Sygn. akt: KIO 3383/24
WYROK
Warszawa, dnia 7
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Mateusz Paczkowski
Katarzyna Paprocka
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na
rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
16 września 2024 r. przez wykonawcę Hitachi Rail GTS Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
w Warszawie
przy udziale uczestników po stronie odwołującego:
A. wykonawcy
AZD PRAHA s.r.o. z siedzibą w Pradze
B. wykonawcy
Fabe Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
C. wykonawcy
Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie
D. wykonawcy
Zakłady Automatyki Kombud S.A. z siedzibą w Radomiu
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Hitachi Rail GTS Polska Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00
gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Hitachi
Rail GTS Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
………………………….…
………………………….…
Sygn. akt: KIO 3383/24
Uzasadnienie
Zamawiający PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa,
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia
pn.
„Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork
linii kolejowej nr 202 w ramach projektu pn.:
„Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia
Chylonia
– Słupsk”, Faza II”, nr referencyjny: 9090/IRZR2/14710/03824/24/P, nr sprawy:
PZ.292.1190.2024.
4 września 2024 r. opublikowano ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem: Dz.U. S: 172/2024 531510-2024.
Do postępowania stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), dalej „ustawy Pzp”.
września 2024 r. (wpływ w wersji elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) odwołanie złożył wykonawca
Hitachi Rail GTS Polska Sp. z o.o.,
ul. gen. Józefa Zajączka 9, 01-518 Warszawa,
od czynności zamawiającego, polegających na sformułowaniu opisu przedmiotu zamówienia
w
sposób:
a) niejednoznaczny i niewyczerpujący, a ponadto nieuwzględniający wszystkich
wymagań i okoliczności, które mogą mieć wpływ na sporządzenie oferty, a w szczególności
na wysokość proponowanej przez wykonawców ceny ofertowej,
b) który utrudnia uczciwą konkurencję, a w szczególności prowadzący
do
uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców z udziału w postępowaniu,
c) naruszający zasadę równego traktowania wykonawców, przejrzystości
i
proporcjonalności,
d) naruszający prawo wykonawców do swobodnego wyboru kontrahentów, którym
zamierzają (ewentualnie) powierzyć wykonanie części zamówienia, a w szczególności
poprzez zobowiązanie wykonawcy do zawarcia umowy o podwykonawstwo z innymi
podmiotami, w tym potencjalnymi konkurentami o
dwołującego, będącymi wykonawcami już
istniejących systemów sterowania ruchem kolejowym (dalej jako „Inni dostawcy systemów
SRK”),
e) przenoszący na wykonawcę zamówienia wszystkie ryzyka z zapewnieniem
współpracy z Innymi dostawcami systemów SRK,
f) mogący prowadzić do niemożliwości spełnienia świadczeń objętych zamówieniem.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 362
ustawy Pzp poprzez
nałożenie na wykonawcę obowiązku samodzielnego zapewnienia
realizacji prac
związanych z modernizacją systemów SRK na stacjach Gdynia Chylonia oraz
Gdynia
Cisowa Postojowa (dalej jako „Stacje styczne”), co wymusza ingerencję w urządzenia
Innych dostawców systemów SRK, którzy posiadają wyłączne prawa do wprowadzania zmian
w zabudowanych przez nich systemach, a także samodzielnego ustalenia szczegółowego
zakresu ww. prac przez te podmioty, co powoduje nieuzasadnione ich uprzywilejowanie oraz
potencjalne wyeliminowanie z udziału w postępowaniu innych wykonawców, naruszając tym
samym zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców, proporcjonalności
i przejrzystości prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i prowadząc
do
nieporównywalności ofert złożonych w postępowaniu;
2) art. 353
Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 16 pkt
1-3 ustawy
Pzp poprzez nałożenie na wykonawcę obowiązku współdziałania z Innymi
dostawcami
systemów SRK, co nie może nastąpić w inny sposób niż poprzez wspólne
ubieganie
się o udzielenie zamówienia lub zawarcie pomiędzy wykonawcą a tymi podmiotami
umowy o podwykonawstwo, co należy traktować jako bezprawne ograniczenie przez
Zamawiającego zasady swobody kontraktowania, w szczególności zasad swobody doboru
kontrahenta;
3) art. 495 § 2 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 16
pkt 1-3 ustawy
Pzp poprzez obciążenie wykonawców całym ryzykiem związanym
z niemożnością spełnienia świadczenia w przypadku braku możliwości nawiązania współpracy
z Innymi
dostawcami systemów SRK, co może prowadzić do niemożności wykonania
zamówienia i wygaśnięcia zobowiązań wynikających z umowy na jego realizację, a także do
nieosiągnięcia założonych przez Zamawiającego celów;
4) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie podziału
zamówienia na części w taki sposób, aby zakres obejmujący zadania związane z modernizacją
systemów SRK na Stacjach stycznych został udzielony jako odrębne zamówienie.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz nakazanie
z
amawiającemu zmiany specyfikacji warunków zamówienia (dalej jako „SWZ”) w pkt.:
− Projekt Wykonawczy odcinka A, część 5 pkt. 11 – Sterowanie Ruchem Kolejowym,
− Projekt Wykonawczy część 11 – Sterowanie Ruchem Kolejowym, Zeszyt nr 1 – Stacja
Gdynia Chylonia,
− Projekt Wykonawczy część 11 – Sterowanie Ruchem Kolejowym, Zeszyt nr 2 – Szlak
Gdynia Chylonia
– Gdynia Cisowa Postojowa,
− Projekt Wykonawczy część 11 – Sterowanie Ruchem Kolejowym, Zeszyt nr 3 – Szlak
Gdynia Chylonia
– Rumia,
− Projekt Wykonawczy część 11 – Sterowanie Ruchem Kolejowym, Zeszyt nr 4 – Stacja
Gdynia Cisowa Postojowa,
− Tom III PFU pkt 3.7.8 Urządzenia sterowania ruchem kolejowym
poprzez wyłączenie z zakresu zamówienia udzielanego w postępowaniu obowiązków
wykonawcy związanych z modernizacją systemów SRK na Stacjach stycznych i ich
wydzielenie do zakresu odrębnego zamówienia.
