Sygn. akt:
KIO 3397/24
WYROK
Warszawa, dnia 7
października 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
4 października 2024 roku odwołania wniesionego
do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 sierpnia 2024 roku przez wykonawcę
ORANGE POLSKA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Mazowiecki Urząd Wojewódzki
w Warszawie
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie: zarzutu 1 a – naruszenia art. 99 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych przez opisanie przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący, nieuwzględniający wszystkich
wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty przez:
zastrzeżenie możliwości zmiany lokalizacji usługi lub uruchomienia nowych lokalizacji
świadczenia usługi w maksymalnie 30 nowych lokalizacjach nie podając adresów
tych zmienionych i nowych lokalizacji, co uniemożliwia oszacowanie kosztów z tym
wiązanych oraz potwierdzenia możliwości technicznych wykonania usługi dla tych
lokalizacji
– pkt 4 i 5 OPZ i § 15 Wzoru Umowy – w związku z wycofaniem zarzutu.
2. U
względnia odwołanie w części.
Nakazuje
wykreślenie z SWZ oraz załączników do SWZ postanowień dotyczących
daty uruchomienia każdego łącza w lokalizacji przez wykreślenie daty 20.12.2024
i zastąpienie jej wskazaniem: „90 dni od dnia podpisania umowy”.
W pozostałym zakresie uznaje za niezasadne.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę ORANGE POLSKA spółka akcyjna
z siedzibą w Warszawie oraz zamawiającego Mazowiecki Urząd Wojewódzki
w Warszawie
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
ORANGE POLSKA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania,
kwotę 4 428 zł 00 gr (słownie: cztery tysiące czterysta dwadzieścia osiem złotych
zero groszy) poniesioną przez wykonawcę ORANGE POLSKA spółka akcyjna
z siedzibą w Warszawie tytułem wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza
od
zamawiającego
Mazowieckiego
Urzędu
Wojewódzkiego
w Warszawie na rzecz
wykonawcę ORANGE POLSKA spółka akcyjna
z siedzibą w Warszawie kwotę 9 300 zł 00 gr (słownie: dziewięć tysięcy trzysta
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
przez
wykonawcę ORANGE POLSKA spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie
stosownie do wyniku postępowania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca: ………………………………
Sygn. akt: KIO 3397/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający: Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie wszczął postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: „Świadczenie usługi dostawy Łączy
Internetowych na potrzeby zadań realizowanych przez Wojewodę Mazowieckiego –
niezbędne do realizacji zadań WPRM i WBZK w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim
w Warszawie”, znak sprawy (sygnatura) Zamawiającego: BOU-V.272.33.2024.
W dniu
5 września 2024 r. przedmiotowe zamówienie zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej: Dz.U. S: 173/2024 numer publikacji ogłoszenia:
W dniu
16 września 2024 roku ORANGE POLSKA spółka akcyjna z siedzibą
w Warszawie
działając na podstawie art. 513 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. z dnia 19 sierpnia 2024 r. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320; dalej „PZP”
lub „ustawa”) wniósł odwołanie na treść dokumentów zamówienia w postępowaniu
o zamówienie.
Odwołujący zarzuciła Zamawiającemu naruszenia:
Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący,
nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ
na sporządzenie oferty przez:
a)
zastrzeżenie możliwości zmiany lokalizacji usługi lub uruchomienia nowych
lokalizacji świadczenia usługi w maksymalnie 30 nowych lokalizacjach
nie podając adresów tych zmienionych i nowych lokalizacji, co uniemożliwia
oszacowanie kosztów z tym wiązanych oraz potwierdzenia możliwości
technicznych wykonania usługi dla tych lokalizacji – pkt 4 i 5 OPZ i § 15 Wzoru
Umowy,
b)
zastrzeżenie zbyt krótkiego terminu uruchomienie łączy, który uniemożliwia
wybudowanie infrastruktury i uruchomienie łączy, a także rozpoczęcie
świadczenia usługi w terminach określonych przez zamawiającego, z uwagi
na to, że samo pozyskanie zezwoleń bez uwzględnienia wybudowania łączy,
wymaga dłuższego czasu niż czas przewidziany przez Zamawiającego
na ich zestawienie i uruchomienie świadczenia usług – pkt 2 OPZ, Roz. 5.1 SWZ
- co stanowi naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy;
Opisanie kryteriów oceny ofert w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji
i równego traktowania, a także w sposób pozostawiający zamawiającemu
nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz uniemożliwiający
weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia
na podstawie informacji przedstawianych w ofertach, z uwagi na zastrzeżenie
przyznania dodatkowej punktacji za zestawienie łączy w technologii światłowodowej,
co jest niemożliwe w przewidzianym przez zamawiającego terminie na zestawienie
łączy, a w konsekwencji przyznanie punktacji w sposób niezwiązany z tym, jaki
poziom usług zaoferują wykonawcy (za świadczenie niemożliwe) – Roz. 13.2.5 SWZ,
- co stanowi naruszenie art. 240 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany dokumentów zamówienia:
wykreślenie możliwości zmiany Lokalizacji i Rejonu Operacyjnego i dodawania
nowych lokalizacji;
2) z
mianę kryterium opisanego w Roz. 13.2.5 SWZ przez dopuszczenie dodatkowej
punktacji również w przypadku zastosowania innych mediów, tj. radiolinii w paśmie
koncesjonowanym oraz łączy miedzianych;
3) w
ydłużenie terminu zestawienia łączy do 15 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Odwołujący podał, że jako wykonawca posiada interes w uzyskaniu zamówienia
i może ponieść szkodę na skutek naruszenia przepisów ustawy przez zamawiającego.
Opisanie przedmiotu zamówienia w sposób niezgodny z wymaganiami ustawowymi, a także
określenie niezgodnych z ustawą kryteriów oceny ofert, uniemożliwia odwołującemu złożenie
oferty i uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Uwzględnienie odwołania doprowadzi
do zgodności opisu przedmiotu zamówienia i kryteriów oceny ofert z ustawą,
a w konsekwencji pozwoli odwołującemu na uzyskanie zamówienia w postępowaniu. Wobec
powyższego należy uznać odwołującego z podmiot uprawniony do skorzystania ze środków
ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania:
Opis przedmiotu zamówienia sporządzony przez zamawiającego w postępowaniu, a także
przewidziane kryteria oceny ofert należy uznać za niezgodne z ustawą.
Zarzut nr 1 -
Niejednoznaczny, niewyczerpujący i nieuwzględniający wszystkich wymagań
i okoliczności opis przedmiotu zamówienia
Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy „Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.”.
Jak przyjmuje się w doktrynie i orzecznictwie oznacza to, że dokonanie przedmiotu
zamówienia jest jedną z najistotniejszych czynności w toku postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego wywierającą wpływ na niemalże wszystkie czynności dokonywane
przez z
amawiającego w toku całego postępowania. Jednymi z podstawowych zasad, którymi
musi
się
kierować
z
amawiający
sporządzając
opis
przedmiotu
zamówienia
są jednoznaczność oraz wyczerpujący charakter opisu przedmiotu zamówienia, a także
uwzględnienie wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie panuje zgodność zarówno, co do tego, jak istotną
czynnością jest sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia, jak i co do tego, że opis
przedmiotu zamówienia powinien umożliwiać wykonawcy bez żadnych wątpliwości
i dodatkowych interpretacji ustalić co musi zaoferować oraz jakie są wymagania
zamawiającego.
Opis przedmiotu zamówienia powinien zostać dokonany w sposób jednoznaczny,
ma wskazać wykonawcom rzeczywisty zakres zamówienia przy użyciu przejrzystych
określeń, nie może pominąć żadnych informacji mających wpływ na sporządzenie oferty (tak:
B. Artymowicz i in. [w:] Prawo zamówień publicznych. Komentarz, red. H. Nowak i M.
Winiarz, UZP, Warszawa 2021, s. 339). Podobne stanowisko prezentuje M. Stachowiak,
stwierdzając, że „Podstawowym obowiązkiem zamawiającego jest dokonanie opisu
w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, a więc taki, który zapewnia, że wykonawcy będą
w stanie, bez dokonywania dodatkowych interpretacji, stwierdzić, co jest przedmiotem
zamówienia (jakie usługi, dostawy czy roboty budowlane), oraz że wszystkie elementy
istotne dla wykonania zamówienia będą w opisie uwzględnione. Opis przedmiotu
zamówienia powinien pozwolić wykonawcom na przygotowanie oferty i obliczenie ceny
z uwzględnieniem wszystkich czynników wpływających na nią. Ustawa podaje także,
że opisu należy dokonać za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń
oraz uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ
na sporządzenie oferty” (M. Stachowiak [w:] W. Dzierżanowski, Ł. Jaźwiński, J. Jerzykowski,
M. Kittel, M. Stachowiak, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Warszawa 2021, art.
Odwołujący podał, że jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dn. 20.01 2023 r.
KIO 18/23, Zamawiający w celu wyeliminowania niepewności wykonawców co do przedmiotu
zamówienia ma obowiązek jednoznacznie i wyczerpująco opisać przedmiot zamówienia.
Zamawiający nie może przenosić na wykonawców wszelkich ryzyk związanych z prawidłową
wyceną przedmiotu zamówienia w ofercie.
Zamawiający nie spełnił tych wymagań formułując OPZ w przedmiotowym postępowaniu.
Zarzut 1 a) Możliwość zmiany lokalizacji
zarzut wycofany
Zarzut 1 b) Termin uruchomienia łączy
Zamawiający
określił
termin
realizacji
zamówienia
w
sposób
nieadekwatny
i nieuwzględniający wszystkich wymagań związanych z przygotowaniem oferty.
Przewidziany przez Zamawiającego czas na uruchomienie łączy jest okresem zbyt krótkim
zważywszy na zakres prac jakie wykonawca musi wykonać przed rozpoczęciem świadczenia
usługi oraz mając na uwadze terminy dostaw sprzętu.
W celu przygotowania do świadczenia usług Wykonawca potrzebuje czasu na okres
przygotowawczy podczas którego będzie przeprowadzał albo proces budowy własnej
infrastruktury kablowej do danych lokalizacji z
amawiającego, albo będzie przeprowadzał
proces wydzierżawienia istniejącej już w danej lokalizacji zamawiającego infrastruktury
telekomunikacyjnej.
Budowa światłowodowych przyłączy telekomunikacyjnych jest procesem złożonym
i czasochłonnym. Przed rozpoczęciem budowy niezbędnej infrastruktury wykonawca musi
wystąpić o stosowne pozwolenia i zezwolenia, zaś ewentualne skrócenie czynności
formalnych nie jest możliwe nawet przy zaangażowaniu i potencjale wykonawców.
Wykonawcy nie mają wpływu choćby na terminy wynikające z przepisów prawa
administracyjnego, które przewidują co do zasady 30 dniowy termin udzielenia odpowiedzi,
z możliwością jego wydłużenia.
W związku z powyższym minimalny okres na wybudowanie łącza światłowodowego
to co najmniej 15 miesięcy (zakładając inwestycje budowlane gdzie standardowy okres
wykonania inwestycji i pozyskani wszystkich zgód to 12 miesięcy).
Zarzut 2 Kryteria oceny ofert
Zgodnie z art. 240 ust. 2 ustawy „Kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać
zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz umożliwiają
weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia
na podstawie informacji przedstawianych w ofertach”.
Jak przyjmuje się w doktrynie „kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać
zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz muszą
umożliwiać weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu
zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach. Swoboda zamawiającego
musi być ograniczona, a temu ograniczeniu służy przede wszystkim precyzyjny i jasny opis
sposobu dokonywania oceny. Wybór najkorzystniejszej oferty zawsze musi mieć oparcie
w przeprowadzonej prawidłowo procedurze oceny ofert. Ustalając katalog kryteriów oceny
ofert, ich wagi, a także sposób oceny, zamawiający musi czynić to w odpowiedzi na swoje
potrzeby, które dane zamówienie ma zaspokoić. Dla zgodnego ze sztuką opisu kryteriów
konieczne jest zatem ustalenie potrzeb zamawiającego, następnie określenie warunków
minimalnych, które muszą spełnić wszystkie oferty, a dopiero potem opisanie kryteriów
oceny ofert, które powinny prowadzić do premiowania najbardziej istotnych z punktu
widzenia zamawiającego, cech oferowanych rozwiązań.”(za: P. Wójcik [w:] A. Gawrońska-
Baran, E. Wiktorowska, A. Wiktorowski, P. Wójcik, Prawo zamówień publicznych. Komentarz
aktualizowany, LEX/el. 2024, art. 240.).
W przedmiotowym postępowaniu opis kryteriów oceny ofert nie spełnia tych wymagań.
W Roz. 13.2.5 SWZ z
amawiający przewidział dodatkową punktację za zapewnienie łączy
światłowodowych, co jest niemożliwe do zrealizowania przez wykonawców w wyznaczonym
przez z
amawiającego terminie uruchomienia łączy. Nie jest realnym wybudowanie łączy
światłowodowych w 41 lokalizacjach klienta przy terminach narzuconych przez
z
amawiającego na uruchomienie sieci. Minimalnym okresem na wybudowanie łączy
światłowodowych jest co najmniej 15 miesięcy (zakładając inwestycje budowlane gdzie
standardowy okres wykonania inwestycji i pozyskani wszystkich zgód to 12 miesięcy).
W konsekwencji kryterium nie odnosi się do poziomu realizacji świadczenia, gdyż albo
wykonawcy dostaną zero punktów, albo będą zmuszeni zaoferować świadczenie
niemożliwe, aby uzyskać dodatkową punktację, co oznacza też, że kryterium w istocie
nie opiera się również na uczciwej konkurencji wykonawców.
Odwołujący podał, że mając na względzie powyższe, zważywszy, że zamawiający opisał
przedmiot zamówienia w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący, nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, z uwagi
na zastrzeżenie możliwości zmiany lokalizacji i uruchomienia nowych lokalizacji bez
wskazania gdzie się będą znajdować te lokalizacje, a także zastrzeżenie zbyt krótkiego
terminu na uruchomienie łączy, a dodatkowo przyznanie dodatkowej punktacji
za uruchomienie łączy światłowodowych w tym, niemożliwym do dotrzymania terminie wniósł
jak na wstępie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron, na podstawie zebranego
materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi
art. 528
ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych (dalej
„ustawa”)
skutkujących
odrzuceniem
odwołania.
Odwołanie
zostało
złożone
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 16 września 2024 roku od czynności z dnia
5 września 2024 roku, a kopia została przekazana w ustawowym terminie Zamawiającemu,
co zostało potwierdzone oraz wynika z akt sprawy odwoławczej.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 505 ust 1 nowej ustawy –
Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub
nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu danego
zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę odwoławczą uwzględnił akta sprawy
odwoławczej, które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową
Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz
dokumentacja postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia
dokumentacji, o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma
kierowane przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego wyrażone w piśmie skierowanym
do Prezesa Izby w dniu 3 października 2024 roku w odpowiedzi do spraw odwoławczych
sygn. akt KIO 3393/24 i KIO 3397/24. W sprawie sygn. akt KIO 3393/24 połączonej
do rozpoznania z sygn. akt KIO 3397/24 zostało wydane 4 października 2024 roku
postanowienie o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Izba, postanowieniem wydanym w trakcie rozprawy, dopuściła dowód1a oraz dowód
1b złożony i zawnioskowany w trakcie rozprawy przez odwołującego.
II.
W zakresie umorzenia postępowania odwoławczego w odniesieniu do zarzutu 1 a
odwołania:
W
trakcie
posiedzenia
z
udziałem
stron
odwołujący
złożył
oświadczenie
do protokołu odnoszące się do cofnięcia zarzutu 1a odwołania tj.
naruszenia art. 99 ust. 1
ustawy Prawo zamówień publicznych przez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób
niejednoznaczny, niewyczerpujący, nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty przez: zastrzeżenie możliwości zmiany
lokalizacji usługi lub uruchomienia nowych lokalizacji świadczenia usługi w maksymalnie
30 nowych lokalizacjach nie podając adresów tych zmienionych i nowych lokalizacji,
co uniemożliwia oszacowanie kosztów z tym wiązanych oraz potwierdzenia możliwości
technicznych wykonania usługi dla tych lokalizacji – pkt 4 i 5 OPZ i § 15 Wzoru Umowy.
Tym samym w sprawie zostało wydane postanowienie o umorzeniu postępowania
odwoławczego w zakresie zarzutu 1a odwołania, co znalazło odzwierciedlenie w punkcie 1
tenoru wyroku.
III.
W zakresie zarzut
ów odwołania skierowanych do rozpoznania na razoprawie – zarzut
1b oraz zarzut 2 odwołania.
Izba na wstępie wskazuję, zgodnie z art. 559 ust. 2 ustawy podstawy prawne oraz
przytacza przepisy prawa:
- art. 16 pkt 1 ustawy -
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
- art. 99 ust. 1 ustawy
– Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny
i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
- art. 240 usta. 1 ustawy
– Zamawiający opisuje kryteria oceny ofert w sposób jednoznaczny
i zrozumiały.
- art. 240 ust. 2 ustawy
– Kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać
zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz umożliwiają
weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na
podstawie informacji przedstawianych w ofertach.
Izba
w zakresie rozpoznania wszystkich zarzutów odwołania skierowanych
do rozpoznania na rozprawie,
na wstępie wskazuje, że Izba rozpoznaje odwołanie
w zakresie zarzutów odwołania, co jednoznacznie wynika z treści art. 555 ustawy. Izba nie
może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Przed odniesieniem się
do poszczególnych wskazanych w uzasadnieniu odwołania okoliczności mających
uzasadniać podniesione zarzuty odwołania.
Izba wyjaśnia i podkreśla, że w postępowaniu odwoławczym Izba dokonuje oceny
czynności podjętej przez Zamawiającego, w prowadzonym przez Zamawiającego
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, a które w zarzucie podnosi Odwołujący.
Izba nie odnosi się w swoim stanowisku oraz w nie dokonuje oceny czynności jakich
zamawiający nie wykonał i jakie nie mają odzwierciedlenia w dokumentacji zamówienia.
Czyli Izba nie dokonuje oceny czynności jakich wykonanie dopiero zapowiada zamawiający
– tak jak w przypadku tej sprawy odwoławczej, gdzie zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie przedstawia stanowisko i wyjaśnia, że „przewiduje następujące zmiany w zakresie
przedmiotu zamówienia (…)”. Takie stanowisko zamawiającego nie ma żadnego znaczenia
dla postępowania odwoławczego, które wywołałby jakikolwiek skutek. Izba nie ocenia
zasadności projektowanych zmian i nie odnosi się do ich poprawności. podkreślenia
wymaga, że postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego stanowi odrębne
postępowanie od postępowania odwoławczego. W postępowaniu odwoławczym dokonywana
jest ocena zasadności czynności zamawiającego podjętych w postępowaniu o udzielnie
zamówienia publicznego, przy czym te czynności w postępowaniu o udzielnie zamówienia
muszą być podjęte i znajdować swoje odzwierciedlenie w dokumentacji postępowania
o zamówienie.
W zakresie zarzutu 1b
odwołania – naruszenia art. 99 ust. 1 ustawy przez opisanie
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący, nieuwzględniający
wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty przez
zastrzeżenie zbyt krótkiego terminu uruchomienie łączy, który uniemożliwia wybudowanie
infrastruktury i uruchomienie łączy, a także rozpoczęcie świadczenia usługi w terminach
określonych przez zamawiającego, z uwagi na to, że samo pozyskanie zezwoleń bez
uwzględnienia wybudowania łączy, wymaga dłuższego czasu niż czas przewidziany przez
Zamawiającego na ich zestawienie i uruchomienie świadczenia usług – pkt 2 OPZ, Roz. 5.1
SWZ - Izba zarzut
uznała za zasadny.
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan rzeczy
ustalony w toku postępowania odwoławczego.
W specyfikacji warunków zamówienia (dalej: SWZ) w Rozdział 5. TERMIN WYKONANIA
ZAMÓWIENIA, zamawiający określił:
Termin wykonania zamówienia:
Usługi będą świadczone przez okres 36 miesięcy od terminu wskazanego przez
Zamawiającego jednak nie później niż od 30.12.2024 r. w przypadku części I i II oraz w
przypadku części III nie później niż od 01.02.2025 r.
Zgodnie z załącznikiem do SWZ - Opis Przedmiotu Zamówienia Wymagania dla łączy
Internetowych na potrzeby zadań realizowanych przez Wojewodę Mazowieckiego
zamawiający określił:
2. Termin wykonania 1) Przygotowanie do uruchomienia każdego łącza w lokalizacjach, o
których mowa w Tabeli nr 1, musi nastąpić w terminie do 20.12.2024 r. Przygotowanie
każdego łącza zostanie potwierdzone protokołem odbioru instalacji i dokumentacji
potwierdzającym przygotowanie łącza do uruchomienia.
2) Rozpoczęcie świadczenia Usługi nastąpi po podpisaniu Protokołów Odbioru Instalacji i
Dokumentacji dla Lokalizacji, w terminie określonym przez Zamawiającego, nie później
jednak niż w dniu 30.12.2024 r. i trwać będzie przez okres 36 miesięcy liczony od dnia
rozpoczęcia świadczenia Usługi. W okresie od dnia podpisania Protokołu Odbioru Instalacji i
Dokumentacji do dnia poprzedzającego dzień określony przez Zamawiającego na
rozpoczęcie świadczenia Usługi, Wykonawca nie będzie świadczył Usługi.
Izba wyjaśnia w tym miejscu, że zamawiający w stanowisku pisemnym wskazał, że:
w
wyniku analizy odwołania firmy Orange Polska S. A. oraz odwołania firmy Netia S. A.,
Zamawiający przewiduje następujące zmiany w zakresie przedmiotu zamówienia:
Zmianę terminu realizacji przedmiotu umowy o którym mowa w § 2 ust. 1 wzoru
umowy z „do 20.12.2024 r.” na „90 dni od dnia podpisania umowy”.
Zmianę zapisów dotyczących terminu rozpoczęcia świadczenia Usługi, o którym
mowa w
§ 2 ust. 2 wzoru umowy z
„Rozpoczęcie świadczenia Usługi, o której mowa w § I ust. 2 pkt 4), nastąpi po podpisaniu
Protokołów Odbioru Instalacji i Dokumentacji dla Lokalizacji, o których mowa w załączniku nr
I do Umowy, w terminie określonym przez Zamawiającego, nie później jednak niż w dniu
30.12.2024 r. i trwać będzie przez okres 36 miesięcy liczony od dnia rozpoczęcia
świadczenia Usługi, z zastrzeżeniem ust. 3.” na
„Rozpoczęcie świadczenia Usługi, o której mowa w § I ust. 2 pkt 4), nastąpi po podpisaniu
Protokołów Odbioru Instalacji i Dokumentacji dla Lokalizacji, o których mowa w załączniku nr
I do Umowy, w terminie określonym przez Zamawiającego, nie później jednak niż 45 dni od
daty ich podpisania i trwać będzie przez okres 36 miesięcy liczony od dnia rozpoczęcia
świadczenia Usługi, z zastrzeżeniem ust. 3.”
Izba podkreśla jednocześnie, że nie dokonał zamawiający zmian dokumentacji postępowania
o udzielnie zamówienia publicznego i na dzień rozpoznania sprawy odwoławczej stan fakty
jest taki jak wynika z wyżej przytoczonych części dokumentacji zamówienia oraz zawiera
stanowisko co do zmian przyszłych zgodnie z odpowiedzią na odwołanie.
Izba stwierdziła, że zarzut 1 b jest zasadny. Jednakże w obliczu treści uzasadnienia
odwołania oraz argumentacji przedstawionej w trakcie rozprawy Izba nie uwzględniła
wniosku odwołującego wydłużenia terminu zestawienia łączy do 15 miesięcy od dnia
zawarcia umowy. Izba nie jest związana wnioskami wykonawcy.
Izba podkreśla w tym miejscu, że Izba rozpoznaje odwołanie w zakresie zarzutów odwołania,
co jednoznacznie wynika z treści art. 555 ustawy, co oznacza, że poddaje ocenie stanowisko
prezentowane w
odwołaniu. Brak wskazania argumentów faktycznych w odwołaniu
uniemożliwia ich ocenę na późniejszym etapie, bowiem ich przyjęcie stanowiłoby
rozszerzenie zarzutu odwołania. Izba podkreśla, że orzecznictwo sądów powszechnych
jak również Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje na potrzebę ścisłego odczytywania treści
zarz
utu, w tym przede wszystkim niedopuszczalność wykraczania poza jego treść.
Jak wskazano w nieprzerwanie aktualnym wyroku Sądu Okręgowego w Gliwicach
z 29 czerwca 2009 r. w spr. X Ga 110/09, „Jeśli więc strona nie odwołuje się do konkretnych
okoliczności faktycznych to skład orzekający nie może samodzielnie ich wprowadzić
do postępowania tylko dlatego, że można je przyporządkować określonej, wskazanej
w odwołaniu kwalifikacji prawnej.” Na potrzebę ścisłego traktowania pojęcia zarzutu wskazał
również Sąd Okręgowy w Rzeszowie w uzasadnieniu wyroku z dnia 18 kwietnia 2012 r.
w spr. o sygn. I Ca 117/12: „Z analizy powyższych przepisów można wyciągnąć dwa
zasadnicze wnioski dla niniejszej sprawy. Po pierwsze, zarówno granice rozpoznania sprawy
przez KIO jak i Sąd są ściśle określone przez zarzuty odwołania, oparte na konkretnej
i precyzyjnej podstawie faktycznej. Sąd w postępowaniu toczącym się na skutek wniesienia
skargi jest związany podniesionymi w odwołaniu zarzutami i wyznaczonymi przez nie
granicami zas
karżenia.” W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej również ugruntowany
jest również pogląd, że dla oceny zrzutu kluczowe znaczenie ma podanie w treści odwołania
uzasadnienia faktycznego, wyczerpującego i zawierającego argumentację pozwalającą na
ocenę poprawności zachowań (czynności, zaniechań) Zamawiającego, które kwestionuje we
wniesionym odwołaniu Odwołujący. W orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się
również, że powód nie jest obowiązany do wskazania w pozwie podstawy prawnej swego
roszczenia. „Zgodnie z zasadą da mihi factum, dabo tibi ius – wynikającą w polskim prawie
procesowym z nałożenia na powoda jedynie obowiązku przytoczenia okoliczności
faktycznych uzasadniających żądanie – konstrukcja prawna podstawy rozstrzygnięcia należy
do sądu.” (wyrok Sądu najwyższego z dnia 26 czerwca 1997 roku sygn. akt I CKN 130/97).
Sąd Najwyższy podkreśla w swoim orzecznictwie, że obligatoryjnym elementem pozwu jest
przytoczenie okoliczności faktycznych uzasadniających żądanie pozwu (art. 187 par. 1 ust. 2
KPC), okoliczności te stanowią podstawę faktyczną powództwa (causa petendi) – tak Sąd
Najwyższy w wyroku z dnia 2 maja 1957 roku sygn. akt II CR 305/57.
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej również ugruntowany jest pogląd,
że o prawidłowości konstrukcji zarzutu odwołania nie może przesądzać kwalifikacja prawna
zaskarżonej czynności, ponieważ ostatecznie to do Izby należy subsumcja stanu
faktycznego pod określoną normę prawną, natomiast kluczowe znaczenie ma podanie
w treści odwołania uzasadnienia faktycznego, wyczerpującego i zawierającego argumentację
pozwalającą na ocenę zachowań (czynności, zaniechań) Zamawiającego, które kwestionuje
we wniesionym odwołaniu Odwołujący. W tym zakresie aktualne pozostaje wypracowane
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych stanowisko
co do konieczności podania uzasadnienie faktycznego podnoszonych zarzutów, bowiem
przepisy uprzednio obwiązującej ustawy nie odbiegają od treści obowiązujących obecnie.
Jednocześnie wypracowane w orzecznictwie stanowisko znajduje również swoje
odwzorowanie w piśmiennictwie.
Wymaga odnotowania w tym miejscu, że postępowanie odwoławcze nie jest elementem
procedury administracyjnej i nie wystarczy w odwołaniu wskazać, że z danymi czynnościami
lub zaniechaniami Zamawiającego Odwołujący się nie zgadza, w postępowaniu
odwoławczym niezbędne jest przedstawienie w odwołaniu uzasadnienia zawierającego
okoliczności
faktyczne
i
prawne
uzasadniające
twierdzenia
Odwołującego
i pozwalające Izbie, w postępowaniu kontradyktoryjnym, na ocenę działań Zamawiającego
w kontekście podnoszonych przez Odwołującego naruszeń. Jedynie w zakresie naruszeń
podnoszonych w uzasadnieniu faktycznym zarzutów odwołania możliwa jest zgodnie
z zasadą orzekania w zakresie zarzutów, ocena podnoszonych przez Odwołującego
naruszeń. Wynika to również z tego, że jakiekolwiek rozszerzenie argumentacji faktycznej
stanowi nową, nieznaną Zamawiającemu argumentację / stanowisko Odwołującego,
z którym nie mógł się on zapoznać wcześniej, a poddanie takiego stanowiska ocenie
stanowiłoby naruszenie obowiązujących regulacji prawnych. O ile Izba, tak jak i sądy
powszechne, może dokonać subsumpcji podanego stanu faktycznego i wywodzonych
naruszeń do odpowiedniej normy prawnej, to nie może brać pod uwagę argumentacji
faktycznej wykraczającej poza przedstawione w uzasadnieniu stanowiska.
Po pierwsze Izba stwierdza, że zakres odwołania podniesiony w zarzucie referuje do
budowy łączy światłowodowych. Izba podziela w tym miejscu stanowisko odwołującego, że
budowa łączy światłowodowych, która objęta jest kryteriami oceny ofert i nie stanowi
wymagania podstawowego musi być możliwa do realizacji w termonach określonych przez
zamawiającego w dokumentacji. W innym przypadku tak ukształtowane kryterium jest
prowizoryczne oraz nie prowadzi do obiektywnego wyboru oferty najkorzystniejszej.
Jednocześnie stwierdzić należy, że w ramach argumentacji faktycznej podniesionej
w odwołaniu odwołujący poprzestaje na bardzo dużych ogólnikach odnoszących się
do czasu niezbędnego do przeprowadzenia procesu budowlanego lub wydzierżawienia
istniejącej infrastruktury w danej lokalizacji zamawiającego. W żaden sposób wykonawca nie
wyjaśniał w odwołaniu, nie przedstawił w zasadzie żadnego stanowiska uzasadniającego
stwierdzenie, że budowa światłowodowych łączy telekomunikacyjnych jest procesem
złożonym i czasochłonnym. W tym zakresie nie pada w odwołaniu ani jeden argument.
Jedynie odniesienie się do terminów wynikających z przepisów administracyjnych
w zakreślonym stopniu faktycznie uzasadnia w tym zakresie podniesiony zarzut odwołania.
Wymaga wskazania, że sposób w jaki zostały określone przez zamawiającego terminy
realizacji zamówienia – choć w tym odwołaniu niekwestionowany – odnoszą się do dat
sztywnych (dat podanych datami dziennymi) i trudno jest odnieść jednoznacznie, czy nawet
ewentualny termin 30 dniowy na udzielenie odpowiedzi, wydanie decyzji będzie mógł być
dochowany.
Zamawiający widać dostrzega problem w tak określonych terminach bowiem zapowiedział
ich zmiany, czego jednak nie uczynił w postępowaniu o zamówienie publiczne. Niemniej
za niezasadne Izba uznała stanowisko zamawiającego z rozprawy odnoszące się
do argumentacji opartej na tym, że odwołujący świadczy obecnie usługę w 39 z 41
lokalizacji objętych zamówienie, bowiem: - po pierwsze, usługa ta świadczona nie jest
z wykorzystaniem łączy światłowodowych, a o taką realizację chodzi w zakresie zarzutu;
- po drug
ie, jak wyjaśnił odwołujący w trakcie rozprawy, a czego zamawiający
nie kwestionował, świadczone usługi są zarówno za pomocą infrastruktury własnej jak
również dzierżawionej. Izba podkreśla w tym miejscu, co jednoznacznie wyartykułował
zamawiający, że wykonanie w 41 lokalizacjach (wszystkich) łączy światłowodowych będzie
uprawniało do przyznania maksymalnej ilości punktów w tym kryterium, sumarycznie za
każdą lokalizację. Waga tego kryterium wynosi 41%, co oznacza, że jest to bardzo istotny
element oceny ofert w postepowaniu.
Izba stwierdza, że zamawiający jak najbardziej jest uprawniony do kształtowania wymagań
SWZ, w tym wymagań odnoszących się do kryteriów oceny ofert z wykorzystaniem
najlepszych i najnowszych technologii w zakresie przedmiotu zamówienia. Niemniej takie
kształtowanie wymagań musi być odniesione do rzeczywistych okoliczności związanych
z realizacją takiego wymagania. Nie można bowiem stawiać nierealnych wymagań
w związku z terminem realizacji rozwiązania, które preferuje się na poziomie 41% wagi
kryterium. Wymaga również podkreślenia, że sam zamawiający uzasadnił nierealność
swoich wymagań związanych z terminami realizacji zamówienia, bowiem podkreślił,
że każdy wykonawca będzie obowiązany do wykonania infrastruktury wewnątrz obiektów
(w lokalizacjach), które będą wymagały uzgodnień z administratorami tych obiektów.
Jednocześnie należy pamiętać o konieczności realizacji infrastruktury do obiektu.
Izba za niezasadny uznaje argument zamawiającego uzasadniający konieczność ustalenia
terminów zgodnie z SWZ i OPZ wskazanych w dokumentacji (a wyżej przytoczonych
w stanie faktycznym) upływem terminów ważności obowiązujących obecnie umów. Należy
podkreślić, że termin realizacji zamówienia, w tym odnoszący się do realizacji zamówienia
w zakresie jaki wynika z oferowania
rozwiązań w kryteriach musi być możliwy do wykonania
i realny.
Konkurencyjność i równe traktowanie wykonawców nie pozwala na określanie takich
terminów, które nie dają żadnej szansy realizacji zamówienia w określonym rozwiązaniu
technologicznym, tylko dlatego, że zamawiającemu kończą się terminy ważności
obowiązujących umów. Zapewnienie ciągłości realizacji łączności radiowej wojewody
mazowieckiego stanowi obowiązek zamawiającego i nie może być on traktowany
w postępowaniu jako wartość nadrzędna, która uzasadnia prowadzenie postępowania
z naruszeniem zasad Prawa zamówień publicznych. Ugruntowanym w orzecznictwie jest to,
że nie uzasadnia skracania terminów realizacji konieczność zawarcia przez zamawiającego
umowy.
To rolą i obowiązkiem zamawiającego jest przeprowadzenie niezbędnych
postępowań w terminach gwarantujących pozyskanie zamówienia w odpowiednim czasie,
dającym prawo zawarcia umowy i tym samym realizację obowiązków zamawiającego. Temu
służy miedzy innymi planowanie zamówień oraz kontrola realizowanych zamówień co do
terminów umów.
W odniesieniu do dowodów zawnioskowanych i złożonych przez odwołującego Izba
stwierdza, że w zakresie dowód 1a zawierający zestawienie lokalizacji i terminów
przygotowania realizacji usługi za pomocą łączy światłowodowych (w tygodniach) - dowód
ten przedstawia stanowisko odwołującego ale nie został opatrzony żądną metodologią
przygotowania tego zestawienia. W żaden sposób nie można stwierdzić na jakiej podstawie
i w oparciu jakie dane takie zestawienie zostało przygotowane. Nie jest wiadomym
w szczególności jakie elementy zostały ujęte przy wyliczeniu ilości tygodni realizacji usługi
dla poszczególnych lokalizacji i dlaczego w niektórych przypadkach jest to 19 tygodni,
a w innych nawet 49 tygodni. Tym samym Izba dowód ten uznaje za nieprzydatny dla
rozstrzygnięcia zarzutu odwołania. Natomiast w odniesieniu do dowodu 1 b zawierającego
zestawienie czasu dostarczenia usługi przez innych operatorów, który został podany w tym
dokumencie (w dniach kalendarzowych) w żaden sposób nie zostało wykazane przez
odwołującego, że terminy jakie zostały podane faktycznie zostały wykazane przez
poszczególnych operatorów. Mając na uwadze powyższe Izba uznała ten dowód również za
nieprzydatny do rozpoznania zarzutu odwołania. Jednocześnie należy podkreślić, że oba
powyżej podane dowody stanowią opracowania własne odwołującego niepoparte żadnymi
dokumentami źródłowymi.
Mając na uwadze powyższe Izba uznała zarzut za zasadny przyjmując argumentację
odnoszącą się do pozyskiwania ewentualnych odpowiedzi w trybach prawa
administracyjnego i w związku z powyższym nakazała wykreślenie z SWZ oraz załączników
do SWZ postanowień dotyczących daty uruchomienia każdego łącza w lokalizacji przez
wykreślenie daty 20.12.2024 i zastąpienie jej wskazaniem „90 dni od dnia podpisania
umowy”.
W zakresie zarzutu 2
odwołania - naruszenia art. 240 ust. 2 w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy przez o
pisanie kryteriów oceny ofert w sposób naruszający zasadę uczciwej
konkurencji i równego traktowania, a także w sposób pozostawiający zamawiającemu
nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty oraz uniemożliwiający weryfikację
i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie
informacji przedstawianych w ofertach, z uwagi na zastrzeżenie przyznania dodatkowej
punktacji za zestawienie łączy w technologii światłowodowej, co jest niemożliwe
w przewidzianym przez z
zamawiającego terminie na zestawienie łączy, a w konsekwencji
przyznanie punktacji w sposób niezwiązany z tym, jaki poziom usług zaoferują wykonawcy
(za świadczenie niemożliwe) Roz. 13.2.5 SWZ – Izba zarzut uznała za niezasadny.
Izba ustaliła, że w SWZ zamawiający podał:
13.2. Przy wyborze oferty zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami:
13.2.1. Część I
L.p. Kryterium Waga kryterium Maksymalna ilość punktów jakie
może otrzymać oferta za dane kryterium
I Cena (C) 50% 50
II Cena stałej opłaty instalacyjnej (I) 9% 9
III Kryteria techniczne (T) 41% 41
13.2.2. Ostateczna ocena punktowa (K) wyliczana będzie wg wzoru: K = C + I + T gdzie:
K
– łączna liczba punktów dla wszystkich kryteriów
C
– liczba punktów dla kryterium „Cena”
I
– liczba punktów dla kryterium „Cena stałej opłaty instalacyjnej”
T
– liczba punktów dla kryterium „Kryteria Techniczne”
(…)
13.2.5. Przy ocenie ofert w kryterium „kryteria techniczne” (T) ocena punktowa oferty
zostanie przeprowadzona wg poniższego wzoru:
1) Kryteria techniczne
– znaczenie 41 pkt (maksymalnie do 41 pkt)
2) Ocena kryterium (T) zostanie dokonana na podstawie wypełnionego przez Wykonawcę
formularza oferty. W formularzu ofertowym do części I, w Tabeli I, w kolumnie nr 4 należy
zaznaczyć zaoferowaną technologię realizacji łącza przez odpowiednie wpisanie „TAK”/„NIE”
w zależności od oferowanej technologii łącza. Jednocześnie informujemy, że pozostawienie
nieuzupełnionych lub nieuzupełnionego pola spowoduje, że oferta w ramach danego
podkryterium
otrzyma 0 punktów.
Tabela nr I
(…)
Izba
stwierdziła, że w zakresie tego zarzutu powołując wniosek odwołującego, który
przedstawił w odwołaniu tj.: zmianę kryterium opisanego w Roz. 13.2.5 SWZ przez
dopuszczenie dodatkowej punktacji również w przypadku zastosowania innych mediów,
tj. radiolinii w paśmie koncesjonowanym oraz łączy miedzianych.
W ramach zarzutu 3 odwołania podnosił odwołujący z jednej strony, niemożliwość dokonania
realizacji łączy światłowodowych w terminie określonym w SWZ uzasadniając to między
innymi opisem przedmiotu zamówienia i dopuszczoną zmianą lokalizacji łączy nieznaną
na chwilę składania ofert, a z drugiej strony wnosił o zmianę kryterium opisanego w Roz.
13.2.5 SWZ przez dopuszczenie dodatkowej punktacji również w przypadku zastosowania
innych mediów, tj. radiolinii w paśmie koncesjonowanym oraz łączy miedzianych.
Izba stwierdza w tym miejscu,
w zakresie tego zarzutu odwołania, że zestawienie ze sobą
treści zarzutu i wniosku odwołującego w zasadzie zmierza do zmiany kryterium oceny ofert,
które właśnie miało uzasadniać wskazanie niemożliwości realizacji łączy światłowodowych
poddanych ocenie w kryterium, w terminie określonym przez zamawiającego. Izba w tym
miejscu przywołuje w całości argumentację i rozstrzygniecie w zakresie oceny zasadności
zarzutu 1b. Mając na względzie, że zarzut 1b został uwzględniony, przy czym rozstrzygniecie
w tym zakresie oparte zostało o podniesioną faktycznie argumentację i podane uzasadnienie
Izba stoi na stanowisku, że nie jest możliwe w obliczu argumentacji odwołania uwzględnienie
zarzutu nr 2 sprowadzającego się do zmiany parametrów poddanych w ocenie kryterium.
Izba nie oddaliła odwołania w zakresie zarzutu 1b, bowiem uznała, że stanowisko
odwołującego w zakresie przepisów prawa administracyjnego jest uzasadnione, niemniej
pozostałe lakonicznie wskazane elementy nie zostały wykazane w odwołaniu, natomiast
zamawiający zapowiedział zmiany, w których to terminach niewątpliwie można uwzględnić
pozyskiwania wymaganych zgód. Zmierzanie do zmiany mediów podlegających ocenie w
kryteriach, w ocenie Izby w ogóle nie zostało uzasadnione w odwołaniu w zakresie
przedmiotowym, nie zostało w żaden sposób podane i uzasadnione dlaczego zmiana
miałaby być taka jak wnioskowana, jakie korzyści niesie oraz dlaczego zamawiający miałby
odstąpić od wymagania dotyczącego punktowania budowy światłowodowych łączy
telekomunikacyjnych, które odwołujący chce aby zamawiający premiował w kryteriach oceny
ofert. W zasadzie, bowiem zarzut ten nie jest podniesiony jako ewentualny, nie jest
jednoznacznie podane w uzasadnieniu
czy wniosek o zmianę sposobu budowania łączy
telekomunikacyjnych, który ma podlegać ocenie w kryteriach dotyczy jedynie w sytuacji
braku zmiany terminu zestawienia łączy i rozpoczęcia świadczenia usługi (braku
uwzględnienia zarzutu 1b) czy też ma dotyczyć każdej sytuacji. W ocenie Izby braki
w uzasadnieniu zarzutu odwołania – w tym zakresie Izba w całości podtrzymuje stanowisko
wyrażone w zakresie rozpozna zarzutu 1b w odniesieniu do braku uzasadnienia zarzutu –
jego ogólnikować oraz brak wskazania argumentacji faktycznej przemawiającej
za koniecznością wprowadzenia zmian w kryteriach oceny ofert w zakresie punktowanego
rozwiązania prowadzą do wniosku, że zarzut odwołania jest niezasadny. W ocenie Izby
odwołujący nie wykazał naruszenia przesłanek z art. 240 ustawy jak również nie wykazał
naruszenia zasad prowadzenia postępowania o udzielnie zamówienia publicznego.
Koszty:
Izba uwzględniała odwołanie w zakresie zarzutu 1b i uznała za niezasadne odwołanie
w zakresie zarzutu 2.
Zgodnie z art. 557 ustawy z 2019 r.,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Izba zasadziła od Zamawiającego na rzecz Odwołujacego kwotę 7 500,00 zł tytułem kosztów
wpisu oraz 1 800,00
zł tytułem wynagrodzenia pełnomocnika stosownie do wyniku
postępowania; w sumie 9 300,00 zł.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 pkt 2
lit. b oraz § 7 ust. 2 pkt 1 oraz ust. 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2437).
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodnicząca: ………………………………