Sygn. akt: KIO 3370/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 1 pa
ździernika 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Adriana Urbanik
Mateusz Paczkowski
Katarzyna Paprocka
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w dniu
1 października 2024 r. w Warszawie po rozpoznaniu odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r. przez wykonawcę Alstom
Polska S.A. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. w Warszawie
Uczestnik po stronie
odwołującego
A.
wykonawca AZD PRAHA s.r.o.
z siedzibą w Pradze zgłaszający przystąpienie
do postępowania odwoławczego
B.
wykonawca Fabe Polska sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie zgłaszający przystąpienie
do postępowania odwoławczego
C.
wykonawca Strabag sp. z o.o.
z siedzibą w Pruszkowie zgłaszający przystąpienie
do postępowania odwoławczego
D.
wykonawca
Zakłady Automatyki Kombud S.A. z siedzibą w Radomiu zgłaszający
przystąpienie do postępowania odwoławczego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Alstom Polska S.A. z siedzibą w Warszawie kwoty 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
- S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………….……..
…………………………….……..
…………………………….……..
Sygn. akt: KIO 3370/24
Uzasadnienie
Zamawiający PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Prace na linii
kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia
– Słupsk”, Faza II, nr referencyjny:
9090/IRZR2/14710/03824/24/P, nr sprawy: PZ.292.1190.2024.
4 września 2024 r. opublikowano ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem: Dz.Urz. S: 172/2024 531510-2024.
Do postępowania stosuje się przepisy
ustawy
z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), dalej „ustawy Pzp”.
września 2024 r. Alstom Polska S.A. z siedzibą w Warszawie wniosła odwołanie
wobec niezgodnych z przepisami
czynności i zaniechań zamawiającego, polegających
na dokonaniu opisu przedmiotu zamówienia objętego postępowaniem poprzez ukształtowanie
treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej: „SWZ”) w zakresie opisu przedmiotu
zamówienia, w tym w szczególności treści Tomu III SWZ – Programu Funkcjonalno-
Użytkowego (dalej: „PFU”) niezgodnie z przepisami ustawy Pzp i pozostałych powołanych
w odwołaniu przepisów, w tym zwłaszcza w sposób:
• niejednoznaczny i niewyczerpujący, nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności,
które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty, a w szczególności na wysokość proponowanej
przez wykonawców ceny ofertowej,
• nieuzasadniony utrudniający uczciwą konkurencję, a w szczególności prowadzący
do nieuzasadnionego uprzywilejowania niektórych wykonawców w postępowaniu
lub uniemożliwienia wykonawcom złożenia ofert w postępowaniu,
• powodujący, że oferty złożone w postępowaniu będą miały charakter nieporównywalny,
czego skutkiem będzie niemożność prawidłowego wyboru przez zamawiającego oferty
najkorzystniejszej i udzielenia zamówienia wykonawcy wybranego zgodnie z przepisami
ustawy Pzp,
• naruszający zasadę równego traktowania wykonawców, przejrzystości i proporcjonalności.
Odwołujący zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom zamawiającego zarzucił
naruszenie
w odwołaniu w pkt:
6.1. - art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 362 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie podziału zamówienia na części w taki sposób, aby zakres zamówienia
związany z wykonaniem przebudowy i dostosowania systemu ERTMS/ETCS L2
oraz aktualizacji systemu ERTMS/ETCS L2, w tym w szczególności poprzez dokonanie zmian
w aplikacji RBC, który może być wykonany wyłącznie przez Hitachi Rail GTS Polska sp. z o.o.
