KIO 3352/24 WYROK Warszawa, dnia 14 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 09.12.2024

Sygn. akt: KIO 3352/24 

WYROK  

Warszawa, dnia 

14 października 2024 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodnicząca: 

Małgorzata Matecka 

Protokolantka: 

Aldona Karpińśka   

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w  dniu  14 

października 2024 r. przez wykonawcę Biuro Inżynierskie Via Regia spółka z o.o. 

siedzibą  w  Kamieńcu  Wrocławskim  w postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  - 

Generalnego  Dyrektora  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  -  Generalną  Dyrekcję  Dróg  Krajowych 

Autostrad Oddział we Wrocławiu 

przy udziale uczestni

ków po stronie zamawiającego: 

A.  wykonawcy 

INKO Consulting sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie 

B. 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  ARCUS  sp.  z  o.o. 

siedzibą w Krakowie, Firma Inżynierska ARCUS sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w Krakowie 

oraz POSCON sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej

,  unieważnienie  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego, 

unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania oraz powtórzenie 

czynności oceny ofert, w tym przyznanie ofercie Odwołującego 0 pkt w Podkryterium 

Główny Specjalista ds. rozliczeń. 

2.  Kosztami 

postępowania obciąża zamawiającego i:  

zalicza do kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych zero  groszy)  uiszczoną przez  odwołującego  tytułem 

wpisu od 

odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych 

zero  groszy)  poniesioną  przez  odwołującego  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika  oraz  kwotę  312  zł  65  gr  (słownie:  trzysta  dwanaście  złotych 


sześćdziesiąt pięć groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem dojazdu na 

posiedzenie i 

rozprawę; 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  18  912  zł  65  gr 

(słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset dwanaście złotych sześćdziesiąt pięć 

groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  przez 

odwołującego. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu 

Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: 


Sygn. akt: KIO 3352/24 

Uzasadnienie 

Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  Oddział  we  Wrocławiu  prowadzi  w  imieniu 

Skarbu  Państwa  -  Generalnego  Dyrektora  Dróg  Krajowych  i  Autostrad  postępowanie 

udzielenie  zamówienia  pn.  Pełnienie  nadzoru  nad  projektowaniem  i  realizacją  Robót  oraz 

zarządzanie Kontraktem pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S8 Wrocław 

– Kłodzko, zadanie 4 - odc. Węzeł Łagiewniki Zachód (bez węzła) - węzeł Niemcza (z węzłem), 

długości ok. 9,34 km” (dalej: „Postępowanie”). Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 

w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria S 65/2024 nr 1922502024 z dnia 02.04.2024 r. 

I.  W  dniu 

14  października  2024  r.  wykonawca  Biuro  Inżynierskie  Via  Regia  spółka  z  o.o. 

siedzibą  w  Kamieńcu  Wrocławskim  (dalej:  „Odwołujący”)  wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej odwołanie wobec czynności odrzucenia oferty Odwołującego z Postępowania na 

podstawie 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp, pomimo że nie zachodzą przesłanki odrzucenia 

oferty wymienione w tym przepisie, zaś Odwołujący nie podlega wykluczeniu z postępowania; 

czynności  wykluczenia  Odwołującego  z  Postępowania  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  10 

ustawy Pzp, pomimo że nie zachodzą przesłanki wykluczenia wykonawcy sformułowane w tym 

przepisie oraz zaniechania 

przypisania ofercie Odwołującego 0 pkt w Podkryterium 2.2. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy  z  dnia 

września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp”): 

1)  art.  16  ustawy  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego traktowania wykonawców i adekwatności; 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp, poprzez jego błędne i bezzasadne zastosowanie 

przez  Zamawiającego,  który  błędnie  ocenił  treść  złożonych  przez  Odwołującego 

oświadczeń i dokumentów dotyczących jednego z kryteriów oceny ofert, tj. Podkryterium 

2.2 G

łówny Specjalista ds. rozliczeń; 

art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp, poprzez jego błędne i bezzasadne zastosowanie, 

pomimo że w zaistniałym stanie faktycznym nie zachodzą wymienione tam przesłanki 

wykluczenia Odwołującego,  mające  polegać  na  tym,  że  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ 

na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia; 

art. 134 ust. 1 pkt 18), art. 239 i art. 247 ustawy Pzp, w związku z zapisami pkt 21 IDW, 

w tym dot. Podkryterium 2.2, poprzez zaniechanie ich zastosowania, a w konsekwencji 

braku wyliczenia dla oferty Odwołującego odpowiedniej liczby punktów wg postanowień 


pkt 21 IDW, w tym braku przypisania ofercie Odwołującego 0 pkt dla Podkryterium 2.2. 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania 

nakazanie Zamawiającemu: 

−  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego,  a  także  unieważnienia 

czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania; 

−  dokonania ponownej oceny ofert z udziałem oferty Odwołującego i przyznania ofercie 

Odwołującego  odpowiedniej  liczby  punktów  w  poszczególnych  kryteriach  zgodnie  z 

opisem sformułowanym w pkt 21 SWZ, w tym dla Podkryterium 2.2 Główny Specjalista 

ds. rozliczeń – 0 pkt, zamiast przyjęcia, że zachodzi przesłanka wykluczenia wskazana 

w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp. 

