Sygn. akt: KIO 3745/24
WYROK
Warszawa, 4 listopada 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący:
Bartosz Stankiewicz
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 11
października 2024 r. przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ECO-ABC spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bełchatowie
przy ul.
Przemysłowej 7 (97-400 Bełchatów) oraz ECO CLEAN ENERGY spółkę akcyjną
z siedzibą w Bełchatowie przy ul. Przemysłowej 7 (97-400 Bełchatów) w postępowaniu
prowadzonym przez
Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Starachowicach przy
ul.
Batalionów Chłopskich 6 (27-200 Starachowice)
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia: REMONDIS Medison spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Dąbrowie Górniczej przy ul. Puszkina 41 (42-530 Dąbrowa Górnicza),
REMONDIS Medison
Rzeszów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Rzeszowie przy ul.
Hetmańskiej 120 (35-078 Rzeszów) oraz Szpitala Specjalistycznego
Ducha Świętego w Sandomierzu z siedzibą w Sandomierzu przy ul. Z. Schinzla 13 (27-600
Sandomierz)
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w części dotyczącej zarzutu podniesionego w pkt 1 petitum
odwołania i nakazuje zamawiającemu:
1.1. unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu;
unieważnienie czynności odrzucenia oferty złożonej przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: ECO-ABC spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Bełchatowie oraz ECO CLEAN ENERGY spółkę akcyjną
z siedzibą w Bełchatowie;
1.3. dokonanie ponownego badania i oceny ofert
postępowaniu.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia: ECO-ABC spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bełchatowie
oraz ECO CLEAN ENERGY
spółkę akcyjną z siedzibą w Bełchatowie w części 1/2 oraz
zamawiającego Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Starachowicach w części
1/2 i:
zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego: kwotę 15 000 zł 00 gr (piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez ww. wykonawcę tytułem wpisu od odwołania oraz
kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty ww.
wykonawcy poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od zamawiającego Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej z siedzibą w
Starachowicach na rzecz wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
ECO-ABC
spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bełchatowie oraz ECO
CLEAN ENERGY
spółki akcyjnej z siedzibą w Bełchatowie, kwotę w wysokości 9 300 zł 00 gr
dziewięć tysięcy trzysta złotych zero groszy) stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami
postępowania odwoławczego poniesionymi dotychczas przez ww. wykonawcę, a kosztami
postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt: KIO 3745/24
U z a s a d n i e n i e
Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej z siedzibą w Starachowicach
zwany dalej
„zamawiającym” prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie
przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1605 ze zm.)
, zwanej dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego, pn.: Usługa
odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych z Powiatowego Zakładu Opieki
Zdrowotnej z siedzibą w Starachowicach o numerze referencyjnym: P/28/07/2024/UOM,
zwane dalej jako
: „postępowanie”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 8 sierpnia 2024 r., pod numerem publikacji 478748-2024 (numer wydania Dz.U.
S: 150/2024).
Szacunkowa wartość zamówienia, którego przedmiotem są usługi, jest wyższa od kwot
wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
października 2024 r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielnie zamówienia:
ECO-ABC Sp. z o.o.
z siedzibą w Bełchatowie oraz ECO CLEAN ENERGY S.A. z siedzibą
w
Bełchatowie (zwani dalej: „odwołującym”) wnieśli odwołanie wobec dokonanych przez
z
amawiającego w dniu 1 października 2024 r. czynności, polegających na:
odrzuceniu oferty złożonej przez odwołującego jako nieważnej na podstawie odrębnych
przepisów;
wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez konsorcjum: Remondis Medison Sp.
