Sygn. akt: KIO 3352/24
WYROK
Warszawa, dnia
14 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
Protokolantka:
Aldona Karpińśka
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 14
października 2024 r. przez wykonawcę Biuro Inżynierskie Via Regia spółka z o.o.
z
siedzibą w Kamieńcu Wrocławskim w postępowaniu prowadzonym przez Skarb Państwa -
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i
Autostrad Oddział we Wrocławiu
przy udziale uczestni
ków po stronie zamawiającego:
A. wykonawcy
INKO Consulting sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
B.
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: ARCUS sp. z o.o.
z
siedzibą w Krakowie, Firma Inżynierska ARCUS sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Krakowie
oraz POSCON sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
, unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz powtórzenie
czynności oceny ofert, w tym przyznanie ofercie Odwołującego 0 pkt w Podkryterium
Główny Specjalista ds. rozliczeń.
2. Kosztami
postępowania obciąża zamawiającego i:
zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od
odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 312 zł 65 gr (słownie: trzysta dwanaście złotych
sześćdziesiąt pięć groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem dojazdu na
posiedzenie i
rozprawę;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 18 912 zł 65 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset dwanaście złotych sześćdziesiąt pięć
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione przez
odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3352/24
Uzasadnienie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu prowadzi w imieniu
Skarbu Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad postępowanie
o
udzielenie zamówienia pn. Pełnienie nadzoru nad projektowaniem i realizacją Robót oraz
zarządzanie Kontraktem pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S8 Wrocław
– Kłodzko, zadanie 4 - odc. Węzeł Łagiewniki Zachód (bez węzła) - węzeł Niemcza (z węzłem),
długości ok. 9,34 km” (dalej: „Postępowanie”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria S 65/2024 nr 1922502024 z dnia 02.04.2024 r.
I. W dniu
14 października 2024 r. wykonawca Biuro Inżynierskie Via Regia spółka z o.o.
z
siedzibą w Kamieńcu Wrocławskim (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego z Postępowania na
podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp, pomimo że nie zachodzą przesłanki odrzucenia
oferty wymienione w tym przepisie, zaś Odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania;
czynności wykluczenia Odwołującego z Postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10
ustawy Pzp, pomimo że nie zachodzą przesłanki wykluczenia wykonawcy sformułowane w tym
przepisie oraz zaniechania
przypisania ofercie Odwołującego 0 pkt w Podkryterium 2.2.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”):
1) art. 16 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców i adekwatności;
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp, poprzez jego błędne i bezzasadne zastosowanie
przez Zamawiającego, który błędnie ocenił treść złożonych przez Odwołującego
oświadczeń i dokumentów dotyczących jednego z kryteriów oceny ofert, tj. Podkryterium
2.2 G
łówny Specjalista ds. rozliczeń;
art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp, poprzez jego błędne i bezzasadne zastosowanie,
pomimo że w zaistniałym stanie faktycznym nie zachodzą wymienione tam przesłanki
wykluczenia Odwołującego, mające polegać na tym, że w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia;
art. 134 ust. 1 pkt 18), art. 239 i art. 247 ustawy Pzp, w związku z zapisami pkt 21 IDW,
w tym dot. Podkryterium 2.2, poprzez zaniechanie ich zastosowania, a w konsekwencji
braku wyliczenia dla oferty Odwołującego odpowiedniej liczby punktów wg postanowień
pkt 21 IDW, w tym braku przypisania ofercie Odwołującego 0 pkt dla Podkryterium 2.2.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
− unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego, a także unieważnienia
czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania;
− dokonania ponownej oceny ofert z udziałem oferty Odwołującego i przyznania ofercie
Odwołującego odpowiedniej liczby punktów w poszczególnych kryteriach zgodnie z
opisem sformułowanym w pkt 21 SWZ, w tym dla Podkryterium 2.2 Główny Specjalista
ds. rozliczeń – 0 pkt, zamiast przyjęcia, że zachodzi przesłanka wykluczenia wskazana
w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp.