II.  Pismem  wniesionym  w  dniu 

8  października  2024  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na 

odwołanie. Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie. 

III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosili: 

1.  W

ykonawca  INKO  Consulting  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie.  W  piśmie  wniesionym 

dniu 8 października 2024 r. wykonawca przedstawił stanowisko w sprawie - uznał zarzuty 

odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie. 

2.  W

ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: ARCUS sp. z o.o. z siedzibą 

w  Krakowie,  Firma  Inżynierska  ARCUS  sp.  z  o.o.  sp.k.  z  siedzibą  w  Krakowie  oraz 

POSCON sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku W piśmie wniesionym w dniu 7 października 

2024  r.  wykonawcy  przedstawili  stanowisko  w  sprawie  -  uznali 

zarzuty  odwołania  za 

niezasadne i wn

ieśli o jego oddalenie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Zaskarżone czynności Zamawiającego 

Pismem z dnia 6 września 2024 r. Zamawiający zawiadomił o wyborze oferty najkorzystniejszej 

w Postępowaniu. Tym samym pismem Zamawiający zawiadomił również o odrzuceniu oferty 

Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. a) ustawy Pzp. 

Dokonanie ww. czynności Zamawiający uzasadnił w następujący sposób: 

„Wykonawca został wykluczony na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, tj. w wyniku 

lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć 

istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie 


zamówienia.  W  pkt  21.1.3.2.  IDW  Zamawiający  jako  jedno  z  kryteriów  oceny  ofert  wskazał 

Podkryterium 2.2 Główny Specjalista ds. rozliczeń – max. ilość punktów – 7.  

Osoba wskazana na stanowisko Głównego Specjalisty ds. rozliczeń powinna legitymować się 

doświadczeniem  przy  rozliczaniu  zadania  obejmującego  budowę,  przebudowę  lub  remont 

Obiektu Budowlanego zgodnie z poniższa definicją o wartości robót co najmniej 200 000 000,00 

PLN  netto,  w  okresie  minimum  12  miesięcy  w  ramach  1  zadania  liczonym  wstecz  od  daty 

wystawienia  Świadectwa  Przejęcia  i  obejmującym  datę  wystawienia  Świadectwa  Przejęcia 

(wydanego  zgodnie  z  subklauzulą  10.1  Warunków  Kontraktu  dla  zadań  realizowanych 

oparciu  o  FIDIC)  lub  podpisanie  końcowego  Protokołu  odbioru  robót  lub  równoważnego 

dokumentu  (w  przypadku  zadań,  dla  których  nie  wystawia  się  Świadectwa  Przejęcia  na 

stanowisku/stanowiskach ds. rozliczeń:  

•  Za 1 zadanie potwierdzające powyższe wymagania Wykonawca otrzyma 2 punkty.  
•  Za  2  lub  więcej  zadań  potwierdzających  powyższe  wymagania  Wykonawca  otrzyma  5 

punktów.  

•  Za  1  zadanie  potwierdzające  wszystkie  powyższe  wymagania  w  okresie  minimum  18 

miesięcy, Wykonawca otrzyma 7 punktów. 

•  Za  niewykazanie  zadań  potwierdzających  powyższe  wymagania  Wykonawca  otrzyma  0 

punktów. 

•  Za zadanie, które nie potwierdza w pełni spełniania powyższych wymagań, Wykonawca 

otrzyma 0 punktów. 

W Formularzu 2.2. „Kryteria pozacenowe – Doświadczenie personelu Konsultanta”, w którym 

do  pełnienia  funkcji  Głównego  Specjalisty  ds.  rozliczeń  wskazano  p.  M.M.,  gdzie  na 

potwierdzenie  posiadanego  doświadczenia  zgodnie  zapisem  kryterium  kryterium  zawartym 

w pkt. 21.1.3.2. IDW 

– Tom I SWZ, wskazano: 

Zadanie 1: 

•  nazwa zadania: Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach kolejowych nr 

140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie 

– Żory – Rybnik – Nędza/Turze  

•  okres  31  m-cy  (podać  w  pełnych  miesiącach)  liczony  wstecz  od  wystawienia 

Świadectwa  Przejęcia  (zgodnie  z  Subklazulą  10.1  WK  dla  FIDIC)  lub  końcowego 

