Sygn. akt: KIO 3471/24
WYROK
Warszawa, dnia 16
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 23
września 2024 r. przez wykonawcę „WOD-KAN-BRUK” Sp. z o.o. z siedzibą
w Łomnicy w postępowaniu prowadzonym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów
i Kanalizacji w m. st. Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy ROKOM Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego – wykonawcę „WOD-KAN-BRUK”
Sp. z o.o. z siedzibą w Łomnicy i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego – wykonawcę
„WOD-KAN-BRUK” Sp. z o.o. z siedzibą w Łomnicy tytułem wpisu od odwołania, kwotę
3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww.
Wykonawc
ę
tytułem
wynagrodzenia
pełnomocnika,
kwotę
zł 88 gr (słownie: tysiąc trzysta siedemdziesiąt jeden złotych osiemdziesiąt osiem
groszy
) poniesioną przez ww. Wykonawcę tytułem dojazdu na posiedzenie
i rozprawę i noclegu oraz kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych
zero groszy) poniesioną przez Zamawiającego - Miejskie Przedsiębiorstwo
Wodociągów i Kanalizacji w m. st. Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika;
2.2. zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 3471/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m. st.
Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na budowę
kanalizacji ściekowej w ul.: Berensona i Chudoby wraz z odcinkami sieci oraz sieci
wodociągowej w ul.: Chudoby, Berensona, Oknickiej i Lewandów na terenie Dzielnicy
Białołęka m.st. Warszawy (znak postępowania: 00432/WS/PW/PZP-DRZ-WRI/B/2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 24 kwietnia 2024 r. pod numerem 242687-2024.
W dniu 23
września 2024 r. wykonawca WOD-KAN-BRUK Sp. z o.o. z siedzibą
w Łomnicy [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty Rokom
jako zawierającej rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu
zamówienia;
2. art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Rokom jako
niezgodnej z warunkami zamówienia.
Wobec ww. zarzut
ów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w Postępowaniu z dnia
13.09.2024 r;
2. powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym odrzucenia oferty Rokomu na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 8 PZP w związku z art. 224 ust. 6 PZP jak zawierającej rażąco niską cenę
w stosunku do przedmiotu zamówienia lub na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP jako
niezgodną z warunkami zamówienia.
Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy oraz uzasadnienie zarzutów odwołania.
Zamawiający w dniu 11 października 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o oddalenie odwołania.
Pismo w sprawie złożył również Przystępujący, w którym wniósł o oddalenie odwołania.
W dniu 14
października 2024 r. do Izby wpłynęła replika Odwołującego na stanowisko
Zamawiającego oraz Przystępującego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
usta
wy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę ROKOM
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie [dalej „Przystępujący” lub „Rokom”] zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami,
wyjaśnienia oraz modyfikacje treści SWZ, ofertę wykonawcy Rokom wraz z wyjaśnieniami,
wezwania kierowane do wykonawcy Rokom oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej
oferty z dnia 13 września 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestnika z
łożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 14 października 2024
r.
Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy wnioski dowodowe Przystępującego złożone
przy piśmie z dnia 10 października 2024 r., tj.:
1. stawkę kalkulacyjną roboczogodziny ZZBudowlani;
2. dokumentację w zakresie planowanej tymczasowej organizacji ruchu;
3. opinię Rzeczoznawcy Kosztorysowego.
Izba ustaliła, co następuje:
Przedmiotem
zamówienia publicznego są roboty budowlane polegające na wykonaniu
odcinków sieci kanalizacji ściekowej w ulicy Berensona oraz ul. Chudoby wraz
z odcinkami sieci wodociągowej w ulicach Berensona Chudoby, Oknickiej i Lewandów na
terenie Dzielnicy Białołęka w Warszawie.
W przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia oferty złożyło 9
wykonawców. Wykonawca Rokom złożył ofertę z ceną 8 295 120,00 zł. Odwołujący za
wykonanie zamówienia zaoferował cenę 8 584 170,00 zł. Średnia arytmetyczna cen
wszystkich złożonych ofert wynosiła 10 632 048,82 zł. Wartość niniejszego zamówienia wraz
z podatkiem VAT stanowiła 13 049 308,05 zł.
W dniu
28 czerwca 2024 r. Zamawiający działając na podstawie art. 224 ust. 1 w zw. z
art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp zwrócił się do Przystępującego o udzielenie wyjaśnień
dotyczących wyliczenia ceny lub jej istotnych części składowych w szczególności w zakresie
określonym art. 224 ust. 3 ustawy Pzp.