II. Pismem wniesionym w dniu
8 października 2024 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na
odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosili:
1. W
ykonawca INKO Consulting sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. W piśmie wniesionym
w
dniu 8 października 2024 r. wykonawca przedstawił stanowisko w sprawie - uznał zarzuty
odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
2. W
ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: ARCUS sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie, Firma Inżynierska ARCUS sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Krakowie oraz
POSCON sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku W piśmie wniesionym w dniu 7 października
2024 r. wykonawcy przedstawili stanowisko w sprawie - uznali
zarzuty odwołania za
niezasadne i wn
ieśli o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Zaskarżone czynności Zamawiającego
Pismem z dnia 6 września 2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty najkorzystniejszej
w Postępowaniu. Tym samym pismem Zamawiający zawiadomił również o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. a) ustawy Pzp.
Dokonanie ww. czynności Zamawiający uzasadnił w następujący sposób:
„Wykonawca został wykluczony na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, tj. w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. W pkt 21.1.3.2. IDW Zamawiający jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazał
Podkryterium 2.2 Główny Specjalista ds. rozliczeń – max. ilość punktów – 7.
Osoba wskazana na stanowisko Głównego Specjalisty ds. rozliczeń powinna legitymować się
doświadczeniem przy rozliczaniu zadania obejmującego budowę, przebudowę lub remont
Obiektu Budowlanego zgodnie z poniższa definicją o wartości robót co najmniej 200 000 000,00
PLN netto, w okresie minimum 12 miesięcy w ramach 1 zadania liczonym wstecz od daty
wystawienia Świadectwa Przejęcia i obejmującym datę wystawienia Świadectwa Przejęcia
(wydanego zgodnie z subklauzulą 10.1 Warunków Kontraktu dla zadań realizowanych
w
oparciu o FIDIC) lub podpisanie końcowego Protokołu odbioru robót lub równoważnego
dokumentu (w przypadku zadań, dla których nie wystawia się Świadectwa Przejęcia na
stanowisku/stanowiskach ds. rozliczeń:
• Za 1 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 2 punkty.
• Za 2 lub więcej zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 5
punktów.
• Za 1 zadanie potwierdzające wszystkie powyższe wymagania w okresie minimum 18
miesięcy, Wykonawca otrzyma 7 punktów.
• Za niewykazanie zadań potwierdzających powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 0
punktów.
• Za zadanie, które nie potwierdza w pełni spełniania powyższych wymagań, Wykonawca
otrzyma 0 punktów.
W Formularzu 2.2. „Kryteria pozacenowe – Doświadczenie personelu Konsultanta”, w którym
do pełnienia funkcji Głównego Specjalisty ds. rozliczeń wskazano p. M.M., gdzie na
potwierdzenie posiadanego doświadczenia zgodnie zapisem kryterium kryterium zawartym
w pkt. 21.1.3.2. IDW
– Tom I SWZ, wskazano:
Zadanie 1:
• nazwa zadania: Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach kolejowych nr
140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie
– Żory – Rybnik – Nędza/Turze
• okres 31 m-cy (podać w pełnych miesiącach) liczony wstecz od wystawienia
Świadectwa Przejęcia (zgodnie z Subklazulą 10.1 WK dla FIDIC) lub końcowego
Protokołu odbioru robót lub dokumentu równoważnego (dla zadań, dla których nie
wystawia się Świadectwa Przejęcia):
• rodzaj zadania (budowa/przebudowa/remont Obiektu Budowlanego): budowa
i przebudowa
• wartość robót netto PLN: _ok 373mln netto
na stanowisku: specjalista ds. rozliczeń
Zgodnie z wiedzą pozyskaną przez Zamawiającego p. M.M. w ramach zadania pn. „Pełnienie
nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691
na odcinku Chybie
– Żory – Rybnik_ Nędza/Turze” pełnił funkcję Specjalisty ds. zaopatrzenia
i
jakości materiałów.
W związku z powyższym Zamawiający zwrócił się do Wykonawcy pismem nr O/WR.D-
3.2410.1.2024.22.ap z dnia 19.06.2024 r. o wyjaśnienie rozbieżności.
W odpowiedzi Wykonawca wyjaśnił: „w treści złożonego przez nas Formularza 2.2 w pozycji
dla podkryterium 2.2 tj. specjalista ds. rozliczeń, dla ujętego tam przez nas p. M.M. omyłkowo
wpisaliśmy zadanie pod nazwą „Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach
kolejowych nr 140, 148, 157,159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie
– Żory – Rybnik –
Nędza/Turze”.
Wykonawca dodatkowo wskazał inne zadanie, na którym p. M.M. pełnił wymaganą funkcję:
„naszym zamiarem było umieszczenie tam zadania nr 2004/PL/16/C/PE/031/B1 pod nazwą
„Docelowy system oczyszczania – Rozbudowa i modernizacja Wrocławskiej Oczyszczalni
Ścieków” o wartości 276 mln PLN, realizowanego na rzecz zamawiającego publicznego MPWiK
sp. z o. o. z siedzibą we Wrocławiu, w okresie 5.VI’2009 ÷ 4.IV.’2012, gdzie p. M.M. pełnił
funkcję specjalisty ds. rozliczeń”
Powyższe potwierdza, że p. M.M. na zadaniu pn. „Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace
na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie
– Żory – Rybnik
– Nędza/Turze” nie nabył doświadczenia przy rozliczaniu zadania obejmującego budowę,
przebudowę lub remont Obiektu Budowlanego zgodnie z poniższa definicją o wartości robót co
najmniej 200 000 000,00 PLN netto, w okresie minimum 12 miesięcy w ramach 1 zadania
liczonym wstecz od daty wystawienia Świadectwa Przejęcia i obejmującym datę wystawienia
Świadectwa Przejęcia (wydanego zgodnie z subklauzulą 10.1 Warunków Kontraktu dla zadań
realizowanych w oparciu o FIDIC) lub podpisanie końcowego Protokołu odbioru robót lub
równoważnego dokumentu (w przypadku zadań, dla których nie wystawia się Świadectwa
Przejęcia) na stanowisku ds. rozliczeń.
Złożone przez Wykonawcę oświadczenie w zakresie doświadczenia osoby dedykowanej do
pełnienia funkcji Głównego Specjalisty ds. rozliczeń, były niezgodne z rzeczywistością, a błąd
Wykonawcy dotyczył informacji wpływających na wynik postępowania. Zamawiający wskazuje,
że nie mógł w odniesieniu do omawianego zadań przyznać Wykonawcy 0 pkt. Należy
podkreślić, że taki sposób oceny oferty wskazywałby na sytuację, w której wykazane przez
potencjalnych Wykonawców zadania nie potwierdzają warunków opisanych w 8 IDW, ale są
zgodne z rzeczywistością. Podobny pogląd wyraża wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie
Wydział XXIII Ga 849/18 z dnia 20 lipca 2018r., który zmienił rozstrzygnięcie KIO 550/18 z dnia
18 kwietnia 2018r., uznając, iż: „zapis SIWZ, zgodnie z którym, za zadanie, które nie potwierdza
w pełni spełnienia powyższych wymagań Wykonawca otrzyma 0 pkt” nie stanowi podstawy do
zaniechania wykluczenia wykonawcy z postępowania, jeżeli wykazane zostanie
w
postępowaniu, że wykonawca wprowadził lub próbował wprowadzić zamawiającego w błąd
co do tego, że powinien on uzyskać dodatkowe punkty w kryterium oceny ofert.(…). Nie jest też
tak, że Zamawiający wprowadzając w SWZ zapisy dotyczące procedury weryfikacyjnej
zakładała priori, że otrzyma nieprawdziwe oświadczenia wykonawców i dopuszczając taką
sytuację obwarował jedynie sankcją nieprzyznania punktów. Zamawiający przewidział
procedurę weryfikacji i przyznania ewentualnie 0 pkt, w sytuacjach gdy wskazane osoby, bądź
zadania nie potwierdzą spełniania wymagań SWZ, oraz jednocześnie podanie danych w tym
zakresie nie stanowi okoliczności o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp.(…)
Zgodnie z wyrokiem KIO 1747/18 z dnia 18 września 2018 r.: „Odnosząc się do argumentacji
odwołującego dotyczącej postanowienia SIWZ, zgodnie z którym, za zadanie, które nie
potwierdza w pełni spełniania wymagań określonych w podkryterium Wykonawca otrzyma 0
punktów, należy podkreślić, że postanowienie to należy rozumieć jako odnoszące się do
zawartych w ofercie informacji, które wprawdzie nie potwierdzają spełnienia wymagań, ale są
zgodne ze stanem rzeczywistym. Postanowienie to nie ma zastosowania do podanych przez
Wykonawcę informacji, które są nieprawdziwe”.