Protokołu  odbioru  robót  lub  dokumentu  równoważnego  (dla  zadań,  dla  których  nie 

wystawia się Świadectwa Przejęcia):  

•  rodzaj  zadania  (budowa/przebudowa/remont  Obiektu  Budowlanego):  budowa 

i przebudowa  

•  wartość robót netto PLN: _ok 373mln netto  

na stanowisku: specjalista ds. rozliczeń 


Zgodnie z wiedzą pozyskaną przez Zamawiającego p. M.M. w ramach zadania pn. „Pełnienie 

nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 

na odcinku Chybie 

– Żory – Rybnik_ Nędza/Turze” pełnił funkcję Specjalisty ds. zaopatrzenia 

jakości materiałów. 

W  związku  z  powyższym  Zamawiający  zwrócił  się  do  Wykonawcy  pismem  nr  O/WR.D-

3.2410.1.2024.22.ap z dnia 19.06.2024 r. o wyjaśnienie rozbieżności.  

W odpowiedzi Wykonawca wyjaśnił: „w treści złożonego przez nas Formularza 2.2 w pozycji 

dla podkryterium 2.2 tj. specjalista ds. rozliczeń, dla ujętego tam przez nas p. M.M. omyłkowo 

wpisaliśmy  zadanie  pod  nazwą  „Pełnienie  nadzoru  Projekt  POIiŚ  5.2-5:  Prace  na  liniach 

kolejowych  nr  140,  148,  157,159,  173,  689,  691  na  odcinku  Chybie 

–  Żory  –  Rybnik  – 

Nędza/Turze”. 

Wykonawca  dodatkowo  wskazał  inne  zadanie,  na  którym  p.  M.M.  pełnił  wymaganą  funkcję: 

„naszym  zamiarem  było  umieszczenie  tam  zadania  nr  2004/PL/16/C/PE/031/B1  pod  nazwą 

„Docelowy  system  oczyszczania  –  Rozbudowa  i  modernizacja  Wrocławskiej  Oczyszczalni 

Ścieków” o wartości 276 mln PLN, realizowanego na rzecz zamawiającego publicznego MPWiK 

sp.  z  o.  o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  w  okresie  5.VI’2009  ÷  4.IV.’2012,  gdzie  p.  M.M.  pełnił 

funkcję specjalisty ds. rozliczeń” 

Powyższe potwierdza, że p. M.M. na zadaniu pn. „Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace 

na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie 

– Żory – Rybnik 

–  Nędza/Turze”  nie  nabył  doświadczenia  przy  rozliczaniu  zadania  obejmującego  budowę, 

przebudowę lub remont Obiektu Budowlanego zgodnie z poniższa definicją o wartości robót co 

najmniej  200  000  000,00  PLN  netto,  w  okresie  minimum  12  miesięcy  w  ramach  1 zadania 

liczonym wstecz od daty wystawienia Świadectwa Przejęcia i obejmującym datę wystawienia 

Świadectwa Przejęcia (wydanego zgodnie z subklauzulą 10.1 Warunków Kontraktu dla zadań 

realizowanych  w  oparciu  o  FIDIC)  lub  podpisanie  końcowego  Protokołu  odbioru  robót  lub 

równoważnego  dokumentu  (w  przypadku  zadań,  dla  których  nie  wystawia  się  Świadectwa 

Przejęcia) na stanowisku ds. rozliczeń. 

Złożone  przez  Wykonawcę  oświadczenie  w  zakresie  doświadczenia  osoby  dedykowanej  do 

pełnienia funkcji Głównego Specjalisty ds. rozliczeń, były niezgodne z rzeczywistością, a błąd 

Wykonawcy dotyczył informacji wpływających na wynik postępowania. Zamawiający wskazuje, 

że  nie  mógł  w  odniesieniu  do  omawianego  zadań  przyznać  Wykonawcy  0  pkt.  Należy 

podkreślić,  że  taki  sposób  oceny  oferty  wskazywałby  na  sytuację,  w  której  wykazane  przez 

potencjalnych Wykonawców zadania nie potwierdzają warunków opisanych w 8 IDW,  ale są 

zgodne  z  rzeczywistością.  Podobny  pogląd  wyraża  wyrok  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie 

Wydział XXIII Ga 849/18 z dnia 20 lipca 2018r., który zmienił rozstrzygnięcie KIO 550/18 z dnia 