Zamawiający wymagał aby złożone wyjaśnienia obejmowały co najmniej /nie jest to
katalog zamknięty/:
1. Sporządzenie kalkulacji, która będzie zawierać co najmniej elementy, wymienione zgodnie
z załącznikiem nr 1 do pisma;
2. Wyjaśnienia Wykonawcy (wraz z dowodami) powinny w szczególności dotyczyć wysokości
cen materiałów, sprzętu, robocizny oraz wartości narzutów, w tym:
a) kosztów pracy, wynagrodzeń, liczby roboczogodzin i konkretnej ilości pracowników oraz
współpracowników delegowanych do realizacji zamówienia, kosztów operatorów sprzętu
i
osób odpowiedzialnych za nadzór wraz z przedstawieniem dowodów na potwierdzenie
po
wyższego (w szczególności wszystkich umów o pracę oraz współpracę osób delegowanych
do realizacji zamówienia oraz pełnienia nadzoru, dokładnej kalkulacji roboczogodzin
wszystkich robót składających się na realizację przedmiotowego zamówienia);
b) wykazania sprzętu oraz wskazania kosztów jego eksploatacji.
3. Wyjaśnienia powinny zawierać wykaz załączanych dowodów.
Zamawiający nadto wskazał, iż w wyjaśnieniu Wykonawca powinien przedstawić wraz
z dowodami wszelkie obiektywne, merytoryczne czynniki wpływające na wartość oferty.
Pismem z dnia 5 lipca 2024 r. wykonawca Rokom
złożył wyjaśnienia poziomu ceny
wraz
z kalkulacją i dowodami, które zostały objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. Wyrokiem
z dnia
10 września 2024 r. sygn. akt: KIO 2968/24 Izba uznała za bezskuteczne zastrzeżenie
tajemnicą przedsiębiorstwa złożonych przez Rokom wyjaśnień dotyczących zaoferowanej
ceny wraz z załącznikami.
W dniu
13 września 2024 r. Zamawiający za najkorzystniejszą uznał ofertę wykonawcy
ROKOM
Sp. z o.o. Na drugim miejscu w rankingu ofert uplasowała się oferta Odwołującego.
I
zba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Za niezasadne
Izba uznała zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust.
6 ustawy Pzp oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, tj. przez zaniechanie odrzucenia oferty
Rokom jako zawierającej rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia
oraz niezgodną z warunkami zamówienia.
Przywołując kluczowe regulacje prawne stanowiące podstawę zarzutów Izba
wskazuje, iż stosownie do art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli
jej
treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Jednocześnie zgodnie z art. 226
ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp,
zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę lub
koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. Z kolei stosownie do art. 224 ust. 6 ustawy Pzp,
odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie
udziel
ił wyjaśnień w wyznaczonym terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz
z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.
Izba wskazuje, iż poza sporem było, że w przypadku oferty Rokom została spełniona
przesłanka określona art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp obligująca Zamawiającego do wszczęcia
procedury rażąco niskiej ceny, ponieważ oferta Przystępującego odbiegała od wartości
szacunkowej zamówienia powiększonej o należny podatek VAT o ok. 37%. Wykonawca
Rokom
pismem z dnia 28 czerwca 2024 r. został wezwany do złożenia wyjaśnień, w tym
złożenia dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Co
istotne, załącznikiem do przedmiotowego wezwania była kalkulacja ceny oferty według wzoru
Zamawiającego, którego wypełnienia oczekiwał gospodarz postępowania. Zamawiający
narzucił tym samym Rokom sposób przedstawienia wyjaśnień poziomu ceny oraz poziom ich
szczegółowości, choć co do zasady sposób kalkulacji ceny oferty jest domeną wykonawcy i
pozostaje w jego gestii. Wykonawca Rokom
w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego złożył
wyjaśnienia poziomu ceny zawierające przyjęte założenia, kalkulację według załączonego do
wezwania wzoru oraz dowody. W
ocenie Zamawiającego złożone wyjaśnienia i dokumenty
potwierdzały, że zaoferowana przez Rokom cena pozwala na zrealizowanie zamówienia
zgodnie z jego warun
kami, obowiązującymi przepisami oraz pozwoli Przystępującemu
osiągnąć zysk, co z kolei obala domniemanie, iż jest rażąco niska.
Zdaniem
składu orzekającego Zamawiający prawidłowo ocenił złożone przez Rokom
wyjaśnienia poziomu ceny, toteż wybór oferty tego Wykonawcy nie naruszał zarzucanych
przepisów ustawy Pzp.