z o.o., Remondis Medison Rzeszów Sp. z o.o. i Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego
w Sandomierzu.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 226 ust. 1 pkt 4 Pzp
przez odrzucenie oferty złożonej przez odwołującego jako
nieważnej na podstawie odrębnych przepisów, w sytuacji, w której ustawa o odpadach nie
przewiduje sankcji nieważności z powodu złożenia oferty, w której zaoferowano spalarnię
położoną poza województwem na terenie, którego są wytwarzane zakaźne odpady medyczne;
2) art. 128 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania konsorcjum: Remondis Medison Sp. z o.o.,
Remondis Medison Rzeszów Sp. z o.o. i Szpitala Specjalistycznego Ducha Świętego
w Sandomierzu do złożenia prawidłowego podmiotowego środka dowodowego określonego
w dziale X pkt 4.7 SWZ tj. oświadczenia wykonawcy, o miejscu unieszkodliwiania odpadów
medycznych: w instalacji położonej w ……………… (podać adres instalacji) w województwie
………………, tj. w odległości ..… km od miejsca odbioru odpadów u zamawiającego, która na
d
zień złożenia oferty posiada wolne moce przerobowe pozwalające w całości unieszkodliwić
odpady odebrane od zamawiającego, i tym samym wybór oferty niespełniającej warunków
udziału w postępowaniu.
W związku z ww. zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu:
unieważnienie czynności odrzucenia oferty złożonej przez odwołującego;
unieważnienie czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez konsorcjum:
Remondis Medison Sp. z o.o., Remondis Medison Rzeszów Sp. z o.o. i Szpitala
Specjalistycznego
Ducha Świętego w Sandomierzu;
- wezwanie konsorcjum:
Remondis Medison Sp. z o.o., Remondis Medison Rzeszów Sp.
z o.o. i Szpitala Specjalistycznego
Ducha Świętego w Sandomierzu do poprawienia
podmiotowego środka dowodowego określonego w dziale X pkt 4.7 SWZ;
dokonanie ponownej oceny ofert i wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia, ponieważ prowadzi
działalność w zakresie m.in. transportu i unieszkodliwiania odpadów i złożył ważną ofertę
w postępowaniu, która spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu i jest
najkorzystniejsza w świetle ustalonych kryteriów oceny ofert. Jego zdaniem czynności
z
amawiającego podjęte w toku postępowania z naruszeniem przepisów Pzp, uniemożliwiają
mu uzyskanie tego zamówienia co oznacza, że odwołujący w wyniku naruszenia przez
z
amawiającego przepisów Pzp może ponieść szkodę.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: REMONDIS Medison Sp. z o.o.
z siedzibą w Dąbrowie Górniczej, REMONDIS Medison Rzeszów Sp. z o.o. z siedzibą
w Rzeszowie oraz Szpital Specjalistyczny
Ducha Świętego w Sandomierzu.
października 2024 r. zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie,
w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania w całości.
października 2024 r. wykonawca zgłaszający przystąpienie po stronie
zamawiającego złożył do akt sprawy pismo procesowe wraz z załącznikami, w którym
przedstawił stanowisko dla wniosku o oddalenie odwołania w całości.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego
postępowania, złożonych
dowodów oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i uczestnika postępowania
odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 525 Pzp, Izba stwierdziła skuteczność
przystąpienia zgłoszonego przez wykonawców wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: REMONDIS Medison Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej, REMONDIS
Medison
Rzeszów Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie oraz Szpital Specjalistyczny Ducha
Świętego w Sandomierzu (zwanych dalej jako: „przystępujący”), do udziału w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego. W związku z tym ww. wykonawca stał się
uczestnikiem
postępowania odwoławczego.
Izba
stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem
odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała odwołanie na rozprawę.
Izba uznała, że odwołujący posiadał interes w uzyskaniu zamówienia oraz mógł
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił
materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 ust. 1
Pzp.
