Sygn. akt KIO 3503/24
WYROK
Warszawa, dnia 21
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Jodłowska
Protokolant:
Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16
października 2024 roku odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 września 2024 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia MPO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą
w
Białymstoku,
REPLASTIK
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego SZPITAL OGÓLNY IM. DR WITOLDA GINELA
W
GRAJEWIE z siedzibą w Grajewie
przy udziale uczestnika postępowania po stronie Zamawiającego: "ECO-ABC" SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bełchatowie, OLSZTYŃSKI
ZAKŁAD KOMUNALNY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w Olsztynie
orzeka:
Oddala odwołanie
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia MPO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
z
siedzibą
w
Białymstoku,
REPLASTIK
SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku i:
zalicza w poczet
kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) poniesioną przez ww. wykonawców tytułem wpisu
od odwołania oraz kwotę po 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy)
poniesioną przez ww. wykonawców oraz Zamawiającego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia MPO
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku,
REPLASTIK SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w
Białymstoku na rzecz zamawiającego Szpitala Ogólnego im. dr Witolda Ginela
w Grajewie
z siedzibą w Grajewie kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszt poniesiony przez Zamawiającego tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: …………………………………
Sygn. akt KIO 3503/24
UZASADNIENIE:
Zamawiający SZPITAL OGÓLNY IM. DR WITOLDA GINELA W GRAJEWIE z siedzibą
w Grajewie w trybie przetargu nieograniczonego prowadzi
postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn: „Odbiór, transport i utylizacja odpadów pochodzenia
medycznego
.”, nr referencyjny: ZP 10/24.
Przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, dalej: „ustawa
Pzp
”.
Szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych określonych
w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ustawy Pzp
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 23 lipca 2024 r. pod numerem: 2024/BZP 00425644.
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
MPO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku,
REPLASTIK SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Białymstoku
(dalej:
„Odwołujący”) w dniu 24 września 2024r. wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
a)
wyborze jako najkorzystniejszej oferty, oferty niezgodnej z warunkami zamówienia
b)
zaniechaniu wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej
c)
zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy, którego oferta została uznana jako
najkorzystniejsza.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust 1 pkt 5 p.z.p. co polegało na wyborze jako oferty najkorzystniejszej, oferty
niezgodnej z warunkami udziału w postępowaniu określonymi w Rozdziale 4 „Opis
i
wymagania przedmiotu zamówienia” pkt 12 SWZ, w którym Zamawiający nałożył na
wykonawców obowiązek realizacji zamówienia zgodnie z przepisami ustawy o odpadach,
a tym samym nałożył na wykonawców obowiązek przestrzegania zasady bliskości
sformułowanej w art. 20 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. ZASADA
BLISKOŚCI: zgodnie z art. 20 ust. 3 i art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o
odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 z późn. zm.) zakazuje się unieszkodliwienia
zakaźnych odpadów medycznych poza obszarem województwa, na którym zostały
wytworzone. Dopuszcza się unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych na
obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej
instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwienia tych odpadów na obszarze
danego województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych,
art. 239 p.z.p. co polegało na wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty podlegającej
odrzuceniu,
art. 16 pkt 1 p.z.p. poprzez nierówne traktowanie wykonawców co polegało na tym, że
Zamawiający tylko do jednego wykonawcy tj., do konsorcjum MPO Sp. z o.o.
w
Białymstoku i Replastik Sp. z o.o. w Białymstoku wystąpił z prośbą o udzielenie
informacji na temat:
− wielkości mocy przerobowych instalacji, którą dysponuje wykonawca,
− ilości odpadów medycznych i weterynaryjnych przekazywanych do unieszkodliwienia
w
spalarni, którą dysponuje wykonawca, w ramach aktualnie zawartych umów albo innego
rodzaju zobowiązań, których przedmiotem jest unieszkodliwianie odpadów medycznych
i weterynaryjnych,
− podania czasu obowiązywania zawartych umów,
− podania nazw jednostek, które na mocy zawartych umów przekazują do spalarni odpady
medyczne i weterynaryjne do unieszkodliwiania wraz z dowodami potwierdzającymi te
informacje.
Które to dokumenty nie były wskazywane jako wymagane w dokumencie SWZ.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
a)
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
b)
nakazania Zamawiającemu odrzucenia oferty konsorcjum ECO-ABC Sp. z o.o. i Olsztyński
Zakład Komunalny Sp. z o.o.,
c)
nakazania Zamawiającemu wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Nadto wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
W uzasadnieniu powyższych zarzutów i żądań Odwołujący wskazał:
Odwołujący podniósł, że jest wykonawcą, który jako jedyny wskazał instalacje do
unieszkodliwiania odpadów zlokalizowaną na terenie województwa podlaskiego, co więcej jest
to instalacja położona najbliżej miejsca wytwarzania odpadów. Okoliczności powyższe
obligowały Zamawiającego do wyboru oferty odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
Wykonawca w dwóch pismach kierowanych do Zamawiającego w odpowiedzi na jego
wezwanie złożył oświadczenia, iż wskazana przez niego instalacja posiada wolne moce
przerobowe. Pomimo oświadczenia Odwołującego w powyższym zakresie zamawiający
prowadził postępowanie wyjaśniające, w którym Odwołujący składał oświadczenia, w których
wskazywał, iż instalacja, w której deklarował unieszkodliwianie odpadów posiada wolne moce
przerobowe, jak również występował w dniu 21.08.2024 r. z wnioskiem o udostępnienie pisma
z
łożonego przez konsorcjum firm ECO-ABC Sp. z o.o., ul. Przemysłowa 7, 97-400 Bełchatów
oraz Olsztyński Zakład Komunalny Sp. z o.o., ul. Lubelska 43 D, 10-410 Olsztyn. Zamawiający
pomimo wniosku odwołującego nie przesłał przed wyborem najkorzystniejszej oferty pisma
konsorcjum, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Zamawiający udostępnił
te dane dopiero w dniu 20.09.2024 r, a więc po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty.