Na wstępie zdaniem Izby kluczowe jest wskazanie, że w okolicznościach
rozpoznawanej sprawy Odwołujący nie podważył w sposób merytoryczny kalkulacji, założeń i
dowodów przedstawionych przez Przystępującego, a jedynie od strony formalnej próbował
zakwestionować złożone wyjaśnienia ceny. Odwołujący nie przedstawił twierdzeń
i dowodów, które mogłyby poddać w wątpliwość fakt, iż za zaoferowaną przez wykonawcę
Rokom
cenę nie jest możliwe należyte wykonanie zamówienia publicznego. Nie sposób
również zdaniem Izby nie zauważyć, że Odwołujący nie odniósł się do kwestii, czy cena oferty
Przystępującego jako całość mogła być uznana za cenę rynkową, czy też nie. Odwołujący
p
ominął przy tym, iż cena jego oferty (8 584 170,00 zł) nieznacznie odbiegała od ceny oferty
Przystępującego (8 295 120,00 zł). Jednocześnie oferta Rokom odbiegała od średniej
arytmetycznej cen złożonych ofert o ok. 22%.
Kwestionując wyjaśnienia poziomu ceny złożone przez Przystępującego od strony
formalnej
Odwołujący uzasadniał, iż mają one ogólny charakter oraz że Rokom nie odniósł się
do kwestii, których Zamawiający wymagał w treści wezwania. Odwołujący zarzucał, że
w złożonych wyjaśnieniach poziomu ceny Rokom »nie napisał nic na temat ilości robotników,
kadry kierowniczej oraz założonej ilości czasu pracy potrzebnego do realizacji tego
zamówienia, choćby w wartościach globalnych, nie mówiąc o wymaganej „dokładnej kalkulacji
roboczogodzin
wszystkich robót składających się na realizację zamówienia”.« Odwołujący
wskazał przy tym, że Rokom załączył do wyjaśnień 13 umów o pracę na różnych
stanowiskach, jednocześnie podając, iż są to umowy przykładowe, dlatego też nie sposób
domniemać, czy osoby te są pełnym zespołem kierowanym do realizacji przedmiotowego
zamówienia. Następnie Odwołujący podniósł, iż „w wyjaśnieniach Rokom nie napisał nic na
temat kosztów eksploatacji sprzętu” oraz że „wyjaśnienia Rokomu nie podają żadnej informacji
o wartości narzutów na materiały, sprzęt oraz robociznę”.
Odnosząc się łącznie do powyższych kwestii wskazać należy, iż co do zasady zgodzić
należy się z Odwołującym, iż zakres wyjaśnień rażąco niskiej ceny determinowany jest treścią
wezwania z
amawiającego. Izba stoi jednak na stanowisku, iż ewentualne drobne nieścisłości
czy uchybienia w odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego do złożenia wyjaśnień poziomu
ceny, niewpływające na ogólny odbiór wyjaśnień, nie powinny stanowić podstawy odrzucenia
oferty z powodu rażąco niskiej ceny. Wskazać należy, iż przepisy dotyczące ceny rażąco
niskiej nie służą temu by eliminować z postępowania wykonawców, których wyjaśnienia
obarczone są jakimiś nieistotnymi brakami. Ich celem jest przede wszystkim ochrona instytucji
zamawiającej przed narażeniem na ryzyko nieprawidłowej realizacji zamówienia publicznego
z uwagi na niedoszacowanie ceny oferty. Tym samym zadaniem
zamawiającego jest przede
wszystkim ocena, czy złożone przez wykonawcę wyjaśnienia uzasadniają w odpowiednim
stopniu podaną w ofercie cenę. Jeśli charakter błędów jest na tyle istotny, że poddaje w
wątpliwość całość złożonych wyjaśnień, sankcja odrzucenia oferty jest uzasadniona (podobnie
KIO w wyroku z dnia 7 lutego 2024 r. sygn. akt: KIO 146/24).
