Sygn. akt: KIO 3625/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 16
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Małgorzata Matecka
na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania odwoławczego
w sprawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
października 2024 r. przez wykonawcę Remondis Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Ćmielów
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze;
2. naka
zać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
Remondis Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
S
ądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
Sygn. akt: KIO 3625/24
Uzasadnienie
Zamawiający Gmina Ćmielów (dalej: „Zamawiający”) prowadzi na podstawie przepisów
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: „ustawa Pzp” lub „Pzp”)
postępowanie o udzielenie zamówienia pod nazwą „Odbiór i zagospodarowanie odpadów
komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta i gminy Ćmielów w okresie od
01.01.2025 do 31.12.2026 roku” (dalej: „Postępowanie"). Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane
w dniu 23 września 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, numer
publikacji ogłoszenia: 568936-2024, numer wydania Dz.U. S: 185/2024.
W dniu
3 października 2024 r. wykonawca Remondis Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec warunków
zamówienia ustalonych w Postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 439 ust. 1 w zw. z art. 439 ust. 2 pkt 1-4 Pzp w zw. z
art. 353
oraz art. 5 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z
2024 r. poz. 1061 j.t. ze zm.), dalej: „kc”, w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp poprzez określenie
warunków zamówienia w sposób naruszający ww. przepisy i prowadzący do
naruszenia równowagi stron umowy oraz nie umożliwiający zapewnienia
ekwiwalentności świadczeń stron umowy i zniwelowania ryzyk związanych ze
zmianami kosztów wykonania zamówienia publicznego poprzez sformułowanie
przez Zamawiającego klauzuli waloryzacyjnej w sposób niejednoznaczny i
wewnętrznie sprzeczny, co z jednej strony uniemożliwia wykonawcom należyte
skalkulowanie ryzyka kontraktowego, jakim jest wzrost cen świadczonych usług, a
z drugiej strony czyni tę klauzulę pozorną i niespełniającą swojego celu, bowiem
niejednoznaczność §8 ust. 12 Umowy powoduje, że nie jest wiadome, po
spełnieniu jakich warunków wykonawca będzie mógł ubiegać się o zmianę
wynagrodzenia, co w praktyce powodować niemożność skutecznego dokonywania
zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy (§8 ust. 2 Umowy);
art. 439 ust. 1 w zw. z art. 439 ust. 2 pkt 1 Pzp w zw. z art. 353
oraz art. 5 kc w
zw. z art. 8 ust. 1 Pzp poprzez określenie warunków zamówienia w sposób
naruszający ww. przepisy i prowadzący do naruszenia równowagi stron umowy
oraz nie umożliwiający zapewnienia ekwiwalentności świadczeń stron umowy i
zniwelowania ryzyk związanych ze zmianami kosztów wykonania zamówienia
publicznego w zakresie, w jakim Zamawiający uzależnia możliwość złożenia
wniosku o zmianę wynagrodzenia od zmiany ceny materiałów lub kosztów o co
najmniej 10%, co jest poziomem zbyt wygórowanym mając na uwadze aktualną
sytuację rynkową, co czyni projektowaną przez Zamawiającego klauzulę
waloryzacyjną pozorną, niezgodną z celem, jakiemu klauzula ma służyć (§8 ust. 2
Umowy);
art. 99 ust. 1 Pzp poprzez niejednoznaczne określenie przez Zamawiającego,
terminu, w jakim wykonawca zobligowany będzie do realizacji zgłoszonych mu
reklamacji w związku ze świadczeniem usługi (Zamawiający w poszczególnych
postanowieniach Umowy odmiennie definiuje ten czas), co z kolei uniemożliwia
Wykonawcy należyte skalkulowanie ryzyk kontraktowych (§2 ust. 2 pkt 9 lit. c)
Umowy oraz §9 ust. 1 pkt 3 Umowy);
art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 353
kc w zw. 5 kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z
art. 16 pkt 1 i 3 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie
dotyczącym terminu, w jakim wykonawca ma zrealizować reklamację (dotyczy to
zarówno „1 dnia roboczego”, jak i „48 godzin”) w sposób nieuwzględniający
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty (w szczególności
rozplanowanej wcześniej przez wykonawcę logistyki świadczenia usługi,
rozdysponowania pojazdów do świadczenia usługi w innych obszarach gminy), co
w konsekwencji oznacza nałożenie na Wykonawcę obowiązku nadmiernie
rygorystycznego, a dodatkowo świadczy to o naruszeniu przez Zamawiającego
zasad proporcjonalności, równego traktowania wykonawców w postępowaniu i
świadczy o naruszeniu zasad współżycia społecznego (§2 ust. 2 pkt 9 lit. c) Umowy
oraz §9 ust. 1 pkt 3 Umowy);
art. 99 ust. 1 Pzp poprzez niejednoznaczne określenie przez Zamawiającego,
terminu, w jakim wykonawca zobligowany będzie do odbioru odpadów z PSZOK
(Zamawiający w poszczególnych postanowieniach Umowy odmiennie definiuje ten
czas), co uniemożliwia wykonawcy należyte skalkulowanie ryzyk kontraktowych
(pkt 6.5a SOPZ, pkt 8.14 SOPZ oraz §9 ust. 1 pkt 5 Umowy);
art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 353
kc w zw. 5 kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z
art. 16 pkt 1 i 3 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie
dotyczącym terminu, w jakim wykonawca ma obowiązek odebrać odpady z PSZOK
(1 dzień roboczy) w sposób nieuwzględniający okoliczności mających wpływ na
sporządzenie oferty (w szczególności rozplanowanej wcześniej przez wykonawcę
logistyki świadczenia usługi, rozdysponowania pojazdów do świadczenia usługi w
innych obszarach gminy), co w konsekwencji oznacza nałożenie na wykonawcę
obowiązku nadmiarowego, a dodatkowo świadczy o naruszeniu przez
Zamawiającego zasad proporcjonalności, równego traktowania wykonawców w
postępowaniu i świadczy o naruszeniu zasad współżycia społecznego (pkt 6.5a
SOPZ, pkt 8.14 SOPZ oraz §9 ust. 1 pkt 5 Umowy);
art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 353
kc w zw. 5 kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp w zw. z
art. 16 pkt 1 i 3 Pzp poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie
dotyczącym terminu, w Zamawiający będzie miał możliwość uzyskiwania danych
z systemu GPS w sposób nieuwzględniający okoliczności mających wpływ na
sporządzenie oferty (w szczególności możliwości technicznych programów, w
których rejestrowane są trasy przejazdów samochodów, które pozwalają na
archiwizację danych przez okres co najwyżej 1 roku), co w konsekwencji oznacza
nałożenie na wykonawcę obowiązku nadmiarowego, a dodatkowo świadczy o
naruszeniu przez Zamawiającego zasad proporcjonalności, równego traktowania
wykonawców w postępowaniu i świadczy o naruszeniu zasad współżycia
społecznego (W §7 ust. 11 Umowy).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu modyfikacji SOPZ
i Umowy poprzez:
Ad. Zarzuty dotyczące waloryzacji:
1. Zmianę §8 ust. 12 Umowy poprzez sformułowanie klauzuli waloryzacyjnej w sposób
jednoznaczny i wewnętrznie spójny – przede wszystkim poprzez jednoznaczne
wskazanie, w jaki sposób ustalana będzie zmiana wynagrodzenia i w jaki sposób
określany będzie wpływ zmiany cen materiałów lub kosztów na koszt wykonania
zamówienia, jak również poprzez jednoznaczne i uwzględniające aktualną
sytuację rynkową określenie poziomu zmiany cen materiałów lub kosztów,
uprawniających strony do żądania zmiany wynagrodzenia, tj. na przykład w
następujący sposób:
12. Przesłanki waloryzacji wynagrodzenia:
Na zasadach określonych w niniejszym paragrafie wynagrodzenie Wykonawcy, o
którym mowa w § 8 ust. 2 ulegnie zmianie w przypadku udowodnienia zmiany ceny
rzeczy dostarczanych lub kosztów związanych z realizacją Przedmiotu Umowy na
następujących zasadach:
1) Zamawiający przewiduje możliwość zmiany wysokości należnego
Wykonawcy Wynagrodzenia w przypadku wzrostu lub spadku:
a)
cen przyjęcia do zagospodarowania odpadów komunalnych
objętych przedmiotem umowy przez instalacje określone w §5 ust.
8 Umowy, do których Wykonawca przekazywał będzie odebrane
odpady komunalne z terenu Gminy Ćmielów, o więcej niż 3% ceny
obowiązującej na dzień składania ofert. W przypadku odpadów
zbieranych selektywnie, waloryzacja następować będzie w oparciu
średnią arytmetyczną ze wzrostu cen w okresie referencyjnym dla
wszystkich frakcji selektywnych odbieranych w ramach przedmiotu
zamówienia,
lub
b)
cen paliwa (średnia cena paliwa w hurcie z okresu 6 miesięcy
poprzedzających złożenie wniosku) o więcej niż 10% względem
ceny z dnia składnia ofert,
po uprzednim złożeniu przez Wykonawcę lub Zamawiającego wniosku
o zmianę cen jednostkowych zagospodarowania odpadów
komunalnych określonych w §8 Umowy, przy czym z pierwszym
wnioskiem strona będzie mogła wystąpić po upływie 6 miesięcy od
zawarcia umowy;
2) Zmiana wynagrodzenia miesięcznego Wykonawcy, spowodowana
zmianą cen jednostkowych zagospodarowania odpadów komunalnych,
określonych w § 8 umowy z uwagi na zmianę wysokości cen w instalacji
lub zmianę cen paliwa będzie obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca,
w którym złożono wniosek. Wykonawca winien wykazać bezpośredni
wpływ wzrostu cen na koszty wykonania Przedmiotu umowy, zarówno co
do faktu, jak i co do wysokości, przedstawiając na to wiarygodne dowody,
tj.,
a)
obowiązujący po zmianach cennik przyjęcia odpadów przez
instalację oraz cennik przyjęcia odpadów przez instalację
obowiązujący w dniu składania ofert, przy czym w przypadku
odpadów zbieranych selektywnie, wykonawca będzie zobowiązany
do przedstawienia cenników przyjęć odpadów dla wszystkich frakcji
obieranych selektywnie, co pozwoli na wyciągnięcie średniej
zmiany ceny (jednej dla wszystkich frakcji selektywnych),
b)
zestawienie cen hurtowych paliw na podstawie archiwum cen
publikowanych przez Orlen z okresu 6 miesięcy poprzedzających
złożenie wniosku wraz ze średnią ceną paliwa w hurcie z tego
okresu.
Wniosek zostanie rozpoznany w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Z kolejnym wnioskiem o zmianę wysokości wynagrodzenia strona
będzie mogła wystąpić po upływie 6 miesięcy od złożenia poprzedniego
wniosku o zmianę wynagrodzenia z tego tytułu. Maksymalna zmiana
wysokości wynagrodzenia z uwagi na zmiany cen w instalacjach
przyjmujących odpady może wynieść do 20% dla każdej frakcji w
okresie realizacji całej umowy.
Ad. Zarzuty dotyczące realizacji reklamacji
Zmianę §2 ust. 2 pkt 9 lit. c) Umowy oraz §9 ust. 1 pkt 3 Umowy poprzez
ujednolicenie w całej treści Umowy terminu, w jakim wykonawca będzie
zobligowany do usuwania reklamacji.
Wydłużenie terminu, w jakim wykonawca będzie zobligowany do realizacji
reklamacji tak, aby realizacja reklamacji była możliwa do wykonania bez
jednoczesnego zaburzenia całej, uprzednio zaplanowanej, logistyki świadczenia
usługi, tj. wydłużenie do 2 dni roboczych od otrzymania zgłoszenia.
Ad. Zarzut dotyczący odbioru z PSZOK
Zmianę pkt 6.5a SOPZ, pkt 8.14 SOPZ oraz §9 ust. 1 pkt 5 Umowy poprzez
ujednolicenie w całej treści Umowy terminu, w jakim wykonawca będzie
zobligowany do odbioru odpadów z PSZOK.
Wydłużenie terminu, w jaki wykonawcy będzie zobligowany do odbioru odpadów z
PSZOK tak, aby odbiór ten był możliwy do wykonania bez jednoczesnego
zaburzenia całej, uprzednio zaplanowanej, logistyki świadczenia usługi, tj.
wydłużenie tego terminu z 1 dnia roboczego do 3 dni roboczych od otrzymania
zgłoszenia.
Ad. GPS
6. Zmianę §7 ust. 11 Umowy poprzez ograniczenie prawa Zamawiającego do dostępu
do danych z GPS pojazdów przez maksymalnie okres 1 roku, od dnia, w którym
nastąpił przejazd.
Odwołujący wskazuje dodatkowo, że wskazane powyżej żądania obejmują także
konieczność ewentualnej modyfikacji innych postanowień zawartych w
dokumentach zamówienia, które nie zostały wprost wyartykułowane w żądaniu, ale
stanowią konsekwencję lub wynikają wprost z żądanych zmian, w związku z czym
również powinny zostać wprowadzone.
W dniu 11
października 2024 r. do akt sprawy wpłynęło pismo Zamawiającego zawierające
oświadczenie o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania.
W terminie wynikającym z przepisu art. 525 ust. 1 ustawy Pzp (tj. do dnia 14 października
2024 r.)
żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzi podstawa do umorzenia postępowania
odwoławczego wskazana w art. 522 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem w przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie
wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie
przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza
lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. W tej sytuacji Izba nie dokonuje oceny podniesionych w odwołaniu
zarzutów.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy Pzp
w zw.
z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020
r. w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: