Sygn. akt: KIO 3417/24
WYROK
Warszawa, 7
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 17
września 2024 r. przez wykonawcę P. S. prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą DACH-MUR P. S. z siedzibą w Polichnie Pierwszej pod numerem 41 (23-225
Szastarka)
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
Gminę
Urzędów
z siedzibą w Urzędowie przy ul. Rynek 26 (23-250 Urzędów)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawcy WIKO SYSTEM spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Kieleckiej 41A lokal 8 (02-
530 Warszawa)
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę P. S. prowadzącego działalność gospodarczą
pod nazwą DACH-MUR P. S. z siedzibą w Polichnie Pierwszej i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 10 000 zł 00 gr (dziesięć
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty ww.
wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty zamawiającego poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od wykonawcy P. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą DACH-
MUR P. S.
z siedzibą w Polichnie Pierwszej na rzecz wykonawcy WIKO SYSTEM spółki z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie kwotę w wysokości 3 600 zł 00 gr
(trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty uczestnika
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 3417/24
U z a s a d n i e n i e
Gmina Urzędów zwana dalej „zamawiającym”, prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1605 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp”,
w trybie podstawowym, pn.:
Modernizacja Przedszkola Publicznego w Urzędowie Część I –
Modernizacja Przedszkola Publicznego w Urzędowie w tym rozbudowa i przebudowa
istniejącego obiektu wraz z zagospodarowaniem terenu - część budowlana Część II -
Modernizacja Przedszkola Publicznego
w Urzędowie w tym rozbudowa i przebudowa
istniejącego obiektu wraz z zagospodarowaniem terenu rob. sanitarne i elektryczne Część III
Dostosowanie pomieszczeń w budynku Przedszkola Publicznego w Urzędowie dla dzieci do
lat 3 w ramach Programu Aktywny Maluch o numerze: ZP:271.13.2024, zwane dalej
„postępowaniem”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
18 lipca 2024 r., pod numerem 2024/BZP 00419063.
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są roboty budowlane jest
wyższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust.
3 Pzp.
września 2024 r. wykonawca P. S. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą
DACH-MUR P. S.
z siedzibą w Polichnie Pierwszej (zwany dalej: „odwołującym”) wniósł
odwołanie wobec następujących czynności i zaniechań zamawiającego:
- zaniechania
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę WIKO SYSTEM Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, którego ofertę zamawiający uznał za najkorzystniejszą, która została
złożona przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu;
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę WIKO SYSTEM Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, którego ofertę zamawiający uznał za najkorzystniejszą, która została
złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia
1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- zaniechanie wezwania wykonawcy WIKO SYSTEM Sp. z o.o
. z siedzibą w Warszawie do
złożenia podmiotowych środków dowodowych w zakresie podmiotu trzeciego szczególnie
w zakresie potwierdzenia niepodleganiu wykluczeniu w jakim złożył oświadczenie
o niepodleganiu wykluczeniu z postepowania.
Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom zamawiającego, odwołujący zarzucił
naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 oraz 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993
r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
w
ykonawcę WIKO SYSTEM Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w związku z faktem, że
wykonawca ten
na etapie badania oceny ofert zamierzał wprowadzić zamawiającego w błąd
przedkładając dokument w postaci wadliwej referencji z Gminy Żółkiewka;
2) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp
przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
w
ykonawcę WIKO SYSTEM Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie jako niespełniającego
warunków udziału w postępowaniu w związku z przedłożonym wykazem robot, którego zakres
prac nie potwierdza
ł, że zawierały „zagospodarowanie terenu”;
3) art. 274 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania w
ykonawcy do złożenia podmiotowych
środków dowodowych w zakresie podmiotu trzeciego szczególnie w zakresie potwierdzenia
niepodleganiu wykluczeniu w związku z brakiem dokumentu „zaświadczenie o niezaleganiu
ZUS
” podmiotu trzeciego Przedsiębiorstwo Budowlano Montażowe "FLISBUD" S. F. .
