Sygn. akt: KIO 3459/24
WYROK
Warszawa, dnia 7 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Elżbieta Dobrenko
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 23 września 2024 r. przez wykonawcę UAB „SOFTRA” w Wilnie
w postępowaniu prowadzonym przez Politechnikę Świętokrzyską
orzeka:
1. Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów postępowania
odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną
przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………………………..
Sygn. akt KIO 3459/24
U z a s a d n i e n i e
Politechnika Świętokrzyska, dalej: „Zamawiający” prowadzi, na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa Pzp” postępowanie
o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest „Dostawa, montaż, uruchomienie
i przekazanie do użytku systemu parkingowego na terenie Politechniki Świętokrzyskiej przy Al.
Tysiąclecia Państwa Polskiego w Kielcach”, dalej: „Postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
27 sierpnia 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00472473.
września 2024 r. wykonawca UAB „SOFTRA” w Wilnie, dalej: „Odwołujący” wniósł
odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
1) odrzuceniu oferty Odwołującego w dniu 18 września 2024 r. na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 2 lit. c PZP ze względu na złożenie przez Odwołującego wraz ofertą w ocenie
Zamawiającego nieprawidłowego i niepodlegającego uzupełnieniu przedmiotowego środka
dowodowego (szczegółowej specyfikacji technicznej oferowanego przedmiotu zamówienia
wymaga
nej zgodnie z Rozdziałem IV ust. 1 specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”),
podczas gdy ww. przedmiotowy środek dowodowy jako niekompletny może podlegać
uzupełnieniu na podstawie art. 107 ust 2. PZP w związku z przewidzeniem takiej możliwości
przez Zamawiającego w Rozdziale IV ust. 4 SWZ, czego Zamawiający zaniechał
i bezpodstawnie odrzucił ofertę Odwołującego,
2) unieważnieniu Postępowania w dniu 18 września 2024 r. na podstawie art. 255 pkt 2 PZP,
ze względu na odrzucenie wszystkich (czterech) ofert złożonych przez wykonawców
w Postępowaniu, podczas gdy w związku z brakiem podstaw do odrzucenia oferty
Odwołującego, Zamawiający nie był uprawniony do unieważnienia Postępowania na
podstawie art. 255 pkt 2 PZP.
Zaskarżonym czynnościom i zaniechaniom Zamawiającego Odwołujący zarzucił naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c PZP w zw. z art. 107 ust. 2 PZP i z art. 106 ust. 3 PZP, poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego, podczas gdy stwierdzona przez Zamawiającego
niekompletność przedmiotowego środka dowodowego może podlegać uzupełnieniu
w związku z przewidzeniem takiej możliwości przez Zamawiającego w Rozdziale IV ust.
4 SWZ, czego Zamawiający zaniechał i bezpodstawnie odrzucił ofertę Odwołującego,
alternatywnie Zamawiający zaniechał uznania, że Odwołujący złożył w Postępowaniu
równoważny przedmiotowy środek dowodowy w postaci oświadczenia producenta,
2. art. 255 pkt 2 PZP, poprzez unieważnienie Postępowania ze względu na odrzucenie
wszystkich (czterech) ofert złożonych przez wykonawców w Postępowaniu, podczas gdy
w związku z brakiem podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego, Zamawiający nie był
uprawniony do unieważnienia Postępowania na podstawie art. 255 pkt 2 PZP.
Mając na uwadze powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
1) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia Postępowania na
podstawie art. 255 pkt 2 PZP,
2) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego na
podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c PZP,
3) nakazanie Zamawiającemu ponownej oceny ofert w Postępowaniu,
4) obciążenia Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, że Zamawiający w dniu 18 września 2024 r.
poinformował Odwołującego o unieważnieniu Postępowania na podstawie art. 255 pkt 2 PZP
oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c PZP.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego, która w jego ocenie rażąco naruszała
przepisy PZP, ponieważ oferta Odwołującego nie powinna być odrzucona i w związku z tym
brak jest podstaw do unieważnienia Postępowania.
Odwołujący wskazał, że złożył ofertę wraz z przedmiotowymi środkami dowodowymi. Zgodnie
z informacją z otwarcia ofert opublikowaną w dniu 10 września 2024 r. oferta Odwołującego
była ofertą najtańszą i mieszczącą się w kwocie na sfinansowanie zamówienia. Jednocześnie
w pozostałych, jakościowych kryteriach oceny ofert Odwołujący zaoferował świadczenia, za
które Zamawiający przyznaje zgodnie z SWZ najwyższą możliwą liczbę punktów.
W pkt 2 formularza ofertowego Odwołujący złożył, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez
Zamawiającego, oświadczenie o następującej treści: „Oświadczamy, że zaoferowany przez
nas przedmiot zamówienia jest zgodny z wymaganiami zamawiającego zamieszczonymi
w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 1.”.
Wraz z ofertą Odwołujący złożył m.in. dokument pn. „SPECYFIKACJA TECHNICZNA
SYSTEMU PARKINGOWEGO”, stanowiący przedmiotowy środek dowodowy, o którym mowa
w Rozdziale IV ust. 1 SWZ (szczegółowa specyfikacja techniczna oferowanego przedmiotu
zamówienia), dalej „Specyfikacja techniczna Odwołującego”.
Odwołujący podkreślił, że stworzył ww. dokument samodzielnie (Zamawiający nie przygotował
żadnego wzoru dokumentu), opierając się na wymaganiach zawartych w OPZ udostępnionym
przez Zamawiającego w dniu 27 sierpnia 2024 r. Niestety, jak się okazało na etapie badania
ofert, Odwołujący nie skorygował przygotowanego przez siebie wcześniej (głównie w weekend
w dniach 31 sierpnia 2024 r. i 1 września 2024 r.) dokumentu, o informację dotyczącą
funkcjonalności podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych (w dwóch miejscach tego
dokumentu), która została dodana przez Zamawiającego do OPZ w dniu 2 września 2024 r.
Jednocześnie Odwołujący podkreślił, że znał zmianę SWZ z dnia 2 września 2024 r. i objął ją
treścią swojej oferty złożonej Zamawiającemu (co potwierdzało zarówno oświadczenie w pkt
2 formularza ofertowego, jak i konkretne zaoferowane Zamawiającemu terminale płatnicze
w pkt
8 i 9 złożonego wraz z ofertą drugiego przedmiotowego środka dowodowego pn.
„Zestawienie ilościowo-wartościowe głównych urządzeń systemu parkingowego”, posiadające
funkcjonalność podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych – Odwołujący jest
producentem tych terminali i jest uprawniony, aby oficjalnie potwierdzać tę okoliczność).
Natomiast Odwołujący po prostu zapomniał uzupełnić przygotowaną wcześniej Specyfikację
techniczną Odwołującego o informację dotyczącą ww. funkcjonalności w związku ze zmianą
OPZ wp
rowadzoną w dniu 2 września 2024 r. przez Zamawiającego.
W dniu 12 września 2024 r. Zamawiający działając w trybie art. 107 ust. 4 PZP wezwał
Odwołującego do wyjaśnienia wątpliwości w treści Specyfikacji technicznej Odwołującego.
Wątpliwość Zamawiającego dotyczyła tego, czy Odwołujący zaoferował Zamawiającemu
dodaną w dniu 2 września 2024 r. do OPZ funkcjonalność podpowiadania numerów tablic
rejestracyjnych (informacji tych po prostu zabrakło w treści złożonej Zamawiającemu
Specyfi
kacji technicznej Odwołującego). W odpowiedzi na ww. wezwanie, Odwołujący w dniu
16 września 2024 r. przekazał Zamawiającemu szczegółowe wyjaśnienia, w których
potwierdził zaoferowanie Zamawiającemu tej funkcjonalności (co potwierdza zarówno samo
brzmienie
oferty, tj. pkt 2 formularza ofertowego, jak również drugi przedmiotowy środek
dowodowy, gdzie wskazano w jego pkt 8 i 9 konkretne terminale płatnicze produkcji
Odwołującego, posiadające tę funkcjonalność), jak również wskazał powody pominięcia opisu
tej
funkcjonalności w Specyfikacji technicznej Odwołującego. Jednocześnie w związku
z faktem, że Zamawiający dopuścił w SWZ możliwość uzupełnienia niekompletnego
przedmiotowego środka dowodowego, kierując się zasadą ekonomiki postępowania,
Odwołujący przekazał wraz z wyjaśnieniami uzupełnioną o ww. opis Specyfikację techniczną
Odwołującego.