Odwołujący wniósł o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm
przewidzianych przepisami prawa, zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.
17 września 2024 r. zamawiający (na stronie internetowej zamawiającego – Platformie
Zakupowej
) wezwał wraz kopią odwołania, uczestników postępowania do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
Do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego zgłosili przystąpienie:
1) AZD PRAHA s.r.o., ul. Zirovnicka 3146/2, 106 00, Praha 10, Republika Czeska
(wpływ
za pomocą środków komunikacji elektronicznej ) 18 września 2024 r.;
2) Strabag sp. z o.o.,ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków (wpływ w wersji elektronicznej
podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej -
ePUAP)
19 września 2024 r.;
3) Fabe Polska sp. z o.o., ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa
(wpływ w wersji
elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki
podawczej -
ePUAP) 20 września 2024 r.;
Zakłady Automatyki Kombud S.A., ul. Wrocławska 10, 26-600 Radom (wpływ w wersji
elektronicznej podpisane podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki
podawczej -
ePUAP) 20 września 2024 r.
września 2024 r. zamawiający złożył środkami komunikacji elektronicznej
odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego
na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp
ze względu na stwierdzenie, że dalsze postępowanie
stało się zbędne, względnie w przypadku nieuwzględnienia wniosku o umorzenie
postępowania odwoławczego, wniósł o oddalenie odwołania w całości. W pkt (90)
zamawiający wskazał: „(90) Jednocześnie w zakresie robót branży srk, nie było możliwe
wyłączenie z Zamówienia zabudowy urządzeń srk (warstwa urządzeń zależnościowych
i zdalnego sterowania), gdyż niemożliwym byłoby prowadzenie wówczas ruchu kolejowego
oraz osiągnięcie efektów Projektu o których mowa powyżej.”.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i stwierdziła:
Odwołanie nie zawiera braków formalnych, od odwołania uiszczono wpis,
nie zaistniały przesłanki określone w art. 528 ustawy Pzp, skutkujące odrzuceniem odwołania,
odwołujący posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do złożenia odwołania.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego wszystkich zgłaszających przystąpienie.
Izba ustaliła, że nie zaistniała podstawa umorzenia postępowania z art. 568 pkt 2
ustawy Pzp
wobec podtrzymania odwołania przez odwołującego z uwagi na niezmienność
postanowień SWZ do których referują zarzuty odwołania, pomimo zmiany SWZ 25 i 30
września 2024 r.
Izba
, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuściła
w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne
nadesłanej przez zamawiającego, a także zawnioskowane w toku postępowania
odwoławczego.
Przy rozpoznawaniu sprawy izba wzi
ęła pod uwagę także stanowisko wynikające
ze złożonych pism, to jest odwołania, odpowiedzi na odwołanie, oraz stanowiska
i oświadczenia stron i przystępującego Strabag Sp. z o.o., złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić należy,
że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba
ustaliła stan faktyczny i prawny:
W
Specyfikacji Warunków Zamówienia, dalej „SWZ”, przed zmianą z 25 i 30 września
2024 r.
zamawiający sformułował opis przedmiotu zamówienia w szczególności w:
1) Projekcie Wykonawczym TOM I
odcinka A, część 5 pkt. 11 – Sterowanie Ruchem
Kolejowym (na ten pu
nkt powołał się w odwołaniu odwołujący):
„5.11. Sterowanie ruchem kolejowym
5.11.1. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym na posterunkach ruchu Stacja
Gdynia Chylonia
W ramach prac na stacji Gdynia Chylonia zakłada się zmianę układu torowego
w północnej głowicy stacji (od strony stacji Rumia). Sterowanie urządzeniami
srk w dalszym ciągu będzie rozdzielone na dwa okręgi nastawcze „Chy”
i „GCh-SKM”.
W ramach robót w zakresie urządzeń srk zakłada się dostosowanie urządzeń
komputerowych w obu okręgach nastawczych stacji do nowego układu
torowego, zmianę aplikacji w urządzeniach wewnętrznych zarówno w okręgu
nastawczym „Chy” jak i „GCh-SKM”. Ze względu na zmianę aplikacji
konieczna będzie również zmiana aplikacji w LCS Gdynia w zakresie
zobrazowania i sterowania stacją Gdynia Chylonia.
W wyniku przebudowy układu torowego zabudowane zostaną nowe,
zewnętrzne urządzenia srk: sygnalizatory świetlne, elektryczne napędy
zwrotnicowe, kontrolery położenia iglic, urządzenia kontroli niezajętości torów
i rozjazdów oparte o system licznika osi.