Co istotne w zakresie dokumentów jakie zamawiający może żądać od wykonawców SWZ nie
przewidywał wymogu złożenia dokumentów żądanych przez Zamawiającego. Powyższe
oznaczało, iż w powyższym (potwierdzenia mocy przerobowych instalacji) wystarczającym
środkiem dowodowym było oświadczenie wykonawcy.
Odwołujący na potwierdzenie powyższego przywołał liczne orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający, wybierając jako najkorzystniejszą ofertę
konsorcjum ECO-
ABC Sp. z o.o. i Olsztyński Zakład Komunalny Sp. z o.o., zastosował wyjątek
od zasady bliskości określony w ust. 6 art. 20 ustawy o odpadach. W oparciu o ocenę materiału
zebranego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i dostarczonego przez
wykonawcę, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza Zamawiający uznał, że
instalacja w Hajnówce, którą dysponuje odwołujący– konsorcjum MPO Sp. z o.o. i Replastik
Sp. z o.o.
– nie ma wolnych mocy przerobowych.
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający został wprowadzony w błąd bowiem gdyby
wartość wskazana przez konsorcjum ECO-ABC Sp. z o.o. i Olsztyński Zakład Komunalny Sp.
z o.o.
w wyjaśnieniach - 111.888 kg/miesiąc - była prawdziwa dawałoby to rocznie wartość
1.342.656 kg i byłaby to wartość przekraczająca moce przerobowe instalacji w Hajnówce.
Odwołujący w formie tabeli przedstawił własne wyliczenia ilości odbieranych
i
unieszkodliwianych odpadów. Zdaniem Odwołującego z przedstawionego przez niego
zestawienia w sposób jednoznaczny wynika, iż na dzień oceny ofert w województwie
podlaskim istnieje instalacja posiadająca wolne moce przerobowe.
W dalszej części uzasadnienia Odwołujący podniósł, że zgodnie z postanowieniami
SWZ Zamawiający przewidywał, w okresie 24 miesięcy, do utylizacji 76.020 kg odpadów
medycznych, w tym 75.944 kg odpadów medycznych zakaźnych. Wartość 76.020 kg to
rocznie 38.01
0 kg, a miesięcznie 3.167,50 kg odpadów, należy przy tym zaznaczyć, iż
z
doświadczenia odwołującego wynika, iż wielkości faktycznie przekazywane są niższe niż
wskazywane w postępowaniach. Część z tych odpadów będzie utylizowana w 2024 r., cześć
w 2025, część w 2026 r. Lider konsorcjum MPO Sp. z o.o. zgodnie z posiadanymi decyzjami
DIS-
V.7244.15.2014 wraz ze zmianą DOS-II.7244.7.2015 oraz zmianą DOS-
VI.7244.1.2023.KM. na przetwarzanie odpadów medycznych może przetworzyć w instalacji
w
Hajnówce 1 000 800 kg odpadów w okresie roku, co umożliwi przetworzenie 2 001 600 kg
odpadów w okresie 24 m-cy. Ilość możliwych do przetworzenia w instalacji odpadów
wielokrotnie więc przekracza przewidzianą przez Zamawiającego do przetworzenia ich ilość.
Ponadto, jeżeli weźmiemy pod uwagę okres zamówienia 2024-2025 moce przerobowe
spalarni wyniosą aż 3 002 400 kg.
W ocenie Odwołującego powyższe jednoznacznie wskazuje, że w przypadku
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Odbiór, transport i utylizacja
odpadów pochodzenia medycznego”, znak ZP 10/24 prowadzonego przez Szpital Ogólny im.
dr Witolda Gienla w Grajewie nie miał zastosowania wyjątek od zasady bliskości wskazany
w
art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach. Instalacja służąca do utylizacji odpadów medycznych
w
Hajnówce, którą dysponuje odwołujący ma moce przerobowe umożliwiające utylizację
odpadów medycznych pochodzących od Zamawiającego. Konsekwencją tego musi być
przestrzeganie zakazu, zawartego w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o odpadach, unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych poza terenem województwa, na którym zostały wytworzone.
Odnosząc się do zarzutu nr 3 Odwołujący podniósł, że powyższy zarzut materializuje
się jako nierówne traktowanie wykonawców. Zamawiający bowiem wystąpił wyłącznie do MPO
Sp. z o.o. jako podmiotu prowadzącego instalację do termicznego przekształcania odpadów
w
Hajnówce o udzielenie informacji na temat:
− wielkości mocy przerobowych instalacji w Hajnówce,
− ilości odpadów medycznych i weterynaryjnych przekazywanych do unieszkodliwienia
w
spalarni, w Hajnówce, w ramach aktualnie zawartych umów albo innego rodzaju
zobowiązań, których przedmiotem jest unieszkodliwianie odpadów medycznych
i weterynaryjnych,
− podania czasu obowiązywania zawartych umów,
− podania nazw jednostek, które na mocy zawartych umów przekazują do spalarni odpady
medyczne i weterynaryjne do unieszkodliwiania wraz z dowodami potwierdzającymi te
informacje.
