Sygn. akt: KIO 3500/24
WYROK
Warszawa, dnia 7
października 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
24 września 2024 roku przez wykonawcę TRONUS POLSKA spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Warszawski Szpital Południowy spółka
z ogranic
zona odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawcy Formed spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Żywcu
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt
2 lit. c) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy FORMED sp. z o.o. sp. k z siedziba w Żywcu, pomimo że wykonawca ten
złożył przedmiotowe środki dowodowe zawierające błędy, a przez to nie potwierdził,
że oferta w tym zakresie odpowiada wymaganiom Zamawiającego ujętym
w Specyfikacji Warunków Zamówienia dla pozycji nr 28 w formularzu asortymentowo-
cenowym/OPZ
– załącznik nr 40 Krzesło Obrotowe z zagłówkiem Typ 1 – z uwagi na
wycofanie zarzutu.
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę TRONUS POLSKA spółka
z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00
gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę TRONUS POLSKA spółka z ograniczona odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3 738 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące siedemset trzydzieści oseim
złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawcę TRONUS POLSKA
spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika, kosztów dojazdu i opłaty skarbowej.
zasądza od wykonawcy TRONUS POLSKA spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie na rzecz zamawiającego
Warszawski Szpital Południowy spółka z ograniczona odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie kwotę 1 800 zł 00 gr (słownie: jeden tysiąc
osiemset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez w zamawiającego Warszawski Szpital
Południowy spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
stosownie do wyniku postępowania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
sądu zamówień publicznych.
Przewodniczący: ……………………………………….
Sygn. akt: KIO 3500/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Nadodrzański Oddział Straży Granicznej z siedzibą w Krośnie
Odrzańskim prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia: Wyposażenie meblowe holu
głównego dla Warszawskiego Szpitala Południowego sp. z o.o. w ramach zadania
inwestycyjnego „Wyposażenie Warszawskiego Szpitala Południowego”.
Znak TP/54M/08/2024/WWSP, o wartości nieprzekraczającej kwot określonych w art. 3 ust.
1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
26 sierpnia 2024 r., numer ogłoszenia 2024/BZP 00470862.
W dniu
24 września 2024 roku Odwołujący działając na podstawie na podstawie
art. art. 505 ust. 1
ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych
(tj. z dnia 19 sierpnia 2024 r. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320
; dalej „PZP” lub „ustawa”) wniósł
odwołanie od czynności i zaniechań Zamawiającego niezgodnych z przepisami ustawy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy FORMED sp. z o.o. sp. k., Leśnianka 97, 34-300
Żywiec (dalej: Formed), pomimo iż wykonawca ten złożył przedmiotowe środki
dowodowe zawierające błędy, a przez to nie potwierdził, że oferta w tym zakresie
odpowiada wymaganiom Zamawiającego ujętym w Specyfikacji Warunków
Zamówienia dla pozycji:
a) pozycja nr 28 w formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– załącznik nr 40
Krzesło Obrotowe z zagłówkiem Typ 1,
b) pozycja nr 1,2,3,4,5 w Formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– Załącznik nr
69: zestaw siedzisk modułowych,
c) pozycja nr 6 w Formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– Załącznik nr 70:
budka z siedziskiem,
2) art. 239 ust. 1 ustawy przez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Formed pomimo zaniechania opisanego w zarzucie nr 1, a przez
to dokonanie
wyboru jako najkorzystniejszej oferty, która podlegała odrzuceniu.
Odwołujący wniósł nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej;
dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert;
nakazanie
zamawiającemu
odrzucenia
oferty
wykonawcy
Formed
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Odwołujący podał, że ma interes we wniesieniu niniejszego odwołania. W wyniku
naruszenia przez zamawiającego wskazanych w petitum przepisów ustawy, interes
odwołującego w uzyskaniu zamówienia w zakresie doznał uszczerbku. W przypadku
prawidłowego działania zamawiającego i potwierdzenia się zarzutu nr 1 Odwołania, oferta
złożona przez owołującego mogłaby zostać uznana za ofertę najkorzystniejszą. Gdyby
nie zaniechanie odrzucenia oferty firmy Formed oferta odwołującego byłaby jedyną
niepodlegającą odrzuceniu ofertą złożoną w postępowaniu.
Dodatkowo przy przyjętym w ustawie trybie badania i oceny oferty (por. art. 274 ust. 1
ustawy) Odwołujący co do zasady w każdym etapie ma interes w udzieleniu zamówienia,
mając szansę na wybór swojej oferty. Biorąc powyższe pod uwagę nie ulega wątpliwości,
że wskutek niezgodnych z przepisami ustawy działań i zaniechań zamawiającego,
odwołujący może ponieść szkodę, gdyż nie uzyska przedmiotowego zamówienia.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podał:
Informacje wstępne
Przedmiotem zamówienia o znaku postępowania TP/54M/08/2024/WWSP jest produkcja,
dostawa i montaż wyposażenia meblowego holu głównego dla Warszawskiego Szpitala
Południowego sp. z o.o. dla Warszawskiego Szpitala Południowego sp. z o.o. W dniu
19.09.2024 r. Zamawiający przesłał do odwołującego drogą elektroniczną wybór oferty
najkorzystniejszej. Jako najkorzystniejsza została wybrana.
Czynności te zostały jednak podjęte z naruszeniem przepisów ustawy, które może mieć
istotny wpływ na wynik postępowania. W takich okolicznościach konieczne stało się złożenie
niniejszego odwołania.
1) Zarzut nr 1
Zgodnie z rozdziałem 6.4 SWZ, a także zgodnie z sekcją 5.8 ogłoszenia o zamówieniu,
w postępowaniu wymagane było złożenie wraz z ofertą przedmiotowych środków
dowodowych:
1) wypełniony formularz „Opis Przedmiotu zamówienia” określający parametry techniczne
przedmiotu zamówienia szczegółowo opisane w załącznikach do „Opisu Przedmiotu
zamówienia” wyszczególnione w pkt 6.4.1 SWZ,
2) dla oferowanych produktów dokumenty wyszczególnione w pkt 6.4.2 SWZ
Odwołujący przedstawił zestawienie towarów ujętych w ofercie, dla których przedmiotowe
środki dowodowe zawierają błędy i braki, powodując że nie potwierdzają one zgodności
oferty z wymaganymi Zamawiającego:
a) pozycja nr 28 w formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– załącznik nr 40 Krzesło
Obrotowe z zagłówkiem Typ 1
W tej pozycji pkt 6.4.2 SWZ (str. 9) wymagał złożenia wśród przedmiotowych środków
dowodowych m.in. następujących dokumentów:
4.1) Wyniki badań zgodności z normą PN-EN 1335-1:2004, PN-EN 1335-2:2019, PN-EN
1728:2012/AC:2013; PN-
EN 1022:2019 w zakresie badań wytrzymałościowych, trwałości,
stateczności oraz bezpieczeństwa użytkowania wystawione przez niezależną jednostkę
badawczą.
Ten wymóg miał zapewnić wybór oferty zawierającej towar, który spełnia wymagania
następujących norm: Norma PN-EN 1335-1:2004 określa wymiary dla czterech typów
krzeseł biurowych do pracy oraz metody ich wyznaczania (norma wycofana, obecnie
zastąpiona przez PN-EN 1335-1+A1:2023-04); Norma PN-EN 1335-2:2019 określa
wymagania bezpieczeństwa, wytrzymałości i trwałości dla krzeseł biurowych do pracy;
Norma PN-
EN 1728:2012 określa metody badań wytrzymałości i trwałości konstrukcji
wszystkich typów mebli do siedzenia bez względu na materiały, wzór/konstrukcję lub
procesy wytwarzania; Norma PN-
EN 1022:2019 określa metody badania i wymagania
dla oznaczania stateczności wszystkich typów mebli do siedzenia dla dorosłych o wadze
do 110 kg, bez względu na sposób użytkowania, materiały, wzór/konstrukcję lub sposób
wytwarzania (norma wycofana, obecnie zastąpiona przez PN-EN 1022:2024-04).
Dla zaoferowanego przez Formed krzesła (Intar Tools Rozdejczer sp.j., krzesło
obrotowe Miraz) nie został złożony z ofertą żaden dokument potwierdzający
przeprowadzenie badań zgodności z ww. normami.
Wraz z ofertą dla tego towaru Formed złożył jedynie wypełniony formularz (oświadczenie
własne) oraz protokół oceny ergonomicznej nr 45/2024 wystawiony przez Instytut Medycyny
Pracy.
Dokument ten potwierdza przeprowadzenie badań, ale wyłącznie w zakresie
zgodności z rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października
2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2367) zmieniającym rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
To rozporządzenie, ani załącznik do niego (Minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory
ekranowe) nie zawiera jednak żadnego odniesienia do ww. norm. To powoduje,
że przedstawiony protokół oceny ergonomicznej nie potwierdza posiadania przez krzesło
zgodności
z
normami
PN-EN
PN-EN
PN-EN
1728:2012/AC:2013; PN-
EN 1022:2019 (lub normami, które je zastąpiły).
Brak jest w tym dokumencie potwierdzenia przeprowadzenia badań tych krzeseł
w
odniesieniu do tych norm w zakresie badań wytrzymałościowych, trwałości, stateczności
oraz
bezpieczeństwa użytkowania.
