KIO 3392/24 WYROK Warszawa, dnia 2 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 03.12.2024

Sygn. akt: KIO 3392/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 2 

października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -    w składzie: 

Przewodniczący: 

Ryszard Tetzlaff 

                                                               Protokolant:         Oskar Oksiński  

po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

w dniu 14 września 2024 r. przez wykonawcę:

M. L. 

prowadzący działalność gospodarczą 

pod firmą M.L. M. L., ul. Okrężna 5, 64-2012 Siedlec   w postępowaniu prowadzonym przez 

Gmina Siedlec, ul. Zbąszyńska 17,  64-212 Siedlec 

uczestnik po stronie zamawiającego – BikeUniverse Sp. z o.o. w Myślenicach, ul. Zdrojowa 

160A, 32-

400 Myślenice  

orzeka:  

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: Gmina Siedlec, ul. Zbąszyńska 17,  

64-212  Siedlec 

unieważnienie  czynności  z  10  września  2024  r.  odrzucenia  w  części  II 

oferty 

Odwołującego: M. L. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą M.L. M. L., 

ul. Okrężna 5,  64-2012 Siedlec, jak i nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego 

badania i oceny ofert w części II z uwzględnieniem oferty Odwołującego.   

2.  k

osztami  postępowania  obciąża  Gminę  Siedlec,  ul.  Zbąszyńska  17,    64-212  Siedlec  i  

.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: 

dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  wniesioną  przez  wykonawcę  M.  L.  prowadzący 

działalność  gospodarczą  pod  firmą  M.L.  M.  L.,  ul.  Okrężna  5,    64-2012  Siedlec  tytułem 

uiszczonego

  wpisu,  jak  i  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 


groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika; 

zasądza  od  Gminy  Siedlec,  ul.  Zbąszyńska  17,    64-212  Siedlec  na  rzecz  M.  L. 

prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  M.L.  M.  L.,  ul.  Okrężna  5,        64-2012 

Siedlec 

kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego w  Warszawie - 

Sądu Zamówień Publicznych.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 3392/24 

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie 

podstawowym bez negocjacji pn.: 

„Budowa infrastruktury sportowej na terenie gminy Siedlec 

cz.II: Budowa toru rowerowego pumptruck, skateparku 

z oświetleniem, stref sprawnościowych 

i  zabawowych”,  znak  postępowania  GKOŚ.  7013.47.14.2024,  opublikowane  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych w dniu 28.06.2024 r. pod nr 2024/BZP 00387460 przez:  Gminę Siedlec, 

ul.  Zbąszyńska  17,  64-212  Siedlec  zwany  dalej:  „Zamawiającym”.  Do  ww.  postępowania                       
o udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - 

Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwana dalej: „ustawy Pzp” albo 

„PZP” albo „Pzp”

W  dniu  10.09.2024  r. 

(poprzez  Platformę  e-Zamówienia)  Zamawiający  poinformował                 

o odrzuceniu oferty w cz. II na podstawie art. 226 ust.1 pkt 2 pkt b Pzp M. L. 

prowadzącego 

działalność gospodarczą pod firmą M.L. M. L., ul. Okrężna 5,   64-2012 Siedlec zwane dalej: 

„M.L.  M.  L.”  albo  „Odwołującym”.  Stwierdził:  „(…)  Zamawiający  pismem  nr 

GKOŚ.7013.47.14.2024  z  dnia  04.09.2024  r.,  zgodnie  z  oceną  ofert,  w  której  Pana  oferta 

zdobyła  najwyższą  ilość  punktów,  wezwał  Pana  do  złożenie  podmiotowych  środków 

dowodowych dotyczących powyższego zadania, w terminie 5 dni od otrzymania pisma. 

W dniu 09.09.2024 r. na powyższe wezwanie, złożył Pan podmiotowe środki dowodowe, 

które potwierdzać miały spełnianie warunków udziału w postepowaniu oraz potwierdzać brak 

podstaw do wykluczenia, które to warunki zostały określone w specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia. Jednym z warunków udziału w postępowaniu dotyczącym zdolności technicznej 

lub  zawodowej  było  cyt.  „w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,                       

a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał jedno zadanie, 

które odpowiadają swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia, tj. polegające na kształtowaniu 

terenów  sportowych,  rekreacyjnych  itp.  (np.  skateparki,  boiska  sportowe,  place  zabaw  itp.)                   

o wartości minimum łącznie: brutto 200.000,00 zł”. 

W złożonych przez Pana dokumentach na potwierdzenie powyższego warunku złożył 

Pan „Wykaz robót budowlanych”, w którym wskazał jedno zadanie tj. „Rozwój ogólnodostępnej 

infrastruktury  turystycznej  i  rekreacyjnej  w  miejscowości  Siedlec  poprzez  utwardzenie 

po

wierzchni gruntu”, dołączając List referencyjny, potwierdzający wykonanie tego zadania. 

Zadanie,  które  Pan  wymienił  w  „Wykazie  robót  budowlanych”  realizowane było przez 

Gminę  Siedlec  i  obejmowało  wykonanie  utwardzenia  powierzchni  gruntu  przygotowane  pod 


budowę  skateparku  a  nie  wykonanie  skateparku  jako  całości,  tym  samym  nie  spełnił  Pan 

jednego z warunków udziału w postępowaniu. (…)”

Dnia 16.09.2024 r. 

(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane podpisem 

cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP) odwołanie względem 

czynności z 10.09.2024 r. odnośnie części II złożył M.L. M. L.. Zarzucił naruszenie: 

1)  art. 226 ust. 1 pkt 2 

lit. b ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty z uwagi na niespełnienie 

przez  Odwołującego  warunków  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  w  omawianym  stanie 

faktycznym  nie  zaistniały  podstawy  do  odrzucenia  oferty,  a  Odwołujący  spełnia  wszystkie 

warunki udziału w postępowaniu i jego oferta nie podlegała odrzuceniu; 

2)  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Wykonawcy  do  złożenia, 

poprawienia  lub  uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego  -  Wykazu  Robót 

Budowlanych(z  uwagi  na  negowanie  przez  Zamawiającego  prawidłowości  złożonego 

załącznika  nr  4  do  SWZ),  podczas  gdy  Zamawiający  ma  taki  obowiązek  w  przypadku 

kwestionowania  dokumentu  złożonego  na  wezwanie,  względnie  naruszenie  art.  128  ust.4 

ustawy Pzp tj. zaniechanie wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie Wykazu 

Robót  Budowlanych  przedłożonego  przez  tego  Wykonawcę,  na  potwierdzenie  spełniania 

warunku udziału w postępowaniu. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu: 

1) unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego z 10.09.2024 r.; 

2) powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz wybór oferty Odwołującego jako oferty naj 

korzystniejszej, 

3) ewentualnie, powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz wezwanie Odwołującego do 

uzupełnienia  lub  poprawienia  podmiotowego  środka  dowodowego  -  Wykazu  Robót 

Budowlanych, celem potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu określonego 

w Ro

zdziale 17 SWZ, względnie także wezwania Odwołującego na podstawie art. 128 ust. 4 

ustawy  Pzp  do  wyjaśnienia  przedłożonych  przez  tego  Wykonawcę  podmiotowych  środków 

dowodowych celem potwierdzenia spełniania warunku udziału w postępowaniu, 

4)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów reprezentacji wg przedstawionej na rozprawie fakturze, 

5)  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  wskazanych  w  uzasadnieniu 

odwołania. 

W  dniu  28.06.2024  r.  zostało  opublikowane  ogłoszenie  o  zamówieniu  dotyczące 

przedmiotowego  zamówienia.  Przedmiotem  zamówienia  jest  Budowa  infrastruktury 

sportowej  na  terenie  gminy  Siedlec  cz.  II  tj.  Budowa  toru  rowerowego  pumptrack, 

skateparku  z  oświetleniem,  stref  sprawnościowych  i  zabawowych.  Zakres  zamówienia 

obejmuje:  pumptrack:  roboty  przygotowawcze  i  ziemne,  podbudowa,  nawierzchnia,  obiekty 


małej  architektury  i  oświetlenie;  skatepark  z  oświetleniem,  flowpark  do  streepworkoutu,  plac 

sprawnościowy,  plac  zabaw,  plac  trampolin,  strefa  relaksu,  stojak  do  rowerów  i  altana 

ogrodowa. 

W postępowaniu dla tej części złożono 3 oferty, z których oferta Odwołującego została 

oceniona  najwyżej.  Oferta  Odwołującego  obejmuje  najkorzystniejsze  warunki  realizacji 

zamówienia, jej treść pozostaje zgodna z warunkami zamówienia i nie podlega odrzuceniu. 

Dnia  04.09.2024r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  podmiotowych 

środków  dowodowych.  Odwołujący  na  ww.  wezwanie  złożył  podmiotowy  środek  dowodowy- 

Wykaz  Robót  Budowlanych  (zał.  nr  4  do  SWZ).  Pismem  z  dnia  10.09.2024r.  Zamawiający 

poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty z uwagi na niespełnienie warunku udziału 

w postępowaniu określonego w Rozdziale 17 SWZ. Z uzasadnienia wynika, że Zamawiający 

kwestionuje wykaz robót wskazany przez Odwołującego. 

W  pierwszym  rzędzie  podkreślić  należy,  że  Zamawiający  ma  prawo  sformułowania 

warunków udziału w postępowaniu. Wynika to wprost z przepisu art. 57 pkt 2 ustawy Pzp, który 

stanowi, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki 

udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez zamawiającego. Zamawiający w tym 

przypadku określił warunki dot. zdolności technicznej lub zawodowej. 

Zgodnie  z  zapisami  rozdziału  17  SWZ  o  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się 

wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej 

i zawodowej tj. (Część II): „w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert,               

a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał jedno zadanie, 

które odpowiadają swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia, tj. polegające na kształtowaniu 

terenów  sportowych,  rekreacyjnych  itp.  (np.  skateparki,  boiska  sportowe,  płace  zabaw  itp.)                           

o wartości minimum łącznie: brutto 200.000,00 zł,”. 