Odwołujący zwrócił uwagę, że wyrażona w art. 16 ust. 1 p.z.p. zasada równego
traktowania wykonawców nakazywała Zamawiającemu zwrócenie się do drugiego oferenta
o udzielenie takich samych informacji. Tymczasem w zakresie oferty konsorcjum firm ECO-
ABC Sp. z o.o., ul. Przemysłowa 7, 97-400 Bełchatów oraz Olsztyński Zakład Komunalny Sp.
z o.o., ul. Lubelska 43 D, 10-
410 Olsztyn Zamawiający tego nie zrobił opierając się wyłącznie
na oświadczeniu tego wykonawcy czym naruszył jedną z podstawowych zasad przygotowania
i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Pismem z dnia
8 października 2024 r., stanowiącym odpowiedź na odwołanie,
Zamawiający ustosunkował się do zarzutów podniesionych przez Odwołującego i wniósł o ich
oddalenie.
W uzasadnienie Zamawiający wskazał m.in.:
Zamawiający zwrócił uwagę, że nie przewidział jako warunku udziału w postępowaniu
obowiązku realizacji zamówienia zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, w szczególności
obowiązku stosowania zasady bliskości.
Zdaniem Zamawiającego w zaistniałej sytuacji brak jest podstaw do uznania, iż w tym
przypadku zachodzą podstawy do uznawania iż wykonawca który złożył ofertę uznaną za
najkorzystniejszą (Konsorcjum ECO-ABC) nie spełnia warunków udziału w postępowaniu.
Dodatkowo
Zamawiający podniósł, że Odwołujący nie zarzuca Zamawiającemu
naruszenia przepisu art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. b) ustawy Prawo zamówień publicznych. Taki
zarzut powinien zostać postawiony jeżeli faktycznie Zamawiający nie odrzuciłby oferty
Wykonawcy który nie spełnił warunków udziału w postępowaniu.
W zaistniałej sytuacji Odwołujący formułując uzasadnienie pierwszego z zarzutów
zarzuca w
istocie naruszenie przepisu innego niż na który powołuje się w odwołaniu (art. 226
ust. 1 pkt. 5) ustawy Pzp).
W dalszej części pisma Zamawiający wskazał, że zapis rozdziału 4 ust. 12 specyfikacji
warunków zamówienia dotyczy etapu realizacji umowy. Zamawiający wskazał na powinność
unieszkodliwiania odpadów poprzez spalanie ich na terenie województwa podlaskiego,
dopuszczając jednocześnie możliwość ich unieszkodliwiania na obszarze innego
województwa. W ocenie Zamawiającego jest to sposób realizacji umowy, który winien być
weryfikowany na etapie realizacji umowy przez wykonawcę który uzyskał zamówienie.
Z ostrożności Zamawiający wskazał, że zwrócił się do wykonawcy - Konsorcjum ECO-
ABC z zapytaniem o zamierzony sposób realizacji umowy. W odpowiedzi Lider Konsorcjum
wskazał, iż konsorcjum zamierza skorzystać z odstępstwa przewidzianego w art. 20 ust. 6
ustawy o odpadach, który dopuszcza unieszkodliwianie zakaźnych odpadów medycznych na
obszarze innego województwa niż to, na którym zostały wytworzone gdy istniejące instalacje
nie mają wolnych mocy przerobowych.
Lider Konsorcjum ECO-
ABC sp. z o.o. wykazał, iż na terenie województwa
podlaskiego są dwie spalarnie — jedna zlokalizowana w Białymstoku, a druga w Hajnówce.
W zakresie spalarni w Białymstoku Lider Konsorcjum ECO-ABC sp. z o.o. przedłożył
korespondencję z której wynika, iż nie przyjmuje ona odpadów do utylizacji.
W zakresie spalarni w Hajnówce Lider Konsorcjum ECO-ABC sp. z o.o. powołał się na brak
mocy przerobowych, przedkładając na tę okoliczność wyjaśnienia oraz dokumenty
załączone do pisma z dnia 14 sierpnia 2024 r.
W odniesieniu do naruszenia art. 16 pkt. 1 ustawy Pzp Zamawiający wskazał, że
wezwanie adresowane do MPO sp. z o.o. nie zostało wystosowane do MPO z o.o. jako
wykonawcy,
który złożył ofertę w ramach postępowania. Zamierzeniem Zamawiającego nie
było ustalenie czy oferta tego wykonawcy spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Zamawiający wystosował wezwanie do MPO sp. z o.o. jako do podmiotu trzeciego, który jest
dysponentem spalarni zlokalizowanej na terenie województwa podlaskiego. Celem
wezwania było ustalenie czy istnieją przesłanki uzasadniające odstępstwo od tzw. zasady
bliskości przez Konsorcjum ECO-ABC sp. o.o., które powoływało się na brak mocy
przerobowych przez spalarnie zlokalizowane w województwie podlaskim. Zamawiający
zwrócił się do MPO sp. z o.o. jako podmiotu trzeciego z prośbą o złożenie dokumentów
pozwalających na weryfikację mocy przerobowych - pod kątem oceny wiarygodności
dokumentów potwierdzających brak tych mocy, złożonych przez innego wykonawcę.
