Sygn. akt: KIO 3632/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 14
października 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez udziału stron i uczestników postępowania odwoławczego
w dniu 14
października 2024 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 4 października 2024 r. przez odwołującego Olbis Sp. z o.o. we
Wrocławiu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego PGE Dystrybucja S.A.
w Lublinie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać
Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot na rzecz odwołującego Olbis Sp. z o.o. we
Wrocławiu kwoty 15 000,00 zł (piętnaście tysięcy złotych) uiszczonej tytułem wpisu
od odwołania.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący:
…………………………
Sygn. akt: KIO 3632/24
Uzasadnienie
Zamawiający – PGE Dystrybucja S.A. z siedzibą w Lublinie, ul. Garbarska 21A, 20-
340 Lublin,
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę
modernizacji i wyposażenia stacji SN/nN w układy pomiarowe bilansowo-kontrolne zdalnego
odczytu, wraz z uruchomieniem transmisji danych pomiarowych na terenie działania PGE
Dystrybucja S.A. Oddział Rzeszów, podzielone na części, o ogłoszeniu o zamówieniu
publicznym opublikowanym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 7 czerwca
2024 r. pod numerem 336410-2024,
dalej zwane „postepowaniem”.
Postępowanie na usługę, o wartości powyżej kwoty określonej w przepisach
wydanych na podstawie art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 18 maja 2021 r. Prawo zamówień
publicznych ((Dz. U. z 2024 r. poz. 1320)
dalej zwanej „p.z.p.”,) jest prowadzone przez
zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego.
W dniu
4 października 2024 r. odwołanie czynności i zaniechań zamawiającego
w
części 4 i 6 postępowania wniósł wykonawca Olbis Sp. z o.o. , ul. Grabiszyńska 163 lok.
437 Wrocław dalej zwany „odwołującym”. We wniesionym środku zaskarżenia
odwołujący postawił zamawiającemu zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):
art. 226 ust. 1 pkt 3) w zw. z art. 462 ust. 1 i ust. 2 ustawy PZP
– z uwagi na
nieodrzucenie oferty M.
Energetyka S.K.A. pomimo tego, że M. Energetyka S.K.A.
złożyła ofertę niezgodną z przepisami ustawy PZP poprzez wyrażenie zamiaru
powierzenia podwykonawcy wykonania całości zamówienia, na co jednoznacznie
wskazuje załączony do wyjaśnień rażąco niskiej ceny kosztorys, w którym lwia część
zamówienia została skalkulowana w oparciu o ofertę podmiotu trzeciego – El Mar M.
P. M.
Ł. s.c.
art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art. 224 ust. 1, 5 i 6 p.z.p., poprzez wybór oferty M.
Energetyka S.K.A podlegającej odrzuceniu z powodu zaoferowania w tej ofercie ceny
rażąco niskiej w stosunku do przedmiotu zamówienia, a co w szczególności wynika z
wyjaśnień złożonych przez M.-Energetyka S.K.A wobec wezwania tego wykonawcy
przez Zamawiającego do wyjaśnień na podstawie art. 224 ust. 1 p.zp. – w tym z
uwagi na:
a)
przyjęcie wyjaśnień rażąco niskiej ceny od M. Energetyka S.K.A. w sytuacji,
kiedy kosztorysy załączone do wyjaśnień:
pochodzą od podmiotu trzeciego, tj. EL-MAR s.c. M. P. M. Ł., podczas gdy w
złożonej ofercie w sekcji III.8 M. Energetyka S.K.A. oświadczyła, że
zamówienie wykona własnymi siłami. W tych okolicznościach nieuprawnione
jest przedstawienia kosztorysu pochodzącego od podmiotu trzeciego na
uzasadnienie zaoferowanej ceny. Co więcej złożona kalkulacja powoduje, że
w istocie M.
Energetyka S.K.A. nie przewidziała dla siebie żadnego zysku w
przedmiotowym postepowaniu, nie jest bowiem uprawnione przypisywanie
sobie prawa do zysku podmiotu trzeciego,
zawierają wyłącznie wybrane pozycje (zatem nie stanowią kompleksowego
wyjaśnienia ceny oferty),
co powoduje, że Zamawiający powinien uznać, że M. Energetyka S.K.A. w
ogóle nie złożyła wyjaśnień rażąco niskiej ceny,
b)
brak przedstawienia dowodów w zakresie wyliczenia ceny (a która to
konieczność wynika nie tylko z przepisów i orzecznictwa, ale wskazał na nią
wprost sam zamawiający w treści wezwania z … sierpnia 2024 r.), jak również
wobec braku przedstawienia w treści wyjaśnień poszczególnych kosztów
(np.
transportu, koordynacji), cen i założeń oraz zaniżenia poszczególnych
kosztów (np. stawki za roboczogodzinę, bez uwzględnienia obciążeń
publicznoprawnych), czy też oparcie się jedynie na zapewnieniu ww.
wykonawcy o rzekomym doświadczeniu, co w żaden sposób nie dowodzi
o
prawidłowości oferty, poza tym oparcie się na kosztorysie obcym nie
wskazuje na doświadczenie podmiotu składającego ofertę, nadto złożone
wyjaśnienia są lakoniczne i w żaden sposób nie potwierdzają rynkowości
przyjętych cen i kosztów – w konsekwencji czego wykonawca nie obalił
domniemania, że zaoferowano rażąco niską cenę, a kosztorysy zawierają
błędy merytoryczne, nie zawierają określenia zysku, który ma uzyskać M.
Energetyka S.K.A., a za taki zysk nie można uznać zysku podmiotu trzeciego
jak chce tego Wykonawca,
wobec powyższego doszło do nieuzasadnionego zaniechania odrzucenia oferty
wykonawcy, którego wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny.
art. 226 ust. 1 pkt 5) ustawy p.z.p. w zw. z art. 16 ust. 1 p.z.p. poprzez brak
odrzucenia oferty M.
Energetyka S.K.A., a podlegającej odrzuceniu z powodu
niezgodności tej oferty z warunkami zamówienia określonymi treścią specyfikacji
warunków zamówienia z załącznikami, a co potwierdza treść wyjaśnień złożonych
przez M.
Energetyka S.K.A., z których to wynika, że wykonawca nie uwzględnił
wszystkich obowiązków mających spoczywać na wykonawcy, w szczególności
w
zakresie koordynacji harmonogramu wyłączeń - a przez co złożona oferta nie
obejmuje wszystkich elementów składających się na przedmiot zamówienia, co winno
skutkować ich odrzuceniem;
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu, aby
„unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzył czynności badania i oceny
ofert w postępowaniu, w tym odrzucił ofertę M. Energetyka S.K.A.”.
W dniu 11
października 2024 r. do Izby wpłynęła odpowiedź zamawiającego na
odwołanie zawierająca stanowisko procesowe o uwzględnieniu odwołania w całości wraz
z
wnioskiem o umorzenie postępowania odwoławczego. Ponadto skład orzekający ustalił, że
w terminie
określonym w art. 525 ust. 1 p.z.p., który zgodnie z aktami postępowania upłynął
7 października 2024 r., żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienia do postępowania
odwoławczego.
W wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym, Izba
stwierdziła spełnienie
przesłanek opisanych w dyspozycji art. 522 ust. 1 p.z.p., tj. skuteczne uwzględnienie
zarzutów podniesionych w odwołaniu i brak przystępujących po stronie zamawiającego, więc
zobligowana
była postępowanie odwoławcze umorzyć, w związku z czym orzeczono jak
w sentencji.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
…………………………