Tym samym złożone przedmiotowe środki dowodowe zawierają błędy. Nie potwierdzają
okoliczności, dla których Zamawiający żądał ich przedłożenia. Przez to nie ma także
podstawy
do ich uzupełniania w trybie art. 107 ust. 2 ustawy.
b) pozycja nr 1,2,3,4,5 w Formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– Załącznik nr 69:
zestaw siedzisk modułowych
W tej pozycji pkt 6.4.2 SWZ (str. 12) wymagał złożenia wśród przedmiotowych środków
dowodowych m.in. następujących dokumentów:
12.3) Oświadczenie Producenta siedzisk, że w danej partii krzeseł zastosuje piankę oraz
sklejkę o właściwościach trudnopalnych. Oświadczenie powinno zawierać numer oraz nazwę
postępowania, którego dotyczy.
Dla zaoferowanego przez Formed towaru (producent Bejot sp. z o.o., system siedzisk
modułowych QUADRA) nie zostało złożone z ofertą oświadczenie, które potwierdzałoby
realizację tych towarów z zastosowaniem sklejki o właściwościach trudnopalnych.
Wraz z ofertą dla tego towaru Formed złożył oświadczenie firny Bejot z dnia 02.09.2024 r.
ale potwierdza ono wyłącznie, iż te zestawy siedzisk mają być wykonane z zastosowaniem
pianek o właściwościach trudnozapalnych, ale brak tam potwierdzenia dotyczącego
zastosowanej sklejki.
Także złożone z ofertą sprawozdanie z badań Nr 06a/09/2021/S
dotyczyło testów wyłącznie tkanin obiciowych zewnętrznych. Nie odnosiło się ono także
do zastosowanej w tych meblach sklejki.
W dokumentach złożonych z ofertą brak jest potwierdzenia opisanego powyżej wymogu
SWZ. Tym samym złożone przedmiotowe środki dowodowe zawierają błędy.
Nie potwierdzają okoliczności, dla których Zamawiający żądał ich przedłożenia. Przez
to nie ma także podstawy do ich uzupełniania w trybie art. 107 ust. 2 ustawy.
c) pozycja nr 6 w Formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– Załącznik nr 70: budka
z siedziskiem
W tej pozycji pkt 6.4.2 SWZ (str. 12) wymagał złożenia wśród przedmiotowych środków
dowodowych m.in. następujących dokumentów:
13.4) Oświadczenie Producenta siedzisk, że w danej partii krzeseł zastosuje piankę oraz
sklejkę o właściwościach trudnopalnych. Oświadczenie powinno zawierać numer oraz nazwę
postępowania, którego dotyczy.
Dla zaoferowanego przez Formed towaru (producent Bejot sp. z o.o., towar QUADRA
PHONEBOX) nie zostało złożone z ofertą oświadczenie, które potwierdzałoby realizację tych
towarów z zastosowaniem sklejki o właściwościach trudnopalnych. Wraz z ofertą dla tego
towaru Formed złożył oświadczenie firny Bejot z dnia 02.09.2024 r. ale potwierdza ono
wyłącznie, iż te zestawy siedzisk mają być wykonane z zastosowaniem pianek
o właściwościach trudnozapalnych, ale brak tam potwierdzenia dotyczącego zastosowanej
sklejki.
W dokumentach złożonych z ofertą brak jest potwierdzenia opisanego powyżej
wymogu SWZ.
Tym samym złożone przedmiotowe środki dowodowe zawierają błędy.
Nie potwierdzają okoliczności, dla których Zamawiający żądał ich przedłożenia. Przez
to nie ma także podstawy do ich uzupełniania w trybie art. 107 ust. 2 ustawy.
W podsumowaniu odwołujący podał, że w powyższych pozycjach asortymentowych
Formed nie złożył w postępowaniu wymaganych przedmiotowych środków dowodowych.
Tym samym także nie wykazał, że ofertowane w tych pozycjach towary spełniają opisane
powyżej wymagania zamawiającego. Zamawiający dokonał więc wyboru jako
najkorzystniejszej oferty, która nie odpowiada sprecyzowanym w SWZ wymaganiom i nie
gwarantuje wykonania zamówienia zgodnie z SWZ. To powoduje, że oferta Formed podlega
odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy.
2) Zarzut nr 2
Konsekwencją naruszeń ustawy opisanych w pkt 1 powyżej jest także to, że dokonując
wyboru jako najkorzystniejszej oferty Zamawiający dopuścił się także naruszenia art. 239
ust.
