sygn. akt: KIO 3556/24
WYROK
Warszawa,
14 października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Emil Kuriata
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
30 września 2024 r. przez wykonawcę P. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Transport Ciężarowy i Roboty Ziemne Ł. P., Kołbaskowo 8, 72-001 Kołbaskowo, w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody
Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ul. Tama Pomorzańska 13A;
70-030 Szczecin,
przy udziale uczestnika
(przystępującego) po stronie zamawiającego – P. K. prowadzącego
działalność gospodarzą pod firmą „PAWKARD” Firma Produkcyjno-Handlowo-Usługowa P. K.,
Sąpolnica 17; 72-200 Nowogard,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 3 dotyczącego naruszenia przez
zamawiającego przepisu art. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przyznanie wykonawcy
Drew-
Kos w zakresie części numer 2 w łącznej punktacji wg kryteriów oceny ofert liczby
punktów 97,23, podczas gdy uwzględniając kryteria oceny ofert wskazane przez
z
amawiającego wykonawca ten powinien otrzymać w łącznej punktacji liczbę punktów
W pozostałym zakresie uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie części numer 1 oraz części numer 2
zamówienia, powtórzenie czynności badania i oceny ofert w zakresie części numer 1 oraz
części numer 2 zamówienia, a w ramach tej czynności odrzucenie oferty wykonawcy P. K.
prowadzącego działalność gospodarzą pod firmą „PAWKARD” Firma Produkcyjno-
Handlowo-
Usługowa
P.
K.
Sąpolnica
Nowogard
w zakresie części numer 1 oraz części numer 2 zamówienia.
3. K
osztami postępowania obciąża zamawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody
Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ul. Tama Pomorzańska 13A;
70-030 Szczecin i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę P. Ł. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Transport Ciężarowy i Roboty Ziemne Ł. P.,
Kołbaskowo 8, 72-001 Kołbaskowo, tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 955 zł 00
gr (słownie: trzy tysiące dziewięćset pięćdziesiąt pięć złotych zero groszy) poniesioną
przez
wykonawcę P. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Transport
Ciężarowy i Roboty Ziemne Ł. P., Kołbaskowo 8, 72-001 Kołbaskowo, tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu na rozprawę oraz opłaty skarbowej od
pełnomocnictwa,
. zasądza od zamawiającego Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ul. Tama Pomorzańska 13A;
70-030 Szczecin na rzecz
P. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Transport Ciężarowy i Roboty Ziemne Ł. P., Kołbaskowo 8, 72-001 Kołbaskowo łączną
kwotę 18 955 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy dziewięćset pięćdziesiąt pięć złotych
zero groszy
) poniesioną przez P. Ł. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Transport Ciężarowy i Roboty Ziemne Ł. P., Kołbaskowo 8, 72-001 Kołbaskowo,
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………
sygn. akt: KIO 3556/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Szczecinie -
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na
„Konserwację wałów przeciwpowodziowych na terenie działania Zarządu
Zlewni w Gryficach poprzez wykonanie koszenia oraz naprawy szkód wyrządzonych przez
dzikie zwierzęta”.
30 września 2024 roku, wykonawca P. Ł. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Transport Ciężarowy i Roboty Ziemne Ł. P. (dalej „odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej.
Czynności lub zaniechania czynności zamawiającego, którym odwołujący zarzuca
niezgodność z przepisami ustawy:
czynność wyboru jako oferty najkorzystniejszej w zakresie części numer 1 i 2
zamówienia oferty wykonawcy P. K., prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
„Pawkard FPHU K. P.” [dalej: „Pawkard”];
zaniechanie czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer
i 2 zamówienia,
czynność przyznania wykonawcy Drew-Kos spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Koszalinie [dalej: „Drew-Kos”] w zakresie części numer 2 w łącznej
punktacji wg kryteriów oceny ofert liczby punktów 97,23.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie czynności odrzucenia oferty
wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 1, podczas gdy oferta tego wykonawcy
jest niezgodna z warunkami zamówienia, a konkretnie z punktem 6.13 SWZ;
2. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie czynności odrzucenia oferty
wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 2, podczas gdy oferta tego wykonawcy
jest niezgodna z warunkami zamówienia, a konkretnie z punktem 6.13 SWZ;
3. art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez przyznanie wykonawcy Drew-
Kos w zakresie części
numer 2 w łącznej punktacji wg kryteriów oceny ofert liczby punktów 97,23, podczas
gdy uwzględniając kryteria oceny ofert wskazane przez Zamawiającego wykonawca ten
powinien
otrzymać w łącznej punktacji liczbę punktów 62,63.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
1) nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w zakresie części numer 1 oraz części numer 2;
2) nakazanie z
amawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert w zakresie
części numer 1 oraz części numer 2, w tym:
a)
nakazanie odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 1 oraz
części numer 2;
b) nakazanie przyznania wykonawcy Drew-
Kos w zakresie części numer 2 w łącznej
punktacji wg kryteriów oceny ofert liczby punktów zgodnej z kryteriami oceny ofert
wskazanymi przez Zamawiającego w treści SWZ;
obciążenie kosztami postępowania zamawiającego oraz zasądzenie od zamawiającego
na rzecz O
dwołującego kwoty 15 000 zł stanowiącej koszty poniesione z tytułu wpisu,
a także kwoty wskazanej przez odwołującego na rozprawie według przedłożonych na
niej dokumentów.
Odwołujący wskazał, że jest uprawniony do wniesienia odwołania zgodnie z art. 505 ust.1
ustawy Pzp
, gdyż posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz poniósł szkodę w wyniku
naruszenia przez z
amawiającego przepisów ustawy Pzp. Odwołujący jest zainteresowany
uzyskaniem zamówienia i w tym celu złożył ofertę. W zakresie części numer 1 oferta
o
dwołującego została sklasyfikowana na drugiej pozycji. Jednocześnie, gdyby zamawiający
nie zaniechał czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard w tej części (zarzut numer 1),
to oferta o
dwołującego zostałaby najwyżej oceniona, a w konsekwencji odwołujący miałby
duże szanse na ostateczne uzyskanie zamówienia.
W zakresie części numer 2 oferta odwołującego została sklasyfikowana na trzeciej pozycji.
Gdyby jednak z
amawiający nie zaniechał czynności odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard
w tej części (zarzut numer 2), to oferta odwołującego zostałaby sklasyfikowana na drugiej
pozycji.
Jednocześnie, gdyby zamawiający przyznał wykonawcy Drew-Kos w łącznej punktacji
wg kryteriów oceny ofert prawidłową liczbę punktów (zarzut numer 3), to oferta odwołującego
zostałaby najwyżej oceniona, a w konsekwencji odwołujący miałby duże szanse na ostateczne
uzyskanie zamówienia. Tym samym odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz
poniósł szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.
Odwołujący uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, co następuje.
W postępowaniu w zakresie części numer 1 oraz części numer 2 ofertę złożył między innymi
wykonawca Pawkard.
