sygn. akt: KIO 3364/24
WYROK
Warszawa, 7
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
16 września 2024 r. przez wykonawcę Olbis sp. z o.o., ul. Grabiszyńska 163 lok. 405; 53-437
Wrocław, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego PGE Dystrybucja S.A.
z siedzibą w Lublinie, ul. Garbarska 21A; 20-340 Lublin,
przy udziale
uczestnika po stronie zamawiającego – M.-Energetyka S.K.A., Teodorówka
Kolonia 17B, 23-440 Frampol,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej w
częściach zamówienia nr 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13, odrzucenie
oferty wykonawcy M.-
Energetyka S.K.A., Teodorówka Kolonia 17B, 23-440 Frampol w
częściach zamówienia nr 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13, ponowne badanie i ocenę ofert
w częściach zamówienia nr 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę M.-Energetyka S.K.A., Teodorówka Kolonia
17B, 23-440 Frampol i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Olbis sp. z o.o.,
ul. Grabiszyńska 163 lok. 405; 53-437 Wrocław, tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę
Olbis sp. z o.o., ul. Grabiszyńska 163 lok. 405; 53-437 Wrocław, tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika oraz kwotę 1 230 zł 00 gr (słownie: jeden tysiąc dwieście trzydzieści złotych
zero groszy)
poniesioną przez wykonawcę Olbis sp. z o.o., ul. Grabiszyńska 163 lok. 405;
437 Wrocław, tytułem dojazdu na rozprawę,
. zasądza od wykonawcy M.-Energetyka S.K.A., Teodorówka Kolonia 17B, 23-440
Frampol na rzecz wykonawcy
Olbis sp. z o.o., ul. Grabiszyńska 163 lok. 405; 53-437
Wrocław łączną kwotę 19 830 zł 00 gr (słownie: dziewiętnaście tysięcy osiemset
trzydzieści złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę Olbis sp. z o.o.,
ul. Grabiszyńska 163 lok. 405; 53-437 Wrocław, stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………
sygn. akt: KIO 3364/24
Uzasadnienie
Zamawiający – PGE Dystrybucja S.A. z siedzibą w Lublinie - prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, pn. „Usługa modernizacji i wyposażenia stacji SN/nN
w układy pomiarowe bilansowokontrolne zdalnego odczytu, wraz z uruchomieniem transmisji
danych pomiarowych na terenie działania PGE Dystrybucja S.A. Oddział Zamość”.
16 września 2024 roku, wykonawca Olbis sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej
„Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na niezgodną
z przepisami ustawy czynność/zaniechanie zamawiającego polegającą na:
nieuzasadnionym wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez M.-Energetyka
S.K.A, Teodorówka Kolonia 17B, 23-440 Frampol (dalej: M.-Energetyka),
zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez M.-Energetyka – mimo,
że wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny złożone przez tego wykonawcę są:
a)
przeznaczone dla PGE Dystrybucja Oddział Rzeszów, podczas gdy przedmiotowe
postępowanie dotyczy Zamościa,
b)
sprzeczne z treścią złożonej przez niego oferty, a to w tym zakresie, że pomimo
złożenia w ofercie oświadczenia o samodzielnej realizacji zamówienia na
potwierdzenie ceny podmiot ten złożył kosztorys wystawiony przez podmiot trzeci
(EL-MAR s.c. M. P. M.
Ł.),
3) zaniechaniu odrzucenia oferty M.-Energetyka
, w sytuacji, w której wykonawca ten nie
zdołał obalić domniemania, że zaoferowano rażąco niską ceną, co budzi wątpliwości co
do możliwości wykonania przez niego zadania;
– które to czynności zostały podjęte w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
w częściach 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13 – a o czym odwołujący dowiedział się z pisma
z 6 września 2024 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 1, 5 i 6 p.z.p., przez wybór oferty M.-Energetyka
podlegającej odrzuceniu z powodu zaoferowania w tej ofercie ceny rażąco niskiej w
stosunku do przedmiotu zamówienia, a co w szczególności wynika z wyjaśnień
złożonych przez M.-Energetyka wobec wezwania tego wykonawcy przez
z
amawiającego do wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 p.z.p. – w tym z uwagi na:
a) przyjęcie wyjaśnień rażąco niskiej ceny od M.-Energetyka w sytuacji, kiedy kosztorysy
załączone do wyjaśnień:
przeznaczone są dla PGE Dystrybucja Oddział Rzeszów, podczas gdy przedmiotowe
postępowanie dotyczy Zamościa,
pochodzą od podmiotu trzeciego, tj. EL-MAR s.c. M. P. M. Ł., podczas gdy w złożonej
ofercie w sekcji III.8 M.
Energetyka S.K.A. oświadczyła, że zamówienie wykona
własnymi siłami. W tych okolicznościach nieuprawnione jest przedstawienia kosztorysu
pochodzącego od podmiotu trzeciego na uzasadnienie zaoferowanej ceny,
zawierają wyłącznie wybrane pozycje (zatem nie stanowią kompleksowego
wyjaśnienia ceny oferty) - co powoduje, że zamawiający powinien uznać, że M.
Energetyka w ogóle nie złożył wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
b) brak przedstawienia dowodów w zakresie wyliczenia ceny (a która to konieczność wynika
nie tylko z przepisów i orzecznictwa, ale wskazał na nią wprost sam zamawiający w treści
wezwania z 8 sierpnia 2024 r.), jak również wobec braku przedstawienia w treści wyjaśnień
poszczególnych kosztów (np. transportu, koordynacji), cen i założeń oraz zaniżenia
poszczególnych kosztów (np. stawki za roboczogodzinę, bez uwzględnienia obciążeń
publicznoprawnych), czy też oparcie się jedynie na zapewnieniu ww. wykonawcy
o
rzekomym doświadczeniu, co w żaden sposób nie dowodzi o prawidłowości oferty, nadto
złożone wyjaśnienia są lakoniczne i w żaden sposób nie potwierdzają rynkowości
przyjętych cen i kosztów – w konsekwencji czego wykonawca nie obalił domniemania,
że zaoferowano rażąco niską cenę, a kosztorysy zawierają błędy merytoryczne,
wobec powyższego doszło do nieuzasadnionego zaniechania odrzucenia oferty wykonawcy,
którego wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny.
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 16 ust. 1 p.z.p. przez brak odrzucenia oferty M.
Energetyka, a podlegającej odrzuceniu z powodu niezgodności tej oferty z warunkami
zamówienia określonymi treścią specyfikacji warunków zamówienia z załącznikami,
a co potwierdza treść wyjaśnień złożonych przez M. Energetyka S.K.A., z których to
wynika, że wykonawca nie uwzględnił wszystkich obowiązków mających spoczywać na
wykonawcy, w szczególności w zakresie koordynacji harmonogramu wyłączeń -
a przez co złożona oferta nie obejmuje wszystkich elementów składających się na
przedmiot zamówienia, co winno skutkować ich odrzuceniem;
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie zamawiającemu,
aby:
unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej;
powtórzył czynności badania i oceny ofert w postępowaniu, w tym odrzucił ofertę M.
