Sygn. akt: KIO 3412/24
WYROK
Warszawa, 7.10.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 16.09.2024 r.
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia: MAXUS sp. z o.o.
z
siedzibą w Łodzi (lider konsorcjum) oraz MM SERVICE MONITORING sp. z o.o. z siedzibą
w
Kruszowie w postępowaniu prowadzonym przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
uczestnik po stronie z
amawiającego – wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: Time Group Polska sp. z o.o. z siedzibą w Mysłowicach (lider konsorcjum)
oraz
Sky One sp. z o.o. z siedzibą w Mysłowicach
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie
zamówienia: MAXUS sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi oraz MM SERVICE MONITORING sp. z o.o.
z siedzibą w Kruszowie i:
2.1. zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (piętnaście
tysięcy złotych), uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia:
MAXUS sp.
z o.o. z siedzibą w Łodzi oraz MM SERVICE MONITORING sp. z o.o. z siedzibą
w Kruszowie na rzecz z
amawiającego:
Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
kwotę
zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego poniesionych przez zamawiającego w związku z wynagrodzeniem
pełnomocnika.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3412/24
UZASADNIENIE
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
, dalej jako: „zamawiający”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
na
podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych,
zwanej dalej „ustawą Pzp”, na realizację zadania pn.: „Usługa ochrony, dozoru, monitoringu
obiektów oraz terenów zewnętrznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”,
numer referencyjny: BZP/021/02002/24.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 8.07.2024 r., numer: 403782-2024.
Wartość zamówienia przekracza progi unijne,
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
16.09.2024 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia:
MAXUS sp. z o.o. z
siedzibą w Łodzi (lider konsorcjum) oraz MM SERVICE MONITORING
sp. z o.o. z
siedzibą w Kruszowie, zwani dalej łącznie: „odwołującym”, wnieśli odwołanie
od
czynności i zaniechań zamawiającego, polegających na:
1) zaniechaniu badania ceny oferty wykonawcy konsorcjum f
irm w składzie: Time Group
Polska sp. z o.o.
– lider konsorcjum, Sky One sp. z o.o. – uczestnik konsorcjum, zwanym dalej:
„Konsorcjum Time” lub zamiennie „Time Group”, co do której istnieje podejrzenie,
że jest rażąco niska;
2) zaniechaniu
badania ceny oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-
Usługowe Specjał sp. z o.o., zwanym dalej: „Specjał”, co do której istnieje podejrzenie,
że jest rażąco niska;
3) udzielenia zamówienia bez uprzedniego badania rażąco niskiej ceny.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) odnośnie pkt I.1) odwołania - naruszenie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp;
2) odnośnie pkt I.2) odwołania - naruszenie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp;
3) odnośnie pkt I.3) odwołania - naruszenie art. 16 pkt 1 ustawy Pzp oraz art. 239 ustawy Pzp.
W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu:
1) unieważnienia czynności wyboru oferty Konsorcjum Time jako najkorzystniejszej
w
przedmiotowym postępowaniu;
2) wezwania wykonawcy Konsorcjum Time do przedstawienia wyjaśnień dotyczących sposobu
wyliczenia ceny oferty na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp;
3) wezwania wykonawcy Specjał do przedstawienia wyjaśnień dotyczących sposobu
wyliczenia ceny oferty na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp;
4) ponownej oceny
ofert wykonawców Konsorcjum Time oraz Specjał z uwzględnieniem
przedmiotowych wyjaśnień o których mowa w pkt III.2) oraz III.3) dotyczących sposobu
wyliczenia ceny oferty;
oraz o:
5) zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania,
w tym
kosztów zastępstwa wg. norm przepisanych.
Uzasadnienie zarzutów odwołania:
W
uzasadnieniu odwołania odwołujący wskazywał, że przedmiotem zamówienia
jest
wykonywanie usługi ochrony osób i mienia w obiektach zamawiającego
wraz z
monitorowaniem sygnałów alarmowych oraz konserwacją systemów zabezpieczenia
technicznego. Zgodnie z SWZ
usługa winna być wykonywana w okresie od 1.10.2024 r.
przez
okres 24 miesięcy. Zamawiający wymagał zatrudnienia wszystkich pracowników
w
ykonawcy w oparciu o umowy o pracę. Łączna liczba roboczogodzin do wypracowania
w
ramach zamówienia (pomijając dodatkowe godziny na zabezpieczenie imprez
okolicznościowych) wynosi 137 904. Łączna liczba roboczogodzin do wypracowania w porze
nocnej skutkująca koniecznością zapłacenia przez pracodawcę stosownego dodatku wynosi
Według odwołującego, oznacza to, iż liczba godzin do wypracowania w porze nocnej
stanowi 29,6438 % całkowitego czasu pracy. Zakładając średniomiesięczną normę czasu
pracy na poziomie 168 rbh oznacza to, iż każdy z pracowników wypracuje średnio 49,80 rbh
pracy w porze nocnej (168 rbh x 29,6438%).
Następnie odwołujący przedstawił kalkulację kosztów 1 roboczogodziny przy założeniu
posiadania przez pracownika umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, przy czym
zaznaczył, że w związku z art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych założył 36 dniowy wymiar urlopu wypoczynkowego
(26 dni urlopu podstawowego oraz dodatkowo 10 dni na podstawie ww. ustawy).
Odwołujący
wyjaśnił także, że w kalkulacji uwzględnił najniższy z możliwych poziom składek ZUS:
emerytalna
– 9,76%, rentowa – 6,5%, wypadkowa – 0,93 %. Dodał też, że poziom składek
ZUS faktyczny może być wyższy w przypadku obowiązku zapłaty za pracowników składek
ZUS na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Ponadto,
odwołujący przyjął założenie, iż żaden z pracowników nie będzie korzystał
z uczestnictwa w
Pracowniczym Programie Kapitałowym. Odwołujący wskazał, że w kalkulacji
nie uwzględnił absencji chorobowej, skutkującej koniecznością poniesienia przez pracodawcę
kosztów zwolnień lekarskich. Odwołujący stwierdził też, że okoliczność ta, przy założeniu
zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych z orzeczonym umiarkowanym stopniem
niepełnosprawności jest co najmniej niewiarygodna biorąc pod uwagę zakres realizacji
zamówienia. Reasumując stwierdził, że łączna liczba roboczogodzin do wypracowania
skutkuje koniecznością zatrudnienia co najmniej 34 pracowników w wymiarze pełnego etatu
(137 904 rbh / 24 miesiące / 168 rbh) i dodał, że uwzględnienie tych okoliczności
spowodowałoby podwyższenie kosztów realizacji zamówienia w zakresie wynagrodzenia
pracowników:
Kalkulacja wynagrodzeń na 2024 rok
L.P.
ROK
Uwagi
WYNAGRODZENIE ZASADNICZE
DODATEK ZA PRACĘ W GODZINACH NOCNYCH
DLA 1 ETATU
PRZECIĘTNIE 49,80 RBH
X 5,12 zł 4300 / 168 RBH
X 20 % = 5,12 z
ł
PREMIA
ŁĄCZNIE WYNAGRODZENIE
SKŁADKI ZUS BEZ PPK – RAZEM 17,19 %
EMERYTALNA 9,76 % RENTOWA 6,5 %
WYPADKOWA 0,93 % FUNDUSZ PRACY 0,00 %
FGŚP 0,00 % PPK 0,00 %
17,19 % X POZ. 4
WYNAGRODZENIE BRUTTO POWIĘKSZONE O
SKŁADKI ZUS
WYNAGRODZENIE ZA URLOP W SKALI 1
MIESIĄCA – 36 DNI W ROKU
5337,98 / 168 X 36 DNI X
8 RBH / 12 MIESIĘCY
ŁĄCZNY KOSZT BRUTTO WYNAGRODZENIA
POZ. 7 + POZ. 8
DOFINANSOWANIE Z PFRON
DOFINANSOWANIE DO
PRACOWNIKA Z
UMIARKOWANYM
STOPNIEM
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
ŁĄCZNY KOSZT 1 WYNAGRODZENIA
POZ. 8 + POZ. 9 + POZ.
