KIO 3385/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 06.12.2024

Sygn. akt: KIO 3385/24 
 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 

4 października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicząca:      Irmina Pawlik 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez 

udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 4 października 2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 września 2024 r. przez wykonawcę Hitachi Rail GTS 

Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą  w  Warszawie  w postępowaniu 

prowadzonym przez zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą 

w Warszawie 

przy udziale uczestnika po stronie 

odwołującego: 

A. 

wykonawcy Alstom Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie; 

przy udziale uczestnika 

po stronie zamawiającego: 

B.  wykonawcy  S. 

Rail  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą 

w Krakowie 

postanawia: 

1.  umarza 

postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

Hitachi Rail GTS Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą 

w  Warszawie  kwoty  18  000 

zł  00  gr (słownie:  osiemnaście  tysięcy  złotych zero  groszy) 

stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania. 

Na  orzeczenie  -  w  terminie  14  dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca:      …………………….……… 


Sygn. akt: KIO 3385/24 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (dalej 

jako  „Zamawiający”)  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  w trybie  przetargu 

nieograniczonego  na  opracowanie  projektu  wykonawczego  i  wykonanie  robót  budowlanych 

ramach  projektu  „Prace  na  liniach  kolejowych  nr  25,  74,  78  na  odcinku  Stalowa  Wola  -

Tarnobrzeg 

Sandomierz 

Ocice 

Padew” 

(wewnętrzny 

identyfikator: 

9090/IREZA3/15032/03834/24/P). 

Ogłoszenie 

o zamówieniu 

zostało 

opublikowane 

Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej S 172/2024 nr 530654-2024 z dnia 4 września 2024 

r.  Do  ww.  postępowania  o udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy 

z dnia 

11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, dalej 

„ustawa  Pzp”).  Wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  progi  unijne,  o których  mowa 

w art. 3 ustawy Pzp.  

W dniu 16 września 2024 r. wykonawca Hitachi Rail GTS Polska Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec 

dokonania  opisu  przedmiotu  zamówienia  poprzez  dopuszczenie  możliwości  zapewnienia 

przez  wykonawcę  sterowania  ruchem  kolejowym  na  stacjach:  (1)  Sobów,  (2)  Grębów,  (3) 

Zbydniów, (4) Tarnobrzeg, (5) Ocice, (6) Chmielów, (7) Padew Narodowa, (8) Stalowa Wola 

Rozwadów  Towarowa  przy  zastosowaniu  urządzeń  przekaźnikowych  z  nakładką 

komputerową (zamiennie  określanymi  przez  Zamawiającego  w  dokumentacji  postępowania 

również jako „urządzenia przekaźnikowo-komputerowe”) , co stoi w oczywistej sprzeczności 

postanowieniami  rozdziału  5.1  Krajowego  Planu  Wdrożenia  Technicznej  Specyfikacji 

Interoperacyjności  „Sterowanie”  Polska  z  2024  r.  w  związku  z  przepisami  rozporządzenia 

wykonawczego  Komisji  (UE)  2023/1695  z  dnia  10  sierpnia  2023  r.  w  sprawie  technicznej 

spe

cyfikacji  interoperacyjności  w  zakresie  podsystemów  „Sterowanie”  systemu  kolei  w  Unii 

Europejsk

iej i uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz. Urz. UE L 222 z 08.09.2023, 

str. 380).  

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu naruszenie art.  99  ust.  1 i  2  ustawy  Pzp  w  zw. 

postanowieniami  rozdziału  5.1  Kolejowego  Planu  Wdrożenia  Technicznej  Specyfikacji 

Interoperacyjności „Sterowanie” wraz z załącznikiem do tego Planu w zw. z art. 2 ust. 1 oraz 

art. 5 ust. 4 Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 

r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” 

systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylającego rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz. Urz. UE 

L  222  z  08.09.2023,  str.  380)  oraz  w  zw.  z  art.  17a  ust.  1  ustawy  z  dnia  28  marca  2003  r. 

o transporcie  kolejowym  (Dz.  U.  z  2024  r.,  poz.  697  ze  zm.)  poprzez  dopuszczenie  m.in. 


treści  pkt  3.7.8.2.1  Programu  Funkcjonalno-Użytkowego  dla  LOT-ów  A,  B  i  C  oraz 

załączonej do SWZ dokumentacji projektowej możliwości zabudowy na stacjach: (1) Sobów, 

(2) Grębów, (3) Zbydniów, (4) Tarnobrzeg, (5) Ocice, (6) Chmielów, (7) Padew Narodowa, (8) 

Stalowa  Wola  Rozwadów  Towarowa  urządzeń  przekaźnikowych  z  nakładką  komputerową, 

podczas  gdy  z  treści  Kolejowego  Planu  Wdrożenia  Technicznej  Specyfikacji 

Interoperacyjności „Sterowanie” wraz z załącznikami wynika, iż Zamawiający zobowiązany jest 

do  wdrożenia  na  liniach  kolejowych,  na  których  znajdują  się  ww.  stacje  systemu  ERTMS 

poziomu 2, co z kolei wymaga zapewnienia komputerowych urządzeń sterowania ruchem. 