W przedmiotowej sprawie istota rzeczy tkwi nie w tym, że opisane w ofercie doświadczenie p.
M.M.
nie spełnia wymagań określonych w podkryterium, ale w tym, że w ramach tego
doświadczenia Wykonawca podał informacje nieprawdziwe, dlatego przydzielenie 0 pkt
w
kryterium oceny ofert nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie. Mając na uwadze
przedstawione powyżej dowody oraz okoliczności, Zamawiający informuje co następuje.
Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia
z
amawiający wyklucza wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Powyższa przesłanka do
wykluczenia wykonawcy z postępowania została wprost przywołana w pkt 9.2. ppkt. 10) IDW.
Weryfikacja oświadczenia Wykonawcy dotyczącego doświadczenia p. M.M., dokonana przez
Zamawiającego, w przestawionym powyżej zakresie wykazała, że jest ono nieprawdziwe.
Powyższe oznacza, że Wykonawca wprowadził Zamawiającego w błąd i podlega wykluczeniu
z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp mającego zastosowanie
w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Zaakcentowania
wymaga, że za wprowadzające w błąd zamawiającego należy uznać wszystkie informacje
nieprawdziwe, czyli nie mające odzwierciedlenia w rzeczywistości. Zamawiający, oceniając czy
i
nformacje podane przez wykonawcę wprowadzają go w błąd, powinien się ograniczyć
wyłącznie do jednoznacznego ustalenia, czy dana informacja jest prawdziwa, czy
nieprawdziwa. Aby uznać informację za wprowadzającą w błąd nie jest zatem istotne ustalenie,
jaka przyczyna spowodowała, że wykonawca taką informację przedstawił (por. wyrok Sądu
Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021 o sygn. akt XXIII Zs 33/21). Podstawa
wykluczenia określona w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp może być zastosowana wtedy, gdy
działanie wykonawcy cechuje wina nieumyślna. Należy przy tym brać pod uwagę obydwie
postaci winy nieumyślnej, czyli niedbalstwo i lekkomyślność. Z niedbalstwem mamy do
czynienia wtedy, gdy podejmująca działania osoba nie przewiduje skutków swoich działań,
chociaż powinna i mogła je przewidzieć. Natomiast lekkomyślność występuje wtedy, gdy dana
osoba przewiduje skutki swoich działań, ale bezpodstawnie przypuszcza, że ich uniknie (wyroki
Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021, sygn. akt XXIII Zs 33/21; z dnia 20.07.2018
r., sygn. akt XXIII Ga 849/18 i z dnia 19.10.2019 r. sygn. akt XXIII Ga 1392/18). Wykonawca
jako profesjonalny uczestnik rynku zamówień publicznych winien dochować należytej
staranności (art. 355 § 2 k.c. w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp) przy przekazywaniu
Zamawiającemu oświadczeń istotnych dla oceny oferty.
