KIO 3430/24
Sygn. akt: KIO 3430/24
WYROK
Warszawa, dnia 30 wrze
śnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Emilia Garbala
Protokolantka: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
30 września 2024 r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 września 2024 r. przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o zamówienie: BA 1 AB sp. z o.o., ul. Lipowa 2a,
05-220 Zielonka, NOVUM-PLUS sp. z o.o., ul. Lipowa 2a, 05-220 Zielonka oraz
EKO-ERDE sp. z o.o., ul. Lisa Kuli 25, 05-270 Marki,
w postępowaniu prowadzonym przez: Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i
Kanalizacji w m. st. Warszawie S.A., Pl. Starynkiewicza 5, 02-015 Warszawa,
orzeka:
1. oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od
odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego,
2.2. zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysi
ące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego poniesionych przez zamawiającego.
KIO 3430/24
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca: …………………………
KIO 3430/24
Sygn. akt: KIO 3430/24
UZASADNIENIE
Zamawiający – Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m. st. Warszawie
S.A.,
Pl.
Starynkiewicza
Warszawa,
prowadzi
w
trybie
przetargu
nieograniczonego,
postępowanie
o
udzielenie
zamówienia
publicznego
pn.
„Gospodarowanie odpadami o kodzie 19 08 05 pochodzącymi z Zakładu „Czajka",
„Południe”, „Dębe” i „Pruszków” z podziałem na zadania”, numer referencyjny:
00916/WS/PW/PZP-DRZ-WRS/U/2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
D
zienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 25.07.2024 r., nr 144/2024 447478-2024.
W dniu 19.09.2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie: BA 1 AB sp. z o.o., ul. Lipowa 2a,
05-220 Zielonka, NOVUM-PLUS sp. z o.o., ul. Lipowa 2a, 05-220 Zielonka oraz
EKO-ERDE sp. z o.o., ul. Lisa Kuli 25, 05-270 Marki
(dalej: „Odwołujący”), w którym
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.),
zwanej dalej: „ustawą Pzp”, w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233 ze zm.)
, zwanej dalej: „uznk”, przez odtajnienie
przedmiotowego środka dowodowego, w postaci odtajnieniu wyjaśnień Odwołującego z
dnia 09.09.2024 r. dot
yczących wyliczenia ceny złożonej oferty oraz załączników do tego
wyjaśnienia Odwołującego, w sytuacji gdy ww. dokumenty i informacje stanową tajemnicę
przedsiębiorstwa Odwołującego, gdyż dokumenty powyższe posiadają wartość
gospodarczą i zostały skutecznie zastrzeżone przez Odwołującego,
2) art. 18 ust. 3 ustawy Pzp
poprzez jego błędną wykładnię i błędne uznanie, iż Odwołujący
nie wykazał skutecznie, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa,
3) naruszenie art. 16 ustawy Pzp przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców wobec uznania za nieskuteczne zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa dokonanego przez Odwołującego w odniesieniu do
przedmiotowych środków dowodowych w postaci wyjaśnień Odwołującego z dnia
09.09.2024 r. dot
yczących wyliczenia ceny złożonej oferty oraz załączników do tego
wyjaśnienia Odwołującego.
W szczególności Odwołujący podniósł, co następuje.
„Wskazane dane objęte zastrzeżeniem posiadają wartość gospodarczą oraz nie są
powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji. Ponadto nie są
one łatwo dostępne dla takich osób, ponieważ Wykonawca podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. Co więcej, szczegółowa
KIO 3430/24
kalkulacja ceny została sporządzona jako tzw. kalkulacja własna, na bazie posiadanego
doświadczenia, zawartych kontaktów, wypracowanych szczególnych i właściwych dla
wykonawcy metod wykonania zamówienia. Wartość gospodarczą wyjaśnień w przedmiocie
rażąco niskiej ceny należy dostrzec przede wszystkim w fakcie, iż zastrzeżone informacje
mają na celu uzyskanie przez Wykonawcę określonych korzyści - ujawniają działania
służące polepszeniu sytuacji Wykonawcy, których opracowanie wymagało know-how,
nakładów pracy, a tym samym również — nakładów finansowych. Ujawnienie tych informacji,
spowoduje ich uzyskanie przez inne podmioty, bez konieczności ponoszenia analogicznego
wysiłku co Wykonawca, a tym samym osłabi pozycję konkurencyjną Wykonawcy względem
nich. W razie ujawnienia tych informacji prawdopodobieństwo wystąpienia szkody jest duże.