Energetyka.
Odwołujący wniósł również o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika na
podstawie faktury VAT i spisu kosztów przedstawionych na rozprawie, zgodnie z § 5 pkt 2 lit.
a-
b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).
Jednocześnie, odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu
z następujących dokumentów:
wezwania do złożenia wyjaśnień wysłanego do wykonawców przez zamawiającego
celem wykazania zakresu żądanych wyjaśnień i przedstawienia dowodów na ich
poparcie,
wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez M. Energetyka celem wykazania, że
podmiot ten nie złożył wystarczających wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny
i w rezultacie nie udowodnił, że zaoferowana przez niego cena gwarantuje wykonanie
zamówienia, a to z powodów: (1) przedstawienia kalkulacji dla innego rejonu – zamiast
dla Zamościa M. Energetyka przedstawiła wyjaśnienia dla Rzeszowa, (2) kosztorys
został sporządzony przez podwykonawcę EL-Mar s.c. M. P., M. Ł., podczas gdy z treści
oferty wynika, że M. Energetyka zobowiązała się do zrealizowania umowy własnymi
siłami, (3) nieujęcia wszystkich składowych ceny, np. kosztów transportu, kosztów
koordynacji, kosztorys dotyczący stacji napowietrznej zawiera błędy merytoryczne,
wydruku z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej EL - MAR M.
P. M.
Ł. celem wykazania istnienia podmiotu gospodarczego, którego kosztorys został
przedłożony na wyjaśnień rażąco niskiej ceny, a który jest podwykonawcą w stosunku
do składającej ofertę M. Energetyka.
Odwołujący wskazał, że jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 505 ust.1
ustawy Pzp, bowiem jest w
ykonawcą, który złożył ofertę niepodlegającą odrzuceniu i ma
interes w uzyskaniu zamówienia. Odwołujący może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez z
amawiającego przepisów prawa, bowiem gdyby zamawiający przeprowadził czynności
w post
ępowaniu zgodnie z przepisami p.z.p., prawidłowo ocenił ofertę M. Energetyka,
wówczas doszedłby do jednoznacznej konstatacji, iż oferta tego wykonawcy jest niezgodna
z postanowieniami SWZ, a cena tej oferty jest rażąco niska. Gdyby więc zamawiający dokonał
prawidłowej weryfikacji tej oferty, wówczas oferta odwołującego mogłaby zostać uznana we
wskazanych częściach postępowania (1-2, 4-13) za najkorzystniejszą w postępowaniu.
Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołanie wskazał, co następuje.
Zamawiający zwrócił się do M. Energetyka o udzielenie wyjaśnień w oparciu o art. 224 ust.
2 pkt 1 ustawy Pzp.
W odpowiedzi na powyższe M. Energetyka udzieliła wyjaśnień dołączając do nich
kosztorysy ofertowe, w których przedstawiono kalkulację cenową wybranych pozycji.
Zdaniem odwołującego, przedmiotowe wyjaśnienia w żaden sposób nie obaliły
domniemania rażąco niskiej ceny, w szczególności z uwagi na wady formalne złożonego
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny oraz brak udowodnienia wiarygodności swojej ceny. M.
Energetyka
– pomimo wyraźnego obowiązku wynikającego nie tylko z ustawy, ale nawet
z samego wezwania
– nie przedstawił „dowodów w zakresie wyliczenia ceny”, mających
potwierdzać rzekomą rynkowość zaoferowanych przez niego cen.
Odwołujący wskazuje, że z treści przedstawionych wyjaśnień wynika, że zostały one
sporządzone dla PGE Dystrybucja S.A. Oddział w Rzeszowie, podczas gdy w przedmiotowym
postepowaniu wyjaśnienia powinny być przedstawione, a cena skalkulowana dla Oddziału
w Zamościu.
Po wtóre odwołujący zwraca uwagę, że kosztorys został sporządzony przez podmiot trzeci,
tj. EL
– MAR s.c. M. P. M. Ł., tymczasem z treści oferty sporządzonej przez M. Energetyka
wynika, że umowa z zamawiającym będzie realizowana bez podwykonawców. Zamawiający
pozostawił potencjalnemu wykonawcy możliwość skorzystania z podwykonawców na etapie
realizacji zamówienia. Wykonawca powinien więc na etapie ubiegania się o zamówienie znać
zakres, jaki zamierza
powierzyć podwykonawcom, bo w przeciwnym razie nie będzie mógł go
im powierzyć w ogóle. Będzie więc zmuszony sam wykonać cały zakres zamówienia. Nie musi
natomiast mieć wybranych podwykonawców – ich nazwy powinny być podane jedynie w
przypadku, gdy są znane wykonawcy na etapie ubiegania się o zamówienie. Tymczasem M.
Energetyka w formularzu oferty zapewnia z
amawiającego o wykonaniu zamówienia własnymi
siłami, bez podwykonawców, a wyjaśnienia rażąco niskiej ceny opiera na kosztorysie
sporządzonym przez inny podmiot. Na marginesie zauważyć należy, że nie jest jasne jaki
zakres prac miałaby wykonać M. Energetyka, skoro wszystkie prace objęte przedmiotem
zamówienia zostały skalkulowane przez podwykonawcę. Wypada zauważyć, że nie jest
możliwe zlecenie wykonania całości zamówienia podwykonawcom, co wyraźnie wynika z art.
462 ust. 1 ustawy Pzp.
Z ostrożności, poza zarzutami formalnym odwołujący wskazuje na niekompletność,
lakoniczność i nieprawidłowość wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Zamawiający wprost
wskazał na konieczność udzielenia wyjaśnień wraz z przedłożeniem dowodów. M. Energetyka
nie dołączył jakichkolwiek faktur, ofert dostawców, którzy – zgodnie z treścią oferty złożonej
przez M.
Energetyka będą zapewniać dostawy o wielkości większej niż 10% użytych
elementów do realizacji zamówienia (M. Energetyka podała 4 takie podmioty), czy chociażby
rozliczenia transportu, którego wartość jest jednym z istotnych elementów cenotwórczych.
Należy także pochylić się nad wartością roboczogodziny zawartą w złożonej przez Marczak
Energetyka ofercie. Z pozoru tylko mogłoby się wydawać, że wartość ta jest skalkulowana
prawidłowo, wynosi bowiem 30,95 zł. Jednak po pogłębionej analizie tej kwestii zauważyć
należy, że faktyczny koszt pracodawcy za 1 godzinę pracy pracownika znacznie przewyższa
tę kwotę. I tak M. Energetyka w ofercie oświadczyła, że będzie zatrudniać osoby do realizacji
umowy z zamawiającym na umowę o pracę. Wskazała, że w oparciu
o umowę o pracę pracują (…). Umowy te nie zostały załączone w charakterze dowodów.