Izba zaliczyła na poczet materiału dowodowego:
1) dokumentację przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie CD, przesłaną do
akt sprawy przez zamawiającego 21 października 2024 r. w tym w szczególności:
specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej jako: „SWZ”) wraz z załącznikami;
- oferty
złożone w postępowaniu przez odwołującego i przystępującego;
- zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty
oraz informację o odrzuceniu oferty
odwołującego z 1 października 2024 r.;
2) dokumenty
załączone do odwołania:
pismo z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego z 18 stycznia i 30 marca
2022 r. oraz z 15 lutego 2023 r.;
pismo Starosty Sandomierskiego z 1 września 2021 r.;
pismo z Ministerstwo Klimatu i Środowiska z 24 marca 2022 r. i 3 listopada 2022 r.
z załącznikami w formie tabeli excel;
pismo UM Województwa Świętokrzyskiego z 26 października 2023 r;
3) dokumenty załączone do pisma procesowego przystępującego:
- u
mowa nr P/25/05/2023/UOM z 1 października 2023 r. wraz z aneksem nr 1 do umowy,
zawartej pomiędzy zamawiającym i przystępującym w przedmiocie odbioru, transportu
i utylizacji odpadów medycznych;
- k
arty przekazania odpadów, generowane w okresie od początku obowiązywania umowy,
zawartej pomiędzy zamawiającym i przystępującym w okresie do dnia składania ofert wraz
z ich zestawieniem;
4) dokumenty
złożone na posiedzeniu przez odwołującego:
oświadczenie z 23 stycznia 2023 r. konsorcjum: Remondis Medison Sp. z o.o., Remondis
Medison Chrzanów oraz Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego w Sandomierzu;
- f
ormularz ofertowy złożony przez wyżej wymienione konsorcjum;
- kart
ę przekazania odpadów.
Izba ustaliła co następuje
Zgodnie z rozdziałem X pkt 4.7.2 SWZ:
W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający żąda następujących
podmiotowych środków dowodowych:
(…)
4.7.2 poprzez złożenie oświadczenia wykonawcy, o miejscu unieszkodliwiania odpadów
medycznych: w instalacji położonej w ……………… (podać adres instalacji) w województwie
………………, tj. w odległości ..… km od miejsca odbioru odpadów u zamawiającego, która na
dzień złożenia oferty posiada wolne moce przerobowe pozwalające w całości unieszkodliwić
odpady odebrane od zamawiającego
Odwołujący i przystępujący w ramach podmiotowych środków dowodowych złożyli
oświadczenia związane z rozdziałem X pkt 4.7.2 SWZ. Odwołujący w oświadczył, że będzie
unieszkodliwiał odpady medyczne w instalacji położonej w Krakowie (31-983), ul. Dymarek
w województwie małopolskim, tj. w odległości 153 km od miejsca odbioru odpadów
u zamawiającego, która na dzień złożenia oferty posiada wolne moce przerobowe pozwalające
w całości unieszkodliwić odpady odebrane od Zamawiającego.
Przystępujący złożył oświadczenie, w którym w nagłówku wskazał – OŚWIADCZENIE
o miejscu unieszkodliwiania odpadów medycznych. W treści oświadczenia przystępujący
wskazał, że zgodnie z informacją zawartą w złożonej ofercie, odbierane od Zamawiającego
odpady medyczne przekazywane będą do instalacji położonej w Sandomierzu przy ul.
Schinzla 13 (podać adres instalacji) w województwie świętokrzyskim, tj. w odległości 75,9 km
od mie
jsca odbioru odpadów u zamawiającego, która na dzień złożenia oferty posiada wolne
moce przerobowe pozwalające w całości unieszkodliwić odpady odebrane od zamawiającego.
października 2024 r. zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu. Z informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu wynikało,
że jako najkorzystniejsza została wybrana oferta przystępującego. Oferta przystępującego
została odrzucona na podstawie art. 266 ust. 1 pkt 4 Pzp. W piśmie zawierającym
uzasadnienie tej czynności zamawiający wskazał:
Zamawiający wymagał w SWZ w Dziale IV pkt. 1: „Przedmiotem zamówienia jest usługa
odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych o kodach nr: 180102, 180103, 180106,
180108, 180182, 180109 w rozumieniu Ustawy o odpadach, świadczona przez okres 24
mies
ięcy.”
W związku z tym, że do przedmiotowego postępowania wpłynęły dwie oferty na utylizację
odpadów medycznych tj. Konsorcjum REMONDIS Medison Sp. z o.o. ul. Puszkina 41, 42530
Dąbrowa Górnicza jako Lider; REMONDIS Medison Rzeszów Sp. z o.o. ul. Hetmańska 120,
078 Rzeszów jako Konsorcjant; Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego w Sandomierzu
ul. Schinzla 13, 27-600 Sandomierz jako Konsorcjant z miejscem utylizacji w Sandomierzu
(woj. Świętokrzyskie) oraz oferta "ECO-ABC” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, ul.
Przemysłowa 7, 97-400 Bełchatów, ECO CLEAN ENERGY SPÓŁKA AKCYJNA, ul.
Przemysłowa 7, 97-400 Bełchatów z miejscem utylizacji w Krakowie (woj. Małopolskie),
Zamawiający na podstawie obowiązujących przepisów prawa (ustawa z dnia 14 grudnia 2012
roku o odpadach) wybrał ofertę Konsorcjum REMONDIS Medison sp. z o.o. ul. Puszkina 41,
530 Dąbrowa Górnicza, REMONDIS Medison Rzeszów Sp. z o.o. ul. Hetmańska 120, 35-
078 Rzesz
ów, Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego w Sandomierzu ul. Schinzla 13, 27-
600 Sandomierz z miejscem utylizacji w granicach województwa Świętokrzyskiego, zgodnie
z art 20 ust. 3 pkt. 2) ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach.
Wykonawca spełnia
wszystkie wymogi i warunki określone w SWZ oraz przedstawił na żądanie Zamawiającego
informację, że wskazana instalacja do utylizacji odpadów medycznych posiada odpowiednie
moce przerobowe aby prawidłowo wykonać usługę, która jest przedmiotem postępowania
W myśl treści wymienionego powyżej przepisu (art 20 ust. 3 pkt. 2) ustawy z dnia 14 grudnia
2012 roku o odpadach) odpady medyczne , będące przedmiotem postępowania powinny być
zutylizowane na terenie województwa, w którym zostały wytworzone.
Treść przepisów dotyczących zarzutów:
- art. 226 ust. 1 pkt 4 Pzp
– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jest nieważna na podstawie
odrębnych przepisów;
- art. 128 ust. 1 Pzp
– Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 125
ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych dokumentów lub oświadczeń składanych
w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy, zamawiający wzywa
wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia w wyznaczonym
terminie, chyba że:
1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo oferta wykonawcy podlegają
odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub poprawienie lub
2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.
Izba zważyła co następuje.
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron
i uczestnika
postępowania odwoławczego Izba uznała, że odwołanie częściowo zasługiwało
na uwzględnienie.
W zakresie zarzutu podniesionego w pkt 1 petitum
odwołania Izba w pełnej rozciągłości
przyjęła argumentację odwołującego podniesioną w pierwszej części uzasadnienia tego
zarzutu, która wskazywała, że zamawiający bezrefleksyjnie przyjął, że złożenie oferty, w której
zaoferowano instalację poza województwem powoduje nieważność oferty.
Jak słusznie stwierdził odwołujący zasada bliskości została unormowana w art. 20 ust. 3-6
ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t j. Dz. U z 2022, poz. 699 ze zm., zwana dalej jako:
„ustawa o odpadach”). Zakaźne odpady medyczne powinny być unieszkodliwiane zgodnie
z zasadami wyrażonymi w art. 20 ust. 3 ustawy o odpadach, tj. unieszkodliwianie odpadów
powinno następować na obszarze tego samego województwa, na którym odpady zostały
wytworzone. Wyjątki od powyższej zasady przewidziane zostały w art. 20 ust. 5-6 ustawy
o odpadach, zgodnie z którymi można nie stosować ustalonej w ust. 3 zasady w następujących
sytuacjach:
jeżeli odległość od miejsca wytwarzania odpadów do miejsca stosowania położonego na
obszarze innego województwa jest mniejsza niż odległość do miejsca stosowania położonego
na obszarze tego samego województwa;
na obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej położonej
instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych odpadów na obszarze
danego województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy przerobowych.
