KIO 3395/24 WYROK Warszawa, dnia 16 października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 18.12.2024

Sygn. akt: KIO 3395/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 16 

października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Anna Wojciechowska 

Protokolant:   

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu 

11  października  2024  r.  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  września  2024  r.  przez 

wykonawcę TIMKO sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez 

zamawiającego Wojewódzki Szpital Zespolony z siedzibą w Płocku 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Siemens Healthcare sp. 

o.o. z siedzibą w Warszawie 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu  uwzględnionego,  co  do 

którego  nie  zgłoszono  sprzeciwu,  dotyczącego  zaniechania  odrzucenia  oferty 

wykonawcy Siemens Healthcare sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp w pakiecie nr 10. 

W pozostałym zakresie oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  TIMKO  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

w Warszawie i z

alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 

00  gr  (

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  TIMKO  sp. 

o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania, 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: ………………………….. 


Sygn. akt KIO 3395/24 
 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Wojewódzki  Szpital  Zespolony  z  siedzibą  w  Płocku  -  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

podstawie ustawy z dnia 11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity 

Dz.  U.  2023  r.,  poz.  1605 

z  późn.  zm.  –  dalej  „ustawa  pzp”),  pn.  „dostawa  urządzeń 

medycznych w ramach zadania pn. Budowa i wyposażenie Ośrodka Radioterapii na terenie 

Wojewódzkiego 

Szpitala 

Zespolonego 

Płocku 

pakietów, 

znak: 

SZP.2910.10.(24/ZP/24).2024.EP. 

Ogłoszenie 

o zamówieniu 

opublikowane 

zostało 

Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w dniu  7  czerwca  2024  r.,  za  numerem  337961 

W dniu 

16 września 2024 r. odwołanie wniósł wykonawca TIMKO sp. z o.o. z siedzibą 

w Warszawie 

– dalej Odwołujący. Odwołujący wniósł odwołanie wobec: 

1)  nieuprawnionego/niezgodnego  z 

ustawą  pzp  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej 

wykonawcy: Siemens Healthcare sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie, dalej jako „Siemens” lub 

„Przystępujący”  w  zakresie  dot.  pakietu  nr  10,  w  tym  zaniechanie  odrzucenia  oferty  ww. 

wykonawcy  jako  niezgodnej  z  warunkami  zamówienia  (względnie  zaniechanie  wezwania 

Siemens do złożenia dodatkowych wyjaśnień treści oferty), 

2)  nieuprawnionego/niezgodnego z 

ustawą pzp odrzucenia oferty Odwołującego (względnie 

zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia dodatkowych wyjaśnień treści oferty), 

w konsekwencji powyższych uchybień, zaniechania wyboru jako najkorzystniejszej w zakresie 

dot.  pakietu  nr  10,  oferty  złożonej  przez  Odwołującego,  pomimo  że  oferta  ta  nie  podlega 

odrzuceniu  i  zawiera  najkorzystniejszy  bilans  kryteriów  oceny  ofert,  spośród  ofert 

niepodlegających odrzuceniu. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 16 pkt 1 – 3 ustawy pzp poprzez 

naruszenie  zasady  nakazującej  prowadzenie  postępowania  w  sposób  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców  oraz  w  sposób 

przejrzysty i proporcjonalny, a także naruszenie innych pozostających w związku z art. 16 pkt 

– 3 ustawy pzp przepisów, tj.: 

1) art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy pzp poprzez: 

a)  zaniechanie  zastosowania  tego  przepisu  tj.  zaniechania  odrzuceniu  oferty  Siemens 

w pakiecie nr 10 p

ostępowania, w sytuacji, gdy z treści oferty tego wykonawcy oraz wyjaśnień 


jednoznacznie  wynika,  że  złożył  on  ofertę  niezgodną  z  warunkami  zamówienia,  co 

doprowadziło  do  wyboru  przez  Zamawiającego  jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu 

pakiecie nr 10 oferty, która powinna zostać odrzucona;  

oraz  naruszenie  art.  109  ust.  1  pkt  10)  ustawy  pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia 

wykonawcy  Siemens  w  pakiecie  nr  10  p

ostępowania,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na 

decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

b) 

niewłaściwe  zastosowanie  tego  przepisu  polegające  na  odrzuceniu oferty  Odwołującego 

w pakiecie nr 10 p

ostępowania, w sytuacji, gdy nie zaistniały podstawy dla zastosowania tego 

przepisu, tj. w przypadku, gdy oferta złożona przez Odwołującego jest zgodna z warunkami 

zamówienia,  co  doprowadziło  do  nieuprawnionego  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

i w konsekwencji (w przypadku odrzucenia oferty Siemens lub wykluczenia tego wykonawcy) 

zaniechania  wyboru  przez  Zamawiającego  w  pakiecie  nr  10  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej w p

ostępowaniu; 

ewentualnie,  w  przypadku nieuwzględnienia zarzutu,  o  którym mowa w  punkcie 1.  lit.  a) 

oraz lit. b) 

powyżej – naruszenie art. 223 ust. 1 ustawy pzp poprzez zaniechanie stosowania 

tego przepisu w sytuacji powstania i niewyjaśnienia dalszych istniejących wątpliwości (co do 

zgodności  oferty  Odwołującego  z  warunkami  zamówienia)  przez  Zamawiającego  w  toku 

badania i oceny ofert oraz wyjaśnień Siemens oraz Odwołującego dotyczących treści złożonej 

oferty, co doprowadziło do przedwczesnego i nieuprawnionego uznania, że oferta Siemens 

jest  zgodna  z  warunkami  zamówienia,  oraz  uznania  (przedwczesnego  i  nieuprawnionego) 

zakresie  istnienia  podstaw  do  odrzucenia  oferty  Odwołującego  w  pakiecie  nr  10 

p

ostępowania; 

3) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy p

zp poprzez wybór oferty Siemens jako 

najkorzystniejszych  w  p

ostępowaniu  w  zakresie  pakietu  nr  10,  pomimo,  że  oferta  ww. 

wykonawcy powinna podlegać odrzuceniu; 

4)  art.  239  ust.  1  ustawy  p

zp  poprzez  zaniechanie  dokonania  czynności  polegającej  na 

wyborze  oferty  Odwołującego  jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu  w  pakiecie  nr  10, 

pomimo, że oferta Odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą, w świetle kryteriów oceny ofert 

określonych w SWZ, spośród ofert niepodlegających odrzuceniu. 

Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania, 

jak 

również nakazanie Zamawiającemu: 


unieważnienia  czynności  polegającej  na  wyborze  oferty  Siemens  jako  najkorzystniejszej 

postępowaniu w zakresie pakietu nr 10; 

odrzucenie  ww.  oferty/wykluczenie  wykonawcy,  względnie  wezwanie  do  złożenia 

dodatkowych wyjaśnień treści oferty Siemens; 

dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu w zakresie 

pakietu  nr  10,  poprzedzonego  odrzuceniem/wykluczeniem  Siemens,  względnie 

poprzedzonego wezwaniem do złożenia dodatkowych wyjaśnień treści oferty Odwołującego. 

Uzasadniając  zarzut  dotyczący  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  jako 

wykonawcy podlegającego wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 10 

ustawy pzp Odwołujący wskazał na pismo z dnia 30 lipca 2024 r., w którym Odwołujący zwrócił 

uwagę Zamawiającego na nieścisłości w ofercie Przystępującego: 

„Zgodnie z załącznikiem nr 1 do SWZ pakiet nr 10 w zakresie pkt. IV Cyfrowy detektor parametr 

lp.  30  Zamawiający  wymagał,  aby  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość 

aktywnej 

powierzchni detektora) wynosiła min. 300 mm x300 mm. Firma Siemens potwierdziła 

spełnienie  w/w  warunku  odpowiadając  TAK.  Nie  podała  wielkości  aktywnej  powierzchni 

detektora cyfrowego, który zaoferowała, bo nie było takiego wymogu, nie było słowa podać. 

Jed

nak niezależnie od powyższego wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość 

aktywnej powierzchni detektora) można obliczyć na podstawie poniżej podanych parametrów, 

a  mianowicie  „rozdzielczości  detektora”  i  „rozmiaru  pojedynczego  piksela”,  które  każdy 

Oferentów  musiał  podać,  w  tym  również  firma  Siemens.  Jak  wiadomo,  rozdzielczość 

detektora to liczba pikseli na aktywnej powierzchni detektora, która zgodnie z pkt. 30. Ma być 

podana  w  mm.  W  związku  z  powyższym  znając  rozdzielczość  detektora  i  rozmiar 

pojed

ynczego  piksela  możemy  obliczyć  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako 

wielkość aktywnej powierzchni detektora). I tak, w przypadku oferty Siemens Healthcare Sp. 

z o.o. w/w parametry wynoszą: Lp. 33. Rozdzielczość detektora = 1952 x 1952 pikseli Lp. 34. 

Rozmiar  pojedynczego piksela =  152 μm. W  związku  z  powyższym,  aby  obliczyć:  wielkość 

detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni  detektora)  = 

rozdzielczość  detektora  x  rozmiar  pojedynczego  piksela,  czyli  uwzględniając  parametry 

zaoferowane  przez  firmę  Siemens  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość 

aktywnej powierzchni detektora) = 1952 pikseli x 152 μm x 1952 pikseli x 152 μm = 296,704mm 

x 296,704 mm, po zaokrągleniu do pełnych mm daje nam wynik 297mm x 297 mm. Jak wynika 

z  powyższych  obliczeń  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej 

powierzchni  detektora)  zaoferowana  przez  firmę  Siemens  jest  mniejsza  od  bezwzględnie 


wymaganej przez Zamawiającego zgodnie z pkt. IV. 30, która musiała wynosić min. 300 mm 

x 300 mm.” 

Odwołujący na etapie postępowania zakwestionował odpowiedź Siemens w pkt. IV 30 

jako  TAK  spełniająca  w/w  wymógł,  gdyż  jest  niezgodna  z  prawdą  i  jest  świadomym 

wprowadzeniem  w  błąd  Zamawiającego.  Oferowany  przez  firmę  Siemens  aparat  posiada 

wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni  detektora) 

wynoszącą 297 mm x 297 mm, czyli mniejszą niż wymagał Zamawiający, a tym samym nie 

spełnia bezwzględnie wymaganego parametru, jest niezgodna z treścią SWZ i dlatego oferta 

Siemens  Health

care  sp.  z  o.o.  podlega  odrzuceniu,  a  wykonawca  winien  być  wykluczony 

związku z podaniem informacji wprowadzających w błąd. To, że Zamawiający bezwzględnie 

wymagał  spełnienia  tego  parametru  i  nie  przewidział  jakichkolwiek  odstępstw  od  min. 