18 kwietnia 2018r., uznając, iż: „zapis SIWZ, zgodnie z którym, za zadanie, które nie potwierdza 

w pełni spełnienia powyższych wymagań Wykonawca otrzyma 0 pkt” nie stanowi podstawy do 

zaniechania  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  jeżeli  wykazane  zostanie 

postępowaniu, że wykonawca wprowadził lub próbował wprowadzić zamawiającego w błąd 

co do tego, że powinien on uzyskać dodatkowe punkty w kryterium oceny ofert.(…). Nie jest też 

tak,  że  Zamawiający  wprowadzając  w  SWZ  zapisy  dotyczące  procedury  weryfikacyjnej 

zakładała  priori,  że  otrzyma  nieprawdziwe  oświadczenia  wykonawców  i  dopuszczając  taką 

sytuację  obwarował  jedynie  sankcją  nieprzyznania  punktów.  Zamawiający  przewidział 

procedurę weryfikacji i przyznania ewentualnie 0 pkt, w sytuacjach gdy wskazane osoby, bądź 

zadania nie potwierdzą spełniania wymagań SWZ, oraz jednocześnie podanie danych w tym 

zakresie nie stanowi okoliczności o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16 lub 17 ustawy Pzp.(…) 

Zgodnie z wyrokiem KIO 1747/18 z dnia 18 września 2018 r.: „Odnosząc się do argumentacji 

odwołującego  dotyczącej  postanowienia  SIWZ,  zgodnie  z  którym,  za  zadanie,  które  nie 

potwierdza w  pełni  spełniania wymagań  określonych  w  podkryterium Wykonawca otrzyma 0 

punktów,  należy  podkreślić,  że  postanowienie  to  należy  rozumieć  jako  odnoszące  się  do 

zawartych w ofercie informacji, które wprawdzie nie potwierdzają spełnienia wymagań, ale są 

zgodne ze stanem rzeczywistym. Postanowienie to nie ma zastosowania do podanych przez 

Wykonawcę informacji, które są nieprawdziwe”.  

W przedmiotowej sprawie istota rzeczy tkwi nie w tym, że opisane w ofercie doświadczenie p. 

M.M. 

nie  spełnia  wymagań  określonych  w  podkryterium,  ale  w  tym,  że  w  ramach  tego 

doświadczenia  Wykonawca  podał  informacje  nieprawdziwe,  dlatego  przydzielenie  0  pkt 

kryterium oceny ofert nie może mieć zastosowania w niniejszej sprawie. Mając na uwadze 

przedstawione  powyżej  dowody  oraz  okoliczności,  Zamawiający  informuje  co  następuje. 

Zgodnie  z  art.  109  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Pzp  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

z

amawiający wyklucza wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił 

informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia.  Powyższa  przesłanka  do 

wykluczenia wykonawcy z postępowania została wprost przywołana w pkt 9.2. ppkt. 10) IDW. 

Weryfikacja oświadczenia Wykonawcy dotyczącego doświadczenia p. M.M., dokonana przez 

Zamawiającego,  w  przestawionym  powyżej  zakresie  wykazała,  że  jest  ono  nieprawdziwe. 

Powyższe oznacza, że Wykonawca wprowadził Zamawiającego w błąd i podlega wykluczeniu 

z  postępowania  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  10)  ustawy  Pzp  mającego  zastosowanie 

przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Zaakcentowania 

wymaga,  że  za  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego  należy  uznać  wszystkie  informacje 

nieprawdziwe, czyli nie mające odzwierciedlenia w rzeczywistości. Zamawiający, oceniając czy 

i

nformacje  podane  przez  wykonawcę  wprowadzają  go  w  błąd,  powinien  się  ograniczyć 


wyłącznie  do  jednoznacznego  ustalenia,  czy  dana  informacja  jest  prawdziwa,  czy 

nieprawdziwa. Aby uznać informację za wprowadzającą w błąd nie jest zatem istotne ustalenie, 

jaka  przyczyna  spowodowała,  że  wykonawca  taką  informację  przedstawił  (por.  wyrok  Sądu 

Okręgowego  w  Warszawie  z  dnia  23.06.2021  o  sygn.  akt  XXIII  Zs  33/21).  Podstawa 

wykluczenia określona w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp może być zastosowana wtedy, gdy 

działanie  wykonawcy  cechuje  wina  nieumyślna.  Należy  przy  tym  brać  pod  uwagę  obydwie 

postaci  winy  nieumyślnej,  czyli  niedbalstwo  i  lekkomyślność.  Z  niedbalstwem  mamy  do 

czynienia  wtedy,  gdy  podejmująca  działania  osoba  nie  przewiduje  skutków  swoich  działań, 

chociaż powinna i mogła je przewidzieć. Natomiast lekkomyślność występuje wtedy, gdy dana 

osoba przewiduje skutki swoich działań, ale bezpodstawnie przypuszcza, że ich uniknie (wyroki 

Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021, sygn. akt XXIII Zs 33/21; z dnia 20.07.2018 

r., sygn. akt XXIII Ga 849/18 i z dnia 19.10.2019 r. sygn. akt XXIII Ga 1392/18). Wykonawca 

jako  profesjonalny  uczestnik  rynku  zamówień  publicznych  winien  dochować  należytej 

staranności  (art.  355  §  2  k.c.  w  zw.  z  art.  8  ust.  1  ustawy  Pzp)  przy  przekazywaniu 

Zamawiającemu oświadczeń istotnych dla oceny oferty.  