W ramach części numer 1, wykonawca Pawkard dołączył do oferty dwa pliki o nazwach:
„kosztorys_waLy_gwarantowane_gryfice” oraz „kosztorys_waLy_opcja_gryfice”. Kosztorysy
zawarte w tych plikach nie powinny zawierać pomiędzy sobą różnic w zakresie cen tych
sa
mych składników cenotwórczych oraz narzutów kosztowych w postaci robocizny,
materiałów, sprzętów, kosztów pośrednich oraz zysku. Tymczasem widzimy następujące
różnice w dwóch kosztorysach przygotowanych przez wykonawcę Pawkard w ramach części
numer 1 zamówienia:
Koszty pośrednie (Kp): w ramach zamówienia gwarantowanego wykonawca przewidział
koszty pośrednie w wysokości 70,5%. Natomiast w ramach zamówienia opcjonalnego
przewidział koszty pośrednie w wysokości 15%.
Zysk (Z)
: W ramach zamówienia gwarantowanego wykonawca przewidział zysk
w wysokości 12,8%. Natomiast w zakresie zamówienia opcjonalnego przewidział zysk
w wysokości 5%.
Cena kosiarki bijakowej
: W ramach zamówienia gwarantowanego wykonawca przewidział
cenę kosiarki bijakowej w wysokości 15,50 zł/m-g (pozycje: 1-3, 5-15, 25-30). Natomiast
w ramach zamówienia opcjonalnego wykonawca przewidział cenę kosiarki bijakowej
w wysokości 9,00 zł/m-g (pozycje: 1-19).
Cena ciągnika kołowego 25-30KM (18-22kW): W ramach zamówienia gwarantowanego
wykonawca przewidział cenę ciągnika kołowego 25-30KM (18-22kW) w wysokości 41,80 zł/m-
g (pozycje: 1-3, 5-15, 25-
30). Natomiast w ramach zamówienia opcjonalnego wykonawca
przewidział cenę ciągnika kołowego 25-30KM (18-22kW) w wysokości 10,00 zł/m-g (pozycje:
W ramach części numer 2, wykonawca Pawkard dołączył do oferty plik o nazwie: „kosztorys
KAMIEŃ POMORSKI_waLy_gwarantowane_i_opcja_nw_kamieN”. Plik zawiera kosztorys dla
zamówienia gwarantowanego oraz zamówienia opcjonalnego. Kosztorysy zawarte w tym pliku
nie powinny zawierać pomiędzy sobą różnic w zakresie cen tych samych składników
cenotwórczych oraz narzutów kosztowych w postaci robocizny, materiałów, sprzętów, kosztów
pośrednich oraz zysku.
Tymczasem widzimy następujące różnice w dwóch kosztorysach przygotowanych przez
wykonawcę Pawkard w ramach części numer 2 zamówienia:
Koszty pośrednie (Kp): w ramach zamówienia gwarantowanego wykonawca przewidział
koszty pośrednie w wysokości 50%. Natomiast w ramach zamówienia opcjonalnego
przewidział koszty pośrednie w wysokości 10%.
Zysk (Z)
: W ramach zamówienia gwarantowanego wykonawca przewidział zysk
w wysokości 10%. Natomiast w zakresie zamówienia opcjonalnego przewidział zysk
w wysokości 5%.
Cena kosiarki bijakowej
: W ramach zamówienia gwarantowanego wykonawca przewidział
cenę kosiarki bijakowej w wysokości 10,00 zł/m-g (pozycje: 1-9). Natomiast w ramach
zamówienia opcjonalnego wykonawca przewidział cenę kosiarki bijakowej w wysokości 5,00
zł/m-g (pozycje: 1, 6, 11, 16, 19, 22, 25, 28).
Cena ciągnika kołowego 25-30KM (18-22kW): W ramach zamówienia gwarantowanego
wykonawca przewidział cenę ciągnika kołowego 25-30KM (18-22kW) w wysokości 45,00 zł/m-
g (pozycje: 1-
9). Natomiast w ramach zamówienia opcjonalnego wykonawca przewidział cenę
ciągnika kołowego 25-30KM (18-22kW) w wysokości 20,00 zł/m-g (pozycje: 1, 6, 11, 16, 19,
Podsumowując, analiza złożonych przez wykonawcę Pawkard kosztorysów dla
zamówienia gwarantowanego i zamówienia opcjonalnego prowadzi do wniosku, że istnieją
różnice w wycenach narzutów kosztów (koszty pośrednie – Kp oraz zysk – Z) oraz
poszczególnych składników cenotwórczych (ceny kosiarki bijakowej i ciągnika kołowego 25-
30KM (18-
22kW)) pomiędzy dwoma kosztorysami dotyczącymi jednej umowy.
W niniejszym przypadku z
amawiający postawił jednoznaczny wymóg zastosowania
jednolitych cen tych samych składników cenotwórczych oraz narzutów kosztowych w postaci
robocizny, materiałów, sprzętów, kosztów pośrednich oraz zysku dla wszystkich wycenianych
pozycji przedmiarowych i w
szystkich jego częściach dotyczących jednej umowy. Oferta
wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 1 i 2 nie spełnia tego wymogu, a w konsekwencji
jest niezgodna z warunkami zamówienia. Zamawiający jednak z niezrozumiałych powodów
odstąpił od postawionego przez siebie wymogu po terminie składania ofert i zaniechał
odrzucenia oferty wykonawcy Pawkard. Zgodnie z art. 137 ust. 1 ustawy Pzp w uzasadnionych
przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SWZ.
Podkreślam jednak, że datą graniczną zmiany SWZ jest właśnie termin składania ofert. Po
terminie składania ofert brak jest możliwości zarówno rozszerzania wymagań zamawiającego,
jak i brak możliwości pomijania przy ocenie treści w SWZ zapisanych. Potwierdza to
orzecznictwo K
rajowej Izby Odwoławczej oraz piśmiennictwo: wyrok z 30 stycznia 2020 r.,
sygn. akt KIO 80/20, wyrok z 2 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO 1443/18,
D. Grześkowiak-Stojek,
Komentarz do art. 137 ustawy Pzp [w:] M. Jaworska, D. Grześkowiak-Stojek, J. Jarnicka, A.
Matusiak, Prawo zamówień publicznych. Komentarz, Legalis 2022.