Nawet gdyby uznać, że osoby te (co jest mało prawdopodobne) pracują za stawkę minimalną
– na dzień składania ofert 4.300 zł, to 5.180,64 zł – biorąc pod uwagę obciążenia
publicznoprawne, które zobowiązany jest ponieść pracodawca. Zatem stawka godzinowa za
1 pracownika zatrudnionego na umowę o pracę za minimalne wynagrodzenie wynosi 31,58 zł
przy założeniu 164 godzinnego miesiąca pracy. Już z tego wyliczenia jasno wynika, że złożona
przez M.
Energetyka oferta jest niedoszacowana, co oznacza, że zawiera rażąco niską cenę.
Badanie rażąco niskiej ceny w aspekcie kosztów pracy nie może sprowadzać się jedynie do
analizy, czy ich wycena nie jest niższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Realność
założeń kosztowych w przypadku kosztów pracy należy badać z uwzględnieniem specyfiki
danego zamówienia, a w szczególności wymaganego poziomu wykształcenia i kwalifikacji
osób, jakie należy zatrudnić do realizacji zamówienia. Dodatkowo, należy zauważyć,
że wykonawca opiera swoje wyjaśnienia głównie na prostych zapewnieniach i rzekomym
doświadczeniu, przy czym w tym zakresie również nie przedstawia żadnych dowodów oferując
jedynie możliwość ich przedstawienia.
W nawiązaniu do powyższego, wskazać można, że koncentrowanie wyjaśnień na
gołosłownym zachwalaniu doświadczenia firmy i kadry nie jest wystarczające. Jednocześnie,
udowodnienie realności ceny powinno nastąpić w toku postępowania o udzielenie zamówienia
prz
ed zamawiającym, a nie w toku postępowania odwoławczego przed Izbą. Jeżeli
wykonawca ciężaru obalenia domniemania rażąco niskiej ceny w postępowaniu przed
zamawiającym nie udźwignie, to jego oferta podlega odrzuceniu (zob. np. wyrok KIO
z 14.02.2022 r., KIO 220/22, LEX nr 3362673).
Odwołujący zwraca także uwagę na to, że wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny
zostały przez M. Energetyka złożone na wszystkie części postępowania, tj. od 1-14, podczas
gdy M.
Energetyka nie składał oferty w części 3 prowadzonego postępowania.
W treści kosztorysu EL-MAR s.c. M. P. M. Ł. wycenia w zakresie stacji napowietrznych
przyścienny montaż rozdzielnic. Należy zauważyć, że przy stacjach napowietrznych nie ma
ścian,
montażu
dokonuje
się
na
słupach
(często
na
wysokości),
w żadnym razie nie można uznać, że tego rodzaju montaż jest adekwatny do faktycznego
przedmiotu usługi.
Podążając za orzecznictwem KIO należy wskazać, że celem złożenia wyjaśnień jest
umożliwienie zamawiającemu zweryfikowania poprawności dokonanej przez wykonawcę
kalkulacji ceny, a nie złożenie ogólnego zapewnienia, że wykonawca wykona zamówienie za
oszacowa
ną przez siebie cenę. Wyjaśnienia mają być poddane analizie zmierzającej do
ustalenia, czy cena została skalkulowana poprawnie, czy też nosi ona znamiona rażąco niskiej
(zob. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 czerwca 2022 r., sygn. akt: KIO 1530/22).
Wy
jaśnienia wykonawcy nie mogą mieć charakteru ogólnego, nie mogą ograniczać się do
zapewnienia, że wykonawca będzie w stanie zrealizować zamówienie za podaną w ofercie
cenę. Wykonawca, wezwany do udzielenia wyjaśnień, jest zobowiązany szczegółowo
wskazać konkretne, dające zweryfikować się czynniki umożliwiające mu skalkulowanie ceny
lub kosztu na niskim poziomie (…). Złożenie dowodów odnoszących się do przyjętych założeń
kalkulacyjnych stanowi konieczny element w procedurze wyjaśnień w przedmiocie rażąco
niskiej ceny (zob. Wyrok SO w Warszawie z 31.08.2021 r., XXIII Zs 71/21, LEX nr 3301527).
Z
godnie z jednolitym poglądem orzecznictwa odpowiedź wykonawcy na wezwanie
skierowane w trybie art. 224 ust. 1 ustawy p.z.p. nie może być lakoniczna i powierzchowna,
aby można ją było potraktować jako wyczerpującą i rozwiewającą wątpliwości. Złożenie
wyjaśnień, które nie wyjaśniają wątpliwości co do rynkowego charakteru ceny oferty winno
skutkować odrzuceniem oferty. Przykładowo, w wyroku KIO z 12 lutego 2024 r., KIO 178/24:
Wyjaśnienia wykonawcy co do zasady muszą być konkretne, wyczerpujące, odpowiednio
u
motywowane, rzeczywiście uzasadniające podaną w ofercie cenę, wykazujące, że możliwe
i realne jest wykonanie zamówienia za zaproponowaną cenę. To wyłącznie na podstawie
złożonych wyjaśnień zamawiający dokonuje oceny czy oferta zawiera rażąco niską cenę lub
koszt, czy też rażąco niskie ich istotne części składowe. Obowiązkiem wykonawcy jest, aby
w odpowiedzi na wezwanie wystosowane przez zamawiającego udzielił wyjaśnień
dotyczących okoliczności, które wpłynęły na wysokość zaoferowanej ceny w taki sposób, aby
na ich podstawie możliwe było jednoznaczne ustalenie, że cena oferty (odpowiednio koszt,
istotna część składowa) nie jest ceną rażąco niską. Efektem składanych wyjaśnień ma być
stworzenie podstaw do uznania przez zamawiającego, że podejrzenie dotyczące rażąco
niskiej ceny oferty nie było uzasadnione. Udowodnienie realności ceny powinno nastąpić
w toku postępowania o udzielenie zamówienia przed zamawiającym, a nie w toku
postępowania odwoławczego przed Izbą.
D
o wyjaśnień złożonych w odpowiedzi na wezwanie skierowane w trybie art. 224 ust. 1
ustawy Pzp, M.
Energetyka powinien przedłożyć wszystkie stosowne dowody potwierdzające
wyjaśnienia. Brak wykonania powyższego stanowi o tym, że wyjaśnienia są gołosłowne i –
jako takie
– powinny skutkować odrzuceniem oferty, której dotyczą. Potwierdza to chociażby
wyrok KIO z 24.11.2017 r., KIO 2380/17.
