Sygn. akt: KIO 3505/24
WYROK
Warszawa, dnia
14 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Katarzyna Paprocka
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu
24 września 2024 r. przez wykonawcę Developer i Recykling sp. z o.o. w Zabrzu w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Wyry
przy udziale uczestnika zgłaszającego przystąpienie po stronie Odwołującego, wykonawcy
ENERGOKON-PLUS Sp. z o.o. w Sosnowcu
orzeka:
1. oddala
odwołanie:
2. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
złotych zero groszy) poniesioną przez Odwołującego tytułem wynagrodzenia
pełnomocnika, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika
oraz
kwotę 985 zł 30 gr (słownie: dziewięćset osiemdziesiąt pięć złotych
trzydzieści groszy) poniesioną przez Zamawiającego tytułem dojazdu na
rozprawę;
zasądza od Odwołującego, Developer i Recykling sp. z o.o. w Zabrzu, na rzecz
Zamawiającego, Gminy Wyry, kwotę 4 585 zł 30 gr (słownie: cztery tysiące
pięćset osiemdziesiąt pięć złotych trzydzieści groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Zamawiającego z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika oraz dojazdu na rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 3505/24
Uzasadnienie
Zamawiający, Gmina Wyry prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Rozbiórka budynku byłego Domu Kultury w Wyrach, znak: IZP.271.9.2024. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 19 czerwca 2024
r., pod nr: 2024/BZP 00373508
. Wartość szacunkowa zamówienia nie przekracza progów
unijnych.
W dniu
24 września 2024 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Developer i Recykling Sp. z o.o. w Zabrzu
(dalej jako: „Developer”) od czynności
Zamawiającego polegających na:
wyborze, jako najkorzystniejszej,
oferty wykonawcy Przedsiębiorstwo Robót
Specjalistycznych „DŹWIGAR” Z. J. we Włocławku (dalej jako: „Dźwigar”) oraz
zaniechaniu odrzucenia oferty
Dźwigar, z uwagi na niezłożenie prawidłowych
wyjaśnień rażąco niskiej ceny, albowiem w złożonych wyjaśnieniach wykonawca ten
nie wykazał, że oferowana cena zapewnia wykonanie przedmiotu zamówienia,
zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego oraz wynikającymi z
odrębnych przepisów, oraz nie złożył odpowiednich dowodów, dotyczących wyliczenia
ceny,
a także zaniechaniu czynności wszechstronnej i starannej weryfikacji wyjaśnień
Dźwigar zawartych w piśmie z dnia 2 sierpnia 2024 r. oraz z dnia 3 września 2024 r.;
zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Wykonawcę Firma „ZK” S.C. K. Ż., G. Ż.
w Gliwicach (dalej jako:
„Firma ZK”) jako zawierającej rażąco niską cenę, w związku z
wadliwą oceną wyjaśnień złożonych przez tego wykonawcę, bowiem w złożonych
wyjaśnieniach nie wykazano, że oferowana cena zapewnia wykonanie przedmiotu
zamówienia, zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego oraz
wynikającymi z odrębnych przepisów, oraz nie złożono odpowiednich dowodów,
dotyczących wyliczenia ceny, a także zaniechaniu czynności wszechstronnej i
starannej weryfikacji wyjaśnień Firma ZK zawartych w piśmie z dnia 6 sierpnia 2024 r.
oraz 3 września 2024 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia:
1) art. 239 ust. 1, art. 224 ust. 5 i 6 oraz art. 226 ust. 1 pkt 8
ustawy z dnia 11 września
2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1320 ze zm.,
dalej jako „PZP”) poprzez wybór oferty Dźwigar, która nie powinna być wybrana jako
oferta najkorzystniejsza, jako że jest to oferta z rażąco niską ceną, oraz poprzez
zaniechanie prawidłowej oceny wyjaśnień dotyczących zaoferowanej przez tego
wykonawcę ceny, a także zaniechanie odrzucenia oferty Dźwigar z uwagi na niezłożenie
wyjaśnień dotyczących oferowanej ceny lub jako oferty zawierającej rażąco niską cenę;
2) art. 224 ust. 5 i 6 oraz art. 226 ust.
1 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
zaniechanie prawidłowej oceny wyjaśnień dotyczących ceny zaoferowanej przez Firmę
ZK oraz zaniechanie odrzucenia oferty Firmy ZK z uwagi na niezłożenie wyjaśnień
dotyczących oferowanej ceny lub jako oferty zawierającej rażąco niską cenę.
Podnosząc wskazane zarzuty, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności badania i oceny ofert w postępowaniu,
odrzucenia oferty złożonej przez Dźwigar,
odrzucenia oferty złożonej przez Firmę ZK,
5) wyboru oferty
Odwołującego, jako najkorzystniejszej.
Ponadto, Odwołujący wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania odwoławczego według norm przepisanych, w tym kosztów reprezentacji
Odwołującego przez pełnomocnika, zgodnie z fakturą przedstawioną przez Odwołującego na
rozprawie.
