Sygn. akt: KIO 3350/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 02.10.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu
bez udziału stron odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej dnia 13 września 2024 r. przez wykonawcę Pentacomp Systemy
Informatyczne
S.A. z siedzibą w Warszawie, w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego Kancelaria Senatu
postanawia:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Pentacomp Systemy Informatyczne
S.A. z siedzibą w Warszawie kwoty 15
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczonej przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ……….....................
Sygn. akt: KIO 3350/24
Uzasadnienie
Kancelaria Senatu,
dalej jako: „Zamawiający” – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605), dalej jako: „ustawa PZP”, którego
przedmiotem jest dostawa systemu do
głosowania na sali posiedzeń Senatu, numer
postępowania: BPKO.SZP.350.19.2024.
Wartość zamówienia jest równa lub wyższa od kwot progów unijnych, o których mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy PZP.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane zostało w Suplemencie do Dziennika Urzędowego
Unii Europejskiej z dnia 3 września 2024 r., pod numerem 171- 528425.
W dniu
13 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Pentacomp Systemy Informatyczne
S.A. z siedzibą w Warszawie, dalej jako:
„Odwołujący”, wobec zapisów dokumentów zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 99 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP w zw. z art. 16 ustawy PZP poprzez przyjęcie
postanowień tj. pkt. 5.1.1. Rozdziału 5 OPZ, który wskazuje, że opis przedmiotu
zamówienia został przygotowany w sposób niejednoznaczny i niemożliwy do
spełnienia, co narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców w Postępowaniu;
2. art. 99 ust. 2, ust. 4 ust. 5 i ust. 6 ustawy PZP w zw. z art. 16 ustawy PZP poprzez
przyjęcie postanowień tj. pkt. 5.1.4 Rozdziału 5 OPZ, który wskazuje, że opis
przedmiotu zamówienia został przygotowany w sposób dający możliwość
zaoferowania tylko jednego oprogramowania konkretnego producenta oraz brak
opisania kryteriów równoważności, co uniemożliwia zaoferowanie produktu
równoważnego oraz przygotowanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
nieproporcjonalny, nieuzasadniony potrzebami Zamawiającego, co narusza zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w Postępowaniu;
3. art. 99 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP w zw. z art. 16 ustawy
PZP poprzez przyjęcie
postanowień tj. pkt. 5.2.2. Rozdziału 5 OPZ, który wskazuje, że opis przedmiotu
zamówienia został przygotowany w sposób nadmierny i nieproporcjonalny co narusza
zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w Postępowaniu.
Wobec postawionych zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu dokonania modyfikacji treści dokumentów zamówienia w sposób
szczegółowo wskazany w treści uzasadnienia odwołania.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła istnienie materialnoprawnych przesłanek do wniesienia odwołania, o których
mowa w art. 505 ust. 1 ustawy PZP. Izba nie stwierdziła istnienia podstaw do odrzucenia
odwołania, o których mowa w art. 528 ustawy PZP.
Izba ustaliła, zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego, że w dniu 16 września 2024 r.
Zamawiający opublikował kopię odwołania za pośrednictwem platformy przetargowej
prowadzonego postępowania.
Nie nastąpiło żadne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 1 października 2024 r. Zamawiający oświadczył, że: „uwzględnia w całości
zarzuty przedstawione w odwołaniu i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego”.
Zamawiający opisał również czynności jakie podjął w postępowaniu, tj. dokonanie zmiany
odpowiednich zapisów punktu 5.1.1 Rozdziału 5 OPZ, pkt 5.1.4 Rozdziału 5 OPZ oraz pkt
5.2.2 Rozdziału 5 OPZ.
Mając powyższe na uwadze, Izba zważyła i ustaliła, co następuje:
Izba zważyła, że wobec uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów
podniesionych w
odwołaniu i braku zgłoszenia jakichkolwiek przystąpień do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, postępowanie odwoławcze należało umorzyć na
podstawie art. 522 ust. 1 ustawy PZP. Zgodnie z tym przepisem
w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba może umorzyć
postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w
terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1
ustawy PZP umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 ustawy PZP.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy PZP oraz § 9 ust. 1
pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r., poz. 2437 ze zmianami),
z którego wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w
odwołaniu przed otwarciem rozprawy, a w postępowaniu odwoławczym po stronie
z
amawiającego nie przystąpił żaden wykonawca albo uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu
od odwołania.
Przewodniczący:
………………………