Warszawski Sąd Okręgowy podobnie podszedł do wyjaśnień dotyczących ceny rażąco
niskiej w wyroku z 30 maja 2018 r. (sygn. akt XXIII Ga 255/18)
, w którym podkreślił, że na
wykonawcy ciąży obowiązek wykazania, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny,
a argumentacja co do realności zaoferowanej ceny musi opierać się na materiale dowodowym
w sposób niezbity i wyczerpująco wykazującym słuszność twierdzeń oferenta co do wysokości
kosztów do poniesienia. W tym kontekście Sąd wskazał, że wykonawca „odnosi się wprawdzie
ogólnikowo do kosztów osobowych, zarządzania, utrzymania systemu, etc, ale po pierwsze
kosztów tych szczegółowo nie wyodrębnia, pozostając jedynie przy stwierdzeniu, że cenę
danego elementu wkalkulowano w inny, uwzględniając stosowną marżę”.
Podobnie w orzeczeniu z 22 maja 2019 r. sygn. KIO 809/19
Krajowa Izba Odwoławcza
negatywnie oceniła braki dowodowe w wyjaśnieniach dotyczących rażąco niskiej ceny. Izba
podkreśliła, że dowody muszą być adekwatne i przekonujące i nie mogą ograniczać się do
ogólnikowego materiału. Reasumując, w świetle powyższego wyjaśnień M. Energetyka nie
można uznać za wiarygodne, a tym bardziej, by obalały domniemanie co do rażąco niskiej
ceny. Wyjaśnienia te są niepełne, a przede wszystkim niepotwierdzone dowodami, pomimo
tego, że zamawiający w wezwaniu do złożenia wyjaśnień wyraźnie podkreślał obowiązek
przedstawienia dowodów w zakresie wyliczenia ceny oraz to, że z wyjaśnień mają wynikać
wyliczenia wartości przedstawionej oferty cenowej.
W
yjaśnienia potwierdzają, że oferta nie obejmuje całości zamówienia czy też poszczególne
koszty i ceny są poniżej poziomu rynkowego, co winno skutkować odrzuceniem oferty.
Wystarczy proste zestawienie warunków zamówienia z treścią wyjaśnień złożonych przez
o
dwołującego i treści wyjaśnień złożonych przez wykonawcę, aby ustalić, że oferta ta nie
obejmuje poszczególnych kosztów czy też opiera się na ich zaniżeniu poniżej poziomu cen
rynkowych, a w szczególności kosztów transportu czy kosztów pracy. Już fakt użycia przez
wyjaśniającego sformułowania, że kalkulacja cenowa dotyczy wybranych pozycji świadczy
o niekompletności – a co za tym idzie – nieprzydatności złożonych wyjaśnień.
Zamawiający w projekcie umowy (i w załącznikach stanowiących jej integralną część)
określił, jakiego zakresu realizacji usług oczekuje od wykonawcy zamówienia. W nawiązaniu
do powyższego, w kontekście zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy p.z.p. w zw.
z art. 16 ust. 1 p.z.p. wskazuje się, że – zgodnie z ustawową definicją – pod pojęciem
warunków zamówienia rozumie się warunki dotyczące zamówienia lub postępowania
o udzielenie zamówienia określone w szczególności w opisie przedmiotu zamówienia,
wymaganiach związanych z realizacją zamówienia, kryteriach oceny ofert oraz wymaganiach
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zatem, z treści przepisów ustawowych wynika, że na warunki zamówienia składają się
wszystkie istotne elementy kształtujące prowadzone postępowanie oraz realizację
świadczenia, tj. w szczególności opis przedmiotu zamówienia, a także projektowane
postanowien
ia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający dokonuje zatem
oceny oferty pod względem jej zgodności z warunkami zamówienia, a nie z SWZ (zob. B.
Kardas, Ocena ofert na gruncie nowego PZP, LEX/el. 2020). Dokonując kompleksowej analizy
art. 226 ust
. 1 pkt 5 p.z.p. przez pryzmat definicji warunków zamówienia zawartej w art. 7 pkt
29 p.z.p., przyjmuje się, że treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia, jeżeli jest
niezgodna z warunkami, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie
za
mówienia, wynikającymi w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań
związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub
projektowanych postanowień umowy o zamówienie publiczne (zob. A. Gawrońska-Baran [w:]
E. Wiktorowska, A. Wiktorowski, P. Wójcik, A. Gawrońska-Baran, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022, art. 226). Idąc dalej, w art. 226 ust. 1
pkt 5 p.z.p. ustawodawca określa, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
„niezgodna z warunkami zamówienia”.
Mając na względzie powyższe, należy wskazać, że – w ocenie odwołującego – złożona
oferta przez M. Energetyka nie koresponduje z
warunkami zamówienia, w szczególności z
projektowaną treścią postanowień umownych (koordynacja i harmonogram wyłączeń).
Wskazane elementy nie zostały uwzględnione– co stanowi dowód na istnienie rażąco niskiej
ceny. Jednocześnie, jak już wskazano powyżej – podnieść należy, że złożone wyjaśnienia są
lakoniczne i w żaden sposób nie potwierdzają rynkowości ceny, kosztów, a przez co nie obaliły
domniemania, że zaoferowano rażąco niską cenę.
Odwołujący zwraca uwagę, że M. Energetyka nie przedstawił żadnych wyliczeń czy założeń
co do ilości pracowników, a co za tym idzie kosztów wynagrodzeń. W sytuacji wskazania przez
z
amawiającego na taką konieczność – powyższe jednoznacznie potwierdza konieczność
odrzucenia oferty.
Odwołujący wskazuje, że zasada zachowania uczciwej konkurencji, o której mowa w art.
16 ust. 1 ustawy p.z.p. oznacza zakaz podejmowania przez zamawiającego działań, które
ograniczałyby w jakikolwiek sposób prawo rozpatrzenia oferty danej grupy wykonawców na
takich samych zasadach, jak oferty innych wykonawców. Podobny cel służy zasadzie równego
traktowania wykonawców, której egzemplifikację stanowi wymóg jednakowego traktowania ich
w takich samych okolicznościach (i odpowiednio różnego traktowania wykonawców w różnych
okolicznościach). Tymczasem w wyniku zaniechania odrzucenia oferty M. Energetyka, a co
nakazują przepisy ustawy p.z.p. (na co powyżej wskazano) zamawiający uniemożliwił
udzielenie z
amówienia innemu wykonawcy, którego oferta nie podlega odrzuceniu.
W konsekwencji z
amawiający naruszył również art. 16 pkt 1) p.z.p. poprzez prowadzenie
postępowania w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Zamawiający dokonał nieobiektywnej oceny złożonych przez obu
wskazanych wykonawców wyjaśnień rażąco niskiej ceny jak i istotnych części składowych,
co doprowadziło do zaniechania odrzucenia ofert zawierających rażąco niską cenę.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, iż uwzględnia
zarzuty odwołania w całości.
Przystępujący do postępowania odwoławczego M.-Energetyka (uczestnik) wniósł sprzeciw
wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów odwołania w całości. Odnosząc się
merytorycznie do
podniesionych przez odwołującego zarzutów odwołania wskazał, co
następuje.