Odwołujący  wniósł  o uwzględnienie odwołania w  całości  i  nakazanie Zamawiającemu 

zmianę postanowień dokumentów składających się na Specyfikację Warunków Zamówienia 

dla Postępowania, w tym w szczególności pkt 3.7.8.2.1 Programu Funkcjonalno-Użytkowego 

dla  LOT-

ów  A,  B  i  C  oraz  dokumentacji  projektowej  poprzez  wprowadzenie  obowiązku 

zapewnienia  przez  wykonawcę  sterowania  ruchem  kolejowym  na  stacjach:  (1)  Sobów,  (2) 

Grębów,  (3)  Zbydniów,  (4)  Tarnobrzeg,  (5)  Ocice,  (6)  Chmielów,  (7)  Padew  Narodowa,  (8) 

Stalowa Wo

la Rozwadów Towarowa wyłącznie za pomocą urządzeń komputerowych.  

Zamawiający  w  dniu  3  października  2024  r.  złożył  pisemną odpowiedź  na odwołanie, 

której  poinformował,  że  wprowadzi  zmianę  do  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Zmiana 

polegać  będzie  na  zmianie  opisu  poprzez  wprowadzenie  wymagania  zapewnienia  przez 

Wykonawcę sterowania ruchem kolejowym na modernizowanych stacjach: Sobów, Grębów, 

Zbydniów,  Tarnobrzeg,  Ocice,  Chmielów,  Padew  Narodowa,  Stalowa  Wola  Rozwadów 

Towarowy, poprzez zastosowanie urządzeń komputerowych.   

Izba  stwierdziła  skuteczność  przystąpienia  zgłoszonego  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  przez  wykonawcę  Alstom  Polska  Spółka  Akcyjna 

siedzibą w Warszawie. 

Izba  stwierdziła  skuteczność  przystąpienia  zgłoszonego  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przez  wykonawcę  S.  Rail  Polska  Spółka 

ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie. 

Izba  stwierdziła  brak  skuteczności  przystąpienia  zgłoszonego  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Odwołującego  przez  wykonawcę  AZD  PRAHA  s.r.o.  z  siedzibą 

Pradze,  Czechy,  wobec  niedochowania  wymagań  formalnych  związanych  z  wniesieniem 

pisma  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej.  Zgodnie  z  art.  525  ust.  1  ustawy  Pzp 

wykonawca może zgłosić przystąpienie do postępowania odwoławczego w terminie 3 dni od 

dnia otrz

ymania kopii odwołania, wskazując stronę, do której przystępuje, i interes w uzyskaniu 

rozstrzygnięcia na korzyść strony, do której przystępuje. Ust. 2 zdanie pierwsze tego przepisu 

wskazuje, że zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby, a jego kopię przesyła się 


zamawiającemu  oraz  wykonawcy  wnoszącemu  odwołanie.  Ponadto  zgodnie  z  § 4  ust.  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie  postępowania  przy  rozpoznawaniu 

odwołań  przez  Krajową Izbę Odwoławczą z  dnia  30  grudnia 2020 r.  (Dz.  U.  z  2020 r.  poz. 

2453), p

isma w postępowaniu odwoławczym w postaci elektronicznej wnoszone przy użyciu 

środków  komunikacji  elektronicznej,  zgodnie  z art.  508  ust.  2 ustawy,  przekazuje  się  na 

elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu lub na wskazany adres poczty elektronicznej, przy 

u

życiu  których  obsługiwana  jest  korespondencja  Izby,  przy  czym  odwołanie  i  zgłoszenie 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  przekazuje  się  na  elektroniczną  skrzynkę 

podawczą Urzędu. Wykonawca AZD PRAHA s.r.o. z siedzibą w Pradze, Czechy wniósł pismo 

zawierające zgłoszenie przystąpienia wyłącznie za pośrednictwem poczty elektronicznej, na 

adres e-

mail przy użyciu którego obsługiwana jest korespondencja Izby, podczas gdy zgodnie 

z  ww.  p

rzepisem  tego  rodzaju  droga  komunikacji  nie  została  dopuszczona  w  przypadku 

odwołania  i zgłoszenia  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego.  Tym  samym 

zgłoszenie przystąpienia należało uznać za bezskuteczne.  

Odwołujący w dniu 3 października 2024 r. złożył pismo, w którym oświadczył, że cofa 

odwołanie  wniesione  w  przedmiotowej  sprawie  i  wnosi  o  umorzenie  postępowania 

odwoławczego. 

Zgodnie  z art.  520  ust.  1  ustawy  Pzp  o

dwołujący  może  cofnąć  odwołanie  do  czasu 

zamknięcia rozprawy. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków 

prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesienie odwołania do Izby.  

Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania  odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  1  ustawy  Pzp,  w  myśl  którego  Izba 

umarza  postępowanie  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku  cofnięcia 

odwołania.  

O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575 

ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437)

,  nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu, tj. kwoty 18 000 zł. 

P

rzewodnicząca:      …………………….………