Sygn. akt: KIO 3387/24
POSTANOWIENIE
Warszawa dnia 14
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Krzysztof Sroczyński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 14 października 2024 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. przez Odwołującego – wykonawcę W. W. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą W. W. Bud-Brothers w Kosowie Lackim
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gmina Radzymin
przy udziale:
A. wykonawcy
Ł. S., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Energo-Line Ł. S. w
Mińsku Mazowieckim zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
O
dwołującego
B. wykonawcy E. K.-S.
, prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą ELES-BUD E. K.-S. w
Kobyłce zgłaszającej przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
1. Um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego wykonawcy W. W. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W. W.
Bud-Brothers w Kosowie Lackim kwoty 10 000
zł (dziesięć tysięcy złotych) stanowiącej
uiszczony wpis od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu Zamówień
Publicznych.
Przewodniczący :
………………………………
Sygn. akt: KIO 3387/24
U z a s a d n i e n i e
Gmina Radzymin (
dalej: „Zamawiający”) prowadzi w trybie podstawowym postępowanie
o udzielenie
zamówienia publicznego pn.: „Poprawa efektywności energetycznej oświetlenia
w Gminie Radzymin
” (Numer referencyjny: ZP.271.1.27.2024)” (dalej „postępowanie”).
Postępowanie to prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej: „Pzp” lub
„ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 26 lipca 2024 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 2024/BZP 00431795/01.
W dniu 16
września 2024 r. wykonawca W. W. prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą W. W. Bud-Brothers w Kosowie Lackim (dalej: „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie wobec niezgodnej z ustawą Pzp czynności badania i oceny ofert poprzez:
odrzucenie oferty Odwołującego pomimo braku podstaw ku temu;
2. zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy E. K.-S.
, prowadzącej działalność gospodarczą pod
firmą ELES-BUD E. K.-S. w Kobyłce – dalej „Eles-Bud” pomimo istnienia przesłanek ku temu;
niezgodnej z ustawą Pzp czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Wykonawcy Eles-Bud.
W zakresie
zaskarżonych czynności Zamawiającego Odwołujący zarzucał naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez
niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na rzekome niewykazanie deklaracji
zgodności proponowanych do zabudowy opraw oświetleniowych poprzez spełnienie
parametrów określonych przez zamawiającego odnośnie do utrzymania strumienia świetlnego
w czasie 98% (zgodnie z IES LM-80- TM-
21) podczas gdy oferta odwołującego spełnia ww.
kryterium, a ponadto poprzez:
2) wadliwe odrzucenie oferty przez Zamawiającego bez uwzględnienia tego, że Odwołujący
wykonał wezwanie Zamawiającego z 12 sierpnia 2024 r., przy piśmie z 13 sierpnia 2024 r. zaś
Zamawiający odrzucił ofertę autora odwołania bez odniesienia się do uzupełnienia ww. braku
formalnego;
3) pominięcie w ocenie oferty Odwołującego przedłożonych wraz z ofertą certyfikatów Schreder
oraz wyciągnięcie z przedłożonych dokumentów nieuprawnionych wniosków odnośnie
spełniania przez Odwołującego kryterium zgodności proponowanych do zabudowy opraw
oświetleniowych poprzez spełnienia parametrów określonych przez zamawiającego odnośnie
utrzymania strumienia świetlnego w czasie 98% (zgodnie z IES LM-80- TM-21)
jak i certyfikatów ENEC, ENEC+, ZD4i oraz deklaracji zgodności proponowanych do
zabudowy opraw oświetleniowych. Z przedłożonych wraz z ofertą Odwołującego specyfikacji
certyfikowanego produktu oświetlenia wynika, że na podstawie przeprowadzonych uprzednio
względem tego produktu badań spełnia on wskazane przez zamawiającego kryteria;
4) art. 239 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez dokonanie wadliwego wyboru oferty Eles-Bud
jako oferty najkorzystniejszej pomimo, iż oferta ta nie była najkorzystniejsza,
gdyż to prawidłowo zbadana i oceniona oferta Odwołującego winna zostać uznana
za
najkorzystniejszą, w szczególności bowiem prawidłowe badanie i ocena oferty
Odwołującego winny prowadzić do przyznania jego ofercie kryterium większej liczby punktów
odnośnie oceny certyfikatów ENEC, ENEC+, ZD4i oraz deklaracji zgodności proponowanych
do zabudowy opraw oświetleniowych poprzez spełnienia parametrów określonych przez
zamawiającego odnośnie utrzymania strumienia w czasie 98% (zgodnie z IES LM-80- TM-21).
Wskazać należy, że Zamawiający w nieuprawiony sposób dokonał rozszerzenia wymogu
odnoszącego się do utrzymania strumienia świetlnego w czasie na etapie oceny oferty.
W załączniku do OPZ wymóg dla oprawy parkowej wskazano w następujący sposób:
utrzymania strumienia świetlnego w czasie 98% (zgodnie z IES LM-80- TM- 21).
Natomiast już po złożeniu oferty w trakcie ich badania, Zamawiający dokonał
nieuprawnionego rozszerzenia wymogu dla opraw parkowych i wskazał w uzasadnieniu
odrzucenia oferty, iż wymagał cyt.: „utrzymania strumienia świetlnego po 100 000h na
poziomie 98%”. Zamawiający wskazał utrzymanie strumienia świetlnego w czasie: 90% po
100 000h wyłącznie dla oprawy drogowej, natomiast nigdzie w dokumentacji Zamawiającego
oraz wyjaśnieniach dla opraw parkowych nie wskazano 100 000h. Czas ten również nie
wynika z przywołanych norm IES LM-80 – TM-21, dlatego nie można traktować go jako
wynikającego domyślnie z innych dokumentów. Na podstawie udostępnionych przez
Zamawiającego dokumentów odwołujący zaoferował oprawę parkową TOPIA, która spełnia
wymóg utrzymania strumienia świetlnego w czasie: 98% (zgodnie z IES LM-80 – TM-21).
Zamawiający dokonał również własnej interpretacji, według niejasnych kryteriów charakteru
(przeznaczenia) zaoferowanej oprawy TOPIA i określił ją jako oprawę drogową. Tymczasem
oświadczenie producenta Schreder jasno wskazuje, że oprawa ma charakter parkowy.
5) Art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Eles-
Bud pomimo że oferta
Eles-
Bud nie spełniała warunków zamówienia. W szczególności Zamawiający nie ustalił czy
oferowane przez wykonawcę Eles-bud oprawy oświetleniowe posiadają ważne certyfikaty
ENEC, ENEC+, ZD4i.
6) Art. 253 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
– przez brak precyzyjnego wskazania powodów odrzucenia
oferty Odwołującego oraz ich uzasadnienia faktycznego i prawnego
W
konsekwencji Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty Eles-Bud,
unieważnienie czynności w postaci odrzucenia oferty Odwołującego,
ponowienia czynności badania i oceny ofert,
powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i dokonanie wyboru oferty
Odwołującego.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca
E. K.-S.
, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą ELES-BUD E. K.-S. w Kobyłce.
W dniu
10 października 2024 r. Zamawiający przesłał do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo w którym oświadczył że uwzględnia w całości zarzuty zawarte w odwołaniu.
W dniu
11 października 2024 r. wykonawca E. K.-S., prowadząca działalność gospodarczą
pod firmą ELES-BUD E. K.-S. w Kobyłce złożył oświadczenie, że nie zgłasza sprzeciwu co do
uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu.
Wobec powyższych ustaleń, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki
do wydania postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 2
ustawy Pzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 ustawy
Pzp w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych
kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący :
……………………………