Zawodowy  charakter  działalności  Wykonawcy  uzasadnia  oczekiwanie,  że  przed  złożeniem 

oferty  powinien  on  we  własnym  zakresie  zweryfikować  doświadczenia  osób  wskazywanych 

ofercie  (vide:  uzasadnienie  wyroku  Sądu  Najwyższego  z  dnia  10  marca  2004  r.  IV  CK 

151/03), zwłaszcza że wymagania Zamawiającego zostały opisane w sposób nie pozwalający 

na  dowolność  interpretacyjną,  zaś  od  wskazywanego  przez  Wykonawcę  w  ofercie 

doświadczenia  personelu  zależało  przyznawanie  przez  Zamawiającego  punktów  w  ramach 

kryteriów oceny ofert. Należyta staranność profesjonalisty nakłada na wykonawcę, który składa 

ofertę,  dokumenty  i  oświadczenia,  aby  upewnił  się  czy  deklarowany  w  nich  stan  rzeczy 

odpow

iada rzeczywistości. Model należytej staranności zakłada również znajomość przepisów 

prawa  i  wynikających  z  nich  następstw.  Wykonawca  składając  zatem  Zamawiającemu 

oświadczenie  niezgodne  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy,  powinien  i  mógł  przewidzieć 

konsekwencj

e  swojego  braku  rzetelności,  w  tym  przypadku  w  postaci  wykluczenia 

z postepowania (por. wyrok KIO z dnia 09.06.2021 r. o sygn. akt KIO 1319/21; wyrok KIO z dnia 

14.03.2022 r. o sygn. akt KIO 449/22; wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021 

o sygn. akt XXIII Zs 33/21). W treści art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp ustawodawca wskazał 

na  informacje  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego. 

Oznacza  to,  że  ustawodawca  przewidział  obowiązek  wykluczenia  wykonawcy  nie  tylko 

przypadku  przedstawienia  przez  niego  informacji  mających  wpływ  na  decyzje 

zamawiającego, ale także takich, które jedynie mogą mieć taki wpływ. W przedmiotowej sprawie 

wskazanie  przez  Wykonawcę  nieprawdziwej  informacji  dot.  doświadczania  p.  M.M.  mogło 

mieć wpływ  na  decyzje  zamawiającego  i  był  to  wpływ  istotny,  ponieważ  związany 


przyznawaniem punktów w ramach kryteriów oceny ofert. W związku z czym, wprowadzenie 

zamawiającego  w  błąd  w ww.  zakresie  mogło  mieć  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

postępowaniu. W tym kontekście zwrócić wypada uwagę na to, że przepis art. 109 ust. 1 pkt 

10) ustawy Pzp posługuje się sformułowaniem "mogące mieć wpływ". Istotna jest zatem sama 

możliwość,  a  nie  skutek,  co  prowadzi  z  kolei  do  wniosku,  iż  dla  zastosowania  sankcji 

przewidzianej w tym przepisie wystarczającym jest aby zaistniała możliwość takiego wpływu. 

Tym  samym  ziściła  się  przesłanka  dotycząca  informacji  mogących  mieć  istotny  wpływ  na 

decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Między 

niezgodnym  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy  przedstawionym  w  oświadczeniu  przez 

wykonawcę,  a  czynnościami  zamawiającego  w  postępowaniu  istnieje  zatem  związek 

przyczynowo-

skutkowy. Wszystkie przesłanki wymagane w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp 

zostały więc spełnione (por. wyrok KIO z dnia 09.06.2021 o sygn. akt KIO 1309/21, 1325/21; 

wyrok KIO z dnia 09.06.2021 r. o 

sygn. akt KIO 1319/21; wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie 

z  dnia  23.06.2021  o  sygn.  akt  XXIII  Zs  33/21).  Jednocześnie  nie  wchodzi  w  rachubę 

zaniechanie  wykluczenia  Wykonawcy  w 

związku  z  stwierdzonymi  w  postępowaniu 

okolicznościami, a jedynie obniżenie przyznanej temu Wykonawcy punktacji. Przepis zawarty 

w art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej i sądów 

powszechnych nie dopuszczają takiego działania (por. wyrok KIO z dnia 09.06.2021 o sygn. 

akt KIO 1309/21, 1325/21; wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 23.06.2021 o sygn. 

akt  XXIII  Zs  33/21).  Reasumując,  Wykonawca  co  najmniej  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa  przedstawił  w  ofercie  nieprawdziwą  informację,  przez  co  wprowadził 

Zamawiającego w błąd. Działanie to mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez 

Zamawiającego  w  zakresie  liczby  punktów  przyznanych  ofercie  Wykonawcy.  Powyższe 

prowadzi do wniosku, że Wykonawca podlega wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 

109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp.