W  dalszej  części  SWZ  tj.  w  Rozdziale  18  Informacjach  o  podmiotowych  środkach 

dowodowych  wskazano: 

„W  celu  potwierdzenia  spełniania  warunku,  o  którym  mowa                        

w Rozdziale 17 pkt 1 ust. 1 swz, Wykonawca 

złoży: 

wykaz 

robót 

budowlanych 

wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, 

a  jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich 

rodzaju,  wartości,  daty,  miejsca  wykonania  i  podmiotów,  na  rzecz  których  roboty  te  zostały 

wykonane,  (załącznik  nr  4  do  swz),  z  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  roboty 

budowlane zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty budowlane 

zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne 

dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, 

a  jeżeli  Wykonawca  z  przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych 

dokumentów - inne odpowiednie dokumenty”. 


Zauważył,  iż  na  wezwanie  Zamawiającego  Odwołujący  złożył  podmiotowy  środek 

dowodowy, w którym wskazał robotę pn.: „Rozwój ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej 

i rekreacyjnej w miejscowości Siedlec poprzez utwardzenie powierzchni gruntu”. Zadanie to 

zostało  w  całości  wykonane  przez  Odwołującego,  o  czym  Zamawiający  miał  pełną  wiedzą, 

bowiem realizowane było również dla tego samego Zamawiającego. Koniecznym jest w tym 

miejscu wyjaśnienie specyfiki całego zamówienia, które wykazał Odwołujący w wykazie robót. 

W  ramach  realizacji  ww.  zamówienia  (na  które  powołał  się  Odwołujący)  było  wykonanie 

pierwszej  części  inwestycji,  na  której  obecnie  montowane  jest  oświetlanie  i  urządzenia 

skateparku. 

Należy  podkreślić,  iż  zamówienie  które  wskazał  Odwołujący  w  wykazie  robót 

budowlanych polegało na utwardzeniu gruntu o wymiarach 20x30m. Zakres prac obejmował 

m.in.: 

- roboty ziemne, 

- prace brukarskie, 

- zbrojenie konstrukcji żelbetowych, 

- wykonanie posadzki, 

- uporządkowanie terenu po zakończeniu prac. 

Dowód:  SWZ  postępowania  pn.  „Rozwój  ogólnodostępnej  infrastruktury  turystycznej              

i rekreacyjnej w miejscowości Siedlec poprzez utwardzenie powierzchni gruntu 

Tym samym w ramach przedsięwzięcia, na które powołał się Odwołujący, było właśnie 

przygotowaniu  gruntu  pod  montaż  urządzeń  skateparku,  z  czego  Zamawiający  zdaje  sobie 

doskonale sprawę, bowiem jest to 1 zamówienie realizowane na tym samym terenie dla tego 

s

amego  Zamawiającego.  Prace  wykonywane  obecnie  w  skateparku  polegają  jedynie  na 

umieszczeniu  urządzeń,  co  oznacza,  że  grunt  musiał  zostać  wcześniej  specjalnie 

przygotowany  do  takiego  posadowienia  tj.  został  ukształtowany  przez  Odwołującego                      

w ramach wcześniejszego zadania. Potwierdzają to dokumenty dołączone do postępowania 

m.in. w kosztorysie ślepym na str. 2 wskazano zestawy urządzeń do umieszczenia, czy też                

w  opisie  technicznym  do  zgłoszenia  wskazano  zakres  robót,  z  których wynika,  że  zestawy 

mają być postawione na wykonanych już płycie betonowej czy też przygotowanych wcześniej 

powierzchniach. 

Dowód: Kosztorys ślepy, opis techniczny do zgłoszenia 

Na marginesie zauważył, że zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy Pzp „2. Wykonawca nie 

jest  zobowiązany  do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych,  które  zamawiający 

posiada, jeżeli wykonawca wskaże te środki oraz potwierdzi ich prawidłowość i aktualność.”

Przywołał wyroku KIO z 08.04.2022 r., sygn. akt: KIO 777/22. 

Mimo  treści  ww.  przepisu  Odwołujący  w  niniejszym  postępowaniu  zdecydował  się 

złożyć podmiotowy środek dowodowy. Nie zmienia to jednak faktu, że Zamawiający miał pełną 


wiedzę dotyczącą zakresu prac w zadaniu wskazanym przez Odwołującego i nie miał podstaw 

do kwestionowania spełnienia warunku w postępowaniu. Całkowicie niezasadnym jest obecne 

twierdzenie  Zamawiającego,  iż  Odwołujący  nie  spełnił  warunku  skoro  poprzednie 

po

stępowanie  miało  właśnie  na  celu  dalsze  zamocowanie  urządzeń  na  wcześniej 

przygotowanym terenie. Tym samym twierdzenie, iż wykaz jest nieprawidłowy jest całkowicie 

niezasadne. 

Odwołujący nie może zgodzić się z odrzuceniem jego oferty. W piśmie Zamawiający 

wskazał bowiem: „Zadanie, które Pan wymienił w „Wykazie robót budowlanych” realizowane 

było  przez  Gminę  Siedlec  i  obejmowało  wykonanie  utwardzenia  powierzchni  gruntu 

przygotowane  pod  budowę  skateparku,  a  nie  wykonanie  skateparku  jako  całości,  tym 

samym nie spełnił Pan jednego z warunków udziału w postępowaniu.” 

Zamawiający stwierdzeniem tym popada w wewnętrzną sprzeczność, z jednej strony 

bowiem  twierdzi,  że  zadanie  wymienione  przez  Odwołującego  „obejmowało  wykonanie 

utwardzenia  powierzchni  gruntu  przygotowane  pod  budowę  skateparku”  (czyli  de  facto 

przyznaje,  że  obejmowało  kształtowanie  powierzchni  gruntu  pod  skatepark!)  z  drugiej  zaś 

strony go nie akceptuje. Wskazuje jednocześnie, że warunek udziału w postępowaniu dotyczył 

wykonania skateparku jako całości. 

Zamawiający  jest  jednak  w  błędzie,  bowiem  nie  sformułował  takiego  warunku 

(wykonania  skateparku  jako  całości),  lecz  warunek  ten  polegał  na  wykonaniu  prac 

polegających na kształtowaniu terenów sportowych, rekreacyjnych itp. (np. skateparki, 

boiska  sportowe,  place  zabaw  itp.). 

Tym  samym  Zamawiający  nie ma  racji  twierdząc  na 

obecnym etapie, że wymagał wykonania skateparku jako całości., bowiem w żadnym miejscu 

SWZu nie sformułował takiego warunku. 

Zgodnie  ze  Słownikiem  języka  polskiego  słowo  kształtować  oznacza  „nadawać 

określony kształt rzeczom materialnym.” Zadanie wymienione w Wykazie Robót polegało 

właśnie na kształtowaniu specyficznego terenu pod skatepark. Nie ma wątpliwości także, iż 

teren  ten  był  terenem  sportowym,  rekreacyjnym  itd.  bowiem  zadanie  na  które  powołał  się 

Odwołujący dotyczyło powierzchni gruntu pod grunty sportowe, rekreacyjne. Należy wskazać, 

że  sam  sposób  wykonania  zadania  wymagał  zastosowania  szczególnej  technologii,  aby 

umożliwić  dalszą  realizację  zadań  dotyczących  infrastruktury  rekreacyjnej  na  tym  terenie,                     

z czego Zamawiający doskonale zdawał sobie sprawę. 

Jedynie pobocznie należy wskazać, że sam teren (ukształtowany przez Odwołującego 

w  ramach  zadania 

Rozwój  ogólnodostępnej  infrastruktury  turystycznej  i  rekreacyjnej                           

w  miejscowości  Siedlec  poprzez  utwardzenie  powierzchni  gruntu)  już  obecnie  jest 

wykorzystywany  przez  Zamawiającego,  bowiem  odbywają  się  na  nim  różnego  rodzaju 

aktywności sportowe i rekreacyjne. Jako przykład Odwołujący wskazuje np.: 


1) „Święto Smaków” organizowane przez Wójta Gminy Siedlec w sierpniu 2023r 

2) Piknik Rodzinny organizowany przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej z Siedlca pod 

patronatem Wójta Gminy Siedlec mający miejsce w maju br. 

3) Festyn z okazji zakończenie sezonu piłkarskiego klubu „Gwiazda Siedlec” pod patronatem 

Wójta Gminy Siedlec oraz Powiatu Wolsztyńskiego w lipcu br. 

Dowód: Zdjęcia i informacje o wydarzeniach rekreacyjnych/sportowych odbywających 

się na terenie realizacji zadania 

Nie ulega wątpliwości, że grunt nie tylko był wykonany (ukształtowany) specjalnie jako 

teren dla zadań rekreacyjnych i sportowych, ale również jest w ten sposób wykorzystywany.  

Z  tego  względu  w  opinii  Odwołującego  wykazane  zadanie  w  pełni  wykazywało  spełnienie 

warunku udziału w postępowaniu. 

Ponownie  podkreślił,  że  Zamawiający  sformułował  inne  warunki  udziału                               

w  postępowaniu  niż  wskazał  w  podstawie  odrzucenia  oferty.  Zapisy  te  powinny  być 

skorelowane  ze  sobą,  natomiast  Zamawiający  na  etapie  odrzucenia  oferty  informuje 

Wykonawcę, że wymagał „wykonania skateparku jako całości”. Takie działanie jest całkowicie 

niedopuszczalne. 

Na marginesie wskazał, że gdyby Zamawiający wymagał wybudowania konkretnego 

obiektu sportowego 

powinien w inny sposób zredagować warunek udziału w postępowaniu. 