W okolicznościach przedmiotowej sprawy Odwołujący nie wykazał błędów tego
rodzaj
u, które uzasadniałyby odrzucenie oferty Przystępującego na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp. Wykonawca Rokom w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego z dnia 28 czerwca 2024 r. złożył wyjaśnienia ceny oferty, w tym wypełnioną
tabelę kalkulacji poziomu ceny dla zadania 1 i 2 według opracowanego przez Zamawiającego
wzoru, w której podał m.in. koszty robocizny oraz stawkę roboczogodziny (37 zł/godz.), której
wysokość jest zgodna z obowiązującymi przepisami dotyczącymi kosztów pracy. Wykonawca
wyjaśnił przy tym, iż koszt pracy w jego ofercie obejmuje koszt wynagrodzenia zasadniczego
pracowników przewidzianych do realizacji przedmiotowego zadania wraz z pozostałymi
wydatkami, m.in. składkami na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Płac i FGŚP oraz pozostałe
dodatki do wynagrodzenia. Rokom wyjaśnił nadto, iż pracownicy zatrudnieni są na podstawie
umowy o pracę oraz załączył 13 przykładowych umów o pracę. Złożonych przez Rokom
wyjaśnień dotyczących kosztów pracy Odwołujący nie podważył. W szczególności nie zostało
wykazane, iż przyjęty przez Przystępującego do obliczenia ceny oferty poziom kosztów
robocizny został rażąco zaniżony. Odwołujący nie podjął nawet próby wykazania jakichkolwiek
błędów w kalkulacji Rokom, które mogłyby poddać w wątpliwość złożone wyjaśnienia.
Odwołujący mając wiedzę o przyjętej przez Przystępującego stawce roboczogodziny oraz
wysokości robocizny, za pomocą prostych działań matematycznych, mógł obliczyć założoną
przez
Rokom liczbę roboczogodzin i podjąć próbę ich zakwestionowania, czego jednak nie
uczynił. Negatywnych dla Przystępującego skutków prawnych w postaci odrzucenia oferty nie
sposób zdaniem składu orzekającego wywieść również z faktu, iż załączone przez Rokom
umowy o pracę miały charakter przykładowy. Wskazać należy, iż celem środków dowodowych
składanych przez wykonawców w ramach procedury ceny rażąco niskiej jest przede wszystkim
urealnienie przyjętych założeń kalkulacyjnych, których w zakresie robocizny Odwołujący nie
wzruszył.
Co do zarzucanego braku wyjaśnienia przez Rokom kosztów eksploatacji sprzętu
oraz wartości narzutów na materiały, sprzęt i robociznę wskazać należy, iż w złożonej
kalkulacji ceny Przystępujący oprócz kosztów robocizny podał wysokość kosztów sprzętu wraz
z jego
zestawieniem (załącznik nr 17) oraz materiałów, których rażące zaniżenie nie zostało
przez Odwołującego wykazane. Odwołujący nie podał nawet na jakim poziomie wykonawca
Rokom winien skalkulować koszty eksploatacji sprzętu oraz wartości narzutów na materiały,
sprzęt oraz robociznę, tak aby umożliwić Izbie weryfikację pozycji kalkulacji dotyczących
kosztów sprzętu, materiałów i robocizny pod kątem realności. Co więcej, Odwołujący pominął
założony przez Rokom zysk z tytułu realizacji zadania 1 w wysokości 150 000 zł oraz zadania
2 w kwocie 323 025,44 zł.
Następnie Odwołujący argumentował, że „Rokom pominął w kalkulacji ceny oferty wiele
wymaganych przez Zamawiającego elementów zamówienia”. Odwołujący się Wykonawca
wskazał na brak przewidzenia w kalkulacji koniecznych robót rozbiórkowych
w ramach zadania 1 i 2 oraz
demontażu istniejącej sieci wodociągowej w ramach zadania 2.
Odnosząc się do powyższego po pierwsze wskazać należy, iż sam Odwołujący dostrzegł, że
w załączniku nr 1 do wezwania do udzielenia wyjaśnień nie było pozycji dotyczącej ww.
zakresu
robót, co oznacza, że Zamawiający nie oczekiwał od wykonawców wyszczególnienia
tego rodzaju kosztów. Po drugie, brak ich przedstawienia w wyjaśnieniach poziomu ceny nie
dowodzi, że koszty ww. prac nie zostały skalkulowane w ofercie Przystępującego. Po trzecie,
Odwołujący nie podjął nawet próby wykazania, iż prace rozbiórkowe stanowiły istotny element
składowy kalkulacji ceny.
Na końcu Odwołujący uzasadniał, że w „Rokom nie wycenił w ramach zadania 1
realizacji 3 szt. studni odwodnieniowych oraz 1 szt. studni kanalizacyjnej w ramach zadania
2”, „wewnętrznych powłok żywicznych studni kanalizacyjnych”, „przewiertów rur
kamionkowych, rur osłonowych i komór startowych przy realizacji przyłączy”, „zabezpieczeń
kabli przy budowie sieci wodociągowej” oraz „kosztów objazdów autobusów komunikacji
miejskiej”. Zaniechanie wyceny ww. elementów zamówienia, zdaniem Odwołującego,
wskazywało również na niezgodność oferty Rokom z warunkami zamówienia.