Urządzenia zostaną przystosowane do prędkości Vmax = 160 km/h dla Lk
202, droga hamowania będzie wynosić min. 1300 m oraz Vmax = 80 km/h dla
Lk 250, droga hamowania będzie wynosić min. 700 m. Urządzenia srk na stacji
Gdynia Chylonia powiązane zostaną z dwukierunkową, jednoodstępową,
samoczynną blokadą liniową w kierunku stacji Rumia (Lk 202). Ruch
pomiędzy Gdynią Chylonią, a Gdynią Port realizowany za pomocą
zapowiadania telefonicznego. Typ powiązania okręgu „GCh-SKM” ze stacją
Gdynia Cisowa Postojowa (Lk 250) nie ulegnie zmianie. Stacja Gdynia
Chylonia jest również połączona z Gdynią Postojową na linii nr 964.
Urządzenia srk muszą umożliwiać przyszłą integrację z urządzeniami
zabudowywanymi na stacji Gdynia Port w ramach jej modernizacji.
Stacja będzie objęta pełną banalizacją przebiegów pociągowych. Rozjazdy
w torach głównych zasadniczych w ciągu Lk 202 zostaną wyposażone
w napędy zwrotnicowe nierozpruwalne, pozostałe napędy będą w wersji
rozpruwalnej.
Do nowoprojektowanych urządzeń stacyjnych wybudowana zostanie nowa
sieć kablowa. W obrębie posterunku ruchu kable i połączenia elektryczne
należy prowadzić w dedykowanych systemach ochrony kabli. Główne ciągi
magistralne wzdłuż posterunku ruchu należy prowadzić w korytach kablowych
w pokryciu ochronnym lub na powierzchni gruntu, natomiast ciągi poprzeczne
w kanalizacji kablowej/przewodach rurowych. Na połączeniu obu typu
systemów należy zastosować studnie węzłowe. Istniejące urządzenia srk wraz
z siecią kablową należy zdemontować.
Zasilanie urządzeń srk będzie odbywało się z dwóch niezależnych sieci
energetycznych. Rezerwowe zasilanie zapewni istniejący stacjonarny agregat
spalinowo-
elektryczny oraz istniejący zasilacz UPS mający wystarczający
zapas mocy dla nowoprojektowanych urządzeń, podtrzymujący urządzenia
srk przez min. 2 h podczas przełączania źródeł zasilania w przypadku awarii.
W urządzeniach sterowania ruchem kolejowym zostaną powiązane
urządzenia sygnalizacji przejazdowej zabudowane na przejeździe kat. A w km
0,984. W LCS Gdynia zapewniona zostanie możliwość sterowania
urządzeniami na tym przejeździe oraz podgląd z kamer TVu zainstalowanych
na nim.
Stacja Gdynia Cisowa Postojowa
W ramach prac na stacji Gdynia Cisowa Postojowa zakłada się zmianę układu
torowego w północnej głowicy stacji (od strony stacji Rumia). Sterowanie
urządzeniami srk w dalszym ciągu będzie rozdzielone na dwa okręgi
nastawcze „GCA” i „GC1”. Samoczynna blokada liniowa do stacji Rumia
zostanie zlikwidowana, tory szlakowe 501, 502 zostaną włączone do stacji
Gdynia Cisowa Postojowa.
Na stacji w obrębie zmian układu torowego zaprojektowane zostały nowe,
zewnętrzne urządzenia srk: sygnalizatory świetlne, elektryczne napędy
zwrotnicowe, kontrolery położenia iglic, urządzenia kontroli niezajętości torów
i rozjazdów oparte o system licznika osi.
Urządzenia w torach 501, 502 zostaną przystosowane do prędkości Vmax =
80 km/h, droga hamowania będzie wynosić min. 700 m. Urządzenia srk na
stacji Gdynia Cisowa Postojowa powiązane zostaną z dwukierunkową,
jednoodstępową blokadą liniową w kierunku stacji Rumia (Lk 250). Typ
powiązania okręgu „GCh-SKM” ze stacją Gdynia Cisowa Postojowa (Lk 250)
nie ulegnie zmianie.
Stacja w torach nr 501, 502 będzie objęta banalizacją przebiegów
pociągowych. Rozjazdy w torach głównych zasadniczych w ciągu Lk 250
zostaną wyposażone w napędy zwrotnicowe rozpruwalne.
Do nowoprojektowanych urządzeń stacyjnych wybudowana zostanie nowa
sieć kablowa. W obrębie zmian układu torowego istniejące urządzenia srk
wraz z siecią kablową należy zdemontować.
Zasilanie urządzeń srk będzie odbywało się z dwóch niezależnych sieci
energetycznych. Rezerwowe zasilanie zapewni stacjonarny agregat
spalinowo-
elektryczny oraz zasilacz UPS podtrzymujący urządzenia srk przez
min. 2 h podczas przełączania źródeł zasilania w przypadku awarii. (…)”;
2) Tomie III PFU:
a) pkt 2.2.2. Koordynacja z innymi Inwestycjami
: „Wykonawca jest zobowiązany
realizować przedmiot zamówienia w ścisłej współpracy z wykonawcami innych
inwestycji realizowanych/przygotowywanych przez Zamawiającego i innymi
podmiotami na obszarze objętym niniejszą inwestycją i obszarze jej oddziaływania.
Dla zapewnienia spójności pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi oraz zapewnienia
optymalnego wykorzystania przeznaczonych na te zadania środków finansowych
Zamawiający wymaga od Wykonawcy współpracy z Wykonawcami i JST
w szczególności następujących inwestycji:
„Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino”.
