KIO 345/24
Sygn. akt: KIO 345/24
WYROK
Warszawa, dnia 20 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Emilia Garbala
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2024 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 stycznia 2024 r. przez wykonawcę Suntar
sp. z o.o., ul. Boya-
Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów,
w postępowaniu prowadzonym przez: Miasto Poznań - Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak
623 Poznań,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego: wykonawcy INTALIO M. M. sp. j., ul.
Piękna 30, 60-591 Poznań,
orzeka:
uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego części nr 2 postępowania i
nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty
w części nr 2 postępowania oraz wezwanie wykonawcy INTALIO M. M. sp. j. na
podstawie art. 223 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych do złożenia wyjaśnień w
zakresie wymagań dotyczących gwarancji,
oddala odwołanie w pozostałym zakresie,
kosztami postępowania obciąża zamawiającego w części 1/2 i odwołującego w części 1/2, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu
od odwołania oraz kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
odwołującego,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 5 550 zł 00 gr (słownie: pięć
tysi
ęcy pięćset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącą należną część kosztów
postępowania odwoławczego poniesionych przez odwołującego.
KIO 345/24
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodnicząca: …………………………
KIO 345/24
Sygn. akt: KIO 345/24
UZASADNIENIE
Zamawiający – Miasto Poznań - Zarząd Dróg Miejskich, ul. Wilczak 17, 61-623 Poznań,
prowadzi w trybie podstawowym bez negocjacji,
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Dostawa serwerów, macierzy i biblioteki taśmowej oraz oprogramowania
wraz utrzymaniem na potrzeby
Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu”, numer referencyjny:
DZ.DL.341.91.2023.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych w dniu 06.12.2023 r., nr 2023/BZP 00534980/01.
W dniu 31.01.2024
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Suntar sp. z o.o., ul. Boya-
Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów (dalej: „Odwołujący”),
w którym Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 16 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023
r. poz. 1605 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą Pzp”, poprzez zaniechania odrzucenia oferty
INTALIO w części 1, mimo że treść oferty tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami
zamówienia z uwagi na brak zaoferowania zainstalowanego modułu TPM 2.0,
2) art. 16 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechania odrzucenia oferty
INTALIO w części 2, mimo że treść oferty tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami
zamówienia z uwagi na niespełnienia wymagań w zakresie gwarancji.
W szczególności Odwołujący podniósł, co następuje. „(…) Zamawiający w części 1 postawił
następujące wymaganie (ZAKRES RZECZOWY ZAMÓWIENIA CZĘŚĆ NR 1 – DOSTAWA
SERWERÓW): „Zainstalowany moduł TPM 2.0” – wymaganie to zostało wskazane w części
dotyczącej płyty głównej oferowanego serwera.
Wskazać należy, że INTALIO w treści złożonej oferty, w tym w ramach specyfikacji
technicznej serwera dla części 1, nie zaoferowało modułu TMP 2.0. Co najistotniejsze
w
przypadku oferowanie serwerów samo wskazanie nazwy serwera w żaden sposób nie
wskazuje na jego specyfikację. Z tego też powodu INTALIO do oferty załączyło dla każdej
z części specyfikację oferowanego rozwiązania ze wskazaniem na wszystkie elementy
konfigurowalne u danego producenta. Ustalając zatem konfigurację serwerów oferowanych
w części 1 INTALIO winno wskazać moduł TPM 2.0., który jednak nie został zaoferowany.
Brak w tym zakresie nie może być w jakikolwiek sposób sanowany ponieważ prowadziłoby to
nieuprawnionych negocjacji pomiędzy Zamawiającym a INTALIO.
Powyższe potwierdza, iż
oferta INTALIO winna zostać odrzucona jako niezgodna z warunkami zamówienia w części 1
postępowania.
KIO 345/24
Odnosząc się do drugiego z zarzutów dot. części 2 postepowania wskazać należy, że
Zamawiający postawił następujące wymaganie: „Całe rozwiązanie musi być objęte
miesięcznym okresem gwarancji producenta z naprawą w miejscu instalacji urządzenia i
z gwarantowaną skuteczną naprawą do końca następnego dnia roboczego od dnia
zgłoszenia awarii do autoryzowanego serwisu producenta. Serwis gwarancyjny musi
obejmować dostęp do poprawek i nowych wersji oprogramowania wbudowanego w okresie
gwarancji
.”