Niestety, Zamawiający zamiast zaakceptować ww. wyjaśnienia wraz z załącznikiem lub
skierować do Odwołującego wezwanie w trybie art. 107 ust. 2 PZP (jeśli uznałby to za
niezbędne), stwierdził w uzasadnieniu czynności odrzucenia oferty Odwołującego z dnia
18 września 2024 r., że podlega ona odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c PZP,
a stwierdzone przeoczenie w Specyfikacji technicznej Odwołującego nie podlega uzupełnieniu
w trybie art. 107 ust. 2 PZP. Co ważne, Zamawiający w żaden sposób nie kwestionował
zgodności oferty Odwołującego z warunkami zamówienia (produkowane przez Odwołującego
terminale płatnicze, zaoferowane Zamawiającemu, posiadają funkcjonalność podpowiadania
numerów tablic rejestracyjnych i Odwołujący jako producent oficjalnie to potwierdził
Zamawiającemu w Postępowaniu), natomiast skupił się wyłącznie na aspekcie formalnym
dotyczącym przedmiotowego środka dowodowego i rzekomego braku możliwości jego
uzupełnienia zgodnie z art. 107 ust. 2 PZP.
Odwołujący nie zgodził się z decyzją Zamawiającego, gdyż jest ona niezgodna z prawidłową
wykładnią art. 107 ust. 2 PZP oraz sprzeczna z zasadami logiki i doświadczenia życiowego.
W konsekwencji decyzja Zamawiającego doprowadziła do rażącego pokrzywdzenia
Odwołującego i nieuzasadnionego unieważnienia Postępowania.
O
dwołujący wskazał, że zgodnie z art. 107 ust. 2 PZP, jeżeli wykonawca nie złożył
przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są
niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie,
o ile przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Odwołujący pokreślił, że Zamawiający przewidział w Postępowaniu możliwość uzupełnienia
przedmiotowych środków dowodowych (Rozdział IV ust. 4 SWZ). Jednocześnie w takiej
sytuacji umożliwienie wykonawcy uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego staje się
obowiązkiem, a nie uprawnieniem Zamawiającego, bez zastosowania którego nie ma
możliwości skutecznego odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c PZP.
Odwołujący podkreślił, że ustawodawca umożliwił wykonawcy uzupełnienie przedmiotowych
środków dowodowych nie tylko wtedy gdy ich nie ma (wykonawca ich „nie złożył”), ale również
wtedy, gdy zawierają braki („są niekompletne”).
Jednocześnie kluczowa w okolicznościach przedmiotowej sprawy jest prawidłowa wykładnia
określenia „niekompletne” użytego w treści art. 107 ust. 2 PZP.
Odwołujący wskazał, że ustawodawca nie zdefiniował ww. określenia (brak definicji legalnej),
stąd niezbędne jest sięgnięcie do dostępnych metod wykładni prawa.
WYKŁADNIA LITERALNA (JĘZYKOWA) określenia „niekompletne” wskazuje, że
„niekompletny” to „nie tworzący kompletu, niepełny” – definicja według „Słownika języka
polskiego PWN” (link: https://sjp.pwn.pl/sjp/niekompletny;2488862.html, ostatnie wejście
23.09.2024 r.), „nie tworzący całości, kompletu; niecałkowity, niepełny, niezupełny” – definicja
według
Słownika
języka
polskiego
pod
red.
W.
Doroszewskiego”
(link:
https://sjp.pwn.p
l/doroszewski/niekompletny;5458088.html, ostatnie wejście 23.09.2024 r.),
„niepełny, niecały” – w tym znaczeniu używają tego określenia liczne publikacje przywoływane
w Korpusie Języka Polskiego (obrazuje to w jakim kontekście powszechnie używa się tego
określenia), np. w sformułowaniach takich jak „wiedza jest nadal niekompletna”, „mocno
niekompletna lista ofiar eksplozji”, „niekompletną na ten temat informacją”, „dokument zawiera
listę (zapewne niekompletną) najpilniejszych zmian w przepisach podatkowych” (link:
https://sjp.pwn.pl/korpus/szukaj/niekompletny, ostatnie wejście 23.09.2024 r.).
Mając na uwadze powyższe, zgodnie z wykładnią literalną przedmiotowy środek dowodowy
będzie niekompletny zarówno wtedy gdy brakuje w nim fizycznie wyodrębnionej części
składowej (np. załącznika, całego rozdziału), jak i wtedy, gdy po prostu nie zawiera
w swojej treści jakiejś konkretnej informacji na temat oferowanego przedmiotu zamówienia
niezbędnej do potwierdzenia zgodności oferty z warunkami zamówienia, np. ze względu na jej
przypadkowe pominięcie. Jednocześnie brak jest podstaw ku temu, aby ograniczać wykładnię
literalną tego określenia wyłącznie do pierwszego znaczenia (tak jak to uczynił Zamawiający),
czyli fizycznego braku części składowej kompletu.
Za powyższym rozumieniem określenia „niekompletny” w art. 107 ust. 2 PZP przemawiają
również inne rodzaje wykładni prawa, stosowane pomocniczo wobec wykładni literalnej:
WYKŁADNIA SYSTEMOWA – wykładnia ta nakazuje uwzględnić nie tylko samo brzmienie art.
107 ust. 2 PZP, ale również inne przepisy PZP, w kontekście rozpoznawanej sprawy przede
wszystkim art. 107 ust. 3 PZP i art. 128 ust. 1 PZP.
Art. 107 ust. 3 PZP określa przypadki, w których nie może być stosowany art. 107 ust. 3 PZP.
Wśród wymienionych w nim okoliczności nie ma żadnej, która odpowiadałaby sytuacji, jaka
zaistniała w Postępowaniu wobec Odwołującego.
Art. 128 ust. 1 PZP, stanowi generalną podstawę uzupełniania np. podmiotowych środków
dowodowych. W jego treści ujęte zostały trzy okoliczności stanowiące podstawę do jego
stosowania, tj. gdy wykonawca dokumentu lub oświadczenia „nie złożył”, gdy „są one
n
iekompletne” oraz gdy „zawierają błędy”. Pomiędzy art. 107 ust. 2 PZP i art. 128 ust. 1 PZP
występuje różnica w postaci braku możliwości stosowania art. 107 ust. 2 PZP, w przypadku
wystąpienia błędu w treści przedmiotowego środka dowodowego.
Mając na uwadze powyższe, wykładnia systemowa art. 107 ust. 2 PZP przemawia za tym, że
może być on stosowany w przypadku braku ujęcia danej informacji w przedmiotowym środku
dowodowym. Taka sytuacja nie jest bowiem błędem, ale po prostu niekompletnością,
n
iezupełnością zbioru informacji przekazanego zamawiającemu.
Przenosząc powyższe na realia niniejszego Postępowania, nie będzie niemożliwym do
uzupełnienia w trybie art. 107 ust. 2 PZP błędem sytuacja, gdy wykonawca nie wpisał, że
oferowany przedmiot zamówienia posiada funkcjonalność podpowiadania numerów tablic
rej
estracyjnych (milczenie Odwołującego w tym zakresie nie oznacza, że zaoferował coś
niezgodnego z OPZ, ale wyłącznie to, że przedmiotowy środek dowodowy jest niekompletny
i jako taki podlega uzupełnieniu, bo Zamawiający przewidział taką możliwość i jest
zobligowany z niej skorzystać).
WYKŁADNIA AUTENTYCZNA – Odwołujący przywołał uzasadnienie projektu aktualnie
obowiązującego PZP. Jak wskazał projektodawca, w uzasadnieniu do art. 107 ust. 2 PZP
(pogrubienia Odwołującego): „dopuszczalne będzie tylko (jednorazowe) uzupełnienie „braków
formalnych”, tj. braku dokumentu lub niekompletnego dokumentu, który nie pozwala
przesądzić merytorycznie o wartości oferty. Nie będzie dopuszczalne uzupełnianie
dokumentów przedmiotowych, jeśli przedłożone potwierdzają, że oferta jest niezgodna
z opisem prze
dmiotu zamówienia. Oznacza to, że przedmiotowe środki dowodowe nie będą
uzupełniane, jeżeli na skutek merytorycznej oceny zamawiający uzna, że nie odpowiadają one
wymaganiom przedmiotu zamówienia (nie potwierdzają, że wykonawca oferuje produkt lub
usługę spełniającą oczekiwania zamawiającego).” (nr druku: 3624, s. 35 uzasadnienia).