Siedziba zamawiającego znajduje się na terenie województwa świętokrzyskiego, stąd też
odpady będą wytwarzane na terenie tego województwa. W postępowaniu złożone zostały dwie
oferty:
a) oferta o
dwołującego, w której wskazana została instalacja unieszkodliwiająca odpady
medyczne w Krakowie
(województwo małopolskie);
b) oferta
przystępującego, w której wskazana została instalacja unieszkodliwiająca odpady
medyczne
w Sandomierzu (województwo świętokrzyskie).
Co istotne z jednolitego
orzecznictwa Izby wynika, że naruszenie zasady bliskości nie stanowi
o nieważności oferty i nie daje podstaw do jej odrzucenia na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4
Pzp. W uzasadnieniu wyroku z 2 kwietnia 2013 r. o
sygn. akt KIO 669/13, Izba zajęła
stanowisko
stwierdzające, że przepisy prawa nie przewidują sankcji nieważności oferty
w sytuacji naruszenia wymogów, wynikających z ustawy o odpadach. Tożsame stanowisko
zostało zawarte w wyroku z 8 maja 2013 r. o sygn. akt KIO 933/13 oraz w uchwale z 17 kwietnia
2014 r. o sygn. akt
KIO/KD 31/14, w której wskazano, że wobec braku w tej materii regulacji
przewidującej zakaz bezwzględny oraz stanowiącej o nieważności oferty wykonawcy
dysponującego instalacją poza terenem danego województwa, nie można uznać, że tego
rodzaju oferta jest sama w sobie dotknięta nieważnością w rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp.
Jak wskazano powyżej, na gruncie ustawy o odpadach, brak jest ku temu podstaw prawnych.
Zbliżony pogląd został zaprezentowany również w późniejszych orzeczeniach. W tym zakresie
można wskazać wyrok z 23 czerwca 2022 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1533/22, w którym
wskazano
– Przechodząc do analizy przesłanki określonej w art. 226 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp
warunkującej odrzucenie oferty z powodu jej nieważności na podstawie odrębnych przepisów,
zauważyć należy, iż zgodnie z ugruntowanym już stanowieniem doktryny i orzecznictwa,
naruszenie zasady bliskości nie stanowi o nieważności oferty i nie daje podstaw do jej
odrzucenia na podstawie przywołanego przepisu. Przepisy ustawy o odpadach nie przewidują
bowiem sankcji nieważności oferty w sytuacji naruszenia wymogów wynikających z ustawy.
Zakaz wywożenia zakaźnych odpadów medycznych poza teren województwa nie jest
zakazem bezwzględnie obowiązującym. Nie można zatem stwierdzić, że zaoferowanie
instalacji spoza terenu województwa świętokrzyskiego stanowiło, że czynność nieważną.
W konsekwencji uzasadniony
okazał się zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 226 ust.
1 pkt 4 Pzp.
W dalszej kole
jności odwołujący w ramach uzasadnienia przedmiotowego zarzutu przedstawił
ar
gumentację odnoszącą się braku mocy przerobowych instalacji w Sandomierzu. W ocenie
składu orzekającego argumentacja w tym zakresie miała charakter dodatkowy wobec
opisanego powyżej stanowiska. W tym miejscu należało przypomnieć, że zamawiający
odrzucił ofertę odwołującego jako nieważną na podstawie odrębnych przepisów. Jak wynikało
z powyżej zaprezentowanego stanowiska naruszenie zasady bliskości nie stanowi
o nieważności oferty w związku z tym nawet jeśli wybór oferty odwołującego doprowadzi do
naruszenia tej zasady to jego oferta nie mo
gła zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 4 Pzp
. Stąd też dla rozpoznania przedmiotowego zarzutu irrelewantne było ustalenie czy
instalacja w Sandomierzu ma czy
może nie mieć wolnych mocy przerobowych. Tym samym
Izba
pozostawiła przedmiotowy zakres odwołania bez rozpoznania oraz pominęła dowody
załączone do odwołania i pisma procesowego przystępującego.
Reasumując Izba uwzględniła zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 4 Pzp.