PFU dla zadania Zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowlanych na odcinku
Gdynia Chylonia
– Lębork linii kolejowej nr 202 w ramach projektu pn.: „Prace na
linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia -
Słupsk” - Faza II Projekt ubiega
się o dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę,
Klimat, Środowisko 2021-2027
Umowa na wykonanie robót budowlanych na odcinku Lębork- Słupsk (bez stacji
Słupsk) km 81,150 – 128,600 linii kolejowej nr 202 w ramach tego samego projektu
(finansowanego ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat
Środowisko) pn.: „ Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia –
Słupsk” Faza II;
POIiŚ 5.1-20 „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS”
„Węzeł „Zryw” wraz z połączeniem DK6 z ul. Sikorskiego – poprawa infrastruktury
drogowej” – inwestycja posiada decyzje PnB. Zgodnie z zawartym porozumieniem
część inwestycji została zrealizowana przez Miasto Wejherowo. Wykonawca
zobowiązany jest po podpisaniu Umowy niezwłocznie przystapić do realizacji robót
budowlanych wiaduktu kolejowego w km 40,560 lk. 202 wraz z układem
komunikacyjnym (droga i ciąg pieszo – rowerowy) łączącym zakres inwestycji
w ramach projektu pn.: „Budowa bezkolizyjnego powiązania drogowego łączącego
północną i południową część miasta Wejherowa z drogą krajową nr 6 wraz
z obiektami mostowymi”;
Zamierzenie inwestycyjne planowane przez Urząd Miasta Rumi – parking dla
samochodów wraz z budową kładki/przejścia dla pieszych (dołem/górą) stacji
Rumia.
"Budowę bezpośredniego połączenia drogowego pomiędzy węzłem drogowym S-6
Lębork-Wschód a ul. Gdańską w Lęborku" – zadanie realizowane w formule
zaprojektuj i wybuduj, przez ZDW w Gdańsku - wiadukt nad linią kolejową 202
(w km ok. 77,500 - 77,600).
Budowa drogi ekspresowej S6 Słupsk – Bożepole Wielkie, Zad. 5: w. Leśnice (bez
węzła) – w. Bożepole Wielkie (bez węzła) – realizowane przez firmę Budimex SA.
Projekt "Budowa drogi do Gościcina Zielony Dwór" realizowany Gminę Wejherowo.
9) Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy
– Lębork, oraz innych
inwestycji, których realizacja/okres trwałości czasowo pokrywa się z okresem
realizacji/okresem trwałości niniejszego zadania/projektu.”,
b)
pkt 3.7.8 Urządzenia sterowania ruchem kolejowym: „Opis stanu projektowanego
zawarty jest w DZ [
Dokumentacja Zamawiającego (projekt wykonawczy)],
z zastrzeżeniem zapisów pkt. 2.2.1 Założenia ogólne.” (na ten punkt powołał się
w odwołaniu odwołujący; następnie zmieniony poprzez dodanie zdania drugiego
września 2024 r. – zmiana przywołana w dalszej części uzasadnienia),
c) pkt 3.7.8.2.14.7 System ERTMS/ETCS (
następnie zmieniony w całości 25 września
2024 r.
– zmiana przywołana w dalszej części uzasadnienia):
“1. Stacja Gdynia Chylonia
Na stacji Gdynia Chylonia zakłada się przebudowę i dostosowanie systemu ETCS
L2 związanego ze zmianą układu torowego oraz zmianą konfiguracji urządzeń SRK
(zmiana aplikacji RBC Gdynia Główna, zmiana oprogramowania i lokalizacji balis
i wskaźników W ETCS 7 i W ETCS 8) oraz aktualizację dokumentacji projektowej,
odpowiednich certyfikatów, deklaracji i zezwoleń systemu ETCS poziom 2 dla stacji
Gdynia Chylonia. Należy również na etapie szczegółowego projektu wykonawczego
zweryfikować numerację balis względem przydzielonej puli numerów z Biurem
Automatyki
Stacja Gdynia Główna
Należy dokonać aktualizacji systemu ETCS poziom L2 na stacji Gdynia Główna,
w związku ze zmianami w konfiguracji urządzeń sterowania ruchem kolejowym na
stacji Gdynia Główna przeprowadzonymi w ramach Projektu pn.: „Poprawa dostępu
kolejowego do portu morskiego w Gdyni”, tj. zmiany w aplikacji RBC Gdynia Główna
związane z dodaniem nowych przebiegów oraz zmianą lokalizacji semaforów J1
i J2, zmiana oprogramowania i montaż balis wjazdowych (EN, LTA, RE i NR) wraz
ze wskaźnikami W ETCS 7 i W ETCS 8 uwzględniających zmianę lokalizacji
semaforów J1 i J2 oraz aktualizacja dokumentacji projektowej, odpowiednich
certyfikatów, deklaracji i zezwoleń systemu ETCS poziom 2 dla stacji Gdynia
Główna.”.
Zamawiający 25 września 2024 r. dokonał zmiany SWZ, w:
1) TOMIE III Programie Funkcjonalno-
Użytkowym („PFU”):
a) w pkt 2.2.2 Koordynacja z innymi Inwestycjami, doda
ł ppkt 10) i 11) w brzmieniu:
„10) Zaprojektowanie i Wykonanie robót budowlanych pn. Odcinek C – roboty
budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w ramach
projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”.