W
odpowiedzi MPO sp. z o.o. jako podmiot trzeci odmówiło przedłożenia tych dokumentów.
Wykonawc
y wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia "ECO-ABC" SPÓŁKA
Z
OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w Bełchatowie, OLSZTYŃSKI
ZAKŁAD KOMUNALNY SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą
w Olsztynie
zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Pismem z dnia 7
października 2024 r. ustosunkowali się do zarzutów podniesionych przez
Odwołującego i wnieśli o ich oddalenie w całości.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym ww. wykonawców
Wszystkie warunki formalne związane ze zgłoszonym przystąpieniem zostały spełnione. Co
za tym idzie ww. wykonawcy skutecznie
zgłosili swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego, stając się Uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Krajowa Izba Odwoławcza po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron oraz
Uczestnika postępowania uwzględniając dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
Stron
oraz Uczestnika postępowania wyrażone odpowiednio w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych
skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505
ust. 1 ustawy Pzp, tj. istnienie po stronie Odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
Zamawiającego.
Izba nie zaliczyła w poczet materiału dowodowego dowody niestanowiące części
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, złożone przez
Odwołującego na posiedzeniu z udziałem Stron i Uczestnika postępowania, tj.:
a)
wezwania do zaniechania naruszeń z dnia 7 października 2024 r. - w ocenie Izby
przeprowadzenie zgłoszonego dowodu pozostaje nieistotne dla rozstrzygnięcia
sprawy. Odwołujący w podniósł odpowiedniego zarzutu w tym zakresie.
b) odpis
ów wyroków Krajowej Izby Odwoławczej - dowodem w sprawie nie może być
uzasadnienie wyroku sporządzonego w innej sprawie, takie środki dowodowe nie są
znane
postępowaniu przed Krajowej Izbą Odwoławczą ani też procedurze cywilnej.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego
przedmiotem jest
odbiór, transport i utylizacja odpadów pochodzenia medycznego.
Zamawiający w Rozdziale 4 Opis i wymagania przedmiotu zamówienia w ust. 12
wskazał: Wykonawca zgodnie z przepisami ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku
(Dz. U. z 2023 r., poz. 2029) przekazane przez Zamawiającego odpady medyczne powinien
unieszkodliwić w pierwszej kolejności poprzez spalenie na terenie województwa podlaskiego,
co
jest zgodne z art. 20 ust. 3 pkt 2 oraz ust. 4 Ustawy o odpadach, w drugiej kolejności
w
spalarni zlokalizowanej poza terenem województwa podlaskiego w przypadkach
określonych w ustawie o odpadach w art. 20 ust. 6 – Zasada bliskości. Zgodnie art. 20 ust. 6
ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach dopuszcza się unieszkodliwienie zakaźnych
odpadów medycznych na obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone,
w najbliżej położonej instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych
odpadów na obszarze danego województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych
mocy przerobowych
– wyjątek od zasady bliskości.
Zamawiający w Rozdziale 16 ust. 1 Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się
kierował przy wyborze oferty wskazał: Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty
Zamawiający stosować będzie następujące kryteria oceny ofert:
a) cena
– waga kryterium: 60% (Maksymalna liczba punktów do uzyskania w ramach
tego kryterium = 60 pkt)
b) odległość spalarni– waga: 20% (Maksymalna liczba punktów do uzyskania w ramach
tego kryterium = 20 pkt)
c) wykaz środków transportu– waga: 20% (Maksymalna liczba punktów do uzyskania w
ramach tego kryterium
= 20 pkt).
W postępowaniu ofertę złożył Odwołujący oraz Uczestnik postępowania. Uczestnik
postępowaniu, w formularzu ofertowym stanowiących załącznik nr 1 do SWZ, złożył
oświadczenie o treści: Odpady medyczne odebrane od Zamawiającego zamierzamy
unieszkodliwiać w spalarni, znajdującej się pod adresem: ul. Lubelska 43, oddaloną od
siedziby Zamawiającego w odległości 150 km.
Odwołujący pismem z dnia 2 sierpnia 2024 r. poinformował Zamawiającego, że w chwili
obecnej jest jedynym oferentem,
który jest w stanie spełnić tzw. „zasadę bliskości”. Spalarnia
Odpadów Medycznych w Hajnówce, której jesteśmy dzierżawcą, pozostaje na dzień dzisiejszy
jedyną tego typu eksploatowaną instalacją do unieszkodliwiana odpadów typu medycznego
w
woj. podlaskim, która jest w stanie przyjąć odpady medyczne.
Pismem z dnia 9 sierpnia 2024 r. Zamawiający wezwał, w trybie art. 223 ust. 1 ustawy
Pzp, Uczestnika postępowania do udzielenia wyjaśnień odnośnie złożonej oferty poprzez m.in:
1) wskazanie w jakiej
miejscowości znajduje się spalarnia wymieniona w pkt. 6) 1)
Państwa oferty oraz udzielenia informacji czy spełniona jest zasada bliskości
wynikająca z Rozdziału 4 ust. 12 SWZ, a jeżeli nie – czy zachodzi wyjątek od zasady
bliskości wraz z przedłożeniem dowodów na tę
okoliczność; (…)
W odpowiedzi na ww. wezwanie Uczestnik postępowania, pismem z dnia
14 sierpnia 2024 r.,
wskazał położenie spalarni jak również wyjaśnił, że podczas realizacji
usługi zamierza skorzystać z odstępstwa przewidzianego w ust. 6 art. 20 ustawy o odpadach.