KOSZT 1 RBH
– MINIMALNA CENA 1
ROBOCZOGODZINY POKRYWAJĄCA KOSZTY
WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW
28,28 zł
CENA NETTO ZA 1 RBH ZAOFEROWANA PRZEZ
WYKONAWCĘ TIME SECURITY
26,28 zł
Zgodnie z FO
STRATA NA 1 RBH
2,00 zł
26,28 zł – 28,28 zł =
2,00 zł
CENA NETTO ZA 1 RBH ZAOFEROWANA PRZEZ
WYKONAWCĘ SPECHAŁ
27,42 zł
Zgodnie z FO
STRATA NA 1 RBH
0,86 zł
zł – 28,28 zł =
Odwołujący podkreślił, że wyliczony w tabeli koszt jednostkowy 1 roboczogodziny
jest
najniższy z możliwych i zakłada połączenie trzech wyjątkowo sprzyjających okoliczności,
których wystąpienie jednocześnie jest bardzo mało realne:
brak jakichkolwiek zwolnień lekarskich;
rezygnacja wszystkich pracowników z uczestnictwa w Pracowniczych Programach
Kapitałowych;
zatrudnienie pracowników w wieku powyżej 55 lat (kobiety)/ 60 lat (mężczyźni), odnośnie
których nie istnieje obowiązek uiszczania składek ZUS na Fundusz Pracy i Fundusz
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Dalej odwołujący zauważył, że nawet po przyjęciu tych założeń każdy z wykonawców
notuje stratę z tytułu realizacji zamówienia odpowiednio w wysokości: Time 137 904 rbh x -
2,00 zł = - 275 808,00 zł, zaś Specjał 137 904 rbh x – 0,86 zł = - 118 597,44 zł.
Odwołujący wyjaśnił ponadto, że wyliczona w tabeli kwota 1 roboczogodziny zawiera
w sobie wyłącznie koszty wynagrodzenia pracowników. Nie zawiera natomiast innych
pozostałych kosztów związanych z realizacją przedmiotu zamówienia takich jak: koszty
wyposażenia pracowników, koszty nadzoru, koszty wsparcia grup interwencyjnych, koszty
konserwacji, administracji, zarządu oraz zysku itp. Odwołujący stwierdził, że uwzględnienie
tych kosztów i elementów cenowych spowodowałoby zwiększenie straty w/w wykonawców
z
tytułu realizacji przedmiotowego zamówienia.
Następnie odwołujący podnosił, że zamawiający wymagał, aby część spośród
pracowników ochrony posiadała wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony (obsada
jednego posterunku całodobowego na budynku A, 4 osoby na posterunku w budynku N,
4 osoby na posterunku w budynku CNTI,
co razem daje około 12 osób spośród 34
wymaganych pracowników). Wskazał, że uzyskanie wpisu na listę kwalifikowanych
pracowników ochrony fizycznej uwarunkowane jest posiadaniem stanu zdrowia
umożliwiającego pozytywne odbycie badań lekarskich wymaganych w procedurze uzyskania
wpisu na listę kwalifikowanych. W ocenie odwołującego wątpliwym jest, aby wszyscy
pracownicy kwalifikowani skierowani do
realizacji przedmiotu zamówienia posiadali
umiarkowany stopień niepełnosprawności, który dawałby pracodawcy możliwość uzyskania
stosownego dofinansowania do ich wynagrodzenia. Jego zdaniem, z
atrudnienie pracowników,
którzy nie będą posiadać
umiarkowanego stopnia niepełnosprawności spowoduje wzrost
kosztów realizacji zamówienia w stosunku do kalkulacji przeprowadzonej w tabeli.
Odwołujący zauważył też, że zamawiający wprawdzie dopuszczał zatrudnienie osób
niepełnosprawnych, ale wskazał, iż posiadany stopień niepełnosprawności nie może stanowić
przeszkody co do należytej realizacji przedmiotu zamówienia (wyjaśnienia treści SWZ –
odpowiedź na pytanie 1).
W ocenie odwołującego
za cenę określoną w ofertach wykonawców wymienionych
w petitum
odwołania, nie jest możliwe zrealizowanie zamówienia zgodnie z wymaganiami
z
amawiającego oraz odrębnymi przepisami w tym Kodeksu Pracy.
Jednocześnie odwołujący dodał, że poinformował zamawiającego o okolicznościach
będących podstawą wniesienia odwołania w dniu 22.08.2024 r., jednak zamawiający nie podjął
jakichkolwiek działań mających na celu zbadanie czy oferty ww. wykonawców nie zawierają
rażąco niskiej ceny. Ponadto odpowiedź zamawiającego z 4.09.2024 r. sugeruje, że nie potrafi
on poprawnie dokonać kalkulacji kosztów 1 roboczogodziny pracownika zatrudnionego
na
umowę o pracę, gdyż dokonał porównania cen ofert ww. wykonawców do stawki
jednostkowej 1 roboczogodziny zlecenia
(28,10 zł). Nie uwzględnił też przy tym, że do tej kwoty
należy doliczyć składki ZUS pracodawcy w wysokości co najmniej 17,19 %, co oznacza,
iż koszt 1 rbh zlecenia wynosi nie mniej niż 28,10 + 17,19 % = 32,93 zł.
Odwołujący zaznaczył też, że stawki netto, którą otrzymuje zleceniobiorca „na rękę”,
a
którą to zamawiający oszacował na 22,05 zł netto w ramach umowy zlecenia, nie można
utożsamiać ze stawką netto za 1 roboczogodzinę pracy wykonawcy wskazaną w formularzu
ofertowym. Koszt pracodawcy stanowi bowiem wynagrodzenie netto, które pracownik
zleceniodawca otrzymuje „na rękę” oraz koszty składek ZUS pracodawcy i pracownika, a także
składka zdrowotna oraz podatek dochodowy.
Odwołujący zanegował również argumentację zamawiającego, że stawki wykonawców
Specjał oraz Time są wyższe niż stawka, za którą usługę w sposób należyty realizuje obecny
wykonawca
. Odwołujący wyjaśnił, że w poprzednim postępowaniu nie był bowiem wzywany
do wyjaśnienia treści oferty na podstawie art. 224 ust. 1, a sam zamawiający nie dysponuje
wiedzą, czy odwołujący realizując obecne zamówienie osiąga zysk, co jest warunkiem
koniecznym,
aby uznać, iż cena jego oferty nie jest rażąco niska. Zdaniem odwołującego,
o
koliczność, iż cena oferty wykonawcy, który aktualnie realizuje przedmiotową usługę
jest
zdecydowanie wyższa niż ceny wykonawców Time Group oraz Specjał również
przemawia za koniecznością zbadania ofert na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp.
W oparciu o powyższe odwołujący wskazywał, że za zasadne uznać należy wezwanie
w/w wykonawców do złożenia wyjaśnień odnośnie sposobu kalkulacji ceny na podstawie
art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. W ocenie
odwołującego, obowiązek badania rażąco niskiej ceny
po stronie z
amawiającego aktualizuje się zawsze, kiedy istnieją co do niej wątpliwości,
w
szczególności w sytuacji kiedy stawki za usługę ochrony są niższe niż wynikają z przepisów
o minimalnym wynagrodzeniu, co ma miejsce w analizowanym przypadku.
Odwołujący zauważył, że konsekwencją braku badania oferty wykonawców Time
Group oraz Specjał w kontekście rażąco niskiej ceny jest ich uwzględnienie podczas oceny
ofert, przyznanie punktacji na zasadach określonych w SWZ oraz dokonanie wyboru
najkorzystniejszej oferty, podczas gdy
istniały wiarygodne przesłanki, że oferty te powinny
zostać odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy. Powyższa czynność stanowi –
w
ocenie odwołującego - naruszenie zasady uczciwej konkurencji, wyrażonej w art. 16 pkt 1
ustawy oraz art. 239 ustawy.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia (zgodnie z rozdziałem III pkt 1 i 2 SWZ) jest
świadczenie
u
sługi ochrony, dozoru, monitoringu obiektów oraz terenów zewnętrznych Uniwersytetu
Ekonomicznego w Katowicach
. W zakres usług stanowiących przedmiot zamówienia
wchodzą:
a) m
onitoring systemu wzywania grupy interwencyjnej kompleksu budynków A, B, C, E-L, R
- przy ul. 1 Maja i Bogucickiej w Katowicach, podjazdy grupy interwencyjnej na wezwanie,
udostępnienie kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej;
b) c
ałodobowa
ochrona,
dozór
oraz
monitoring
obiektu
dydaktycznego
N,
przy ul. Ks. Bpa St.
Adamskiego 7 i Koszarowej 6, 6a w Katowicach, obsługa jednej
szatni; dozór i obsługa parkingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
zlokalizowanego przy ul. Koszarowej w Katowicach;
c) c
ałodobowa ochrona, dozór oraz monitoring obiektu dydaktycznego CNTI,
przy ul.
Bogucickiej 5 w Katowicach wraz z parkingiem oraz obsługą szatni;
d) c
ałodobowa ochrona, dozór oraz monitoring na jednym całodobowym posterunku Domów
Studenckich, przy ul. Franciszkańskiej 8 i 10 w Katowicach;
e) c
ałodobowa ochrona, dozór oraz monitoring na jednym całodobowym posterunku
budynku F, przy ul. Bogucickiej 14a w Katowicach;
f) o
bsługa jednej szatni w obiekcie dydaktycznym L Uniwersytetu Ekonomicznego
w Katowicach, przy ul. 1Maja 45 w Katowicach;
g) d
ozór na jednym całodobowym posterunku (portiernia) w budynku Uniwersytetu
Ekonomicznego w Katowicach - filia w Rybniku, przy ul. Rudzkiej 13c.
Zgodnie z rozdziałem III pkt 9 SWZ zamawiający wymagał zatrudnienia
przez
wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących czynności w trakcie realizacji
zamówienia na podstawie stosunku pracy.
W Szczegółowym Opisie Przedmiotu Zamówienia, stanowiącym załącznik nr 4
do
SWZ, zamawiający wskazał:
„Zadania pracowników ochrony – w zakresie realizacji usługi przedmiotu postępowania: (…)
Zamawiający wymaga, aby pracownicy ochrony, którzy będą realizować usługi w ramach
niniejszego zamówienia nie posiadali stopnia inwalidztwa, który uniemożliwiłoby wykonywanie
obowiązków ochrony (np. obchody piesze, sprawne i szybkie poruszanie się po ochranianym
obiekcie, sprawne komunikowanie się w języku polskim).”.
Wartość zamówienia zamawiający oszacował na kwotę 4 174 720 zł na podstawie
przewidywanych cen rynkowych usług w poszczególnych latach kalendarzowych świadczenia
usług, uwzględniając stawki godzinowe.