Zamawiający wezwał przystępującego do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny
w zakresie wyliczenia ceny/kosztu/istotnych części składowych zaoferowanej ceny wskazując,
że wyjaśnienia mogą dotyczyć w szczególności zarządzania procesem produkcji, wybranych
rozwiązań technologicznych, itp., wymieniając elementy z art. 224 ust. 3 Pzp. Zamawiający
nie wskazał konkretnie jakich informacji dokładnie żąda od przystępującego, więc to do
p
rzystępującego należała decyzja w tym zakresie i to on samodzielnie zadecydował
o przedstawieniu szczegółowych kalkulacji cenowych. I tak w kosztorysie – montaż układów
bilansujących w stacjach wewnętrznych – przystępujący szczegółowo rozpisał koszty montażu
elementów układów bilansujących w stacjach wewnętrznych, uwzględniając poszczególne
elementy KNR 514/10/1, rozpisując koszty robocizny, materiałów i pozostałych nakładów,
wyliczając zysk w wysokości 11,20%. Przystępujący załączył do swoich wyjaśnień również
drugi kosztorys, gdzie tak samo szczegółowo rozpisał koszty montażu elementów układów
bilansujących w stacjach napowietrznych, uwzględniając poszczególne elementy KNR
514/10/1, rozpisując koszty robocizny, materiałów i pozostałych nakładów, wyliczając zysk
w wysokości 11,20%.
Zgodnie z opinią komentatorów: Okoliczności wskazane w art. 224 ust. 3 [p.z.p.]
wykonawca może wziąć pod uwagę składając wyjaśnienia w zakresie wyliczenia ceny lub
kosztu, lub ich istotnych części składowych, ale nie musi. Ustawodawca wyraźnie wskazał,
że wyjaśnienia te "mogą dotyczyć w szczególności". Wykonawca więc może wskazać na inne
okoliczności, które w jego ocenie uzasadnią realność zaoferowanej ceny. Dowolność
wykonawcy co do zakresu składanych wyjaśnień może być determinowana treścią wezwania
zama
wiającego. W takim przypadku, wykonawca powinien zastosować się do konkretnie
wskazanych wątpliwości zamawiającego w zakresie wyliczenia ceny oferty. Dotyczy to także
okoliczności, o których mowa w art. 224 ust. 4 [p.z.p.], w przypadku zamówień na roboty
b
udowlane lub usługi [Matusiak Agnieszka, Dowodzenie realności ceny].
Przystępujący w złożonych wyjaśnieniach obalił domniemanie, że zaoferowano rażąco
niską cenę - poprzez przedstawienie środków dowodowych w postaci kosztorysów ofertowych,
w których została przedstawiona kalkulacja cenowa wybranych pozycji – kosztorysy montażu
układów bilansujących w stacjach napowietrznych oraz montażu układów bilansujących
w stacjach wnętrzowych - stanowią one szczegółowe zestawienie robót, materiałów, usług
oraz dostaw zachodzących przy montażu układu bilansującego.
Jak wskazują komentatorzy (Nowicki Józef Edmund, Wiśniewski Piotr, Prawo zamówień
publicznych. Komentarz, wyd. V): Jeżeli zamawiający w wezwaniu nie wskaże, o jakie
konkretnie elementy ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych chodzi, wykonawca
ma prawo dokonać wyjaśnienia w zakresie elementów wybranych przez siebie i tych, które
sam uważa za istotne (wyrok KIO z 19.11.2018 r., KIO 2278/18, LEX nr 2620535).
Przepisy nie określają przykładowego katalogu dowodów, które wykonawca zobowiązany
jest złożyć zamawiającemu w celu uzasadnienia racjonalności i rynkowej wyceny swojej oferty.
Możliwe jest przedstawienie zatem każdego dowodu, rolą zaś zamawiającego jest ustalenie
i weryfikacja czy czynniki wskazane przez wykonawcę w ramach wyjaśnień rzeczywiście
istnieją, mogą być osiągnięte w ramach realiów rynkowych i na podstawie jakich założeń
wykonawca zakłada realność wystąpienia tych szczególnych czynników i sprzyjających
okoliczności. Zgodnie bowiem z orzeczeniami KIO:
- KIO 3039/23 -
swoje wyjaśnienia Wykonawca powinien poprzeć dowodami. Wykonawca
może powołać każdy dowód, który w jego ocenie stanowi poparcie twierdzeń zawartych
w wyjaśnieniach.
- KIO 1453/18 -
Jeżeli zamawiający nie sprecyzuje wezwania, wykonawca w ramach
składanych wyjaśnień winien przedkładać jedynie takie dowody, które jego zdaniem
uzasadniają przyjętą cenę przedmiotu zamówienia.
Wskazać też należy, że poza ogólnymi stwierdzeniami, odwołujący nie zakwestionował
kalkulacji ceny załączonej do wyjaśnień przystępującego, co potwierdza, że cena jest rynkowa
i została należycie skalkulowana.
Odnosząc się dalej do argumentu odwołującego, że szczegółowe kosztorysy cenowe
złożone w ramach wyjaśnienia rażąco niskiej ceny są zatytułowane na Inwestora: PGE
Dystrybucja S.A. Oddział Rzeszów, a niniejsze postępowanie dotyczy Zamościa - wskazać
należy, że powyższe nie ma żadnego znaczenia dla wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, gdyż
załączone kosztorysy dotyczą montażu układów bilansujących w stacjach napowietrznych i są
uniwersalne (dotyczą zarówno Rzeszowa jak i Zamościa) a oba SWZ dotyczą usługi
moderniz
acji i wyposażenia stacji SN/nN w układy pomiarowe bilansowo-kontrolne zdalnego
odczytu, wraz z uruchomieniem transmisji danych pomiarowych na terenie działania PGE
Dystrybucja S.A. Kosztorys opisujący opomiarowanie jednej stacji jest więc uniwersalny i nie
ma znaczenia czy dotyczy on oddziału w Zamościu czy też Rzeszowie- wszystkie stacje
w PGE są takie same - dowód: fragmenty załączników Nr 1 do SWZ odpowiednio dla terenów
działania PGE Dystrybucja S.A. Oddział Zamość oraz PGE Dystrybucja S.A. Oddział Rzeszów
świadczące o ich zbieżności.
Z
załączników nr 4 do SWZ odpowiednio dla terenów działania PGE Dystrybucja S.A.
Oddział Zamość oraz PGE Dystrybucja S.A. Oddział Rzeszów wynika ich zbieżność (jedyną
różnicę stanowi ilość zamówienia, która w żaden sposób nie ma przełożenia na kosztorys
opomiarowania jednej stacji).