” 

Stanowisko Odwołującego przedstawione w odwołaniu 

We wniesionym odwołaniu Odwołujący nie kwestionował ustaleń faktycznych Zamawiającego 

odnośnie  doświadczenia  p.  M.M.  przedstawionych  w  zawiadomieniu  z  6  września  2024  r., 

natomiast  ponownie  wyjaśnił,  że  popełnił  błąd  ludzki  kopiując  niewłaściwy  opis  zadania 

z tabelek  w  CV  p.  M.M. 

Odwołujący  stwierdził  w  szczególności,  że  nie  miał  zamiaru 

wprowadzenia 

w  błąd  Zamawiającego,  co  miałoby  mieć  wpływ  na  wynik  postępowania. 

Odwołujący  pomylił  się  na  swoją  niekorzyść,  co  jednoznacznie  wskazuje,  że  nie  zachodzą 

przesłanki  opisane  w  przywołanym  przez  Zamawiającego  przepisie  art.  109  ust.  1  pkt  10) 

ustawy Pzp. J

ak wynika wprost z treści uzasadnienia Zamawiającego w jego zawiadomieniu 

wyborze  oferty,  Zamawiający  w ogóle  nie  pozostawał  w  błędzie  względem  omyłkowo 

przedstawionych przez Odwołującego informacji jw., ponieważ Zamawiający posiadał wiedzę 


w tym temacie, cytując zapis ze str. 10: Zgodnie z wiedzą pozyskaną przez Zamawiającego 

p. M.M. 

w  ramach  zadania  pn.  „Pełnienie  nadzoru  Projekt  POIiŚ  5.2-5:  Prace  na  liniach 

kolejowych  nr  140,  148,  157,  159,  173,  689,  691  na  odcinku  Chybie 

–  Żory  –  Rybnik_ 

Nędza/Turze”  pełnił  funkcję  Specjalisty  ds.  zaopatrzenia  i  jakości  materiałów.  Następnie  jak 

wskazano  powyżej,  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  wyjaśnienia  tej  kwestii,  co 

jednoznacznie  świadczy  o  pozostawaniu  przez  Zamawiającego  co  najwyżej  w  wątpliwości, 

nie w błędzie, o którym mowa w przepisie art. 109 ust. 1 pkt 10) ustawy Pzp. Konstrukcja 

przesłanki wykluczenia sformułowana w ww. przepisie polega na tym, że wszystkie wymienione 

tam  elementy  muszą  wystąpić  kumulatywnie,  co  oznacza,  że  jeżeli  zabraknie  którejkolwiek 

z nich, to nie podstaw do wykluczenia wykonawcy. 

Odwołujący myląc się, sam sobie zaszkodził, 

ponieważ zadanie, które zamierzał umieścić w Formularzu 2.2 dałoby mu punkty, przesądzając 

o wygranej Odwołującego w całym postępowaniu. Na poparcie prawidłowości doświadczenia 

p. M.M. 

w Podkryterium 2.2 dla zadania, które miało się tam zgodnie z zamiarem Odwołującego 

znaleźć, Odwołujący przedstawił dowód w postaci poświadczenia z dnia 1 kwietnia 2014 roku 

wystawionego przez Inżyniera Rezydenta – dr inż. J. R.. Odwołujący wskazał, że lekkomyślność 

będzie  polegać  na  tym,  że  wykonawca  przedstawia  informacje,  przewidując  możliwości 

wprowadzenia  zamawiającego  w  błąd,  ale  bezpodstawnie  sądzi,  że  skutku  tego  uniknie, 

świadomie łamiąc zasady ostrożności. Natomiast niedbalstwo zachodzi, jeżeli wykonawca nie 

ma w ogóle wyobrażenia co do możliwości wprowadzenia zamawiającego w błąd, choć przy 

dołożeniu należytej staranności powinien był skutek ten sobie wyobrazić - tak w uzasadnieniu 

wyroku KIO 3712/21 z dnia 17 stycznia 2022 

r. Tymczasem, w omawianym przypadku, żadna 

z  ww.  sytuacji  nie  miała  miejsca.  Omyłka  Odwołującego  była  nieświadoma,  brak  było 

jakiegokolwiek przewidywania wprowadzenia Zamawiającego w błąd, omyłkowa informacja nie 

wprowadziła Zamawiającego  w  błąd,  co zaś najistotniejsze  –  nie stanowi  ona  o korzyści  dla 