Jak uzasadnił w odwołaniu, w odniesieniu do oferty wykonawcy Dźwigar, kilkukrotne
wyjaśnienia tego wykonawcy złożone w odpowiedzi na wezwania od Zamawiającego, zawierają
stwierdzenia błędne i niezgodne z przepisami prawa. Podkreślił, że wyjaśnienia obejmują koszt
wyższy niż cena oferty: odpowiednio 312 562,65 zł brutto oraz 292 740,00 zł, co potwierdza
również przedstawiona przez Przystępującego kalkulacja. „Opłacalność swojej oferty
Wykonawca tłumaczy zastosowaniem technologii kruszenia gruzu, która pozwoli zmielić gruz
powstały z rozbiórki, w wyniku czego powstanie kruszywo tj. materiał budowlany nadający się
do ponownego zastosowania i który wykonawca zamierza sprzedać. Dopiero po sprzedaży
p
rzekruszu wykonawca osiągnie sumaryczny przychód przekraczający sumaryczne koszty
realizacji zadania
.” Jednak, w ocenie Odwołującego, proces, na który powołuje się w swoich
wyjaśnieniach wykonawca jest procesem przetwarzania odpadów, który wymaga posiadania
odpowiednich zezwoleń zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, wydawanych
w odniesieniu do konkretnej nieruchomości, na terenie której można prowadzić taką
działalność, zaś wykonawca Dźwigar w wyjaśnieniach nie wykazał, że posiada wymaganą
decyzję. Odwołujący wyjaśnił, iż: „Nawet jeśli Wykonawca posiadałby decyzję zezwalającą na
przetwarzanie odpadów, nie może on przetwarzać odpadów w miejscu dowolnym, proces taki
mógłby przeprowadzić wyłącznie na terenie wskazanym we właściwej decyzji. Wykonawca
posiadający stosowną decyzję na przetwarzanie odpadów, mógłby wywieźć z terenu rozbiórki
odpady w postaci gruzu ceglanego i betonowego, a następnie przetransportować ww. odpady
do miejsca, w którym możliwe jest legalne przetworzenie odpadów; dopiero tam może
przeprowadzić proces przetwarzania odpadów, który pozwoli przerobić odpad w postaci gruzu
na kruszywo będące materiałem budulcowym. Po takim procesie Wykonawca może sprzedać
pozyskany urobek jako pełnoprawny materiał budowlany.” W ocenie Odwołującego,
wyjaśnienia Dźwigar wprost wskazują, iż wykonawca planuje prowadzić proces przetwarzania
odpadów w sposób nielegalny, czyli na działce inwestora bez wymaganej decyzji, oraz
bezpośrednio z tej działki zamierza prowadzić sprzedaż kruszywa w ilości 1 280 ton kruszywa
ceglanego i 1 260 ton kruszywa betonowego
– tylko w taki sposób mógłby nie ponosić kosztów
transportu, na co wyraźnie wskazał w wyjaśnieniach. Developer i Recykling sp. z o.o.
dodatkowo zwrócił uwagę, iż Dźwigar nie dysponuje jakimikolwiek umowami z innymi
przedsiębiorstwami lub listami intencyjnymi, które gwarantowałby, że w okresie realizacji
zadania cały urobek zostanie sprzedany za kwotę, jaką przyjął w swoich wyjaśnieniach i
dodatkowo,
że kupujący samodzielnie i na własny koszt dokonają jego odbioru (ponieważ
w
ykonawca w swojej Kalkulacji przyjął jedynie przychód ze sprzedaży przekruszu, lecz nie
wykazał jakichkolwiek kosztów wywozu tego urobku z działki inwestora). Nadto, w odniesieniu
do złomu, który pozostanie z rozbiórki – Odwołujący podniósł, że dowód w postaci faktury nr
51/2022 nie potwierdza, że wykonawca Dźwigar sprzeda złom w skupie za kwotę 1 200 zł od
tony, gdyż widnieje na niej cena 1 150 zł za tonę, zaś faktura jest wystawiona 2 lata temu i
pochodzi od przedsiębiorcy z Warszawy, zaś zamówienie będzie realizowane na Śląsku. Co
więcej, odzyskane z betonu pręty zbrojeniowe skupowane są w innych cenach niż, objęty ww.
fakturą, złom gruby, bowiem z uwagi na grubość złom w skupach dzielony jest na wiele klas np.
N1
– lekki, N2 – średni, N5 – ciężki, a każda z tych grup skupowana jest w innych cenach.
Wobec powyższego, w ocenie Odwołującego, nie można traktować faktury nr 51/2022, jako
dowodu potwierdzającego wyliczenia wykonawcy. „Dodatkowo w kalkulacji brakuje również
jakichkolwiek kosztów związanych z załadunkiem złomu na samochód, z kosztami transportu
złomu samochodem do miejsca skupu, brak jest wykazanych kosztów pracy kierowcy.
Wykonawca skalkulował jedynie 3 kursy transportowe (1 kurs wywozowy materiałów
izolacyjnych, jeden kurs wywozowy papy oraz jeden kurs ze zmieszanymi odpadami).
” Kolejna
nieprawidłowość w kalkulacjach – na jaką wskazał Odwołujący – dotyczy zagospodarowania
odpadów drewnianych – to brak wykazania w kalkulacji jakichkolwiek kosztów związanych z
transportem drewna do miejsca jego „zagospodarowania na potrzeby własne” oraz brak
wykazania posiadania
decyzji zezwalającej na gromadzenie lub przetwarzanie odpadów.
Developer i Recykling sp. z o.o. podsumował, że: „Z uwagi na powyższe, Odwołujący podkreśla,
że cały wykazany w wyjaśnieniach DŹWIGAR zysk Wykonawcy opiera się na nielegalnym
przetwarzaniu odpadów w postaci gruzu ceglanego i betonowego, na wątpliwym założeniu, że
cały odpad gruzowy zostanie sprzedany, a kupujący sami odbiorą ten materiał z placu rozbiórki
na własny koszt przy użyciu własnych środków transportu, na szacunkowej ilości złomu do
pozyskania i niepotwierdzonym założeniu, że złom ten zostanie sprzedany w kwocie 1200 zł,
bez dowodu potwierdzającego wskazaną cenę aktualną na dzień złożenia oferty, oraz koncepcji
darmowego rozdawania odpadów drewnianych postronnym osobom fizycznym, nieznanym w
chwili składania oferty.” Z kalkulacji Dźwigar wynika bowiem, zdaniem Odwołującego – że
wykonawca ten poniesie stratę w wysokości 18 555 złotych, którą dodatkowo należy
powiększyć o koszty związane z wywozem odpadów oraz ich prawidłową i zgodną z prawem
utylizacją. Z kolei, w odniesieniu do uzasadnienia zarzutów skierowanych do oferty Firmy ZK,
Odwołujący podniósł, że wykonawca ten zakłada opłacalność realizacji zamówienia w oparciu
o tą samą koncepcję przetworzenia odpadu w postaci gruzu i późniejszą sprzedaż powstałego
w ten sposób kruszywa, z tym że Firma ZK prawidłowo przedłożyła wymagane decyzje na
zbieranie oraz na przetwarzanie odpadów – odnoszące się do działki tego wykonawcy,
zlokalizowanej w Kędzierzynie-Koźlu, tj. 80 km od miejsca prowadzenia prac rozbiórkowych. Z
tego powodu, Odwołujący podkreślił, że Firma ZK uwzględniła w swojej kalkulacji jedynie koszty
związane z wywozem gruzu z miejsca rozbiórki do lokalizacji Kanał Gliwicki tj. do Portu Gliwice.
Dalej podniósł, że: „Dalszy transport na odcinku blisko 40 kilometrów kanałem rzecznym
odbywa cię całkowicie za darmo, ponieważ Wykonawca zamierza przewieźć 3 141 ton gruzu
barką rzeczną „przy okazji”, gdy akurat będzie tamtędy przepływać. (…) Wykonawca pomija w
kalkulacji szereg innych, niezbędnych kosztów. Należy wskazać, że po przewiezieniu
samochodem gruzu do Portu Gliwice, materiał gruzowy znajdujący się na przyczepie ciągnika
siodłowego należy przeładować na barkę – a Wykonawca nie wykazał kosztów pracy
jakichkolwiek prac
owników, ani kosztów pracy jakiegokolwiek sprzętu oraz kosztów związanych
z załadunkiem ponad trzech tysięcy ton materiału na barkę.” Podkreślił również, że koszt
transportu barką powinien również obejmować koszt zatrudnienia obsługi barki i utrzymania
barki, a także wyładowania transportu po dopłynięciu do Kędzierzyna-Koźla – a dotyczy to
ponad 3
000 ton materiału budowlanego – konieczny jest zatem operator i sprzęt, których to
kosztów wykonawca nie wykazał. Odwołujący zakwestionował również wykazane przez Firma
ZK koszty transportu urobku samochodem ciężarowym w kwocie 130 zł netto za kurs
transportujący 22 tony materiału, kalkulując, że sumaryczny koszt paliwa w obie strony wyniesie
90 zł netto + koszt pracy kierowcy 67,50 zł, tj. 157,50 zł na kurs, bez uwzględnienia kosztów
użytkowania samego sprzętu. Odwołujący dodał, że wykonawca Firma ZK – w zakresie
dostawy na placu rozbiórki humusu, jak i piasku gruboziarnistego – pominął koszt związany z
załadunkiem tj. koszt operatora i koszt pracy sprzętu potrzebnego do załadunku ciężarówki tymi
materiałami, jak też koszty paliwa, twierdząc – zdaniem Odwołującego – bezzasadnie, że ich
transport będzie darmowy, ponieważ ciężarówki powracające z Gliwic po rozładunku gruzu
zabiorą humus „przy okazji”. Jak wyjaśnił Odwołujący: „Dodatkowy załadunek materiału nie
tylko wydłuży czas pracy kierowcy wykonującego kurs, wpłynie dodatkowo na spalanie
samochodów na powrocie, tak więc należałoby przyjąć, że ciągniki zużywać będą około 35
litrów paliwa na 100 km w obie strony, ponieważ w obie strony kursować będą z pełnym
załadunkiem. W takim wypadku przyjąć należy, że koszt paliwa na jeden kurs wynosić będzie
126 złotych netto, a czas pracy kierowcy wydłuży się z uwagi na dodatkowy załadunek. (…)
Niedoszacowanie wykonawcy z samego tylko transportu ciężarówkami sięga 120 zł x 85 kursów
= 10 200 zł netto. Powyższa okoliczność zmniejsza szacowany zysk Wykonawcy z
początkowych 16 797,20 zł na 6 597,20 zł netto.” Ponadto, wskazał, że kalkulacja nie zawiera
kosztów pracy ludzkiej i sprzętu przy rozładunku gruzu w Porcie Gliwice, załadunku materiałów
zasypowych i humusu, kosztów pracy obsługi barki rzecznej, kosztów pracy sprzętu w postaci
samej barki, kosztów pracy ludzi i sprzętu przy rozładunku gruzu w Kędzierzynie-Koźlu, zaś
powyższe braki – w ocenie Odwołującego – w oczywisty sposób przeważają zakładany zysk.
Co więcej, wskazał, że zakładany przez tego wykonawcę zysk jest również niepewny, gdyż
obejmuje zysk ze sprzedaży przetworzonego gruzu, zaś wykonawca nie przedstawił
jakichkolwiek
umów lub listów intencyjnych potwierdzających, że ktokolwiek jest
zainteresowany odkupieniem od niego tego materiału za wskazane ceny
W odpowiedzi z dnia 4
października 2024 r. na odwołanie, Zamawiający wniósł o oddalenie
odwołania w całości i zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania odwoławczego. Zwrócił
uwagę, że wg SWZ nie jest wymagane posiadanie przez wykonawców zezwolenia na
przetwarzanie, odzyskiwanie lub transport odpadów. Z dokumentacji postępowania, w tym
projektowanych postanowień umownych wynika wg Zamawiającego, że wykonawca
zobowiązany będzie wykonać zamówienie zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, prawem
budowlanymi i
innymi przepisami powszechnie obowiązującymi oraz warunkami technicznymi.
Wskazał, że w świetle obowiązujących przepisów, w opisanej przez Dźwigar sytuacji nie jest
wymagane zezwolenie
, niemniej jednak, nawet gdyby było takie wymagane, to przez okres
realizacji umowy jaki przewidziano, tj. 13 miesięcy, zdaniem Zamawiającego wykonawca będzie
mógł takie decyzje pozyskać. Zamawiający podkreślił, że Odwołujący nie przedstawił żadnych
dowodów na poparcie swych twierdzeń
Co do drewna
i złomu, to Zamawiający podniósł, iż z SWZ nie wynika ilość potencjalnego
drewna
lub złomu i jego gatunku, które będą pozyskane w trakcie rozbiórki, toteż nie da się
przewidzieć ich masy – wskazano jedynie na szacunkową powierzchnię drewnianej więźby
dachowej w m
Powołując się na orientacyjne wskaźniki zbrojenia elementów konstrukcji
żelbetowych, monolitycznych dla budynków mieszkalnym wielorodzinnych, z czego zdaniem
Zamawiającego wynika, że założona przez Dźwigar masa odzyskanego złomu jest prawidłowa.
Zdaniem Zamawiającego prawidłowe są też przyjęte przez Dżwigar stawki cen złomu, co
wynika z cennika ZPZ „Złomex” S.A. Bez względu na powyższe, Zamawiający wyjaśnił, że
wykonawca
na podstawie art. 14 ustawy o odpadach może wyłączyć odpady drewniane z
kategorii odpadów. Oznacza to, wg Gminy Wyry, że wykonawca Dźwigar może w pełni
zagospodarować odpady drewniane na własny użytek bądź oddać nieodpłatnie osobom
fizycznym.
Powołał się również na rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada
2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne
niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz
dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. z 2016 r., poz. 93)
, gdzie w załączniku wskazano
możliwe i dopuszczalne metody odzysku, np. dla kodu 17 02 01 Drewno – m.in. do
wykorzys
tania jako materiał budowlany. Zdaniem Zamawiającego, zagospodarowanie na
potrzeby własne nie oznacza automatycznie, że pozyskane elementy drewniane muszą zostać
transportowane do siedziby wykonawcy
– przykładowo więźba dachowa doskonale nadaje się
i jest potrzebna przy transporcie maszyn ciężkich. Na koniec, Gmina Wyry wskazała, że
postanowiła nie odnosić się do zarzutów odwołania dotyczących oferty Firmy ZK, stojąc na
stanowisku, ze oddalenie zarzutów w stosunku do wykonawcy Dźwigar spowoduje, że dalsze
badanie zarzutów będzie bezprzedmiotowe, natomiast uwzględnienie zarzutów co do tego
wykonawcy samo przez się powinno spowodować uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamaw
iającemu powtórzenie określonych czynności.
W piśmie procesowym z dnia 8 października 2024 r. Odwołujący odniósł się do twierdzeń
odpowiedzi na odwołanie. Wskazał, iż jego zdaniem z Projektu Rozbiórki wynika, że
Zamawiający wymagał wywozu i usunięcia odpadów z terenu rozbiórki na bieżąco,
dopuszczalne jest jedynie tymczasowe ich składowanie w wyznaczonym przez kierownika robót
miejscu, do czasu wywozu, lecz
w ogóle nie dopuszczał do prowadzenia przetwarzania
odpadów na własnym terenie. Wyjaśnił, iż: „rozdrobnienie gruzu na miejscu rozbiórki nie
spraw
ia, że odpady w postaci gruzu ceglanego o kodzie 17 01 02 oraz odpady betonowe oraz
gruz betonowy z rozbiórek i remontów o kodzie 17 01 01 nagle przestaną być odpadami. Mimo
rozdrobnienia na miejscu rozbiórki w dalszym ciągu materiał ten będzie klasyfikowany jako
odpad i jako odpad musi opuścić teren rozbiórki. Odpad ten może zostać przewieziony do
utylizacji lub może zostać przetransportowany do punktu, w którym możliwy będzie jego
recykling tj. miejsca ze stosowną decyzją na przetwarzanie.” Zwrócił uwagę na lokalizację
przedmiotowej nieruchomości Zamawiającego i wynikające z miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego
, tj. uchwały nr XLI/347/2022 Rady Gminy Wyry z dnia 27
kwietnia 2022 r.
przeznaczenie terenu, na którym „Zakazuje się: 1) prowadzenia działalności
związanej wyłącznie z gospodarowaniem odpadami; dopuszcza się zbieranie i przetwarzanie
odpadów wytwarzanych wyłącznie na danej działce budowlanej przy prowadzeniu działalności
gospodarczej, zgodnej z przeznaczeniem terenu.
” Zdaniem Odwołującego wynika z tego, że
wydanie ewentualnej decyzji zezwalającej na zbieranie i przetwarzanie odpadów na działce
inwestora byłoby niezgodne z miejscowym planem. Odwołujący podniósł ponadto, że aktualny
cennik firmy
Złomex S.A. nie potwierdza możliwości skupu złomu w postaci prętów
odzyskanych z kruszenia betonu w kwocie 1200 zł za tonę, a aktualne ceny skupu są nawet
niższe niż cena widniejąca na fakturze Wykonawcy z 2022 r.
Do postępowania odwoławczego wpłynęło zgłoszenie przystąpienia przez ENERGOKON-
PLUS Sp. z o.o. w Sosnowcu po stronie
Odwołującego oraz Przedsiębiorstwo Robót
Specjalistycznych „Dźwigar” Z. J. we Włocławku – po stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że odwołanie nie zawiera braków formalnych i terminowo został uiszczony wpis
od odwołania w wymaganej wysokości. Odwołanie nie podlega również odrzuceniu na
podstawie art. 528 PZP.
Izba uznała także, że Odwołujący jest uprawniony do wniesienia odwołania do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, bowiem posiada interes w uzyskaniu zamówienia i może ponieść
szkod
ę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów PZP. Jak podniósł Odwołujący,
złożył w postępowaniu ofertę i ma realną szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia,
bowiem nie został wykluczony z postępowania, ani jego oferta nie została odrzucona. Jego
z
daniem, niezgodne z PZP czynności Zamawiającego dotyczące ofert Dźwigar oraz ZK Firma
narażają Odwołującego na szkodę z powodu nieuzyskania odpłatnego zamówienia
publicznego, na które mógł liczyć. Wobec powyższego, Izba przeanalizowała sytuację
Odwołującego w postępowaniu o udzielenie zamówienia na etapie badania i oceny ofert i
stwierdziła, że w postępowaniu wpłynęło 16 ofert, w tym: oferta PPUHT „STALBET 2” z ceną
brutto 131
241,00 zł, oferta ZWZ P. S. P. z ceną brutto 447 720,00 zł, oferta SPARTAN
WYBURZENIA A. F.
z ceną brutto, 451 410,00 zł, oferta Specjalistyczna Firma Wyburzeniowa
FOREST W. F.
z ceną brutto 428 150,70 zł, oferta Millau U. S. z ceną brutto 270 000,00 zł,
oferta
Odwołującego z ceną brutto 519 588,90 zł, oferta ENERGOKON-PLUS sp. z o.o. z ceną
brutto 633 450,00
zł, oferta Przedsiębiorstwo Robót Specjalistycznych „Dźwigar” z ceną brutto
zł oraz oferta Firma „ZK” s.c. K. Ż. G. Ż. z ceną brutto 344 277,00 zł. Kryterium
oceny ofert stanowi
ły, wg rozdziału XXXIII SWZ: cena (60%) oraz gwarancja min. 60 max. 84
miesiące (40%). Pismem z dnia 19 września 2024 r. Zamawiający poinformował o odrzuceniu
ofert 9
wykonawców, w tym: ZWZ P. S. P., PPUHT „STALBET 2” A. S., Millau U. S., SPARTAN
WYBURZENIA A. F. oraz Specjalistyczna Firma Wyburzeniowa FOREST W. F. . Zgodnie z
zawiadomieniem o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia
19 września 2024 r., za
najkorzystniejszą została uznana oferta wykonawcy Przedsiębiorstwo Robót Specjalistycznych
„Dźwigar” Z. J. – z punktacją 100 pkt. Oferta Firma „ZK” s.c. K. Ż. G. Ż. otrzymała 91,02 pkt,
zaś oferta Odwołującego 73,80 pkt, z kolei oferta ENERGOKON-PLUS sp. z o.o. – 67,73 pkt.
Zakresem odwołania Odwołujący objął oferty wszystkich wykonawców, które otrzymały więcej
pkt niż oferta Odwołującego. Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała, że spełnione są,
wynikające z art. 505 PZP, przesłanki materialnoprawne skorzystania ze środka ochrony
prawnej, jakim jest odwołanie.
Do niniejszego postępowania odwoławczego – po stronie Odwołującego – skutecznie przystąpił
ENERGOKON-PLUS sp. z o.o. w Sosnowcu.
Bezskuteczne przystąpienie – po stronie
Zamawiającego – zgłosił zaś Z. J. Przedsiębiorstwo Robót Specjalistycznych „Dźwigar” we
Włocławku. Do zgłoszenia przystąpienia, wbrew treści art. 525 ust. 2 PZP, nie zostały
dołączone dowody przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia Zamawiającemu oraz wykonawcy
wnoszącemu odwołanie. Wobec niewypełnienia wymogów formalnych zgłoszenia przystąpienia
do postępowania odwoławczego – Z. J. Przedsiębiorstwo Robót Specjalistycznych „Dźwigar”
we Włocławku nie stał się uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Przedmiotem zamówienia jest realizacja inwestycji pn. Rozbiórka budynku byłego Domu Kultury
w Wyrach.
W ramach inwestycji wykonać należy prace opisane w dokumentacji rozbiórki
sporządzonej przez Biuro Projektowe „KONSTAR" P. S. w Rybniku. Zakres przedmiotowej
inwestycji obejmuje w szczególności: 1) rozbiórkę istniejącego budynku, o powierzchni
zabudowy ok. 698,00 m
, 2) demontaż istniejącego utwardzenia terenu, podestów i schodów
zewnętrznych, itp., 3) uporządkowanie i rekultywacja terenu po zakończeniu robót. Budynek
zostanie rozebrany całkowicie. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia został przedstawiony
w załącznikach do SWZ: Przedmiarze robót, Projekcie rozbiórki, Załączniku A do SWZ –
Szczegółowym opis przedmiotu zamówienia oraz projektowanych postanowieniach umownych.
W świetle pkt. XVIII.1 SWZ, z uwagi na charakter wykonywania robót budowalnych
stanowiących przedmiot umowy tj. w sposób określony w art. 22 § 1 Kodeksu pracy,
Zamawiający wymaga, aby wszyscy pracownicy wykonawcy, podwykonawcy, dalszego
podwykonawcy, wykonujący prace fizyczne związane z rozbiórką pod kierownictwem
Kierownika Budowy/robot, zatrudnieni byli na podstawie umowy o pracę, przez cały czas
trwania umowy.
Powyższy wymóg nie dotyczy: osób wykonujących usługi projektowe, osób
pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie tj. kierownika budowy i kierownika
robót, osób wykonujących usługi transportowe, dostawców materiałów budowlanych, sprzętu i
urządzeń, osób wykonujących obsługę geodezyjną, osób fizycznych prowadzących działalność
gospodarcz
ą, które to osoby będą wykonywać ww. czynności osobiście, na podstawie
łączącego je z wykonawcą, podwykonawcą, dalszym podwykonawcą stosunku
cywilnoprawnego, urzędujących członków organów zarządzających lub nadzorczych
Wykonawcy, wspólników spółki jawnej lub partnerskiej w zakresie w jakim będą wykonywać
osobiście roboty na rzecz Zamawiającego bądź wykonawcy.
Zamawiający, w ramach warunku udziału w postępowaniu nie sformułował warunków
dotyczących zdolności do występowania w obrocie gospodarczym, uprawnień do prowadzenia
określonej działalności gospodarczej lub zawodowej,
sytuacji ekonomicznej lub finansowej
, zaś
w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej wymagał wykazania się zrealizowaniem
minimum 1 zamówienia w zakresie rozbiórki budynku i uporządkowania terenu o wartości co
najmniej 500.000,00 zł brutto, lub zrealizowaniem minimum 2 zamówienia w zakresie rozbiórki
budynków i uporządkowania terenu każdy o wartości co najmniej 250.000,00 zł brutto, w okresie
ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie.
W pkt XXXII SWZ
, Zamawiający – w zakresie opisu sposobu obliczenia ceny – wskazał, że
o
bowiązującą formą wynagrodzenia jest wynagrodzenie ryczałtowe, które powinno obejmować
wszystkie świadczenia konieczne do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z specyfikacją
warunków zamówienia, projektowanymi postanowieniami umowy, przepisami techniczno-
budowlanymi, zasadami wiedzy technicznej oraz terminowego wykonania przedmiotu
zamówienia. W cenie oferty należy uwzględnić wszystkie koszty związane z realizacją
zamówienia: robocizny, materiałów i sprzętu, środków transportu technologicznego
niezbędnego do wykonania przedmiotu zamówienia, zużycia wody i energii elektrycznej, koszty
zwałki na odpady z rozbiórki wraz z kosztami ich utylizacji, utrudnień z tytułu prowadzenia robót
a także koszty innych robót, które wynikają z wiedzy technicznej oraz postanowień umowy w
celu prawidłowego wykonania i przekazania przedmiotu umowy do eksploatacji.
W świetle projektu umowy, do obowiązków wykonawcy należy w szczególności: wykonanie
przedmiotu umowy zgodnie z przekazaną przez Zamawiającego dokumentacją rozbiórki oraz
sztuką budowlaną, wymaganiami technicznymi określonymi w dokumentacji rozbiórki, przy
użyciu własnego/wynajętego sprzętu, dokonanie wycinki drzew i krzewów oraz karczowania
korzeni,
dokonanie wywozu i utylizacji materiałów z rozbiórki, w szczególności materiałów
niebezpiecznych dla środowiska oraz przekazanie Inspektorowi nadzoru po zutylizowaniu kart
odpadów dla tych materiałów lub oświadczenia Wykonawcy o zagospodarowaniu odpadów,
uporządkowanie terenu rozbiórki po zakończeniu robót wraz z terenami przyległymi, usunięcie
poza teren rozbiórki wszelkich urządzeń tymczasowego zaplecza oraz pozostawienie całego
terenu rozbiórki i robót czystego i nadającego się do użytkowania. Zastrzeżono również, że
w
ykonawca pokrywa koszt załadunku i transportu materiału z rozbiórki, który jest przewidziany
do powtórnego wbudowania.
W
dokumencie pn. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, stanowiącym Załącznik A do
SWZ,
wskazano, że po rozbiórce należy, m.in powstałe doły: miejsca po piwnicach i
fundamentach oraz schodach zewnętrznych uzupełnić piaskiem gruboziarnistym/pospółką
ubijanym warstwami z zagęszczeniem do Is ≥ 0,97, wierzchnią warstwę grubości około 20 cm
zasypać gruntem rodzimym, wywieźć gruz z terenu rozbiórki – należy go sukcesywnie usuwać
z terenu
rozbiórek. Roboty rozbiórkowe będą prowadzone ręcznie i mechanicznie zgodnie z
zasadami prowadzenia robót rozbiórkowych. Materiał uzyskany z rozbiórki nie stanowi
zagrożenia dla środowiska, nie przedstawia szczególnej wartości materialnej. Gruz będzie
wywożony na bieżąco lub składowany w wyznaczonych miejscach do tymczasowego
składowania przed dalszym transportem na składowisko gruzu. Elementy stalowe będą
złomowane, inne elementy wywożone na wysypisko.
Dnia 31 lipca 2024 r. Zamawiający skierował m.in. do Dźwigar oraz do Firma ZK wezwanie do
wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny lub koszty, lub ich istotnych części składowych oraz do
złożenia dowodów w tym zakresie. Treść wezwania była zbieżna z treścią art. 224 ust. 3 PZP.
Zamawiający dodatkowo wskazał, że ma wątpliwość czy przy sporządzaniu oferty wykonawca
zapoznał się szczegółowo z całą dokumentacją zamieszczoną na stronie internetowej
postępowania i oczekuje wyjaśnienia, czy podana cena ofertowa obejmuje wszystkie czynności
niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia oraz podania w szczególności
c
en za wykonanie niżej wymienionych elementów: wszystkie prace rozbiórkowe zgodne z
zakresem i opisem w projekcie i przedmiarze, wywóz i utylizacja gruzu, zasypanie piwnic
sposobem i materiałem wskazanym w projekcie i przedmiarze, wycinka i karczowanie drzew,
nasadzenia zastępcze wraz z pielęgnacją przez okres trzech lat.
W odpowiedzi, Dźwigar wyjaśnił, że na podaną cenę za wykonanie robót rozbiórkowych miały
wpływ następujące czynniki: 1. do wykonania powyższego zadania posiadamy własny wydajny
sprzęt wyburzeniowy tj. koparki gąsienicowe z pulwajzerami, nożycami i chwytakami
hydraulicznymi, zestawy kruszące, sprzęt transportowy do wywozu odpadów. Załączamy
wykaz własnego sprzętu który posiadamy (załącznik nr 1); 2. posiadamy przeszkoloną kadrę
techniczną, która od roku 1991 r. wykonała liczne rozbiórki na terenie całego kraju; 3. wykonana
została dokładna wizja lokalna w terenie; 4. pracownicy są zatrudnieni na umowę o pracę a
średnia płaca to około 5 000 zł (netto) w zależności od stanowiska; 5. materiał otrzymany z
rozbiórki będzie poddany procesowi odzysku co znacznie obniża koszty wykonania rozbiórki a
w przypadku gruzu i stali daje znaczące zysk. Przedstawił szczegółowe kalkulacje w zakresie
szacowanych przychodów oraz wydatków wykonawcy.
Z kolei, nadsyłając odpowiedź na wezwanie, Firma ZK wskazała, że zaoferowanej kwocie za
wykonanie zamówienia uwzględniliśmy wszystkie roboty konieczne do jego wykonania, zaś na
korzystność oferty wpływa m.in. to, że wykonawca ma możliwość przetwarzania gruzu
porozbiórkowego na pełnowartościowy materiał budowlany podlegający sprzedaży. Pozyskany
w trakcie robót rozbiórkowych złom zostanie odzyskany, odpowiednio przygotowany i
dostarczony do przedsiębiorstw zajmujących się jego skupem i dalszym przetwarzaniem.
Dołączył dowody w postaci odpowiednich decyzji administracyjnych oraz naszych cenników.
Wykorzystujemy własny sprzęt lądowy (samochody ciężarowe) oraz wodny (barki rzeczne) do
transportu gruzu i kruszyw budowlanych
– w załączeniu wykaz środków trwałych i sprzętu.
Przedstawił szczegółową kalkulację kosztów. Dodał, że przyjęte stawki wynagrodzeń dla
pracowników nie są niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki
godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów obowiązującej ustawy. Dołączył dowody w
postaci faktur i
decyzji zezwoleń na przetwarzanie odpadów.
W związku z omyłkami pisarskimi i licznymi błędami rachunkowymi zidentyfikowanymi przez
Zamawiającego w treści wyjaśnień, Zamawiający ponownie wezwał Dźwigar do wyjaśnień
pismem z dnia 30 sierpnia 2024 r.
Również wykonawca Firma ZK został ponownie wezwany do
wyjaśnień z uwagi na błąd w kalkulacji kosztów pozycji dotyczącej wywozu gruzu.
W ramach nadesłanych wyjaśnień, Dźwigar przedstawił stosowne wyjaśnienia bez omyłek i
pisarskich i rachunkowych. Podał, że:
− zgodnie z własnymi pomiarami w wyniku prac rozbiórkowych budynków powstanie do
utylizacji około 800 m
gruzu ceglanego. Gruz po rozbiórce będzie kruszony w kruszarce
szczękowej;
− otrzymane kruszywo Wykonawca sprzedaje zainteresowanym odbiorcom we wskazanej
kwocie;
− po odjęciu kosztów wytworzenia kruszywa z gruzu zysk dla Wykonawcy wynosi 19 200
z
ł;
− podobny sposób wyliczeń Dźwigar przedstawił co do gruzu betonowego z rozbiórki,
gdzie wykazał zysk w kwocie 29 680 zł;
− Zakładamy odzysku złomu w wysokości około 10 ton, wyniku prowadzenia rozbiórki
obiektów i prac związanych z kruszeniem konstrukcji żelbetowych za pomocą
pulwajzerów i nożyc hydraulicznych i planuje sprzedaż za wskazaną cenę, a co za tym
idzie zysk w kwocie 12
000 zł;
− reasumując kwota przewidziana w ofercie tj. 238 000 zł netto + zysk ze sprzedanego
kruszywa, złomu (około 60 880 netto) z rozbiórki jest kwotą wystarczającą do wykonania
powyższego zadania. Razem daje przychód 238 000 zł + 60 880 zł = 298 880 zł netto;
− wydatki wykonawcy dotyczą poszczególnych wymienionych w piśmie elementów, w tym
odpadów drewna i zatrudnienia pracowników.
Podsumował, że oszczędność metody wykonania zamówienia polega na zastosowaniu metody
odzysku gruzu. Gruz jest mielony w
kruszarce na żądaną frakcję od 0 do 68 mm, zaś powstałe
w ten sposób kruszywo odpowiednio oczyszczone z resztek metalu (separator magnetyczny)
oraz śmieci będzie sprzedawane jako materiał budowlany do remontów dróg i placów. W wyniku
zastosowania tej technologii w
ykonawcy odpadają koszty transportu (wywozu gruzu) oraz
koszty jego utylizacji. Sprzedaż kruszywa daje Wykonawcy wystarczająco wysoki zysk –
wyliczony w wysokości 42 325 zł. Do wyjaśnień dołączył wykaz sprzętu i stosowne faktury
sprzedażowe.
Z kolei, Firma ZK w przedstawionych wyjaśnieniach wskazał na omyłkę rachunkową, w wyniku
poprawy której prawidłowym kosztem dotyczącym wywozu gruzu jest kwota 18 590 zł. Załączył
poprawioną kalkulację kosztów.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego, na fakty powołane przez stronę powołującą się
na ten dowód:
dokumentację przekazaną przez Zamawiającego w postaci elektronicznej, zapisaną na
pendrive,
która wpłynęła do akt sprawy w dniu 2 października 2024 r., w szczególności:
− Ogłoszenie o zamówieniu,
− SWZ wraz z załącznikami oraz wyjaśnieniami,
− Oferty wykonawców,
− Informacja z otwarcia ofert,
− Wezwania do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny,
− Wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny,
− Wezwanie Dźwigar do złożenia podmiotowych środków dowodowych,
− Zawiadomienie o wyborze oferty z dnia 19 września 2024 r.
2) Dowody
przedstawione przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie, tj.
− Strona internetowa Cennik skupu złomu 2024 asbudownictwa.pl.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia faktyczne
oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, bowiem Izba nie stwierdziła naruszenia przez
Zamawiającego żadnego z przepisów wskazanych w zarzutach odwołania. Zamawiający zatem
prawidłowo dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty Przedsiębiorstwo Robót Specjalistycznych
„Dźwigar” Z. J. we Włocławku i prawidłowo zaniechał odrzucenia tak tej oferty, jak też oferty
Firma ZK, a bynajmniej Odwołujący nie wykazał, by do wskazanych w odwołaniu naruszeń
doszło.
Odwołanie obejmuje logiczny na pierwszy rzut oka wywód, przy czym w zestawieniu z
dokumentacją zamówienia, treścią wezwania Zamawiającego do wyjaśnień oraz analizą
wyjaśnień Dźwigar, Firma ZK i stanowiska przedstawionego przez Zamawiającego w
odpowiedzi na odwołanie, a także brakiem dowodów na podnoszone przez Odwołującego
twierdzenia
– okazuje się całkowicie bezzasadny. Izba uznała, że Odwołujący nie dowiódł
podnoszonych twierdzeń.
W kwestii zarzutu dotyczącego oferty wykonawcy Dźwigar – Odwołujący skoncentrował się na
kwestii wymagania posiadania przez wykonawców stosownych decyzji administracyjnych w
zakresie gospodarowania odpadami, podczas gdy
zgodnie z treścią SWZ wykazanie
posiadania jakichkolwiek decyzji przez wykonawcę na tym etapie postępowania nie było
wymagane przez Zamawiającego, Zamawiający nie wymagał również dysponowania
stosownymi decyzjami na etapie wykonania zam
ówienia. Ponadto, Odwołujący nie wykazał, że
Dźwigar zamierza zrealizować przedmiot zamówienia bez posiadania decyzji administracyjnych
w zakresie gospodarowania odpadami
oraz, że takie decyzje w konkretnym wypadku są
wymagane
na etapie realizacji zamówienia. Treść odwołania stanowi w istocie luźną polemikę
z treścią wyjaśnień złożonych przez wykonawcę Dźwigar w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego.
Po zapoznaniu się i analizie złożonych przez wykonawcę Dźwigar wyjaśnień, Izba stwierdziła,
że są one precyzyjne, wyczerpujące i spójne. Do wyjaśnień załączone zostały dowody w postaci
wykazu potencjału technicznego oraz faktur. Wykonawca Dźwigar, w ocenie Izby wykazał, ze
sprzeda
ż kruszywa pochodzącego z rozbiórki, za podane w kalkulacji ceny, jest realna, a co za
tym idzie, że realne jest uzyskanie w ramach wykonania zamówienia przychodu, który
przewyższy wyliczone koszty. Wyjaśnienia odpowiadają na potrzeby wezwania Zamawiającego
– żadna kwestia, której wymagał Zamawiający nie pozostała niewyjaśniona.
Należy podkreślić, iż wykonawca Dźwigar – wbrew twierdzeniom odwołania – nie był
zobowiązany do przedstawienia Zamawiającemu listów intencyjnych, promes, umów
przedwstępnych, czy też ofert na zakup kruszywa i innych materiałów pochodzących z rozbiórki,
które wykonawca ten ma zamiar sprzedać. Wykonawca – w momencie składania oferty w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – nie jest zobowiązany do zapewnienia
realizacji wszystkich
warunków wykonania zamówienia, o ile nie są wymagane na etapie
składania oferty, zgodnie z SWZ. W szczególności, może nie dysponować jeszcze stosownym
sprzętem, wymaganymi decyzjami, personelem itd., jeżeli Zamawiający nie wymaga tego na
etapie postępowania. Podobnie, na etapie składania oferty, wykonawca nie musi mieć
zagwarantowanych dostaw
niezbędnych materiałów ani ich zbytu. Wykonawca Dźwigar na
moment składania oferty nie był zobowiązany do zagwarantowania nabywców kruszywa. Do
uznania
wyjaśnień rażąco niskiej ceny za wystarczające i należyte wystarczy kalkulacja ceny i
kosztów i wykazanie zasadności ich przyjęcia w danej wysokości. Wystarczy, że z wyjaśnień
wynika, że sprzedaż kruszywa, z którego wykonawca zamierza osiągnąć przychód jest realna.
Wykonawca Dźwigar wykazał zaś, że jest możliwa sprzedaż gruzu za daną stawkę, w każdym
razie Odwołujący nie przedstawił żadnego przeciwdowodu. W szczególności, Odwołujący nie
wykazał, że nie jest możliwa sprzedaż kruszywa z odbiorem własnym z terenu nieruchomości
Zamawiającego.
Odnosząc się do argumentacji odwołania dotyczącej pochodzącego z rozbiórki złomu oraz
przedstawionych przez Dźwigar kosztów jego zagospodarowania – Izba uznała, iż jakkolwiek
Odwołujący zakwestionował kalkulację zysku Dźwigar ze sprzedaży złomu, to w żaden sposób
nie dowiódł, że założenia Dźwigar są błędne, nie przedstawił przeciwdowodów. Tym samym,
nie dowiódł racji twierdzeniom odwołania. W istocie, treść odwołania w tym zakresie sprowadza
się do zakwestionowania treści wyjaśnień wykonawcy Dźwigar w oparciu o subiektywne
rozważania i niczym niepoparte obliczenia. Podobny wniosek dotyczy zakwestionowania przez
Odwołującego kosztów zagospodarowania przez wykonawcę Dźwigar odpadów drewna. Co
więcej, jak zauważył Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, w SWZ nie wskazano ilości
drewna jakie będzie pozyskane z rozbiórki – toteż wyliczenie kosztów jego zagospodarowania
na tym etapie postępowania może być jedynie hipotetyczne. Wyjaśnienia powinny zatem
ukazywać jedynie planowany schemat działania, rodzaj kosztów jakie za sobą pociąga i
realność ich poniesienia w kontekście zaoferowanej ceny.
W kwestii zarzutu dotyczącego oferty wykonawcy Firma ZK – Izba stwierdziła, ze uzasadnienie
zarzutu
odwołania bazuje jedynie na wyliczeniach własnych Odwołującego, niepopartych
jakimikolwiek dowodami.
Należy zatem uznać je za subiektywny pkt widzenia Odwołującego.
W zestawieniu z precyzyjnymi wyjaśnieniami wykonawcy Firma ZK, obejmującymi załączone
dowody
– niczym niepoparta argumentacja Odwołującego nie wytrzymuje konfrontacji i nie
może być uznana za zasadną. W szczególności, Odwołujący nie dowiódł, że za cenę ofertową
ZK Firma, wykonawca ten nie b
ędzie w stanie zrealizować zamówienia zgodnie z wymaganiami
SWZ.
Odwołujący pominął, że Zamawiający wymagał od wykonawcy Firma ZK wyjaśnień w
zakresie kalkulacji wszystkich
czynności niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu
zamówienia oraz podania cen za prace rozbiórkowe, wywóz i utylizację gruzu, zasypanie
piwnic, wycinkę drzew i nasadzenia następcze. Wszystkie ww. koszty Firma ZK skalkulowała w
przedstawionych wyjaśnieniach i przedstawiła stosowne dowody. Niemniej, w zaistniałej na
gruncie niniejszego postępowania sytuacji, wobec oddalenia zarzutów odwołania dotyczących
oferty wykonawcy Dźwigar – nawet podzielenie przez Izbę zarzutów odwołania w części co do
wykonawcy Firma ZK nie mogło skutkować uwzględnieniem odwołania, bowiem ewentualne
naruszenia przepisów PZP (których Izba nie stwierdziła), nie mogły mieć istotnego wpływy na
wynik.
Izba przyznała wszak w niniejszym wyroku, że oferta wykonawcy Dźwigar została
wybrana jako najkorzystniejsza w toku prawidłowo przeprowadzonych przez Zamawiającego
czynności. Zgodnie zaś z art. 554 ust. 1 pkt 1 PZP, Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w
części, jeżeli stwierdzi
naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, konkursu lub systemu kwalifikowania
wykonawców.
Na koniec należy podkreślić, że Odwołujący zdaje się nie dostrzegać, iż ciężar dowodu, że
oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, jakkolwiek spoczywa na wykonawcy (art. 224
ust. 5 PZP),
zaś w postępowaniu odwoławczym na zamawiającym, jeżeli wykonawca, który
złożył ofertę, nie jest uczestnikiem postępowania odwoławczego (art. 537 pkt 2 PZP) – to jednak
regulacje te nie uchylają ciężaru dowodu, że odwołanie jest zasadne. Tym samym, nie
wystarczy, że Odwołujący zakwestionuje cenę ofertową innego wykonawcy i złożone przez
niego wyjaśnienia, lecz powinien swoje twierdzenia udowodnić – w tym wypadku obowiązuje
bowiem również zasada kontradyktoryjności postępowania i wynikający stąd obowiązek
dowodzenia faktów, z których wywodzi się skutki prawne (art. 534 ust. 1 PZP). W każdym
postępowaniu kontradyktoryjnym, tak też w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą,
obowiązuje rozkład ciężaru dowodu obciążający obowiązkiem dowodzenia tego, kto twierdzi, a
nie tego kto zaprzecza (zasada „ei incumbit probatio, qui dicit, non ei, qui negat”). Odwołujący
nie udowodnił zaś podnoszonych twierdzeń.
Biorąc powyższe pod uwagę, na podstawie art. 552 ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt PZP,
orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania – na podstawie 557
§ 5 pkt 1 i pkt 2 w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobieraniu wpisu od
odwołania (Dz. U. poz. 2437 ze zm.).
Przewodnicząca: …………..