11) Zadanie w zakresie, którego będzie aktualizacja konfiguracji systemu ETCS
poziom 2 zabudowanego w obszarze RBC Gdynia Główna w związku ze zmianami na
stacji Gdynia Chylonia oraz Gdynia Główna.”,
b) pkt 3.7.8.2.14.7 otrzym
ał brzmienie:
„3.7.8.2.14.7 Współpraca z wykonawcą aktualizacji systemu ERTMS/ETCS
w obszarze RBC Gdynia Główna
W ramach innego zadania na stacji Gdynia Chylonia zakłada się przebudowę
i dostosowanie systemu ETCS L2 wynikające ze zmiany układu torowego oraz zmiany
konfiguracji urządzeń SRK (zmiana aplikacji RBC Gdynia Główna, zmiana
oprogramowania i lokalizacji balis i wskaźników W ETCS 7 i W ETCS 8) oraz
aktualizację dokumentacji projektowej, odpowiednich certyfikatów, deklaracji
i zezwoleń systemu ETCS poziom 2 dla stacji Gdynia Chylonia. Wykonawca
zobowiązany jest do współpracy z wykonawcą wskazanym przez Zamawiającego,
który będzie realizować przebudowę systemu ETCS L 2, o którym mowa
w pierwszym zdaniu celem integracji urządzeń srk warstwy podstawowej na stacji
Gdynia Chylonia z systemem ETCS poziom 2 na stacji Gdynia Chylonia (balisy)
i Gdynia Główna (RBC) i zapewnienia prawidłowego współdziałania z systemem ETCS
poziom 2.
Ponadto do czasu zrealizowania wyżej opisanej przebudowy systemu ETCS poziom 2
Wykonawca zobowiązany jest do zastosowania środków technicznych w urządzeniach
srk warstwy podstawowej zabudowanych na stacji Gdynia Chylonia, które w obszarze
oddziaływania RBC Gdynia Główna:
• umożliwią prowadzenie ruchu kolejowego pod nadzorem systemu ETCS
poziom 2, na odcinkach linii kolejowej, na których infrastruktura kolejowa nie ulegnie
zmianie w ramach niniejszego zadania, bez zakłóceń w pracy urządzeń srk warstwy
podstawowej i systemu ETCS poziom 2,
• umożliwią prowadzenie ruchu kolejowego bez nadzoru systemu ETCS poziom
2 (ruch konwencjonalny) na odcinkach linii, na których infrastruktura kolejowa ulegnie
zmianie w ramach niniejszego zadania, bez zakłóceń w pracy urządzeń srk warstwy
podstawowej i sy
stemu ETCS poziom 2.”.
Stosownie do dokonanej zmiany SWZ
zmianie uległ również TOM IV Rozbicie Ceny
Ofertowej (RCO).
W ocenie Izby powyższe zmiany jako nieobjęte zakresem odwołania nie podlegają
rozpoznaniu w sprawie.
30 września 2024 r. zamawiający dokonał zmiany SWZ w:
1) TOMIE III Program Funkcjonalno-
Użytkowy:
a) pkt 3.7.8 otrzym
ał brzmienie poprzez dodanie zdania drugiego:
„3.7.8 Urządzenia sterowania ruchem kolejowym
Szczegółowy opis stanu projektowanego zawarty jest w DZ, z zastrzeżeniem zapisów
pkt. 2.2.1 Założenia ogólne. W przypadku odmienności zapisów niniejszego PFU
wobec zapisów w DZ, pierwszeństwo mają zapisy w niniejszym PFU.”,
b) dodano pkt 3.7.8.1.1. w brzmieniu:
„3.7.8.1.1. Charakterystyka robót stanu projektowego dla urządzeń sterowania ruchem
kolejowym.
1. Stacja Gdynia Chylonia
W ramach prac na stacji Gdynia Chylonia zakłada się zmianę układu torowego
w północnej głowicy stacji (od strony stacji Rumia). Sterowanie urządzeniami srk
w dalszym ciągu będzie rozdzielone na dwa okręgi nastawcze „Chy” i „GCh-SKM”.
W ramach robót w zakresie urządzeń srk zakłada się dostosowanie urządzeń
komputerowych w obu okręgach nastawczych stacji do nowego układu torowego,
zmianę aplikacji w urządzeniach wewnętrznych zarówno w okręgu nastawczym „Chy”
jak i „GCh-SKM”. Dopuszczalna jest wymiana urządzeń wewnętrznych, w tym
urządzeń warstwy zależnościowej dla okręgu nastawczego „Chy”. Ze względu na
zmianę aplikacji warstwy zależnościowej urządzeń srk konieczna będzie również
zmiana aplikacji w budynku LCS Gdynia w zakresie zobrazowania i zdalnego
sterowania stacją Gdynia Chylonia.
W wyniku przebudowy układu torowego zabudowane zostaną nowe, zewnętrzne
urządzenia srk: sygnalizatory świetlne, elektryczne napędy zwrotnicowe, kontrolery
położenia iglic, urządzenia kontroli niezajętości torów i rozjazdów oparte o system
licznika osi. Dop
uszczalna jest wymiana urządzeń zewnętrznych dla okręgu
nastawczego „Chy” w zakresie niezbędnym do prawidłowego ich działania i współpracy
z urządzeniami warstwy zależnościowej (w przypadku wymiany urządzeniami warstwy
zależnościowej).
Urządzenia srk na stacji Gdynia Chylonia powiązane zostaną z dwukierunkową,
jednoodstępową, samoczynną blokadą liniową w kierunku stacji Rumia (Lk 202 oraz
systemem ETCS poziom 2 (RBC Gdynia Główna). Ruch pomiędzy Gdynią Chylonią,
a Gdynią Port realizowany za pomocą zapowiadania telefonicznego.