Odwołujący wskazał, że w realiach przedmiotowego Postępowania właśnie zaistniała taka
sytuacja, że na podstawie złożonej Specyfikacji technicznej Odwołującego, Zamawiający nie
był w stanie przesądzić merytorycznie o wartości oferty. Co prawda Zamawiający widząc brak
informacji na
temat funkcjonalności podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych w treści
Specyfikacji technicznej Odwołującego, zwrócił się do Odwołującego z wezwaniem w trybie
art. 107 ust. 4 PZP, natomiast nieprawidłowo postąpił w kolejnym kroku z pozyskanymi od
Odwołującego informacjami. Zamawiający z wyjaśnień Odwołującego dowiedział się, że
oferowany przedmiot zamówienia jest merytorycznie zgodny z warunkami zamówienia
(posiada ww. funkcjonalność, na co wskazywało od samego początku oświadczenie
Odwołującego w pkt 2 formularza ofertowego będącego treścią oferty), a jedynie przypadkowo
nie została ujęta ta informacja w Specyfikacji technicznej Odwołującego.
W
ykładnia autentyczna art. 107 ust. 2 PZP, wyłącza możliwość kierowania wezwania do
uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego wyłącznie wtedy, gdy ujawni się w jego
treści merytoryczna niezgodność (np. zamiast wymaganej przez zamawiającego wartości nie
wyższej niż 10, zostanie wpisana w przedmiotowym środku 12 dowodowym wartość „11”),
a
nie gdy wykonawca omyłkowo nie wpisał jakiejś informacji do przedmiotowego środka
dowodowego.
W ocenie Odwołującego, brak jakiejś informacji w przedmiotowym środku dowodowym nie
pociąga negatywnych skutków dla wykonawcy, a stanowi tylko podstawę do zastosowania
procedury z art. 107 ust. 2 PZP, w celu wyeliminowania niekompletności (czy jak to ujął
projektodawca PZP, aby
„przesądzić merytorycznie o wartości oferty”).
WYKŁADNIA CELOWOŚCIOWA – również cel wprowadzenia do ustawy art. 107 ust.
2 PZP przemawia przeciwko czynnościom Zamawiającego z dnia 18 września 2024 r. Celem
wprowadzenia tego przepisu do PZP było unikanie odrzucenia ofert z powodów stricte
formalnych (np. wiążących się z brakiem przekazania przedmiotowego środka dowodowego
lub omyłkowym pominięciem jakiejś informacji w jego treści), a nie merytorycznych
niezgodności ujawnionych w treści przedmiotowego środka dowodowego (np. wtedy gdy
z przedmiotowego środka dowodowego wynika, że oferowany samochód ma trzy koła, zamiast
wymaganych czterech
– przy czym brak informacji o liczbie kół w przedmiotowym środku
dowodowym nie oznacza, że zaoferowano trzy koła, ale że po prostu informacja w tym
zakresie jest niekompletna).
Jednocześnie ustawodawca przyznał zamawiającym uprawnienie do decydowania, czy chcą
skorzystać z ww. uprawnienia (z uprawnienia tego Zamawiający skorzystał w Postępowaniu
i przewidział stosowanie art. 107 ust. 2 PZP).
Odwołujący zwrócił uwagę na definicję legalną przedmiotowych środków dowodowych.
Zgodnie z art. 7 pkt 20 PZP, przez przedmiotowe środki dowodowe należy rozumieć środki
służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych
z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub
opisie kryteriów oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia.
Mając na uwadze powyższą definicję, celem stosowania art. 107 ust. 2 PZP jest dążenie do
pozyskania przez zamawiającego takich przedmiotowych środków dowodowych, które będą
mogły spełnić swoją funkcję, tj. potwierdzić właściwe informacje. Tym samym, brak jakiejś
informacji w treści przedmiotowego środka dowodowego, powinien być skorygowany jako
niekompletność w trybie art. 107 ust. 2 PZP.
Jednocześnie jest to tym bardziej istotne, że skutkiem zaniechania powyższego działania
będzie odrzucenie oferty, a to powinno być zawsze ostatecznością i stosowane wyjątkowo
(celem postępowania jest bowiem udzielenie zamówienia, a nie jego unieważnienie, tak jak
stało się – poprzez niewłaściwe działania Zamawiającego – w realiach przedmiotowego
Postępowania).
Po
dsumowując Odwołujący wskazał, że gdyby Zamawiający prawidłowo zinterpretował art.
107 ust. 2 PZP, w Postępowaniu powinien skierować wezwanie do uzupełnienia Specyfikacji
technicznej Odwołującego ze względu na ujawnioną w jej treści niekompletność polegającą
na braku informacji na temat fu
nkcji podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych.
Alternatywnie, kierując się ekonomiką postępowania, Zamawiający nie musiał kierować
takiego wezwania w realiach sprawy, ponieważ Odwołujący z własnej inicjatywy przekazał
Zamawiającemu wraz ze swoimi wyjaśnieniami w dniu 16 września 2024 r. skorygowaną
Specyfikację techniczną Odwołującego o ww. informacje.
Odwołujący zwrócił uwagę na kilka aspektów działania Zamawiającego, istotnych, w ocenie
Odwołującego, w kontekście zaniechania zastosowania art. 107 ust. 2 PZP przez
Zamawiającego.
Zamawiający w treści uzasadnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego z dnia
18 września 2024 r. posłużył się określeniem „kompletność”, odmawiając jednak uznania, że
niekompletność wystąpiła w treści Specyfikacji technicznej Odwołującego, ze względu na brak
informacji na temat funkcjonalności podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych (z drugiej
zaś strony, Zamawiający nie uznał, że taka niekompletność zaoferowanego przez
Odwołującego systemu występuje, ponieważ nie odrzucił jego oferty na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 5 PZP).
Jednocześnie Zamawiający w swoim uzasadnieniu sam przyznał, że możliwe byłoby
uzupełnienie w trybie art. 107 ust. 2 PZP „części któregoś z przedmiotowego środka
dowodowego”. Zamawiający nie wiedzieć czemu uznaje, że taką „częścią” nie może być po
prostu brak części opisu sporządzonego przez Odwołującego(będącego jednocześnie
producentem oferowanych terminali płatniczych), w zakresie pomijającym funkcjonalność
podpowiadania num
erów tablic rejestracyjnych.
Ww. rozważania Zamawiającego nie tylko nie mają umocowania w brzmieniu i prawidłowej
wykładni art. 107 ust. 2 PZP (Zamawiający posłużył się określeniami nieznanymi PZP, bardzo
zawężającymi zakres stosowania tego przepisu), ale również są sprzeczne z zasadami logiki
i doświadczenia życiowego. Zamawiający, w ocenie Odwołującego, zdawał się nie zauważać,
że opisy funkcjonalności podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych (które omyłkowo nie
zostały zawarte w Specyfikacji technicznej Odwołującego) są niczym innym jak „częścią
przedmiotowego środka dowodowego”, jak również „całkowicie pominiętą składową będącą
fragmentem całości dokumentu złożonego przez Wykonawcę”. Skoro przedmiotowy środek
dowodowy przygotowywał sam Odwołujący i nie zawarł w nim informacji na temat ww.
funkcjonalności, to niewątpliwie te informacje powinny stanowić jego część i jako takie
podlegają uzupełnieniu, bo przedmiotowy środek dowodowy jest bez nich niekompletny (nie
ma różnicy czy dana informacja powinna być zawarta w treści, w odrębnym rozdziale czy
załączniku – liczy się tylko to, że tej informacji nie ma i to świadczy o niekompletności).