W dalszej części wyjaśnień podniósł m.in.:
poza Zamawiającym na terenie województwa podlaskiego działają 22 inne szpitale
zakwalifikowane do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki
zdrowotnej (PSZ) oraz
szereg pozostałych podmiotów leczniczych (przychodnie, gabinety
lekarskie, gabinety stomatologiczne, kliniki weterynaryjne itp.). Wszystkie te podmioty są
wytwórcami odpadów medycznych, które powinny być unieszkodliwiane na terenie
województwa podlaskiego. (…)
Na podstawie udzielonych odpowiedzi od 16 jednostek, BCO sporządziło zestawienie
tabelaryczne ilości odpadów medycznych przekazywanych przez te jednostki do
unieszkodliwienia w ramach zawartych umów, gdzie EMKA S.A. lub MPO Sp. z o.o. świadczy
usługi unieszkodliwiania odpadów w spalarni położonej w Hajnówce. Z zestawienia
jednoznacznie wynika, że łączny strumień odpadów medycznych przekazanych do
unieszkodliwienia wynosi 111.888 kg, przekracza on więc moce przerobowe instalacji
w
Hajnówce, które zgodne z wydanymi decyzjami nie mogą przekroczyć 1 000,8 Mg (…)
Dalej, Uczestnik postępowania powołał się na:
informację Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego z której wynika, że nawet
zwiększenie mocy przerobowych instalacji w Hajnówce nie pokryje ilości wytwarzanych
odpadów medycznych na terenie województwa podlaskiego.
- Sprawozdanie
z realizacji Planu Gospodarki Odpadami Województwa Podlaskiego za lata
2019” (rozdz. 3.1.4.2 Odpady medyczne i weterynaryjne) z którego wynika, że moce
przerobowe funkcjonujących na terenie woj. podlaskiego instalacji do przetwarzania odpadów
medycznych i weterynaryjnych są niewystarczające do zagospodarowania ilości
wytwarzanych tego strumienia odpadów.
Do pisma
Uczestnik postępowania załączył: Korespondencję e-mail z Uniwersyteckim
Szpitalem Klinicznym w Białymstoku; Decyzję Marszałka Województwa Podlaskiego sygn.
DOS-VI.7244.1.2023.KM;
Zestawienie
tabelaryczne
ilości
odpadów
medycznych
przekazywanych do unieszkodliwienia do spalarni w Hajnówce; Pisma z podmiotów
leczniczych w zakresie ilości wytwarzanych i unieszkodliwianych odpadów medycznych – 15
sztuk wraz z pismem Zamawiającego; Sprawozdanie z realizacji Planu Gospodarki Odpadami
Województwa Podlaskiego za lata 2017-2019.
Zamawiający pismem z dnia 21 sierpnia 2024 r., na podstawie art. 128 ust. 5 ustawy
Pzp, zwrócił się do MPO Sp. z o.o. (dalej: „MPO”) - jako do podmiotu prowadzącego instalację
do termicznego przekształcania odpadów w Hajnówce, ul. Adama Dowgirda 9, z prośbą
o udzielenie informacji na temat wolnych mocy przerobowych instalacji (spalarni), tj. informacji
czy spalarnia jest w
stanie przyjąć do utylizacji odpady o wagach przedstawionych w piśmie.
W odpowiedzi na powyższe MPO, pismem z dnia 23 września 2024 r., wskazała m.in.
Informujemy, iż spalarnia W Hajnówce, którą dysponuje MPO Sp. z o.o. posiada wolne moce
przerobowe i deklarujemy utylizację wszystkich odpadów medycznych (kody odpadów 18 01
02, 18 01 03, 18 01 09, 18 01 82) z zamówienia znak sprawy ZP 10/24 w Spalarni Odpadów
Medycznych w Hajnówce ul. Doc. Dowgirda 9, 17-200 Hajnówka. Odpady zostaną
zutylizowane zgodnie z zasadą bliskości. Zgodnie z postanowieniami SWZ Zamawiający
przewiduje w okresie 24 m-
cy do utylizacji 76 020 kg odpadów medycznych (w tym 75 994 kg
odpadów medycznych zakaźnych). Lider konsorcjum MPO Sp. z o.o. zgodnie z posiadanymi
decyzjami DIS-
V.7244.15.2014 wraz ze zmianą DOS-II.7244.7.2015 oraz zmianą DOS-
VI.7244.1.2023.KM. na przetwarzanie odpadów medycznych może przetworzyć w instalacji w
Hajnówce 1 000 800 kg odpadów w okresie roku, co umożliwi przetworzenie 2 001 600 kg
odpadów w okresie 24 m-cy. Ilość możliwych do przetworzenia w instalacji odpadów
wielokrotnie więc przekracza przewidzianą przez Zamawiającego do przetworzenia ich ilość.
Zamawiający pismem z dnia 9 września 2024 r., na podstawie art. 128 ust. 5 ustawy
Pzp,
zwrócił się do MPO - jako do podmiotu prowadzącego instalację do termicznego
przekształcania odpadów w Hajnówce, ul. Adama Dowgirda 9, z prośbą o udzielenie informacji
na temat:
1) wielkości mocy przerobowych instalacji w Hajnówce,
2) ilości odpadów medycznych i weterynaryjnych przekazywanych do unieszkodliwienia
w spalarni
w Hajnówce, w ramach aktualnie zawartych umów albo innego rodzaju zobowiązań
którego przedmiotem jest unieszkodliwianie odpadów medycznych i weterynaryjnych,
3) podanie czasu
obowiązywania zawartych umów,
4) podanie nazw jednostek, które na mocy zwartych umów przekazują do spalarni odpady
medyczne i
weterynaryjne do unieszkodliwienia, z uwzględnieniem stanu na dzień dzisiejszy,
jak i w okresie od dnia 1.09.2024 r. do dnia 31.08.2025 r.
wraz z dowodami potwierdzającymi
powyższe informacje (np. zawarte umowy).
Zamawiający w dalszej części pisma wskazał, że Powyższe informacje są istotne pod kątem
oceny oferty złożonej przez jednego z wykonawców w ramach postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego.
W odpowiedzi na powyższe MPO w piśmie z dnia 13 września 2024 r. wskazał m.in.:
Informujemy, iż wielkość mocy przerobowych szczegółowo rozpisaliśmy w piśmie z dnia
23.08.2024 r.
Wykonawca Konsorcjum firm MPO Sp. z o.o., Replastik
Sp. z o.o. jednocześnie wskazuje, iż
Zamawiający w dokumencie SWZ nie wskazywał iż w toku postępowania wystąpi konieczności
złożenia dokumentów, których wymaga w w/w. piśmie. Wobec powyższego wezwanie
Zamawiającego z dnia 09.09.2024 r. jest bezprzedmiotowe, zaś wystarczającym środkiem dla
oceny posiadania mocy przerobowych instalacji jest oświadczenie wykonawcy.
Pismem z dnia 19 września 2024 r. Zamawiający poinformował uczestników
postępowania przetargowego o wyborze oferty najkorzystniejszej, tj. oferty Uczestnika
postępowania. W uzasadnieniu Zamawiający powołał się na wyjaśnienia Uczestnika
postępowania dotyczące odstępstwa od zasady bliskości, jak również na odmowę MPO
przedłożenia dokumentów z których wynikać będą moce przerobowe instalacji w Hajnówce.
Konkludując, Zamawiający uznał, co następuje: po gruntownej analizie wszystkich
zgromadzonych dokumentów, posiłkując się wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
kwietnia 2024 r (sygn. Akt: KIO 1158/24) stwierdził, że moce przerobowe funkcjonujących
na terenie województwa podlaskiego instalacji do przetwarzania odpadów medycznych
i
weterynaryjnych są niewystarczające do zagospodarowania ilości wytwarzanego strumienia
odpadów. Skoro jedna z wojewódzkich spalarni - instalacja w Hajnówce wykorzystała
przysługujące jej moce przerobowe, a druga wojewódzka spalarnia – instalacja w Białymstoku
(Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego) ma również w pełni wypełnione moce przerobowe
i
nie przejmuje odpadów do utylizacji, to w zgodzie z przepisami obowiązującego prawa,
unieszkodliwianie odpadów odbieranych przez wykonawców od wytwórców odpadów
z
obszaru województwa podlaskiego odbywa się poza terenem województwa, w związku
z czym zasadnym jest zastosowanie przez konsorcjum firm ECO-ABC Sp. z o.o. oraz
Olsztyński Zakład Komunalny Sp. z o.o. wyjątku od zasady bliskości.
Osią sporu między Stronami pozostawała kwestia czy Uczestnik postępowania
wykazał brak mocy przerobowych instalacji w Hajnówce, a co za tym idzie zasadnie skorzystał
z
odstępstwa od zasady bliskości.
Izba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Przytaczając, zgodnie z wymaganiami art. 559 ust. 2 ustawy Pzp, przepisy stanowiące
podstawą prawną zapadłego rozstrzygnięcia wskazać należy, że zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt
5 ustawy Pzp
Zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeżeli: jej treść jest niezgodna
z
warunkami zamówienia;
Art. 20 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach stanowi:
1. Odpady
, z uwzględnieniem hierarchii sposobów postępowania z odpadami, w pierwszej
kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania.
Odpady, które nie mogą być przetworzone w miejscu ich powstania, przekazuje się,
uwzględniając hierarchię sposobów postępowania z odpadami oraz najlepszą dostępną
technikę, o której mowa w art. 207 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska, lub technologię, o której mowa w art. 143 tej ustawy, do najbliżej położonych
miejsc, w których mogą być przetworzone.
3. Zakazuje się:
1) stosowania komunalnych osadów ściekowych,
2) unieszkodliwiania
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych
poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone.
4. Zakazuje się przywozu na obszar województwa odpadów, o których mowa w ust. 3,
wytworzonych poza obszarem tego województwa, do celów, o których mowa w ust. 3.
5. Komunalne osady ściekowe mogą być stosowane na obszarze województwa innego niż to,
na którym zostały wytworzone, jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów do miejsca
stosowania położonego na obszarze innego województwa jest mniejsza niż odległość do
miejsca stosowania położonego na obszarze tego samego województwa.
6. W przypadku unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów
weterynaryjnych, przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio. Dopuszcza się unieszkodliwienie
zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych na obszarze
województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej instalacji,
w
przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych odpadów na obszarze danego
województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.
Nie ulega wątpliwości, że wymóg stosowania zasady bliskości wynika wprost
z
obowiązujących przepisów, a konkretnie z ustawy o odpadach. To jak Zamawiający
zinterpretuje obowiązujące przepisy nie zwalnia z obowiązku ich przestrzegania. Co za tym
idzie wywody Z
amawiającego dotyczące tego, że zasadę bliskości będzie weryfikował na
etapie realizacji umowy nie zasługiwały na aprobatę. Po pierwsze pozostają one
w
sprzeczności z dotychczasowymi czynnościami podjętymi przez Zamawiającego.
Zamawiający skierował wezwanie do Uczestnika postępowania o wskazanie w jakiej
miejscowości znajduje się spalarnia wskazana w formularzu ofertowym, a także czy spełniona
jest zasada bliskości. Po drugie, Zamawiający kierował pisma do spalarni działających na
terenie województwa podlaskiego. Po trzecie, w uzasadnieniu czynności wyboru
najkorzystniejszej o
ferty dość obszerne poczynił wywody w tym zakresie. Po czwarte,
w
umowie brak jest jakichkolwiek postanowień dotyczących ewentualnej oceny czy też kontroli
w tym zakresie.
Mimo
powyższego Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.
Tytułem wstępu wskazać należy, że w ustawie Prawo zamówień publicznych nie ma
odpowiednika art. 6 ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 r. Kodeks cywilny, który wprowadza ogólną
regułę rozkładu ciężaru dowodu w postepowaniu cywilnym, jednak zasada wyrażona w tym
przepisie ma na tyle uniwersalny charakter, że nie tylko może, ale i powinna znaleźć
zastosowanie również w postępowaniu odwoławczym. Zgodnie z art. 6 KC ciężar
udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne.
Procesowym odpowiednikiem tego przepisu jest art. 232 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r.
Kodeks postępowania cywilnego, który nakłada na strony obowiązki procesowe stanowiące
wyraz reguły rozkładu ciężaru dowodu mające zapewnić jej realizacje. W tym zakresie
w
ustawie Prawo zamówień publicznych znalazł się art. 534 ust. 1, zgodnie z którym strony
i
uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia
faktów, z których wywodzą skutki prawne. Przepis ten stanowi odpowiednik art. 232 KPC.
Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie o sygn. akt II CSK
293/07 wskazał: „Stosownie do art. 6 KC ciężar udowodnienia faktu rozumieć należy z jednej
strony jako obarczenie strony procesu obowiązkiem przekonania sądu dowodami o słuszności
swoich twierdzeń, a z drugiej konsekwencjami poniechania realizacji tego obowiązku lub jego
nieskuteczności. Tą konsekwencją jest zazwyczaj niekorzystny dla strony wynik procesu.”
Warto również przywołać uzasadnienie wyroku Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia
5 czerwca 2013 r. w sprawie o sygn. akt I ACa 390/13:
„instytucja ciężaru dowodu w znaczeniu
materialnym służy do kwalifikacji prawnej negatywnego wyniku postępowania dowodowego.
Przepis regulujący rozkład ciężaru dowodu określa jaki wpływ na wynik procesu ma
nieudowodnienie pewnych faktów, inaczej mówiąc kto poniesie wynikające z przepisów prawa
materialnego negatywne konsekwencje ich nieudowodnienia.”
Co za tym idzie, to n
a Odwołującym spoczywa ciężar wykazania okoliczności
faktycznych będących podstawą odwołania i uzasadniających jego wnioski. To Odwołujący
bowiem, a nie Z
amawiający, a tym bardziej Uczestnik postępowania, wywodzi z okoliczności
podnoszonych w odwołaniu korzystne dla siebie skutki prawne, opierając na nich żądanie
odwołania, a co za tym idzie oczywistym jest, że okoliczności te powinien wykazać właśnie
O
dwołujący (vide: wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – XXIII Wydział Gospodarczy
Odwoławczy z dnia 10 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO Zs 86/22).
Powyższemu obowiązkowi, zdaniem Izby, Odwołujący nie sprostał. Odwołujący przedłożył
własne wyliczenia bez danych źródłowych stwierdzając, że na dzień oceny ofert MPO
posiadało moce przerobowe. Przy czym swoje wyliczenia opiera wyłącznie na danych
przedstawionych przez Uczestnika postępowania. Nie wskazując przy tym, że MPO obsługuje
wyłącznie podmioty wskazane w odwołaniu.
Izba oświadczenie Odwołującego uznała za niewystarczające. Niewątpliwie
Odwołujący ma interes aby na etapie postępowania odwoławczego składać tego typu
oświadczenia, wszak Uczestnik postępowania, w przedmiotowym postępowaniu, jest jego
jedynym konkurentem.
Skoro
Odwołujący nie przedstawił wystarczających dowodów (a w zasadzie żadnych,
które nie stanowiły dokumentacji postępowania) na poparcie swoich twierdzeń, ponosi ryzyko
niekorzystnego dla siebie rozstrzygnięcia, a Krajowa Izba Odwoławcza musi wyciągnąć
ujemne konsekwencje z
braku udowodnienia faktów przytoczonych w uzasadnieniu zarzutów.
