Sygn. akt: KIO 3362/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 30
września 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 30 września 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r. przez wykonawcę, BOXMET Medical
sp. z o.o. w Pieszycach w postępowaniu prowadzonym przez Wojskowy Ośrodek Farmacji i
Techniki Medycznej w Celestynowie
przy udziale uczestnika zgłaszającego przystąpienie po stronie Zamawiającego, NEOMED
Polska Sp. z o.o. w Piasecznie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. z
nieść koszty pomiędzy stronami i nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) na rzecz wykonawcy BOXMET Medical sp. z o.o. w Pieszycach, uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
………….…….
Sygn. akt: KIO 3362/24
Uzasadnienie
Zamawiający, Wojskowy Ośrodek Farmacji i Techniki Medycznej w Celestynowie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: „Dostawę Plecaka Ratownika
Medycznego”, sprawa nr WOFiTM/46/2024.PN. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
zamieszczone w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 10 lipca 2024 r., pod
nr: 2024/S 133-410675.
Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne.
W dniu 16
września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy BOXMET Medical sp. z o.o.
od czynności Zamawiającego polegających na:
wyborze oferty najkorzystniejszej w postępowaniu w zakresie Części 1 i uznaniu za
taką oferty wykonawcy NEOMED Polska Sp. z o.o. (dalej: „NEOMED”),
2) zaniechaniu odrzucenia oferty NEOMED
pomimo, że oferta pozostaje niezgodna z
warunkami zamówienia,
3) zaniechaniu odrzucenia oferty NEOMED
pomimo, że oferta pozostaje nieważna na
podstawie odrębnych przepisów,
4) zaniechaniu odrzucenia oferty NEOMED
pomimo, że wykonawca nie złożył
wymaganych przedmiotowych środków dowodowych pomimo wyczerpania trybu/braku
możliwości uzupełniania tych dokumentów,
ewentualnie w przypadku nieuwzględnienia zarzutów odwołania skutkujących
odrzuceniem oferty NEOMED:
5) zaniechanie wezwania NEOMED
do uzupełnienia przedmiotowych środków
dowodowych w trybie art. 107 ust 2 PZP,
poprawienie omyłki w treści oferty w zakresie terminu realizacji zamówienia
opcjonalnego w trybie art. 223 ust 2 pkt 3 PZP
oraz samodzielnie:
zaniechanie odtajnienia i udostępnienia jawnych dokumentów postępowania,
tj.
przekazanych wraz z pismem z dnia 8 sierpnia 2024 r. 60 załączników.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy z dnia 11
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.,
dalej jako „PZP”), tj.:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP w zw. z art. 16 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
NEOMED
pomimo, że pozostaje ona niezgodna z warunkami zamówienia,
2. art. 226 ust 1 pkt 4 PZP w zw. z art. 16 PZP
w zw. z art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego
poprzez zaniechanie odrzucenia oferty NEOMED
pomimo, że oferta pozostaje
nieważna na podstawie odrębnych przepisów,
3. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty NEOMED
pomimo, że wykonawca nie złożył wymaganych przedmiotowych środków
dowodowych,
pomimo wyczerpania trybu/braku możliwości uzupełniania tych
dokumentów;
ewentualnie,
w przypadku nieuwzględnienia zarzutów odwołania skutkujących
odrzuceniem oferty NEOMED:
4. art. 107 ust 2 PZP
poprzez zaniechanie wezwania NEOMED do uzupełnienia
przedmiotowych środków dowodowych;
5. art. 223 ust 2 pkt 3 PZP
poprzez poprawienie omyłki w treści oferty w zakresie terminu
realizacji zamówienia opcjonalnego;
oraz samodzielnie:
6. art. 18 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 74 ust. 1-2 PZP w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2022 r. poz. 1233 ze
zm.,
dalej: „ustawa ZNK”) w zw. z art. 16 PZP poprzez zaniechanie odtajnienia i
udostępnienia dokumentów postępowania, pomimo że stanowią one dokumenty i
informacje jawne, które nie zostały skutecznie zastrzeżone przez NEOMED jako
tajemnica przedsiębiorstwa, co prowadzi do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i
przejrzystości postępowania.
Podnosząc wskazane zarzuty, Odwołujący wniósł o merytoryczne rozpatrzenie i
uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
w zakresie Części 1 postępowania, odrzucenie oferty NEOMED w
zakresie Części 1 oraz, ewentualnie wezwanie do uzupełnienia przedmiotowych środków
dowodow
ych NEOMED w zakresie Części 1, poprawienie omyłki w treści oferty w zakresie
terminu realizacji zamówienia i odrębnie, odtajnienie nieskutecznie zastrzeżonych jako
tajemnica przedsiębiorstwa NEOMED dokumentów i informacji zgodnie z uzasadnieniem
odwołania.
Jak uzasadnił w odwołaniu, wykonawca NEOMED zaoferował opatrunki hydrożelowe
Burncare Relieve Burn Gel,
wyprodukowane przez firmę Roosin Medical Co. Ltd.,
przeznaczone wyłącznie do oparzeń I i II stopnia, zaś Zamawiający wymagał zaoferowania
produktu w postaci opatrunku przeznaczonego do wszystkich oparzeń termicznych bez
względu na ich stopień (pkt 30 i 31 OPZ). Podobnie w zakresie wymagania, aby aby opatrunek
spełniał poziom cytotoksyczności wymagany normą PN-EN ISO 10993-5 przez akredytowany
ośrodek badawczy, zaś NEOMED złożył wraz z ofertą jedynie zapewnienie w zakresie
cytotoksyczności, że jest w posiadaniu karty charakterystyki (MSDS) oraz badań
potwierdzających bezpieczeństwo w zakresie biokompatybilności i cytotoksyczności,
przeprowadzonych przez akredytowany ośrodek badawczy zgodnie z normą PN-EN ISO
Odwołujący zlecił wykonanie badania poziomu cytotoksyczności opatrunku
oferowanego przez w
ykonawcę NEOMED w akredytowanym ośrodku badawczym –
Narodowym Instytucie
Leków. Wynika z niego, że opatrunek jest cytotoksyczny, co oznacza,
że nie spełnia wymagań Zamawiającego. W ocenie Odwołującego przedstawione informacje
oraz do
wody załączone do odwołania spójnie potwierdzają, że zaoferowany przez NEOMED
hydrożel jest niezgodny z warunkami zamówienia, co oznacza, że jego oferta podlega
odrzuceniu (art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP). Dodatkowo, jako powód odrzucenia oferty NEOMED
na tej podstawie, Odwołujący wskazał fakt, że wykonawca ten zaoferował realizację
zamówienia opcjonalnego w terminie do dnia 30 listopada 2024 r., pomimo, iż Zamawiający
wymagał dochowania terminu 29 listopada 2024 r. (Rozdział III pkt 5 ppkt 2 SWZ). Ponadto,
według Odwołującego, producent zaoferowanego przez NEOMED kołnierza ortopedycznego,
Xiamen Dahton Meditech Co., Ltd nie produkuje już tego asortymentu co najmniej od 10 lipca
2024 r.
– powyższe oznacza, że już na dzień złożenia oferty w przetargu wykonawca miał
pełną świadomość, że w tym zakresie oferta jest ofertą dla pozoru – względnie nie weryfikując
powyższego na etapie złożenia oferty spowodował, że brak jest możliwości realizacji
przedmiotu zamówienia za pomocą asortymentu jaki zaoferował w przetargu. Tym samym,
zdaniem Odwołującego, oferta NEOMED podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
4 PZP.
Co więcej, na wezwanie Zamawiającego, wykonawca NEOMED, w wyznaczonym
terminie dokonał uzupełnienia wymaganej karty katalogowej karabińczyka, jako elementu
oferowanego zestawu do ewakuacji, jednak
wg Odwołującego, uzupełniony dokument
po
twierdza, że zaoferowany asortyment jest niezgodny z warunkami zamówienia, tj. nie jest
jednolicie czarny (pkt 56 OPZ), lecz srebrno-czarny.
Odnośnie zarzutu dotyczącego
bezskutecznego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, Odwołujący wskazał, że dotyczy to
60 pozycji dokumentów, załączonych do pisma z 29 lipca 2024 r. Wg BOXMET Medical sp. z
o.o.
, NEOMED nie wykazał przesłanek objęcia zastrzeżonych informacji tajemnicą
przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu zarzutów odwołania, BOXMET Medical sp. z o.o. wskazał
również na błędne oświadczenie NEOMED zawarte w ofercie w odniesieniu do norm
równoważnych w stosunku do zawartych w OPZ. „W odniesieniu do poz. 1 oświadczenia –
błędnie powołano normę ISO 3801. Neomed w piśmie wskazuje, że norma DIN 53354 jest
równoważna z ISO 3801. Podane normy nie mogą być stosowane równoważnie, ponieważ
dotyczą dwóch różnych parametrów. Norma DIN 53354 dotyczy gęstości liniowej wyrażanej w
dtex a norma ISO 3801 dotyczy gramatury wyr
ażanej w g/m
. W odniesieniu do poz 2 i 3
błędnie podano normy wg OPZ. W odniesieniu do poz. 4 w poz. „norma równoważna” podana
błędną normę – powinna być ISO 1421/1 Powyższe oznacza konieczność wezwania do
uzupełnienia PSD w trybie art. 107 ust 2 Pzp.” Wg Rozdziału VIII ust. 1 SWZ, Zamawiający
wymagał, aby złożone przedmiotowe środki dowodowe zawierały w szczególności
identyfikację producenta oferowanego asortymentu, której nie posiadają dokumenty złożone
przez NEOMED w postępowaniu. Na koniec, Odwołujący podniósł, że postępowanie jest
prowadzone w języku polskim, zaś Zamawiający nie dopuszczał możliwości złożenia
dokumentów w języku obcym bez ich tłumaczenia na język polski. Wykonawca NEOMED
złożył zaś w postępowaniu dokumenty, wyłącznie w języku obcym bez ich tłumaczenia na
język polski, tj. pliki o nazwie „P.1 Poz.33-35 P.2 32-34 P.3 Poz.34-36 Dokumenty
dopuszczające. BES”, które nie zawierają tłumaczenia ostatniego z zeskanowanych
dokumentów tj. „Notified Body Confirmation Letter.” W związku z tym, konieczne jest wezwanie
NEOMED do uzupełnienia tłumaczenia na język polski, na podstawie art.107 ust. 2 PZP.