Zamawiający skierował do Odwołującego wezwanie w trybie art. 107 ust. 4 PZP. Odwołujący
wskazał, że nie wie, jaki cel przyświecał Zamawiającemu w skierowaniu takiego wezwania do
Odwołującego, skoro Zamawiający nie uwzględnił udzielonych mu wyjaśnień, z których
wynikało zaoferowanie Zamawiającemu tej funkcjonalności (co od początku potwierdzała
również treść samej oferty Odwołującego, tj. pkt 2 formularza ofertowego). Kierowanie takiego
wezwania najczęściej służy zidentyfikowaniu przez Zamawiającego niekompletności w treści
przedmiotowego środka dowodowego (np. w sytuacji, gdy przedmiotowy środek jest bardzo
obszerny lub napisany specjalistycznym językiem, a Zamawiający nie jest w stanie
samodzielnie stwierdzić, w którym miejscu znajduje się informacja potwierdzająca zgodność
zaoferowanego przedmiotu zamówienia z warunkami zamówienia albo której informacji tam
nie ma). W takiej sytuacjach naturalną konsekwencją pozyskania informacji w trybie art. 107
ust. 4 PZP o niekompletności jest skierowanie wezwania w trybie art. 107 ust. 2 PZP.
W ocenie
Odwołującego, Zamawiający zdawał się mylić treść oferty z przedmiotowym
środkiem dowodowym.
Przedmiotowy środek dowodowy ze względu na swoją funkcję (potwierdzanie zgodności), ma
charakter wtórny wobec treści oferty. O ile brak wskazania danej informacji na temat
zaoferowanego świadczenia w treści oferty jest zasadniczo nienaprawialny (taka oferta
podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP), o tyle brak danej informacji
w przedmiotowym środku dowodowym podlega skorygowaniu – jeśli Zamawiający przewidzi
taką możliwość – w trybie art. 107 ust. 2 PZP ze względu na niekompletność przedmiotowego
środka dowodowego (właśnie ze względu na to, że nie odnosi się on do wszystkich
okoliczności, na potwierdzenie których został złożony wraz z ofertą).
Zdaniem Odwołującego, mając na uwadze powyższe, milczenie wykonawcy musi być inaczej
oceniane na gruncie samej oferty sensu stricto (np. brak wskazania ceny lub modelu
zaoferowanego urządzenia w formularzu ofertowym – jest to brak oświadczenia woli,
nienaprawialny po upływie terminu składania ofert), a inaczej na gruncie przedmiotowego
środka dowodowego (np. brak opisu jednej funkcjonalności objętej ofertą – jest to brak
oświadczenia wiedzy, naprawialny po upływie terminu składania ofert, jeśli zamawiający
przewidzi taką możliwość).
Niezależnie od powyższych rozważań, w związku z dyspozycją art. 555 PZP, Odwołujący
z ostrożności podniósł jeszcze jeden aspekt, który powinien być wzięty pod uwagę przez
Zamawiającego w Postępowaniu, w tym na potrzeby badania ofert po unieważnieniu
czynności z dnia 18 września 2024 r.
Zamawiający uznając, iż oferta Odwołującego musi być odrzucona na podstawie art. 226 ust.
1 pkt 2 lit. c PZP skupił się wyłącznie na rzekomym braku możliwości skierowania do
Odwołującego wezwania w trybie art. 107 ust. 2 PZP, natomiast całkowicie pominął
okoliczność złożenia przez Odwołującego w Postępowaniu równoważnego przedmiotowego
środka dowodowego, potwierdzającego zgodność zaoferowanego przedmiotu zamówienia
z warunkami
zamówienia w zakresie funkcjonalności podpowiadania numerów tablic
rejestracyjnych. Przemawiają za tym następujące argumenty:
1. Katalog przedmiotowych środków dowodowych jest otwarty.
2. Powyższe potwierdza ustawodawca w art. 106 ust. 3 PZP, zgodnie z którym żądanie
przedmiotowych środków dowodowych nie może ograniczać uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe środki
dowodowe, j
eśli potwierdzają, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają
określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria.
3. Zamawiający w Rozdziale IV ust. 2 SWZ wskazał, że Zamawiający zaakceptuje
równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane dostawy
spełniają określone przez Zamawiającego wymagania określone w załączniku nr 1 do SWZ.
4. Zamawiający na etapie Postępowania miał świadomość tego, że Odwołujący jest
producentem oferowanych terminali płatniczych, w tym tych, w których ma się znajdować
funkcjonalność podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych (wynika to z treści drugiego
pr
zedmiotowego środka dowodowego złożonego przez Odwołującego, pn. „Zestawienie
ilościowo - wartościowe głównych urządzeń systemu parkingowego”, pkt 7- 9).
5. Wykazanie zgodności oferowanych terminali płatniczych z OPZ w zakresie funkcjonalności
podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych oferowanych terminali płatniczych sprowadza
się tylko do potwierdzenia, że zaoferowane terminale taką funkcjonalność posiadają (de facto
sprowadza się to do odpowiedzi „TAK” lub „NIE” – nie ma konieczności przekazywania
szerszych informacji). Jednocześnie Zamawiający nie opracował żadnego wzoru
przedmiotowego środka dowodowego w postaci szczegółowej specyfikacji technicznej
oferowanego przedmiotu zamówienia, w którym ww. informacja miałaby być zawarta (a zatem
może być przekazana w dowolny sposób).
6. Odwołujący w pkt 2 formularza ofertowego wskazał, że „Oświadczamy, że zaoferowany
przez nas przedmiot zamówienia jest zgodny z wymaganiami zamawiającego zamieszczonymi
w opisie przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 1.”.
7. Mając na uwadze fakt, że Odwołujący występuje w Postępowaniu w podwójnej roli (oprócz
bycia wykonawcą, jest również producentem części przedmiotu zamówienia, w tym
zaoferowanych Zamawiającemu terminali płatniczych), jego oświadczenie złożone w pkt
formularza ofertowego ma podwójny charakter:
1. Stanowi merytoryczną treść oferty.
2. Stanowi
– w zakresie, w jakim Odwołujący jest jednocześnie producentem oferowanego
przedmiotu zamówienia (np. w zakresie terminali płatniczych) – równoważny przedmiotowy
środek dowodowy wobec przedmiotowego środka dowodowego w postaci szczegółowej
specyfikacji technicznej oferowanego przedmiotu zamówienia, tj. oświadczenie producenta
o zgodności zaoferowanych terminali płatniczych z warunkami zamówienia.
Odwołujący wskazał, że mając na uwadze powyższe, już od momentu otwarcia ofert
Zamawiający dysponował niezbędnymi informacjami złożonymi wraz z ofertą Odwołującego,
które pozwalały mu stwierdzić zgodność zaoferowanych terminali płatniczych
z funkcjonalnością podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych (Zamawiający otrzymał od
Odwołującego najlepszy możliwy przedmiotowy środek dowodowy, tj. oświadczenie
producenta oferowanego rozwiązania).
W podsumowaniu
Odwołujący wskazał, że:
• oferta Odwołującego jest zgodna z warunkami zamówienia, w tym uwzględnia funkcjonalność
podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych w oferowanych terminalach płatniczych,
których producentem jest Odwołujący (Zamawiający nie negował tej kwestii w czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, wobec czego jest to okoliczność przyznana).
• Specyfikacja techniczna Odwołującego jest merytorycznie zgodna z warunkami zamówienia
(nie ma tam informacji, że oferowane terminale płatnicze nie posiadają spornej
funkcjonalności), a występujący w jej treści brak wskazania funkcjonalności podpowiadania
numerów tablic rejestracyjnych, jako niekompletność opisu sporządzonego przez
Odwołującego, może być skorygowany w oparciu o art. 107 ust. 2 PZP.
• Brak danej informacji w przedmiotowym środku dowodowym (tutaj opisu funkcjonalności
podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych) nie jest równoznaczne z niezaoferowaniem
danego świadczenia przez wykonawcę.
• Zamawiający nie skorzystał z dyspozycji art. 107 ust. 2 PZP, mimo tego, że przewidział taką
możliwość (Rozdział IV ust. 4 SWZ) i na etapie badania ofert jest zobligowany umożliwić
wykonawcy skorygowanie przedmiotowego środka dowodowego (alternatywnie kierując się
zasadą ekonomiki postępowania, Zamawiający nie musiał kierować takiego wezwania
w realiach sprawy, ponieważ Odwołujący z własnej inicjatywy przekazał Zamawiającemu wraz
ze swoimi wyjaśnieniami w dniu 16 września 2024 r. skorygowany przedmiotowy środek
dowodowy o ww. informacje).