Typ powiązania okręgu „GCh-SKM” ze stacją Gdynia Cisowa Postojowa (Lk 250) oraz
systemem ETCS poziom 2 (RBC Gdynia Główna) nie ulegnie zmianie.
W okręgu „GCh-SKM” wszystkie nowo projektowane urządzenia srk w związku ze
zmianą układu torowego muszą umożliwiać współpracę z istniejącymi komputerowymi
urządzeniami zależnościowych WT UZ oraz z systemem sterowania i kierowania
ruchem kolejowym ILTOR-2.
Zestawienie robót na przejazdach kolejowych na stacji Gdynia Chylonia (…)
[podano tabelę, w tym: L.p. 1, Km 0,984; Numer linii kolejowej 723; Kat. A; Zakres
robót: Powiązanie z urządzeniami stacyjnymi na stacji Gdynia Chylonia, przeniesienie
manipulatora z LCS GPB do LCS Gdynia, pod. Lp. 2-
3 Zakres robót: Likwidacja.]
2. Stacja Gdynia Cisowa Postojowa
W ramach prac na stacji Gdynia Cisowa Postojowa zakłada się zmianę układu
torowego w północnej głowicy stacji (od strony stacji Rumia). Sterowanie urządzeniami
srk w dalszym ciągu będzie rozdzielone na dwa okręgi nastawcze „GCA” i „GC1”.
Samoczynna blokada liniowa do stacji Rumia zostanie zlikwidowana, tory szlakowe
501, 502 zostaną włączone do stacji Gdynia Cisowa Postojowa.
Na stacji w obrębie zmian układu torowego zaprojektowane zostały nowe, zewnętrzne
urządzenia srk: sygnalizatory świetlne, elektryczne napędy zwrotnicowe, kontrolery
położenia iglic, urządzenia kontroli niezajętości torów i rozjazdów oparte o system
licznika osi.
Urządzenia srk na stacji Gdynia Cisowa Postojowa powiązane zostaną z projektowaną
dwukierunkową, jednoodstępową blokadą liniową w kierunku stacji Rumia (Lk 250).
Typ powiązania okręgu „GCh-SKM” ze stacją Gdynia Cisowa Postojowa (Lk 250) nie
ulegnie zmianie.
W ramach robót w zakresie urządzeń srk zakłada się dostosowanie wewnętrznych
zależnościowych urządzeń srk (urządzeń przekaźnikowych typu E) oraz urządzeń
zewnętrznych do nowego układu torowego.
Ponadto zakłada się zmianę zobrazowania w nakładce komputerowej ILTOR-2
zarówno w okręgu nastawczym „CCA” jak i „GC1”, uwzględniający również zmianę typu
blokady linowej w stronę stacji Rumia.
Wszystkie nowo projektowane urządzenia muszą umożliwiać współpracę z istniejącym
systemem sterowania i kierowania ruchem kolejowym ILTOR-2.
”.
W ocenie izby dodany punkt jako nie stanowiący zakresu odwołania nie podlega
rozpoznaniu przez izbę.
Po dokonanych zmianach SWZ
25 i 30 września 2024 r. w SWZ nadal wymaga się
spornej współpracy w zakresie połączeń urządzeń SRK, co podnosił w odwołaniu,
na posiedzeniu i rozprawie odwołujący, a czemu nie zaprzeczył zamawiający.
Zamawiający wymaga modernizacji już istniejących systemów SRK, którymi są:
a.
system zależnościowy typu EBI Lock 950 (produkcji ALSTOM) zabudowany na stacji
Gdynia Chylonia (okręg nastawczy „GCh”);
b.
system zależnościowy typu WT-UZ (produkcji Politechniki Warszawskiej) zabudowany
na stacji Gdynia Chylonia (okręg nastawczy „GChSKM”);
c. system zintegrowanej komputerowej blokady liniowej typu INTLB (produkcji ALSTOM)
zabudowany na szlaku Gdynia Chylonia - Gdynia Port;
d. system sterowania i kierowania ruchem typu EBI Screen 300 (produkcji ALSTOM)
zabudowany na stacji Gdynia Chylonia oraz w LCS Gdynia;
e. system sterowania i kierowania ruchem typu ILTOR-2 (produkcji SIEMENS)
zabudowany na stacji Gdynia Chylonia (okręg nastawczy „GChSKM”);
f. system sterowania i kierowania ruchem typu ILTOR-2 (produkcji SIEMENS)
zabudowany na stacji Gdynia Cisowa Postojowa;
g. system ETCS poziomu 2 typu Altrac 6481 (produkcji HITACHI) zabudowany na obszarze
RBC Gdynia.
Na podstawie ustawy Pzp:
1) art. 8 ust. 1:
„1. Do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz uczestników
konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach
zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks
cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.”;
2) art. 16 pkt 1-3:
„Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia
w sposób:
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
”;
3) art. 91 ust. 1:
„1. Zamawiający może udzielić zamówienia w częściach, z których każda stanowi
przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia, lub dopuścić możliwość
składania ofert częściowych w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia,
określając zakres i przedmiot części oraz wskazując, czy ofertę można składać
w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia.”;
4) art. 99 ust. 1 i 4:
„1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję, w szczególności przez wskazanie znaków towarowych, patentów
lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty
lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, jeżeli mogłoby to doprowadzić
do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.”;
5) art. 362:
„Do udzielania zamówień sektorowych stosuje się przepisy:
działu II, z wyjątkiem art. 83, art. 89, art. 91 ust. 2, art. 115 ust. 2 oraz z wyjątkiem
przepisów rozdziału 3, chyba że przepisy niniejszego działu stanowią inaczej;
działu IV, z wyjątkiem przepisów rozdziału 1, art. 319 ust. 1 oraz art. 325 ust. 2.”.