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z orzecznictwem KIO (KIO 146/24):
„Wskazać należy, uwzględniając cel przepisu art. 224 ust. 1 pkt 8 oraz art. 224 ust. 6 p.z.p.,
że drobne omyłki i błędy kalkulacyjne, które nie wpływają na ogólny odbiór wyjaśnień, tj. nie
powodują, że wyjaśnienia nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu, nie powinny
stanowić powodu do odrzucenia oferty wykonawcy z uwagi na rażąco niską cenę. Przepisy
dotyczące ceny rażąco niskiej nie służą temu by usuwać z postępowania wykonawców,
których wyjaśnienia obarczone są jakimiś brakami, a temu by chronić zamawiających i interes
publiczny przed narażeniem na ryzyko nieprawidłowej realizacji zamówienia z uwagi na
niedoszacowanie ceny oferty
Instytucja zamawiająca, która zidentyfikuje nieścisłości w wyjaśnieniach powinna
w pierwszej kolejności ocenić, czy wpływają one na ogólny ich odbiór, tj. czy powodują,
iż wyjaśnienia jako całość nie uzasadniają ceny podanej w ofercie w dostatecznym stopniu.
Jeśli faktycznie charakter błędów jest na tyle istotny, że poddaje w wątpliwość całość
złożonych wyjaśnień, sankcja odrzucenia oferty jest uzasadniona. Nie powinny jednak
prowadzić do odrzucenia oferty błędy mało istotne czy też pomyłki kalkulacyjne o marginalnym
znaczeniu. Tego typu podejście jest przejawem nadmiernego formalizmu i nie ma nic
wspólnego z celem, dla jakiego przepisy art. 226 ust. 1 pkt 8 i art. 224 ust. 6 p.z.p. zostały
wprowadzone do ustawy
”.
Opomiarowanie stacji, zwłaszcza stacji napowietrznych, polega na wyposażeniu jej w różne
urządzenia pomiarowe i sensory, które monitorują kluczowe parametry pracy systemu. Dzięki
temu możliwa jest kontrola i optymalizacja procesów, a także szybkie wykrywanie
ewentualnych problemów i ich korekta. Celem opomiarowania jest zarówno zwiększenie
efektywności stacji, jak i zapewnienie bezpiecznej oraz stabilnej pracy. Na opomiarowanie
składa się montaż układów balansujących napowietrznych i wewnętrznych. Kosztorys
opisujący opomiarowanie jednej stacji jest więc uniwersalny i nie ma znaczenia czy dotyczy
on oddziału w Zamościu czy też Rzeszowie- wszystkie stacje w PGE są takie same.
Idąc za orzeczeniem KIO 146/24 wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny złożone przez
M.-
Energetyka przeznaczone dla PGE Dystrybucja Oddział Rzeszów nie wpływają
w żaden sposób na ogólny ich odbiór i w sposób ciągły i logiczny uzasadniają cenę podaną
w ofercie w dostatecznym stopniu.
Należy uznać więc wpisanie Oddziału Rzeszowa jako omyłkę pisarską: Zgodnie z utrwaloną
definicją omyłki pisarskiej dotyczy ona takich błędów, które są łatwe do zauważenia,
a „oczywistość” omyłki, rozumianej jako określona niedokładność, nasuwa się każdemu, bez
potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań czy też ustaleń. Może to być błąd pisarski,
logiczny, przypadkowe przeoczenia lub inna niedokładność, która nasuwa się sama przez się
każdemu, a przez dokonanie poprawki tej omyłki właściwy sens oświadczenia pozostaje bez
zmian (zob. wyrok z 26 listopada 2008 r., KIO/UZP 1326/08).- w tym przypadku wiadomo
przecież, że chodzi o Zamość, jeżeli całe postępowanie dotyczy Zamościa wskazanie nagle
Rzeszowa jest nielogiczne i wskazuje właśnie na nieświadomą pomyłkę nie wpływającą
w żaden sposób na wyjaśnienie rażąco niskiej ceny.
Również fakt, że kosztorys został sporządzony przez EL-Mar s.c. M. P., M. Ł. nie powoduje,
że wyjaśnienia przystępującego w zakresie rażąco niskiej ceny są niewiarygodne. Tak jak
zostało wskazane powyżej, taka omyłka nie ujmuje to w żaden sposób merytorycznej treści
wyjaśnień przystępującego.
Niezależnie od powyższego przystępujący wskazuje, że w SWZ zamawiający nie zastrzega
obowiązku osobistego wykonania przez wykonawcę zamówienia. Zgodnie zaś z KIO:
a)
W wyroku z dnia 10 lutego 2022 r., KIO 215/22 Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła,
że „Wskazanie przez wykonawcę firm podwykonawców stanowi informację wtórną,
gdyż na etapie realizacji zamówienia może dojść do zmiany takiego podmiotu. Przepisy
nie przewidują żadnych sankcji za brak wskazania podwykonawców w ofercie, tym
bardziej że ewentualny wymóg podania informacji o podwykonawcach w ofercie dotyczy
tylko tych, którzy są znani na etapie składania ofert. Ustawa nie przewiduje także
niedopuszczenia podwykonawstwa na etapie wykonywania umowy, nawet gdyby
w treści oferty wskazano wykonanie zamówienia wyłącznie siłami własnymi. Zatem, nie
można wobec wykonawcy, który nie podał wcale lub nie podał wyczerpującej listy firm
podwykonawców wyciągać negatywnych konsekwencji w postaci odrzucenia jego
oferty, w tym
w szczególności na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp” (por. wyrok
z 12 czerwca 2018 r., KIO 1073/18 oraz z 21 listopada 2017 r., KIO 2336/17).
b)
Brzmienie art. 462 ust. 2 ustawy Pzp wprowadzające fakultatywne wymaganie żądania
informacji o części zamówienia, których wykonanie wykonawca zamierza powierzyć
podwykonawcom, jeżeli są już znani, przesądza o jego informacyjnym charakterze. Tym
samym, wpro
wadzanie przez wykonawcę zmian w zakresie podwykonawstwa po
terminie składania ofert należy uznać za dopuszczalne, o ile tylko nie stoi
w sprzeczności z wymaganiami zamawiającego w zakresie osobistego wykonania
zamówienia (zob. wyrok z 22 września 2022 r., KIO 2340/22).
c)
Mając na uwadze przytoczone orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej należy przyjąć,
że brak w ofercie informacji dotyczącej części zamówienia, jaką wykonawca zamierza
powierzyć podwykonawcy, nie stanowi o niezgodności treści oferty z warunkami
zamówienia, a w konsekwencji nie występuje przesłanka do odrzucenia oferty
określona w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (por. wyrok z 2 lipca 2019 r., KIO 1082/19).
d) KIO 883/24
Oświadczenie w przedmiocie podwykonawstwa nie stanowi treści oferty
sensu stricte, co wynika z okoliczności, że na etapie realizacji zamówienia wykonawca
może zmienić zadeklarowany zakres podwykonawstwa w sposób przewidziany
przepisami, umową czy postanowieniami SWZ (z ograniczeniami - jeśli został
przewidziany obowiązek osobistego wykonania zamówienia). Powyższe stanowisko
potwierdza art. 464 p.z.p. oraz następne, w ramach, których określony jest mechanizm
zgłaszania oraz zmian umów podwykonawczych, bez ograniczenia co do pierwotnie
zadeklarowanego zakresu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że naruszył art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy p.z.p. w zw.
z art. 16 ust. 1 p.z.p. poprzez brak odrzucenia oferty p
rzystępującego z powodu jej
niezgodności z warunkami zamówienia określonymi treścią SWZ z załącznikami, co wg
o
dwołującego potwierdza treść wyjaśnień złożonych przez przystępującego z których wynika,
że wykonawca nie uwzględnił wszystkich obowiązków mających spoczywać na wykonawcy,
w szczególności w zakresie koordynacji harmonogramu wyłączeń - a przez co złożona oferta
nie obejmuje wszystkich elementów składających się na przedmiot zamówienia, co winno
skutkować ich odrzuceniem.