1 ustawy. Wynikało to z wyboru jako najkorzystniejszej ofert podlegających odrzuceniu
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Odwołujący podał, że bbiorąc pod uwagę wyżej przedstawione okoliczności faktyczne oraz
wskazane naruszenia
przepisów ustawy odwołanie winno zostać uwzględnione,
a zaskarżone odwołaniem czynności zamawiającego powinny zostać unieważnione, zgodnie
z zakresem przedstawionych przez
odwołującego żądań.
Po przeprowadzeniu posiedzenia i rozprawy
z udziałem Stron oraz uczestnika
postępowania na podstawie zebranego materiału w sprawie Krajowa Izba Odwoławcza
u
staliła i zważyła, co następuje:
I.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień ustawy z 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 poz. 1605 ze zm.; dalej „ustawa”, „Pzp”)
skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 24 września 2024 roku od czynności Zamawiającego z dnia 19 września 2024
roku.
Kopia odwołania została przekazana w ustawowym terminie Zamawiającemu,
co
wynika z akt sprawy odwoławczej.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopię dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła stanowiska prezentowane na rozprawie przez Strony oraz
uczestnika postępowania odwoławczego.
Izba uwzględniła stanowisko uczestnika postępowania odwoławczego wyrażone
w piśmie z dnia 27 września 2024 roku – „Zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego
po
stronie
Zamawiającego”.
Formed
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Żywcu (dalej: Formed) wniósł
o oddalenie odwołania w całości i przedstawił argumentację faktyczną.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie z dnia 4 października
2024 roku „Odpowiedź na odwołanie”, w którym Zmawiający wniósł o oddalenie odwołania
w całości.
II.
W zakresie umorzenia postępowania odwoławczego w odniesieniu do zarzutu 1 a
odwołania:
W
trakcie
posiedzenia
z
udziałem
stron
odwołujący
złożył
oświadczenie
do protokołu odnoszące się do cofnięcia zarzutu 1a odwołania tj. naruszenia art. 226 ust. 1
pkt 2 lit. c) w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty
wykonawcy FORMED sp. z o.o. sp. k z siedziba w Żywcu, pomimo że wykonawca ten złożył
przedmiotowe środki dowodowe zawierające błędy, a przez to nie potwierdził, że oferta
w tym zakresie odpowiada wymaganiom Zamawiającego ujętym w Specyfikacji Warunków
Zamówienia dla pozycji nr 28 w formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ – załącznik nr 40
Krzesło Obrotowe z zagłówkiem Typ 1.
Tym samym w sprawie zostało wydane postanowienie o umorzeniu postępowania
odwoławczego w zakresie zarzutu 1a odwołania, co znalazło odzwierciedlenie w punkcie 1
tenoru wyroku.
III.
W zakresi
e zarzutów odwołania skierowanych do rozpoznania na rozprawie – zarzut
1b,c
oraz zarzut 2 odwołania.
Izba na wstępie wskazuję, zgodnie z art. 559 ust. 2 ustawy podstawy prawne oraz
przytacza przepisy prawa:
- art. 16 pkt 1 ustawy -
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty,
- art. 226 ust. 1 ustawy -
Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…)
2) została złożona przez wykonawcę:
(…)
c)który nie złożył w przewidzianym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1, lub podmiotowego środka dowodowego, potwierdzających brak podstaw
wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu, przedmiotowego
środka dowodowego, lub innych dokumentów lub oświadczeń;
(…)
5) jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia.
- art. 107 ust. 2 ustawy -
Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych
lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa
do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu
o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
W zakresie zarzutu 1
odwołania naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c) w zw. z art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy FORMED sp. z o.o.
sp. k., Leśnianka 97, 34-300 Żywiec (dalej: Formed), pomimo iż wykonawca ten złożył
przedmiotowe środki dowodowe zawierające błędy, a przez to nie potwierdził, że oferta
w tym zakresie odpowiada wymaganiom Zamawiającego ujętym w Specyfikacji Warunków
Zamówienia dla pozycji:
a) ()
b) pozycja nr 1,2,3,4,5 w Formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– Załącznik
nr 69: zestaw siedzisk modułowych,
c) pozycja nr 6 w Formularzu asortymentowo-cenowym/OPZ
– Załącznik nr 70:
budka z siedziskiem,
Izba zarzuty (zarzut 1a i zarzut 1b) uznała za niezasadne.