Na podstawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061,
z późn. zm.):
1) art. 353
„Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania byleby
jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani
zasadom współżycia społecznego.”;
art. 495 § 2:
„§ 2. Jeżeli świadczenie jednej ze stron stało się niemożliwe tylko częściowo, strona ta
traci prawo do odpowiedniej części świadczenia wzajemnego. Jednakże druga strona
może od umowy odstąpić, jeżeli wykonanie częściowe nie miałoby dla niej znaczenia ze
wzgl
ędu na właściwości zobowiązania albo ze względu na zamierzony przez tę stronę cel
umowy, wiadomy stronie, której świadczenie stało się częściowo niemożliwe.”.
B
iorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), izba stwierdziła:
W sprawie sporne było uwzględnienie przez zamawiającego w opisie przedmiotu
zamówienia konieczności współpracy z wykonawcami, którzy wykonali urządzenia SRK
na podstawie
odrębnych zamówień, ponieważ w obecnym postępowaniu o udzielenie
zamówienia
wykonawca
obowiązany
jest
do
powiązania
swoich
urządzeń
z urządzeniami już wcześniej wykonanymi. Zamawiający potwierdził powyższe w odpowiedzi
na odwołanie w szczególności w pkt 90: „Jednocześnie w zakresie robót branży srk, nie było
możliwe wyłączenie z Zamówienia zabudowy urządzeń srk (warstwa urządzeń
zależnościowych i zdalnego sterowania), gdyż niemożliwym byłoby prowadzenie wówczas
ruchu kolejowego oraz osiągnięcie efektów Projektu (…)”.
Odwołujący wskazywał na ewentualne problemy wynikające z konieczności takiej
współpracy – od odmowy wcześniejszych wykonawców na tę współpracę, po niepewność co
do wyceny współpracy, która wpływać ma na koszt ofert w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. Zdaniem odwołującego brak regulacji w opisie przedmiotu zamówienia warunków
odnośnej współpracy stoi w sprzeczności z wymogiem ustawy Pzp co do opisu przedmiotu
zamówienia, przejrzystości postępowania, i godzi w zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wskazał, że zmiany SWZ z 25 i 30 września 2024 r. były zmianami, które
nie
doprowadziły do rezygnacji zamawiającego z konieczności powiązania nowych urządzeń
z już wykonanymi i w rezultacie nadal zamawiający oczekuje współpracy w zakresie takich
powiązań.
Zamawiający na rozprawie podkreślił, że bez wymogu powiązania urządzeń realizacja
zamówienia jest dla niego bez znaczenia, gdyż nie osiągnie rezultatu współdziałania urządzeń,
a nawet
nastąpiłoby wyłączenie danych odcinków linii kolejowych z funkcjonowania.
Odnosząc się do zarzutu 1 odwołania: naruszenia art. 99 ust. 1 i 4 ustawy Pzp w zw.
z art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp w zw. z art. 362 ustawy Pzp poprzez
nałożenie na wykonawcę
obowiązku samodzielnego zapewnienia realizacji prac związanych z modernizacją systemów
SRK na stacjach Gdynia Chylonia oraz Gdynia
Cisowa Postojowa (dalej jako „Stacje styczne”),
co wymusza ingerencję w urządzenia Innych dostawców systemów SRK, którzy posiadają
wyłączne prawa do wprowadzania zmian w zabudowanych przez nich systemach, a także
samodzielnego ustalenia
szczegółowego zakresu ww. prac przez te podmioty, co powoduje
nieuzasadnione ich
uprzywilejowanie oraz potencjalne wyeliminowanie z udziału
w postępowaniu innych wykonawców, naruszając tym samym zasady uczciwej konkurencji,
równego traktowania wykonawców, proporcjonalności i przejrzystości prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i prowadząc do nieporównywalności ofert
złożonych w postępowaniu
- i
zba uznała ten zarzut za niezasadny.
W pierwszej kolejności izba zauważa, że współpraca wykonawców, którzy realizowali
podobne zamówienia w różnym czasie jest faktem. Odwołujący wskazuje na potencjalne
problemy we współpracy, gdy tymczasem nie podjął próby ustalenia czy taka współpraca i na
jakich warunkach będzie możliwa. Nie udowodnił w toku postępowania odwoławczego,
że wymagana współpraca nie będzie możliwa, bądź będzie skutkowała negatywnymi
konsekwencjami finansowymi w
wycenie oferty. Izba zauważa, że każdy wykonawca
podejmujący współpracę jest w tej samej sytuacji, gdyż odwołujący nie wykazał, że jest
przeciwnie. Zamawiający przedstawił dowody na fakt, że odwołujący współpracował już
w wykonaniu podobnych zamówień.
Odnosząc się do zarzutu 2 odwołania: naruszenia art. 353
Kodeksu cywilnego w zw.
z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy
Pzp poprzez nałożenie na
wykonawcę obowiązku współdziałania z innymi dostawcami systemów SRK, co nie może
nastąpić w inny sposób niż poprzez wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia lub
zawarcie pomiędzy wykonawcą a tymi podmiotami umowy o podwykonawstwo, co należy
traktować jako bezprawne ograniczenie przez Zamawiającego zasady swobody
kontraktowania, w szczególności zasad swobody doboru kontrahenta
- i
zba uznała ten zarzut za niezasadny.