W związku z przywołanymi zarzutami odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania;
- nakazanie z
amawiającemu: unieważnienia wyboru oferty WIKO SYSTEM Sp. z o.o. jako
oferty najkorzystniejszej,
dokonania powtórnego badania i oceny ofert, odrzucenia oferty
WIKO SYSTEM Sp. z o.o. oraz
wybór oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Odwołujący wyjaśnił, że bezsprzecznie posiada interes w podejmowaniu środków
ochrony prawnej przewidzianych
Pzp, ponieważ gdyby zamawiający dokonał prawidłowej
czynności badania i oceny ofert, wówczas odrzuciłby ofertę złożoną przez wykonawcę, którego
oferta została uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu. W konsekwencji, zamawiający
przystąpiłby do dalszych czynności badania i oceny ofert w postępowaniu, a odwołujący miałby
realną szansę uzyskania zamówienia w szczególności mając na względzie fakt, że odwołujący
w tych warunkach uzyskałby kolejne miejsce w rankingu ofert (za ofertą wykonawcy
wybranego przez z
amawiającego). Miało być tak dlatego, że odwołujący, spełniał wszystkie
warunki udziału w postępowaniu, nie podlegał wykluczeniu, jego oferta nie podlegała
odrzuceniu oraz uzyskałaby największą ilość punktów w ustalonych kryteriach oceny ofert.
Zdaniem odwołującego działania zamawiającego w oczywisty sposób naruszały
usprawiedliwiony interes ekonomiczny o
dwołującego oraz skutkowały powstaniem po jego
stronie realnej szkody
– nieuprawnionym pozbawieniem możliwości uzyskania zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania, odwołujący przedstawił stanowisko odnoszące się do
podniesionych zarzutów.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
wykonawca WIKO SYSTEM Sp. z o.o
. z siedzibą w Warszawie.
października 2024 r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której wskazał, że uwzględnił odwołanie.
Wykonawca
zgłaszający przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego 2 października 2024 r. przekazał pismo procesowe wraz z załącznikami
zawierające oświadczenie o sprzeciwie wobec uwzględnienia odwołania oraz stanowisko
popierające wniosek o oddalenie odwołania.
października 2024 r. odwołujący złożył pismo procesowe wraz z załącznikami,
w którym zaprezentował stanowisko odnoszące się do pisma zgłaszającego przystąpienie.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania, złożonych
dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia zgłoszonego przez wykonawcę WIKO SYSTEM Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
(zwanego dalej: „przystępującym”), do udziału w postępowaniu odwoławczym
po stronie
zamawiającego. W związku z tym ww. wykonawca stał się uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że uwzględnia odwołanie.
Oświadczenie to Izba potraktowała jako uwzględnienie przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Przystępujący w piśmie procesowym z 2 października
2024 r.
poinformował o wniesieniu sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego
w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Zgodnie z art. 523 ust. 3 Pzp jeżeli uczestnik
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
wniesie sprzeciw wobec uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości, Izba
rozpoznaje odwołanie. W związku z powyższym odwołanie podlegało rozpoznaniu, a Izba nie
miała innego wyjścia jak skierować odwołanie na rozprawę.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego w dniu 24 września 2024 r., w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej jako: „SWZ”) wraz z załącznikami;
ofertę złożoną przez przystępującego;
- wezwanie z 8 sierpnia
2024 r. skierowane do przystępującego na podstawie art. 128 ust. 1
Pzp;
- pismo
przystępującego z 14 sierpnia 2024 r. wraz z załącznikami stanowiące odpowiedź na
powyżej wskazane wezwanie;
- wezwanie z 16 sierpnia 2024 r.