• Czynność odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 2 pkt 1 lit. c PZP bez wyczerpania
trybu, o którym mowa w art. 107 ust. 2 PZP, jest nieprawidłowa i jako taka zasługuje na
unieważnienie.
• Czynność unieważnienia Postępowania na podstawie art. 255 pkt 2 PZP w sytuacji, w której
w Postępowaniu występuje co najmniej jedna oferta niepodlegająca odrzuceniu
(Odwołującego), jest nieprawidłowa i jako taka zasługuje na unieważnienie.
• Stan faktyczny, jaki zaistniał w Postępowaniu, pozwalał również na uznanie przez
Zamawiającego, że Odwołujący jako wykonawca będący jednocześnie producentem znacznej
części oferowanego przedmiotu zamówienia (w tym terminali płatniczych, których dotyczy
f
unkcjonalność podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych) złożył zgodnie z art. 106 ust.
3 PZP równoważny przedmiotowy środek dowodowy w postaci oświadczenia producenta
w treści formularza ofertowego.
W odpowiedzi na odwołanie – piśmie z 1 października 2024 r. Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w całości oraz o zasądzenie kosztów postępowania odwoławczego od
Odwołującego oraz zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów
zastępstwa – wynagrodzenia radcy prawnego.
W uzasadnieniu pisma
Zamawiający wskazał, że w SWZ żądał od Wykonawców na
potwierdzenie, że oferowane dostawy spełniają określone przez niego wymagania zawarte
w załączniku nr 1 złożenia zestawienia ilościowo-wartościowego głównych urządzeń systemu
oraz szczegółowej specyfikacji technicznej oferowanego przedmiotu zamówienia.
Jednocześnie Zamawiający określił wzór jedynie dla zestawienia ilościowo-wartościowego
stanowiący załącznik nr 7 do SWZ. Wykonawcy zobowiązani byli do ich złożenia wraz z ofertą.
Zamaw
iający zastrzegł możliwość wezwania do złożenia lub uzupełnienia przedmiotowych
środków dowodowych.
Odwołujący załączył do oferty zestawienie ilościowo-wartościowe, a także szczegółową
specyfikację techniczną zaoferowanego przedmiotu zamówienia. Zamawiający na etapie
badania złożonych przedmiotowych środków dowodowych mających potwierdzić spełnienie
okre
ślonych parametrów, cech czy innych wymogów określonych w opisie przedmiotu
zamówienia, powziął wątpliwość co do zaoferowanego przez Odwołującego przedmiotu
zamówienia w zakresie jednej z wymaganych funkcjonalności terminala płatniczego tj.
możliwości „podpowiadania” na ekranie terminala zdjęcia tablic rejestracyjnych
zarejestrowanych przy wjeździe na teren parkingu, pasujących do wpisywanego wzorca w celu
wyboru właściwej tablicy.
W związku z powyższym, Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień w tym
zakresie. W odpowiedzi Odwołujący wyjaśnił, iż funkcjonalność, co do której Zamawiający
powziął wątpliwości została przez niego zaoferowana. Jednocześnie Odwołujący wyjaśnił, iż
omyłkowo nie uwzględniona została ww. funkcjonalność w złożonej wraz z ofertą szczegółowej
specyfikacji technicznej oferowanego przedmiotu zamówienia stanowiącej przedmiotowy
środek dowodowy. Jednocześnie wraz z wyjaśnieniami Odwołujący przekazał poprawiony
o wskazaną powyżej funkcjonalność, przedmiotowy środek dowodowy.
Z uwagi na to, iż w przedmiotowym postepowaniu odrzucone zostały wszystkie złożone oferty,
zamawiający działając w oparciu o art. 255 pkt. 2 ustawy PZP unieważnił postępowanie.
Zamawiający wskazał, że przedmiotowe środki dowodowe zgodnie z treścią art. 104 ust.
1 ustawy Pzp mają służyć Zamawiającemu w sprawdzeniu czy oferowane przez Wykonawcę
dostawy, usługi lub roboty budowlane są zgodne z określonymi w opisie przedmiotu
zamówienia, opisie kryteriów oceny ofert lub warunkach zamówienia, wymaganiami
związanymi z realizacją zamówienia.
Zamawiający wskazał, iż faktycznie zgodnie z art. 107 ust. 2 ustawy Pzp ma on obowiązek
wezwania Wykonawcy do uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego, jeśli taka
możliwość przewidział w SWZ lub innym dokumencie zamówienia i podkreślił, iż nawet
wówczas, gdy Zamawiający przewidział powyższą możliwość, to jest ono dopuszczalne tylko
wtedy gdy Wykonawca nie złożył w ogóle przedmiotowego środka dowodowego lub jest on
niekompletny. Zamawiający w oparciu o art. 107 ust. 4 ustawy Pzp ma także prawo wezwać
do
wyjaśnień w zakresie złożonych przedmiotowych środków dowodowych. Składanie
wyjaśnień nie może jednak prowadzić do jednoczesnego uzupełniania bądź poprawiania
danych zawartych w dokumencie, który potwierdza zgodność oferowanych dostaw
z określonymi wymaganiami.
W komentarzu wydanym przez Urząd Zamówień Publicznych (Urząd Zamówień Publicznych,
pod red.
H. Nowak, M. Winiarz PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KOMENTARZ,
Warszawa 2021, s. 369) do art. 107 wyjaśniono: „… Zamawiający, który przewidział możliwość
uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, będzie zobowiązany w przedmiocie tego
uzupełnienia wyłącznie do żądania od wykonawcy: złożenia przedmiotowego środka
dowodowego, który nie został złożony lub uzupełnienia części złożonego dokumentu
o brakującą (niezłożoną ) część.
Art. 107 ustawy PZP nie upoważnia natomiast Zamawiającego do wezwania o poprawienie
złożonego dokumentu, jeśli budzi on wątpliwości lub nie potwierdzają, że dostawy, usługi lub
roboty budowlane oferowane przez wykonawcę spełniają wymogi zamawiającego”.
W wyroku KIO z 28 marca 2022 r. (sygn. akt KIO 663/22) Izba stwierdziła, iż „(…) tryb art. 107
ust. 2 p.z.p. przeciwnie do art. 128 ust. 1 p.z.p., nie dopuszcza uzupełnienia dokumentów
zawierających błędy, co należy rozumieć jako błędy merytoryczne. Nie ma więc możliwości
dokonania istotnej merytorycznie zmiany treści przedmiotowego środka dowodowego.” Dalej
Izba stwierdziła, iż sytuacja, gdzie uzupełnia się niekompletne dokumenty, jest ocenna
i wpisuje się w nią niekompletność fizyczną dokumentu (brak załączenia wszystkich stron,
widoczny brak części dokumentu, niektóre wady formalne, etc.). Wezwanie z art. 107 ust.
2 ustawy PZP, należy stosować niezwykle rozważanie, ponieważ co do zasady „Przepis ten
nie znajdzie zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotowe środki dowodowe zostały wprawdzie
złożone i są kompletne, ale ich treść nie jest wystarczająca do pozytywnej oceny zgodności
oferowanego zamówienia z wymaganiami zamawiającego. (…) Nie będzie również podlegał
uzupełnieniu taki przedmiotowy środek dowodowy, który potwierdza, że oferta jest niezgodna
z wymaganiami zamawiającego”. (tak Prawo zamówień publicznych. Komentarz, art. 107
p.z.p., red. M. Jaworska, D. Grześkowiak-Stojek, J. Jarnicka, M. Matusiak, Warszawa 2022 r.,
Legalis).
Tożsame stanowisko w wyroku KIO 695/23 z dnia 28 marca 2023 r. „O ile bowiem art. 107 ust.
2 pzp jest instrumentem dopuszczającym możliwość konwalidowania nieprawidłowego
działania wykonawcy, to ustawodawca nie dopuścił szerokiego uzupełnienia dokumentów, tak
jak dla podmiotowych środków dowodowych (zgodnie, z art. 128 ust. 1 pzp zamawiający
wzywa do
złożenia/poprawienia/uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, które są
niekompletne lub zawierają błędy).
