Sygn. akt: KIO 3420/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia
1 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu
1 października 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 18 września 2024 r. przez odwołującego MPO Sp. z o.o. w Białymstoku
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Szpital Powiatowy im. Jana Mikulicza
w Biskupcu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać
Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot na rzecz odwołującego MPO Sp. z o.o.
w
Białymstoku kwoty 15 000,00 zł (piętnaście tysięcy złotych) uiszczonej tytułem
wpisu od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 3420/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Szpital Powiatowy im. Jana Mikulicza w Biskupcu ul. Armii Krajowej
8, 11-300 Biskupiec,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Wykonywanie usług w zakresie odbioru, transportu i unieszkodliwiania odpadów
medycznych”, o ogłoszeniu o zamówieniu publicznym opublikowanym w Biuletynie
Zamówień Publicznych w dniu 8 września 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00490480, dalej
zwane „postepowaniem”. Postępowanie na usługę, o wartości poniżej kwoty określonej
w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 18 maja 2021 r. Prawo
zamówień publicznych ((Dz. U. z 2024 r. poz. 1320) dalej zwanej „p.z.p.”,) jest prowadzone
przez zamawiającego w trybie podstawowym.
W dniu 1
8 września 2024 r. odwołanie wobec treści dokumentacji postępowania
wniósł wykonawca MPO Sp. z o.o. ul. 42 Pułku Piechoty 48, 15-950 Białystok, dalej zwany
„odwołującym”. We wniesionym środku zaskarżenia odwołujący postawił zamawiającemu
zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):
art.
112 ust 1 ustawy prawo zamówień publicznych przez określenie warunków
udziału w postepowaniu nieproporcjonalnie do przedmiotu zamówienia, przez
określenie, iż w postępowaniu mogą brać udział podmioty legitymujące się
certyfikatem ISO;
art. 105 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych w związku z art. 7 ust 1 ustawy
o
systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, co polegało na: nałożeniu na
wykonawców obowiązku złożenia certyfikatu, co do którego odrębne przepisy nie
nakładają obowiązku jego posiadania, nałożeniu na wykonawców obowiązku złożenia
certyfikatu, w sytuacji gdy Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia nie
wskazuje cech lub kryteriów przedmiotu zamówienia, które mają potwierdzać żądane
certyfikaty;
a
rt. 106 ust 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych w związku z art. 16 ust 1 ustawy
Prawo Zamówień Publicznych co polegało na nałożeniu na wykonawców obowiązku
przedłożenia przedmiotowych środków dowodowych powodujące: a) ograniczenie
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, b) nałożenie obowiązku
złożenia przedmiotowych środków dowodowych, do których dostęp może być
utrudniony dla wykonawcy, c)
braku określenia akceptowalności każdego
równoważnego przedmiotowego środka dowodowego, jeśli potwierdza, że
oferowane, usługi spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub
kryteria;
a
rt 16 ustawy prawo zamówień publicznych w związku z art. 20 ust 6 ustawy
o odpadach, przez
prowadzenia postępowania sprzecznie z zasadą zachowania
uczciwej konkurencji i proporcjonalności, co przejawia się ograniczeniem dostępu do
zamówienia przez podmioty posiadające wszelkie zezwolenia do prowadzenia
działalności, instalacje na terenie województwa do przetwarzania medycznych
odpadów niebezpiecznych i dokonywania czynności objętych przedmiotem
zamówienia, a które nie posiadają certyfikatów których posiadanie nie jest
obligatoryjne, nie zostało określone przez Zamawiającego jakim celom ich posiadanie
ma służyć, ich pozyskanie wymaga nakładu czasu i kosztów, a których brak eliminuje
z postępowania wykonawcę działającego zgodnie z prawem i posiadającego
uprawnienia do prowadzenia działalności objętej przedmiotem zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu
modyfikacji treści SWZ poprzez: a) wykreślenie z warunku udziału w postępowaniu
zawartego w pkt 13 rozdziału warunki udziału w postępowaniu zdolności technicznej
i
zawodowej „Warunek ten będzie spełniony jeżeli Wykonawca wykaże się posiadaniem
certyfikatów wdrożenia i stosowania zintegrowanego systemu zarządzania jakością
zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015, PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych. W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie
w/w dokument przedłoży każdy z Wykonawców w zakresie części zamówienia, za którą
będzie odpowiedzialny.”, b) wykreślenie z wymagania „Podmiotowe środki dowodowe
(Oświadczenia i dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 124 PZP,
składane na wezwanie Zamawiającego)” pkt 24 lit. d): „Certyfikaty wdrożenia i stosowania
zintegrowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normami PN-EN ISO 9001:2015,
PN-EN ISO 14001:2015, PN-ISO 45001:2018-
06 lub równoważnych. W przypadku
Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie w/w dokument przedłoży każdy
z
Wykonawców w zakresie części zamówienia, za którą będzie odpowiedzialny.”. Wniesiono
także o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego oraz dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów załączonych
do odwołania na okoliczności wskazane przez odwołującego.
S
kład orzekający ustalił, że do Izby wpłynęła odpowiedź zamawiającego na
odwołanie zawierająca stanowisko procesowe o uwzględnieniu odwołania w całości wraz
z wnioskiem o
umorzenie postępowania odwoławczego. Zamawiający wskazał również, że
dokonał modyfikacji SWZ, którą wprowadzono zaskarżonymi przez odwołującego
wyjaśnieniami z dnia 19 września 2024 r. (zmiana SWZ wraz z potwierdzeniem
opublikowania załączona do odpowiedzi na odwołanie).
Ponadto Izba
ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 p.z.p., który zgodnie
z aktami post
ępowania upłynął 23 września 2024 r., żaden z wykonawców nie zgłosił
przystąpienia do postępowania odwoławczego.
W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym,
skład orzekający stwierdził spełnienie
przesłanek opisanych w dyspozycji art. 522 ust. 1 p.z.p., tj. skuteczne uwzględnienie
zarzutów podniesionych w odwołaniu i brak przystępujących po stronie zamawiającego, więc
zobligowany
był postępowanie odwoławcze umorzyć, w związku z czym orzeczono jak
w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………………