do złożenia podmiotowych środków dowodowych skierowane
do przystępującego na podstawie art. 274 ust. 1 Pzp;
dokumenty złożone przez przystępującego w odpowiedzi na powyższe wezwanie, w tym
przede wszystkim wykaz robót wraz z referencjami, oświadczenie dotyczące braku
przynależności do grupy kapitałowej oraz zaświadczenie z ZUS podmiotu trzeciego
udostępniającego zasoby;
poświadczenie z 17 lipca 2024 r. o wydaniu zaświadczenia o niezaleganie w opłaceniu
składek podmiotu trzeciego udostępniającego zasoby przystępującemu;
wezwanie z 6 września 2024 r. skierowane do przystępującego na podstawie art. 128 ust. 1
Pzp;
zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach z 9 września 2024 r. dotyczące przystępującego;
pismo z 5 września 2024 r. skierowane do Gminy Żółkiewka na podstawie art. 128 ust. 5 Pzp;
odpowiedź Gminy Żółkiewka z 5 września 2024 r. na ww. pismo;
informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z 12 września 2024 r.;
dokumenty załączone do odwołania:
- wezwanie z 29 sierpnia 2024 r.
do złożenia podmiotowych środków dowodowych
skierowane do przystępującego na podstawie art. 274 ust. 1 Pzp;
- SWZ oraz OPZ
postępowania prowadzonego przez Gminę Żółkiewka;
3) dokumenty
złożone przez przystępującego wraz z pismem procesowym:
- skan strony
tytułowej opracowania pn. PROJEKT ZAGOSPODAROWANIA TERENU
wykonanego na zlecenie gm. Żółkiewka;
- dokumenty
związane z niezaleganiem w opłaceniu składek przez podmiot trzeci
udostępniający zasoby przystępującemu;
4) dokumenty załączone do pisma procesowego odwołującego z 3 października 2024 r.:
- w
niosek o dostęp do informacji publicznej z 27 września 2024 r. skierowany przez
odwołującego do Gminy Żółkiewka;
pismo z 1 października 2024 r. z Gminy Żółkiewka stanowiące odpowiedź na powyżej
wskazany wniosek;
5) złożoną na rozprawie przez przystępującego informację z 2 października 2024 r.
pochodzącą od SP ZZOZ w Janowie Lubelskim dotyczącą postępowania pn.
Termomodernizacji budynków szpitala dla SPZZOZ w Janowie Lubelskim.
Izba ustaliła co następuje
W rozdziale II
ust. 7 pkt 1 ppkt 4 SWZ zamawiający opisał w następujący sposób
warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej:
Wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, że:
a) w zakresie doświadczenia - zrealizował co najmniej jeden kontrakt (robotę budowlaną)
polegającą na przebudowie, budowie, remoncie obiektu budowlanego użyteczności publicznej
(budynku), łącznie z zagospodarowaniem terenu i instalacjami branżowymi (instalacje
elektryczne, sanitarne), o łącznej wartości nie mniejszej niż 5 000 000 złotych, w okresie
ostatnich pięciu lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie wraz
z podaniem ich rodzaju (przedmiotu), wartości, daty i miejsca ich wykonania oraz podmiotów
na rzecz których roboty zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te
roboty budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są
referencje, bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty
budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest
w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty
Pismem z 8 sierpnia 2024 r.
zamawiający wezwał przystępującego, na podstawie art.
128 ust. 1 Pzp,
o złożenie aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych,
tj.:
informacji dotyczących Wykonawcy o obowiązku podatkowym oraz w zakresie wypełnienia
obowiązków informacyjnych przewidzianych w RODO, tj. załącznika nr 8;
zobowiązanie do udostępniania potencjału podmiotu udostępniającego zasoby;
oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby potwierdzające brak podstaw do
wykluczenia tego podmiotu oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie
w jakim wykonawca powołuje się na jego zasoby.
