Sygn. akt KIO 3538/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 09
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Joanna Stankiewicz-Baraniak
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 09 października 2024 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego A. J. i K. J.
prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod
firmą Gastro Serwis spółka cywilna A. J. K. J. z siedzibą w Krakowie przy ul. Praskiej 28/10
328 Kraków) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Instytut Rozwoju Miast
i Regionów w Warszawie przy ul. Targowej 45 (03-728 Warszawa)
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego A. J. i K. J.
prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod firmą Gastro Serwis
spółka cywilna A. J. K. J. z siedzibą w Krakowie kwoty 6 750, 00 zł 00 gr (słownie: sześć
tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu
od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………
Sygn. akt KIO 3538/24
UZASADNIENIE
Instytut Rozwoju Miast i
Regionów w Warszawie (zwany dalej: „zamawiającym”)
prowadzi w trybie podstawowym post
ępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„Świadczenie usług cateringowych w trakcie trwania IV Kongresu Polityki Miejskiej i
Regionalnej (dalej: „Kongres”) w dniach 7-8 października 2024 r. w Krakowie – zamówienie
powtórzone” - znak postepowania ZP/6/PZP/2024 (zwane dalej: „postępowaniem”).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych
pod nr 2024/BZP 00489134 z dnia 09 września 2024 r.
Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.), (dalej zwanej: „Pzp”).
W postępowaniu tym wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
publicznego A. J. i K. J.
prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod
firmą Gastro Serwis spółka cywilna A. J. K. J. z siedzibą w Krakowie (zwani dalej:
„odwołującym”) w dniu 27 września 2024 r. wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej na czynności i zaniechania podjęte przez zamawiającego.
Odwołujący postawił zamawiającemu następujące zarzuty naruszenia:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp poprzez nieuprawnione odrzucenie oferty o
dwołującego, mimo
iż ani podana w niej cena globalna, ani poszczególne koszty nie były rażąco niskie;
2. art. 224 ust. 6 Pzp
poprzez błędne zastosowanie z uwagi na fakt, iż wykonawca nie
przedłożył „żadnych dowodów na dysponowanie zasobami wskazanymi dla tego typu
pozycji kalkulacji, których to uzyskanie z pewnością było w jego zasięgu” oraz z uwagi
na fakt, że „wykonawca nie przedłożył jakichkolwiek dowodów potwierdzających
realność cen zakupu poszczególnych artykułów spożywczych”;
3. art. 224 ust. 1 Pzp
poprzez błędną interpretację tego przepisu jako nakładającego
bezwzględny obowiązek przedłożenia faktur zakupowych lub innych dowodów
księgowych, mimo że przedmiotem zamówienia są towary codziennego użytku (np.
kawa, herbata, cukier, mleko), których ceny są powszechnie znane. Zamawiający nie
powinien kwestionować wiarygodności tych cen bez podstaw;
4. art. 224 ust. 1 Pzp
poprzez irracjonalne uznanie, iż oferta, zakładająca zysk (marżę)
na poziomie wskazanym w treści złożonych wyjaśnień może być obciążona rażąco
niską ceną;
5. art. 224 ust. 2 Pzp
poprzez nieprawidłowe i nieprecyzyjne wezwanie wykonawcy do
udzielenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny a nadto, poprzez odstąpienie
od
ponownego wezwania wykonawcy do przedstawienia wyjaśnień (w razie pojawienia
się nowych wątpliwości) oraz poprzez niezapewnienie wykonawcy odpowiedniego
terminu na przesłanie odpowiedzi;
6. art. 17 ust. 1 Pzp
poprzez skrajny i bezmyślny formalizm, przejawiający się
bezrefleksyjnym stosowaniem ww.
przepisów, podczas gdy procedury przewidziane
ustawą mają na celu pomoc zamawiającemu w udzieleniu zamówienia w sposób
zapewniający najlepszą jakość dostaw, usług oraz robot budowlanych, odpowiednio
do charakteru
zamówienia, w ramach środków, które zamawiający może przeznaczyć
na jego realizację;
7. art. 16 Ppz poprzez niezachowanie elementarnych zasad uczciwej konkurencji oraz
zasad przejrzystości i proporcjonalności w toku postępowania. Naruszenia te wynikły
wskutek
wysłania
do
o
dwołującego
zbyt
ogólnych
i
niezrozumiałych
zapytań/wniosków, które mimo prośby nie zostały uszczegółowione, a czas na
udzielenie odpowiedzi był także niezmiernie krótki;
8. art. 224 ust. 5 i 6 Pzp
w związku z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp poprzez zaniechanie
przeprowadzenia przez z
amawiającego pogłębionej, merytorycznej oceny złożonych
wyjaśnień oraz ograniczenie się jedynie do formalnego przeglądu dokumentu,
sprowadzającego się do oceny, czy przedstawiono dowód, czy też nie. Zamawiający
pominął obowiązek przeanalizowania treści wyjaśnień pod kątem ich merytorycznej
wartości oraz rzetelności kalkulacji cenowej, co doprowadziło do niezasadnego
odrzucenia oferty o
dwołującego.
9. art. 253 ust. 2 ustawy Pzp
poprzez odstąpienie od publikacji informacji o wyborze oferty
oraz informacji o ofertach odrzuconych na stronie internetowej z
amawiającego.
Wskazując na powyższe zarzuty, odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w
całości
i
nakazanie
zamawiającemu
unieważnienie
czynności
wyboru
oferty
najkorzystniejszej
, unieważnienie czynności odrzucenia oferty odwołującego oraz nakazanie
z
amawiającemu ponownej oceny i wyboru ofert; ewentualnie także – nakazanie
z
amawiającemu ponownego wezwania wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco
niskiej ceny, z precyzyjnym wskazaniem, czego te wyjaśnienia mają dotyczyć, a także
nakazanie z
amawiającemu publikację informacji o wyborze w sposób prawem przewidziany
oraz zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
Izba ustaliła, że w terminie określonym w art. 525 ust. 1 Pzp do postępowania
odwoławczego nie przystąpił żaden wykonawca.
W dniu 08
października 2024 r. odwołujący wniósł do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej pismo, w którym oświadczył, że cofa w całości odwołanie wniesione w niniejszej
sprawie. Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało złożone przez osobę
uprawnioną do reprezentowania odwołującego.
Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Na skutek cofnięcie odwołania wystąpiła przesłanka do umorzenia postępowania
odwoławczego, o której mowa w art. 520 ust. 1 i 2 oraz art. 568 pkt 1) ustawy Pzp. Stosownie
do treści art. 520 ust. 1 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z
wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (art. 520 ust. 2 ustawy Pzp). Odwołujący – jak
podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie Prawa zamówień publicznych - jest dysponentem
wniesionego przez siebie odwołania, co przejawia się również w uprawnieniu do jego
wycofania. Krajowa Izba Odwoławcza nie bada i nie ocenia przyczyn cofnięcia odwołania.
Bada wyłącznie formalną skuteczność złożenia oświadczenia o cofnięciu odwołania.
S
kuteczne cofnięcie odwołania jest wiążące dla Krajowej Izby Odwoławczej. Ponadto cofnięcie
odwołania nie wymaga zgody pozostałych stron i uczestników postępowania.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy Pzp oraz
w
oparciu o przepisy § 9 ust. 1 pkt 3 lit a) rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437 ze zm.), nakazując zwrot na rzecz
Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 7 500 zł 00 gr.
Mając powyższe na uwadze, Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………..….