Sygn. akt: KIO 3504/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, 14.10.2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Beata Pakulska-Banach
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron i uczestników postępowania
odwoławczego odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 24.09.2024 r. przez wykonawc
ę SOSNOSTAL inż. R. S. sp. z o.o. z siedzibą w
Kowalach w
postępowaniu prowadzonym przez Zarząd Dróg Powiatowych w Braniewie
uczestnik po stronie
zamawiającego – wykonawca Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane
„INSPEC” sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze.
Znieść pomiędzy stronami koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego oraz nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy SOSNOSTAL inż. R. S. sp. z o.o.
z
siedzibą w Kowalach kwoty 7500 zł (siedem tysięcy pięćset złotych), uiszczonej tytułem
wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………….…………………
Sygn. akt: KIO 3504/24
U z a s a d n i e n i e
Zarząd Dróg Powiatowych w Braniewie, zwany dalej: „zamawiającym”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej: „ustawą Pzp”, na realizację
zadania pn.:
„
Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu przy kontrakcie pn.: Rozbudowa ulic
Wileńska, Mielczarskiego, Aleja Wojska Polskiego, Warmińska w Braniewie (Przetarg II),
numer referencyjny: ZDP.7.252.31.2024.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
7.08.2024 r., numer: 2024/BZP 00448705/01.
Wartość zamówienia nie przekracza progów
unijnych,
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy Pzp.
Wykonawca
SOSNOSTAL inż. R. S. sp. z o.o. z siedzibą w Kowalach, zwany dalej:
„odwołującym”, 24.09.2024 r. wniósł odwołanie od niezgodnej z ustawą czynności
zamawiającego,
polegającej
na
wyborze
oferty
najkorzystniejszej,
złożonej
przez
Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane „INSPEC” sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie,
dalej jako: „INSPEC”.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 128 ust. 4 ustawy Pzp
przez żądanie od INSPEC wyjaśnienia dotyczącego
doświadczenia Inżyniera Rezydenta, które stanowiło kryterium oceny ofert, na skutek czego
INSPEC uzupełnił doświadczenie osoby Inżyniera Rezydenta i tym samym uzyskał
maksymaln
ą liczbę punktów. Wykonawca w drodze wyjaśnień nie może uzupełniać
dokumentów, a dodatkowo nie może uzupełniać elementów oferty, które stanowią podstawę
do przyznania punktów;
2) art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp przez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
INSPEC, pomimo że oferta nie przedstawia najkorzystniejszego stosunku jakości do ceny.
Wykonawca otrzymał 40 pkt w kryterium doświadczenie Inżyniera Rezydenta,
gdy t
ymczasem powinien otrzymać 0 pkt;
3) art. 16 pkt 1 ustawy Pzp
przez przeprowadzenie postępowania w sposób niezapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, wybór
w
ykonawcy, który nie uzyskał najwyższej liczby punktów.
W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o
nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) dokonania
ponownej czynności badania i oceny ofert w postępowaniu;
3) wyboru jako najkorzystniejszej oferty o
dwołującego.
Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła:
25.09.2024 r. z
amawiający przekazał wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu
informację o wniesieniu odwołania wraz z jego kopią za pośrednictwem platformy:
e-
zamówienia.gov.pl
27.09.2024 r. wykonawca
Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane „INSPEC”
sp. z
o.o. z siedzibą w Olsztynie zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego
po stronie
zamawiającego.
Izba ustaliła, że zgłoszenia przystąpienia ww. wykonawcy spełnia wymogi, określone
w przepisach art. 525 ust. 1 i 2 ustawy Pzp.
4.10.2024 r. z
amawiający złożył Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej odpowiedź
na
odwołanie, w której oświadczył, że uwzględnia w całości odwołanie. Odpowiedź
na
odwołanie została podpisana przez p. W. W. - Przewodniczącego Komisji Przetargowej.
Pełnomocnictwo do składania oświadczeń woli w imieniu Zamawiającego dla ww. osoby
zostało uzupełnione w dniu 11.10.2024 r.
Izba ustaliła, że oświadczenie o uwzględnieniu odwołania zostało podpisane
przez
osobę prawidłowo umocowaną do reprezentowania zamawiającego.
7.10.2024 r. u
czestnik postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego –
wykonawca -
Przedsiębiorstwo Usługowo-Budowlane „INSPEC” sp. z o.o. z siedzibą
w Olsztynie
oświadczył, że wnosi sprzeciw co do uwzględnienia odwołania w całości
przez
zamawiającego, wnosząc jednocześnie o jego oddalenie w całości.
Następnie pismem złożonym 9.10.2024 r., tj. w dniu na który został wyznaczony
termin posiedzenia niejawnego z udziałem stron i uczestników postępowania, ww. uczestnik
postępowania odwoławczego oświadczył, iż cofa sprzeciw co do uwzględnienia odwołania
przez zamawiającego i tym samym wnosi o umorzenie prowadzonego postępowania.
Izba ustaliła, że cofnięcie sprzeciwu co do uwzględnienia odwołania w całości
jest skuteczne i oznacza ono
rezygnację wykonawcy z przysługującego mu prawa
do
wniesienia sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów
przedstawionych w
odwołaniu w całości. Oświadczenie zostało podpisane przez osobę
u
mocowaną do reprezentowania uczestnika.
Zgodnie z art. 522 ust. 2 ustawy Pzp j
eżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu
co do
uwzględnienia
w
całości
zarzutów
przedstawionych
w
odwołaniu
przez
zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza
lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
Wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych
w
odwołaniu, a także wobec braku sprzeciwu (cofnięcia sprzeciwu) ze strony uczestnika
postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego,
Izba,
mając na względzie treść powołanych powyżej przepisów ustawy Pzp, umorzyła
postępowanie odwoławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 557 i art.
575 ustawy Pzp w zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Wobec powyższego Izba orzekła o dokonaniu zwrotu z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz odwołującego kwoty 7500,00 zł, uiszczonej tytułem wpisu
od
odwołania.
Izba nie uwzględniła wniosku odwołującego o zasądzenie na jego rzecz kosztów
postępowania odwoławczego, poniesionych przez odwołującego z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika, z tego względu, iż zgodnie z powołanym powyżej § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a)
ww.
rozporządzenia, koszty o których mowa w § 5 pkt 2 tego rozporządzenia (a do tych
kosztów zalicza się m.in. wynagrodzenie pełnomocnika), znosi się wzajemnie pomiędzy
stronami, jeżeli zamawiający przed otwarciem rozprawy uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu, a uczestnik postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu. Tak było w niniejszej sprawie. Wprawdzie sprzeciw
został wniesiony, ale też następnie został skutecznie cofnięty – jeszcze przed otwarciem
posiedzenia niejawnego z
udziałem stron i uczestnika postępowania odwoławczego.
Wobec powyższego Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ……………..….………..………