W odpowiedzi na powyżej wskazane wezwanie przystępujący wraz z pismem z 14
sierpnia 2024 r.
złożył następujące dokumenty:
- informacj
ę o obowiązku podatkowym oraz w zakresie wypełnienia obowiązków
informacyjnych przewidzianych w RODO, tj. załącznik nr 8;
zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby do oddania wykonawcy do dyspozycji
niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia;
oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby, potwierdzające brak podstaw wykluczenia
tego podmiotu oraz odpowiednio spełnianie warunków udziału w postępowaniu, w zakresie,
w jak
im wykonawca powołał się na jego zasoby.
W dalszej kol
ejności zamawiający wezwał przystępującego, na podstawie art. 274 ust.
1 Pzp do
złożenia podmiotowych środków dowodowych aktualnych na dzień złożenia.
W odpowiedzi
na to przystępujący 3 września 2024 r. złożył m. in.: wykaz robót wraz
z
potwierdzeniami należytego wykonania, oświadczenie dotyczące braku przynależności do
grupy kapitałowej oraz zaświadczenie z ZUS podmiotu trzeciego udostępniającego zasoby.
W wykazie robót przystępujący podał dwie inwestycje:
Termomodernizacja budynków szpitala dla SPZZOZ w Janowie Lubelskim;
Rozwój turystyki i ochrona środowiska w Gminie Żółkiewka.
Opisując obie inwestycje przystępujący w kolumnie drugiej wykazu robót wskazał:
przebudowa, budowa, remont obiektu budowlanego użyteczności publicznej (budynku),
łącznie z zagospodarowaniem terenu i instalacjami branżowymi (instalacje elektryczne,
sanitarne), o łącznej wartości nie mniejszej niż 5 000 000 złotych. Ponadto co do obu powyżej
wskazanych inwestycj
i przystępujący korzystał z potencjału podmiotu udostępniającego
zasoby na podstawie art. 118 Pzp. W przypadku inwestycji w Janowie Lubelskim
przystępujący złożył protokół końcowy odbioru robót. W odniesieniu do inwestycji realizowanej
na rzecz Gminy Żółkiewka przystępujący złożył referencje z 3 września 2024 r. Referencje
wskazywały m. in., że wartość wykonanych prac wyniosła:
Szkoła Podstawowa – 5,5 mln zł brutto;
Budynek Urzędu Gminy – 5 mln zł brutto;
- Budynek Dworca PKS
– 500 000,00 zł brutto.
Ponadto referencje wprost stwierdzały, że wykonywane były roboty budowlane z instalacjami
branżowymi oraz zagospodarowanie terenu. Ponadto wystawca referencji potwierdził, że
roboty zostały wykonane w sposób należyty, zgodnie z zasadami sztuki budowlanej
i prawidłowo ukończone.
W dokumentacji przesłanej przez zamawiającego znajdowało się poświadczenie z 17
lipca 2024 r. o wydaniu zaświadczenia o niezaleganie w opłaceniu składek podmiotu trzeciego
udostępniającego zasoby przystępującemu.
Pismem z 6 września 2024 r. zamawiający wezwał przystępującego, na podstawie art.
128 ust. 1 Pzp
o złożenie aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych,
tj.:
Zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że
wykonawca WIKO SYSTEM Sp. z .o.o nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie
art. 109 ust 1 pkt 1 ustawy Pzp, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego
złożeniem, a w przypadku zalegania z opłacaniem podatków lub opłat wraz z zaświadczeniem,
zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że przed upływem terminu
składania ofert, wykonawca dokonał płatności należnych podatków lub opłat wraz z odsetkami
lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłat tych należności.
W odpowiedzi na to wezwanie przystępujący złożył zaświadczenie z Urzędu
Skarbowego
z 9 września 2024 r. o niezaleganiu w podatkach.
Pismem z 5 września 2024 r. zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 5 Pzp zwrócił
się do Gminy Żółkiewka z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości w zakresie przedłożonego
w prowadzonym postępowaniu poświadczenia wystawionego 3 września 2024 r. dla
Przedsiębiorstwa Budowlano Montażowego FLISBUD S. F. dotyczącego wykonania robót pn.