Na podstawie art. 552 ust. 1 ustawy Izba wydając wyrok bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła, że w specyfikacji warunków zamówienia (dalej: SWZ) zamawiający
wymagał:
6. PODMIOTOWE I PRZEDMIOTOWE ŚRODKI DOWODOWE, WYKAZ OŚWIADCZEŃ
LUB DOKUMENTÓW, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU
POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
(…)
6.4 Ponadto, w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom
określonym przez Zamawiającego, Wykonawca do oferty dołącza:
14) opz-
załącznik 69. Zestaw siedzisk modułowych - tj. ZAŁĄCZNIK NR 69: ZESTAW
SIEDZISK MODUŁOWYCH;
15) opz-
załącznik 70. Budka z siedziskiem - tj. ZAŁĄCZNIK NR 70: BUDKA Z
SIEDZISKIEM;
6.4.1 wypełniony formularz „Opis Przedmiotu zamowienia” określający parametry
techniczne przedmiotu zamowienia szczegołowo opisane w załącznikach do „Opisu
Przedmiotu zamowienia”:
6.4.2 dla oferowanych produktów w:
12) Pozycja nr 1, 2, 3, 4, 5 w Formularzu asortymentowo-cenowym/Opis przedmiotu
zamówienia - ZAŁĄCZNIK NR 69: ZESTAW SIEDZISK MODUŁOWYCH
12.1) Świadectwo z badań wystawione przez niezależną jednostkę badawczą dotycząca
zgodności produktu z normą PN-EN 1022:2019-03, PNEN 1728:2012, PN-EN 16139:2013-
07/AC:2013-
09 w zakresie wymagań wytrzymałościowych i bezpiecznych rozwiązań
konstrukcyjnych. Sprawozdanie winno być wystawione przez niezależne laboratorium
badawcze akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji (PCA) lub inne jednostki
akredytujące działające na ternie UE wskazane na skutek Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady Unii Europejskiej NR 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r.
12.2) Atest Higieniczny na tapicerkę
12.3) Oświadczenie Producenta siedzisk, że w danej partii krzeseł zastosuje piankę oraz
sklejkę o właściwościach trudnopalnych. Oświadczenie powinno zawierać numer oraz nazwę
postępowania, ktorego dotyczy.
12.4) certyfikat ISO 9001 oraz ISO 14001 (dla producenta)
13) Pozycja nr 6 w Formularzu asortymentowo-
cenowym/Opis przedmiotu zamówienia
ZAŁĄCZNIK NR 70: BUDKA Z SIEDZISKIEM
13.1) Świadectwo z badań wystawione przez niezależną jednostkę badawczą dotycząca
zgodności produktu z normą PN-EN 1022:2007, PN-EN 1728:2012, PN-EN 16139:2013_07,
PN-EN 12521:2009, PN-
EN 1730:2013_04 w zakresie wymagań wytrzymałościowych i
bezpiecznych rozwiązań konstrukcyjnych.
13.2) Badania skuteczności akustycznej wykonane w komorze bezechowej przez niezależną
jednostkę badawczą dotycząca zgodności produktu zgodnie z normami PN ISO
10053:2001:2005, PN-EN ISO 3745:2012
13.3) Atest Higieniczny na tapicerkę
13.4) Oświadczenie Producenta siedzisk, że w danej partii krzeseł zastosuje piankę oraz
sklejkę o właściwościach trudnopalnych. Oświadczenie powinno zawierać numer oraz nazwę
postępowania, ktorego dotyczy.
13.5) certyfikat ISO 9001 oraz ISO 14001 (dla producenta)
(…)
15.10 W przypadku, gdy Wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych
lub
złożone przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne Zamawiający zgodnie z art.
ust. 2 wzywa do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie.
Wykonawca
Formed spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
z siedzibą w Żywcu (dalej: Formed) wraz z ofertą złożył, dla załącznika 49, 69, i 70
oświadczenie producenta Bejot spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Manieczkach
z dnia 2 września 2024 roku, o następującej treści:
Izba
stwierdziła:
Izba, wyjaśnia i podkreśla na wstępie, że w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym Izba dokonuje oceny czynności podjętej przez Zamawiającego
w prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
w oparciu o dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i określone
w tej dokumentacji warunki zamówienia oraz wymagania określone przez Zamawiającego
(które sam Zamawiający ukształtował w postępowaniu) co do treści składanych oświadczeń
i zakresu składanych dokumentów. Odwołanie musi być rozpoznane w zakresie zarzutów
odwołania, z odwołaniem do wymagań ukształtowanych w dokumentacji zamówienia przez
Zamawiającego i złożonej przez wykonawcę w postępowaniu oferty oraz dokumentów jakie
składał wykonawca do tej oferty. Tylko taka podstawa rozpoznania zarzutów odwołania
stanowi dla wykonawców biorących udział w postępowaniu gwarancję realizacji zasad prawa
zamówień publicznych, do przestrzegania których obowiązany jest Zamawiający.