Nie potwierdził się za to drugi z podniesionych w odwołaniu zarzutów. Jak ustaliła Izba
zamawiający w rozdziale X pkt 4.7.2 SWZ wymagał od wykonawcy złożenia oświadczenia
o
miejscu unieszkodliwiania odpadów medycznych. Ponadto zamawiający nie sporządził
wzoru takiego oświadczenia, który stanowiłby załącznik do SWZ.
Co istotne
przystępujący złożył oświadczenie, w którym w nagłówku wyraźnie stwierdził –
OŚWIADCZENIE o miejscu unieszkodliwiania odpadów medycznych. W treści oświadczenia
co prawda pojawiło się sformułowanie wskazujące na przekazywanie odpadów medycznych
do określonej instalacji, ale nie mogło ono budzić wątpliwości co do tego, że instalacja ta miała
być miejscem unieszkodliwiania tych odpadów. Okoliczność ta wynikała również z innych
dokumentów złożonych w postępowaniu przez przystępującego m. in. z:
załączonego do oferty oświadczenia z 11 września 2024 r. Szpitala Specjalistycznego Ducha
Świętego w Sandomierzu;
oświadczenia przystępującego z 26 września 2024 r. złożonego w odpowiedzi na zapytanie
zamawiającego z 16 września 2024 r.
W związku z tym nieprzydatne na potrzeby rozstrzygnięcia okazały się dowody złożone przez
odwołującego na posiedzeniu, ponieważ Izba uznała, że zamawiający podczas prowadzenia
procedury przetargowej otrzymał od przystępującego, niebudzącą wątpliwości informację
o
miejscu unieszkodliwiania odpadów medycznych. W konsekwencji skład orzekający pominął
powyżej wskazane dowody.
Tym samym Izba nie znala
zła powodów do nakazania zamawiającemu uzupełnienia lub
poprawienia oświadczenia określonego w rozdziale X pkt 4.7.2 SWZ, co skutkowało
oddaleniem zarzutu naruszenia art. 128 ust. 1 Pzp.
W związku z powyższym Izba uznała, że odwołanie podlegało uwzględnieniu w części
odnoszącej się do zarzutu podniesionego w pkt 1 petitum odwołania i na podstawie art. 553
zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji. Zgodnie bowiem z treścią art. 554 ust. 2 pkt 1
Pzp, Izba uwzględnia odwołanie w całości lub w części, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów
ustawy, które miało wpływ lub mogło mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia. Potwierdzenie części zarzutów wskazanych w odwołaniu spowodowało, że
w stanie faktycznym przedmiotowej sprawy została wypełniona hipoteza normy prawnej
wyrażonej w ww. przepisie, ponieważ zamawiający w sposób naruszający przepisy Pzp
dokonał odrzucenia oferty przystępującego.
Zgodnie z art. 575 Pzp
Strony oraz uczestnik postępowania odwoławczego wnoszący
sprzeciw ponoszą koszty postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku. Odwołujący
podniósł dwa zarzuty. Jeden zarzut okazał zasadny, a drugi nie. W konsekwencji Iza podzieliła
koszty w części 1/2 na rzecz odwołującego i w części 1/2 na rzecz zamawiającego.
Na koszty postępowania odwoławczego składały się: wpis uiszczony przez
odwołującego (15 000,00 zł) oraz koszty poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
odwołującego (3 600,00 zł). Łącznie suma kosztów wynosiła 18 600,00 zł. Zamawiający nie
wykazał poniesienia kosztów, a odpowiadał za koszty postępowania odwoławczego do
wysokości 9 300,00 zł (18 600,00 zł x 1/2). Z kolei odwołujący poniósł do tej pory koszty
w wysokości 18 600,00 zł (koszt wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika), a odpowiadał za te
koszty w kwocie 9 300,00
zł (18 600,00 zł x 1/2). Wobec powyższego Izba zasądziła od
zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 9 300,00 zł (18 600,00 zł – 9 300,00 zł),
stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi dotychczas przez odwołującego,
a kosztami postępowania za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.
Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono
stosownie do jego wyniku, na podstawie art. 557, 574 i 575 Pzp oraz
§ 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b)
w zw. z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U.
z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: …………………………….