Rozwój turystyki i ochrona środowiska w Gminie Żółkiewka. W treści pisma zamawiający
wskazał m. in.: Przedłożony dokument nie zawiera pewnych informacji, które potwierdzą
postawiony
przez
nas
warunek
udziału
w
przedmiotowym
postępowaniu
w zakresie posiadanego doświadczenia. W związku z powyższym proszę o informację:
1) Jaka była wartość wyłącznie robót budowlanych na każdym z 3 budynków ( bez wartości
usług projektowych)
2) Jaki był zakres prac na każdym obiekcie?
Gmina Żółkiewka przekazała odpowiedź pismem z 5 września 2024 r. W pkt 6 tego
pisma gmina stwierdziła – Zagospodarowanie terenu polegało na przywróceniu do
pierwotnego stanu otoczenia wokół remontowanych budynków m.in.: niwelacja terenu,
posianie trawy, uprzątnięcie i usytuowanie dodatkowego oświetlenia.
września 2024 r. zamawiający poinformował wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty. Jako najkorzystniejsza
została wybrana oferta złożona przez
przystępującego. Oferta odwołującego została sklasyfikowana na drugim miejscu
w rankingu.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach
czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;
- art. 3 ust. 1 ZNKU
– Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub
dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.;
- art. 14 ust. 1 ZNKU
– Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie
nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy
albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.;
- art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez
wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu;
- art. 274 ust. 1 Pzp
– Zamawiający wzywa wykonawcę, którego oferta została najwyżej
oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od dnia wezwania,
podmiotowych środków dowodowych, jeżeli wymagał ich złożenia w ogłoszeniu o zamówieniu
lub dokumentach zamówienia, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków
dowodowych.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na
uwzględnienie.
Zarzuty podniesione w pkt 1 i 2 petitum
odwołania wskazywały na konieczność
odrzucenia oferty przystępującego. Obie przesłanki odrzucenia oferty przystępującego
wymienione w dwóch pierwszych zarzutach ogniskowały się wokół twierdzenia odwołującego
wskazującego, że przystępujący nie spełnił warunku udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej i zawodowej. Według odwołującego obie wskazane przez
przystępującego roboty, wymienione w złożonym wykazie robót, nie spełniały ww. warunku
udziału w postępowaniu, ponieważ nie obejmowały zagospodarowania terenu, do czego
wprost odnosiła się treść warunku. W związku z tym kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia
dwóch pierwszych zarzutów miało ustalenie czy przystępujący spełnił warunek udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, który został określony
w rozdziale II ust. 7 pkt 1 ppkt 4 SWZ. Przy czym
, jak wskazano powyżej, odwołujący
kwestionował wyłącznie to, że obie wskazane przez przystępującego roboty na potwierdzenie
spełnienia tego warunku nie obejmowały zagospodarowania terenu. Tym samym Izba nie była
zobligowania do przesądzania czy przystępujący spełnił wszystkie wymogi składające się na
ten warunek udziału w postępowaniu. Rozstrzygniecie w tej części odwołania ograniczało się
zatem do
ustalenia czy mając na uwadze okoliczności sprawy można była uznać, że chociaż
jedna z rob
ót wskazanych przez przystępującego w celu spełnienia warunku udziału
w postępowaniu, obejmowała zagospodarowanie terenu. Rozstrzygnięcie można było
ograniczyć wyłącznie do jednej roboty budowlanej, ponieważ zamawiający w treści warunku
udziału w postępowaniu uznał za wystarczające wykazanie się doświadczeniem w realizacji
co najmniej jednego kontraktu (roboty budowlanej).
Ponadto z uwagi na to, że odwołujący nie
kwestionował pozostałych wymogów (poza zagospodarowaniem terenu) składających się na
treść przedmiotowego warunku skład orzekający, na potrzeby rozstrzygnięcia przyjął, że ich
spełnienie było bezsporne.