Podkreślić należy, że Zamawiający miał tę wiedzę, bowiem w tym samym postępowaniu dla 

części I zadania wymagał przedstawienia wykazu robót, polegającego na wykazaniu Jednej 

roboty  budowlane

j”  (wybudowaniu obiektu  sportowego kubaturowego). Odwołujący posiada 

duże  doświadczenie  i  na  tę  okoliczność  przedstawił  wykonanie  odpowiedniej  roboty 

budowlanej 

Budowę  Sali  gimnastycznej),  która  została  zaakceptowana  przez 

Zamawiającego. Gdyby Zamawiający zawarł również w niniejszej części zapis, iż Wykonawcy 

mają wykazać „budowę/rozbudowę” całego obiektu Odwołujący również złożyłby taki wykaz. 

Warunek został ukształtowany jednak zupełnie inaczej - miał on na celu wykazanie jednego 

zadania p

olegającego na kształtowaniu terenów sportowych, rekreacyjnych itp. nie zaś Jedną 

robotę  budowlaną”  polegającą  na  wybudowaniu/  przebudowaniu  konkretnego  obiektu.  Tym 

samym  przy  tak  sformułowanym  warunku  przedłożony  wykaz  jest  prawidłowy  i  w  pełni 

spełniający  wszelkie  wymagania  określone  w  SWZ.  Warunek  został  zapisany  w  sposób 

precyzyjny i jasny, w pełni zrozumiały dla Wykonawców składających oferty. Należy bowiem 

podkreślić, iż nie kwestionowali oni zapisów SWZ w tym zakresie, nie zadawano również pytań 

maj

ących na celu jego doprecyzowanie. Zamawiający jako podmiot profesjonalny ukształtował 

warunki udziału w postępowaniu w sposób zgodny z zasadami, przy czym podnieść należy, 

że  nie  było  to  ukształtowanie  nieprzemyślane  czy  automatyczne,  bowiem  w  inny  sposób 

określił  warunki  dla  części  I  jak  i  dla  części  II.  Powyższe  oznacza,  że  Zamawiający  przed 


określeniem warunku dokonał analizy i uznał, że dla części II postępowania zasadnym będzie 

ukształtowanie warunku w taki sposób jaki zostało to zapisane. Staranność redakcji warunku 

obciąża bowiem Zamawiającego. Przerzucanie na wykonawców, na tym etapie, kwestii innej 

interpretacji warunku jest niedopuszczalne. Należy bowiem mieć na względzie zasadę in dubio 

pro reo

. Nie ma wątpliwości, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów i Krajowej Izby 

Odwoławczej,  wszelkie  wątpliwości  na  gruncie  dokumentacji  postępowania  interpretowane 

powinny być na korzyść wykonawcy. 

Przywołał wyrok Sądu Najwyższego, z 04.07.2019 r., sygn. akt: IV CSK 363/18, wyrok 

Sądu  Okręgowego  w  Szczecinie  z  07.03.2017  r.,  sygn.  akt:  VIII  Ga  102/18,  wyrok  Sądu 

Okręgowego  w  Bydgoszczy  z  10.05.2017  r.,  sygn.  akt:  VIII  Ga  43/17,  czy  też  wyrok  KIO                         

z 03.07.2023 r, sygn. akt: KIO 1730/23. 

Tym samym w opinii Odwołującego nie ma najmniejszych wątpliwości, iż jego oferta 

nie powinna podlegać odrzuceniu, a działanie Zamawiającego było sprzeczne z przepisami              

a także utartą wykładnią przepisów. 

Należy  zauważyć,  iż  nawet  jeżeli  Zamawiający  kwestionowałby  ww.  okoliczności  tj. 

fakt,  iż  wskazane  przez  Odwołującego  w  wykazie  zamówienie  spełnia  warunek  udziału                    

w postępowaniu to w takiej sytuacji zobligowany był do wezwania Wykonawcy do poprawienia 

wykazu bądź do złożenia wyjaśnień. Podkreślił, że nie jest to uprawnienie Zamawiającego lecz 

jego obowiązek. 

M.  Stachowiak  [w:]  W.  Dzierżanowski,  Ł.  Jaźwiński,  J.  Jerzykowski,  M.  Kittel,  M. 

Stachowiak, 

Prawo zamówień publicznych. Komentarz, W-wa 2021 wskazuje:  „W określonych 

okolicznościach  zamawiający  zobowiązany  jest  do  wezwania  wykonawcy  do  uzupełnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  i  oświadczeń.  Pojęcie 

uzupełnienia należy rozumieć szeroko - nie tylko zgodnie z definicją słownikową jako stanie 

się  dopełnieniem  czegoś,  uczynienie  kompletnym  przez  dodanie  tego,  czego  brakuje.                          

W wyniku 

zastosowania omawianej instytucji wykonawca może złożyć dokument brakujący, 

uzupełnić informacje lub poprawić dokument. Celem instytucji uzupełnienia dokumentów jest 

stworzenie  możliwości  usunięcia  braków  lub  uchybień  w  złożonych  na  wezwanie 

zamawiającego  oświadczeniach  i  dokumentach,  tak  aby  wykonawca  faktycznie  zdolny  do 

wykonania zamówienia nie był eliminowany z postępowania jedynie ze względów formalnych, 

nie zaś merytorycznych.” 

Wynika to bezpośrednio z treści art. 128 Ustawy pzp: 

„1. Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych 

środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu lub 

są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio  do 

ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chyba że: 


1)  wniosek  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  albo  oferta  wykonawcy  podlegają 

odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub 

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

2. Wykonawca składa podmiotowe środki dowodowe na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, 

aktualne na dzień ich złożenia. 

3. Złożenie, uzupełnienie lub poprawienie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub 

podmiotowych  środków  dowodowych  nie  może  służyć  potwierdzeniu  spełniania  kryteriów 

selekcji. 

4.  Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  oświadczenia,              

o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  złożonych  podmiotowych  środków  dowodowych  lub 

innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu.(...)” 

Ustawa nakazuje tym samym wezwanie Wykonawcy nawet w sytuacji, kiedy nie złożył 

on podmiotowego środka dowodowego. Zamawiający natomiast potraktował Wykonawcę w 

sposób  jeszcze  bardziej  rygorystyczny  tj.  zupełnie  pominął  swój  obowiązek  i  nie  tylko  nie 

wezwa

ł Wykonawcy, ale od razu odrzucił jego ofertę. Takie działanie jest całkowicie sprzeczne 

z procedurą prowadzenia zamówień publicznych. 

M.in.  A.  Gawrońska-Baran  [w:]  E.  Wiktorowska,  A.  Wiktorowski,  P.  Wójcik,  A. 

Gawrońska-  Baran,  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz  aktualizowany,  LEX/el.  2024 

wskazuje w komentarzu: 

„W odniesieniu do ustalenia jak rozumieć użyte w art. 128 ust. 1 p.z.p. 

sformułowanie „zawierające błędy” w wyroku KIO z 20.09.2021 r., KIO 2263/21, podkreślono, 

że z dokumentem lub oświadczeniem zawierającym błędy mamy do czynienia, w sytuacji gdy 

ich  tre

ść  nie  potwierdza  spełnienia  określonych  przez  zamawiającego  w  SWZ  wymagań. 

Zatem gdy złożone przez wykonawcę podmiotowe środki dowodowe, np. wykaz robót 

budowlanych,  wykaz  usług,  referencie  itp.,  nie  potwierdzają  spełniania  warunków 

udziału  w  postępowaniu,  to  po  stronie  zamawiającego  co  do  zasady  aktualizuje  się 

obowiązek wezwania wykonawcy do ich uzupełnienia.” 

Szerokie  orzecznictwo 

potwierdza  ww.  okoliczności  m.in.  w  wyroku  KIO  z  13.02.            

2024 r., sygn. akt: KIO 189/24, czy też wyrok KIO z 25.01.2024 r., sygn. akt: KIO 5/24. 

Przenosząc  powyższe  na  kanwę  niniejszej  sprawy  wskazał,  że  Zamawiający 

kwestionując podmiotowy środek dowodowy miał obowiązek wezwać Odwołującego do jego 

złożenia, uzupełnienia ewentualnie do wyjaśnienia czego Zamawiający zaniechał. 

Zamawiający  w  dniu  17.09.2024  r.  (poprzez  Platformę  e-Zamówienia)  wezwał  wraz 

kopią odwołania, w trybie art. 524 Pzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia 

udziału w postępowaniu odwoławczym.  


W  dniu  20.09.2024  r. 

(wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  –  ePUAP) 

BikeUniverse  Sp.  z  o.o. w  Myślenicach,  ul.  Zdrojowa 160A,  32-400 Myślenice  zwany  dalej: 

„BikeUniverse  Sp.  z  o.o.”  albo  „Przystępującym”  zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Izba 

uznała  skuteczność  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego: BikeUniverse Sp. z o.o. 

Stwierdził,  że  w  dniu  10.09.2024  r.  Zamawiający  Gmina  Siedlec  odrzucił  ofertę 

Odwołującego M. L. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M.L. M. L. . Czynność 

odrzucenia  była  uzasadniona,  ponieważ  po  analizie  złożonych  podmiotowych  środków 

dowodowych  bezsprzecznym  jest,  iż  Wykonawca  nie  spełnia  warunków  udziału  w 

postępowaniu. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było „w okresie ostatnich 5 lat 

przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - 

w  tym  okresie,  wykonał  jedno  zadanie,  które  odpowiada  swoim  rodzajem  przedmiotowi 

zamówienia,  tj.  polegające  na  kształtowaniu  terenów  sportowych,  rekreacyjnych  itp.  (np. 

skateparki, boiska sportowe, place zabaw itp.) o wartości minimum łącznie: brutto 200.000,00 

zł.  Tymczasem  w  przedłożonych  dokumentach,  Odwołujący  na  potwierdzenie  powyższego 

warunku,  wykazał  wykonanie  jednego  zadania  pod  nazwą  „Rozwój  ogólnodostępnej 

infrastruktury  turystycznej  i  rekreacyjnej  w  miejscowości  Siedlec  poprzez  utwardzenie 

powierzchni  gruntu".  Co  istotne,  Odwołujący  realizował  to  zadanie  dla  tego  samego 

Zamawiającego - Gminy Siedlec. 

Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego o odrzuceniu oferty i skierował 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej Odwołanie z dnia 14 września 2024 r. Po pierwsze 

Odwołujący zarzucił naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp twierdząc, iż odrzucenie jego 

oferty było błędem, bo rzekomo doświadczenie Odwołującego pozwala na spełnienie kryteriów 

udziału  w  postępowaniu.  Po  drugie,  Odwołujący  zarzucił  naruszenie  art.  128  ust.  1  Pzp 

poprzez  zaniechanie  przez  Zamawiającego  wezwania  do  złożenia  poprawienia  lub 

uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego. Ewentualnie zarzucono również naruszenie 

art.  128  ust.  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień                                                     

w  zakresie  przedłożonego  przez  Odwołującego  Wykazu  Robot  Budowlanych.  Tak 

sformułowane zarzuty są bezpodstawne, a Odwołanie podlega oddaleniu. 

Oczywiste niespełnienie warunków udziału w postępowaniu przez Odwołującego 

Brak  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  przez  Odwołującego  jest                                        

w  niniejszym  przypadku  widoczny  już  na  pierwszy  rzut  oka.  Odwołujący  podejmując  próbę 

wykazania  spełnienia  warunku  wykazał,  iż  wykonał  roboty  polegające  na  utwardzeniu 

fragmentu gruntu i wylaniu płyty betonowej. Twierdzi, iż dzięki wykonaniu tych prac posiada 


doświadczenie w tworzeniu terenów sportowych i rekreacyjnych, dlatego że na przywołanym 

utwardzonym  terenie,  inny  wykonawca  miał  następnie  stworzyć  skatepark.  Podkreślam,  iż 

utwardzenie gruntu pozwoliło na budowę w tamtym miejscu tak samo obiektów sportowych jak 

i obiektów każdej innej kategorii. Równie dobrze na gruncie utwardzonym przez Odwołującego 

mogłoby  powstać  laboratorium  chemiczne  lub  wieża  o  konstrukcji  stalowej                                                     

i w żadnym wypadku nie oznaczałoby to, że Odwołujący posiada doświadczenie w tworzeniu 

laboratoriów czy konstrukcji stalowych. 

Wymóg  posiadania  doświadczenia  odpowiadającego  swoim  rodzajem 

przedmiotowi zamówienia 

Odwołujący  pomija  w  swojej  argumentacji  fakt,  iż  Zamawiający  określając  warunek 

udziału  w  postępowaniu  posłużył  się  określeniem  „jedno  zadanie,  które  odpowiada  swoim 

rodzajem  przedmiotowi  zamówienia,  tj.  polegające  na  kształtowaniu  terenów  sportowych, 

rekr

eacyjnych  itp.  (np.  skateparki.  boiska  sportowe.  place  zabaw  itp.)...".  Jeśli  więc                       

w  Odwołaniu  podjęto  próbę  interpretacji  pojęcia  „kształtowanie  terenów  sportowych",  to 

powinna ona obejmować, zawarty wprost w SWZ, wymóg zachowania tożsamości pomiędzy 

robotami wykazanymi jako doświadczenie a robotami stanowiącymi przedmiot Zamówienia. 

Jeśli  Zamawiający  określił,  iż  wymaga  posiadania  doświadczenia  odpowiadającego  swoim 

rodzajem  przedmiotowi  zamówienia  -  a  przedmiotem  Zamówienia  jest  kompletne,  pełne 

wybudowanie funkcjonalnego, konkretnego obiektu sportowego - 

to oczywistym pozostaje, że 

posiadanie doświadczenia w samym utwardzeniu płaskiego gruntu, nie jest wystarczające. 

Nieposiadanie  cech  obiektu  rekreacyjnego  lub  sportowego  przez  teren  utwardzony                  

w ramach prac wykazanych przez Odwołującego w podmiotowym środku dowodowym 

Odwołujący  podjął  próbę  przeforsowania  tezy,  iż  posiada  on  doświadczenie                        

w kształtowaniu terenów rekreacyjnych lub sportowych, z tej racji, iż na utwardzonym przez 

niego  gruncie  odbył  się  festyn  i  piknik.  Na  potwierdzenie  tych  wydarzeń  do  Odwołania 

dołączono zdjęcia dokumentujące rzeczone imprezy. Z fotografii jasno wynika, iż rezultatem 

prac  Odwołującego  jest  po  prostu  utwardzony  płaski  grunt  i  płyta  betonowa.  W  żadnym 

wypadku na skutek prac Odwołującego nie powstał teren rekreacyjny ani sportowy. 

Kuriozalne  są  twierdzenia  jakoby  za  rekreacyjnym  charakterem  „obiektu"  miało 

przemawiać to, że odbyły się tam pikniki i festyny. Imprezy tego typu mogą odbyć się niemal 

w  każdym  miejscu.  Idąc  tokiem  rozumowania  Odwołującego,  należałoby  przyjąć,  iż  każdy 

wy

konawca bruku (a raczej samej podbudowy pod bruk) na rynku miejskim na którym odbył 

się  koncert/piknik/festyn,  posiada  doświadczenie  w  budowaniu  terenów  rekreacyjnych  lub 

sportowych. 


To jakie doświadczenie posiada dany wykonawca wynika ze specyfiki zrealizowanych 

przez  niego  konkretnych  czynności.  Zrealizowanie  utwardzenia  gruntu  i  płyty  betonowej 

dowodzi  jedynie  temu,  że  Odwołujący  posiada  doświadczenie  w  utwardzeniu  gruntu                       

i wykonaniu płyty betonowej - nic ponadto. 

Odwołujący  nie  posiada  doświadczenia  w  kształtowaniu  terenu  rekreacyjnego  lub 

sportowego, a jedynie w utwardzeniu terenu. Nawet jeśli przyjąć, iż w ramach prowadzonych 

prac  w  przeszłości  Odwołujący  kształtował  teren,  to  błędne  jest  jego  przeświadczenie,  że 

prace  polegające  na  niwelowaniu  czy  zagęszczaniu  (a  nawet  wykonaniu  płyty  betonowej) 

stanowią  kształtowanie  terenów  rekreacyjnych.  Aby  ukształtować  teren  rekreacyjny  należy 

posadowić  na  danym  gruncie  odpowiednie  obiekty  i  urządzenia  służące  właśnie  rekreacji. 

Oczywistym jest, iż w przypadku kształtowania terenów rekreacyjnych i sportowych nie chodzi 

więc o samą wąską czynność zmiany kształtu gruntu. 

Konieczność  posiadania  specjalistycznego  doświadczenia  z  uwagi  na  specyfikę 

Przedmiotu Zamówienia 

Jak wykazano powyżej, Zamawiający określił, iż warunkiem udziału w postępowaniu 

jest posiadanie doświadczenia odpowiadającego swoim rodzajem Przedmiotowi Zamówienia. 

Jest  to  szczególnie  istotne  w  niniejszym  przypadku,  ponieważ  w  zakresie  Przedmiotu 

Zamówienia  znajdują  się  specjalistyczne  obiekty  sportowe  takie  jak  pumptrack.  Określenie 

Przedmiotu Zamówienia w SWZ: 

Część  II:  pumptrack:  roboty  przygotowawcze  i  ziemne,  podbudowa,  nawierzchnia, 

obiekty  małej  architektury  i  oświetlenie;  skatepark  z  oświetleniem,  flowpark  do  Streep 

workoutu, plac sprawnościowy, plac zabaw, plac trampolin, strefa relaksu, stojak do rowerów 

i altana ogrodowa. 

Tory  rowerowe  typu  pumptrack  są  specyficznymi  obiektami  sportowymi,  których 

budowanie  wymaga  doświadczenia,  specjalistycznej  wiedzy,  konsultacji  sportowej  oraz 

sprzętu. Taki tor charakteryzuje się nieprzeciętnie wysoką częstotliwością występowania muld 

i  z

akrętów.  Realizacja  pumptracku  o  nawierzchni  mineralno-asfaltowej  wiąże  się                                       

z koniecznością ręcznego wykonania warstwy ścieralnej. Toru o prawidłowych parametrach 

nie  jest  w  stanie  wykonać  nawet  ogromna  większość  brygad  bitumicznych  (które  z  reguły 

wykonują warstwę ścieralną z wykorzystaniem rozściełacza i tworzą ją na stosunkowo płaskim 

terenie,  ponieważ  dopuszczalne  parametry  dróg  przewidują  ograniczoną  ostrość  zakrętów                     

i dynamiczność wzniesień). 

Przystępujący  posiada  wieloletnie  doświadczenie  w  tworzeniu  pumptrack'ów                        

o  nawierzchni  mineralno-

asfaltowej.  Korzysta  w  tym  zakresie  z  wiedzy  konsultantów 

sportowych będących wyczynowymi zawodnikami. 


Mając  na  względzie  powyższe,  z  całą  pewnością  należy  uznać,  iż  Zamawiający 

stawiając wymóg posiadania doświadczenia w wykonaniu robót odpowiadających rodzajem 

Przedmiotowi Zamówienia, wykluczył możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia przez 

podmiot 

posiadający  doświadczenie  jedynie  w  utwardzeniu  gruntu  i  wykonaniu  płyty 

betonowej.  Jeśli  Zamawiający  postawił  wymóg  posiadania  doświadczenia  tożsamego                        

z  Przedmiotem  Zamówienia,  to  w  tym  przypadku  wykonawcy  muszą  wykazać  się 

doświadczeniem  w  wykonaniu  specjalistycznych  robót  takich  jak  opisano  w  niniejszym 

punkcie. 

Idąc  dalej  -  pomijając  specjalistyczność  konkretnych  elementów  Przedmiotu 

Zamówienia - zwracam uwagę również na ilość tychże elementów. Na Przedmiot Zamówienia 

składa  się  pumptrack,  oświetlenie,  obiekty  małej  architektury,  skatepark,  flowpark,  plac 

sprawno

ściowy, plac zabaw, plac trampolin, strefa relaksu, altana, stojak na rowery. Z całą 

pewnością wykonanie utwardzenia gruntu i jednej płyty betonowej nie odpowiada rodzajem 

tak rozległemu Przedmiotowi Zamówienia. 

Bezpodstawność zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 i 4 Pzp - Brak konieczności wezwania 

W Odwołaniu znajdują się twierdzenia jakoby Zamawiający naruszył przepisy ustawy 

w ten sposób, że nie wezwał Odwołującego do poprawienia lub uzupełnienia podmiotowego 

środka dowodowego, a także do złożenia wyjaśnień w zakresie przedłożonego Wykazu Robót 

Bu

dowlanych. Odwołujący swoją retorykę zbudował na przekonaniu, iż wystosowanie takich 

wezwań jest bezwzględnym obowiązkiem Zamawiającego. Brak jest jednak podstaw dla takich 

twierdzeń.  Odwołujący  powołuje  się  na  art.  128  ust.  1  Pzp,  według  którego  zamawiający 

wzywa wykonawcę jeśli ten nie przedłożył podmiotowego środka dowodowego lub jeśli środek 

ten  jest  niekompletny  lub  zawiera  błędy.  Warto  odnotować,  iż  Zamawiający  wezwał 

Odwołującego  się  do  przedłożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  Pismem                                   

z dnia 04.09.2024 r. Odwołujący złożył Zamawiającemu podmiotowy środek dowodowy, który 

nie  miał  cech  niekompletności  lub  błędności.  Zawierał  on  wszystkie  potrzebne  informacje 

potrzebne do rzetelnej oceny posiadanego przez Odwołującego doświadczenia. Chybiony jest 

argument  Odwołującego  o  bezwzględności  obowiązku  kierowania  przez  zamawiających 

wezwania. Jest to obowiązek jeśli dokumenty przez niekompletność lub błędy nie pozwalają 

na  ocenę  doświadczenia.  W  niniejszym  przypadku  -  jak  podkreśla  również  Odwołujący  - 

wykazywane  przez  niego  doświadczenie  zostało  zdobyte  w  ramach  realizacji  innego 

zamówienia na rzecz Zamawiającego. Stąd też wiadomym jest, że wszelkie informacje oraz 

dokumenty  dotyczące  zdobycia  doświadczenia  w  tym  zakresie  przez  Odwołującego,  były                  

w posiadaniu Zamawiającego. Zamawiający posiadając pełną wiedzę na temat doświadczenia 

Odwołującego  wskazanego  w  podmiotowych  środkach  dowodowych  mógł  bez  przeszkód                 

w sposób rzetelny ocenić czy Odwołujący spełnia warunki udziału w postępowaniu. 


Podsumowanie 

Jak wykazano powyżej, Odwołujący w żadnym wypadku nie posiada doświadczenia 

pozwalającego  na  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu.  Co  istotne,  nawet                             

w Odwołaniu nie próbuje powoływać się posiadanie doświadczenia w zakresie realizacji robót 

odpowiadających  rodzajem  Przedmiotowi  Zamówienia.  Stara  się  jedynie  przeforsować 

koncepcję,  iż  mimo  braku  tożsamości  realizowanych  robót,  sam  fakt  uczestnictwa 

(utwardzenia  gruntu)  w  przedsięwzięciu  związanym  z  rozwojem  infrastruktury  turystycznej                                

i  rekreacyjnej  powinien  pozwalać  mu  na  udział  w  postępowaniu.  Tymczasem  Zamawiający 

mając pełną wiedzę na temat charakteru wykonanych poprzedniego przez Odwołującego prac, 

był  uprawniony  do  odrzuceniu  jego  oferty  wobec  niespełnienia  warunku  udziału                                       

w postępowaniu. 

W dniu 30.09.2024 r. (e-mailem) 

Zamawiający wobec wniesienia odwołań do Prezesa 

KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art.  art.  521  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wnosił             

o oddalenie odwołania w całości. Zamawiający w pełni podziela stanowisko BikeUniverse Sp. 

z  o.o.  iż:  „Brak  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  przez  Odwołującego  jest                                

w niniejszym przypadku widoczny już na pierwszy rzut oka”. W żadnym wypadku nie można 

podzielić  stanowiska  Odwołującego,  iż  wykonanie  nawierzchni,  na  której  odbył  się  festyn              

i piknik można uznać za wykonanie zadania: „które odpowiada swoim rodzajem przedmiotowi 

zamówienia”.  Pominięcie  (str.  8  odwołania)  tego  fragmentu  opisu  warunku  udziału                                 

w  postępowaniu  powoduje  że  dokonana  dalej  wykładnia  językowa  tej  części  specyfikacji 

warunków zamówienia jest wadliwa. Nie można bowiem poprzestać na interpretowaniu jedynie 

części zapisu SWZ, która ma znaczenie normatywne. 

Wbrew  twierdzeniom  Odwołującego,  w  stanowisku  Zamawiającego  nie  ma  żadnej 

„wewnętrznej sprzeczności”, Gmina Siedlec odwołuje się do całego fragmentu dotyczącego 

omawianego  tu  warunku  udziału  w  postępowaniu  a  nie  do  jego  części  jak  uczynił  to 

Odwołujący.  Inaczej  mówiąc:  „kształtowanie  terenów  sportowych  i  rekreacyjnych”  powinno: 

„odpowiadać  swoim  rodzajem  przedmiotowi  zamówienia”  a  nadto  powinno  dotyczyć 

wykonania całej inwestycji o charakterze sportowym i rekreacyjnym co wynika z przykładów 

przywołanych w specyfikacji warunków zamówienia: „np. skateparku, boiska sportowe, place 

zabaw itp.”. Nie ma więc wątpliwości, że czytelnym i jasnym zamiarem Zamawiającego było 

aby  Wykonawcy  wykazali  się  doświadczeniem  w  realizacji  obiektu  wraz  z  infrastrukturą,                 

w  tym  dostawą  i  montażem  urządzeń  niezbędnych  do  korzystania  z  tej  infrastruktury  jako 

skończonej całości. Zamawiający określił przedmiot zamówienia jako: „Część II. Pumptrack: 

roboty  przygotowawcze  i  ziemne,  podbudowa,  nawierzchnia,  obiekty  malej  architektury, 

skateparku z oświetleniem, flowpair do streep workoutu, plac sprawnościowy, plac zabaw, plac 

trampolin, strefa relaksu, stojak do rowerów i altana ogrodowa”. Można zatem stwierdzić, że 


Odwołujący  pominął  w  swojej  interpretacji  wszystko,  co  w  opisie  przedmiotu  zamówienia 

znalazło się po słowie: „nawierzchnia”. Podkreślił że mowa tu o specyficznych urządzeniach i 

ich montażu i to w sposób skutkujący koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim 

użytkownikom w tym dzieciom. Nie sposób przyjąć, że wykonanie nawierzchni, na co powołuje 

się  Odwołujący,  może  być  choćby  w  przybliżeniu  uznane  za  spełnienie  warunku 

doświadczenia a brak doświadczenia może w tym przypadku skutkować niebezpieczeństwem 

dla użytkowników 

Przyjęcie interpretacji Odwołującego, iż Zamawiającemu chodziło jedynie o: „nadanie 

określonego kształtu rzeczom materialnym” prowadzi do wniosku, że także założenie trawnika 

a  nawet  wyrównanie  terenu  i  zmiana  jego  kształtu  w  ten  sposób  spełniają  wymogi 

Zamawiającego w zakresie warunku doświadczenia. 

Zamawiający  w  pełni  podziela  stanowisko  Przystępującego  do  postępowania 

odwoławczego, który na stronie 5 zgłoszenia przystąpienia w sposób precyzyjny wskazał na 

specyfikę przedmiotu zamówienia i złożoność zadania. 

Prezentowane  tu  stanowisko  Zamawiającego  odpowiada  doktrynalnej  zasadzie 

proporcjonalności  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  celowi  formułowania  warunków. 

„Warunki  udziału  w  postępowaniu  nie  muszą  być  tożsame  i  identyczne  z  przedmiotem 

zamówienia. Warunki mają jedynie pozostawać w odpowiedniej proporcji do opisu przedmiotu 

zamówienia.  Istotny  jest  także  cel  formułowania  warunków,  służą  one  jedynie  weryfikacji 

zdolności wykonawcy do wykonania przedmiotu zamówienia.” Prawo zamówień publicznych. 

Komentarz.  ”  red.  M.  Jaworska,  D.  Grześkowiak-Stojek,  J.  Jarnicka,  A.  Matusiak,  wyd. 

C.H.BECK,  Wwa  2021,  s.  342). 

„Zamawiający  określa  warunki  udziału  M'  postępowaniu                        

w odniesieniu do zamówienia, którego zamierza udzielić. Ich treść jest względna, dopasowana 

do danego zamówienia publicznego i bezpośredni zależy od zamawianych robót budowlanych, 

usług  czy  dostaw,  czyli  od  przedmiotu  zamówienia,  jego  cech  charakterystycznych  w  tym 

wartości. Dopiero adaptacja przez zamawiającego warunków do potrzeb danego zamówienia 

nadaje im treść odpowiednią do tego, aby mogły się stać przedmiotem weryfikacji z punktu 

widzenia zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia. (...) Określenie warunków powinno 

być  dokonane  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia.  Po  pierwsze  więc 

punktem  odniesienia  dla  ustalenia 

prawidłowej  konkretyzacji  warunku  jest  przedmiot 

zamówienia. Nie będzie dozwolone takie formułowanie warunku, które nie wykazuje związku 

z  przedmiotem  zamówienia.”  („  Prawo  zamówień  publicznych.  Komentarz”  red.  W. 

Dzierżanowski, Ł, Jaźwiński, J. Jerzykowski, M. Kittel. M Stachowiak. wyd. Wolters Kluwer, 

W-wa 2021, s. 364 i 365). 


Nawiązując do ostatniego z cytatów, zauważyć należy, że także interpretacja warunku 

w  oderwaniu  od  jego  całościowego  brzmienia  i  w  oderwaniu  od  rzeczywistego  przedmiotu 

zamówienia co czyni Odwołujący jest niedopuszczalna. 

Odwołać  się  można  także  do  orzecznictwa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  zgodnie                       

z którym: „Minimalne poziomy zdolności należy rozumieć natomiast jako poziomy niezbędne 

do  ochrony  interesów  zamawiającego,  a jednocześnie zapewniające  uczciwą konkurencję.” 

(wyrok KIO z 14.03.2024. r., sygn. akt: KIO 588/24). Zawężająca interpretacja warunku udziału 

w postępowaniu dokonana przez Odwołującego nie tylko nie chroni interesu Zamawiającego 

lecz  jest  temu  interesowi  przeciwna,  podobnie  jak  i  intereso

wi  osób,  które  z  przedmiotu 

zamówienia będą korzystać. 

W orzecznictwie KIO wskazuje się na cel ustalenia warunków udziału w postępowaniu. 

Izba w wyroku z 08.02.2024 r. w sprawie sygn. akt: 163/2024 wskazała, iż: „Warunki udziału 

w postępowaniu wobec opisu przedmiotu zamówienia mają być proporcjonalne i pozwolić na 

wybór  wykonawcy,  który  dysponuje  adekwatnym  do  zakresu  zamówienia  doświadczeniem 

zawodowym.  Zasadą  podstawową  w  zamówieniach  publicznych  jest  ustalenie  warunków 

udziału w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, w sposób umożliwiający ocenę 

zdo

lności danego wykonawcy do należytego wykonania zobowiązania umownego. ”

Ze  względu  na  powyższe  stanowisko  Odwołującego  co  do  spełnienia  przez  niego 

warunku udziału w postępowaniu jest całkowicie niezasadne. 

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 128 Pzp, zwrócić należy uwagę na fakt, iż 

Odwołujący  nie  wskazał  (także  w  odwołaniu)  na  wykonanie  jakiegokolwiek  zadania,  które 

odpowiadałoby  przedmiotowi  zamówienia.  Z  tej  też  przyczyny  wezwanie  Wykonawcy  do 

złożenia  dodatkowych  dokumentów  jest  -  w  ocenie  Zamawiającego  bezprzedmiotowe                     

i oznaczać będzie przewlekłość postępowania. 

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi                   

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy, ustalił  i zważył, co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na  podstawie  art.  528  Pzp,  a  Wykonawca  wnoszący 

odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 Pzp, uprawniający do jego złożenia. 

Odwołujący, którego oferta została odrzucona, w wypadku więc potwierdzenia zarzutów, ma 

szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia. 


Skład  orzekający  Izby  dopuścił  w  niniejszej  sprawie  dowody  z:  dokumentacji                       

postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez  Zamawiającego  do  akt  sprawy                         

w postaci elektronicznej

, w tym w szczególności Specyfikacji Warunków Zamówienia zwana 

dalej: „SWZ”. 

Izba  dodatkowo 

zaliczyła  w  poczet  materiału  dowodowego  załączony  do  odwołania 

przez Odwołującego na okoliczności wskazane w odwołaniu: 

zawiadomienie o odrzuceniu oferty Odwołującego, 

wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych, 

odpowiedź na wezwanie wraz z załącznikiem nr 4 do SWZ 

(Środ._dow._II_Pumptrack_0001), 

SWZ postępowania pn. „Rozwój ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej 

w miejscowości Siedlec poprzez utwardzenie powierzchni gruntu”  

(SWZ_Rozw._ogul._infr._turust._i_rekreacyjnej...1_0001, SWZ_Rozw._ogul._infr._turust._i_rekreacyjnej...2_0001 

SWZ_Rozw._ogul._infr._turust._i_rekreacyjnej...3_0001

Kosztorys  ślepy,  opis  techniczny  do  zgłoszenia 

(Szczeg._specyf._techn._pumptrack1,  

Szczeg._specyf._techn._pumptrack2, 

Szczeg._specyf._techn._pumptrack3, 

Opis_techniczny_do_zgłoszenia__skatepark, 

kosztorys_ofertowy__place, kosztorys_ofertowy__pumptrack

zdjęcia oraz informacje dotyczące sposobu wykorzystywania gruntu, 

1)  „Święto  Smaków”  organizowane  przez  Wójta  Gminy  Siedlec  w  sierpniu  2023r 

Święto_Smaków_2023),  2)  Piknik  Rodzinny  organizowany  przez  Radę  Rodziców  Szkoły 

Podstawowej  z  Siedlca  pod  patronatem  Wójta  Gminy  Siedlec  mający  miejsce  w  maju  br. 

(Piknik1 -6), 

3) Festyn z okazji zakończenie sezonu piłkarskiego klubu „Gwiazda Siedlec” pod 

patronatem  Wójta  Gminy  Siedlec  oraz  Powiatu  Wolsztyńskiego  w  lipcu  br. 

(Festyn_Gwiazda_Siedlec, Festyn_Gwiazda_Siedlec2)/. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

argumentacje  wynikającą  z  odwołania,  przystąpienia,  odpowiedzi  na  odwołanie,  jak                                

i stanowiska 

i oświadczenia stron oraz Przystępującego złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  generalnie  do  podniesionych  w  treści  odwołania  zarzutów,  stwierdzić  

należy, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu  zarzuty naruszenia przez Zamawiającego: 

1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp poprzez odrzucenie oferty z uwagi na niespełnienie przez 

Odwołującego  warunków  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  w  omawianym  stanie 

faktycznym  nie  zaistniały  podstawy  do  odrzucenia  oferty,  a  Odwołujący  spełnia  wszystkie 

warunki udziału w postępowaniu i jego oferta nie podlegała odrzuceniu; 

2) art. 128 ust. 1 Pzp poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy do złożenia, poprawienia 

lub uzupełnienia podmiotowego środka dowodowego - Wykazu Robót Budowlanych(z uwagi 


na  negowanie  przez  Zamawiającego  prawidłowości  złożonego  załącznika  nr  4  do  SWZ), 

podczas  gdy  Zamawiający  ma  taki  obowiązek  w  przypadku  kwestionowania  dokumentu 

złożonego na wezwanie, względnie naruszenie art. 128 ust.4 Pzp tj. zaniechanie wezwania 

Wykonaw

cy  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie Wykazu  Robót  Budowlanych  przedłożonego 

przez tego Wykonawcę, na potwierdzenie spełniania warunku udziału w postępowaniu. 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie do przedmiotowego odwołania. 

W pierwszej kolejności Izba przywołuje stan faktyczny wynikający z treści odwołania, 

przystąpienia oraz odpowiedzi na odwołanie. Jednocześnie, podkreślając, że nie było sporu 

co do stanu faktycznego, ale oceny tego stanu przez Zamawiającego.  

Zgodnie z rozdziału 17 SWZ o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, 

którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące zdolności technicznej i zawodowej 

tj. (Część II): „w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie,  wykonał  jedno  zadanie,  które 

odpowiadają  swoim  rodzajem  przedmiotowi  zamówienia,  tj.  polegające  na  kształtowaniu 

terenów  sportowych,  rekreacyjnych  itp.  (np.  skateparki,  boiska  sportowe,  płace  zabaw  itp.)                           

o  wartości  minimum  łącznie:  brutto  200.000,00  zł,”.  Z  kolei,  w  Rozdziale  18  Informacjach                   

o podmiotowych środkach dowodowych wskazano: „W celu potwierdzenia spełniania warunku, 

o którym mowa w Rozdziale 17 pkt 1 ust. 1 swz, Wykonawca 

złoży: 

wykaz 

robót 

budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu 

składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z 

podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na rzecz których roboty 

te zostały wykonane, (załącznik nr 4 do swz), z załączeniem dowodów określających, czy te 

roboty budowlane zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty 

budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje 

bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały 

wykonane, a jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać 

tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty”. W odpowiedzi na wezwanie do złożenia 

podmiotowych środków dowodowych Odwołujący złożył wykaz robót budowlanych w ramach 

którego  wykazał  realizowane  na  rzecz  Zamawiającego  zadanie:  „Rozwój  ogólnodostępnej 

infrastruktury  turystycznej  i  rekreacyjnej  w  miejscowości  Siedlec  poprzez  utwardzenie 

powierzchni  gruntu”.  Realizowane  od  10  do  12.2022  r.  o  wartości  brutto  209.085,  03  zł. 

Załączył też list referencyjny z 13.08.2024 r. 

W pozostałym zakresie Izba odniesie się przy rozpoznawaniu zarzutów. 


Biorąc  pod  uwagę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  552  ust.1  Pzp), 

oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu  zebranego 

materiału (art. 542 ust. 1 Pzp), Izba stwierdziła co następuje.  

Odnośnie zarzutu pierwszy, Izba uznała w/w zarzut za podlegający uwzględnieniu. 

Na wstępie wymaga podkreślenia, że oceny warunku udziału w postępowaniu należy 

dokonać  przez  pryzmat  przedmiotu  zamówienia,  a  nie  indywidualnych  możliwości  danego                  

Wykonawcy  zainteresowanego  realizacją  usługi,  gdyż  to  nie  interes  Wykonawcy  powinien                   

w tym zakresie determinować ocenę warunku, ale cel któremu służyć ma postawiony warunek 

udziału  w  postępowaniu.  Natomiast  zgodnie  z  art.  112  ust.  1  Pzp  Zamawiający  określa                         

warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób 

proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do 

należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności  wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy 

zdolności.  Należy  zatem  odróżnić  określenie  przedmiotu  zamówienia  od  warunków  udziału                  

w  postępowaniu,  które  zawsze  muszą  być  proporcjonalne  do  przedmiotu  zamówienia                                    

i  umożliwiać  ocenę  wykonawcy,  pod  kątem  jego  zdolności  do  należytego  wykonania 

zamówienia. Nie oznacza to jednak, iż warunek udziału w postępowaniu musi być tożsamy              

z przedmiotem zamówienia, istotne jest aby był on proporcjonalny do przedmiotu zamówienia 

i  umożliwiał  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  jego  należytej  realizacji.  Wskazuje  się                                

w  orzecznictwie,  że:  „(…)roboty  budowlane  stanowiące  przedmiot  zamówienia  z  punktu 

widzenia doświadczenia życiowego i logiki klasycznej, nie mogą być ściśle tożsame z pracami 

referencyjnymi.(…)”  (za  wyrokiem  z  18.02.2022  r.,  sygn.  akt:  KIO  211/22).  Opis  warunku 

powinien  być związany z  przedmiotem  zamówienia, jednak  nie musi,  a nawet  nie  powinien                  

z  nim  być  tożsamy  (za  wyrokiem  KIO  z  12.04.2017  r.,  sygn.  akt:  KIO  595/17).  Za 

nieproporcjonalny  należałoby  uznać  warunek  udziału  w  postępowaniu,  który  jest  tożsamy                      

z  przedmiotem  zamówienia.  (za  uchwałą  KIO  z  05.06.2018  r.,  sygn.  akt:  KIO/KD  20/18). 