Podkreślić należy, że wymóg zamawiającego był jednakowy dla wszystkich wykonawców
ubiegających się o przedmiotowe zamówienie publiczne. Gdyby pozostali wykonawcy
wiedzieli, że zamawiający nie będzie egzekwował postawionego przez siebie wymogu, to
również mogliby nie przejmować się wymogiem jednolitości cen. Tym samym zaniechanie
odrzucenia ofert wykonawców doprowadziło dodatkowo do naruszenia podstawowych zasad
prawa zamówień publicznych – zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców oraz zasady przejrzystości. Odwołujący podkreśla również, że Krajowa Izba
Odwoławcza rozstrzygała już spór dotyczący identycznego postanowienia SWZ w ramach
wyroku z 22 lipca 2022 r. w sprawie o sygnaturze akt 1625/22. W postępowaniu, do którego
odnosi się teraz odwołujący, instytucją zamawiającą również było Państwowe Gospodarstwo
Wodne Wody Polskie z siedzibą w Warszawie z tym, że wówczas Regionalny Zarząd
Gospodarki Wodnej w Poznaniu (a nie w Szczecinie). Zgodnie ze zreferowanym przez Izbę
stanem faktycznym w SWZ znajdowało się identyczne postanowienie (z tym, że wtedy było
pod numerem 6.14, a nie
– jak w niniejszym przypadku – pod numerem 6.13): „Ceny tych
samych składników cenotwórczych oraz narzuty kosztów (R, M, S, KP, Z) muszą być takie
same dla wszystkich wycenianych pozycji przedmiarowych w całym kosztorysie ofertowym
i w jego wszystkich częściach dotyczących jednej umowy”.
Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie i nakazała odrzucenie na podstawie art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp oferty wykonawcy, który przyjął w kosztorysach dotyczących tej
samej umowy różne ceny pracy sprzętu: „Reasumując, uregulowanie wynikające z pkt 6.14.
ma charakter obligatoryjny, a zarazem odrębny w stosunku do tego, co zostało uregulowane
w poprzedzających pkt 6.12. i 6.13. Innymi słowy skorzystanie przez wykonawcę z oczywistej
możliwości wyceny poszczególnych pozycji kosztorysu ofertowego w oparciu o kalkulację
własną w żaden sposób nie zwalnia z obowiązku zastosowania, w odniesieniu do tak samo
opisanych w przedmiarach danej części zamówienia pozycji, identycznej wyceny cen
jednostkowych robocizny, materiału i sprzętu, a także tego samego poziomu narzutów kosztów
pośrednich i zysku. (…). Reasumując nie było sporne, że M. w kosztorysach ofertowych dla
części 14. i 15. zamówienia zastosował, w zakresie adekwatnie odzwierciedlonym w
odwołaniu, dla niektórych pozycji z takim samym opisem odmienną wycenę kosztów pracy
sprzętu (koparki z hakownicą i pilarki spalinowej w części 14. oraz koparki i samochodu
samowyładowczego lub ciągnika z przyczepą w części 15.). Natomiast Zamawiający, pomimo
że dostrzegł niezgodność treści kosztorysów ofertowych M. z warunkiem, który ustanowił w
pkt 6.14. SWZ, ostatecznie odstąpił od jego egzekwowania. (…). W ustalonych powyżej
okolicznościach Zamawiający bezpodstawnie zaniechał odrzucenia oferty Przystępującego
pomimo oczywistej niezgodności jej treści z wymaganym w SWZ sposobem określenia treści
kosztorysu ofertowego
”.
Mając powyższe na uwadze, oferta wykonawcy Pawkard w zakresie części numer 1 i 2
podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. Zamawiający zaniechał tej
czynności, czym naruszył wskazany przepis. Jednocześnie naruszenie to miało wpływ (mogło
mieć istotny wpływ) na przebieg postępowania o udzielenie zamówienia.
ZARZUT NUMER 3
Kryteria oceny ofert zostały opisane przez zamawiającego w rozdziale 15 ust. 15.2 do 15.5
SWZ.
W tożsamy sposób dla części numer 2 kryteria oceny ofert zostały określone
w ogłoszeniu o zamówieniu.
W postępowaniu w zakresie części numer 2 wpłynęły następujące oferty:
a) w
ykonawca Łukasz Rakowski, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „Usługi
Melioracyjne Łukasz Rakowski” [oferta numer 2 wg numeracji zamawiającego]: 288
357,73 zł brutto,
b) wykonawca Pawkard [oferta numer 3 wg numeracji z
amawiającego]: 227 820,77 zł
brutto,
c) o
dwołujący [oferta numer 4 wg numeracji zamawiającego]: 275 963,09 zł brutto,
d) wykonawca Drew-Kos [oferta numer 5 wg numeracji z
amawiającego]: 363 770,19 zł
brutto.
Uwzględniając wzór wskazany przez zamawiającego w treści SWZ punktacja powinna
przedstawiać się w następujący sposób:
[Najniższą ceną brutto podlegającą ocenie była cena zaoferowana przez wykonawcę
Pawkard, tj. 227 820,77 zł brutto].
1) w
ykonawca Łukasz Rakowski, [oferta numer 2 wg numeracji zamawiającego]:
(227 820,77 zł brutto ÷ 288 357,73 zł brutto) × 100% = 79,00 punktów.
2) wykonawca Pawkard [oferta numer 3 wg numeracji z
amawiającego]:
(227 820,77 zł brutto ÷ 227 820,77 zł brutto) × 100% = 100,00 punktów.
3) o
dwołujący [oferta numer 4 wg numeracji zamawiającego]:
(227 820,77 zł brutto ÷ 275 963,09 zł brutto) × 100% = 82,55 punktów.
4) wykonawca Drew-Kos [oferta numer 5 wg numeracji z
amawiającego]:
(227 820,77 zł brutto ÷ 363 770,19 zł brutto) × 100% = 62,63 punktów.
W zakresie części numer 2 zamawiający przedstawił następującą tabelę:
Oferta
Cena [60%]
Suma [100%]
2 [tj. wykonawca Łukasz Rakowski]
3 [tj. wykonawca Pawkard]
4 [tj. o
dwołujący]
5 [tj. wykonawca Drew-Kos]
Już na pierwszy rzut oka widać, że zamawiający przewidział kolumnę „Cena [60%]” (mimo
że kryterium ceny miało wagę 100%) oraz kolumnę „Suma [100%]” (mimo że było tylko jedno
kryterium, więc nie wiadomo po co zamawiającemu kolumna z sumą). Jednakże w przypadku
wszystkich wykonawców poza wykonawcą Drew-Kos można by to uznać za nie mającą
znaczenia omyłkę. Wartości w kolumnach „Cena [60%]” oraz „Suma [100%]” są takie same
oraz wynikają z prawidłowych obliczeń. W przypadku wykonawcy Drew-Kos pomiędzy
kolumnami „Cena [60%]” oraz „Suma [100%]” istnieją istotne różnice (w kolumnie „Suma
[100%]” dodano z niewiadomych przyczyn dodatkowe 40,00 punktów). Co jednak istotne
wykonawca Drew-
Kos przy założeniach zamawiającego powinien otrzymać w kryterium cena
(jak również w sumie, ponieważ cena stanowi jedyne kryterium) liczbę punktów 62,63.
W niniejszym stanie faktycznym z
amawiający przyznał wykonawcy Drew-Kos liczbę
punktów w sposób niezgodny z opisem kryteriów wskazanym w treści SWZ. Wykonawca
Drew-
Kos przy założeniach zamawiającego powinien otrzymać w kryterium cena (jak również
w sumie, ponieważ cena stanowi jedyne kryterium) liczbę punktów 62,63, tymczasem otrzymał
liczbę punktów 97,23. Tym samym zamawiający naruszył art. 239 ust. 1 ustawy Pzp.