Odnosząc się do powyższego podnieść należy, że odwołujący nie wskazał który punkt
oferty p
rzystępującego jest niezgody z SWZ czy dokumentacją postępowania.
Przystępujący oświadcza natomiast, że jego oferta została sporządzona na wzorze
załączonym do SWZ i uwzględnia jej wszystkie elementy. Ponadto przystępujący w swojej
ofercie złożył oświadczenie: „III OŚWIADCZENIA I INFORMACJE: My niżej podpisani
niniejszym oświadczamy co następuję: Zapoznaliśmy się i w pełni akceptujemy treść SWZ
wraz ze wszystkimi załącznikami oraz treść wyjaśnień i modyfikacji do SWZ i nie wnosimy do
nich zastrzeżeń” - widać tutaj wyraźne oświadczenie woli obejmujące m.in. realizację
prze
dmiotu umowy zgodnie z dokumentacją postepowania w tym umową.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowanego możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp,
co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz przystępującego (uczestnika), złożone w pismach procesowych, jak też
podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są częściowo zasadne.
Krajowa Izba Odwoławcza podzielając w całości stanowisko odwołującego – w zakresie
zarzutów uwzględnionych przez Izbę (za wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z
25.08.2015 r., sygn. akt: XXIII Ga 1072/15: „Izba ma prawo podzielić zarzuty i wartościową
argumentację jednego z uczestników, zgodnie z zasadą swobodnej oceny dowodów”),
wskazuje, co następuje.
Zamawiający wzywając wykonawcę przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie
ceny ofertowej
(dla części 1-2 oraz 4-14), wskazał, że „(…) w związku z tym, że ceny całkowite
Państwa ofert w Częściach 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 postępowania są niższe o co
najmniej 30% od: wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
ustalonej przed wszczęciem postępowania. Zamawiający wzywa Wykonawcę do złożenia
wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny/kosztu/istotnych części
składowych zaoferowanej ceny/kosztu w niżej wymienionych częściach zamówienia: (…).
Zgodnie z art. 224 ust. 3 Ustawy PZP wyjaśnienia, o których mowa w wezwaniu, mogą
dotyczyć w szczególności: (…). Uwaga: Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco
niskiej ceny/kosztu, spoczywa na Wykonawcy. (…). Zamawiający informuje, że odrzuceniu
jako oferta z rażąco niską ceną/kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił
wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie
uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu, a podstawę do odrzucenia stanowi art. 226
ust. 1 pkt 8 Ustawy PZP
”.
Można więc stwierdzić, że wezwanie zamawiającego było wezwaniem tzw. ustawowym,
gdyż zamawiający nie doprecyzowywał elementów ceny ofertowej, które budzą jego
wątpliwości. Nie oznacza to jednak, że wykonawca wezwany do złożenia takich wyjaśnień
zwolniony jest
z precyzyjnego wykazania prawidłowości wyliczenia ceny ofertowej, gdyż
ustawodawca wyraźnie w treści przepisu art. 224 ust. 5 ustawy Pzp podał, że obowiązek
wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy.
Przystępujący (uczestnik) w ramach złożonych zamawiającemu wyjaśnień podał, cyt.:
„W nawiązaniu do wezwania do złożenia wyjaśnień zakresie istotnych części składowych ceny
zaoferowanej w częściach 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14, oferty przedstawiamy środki
dowodowe w postaci kosztorysów ofertowych w których została przedstawiona kalkulacja
cenowa wybranych pozycji.
Potwierdzamy, iż w kalkulacji ceny uwzględnione zostały
wymagania Zamawiającego zawarte w Załączniku nr 2 do SWZ „Projektowanych postanowień
umowy” wskazujące na konieczność zatrudnienia osób wykonujących wskazane w umowie
czynności na podstawie umowy o pracę. Potwierdzamy również, że łączne ceny brutto
zaoferowane w poszczególnych częściach postępowania zawierają wszelkie elementy
niezbędne do realizacji zamówień na warunkach określonych w dokumentach zamówienia
przez Zamawiającego. Zapewniamy, że oferta zawiera wszystkie opłaty, podatki i świadczenia
konieczne do prawidłowego, pełnego, funkcjonalnego, terminowego wykonania przedmiotu
zakupu nawet, gdy obowiązek wykonania świadczenia nie wynika wprost z dokumentów
postępowania zakupowego lub innych dokumentów leżących u podstaw umowy.
W załączonych kosztorysach służących do dokładniejszego zobrazowania składowych
ceny jednostkowej,
przyjęto średnie stawki robocizny i wskaźniki narzutów dla robót
inżynieryjnych za poprzedni kwartał. Ceny materiałów podane w kosztorysie zostały przyjęte
w oparciu o oferty zakupu otrzymane przed złożeniem oferty w postępowaniu, podlegają
dalszej negocjacji cenowej.
Stawka roboczogodziny zgodna z aktualnie obowiązującą
minimalną stawką godzinową ustaloną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października
002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz.
Ponadto należy podkreślić, że dla każdej inwestycji jesteśmy w stanie przestawić
korzystną ofertę cenową powstałą z wielu czynników takich jak:
doświadczenie przy realizacji zadań w latach poprzednich,
nowoczesne metody zarządzania procesem budowy,
sprawdzone rozwiązania techniczne, przekładające się na skrócenie czasu potrzebnego
do wykonania zadania,
wyjątkowo korzystne warunki handlowe dostaw materiałów wynikające ze współpracy ze
stałymi kontrahentami,
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez naszą firmę dostęp
do stałego i wykwalifikowanego personelu,
wykorzystanie zasobów własnych (potencjał kadrowy, techniczny, sprzętowy itd.).
Jeżeli Państwo powierzycie nam dane zadanie to wykonamy je staranie, zgodnie ze sztuką
budowlaną, przepisami BHP i normami”.
