Sygn. akt: KIO 3580/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, 16
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron 16 października 2024 r. w Warszawie w sprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 30 września 2024 r. przez
wykonawc
ę Remondis spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Ostrowiec Świętokrzyski
z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego Remondis spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 13 500
zł 00 gr (trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% kwoty należnego wpisu.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: ………….…….………….…….……
Sygn. akt: KIO 3580/24
Uzasadnienie
Gmina
Ostrowiec Świętokrzyski z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień
publicznych postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Gospodarowanie
odpadami komunalnymi w Ostrowcu Świętokrzyskim w okresie od 01.01.2025 roku
do 31.12.2025 roku
”, numer postępowania: Or.271.39.2024, (dalej: Postępowanie).
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Załączniku do Dziennika Urzędowego Unii
Europejskiej dnia 18 września 2024 roku pod numerem: 565168-2024.
września 2024 r. wykonawca Remondis spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący), wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 353
Kc, art. 483 § 1 Kc, art. 473 § 1 Kc, 471 Kc, 354 § 2 Kc i art. 387 § 1 Kc, art. 5
Kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp, art. 16 pkt 2) i 3) Pzp oraz art. 433 ust. pkt 2 i 3 Pzp,
jak również art. 22 ustawy o odpadach w związku z art. 14 ust. 1 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz
uchylająca niektóre dyrektywy oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady
nr 2004/35/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko
w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku
naturalnemu w treści Rozdziału IV pkt 2 lit. b) i pkt 6 OPZ i § 6 oraz § 9 ust. 1, 2a i 2b
oraz 3 PPU w zakresie określonej w nich odpowiedzialności Wykonawcy za
osiągnięcie wskazanych tam poziomów przygotowania do ponownego użycia i
recyklingu mimo tego, że:
− Wykonawca jest odpowiedzialny za zagospodarowanie wyłącznie części
odpadów spośród odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie Gminy
Ostrowiec Świętokrzyski, podczas gdy to na Zamawiającym spoczywa
ustawowy obowiązek osiągnięcia tych poziomów, czemu służy wykonywanie
obowiązków określonych w treści art. 3b ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach,
− w istocie brak jest zobowiązań Zamawiającego co do koniecznego
współdziałania z Wykonawcą w celu wykonania narzucanego Wykonawcy
jednostronnie obowiązku osiągnięcia tych poziomów, w istocie narzucają tylko
dodatkowe obowiązki na Wykonawcę i tylko iluzorycznie spełniają wymogi
współdziałania Zamawiającego z Wykonawcą,
− poza odpadami odbieranymi przez Wykonawcę, na terenie Gminy Ostrowiec
Świętokrzyski niezależnie od umowy, która zostanie zawarta w ramach
niniejszego postępowania, odbierane są odpady od właścicieli nieruchomości
niezamieszkałych przez inne podmioty wpisane do Rejestru Działalności
Regulowanej prowadzonego przez Prezydenta Miasta Ostrowiec Świętokrzyski,
od stycznia 2025 roku wykonawca niniejszej usługi nie będzie prowadził Punktu
Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, do którego właściciele przekazują
odpady w dużej mierze surowcowe, a co więcej - właściciele nieruchomości
mają prawo do przekazywania odpadów także do innych miejsc zbierania
odpadów na terenie gminy oraz poza nią (tzw. Punktów skupu surowców
wtórnych lub punktów przyjmowania odpadów), podczas gdy dokumentacja
niniejszego postępowania czyni Wykonawcę tego zamówienia publicznego
odpowiedzialnym za osiągnięcie wyżej wskazanych poziomów pomimo, że
właściciele nieruchomości odpady nadające się do recyklingu mogą
przekazywać do innych podmiotów, a tym samym prowadzić do obniżenia
poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu na skutek działań
podejmowanych przez samych właścicieli nieruchomości,
− w dniu 14 kwietnia 2023 roku została uchwalona ustawa o zmianie ustawy
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wprowadzająca
w Polsce tzw. system kaucyjny polegający na tym, że butelki jednorazowego
użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do trzech litrów, włącznie
z ich zakrętkami i wieczkami z tworzyw sztucznych, z wyłączeniem szklanych
lub metalowych butelek na napoje, których zakrętki i wieczka są wykonane z
tworzyw sztucznych, puszki metalowe o pojemności do jednego litra, butelki
szklane wielokrotnego użytku o pojemności do półtora litra, będą obciążone
kaucją, która będzie zwracana w chwili zwrotu wyżej wskazanych opakowań
do sklepów, przez co znacząco zmniejszeniu ulegnie masa odpadów
segregowanych odbieranych w ramach umowy, a w konsekwencji od 1 stycznia
2025 roku nie będzie istniała możliwość wykonania obowiązków, o których
mowa powyżej wobec braku odpadów nadających się do recyklingu w
strumieniu odpadów, które będą przekazywane do odbioru przez Wykonawcę w
ramach niniejszej umowy w stopniu umożliwiającym osiągnięcie tych
poziomów; choć dokumentacja przetargowa odnosi się do tej istotnej zmiany, to
jednak nie zmienia to faktu, że zobowiązanie nałożone na Wykonawcę będzie
miało charakter pierwotnie niemożliwy do wykonania,
− Wykonawca nie ma żadnego wpływu na to, jakie odpady zostaną przez
mieszkańców umieszczone w pojemnikach przeznaczonych do odbioru przez
Wykonawcę, wobec czego nie ma wpływu na skład tych odpadów,
2. art. 353
Kc i art. 5 Kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp, art. 16 pkt 2) i 3) Pzp oraz art. 433
ust. pkt 2 i 3 Pzp
, a to w zakresie określonym w Rozdziale VIII pkt 14 OPZ, w którym
to Zamawiający przekroczył zasadę swobody kształtowania umowy w ramach
zamówienia publicznego i nadał sobie uprawnienie do jednostronnego kształtowania
praw i obowiązków wykonawcy poprzez przyjęcie zasady, że w przypadku przyjęcia
nowych przepisów prawa miejscowego, wykonawca będzie zobowiązany do ich
wykonania bez prawa do zmiany lub dodatkowego wynagrodzenia, podczas gdy
przyjęcie takich zmian powinno stanowić przesłankę do zmiany treści umowy
o udzielenie zamówienia publicznego,
3. art. 116 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 2) i 3) Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1) i 2) Pzp,
a to w wyniku postawienia w postępowaniu wymogów co do udziału w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego na poziomie rażąco niskim i nieproporcjonalnym
w stosunku do skomplikowania usługi, przez co wyłonionym do wykonania usługi może
zostać podmiot, który nie posiada wystarczającego doświadczenia, co jest wyrazem
zachwiania uczciwej konkurencji przez Zamawiającego z korzyścią dla pomiotów, które
w istocie nie są w stanie wykonać niniejszego Zamówienia, a to wobec braku
posiadania niezbędnego doświadczenia oraz braku posiadania niezbędnego
wyposażenia w postaci pojazdów niezbędnych do realizacji Zamówienia.
października 2024 r. Odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania. Izba uznała
w tej sytuacji, że odwołanie zostało skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy. Zgodnie
z art. 520 ust. 2 Pzp c
ofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże
z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. W konsekwencji Izba stwierdziła, że zachodzą
przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz
. 2437), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając na uwadze powyższe, orzeczona jak w sentencji.
Przewodniczący: ………….…….………….…….……