Wielkości  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni  detektora), 

czyli  co  najmniej  300  mm  x  300  mm,  dodatkowo  potwierdzała  odpowiedź  Zamawiającego 

dnia 10 lipca 2024 r. na pytania jednego z Oferentów. 

Na skutek powyższych nieścisłości oraz zakomunikowanych uchybień, Zamawiający 

dniu  2  sierpnia  2024  r.  skierował  do  Siemens  wezwanie  do  wyjaśnienia  treści  oferty. 

Zamawiający zacytował powyższe przywołane przez Odwołującego nieścisłości oraz wywody, 

w  tym  kluczowe  wyliczenia,  tym  samym  można  było  domniemywać,  że  zgodził  się 

powyższym  rozumiem  postanowień  SWZ  oraz  argumentacją  Odwołującego.  Co  istotne 

Zamawiający  zgodnie  z  pierwotnymi  i  literalnie  brzmiącymi  wymaganiami  SWZ,  oczekiwał 

wyjaśnienia posługując się jednostką miary w milimetrach, żądając jednoznacznie odniesienia 

się przez Siemens. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, swoje wyjaśnienia – pismem z dnia 

6 sierpnia 2024 r. - 

złożył Siemens. Odmiennie jednak od oczekiwań określonych w SWZ oraz 

wezwan

iu  do  wyjaśnień,  Siemens  ukierunkował  swoją  odpowiedź  na  wielkość  mierzoną 

centymetrach a nie w milimetrach. Tym samym w sposób odmienny od wymagań SWZ oraz 

wezwania  Zamawiającego,  zmienił  ciężar  argumentacji  i  dowodzenia.  Wykonawca  nie 

wykazał, w jakikolwiek wiarygodny sposób, że wartość podawana przez producenta w cm x 

cm to wartość rzeczywiście wynosząca 300mm x 300 mm. Poza tym, Siemens nie podważył 

nie  obalił  wyliczeń  matematycznych,  które  jako  swoje  przytoczył  następnie  Zamawiający 

swoim  wezwaniu.  Powyższe  „zabiegi”  wykonawcy  Siemens  należy  ocenić  jako  swego 

rodzaju  „wybieg”  lub  ”ucieczkę”  od  konieczności  wykazania  i  potwierdzenia  wartości 

w milimetrach. 


Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  nie  miał  żadnych  podstaw  do  uznania  tych 

wyjaśnień  jako  potwierdzenie  spełnia  bezwzględnego  warunku  wymaganego  przez 

Zamawiającego w pkt. 30 załącznika nr 1 do SWZ, ponieważ: 

a. Wymaganą jednostką pomiarową tego parametru jest „mm”, a nie „cm”, co w przypadku 

tego parametru ma ogromne znaczenie dla złożenia oferty zgodnie z warunkami specyfikacji 

lub nie. Dzięki temu, że Zamawiający wymagał wielkość detektora (rozumiana jako wielkość 

aktywnej powierzchni detektora) w „mm”, tym samym nie tylko zna dokładny jego wymiar, ale 

może równie dokładnie zweryfikować rozdzielczość detektora lub rozmiar piksela i odwrotnie. 

Firma Siemens w żadnym z dokumentów nie potwierdziła, że zaoferowany aparat model Cios 

Flow posiada wielkość detektora (rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) co 

najmniej 300 mm x 300 mm. W swoich wyjaśnieniach firma dołączyła dokumenty - specyfikację 

systemu  i  dane  techniczne  instrukcji  obsługi  potwierdzające  powierzchnię  detektora  (pole 

aktywne), ale w „cm”, tym samym zaokrąglając wielkość detektora do pełnych centymetrów, 

bezwzględnym wymogiem były milimetry (wartość podawana w mm jest wyrażona z większą 

dokładnością dla tego  parametru  i taki  był  wymógł  Zamawiającego).  Załączone  przez  firmę 

Siemens dokumenty tylko potwierdzają, że aparat Cios Flow nie spełnia wymogu stawianego 

przez  Zamawiającego  w  pkt.  30  i  nie  ma  detektora  o  wielkości  (rozumiana  jako  wielkość 

aktywnej  powierzchni  detektora)  min.  300  mm  x  300  mm,  a  jedynie  297  mm  x  297  mm. 

Przedstawione  przez  firmę  Siemens  dokumenty  potwierdzają  jedynie  rozmiar  piksela 

wyno

szący 152 μm oraz rozdzielczość detektora wynosząca 1952 x 1952 piksele, co pozwala 

na  dokładne  wyliczenie  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej 

powierzchni detektora), czyli 1952 pikseli x 152 μm x 1952 pikseli x 152 μm = 296,704 mm x 

296,704 mm, po zaokrągleniu do pełnych mm daje nam wynik 297 mm x 297 mm. 

b. Jednocześnie fakt, że producent – Siemens - w swoich materiałach technicznych wyraża 

wielkość  detektora  w  centymetrach  30  cm  x  30  cm,  jak  wskazała  w  wyjaśnieniach  Spółka 

Siemens, to jest to sprawą producenta, ale nie jest prawdą, że jest to równoważne, iż wielkość 

detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) to 300 mm x 

300 mm, co pokazują powyższe wyliczenia i co było wymogiem SWZ. 

Zamawiający  odpowiadając  na  pytania  o  wyjaśnienie  treści  SWZ  nie  dopuścił 

zaoferowania detektora o powierzchni 298 mm x 298 mm, co spowodowało brak możliwości 

złożenia  oferty  przez  inny  podmiot,  to  tym  bardziej  nie  dopuścił  detektora  o  powierzchni 

mniejszej,  czyli  297  mm  x  297  mm,  co  zaoferowała  Spółka  Siemens.  Uznanie  przez 

Zamawiającego wyjaśnień firmy Siemens Healthcare za spełnienie wymógł pkt. 30 załącznika 

nr  1  do  SWZ,  chociaż  firma  w  żadnym  dokumencie  nie  potwierdziła  wielkości  detektora 


milimetrach, a jedynie zaokrągloną wielkość detektora w centymetrach zamieniła na mm, co 

jest prostą manipulacją, wprowadzeniem w błąd, a nie prawdziwą i rzetelną informacją dot. 

wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora), jest 

brakiem  należytej  staranności  ze  strony  Zamawiającego  w  dokładnym  przeanalizowaniu 

złożonej oferty, dowodów otrzymanych od Odwołującego i wyjaśnień otrzymanych od Spółki 

Siemens. 

Ocena  opisanej  sytuacji  faktycznej  powinna  uwzględniać  bieżące  orzecznictwo 

w tego rodzaju sprawach 

(powołał się na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 kwietnia 

2023 r., KIO 841/23). 

W ocenie Odwołującego wystąpiły wszystkie przesłanki z art. 109 ust. 1 

pkt 10 ustawy pzp co powinno skutkować wykluczeniem Przystępującego z postępowania.  

Odwołujący uzasadniając zarzuty dotyczące odrzucenia oferty Odwołującego wskazał, 

że zgodnie z treścią SWZ dot. pakietu nr 10 w części IV „Cyfrowy detektor obrazu” w pkt. 30 

oprócz  wielkości  detektora  cyfrowego  (rozumianego  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni 

detektora)  Zamawiający  wymagał,  aby  detektor  był  wykonany  w  technologii  CMOS.  Jak 

w

iadomo,  podstawowym  parametrem  detektora  cyfrowego  jest  jego  wysoka  rozdzielczość, 

która  ma  bezpośredni  wpływ  na  jakość  obrazu,  a  nie  technologia  detektora.  Dlatego  jako 

Oferent na etapie przed składaniem ofert, Odwołujący skierował pytanie do Zamawiającego 

dot. pkt. 30, tj. czy Zamawiający dopuści aparat z detektorem wykonanym w technologii aSi, 

którego rozdzielczość wynosi 2048 x 2048 pikseli, czyli jest większa od min.  rozdzielczości 

wymaganej przez Zamawiającego w pkt. 33, która wynosiła 1900 x 1900 pikseli. Zamawiający 

odpowiadając bezpośrednio na powyższe pytanie, wskazał, że zaproponowana rozdzielczość 

spełnia minimalną rozdzielczość detektora podaną w pkt. 33, zatem spełnia warunek, uznając 

argumentację  Odwołującego  do  pytania  dot.  pkt.  30,  tym  samym  należało  przyjąć,  że 

Zamawiający dopuścił (potwierdził jako równoważny) również detektor w technologii aSi. 

W toku prowadzonego postępowania, Zamawiający pismem z dnia 7 sierpnia 2024 r. 

skierował  do  Odwołującego  wezwanie  do  wyjaśnienia  treści  oferty.  Odwołujący  w  swojej 

odpowiedzi odwołał się do uwarunkowań zadanego na etapie poprzedzającym złożenie oferty 

pyta

nia  oraz  odpowiedzi  Zamawiającego  i  wskazał:  „Dlatego,  jako  Oferent  skierowaliśmy 

pytanie  do  Zamawiającego  dot.  pkt.  30,  czy  Zamawiający  dopuści  aparat  z  detektorem 

wykonanym  w  technologii  aSi,  którego  rozdzielczość  wynosi  2048  x  2048  pikseli,  czyli  jest 

w

iększa od min. rozdzielczości wymaganej przez Zamawiającego w pkt. 33, która wynosiła 

1900  x  1900  pikseli.  Zamawiający  odpisał,  że  zaproponowana  rozdzielczość  spełnia 

minimalna rozdzielczość detektora podaną w pkt. 33, zatem spełnia warunek, czyli dopuszcza 

detektor w technologii aSi. Pytanie Odwołującego, jak i pod pytaniem udzielone wyjaśnienie 

Zamawiającego dot. pkt. 30, a nie pkt. 33. Jest oczywiste, że rozdzielczość 2048 x 2048 pikseli 


jest  większa  od  wymaganej  przez  Zamawiającego  w  pkt.  33  „rozdzielczość  detektora  min. 

1900  x  1900pikseli”,  więc  w  tym  zakresie  nie  było  potrzeby  zadawania  pytania  ani 

dopuszczenie/potwierdzenie Zamawiającego. Co istotne jednak Zamawiający odpowiadając 

na p

ostawione pytanie i w kontekście zadanego pytania nie zakwestionował przedstawionej 

pytaniu technologii, co miało oznaczać, że uznaje takie rozwiązanie jako dopuszczone. 