Istniałby również związek przyczynowy miedzy faktem ujawnienia tych informacji w tym
konkretnym postępowaniu a szkodą w postaci utraty dochodów. Wykonawca określa wartość
zastrzeżonych przez niego informacji na poziomie ok. 2.000.000,00 zł netto. Zastrzeżone
informacje stanowią dla działalności Wykonawcy dane wrażliwe, umożliwiające zachowanie
wysokiej konkurencyjności na rynku. (…)
Opisane w wyjaśnieniach z dnia 09.09.2024 r. czynniki pozwalające obniżyć koszt
zagospodarowania odpadu, tak jak np. wszystkie okoliczności i warunki długofalowej
współpracy z odbiorcami produktów kompostowni (a także przedłożone w załączeniu do w/w
wyjaśnienie dowody potwierdzające te współprace), stanowią unikalny dla Odwołującego
proces, który umożliwia kosztu zagospodarowania odpadów. Inni wykonawcy — z opisanych
w z dnia 09.09.2024 r. (st. 4) powodów — takich procesów nie stosują i nie mają o nich
wiedzy. Ujawnienie tych mechanizmów oraz załączonych do wyjaśnień dowodów
obrazujących te mechanizmy będzie skutkowało dla Odwołującego szkodą w ogromnych
rozmiarach i stworzy nieuprawnioną przewagę konkurentom pozwalającą im przewidzieć
strategie i zachowania Odwołującego w prowadzonej działalności, w tym w innych
przetargach.
Podkreślenia wymaga fakt, iż ta konkretna kalkulacja ceny przygotowana przez
Odwołującego opiera się i wynika właśnie z tych — indywidualnych okoliczności i
mechanizmów jakie stosuje wyłącznie Odwołujący. Wszystkie powyższe okoliczności
zostały dokładnie opisane i wykazane w treści pisma z dnia 09.09.2024 r.
W niniejszej sprawie najistotniejszym jest, iż przedmiot zamówienia dotyczy działalności na
ryn
ku częściowo regulowanym przez reglamentacje administracyjną czynności i podmiotów
w zakresie zagospodarowania odpadami. Informacje szczegółowe na temat wysokości
kosztów, relacji z kontrahentami, umów, zadań lub klientów samodzielnie, stanowią
informacje wrażliwe, strategie konkurencyjną oraz strategię cenową. Ich ujawnienie
pozwalałoby stronom trzecim rozpoznać szczegółową charakterystykę kosztową
Odwołującego oraz stosowaną przez Odwołującego strategie cenową, co w efekcie tworzy
podstawę do wykorzystania przedmiotowych informacji przeciwko podmiotom wchodzącym
KIO 3430/24
w skład Konsorcjum w działaniach oraz w innych postepowaniach przetargowych,
niekorzystnie nie tylko na pozycję podmiotów wchodzących w skład Konsorcjum w
postepowaniach przetargowych, ale także na poziom cen na rynku. (…)”
W związku z tym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odtajnienia wyjaśnień Odwołującego z dnia 09.09.2024 r. oraz
załączników do tego wyjaśnienia Odwołującego,
uznania zastrzeżenia wyjaśnień Odwołującego z dnia 09.09.2024 r. oraz załączników do
tego wyjaśnienia Odwołującego jako tajemnicy przedsiębiorstwa w całości za skuteczne.
Pismem z dnia 27.09
.2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o jego oddalenie.
W trakcie rozprawy Strony podtrzyma
ły swoje stanowiska w sprawie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła następujący stan faktyczny sprawy.
Przedmiotem zamówienia jest gospodarowanie odpadami o kodzie 19 08 05 pochodzącymi
z Zakładu „Czajka”, „Południe”, „Dębe” i „Pruszków” z podziałem na 11 zadań.
Oferty złożyło 11 wykonawców, w tym Odwołujący – na zadanie nr 10 i nr 11.
Pismem z dnia 03.09.2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego, na podstawie
art. 224 ust. 1 w zw. z art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp
, do złożenia wyjaśnień w przedmiocie
cen jego ofert w zadaniu nr 10 i nr 11.