Zawodowy charakter działalności Wykonawcy uzasadnia oczekiwanie, że przed złożeniem
oferty powinien on we własnym zakresie zweryfikować doświadczenia osób wskazywanych
w
ofercie (vide: uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z dnia 10 marca 2004 r. IV CK
151/03), zwłaszcza że wymagania Zamawiającego zostały opisane w sposób nie pozwalający
na dowolność interpretacyjną, zaś od wskazywanego przez Wykonawcę w ofercie
doświadczenia personelu zależało przyznawanie przez Zamawiającego punktów w ramach
kryteriów oceny ofert. Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa
ofertę, dokumenty i oświadczenia, aby upewnił się czy deklarowany w nich stan rzeczy
odpow
iada rzeczywistości. Model należytej staranności zakłada również znajomość przepisów
prawa i wynikających z nich następstw. Wykonawca składając zatem Zamawiającemu
oświadczenie niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy, powinien i mógł przewidzieć
konsekwencj
e swojego braku rzetelności, w tym przypadku w postaci wykluczenia
z postepowania (por. wyrok KIO z dnia 09.06.2021 r. o sygn. akt KIO 1319/21; wyrok KIO z dnia
14.03.2022 r. o sygn. akt KIO 449/22; wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021
o sygn. akt XXIII Zs 33/21). W treści art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp ustawodawca wskazał
na informacje mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego.
Oznacza to, że ustawodawca przewidział obowiązek wykluczenia wykonawcy nie tylko
w
przypadku przedstawienia przez niego informacji mających wpływ na decyzje
zamawiającego, ale także takich, które jedynie mogą mieć taki wpływ. W przedmiotowej sprawie
wskazanie przez Wykonawcę nieprawdziwej informacji dot. doświadczania p. M.M. mogło
mieć wpływ na decyzje zamawiającego i był to wpływ istotny, ponieważ związany
z
przyznawaniem punktów w ramach kryteriów oceny ofert. W związku z czym, wprowadzenie
zamawiającego w błąd w ww. zakresie mogło mieć wpływ na decyzje podejmowane
w
postępowaniu. W tym kontekście zwrócić wypada uwagę na to, że przepis art. 109 ust. 1 pkt
10) ustawy Pzp posługuje się sformułowaniem "mogące mieć wpływ". Istotna jest zatem sama
możliwość, a nie skutek, co prowadzi z kolei do wniosku, iż dla zastosowania sankcji
przewidzianej w tym przepisie wystarczającym jest aby zaistniała możliwość takiego wpływu.
Tym samym ziściła się przesłanka dotycząca informacji mogących mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Między
niezgodnym z rzeczywistym stanem rzeczy przedstawionym w oświadczeniu przez
wykonawcę, a czynnościami zamawiającego w postępowaniu istnieje zatem związek
przyczynowo-
skutkowy. Wszystkie przesłanki wymagane w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp
zostały więc spełnione (por. wyrok KIO z dnia 09.06.2021 o sygn. akt KIO 1309/21, 1325/21;
wyrok KIO z dnia 09.06.2021 r. o
sygn. akt KIO 1319/21; wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie
z dnia 23.06.2021 o sygn. akt XXIII Zs 33/21). Jednocześnie nie wchodzi w rachubę
zaniechanie wykluczenia Wykonawcy w
związku z stwierdzonymi w postępowaniu
okolicznościami, a jedynie obniżenie przyznanej temu Wykonawcy punktacji. Przepis zawarty
w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów
powszechnych nie dopuszczają takiego działania (por. wyrok KIO z dnia 09.06.2021 o sygn.
akt KIO 1309/21, 1325/21; wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021 o sygn.
akt XXIII Zs 33/21). Reasumując, Wykonawca co najmniej w wyniku lekkomyślności lub
niedbalstwa przedstawił w ofercie nieprawdziwą informację, przez co wprowadził
Zamawiającego w błąd. Działanie to mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w zakresie liczby punktów przyznanych ofercie Wykonawcy. Powyższe
prowadzi do wniosku, że Wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art.