Podnoszone każde naruszenie prawa powiązane są nierozerwalnie z kanonem zamówień
publicznych tj. zasad na jakich prowadzone jest postępowanie o udzielenie zamówienia,
a które to zasady stanowią sowite gwarancje dla każdego wykonawcy biorącego udział
w postępowaniu. Każdy przepis ustawy Prawo zamówień publicznych powinien być
interpretowany -
a działanie i zaniechanie zamawiającego oceniane - przez pryzmat
kluczowej zasady wskazanej w art. 16 ustawy czyli uczciwej konkurencji. Zasada równego
traktowania
wykonawców, przejrzystości, jawności, proporcjonalności itp. są również
sposobami realizacji zasady uczciwej konkurencji. Przechodząc dalej Izba podnosi,
że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone przez Zamawiającego
jest postępowaniem kreowanym przez Zamawiającego w oparciu o regulacje prawne, który
swoje wymagania co do zakresu przedmiotowego oraz wymagania co żądanych
przedstawianych w ofercie informacji.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia. Definicja warunku zamówienia została zawarta w art. 7
pkt 29 ustawy, który stanowi, że przez warunki zamówienia należy rozumieć warunki, które
dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności
z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów
oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie
zamówienia publicznego. Wymaga również wskazania, że art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
skorelowany jest z art. 218 ust. 2 ustawy odnoszącym się do wymagania zgodności treści
oferty z wymaganiami stawianymi przez zamawiającego w SWZ.
Na podstawie art. 226 ust 1 pkt 2 lit. c zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona
przez wykonawcę który nie złożył w przewidzianym terminie przedmiotowego środka
dowodowego. Przy czym na podstawie
art. 107 ust. 2 ustawy zamawiający, jeżeli
wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe
środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach
zamówienia. W przedmiotowej sprawie odwoławczej zamawiający w sposób jednoznaczny
w SWZ podał (punkt 15.10 SWZ), że w przypadku, gdy Wykonawca nie złoży
przedmiotowych
środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe są
niekompletne Zamawiający zgodnie z art. 107 ust. 2 wzywa do ich złożenia lub uzupełnienia
w wyznaczonym terminie.
Wymaganie zamawiającego co do złożenia dla asortymentu z pozycji nr 1, 2, 3, 4, 5
w Formularzu asortymentowo-
cenowym/Opis przedmiotu zamówienia – Załącznik 69 oraz
pozycji nr 6 w Formularzu asortymentowo-
cenowym/Opis przedmiotu zamówienia załącznik
70 oświadczenia (punkt 12.3 oraz punkt 13.4 SWZ) było jednoznaczne. Zamawiający
wymagał złożenia dla tych pozycji – Oświadczenie Producenta siedzisk, że w danej partii
krzeseł zastosuje piankę oraz sklejkę o właściwościach trudnopalnych. Oświadczenie
powinno zawierać numer oraz nazwę postępowania, którego dotyczy.
Zamawiający jednoznacznie wskazał w zakresie wymagania co do oświadczenia jakie
to cechy oferowanych produktów muszą jednoznacznie zostać w tym oświadczeniu ujęte.
Słusznie podnosił odwołujący w trakcie rozprawy, że treść oświadczenia została
skonkretyzowana i oświadczenie ogólne, nieodnoszące się do cech oferowanego produktu,
które ujął w wymaganiu sam zamawiający, nie może zastąpić oświadczenia jakiego wymagał
w SWZ sam zamawiający.
Izba podkreśla, że zgodnie z samym wymaganiem zamawiającego oświadczenie w zakresie
danej partii krzes
eł miało odnosić się do zastosowania zarówno pianki jak i sklejki
o właściwościach trudnopalnych. Z treści oświadczenia producenta Bejot spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Manieczkach złożonego przez Formed
jednoznacznie wybrzmiewa, że producent wykona „siedziska dla powyższego postępowania
z wykorzystaniem pianek o właściwościach trudnozapalnych”. W ocenie Izby, takie
oświadczenie potwierdza prawidłowe zdekodowanie wymagania SWZ przez Formed,
bowiem składa dokument, który w zasadzie odpowiada wymaganiu zamawiającego i odnosi
się do złożenia oświadczenia co do jednego z elementów wymaganych w SWZ, czyli pianki
o właściwościach trudnopalnych (w oświadczeniu „trudnozapalnych”). Ten dokument
jednakże w ocenie Izby czyni jedynie połowicznie zadość wymaganiu zamawiającego,
bowiem w żaden sposób nie odnosi się do drugiego elementu wymagania oświadczenia,
a mianowicie sklejki o właściwościach trudnopalnych. W ocenie Izby nie doszło do złożenia
oświadczenia, wymaganego w SWZ, w zakresie właściwość sklejki.