W dniu 09.09.2024 r. Odwołujący złożył wyjaśnienia, których treść zastrzegł jako
tajemnicę przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu zastrzeżenia Odwołujący wskazał m.in., że:
„szczegółowa kalkulacja ceny została sporządzona jako tzw. kalkulacja własna, na bazie
posiadanego doświadczenia, zawartych kontaktów, wypracowanych szczególnych i
właściwych dla wykonawcy metod wykonania zamówienia”;
„Wartość gospodarczą wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny należy dostrzec
przede wszystkim w fakcie, iż zastrzeżone informacje mają na celu uzyskanie przez
Wykonawcę określonych korzyści - ujawniają działania służące polepszeniu sytuacji
Wykonawcy, których opracowanie wymagało know-how, nakładów pracy, a tym samym
również - nakładów finansowych. Ujawnienie tych informacji, spowoduje ich uzyskanie
przez inne podmioty, bez konieczności ponoszenia analogicznego wysiłku co Wykonawca,
a tym samym osłabi pozycję konkurencyjną Wykonawcy względem nich. W razie
ujawnienia tych informacji prawdopodobieństwo wystąpienia szkody jest duże. Istniałby
KIO 3430/24
również związek przyczynowy między faktem ujawnienia tych informacji w tym konkretnym
postępowaniu a szkodą w postaci utraty dochodów. Wykonawca określa wartość
zastrzeżonych przez niego informacji na poziomie ok 2.000.000,00 zł netto”;
„Dobór środków stanowiących podstawę wyceny znany jest tylko i wyłącznie Wykonawcy
oraz Zamawiającemu, któremu wyjaśnienia zostały przekazane”.
W dniu 12.09.2024 r.
Zamawiający poinformował Odwołującego o odtajnieniu:
▪ informacji oznaczonych
w piśmie z dnia 09.09.2024 r. (wyjaśnienia),
załącznika nr 1 do wyjaśnień (kalkulacja szczegółowa),
▪ dowod
ów załączonych do pisma z dnia 09.09.2024 r.
Pismem z dnia 16.09.2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia
dodatkowych wyjaśnień w przedmiocie ceny jego oferty.
W dniu 19.09.2024 r. Odwołujący udzielił odpowiedzi na pytania Zamawiającego, nie
zastrzegając ich jako tajemnica przedsiębiorstwa.
W dniu 24.09.2024 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia podmiotowych
środków dowodowych w zadaniach nr 10 i nr 11.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska Stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy, zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane
czynności Zamawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 18 ust. 1, 2 i 3 ustawy Pzp:
Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem
o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.
z 2020 r. poz. 1913), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł,
KIO 3430/24
że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w
art. 222 ust. 5.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U.
z 2022 r. poz. 1233 ze zm.), zwanej dalej: „uznk”, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie
się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym
zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym
się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do
korzystania
z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej
staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Z powyższych przepisów wynika przede wszystkim, że zasadą jest prowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia w sposób jawny. Oznacza to, że w pierwszej
kolejności należy dążyć do zachowania ww. jawności, zaś dopuszczone przez ustawodawcę
wyjątki należy traktować w sposób ścisły. Wyjątkiem od zachowania jawności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia jest m.in. sytuacja, w której wymagana jest ochrona
tajemnicy przedsiębiorstwa. Należy jednak zauważyć, jak już wielokrotnie wskazywała Izba
w swoich orzeczeniach, że w art. 18 ust. 3 ustawy Pzp ustawodawca wyraźnie uzależnił
zaniechanie ujawnienia określonych informacji od tego, czy wykonawca „wykazał, iż
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa”. Ustawodawca posłużył się w
tym zakresie sformułowaniem „wykazał”, co z całą pewnością nie oznacza wyłącznie
„oświadczenia”, czy „deklarowania”, ale w istocie stanowi obowiązek „udowodnienia”. Tym
samym, aby zastrzeżone przez wykonawcę informacje mogły zostać nieujawnione,
wykonawca musi najpierw „wykazać”, czyli udowodnić, że w stosunku do tych informacji
ziściły się wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 2 uznk.
Zamawiający ocenia zatem zasadność zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
w oparciu o uzasadnienie przedstawione przez wykonawcę, nie zaś w oparciu o własne
przekonania o tym, co może albo nie może być zastrzeżone jako tajemnica
przedsiębiorstwa. Nie jest bowiem rolą zamawiającego zastępowanie wykonawcy
w wykazywaniu zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. To wykonawca ma tę
zasadność wykazać i jeśli temu ciężarowi nie podoła, obowiązkiem zamawiającego jest
ujawnić zastrzeżone przez wykonawcę informacje.
Należy także podnieść, że uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
musi być złożone przez wykonawcę jednocześnie z przekazaniem zastrzeżonych informacji,
nie zaś dopiero w trakcie postępowania odwoławczego przed Izbą. Zatem argumenty, czy
dowody przedstawiane dopiero
w odwołaniu lub na rozprawie nie mogą wpłynąć na ocenę
uzasadnienia złożonego w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
KIO 3430/24
W świetle powyższego całkowicie niezasadna jest podniesiona przez Odwołującego
na rozprawie argumentacja, zgodnie z którą samo oświadczenie wykonawcy o zasadności
zastrzeżenia określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa powinno być dla
zamawiającego wystarczające do tego, by ich nie ujawniać. Stanowisko Odwołującego jest
przede wszystkim
sprzeczne z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, w myśl którego zakaz ujawniania
informacji aktualizuje się wyłącznie pod warunkiem wykazania przez wykonawcę, że
zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Ponadto stanowisko to jest
sprzeczne
z orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej i Sądu Okręgowego, w tym m.in.:
- z wydanym
w oparciu o przepisy ustawy Pzp z 2004 r., ale zachowującym aktualność
w świetle obecnie obowiązujących przepisów wyrokiem Sądu Okręgowego w Warszawie z
dnia 01.10.2021 r. o sygn. akt XXIII Zs 53/21, w którym stwierdzono: „Sąd dokonując oceny
zasadności powyższych zarzutów w kontekście rozstrzygnięcia KIO przyjął jako punkt
wyjścia prymat zasady jawności postępowania wynikający z art. 8 ust. 1 sPzp, który stanowi,
iż postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Dlatego zdaniem Sądu wszelkie
sposoby, metody i środki interpretacyjne związane z wykładnią przepisów dopuszczających
możliwość zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa muszą być stosowane z generalnym
założeniem, że zasadą jest jawność. Sąd kierując się tym właśnie założeniem uznał, że
powinno ono mieć wpływ również na wykładnię pojęcia „wykazanie”, o którym mowa w art. 8
ust. 3 sPzp, w tym sensie, że przewidziany tam przez ustawodawcę obowiązek „wykazania”
winien być traktowany jako zbliżony do obowiązku „udowodnienia” w rozumieniu KPC.
W konsekwencji za błędne należy uznać stanowisko skarżącego (w istocie zaakceptowane
przez zamawiającego poprzez nie odtajnienie zaskarżonej części informacji), jakoby sam
fakt traktowania przez przedsiębiorcę określonych informacji jako poufnych miałby być
wystarczający dla potwierdzenia ich wartości gospodarczej, gdyż oznaczałoby to zwolnienie
wykonawcy z wykazywania tej pierwszej i podstawowej przesłanki wynikającej z art. 11
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wbrew brzmieniu
art. 8 ust. 3 sPzp. Sąd podziela stanowisko KIO, że z art. 8 ust. 3 sPzp wynika nałożenie na
wykonawcę obowiązku wykazania zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia informacji jako
tajemnica przedsiębiorstwa. W konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania ofert jest
ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał udowadniając, że zastrzeżone
informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd zgadza się z poglądem KIO, że
sformułowanie użyte przez ustawodawcę, w którym akcentuje się obowiązek "wykazania"
oznacza coś więcej aniżeli wyjaśnienie (uzasadnienie) przyczyn co do objęcia tajemnicą
przedsiębiorstwa. Za wykazanie nie może być uznane ogólne uzasadnienie, sprowadzając
się de facto do przytoczenia jedynie elementów definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa,
wynikającej z przepisu art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czy gołosłowne
zapewnienie, że zastrzegana informacja ma walor tajemnicy przedsiębiorstwa”.
KIO 3430/24
- z wydanym
również w oparciu o przepisy ustawy Pzp z 2004 r., ale zachowującym
aktualność w świetle obecnie obowiązujących przepisów wyrokiem Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 16.02.2018 r. o sygn. akt KIO 200/18, w którym stwierdzono: „Oznacza
to, że jedną z przesłanek skutecznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy
przedsiębiorstwa, jest wykazanie przez wykonawcę, że zastrzeżone informacje w
rzeczywistości taką tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią. Izba, nie może z urzędu
doszukiwać się w złożonym przez wykonawcę uzasadnieniu, spełnienia łącznie przesłanek
uprawniających do zastrzeżenia danej informacji. Ciężar wykazania konieczności udzielenia
takiej ochrony przepisy ustawy Pzp w sposób wyraźny nałożyły na wykonawcę, a
niewywiązanie się z tego ciężaru należy uznać za jednoznaczne z koniecznością ujawnienia
złożonych informacji. Tym samym informacje przedłożone przez wykonawcę mogą pozostać
niejawne tylko w takim zakresie, w jakim wykonawca wywiązał się z ciężaru wykazania ich
niejawnego charakteru. Aby wykazać zasadność zastrzeżenia danych informacji jako
tajemnicy przedsiębiorstwa, Przystępujący zobowiązany był wykazać łącznie wystąpienie
przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Dla owego „wykazania” nie wystarczą same deklaracje. Wykonawca
winien nie tylko wyjaśnić, ale także udowodnić ziszczenie się poszczególnych przesłanek
warunkujących uznanie danej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa. Wbrew twierdzeniom
Przystępującego „wykazanie”, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, oznacza
udowodnienie. Pod pojęciem „wykazania” należy rozumieć nie tylko złożenie oświadczenia,
że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, ale również przedstawienie
stosownych dowodów na jego potwierdzenie”.
Z przytoczonych orzeczeń wynika zatem, że deklaracje czy oświadczenia wykonawcy
o zasadności zastrzeżenia określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa nie są
wystarczające do tego, by informacji tych nie ujawniać. Wręcz przeciwnie, ograniczenie się
wykonawcy do złożenia w uzasadnieniu zastrzeżenia takich oświadczeń, bez rzeczywistego
„wykazania” wszystkich przesłanek z art. 11 ust. 2 uznk, obliguje zamawiającego do
ujawnienia tych informacji. Przy czym raz jeszcze należy podkreślić, że ocena
zamawiającego w tym zakresie musi się opierać wyłącznie na uzasadnieniu przedstawionym
przez wykonawcę, a nie na własnym przekonaniu zamawiającego, czy dane informacje
powinny podlegać ochronie, czy nie. To wykonawca ma bowiem wykazać zasadność
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, a nie zamawiający czy jakikolwiek inny podmiot
(np. Izba)
ma w zastępstwie za wykonawcę poszukiwać powodów zasadności zastrzeżenia
tajemnicy.
W dodatku każdy wykonawca biorący udział w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego powinien być świadomy tego, że zasadą jest, iż postępowanie to
jest jawne (art. 18 ust. 1 ustawy Pzp).
KIO 3430/24
Odnosząc się natomiast do orzecznictwa przywoływanego przez Odwołującego
należy wskazać, że powoływanie się obecnie na orzeczenia dotyczące postępowań
o udzielenie zamówienia wszczętych przed 19.10.2014 r. nie jest zasadne, ponieważ przed
ww. datą obowiązywały przepisy ustawy Pzp, które nie przewidywały wymogu „wykazania”
przez wykonawcę zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Wymóg „wykazania”
został wprowadzony dopiero ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1232). Zmiany wprowadzone ww. nowelizacją
zaczęły obowiązywać, jak wskazano wyżej, od 19.01.2014 r. Tym samym orzecznictwo
dotyczące postępowań wszczętych wcześniej nie jest adekwatne do obecnie
obowiązującego stanu prawnego.