Przechodząc do meritum Izba uznała, że przynajmniej jedna z robót wskazanych przez
przystępującego na potrzeby spełnienia ww. warunku udziału w postępowaniu obejmowała
zagospodarowanie terenu. Tym samym
Izba stwierdziła, że przystępujący spełnił warunek
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej.
W pierwszej kolejności skład orzekający zwrócił uwagę, że zamawiający w dokumentacji
postępowania nie określił co rozumiał pod pojęciem „zagospodarowanie terenu”, ani nie
sprecyzował co miały obejmować prace w ramach zagospodarowania terenu na potrzeby
spełnienia warunku udziału w postępowaniu. W związku z tym wszystko co mieściło się
w ogólnym rozumieniu tego pojęcia należało uznać za wystarczające do wykazania spełniania
warunku udziału w postępowaniu.
Po drugie, jak wskazano powyżej w części dotyczącej ustaleń, przystępujący na potwierdzenie
spełniania ww. warunku złożył wykaz wykonanych robót budowlanych obejmujący dwie
pozycje:
jedną zrealizowaną na rzecz SP ZZOZ w Janowie Lubelskim oraz drugą wykonaną
dna rzecz Gminy
Żółkiewka. Do wykazu zostały załączone dokumenty potwierdzające
należyte wykonanie tych robót. W przypadku roboty dotyczącej Gminy Żółkiewka w aktach
sprawy
zostały zgromadzone dokumenty, które potwierdzały, że przedmiotowa inwestycja
obe
jmowała zagospodarowanie terenu. Po pierwsze przystępujący złożył wraz z wykazem
robót referencje, które wyraźnie stwierdzały, że w ramach inwestycji zrealizowanej na rzecz
Gminy Żółkiewka wykonywane były roboty budowlane z instalacjami branżowymi oraz
zagospodarowanie terenu. Po drugie
zamawiający pismem z 5 września 2024 r. na podstawie
art. 128 ust. 5 Pzp zwrócił się do Gminy Żółkiewka z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości
w zakresie przedłożonej referencji. Gmina Żółkiewka przekazała odpowiedź pismem
z 5 września 2024 r., w której wskazała m. in, że Zagospodarowanie terenu polegało na
przywróceniu do pierwotnego stanu otoczenia wokół remontowanych budynków m.in.:
niwelacja terenu, posianie trawy, uprzątnięcie i usytuowanie dodatkowego oświetlenia. Po
trzecie
spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie realizacji roboty budowlanej
obejmującej zagospodarowanie terenu potwierdziły również dowody złożone przez
odwołującego wraz z pismem z 3 października 2024 r. Odwołujący złożył razem z pismem
w
niosek o dostęp do informacji publicznej z 27 września 2024 r. skierowany do Gminy
Żółkiewka oraz pismo z 1 października 2024 r. z Gminy Żółkiewka stanowiące odpowiedź na
powyżej wskazany wniosek. W odpowiedzi na wniosek odwołującego Gmina Żółkiewka
wskazała, że za zagospodarowanie terenu można uznać prace przy budynku Szkoły
Podstawowej w Żółkiewce zadanie I, obejmujące: 1.Zamontowanie oświetlenia 2.Wbudowanie
dolnych źródeł do pomp ciepła 3.Ogólne uporządkowanie terenu po zakończonych pracach.