Złożona przez Odwołującego oferta potwierdziła, że nie technologia detektora, a jego 

parametry,  w  tym  przede  wszystkim  rozdzielczość  detektora,  mają  wpływ  na  bardzo  dobrą 

jakość  obrazowania.  Zaoferowany  przez  Odwołującego  aparat  z  detektorem  aSi  (zgodnie 

odpowiedziami Zamawiającego z dnia 10 lipca 2024), posiada wszystkie parametry i są one 

lepsze niż parametry aparatu firmy Siemens Cios Flow z detektorem CMOS (co przedstawia 

szczegółowe porównanie w piśmie Odwołującego z dnia 12 sierpnia 2024 r.). 

Co  istotne  również  i  co  zostało  pominięte  przez  Zamawiającego  przy  ocenie  oferty 

Odwołującego to fakt, iż zgodnie z pkt II ppkt 5 SWZ Zamawiający wprost dopuścił możliwość 

zaoferowania rozwiązań równoważnych. Zamawiający wyraźnie zaznaczył, iż „W przypadku 

opisania  przedmiotu  zamówienia  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub 

pochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi 

dostarczane przez konkretnego wykonawcę Zamawiający dopuszcza złożenie oferty na wyrób 

równoważny.  Kryteria  stosowane  w  celu  oceny  równoważności:  Zamawiający  zaakceptuje 

wyrób równoważny o takiej samej lub lepszej funkcjonalności co opisana w SWZ.” 

W  konsekwencji,  udzielona  odpowiedź  na  pytanie  dot.  pkt  33  oznaczała,  przy 

uwzględnieniu  ww.  postanowień  SWZ,  że  technologia  równoważna  (jaką  jest  np.  aSi 

stosunku do CMOS) była dopuszczalna, pod warunkiem, że oferuje parametry o takiej samej 

lub lepszej funkcjonalności co opisana w SWZ. Z powyższych powodów, nie można zgodzić 

się ze  stanowiskiem  i  decyzją  Zamawiającego w  zakresie odrzucenia  oferty  Odwołującego. 

Zamawiający  w  treści  decyzji  o  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  nie  wskazuje,  z  jakich 

powodów  (poza  jedynym  stwierdzeniem,  że Odwołujący  nie  zaoferował  technologii  CMOS) 

uważa,  aby  zaoferowana  technologia  przedstawiona  przez  Odwołującego  była 

NIERÓWNOWAŻNA do oczekiwanej, chociaż Odwołujący w piśmie z dnia 12 sierpnia 2024 r. 

wykazywał korzystność i oferowane lepsze parametry niż rozwiązanie referencyjne określone 

wprost w treści SWZ. Zamawiający w tym względzie nie przedstawił jakichkolwiek wywodów 

czy  argumentacji  wskazującej,  że  byłaby  to  technologia  o  mniejszej  funkcjonalności  niż 

opisana  w  SWZ. 

Zamawiający  poprzestaje  jedynie  na  stwierdzeniu,  że  „Wykonawca 

potwierdził,  że  oferuje  detektor  wykonany  w  technologii  aSi,  czyli  w  technologii  innej  niż 

wymagana  w  opisie  przedmiotu  zamówienia.”,  przy  czym  w  jakimkolwiek  stopniu  nie  czyni 


rozważań, w odniesieniu do rozwiązań równoważnych. Zamawiający popełnił szereg uchybień 

podczas  oceny  oferty  Odwołującego.  Poczynając  na  zanegowania/pominięcia  znaczenia 

udzielonej odpowiedzi, a skończywszy na zupełnym pomijaniu dopuszczalności zaoferowania 

rozwiązań  równoważnych  do  technologii,  którą  wprost  Zamawiający  wymienił  za  pomocą 

wskazania nazw własnych/czy znaków towarowych (jak CMOS). Jak wskazuje jednoznacznie 

treść art. 101 ust. 5 ustawy pzp „W przypadku gdy opis przedmiotu zamówienia odnosi się do 

norm,  ocen  technicznych,  specyfikacji  technicznych  i  systemów  referencji  technicznych, 

których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3, zamawiający nie może odrzucić oferty tylko dlatego, 

że  oferowane  roboty  budowlane,  dostawy  lub  usługi  nie  są  zgodne  z  normami,  ocenami 

technicznymi,  specyfikacjami  technicznymi  i  systemami  referencji  technicznych,  d

o  których 

opis przedmiotu zamówienia się odnosi, pod warunkiem że wykonawca udowodni w ofercie, 

w szczególności za pomocą przedmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 

107,  że  proponowane  rozwiązania  w  równoważnym  stopniu  spełniają  wymagania 

określone w opisie przedmiotu zamówienia.” Odwołujący zarówno udzielając wyjaśnień w toku 

prowadzonego p

ostępowania, potwierdził, że zaoferowane rozwiązanie oparte o technologię 

aSi, jest rozwiązaniem, które w większym stopniu spełnia wymagania Zamawiającego, przy 

czym  Zamawiający  w  jakimkolwiek  stopniu  nie  zanegował  twierdzeń  Odwołującego 

sprowadził  powyższe  rozważania  jedynie  do  stwierdzenia,  że  zaoferowane  rozwiązanie 

zostało oparte o inną technologię niż wymagana przez Zamawiającego. Powyższe w jaskrawy 

sposób  stanowi  negację  obowiązujących  przepisów  ustawy  pzp  jak  i  opisanym  kryteriom 

oceny równoważności, które ustanowiono w SWZ (pkt II ppkt 5 SWZ). W tym względzie podjęte 

przez Zamawiającego decyzje i rozstrzygnięcia nie zasługują na uwzględnienie. 

Odwołujący  podniósł  zarzut  ewentualny,  na  okoliczność  nieuwzględnienia  zarzutów, 

którym mowa w punkcie 1. lit. a. oraz lit. b. powyżej. W przypadku bowiem nie podzielenia 

przez Izbę argumentacji zawartej w powyższych punktach, w ocenie Odwołującego zachodzi 

podstawa  do  dalszego  wyjaśnienia  treści  ofert  i  rozwiania  wątpliwości  co  do  treści  ofert. 

każdym  przypadku,  kiedy  Zamawiający  posiada  wątpliwości  powinien  je  niewątpliwie 

rozwiać w toku stosowania procedury art. 223 ust. 1 ustawy pzp. Zaniechanie w tym względzie 

stanowi kolejny przejaw nierównego i niekonkurencyjnego zaniechania stosowania przepisów 

wobec wykonawców. 

W  dniu 

30  września  2024  r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

oświadczył,  że  uwzględnia  zarzut  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy  pzp  w  zakresie 

zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego. W pozostałym zakresie Zamawiający wniósł 


o oddalenie 

odwołania. W złożonej odpowiedzi oraz na rozprawie przedstawił uzasadnienie 

faktyczne i prawne swojego stanowiska. 

Pismem  z  dnia  2  października  2024  r.  wykonawca  Siemens  Healthcare  sp.  z  o.o. 

siedzibą w Warszawie został wezwany do złożenia oświadczenia w przedmiocie sprzeciwu 

co do uwzględnienia w części zarzutów przedstawionych w odwołaniu w terminie 3 dni od dnia 

doręczenia  wezwania  pod  rygorem  umorzenia  postępowania  odwoławczego  w  części 

dotyczącej  tych  zarzutów.  Do  upływu  wyznaczonego  terminu  ww.  Wykonawca  nie  wniósł 

sprzeciwu wobec częściowego uwzględnienia odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Izba ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale IX 

ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, tj. odwołanie nie zawiera 

braków  formalnych  oraz  został  uiszczony  od  niego  wpis.  Izba  ustaliła,  że  nie  zaistniały 

przesłanki określone w art. 528 ustawy pzp, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania. 

Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art. 

505  ust.  1  i  2  ustawy  pzp,  tj.  posiadanie  interesu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz 

możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy 

pzp.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego,  zachowując  termin  ustawowy 

oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  Zamawiającego  zgłosił 

skuteczne 

przystąpienie wykonawca Siemens Healthcare sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 

Izba 

postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołanie 

wraz z 

załącznikami, odpowiedź na odwołanie wraz z załącznikami, zgłoszenie przystąpienia 

wraz z załącznikami oraz dowody złożone przez Przystępującego na rozprawie. 

Na 

podstawie  tych  dokumentów,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia, 

stanowiska  i  dowody  złożone  przez  strony  i  uczestnika  postępowania  w  trakcie 

posiedzenia i rozprawy, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła: 

Na  wstępie,  Izba  postanowiła  umorzyć  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutu 

dotyczącego zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego (naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy  pzp)  na  podstawie  art.  522  ust.  4  ustawy  pzp,  zgodnie  z  którym:  „W  przypadku 


uwzględnienia  przez  zamawiającego  części  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu,  Izba 

może umorzyć postępowanie odwoławcze w części dotyczącej tych zarzutów, pod warunkiem 

że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden 

wykonawca albo wykonawca, który przystąpił po stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu 

wobec uwzględnienia tych zarzutów. W takim przypadku Izba rozpoznaje pozostałe zarzuty 

odwołania.  Zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub  unieważnia  czynności  w  postępowaniu 

udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu  w  zakresie 

uwzględnionych  zarzutów.”  Taka  sytuacja  zaistniała  w  przedmiotowym  postępowaniu 

odwoławczym.  Zamawiający  uwzględnił  w  części  zarzuty  odwołania,  natomiast  uczestnik 

postępowania,  który  przystąpił  po  jego  stronie  do  postępowania  odwoławczego  nie  wniósł 

sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  części  zarzutów,  co  wyczerpuje 

dyspozycję  ww.  przepisu  i  obliguje  Izbę  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego 

w zakresie  zarzutu 

zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego.  Powyższe  powoduje 

zakończenie postępowania odwoławczego w tym zakresie bez merytorycznego rozpoznania 

uwzględnionego zarzutu odwołania. 

Izba rozpoznała pozostałe zarzuty odwołania i uznała, że odwołanie w pozostałym zakresie 

podlega oddaleniu. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zgodnie z SWZ: 

„II. Przedmiot zamówienia: (…) 4. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, opis wymagań 

Zamawiającego  w  zakresie  realizacji  i  odbioru  określają  następujące  dokumenty  będące 

integralną częścią SWZ: 

opis przedmiotu zamówienia – załącznik nr 1 do SWZ (pakiety 1-11) 

- projektowane postanowienia umowy 

– załącznik nr 8 do SWZ. 

Wszystkie wymagania określone w dokumentach wskazanych powyżej stanowią wymagania 

minimalne,  a  ich  spełnienie  jest  obligatoryjne.  Niespełnienie  wymagań  minimalnych  będzie 

skutkować  odrzuceniem  oferty  jako  niezgodnej  z  warunkami  zamówienia  na  podstawie  art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

5. Rozwiązania równoważne. 

a)  W  przypadku  opisania  przedmiotu  zamówienia  przez  wskazanie  znaków  towarowych, 

patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty 


lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę Zamawiający dopuszcza złożenie oferty 

na  wyrób  równoważny.  Kryteria  stosowane  w  celu  oceny  równoważności:  Zamawiający 

zaakceptuje wyrób równoważny o takiej samej lub lepszej funkcjonalności co opisana w SWZ. 

b)  W  przypadku,  gdy  opis  przedmiotu  zamówienia  odnosi  się  do  norm,  ocen technicznych, 

specyfikacji technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w art. 101 ust. 