W ocenie Zamawiającego art. 107 ust. 4 ustawy Pzp nie uprawnia wykonawcy, by
w odpowiedzi na wyjaśnienie treści przedmiotowego środka dowodowego, złożono nowy
przedmiotowy środek dowodowy z inną merytoryczną zawartością w stosunku do pierwotnie
złożonego. Zdaniem Zamawiającego „niekompletność”, która może zostać uzupełniona
w ramach regulacji art. 107 ust. 2 ustawy Pzp, sprowadza się bardziej do cechy technicznej
(np. brak wszystkich stron, brak prawidłowego podpisu, brak jakiegokolwiek odniesienia się do
części składowej wchodzącej w zakres przedmiotu zamówienia) i zdecydowanie nie uprawnia
wykonawcy do złożenia drugiego poprawionego merytorycznie przedmiotowego środka
dowodowego.
Zamawiający podniósł, iż przedmiotowe środki dowodowe są bezpośrednio związane ze
złożoną ofertą – z oświadczeniem woli wykonawcy wyrażającym się jako zobowiązanie do
wykonania danego zamówienia, jest to forma potwierdzenia zgodności oferowanego przez
wykonawcę świadczenia z wymaganiami zamawiającego. Zatem zadeklarowana przez
wykonawcę zgodność oferowanych dostaw/usług/robót budowlanych z wymaganiami opisu
przedmiotu zamówienia musi znaleźć potwierdzenie w dokumentach przedmiotowych,
a merytoryczna wada t
akiego dokumentu jest podstawą do odrzucenia oferty, a nie do
wezwania do uzupełnienia.
Odwołujący w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego do wyjaśnienia treści złożonego
przedmiotowego środka dowodowego dokonał jego merytorycznej zmiany w stosunku do
pierwotnie złożonego wraz z ofertą, poprzez dopisanie funkcjonalności terminala płatniczego
tj.
możliwości „podpowiadania„ na ekranie terminala zdjęcia tablic rejestracyjnych
zarejestrowanych przy wjeździe na teren parkingu, pasujących do wpisywanego wzorca w celu
wyboru właściwej tablicy. Stanowi to zmianę w merytorycznej sferze dokumentów, które miały
potwierdzać zgodność cech oferowanych urządzeń z wymaganiami Zamawiającego, co jest
niedopuszczalne w trybie art. 107 ustawy Pzp. Jeżeli więc pierwszy wykaz wprost wskazuje,
że oferowane w ramach zamówienia dostawy nie spełniają wymagań SWZ, to Zamawiający
nie miał upoważnienia, aby wystosować do Odwołującego wezwanie do uzupełnienia.
Stwierdzonej wady nie można konwalidować, oznaczałoby to bowiem de facto uzupełnienie
przedmiotu oferty po upływie terminu na składanie ofert, kiedy tryb uzupełnienia
przedmio
towych środków dowodowych nie może pomijać zasady niezmienności treści oferty.
Jak stanowi wyrok KIO z dnia 20.12.2021 r. (sygn. akt KIO 3555/21)
„Stosownie do art. 223
ust. 1 ustawy Pzp, w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców
wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub
innych składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem
ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści poprzez złożenie
przedmiotowego środka dowodowego wykonawca prezentuje, jaki produkt oferuje i jakie ma
on właściwości. Oświadczenie woli wykonawcy w tym zakresie nie mogło podlegać zmianom
po upływie terminu składania ofert.”
Wyjaśnienia złożone przez Odwołującego, a przede wszystkim „przyznanie się” Odwołującego
do omyłkowego sporządzenia przedmiotowego środka dowodowego oraz złożenie nowego,
zmodyfikowanego utwierdziły Zamawiającego, w poprawności podjętej decyzji o, tym, iż nie
mamy do
czynienia w przedmiotowej sprawie z niekompletnością tego środka, a z jego
błędem.
Wyjaśnienia Odwołującego potwierdziły także, że osoba przygotowująca dokument, będący
przedmiotowym środkiem dowodowym dopuściła się pomyłki, która nie polegała, na
przypadkowym braku załączenie części tego środka (np. całkowitego braku odniesienia się do
kwestii opisu terminali gotówkowych i bezgotówkowych, a tak owe szczegółowe zostały
zawarte i załączone), tylko na błędnej jego konstrukcji. Tym samym skorzystanie przez
Zamawiającego z art. 107 ust. 2 ustawy Pzp nie było możliwe, gdyż finalnie prowadziłoby do
poprawienia, nie zaś uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego.
Odnosząc się do podniesionej przez Odwołującego kwestii równoważności przedmiotowego
środka dowodowego, Zamawiający podkreślił, iż opis przedmiotu zamówienia, stosownie do
art. 101 ust. 1 pkt ustawy Pzp, sporządził poprzez określenie wymagań dotyczących
wydajności lub funkcjonalności, w tym wymagań środowiskowych, pod warunkiem że podane
parametry są dostatecznie precyzyjne, aby umożliwić wykonawcom ustalenie przedmiotu
zamówienia, a zamawiającemu udzielenie zamówienia. Biorąc pod uwagę, brzmienie art.
101 ust. 6 ustawy Pzp, który jednoznacznie określa, iż Zamawiający nie może odrzucić oferty,
pod warunkiem że wykonawca udowodni w ofercie, w szczególności za pomocą
przedmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 104-107 Pzp, że, dostawa
spełnia wymagania dotyczące wydajności lub funkcjonalności określone przez
zamawiającego, absurdalnym jest stwierdzenie Odwołującego, iż jego oświadczenie zawarte
w formularzu ofertowym przygotowanym przez Zamawiającego tj., że zaoferowany przez nas
przedmiot zamówienia jest zgodny z wymaganiami zamawiającego zamieszczonymi w opisie
przedmiotu zamówienia stanowiącym załącznik nr 1, Zamawiający powinien poczytywać jako
równoważne przedmiotowy środek dowodowy. Zdaniem Zamawiającego, na etapie składania
oferty, bez zna
czenia jest fakt, iż Odwołujący jest jednocześnie producentem oferowanego
przedmiotu zamówienia, gdyż wszelkie oświadczenia składa jako Wykonawca biorący udział
w postępowaniu i to od niego, a nie od producenta, Zamawiający żąda ich potwierdzenia
poprzez złożenie podpisu.
Zamawiający zwrócił również uwagę na jeszcze jeden aspekt, a mianowicie, iż Odwołujący
jako szczegółową specyfikację techniczną oferowanego przedmiotu zamówienia skopiował
1:1 pierwotny opis przedmiotu zamówienia stanowiący załącznik nr 1 do SWZ, pomijając
wprowadzoną przez Zamawiającego jego modyfikację, stąd nie sposób przez Zamawiającego
uznać za prawdziwe stwierdzenie Odwołującego, zawarte w odpowiedzi na wezwanie do
złożenia wyjaśnień przedmiotowego środka dowodowego, iż zaczął on przygotowywać
przedmi
otowy środek dowodowy niezwłocznie po wszczęciu postępowania, aby zdążyć z jego
przygotowaniem w pierwotnym terminie składania ofert. Powyższe potwierdza także fakt, iż po
wydłużeniu terminu składania ofert, związanego z dokonaną przez Zamawiającego
modyfikacją SWZ Odwołujący posiadał jeszcze siedem kalendarzowych dni na przygotowanie
oferty. Ograniczenie się przez Odwołującego tylko do skopiowania pierwotnej treści opisu
przedmiotu zamówienia przygotowanego przez Zamawiającego, bez zadania sobie trudu
nawe
t do dodatkowego „wklejenia” dokonanej modyfikacji, świadczy o rażącym niedbalstwie
i braku rzetelności przy konstruowaniu oferty przez tak profesjonalny podmiot, jakim jawi się
Odwołujący. Słusznym jest także nadmienić, iż na stronie producenta zaoferowanego przez
Odwołującego przedmiotu zamówienia, brak jest informacji jakoby posiadał on wymaganą
przez Zamawiającego funkcjonalność. Na potwierdzenie powyższego Zamawiający załączył
print screeny ze strony producenta potwierdzające brak jakiegokolwiek odniesienia się do
powyższej funkcjonalności, co można poczytywać jako jej całkowity brak w szerokiej ofercie
biznesowej w
ykonawcy, który jak Odwołujący zaznaczył, również jest producentem
zaoferowanego systemu parkingowego.
W niniejszej sprawie Odwołujący złożył kompletny przedmiotowy środek dowodowy, który
jednakże zawierał błędy, w tym nie potwierdzał okoliczności jakich Zamawiający wymagał od
dokumentu, stąd jego oferta podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit.
c ustawy PZP (tak komentarz UZP do art. 107).