109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp.
”
Stanowisko Odwołującego przedstawione w odwołaniu
We wniesionym odwołaniu Odwołujący nie kwestionował ustaleń faktycznych Zamawiającego
odnośnie doświadczenia p. M.M. przedstawionych w zawiadomieniu z 6 września 2024 r.,
natomiast ponownie wyjaśnił, że popełnił błąd ludzki kopiując niewłaściwy opis zadania
z tabelek w CV p. M.M.
Odwołujący stwierdził w szczególności, że nie miał zamiaru
wprowadzenia
w błąd Zamawiającego, co miałoby mieć wpływ na wynik postępowania.
Odwołujący pomylił się na swoją niekorzyść, co jednoznacznie wskazuje, że nie zachodzą
przesłanki opisane w przywołanym przez Zamawiającego przepisie art. 109 ust. 1 pkt 10)
ustawy Pzp. J
ak wynika wprost z treści uzasadnienia Zamawiającego w jego zawiadomieniu
o
wyborze oferty, Zamawiający w ogóle nie pozostawał w błędzie względem omyłkowo
przedstawionych przez Odwołującego informacji jw., ponieważ Zamawiający posiadał wiedzę
w tym temacie, cytując zapis ze str. 10: Zgodnie z wiedzą pozyskaną przez Zamawiającego
p. M.M.
w ramach zadania pn. „Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach
kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie
– Żory – Rybnik_
Nędza/Turze” pełnił funkcję Specjalisty ds. zaopatrzenia i jakości materiałów. Następnie jak
wskazano powyżej, Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnienia tej kwestii, co
jednoznacznie świadczy o pozostawaniu przez Zamawiającego co najwyżej w wątpliwości,
a
nie w błędzie, o którym mowa w przepisie art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp. Konstrukcja
przesłanki wykluczenia sformułowana w ww. przepisie polega na tym, że wszystkie wymienione
tam elementy muszą wystąpić kumulatywnie, co oznacza, że jeżeli zabraknie którejkolwiek
z nich, to nie podstaw do wykluczenia wykonawcy.
Odwołujący myląc się, sam sobie zaszkodził,
ponieważ zadanie, które zamierzał umieścić w Formularzu 2.2 dałoby mu punkty, przesądzając
o wygranej Odwołującego w całym postępowaniu. Na poparcie prawidłowości doświadczenia
p. M.M.
w Podkryterium 2.2 dla zadania, które miało się tam zgodnie z zamiarem Odwołującego
znaleźć, Odwołujący przedstawił dowód w postaci poświadczenia z dnia 1 kwietnia 2014 roku
wystawionego przez Inżyniera Rezydenta – dr inż. J. R.. Odwołujący wskazał, że lekkomyślność
będzie polegać na tym, że wykonawca przedstawia informacje, przewidując możliwości
wprowadzenia zamawiającego w błąd, ale bezpodstawnie sądzi, że skutku tego uniknie,
świadomie łamiąc zasady ostrożności. Natomiast niedbalstwo zachodzi, jeżeli wykonawca nie
ma w ogóle wyobrażenia co do możliwości wprowadzenia zamawiającego w błąd, choć przy
dołożeniu należytej staranności powinien był skutek ten sobie wyobrazić - tak w uzasadnieniu
wyroku KIO 3712/21 z dnia 17 stycznia 2022
r. Tymczasem, w omawianym przypadku, żadna
z ww. sytuacji nie miała miejsca. Omyłka Odwołującego była nieświadoma, brak było
jakiegokolwiek przewidywania wprowadzenia Zamawiającego w błąd, omyłkowa informacja nie
wprowadziła Zamawiającego w błąd, co zaś najistotniejsze – nie stanowi ona o korzyści dla
Odwołującego. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku KIO 732/23 z dnia 4 kwietnia 2023r.:
Istotą obydwu przesłanek wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 p.z.p.) jest wyeliminowanie z możliwości ubiegania się o zamówienia
wykonawców nieuczciwych, którzy poprzez swoje zachowanie (wprowadzenie w błąd
zamawiającego) w sposób istotny wpływają na podejmowane przez niego decyzje. Przesłanka
nie obejmuje więc sytuacji, która miała miejsce w Postępowaniu, gdzie osoba wypełniająca
Formularz 2.2 omyłkowo skopiowała informację, myląc się na niekorzyść Odwołującego i
pozbawiając jego ofertę dodatkowych punktów, które dałyby mu wygraną. Omawiane zdarzenie
nie miało wpływu na decyzje podejmowane przez Zamawiającego, ani na wynik postępowania,
w ten sposób, że nieuczciwy wykonawca pozyskałby dzięki temu zamówienie. W omawianym
stanie faktycznym brak w ogóle tej cechy nieuczciwości.