Domaganie się doświadczenia identycznego z przedmiotem zamówienia jest z mocy ustawy 

wyłączone (za uchwałą KIO z 28.08.2012 r., sygn. akt: KIO/KD 76/12 oraz za uchwałą KIO                   

z 18.12.2015 r., sygn. akt: KIO/KD 66/15). 

Decyzja w zakresie ustanowienia warunku, jego rodzaju, rozmiaru czy zakresu, należy 

do  Zamawiającego.  To  na  Zamawiającym  spoczywa  odpowiedzialność,  za  ukształtowanie 

warunku  udziału  w  postępowaniu  w  taki  sposób,  aby  każdy  wykonawca,  który  wykaże  się 

spełnieniem warunku, mógł być jednocześnie zdolny do wykonania przedmiotu zamówienia 

(wyrok  z  23.06.2020  r.  sygn.  akt:  KIO  550/20).  Ponadto,  jak  wskazano  w  wyroku  KIO                              

z 16.08.2019 r., sygn. akt: KIO 1500/19, Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu 

oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu 

zamówienia  oraz  umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania 


zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Obowiązkiem 

Zamawiającego  jest  zatem,  określenie  warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób 

proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  w  sposób  umożliwiający  ocenę  zdolności 

wykonawcy do należytego wykonania zamówienia wyrażonych poprzez ich minimalny poziom. 

Zachowanie 

zasady  proporcjonalności  jest  równoznaczne  z  ograniczeniem  gwarantowanej 

konkurencji, w jak najmniejszym stopniu, tj. tylko w takim, jaki jest niezbędny do osiągnięcia 

celu

.  Podobnie,  Izba  stwierdziła  w  wyroku  z  01.08.2019  r.,  sygn.  akt:  KIO  1342/19  gdzie 

wskazała,  iż  zachowanie  zasady  proporcjonalności  przy  określaniu  warunków  udziału                         

w postępowaniu oznacza, że warunki udziału w postępowaniu opisane przez Zamawiającego 

muszą być uzasadnione w odniesieniu do konkretnych warunków danego zamówienia, w tym 

w  szczególności  -  wartości  zamówienia,  charakterystyki  i  specyfiki  przedmiotu  zamówienia, 

zakresu  zamówienia,  stopnia  jego  złożoności  oraz  warunków  realizacji.  Warunki  udziału                       

w postępowaniu powinny być określone na minimalnym poziomie, tj. nie powinny ograniczać 

dostępu do  zamówienia wykonawcom  dającym rękojmię  jego  należytego  wykonania,  a  tym 

samym  nie  mogą  być  określane  ponad  poziom  niezbędny  do  osiągnięcia  celu,  jakim  jest 

wyłonienie wykonawcy, który będzie zdolny prawidłowo zrealizować zamówienie, tj. w sposób 

zgodny 

z  wymaganiami  Zamawiającego  określonymi  w  SIWZ  (obecnie  SWZ).  W  kwestii 

konieczności  przestrzegania  zasady  proporcjonalności  zwracał  również  uwagę  TSUE                         

w wyroku z 23.12.2009 r., C-376/08, Serrantoni Srl i Consorzio stabile edili Scrl v. Comune di 

Milano,  ECLI:EU:C:  2009:808,  w  którym  wskazał,  że  przy  określaniu,  jacy  wykonawcy  nie 

mogą wziąć udziału w postępowaniu, niezbędne jest zachowanie zasady proporcjonalności,  

a  więc  ograniczania  konkurencji  gwarantowanej  w  Traktacie  ustanawiającym  Wspólnotę 

Europejską w stopniu jak najmniejszym i jedynie niezbędnym dla osiągnięcia celów. W wyroku                                    

z 27.10.2005 r., C-234/03, Contse S.A., Vivisol Srl, Oxigen Salud SA v. Instituto Nacional de 

Gestión Sanitaria (Ingesa), ECLI:EU:C:2005:644, TSUE orzekł, że naruszeniem Traktatu jest 

żądany przez zamawiającego wymóg doświadczenia, który powinni udowodnić wykonawcy, 

jeśli nie jest niezbędny dla oceny zdolności Wykonawcy do wykonania zamówienia. Niemniej 

Zamawiający  jest  zobowiązany  zachować  niezbędną  równowagę  między  interesem 

polegającym  na  uzyskaniu  rękojmi  należytego  wykonania  zamówienia  a  interesem 

potencjalnych Wykonawców, których nie można przez wprowadzenie nadmiernych wymagań 

z góry eliminować z udziału w postępowaniu. 

W przedmiotowym stanie faktycznym 

należy po pierwsze zgodzić się ze stanowiskiem 

Odwołującego,  że  przedmiotem  wymogu  nie  było  wykonanie  skateparku  jako  całości.  Po 

drugie,  chodziło  o  wykonanie  jednego  zadania,  które  odpowiadało  swoim  rodzajem 

przedmiotowi zamówienia, tj. polegające na kształtowaniu terenów sportowych, rekreacyjnych 

itp.(np.: 

skateparku,  boiska  sportowe,  place  zabaw  itp.)  o  wartości  minimum  łącznie:  brutto 


200.000,00  zł.  Z  tego  wymogu  wynika,  że  określono  zadanie,  jako  odpowiadające  swoim 

rodzajem  przedmiotowi  zamówienia,  tj.  polegające  na  kształtowaniu  terenów  sportowych, 

rekreacyjnych  itp.(np.:  skateparku,  boiska  sportowe,  place  zabaw  itp.)

. W żadnym wypadku 

nie chodziło o zbudowanie np.: skateparku od podstaw jako całości. W tym kontekście należy 

wyraźnie  stwierdzić,  że  uznanie  stanowiska  Przystępującego  z  przystąpienia,  że  chodziło                     

o warunek tożsamy z przedmiotem zamówienia dla części II jest błędne, nadto gdyby tak było 

byłby  to  warunek  nieproporcjonalny,  gdyż  warunek  nie  może  być  tożsamy,  z  uwagi  na 

stanowisko wyrażone powyżej, a wynikające z orzecznictwa, a co najwyżej podobny (zbliżony) 

do przedmiotu zamówienia. 

W  następnej  kolejności,  Izba  zauważa,  że  chodziło  o  kształtowanie  terenów 

sportowych,  rekreacyjnych  itp.  (np.  skateparku,  boiska  sportowe,  place  zabaw  itp.). 

Niewątpliwie  wykazane  zadanie:  „Rozwój  ogólnodostępnej  infrastruktury  turystycznej                              

i  rekreacyjnej  w  miejscowości  Siedlec  poprzez  utwardzenie  powierzchni  gruntu”  spełniało 

sformułowany wymóg oczekiwanego doświadczenia. Wykonane bowiem utwardzenie gruntu 

obejmowało  wykonanie  utwardzenia  powierzchni  gruntu  przygotowane  pod  budowę 

skateparku, co sam przyznał Zamawiający w odrzuceniu oferty Odwołującego. Wynika więc             

z tego, że przeznaczenie wykonanego utwardzenia powierzchni gruntu od początku miało cel 

sportowy,  czy  też  rekreacyjny.  Nadto,  Zamawiający  nie  zaprzeczył  podczas  rozprawy,  że 

wykonanie  utwardzenia  powierzchni  gruntu 

miało  miejsce  na  terenie  stadionu  gminnego.                   

W konsekwencji mamy tutaj do czynienia z 

kształtowaniem terenu sportowo- rekreacyjnego, 

nie było to utwardzenie gruntu pod wieże o konstrukcji stalowej, lecz pod budowę skateparku 

(okoliczność przyznana przez Zamawiającego). Późniejsze organizowanie na jego obszarze 

imprez sportowo-

rekreacyjnych (okoliczność udowodniona przez Odwołującego: zdjęcia oraz 

informacje  dotyczące  sposobu  wykorzystywania  gruntu)  stanowi  jedynie  okoliczność 

dodatkową potwierdzającą wcześniejsze stanowisko.  

Izba  dodatkowo  wskazuje,  że  kształtowanie  terenów  sportowych,  rekreacyjnych  itp. 

(np. skateparku, boiska sportowe, place zabaw itp.) nie ma 

charakteru katalogu zamkniętego, 

ale  stanowi  katalog  otwarty  o  czym  świadczą  takie  sformułowania  jak  „itp.”,  czy  też  np.”,                      

w efekcie należy stwierdzić, że wykonanie utwardzenie powierzchni gruntu (mieści się w tym 

katalogu), tym bardziej że przeznaczenie było od początku planowane jako teren sportowo- 

rekreacyjny  (pod  budowę  skatepraku,  na  stadionie  gminnym,  późniejsze  organizowanie 

imprez sportowo-rekreacyjnych).  

Dodatkowo,  Izb  podkreśla,  że  ewentualne  wątpliwości  wynikające  z  redakcji 

przywołanego warunku należy rozparzyć na korzyść Odwołującego.  Takie stanowisko wynika,                     

z  tzw.  swoistej  „świętej  zasady”,  że  wszelkie  niejednoznaczności  należy  rozpatrywać  na 

korzyść  Wykonawców.  Zostało  to  celnie  wskazane  przykładowo  w  wyroku  KIO  z  16.04.          