W postępowaniu zostało złożonych 9 ofert z cenami w zł brutto:
oferta Przedsiębiorstwa Usługowego „TOMBOR” Celina Toman, Jerzy Toman sp. j.:
286,41 zł;
2. oferta
Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowo-Usługowego SPECJAŁ sp. z o.o.:
051,05 zł;
3. oferta konsorcjum
w składzie: IMPEL Security Solutions sp. z o.o. (lider konsorcjum),
FM Integrated Solutions sp. z o.o., Impel Facility Services sp. z o.o.: 5 101
824,26 zł;
4. oferta uczestnika
postępowania – konsorcjum w składzie: TIME GROUP POLSKA
sp. z o. o. (lider konsorcjum), SKY ONE sp. z o.o.: 4 511
410,14 zł;
oferta konsorcjum w składzie : AGENCJA OCHRONY MK sp. z o.o. (lider konsorcjum),
Agencja Ochrony Kowalczyk KM sp. z o.o.: 5 600 719,10 z
ł;
oferta konsorcjum w składzie: ERA sp. z o.o. (lider konsorcjum), NOVIA sp. z o.o.:
898,62 zł;
oferta odwołującego: 4 987 328, 63 zł;
8. oferta
konsorcjum w składzie: SOLID SECURITY sp. z o.o. (lider konsorcjum),
Solid sp. z o.o.: 6 531
983,49 zł;
oferta konsorcjum w składzie: DGP SECURITY PARTNER sp. z o.o.
(lider konsorcjum), Derslaw sp. z o.o., CTG sp. z o.o.: 5 312
559,62 zł.
r.
zamawiający
poinformował
wykonawców
uczestniczących
w
postępowaniu o wyborze najkorzystniejszej oferty, tj. oferty złożonej przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: konsorcjum w składzie: Time Group
Polska sp. z o. o. (lider konsorcjum), Sky One sp. z o.o.
Czynność tą zakwestionował odwołujący wniesionym przez siebie odwołaniem
16.09.2024 r.
20.09.2024 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Time
Group Polska sp. z o.o. z siedzibą w Mysłowicach (lider konsorcjum) oraz Sky One sp. z o.o.
z siedzibą w Mysłowicach, zwani dalej łącznie: „uczestnikiem postępowania” bądź „konsorcjum
Time Group”, zgłosili przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
z
amawiającego.
Izba stwierdziła, że zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego
ww. wykonawc
ów spełnia wymagania określone w art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
3.10.2024 r. z
amawiający złożył do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź
na
odwołanie, w której wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego Postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz dowody i stanowiska stron oraz u
czestnika postępowania
odwoławczego złożone na pismach i podane do protokołu rozprawy zważyła,
co
następuje.
Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie
o
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez niego
szkody z uwagi na kwestionowane czynności zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba w poczet materiału dowodowego włączyła kopię dokumentacji Postępowania
przekazaną przez zamawiającego oraz dowody:
a) przedstawione przez o
dwołującego, tj.:
wnioski o waloryzację wynagrodzenia w związku ze wzrostem wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę kierowane przez odwołującego do zamawiającego w dn. 5.01.2023r.
oraz 2.01.2024 r.;
- aneksy nr 1, 3 i 4 do umowy nr ARW-RU-319/2022
zawarte przez odwołującego
z
zamawiającym dot. zmiany szacunkowej ceny całkowitej realizacji usług;
b) przedstawione przez zamawiającego:
- umowa nr ARW-RU-
319/2022 z dn. 3.08.2024 r. zawarta przez zamawiającego
z
odwołującym na wykonanie usługi ochrony, dozoru i monitoringu obiektów oraz terenów
zewnętrznych wraz z aneksem z dnia 26.08.2024 r.
c) przedstawione przez uczestnika postępowania odwoławczego, tj.:
informacja miesięczna o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych;
oferta na dostawę umundurowania;
faktura VAT na usługi telekomunikacyjne;
cennik usług kadrowo-płacowych;
- oferta podwykonawcy Ochrona Juwentus sp. z o.o.
Ponadto, odwołujący na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestnika
postępowania odwoławczego złożył korektę kalkulacji wynagrodzeń na 2024 r. w stosunku
do
tej wskazanej w treści odwołania, uwzględniającą omyłkę odwołującego co do założeń
w zakresie
ilości godzin.
Izba uznała, że odwołanie należało oddalić.
Zgodnie z art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp:
Jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco niskie
w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości zamawiającego
co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi
w
dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający żąda
od
wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu,
lub
ich istotnych części składowych.
W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30%
od:
1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed
wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert
niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się
o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności
oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia;
2) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, zaktualizowanej
z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, w szczególności
istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie wyjaśnień,
o
których mowa w ust. 1.