Odnośnie ww. kwestii wskazać należy, iż Odwołujący podobnie jak w przypadku robót
rozbiórkowych nie podjął nawet próby wykazania, że prace w powyższym zakresie stanowiły
istotny element składowy ceny. Stanowisko Odwołującego miało charakter nad wyraz ogólny
i oparty na przypuszczeniach.
W przypadku zabezpieczeń kabli przy budowie sieci wodociągowej Wykonawca
ograniczył się do stwierdzenia, że Rokom nie przewidział do wykonania i nie wycenił tego
zakresu prac. Nie jest Izbie wiadome, ponieważ Wykonawca tego nie wyjaśnił, na podstawie
jakic
h okoliczności faktycznych Odwołujący wywiódł taki wniosek. Podobnie rzecz ma się
w przypadku kosztów objazdów autobusów komunikacji miejskiej, co do których Odwołujący
dodatkowo wskazał, iż koszt ww. prac jest znaczny. Odwołujący nie podał jednak
szacunkowego poziomu
tych kosztów.
Co do podnoszonego
braku uwzględnienia w kalkulacji wewnętrznych powłok
żywicznych studni kanalizacyjnych wskazać należy analogicznie jak w przypadku zarzucanego
braku ujęcia w cenie oferty robót rozbiórkowych, iż Zamawiający nie żądał od wykonawców
wyszczególnienia ww. kosztów w załączniku nr 1, co nie oznacza, że koszty
w tym zakresie nie zostały przez Rokom skalkulowane.
Nieujęcie natomiast w cenie oferty przewiertów rur kamionkowych, rur osłonowych
i komór startowych przy realizacji przyłączy Odwołujący wywiódł z braku wskazania
w wykazie środków trwałych odpowiedniej wiertnicy oraz braku oferty na tego typu usługi. Obie
podnoszone przez Odwołującego okoliczności nie dowodzą zdaniem składu orzekającego, że
wykonawca Rokom nie wycenił kosztów przewiertów rur kamionkowych, rur osłonowych i
komór startowych przy realizacji przyłączy.
Odnośnie braku wyceny 3 sztuk studni odwodnieniowych oraz 1 sztuki studni
kanalizacyjnej podnieść należy, iż sam fakt, że nie wszystkie materiały zostały szczegółowo
wymienione w załączonej do wyjaśnień kalkulacji Przystępującego nie dowodzi, iż nie zostały
one
uwzględnione w cenie oferty. Jednocześnie niezgodności oferty Rokom z warunkami
zamówienia nie potwierdza zdaniem Izby treść ofert dostawców materiałów składanych
w ramach procedury wyjaśnień rażąco niskiej ceny, których zasadniczym celem jest
urealnienie skalkulowanych w ofercie
kosztów.
Ponadto
wskazać należy, iż odrzucenie oferty danego wykonawcy na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp wymaga jednoznacznego ustalenia
na czym konkretnie polega
niezgodność z warunkami zamówienia, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z
konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi jednoznacznie postanowieniami
SWZ. W niniejszej sprawie Odwołujący w treści odwołania nie wskazał konkretnych
postanowień dokumentacji postępowania, z którymi oferta Przystępującego miałaby
pozostawać w sprzeczności (poza wymogiem wykonania wewnętrznych powłok żywicznych
studni kanalizacyjnych).
Za zbędne dla rozpoznania istoty sporu Izba uznała wnioski dowodowego
Przystępującego załączone przy piśmie z dnia 10 października 2024 r.
Mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych niniejszej sprawy oraz
rozpoznając odwołanie w granicach zarzutów Izba doszła do przekonania, że Odwołujący nie
podważył wyjaśnień ceny oferty złożonych przez Rokom, w tym kalkulacji przedstawionej na
wzorze Zamawiającego oraz złożonych dowodów, wobec czego brak było podstaw do
odrzucenia oferty ww. Wykonawcy z
uwagi na rażące zaniżenie ceny. Nietrafione było również
stanowisko Odwołującego dotyczące zaniechania odrzucenia oferty Rokom z uwagi na
niezgodności oferty z warunkami zamówienia wywodzone ze złożonych wyjaśnień poziomu
ceny. Tym samym zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy Pzp
oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
Izba oddaliła.
W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. a) i b) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ……………………………..