Jak wynikało z powyższego co najmniej trzy dokumenty (w tym dowód złożony przez
odwołującego) potwierdzały, że inwestycja dotycząca Gminy Żółkiewka obejmowała również
zagospodarowanie terenu. Odwołujący nie przedstawił innych dowodów, które potwierdziły
jego stanowisko. Co prawda odwołujący wraz z odwołaniem złożył SWZ oraz OPZ
postępowania prowadzonego przez Gminę Żółkiewka, jednak z tych dokumentów również
wynikało, że w ramach tej roboty (w zakresie zadania III) miały być wykonane prace związane
z uporządkowaniem i zagospodarowaniem zdegradowanej przestrzeni publicznej. Mając na
uwadze
okoliczności sprawy oraz zebrany materiał dowodowy Izba stwierdziła, że odwołujący
nie wykazał, że w ramach robót wchodzących w skład inwestycji wykonanej dla Gminy
Żółkiewka nie zostały wykonane prace obejmujące zagospodarowanie terenu. Tym samym
przystępujący potwierdził wymagane doświadczenie obejmujące realizację co najmniej
jednego kontraktu (roboty budowlanej) polegającej na przebudowie, budowie, remoncie
obiektu budowlanego użyteczności publicznej (budynku), łącznie z zagospodarowaniem
terenu.
W związku z powyższym Izba nie miała wątpliwości, że przystępujący spełnił warunek
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej.
Ponadto
w ocenie składu orzekającego, w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy nie można
było stwierdzić, że argumentacja odwołującego potwierdziła się wobec drugiej roboty
wymienionej w
wykazie robót złożonym przez przystępującego tj. roboty wykonanej na rzecz
SP ZZOZ w Janowie Lubelskim.
Całość argumentacji odwołującego w tym zakresie
sprowadzała się do stwierdzenia, że ani w samej referencji ani w dokumentach postępowania
nie
znajdowały się informacje potwierdzające, że inwestycja ta obejmowała zagospodarowanie
terenu. Po pierwsze Izba zwróciła uwagę, że odwołujący nie złożył dowodów odnoszących się
do dokumentacji
postępowania prowadzonego przez SP ZZOZ w Janowie Lubelskim. Stąd też
stanowisko odwołującego w tej części okazało się gołosłowne. Po drugie, co prawda
poświadczenie mające potwierdzać należyte wykonanie umowy w zakresie roboty wykonanej
na rzecz SP ZOZ w Janowie Lubelskim
, nie wskazywało wprost, że inwestycja ta obejmowała
zagospodarowanie terenu, to nie mo
żna było uznać, że okoliczność ta stanowiła sama w sobie
potwierdzenie stan
owiska odwołującego. Dokumenty składane w celu wykazania spełnienia
warunku udziału w postępowaniu to wykaz robót oraz dowody określające, czy te roboty
zostały wykonane należycie (najczęściej są to referencje). Dokumenty te uzupełniają się
wzajemnie w związku z tym należy je analizować łącznie. Przy czym referencje lub inny rodzaj
poświadczenia służą przede wszystkim potwierdzeniu, że roboty zostały wykonane należycie.
Z bogatego i ugruntowanego orzecznictwa wynika, że referencje nie muszą potwierdzać
spełnienia wymagań szczegółowo określonych w treści warunku. Wykaz robót złożony przez
przystępującego w zakresie inwestycji dotyczącej SP ZZOZ w Janowie Lubelskim wskazywał,
że obejmowała ona m. in. przebudowę, budowę, remont obiektu budowlanego użyteczności
publicznej (budynku), łącznie z zagospodarowaniem terenu. Ponadto na rozprawie
przystępujący złożył dowód w postaci informacji z 2 października 2024 r. pochodzącej od SP
ZZOZ w Janowie Lubelskim, który wskazywał, że w ramach tej roboty budowlanej zostały
wykonane prace, które można było zakwalifikować jako zagospodarowanie terenu. Tym
samym
Izba konfrontując dowód złożony przez przystępującego z gołosłowną argumentacją
odwołującego nie miała innego wyjścia jak uznać, że również ta robota budowlana obejmowała
zagospodarowanie terenu. W okolicznościach tej sprawy powyższe stwierdzenie skutkowało
uznaniem, że również robota budowlana wykonana na rzecz SP ZZOZ w Janowie Lubelskim
s
pełniała warunek udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej.
Reasumując Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b) Pzp podniesiony w pkt
2 petitum
odwołania.
Konsekwencją uznania, że przystępujący spełnił warunek udziału w postępowaniu było
oddalenie zarzutu wskazanego w pkt 1 petitum
odwołania. Przy czym należało wskazać, że
zarzut ten odnosił się wyłącznie do tego, że przystępujący na etapie badania oceny ofert
zamierzał wprowadzić zamawiającego w błąd przedkładając dokument w postaci wadliwej
referencji z Gminy Żółkiewka. Skoro przystępujący spełnił kwestionowany przez odwołującego
warunek udziału w postępowaniu to żaden sposób nie można było uznać, że wprowadził
zamawiającego w błąd w tym zakresie, co w dalszej kolejności nie mogło skutkować uznaniem,
że oferta przystępującego została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji. Tym
samym Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp w zw. z art. 14 ust. 1 oraz 3
ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Potwierdzenia nie znalazł ostatni z zarzutów podniesionych w odwołaniu. Jak ustaliła
Izba
zaświadczenie z ZUS podmiotu trzeciego zostało przesłane zamawiającemu przez
przystępującego wraz z pozostałymi podmiotowymi środkami dowodowymi w postaci
elektronicznej
w dniu 3 września 2024 r. Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania
informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków
komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub
konkursie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2452) w przyp
adku gdy podmiotowe środki dowodowe,
przedmiotowe środki dowodowe, inne dokumenty, w tym dokumenty, o których mowa w art.
94 ust. 2 Pzp
, lub dokumenty potwierdzające umocowanie do reprezentowania odpowiednio
wykonawcy, wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego,
podmiotu udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy lub
podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym zasoby na takich zasadach, zwane
dalej
„dokumentami potwierdzającymi umocowanie do reprezentowania”, zostały wystawione
przez upoważnione podmioty inne niż wykonawca, wykonawca wspólnie ubiegający się
o udzielenie zamówienia, podmiot udostępniający zasoby lub podwykonawca, zwane dalej
„upoważnionymi podmiotami”, jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten dokument.
Takowy dokument został złożony. Przekazane przez przystępującego zaświadczenie
zawiera
ło wszystkie informacje, umożliwiające jego weryfikację tj. dane identyfikujące
zaświadczenie, typ i numer identyfikatora płatnika, datę wydania zaświadczenia. W ogólnie
dostępnych narzędziach można dokonać wizualizacji tego dokumentu (wystawione oryginalnie
w formacie .xml) jak również zweryfikować zgodnie z art. 50 ust. 4b ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych.
Ponadto w
ostatnim zdaniu uzasadnienia odwołania, odwołujący wskazał, że przystępujący
n
ie uzupełnił oświadczenia podmiotu trzeciego w zakresie grupy kapitałowej. Odwołujący
w petitum
odwołania nie podniósł zarzutu odnoszącego się do oświadczenia podmiotu
trzeciego
w zakresie grupy kapitałowej. Dodatkowo poza zdawkową i ogólnikową informacją
odwołujący nie przedstawił żadnego uzasadnienia w tym zakresie. Izba uznała, że zarzut w tej
materii nie został postawiony, ponieważ odwołujący w tej kwestii nie przedstawił uzasadnienia
prawnego, ani faktycznego.
Poza tym zamawiający nie wzywał przystępującego do
uzupełnienia oświadczenia podmiotu trzeciego w zakresie grupy kapitałowej, co potwierdzało
bezzasadność stanowiska odwołującego w zakresie tego zarzutu.
Tym samym
Izba oddaliła zarzut naruszenia art. 274 ust. 1 Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało oddaleniu i na podstawie
art. 553 zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku, na
podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437), zaliczając na poczet kosztów postępowania
odwoławczego koszt wpisu od odwołania oraz koszty poniesione przez odwołującego
i
przystępującego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. Jednocześnie Izba zasądziła od
odwołującego na rzecz przystępującego koszty związane z wynagrodzeniem pełnomocnika
(na podstawie rachunku
złożonego na rozprawie).
Przewodniczący: …………………………….