Nie było sporne pomiędzy stronami, że w niniejszym stanie faktycznym nie wystąpiły
przesłanki ustawowe obligujące zamawiającego do zwrócenia się do któregokolwiek
z
wykonawców o udzielenie wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny oferty, o których mowa
w art. 224 ust. 2 ustawy Pzp.
Z kolei skierowanie przez z
amawiającego do wykonawców wezwania do wyjaśnień
na podstawie art. 224 ust. 1 ustawy Pzp
powinno mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy cena
oferty
wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, jak i wtedy gdy budzi
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
z
wymaganiami określonymi przez zamawiającego czy też wynikającymi z odrębnych
przepisów.
To na odwołującym, który zarzuca zamawiającemu zaniechanie wezwania wykonawcy
do wyjaśnień ceny oferty spoczywa ciężar dowodu wykazania zaistnienia okoliczności,
o
których mowa w art. 224 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z art. 534 ust. 1 ustawy Pzp: strony
i
uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia
faktów, z których wywodzą skutki prawne.
W ocenie Izby o
dwołujący nie wykazał, że w sprawie będącej przedmiotem
rozstrzygnięcia zamawiający zobowiązany był do żądania od wykonawców, tj. od wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Time Grupe Polska sp. z o.o.
oraz Sky One sp. z o.o.,
jak również od wykonawcy: Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowo-
Usługowego SPECJAŁ sp. z o.o., wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny lub kosztu.
Odwołujący nie wykazał bowiem, że ceny ofert tych wykonawców wydają się rażąco
niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia, czy też, że powinny budzić wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi przez zamawiającego, czy też wynikającymi z odrębnych przepisów.
W tej sprawie
, osią sporu było to, czy zamawiający powinien był powziąć wątpliwości
co do
możliwości wykonania zamówienia w szczególności przy uwzględnieniu przepisów
dotyczących kosztów pracy (przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę).
Odwołujący zarzuty odwołania konstruował w oparciu o kalkulację kosztów 1 (jednej)
roboczogodziny przy założeniu posiadania przez pracownika umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności (czyli zakładał dofinansowanie z PFRON do zatrudnienia takiego
pracownika na
poziomie 1350 zł/miesiąc). Sam odwołujący wyjaśniał, że dla potrzeb kalkulacji
przyjął założenie zatrudnienia osób z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności.
Zauważyć należy, że taka jest też praktyka rynkowa, tzn. usługi ochrony są często świadczone
przy udziale
osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. W zależności od stopnia
niepełnosprawności i w zależności od tego czy osoby te mają współistniejące schorzenia
specjalne pracodawca ma prawo do otrzymania dofinansowania do zatrudnienia takiej osoby
w
określnej wysokości. Przy zatrudnieniu pracownika z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu
niepełnosprawności dofinansowanie wynosi 1350 zł/miesiąc, zaś przy zatrudnieniu
pracownika z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ze schorzeniem
specjalnym dofinansowanie wynosi już 2250 zł/miesiąc.
Co istotne, o
dwołujący przy tym nie kwestionował, że w przypadku zatrudnienia osób
z umiarkowanym stopniem
niepełnosprawności, ale ze schorzeniami specjalnymi, wykonawcy
nie będą mogli realizować zamówienia z zyskiem. Odwołujący wskazywał jedynie, że jest to
utrudnione, albowiem mało jest takich pracowników na rynku, przy czym ta okoliczność
nie
została przez niego w żaden sposób wykazana. Zdaniem odwołującego, ta okoliczność
powinna być wyjaśniona w toku procedury zainicjowanej wezwaniem na podstawie
art. 224 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba nie zgadza się z tą argumentacją. Zauważyć należy, że powszechnie wiadomym
jest
(a co przyznał sam odwołujący), że wykonawcy realizując usługi ochrony zatrudniają
często osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Zresztą sam odwołujący realizuje
dotychczasowe
zamówienie na rzecz zamawiającego przy pomocy takich osób.
