie 

przez  ZS-Partner  sp.  z  o.o.  wykonanie  prac  wskazanych  w  wystawionych  referencjach  dla 

zadania  „Wrocław  V  GLP  Magnice  Hala  B  i  Hala  D”,  a  w  konsekwencji  zdaniem  Izby 

Zamawiający naruszył art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy PZP w zw. z art. 

16  pkt  1  ustawy  PZP  poprzez  żądanie  od  Odwołującego  złożenia  nowych  dokumentów 

wskazanych w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2024 r. 

Odnosząc się do zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 

pkt  1)  i  3)  Pzp  poprzez  zaniechanie  wystosowania  wezwania  do  uzupełnienia/poprawienia 

podmiotowych środków dowodowych, jeżeli Zamawiający uznał, że złożone podmiotowe środki 


dowodowe są niekompletne lub zawierają błędy oraz art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 125 

ust. 1 w zw. z art. 128 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1) poprzez odrzucenie oferty Odwołującego 

mimo  przedstawienia  przez  Odwołującego  wymaganych  w  SWZ  dokumentów  zarówno  tych 

składanych wraz z ofertą, jak i na wezwanie Zamawiającego, które to w treści odrzucenia oferty 

Odwołującego  Zamawiający  przyznał,  że zostały  złożone  w  dniu  05.08.2024  r.,  są w  ocenie 

Izby zasadne. 

Izba  zważa,  iż  zgodnie  z  art.  128  ust.  1  ustawy  PZP,  jeżeli  wykonawca  nie  złożył 

oświadczenia,  o  którym  mowa  w art.  125  ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych, 

innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub są one niekompletne 

lub  zawierają  błędy,  zamawiający  wzywa  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia, 

poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 

wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Izba zważa, iż Zamawiający w dniu 30 lipca 2024 r. wezwał Odwołującego w trybie art. 128 ust. 

1  ustawy  PZP,  do  złożenia/uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych/innych 

dokumentów  i  oświadczeń  z  terminem  do  dnia  5  sierpnia  2024  r.,  przy  czym  co  należy 

podkreślić, Zamawiający dodatkowo wezwał do przesłania zestawienia robót-kosztów, czego 

nie było w wezwaniu z dnia 23 lipca 2024 r. 

W odpowiedzi na ww. wezwanie,  w dniu 5 sierpnia 2024 r. Odwołujący złożył oświadczenie 

według wzoru z załącznika nr 7 do SWZ, odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, wykaz osób 

według  wzoru  z  załącznika  nr  4  wraz  zaświadczeniami  i  decyzjami  potwierdzającymi  ich 

uprawnienia, zestawienie robót i kosztów, jak też wykaz robót zgodny ze wzorem z załącznika 

nr 5 do SWZ wraz z listami referencyjnymi. 

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, jak sam Zamawiający przyznał w informacji o odrzuceniu 

oferty  Odwołującego,  iż:  „załączone  doświadczenie  wraz  z  listami  referencyjnymi  były 

nieprecyzyjne, niejasne i budziły wątpliwości interpretacyjne, tak aby możliwa była ocena, czy 

badana oferta w danym zakresie spełnia wymagania postawione przez Zamawiającego”, czy 

też  w  odpowiedzi  na  odwołanie:  „Zamawiający  z  uwagi  na  nieprecyzyjne,  niejasne 

oświadczenia zawarte w referencjach nabrał wątpliwości co do treści dokumentów i oświadczeń 

zawartych w referencjach powodujących, że ocena i badanie oferty pod względem zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  Wykonawcy  była  nie  możliwa,  albowiem  z  załączonego  wykazu 


wraz z listami referencyjnymi nie wynikała ilość km i rodzaj wybudowanej kanalizacji ściekowej 

oraz, które przedsięwzięcia były realizowane w formule „ zaprojektuj i wybuduj”. 

W ocenie Izby, z powyższego wynika, że Zamawiający zaniechał wezwania Odwołującego na 

podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy  PZP,  ze  względu  na  powzięcie  przez  Zamawiającego 

wątpliwości  co  do  wymaganego  wykazania  się  doświadczeniem  przez  Odwołującego,  tj.  jak 

Izba rozumie przedstawionego przez Odwołującego wykazu robót wraz z listami referencyjnymi. 

Skoro więc Zamawiający zakwestionował wymagane doświadczenie Odwołującego, zdaniem 

Izby  powinien  wezwać  Odwołującego  do  uzupełnienia/poprawienia  wykazu  robót,  dając  mu 

możliwość  wskazania  innych  robót  lub  uszczegółowienia  już  wskazanych  na  potwierdzenie 

spełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

Co  istotne,  w  realiach  przedmiotowej  sprawy,  zdaniem  Izby  nie  doszłoby  do  naruszenia 

jednokrotności wezwania na  podstawie art. 128 ust. 1 ustawy PZP, ponieważ  jednokrotność 

wezwania  w  trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  PZP  odnosi  się  do  konkretnego  zakresu 

uzupełnianych/poprawianych  informacji  w  ramach  składanych  m.in.  podmiotowych  środków 

dowodowych, a czego nie było w wezwaniu Zamawiającego z dnia 30 lipca 2024 r. Poza tym, 

w  żadnym  miejscu  ww.  wezwania  Zamawiający  nie  mówi  nic  o  wątpliwościach  co  do 

doświadczenia  Odwołującego  w  ramach  zdolności  technicznej  i  zawodowej  w  zakresie 

spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu.  W  związku  z  powyższym,  w  ocenie  Izby  nie 

zachodziło ryzyko wielokrotności wezwania w trybie art. 128 ust.1 ustawy PZP. 

Izba chciałaby w tym miejscu  również podkreślić, iż Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie 

Zamawiającego  z  dnia 30  lipca 2024 r. przesłał w dniu 5 sierpnia 2024 r.  wszystkie żądane 

dokumenty  (podmiotowe  środki  dowodowe/inne  dokumenty  i  oświadczenia).  Skoro  więc 

Zamawiający nie wzywał do ich uzupełnienia lub poprawienia, nie sposób uznać, że Odwołujący 

nie  złożył  w  przewidzianym  terminie  podmiotowego  środka  dowodowego,  potwierdzającego 

brak  podstaw  wykluczenia  lub  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  ani  innych 

dokumentów lub oświadczeń.  

Nadto należy zwrócić uwagę, iż przepis art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c nie odnosi się do „wyjaśnień” 

treści oferty, a co zostało ujęte w informacji o odrzuceniu oferty Odwołującego, o czym świadczą 

słowa Zamawiającego:  „Wykonawca w wyznaczonym terminie nie złożył wyjaśnień”, lecz mowa 

jest w tym przepisie wyłącznie o oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych 

środkach dowodowych, potwierdzających brak podstaw wykluczenia lub spełnienia warunków 

udziału w postępowaniu, przedmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub 

oświadczeń. 


Biorąc  powyższe  pod  uwagę,  sformułowany  przez  Odwołującego  zarzut  nr  1,  zarzut  nr  2 

zakresie naruszenia przez Zamawiającego  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 223 ust. 1 

ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  ustawy  PZP  poprzez  żądanie  od  Odwołującego  złożenia 

nowych dokumentów wskazanych w wezwaniu z dnia 14 sierpnia 2024 r., zarzut nr 3 i 4, są w 

ocenie Izby zasadne i zasługują na uwzględnienie. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo 

zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1 

w zw. z § 5 pkt 2 lit. b 

w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania 

Zamawiającego

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

                                                                               Przewodniczący:     ………………………….