2015 r. sygn. akt: KIO 660/15: 

"Należy wskazać, że obowiązuje swoista "święta" zasada, że 

wszelkie niejasności, dwuznaczności, niezgodności postanowień SIWZ należy rozpatrywać na 

korzyść wykonawców". Podkreślono także w uchwale KIO z 03.08.2017 r., sygn. akt: KIO/KD 

38/17, że: "Reguła ta wynika z prawniczej paremii »In dubio contra proferentem« znaczącej w 

języku polskim »Wątpliwości należy tłumaczyć przeciw autorowi«. Nie ulega wątpliwości, że 

Zamawiający jest autorem ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ, które zostały zredagowane przez 

Zamawiającego.". Podobnie w wyroku SO w Nowym Sączu z 18.03.2015 r., sygn. akt: III Ca 

70/15: "Zapisy 

w SIWZ (...) muszą mieć charakter precyzyjny i jednoznaczny; a wątpliwości 

powstałe  na  tym  tle  muszą  być  rozstrzygane  na  korzyść  wykonawcy.  Obowiązek  takiego 

formułowania  i tłumaczenia  ma  na  celu  realizację zasady uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania 

wszystkich  wykonawców  przystępujących  do  przetargu  (...)"  oraz  w  wyroku  SO               

w Szczecinie z 07.03.2018 r. (sygn. akt. VIII Ga 102/18) wskazujący, że: "Wyrażona w art. 

7 ust  1  p.z.p. 

zasada,  obecnie  formułowana  jako zasada przejrzystości,  oznacza  również 

zakaz  wyciągania negatywnych  konsekwencji  wobec  wykonawcy  wskutek  niedopełnienia 

przez  niego  obowiązku,  który  nie  wynika  wyraźnie  z  dokumentacji  przetargowej  lub 

obowiązujących  przepisów  prawa  krajowego,  lecz  jedynie  z  wykładni  tych  przepisów  lub 

dokumentacji, a także z uzupełniania przez krajowe organy lub sądownictwo występujących  

w tej dokumentacji luk [por. postanowienie TSUE z 13.07.2017 r. w sprawie C-35/17, Saferoad 

Grawil  sp.  z  o.o.  i  Saferoad  Kabex  sp.  z  o.  o.  v.  Generalna  Dyrekcja  Dróg  Krajowych                                  

i  Autostrad,  Oddział  w  Poznaniu;  wyrok  TSUE  z  2.06.2016  r.  w  sprawie  C-27/15,  Pizzo  v. 

CRGT  Srl;  wyrok  TSUE  z  7.04.2016  r.  w  sprawie  C-32

4/14,  Partner  A.  D.  v.  Zarządowi 

Oczyszczania  Miasta,  Monitor  Prawniczy  z  2016  r.,  Nr  11,  s.  570;  oraz  wyrok  TSUE                                

z 10.05.2012 r. w sprawie C-

368/10, Komisja Europejska v. Królestwo Niderlandów". Podobnie 

w wyroku KIO z 11.10.2019 r., sygn. akt: KIO 1905/19.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie zarzutu drugi, Izba uznała w/w zarzut za podlegający uwzględnieniu. 

Należy zauważyć, że w odniesieniu do podmiotowych środków dowodowych będących 

przedmiotem  sporu,  to  zgodnie  z  art.  128  P

zp,  w  przypadku  gdy  wykonawca  nie  złoży 

podmiotowych środków dowodowych, są one niekompletne lub zawierają błędy zamawiający 

wzywa  wykonawcę  odpowiednio  do  ich  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia 

wyznaczonym  terminie.  Ustawodawca  nałożył  zatem  na  Zamawiającego  obowiązek 

skierowania  do  wykonawcy  wezwania 

w przypadkach określonym dyspozycją ww. przepisu 

na co wskazuje użycie sformułowania „wzywa”. Wezwanie ma więc charakter obligatoryjny, 

zaniechania  wezwania  w  przypadkach  wskazanych  w  art.  128  ust.  1  Pzp  stanowiłoby 

naruszenie ustawy

. Wezwanie w trybie powyższego przepisu jest wezwaniem jednokrotnym 


stanowi dodatkową „szansę” dla wykonawcy m.in. na wykazanie spełnienia warunku udziału 

w  postępowaniu.  Jeśli  więc  Zamawiający  uznałby,  że  referencyjne  zadanie  przedstawione 

przez  Odwołującego  nie  potwierdza  spełnienia  warunków  udziału  w postępowaniu,  to  jego 

obowiązkiem  jest  wezwanie  do  uzupełnienia  wykazu  robót.  „(…)Nie  ulega  wątpliwości,                       

w  świetle  zasady  równego  traktowania  wykonawców,  iż  dyspozycją  powyższego  przepisu 

objęta  jest  zarówno  sytuacja  gdy  wykonawca  nie  złoży  w ogóle  podmiotowych  środków 

dowodowych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, ale również gdy 

złożone środki dowodowe nie wykazują spełnienia warunków, jak miało to miejsce w niniejszej 

sprawie.  Zamawiający  uznając,  iż  referencyjna  robota  budowlana  z  poz.  2  wykazu  nie 

potwierdza 

spełnienia 

warunków 

udziału 

w postępowaniu 

prawidłowo 

wezwał 

Przystępującego do uzupełnienia wykazu robót. (…)” (za wyrokiem KIO z 07.07.2022 r., sygn. 

akt: KIO 1642/22). Podobnie w Komentarzu 

Urzędu Zamówień Publicznych pod red. Huberta 

Nowaka, Mateusza Winiarza, Warszawa 2021, str. 478 (wersja papierowa), str. 442 (wersja 

elektroniczna): 

"Dokument  (oświadczenie)  należy  zakwalifikować  jako  niezłożony,  jeżeli  nie 

został  fizycznie  dostarczony.  Natomiast  dokument  (oświadczenie)  jest  niekompletny,  jeżeli 

wprawdzie  został  fizycznie  przedłożony,  ale  nie  spełnia  określonych  przez  zamawiającego 

wym

agań  formalnych  (np.  nie  został  podpisany,  jest  nieczytelny  lub  jego  kopia  nie  została 

potwierdzona  za  zgodność  z  oryginałem).  Od  tych  dwóch  przypadków  należy  odróżnić 

dokumenty  (oświadczenia)  zawierające  błędy.  Są  to  dokumenty,  które  zostały  fizycznie 

złożone  oraz  są  formalnie  poprawne,  jednak  nie  potwierdzają  spełniania  odpowiednich 

wymagań"

Inaczej mówiąc, nawet w wypadku oddalenia pierwszego zarzutu, co nie miało miejsca 

i  tak  Zamawiający  byłby  zobowiązany  do  wezwania  Odwołującego  do uzupełnienia wykazu 

robót. Dopiero po wyczerpaniu instytucji wezwania istnieje możliwość odrzucenia oferty, co nie 

miało  miejsca  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym.  Podobnie,  Izba  stoi  na  stanowisku,  że 

konieczne jest wyczerpanie 

instytucji wezwania do wyjaśnień w trybie art. 128 ust. 4 Pzp przed 

ewentualnym odrzuceniem oferty (za wyrokiem KIO 25.01.2024 r., sygn. akt: KIO 5/24). 

Należy  dodatkowo  wskazać,  że  inna  jest  sytuacji  w  zakresie  uzupełnienia 

przedmiotowych środków dowodowych. W ocenie Izby art. 107 ust. 2 Pzp jest instrumentem 

dopuszczającym  możliwość  konwalidowania  nieprawidłowego  działania  wykonawcy,  ale                     

w  ograniczonym  zakresie.  Tutaj  ustawodawca  nie  dopuścił  do  szerokiego  umożliwienia 

uzupełnienia dokumentów, tak jak dla podmiotowych środków dowodowych (zgodnie z art. 128 

ust.  1  Pzp

,  zamawiający  wzywa  do  złożenia/poprawienia/uzupełnienia  dowodów,  które  są 

niekompletne lub zawierają błędy). Tryb z art. 107 ust. 2 Pzp, przeciwnie do art. 128 ust. 1 

Pzp

, nie dopuszcza uzupełnienia dokumentów zawierających błędy, co należy rozumieć jako 


błędy merytoryczne. Nie ma więc możliwości dokonania istotnej merytorycznie zmiany treści 

przedmiotowego  środka  dowodowego.  Na  podstawie  art.  107  ust.  2  Pzp  zamawiający  jest 

uprawniony  do:  1)  sanowania  działania  wykonawcy,  który  nie  złoży  wykazu  urządzeń  wraz                  

z  ofertą  (zamawiający  wzywa  do  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych,  jeżeli 

wykonawca ich nie złożył z ofertą), 2) wezwania do uzupełnienia wykazu urządzeń, który jest 

niekompletny (zamawiający wzywa do uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, 

jeżeli złożone dokumenty są niekompletne) (za wyrokiem KIO z 28.03.2022 r., sygn. akt: KIO 

Izba  nie  nakazywała  w  sentencji  wezwania  do  uzupełnienia  lub  wyjaśnień 

podmiotowych  środków  dowodowych  z  uwagi  na  uwzględnienie  pierwszego  zarzutu,  jak                         

i ewentualny charakter wniosku Odwołującego w tym zakresie.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie. 

W  tym 

stanie  rzeczy,  Izba  uwzględniła  odwołanie  na  podstawie  art.  553  zdanie 

pierwsze, 554 ust. 1 pkt 1  i ust. 3 pkt 1 lit. a i b) Pzp oraz orzekła jak w sentencji. Jednocześnie 

obciążając kosztami Zamawiającego i zasądzając od niego na rzecz Odwołującego kwotę 10 

000,00 zł tytułem zwrotu kosztów wpisu - na podstawie dowodu uiszczenia wpisu.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 557 Pzp 

oraz art. 575 Pzp oraz § 7 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 

r. poz. 2437).   

Przewodniczący: 

………………………………