Wyjaśnienia Odwołującego złożone w toku Postępowania
W piśmie z dnia 20 czerwca 2024 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Zamawiającego
z 19 czerwca 2024 r.
, Odwołujący wskazał, że w treści złożonego Formularza 2.2 w pozycji dla
podkryterium 2.2 tj. specjalista ds. rozliczeń, dla ujętego tam p. M.M. omyłkowo wpisał zadanie
pod nazwą „Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach kolejowych nr 140, 148,
157,159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie
– Żory – Rybnik – Nędza/Turze”, podczas gdy jego
zamiarem było umieszczenie tam zadania nr 2004/PL/16/C/PE/031/B1 pod nazwą „Docelowy
system oczyszczania
– Rozbudowa i modernizacja Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków”
o
wartości 276 mln PLN, realizowanego na rzecz zamawiającego publicznego MPWiK sp.
z o. o. z
siedzibą we Wrocławiu, w okresie 5.VI’2009 ÷ 4.IV.’2012, gdzie p. M.M. pełnił funkcję
specjalisty ds. rozliczeń. O powyższej omyłce zadecydował wyłącznie zwykły błąd ludzki osoby,
która kopiowała dane dot. doświadczenia z CV p. M.M. (w załączeniu) do treści rzeczonego
Formularza 2.2. Na dowód powyższego, Odwołujący przedstawił plik z CV p. M.M., z którego
kopiowano dane i
gdzie na str. 6 pod pozycją nr 3 znajduje się zadanie wpisane omyłkowo do
Formularza 2.2, zaś na str. 5 pod pozycją nr 1 na dole tabeli umieszczone jest zadanie, które
omyłkowo nie zostało zamieszczone w tym formularzu.
Stanowisko Izby
Izba uznała, że w stanie faktycznym, jaki zaistniał w rozpoznanej sprawie, nie wystąpiły
wszystkie przesłanki składające się na podstawę wykluczenia z postępowania, o której mowa
w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp. Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
z
postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który
w
wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia. O lekkomyślności można mówić w sytuacji, gdy wykonawca zdaje
sobie sprawę z tego, że przedstawiając zamawiającemu określone informacje może
wprowadzić go w błąd, ale bezpodstawnie sądzi, że do tego nie dojdzie. Natomiast w przypadku
niedbalstwa wykonawca nie zdaje sobie sprawy, choć powinien, że przedstawiając
zamawiającemu określone informacje wprowadzi go w błąd. Nie było sporu co do tego, że
Odwołujący podał w formularzu ofertowym jedno zadanie, które nie spełniało wymogów
określonych w Podkryterium 2.2., a przede wszystkim Odwołujący podał niezgodną
z
rzeczywistością informację odnośnie zatrudnienia wskazanej osoby na stanowisku specjalisty
ds. rozliczeń. Według Zamawiającego należy tę sytuację potraktować jako przedstawienie
informacji wprowadzających go w błąd. Natomiast Odwołujący podnosił, że doszło w tym
zakresie do ludzkiej omyłki – zamiast zadania, które miało zostać wpisane do formularza oferty,
omyłkowo wpisane inne. Należy zauważyć, że Odwołujący zarówno w toku Postępowania, jak
i w toku
postępowania odwoławczego, konsekwentnie wskazywał na inne zadanie, które miał
zamiar wpisać do formularza oferty i które – w jego ocenie - spełnia wymogi zawarte w opisie
kryterium. Zadanie to nie zostało zakwestionowane jako spełniające wymogi określone w opisie
kryterium ani przez Zamawiającego, ani przez uczestników po stronie Zamawiającego.