Po przeprowadzeniu rozprawy, uwzględniając dokumenty zamówienia, jak również
biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu i odpowiedzi na
odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła:
Izba stwierdziła, że nie wystąpiła żadna z przesłanek wskazanych w art. 528 ustawy Pzp,
których skutkiem jest odrzucenie odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał spełnienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy Pzp,
zarówno posiadania interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy.
Do postępowania odwoławczego, w terminie przewidzianym w art. 525 ust. 1 ustawy Pzp,
nie przystąpił żaden wykonawca.
Na podstawie przekazanej dokumentacji postępowania Izba ustaliła, że Zamawiający
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest: „Dostawa,
montaż, uruchomienie i przekazanie do użytku systemu parkingowego na terenie Politechniki
Świętokrzyskiej przy Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego w Kielcach”.
Dzia
ł II. Cechy systemu parkingowego i specyfikacja techniczna urządzeń, pkt 2 Cechy
i funkcje
urządzeń systemu parkingowego – Opis systemu parkingowego realizowanego
w ramach zadania pn.: „Dostawa, montaż uruchomienie i przekazanie do użytku systemu
parkingowego na terenie Politechniki Świętokrzyskiej przy Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego
w Kielcach
” w Specyfikacji Warunków Zamówienia po zmianie jej treści 2 września 2024 r.,
otrzymał następujące brzmienie:
4) Terminal płatniczy - kasa automatyczna do rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych
(1szt.), parametry nie gorsze niż:
• Obudowa wykonana z materiału odpornego na korozję, malowana proszkowo odporna na
warunki atmosferyczne,
• Urządzenie przystosowane do pracy na zewnątrz w temp. otoczenia : -25ºC do +50ºC,
• Samouzupełniający się akceptor monet z wydawaniem reszty,
• Metoda płatności monetami: 1 zł; 2 zł; 5 zł,
• Samouzupełniający się akceptor banknotów z wydawaniem reszty (odczyt z 4 stron),
• Metoda płatności banknotami: 10 zł; 20 zł; 50 zł; 100 zł; 200 zł.
• Terminal płatności kartą z pin-padem obsługujący karty stykowe oraz bezstykowe,
• Terminal płatności zbliżeniowe NFC, Applepay, GooglePay oraz obsługa BLIK
• Możliwość opłacenia abonamentu,
• Wyświetlacz dotykowy min. 15”,
• W trakcie wpisywania nr rejestracyjnego pojazdu, system „podpowie” na ekranie terminala
zdjęcia tablic rejestracyjnych zarejestrowanych przy wjeździe na teren parkingu, pasujących
do wpisywanego wzorca w celu wyboru właściwej tablicy,
• Obsługa w minimum czterech językach zdefiniowanych przez użytkownika,
• Interkom z możliwością przekazania rozmowy na wybrany przez Zamawiającego nr telefonu,
• Termiczna drukarka potwierdzeń,
• Wbudowany UPS: min 600VA 360W, zapewniający podtrzymanie zasilania przez co najmniej
30 minut,
• Wentylacja i ogrzewanie zarządzane elektronicznie,
• Pojemnik na monety z zapadką i zamkiem o pojemności co najmniej 4 litrów,
• Drzwi kasy zabezpieczone zamkiem z trzypunktowym ryglem,
• Oświetlenie serwisowe wnętrza,
• Komunikacja z innymi elementami systemu parkingowego,
• Integracja z systemem komputerowym zarządzającym parkingiem,
• Czytnik kodów QR z ekranu telefonu komórkowego oraz wydruku do integracji z innymi
systemami,
• Informacja w systemie i na urządzeniu dla pracowników obsługi o kończącym się papierze
do paragonów oraz o braku monet do wydawania reszty,
• Kolor RAL: do uzgodnienia.
5) Terminal płatniczy - kasa automatyczna do rozliczeń bezgotówkowych zainstalowana na
ścianie budynku hali sportowej (1szt.), parametry nie gorsze niż:
• Obudowa wykonana z materiału odpornego na korozję, malowana proszkowo odporna na
warunki atmosferyczne,
• Urządzenie przystosowane do pracy na zewnątrz w temp. otoczenia : -25ºC do + 50ºC,
• Terminal płatności kartą z pin-padem obsługujący karty stykowe oraz bezstykowe,
• Terminal płatności zbliżeniowe NFC, Applepay, GooglePay oraz obsługa BLIK,
• Możliwość opłacenia abonamentu,
• Wyświetlacz dotykowy min. 15”,
• W trakcie wpisywania nr rejestracyjnego pojazdu, system „podpowie” na ekranie terminala
zdjęcia tablic rejestracyjnych zarejestrowanych przy wjeździe na teren parkingu, pasujących
do wpisywanego wzorca w celu wyboru właściwej tablicy,
• Obsługa w minimum czterech językach zdefiniowanych przez użytkownika,
• Interkom z możliwością przekazania rozmowy na wybrany przez Zamawiającego nr telefonu,
• Termiczna drukarka potwierdzeń,
• Wbudowany UPS: min 600VA 360W, zapewniający podtrzymanie zasilania przez co najmniej
30 minut,
• Wentylacja i ogrzewanie zarządzane elektronicznie,
• Komunikacja z innymi elementami systemu,
• Integracja z systemem komputerowym zarządzającym parkingiem,
• Czytnik kodów QR z ekranu telefonu komórkowego oraz wydruku do integracji z innymi
systemami,
• Informację w systemie i na urządzeniu dla pracowników obsługi o kończącym się papierze
do paragonów,
• Kolor RAL: do uzgodnienia
W Rozdziale
IV. INFORMACJA O PRZEDMIOTOWYCH ŚRODKACH DOWODOWYCH w pkt
1-4 przewidziano:
Na potwierdzenie, że oferowane dostawy spełniają określone przez Zamawiającego
wymagania zawarte w załączniku nr 1 do SWZ, Zamawiający wymaga złożenia zestawienia
ilościowo-wartościowego głównych urządzeń systemu oraz szczegółowej specyfikacji
technicznej
oferowanego przedmiotu zamówienia. Wzór szczegółowego zestawienia
ilościowo-wartościowego stanowi załącznik nr 7 do SWZ.
2. Zamawiający zaakceptuje równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli potwierdzają,
że oferowane dostawy spełniają określone przez Zamawiającego wymagania określone
w załączniku nr 1 do SWZ.
3. Wykonawca składa przedmiotowe środki dowodowe wraz z ofertą.
4. Jeżeli Wykonawca nie złoży wraz z ofertą przedmiotowych środków dowodowych lub
złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, Zamawiający wezwie do ich
złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Przedmiotowe środki dowodowe są
bezpośrednio związane ze złożoną ofertą, z oświadczeniem woli wykonawcy jako
zobowiązaniem do wykonania danego zamówienia, stanowią formę potwierdzenia zgodności
oferowanego przez wykonawcę świadczenia z wymaganiami zamawiającego.
12 września 2024 r. Zamawiający, na podstawie art. 107 ust. 4 ustawy Pzp, wezwał
Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących przedmiotowego środka dowodowego,
ponieważ Zamawiający na etapie badania przedmiotowych środków dowodowych, które miały
potwierdzać spełnienie określonych parametrów, cech czy innych wymogów określonych
w opisie przedmiotu
zamówienia nie zidentyfikował funkcjonalności „podpowiadania” na
ekranie tablic rejestracyjnych zarej
estrowanych przy wjeździe na teren parkingu, pasujących
do wpisywanego wzorca w celu
w celu wyboru właściwej tablicy.
Odwołujący w odpowiedzi – piśmie z 16 września 2024 r. poinformował Zamawiającego, że
oferowany przez niego
przedmiot zamówienia posiada tę funkcjonalność, natomiast
wykonawca omyłkowo nie uwzględnił ww. funkcjonalności w sporządzonym przez siebie
przedmiotowym
środku dowodowym w postaci szczegółowej specyfikacji technicznej
oferowanego przedmiotu zamówienia. Odwołujący załączył do pisma uzupełniony o ww.
funkcjonalność przedmiotowy środek dowodowy.
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp.