(dalej:
„Dostawca” lub „Hitachi”), został udzielony jako odrębna część lub odrębne zamówienie,
czego konsekwencją jest opisanie przez zamawiającego przedmiotu zamówienia
i obowiązków wykonawcy niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców i proporcjonalności, poprzez ukształtowanie pozycji Hitachi w postępowaniu jako
podmiotu uprzywilejowanego
względem innych wykonawców;
6.2. - art. 99 ust. 1, 2 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp, art. 17 ust. 1-2 ustawy
Pzp, art. 103 ust. 2-3 ustawy w zw. z art. 362 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 433 pkt 3 ustawy
Pzp
poprzez opis przedmiotu zamówienia i zakresu obowiązków wykonawcy przewidujący
wykonanie w ramach zamówienia objętego postępowaniem obowiązków przebudowy
i dostosowania systemu ERTMS/ETCS L2 oraz aktualizacji systemu ERTMS/ETCS L2, w tym
w szczególności poprzez dokonanie zmian w aplikacji RBC, podczas gdy zakres ten może być
zrealizowany wyłącznie przez Hitachi, czego skutkiem jest:
• nieuzasadnione i niezgodne z zasadą równego traktowania wykonawców i uczciwej
konkurencji uniemożliwienie wykonawcom złożenia ofert w warunkach zapewniających
uczciwą konkurencję;
• uprzywilejowanie Hitachi w postępowaniu względem pozostałych wykonawców, w tym
umożliwienie Hitachi nieuzasadnionego wpływania na konkurencję w postępowaniu, w tym na
krąg wykonawców, którzy będą w stanie złożyć ofertę w postępowaniu oraz treść (zwłaszcza
zaś ceny) ofert takich wykonawców;
• obciążenie wykonawców ryzykiem, którym nie może zarządzać wykonawca, a za które
odpowiada zamawiający, tj. ryzykiem związanym z koniecznością zapewnienia realizacji przez
Hitachi zakresu zamówienia, które zrealizować może wyłącznie ten podmiot, jako podmiot,
który jest dostawcą urządzeń sterowania ruchem kolejowym systemu ERTMS/ETCS poziom
2 znajdujących się na linii kolejowej (w tym stacjach) objętej zakresem zamówienia objętego
p
ostępowaniem;
6.3. - art. 99 ust. 1, 2 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 103 ust. 2 i 3 ustawy
Pzp w zw. z § 18 ust. 2
i 4
rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20.12.2021 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (dalej:
„Rozporządzenie”) w zw. z § 19 pkt 4 lit. g, i Rozporządzenia w zw. z art. 362 ustawy Pzp
w zw. z art. 433 pkt 3 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp i art. 17 ust. 1-2 ustawy
Pzp
poprzez niejednoznaczny, niewyczerpujący oraz niezgodny z wymaganiami i wytycznymi
wynikającymi z przywołanych przepisów opis przedmiotu zamówienia, w tym aktualnych
uwarunkowań wykonania przedmiotu zamówienia oraz zakresu obowiązków wykonawcy,
poprzez zaniechanie udostępnienia przez zamawiającego w SWZ informacji na temat
aktualnego stanu urządzeń srk systemu ERTMS/ETCS L2 znajdujących się na linii kolejowej
(w tym stacjach) objętej postępowaniem (w tym zwłaszcza rodzaju i aktualności wgranego
w nich oprogramowania), które to urządzenia mają współpracować (zapewniać komunikację)
z urządzeniami srk warstwy podstawowej, które zostaną dostarczone przez wykonawcę
zamówienia objętego postępowaniem, czego konsekwencją jest również nieuzasadnione,
niezgodne z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania uprzywilejowanie przez
z
amawiającego w postępowaniu dostawcy, a także nieporównywalność ofert, które zostałyby
ewentualnie złożone w postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i w związku z zarzutami ad. 6.1-6.2:
nakazanie z
amawiającemu zmiany SWZ poprzez wykreślenie pkt. 3.7.8.2.14.7 ppkt 1 i 2 PFU,
a tym samym wyłączenie z zakresu zamówienia objętego postępowaniem (do odrębnego
zamówienia lub odrębnej części zamówienia) zakresu obejmującego:
a)
przebudowę i dostosowanie systemu ETCS L2 związanego ze zmianą układu torowego
oraz zmianą konfiguracji urządzeń SRK (zmiana aplikacji RBC Gdynia Główna, zmiana
oprogramowania i lokalizacji balis i wskaźników W ETCS 7 i W ETCS 8) oraz aktualizację
dokumentacji projektowej, odpowiednich
certyfikatów, deklaracji i zezwoleń systemu
ETCS poziom 2 dla stacji Gdynia
Chylonia, a także weryfikację numeracji balis względem
przydzielonej puli
numerów z Biurem Automatyki;
b)
aktualizację systemu ETCS poziom L2 na stacji Gdynia Główna, w związku ze zmianami
w konfiguracji urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdynia Główna
przeprowadzonymi w ramach Projektu pn.: „Poprawa dostępu kolejowego do portu
morskiego w Gdyni”, tj. zmiany w aplikacji RBC Gdynia Główna związane z dodaniem
nowych przebiegów oraz zmianą lokalizacji semaforów J1 i J2, zmiana oprogramowania
i montaż balis wjazdowych (EN, LTA, RE i NR) wraz ze wskaźnikami W ETCS 7 i W ETCS
8 uwzględniających zmianę lokalizacji semaforów J1 i J2 oraz aktualizacja dokumentacji
projektowej,
odpowiednich certyfikatów, deklaracji i zezwoleń systemu ETCS poziom 2
dla stacji Gdynia Główna.