Za oddaleniem odwołania przemawiało również to, że Zamawiający w specyfikacji
warunków zamówienia nie wskazał w jaki sposób będzie weryfikował stosowanie zasady
bliskości, nie wskazał jakich dokumentów będzie żądał. Powyższe pozbawiło Zamawiającego
rzetelnego zweryfikowania stosowania obowiązujących przepisów o odpadach, a tym samym
możliwości żądania od wykonawców przedkładania jakichkolwiek dowodów na potwierdzenie
choćby braku mocy przerobowych instalacji działających na terenie danego województwa.
Brak jest norm
regulujących w sposób szczegółowy powyższą kwestię. Fakt ten
zauważył również Odwołujący który w piśmie z dnia 13 września, stanowiącym odpowiedź na
wezwanie Z
amawiającego, wskazał: Zamawiający w dokumencie SWZ nie wskazywał iż
w
toku postępowania wystąpi konieczności złożenia dokumentów, których wymaga w w/w.
piśmie. Wobec powyższego wezwanie Zamawiającego z dnia 09.09.2024 r. jest
bezprzedmiotowe, zaś wystarczającym środkiem dla oceny posiadania mocy przerobowych
instalacji jest
oświadczenie wykonawcy. Skoro, nawet zdaniem Odwołującego, wystarczające
jest oświadczenie wykonawcy o posiadaniu mocy przerobowej to równie wystarczające jest
oświadczenie i wyjaśnienia Uczestnika postępowania o zasadności skorzystania z wyjątków
od zasady.
MPO
nie udzieliło jasnych i rzetelnych informacji w odpowiedzi na pismo wystosowane
przez Zamawiającego, w oparciu o art. 128 ust. 5 ustawy Pzp, choć to wyłącznie MPO
dysponuje potrzebnymi danymi.
Izba
na przedmiotową sprawę spojrzała znacznie szerzej i mniej szablonowo, biorąc
również pod uwagę problemy co do możliwości wykazania braku mocy przerobowych danej
instalacji przez podmioty nie będące w jej posiadaniu oraz przez zamawiającego. Bez
ujawnienia odpowiednich sprawozdań, raportów będzie to, w niektórych przypadkach,
niemożliwe. Z kolei takimi danymi dysponuje wyłącznie Odwołujący, który nie chciał ich
przedłożyć, ani na prośbę Zamawiającego, ani też na etapie postępowania odwoławczego.
Odnosząc się do wyjaśnień Uczestnik postępowania, Izba wzięła pod uwagę, że nie
ma on możliwości uzyskania informacji o mocach przerobowych instalacji będącej
w dyspozycji jego konkurenta.
Z doświadczenia życiowego wiadomym jest, że MPO (będąca
jednym z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia) nie
zaproponowałaby warunków współpracy w taki sposób, aby oferta Uczestnika postępowania
(czy też innego konkurenta) została uznana za najkorzystniejszą w sytuacji, gdy decydującym
kryterium udzielenia zamówienia jest cena.
Zwrócić należy również uwagę, że przepisy ustawy o odpadach przewidują
odpowiedzialność karną i kary administracyjne za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących
unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych –
poza obszarem województwa, na którym zostały wytworzone, o czym stanowi Dział X Przepisy
karne i administracyjne kary pieniężne, a mianowicie na treść art. 171 oraz art. 172 ustawy o
odpadach, a mianowicie:
Art. 171. Kto prowadzi gospodarkę odpadami niezgodnie z nakazem określonym w art. 16
podlega karze aresztu albo grzywny.
Art. 172. 1. Kto wbrew przepisowi art. 20 ust. 3, poza obszarem województwa, na którym
zostały wytworzone:
1) stosuje komunalne osady ściekowe albo unieszkodliwia zakaźne odpady medyczne albo
2) unieszkodliwia
zakaźne odpady medyczne albo zakaźne odpady weterynaryjne
podlega karze aresztu albo grzywny.
2. Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisowi art. 20 ust. 4 przywozi na obszar
województwa odpady, o których mowa w ust. 1, wytworzone poza obszarem tego
województwa, do celów, o których mowa w ust. 1.
Z kolei zgodnie z art. 193 Orzekanie w sprawach, o
których mowa w art. 171-192
następuje na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks
postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. z 2022 r. poz. 1124).
A co za tym idzie, weryfikacja czy
Uczestnik postępowania w sposób prawidłowy stosuje
przepisy o odpadach
nie leży w kompetencjach Krajowej Izby Odwoławczej.
Zarzut nr 2
– naruszenie art. 239 ustawy Pzp
Skoro oferta Uczestnika postępowania nie podlegała odrzuceniu, zarzut oznaczony
jako nr 2 w petitum
odwołania należało oddalić.
Zarzut nr 3
– naruszenie art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
Za niezasadny należało uznać także zarzut oznaczony jako nr 3 w petitum odwołania.
Zamawiający wystąpił do MPO Sp. z o.o. z prośbą o udzielenie informacji w oparciu o art. 128
ust. 5 ustawy Pzp
, bowiem wyłącznie MPO (jako podmiot prowadzący jedną z instalacji do
termicznego przekształcania odpadów) posiada informacje odnośnie m.in. mocy
przerobowych instalacji w Hajnówce.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie
art.
557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 8 ust. 2 pkt 1 w związku
z
§ 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 lit. a i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości wpisu od odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła, jak w sentencji.
Przewodnicząca: …………………………………