W informacji
o unieważnieniu z 18 września 2024 r. Zamawiający wskazał, że w sporządzonym
przez
Odwołującego przedmiotowym środku dowodowym, znalazł się również szczegółowy
opis dwóch rodzajów kas z parametrami wymienionymi w kilkunastu punktach, natomiast brak
odniesienia
do funkcjonalności, co do której Zamawiający powziął wątpliwości, jest w jego
ocenie, ewidentnym niedopatrzeniem
Wykonawcy, nie wpisującym się swoim charakterem
w zakres przesłanki uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego, o której mowa w art.
107 ust. 2 Pzp. J
edyną czynnością, do jakiej mógłby Zamawiającego wezwać Wykonawcę,
byłoby wezwanie do poprawienia przedmiotowego środka dowodowego, do czego regulacja
art. 107 Pzp, go nie upoważnia.
Izba wskazuje,
że przepis
art
. 107 ust. 2 Pzp przewiduje, że jeżeli wykonawca nie złożył
przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są
niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie,
o ile przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
Powyższe oznacza, że ustawodawca dopuścił możliwość wezwania wykonawcy do złożenia
przedmiotowych
środków dowodowych lub ich uzupełnienia w sytuacji, gdy wykonawca ich nie
złożył wraz z ofertą lub gdy złożone z ofertą środki dowodowe środki dowodowe są
niekompletne.
Przepis art. 107 ust 2 ustawy Pzp, obejmuje tylko
dwie wskazane powyżej sytuacje. Regulacja
z art. 107 ust. 2 ustawy Pzp jest bardziej restrykcyjna niż dyspozycja art. 128 ustawy Pzp
i
dopuszcza możliwość konwalidowania nieprawidłowego działania wykonawcy
w ograniczonym zakresie. Zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy Pzp
, zamawiający wzywa do
złożenia, poprawienia lub uzupełnienia dowodów, które są niekompletne lub zawierają błędy.
Przepis art. 107 ust. 2 ustawy Pzp,
w przeciwieństwie do art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, nie
dopuszcza uzupełnienia dokumentów zawierających błędy, przez które należy rozumieć błędy
merytoryczne.
Wezwanie wykonawcy, na podstawie art. 107 ust. 2 ustawy Pzp,
do złożenia przedmiotowych
środków dowodowych następuje w związku z brakiem aktywności wykonawcy, który nie składa
przedmiotowych
środków dowodowych wraz z ofertą, natomiast drugi przypadek dotyczy
złożenia niekompletnego środka dowodowego. Niekompletność przedmiotowego środka
dowodowego oznacza
niekompletność fizyczną dokumentu, np. brak wszystkich stron
dokumentów czy też niektóre jego wady formalne.
Przypadek
powyższy może wyjątkowo objąć również częściowo niekompletność, określoną
w znacznym
uproszczeniu niekompletnością merytoryczną, ale tylko w takim zakresie, w jakim
nie dojdzie
zmiany przedmiotowego środka dowodowego.
W sytuacji, gdy
treść przedmiotowego środka dowodowego nie potwierdza zgodności
oferowanego
urządzenia z wymaganiami zamawiającego, nie podlega on uzupełnieniu.
Braku w treści przedmiotowego środka dowodowego informacji potwierdzających zgodność
oferowanych dostaw, usług lub robót z wymaganiami określonymi w dokumentach zamówienia
nie
można utożsamiać z niekompletnością przedmiotowego środka dowodowego.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy, Izba ustaliła, że ocena
zgodności zaoferowanego przez wykonawców przedmiotu zamówienia w Postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego odbywała się w oparciu o przedmiotowe środki
dowodo
we, które miały być złożone wraz z ofertą. Ocena ta mogła odbyć się tylko
w oparciu o środki dowodowe, które powinny zawierać wszystkie informacje, jakie zostały
wskazane przez Zamawiającego w treści SWZ, w szczegółowej specyfikacji technicznej
oferowanego przedmiotu zamówienia, w tym informację na temat funkcjonalności
podpowiadania numerów tablic rejestracyjnych.
Odwołujący złożył przedmiotowy środek dowodowy – Specyfikacja techniczna Systemu
Parkingowego,
w którym, jak sam przyznał w wyjaśnieniach z 16 września 2024 r., nie została
zawarta informacja
o funkcjonalności „podpowiadania” numerów tablic rejestracyjnych,
określonej przez Zamawiającego w Opisie przedmiotu zamówienia jako: „W trakcie
wpisywania nr rejestracyjnego pojazdu, system „podpowie” na ekranie terminala zdjęcia tablic
rejestracyjnych zarejestrowanych przy wjeździe na teren parkingu, pasujących do
wpisywanego wzorca w celu wyboru właściwej tablicy”.
Powyższe oznaczało, że złożony przez Odwołującego przedmiotowy środek dowodowy nie
potwierdzał, że jego oferta jest zgodna z treścią dokumentów zamówienia.
A zatem nie podlegał uzupełnieniu w trybie art. 107 ust. 2 ustawy Pzp.
Jeżeli złożony z ofertą przedmiotowy środek dowodowy nie potwierdzał, że jest ona zgodna
z dokumentacją zamówienia, np. na skutek braku poszczególnych elementów zamówienia, to
takiej wady nie można sanować, a ofertę należy odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp.
Stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp,
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia;
Odnosząc się do stanowiska Odwołującego, zgodnie z którym za równoważny środek
dowodowy
należy uznać oświadczenie o zgodności zaoferowanych terminali płatniczych
z warunkami zamówienia, zawarte w pkt 2 formularza oferty, Izba wskazuje, że stosownie do
art. 106 ust. 3 ustawy Pzp,
żądanie przedmiotowych środków dowodowych nie może
ograniczać uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający akceptuje
równoważne przedmiotowe środki dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane dostawy,
usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub
kryteria, natomiast zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy Pzp, przedmiotowe
środki dowodowe
wykonawca składa wraz z ofertą, a zatem nie było podstaw, aby Zamawiający poszukiwał
w
treści oferty przedmiotowych środków dowodowych lub drugim przedmiotowym środku
dowodowym, złożonym przez Odwołującego „Zestawieniu ilościowo-wartościowe głównych
urządzeń systemu parkingowego”, skoro nie potwierdzały, że oferowany przez Odwołującego
p
rzedmiot zamówienia posiada wymaganą przez Zamawiającego funkcjonalność
„podpowiadania” numerów tablic rejestracyjnych.
Zamawiający nie był zobowiązany do poszukiwania informacji na stronie internetowej
Odwołującego w celu ustalenia, czy oferowane przez Odwołującego urządzenia posiadają
wymaganą przez niego funkcjonalność (przedstawione przez Zamawiającego print-screeny ze
strony Odwołującego).
Mając na uwadze powyższe, Izba oddaliła zarzut nr 1 odwołania. Zamawiający prawidłowo
odrzucił ofertę odwołującego z postępowania, chociaż w uzasadnieniu swojej decyzji powinien
ostatecznie
przywołać art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Jednakże powyższa okoliczność nie
stanowi wady czynności, która mogłaby skutkować uwzględnieniem odwołania. Okoliczności
faktyczne zostały wskazane w informacji o odrzuceniu oferty w sposób prawidłowy, który nie
uniemożliwił Odwołującemu wniesienia odwołania i pozostaje bez wpływu na wynik
postępowania.
W konsekwencji Izba oddaliła zarzut nr 2 odwołania – zarzut naruszenia art. 255 pkt 2 ustawy
Pzp, poprzez
unieważnienie Postępowania ze względu na odrzucenie wszystkich (czterech)
ofert złożonych przez wykonawców w Postępowaniu, podczas gdy w związku z brakiem
podstaw do
odrzucenia oferty Odwołującego, Zamawiający nie był uprawniony do
unieważnienia Postępowania na podstawie art. 255 pkt 2 ustawy Pzp, w związku z tym, że nie
potwierdził się zarzut nr 1 odwołania.
A wobec powyższego decyzja Zamawiającego była prawidłowa. Wobec powyższego
odwołanie podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku postępowania - na
podstawie art. 557 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 8 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania.
Wobec oddalenia odwołania w całości, koszty ponosi Odwołujący.
Izba nie
zasądziła na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania, ponieważ złożył on
rachunku lub spisu kosztów, o którym mowa w § 5 pkt 2 ww. rozporządzenia.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………………………