Do postępowania odwoławczego wpłynęło zgłoszenie przystąpienia przez wykonawcę:
NEOMED Polska sp. z o.o. w Piasecznie
– po stronie Zamawiającego wraz z wnioskiem o
oddalenie odwołania.
Dnia 24 września 2024 r. wpłynęło pismo Odwołującego informujące o unieważnieniu przez
Zamawiającego dokonanej czynności wyboru oferty w zakresie pakietu nr 1 z dnia 5 września
2024 r. oraz o zawiadomieniu
Odwołującego oraz innych wykonawców o powtórzeniu
czynności badania i oceny ofert w powyższym zakresie. Mając to na uwadze, Odwołujący
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na postawie art. 568 pkt 2 PZP. W tym
samym dniu, tożsama informacja oraz wniosek wpłynęły ze strony Przystępującego.
W odpowiedzi z dnia 26 września 2024 r. na odwołanie, Zamawiający wskazał, że uwzględnia
odwołanie w zakresie zarzutu nr VII odwołania dotyczącego zaniechania odtajnienia i
udostępnienia 60 załączników do pisma z dnia 8 sierpnia 2024 r., tj. naruszenia art. 18 ust. 1,
2 i 3 w zw. z art. 74 ust. 1-2 PZP, w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 16 PZP. W pozostałym zakresie, tj. co do
zarzutów I-VI odwołania, Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na
podstawie art. 568 pkt 2 PZP wskazując, że 23 września 2024 r. unieważnił czynność wyboru
oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 1 dokonaną 5 września 2024 r. o zawiadomił
wykonawców o powtórzeniu czynności badania i oceny ofert w tym zakresie.
W związku z powyższym, działając w wykonaniu wezwania, Przystępujący pismem z dnia 27
września 2024 r. oświadczył, że nie wnosi sprzeciwu co do uwzględnienia przez
Zamawiającego VII zarzutu odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
W związku z dokonanymi czynnościami Zamawiającego po wniesieniu odwołania,
polegającymi na dokonaniu unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w dniu
23 września 2024 r. – postępowanie podlega umorzeniu w części co do zarzutów I-VI. W
pozostałej części, tj. co do zarzutu VII, postępowanie podlega umorzeniu z uwagi na
uwzględnienie odwołania w tej części przez Zamawiającego i brak sprzeciwu ze strony
Przystępującego NEOMED.
Zgodnie z art. 568 pkt 2 PZP, Izba umarza postępowanie odwoławcze w przypadku
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Jednolicie wskazuje się, że hipotezą ww. przepisu objęte są sytuacje utraty tzw. substratu
zaskarżenia, tj. unieważnienia/zniesienia/likwidacji czynności, które były przedmiotem
zaskarżenia. W tej sytuacji, spór staje się bowiem bezprzedmiotowy. W niniejszej sprawie,
substratem zaskarżenia, na moment wniesienia odwołania była czynność wyboru
najkorzystniejszej oferty NEOMED
w sposób uznany przez Odwołującego jako naruszający
przepisy PZP. Niemniej, na moment orzekania przez Krajową Izbę Odwoławczą, czynności te
zostały usunięte, skoro Zamawiający unieważnił wybór oferty. Tym samym, nie ma już
czynności, do której odnosi się Odwołujący w odwołaniu – na skutek modyfikacji, nadano tym
postanowieniom inne brzmienie. Zaskarżenie czynności, która w kształcie wskazanym w
odwołaniu już nie istnieje, nie daje podstaw do analizy zaskarżonych a usuniętych następnie
czynności Zamawiającego lub ich skutków i do ewentualnego stwierdzenia naruszenia
przepisów przez Zamawiającego. Nie może być zatem podstawą do wydania orzeczenia
merytorycznego. Uznać w takiej sytuacji należy, iż prowadzenie dalszego postępowania
odwoławczego stało się zbędne.
Tym samym przed rozpoczęciem posiedzenia przed Izbą nie istniały już czynności, do których
odnosiły się zarzuty I-VI odwołania i których prawidłowość kwestionował Odwołujący. Innymi
słowy, w momencie orzekania przez Izbę nie istniał substrat zaskarżenia, będący podstawą
korzystania ze środków ochrony prawnej przez Odwołującego w zakresie wynikającym z
zarzutów I-VI odwołania.
Zgodnie natomiast z art. 522 ust. 2 i ust. 3 PZP, j
eżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do
uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba może
umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz
uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy
, a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu w zakresie
uwzględnionych zarzutów.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie § 9 ust. 1 pkt
2 lit. a oraz ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). W przypadku
umorzenia postępowania odwoławczego przez Izbę w całości ze względu na stwierdzenie, że
dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne, koszty znosi się wzajemnie, a jeżeli
doszło do tego przed otwarciem rozprawy, to Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu
z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca:
……………….