W
związku z tym, jak i uwzględniając złożony przez Odwołującego dowód, Izba przyjęła, że ww.
zadanie spełnia te wymogi. Mając to na uwadze, w ocenie składu orzekającego Izby
okoliczności faktyczne sprawy wskazują, że istotnie doszło po stronie Odwołującego do omyłki
– za nielogiczne należałoby uznać działanie wykonawcy polegające na podaniu w formularzu
oferty zadania w sposób oczywisty niespełniającego wymogów Zamawiającego w sytuacji, gdy
inne zadanie takie wymogi spełnia. Zdaniem składu orzekającego, uwzględniając fakt zaistniałej
omyłki, należy w szerszy sposób patrzeć na przesłankę wprowadzenia w błąd, tj. nie
sprowadzając jej wyłącznie do faktu podania przez wykonawcę nieprawdziwych informacji –
informacji niezgodnych z rzeczywistością. Istotnie, ww. zadanie podane w formularzu oferty nie
spełnia wymogów Zamawiającego - Odwołujący podał niezgodną z rzeczywistością informację
odnośnie zatrudnienia wskazanej osoby na stanowisku ds. rozliczeń. Jednakże wymogi
Zamawiającego spełnia inne zadanie, które omyłkowo nie zostało wpisane do formularza oferty.
Ocena działania wykonawcy powinna być w takiej sytuacji dokonywana w odniesieniu do ilości
punktów, która zgodnie z jego oświadczeniem ofertowym winna zostać przyznana ofercie.
Dokonując w ten sposób oceny nie można stwierdzić, że Zamawiający został wprowadzony
w
błąd – uwzględniając bowiem zadanie omyłkowo niezawarte w formularzu oferty (zamiast
tego, które nie powinno się tam znaleźć), ilość punktów w ramach tego Podkryterium jest taka,
jak wynika z treści formularza oferty. Oczywiście, treść oferty, w tym na potrzeby oceny
w kryterium
, nie podlega uzupełnieniu w toku postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Jednakże powyższa analiza ma w ocenie składu orzekającego znaczenie w kontekście badania
zaistnienia przesłanki wprowadzenia w błąd. Należy również zauważyć, że omyłka jaka
zaistniała po stronie Odwołującego, była na jego niekorzyść – zamiast zadania dającego mu
punkty w kryterium wpisano inne
, nieprzysparzające punktów. Natomiast ratio legis regulacji
zawartej w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp
jest ochrona zamawiających, a w ten sposób
interesu publicznego, przed nieuczciwym i
nierzetelnym działaniem wykonawców. Należy
zgodzić się ze stanowiskiem Odwołującego, że nie każdy przypadek przedstawienia przez
wykonawcę informacji niezgodnej z rzeczywistością powinien skutkować zastosowaniu
przepisu art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.
Intencją ustawodawcy nie było wykluczanie
wykonawców z postępowań na okres roku w przypadku dopuszczenia się zwykłej omyłki na
własną niekorzyść, w sytuacji gdy – biorąc pod uwagę zadanie omyłkowo niepodane
w formularzu ofertowym
– liczba punktów w podkryterium byłaby taka jak wynikająca
z
oświadczenia ofertowego wykonawcy. W związku z powyższym, w ocenie składu
orzekającego Izby sankcję wykluczenia z Postępowania należy w tym przypadku uznać za zbyt
surową i nieznajdującą uzasadnienia w przepisie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp – za
wystarczające należy uznać przyznanie ofercie Odwołującego 0 pkt w Podkryterium 2.2.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp
oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: