KIO 3516/24 Sygn. akt: KIO 3526/24 POSTANOWIENIE Warszawa, dnia października 2024 r.

Stan prawny na dzień: 06.12.2024

Sygn. akt: KIO 3516/24 

Sygn. akt: KIO 3526/24 

POSTANOWIENIE 

Warszawa, dnia 

7 października 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Ryszard Tetzlaff 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziałem  stron  i  uczestników  postępowania             

w dniu 

7 października 2024 r.

w Warszawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej

1.  w dniu 

26 września 2024 r.  przez wykonawcę KenBIT Sp. z o.o., ul. Żytnia 15 lok. 22, 

01-014 Warszawa (sygn. akt: KIO 3516/24) 

2.  w  dniu 

26  września  2024  r.  przez  wykonawcę  AICOX  SOLUCIONES  S.A.  Avda. 

Somosierra, 12 Plt. 1º Of. A 28703 San Sebastián de los Reyes Madrid, España, NIP: 

A79534384  EUID:  ES28065.000121632  reprezentowany  przez:  adwokata  J.  S., 

SLLEGAL S. 

Ł. S. Kancelaria Radców Prawnych  i Adwokatów spółka partnerska ul. 

Śląska 31/9, 70-434 Szczecin (sygn. akt: KIO 3526/24) 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia, 

ul. Królewska 1/7, 00-909 Warszawa  

przy udziale:  

uczestnika  po  stronie  zamawiającego  w  postępowaniu  o  sygn.  akt:  KIO  3516/24  - 

wykonawcy  AICOX  SOLUCIONES  S.A.  Avda. 

Somosierra,  12  Plt.  1º  Of.  A  28703  San 

Sebastián  de  los  Reyes  Madrid,  España,  NIP:  A79534384  EUID:  ES28065.000121632  

reprezentowany przez: adwokata J. S., SLLEGAL S. 

Ł. S. Kancelaria Radców Prawnych 

i Adwokatów spółka partnerska ul. Śląska 31/9, 70-434 Szczecin 

uczestnika  po  stronie  zamawiającego  w  postępowaniu  o  sygn.  akt:  KIO  3526/24  - 

wykonawcy 

KenBIT Sp. z o.o., ul. Żytnia 15 lok. 22, 01-014 Warszawa 

postanawia: 


Umorzyć postępowanie odwoławcze. 

Nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy KenBIT 

Sp. z o.o., ul. Żytnia 15 lok. 22, 01-014 Warszawa kwoty 15 000 zł 

00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczonej  tytułem  wpisu  od 

odwołania w sprawie o sygn. akt: KIO 3516/24.  

Nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

AICOX SOLUCIONES S.A. Avda. Somosierra, 12 Plt. 1º Of. A 28703 San 

Sebastián de los Reyes Madrid, España, NIP: A79534384 EUID: ES28065.000121632 

reprezentowany  przez:  adwokata  J.  S.,  SLLEGAL  S. 

Ł.  S.  Kancelaria  Radców 

Prawnych 

i  Adwokatów  spółka  partnerska  ul.  Śląska  31/9,  70-434  Szczecin  kwoty 

000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu 

od odwołania w sprawie o sygn. akt: KIO 3526/24.  

Na  orzeczenie 

–  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby Odwoławczej  do  Sądu Okręgowego  w  Warszawie  – 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodniczący: 

…………...…….……….. 


Sygn. akt: KIO 3516/24 

Sygn. akt: KIO 3526/24 

Uzasadnienie 

Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

ograniczonego  na  dostawę:  ”Terminali  satelitarnych  w  technologii  SATCOM  Broadband 

(protokół TCP IP) – VSAT okrętowy” (nr postępowania AU/148/XI-186/ZO/PO/DOS/SS/2023), 

zostało  wszczęte  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej                 

w  dniu  19  lipca  2023  r.  pod  nr  OJ  S  2024/S  137-437015  przez: 

Skarb Państwa  –  Agencja 

Uzbrojenia

,  ul.  Królewska  1/7,  00-909  Warszawa  zwany  dalej:  „Zamawiającym”.  Do  ww. 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  zastosowanie  znajdują  przepisy  ustawy  z  dnia  11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320), zwana dalej: 

„ustawy Pzp” albo „PZP” albo „pzp”. 

Dnia  17 

września  2024  r.  (pocztą  elektroniczną  oraz  zamieszczona  na  stronie 

internetowej: 

www.wojsko-polskie.pl/au/

)  Zamawiający  poinformował  o  unieważnieniu 

postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 255 pkt 6 w zw. z art. 

457 ust.1 pkt 1 ustawy Pzp.  

Na  mocy  zarządzenia  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  30  września  2024  r. 

sprawy  o  sygn.  akt:  KIO  3516/24,  sygn.  akt:  KIO  3526/24  zostały  skierowane  do  łącznego 

rozpatrzenia. 

Odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 3516/24:  

W dniu 26 

września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)                   

KenBIT Sp. z o.o., ul. Żytnia 15 lok. 22, 01-014 Warszawa   zwany dalej: „KenBIT Sp. z o.o.” 

albo 

„Odwołującym  w  sprawie  o  sygn.  akt:  KIO  2516/24”  albo  „Przystępującym  w  sprawie                

o  sygn.  akt:  KIO  2526/24”  wniósł  odwołanie  na  czynność  Zamawiającego  z  17  września                 

2024  r.   

Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  tego  samego  dnia  (e-mailem).  Odwołanie 

zostało  podpisane  przez  radcę  prawnego  umocowanego  na  podstawie  pełnomocnictwa                               

z 05 

września 2024 r. udzielonego przez P.Z. osobę ujawnioną i umocowaną do samodzielnej 

reprezentacji  zgodnie  z  załączonym  dokumentem  rejestrowym.  Wnosił  odwołanie  na 

niezgodne  z  przepisami  ustawy  Pzp,  czynności  Zamawiającego  podjęte  w  postępowaniu                 

o  ud

zielenie  zamówienia,  polegające  na:  1)  Unieważnieniu  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia w sytuacji, gdy postępowanie nie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą 


uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego;  2)  Zaniechaniu  podania  uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  czynności 

unieważnienia postępowania, co uniemożliwia wykonawcom korzystanie ze środków ochrony 

prawnej;  3)  Zaniechaniu  odrzucenia  oferty  AICOX  SOLUCIONES  S.A.  jako  niezgodnej                  

z warunkami zamówienia; 4) Zaniechaniu wezwania AICOX SOLUCIONES S.A. do złożenia 

wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie  wyliczenia  ceny  oraz  jej  istotnych  części 

składowych.  Zarzucam  zamawiającemu  naruszenie:  1)  Art.  255  pkt.  6  ustawy  Pzp  poprzez 

unieważnienie postępowania w sytuacji, gdy nie jest ono obarczone niemożliwą do usunięcia 

wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie 

zamówienia  publicznego;  2)  Art.  260  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  podania 

uzasadnienia  faktycznego  i  prawnego  czynności  unieważnienia  postępowania,  co 

uniemożliwia wykonawcom korzystanie ze środków ochrony prawnej 3) Art. 226 ust. 1 pkt. 5 

ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  AICOX  SOLUCIONES  S.A.  jako 

niezgodnej z warunkami zamówienia, z uwagi na: a) Niezgodność z warunkiem określonym               

w  par.  5  ust.  1  wzoru  umowy;  b)  Niezgodność  z  warunkiem  określonym  w  określonym                   

w  rozdziale  VII,  Tabela  1,  wiersz  17,  pkt.  b)  w  Załączniku  nr  1A  do  SWZ;  c)  Niezgodność             

z  warunkiem  określonym  w  określonym  w  rozdziale  VII,  Tabela  2,  wiersz  12,  zdanie  1                         

w Załączniku nr 1A do SWZ; 4) Art. 224  ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania 

AICOX  SOLUCIONES  S.A.  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie 

wyliczenia  ceny  oraz  jej  istotnych  części  składowych  Z  uwagi  na  powyższe  wnosił                                        

o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu:  1)  Unieważnienia  czynności 

unieważnienia  postępowania;  2)  Unieważnienia  czynności  badania  i  oceny  ofert;                             

3)  Dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert,  wezwania  AICOX  SOLUCIONES  S.A.  do 

z

łożenia wyjaśnień,  w  tym  złożenia dowodów  w zakresie wyliczenia ceny  oraz  jej  istotnych 

części  składowych,  i  odrzucenia  oferty  AICOX  SOLUCIONES  S.A.  jako  niezgodnej                                  

z  warunkami  zamówienia;  4)  Zasądzenie  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego – zgodnie z art. 573 Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  27  września  2024  r.  wezwał  (pocztą  elektroniczną)  wraz  kopią 

odwołania, w trybie art. 524 ustawy Pzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia 

udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 30 

września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)                  

AICOX SOLUCIONES S.A. Avda. Somosierra, 12 Plt. 1º Of. A 28703 San Sebastián de los 

Reyes Madrid, España, NIP: A79534384 EUID: ES28065.000121632 reprezentowany przez: 

adwokata  J.  S.,  SLLEGAL  S. 

Ł.  S.  Kancelaria  Radców  Prawnych    i  Adwokatów  spółka 

partnerska ul. Śląska 31/9, 70-434 Szczecin zwany dalej: „AICOX SOLUCIONES S.A.” albo 


„Przystępującym w sprawie o sygn. akt: KIO 2516/24” albo „Odwołującym w sprawie o sygn. 

akt:  KIO  2526/24”  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc    o  oddalenie  odwołania  w  całości.  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu. Zgłoszone przystąpienie do postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego zostało podpisane przez adwokata umocowanego 

na  podstawie  pełnomocnictwa  z  23  września  2024  r.  udzielonego  przez  jedynego 

administratora spółki ujawnionego i umocowanego do samodzielnej reprezentacji zgodnie z 

załączoną  Interaktywną  informacją  handlową  z  Rejestrów  Działalności  Gospodarczej  w 

Hiszpani  (oryginał  wraz  z  tłumaczeniem).  W  konsekwencji  Izba  uznała  skuteczność 

przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego:  AICOX 

SOLUCIONES S.A. 

Odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 3526/24:  

W dniu 26 

września 2024 r. (wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej  -  ePUAP)                   

AICOX  SOLUCIONES  S.A. 

wniósł  odwołanie  na  czynność  Zamawiającego  z  17  września  

2024  r.   

Kopie  odwołania  Zamawiający  otrzymał  tego  samego  dnia  (e-mailem).  Odwołanie 

zostało  podpisane  przez  adwokata  umocowanego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  23 

września  2024  r.  udzielonego  przez  jedynego  administratora  spółki  ujawnionego                                

i umoco

wanego do samodzielnej reprezentacji zgodnie z załączoną Interaktywną informacją 

handlową z Rejestrów Działalności Gospodarczej w Hiszpani (oryginał wraz z tłumaczeniem).   

Stwierdził, że wnosił odwołanie na:  

1.  czynność  Zamawiającego  polegającą  na  unieważnieniu  postępowania,  mimo  iż                         

w przedmiotowym postępowaniu nie zaistniała podstawa do jego unieważnienia; zarzucając 

Zamawiającemu:  a)  dokonanie  wadliwej  czynności  unieważnienia  postępowania,  mimo  że               

w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  uzyskał  oferty  porównywalne,  postępowanie 

nie  jest  obarczone  wadą  niemożliwą  do  usunięcia,  a  mimo  to  Zamawiający  unieważnił 

postepowanie, czym Zamawiający naruszył art. 255 pkt 6 PZP w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 

PZP,  b)  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do  poprawienia  innej  omyłki  polegającej  na 

zmianie  w  treści  oferty  Odwołującego  oznaczenia  modemu  jako  „SLM  5650  A”,  choć 

prawidłowo, zgodnie z treścią oferty i załączonych do niej dokumentów winno być „SLM 5650 

B”, czyli poprawienia niezgodności z dokumentami zamówienia, niepowodującego istotnych 

zmian w treści oferty, czym Zamawiający naruszył art. 223 ust. 2 pkt 3 PZP;  

Wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości  i  nakazanie  Zamawiającemu:                               

1) unieważnienia czynności unieważnienia postępowania; 2) dokonania badania i oceny ofert; 

3)  poprawienia  w  ofercie  Odwołującego  oznaczenia  „SLM  5650  A”  poprzez  zastąpienie  go 


zwrotem „SLM 5650 B”, które nie powoduje istotnych zmian w str. 3 treści oferty Odwołującego, 

a błędne oznaczenie stanowiło wyłącznie omyłkę pisarską, co wynika ze szczegółowej analizy 

treści  oferty  Odwołującego,  jak  również  4)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz 

Odwołującego  kosztów  postępowania  odwoławczego  według  spisu  kosztów,  który  zostanie 

przedłożony  na  rozprawie  przed  Krajową  Izbą  Odwoławczą.  Jednocześnie  wnosił  o:                           

1)  zobowiązanie  Zamawiającego  do  przedłożenia  do  akt  postępowania  odwoławczego 

poświadczonej  za  zgodność  z  oryginałem  kompletnej  kopii  protokołu  postępowania, 

zawierającego  dokumenty  postępowania  oraz  treść  złożonych  ofert;  2)  dopuszczenie                          

i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania przetargowego, w tym z protokołu 

wraz  z  załącznikami,  na  okoliczności  podane  w  odwołaniu,  jak  również  dowodów 

zawnioskowanych  w  treści  uzasadnienia  odwołania,  na  okoliczności  tam  wskazane,                              

a załączonych do niniejszego odwołania. 

Zamawiający  w  dniu  27  września  2024  r.  wezwał  (pocztą  elektroniczną)  wraz  kopią 

odwołania, w trybie art. 524 ustawy Pzp, uczestników postępowania przetargowego do wzięcia 

udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 30 

września 2024 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) KenBIT Sp. z o.o. 

zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wnosząc                            

o oddalenie odwołania w całości. Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz 

Odwołującemu.  Zgłoszone  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  zostało  podpisane  przez  radcę  prawnego  umocowanego  na  podstawie 

pełnomocnictwa z 05 września 2024 r. udzielonego przez P.Z. osobę ujawnioną i umocowaną 

do  samodzielne

j  reprezentacji  zgodnie  z  załączonym  dokumentem  rejestrowym.                                     

W konsekwencji Izba uznała skuteczność przystąpienia do postępowania odwoławczego po 

stronie Zamawiającego: KenBIT Sp. z o.o.  

Odwołanie w sprawie o sygn. akt: KIO 3516/24 oraz o sygn. akt: KIO 3526/24:  

W  dniu 

02  października  2024  r.  (pocztą  elektroniczną)  Zamawiający  przesłał 

informację,  że  unieważnił  czynność  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego z 17 września 2024 r. 

W dniu 04 

października 2024 r. (pocztą elektroniczną)  KenBIT Sp. z o.o. złożył wniosek 

o umorzenie postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 3516/24 na podstawie art. 568 pkt 

2  ustawy  Pzp 

w  związku  z  unieważnieniem  czynności  unieważnienia  postępowania                            

o udzielenie zamówienia publicznego z 17 września 2024 r. Pismo zostało podpisane tak jak 

odwołanie.  

W  dniu  04 

października  2024  r.  (pocztą  elektroniczną)    AICOX  SOLUCIONES  S.A. 

złożył  wniosek  o  umorzenie  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  3526/24  na 


podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp w związku z unieważnieniem czynności unieważnienia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z  17  września  2024  r.  Pismo  zostało 

podpisane tak jak odwołanie. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje. 