W związku z zarzutem ad. 6.3. odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania
zmiany treści SWZ poprzez określenie rodzaju i aktualności wgranego oprogramowania
urządzeń srk systemu ERTMS/ETCS L2, jakie znajdują się na linii kolejowej objętej
p
ostępowaniem, poprzez jednoznaczne oświadczenie przez Zamawiającego, że istniejące
urządzenia systemu ERTMS/ETCS L2, jakie znajdują się na stacji Gdynia Główna są
wykonane
w sposób, który zapewnia komunikację z urządzeniami srk warstwy podstawowej
(konwencjonalnej) w oparciu o dokumenty (protokoły):
• „CBI-CBR Interface. Top Level Specification”,
• „EGO Protocol. Interface Specification”,
• „Interface Specification CBI-CBR Interface, Application layer”.
17 września 2024 r. zamawiający (na stronie internetowej zamawiającego – Platformie
Zakupowej
) wezwał wraz kopią odwołania, uczestników postępowania do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosili przystąpienie:
AZD PRAHA s.r.o. z siedzibą w Pradze (wpływ za pomocą środków komunikacji
elektronicznej )
18 września 2024 r.;
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie (wpływ w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
września 2024 r.;
Fabe Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (wpływ w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
20 września 2024 r.;
Zakłady Automatyki Kombud S.A. z siedzibą w Radomiu (wpływ w wersji elektronicznej
podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej -
ePUAP) 20
września 2024 r.
26 września 2024 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył,
że wyłączył dany zakres rzeczowy zamówienia do odrębnego postępowania, które będzie
udzielane w trybach konkurencyjnych i
25 września 2024 r. zmienił Specyfikację Warunków
Zamówienia. Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie
art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie stało się
zbędne.
27 września 2024 r. odwołujący złożył pismo procesowe, w którym w szczególności
podał, że w związku z dokonaną przez zamawiającego w dniu 25 września 2024 r. zmianą
treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w zakresie objętym odwołaniem z dnia
września 2024 r., wystąpiły okoliczności stanowiące podstawę do umorzenia przez izbę
postępowania odwoławczego, określone w art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Zamawiający dokonał
wyłączenia z zakresu zamówienia objętego postępowaniem zakresu zamówienia opisanego
dotychczas w szczególności w pkt. 3.7.8.2.14.7 PFU, który stanowił przedmiot odwołania,
wprowadzając w to miejsce całkowicie odmienny zakres zamówienia i obowiązków
spoczywających na wykonawcy zamówienia. W związku z powyższym, aktualnie nie istnieją
już pierwotne postanowienia SWZ, które stanowiły przedmiot odwołania i opisanych w nim
zarzutów. Tym samym, w sprawie niniejszej ziściły się podstawy dla umorzenia przez izbę
postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp. Odwołujący wniósł
o zniesienie terminu rozprawy wyznaczonej na dzień 1 października 2024 r. i wydanie przez
i
zbę orzeczenia w przedmiotowej sprawie na posiedzeniu niejawnym.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła:
Odwołanie nie zawiera braków formalnych, od odwołania uiszczono wpis,
nie zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, skutkujące odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego wszystkich zgłaszających przystąpienie.
25 września 2024 r. zamawiający zmienił Specyfikację Warunków Zamówienia
w zakresie objętym odwołaniem, ponieważ dokonał wyłączenia z zakresu zamówienia
objętego postępowaniem o udzielenie zamówienia zakresu zamówienia opisanego
dotychczas,
w szczególności w pkt. 3.7.8.2.14.7 PFU, który stanowił przedmiot odwołania,
co potwierdził odwołujący w piśmie procesowym z 27 września 2024 r.
I
zba umorzyła postępowanie odwoławcze na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp,
ponieważ postępowanie odwoławcze jest zbędne - nie istnieją czynności zaskarżone
w odwołaniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy P
zp w zw. z § 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz. U. poz. 2437) - i
zba orzekła o dokonaniu zwrotu odwołującemu uiszczonego wpisu
w wysokości 20 000 zł.
Przewodnicząca:
…………………………….……..
…………………………….……..
…………………………….……..