Do tak złożonych wyjaśnień przystępujący (uczestnik) załączył dwa kosztorysy, jeden
dotyczący stacji napowietrznych, drugi dotyczący stacji wnętrzowych.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej złożone przez przystępującego (uczestnika)
wyjaśnienia nie potwierdzają, że zaoferowane ceny na poszczególne części zamówienia nie
są rażąco niskie, a wykonawca nie wykazał okoliczności przeciwnej. Złożone wyjaśnienia mają
charakter blankietowy, ogólny, nie wyjaśniają w jaki sposób elementy wyszczególnione
w wyjaśnieniach, takie jak: doświadczenie przy realizacji zadań w latach poprzednich,
nowoczesne metody zarządzania procesem budowy, sprawdzone rozwiązania techniczne,
przekładające się na skrócenie czasu potrzebnego do wykonania zadania, wyjątkowo
korzystne warunki handlowe dostaw materiałów wynikające ze współpracy ze stałymi
kontrahentami,
oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez naszą
firmę, dostęp do stałego i wykwalifikowanego personelu, wykorzystanie zasobów własnych
(potencjał kadrowy, techniczny, sprzętowy itd.), miały wpływ na zaoferowanie ceny za
realizację zamówienia we wskazanej w ofercie wysokości. Samo podanie, wymienienie tych
okoliczności, nie może być uznane za wykazanie/udowodnienie, gdyż nie precyzują jaki
związek przyczynowo-skutkowy między tymi elementami występuje i jaki miał wpływ na cenę
ofertową. Dla przykładu, np. 1) wyjątkowo korzystne warunki handlowe dostaw materiałów
wynikające ze współpracy ze stałymi kontrahentami – przystępujący nie przedstawił w ramach
postępowania dowodowego jakiejkolwiek oferty czy umowy współpracy z wykonawcami
oferującymi materiały niezbędne do realizacji zamówienia, wykazujące możliwość
zaoferowania
urządzeń i sprzętu za określoną kwotę. 2) Przystępujący podał, że wpływ na
cenę miała oryginalności dostaw, usług lub robót budowlanych oferowanych przez naszą firmę
– w jaki sposób, w jakiej wysokości, jaka oryginalność, czym się charakteryzowała –
przystępujący nie doprecyzował tego elementu wyjaśnień, nie przedstawił też żadnego
dowodu potwierdzającego jego twierdzenie.
Skoro bowiem, jak twierdzi przystępujący, wykonawca wezwany do wyjaśnień rnc, w trybie
tzw. ustawowym, ma możliwość samodzielnego ustalenia, które z elementów wyceny
ofertowej (
zamówienia) są istotne dla prawidłowej jego realizacji i tylko w tym zakresie może
złożyć zamawiającemu wyjaśnienia, to w jaki sposób należy ocenić wyjaśnienia
przystępującego złożone w przedmiotowym postępowaniu, w których wykonawca
enumeratywnie wymienia okoliczności, które w jego ocenie miały wpływ na cenę ofertową,
jednakże pozostawia je bez stosownego komentarza czy też wyjaśnienia, nie mówiąc już
o braku jakiejkolwiek inicjatywy dowodowej.
Również w zakresie załączonych do wyjaśnień kosztorysów nie sposób jest stwierdzić, jak
podane w tym kosztorysie ceny miały wpływ na cenę ofertową i jakie okoliczności uzasadniały
wysokość zaoferowanej ceny.
Jednakże okolicznością determinującą uznanie, poza wyżej podaną argumentacją,
że wykonawca nie wykazał realności zaoferowanej ceny jest fakt, że:
- po pierwsze
– załączone do wyjaśnień kosztorysy dotyczą innego zamawiającego PGE
Dystrybucja Oddział Rzeszów (przedmiotowe postępowanie prowadzi PGE Dystrybucja S.A.
Oddział Zamość dla PGE Dystrybucja S.A. z siedzibą w Lublinie),
- po drugie
– załączone kosztorysy, które powinny dotyczyć wykonawcy składającego ofertę
w przedmiotowym postępowaniu – zostały sporządzone przez podmiot trzeci, który nie jest
uczestnikiem tego postępowania przetargowego, nie był również zgłoszony przez wykonawcę,
tzn. wykonawca w swojej ofercie oświadczył, że zamówienie wykona własnymi siłami bez
udziału podmiotów trzecich, czyli de facto wyjaśnienia nie dotyczą ceny zaproponowanej przez
wykonawcę M.-Energetyka S.K.A.
Zdaniem Izby, niezasadna jest argumentacja przystępującego (uczestnika), że powyższe
należy traktować jako oczywistą omyłkę pisarską, gdyż z żadnego innego dokumentu
złożonego wraz z ofertą, czy też z treści złożonych wyjaśnień nie sposób ustalić i potwierdzić
stanowiska wykonawcy.
Okoliczność, iż w ramach działalności PGE występują zbliżone, czy
tak jak twierdzi przystępujący identyczne warunki realizacji zamówienia, nie uzasadnia
twierdzenia
, że można uniwersalnie wykorzystać sporządzony kosztorys dla jednej inwestycji
do wyjaśnień w ramach innej inwestycji. Zawsze bowiem będą występowały różnice związane
np. z odległością, kosztami transportu, liczbą pracowników, itp. Na profesjonalistę, jakim z całą
pewnością jest wykonawca M.-Energetyka S.K.A., nakłada się wyższy poziom staranności w
działaniu uzewnętrzniający się wysoką jakością i dbałością w kontroli działania w ramach
procedury
uzyskania zamówienia publicznego. Zbyt pochopne czy nieuważne postępowanie
wykonawcy ma bowiem
wpływ na ocenę zachowania takiego wykonawcy
i negatywną ocenę wyjaśnień i dokumentów składanych przez taki podmiot. Działanie takie
musi spotkać się zatem z sankcją wynikającą z przepisu art. 226 ust. 6 ustawy Pzp, który
st
anowi, że odrzuceniu jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta
wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone
wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu
a w konsekwencji z
sankcją z przepisu art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp - zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
Izba nie podzieliła stanowiska odwołującego, odwołujący nie wykazał, że zamawiający
naruszył przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Odwołujący poza
stwierdzeniem wynikającym z treści uzasadnienia odwołania, że „(…) w ocenie Odwołującego
– złożona oferta przez M. Energetyka S.K.A. nie koresponduje warunkami zamówienia, w
szczególności z projektowaną treścią postanowień umownych (koordynacja i harmonogram
wyłączeń), (…)”, nie udowodnił, konkretnie która część oferty przystępującego (uczestnika) nie
jest zgodna z warunkami zamówienia, a tylko takie wskazanie i wykazanie takiej okoliczności
może skutkować odrzuceniem oferty na podstawie wyżej wskazanego przepisu. W tym
zakresie Izba stwierdziła, że zarzut odwołującego jest niezasadny, nie został udowodniony.
Jednakże biorąc pod uwagę ostateczny wynik oceny zarzutów odwołania, której skutkiem
jest konieczność odrzucenia oferty przystępującego (uczestnika), Izba orzekła jak w sentencji.
Izba stwierdziła, że dowody składane na rozprawie przez odwołującego i przystępującego
(uczestnika) nie wnoszą nic nowego do sprawy i są irrelewantne z punktu widzenia możliwości
rozstrzygnięcia przedmiotowego odwołania.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy Pzp oraz § 7 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U.
poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………