Odwołującego.  Jak  wskazano  w  uzasadnieniu  wyroku  KIO  732/23  z  dnia  4 kwietnia  2023r.: 

Istotą obydwu przesłanek wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 

(art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 p.z.p.) jest wyeliminowanie z możliwości ubiegania się o zamówienia 

wykonawców  nieuczciwych,  którzy  poprzez  swoje  zachowanie  (wprowadzenie  w  błąd 

zamawiającego) w sposób istotny wpływają na podejmowane przez niego decyzje. Przesłanka 

nie  obejmuje  więc  sytuacji,  która  miała  miejsce  w  Postępowaniu,  gdzie  osoba  wypełniająca 

Formularz  2.2  omyłkowo  skopiowała  informację,  myląc  się  na  niekorzyść  Odwołującego  i 

pozbawiając jego ofertę dodatkowych punktów, które dałyby mu wygraną. Omawiane zdarzenie 

nie miało wpływu na decyzje podejmowane przez Zamawiającego, ani na wynik postępowania, 

w ten sposób, że nieuczciwy wykonawca pozyskałby dzięki temu zamówienie. W omawianym 

stanie faktycznym brak w ogóle tej cechy nieuczciwości.  


Wyjaśnienia Odwołującego złożone w toku Postępowania 

W piśmie z dnia 20 czerwca 2024 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie  Zamawiającego 

z 19 czerwca 2024 r.

, Odwołujący wskazał, że w treści złożonego Formularza 2.2 w pozycji dla 

podkryterium 2.2 tj. specjalista ds. rozliczeń, dla ujętego tam p. M.M. omyłkowo wpisał zadanie 

pod nazwą „Pełnienie nadzoru Projekt POIiŚ 5.2-5: Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 

157,159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie 

– Żory – Rybnik – Nędza/Turze”, podczas gdy jego 

zamiarem było umieszczenie tam zadania nr 2004/PL/16/C/PE/031/B1 pod nazwą „Docelowy 

system  oczyszczania 

–  Rozbudowa  i  modernizacja  Wrocławskiej  Oczyszczalni  Ścieków” 

wartości  276  mln  PLN,  realizowanego  na  rzecz  zamawiającego  publicznego  MPWiK  sp. 

z o. o. z 

siedzibą we Wrocławiu, w okresie 5.VI’2009 ÷ 4.IV.’2012, gdzie p. M.M. pełnił funkcję 

specjalisty ds. rozliczeń. O powyższej omyłce zadecydował wyłącznie zwykły błąd ludzki osoby, 

która kopiowała dane dot. doświadczenia z CV p. M.M. (w załączeniu) do treści rzeczonego 

Formularza 2.2. Na dowód powyższego, Odwołujący przedstawił plik z CV p. M.M., z którego 

kopiowano dane i 

gdzie na str. 6 pod pozycją nr 3 znajduje się zadanie wpisane omyłkowo do 

Formularza 2.2, zaś na str. 5 pod pozycją nr 1 na dole tabeli umieszczone jest zadanie, które 

omyłkowo nie zostało zamieszczone w tym formularzu. 

Stanowisko Izby 

Izba  uznała,  że  w  stanie  faktycznym,  jaki  zaistniał  w  rozpoznanej  sprawie,  nie  wystąpiły 

wszystkie przesłanki składające się na podstawę wykluczenia z postępowania, o której mowa 

w art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.  Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który 

wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje  wprowadzające  w  błąd,  co 

mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu 

udzielenie  zamówienia.  O  lekkomyślności  można  mówić  w  sytuacji,  gdy  wykonawca zdaje 

sobie  sprawę  z  tego,  że  przedstawiając  zamawiającemu  określone  informacje  może 

wprowadzić go w błąd, ale bezpodstawnie sądzi, że do tego nie dojdzie. Natomiast w przypadku 

niedbalstwa  wykonawca  nie  zdaje  sobie  sprawy,  choć  powinien,  że  przedstawiając 

zamawiającemu  określone  informacje  wprowadzi  go  w  błąd.  Nie  było  sporu  co  do  tego,  że 

Odwołujący  podał  w  formularzu  ofertowym  jedno  zadanie,  które  nie  spełniało  wymogów 

określonych  w  Podkryterium  2.2.,  a  przede  wszystkim  Odwołujący  podał  niezgodną 

rzeczywistością informację odnośnie zatrudnienia wskazanej osoby na stanowisku specjalisty 

ds.  rozliczeń.  Według  Zamawiającego  należy  tę  sytuację  potraktować  jako  przedstawienie 

informacji  wprowadzających  go  w  błąd.  Natomiast  Odwołujący  podnosił,  że  doszło  w  tym 

zakresie do ludzkiej omyłki – zamiast zadania, które miało zostać wpisane do formularza oferty, 

omyłkowo wpisane inne. Należy zauważyć, że Odwołujący zarówno w toku Postępowania, jak 

i w toku 

postępowania odwoławczego, konsekwentnie wskazywał na inne zadanie, które miał 


zamiar wpisać do formularza oferty i które – w jego ocenie - spełnia wymogi zawarte w opisie 

kryterium. Zadanie to nie zostało zakwestionowane jako spełniające wymogi określone w opisie 

kryterium  ani  przez  Zamawiającego,  ani  przez  uczestników  po  stronie  Zamawiającego. 