Jednocześnie naruszenie to miało wpływ (mogło mieć istotny wpływ) na przebieg
postępowania o udzielenie zamówienia.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył, że:
1) u
względnia odwołanie w części tj. w zakresie zarzutu naruszenia art. 239 ust. 1 ustawy
Pzp poprzez przyznanie wykonawcy Drew-
Kos w zakresie części numer 2 w łącznej
punktacji wg kryteriów oceny ofert liczby punktów 97,23 podczas gdy uwzględniając
kryteria oceny ofert wskazane przez z
amawiającego wykonawca ten powinien otrzymać
w łącznej punktacji liczbę punktów 62,63.
wniósł o oddalenie odwołania w pozostałej części,
wniósł o zasądzenie od odwołującego na rzecz zamawiającego kosztów postępowania,
zgodnie z rachunkami złożonymi na rozprawie.
W zakresie zarzutów nieuwzględnionych zamawiający wskazał, co następuje.
W uzasadnieniu wniosku o oddalenie odwołania w zakresie zarzutów 1 i 2 zamawiający
wskazuje, że brak jest podstaw do przyjęcia, że oferta wykonawcy Pawkard jest niezgodna
z treścią SWZ, a konkretnie z punktem 6.13 SWZ. Zamawiający zaznacza, że zgodnie z pkt
6.13 SWZ: ceny tych samych składników cenotwórczych oraz narzuty kosztów (R, M, S, Kp,
Z) muszą być takie same dla wszystkich wycenianych pozycji przedmiarowych w całym
kosztorysie ofertowym i jego wszystkich częściach dotyczących jednej umowy. Ceny
mat
eriałów (jeżeli dotyczy) określa się łącznie z kosztami zakupu i dowozu do miejsca
wbudowania. Zamawiający wskazuje, iż zgodnie z SWZ, załącznik nr 11 stanowił Opis
przedmiotu zamówienia wraz z załącznikami (odpowiednio dla danej części). W ramach
z
ałącznika 11.4 do SWZ (cz. 4) zamawiający przewidział osobny Przedmiar i kosztorys
nakładczy dla części gwarantowanej oraz osobny Przedmiar i kosztorys nakładczy dla części
opcjonalnej. W ramach z
ałącznika 11.5 do SWZ (cz. 5) zamawiający przewidział osobny
Przedm
iar i kosztorys nakładczy dla części gwarantowanej oraz osobny Przedmiar i kosztorys
nakładczy dla części opcjonalnej (dowód: SWZ, załącznik nr 11.4 do SWZ wraz
z załącznikami, załącznik nr 11.5 do SWZ wraz z załącznikami).
Tym samym w ramach tych części postępowania obowiązywały 2 różne kosztorysy dla
każdej z tych części (osobny kosztorys dla zamówienia gwarantowanego i osoby kosztorys dla
zamówienia opcjonalnego w każdej z części). W ocenie zamawiającego z pkt 6.13 SWZ
w sposób jednoznaczny wynika, iż wymóg zastosowania tych samych wartości dla
poszczególnych składników cenotwórczych oraz narzutów kosztów dotyczy wszystkich pozycji
w zakresie danego kosztorysu ofertowego. Z punktu widzenia zasad kosztorysowania oraz
prow
adzenia przez wykonawców racjonalnej działalności gospodarczej oraz szacowania cen,
dopuszczalne jest różnicowanie stawek składników cenotwórczych, kosztów pośrednich oraz
zysku w poszczególnych kosztorysach, tym bardziej zważając na znaczne różnice co do
zakresów prac w ramach zamówienia gwarantowanego i opcjonalnego. Zamawiający
wskazuje, że zakres prac objętych zadaniem gwarantowanym w ramach cz. 1 i 2 jest
całkowicie inny od zakresu objętego zamówieniem opcjonalnym (dowód: Kosztorysy
nakładcze dla cz. 1 i 2 odrębnie dla zamówienia gwarantowanego i opcjonalnego).
Zamawiający nie przewidział w SWZ wymogu, zgodnie z którym ceny tych samych
składników cenotwórczych oraz narzuty kosztów (R, M, S, Kp, Z) muszą być takie same
w poszczególnych kosztorysach ofertowych dla danej części zamówienia (jednolite w cz.
gwarantowanej i opcjonalnej). Zgodnie z dokumentami zamówienia kosztorys dla części
gwarantowanej nie jest częścią kosztorysu dla części opcjonalnej ani odwrotnie. Nie jest
również tak, że w ramach poszczególnych części zamówienia składających się z cz.
gwarantowanej i opcjonalnej, z
amawiający przewidział zastosowanie odrębnych kosztorysów,
na które składają się oszacowanie prac w zakresie zamówienia gwarantowanego
i opcjonalnego. W każdej z tych części obowiązywały dwa odrębne przedmiary i kosztorysy.
Przyjęte przez wykonawcę Pawkard stawki roboczogodziny, motogodziny, materiałów,
kosztów pośrednich oraz zysku są jednolite dla całego kosztorysu: w cz. 1 w zakresie
gwarantowanym, w cz. 1 w zakresie opcjonalnym, w cz. 2 w zakresie gwarantowanym,
w cz. 2 w zakresie opcjonalnym, a
zatem nie są one zróżnicowane w poszczególnych
pozycjach w ramach danego kosztorysu. Tym samym oferta wykonawcy Pawkard jest zgodna
z pkt 6.13 SWZ.
Zamawiający wskazuje, że jeżeli odwołujący powziął wątpliwości, co do treści pkt 6.13
SWZ, to powinien zwrócić się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ,
w trybie art. 135 ust. 1 PZP, w szczególności wobec podnoszenia analogicznego zarzutu
w postępowaniu odwoławczym prowadzonym pod sygnaturą akt KIO 2946/24. Skoro zaś
takiego wniosku było brak, to przyjąć należy, iż profesjonalny i doświadczony wykonawca
jakim jest
odwołujący, takich wątpliwości co do rozumienia pkt 6.13 SWZ nie powziął, a sama
treść tego postanowienia pozbawiona była niejasności.
Nadto z
amawiający wskazuje, iż nawet gdyby Izba uznała, że takowe wątpliwości
interpretacyjne nasuwa pkt 6.13 SWZ, to z
amawiający nie mógł obciążyć konsekwencjami
powyższego stanu rzeczy wykonawcę Pawkard, którego oferta okazała się najkorzystniejsza,
albowiem jak stwierdzono w wyr. z 25.02.2020
r. (KIO 273/20, Legalis) „możliwości
interpretacyjne SIWZ w zakresie (…), nie mogły skutkować negatywnymi konsekwencjami
wobec oferty wykonawcy (…) prowadzącymi do jej odrzucenia jako niezgodnej z treścią SIWZ.