Stwierdzić należy jednoznacznie, że nie ma podstawy do jakiegokolwiek wnioskowania czy
wykładania stwierdzeń zawartych w oświadczeniu z dnia 2 września br., bowiem jedynie
precyzyjne i jednoznaczne oświadczenie producenta mogło spełnić jednoznaczne
i precyzyjne wymagania zamawiającego. Izba stwierdza, że nie jest spełnieniem wymagań
co do złożenia oświadczenia w przedmiocie sklejki o właściwościach trudnopalnych
odwołanie do spełnienia wymagań minimalnych z SWZ – do jakich referował zamawiający
oraz uczestnik
– podanych w oświadczeniu producenta. Zamawiający nie wymagał
oświadczenia o spełnieniu wymagań minimalnych lecz wymagał jednoznacznego złożenia
oświadczenia o spełnieniu przez wskazany element, czyli sklejkę spełnienia wymagania
zasadniczego,
to jest posiadania właściwości trudnopalnych. Za niezasadne Izba również
uznała powoływanie się na Sprawozdanie z badań, bowiem oświadczenia producenta,
którego jednoznacznie wymagał zamawiający, nie może zastępować żadna wykładania
złożonych dokumentów oraz ich indywidualna interpretacja. Dodatkowa należy podać
i podkreślić, że wymagania jednoznacznie sprecyzowane przez zamawiającego w SWZ
muszą być stosowane przez zamawiającego i nie ma żadnej podstawy do odstąpienia przez
zamawiającego na etapie badania ofert od ukształtowanych w SWZ wymagań. Próba
uzasadnienia stanowiska zamawiającego zawarta w piśmie procesowym oraz prezentowana
na rozprawie odbiega od wymagań SWZ i tak w zasadzie potwierdza nieprawidłowość
czynności oceny oferty Formed dokonanej przez zamawiającego. W ocenie Izby
nie ma żaden przesłanki do uznania prawidłowości złożenia oświadczenia producenta
krzeseł w zakresie wymagania dotyczącego sklejki – takie oświadczenia Formed
nie przedstawił. Podkreślenia wymaga, że skoro zamawiający określił dane wymaganie
w SWZ
– w tym wypadku żądanie oświadczenia dotyczącego zastosowania sklejki
o właściwościach trudnopalnych – to takie oświadczenie powinien otrzymać i takie
oświadczenie powinien poddać ocenie. Skoro, jak w tym przypadku takiego oświadczenia
nie otrzymał, to powinien zastosować regulację art. 107 ust. 2 ustawy, bowiem w punkcie
15.10 SWZ przewidział możliwość uzupełnienia dokumentów przedmiotowych.
Izba za niezasadne uznała stwierdzenia zawarte w odwołaniu, a odnoszące się do błędu
złożonego oświadczenia, co dyskwalifikuje możliwość uzupełniania tego dokumentu. Izba
stwierdziła, że w ramach rozpoznawanej sprawy nie zostało złożone oświadczenie dotyczące
zastosowania sklejki o właściwościach trudnopalnych. W związku z brakiem złożenia
oświadczenia wymaganego przez zamawiającego, oraz postanowienia punktu 15.10 SWZ
właściwym było uzupełnienie tego oświadczenia.
W odniesieniu do dowodu zawnioskowanego i złożonego na rozprawie przez Formed Izba
stwierdza, że w pierwszym akapicie tego dokumentu zostało podane, że oświadczenia
wydawane są indywidualnie i odnoszą się do zastosowania w wyrobach materiałów
o właściwościach trudnopalnych między innymi w odniesieniu do pianek, sklejek
oraz kubełków tworzywowych. Z tego wynika zatem, że producent wydaje oświadczenia
odnoszące się do sklejki i jej właściwości, a w efekcie wprost przeczy stanowisku Formed
oraz stanowisku zamawiającego w zakresie oceny złożonego przez Formed oświadczenia.
Podkreślenia wymaga, że zamawiający oczekiwał oświadczenia jednoznacznie odnoszącego
się do sklejki i jej właściwości, a nie do wszystkich wymagań opisanych w SWZ podanych
w sposób ogólny oraz z odniesieniem do minimalnych wymagań.
Izba stwierdza w tym miejscu, że mimo zasadności stanowiska odwołującego
co do nieprzedstawiania przez Formed oświadczenia producenta krzeseł (załącznik 69 i 70
w podniesionych zarzutach)
– Izba uznała, że oświadczenie w zakresie zastosowania sklejki
o właściwościach trudnopalnych nie zostało złożone – to w obliczu postanowień z punktu
15.10 SWZ, Izba nie może uwzględnić zarzutów odwołania 1b oraz 1c, bowiem nie może
nakazać odrzucenia oferty Formed, bowiem nie doszło do wypełnienia obowiązku wezwania
do uzupełniania dokumentów. Skoro zamawiający przewidział taką procedurę w SWZ,
to niemożliwe jest odrzucenie oferty bez zastosowania tej procedury, podobnie jest
w przypadku dokumentów podmiotowych przy czym w tym wypadku obowiązek wezwania do
uzupełnienia wynika bezwzględnie z przepisu (podobnie w wyroku z dnia 19 czerwca 2024
roku sygn. akt KIO 1205/24 oraz KIO 1211/24).
w ramach zarzutów odwołania nie zostało
podniesione naruszenia art. 107 ust. 2 w zw. z punktem 15.10 SWZ, co oznacza,
że nie został podniesiony zarzut zaniechania wezwania do uzupełnienia dokumentów. Izba,
czemu dała wyraz powyżej, uznała brak złożenia oświadczenia w zakresie zastosowania
sklejki o właściwościach trudnopalnych. Izba stwierdza w tym miejscu również, że nie jest
związana wnioskami odwołania lecz zarzutami jakie podnosi odwołujący. Modyfikacja
żądania odwołania dokonana w trakcie rozprawy nie zastępuje jednakże zarzutu odwołania,
który nie został podniesiony. Izba nie może orzekać ponad zarzuty odwołania, co oznacza,
że nie mogła odnosić się do braku czynności uzupełniania dokumentów.
W efekcie Izba zarzut uznała za niezasadny, Izba w tym przypadku nie może nakazać
odrzucenia oferty Formed z postępowania.
W zakresie zarzutu 2
odwołania – naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy przez
dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Formed pomimo zaniechania
opisanego w zarzucie nr 1, a przez to dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty, która
podlegała odrzuceniu – Izba zarzut uznała za niezasadny.
Izba stwierdziła, że w żadnej części odwołania nie było przedstawionej argumentacji
odnoszącej się do naruszenia regulacji SWZ odnoszących się do kryteriów oceny ofert,
ich zastosowania lub nie, czy też stosowania kryteriów niewskazanych w SWZ. Odwołujący
nie przedstawił uzasadnienia faktycznego naruszenia powyższej podstawy prawnej
odnoszącego się do nieprawidłowej czynności zamawiającego w zakresie oceny ofert
w ramach ukształtowanych kryteriów oceny ofert. W zasadzie brak jest jakiejkolwiek
argumentacji faktycznej uzasadniającej naruszenie tej regulacji prawnej. Natomiast
stanowisko zawarte w uzasadnieniu odwołania stanowi wynikową podniesionego zarzutu
pierwszego
i w żaden sposób nie jest powiązane z czynnością oceny oferty w ramach
kryteriów tj. na podstawie i w granicach tychże kryteriów oceny ofert jakie przyjął
zamawiający w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Nie sposób uznać
w obliczu
Izba podkreśla, że postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie jest
dowolnym, nieskodyfikowanym, luźnym postępowaniem, stanowi ono szczególną formę
prowadzącą do zawarcia umowy w sprawie realizacji danego zamówienia, kreowane jest
przez obowiązujące przepisy prawa dla tej dyscypliny i zobowiązuje tymi przepisami
wszystkich uczestników tego systemu – obowiązujące regulacje prawne są bardzo
szczegółowe i nakładają na podmioty starające się o udzielenie zamówienia publicznego
sztywną regulację postępowania w odniesieniu do wymagań tego postępowania, w zamian
natomiast pozwalającą zawrzeć kontrakt z podmiotem publicznym, czyli podmiotem
istniejącym i gwarantującym wypłatę środków finansowych. Izba zaznacza, że choć samo
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie powinno być formalizmem samym
w sobie, a jego głównym zadaniem jest doprowadzenie do zawarcia umowy – to odstąpienie
od formalizmu nie może być utożsamiane z modyfikacją reguł postępowania określonych
ustawą i wymaganiami SWZ, które znane są wszystkim ubiegającym się o zamówienie.
Koszty:
Izba oddaliła odwołanie.
Zgodnie z art. 557 ustawy z 2019 r.,
w wyroku oraz w postanowieniu kończącym
postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego.
Izba zasądziła od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 1 800 zł 00 gr (słownie:
jeden tysiąc osiemset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione przez w zamawiającego stosownie do wyniku postępowania, a przedstawione
jako koszty reprezentacji zamawiającego przed Izbą.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 ustawy
z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 pkt 2
lit. b oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
zgodnie z którym w przypadku oddalenie odwołania w całości koszty ponosi Odwołujący.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji wyroku.
Przewodniczący: ……………………………………….