Co do pozostałych orzeczeń przywoływanych przez Odwołującego należy zauważyć,
że zostały one niejednokrotnie zacytowane wybiórczo. Przykładowo w wyroku z dnia
09.05.2022 r. o sygn. akt KIO 1006/22 Odwołujący pominął fragmenty, w których Izba
również stanęła na stanowisku, że to na wykonawcy spoczywa ciężar wykazania przesłanek
zasadności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, a niewystarczające są w tym zakresie
wyłącznie jego oświadczenia: „Co równie istotne, ciężar wykazania zasadności zastrzeżenia
określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa spoczywa na wykonawcy. Jego
zadaniem jest wykazanie równocześnie z zastrzeżeniem informacji, że realizują się w
stosunku do nich przesłanki, o których mowa w ustawie o zwalczeniu nieuczciwej
konkurencji. Nawet w sytuacji, gdy określone informacje ze swej istoty czy charakteru mogą
faktycznie posiadać pewną wartość gospodarczą, to nie uprawnia to ani Izby, ani
zamawiającego do utajnienia tych informacji, w sytuacji gdy wykonawca nie wywiązał się z
obowiązku wykazania poufnego charakteru danych informacji. To wykonawca jest
dysponentem tych informacji i to na nim spoczywa ciężar wykazania konieczności udzielenia
im ochrony. Z tego względu, gdy Zamawiający uznaje, że zastrzeżenie informacji jest
nieskuteczne, nie powinien arbitralnie pewnych informacji pozostawiać nieujawnionymi. Do
Zamawiającego nie należy ocena czy dane informacje faktycznie stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa, a jedynie czy wykonawca który tak twierdzi, wywiązał się z obowiązków
przewidzianych w przepisach i powyższe wykazał”. Ostatecznie Izba uwzględniła odwołanie
w sprawie KIO 1006/22 i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności odtajnienia
określonych dokumentów, ale rozstrzygnięcie takie zapadło po analizie przez Izbę
konkretnego uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w tej sprawie (KIO
1006/22), a nie na skutek uznania przez Izbę, że generalnie zasadność zastrzeżenia wynika
już z samego uznania i oświadczenia przez wykonawcę, że zastrzeżone przez niego
informacje są tajemnicą przedsiębiorstwa. Izba zaznaczyła zresztą w ww. wyroku, że
„możliwość wyłączenia jawności postępowania nie może być nadużywana, traktowana
rozszerzająco, bądź oceniana na zasadzie analogii do innych sytuacji w innych
KIO 3430/24
postępowaniach o udzielenie zamówienia, kiedy to zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa
okazało się skuteczne lub nieskuteczne. Nie jest zdaniem Izby zasadnym twierdzenie, jakoby
zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w innych postępowaniach z analogicznym
przedmiotem usług, gdzie Zamawiający uznawał je za prawidłowe bądź nie, automatycznie
przesądzało również o takim samym rozstrzygnięciu Zamawiającego w aktualnie
prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Każdorazowo bowiem
ocena skuteczności zastrzeżenia powinna uwzględniać indywidulane okoliczności stanu
faktycznego
”.
Odwołujący powołał się też na fragment: „Wykazanie przesłanki wartości
gospodarczej nie musi oznaczać podania konkretnej wartości. Może ono polegać na
rzeczowym uzasadnieniu, złożeniu wyjaśnień, w zależności od charakteru informacji
bazowych
” w wyroku z dnia 14.11.2023 r. o sygn. akt KIO 3248/23. Pomijając to, że Izba w
obecnym składzie nie znalazła powyższego fragmentu w ww. wyroku, przede wszystkim
należy zauważyć, że w sprawie tej (KIO 3248/23) Izba uznała zastrzeżenie tajemnicy
przedsiębiorstwa za bezskuteczne, a ponadto wskazany wyżej fragment nie może być
rozumiany w ten sposób, że wystarczające jest podanie jakiejkolwiek kwoty stanowiącej
rzekomą wartość gospodarczą zastrzeżonych informacji, jeżeli jednocześnie z niczego nie
wynika, z czego ta kwota się wzięła.
Wreszcie
Odwołujący przywołał rozważania Izby o działalności na rynku częściowo
regulowanym i informacjach wrażliwych w zakresie wysokości kosztów, relacjach z
kontrahentami, umów, zadań lub klientów z wyroku z dnia 21.03.2023 r. o sygn. akt KIO
oraz przytoczył jego fragment: „Biorąc pod uwagę powyższe ujawnienie wyjaśnień
ceny i dowodów na ich poparcie złożonych przez przystępującego mogłoby służyć
konkurentom nie tyle analizowaniu kalkulacji cenowej w tym postępowaniu, co innych
postępowaniach z naruszeniem zasady uczciwej konkurencji”. Po pierwsze, należy
zauważyć, że Odwołujący w uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa z dnia
09.09.2024 r. nie podnosił argumentacji dotyczącej zasad rządzących rynkiem częściowo
regulowanym, zatem ten fragment wyroku KIO 413/23 w ogóle nie odnosi się do stanu
faktycznego niniejszej sprawy.
Zwłaszcza że, jak już wyżej wskazano, ocenie zarówno
zamawiającego, jak i Izby, podlega uzasadnienie przedłożone przez wykonawcę w toku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a nie argumentacja podniesiona
dopiero w toku postępowania odwoławczego. Odwołujący może więc udowadniać w
odwołaniu, że w uzasadnieniu przedłożonym zamawiającemu wykazał wszystkie przesłanki z
art. 11 ust. 2 uznk, ale nie może dopiero w odwołaniu „dokładać” nowych argumentów /
informacji / dowodów, które nie były znane zamawiającemu w chwili dokonywania przez
niego zaskarżonej w odwołaniu czynności. Takie działanie, jak już kilkukrotnie Izba
wskazywała, jest działaniem spóźnionym i nie podlega ocenie Izby. Po drugie, kolejny raz
KIO 3430/24
należy przypomnieć, że zadaniem zamawiającego (a następnie ew. Izby) jest ocena
konkretnego uzasadnienia złożonego przez konkretnego wykonawcę pod kątem tego, czy
wykazał on spełnienie przesłanek z art. 11 ust. 2 uznk. W sprawie KIO 413/23 Izba oceniła to
konkretne uzasadnienie jako wykazujące spełnienie ww. przesłanek, niemniej jednak nie jest
znana jego pełna treść, zatem nie można na tej podstawie twierdzić, że każde inne
uzasadnienie innego wykonawcy również musi zostać ocenione tak samo.
Przechodząc zatem do uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa z dnia
09.09.2024 r.
złożonego przez Odwołującego, Izba w pierwszej kolejności nadmienia, że
wskazując braki tego uzasadnienia ograniczyła się nie tylko do kwestii podniesionych przez
Odwołującego w odwołaniu (art. 555 ustawy Pzp), ale także do kwestii podniesionych przez
Zamawiającego w piśmie z dnia 12.09.2024 r. Tym samym Izba pominęła braki, których
Zamawiający nie dostrzegł, a w każdym razie szczegółowo nie wskazał w piśmie
informującym o odtajnieniu wyjaśnień rażąco niskiej ceny wraz z załącznikami.
Tak więc Izba zgadza się z Zamawiającym, że Odwołujący nie wykazał, że
zastrzeżone przez niego informacje mają charakter techniczny, technologiczny lub
organizacyjny, a -
jak wskazano już wyżej – nie jest rolą zamawiającego ustalanie tego
samodzielnie, a ponadto przedstawianie
przez Odwołującego wyjaśnień w tym zakresie
dopiero w postępowaniu odwoławczym jest już działaniem spóźnionym. Przede wszystkim
jednak Odwołujący nie wykazał, że informacje te posiadają wartość gospodarczą.
Odwołujący wskazał wprawdzie kwotę 2.000.000 zł jako wartość gospodarczą zastrzeżonych
informacji, ale z uzasadnienia zastrzeżenia nie sposób wywieść, jak ta kwota została
wyliczona, skąd ona wynika. Oznacza to, że wartość gospodarcza została wskazana, ale nie
została wykazana. Nie można bowiem uznać, że wskazanie jakiejkolwiek kwoty bez
wyjaśnienia sposobu jej wyliczenia stanowi „wykazanie” wartości gospodarczej
zastrzeżonych informacji. Przyjęcie takiej tezy oznaczałoby, że każdy wykonawca mógłby
wskazywać dowolną kwotę w uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, co
prowadziłoby do wypaczenia wymogu „wykazania” wartości gospodarczej. Warto w tym
miejscu po raz kolejny przywołać wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 01.10.2021r.
o
sygn. akt XXIII Zs 53/21, w którym stwierdzono: „Kierując się tymi założeniami KIO,
słusznie zdaniem Sądu, uznała, że nie wystarcza stwierdzenie, iż dana informacja ma
charakter techniczny, handlowy czy technologiczny, ale musi ona także przedstawiać pewną
wartość gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka
informacja może być dla wykonawcy źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na
zaoszczędzenie określonych kosztów. Wartość tę należy omówić i wykazać w odniesieniu do
każdej zastrzeganej informacji, a nie jedynie gołosłownie zapewnić, że zastrzegana
informacja taką wartość posiada”.
KIO 3430/24
Izba
podzieliła też stanowisko Zamawiającego, zgodnie z którym „wskazanie
poszczególnych okoliczności w rodzaju zobowiązań i oświadczeń pracowników Wykonawcy
o zachowaniu poufności informacji chronionych, nie może zostać uznane za takie
szczególne środki. Są to bowiem ogólne zasady stosowane na co dzień u większości
wykonawców funkcjonujących na rynku”. Wprawdzie nie jest jasne, jakie „zobowiązania i
oświadczenia” w liczbie mnogiej Zamawiający miał na myśli, bo w załącznikach do pisma z
dnia 09.09.2024 r. Izba odnalazła tylko jeden aneks do umowy o pracę zawarty z jednym z
członków konsorcjum Odwołującego, w którym mowa jest o „nierozpowszechnianiu i
nieużywaniu
jakichkolwiek
informacji
dotyczących
pracodawcy
lub
podmiotów
współpracujących z pracodawcą, a także dokumentów”, ale tym bardziej potwierdza to, że
zachowywanie zastrzeżonych informacji w poufności nie zostało w wystarczającym stopniu
wykazane.
Dodatkowo nie znalazła potwierdzenia w stanie faktycznym sprawy argumentacja
Odwołującego o konieczności zachowania w poufności umów zawartych przez
Odwołującego z jego kontrahentami. Argument ten jest w istocie bezprzedmiotowy, gdyż
żadne umowy z żadnymi kontrahentami nie zostały dołączone do wyjaśnień z dnia
09.09.2024 r.
Odnosząc się z kolei do zawartego w odwołaniu fragmentu: „Informacje szczegółowe
na temat wysokości kosztów, relacji z kontrahentami, umów, zadań lub klientów
samodzielnie, stanowią informacje wrażliwe, strategie konkurencyjną oraz strategię cenową.
Ich ujawnienie pozwalałoby stronom trzecim rozpoznać szczegółową charakterystykę
kosztową Odwołującego oraz stosowaną przez Odwołującego strategie cenową, co w
efekcie tworzy podstawę do wykorzystania przedmiotowych informacji przeciwko podmiotom
wchodzącym w skład Konsorcjum w działaniach oraz w innych postepowaniach
przetargowych, niekorzystnie nie tylko na pozycję podmiotów wchodzących w skład
Konsorcjum w postepowaniach przetargowych, ale także na poziom cen na rynku” [pisownia
oryginalna], należy zauważyć, że zawarte w nim kwestie zostały wskazane, podobnie jak
w samym uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy, w bardzo ogólny sposób. Nie sposób
bowiem
wywieść z uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
choćby tego,
który rodzaj danych
zawartych w kalkulacji, z powodu jakiego ich przedstawienia czy powiązania z innymi danymi
mógłby pozwolić innym wykonawcom na rynku na ustalenie stosowanej przez Odwołującego
strategii cenowej. Argumentacja taka jest tym bardziej niezasadna, że sam Odwołujący
pisze, że: „Informacje zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa zostały w dużej części
zebrane i opisane na potrzeby niniejszego wezwania
”. Skoro informacje zawarte w
wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny zostały w dużej części opracowane wyłącznie na potrzeby
niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia, to trudno stwierdzić, w jaki sposób inni
wykonawcy mieliby „rozpoznać szczegółową charakterystykę kosztową Odwołującego”
KIO 3430/24
stosowaną przez niego w innych postępowaniach. Warto zatem ponownie przywołać wyrok
Izby z dnia 16.02.2018 r. o sygn. akt KIO 200/18, w
którym Izba stwierdziła także:
„Przystępujący uzasadniając zastrzeżenie dokumentów jako stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa wskazywał również, że wszystkie wymienione dokumenty stanowią
opracowanie wyłącznie na potrzeby niniejszego postępowania. Istotne jest, że za informacje
posiadające dla wykonawcy wartość gospodarczą należy uznać tylko takie, które stanowią
względnie stały walor wykonawcy, dający się wykorzystać więcej niż raz, a nie zbiór
określonych danych, zebranych na potrzeby konkretnego postępowania i tylko w związku z
tym postępowaniem. Wartość gospodarcza to wartość informacji w obrocie, ma zatem
wymiar obiektywny, sięgający poza dane postępowanie”.
Reasumując, Izba stwierdziła, że Odwołujący nie wykazał zasadności zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do wyjaśnień rażąco niskiej ceny z dnia
09.09.2024 r. i załączników do nich, a w związku z tym nie stwierdziła również, aby
Zamawiający dokonując ich odtajnienia naruszył art. 18 ust. 3 i art. 16 ustawy Pzp.
Wobec powyższego Izba postanowiła jak w sentencji, orzekając na podstawie
art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.
Orzeczenie Izby zostało wydane w oparciu o dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska Stron przedstawione w pismach
procesowych i na rozprawie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574
ustawy Pzp oraz w oparciu o
§ 8 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b) rozporządzenia w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca ...………………………