Post
anowienia SIWZ winny być czytane zgodnie z ich literalnym brzmieniem, być precyzyjne
i jednoznaczne, a wątpliwości interpretacyjne na tym tle muszą być rozstrzygane na korzyść
wykonawców”.
W tym kontekście, zamawiający za stanowiskiem wyrażonym w piśmiennictwie (komentarz
do PZP, a
rt. 135 PZP red. Jaworska 2023, wyd. 5/D. Grześkowiak-Stojek, Legalis) nadmienia,
iż: prawo do zadawania pytań jest obecnie postrzegane w kategorii obowiązku wykonawców.
Doktryna i orzecznictwo stanęły na stanowisku, niebudzącym obecnie żadnych wątpliwości
praktyków, że w przypadku podmiotu profesjonalnego, jakim jest przedsiębiorca działający na
rynku, uprawnienie, o którym mowa w art. 135 ust. 1 PZP, przeradza się – przez pryzmat
zasady zachowania należytej staranności w profesjonalnym obrocie – w obowiązek
wykonawcy. Wykonawcy
jako profesjonaliści, powinni dążyć do złożenia prawidłowej oferty.
Po stronie wykonawców leży dążenie do ustalenia wszelkich informacji niezbędnych dla
złożenia prawidłowej oferty. Dlatego też wykonawcom nie wolno po złożeniu oferty
interpretować postanowień SWZ w sposób rozszerzający w dostosowaniu do treści jego oferty
np. w zakresie spornego warunku i powoływać się na braki w treści SWZ czy też jakiekolwiek
niejasności, gdy z łatwością mogli ustalić błędy w SWZ i zwrócić na nie uwagę zamawiającego.
Wykonawca, który wątpliwości co do treści dokumentacji nie wyjaśni, co do zasady traci
możliwość powoływania się na te okoliczności jako przemawiające na jego korzyść (por. m.in.
wyr. z 30.03.2023 r., KIO 720/23, Legalis; wyr. KIO z 2.09.2021 r., KIO 2266/21, Legalis).
Zamawiający wskazuje, iż żądając nakazania zamawiającemu odrzucenia oferty Pawkard
w związku z zarzutami nr 1 i 2, wykonawca dąży do wyeliminowania tej oferty i wyboru jego
oferty, która została sklasyfikowana na drugiej pozycji. Jednocześnie zarzuty wykonawcy są
następstwem braku wystąpienia przez odwołującego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ.
W ślad za cytowanym orzecznictwem, wykonawca nie może natomiast powoływać się na
korzyści wynikające z braku zwrócenia przez niego uwagi na potencjalne niejasności w treści
SWZ (które w ocenie zamawiającego nie występują) (dowód: zawiadomienie o wyborze
najkorzystniejszej oferty).
Zamawiający podnosi, iż zgodnie z orzecznictwem KIO:
- odrzucenie oferty na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy PZP może mieć miejsce
wyłącznie w przypadku jednoznacznego ustalenia sprzeczności określonej w treści oferty
wykonawcy z konkretnymi warunkami zamówienia (wyrok KIO z 10 sierpnia 2022 r., KIO
dla stwierdzenia istnienia podstaw do odrzucenia, o których mowa w ww. przepisie (przyp.
art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp), niezbędne jest zatem stwierdzenie i wykazanie przez zamawiającego
niezgodności treści oferty z określonymi w SWZ wymaganiami, przy czym podnoszona
rozbieżność nie może budzić wątpliwości (wyrok KIO z 22 listopada 2022 r., KIO 2929/22)
- n
iezgodność treści oferty z warunkami zamówienia zachodzi, gdy zawartość merytoryczna
złożonej w danym postępowaniu oferty nie odpowiada ukształtowanym przez zamawiającego
i zawartym w SWZ wymaganiom. Istotnym jest, że niezgodność oferty z warunkami
zamówienia musi po pierwsze być oczywista i niewątpliwa, czyli zamawiający musi mieć
pewność co do niezgodności oferty z jego oczekiwaniami, przy czym postanowienia SWZ
powinny być jasne i klarowne (tak też: wyrok z 22 września 2020 roku, sygn. akt: KIO 1864/20;
wyrok z 20 stycznia 2020 roku, sygn. akt: KIO 69/20).
Sytuacje opisane w ww. orzeczeniach nie zachodzą. Brak jest podstaw do uznania, jakoby
pkt 6.13 SWZ w sposób jednoznaczny nakazywał wykonawcom zastosowanie tych samych
składników cenotwórczych oraz narzutów kosztów w ramach zamówienia gwarantowanego
i opcjonalnego. Jednocześnie podnieść należy, iż zamawiający nie miał zamiaru, aby nadać
temu postanowieniu takowy sens. A zatem nawet gdyby przyjąć, że pkt 6.13 SWZ wywołał
u w
ykonawców wątpliwości interpretacyjne, to brak było podstaw, do odrzucenia części ofert,
tym bardziej,
iż treść SWZ nie podlega zmianie po upływie terminu składania ofert. Tym samym
uznać należy, iż potencjalne działanie zamawiającego polegające na odrzuceniu oferty
wykonawcy Pawkard i wyborze oferty
odwołującego, byłoby sprzeczne z zasadą zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, wyrażoną w art. 16 pkt 1 PZP
i jako takie rzutowałoby na dokonanie czynności z naruszeniem ustawy. Jej przestrzeganie
polega na stosowaniu jednej miary do wszystkich wykonawców znajdujących się w tej samej
lub podobnej sytuacji (tak SO w Bydgoszczy w post. z 17.03.2008 r., VIII Ga 22/08, niepubl.,
cyt. za: wyr. KIO z 15.07.2013
r., KIO 1567/13, Legalis). Tymczasem odrzucając ofertę
w
ykonawcy Pawkard w cz. 4 i 5 oraz nie odrzucając oferty odwołującego w cz. 3 i 5,
z
amawiający w sposób nieusprawiedliwiony potraktowałby wykonawców w odmienny sposób,
w sytuacji,
gdy obaj założyli inne koszty pośrednie i inne zyski w zadaniach gwarantowanych
oraz opcjonalnych w poszczególnych częściach zamówienia. Wyprzedzając argumentację
o
dwołującego, zamawiający podnosi, iż w SWZ przewidziane zostało, iż wymóg zawarty w pkt
6.13 SWZ, odnosi się jednakowo do wszystkich składników cenotwórczych oraz narzutów
kosztów, a nie jedynie kosztów sprzętu czy materiałów.
Przystępujący (uczestnik) do postępowania odwoławczego złożył pismo procesowe,
w
którym wniósł o:
oddalenie odwołania w całości,
przeprowadzenie dowodu z SWZ, oferty i kosztorysów ofertowych do zadań
gwarantowanych i opcjonalnych w ramach cz. 3 (Myślibórz) i 5 (Świnoujście)
zamówienia o numerze referencyjnym SZ.ROZ.2710.5.2024 o niemal tożsamym
przedmiocie zamówienia, realizowanym w innej lokalizacji, celem ustalenia faktu
praktyki odwołującego polegającej na stosowaniu przez niego różnych stawek
elementów cenotwórczych w kosztorysach dotyczących części gwarantowanej
i opcjonalnej oraz interpretacji postanowień pkt 6.13 SWZ w sposób tożsamy jak
przystępujący i zamawiający.