1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający dopuszcza rozwiązania 

równoważne opisanym. 

c) Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest zobowiązany udowodnić 

w  ofercie,  w  szczególności  za  pomocą  przedmiotowych  środków  dowodowych,  o  których 

mowa w art. 104- 

107 Pzp, że oferowane przez niego rozwiązanie w równoważnym stopniu 

sp

ełnia wymagania określone przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. W takim 

przypadku  wykonawca  załącza  do  oferty  wykaz  rozwiązań  równoważnych  stosownie  wraz 

jego opisem lub normami oraz dowody potwierdzające równoważność.” 

„X.  Informacja  o  oświadczeniach  lub  dokumentach,  wymaganych  od  Wykonawcy: 

A. 

Dokumenty składające się na ofertę oraz których złożenie jest wymagane w załączeniu do 

Oferty 1. Formularz oferty 

– forma złożenia zgodnie z działem XVI pkt. 3 SWZ- przykładowy 

wzór  wg  załącznika  nr  2  do  SWZ  (…)  4.  Oświadczenie  wykonawcy  zgodne  ze  wzorem 

określonym  w  Załączniku  nr  1  do  SWZ  dla  pakietu,  na  który  jest  składana  oferta  – 

oświadczenie  wykonawcy  dot.  oferowanego  przedmiotu  zamówienia  oraz  spełniania  przez 

oferowany  przedmiot  zamówienia  parametrów  wymaganych  i  ocenianych.  (…)  5. 

Przedmiotowe środki dowodowe. Zamawiający wymaga złożenia wraz z ofertą następujących 

przedmiotowych  środków  dowodowych  na  potwierdzenie,  że  oferowane  dostawy  spełniają 

określone  przez  Zamawiającego  wymagania,  cechy  lub  kryteria,  i  które  są  niezbędne  do 

przeprowadzenia  postępowania:  (…)  5.3.  wykaz  rozwiązań  równoważnych  stosownie  wraz 

jego opisem lub normami oraz dowody potwierdzające równoważność – dotyczy rozwiązań 

równoważnych,  o  których  mowa  w  dziale  II  pkt.5  SWZ  w  przypadku  ich  oferowania  przez 

Wykonawcę.” 

Załącznik  nr  1  do  SWZ  pakiet  nr  10:  Aparat  RTG  z  ramieniem  C  -  1szt.  –  wykonawcy  byli 

zobowiązani podać producenta oraz typ/model, a ponadto m.in.: 

„IV Cyfrowy detektor obrazu, poz. 30: „Wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość 

aktywnej powierzchni detektora) - min. 300 mm x 300 mm. Detektor wykonany w technologii 

CMOS.  Parametr  wymagany:  TAK  Parametr  oferowany  (podaje  wykonawca) 

(…)  33. 


Rozdzielczość  detektora  min.  1900  x  1900  pikseli  Parametr  wymagany:  TAK  PODAĆ, 

Parametr oferowany (podaje wykonawca)

” 

Wyjaśnienia treści SWZ z dnia 10 lipca 2024 r.: 

„Pytanie  35:  (…)  (pakiet  10,  pkt  IV  30)  Czy  Zamawiający  dopuści  detektor  cyfrowy 

powierzchni 298 x 298 mm? Różnica pomiędzy wartością wymaganą, a oferowaną nie ma 

realnego  wpływu  na  właściwości  użytkowe  aparatu.  Udzielenie  odpowiedzi  negatywnej 

uniemożliwi złożenie oferty znacznie ograniczając konkurencyjność procedury przetargowej. 

Wyjaśnienie:  Zamawiający  nie  dopuszcza  powyższego  i  oczekuje  oferty  zgodnie  z  treścią 

SWZ.

” 

„Pytanie 55: Dotyczy załącznika nr 1 do SWZ pakiet nr 10, punkt 30. 

Czy  Zamawiający  dopuści  aparat  z  detektorem  cyfrowym  o  wielkość  aktywnej  powierzchni 

detektora  min.  300  mm  x  300  mm,  detektora  wykonanego  w  technologii 

aSi,  którego 

rozdzielczość wynosi 2 048 x 2 048 pikseli, czyli rozdzielczości większej od wymaganej przez 

Zamawiającego w pkt. 33 - „rozdzielczość detektora min. 1900 x 1900 pikseli”? 

Wyjaśnienie:  Zamawiający  informuje,  iż  w  pkt.  33  została  podana  rozdzielczość  minimalna 

detektora, zatem rozdzielczość 2 048 x 2 048 pikseli spełnia warunek.” 

Przystępujący zaoferował: Producent: Siemens Healthcare GmbH (podaje wykonawca), Typ/ 

model:  Cios  Flow  (podaje  wykonawca),  IV  Cyfrowy  detektor  obrazu  30. 

Wielkość detektora 

cyfrowego  (rozumiana jako wielkość aktywnej  powierzchni  detektora)  -  min.  300 mm  x  300 

mm. Detektor wykonany w technologii CMOS: Parametr wymagany: TAK Parametr oferowany 

(podaje wykonawca) 

„Tak” 

Odwołujący pismem z dnia 30 lipca 2024 r. wniósł do Zamawiającego zastrzeżenia względem 

oferowanego  przez  Przystępującego  parametru  aparatu  dotyczącego  wielkości  aktywnej 

powierzchni detektora wskazując na podstawie obliczeń własnych, że wynosi ona 297 mm x 

mm, co nie spełnia wymogu minimalnej wielkości 300 mm x 300 mm. 

Pismem z dnia 2 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień 

na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy pzp: 

„związku z informacją wniesioną do Zamawiającego 

i dotyczącą niezgodności Państwa oferty z SWZ jak niżej cyt.: „Zgodnie z załącznikiem nr 1 do 

SWZ pakiet nr 10 w zakresie pkt. IV Cyfrowy detektor parametr lp. 30 Zamawiający wymagał, 

aby wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) 

wynosiła  min.  300  mm  x300  mm.  Firma  Siemens  potwierdziła  spełnienie  w/w  warunku 

odpowiadając  TAK.  Nie  podała  wielkości  aktywnej  powierzchni  detektora  cyfrowego,  który 


zaoferowała,  bo  nie  było  takiego  wymogu,  nie  było  słowa  podać.  Jednak  niezależnie  od 

powyższego  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni 

detektora)  można  obliczyć  na  podstawie  poniżej  podanych  parametrów,  a  mianowicie 

„rozdzielczości detektora” i „rozmiaru pojedynczego piksela”, które każdy z Oferentów musiał 

podać, w tym również firma Siemens. Jak wiadomo, rozdzielczość detektora to liczba pikseli 

na aktywnej powierzchni detektora, która zgodnie z pkt. 30. ma być podana w mm. W związku 

z powyższym znając rozdzielczość detektora i rozmiar pojedynczego piksela możemy obliczyć 

wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora). I tak, 

w  przypadku  oferty  Siemens  Healthcare  Sp.  z  o.o.  w/w  param

etry  wynoszą:  Lp.  33. 

Rozdzielczość detektora = 1952 x 1952 pikseli Lp. 34. Rozmiar pojedynczego piksela = 152 

μm.  W  związku  z  powyższym,  aby  obliczyć:  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako 

wielkość aktywnej powierzchni detektora) = rozdzielczość detektora x rozmiar pojedynczego 

piksela, czyli uwzględniając parametry zaoferowane przez firmę Siemens wielkość detektora 

cyfrowego (rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) = 1952 pikseli x 152 μm 

x 1952 pikseli x 152 μm = 296,704mmx 296,704 mm, po zaokrągleniu do pełnych mm daje 

nam wynik 

297mm x 297 mm Jak wynika z powyższych obliczeń wielkość detektora cyfrowego 

(rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) zaoferowana przez firmę Siemens 

jest mniejsza od bezwzględnie wymaganej przez Zamawiającego zgodnie z pkt. IV. 30, która 

musiała wynosić min. 300 mm x 300 mm”.” Prosimy o wyjaśnienie, czy oferowany przez firmę 

Siemens  aparat  posiada  wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej 

powierzchni detektora) wynoszącą m.in. 300 mm x 300 mm jak wymagał Zamawiający, czy 

297  mm  x  297  mm,  czyli  mniejszą  niż  wymagał  Zamawiający,  a  tym  samym  nie  spełnia 

bezwzględnie wymaganego parametru i oferta jest niezgodna z treścią SWZ.” 

Wyjaśnienia Przystępującego z dnia 6 sierpnia 2024 r.:  

„W  odpowiedzi  na  wezwanie  do  wyjaśnień  z  dnia  02.08.2024  na  podstawie  art.  223  ust  1 

Ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 w imieniu Siemens Heatthcare 

Sp. z o.o. niniejszym wyjaśniam: Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do SWZ pakiet nr 10 – tabela 

parametrów technicznych, Zamawiający wymagał: W pkt 30. - Wielkość detektora cyfrowego 

(rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) - min. 300 mm x 300 mm. Detektor 

wykonany w technologii CMOS. W pkt 33 - 

Rozdzielczość detektora min. 1900 x 1900 pikseli 

W pkt 34 - Rozmiar pojedynczego piksela max. 

155μm Niniejszym wyjaśniam, że zaoferowany 

przez  nas  aparat  model  CIOS  FLOW,  spełnia  wszystkie  wyżej  wymienione  parametry.  Na 

potwierdzenie  powyższego  przesyłam  dane  producenta  aparatu  tj.  wyciąg  z  dokumentu 

Specyfikacja 

Techniczna  stanowiącego  załącznik  nr  1  oraz  wyciąg  z  dokumentu  instrukcja 


obsługi,  stanowiącego  załącznik  nr  2  zaoferowanego  aparatu.  Producent  wyraża  wielkość 

aktywnej  matrycy  detektora  w  centymetrach  i  określa  jej  wielkość  jako  30x30  cm,  co  jest 

równoważne  wielkości  300x300  mm,  określonej  przez  Zamawiającego.  Rozdzielczość 

matrycy to 1952 x 1952 

piksele a rozmiar piksela wynosi 152 μm co również spełnia (a wręcz 

przewyższa)  minimalne  wymagania  stawiane  przez  Zamawiającego.  Reasumując, 

zaoferowany  wysokiej  jakości  model  aparatu,  tupu  ramię  C,  CIOS  FLOW  odpowiada 

wymogom 

postawionym w postępowaniu i potwierdzonym w złożonej ofercie.” Przystępujący 

załączył  do  wyjaśnień:  „załącznik  nr  1_specyfikacja_techniczna-sig”  oraz  „załącznik  nr 

2_wyciąg z instrukcji obsługi-sig”, z których wynika pole akwizycji detektora 30 cm x 30 cm (12 

cali x 12 cali). 

Odwołujący zaoferował: Producent: Ziehm Imaging GmbH (podaje wykonawca), Typ/ model: 

Ziehm  Vision  FD 

(podaje  wykonawca),  IV  Cyfrowy  detektor  obrazu  30.  Wielkość  detektora 

cyfrowego  (rozumiana jako wielkość aktywnej  powierzchni  detektora)  -  min.  300 mm  x  300 

mm. Detektor wykonany w technologii CMOS: Parametr wymagany: TAK Parametr oferowany 

(podaje wykonawca): 

„TAK, Wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość aktywnej 

powierzchni detektora) - 307 mm x 307 mm. Detektor wykonany w technologii aSi (zgodnie 

odpowiedziami z dnia 10,07.2024r.).” 

Pismem z dnia 7 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień: 

„Na podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający wzywa do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  oferty  złożonej  na  pakiet  10  w  związku  z  informacją 

wniesioną do Zamawiającego i dotyczącą niezgodności Państwa oferty z SWZ jak niżej cyt.: 

„W pkt 30. Parametrów granicznych Zamawiający wymagał – „Wielkość detektora cyfrowego 

(rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora) - min. 300 mm x 300 mm. Detektor 

wykonany  w  technologii  CMOS.”  Wykonawca  TIMKO  zaoferował  aparat  producenta,  firmy 

Ziehm,  model  Vision  FD,  wyposażony  w  detektor  amorficzny,  typu  a-SI,  który  nie  jest 

detektorem typu CMOS. Timko powołuje się na udzielone przez Zamawiającego odpowiedzi 

z  dnia  10.07.2024  r.  30.  Wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej 

powierzchni  detektora)  -  min.  300  mm  x  300  mm.  Detektor  wykonany  w  technologii  CMOS 

TAK  TAK,  Wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni 

detektora)  -  307  mm  x  307  mm.  Detektor  wykonany  w  technologii  aSi  (zgodnie 

z odpowiedziami  z  dnia  10.07.2024  r.) 

Udzielone  w  toku  postępowania  odpowiedzi 

Zamawiającego dotyczące pkt 30 nie zmieniły wymaganego rodzaju technologii w jakiej ma 

być wykonany detektor (co sugerowałaby adnotacja w ofercie TIMKO) a odnosiły się jedynie 

do minimalnej rozdzielności detektora. Pytanie 55: Dotyczy załącznika nr 1 do SWZ pakiet nr 


10, punkt 30. 

Czy Zamawiający dopuści aparat z detektorem cyfrowym o wielkość aktywnej 

powierzchni  detektora  min.  300  mm  x  300  mm,  detektora  wykonanego  w  technologii  aSi, 

którego rozdzielczość wynosi 2 048 x 2 048 pikseli, czyli rozdzielczości większej od wymaganej 

prze

z  Zamawiającego  w  pkt.  33  -  „rozdzielczość  detektora  min.  1900  x  1900  pikseli”? 

Wyjaśnienie:  Zamawiający  informuje,  iż  w  pkt.  33  została  podana  rozdzielczość  minimalna 

detektora, zatem rozdzielczość 2 048 x 2 048 pikseli spełnia warunek. Wykonawca TIMKO, 

zaoferował  aparat  producenta,  firmy  Ziehm  Imaging  Gmbh  –  zwanej  dalej  ZIEHM  –  model 

Vision  FD.  Zgodnie  z  ogólnodostępnymi  materiałami  ZIEHM,  model  ten  nie  posiada 

dostępnego detektora w technologii CMOS, w rozmiarze wymaganym przez Zamawiającego 

(…).  Prosimy  o  wyjaśnienie,  czy  oferowany  przez  firmę  Timko  aparat  posiada  detektor 

wykonany w technologii CMOS jak wymagał Zamawiający, czy detektor amorficzny, typu a-SI, 

który nie jest detektorem typu CMOS czyli inny niż wymagał Zamawiający, a tym samym nie 

spełnia bezwzględnie wymaganego parametru i oferta jest niezgodna z treścią SWZ.” 

W  dniu  10  sierpnia  2024  r.  Odwołujący  złożył  wyjaśnienia:  „W  związku  z  wezwaniem  do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonej  przez  nas  oferty  z  uwagi  na  informacje 

wniesion

ą  do  Zamawiającego,  pragniemy  potwierdzić  zgodność  złożonej  przez  nas  oferty 

z SWZ. 

W  SWZ  dot.  pakietu  nr  10w  części  IV  „Cyfrowy  detektor  obrazu”  w  pkt.  30  oprócz 

wielkości  detektora  cyfrowego (rozumianego jako  wielkość aktywnej  powierzchni  detektora) 

Zamawiający  wymagał,  aby  detektor  był  wykonany  w  technologii  CMOS.  Jak  wiadomo, 

podstawowym  parametrem  detektora  cyfrowego  jest 

jego  wysoka  rozdzielczość,  która  ma 

bezpośredni  wpływ  na  jakość  obrazu,  a  nie  technologia  detektora.  Dlatego  jako  Oferent 

skierowaliśmy  pytanie  do  Zamawiającego  dot.  pkt.  30,  czy  Zamawiający  dopuści  aparat 

detektorem wykonanym w technologii aSi, którego rozdzielczość wynosi 2048 x 2048 pikseli, 

czyli jest większa od min. rozdzielczości wymaganej przez Zamawiającego w pkt. 33, która 

wynosiła 1900 x 1900 pikseli. Zamawiający odpisał, że zaproponowana rozdzielczość spełnia 

minimaln

ą rozdzielczość detektora podaną w pkt. 33, zatem spełnia warunek, czyli dopuszcza 

detektora w technologii aSi. Pragniemy zwrócić uwagę, że nasze pytanie, jak i pod pytanie mu 

dzielone  wyjaśnienie  Zamawiającego  dot.  pkt.  30,  a  nie  pkt.  33.  Jest  wiadome,  że 

rozdzielczość 2048 x 2048 pikseli jest większa od wymaganej przez Zamawiającego w pkt. 33 

„rozdzielczość  detektora  min.  1900  x  1900pikseli”,  więc  w  tym  zakresie  nie  było  potrzeby 

zadawania pytania, ani dopuszczenie Zamawiającego. Dodatkowo, złożona przez nas oferta 

potwierdziła,  że  nie  technologia  detektora,  a  jego  parametry,  w  tym  przede  wszystkim 

rozdzielczość detektora, mają wpływ na bardzo dobrą jakość obrazowania. Zaoferowaliśmy 

aparat  z  detektorem  aSi 

(zgodnie  z  odpowiedziami  Zamawiającego  z  dnia  10.07.2024), 

którego wszystkie parametry, jak przedstawia poniższe porównanie złożonych w tym punkcie 


ofert, 

są lepsze (oznaczone kolorem żółtym) niż parametry aparatu firmy Siemens Cios Flow 

z  detektorem  CMOS,  który  dodatkowo  nie  spełnia  bezwzględnie  wymaganego  parametru  -

wielkości  detektora  cyfrowego  (rozumianej  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni  detektora 

(oznaczone kolorem czerwonym) 

(…).” 

Pismem  z  dnia  6  września  2024  r.  Zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty 

Odwołującego:  „Część  zamówienia,  której  dotyczy  odrzucenie  oferty  –  pakiet  nr  10-  aparat 

RTG z ramieniem C- 

1 szt. Podstawa prawna: art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 11 września 

2019 r. „Prawo Zamówień Publicznych” (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 1320 ze zm.) Uzasadnienie 

prawne:  treść  oferty  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  Uzasadnienie  faktyczne: 

opisie  przedmiotu  zamówienia  dla  pakietu  nr  10  w  pkt.  30  Zamawiający  wymagał  cyt. 

„Wielkość  detektora  cyfrowego  (rozumiana  jako  wielkość  aktywnej  powierzchni  detektora)  - 

min.  300 mm  x  300  mm.  Detektor  w

ykonany w technologii CMOS”. Firma Timko Sp. z o.o. 

swojej ofercie podała, że oferuje detektor wykonany w technologii aSi, co jest niezgodne 

opisem  przedmiotu  zamówienia  i  parametrami  wymaganymi  przez  Zamawiającego,  gdyż 

Zamawiający wymagał detektora wykonanego w technologii CMOS. 

Udzielone  w  toku  postępowania  odpowiedzi  Zamawiającego  na  pytanie  Wykonawcy, 

dotyczące pkt 30 opisu przedmiotu zamówienia, a w rzeczywistości dotyczące pkt. 33 opisu, 

nie  zmieniły  wymaganego  rodzaju  technologii,  w  jakiej  ma  być  wykonany  detektor,  co 

sugero

wałaby adnotacja w ofercie TIMKO, a odnosiły się jedynie do minimalnej rozdzielności 

detektora opisanej w pkt 33 opisu. Poniżej treść pytania i odpowiedzi Zamawiającego cyt.: 

„Pytanie 55: 

Dotyczy załącznika nr 1 do SWZ pakiet nr 10, punkt 30. 

Czy  Zamawiający  dopuści  aparat  z  detektorem  cyfrowym  o  wielkość  aktywnej  powierzchni 

detektora  min.  300  mm  x  300  mm,  detektora  wykonanego  w  technologii  aSi,  którego 

rozdzielczość wynosi 2 048 x 2 048 pikseli, czyli rozdzielczości większej od wymaganej przez 

Zamawiającego w pkt. 33 - „rozdzielczość detektora min. 1900 x 1900 pikseli”? 

Wyjaśnienie: 

Zamawiający informuje, iż w pkt. 33 została podana rozdzielczość minimalna detektora, zatem 

rozdzielczość 2 048 x 2 048 pikseli spełnia warunek.” 

Zgodnie z wyżej przytoczonym wyjaśnieniem, Zamawiający odpowiedział, że zaproponowany 

rozmiar detektora 2048x2048 spełnia wymagania pkt 33 opisu i nie dokonał zmiany zapisów 

pkt. 30 opisu, pozostawiając tym samym zapisy pkt 30 bez zmian. W związku z brakiem zmiany 


przez  Zamawiającego  opisu  w  punkcie  30,  obowiązujące  są  zapisy  w  literalnym  brzmieniu 

nadanym specyfikacją. W treści odpowiedzi Zamawiający nie wskazał, że dopuszcza detektor 

wykonany  w  technologii  aSi,  zaoferowany  przez  firmę  Timko  Sp.  z  o.o.  Twierdzenie  firmy 

Timko  Sp.  z  o.o.,  że  Zamawiający  dokonał  takiej  zmiany  w  sposób  dorozumiany,  jest 

nieuzasadnione i niezgodne z art. 99 ustawy Pzp, który wskazuje, że przedmiot zamówienia 

opisuje  się  w  sposób  jednoznaczny,  wyczerpujący,  za  pomocą  dostatecznie  dokładnych 

zrozumiałych określeń. 

Zamawiający 

pismem 

dn. 

07.08.2024r., 

znak 

pisma: 

SZP.2910.10.11.(24/ZP/24).2024.ISK/EP,  wezwał  Wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień 

dotyczących  treści  złożonej  oferty  tj.  oświadczenia  złożonego  w  pkt  30  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  W  odpowiedzi  na  to  pismo,  Wykonawca  potwierdził,  że  oferuje  detektor 

wykonany  w  technologii  aSi,  czyli  w  technologii  innej  niż  wymagana  w  opisie  przedmiotu 

zamówienia. 

W związku tym, że oferta Timko Sp. z o.o. nie spełnia bezwzględnie wymaganego parametru 

opisanego  w  pkt.  30  opisu  przedmiotu  zamówienia,  dotyczącego  technologii  wykonania 

detektora, jest niezgodna z warunkami zamówienia i podlega odrzuceniu.” 

Dowody 

złożone na posiedzeniu przez Przystępującego: 

1) oferta złożona przez Siemens w postępowaniu na dostawę aparatury i sprzętu medycznego 

w postępowaniu w Przemyślu (postępowanie DZP/41/PN/2022: zaoferowany aparat Siemens 

Healthcare GmbH Cios Flow, wymiary pola obrazowania min. 29,6 cm x 29,6 cm, parametr 

oferowany: 30 cm x 30 cm. 

2)  oferta  MKJ  Radiologia  sp.  z  o.o.  (dystrybutora  producenta  Simens) 

z  postępowania  na 

zakup, dostawę, montaż i uruchomienie czterech sztuk cyfrowych śrudoperacyjnych aparatów 

rentgenowskich typu C-arm 

w postępowaniu w Otwocku (postępowanie nr DZP.26.28.2024): 

zaoferowany  aparat  Siemens  Healthcare  GmbH  Cios  Flow,  wielkość  detektora  cyfrowego 

(rozumiana jako wielkość aktywnej powierzchni detektora), parametr graniczny ≥ 300 mm x 

300 mm, odpowiedź wykonawcy: 300 mm x 300 mm. 

3)  tłumaczenie  broszury  wskazanej  na  str.  9  stanowiska  przystępującego  w  przystąpieniu 

odnośnie do zastosowania w aparatach technologii CMOS i aSi potwierdzający, że producent 

Ziehm posiada w ofercie aparaty z detektorem wykonanym w obu technologiach; 

4) broszura producenta aparatu oferowanego przez Odwołującego wraz z tłumaczeniem, na 

okoliczność  zróżnicowania  technologii  CMOS  i  aSI,  oraz  wyższości  technologii  CMOS: 

„Wprowadzając technologię CMOS jako alternatywną technologie detektorów dla detektorów 


aSi, Ziehm Imaging jeszcze bardziej rozwija trend innowacyjnych technologii płaskich paneli i 

zamyka lukę bez uszczerbku dla jakości obrazu technologii FD (płaskich detektorów) oraz bez 

wzrostu  kosztów  względem  systemów  opartych  na  wzmacniaczach  obrazu.  (…)  [aSi]  – 

wieloletnie  doświadczenie,  -  efektywny  stosunek  ceny  do  wydajności  dla  większego  pola 

widzenia, - 

sprawdzone zarządzanie dawką, - szerokie portfolio zastosowań dzięki większemu 

polu  widzenia,  [CMOS] 

–  wyższa  rozdzielczość  przestrzenna  w  porównaniu  z  aSi  dzięki 

mniejszym  rozmiarom  pikseli,  -

znacznie  więcej  szczegółów  w  MagModes  (cyfrowe 

powiększenie),  -  niższy  poziom  szumu,  co  poprawia  zarzadzanie  dawką  i  zwiększa  zakres 

dynamiki, co przekłada się na większą liczbę klatek na sekundę przy większej rozdzielczości, 

możliwość wyższej częstotliwości odczytu detektora w pełnej rozdzielczości.” 

Przedmiot sporu w niniejszej sprawie 

sprowadzał się do ustalenia czy Zamawiający powinien 

był  odrzucić  ofertę  Przystępującego  jako  wykonawcy  podlegającego  wykluczeniu 

postępowania z uwagi na przedstawienie informacji wprowadzających w błąd oraz do oceny 

prawidłowości  odrzucenia  oferty  Odwołującego  jako  niezgodnej  z  warunkami  zamówienia. 

Analiza dokumentacji postępowania oraz zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego 

doprowadziła Izbę do przekonania, że zarzuty odwołania nie zasługują na uwzględnienie.  

Odnosząc się w pierwszej kolejności do zarzutu naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy pzp 

wskazania  wymaga,  że  zgodnie  z  dyspozycją  tego  przepisu:  „Z postępowania  o  udzielenie 

zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę (…) który w wyniku lekkomyślności lub 

niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na 

decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o udzielenie  zamówienia.” 

Przepis  dotyczy  sankcji  wykluczenia  wykonawcy,  który  w  sposób  nieumyślny  przedstawił 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  informacje  wprowadzające  w  błąd,  które  mogły 

wywrzeć  istotny  wpływ  na  wszelkie  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego.  Mowa  tu 

winie  nieumyślnej,  czyli  niedbalstwie  lub  lekkomyślności.  Z niedbalstwem  mamy  do 

czynienia  wtedy,  gdy  podejmująca  działania  osoba  nie  przewiduje  skutków  swoich  działań, 

chociaż powinna i mogła je przewidzieć. Natomiast lekkomyślność występuje wtedy, gdy dana 

osoba przewiduje skutki swoich działań, ale bezpodstawnie przypuszcza, że ich uniknie. Dla 

wyczerpania  dyspozycji  powyższego  przepisu  nie  jest  konieczne  skuteczne  wprowadzenie 

błąd, wystarczająca jest sama hipotetyczna możliwość, że przedstawione informacje mogły 

wprowadzić  Zamawiającego  w  błąd  i  poprzez  wywołanie  mylnego  wyobrażenia 

rzeczywistości doprowadzić do podjęcia na ich podstawie istotnych decyzji w postępowaniu. 

Nie ulega wątpliwości, iż przepis ma za zadanie wyeliminować z postępowania wykonawców 


nieuczciwych,  którzy  chcą  niekorzystnie  wpłynąć  na  proces  podejmowania  decyzji  przez 

zamawiającego.  

Jak  słusznie  podnosił  Odwołujący  powołując  się  w  odwołaniu  na  orzecznictwo  KIO  dla 

wypełnienia  dyspozycji  powyższego  przepisu  konieczne  jest  wypełnienie  wszystkich  trzech 

przesłanek: wykonawca musi przedstawić zamawiającemu informacje wprowadzające w błąd, 

przedstawienie  tych  informacji 

powinno  być  wynikiem  lekkomyślności  lub  niedbalstwa, 

informacje  przedstawione  przez  wykonawcę  powinny  cechować  się  tym,  że  mogą  mieć 

istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w  toku  postępowania 

udzielenie zamówienia publicznego.  Zdaniem  Izby, Odwołujący  nie wykazał  już  pierwszej 

wymienionych  wyżej  przesłanek,  która  determinuje  możliwość  wystąpienia  pozostałych. 

Odwołujący nie udowodnił bowiem, że informacje dotyczące wielkości powierzchni aktywnej 

detektora oferowanego Przystępującego nie są zgodne z rzeczywistym stanem rzeczy, co jest 

warunkiem  kluczowym  dla  oceny,  czy  przedstawione  informacje  mogły  wprowadzić 

Zamawiającego w błąd. 

Na wstępie należy dokonać analizy wymagań Zamawiającego dotyczących oferowanych przez 

wykonawców urządzeń i ich parametrów. Izba zauważa, że w zakresie pkt 30 załącznika nr 1 

do SWZ dla pakietu nr 

10, który wykonawcy byli zobowiązani złożyć wraz z ofertą Zamawiający 

oczekiwał złożenia wyłącznie oświadczenia co do spełnienia minimalnych parametrów (w tym 

w

ielkości detektora cyfrowego rozumianej jako wielkość aktywnej powierzchni detektora - min. 

300  mm  x  300  mm),  na  co  wskazuje  jednoznacznie: 

„parametr  wymagany:  TAK”.  W  tych 

miejscach,  gdzie  Zamawiający  wymagał  podania  oferowanych  parametrów  przez 

wykonawców  to  zostało  to  zaznaczone  poprzez  stwierdzenie:  „parametr  wymagany:  TAK 

PODAĆ”. Nie ulega więc wątpliwości, że w zakresie wielkości aktywnej powierzchni detektora 

wystarczające  było  złożenie  oświadczenia  co  do  spełnienia  wymagań  opisanych  w  pkt  30 

załącznika nr 1 do SWZ poprzez wpisanie: „TAK”. Izba zauważa dalej, że odpowiadając na 

pytanie nr 35 Zamawiający pismem z dnia 10 lipca 2024 r. potwierdził, że minimalny wymóg 

ww. parametru to 300 mm x 300 mm, nie dopuszczając wartości niższych 298 mm x 298 mm. 

Zdaniem  Izby,  wbrew  twierdzeniom  Odwołującego  nie  oznacza  to  jednak,  że  Zamawiający 

wymagał  po  pierwsze  podania  jakiejkolwiek  wartości  w  pkt  30  ww.  załącznika  przez 

wykonawcę, po drugie, że Zamawiający wymagał, aby były to wartości wyrażone w mm i po 

trzecie, 

aby  wykonawca  był  zobowiązany  wykazać  stosownymi  dokumentami  na  etapie 

składania ofert, że oferowany aparat spełnia wymagania Zamawiającego. W odniesieniu do 

pkt  30  ww.  załącznika  Zamawiający  oczekiwał  wyłącznie  oświadczenia  wykonawcy, 

właściwie potwierdzenia spełnienia wymagań poprzez wskazanie: „TAK”. 


Przechodząc więc do analizy oferty Przystępującego i złożonych przez niego oświadczeń to 

są one jednoznaczne i spójne. Przystępujący w pkt 30 załącznika dla pakietu nr 10 oświadczył: 

„TAK”, a więc m. in. że oferowany przez niego detektor spełnia wymóg minimalnej wielkości 

aktywnej powierzchni (300 mm x 300 mm). W przedstawionych na wezwanie 

Zamawiającego 

wyjaśnieniach Przystępujący ponownie oświadczył, że wymóg ten jest spełniony powołując się 

na załączoną do wyjaśnień specyfikację techniczną producenta oraz instrukcję obsługi, gdzie 

producent  podaje  wielkość  powierzchni  aktywnej  detektora  w  cm:  „jako  30x30  cm,  co  jest 

równoważne wielkości 300x300 mm, określonej przez Zamawiającego.” Nie ulega wątpliwości, 

że Przystępujący złożył stosowne oświadczenia potwierdzające spełnienie wymagań, a nadto 

pomimo  braku  takiego  oczekiwania  wyrażonego  w  dokumentacji  zamówienia,  potwierdził 

powyższe  informacjami  pochodzącymi  od  producenta.  Dowody  złożone  w  postępowaniu 

odwoławczym  jedynie  dodatkowo  potwierdzają,  że  takie  wartości  wielkości  detektora  dla 

urządzenia  oferowanego  przez  Przystępującego  są  podawane  w  innych  postępowaniach, 

również  przez  innych  wykonawców.  Kluczowe  dla  oceny  są  jednak  oświadczenia 

Przystępującego w tym postępowaniu, jednoznacznie wskazujące na spełnienie minimalnego 

wymogu Zamawiającego.  

W tych okolicznościach Odwołujący, na którym spoczywał ciężar dowodu, powinien w sposób 

niebudzący wątpliwości wykazać, że przedstawione przez Przystępującego informacje co do 

wielkości  powierzchni  aktywnej  detektora  nie  polegają  na  prawdzie.  Odwołujący  temu 

obowiązkowi  nie  podołał,  a  argumentacja  prezentowana  w  odwołaniu  oraz  na  rozprawie 

sprowadzała się do kwestionowania danych producenta w zakresie w jakim podane wartości 

są przedstawiane w cm a nie mm. Izba zauważa, że z dokumentacji producenta nie wynika, 

aby  podana  wartość  dotycząca  wielkości  aktywnej  powierzchni  detektora  była  wartością 

zaokrągloną jak twierdził Odwołujący. Brak w specyfikacji technicznej stwierdzenia „ok. 30 cm 

x 30 cm” czy też „około 30 cm x 30 cm”. Skoro więc 1 cm to 10 mm, to wielkość  detektora 

przeliczeniu  na  mm  spełnia  wymóg  300  mm  x  300  mm.  Podkreślić  należy  ponownie,  że 

Zamawiający nie wymagał podania jakichkolwiek parametrów w załączniku nr 1 do SWZ dla 

pakietu 10 w pkt 30, a tym bardziej nie wymagał, aby były to wartości wyrażone w konkretnej 

jednostce

,  co  byłoby  zresztą  wymogiem  irracjonalnym  w  sytuacji,  gdy  przeliczenie  danych 

jednostek  daje  ten 

sam  wynik.  Odwołujący  w  dowodzeniu  ograniczył  się  do  wskazania 

odwołaniu  obliczeń  własnych  poczynionych  w  oparciu  o  podaną  przez  Przystępującego 

załączniku nr 1 do SWZ dla pakietu nr 10 wartość dla rozdzielczości detektora oraz rozmiaru 

pojedynczego piksela

. Odwołujący nie przedstawił jednak żadnych dowodów na poprawność 

zastosowanego przez siebie wzoru: 

„wielkość detektora cyfrowego (rozumiana jako wielkość 

aktywnej powierzchni detektora) = rozdzielczość detektora x rozmiar pojedynczego piksela”, 


prawidłowość  tych  obliczeń  została  przez  Przystępującego  zakwestionowana  poprzez 

wskazanie,  że  odległość  między  pikselami  nie  wynosi  0.  Odwołujący  nie  złożył  dowodów 

pochodzących  od  producenta,  że  wartość  podana  w  specyfikacji  technicznej  to  wartość 

zaokrąglona i faktycznie wynosząca jak podawał Odwołujący: 297 mm x 297 mm. Chybiona 

okazała  się  również  argumentacja  Odwołującego,  że  brak  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia 

zarzutu  zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5 

ust

awy  pzp  jest  równoznaczny  z przyznaniem  okoliczności  faktycznych  stanowiących 

podstawę  tego  zarzutu  a  zbieżnych  z okolicznościami  dotyczącymi  zarzutu  zaniechania 

wykluczenia  Przystępującego  na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  pzp.  Izba  za 

Przystępującym  zaznacza,  że  zarówno  oświadczenie  o  uwzględnieniu  odwołania  jak 

oświadczenie  w  przedmiocie  sprzeciwu  to  czynności  procesowe  strony  czy  uczestnika 

postępowania podyktowane różnymi względami, w tym strategią procesową czy biznesową. 

Jakkolwiek  zamawia

jący  w  przypadku  uwzględnienia  zarzutów,  co  do  których  zgłoszono 

sprzeciw  powinien  co  do  zasady  przedstawiać  stanowisko  zbieżne  z  odwołującym  to  brak 

zgłoszenia  sprzeciwu  przez  Przystępującego  nie  oznacza,  że  Przystępujący  przyznał 

wystąpienie  okoliczności  faktycznych  i  prawnych  stanowiących  podstawę  uwzględnionego 

zarzutu. 

Mając powyższe na względzie należało uznać, że Odwołujący nie udowodnił, że oświadczenia 

Przystępującego  nie  są  zgodne  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy,  a  w  konsekwencji,  że 

Przystępujący przedstawił w postępowaniu informacje wprowadzające w błąd co do wielkości 

aktywnej powierzchni detektora co doprowadziło do wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej 

w postępowaniu. Z tych powodów Izba zarzut naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy pzp 

oddaliła.  

Izba nie podzieliła przy tym argumentacji Przystępującego, że ewentualne uwzględnienie tego 

zarzutu nie miałoby wpływu na wynik postępowania. Izba zauważa, że pomimo iż Zamawiający 

uwzględnił zarzut dotyczący zaniechania odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 

226 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp, a Przystępujący w wyznaczonym terminie nie zgłosił sprzeciwu 

wobec  częściowego  uwzględnienia  odwołania  to  Zamawiający  nie  unieważnił  na  moment 

rozpoznawania sprawy wyboru oferty najkorzystniejszej w pakiecie nr 10. Zgodnie z art. 552 

ust.  1  ustawy  pzp: 

„Wydając  wyrok,  Izba  bierze  za  podstawę  stan  rzeczy  ustalony  w  toku 

postępowania odwoławczego.” Tym samym, w sytuacji stwierdzenia naruszenia art. 109 ust. 

1  pkt  10  ustawy  pzp  Izba  zobowiązana  byłaby  nakazać  unieważnienie  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty w  pakiecie nr  10 z  uwagi  na  konieczność wykluczenia wykonawcy 

odrzucenia jego oferty, czego jednak Izba nie stwierdziła.  


Przechodząc do zarzutu dotyczącego odrzucenia oferty Odwołującego na podstawie art. 226 

ust. 1 pkt 5 ustawy pzp, 

z uwagi na zaoferowanie innej technologii detektora niż wymaga przez 

Zamawiającego w pkt 30 to Izba uznała zarzut za niezasadny, a tym samym stwierdziła, że 

czynność Zamawiającego była prawidłowa.  

Na wstępie podnieść należy, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy pzp: „1. Zamawiający 

odrzuca  ofertę,  jeżeli:  (…)  5)  jej  treść jest  niezgodna z  warunkami  zamówienia.”  Natomiast 

myśl  art.  7  pkt  29  ustawy  pzp:  „Ilekroć  w  niniejszej  ustawie  jest  mowa  o:  29)  warunkach 

zamówienia – należy przez to rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania 

o  udzielenie  zamówienia,  wynikające  w  szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

wymagań  związanych  z  realizacją  zamówienia,  kryteriów  oceny  ofert,  wymagań 

proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.” 

Zaznaczenia  wymaga,  że  zamawiający  aby  odrzucić  ofertę  na  podstawie  przywołanego 

przepisu jest zobowiązany przeprowadzić analizę porównawczą treści oferty oraz warunków 

zamówienia  (w szczególności,  co  do  zakresu,  ilości,  jakości,  warunków  realizacji  i  innych 

elementów istotnych dla wykonania zamówienia), które stanowią merytoryczne postanowienia 

oświadczeń woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu 

zamówienia  precyzuje  i  uszczegóławia,  jakiego  świadczenia  oczekuje  po  zawarciu  umowy 

sprawie  zamówienia  publicznego,  oraz  wykonawcy,  który  zobowiązuje  się  do  wykonania 

tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty (zdefiniowanej w art. 66 kodeksu 

cywilnego) jako najkorzystniejszej. Dokonanie takiego porównania przesądza o tym, czy treść 

złożonej w postępowaniu oferty odpowiada warunkom zamówienia. Niezgodność treści oferty 

z  warunkami  zamówienia  zachodzi  więc,  gdy  zawartość  merytoryczna  złożonej  w  danym 

postępowaniu oferty nie odpowiada ukształtowanym przez zamawiającego i zawartym w SWZ 

wymaganiom. Istotnym jest, że niezgodność oferty z warunkami zamówienia musi po pierwsze 

być oczywista i niewątpliwa, czyli zamawiający musi mieć pewność co do niezgodności oferty 

z jego oczekiwaniami, przy czym postanowienia SWZ pow

inny być jasne i klarowne (tak też: 

wyrok z 

dnia 22 września 2020 roku, sygn. akt: KIO 1864/20; wyrok z dnia 20 stycznia 2020 

roku, sygn. akt: KIO 69/20). Po drugie, odrzucenie oferty nie może nastąpić z błahych, czysto 

formalnych powodów nie wpływających na treść złożonej oferty, jak również, gdy zamawiający 

ma możliwość poprawienia błędów jakie zawiera oferta.  

Przenosząc  powyższe  na  kanwę  niniejszej  sprawy  Izba  w  świetle  treści  dokumentacji 

zamówienia  stwierdziła,  że  Zamawiający  nie  dopuścił  w  postępowaniu  innej  technologii 

detektora niż technologia CMOS,  a  więc zaoferowanie przez Odwołującego technologii  aSi 


słusznie skutkowało uznaniem, że zawartość merytoryczna oferty nie odpowiada warunkom 

zamówienia, a w konsekwencji jej odrzuceniem. 

Izba zauważa, że w pkt 30 załącznika nr 1 do SWZ Zamawiający wprost wskazał, że wymaga: 

Detektor  wykonany  w  technologii  CMOS.”  Podkreślić  należy,  że  Zamawiający  nie  dokonał 

żadnej  modyfikacji  w  tym  zakresie,  a  argumentację  Odwołującego  co  do  odpowiedzi 

Zamawiającego  na  pytanie nr  55  w  dniu 10  lipca 2024  r.  należy  uznać za przejaw  skrajnej 

nadinterpretacji  wyjaśnień  SWZ.  Słusznie  Odwołujący  podnosił,  że  pytał  o  dopuszczenie 

detektora: „o wielkość aktywnej powierzchni detektora min. 300 mm x 300 mm,” „wykonanego 

w  technologii  aSi”,  „którego  rozdzielczość  wynosi  2  048  x  2  048  pikseli”.  Wbrew  jednak 

stanowisku  Odwołującego,  odpowiedź  Zamawiającego  nie  brzmiała:  „Zamawiający 

dopuszcza”. Zamawiający odniósł się wyłącznie do części pytania dotyczącego rozdzielczości 

detektora,  co  wynika  wprost  z  udzielonej  odpowiedzi:  „Zamawiający  informuje,  iż  w  pkt.  33 

została podana rozdzielczość minimalna detektora, zatem rozdzielczość 2 048 x 2 048 pikseli 

spełnia  warunek.”  Niewątpliwie,  Odwołujący  poprzez  zadane  pytanie  zmierzał  do 

dopuszczenia  detektora  o  wszystkich  wymienionych  w  pytaniu  parametrach,  w  tym 

dotyczących technologii, niemniej jednak oczekiwanej przez siebie odpowiedzi nie otrzymał. 

W  takiej  sytuacji  Odwołujący  mógł  ponownie  zwrócić  się  z  wnioskiem  o  wyjaśnienie  treści 

SWZ, względnie zaskarżyć wymaganie dotyczące technologii, jeśli w jego ocenie ograniczało 

konkurencję w postępowaniu, czego jednak Odwołujący nie uczynił. W konsekwencji jedyną 

technologią detektora wymaganą w pkt 30 załącznika nr 10 do SWZ dla pakietu nr 10 była 

technologia  CMOS.  Zasadnie  zatem  Zamawiający  uznał,  że  zaoferowanie  detektora 

wykonanego  w 

technologii  aSi  jak  to  uczynił  Odwołujący  musiało  skutkować  odrzuceniem 

oferty za niezgodność z warunkami zamówienia, które były jednoznaczne i precyzyjne. 

Odnosząc się do argumentacji Odwołującego zaprezentowanej na rozprawie, że Odwołujący 

dostosował  technologię  detektora  do  pozostałych  wymaganych  przez  Zamawiającego 

parametrów podkreślić należy, że to Zamawiający jest gospodarzem postępowania i opisuje 

prz

edmiot  zamówienia  zgodnie  z  własnymi  celami  i  potrzebami.  Odwołujący  nie 

zakwestionował  wymaganych  parametrów  na  etapie  ogłoszonego  postępowania,  a  więc 

składając  ofertę  powinien  dostosować  oferowane  urządzenie  do  określonych  przez 

Zamawiającego  minimalnych  parametrów,  w  tym  zaoferować  urządzenie  wykonane 

w technologii CMOS. 

Izba  nie  podzieliła  również  stanowiska  Odwołującego  odnośnie  do  oferowania  technologii 

równoważnej do technologii CMOS. Po pierwsze Izba zauważa, że twierdzenia Odwołującego 

pozostają wewnętrznie sprzeczne. Z jednej strony Odwołujący argumentuje, że technologia 


aSi  została  wprost  dopuszczona  jako  możliwa  do  zaoferowania  w  wyniku  odpowiedzi  na 

pytanie nr 55 z dnia 10 lipca 2024 r., co niewątpliwie w przypadku uznania tego stanowiska za 

zasadne eliminowałoby konieczność wykazywania równoważności (która zresztą nie ma tutaj 

zastosowania, o czym dalej). Z drugiej podnosi, że Odwołujący w ofercie poprzez wskazanie 

pozostałych  parametrów  detektora  wykazał  równoważność  technologii  aSi.  Abstrahując 

jednak  od  powyższego  Izba  podzieliła  stanowisko  Zamawiającego  i  Przystępującego,  że 

zaoferowanie produktu równoważnego nie dotyczy technologii, w której miał zostać wykonany 

detektor. 

Powołany przez Odwołującego art. 101 ust. 5 ustawy pzp stanowi: „5. W przypadku 

gdy  opis  przedmiotu  zamówienia  odnosi  się  do  norm,  ocen  technicznych,  specyfikacji 

technicznych i systemów referencji technicznych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3, 

zamawiający nie może odrzucić oferty tylko dlatego, że oferowane roboty budowlane, dostawy 

lub  usługi  nie  są  zgodne  z  normami,  ocenami  technicznymi,  specyfikacjami  technicznymi 

systemami referencji technicznych, do których opis przedmiotu zamówienia się odnosi, pod 

warunkiem że wykonawca udowodni w ofercie, w szczególności za pomocą przedmiotowych 

środków  dowodowych,  o  których  mowa  w  art.  104–107,  że  proponowane  rozwiązania 

równoważnym  stopniu spełniają wymagania określone w  opisie przedmiotu  zamówienia.” 

Nie ulega wątpliwości, że Zamawiający podając technologię detektora nie odwołał się do norm, 

ocen  technicznych,  specyfikacji  technicznych  i  syst

emów  referencji technicznych,  o  których 

mowa w  art. 101  ust. 1 pkt  2 oraz ust. 3 

ustawy pzp, a więc powołany przepis nie ma tutaj 

zastosowania. Izba zauważa zresztą, że w myśl tego przepisu, ale również postanowień SWZ 

w zakresie równoważności Odwołujący powinien był udowodnić w ofercie, w tym za pomocą 

przedmiotowych  środków  dowodowych,  że  proponowane  rozwiązanie  spełnia  w  stopniu 

równoważnym  wymagania  opisu  przedmiotu  zamówienia,  czego  z  oczywistych  względów 

Odwołujący nie uczynił. Jak podnosił Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie: „Podkreślić 

również  należy,  że  nazwa  CMOS  nie  jest  nazwą  własną  produktu  dostarczanego  przez 

konkretnego producenta, czy też znakiem towarowym, jak twierdzi w treści odwołania Timko 

Sp.zo.o.  Odwołujący  od  wielu  lat  działa  w  Polsce  jako  dystrybutor  urządzeń  medycznych 

zakresu  radiologii  i  zapewne  doskonale  wie,  że  CMOS  jest  skrótem  od  angielskich  słów 

Complementary  Metal  Oxide  Semiconductor  i  dotyczy  „technologii  wytwarzania  układów 

scalonych,  głównie  cyfrowych,  składających  się  z  tranzystorów  MOS  o  przeciwnym  typie 

prz

ewodnictwa i połączonych w taki sposób, że w ustalonym stanie logicznym przewodzi tylko 

jeden  z  nich  (  źródło:  Wikipedia  https://pl.wikipedia.org/wiki/CMOS)  Technologia  CMOS 

wykorzystywana  przez  wielu  producentów  aparatury  rentgenowskiej  i  nie  tylko.  Podobnie 

technologia  aSi  oznacza  detektory  półprzewodnikowe,  w  których  głównym  materiałem 

stosowanym  do  budowy  jest  amorficzny  krzem  i  podobnie  jak  technologia  CMOS  jest 


stosowana  przez  wielu  producentów  do  różnych  zastosowań.  W  związku  z  powyższym 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  poprzez  wskazanie  technologii  CMOS  jako 

wymaganej,  nie  doszło  do  opisania  przedmiotu  zamówienia  poprzez  wskazanie  znaku 

towarowego, czy technologii stosowanej tylko przez konkretnego producenta i nie znajduje tu 

zastosowania  dyspozycja  art.  99  ust.  5  ustawy  Pzp  nakazująca  dopuszczenie  produktów 

równoważnych,  czy  dyspozycja  art.  101  ust.  5  ustawy  Pzp.”  Izba  podziela  to  stanowisko 

jednocześnie  zaznacza,  że  Odwołujący  potwierdził  na  rozprawie,  że  oferuje  detektory 

wykonane  zarówno  w  technologii  aSi  jak  i  CMOS.  Wynika  to  również z  dowodu  złożonego 

przez  Przystępującego:  wycinek  z  aktualnego  folderu  producenta  wraz  z  tłumaczeniem, 

dostępnego  na  stronie  internetowej  https://www.ziehm.com/en/products/ziehm-vision-fd/. 

broszury  producenta  aparatu  oferowanego  przez  Odwołującego  wraz  z  tłumaczeniem 

złożonej przez Przystępującego wynika natomiast, że technologia aSi i technologia CMOS to 

odmienne  tec

hnologie  wykonania  detektora  i  w  tym  zakresie  równoważność  nie  ma 

zastosowania. 

Izba  nie  znalazła  także  podstaw  do  uwzględnienia  zarzutu  ewentualnego  odwołania 

dotyczącego naruszenia art. 223 ust. 1 ustawy pzp. Przystępujący złożył w ofercie wymagane 

przez Zamawiającego oświadczenie w przedmiocie wielkości aktywnej powierzchni detektora 

oraz  wyjaśnienia  z  dokumentami  pochodzącymi  od  producenta,  a  Odwołujący  nie  wykazał, 

aby podane przez Przystępującego informacje nie polegały na prawdzie. Mając na względzie, 

że w pkt 30 załącznika nr 1 do SWZ Zamawiający wymagał złożenia wyłącznie oświadczenia 

to nie ma podstaw, aby kierować w zakresie wielkości powierzchni detektora kolejne wezwanie 

do wyjaśnień. Odwołujący nie sprecyzował jakie wątpliwości miałyby jeszcze determinować 

takie wezwanie. 

Podobnie w przypadku oferty Odwołującego. Odwołujący wprost wskazał w 

ofercie, a w wyjaśnieniach potwierdził, że oferuje detektor wykonany w innej technologii niż 

wymagana  warunkami  zamówienia.  Jakiekolwiek  dodatkowe  wyjaśnienia,  które  mogłyby 

doprowadzić ofertę Odwołującego do zgodności z wymaganiami prowadziłyby jednocześnie 

do  niedozwolonej  zmiany  treści  oferty.  Izba  nie  stwierdziła  więc  naruszenia  art.  223  ust.  1 

ustawy pzp. 

Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie 

art. 575 oraz art. 574 ustawy pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 oraz § 8 ust. 2 zdanie 

pierwsze 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w sprawie 


szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2437  ze  zm.) 

zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania 

uiszcz

ony przez Odwołującego  

Przewodniczący: ………………………………