Ponadto,
zamawiający nie wykluczył możliwości zatrudnienia do realizacji zadania osób
z umiarkowanym stopniem
niepełnosprawności, ale ze schorzeniami specjalnymi.
Z kolei
odwołujący nie wykazał, że nie będzie możliwa realizacja przedmiotu zamówienia
przy
udziale takich osób. Z tych też względów należało uznać, że ceny zaoferowane
przez ww.
wykonawców opierają się na założeniach rynkowych (zatrudnienie pracowników
ochrony przy założeniu wynagrodzenia w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,
z
uwzględnieniem dofinansowania z PFRON). Tym samym odwołujący nie wykazał, że ceny
ofert tych wykonawców powinny wydawać się „rażąco niskie” w stosunku do przedmiotu
zamówienia lub powinny budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania
przedmiotu zamówienia
zgodnie
z
wymaganiami
zamawiającego,
określonymi
w
dokumentach zamówienia, czy to zgodnie z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa,
w tym prawa pracy.
Odwołujący wskazywał ponadto, że zamawiający wymagał, aby część pracowników
ochrony posiadała wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony, zaznaczając,
że wątpliwym jest, aby wszyscy pracownicy kwalifikowani skierowani do realizacji zamówienia
posiadali umiarkowany stopień niepełnosprawności. Stwierdzić należy, że są to gołosłowne
twierdzenia
odwołującego, nie poparte dowodami, lecz wyrażające tylko i wyłącznie jego
wątpliwości. Nadto sam odwołujący błędnie wskazywał ilość posterunków przy których istnieje
konieczność zatrudnienia takich pracowników, tj. odwołujący wskazywał na 3 zamiast na 2.
Dodać też należy, że sam odwołujący obecnie realizuje tożsame usługi ochrony
na
rzecz tego samego zamawiającego w podobnym zakresie przy stawce za 1 (jedną)
roboczogodzinę wynoszącą 26,56 zł. A zatem jest to stawka znacząco niższa niż wynikająca
z przedstawionej przez niego kalkulacji (po korekcie),
tj. 28,20 zł.
Wprawdzie odwołujący wskazywał, że bieżące zamówienie realizuje ze stratą, ale są
to tylko twierdzenia odwołującego. Ponadto, należy zauważyć, że we wnioskach kierowanych
do zamawiającego o waloryzację wynagrodzenia należnego za świadczone obecnie usługi,
odwołujący przedstawiał kalkulację przyrostu kosztów w związku ze zmianą minimalnego
wynagrodzenia
, wskazując kalkulację kosztu jednostkowego roboczogodziny na kwotę
zł dla II półrocza 2024 r., gdy jednocześnie w niniejszym postępowaniu zaoferował
stawkę 1 (jednej) roboczogodziny na poziomie 29,18 zł. Tym samym w tym postępowaniu
zaoferował stawkę niższą od tej, która wynikała z przedłożonych przez niego kalkulacji
zamawiającemu we wnioskach o waloryzację wynagrodzenia, gdzie - jak twierdził w toku
rozprawy -
realizuje zamówienie ze stratą.
Mając powyższe na względzie, Izba uznała, że odwołujący nie wykazał,
że w niniejszym postępowaniu ziściły się przesłanki obligujące zamawiającego do wezwania
konsorcjum Time Group oraz wykonawcy
Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowo-
Usługowego SPECJAŁ do złożenia wyjaśnień ceny oferty w oparciu o art. 224 ust. 1 ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie
art. 557 i art.
575 ustawy Pzp oraz w oparciu o § 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
W oparciu o powyższe Izba zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego
kwotę 15 000,00 zł uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania oraz zasądziła
od o
dwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3600 zł, tytułem zwrotu kosztów
postępowania
odwoławczego
poniesionych
przez
zamawiającego
w
związku
z
wynagrodzeniem pełnomocnika.
Mając powyższe na uwadze Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………………………..