Przystępujący podniósł, iż różnice w poszczególnych pozycjach kosztorysów dotyczących
ofert przystępującego dotyczących części 1 i 2: wynikają z różnic w warunkach realizacji usług
w zakresie gwarantowanym i opcjonalnym, nie prowadzą do złożenia oferty nieodpowiadającej
zobowiązaniom oferentów będących przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia.
P
kt 6.2 SWZ wskazuje, że kosztorys ofertowy powinien uwzględniać wymagania określone
w Opisie przedmiotu zamówienia oraz przedmiarach robót/kosztorysach nakładczych,
stanowiących załączniki do niniejszej SWZ.
P
ostanowienia umowy stanowiącej załącznik nr 12 do SWZ oraz Opisy Przedmiotu
zamówienia dotyczące części 1 i 2, wskazują, że każde z tych zamówień podzielono na dwie
części – gwarantowaną i opcjonalną, zaś w stosunku do każdej z tych części należało
sporządzić oddzielny kosztorys. Część gwarantowana dotyczy pierwszego koszenia wałów
przeciwpowodziowych i naprawy szkód wyrządzonych przez zwierzęta, zaś część opcjonalna
dotyczy drugiego koszenia wałów, po wykonaniu prac wchodzących w zakres części
gwarantowan
ej. Warunki świadczenia usług w zakresie każdego z pokosów są więc różne.
Koszenie pierwsze wiąże się z usuwaniem bujniejszej roślinności i większej ilości pozostałości
po koszeniu, a co za tym idzie, wymaga większego nakładu pracy, użycia cięższego sprzętu,
mocniejszych ostrzy itp. podczas gdy czynności związane z drugim pokosem, z racji mniej
obfitej i cz
ęściowo już uporządkowanej roślinności pozwalają na skorzystanie m. in. ze sprzętu
lżejszego, spalającego mniej paliwa, lżejszych ostrzy – wymagających rzadszej wymiany. Stąd
też, uwzględniając powyższe różnice w przedmiocie prac, zamawiający zasadnie zastosował
dwa, oddzielne kosztorysy
– jeden, celem wyceny prac związanych z częścią gwarantowaną
i drugi, związany z szacowaniem wynagrodzenia za prace w części opcjonalnej. Żadne
z postanowień SWZ nie wskazuje, by kosztorys dotyczący części opcjonalnej był częścią
kosztorysu dotyczącego części gwarantowanej lub odwrotnie. Przystępujący, zachował takie
same ceny tych samych składników cenotwórczych oraz narzuty kosztów (R, M, S, Kp, Z) dla
wszystkich wycenianych pozycji w danym kosztorysie. Jednocześnie wziął pod uwagę różną
specyfikę zakresów prac gwarantowanych i opcjonalnych, a co za tym idzie, zgodnie
z zasadami wyceny poszczególnych prac:
koszty pośrednie w częściach gwarantowanych ustalił jako wyższe niż te wskazane
w części opcjonalnej z uwagi na:
a)
konieczność częstszej wymiany materiałów eksploatacyjnych jak np. ostrza kosiarek,
a także konieczności zastosowania mocniejszych ostrzy (dla roślinności starszej i bujniejszej),
b)
większe zużycie paliwa z racji zastosowania cięższego sprzętu (np. ciągnika o większej
mocy),
c)
dłuższy okres konieczności zapewnienia bazy noclegowej i narzędziowej dla
pracowników, większe zużycie wody i mediów,
d)
większe zużycie narzędzi i odzieży roboczej jak np. rękawic, grabi,
e)
większe koszty dojazdu z uwagi na częstotliwość stawiennictwa pracowników i sprzętu
w miejscu świadczenia usług,
f)
cenę godziny pracy kosiarki bijakowej w częściach gwarantowanych ustalił jako wyższą
niż ta wskazana w częściach opcjonalnych, ponieważ w przypadku pierwszego pokosu,
roślinności bujnej, o stwardniałych łodygach, istnieje konieczność zastosowania bardziej
wytrzymałych, cięższych ostrzy i ich częstej wymiany,
g)
cenę godziny pracy ciągnika kołowego (25-30 KM) w częściach gwarantowanych ustalił
jako wyższą niż ta wskazana w częściach opcjonalnych, ponieważ w przypadku pierwszego
koszenia wykorzystywany jest ciągnik cięższy o większym zużyciu paliwa,
h)
zysk w częściach gwarantowanych ustalono na wyższy niż w częściach opłacalnych,
gdyż w przypadku drugiego koszenia praca jest lżejsza, mniej skomplikowana i czasochłonna,
w związku z czym pod względem biznesowym mniejszy zysk nadal zapewnia jej opłacalność.
Jak wynika z powyższego przystępujący nie dopuścił się zarzucanej mu przez
odwołującego manipulacji cenami. Każda z części kosztorysu dotyczy usług wykonywanych
w innej lokalizacji lub w innych zastanych warunkach, przy użyciu sprzętu w różnych
konfiguracjach (różna moc ciągnika i rodzaj noży koszących). Przystępujący zachował
jednolitość cen składników cenotwórczych dla tych samych sprzętów (w tej samej konfiguracji)
działających w tej samej lokalizacji, w tych samych warunkach (oddzielnie dla koszenia
pi
erwszego i drugiego). Uznanie, że zamawiający wymagał zastosowania identycznych
składników cenotwórczych w kosztorysach dotyczących części gwarantowanych
i opcjonalnych świadczyłoby o jego nieracjonalności oraz braku świadomości i wiedzy o tym,
co jest przedmiotem poszczególnych zamówień oraz jakie są realia ich wykonania oraz
wyceny. Jeśli interpretacja pkt 6.13 SWZ miałaby prowadzić do stwierdzenia, że wykonawca
zobowiązany jest w części gwarantowanej jak i opcjonalnej stosować identyczne składniki
cenot
wórcze pomimo różnicy w zakresie i przedmiocie prac, wykonawca w obu kosztorysach,
celem zapewnienia sobie rentowności musiałby stosować w obu przypadkach stawki właściwe
dla prac gwarantowanych, a co za tym idzie, zawyżać cenę prac opcjonalnych. Taki sposób
rozumienia pkt 6.13 SWZ byłby zatem sprzeczny z interesem zamawiającego i nieracjonalny.
Z
wiedzy przystępującego wynika, że odwołujący składając oferty w postępowaniach,
w których SWZ przewiduje tożsame jak w pkt 6.13 postanowienia, stosuje tę samą wykładnię
pkt. 6.13 SWZ różnicując stawki składników cenotwórczych w kosztorysach dotyczących prac
gwarantowanych od stawek w kosztorysach dotyczących prac opcjonalnych. Tytułem
przykładu, w załączeniu do niniejszego pisma przystępujący przedkłada ofertę i kosztorys
ofertowy do
zadań gwarantowanych i opcjonalnych w ramach cz. 3 i 5 zamówienia o numerze
referencyjnym SZ.ROZ.2710.5.2024, które jednoznacznie wykazują stosowanie przez
odwołującego różnej wysokości kosztów pośrednich oraz przewidzianego zysku w odniesieniu
do zamówień gwarantowanych i opcjonalnych. Jeśli zaś chodzi o przytoczony przez
odwołującego wyrok KIO z 22 lipca 2022 r., sygn. akt 1625/22 to należy wskazać, ze choć
dotyczy on postanowienia SWZ o tożsamym brzmieniu jak postanowienie zawarte w pkt 6.13
SWZ do p
ostępowania o udzielenie zamówienia, to już znacząco różni się pod względem
zaistniałego stanu faktycznego. We wskazanym orzeczeniu nie rozpatrywano ujętych
w oddzielnych kosztorysach, mających oddzielny byt i zakres przedmiotowy części
gwarantowanych i opcjonalnych. Z
godnie z orzecznictwem KIO: „Niezgodność treści oferty
z warunkami zamówienia polega na niezgodności zobowiązania, które wykonawca wyraża
w swojej ofercie i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem zobowiązania, które
zamawiający opisał w dokumentach zamówienia i którego przyjęcia oczekuje. Niezgodność
treści oferty z treścią SWZ ma miejsce w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni
przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego realizacji w całości zgodnie z wymogami
zamawiającego” (wyrok z 20 lutego 2024 r., KIO 348/24). W komentarzu Urzędu Zamówień
Publicznych do p.z.p. wskazano zaś, że: „Norma art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p. odnosi się do
merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawców świadczenia oraz
merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia jego
ilości lub jakości, warunków realizacji lub innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia” (zob. „Prawo zamówień publicznych” - komentarz pod redakcją Huberta Nowaka
i Mateusza Winiarza, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2023, str. 729). Co więcej, KIO
w wyroku z 3 listopada 2023 r. sygn. akt 3069/23 stwierdziła, że odrzucenie oferty nie może
nastąpić z błahych, czysto formalnych powodów nie wpływających na treść złożonej oferty
oraz,
że: „Zamawiający aby odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p. jest
zobowiązany przeprowadzić analizę porównawczą treści oferty oraz warunków zamówienia
(w szczególności, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów
istotnych dla wykonania zamówienia), które stanowią merytoryczne postanowienia
oświadczeń woli odpowiednio: zamawiającego, który w szczególności przez opis przedmiotu
zamówienia precyzuje i uszczegóławia, jakiego świadczenia oczekuje po zawarciu umowy
w sprawie zamówienia publicznego, oraz wykonawcy, który zobowiązuje się do wykonania
tego świadczenia w razie wyboru złożonej przez niego oferty (zdefiniowanej w art. 66 k.c.) jako
najkorzystniejszej. Dokonanie takiego porównania przesądza o tym, czy treść złożonej
w postępowaniu oferty odpowiada warunkom zamówienia”.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że:
interpretacja pkt 6.13 SWZ wskazuje na konieczność zachowania jednolitych składników
cenotwórczych w ramach jednego kosztorysu, zaś część gwarantowana i opcjonalna
posiadają odrębne kosztorysy;
- interpretacja pkt
6.13 SWZ prowadząca do wniosku, że różniące się zakresem prace, ujęte
w osobnych kosztorysach, mają być wyceniane według tych samych składników
cenotwórczych byłaby nieracjonalna, sprzeczna z regułami szacowania cen oraz z interesem
zamawiającego;
przedstawiany przez odwołującego sposób rozumienia pkt 6.13 SWZ kreowany jest
jedynie na potrzeby niniejszego postępowania, gdyż sam odwołujący, w postępowaniach
o udzieleniu zamówienia publicznego o zbliżonym przedmiocie i tożsamych zapisach SWZ
sam stosuje różne składniki cenotwórcze w kosztorysach dotyczących części gwarantowanej
i opcjonalnej;
oferta złożona przez przystępującego w pełni odpowiada swą treścią usługom jakich
świadczenia oczekuje zamawiający;
przedmiot umowy stanowiącej załącznik nr 12 do SWZ jest tożsamy z przedmiotem oferty
przystępującego.
Tym samym oferta przystępującego nie podlega odrzuceniu, ponieważ jest zgodna
z warunkami zamówienia.
Dodatkowe pismo w sprawie, wraz ze stanowiskiem
odnoszącym się do argumentacji
zamawiającego i przystępującego (uczestnika) złożył odwołujący, w którym podtrzymał swoją
dotychczasową argumentację.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
z zastosowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych wymaganych przy
procedurze, której wartość szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że odwołujący posiada interes w uzyskaniu
przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 505 ust. 1 ustawy
Pzp, co uprawniało go do złożenia odwołania.
Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz przystępującego (uczestnika), złożone w pismach procesowych, jak też
podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są zasadne. Krajowa Izba
Odwoławcza podzielając w całości stanowisko odwołującego (za wyrokiem Sądu Okręgowego
w Warszawie z 25.08.2015 r., sygn. akt: XXIII Ga 1072/15: „Izba ma prawo podzielić zarzuty
i wartościową argumentację jednego z uczestników, zgodnie z zasadą swobodnej oceny
dowodów”), wskazuje, co następuje.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą
„Konserwacja wałów przeciwpowodziowych na terenie działania Zarządu Zlewni w Gryficach
poprzez wykonanie koszenia oraz naprawy szkód wyrządzonych przez dzikie zwierzęta”.
W punkcie 6.1 SWZ z
amawiający przewidział następujące postanowienie: „Dla każdej
części Zamówienia Wykonawca zobowiązany jest dołączyć kosztorys ofertowy”. Następnie,
w punkcie 6.3 SWZ z
amawiający dokonał konkretyzacji tego, w jaki sposób wykonawcy
powinni
przygotować kosztorysy ofertowe: „Wykonawca określi ceny na wszystkie elementy
zamówienia wymienione w kosztorysach nakładczych, na podstawie których sporządzi
kosztorysy ofertowe, które stanowić będą załączniki do oferty według następujących zasad:
(…),
Wykonawca jest zobowiązany do wypełnienia i określenia wartości we wszystkich
pozycjach występujących w kosztorysach nakładczych. Brak wypełnienia i określenia wartości
pozycji w kosztorysie ofertowym spowoduje odrzucenie oferty Wykonawcy, jako niezgodnej
z treścią SWZ, (…)”.