Również w tym przypadku specyfikacja oferowanych macierzy dla każdej z nich wskazuje:
Dla DX100 S5:
“FSP:GP5SD0Z00PLST3 TopUp 5 years On-Site Service, 9x5, next business
day recovery, valid in country of purchase for ETERNUS DX Base Unit Allround 1
”
oraz Dla DX200 S5:
“FSP:GP5SD0Z00PLST3 TopUp 5 years On-Site Service, 9x5, next business day recovery,
valid in country of purchase for ETERNUS DX Base Unit Allround 1
”
Powyższe element konfiguracyjne oferowanych macierzy wskazują, że zakresem gwarancji
nie zostało objęte całe rozwiązanie bowiem wymaganą gwarancją nie są objęte licencje
opisane jako: „FTS:D01910H81H ETSF16 ACM LOCALCOPY TIER1 16.9” dla każdej
z macierzy ponieważ posiadają one w ofercie Fujitsu dedykowaną gwarancję i wsparcie pod
symbolem konfiguracji: „FSP:G-SW5GO60PRE0C Support Pack 5 years Technical Support
& Subscription (incl. Upgrade), 9x5, 4h remote response for ETSF V16 ACM LocalCopy
Tier1
”.
Brak wskazania tego dodatkowego elementu w treści specyfikacji oferowanych macierzy
wskazuje na niezaoferowanie wymaganej gwarancji dla całego rozwiązania, a co za tym
idzie skutkuje niezgodnością złożonej oferty z wymaganiami Zamawiającego. W ocenie
Odwołującego opisana dodatkowa gwarancja i wsparcie została przez INTALIO zaoferowana
w części 1 postępowania, gdzie element ten nie był wymagany, co jednoznacznie dowodzi
o braku jego zaoferowania w części 2 postępowania.”
W związku z tym Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
dokonania unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w części 2,
2) dokonania ponownego badania i oceny oferty
, w tym dokonania czynności odrzucenia
oferty INTALIO w części 1 i 2.
Pismem z dnia 05.02.2024 r. wykonawca INTALIO M. M. sp. j.,
ul. Piękna 30, 60-591
Poznań (dalej: „Przystępujący”) zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego. Izba stwierdziła, że przystąpienie zostało dokonane skutecznie.
Pismem z dnia 15.02.2024 r. Z
amawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
KIO 345/24
wniósł o jego oddalenie. Pismem z dnia 16.02.2024 r. również Przystępujący przedstawił
swoje stanowisko w sprawie.
W trakcie rozprawy
Odwołujący podtrzymał swoją argumentację, natomiast
Zamawiający i Przystępujący nie stawili się.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa serwerów, macierzy i biblioteki taśmowej oraz
oprogramowania wraz utrzymaniem na potrzeby Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.
N
iniejsze postępowanie odwoławcze dotyczy części nr 1 i nr 2 postępowania.
W pkt 14.6. specyfikacji warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) Zamawiający wskazał,
że wykonawca składa wraz z ofertą dokumenty podpisane zgodnie z wymogami pkt 11.B
SWZ, w tym
wypełniony zakres rzeczowy – odpowiednio do części, na które składana jest
oferta (załączniki 2a, 2b i/lub 2c do SWZ). W załączniku nr 2a i 2b do SWZ znajdowały się
tabele z opisem wymaganych parametrów dotyczących serwerów (zał. 2a) oraz macierzy
(zał. 2b), a nad nimi znajdowało się jedyne miejsce, które należało wypełnić:
w przypadku załącznika nr 2a:
„Dane oferowanych serwerów (należy precyzyjnie wskazać producenta, model oferowanych
urządzeń): …………………………………………………………………………
Dane oferowanego oprogramowania (należy precyzyjnie wskazać producenta, nazwę i wersję
oferowanego oprogramowania):
…………………………………………………………………………
Adres strony internetowej producenta serwera, na której znajduje się nr telefonu ogólnopolskiej
infolinii/linii technicznej oraz adres email, na które można zgłaszać usterki: …………………………….
UWAGA: niepodanie powyższych danych będzie skutkować odrzuceniem oferty.”
w przypadku załącznika nr 2b:
„Dane oferowanej macierzy dyskowej (należy precyzyjnie wskazać producenta i model oferowanego
urządzenia): …………………………………………………………………………
Adres dedykowanej, ogólnie dostępnej strony internetowej producenta, na której po wpisaniu numeru
seryjnego macierzy można zweryfikować co najmniej: czas i poziom oferowanego serwisu
gwarancyjnego producenta zarówno dla macierzy jak i dowolnej z półek dyskowych, datę zakończenia
wsparcia gwarancyjnego oraz datę zakończenia wsparcia producenta dla oferowanego urządzenia:
…………………………………………………………………………
UWAGA: niepodanie powyższych danych będzie skutkować odrzuceniem oferty.”
W zał. 2a w pozycji nr 2 dotyczącej płyty głównej Zamawiający wskazał wymóg:
„Zainstalowany moduł TPM 2.0”.
W zał. 2b w pozycji nr 7 dotyczącej gwarancji i serwisu Zamawiający wskazał wymóg:
KIO 345/24
„Całe rozwiązanie musi być objęte 60-miesięcznym okresem gwarancji producenta
z naprawą w miejscu instalacji urządzenia i z gwarantowaną skuteczną naprawą do końca
następnego dnia roboczego od dnia zgłoszenia awarii do autoryzowanego serwisu
producenta. Serwis gwarancyjny musi obejmować dostęp do poprawek i nowych wersji
oprogramowania wbudowanego w okresie gwarancji”.
Przystępujący złożył ofertę wraz:
z załącznikiem nr 2a, w którym wskazał serwery FUJITSU RX2540M7, oprogramowanie
MICROSOFT Windows Server 2022
oraz stronę: https://support.ts.fujitsu.com/Index
Warranty.asp?lng=PL,
z załącznikiem nr 2b, w którym wskazał macierz A - FUJITSU Eternus DX200S5, macierz
B - FUJITSU Eternus DX100S5 oraz strony: https://support.ts.fujitsu.com/IndexWarranty.
asp?lng=PL i https://support.ts.fujitsu.com/IndexWarranty.asp?lng=PL,
ze specyfikacjami technicznymi dla części nr 1 i 2.
Pismem z dnia 26.01.2024 r.
Zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej
w części nr 1 oferty Odwołującego, natomiast w części nr 2 – oferty Przystępującego.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska Stron
i Przystępującego złożone na piśmie i podane do
protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane zaniechania Z
amawiającego.
Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp:
W toku badania i oceny ofert zamawiający
może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz
przedmiotowy
ch środków dowodowych lub innych składanych dokumentów lub oświadczeń.
Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji
dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie
jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej
KIO 345/24
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że odnosząc się do argumentacji
Odwołującego, Zamawiający i Przystępujący podkreślają, iż argumentacja ta opiera się na
specyfikacjach technicznych, których złożenia Zamawiający nie wymagał. Przystępujący
bowiem dołączył je do oferty z własnej inicjatywy, co zdaniem Zamawiającego i
Przystępującego oznacza, że Zamawiający nie może badać tych dokumentów i na ich
podstawie oceniać zgodności oferty z SWZ. Dodatkowo Zamawiający podkreślał
w odpowiedzi na odwołanie, że istnieje możliwość konfiguracji różnych elementów sprzętu,
gdyż „producenci sprzętu korzystają z różnych technologii i mogą w różny sposób osiągać
niektóre parametry/funkcjonalności”, jak też wyjaśniał, że: „Nie mając wglądu w umowy
pomiędzy ww. podmiotami Zamawiający nie może przesądzać, czy dany partner ma lepsze
lub gorsze warunki serwisu dla swoich projektów IT. Ponadto częstą praktyką na rynku jest
podpisywanie oddzielnych kontraktów serwisowych pomiędzy producentem a dystrybutorem
/sprzedawcą”. W związku z tym Zamawiający zakładał, że w oparciu o informacje zawarte na
stronie internetowej podanej w „zakresie rzeczowym” dokona weryfikacji „na etapie odbioru
dostarczonych macierzy, czy wybrany Wykonawca wywiązał się z obowiązku zapewnienia
gwarancji i serwisu w zakresie wymaganym w SWZ
”.
Izba nie podziela stanowiska Zamawiającego i Przystępującego i zwraca uwagę na
art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy
, a wśród przepisów ustawy Pzp jest m.in. art. 226 ust. 1 pkt 5
nakazujący odrzucenie oferty niezgodnej z warunkami zamówienia. Zamawiający nie może
wprawdzie sam żądać od wykonawców dokumentów innych niż wskazane w dokumentach
zamówienia, ale jeżeli z jakichś powodów je otrzyma i ich treść będzie wskazywać na
potencjalną niezgodność oferty z warunkami zamówienia, to obowiązkiem zamawiającego
jest zbadać taką sytuację, aby nie dopuścić do naruszenia art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, czyli do
udzielenia zamówienia wykonawcy niewybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Innymi
słowy: zamawiający nie może zignorować przedstawionych mu dokumentów, z których
wynika, że oferta może nie być zgodna z SWZ i poprzestać na badaniu wyłącznie
dokumentów wymaganych w SWZ, gdyż mogłoby to doprowadzić do naruszenia art. 17
ust. 2 ustawy Pzp.
W niniejszym postępowaniu Przystępujący złożył specyfikacje techniczne
niewymagane w SWZ, ale znajdują się w nich opisane przez Odwołującego braki i treści,
które mogą wskazywać na potencjalne niespełnienie wymagań określonych w załącznikach
nr 2a i 2b w zakresie
modułu TPM 2.0 w serwerach oraz warunków gwarancji dla macierzy.
Skoro
zatem dokumenty takie trafiły do Zamawiającego, to obowiązkiem Zamawiającego jest
zbadanie ich pod kątem tego, czy oferta Przystępującego nie podlega odrzuceniu jako
KIO 345/24
niezgodna
z
warunkami
zamówienia.
Dysponując
takimi
dokumentami
Zamawiający nie może samodzielnie zakładać, że Przystępujący oferuje sprzęt
skonfigurowany pod kątem wymagań zawartych w SWZ lub że umowa pomiędzy
producentem sprzętu a jego dystrybutorem będzie zapewniała warunki gwarancji wymagane
w SWZ
i w oparciu wyłącznie o swoje przypuszczenia w tym zakresie przyjmować, że oferta
jest zgodna z warunkami zamówienia. Podobnie Zamawiający nie może zwolnić się
z obowiązku dokonania badania i oceny ofert w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego i przenosić tych czynności dopiero na etap realizacji zamówienia, gdyż po
zawarciu umowy nie można już cofnąć czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, zatem
ewentualne odkrycie dopiero na tym etapie niezgodności oferty z warunkami zamówienia
skutkuje już nieodwracalnym naruszeniem art. 17 ust. 2 ustawy Pzp. W związku z tym,
należy ponownie stwierdzić, że jeśli Zamawiający wszedł w posiadanie dokumentów, których
treść wzbudza wątpliwości co do zgodności oferty z warunkami zamówienia, jego
obowiązkiem jest zbadać tę sytuację, przynajmniej w takim zakresie, jaki jest możliwy
w danych okolicznościach sprawy.
W tym miejscu
należy zauważyć, że o ile zgodnie z art. 555 ustawy Pzp Izba jest
związana zarzutami odwołania, to nie jest związana żądaniami postawionymi w odwołaniu.
Odwołujący żądał od razu odrzucenia oferty Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 ustawy Pzp, tymczasem w ocenie Izby
załączone przez Przystępującego od oferty
specyfikacje techniczne nie dają jednoznacznej podstawy do stwierdzenia, że jego oferta jest
niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie podniesionym w odwołaniu. Zamawiający
powinien był zatem w pierwszej kolejności zastosować art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i wezwać
Przystępującego do złożenia wyjaśnień w przedmiocie spełniania określonych w SWZ
wymogów (z zastrzeżeniem sytuacji w części nr 1 postępowania, o czym niżej). Dopiero
w oparciu o
wyjaśnienia Przystępującego Zamawiający będzie mógł ocenić, czy zachodzi
podstawa do stwierdzenia, że jego oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia i podlega
odrzuceniu w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Niezależnie od powyższych rozważań i ustaleń należy jednak zauważyć, że w części
nr 1 postępowania Zamawiający wybrał jako najkorzystniejszą ofertę Odwołującego, zatem
ewentualne wzywanie Przystępującego do złożenia wyjaśnień w zakresie modułu TPM 2.0
w praktyce jest niecelowe, gdyż nawet w przypadku uznania przez Zamawiającego, że oferta
Przystępującego w świetle złożonych wyjaśnień jest niezgodna z warunkami zamówienia, jej
odrzucenie nie spowoduje zmiany czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
W konsekwencji
oznacza to także, jak słusznie zauważył Zamawiający, że stwierdzone przez
Izbę naruszenie nie ma wpływu na wynik postępowania. Zgodnie zaś z art. 554 ust. 1 pkt 1
KIO 345/24
ustawy Pzp,
Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie
przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania
o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania wykonawców. Skoro zatem
brak wezwania Przystępującego do złożenia wyjaśnień w części nr 1 postępowania nie ma
w tym przypadku wpływu na wybór najkorzystniejszej oferty, czyli na wynik postępowania,
Izba oddaliła odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego tej części.
Jednocześnie Izba uwzględniła odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego części
nr 2
, w której jako najkorzystniejsza została wybrana oferta Przystępującego. W związku
z tym Izba nakaz
ała Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej
oferty
w części nr 2 postępowania oraz wezwanie Przystępującego na podstawie art. 223
ust. 1 ustawy Pzp
do złożenia wyjaśnień w zakresie wymagań dotyczących gwarancji.
Izba postanowiła zatem jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie art. 552
ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 ustawy Pzp.
Orzeczenie Izby zostało wydane w oparciu o dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska Stron i Przystępującego
przedstawione w pismach procesowych i na rozprawie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574
ustawy Pzp oraz w oparciu o
§ 7 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)
rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437).
Odwołanie zawierało dwa zarzuty odnoszące się do oferty Przystępującego w części
nr 1 i w części nr 2 postępowania. Izba oddaliła zarzut dotyczący części nr 1 i uwzględniła
zarzut
dotyczący części nr 2. Oznacza to, że Zamawiający i Odwołujący odpowiadają za
koszty postępowania odwoławczego po połowie.
Na koszty postępowania odwoławczego składa się wpis od odwołania (7.500 zł) oraz
koszty wynagrodzenia pełnomocnika Odwołującego (3.600 zł), co razem daje kwotę 11.100
zł. Oznacza to, że Zamawiający i Odwołujący odpowiadają za koszty postępowania
odwoławczego w wysokości 5.550 zł każdy z nich (1/2 z 11.100 zł).
Odwołujący poniósł dotychczas koszty w wysokości 11.100 zł (wpis i wynagrodzenie
pełnomocnika), a powinien ponieść je w wysokości 5.550 zł. Zamawiający nie poniósł
dotychczas żadnych kosztów, a powinien ponieść je w wysokości 5.550 zł. Wobec
powyższego zasadny jest zwrot kosztów od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
w wysokości 5.550 zł, co skutkować będzie poniesieniem kosztów przez każdą ze Stron
KIO 345/24
w wysokości adekwatnej do wyniku postępowania odwoławczego.
Jednocześnie odnosząc się do wniosku kosztowego Przystępującego i przesłanych
przez niego dwóch faktur dotyczących wynagrodzenia pełnomocników, przede wszystkim
należy wyjaśnić, że zgodnie z m.in. § 7 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 ww.
rozporządzenia, w postępowaniu odwoławczym przed KIO koszty uczestnika
przystępującego po stronie zamawiającego są uwzględniane jedynie w przypadku, gdy
uczestnik ten wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez zamawiającego odwołania
w całości lub w części (art. 522 i art. 523 ustawy Pzp). Innymi słowy: najpierw zamawiający
musi uwzględnić odwołanie w całości lub w części, a następnie przystępujący po jego stronie
musi wnieść sprzeciw wobec tego uwzględnienia, aby – stosownie do wyniku postępowania
– Izba mogła w orzeczeniu zaliczyć koszty poniesione przez tego uczestnika do kosztów
postępowania odwoławczego. W niniejszym postępowaniu Zamawiający nie uwzględnił
odwołania, a wręcz przeciwnie – wnosił o jego oddalenie. Nie zaistniała zatem sytuacja,
w której Przystępujący mógłby zgłosić sprzeciw. W konsekwencji nie ma żadnych podstaw
prawnych, aby koszty poniesione przez Przystępującego mogły być uwzględnione przez Izbę
w postanowieniu o kosztach.
Już tylko na marginesie należy dodać, że zgodnie z § 5 pkt 2 lit. b) ww.
rozporządzenia, do kosztów postępowania odwoławczego zalicza się uzasadnione koszty
stron postępowania odwoławczego, a w okolicznościach, o których mowa odpowiednio w § 7
ust. 2 pkt 2 i 3, ust. 3 i 4, § 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. b i pkt 4, koszty
uczestnika postępowania odwoławczego, który przystąpił po stronie zamawiającego i wniósł
sprzeciw, w wysokości określonej na podstawie rachunków lub spisu kosztów, złożonych do
akt sprawy, obejmujące wynagrodzenie i wydatki jednego pełnomocnika, jednak
nieprzekraczające łącznie kwoty 3600 złotych. Tymczasem Przystępujący przysłał dwie
faktury, a podpisy na pismach procesowych i zestawienie czynności dołączone do faktur
wskazują na dokonywanie czynności w sprawie przez w sumie trzech pełnomocników.
Należy zatem zauważyć, że nawet w przypadku uwzględnienia odwołania przez
Zamawiającego i wniesienia sprzeciwu przez Przystępującego (która to sytuacja nie
zaistniała w niniejszym postępowaniu odwoławczym), do kosztów postępowania
odwoławczego i tak mogłyby zostać zaliczone koszty tylko jednego pełnomocnika
Przystępującego.
Przewodnicząca ..............................