Skład orzekający wskazuje, że na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy Pzp Izba umarza 

postępowania  odwoławcze,  w  formie  postanowienia,  w  przypadku  stwierdzenia,  że  dalsze 

postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub  niedopuszczalne.  Podstawą  do 

umorzenia  postępowania  będzie  więc  takie  zdarzenie,  które  zaszło  w  toku  postępowania, 

skutkiem którego wydanie orzeczenia merytorycznego stało się zbędne lub niedopuszczalne. 

Zgodnie ze stanowiskiem doktryny 

Podstawą do umorzenia postępowania jest również 

stwierdzenie  przez  Izbę,  że  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub 

niedopuszczalne.  Ustawodawca  nie  doprecyzował,  o  jakie  sytuacje  chodzi.  Z  pewnością 

dyspozycją  przepisu  objęte  będą  sytuacje  utraty  bytu  prawnego  przez  stronę  odwołania,  

na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia 

zaistnieje,  jeśli  zamawiający  przed  zakończeniem  rozprawy  unieważni  postępowanie, 

wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze odwołania 

będzie  podlegała  nowa  czynność  zamawiającego.”  (Komentarz  Prawo  Zamówień 

Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236). 

W  ocenie  Izby  do  takich  sytuacji  zalicza  się  również  sytuacja,  która  zaistniała  

w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz  postępowaniu 

odwoławczym.  W  konsekwencji  Izba  umorzyła  postępowanie  odwoławcze  o  sygn.  akt:  KIO 

3516/24  oraz  o  sygn.  akt:  KIO  3526/24  na  podstawie  art.  568  pkt  2  ustawy  Pzp  zgodnie                          

z  którym  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze  w  przypadku  stwierdzenia,  że  dalsze 

postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.  

Wymaga  podkreślenia,  że  dla  możliwości  rozpoznania  przez  Izbę  wniesionego 

odwołania  konieczne  jest,  aby  dotyczyło  ono  czynności  bądź  zaniechania  Zamawiającego. 

Oznacza  to,  że  na  moment  wniesienia  odwołania  musi  istnieć  substrat  zaskarżenia, 

stanowiący  podstawę  dla  Wykonawcy  do  wniesienia  środka  ochrony  prawnej  w  postaci 

odwołania, zawierającego uzasadnienie faktyczne i prawne odnoszące się do zaskarżanych 

czynności bądź zaniechań. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem zaskarżenia dla obu 

odwołań  była  czynność  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego              

z 17 

września 2024 r. 


Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, Izba wydając orzeczenie 

jest zobowiązana wziąć pod uwagę stan rzeczy ustalony na moment zamknięcia rozprawy. 

Ustawodawca przewidział zatem sytuację, w której może dojść do zmian w toku postępowania 

o  udzielenie  zamówienia  –  co  Izba  zobowiązana  jest  uwzględnić  wydając  orzeczenie                             

w sprawie. Podkreślenia wymaga – co jest istotne dla rozstrzygnięcia niniejszego sporu – że 

przepisy  Pzp  nie  zobowiązują  Zamawiającego  do  zawieszenia  postępowania                                            

o udzielenie zamówienia, na skutek wniesienia odwołania. Zaś, zgodnie z treścią art. 552 ust. 

1  ustawy 

Pzp,  Izba  wydając  orzeczenie zobowiązana  jest  uwzględnić  stan  rzeczy  ustalony                        

w toku postępowania, zatem zobowiązana jest również uwzględnić czynności Zamawiającego, 

które miały miejsce po wniesionym odwołaniu - do czasu zamknięcia rozprawy.

Izba wskazuje, 

że treść art. 552 ust. 1 ustawy Pzp, podobnie jak interpretacja art. 316 § 1 kpc, w myśl którego 

podstawą wydania przez sąd wyroku jest stan rzeczy istniejący w chwili zamknięcia rozprawy 

–  nakazuje  uwzględnienie  aktualnego  stanu  faktycznego  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia. Ponadto stan rzeczy - o którym mowa jest w przepisie art. 552 ust. 1 ustawy Pzp 

należy  analogicznie  -  jak  w  art.  316  §  1  kpc  -  interpretować  jako  okoliczności  faktyczne 

ustalone  przed  zamknięciem  rozprawy  oraz  stan  prawny,  tj.  obowiązujące  przepisy,  które 

mogą stanowić podstawę rozstrzygnięcia (wyrok SN z 25.06.2015r., sygn. akt: V CSK 535/14, 

wyrok Sądu Apelacyjnego ze Szczecina z 13.09.2018 r., sygn. akt: I Aga 159/18).  