Kosztorysy ofertowe miały być więc przygotowane przez wykonawców na podstawie
kosztorysów nakładczych przygotowanych przez zamawiającego oraz zawierać wszystkie
pozycje. Zamawiający, precyzując sposób sporządzania przez wykonawców kosztorysu
ofertowego, przewidział również następujące postanowienie w punkcie 6.13 SWZ: „Ceny tych
samych składników cenotwórczych oraz narzuty kosztów (R, M, S, Kp, Z) muszą być takie
same dla wszystkich wycenianych pozycji przedmiarowych w całym kosztorysie ofertowym
i jego ws
zystkich częściach dotyczących jednej umowy. Ceny materiałów (jeżeli dotyczy)
określa się łącznie z kosztami zakupu i dowozu do miejsca wbudowania”.
Powyższe oznacza, że wykonawcy sporządzając kosztorysy dotyczące jednej umowy,
zobowiązani są do zachowania jednolitych cen oraz narzutów dla wszystkich składników
cenotwórczych, takich jak robocizna, materiały, sprzęt, koszty pośrednie oraz zysk. Te same
stawki i narzuty muszą być konsekwentnie stosowane w całym kosztorysie ofertowanym oraz
we wszystkich jego częściach dotyczących jednej umowy, co zapewnia spójność
i transparentność wyceny.
Dla każdej z części zamówienia (zarówno części numer 1, jak i części numer 2)
z
amawiający przewidział zastosowanie prawa opcji. Zamawiający dołączył do dokumentacji
zamówienia następujące kosztorysy nakładcze (które miały stanowić podstawę do
przygotowania przez wykonawców kosztorysów ofertowych):
Dla części numer 1:
Kosztorys nakładczy dla zamówienia podstawowego.
Kosztorys nakładczy dla opcji.
Dla części numer 2:
Kosztorys nakładczy dla zamówienia podstawowego.
Kosztorys nakładczy dla opcji.
Wzór umowy stanowił załącznik numer 12 do SWZ. Zamawiający umieścił w § 4 wzoru
umowy (zatytułowanym „Prawo opcji”) postanowienia dotyczące prawa opcji – między innymi
co prawo opcji obejmuje, kiedy nastąpi i w jakim maksymalnym terminie. Zamawiający również
zaznaczył, że do wykonywania przedmiotu umowy w ramach prawa opcji odpowiednie
zastosowanie mają wszystkie postanowienia umowy, o ile nie stanowi ona inaczej.
Oznacza to, że zamówienie opcjonalne miało zostać realizowane w ramach tej samej
umowy, co zamówienie podstawowe.
A zatem wykonawcy, przygotowując kosztorysy ofertowe osobno dla zamówienia
podstawowego oraz opcjonalnego, byli zobowiązani do zastosowania jednolitych cen tych
samych składników cenotwórczych oraz narzutów kosztowych w postaci robocizny,
materiałów, sprzętów, kosztów pośrednich oraz zysku dla wszystkich wycenianych pozycji
przedmiarowych.
Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej treść dokumentów składających się na dokumentację
postępowania należy czytać literalnie, tj. w taki sposób, który bezpośrednio odzwierciedla
zamierzenia zamawiającego, tak te względem treści oferty jak i te związane z warunkami
podmiotowymi
, które z kolei muszą uwzględniać zasady wynikające z przepisu art. 16 pkt 1
ustawy Pzp
, tj. zasadę zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
Skoro zatem zamawiający w treści SWZ, w sposób jednoznaczny postawił wymóg
dotyczący sposobu sporządzania przez wykonawców kosztorysu ofertowego - postanowienie
z punktu
6.13 SWZ: „Ceny tych samych składników cenotwórczych oraz narzuty kosztów
(R, M, S, Kp, Z) muszą być takie same dla wszystkich wycenianych pozycji przedmiarowych
w całym kosztorysie ofertowym i jego wszystkich częściach dotyczących jednej umowy. Ceny
materiałów (jeżeli dotyczy) określa się łącznie z kosztami zakupu i dowozu do miejsca
wbudowania
”, to nie sposób twierdzić, że zamawiający dopuścił możliwość różnicowania
wyceniania
pozycji kosztorysowych w rozróżnieniu na zamówienie gwarantowane oraz
zamówienie opcjonalne.
Powyższe oznacza, że wykonawcy, sporządzając kosztorysy dotyczące jednej umowy
(zamawiający nie będzie zawierał dwóch odrębnych umów odrębnie na zamówienie
gwarantowane
oraz odrębnie na zamówienie opcjonalne), zobowiązani byli do zachowania
jednolitych cen oraz narzutów dla wszystkich składników cenotwórczych, takich jak robocizna,
materiały, sprzęt, koszty pośrednie oraz zysk. Te same stawki i narzuty musiały być
konsekwentnie stosowane w całym kosztorysie ofertowym oraz we wszystkich jego częściach
dotyczących jednej umowy, co zapewnia spójność i transparentność wyceny.
Gdyby bowiem zamawiający w treści SWZ wprost wskazał, że zachowanie jednolitości
wyceny kosztorysowej dotyczy
odrębnie zamówienia gwarantowanego i odrębnie zamówienia
opcjonalnego, to
po pierwsze postanowienie takie musiałoby wynikać jednoznacznie z treści
SWZ (a nie wynika), po drugie
zachowanie przystępującego (uczestnika) można by było wtedy
uznać za prawidłowe. W okolicznościach przedmiotowej sprawy stwierdzić należało,
że zamawiający takiego rozróżnienia w treści SWZ nie dokonał.
Tym samym w
ykonawca przystępujący (uczestnik) stosując różne stawki w zakresie
zamówienia gwarantowanego oraz zamówienia opcjonalnego, sporządził ofertę niezgodną
z warunkami zamówienia, dlatego też podlega sankcji odrzucenia na podstawie przepisu art.
226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
, zarówno w części 1 jak i 2 zamówienia.
Stanowisko przeciwne
prowadziłoby do naruszenia ww. zasady wynikającej z przepisu art.
16 pkt 1 ustawy Pzp. Zdaniem Izby, w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia
z sytuacją, którą wywodził zamawiający, tj. z wadliwymi (możliwą różną interpretacją)
postanowieniami SWZ
, które w takim przypadku należy rozstrzygać na korzyść wykonawcy,
gdyż SWZ jednoznacznie nakładała na wykonawców obowiązek jednolitej wyceny składników
cenotwórczych (prac, nakładów, sprzętu, kosztów pośrednich) dla kosztorysu ofertowego,
w ramach którego wycenie podlegały prace w ramach zamówienia gwarantowanego
i opcjonalnego oraz co istotne w ramach jednej umowy.
Jak wskazywał na rozprawie odwołujący, a zamawiający i przystępujący (uczestnik) nie
zaprzeczyli
, w przedmiotowym postępowaniu tylko oferta przystępującego (uczestnika)
zawierała rozbieżności (kosztorys ofertowy) w wycenie robót gwarantowanych i opcjonalnych.
Wszyscy pozostali wykonawcy
zrozumieli wymaganie zamawiającego tak jak to uczynił
odwołujący. Tym bardziej wzmacnia to argumentację, że postanowienia SWZ były
jednoznaczne i nie budziły wątpliwości interpretacyjnych.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575
ustawy Pzp oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U.
poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………