Sygn. akt: KIO 3385/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
4 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 4 października 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r. przez wykonawcę Hitachi Rail GTS
Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą
w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie
odwołującego:
A.
wykonawcy Alstom Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego:
B. wykonawcy S.
Rail Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Krakowie
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot
z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Hitachi Rail GTS Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 18 000
zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………….………
Sygn. akt: KIO 3385/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej
jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu
nieograniczonego na opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych
w
ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola -
Tarnobrzeg
Sandomierz
Ocice
Padew”
(wewnętrzny
identyfikator:
9090/IREZA3/15032/03834/24/P).
Ogłoszenie
o zamówieniu
zostało
opublikowane
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej S 172/2024 nr 530654-2024 z dnia 4 września 2024
r. Do ww. postępowania o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy
z dnia
11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, dalej
„ustawa Pzp”). Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa
w art. 3 ustawy Pzp.
W dniu 16 września 2024 r. wykonawca Hitachi Rail GTS Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec
dokonania opisu przedmiotu zamówienia poprzez dopuszczenie możliwości zapewnienia
przez wykonawcę sterowania ruchem kolejowym na stacjach: (1) Sobów, (2) Grębów, (3)
Zbydniów, (4) Tarnobrzeg, (5) Ocice, (6) Chmielów, (7) Padew Narodowa, (8) Stalowa Wola
Rozwadów Towarowa przy zastosowaniu urządzeń przekaźnikowych z nakładką
komputerową (zamiennie określanymi przez Zamawiającego w dokumentacji postępowania
również jako „urządzenia przekaźnikowo-komputerowe”) , co stoi w oczywistej sprzeczności
z
postanowieniami rozdziału 5.1 Krajowego Planu Wdrożenia Technicznej Specyfikacji
Interoperacyjności „Sterowanie” Polska z 2024 r. w związku z przepisami rozporządzenia
wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej
spe
cyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii
Europejsk
iej i uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz. Urz. UE L 222 z 08.09.2023,
str. 380).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw.
z
postanowieniami rozdziału 5.1 Kolejowego Planu Wdrożenia Technicznej Specyfikacji
Interoperacyjności „Sterowanie” wraz z załącznikiem do tego Planu w zw. z art. 2 ust. 1 oraz
art. 5 ust. 4 Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023
r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie”
systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz. Urz. UE
L 222 z 08.09.2023, str. 380) oraz w zw. z art. 17a ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r.
o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r., poz. 697 ze zm.) poprzez dopuszczenie m.in.
w
treści pkt 3.7.8.2.1 Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla LOT-ów A, B i C oraz
załączonej do SWZ dokumentacji projektowej możliwości zabudowy na stacjach: (1) Sobów,
(2) Grębów, (3) Zbydniów, (4) Tarnobrzeg, (5) Ocice, (6) Chmielów, (7) Padew Narodowa, (8)
Stalowa Wola Rozwadów Towarowa urządzeń przekaźnikowych z nakładką komputerową,
podczas gdy z treści Kolejowego Planu Wdrożenia Technicznej Specyfikacji
Interoperacyjności „Sterowanie” wraz z załącznikami wynika, iż Zamawiający zobowiązany jest
do wdrożenia na liniach kolejowych, na których znajdują się ww. stacje systemu ERTMS
poziomu 2, co z kolei wymaga zapewnienia komputerowych urządzeń sterowania ruchem.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu
zmianę postanowień dokumentów składających się na Specyfikację Warunków Zamówienia
dla Postępowania, w tym w szczególności pkt 3.7.8.2.1 Programu Funkcjonalno-Użytkowego
dla LOT-
ów A, B i C oraz dokumentacji projektowej poprzez wprowadzenie obowiązku
zapewnienia przez wykonawcę sterowania ruchem kolejowym na stacjach: (1) Sobów, (2)
Grębów, (3) Zbydniów, (4) Tarnobrzeg, (5) Ocice, (6) Chmielów, (7) Padew Narodowa, (8)
Stalowa Wo
la Rozwadów Towarowa wyłącznie za pomocą urządzeń komputerowych.
Zamawiający w dniu 3 października 2024 r. złożył pisemną odpowiedź na odwołanie,
w
której poinformował, że wprowadzi zmianę do opisu przedmiotu zamówienia. Zmiana
polegać będzie na zmianie opisu poprzez wprowadzenie wymagania zapewnienia przez
Wykonawcę sterowania ruchem kolejowym na modernizowanych stacjach: Sobów, Grębów,
Zbydniów, Tarnobrzeg, Ocice, Chmielów, Padew Narodowa, Stalowa Wola Rozwadów
Towarowy, poprzez zastosowanie urządzeń komputerowych.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego przez wykonawcę Alstom Polska Spółka Akcyjna
z
siedzibą w Warszawie.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego przez wykonawcę S. Rail Polska Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie.
Izba stwierdziła brak skuteczności przystąpienia zgłoszonego do postępowania
odwoławczego po stronie Odwołującego przez wykonawcę AZD PRAHA s.r.o. z siedzibą
w
Pradze, Czechy, wobec niedochowania wymagań formalnych związanych z wniesieniem
pisma do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Zgodnie z art. 525 ust. 1 ustawy Pzp
wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od
dnia otrz
ymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu
rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Ust. 2 zdanie pierwsze tego przepisu
wskazuje, że zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby, a jego kopię przesyła się
zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Ponadto zgodnie z § 4 ust. 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu
odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz.
2453), p
isma w postępowaniu odwoławczym w postaci elektronicznej wnoszone przy użyciu
środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z art. 508 ust. 2 ustawy, przekazuje się na
elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu lub na wskazany adres poczty elektronicznej, przy
u
życiu których obsługiwana jest korespondencja Izby, przy czym odwołanie i zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego przekazuje się na elektroniczną skrzynkę
podawczą Urzędu. Wykonawca AZD PRAHA s.r.o. z siedzibą w Pradze, Czechy wniósł pismo
zawierające zgłoszenie przystąpienia wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej, na
adres e-
mail przy użyciu którego obsługiwana jest korespondencja Izby, podczas gdy zgodnie
z ww. p
rzepisem tego rodzaju droga komunikacji nie została dopuszczona w przypadku
odwołania i zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego. Tym samym
zgłoszenie przystąpienia należało uznać za bezskuteczne.
Odwołujący w dniu 3 października 2024 r. złożył pismo, w którym oświadczył, że cofa
odwołanie wniesione w przedmiotowej sprawie i wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp o
dwołujący może cofnąć odwołanie do czasu
zamknięcia rozprawy. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków
prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 1 ustawy Pzp, w myśl którego Izba
umarza postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia
odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437)
, nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu, tj. kwoty 18 000 zł.
P
rzewodnicząca: …………………….………