Mając  powyższe  na  uwadze,  niewątpliwe  zadaniem  Izby  jest  rozstrzyganie  na  datę 

zamknięcia rozprawy - zgodnie z art. 552 ust. 1 ustawy Pzp. 

W  tym  jednakże  wypadku  brak  jest  substratu  zaskarżenia,  tzn.  czynności 

unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z  17  września  2024  r., 

która  stała  u  podstaw  sformułowania  postawionych  zarzutów  w  obu  odwołaniach. 

Zamawiający  bowiem  jak  Izba  ustaliła  na  podstawie  informacji  przesłanej  przez 

Zamawiającego  unieważnił  w  dniu  02  października  2024  r.  czynność  unieważnienia 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  z  17  września  2024  r.,  Stwierdził  co 

następuję: „ (…) po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w odwołaniach złożonych przez 

Wykonawców  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  informuje,  że  w  całości  unieważnia 

przekazaną  za  pismem  nr  wych.  AU/STM/13896/1/24  z  dnia  17.09.2024  r.,  czynność 

polegającą  na  unieważnieniu  postępowania  nr  AU/148/XI-186/ZO/PO/DOS/SS/2023  na 

dostawę „Terminali satelitarnych w technologii SATCOM Broadband (protokół TCP IP) — V 

SAT okrętowy” . Jednocześnie informuję, że Zamawiający, kierując się zasadami określonymi 

w  art.  16  i  17  ustawy  z  dnia  11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U. 

2024.1320)  powtórzy  czynności  badania  i  oceny  ofert  złożonych  przez  Wykonawców                            

w przedmiotowym postępowaniu. (…)”.   


Zatem  w  ocenie  Izby,  po  wniesieniu  obu 

odwołań,  doszło  do  zdarzenia  skutkiem 

którego  wydanie  wyroku  stało  się  bezcelowe.  Doszło  do  następczego  braku  substratu 

zaskarżenia, oba odwołania dotyczą bowiem czynności, która została wyeliminowana z obrotu 

prawnego.  W  obecnym  stanie  rzeczy  Izba  nie  mogłaby  stwierdzić  naruszenia  prawa                              

w stosunku do unieważnionej czynności. Ergo kontrola legalności czynności Zamawiającego 

w  postaci  prawidłowości  unieważnienia  postępowania,  której  wadliwość  zarzucili  obaj 

O

dwołujący,  jest  bezprzedmiotowa.  Nie  można  byłoby  bowiem  stwierdzić  naruszenia 

przepisów ustawy Pzp w stosunku do czynności, której już nie ma w obrocie, w konsekwencji 

należało umorzyć postępowania odwoławczego. 

Konkludując, w wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym Izba stwierdziła spełnienie 

przesłanek opisanych w dyspozycji art. 568 pkt 2 ustawy Pzp i zobligowana była postępowanie 

umorzyć, w związku z czym orzeczono jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie  art.  557  Pzp  w  zw.  z  §  9  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów                                    

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu pobierania wpisu  od  odwołania z  dnia 30  grudnia 2020 r.  (Dz.U.                 

z 2020 r. poz. 2437) z którego wynika, że w przypadku umorzenia na skutek stwierdzenia, że 

dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub  niedopuszczalne,  koszty                      

o których mowa w § 5 pkt 2, znosi się wzajemnie, a przez art. 574 Pzp należy rozumieć, że 

Izba orzeka o dokonaniu zwrotu obu 

Odwołującym uiszczonego wpisu w wysokości 15 000 zł 

00 gr., o czym orzeczono w pkt 2 i 3 sentencji orzeczenia. 

Przewodniczący:       

………………………………