Konieczność współpracy jest powszechnie znana na rynku wykonawców
wykonujących podobne zamówienia. Wykonawcy współpracują ze sobą, co znajduje
potwierdzenie w zaprezentowanych w toku postępowania odwoławczego dowodach.
Odwołujący nie wykazał, że współpraca nie będzie możliwa. Zamawiający opisuje przedmiot
zamówienia w sposób który zapewni osiągnięcie realizacji zadania. Współpraca wykonawców
w każdym przypadku będzie wymagana, chyba że zamówienie zrealizuje wykonawca
wykonujący uprzednio odrębne zamówienie i powiąże swoje urządzenia z poprzednich
i obecnych zamówień, jednak i w takim przypadku czynności takie wygenerują koszt realizacji
powiązania. Instytucja konsorcjum czy podwykonawcy ma umożliwić udział wykonawcy
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, gdy sam nie będzie mógł wykonać zamówienia
i wymaga
ć będzie wsparcia innych podmiotów w tej realizacji. Wobec tego, że zamówienie
wymaga powiązania urządzeń wykonanych w realizacji umów, które nie regulowały przyszłej
współpracy poprzedniego wykonawcy z wykonawcą obecnego zamówienia, co podnosił na
rozprawie zamawiający, a czemu nie zaprzeczył odwołujący (w szczególności umowa z 2012
roku),
to ten fakt rzutuje na opis przedmiotu zamówienia w obecnym postępowaniu
o udzielenie zamówienia. Zamawiający z przyczyn obiektywnych nie może narzucić obecnie
warunków współpracy wykonawcy, który wykonał urządzenia w odrębnym zamówieniu.
Wykonanie zamówienia wymaga natomiast realizacji w odniesieniu do kolejnych odcinków linii
kolejowych
przez kolejnych wykonawców znających branżę i w niej funkcjonujących.
Izba dostrzega niedogodność dla wykonawców polegającą na tym, że zamawiający nie
zapewnił w poprzednich umowach warunków współpracy w realizacji kolejnych etapów
zamówienia, jednak powyższe jest faktem. Zamawiający w takiej sytuacji jasno określił
przedmiot
zamówienia, ponieważ wykonawcy, w tym odwołujący, rozumieją wymóg
współpracy w realizacji zamówienia. Obecne zamówienie jest jednym z wielu podobnych,
wykonywanych
dotychczas przez różnych wykonawców, występujących jako wykonawcy
zamówienia, czy współpracujący z wykonawcami, którzy wykonali odrębne zamówienia.
Odwołujący nie doprecyzował w odwołaniu jakie konkretnie informacje na temat współpracy
są mu niezbędne dla przygotowania oferty i jakich informacji brak w SWZ, w odniesieniu
do konkretnych punktów SWZ.
Odnosząc się do zarzutu 3 odwołania: naruszenia art. 495 § 2 Kodeksu cywilnego
w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp oraz w zw. z art. 16 pkt 1-3 ustawy
Pzp poprzez obciążenie
wykonawców całym ryzykiem związanym z niemożnością spełnienia świadczenia w przypadku
braku możliwości nawiązania współpracy z Innymi dostawcami systemów SRK, co może
prowadzić do niemożności wykonania zamówienia i wygaśnięcia zobowiązań wynikających
z umowy na jego realizację, a także do nieosiągnięcia założonych przez Zamawiającego celów
- i
zba uznała ten zarzut za niezasadny.
Odwołujący stawia zarzut hipotetyczny, nie udowodnił braku możliwej współpracy.
Przeciwnie s
am potwierdził na rozprawie, że nie starał się o uzyskanie informacji czy
współpraca będzie możliwa i na jakich warunkach.
Odnosząc się do zarzutu 4 odwołania: naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1
i 3 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie podziału zamówienia na części w taki sposób, aby zakres
obejmujący zadania związane z modernizacją systemów SRK na Stacjach stycznych został
udzielony jako odrębne zamówienie
- i
zba uznała ten zarzut za niezasadny.
Jak
wskazał zamawiający zamówienie bez powiązania urządzeń nie ma dla niego
znaczenia,
z tych względów nie może modernizacji systemów SRK udzielić jako odrębnego
zamówienia. Izba przyjęła jako wiarygodne takie twierdzenia zamawiającego.
Odwołujący w ocenie izby nie udowodnił, że wydzielenie zamówienia pozostanie bez
wpływu na osiągnięcie zamierzonego celu przez zamawiającego w realizacji zamówienia
i funkcjonowaniu całego systemu.
Izba związana jest przy orzekaniu zarzutami odwołania, przez co rozumie się także
przytoczone fakty w odwołaniu, i nie orzeka w zakresie wykraczającym poza te zarzuty
(art. 555 ustawy Pzp).
Biorąc powyższe pod uwagę, izba uznała, że zamawiający nie naruszył zarzucanych
mu w odwołaniu przepisów prawa.
W tym stanie rzeczy, i
zba oddaliła odwołanie na podstawie art. 553 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437).
Na koszty postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez odwołującego
w
wysokości 20 000,00 zł. Wobec oddalenia odwołania w całości, koszty ponosi odwołujący.
Izba nie
zasądziła od odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów, o których mowa w § 5
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania, gdyż zamawiający o nie nie wnosił.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…
………………………….…
………………………….…