związku z tym, jak i uwzględniając złożony przez Odwołującego dowód, Izba przyjęła, że ww. 

zadanie  spełnia  te  wymogi.  Mając  to  na  uwadze,  w  ocenie  składu  orzekającego  Izby 

okoliczności faktyczne sprawy wskazują, że istotnie doszło po stronie Odwołującego do omyłki 

– za nielogiczne należałoby uznać działanie wykonawcy polegające na podaniu w formularzu 

oferty zadania w sposób oczywisty niespełniającego wymogów Zamawiającego w sytuacji, gdy 

inne zadanie takie wymogi spełnia. Zdaniem składu orzekającego, uwzględniając fakt zaistniałej 

omyłki,  należy  w  szerszy  sposób  patrzeć  na  przesłankę  wprowadzenia  w  błąd,  tj.  nie 

sprowadzając  jej  wyłącznie  do  faktu  podania przez wykonawcę nieprawdziwych informacji  – 

informacji niezgodnych z rzeczywistością. Istotnie, ww. zadanie podane w formularzu oferty nie 

spełnia wymogów Zamawiającego - Odwołujący podał niezgodną z rzeczywistością informację 

odnośnie  zatrudnienia  wskazanej  osoby  na  stanowisku  ds.  rozliczeń.  Jednakże  wymogi 

Zamawiającego spełnia inne zadanie, które omyłkowo nie zostało wpisane do formularza oferty. 

Ocena działania wykonawcy powinna być w takiej sytuacji dokonywana w odniesieniu do ilości 

punktów,  która  zgodnie  z  jego  oświadczeniem  ofertowym  winna  zostać  przyznana  ofercie. 

Dokonując  w  ten  sposób  oceny  nie można  stwierdzić,  że  Zamawiający  został  wprowadzony 

błąd  –  uwzględniając  bowiem  zadanie  omyłkowo  niezawarte  w  formularzu  oferty  (zamiast 

tego, które nie powinno się tam znaleźć), ilość punktów w ramach tego Podkryterium jest taka, 

jak  wynika  z  treści  formularza  oferty.  Oczywiście,  treść  oferty,  w  tym  na  potrzeby  oceny 

w kryterium

,  nie  podlega  uzupełnieniu  w  toku  postępowaniu  o udzielenie  zamówienia. 

Jednakże powyższa analiza ma w ocenie składu orzekającego znaczenie w kontekście badania 

zaistnienia  przesłanki  wprowadzenia  w  błąd.  Należy  również  zauważyć,  że  omyłka  jaka 

zaistniała po stronie Odwołującego, była na jego niekorzyść – zamiast zadania dającego mu 

punkty  w kryterium  wpisano  inne

,  nieprzysparzające  punktów.  Natomiast  ratio  legis  regulacji 

zawartej  w  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp 

jest  ochrona  zamawiających,  a  w  ten  sposób 

interesu  publicznego,  przed  nieuczciwym  i 

nierzetelnym  działaniem  wykonawców.  Należy 

zgodzić  się  ze  stanowiskiem  Odwołującego,  że  nie  każdy  przypadek  przedstawienia  przez 

wykonawcę  informacji  niezgodnej  z  rzeczywistością  powinien  skutkować  zastosowaniu 

przepisu  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp. 

Intencją  ustawodawcy  nie  było  wykluczanie 

wykonawców  z postępowań  na  okres roku  w  przypadku  dopuszczenia się zwykłej  omyłki  na 

własną  niekorzyść,  w  sytuacji  gdy  –  biorąc  pod  uwagę  zadanie  omyłkowo  niepodane 

w formularzu  ofertowym 

–  liczba  punktów  w  podkryterium  byłaby  taka  jak  wynikająca 

oświadczenia  ofertowego  wykonawcy.  W  związku  z powyższym,  w  ocenie  składu 

orzekającego Izby sankcję wykluczenia z Postępowania należy w tym przypadku uznać za zbyt 

surową  i  nieznajdującą  uzasadnienia  w  przepisie  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  –  za 


wystarczające należy uznać przyznanie ofercie Odwołującego 0 pkt w Podkryterium 2.2.  

Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie 

art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy 

Pzp 

oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. 

sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodnicząca: