Sygn. akt: KIO 4037/24
WYROK
Warszawa, dnia 29 listopada 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Monika Banaszkiewicz
Katarzyna Poprawa
Ernest Klauziński
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
31 października 2024 r. przez wykonawcę BBC Best Building Consultants Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Babiogórski Park Narodowy z siedzibą w
Zawoi
A. przy udziale uczestnika
po stronie odwołującego - ZDI sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu,
B.
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – SAFEGE S.A.S. z siedzibą w
Nanterre we Francji
orzeka:
umarza postępowanie w zakresie zarzutów nr II b) i II c),
oddala odwołanie w zakresie zarzutu II a),
3. kosztami
postępowania obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę BBC
Best Building Consultants Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
zamawiającego Babiogórski Park Narodowy z siedzibą w Zawoi tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika,
zasądza od wykonawcy BBC Best Building Consultants Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie na rzecz
zamawiającego Babiogórskiego Parku Narodowego z siedzibą w Zawoi kwotę 3 600
zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez zamawiającego.
Na orzeczenie - w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu
zamówień publicznych.
Przewodnicząca:
………….................
…............................
…............................
Sygn. akt: KIO 4037/24
Uzasadnienie
Z
amawiający Babiogórski Park Narodowy z siedzibą w Zawoi (dalej: „Zamawiający”), prowadzi
z zastosowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2023 r. poz.1605 ze zm. dalej: „ustawa Pzp”) w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie pn. Usługa pełnienia funkcji Inwestora Zastępczego (z rozszerzonym zakresem
obowiązków) przy realizacji inwestycji pod nazwą „Budowa Centrum Edukacji Przyrodniczej
MORGI” (numer sprawy: ZP-10/2024). Wartość szacunkowa zamówienia jest powyżej progów
unijnych. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z
dnia 26 lipca 2024 r. pod nr 450354-2024
Dnia
31 października 2024 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu odwołanie złożył wykonawca BBC Best Building Consultants
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie (dalej:
„Odwołujący”).
Odwołanie złożono od czynności podjętej przez Zamawiającego w dniu 21 października 2024
r. w ramach prowadzonego przez niego p
ostępowania, polegającej na wyborze, jako
najkorzystniejszej w Postępowaniu oferty SAFEGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre (Francja)
(„SAFEGE”).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
II a) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7) i pkt 8) ustawy Pzp
poprzez zaniechanie wykluczenia z Postępowania i odrzucenia oferty SAFEGE, a w
konsekwencji wybór oferty tego wykonawcy, podczas gdy zaistniały wobec niego przesłanki
wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp ponieważ SAFEGE z przyczyn leżących po jego
stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonało lub nienależycie wykonało albo
długotrwale nienależycie wykonywało istotne obowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy
w sprawie zamówienia publicznego, co doprowadziło do nałożenia kar umownych na SAFEGE
przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie („ZIM”) w ramach realizacji zamówienia na
opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa ul. 8 Pułku Ułanów” w
Krakowie oraz SAFAGE w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu,
co miało istotny wpływ na decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty,
II b)
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez złożenie oferty niezgodnej z warunkami SWZ –
SEFEGE złożyło wraz z ofertą Wykaz osób, które nie spełniają warunków udziału,
II c) art. 18 ust. 1
– 3 ustawy Pzp w związku z art. 11 ust. 2 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji oraz w związku z art. 16 PZP poprzez zaniechanie odtajnienia (ujawnienia) i
udostępnienia Odwołującemu zastrzeżonych przez SAFEGE jako tajemnica przedsiębiorstwa
wyjaśnień z dnia 18.10.2024r.
Odwołujący wnosił o:
a)
merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą odwołania i jego uwzględnienie
w
całości,
b)
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentacji postępowania oraz opisanych
szczegółowo w treści odwołania, a także dowodów, które zostaną przedstawione na rozprawie
przed Krajową Izbą Odwoławczą,
c)
nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w
p
ostępowaniu, ponowienia badania i oceny ofert oraz
i. w stosunku do zarzutu z punktu II lit. a) -
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty
SAFEGE na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 7)
ustawy Pzp,
ii. w stosunku do zarzutu z punktu II lit. b) -
nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty
SAFEGE na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
w związku z złożeniem oferty niezgodnej
z warunkami SWZ,
iii. w stosunku do zarzutu z punktu II lit. c) -
nakazanie Zamawiającemu odtajnienia Pisma
SAFEGE z dnia 18.10.2024r.
– według Wezwania Zamawiającego z dnia 11.10.2024r.
dotyczącego wezwania do złożenia wyjaśnień.
d)
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie z
fakturą przedstawioną przez Odwołującego na rozprawie.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania, gdyż w wyniku naruszenia
przez Zamawiającego wyżej wskazanych przepisów ustawy Pzp interes Odwołującego jako
zainteresowanego uzyskaniem przedmiotowego zamówienia doznaje uszczerbku. Odwołujący
wskazał, że jego oferta znalazła się na drugim miejscu w rankingu ocenionych przez
Zamawiającego ofert. W związku ze zidentyfikowaniem przez Odwołującego wadliwości w
procesie badania oferty zwycięskiej, Odwołujący zauważył, że jest narażony na ryzyko
poniesienia szkody w postaci nieuzyskania przedmiotowego zamówienia. Odwołujący wskazał,
że w przypadku zaś uwzględnienia odwołania oraz powtórzenia czynności badania i oceny ofert
w p
ostępowaniu, szanse Odwołującego na uzyskanie zamówienia istotnie wzrosną.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515 ust.
1 pkt 1 lit. a)
ustawy Pzp. Informację stanowiącą podstawę do wniesienia odwołania Odwołujący
uzyskał 21 października 2024r. – Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty. W związku z
powyższym odwołanie wniesione w dniu 31 października 2024 r. należy uznać za wniesione w
wymaganym zgodnie z ustawą Pzp terminie.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) został
uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutu nr II a)
odwołania Odwołujący podał, że wraz z ofertą SAFEGE złożyło
dokument JEDZ z 28 sierpnia 2024 r. W treści złożonego formularza JEDZ w odniesieniu do
pytania znajdującego się w części III: "Podstawy wykluczenia", lit. C: "Podstawy związane z
niewypłacalnością, konfliktem interesów lub wykroczeniami zawodowymi", dotyczącego
rozwiązania umowy przed czasem, odszkodowania lub innych porównywalnych sankcji, tj. "Czy
wykonawca znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia
publicznego, wcześniejsza umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa w
sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone zostało
odszkodowanie bądź inne porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą umową?"
SAFEGE udzieliło odpowiedzi pozytywnej wskazując jednocześnie, iż działa z daleko
posuniętej ostrożności, mając na celu zachowanie całkowitej transparentności w zakresie
historycznych realizacji inwestycji.
Odwołujący wskazał, że jednocześnie w tym miejscu JEDZ
SAFEGE oświadczył, że wykonawca nie przedsięwziął żadnych środków w celu
samooczyszczenia.
Do dokumentu JEDZ SAFEGE załączył oświadczenie i wyjaśnienia
dotyczące przesłanki wykluczenia określonej w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp
(„Oświadczenie”). W Oświadczeniu SAFEGE stwierdził jedynie, iż nie zachodzi wobec niego
podstawa wykluczenia wskazana w art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp
, jako że nie zostały
kumulatywnie spełnione przesłanki wskazane w ww. przepisie.
W dniu 19 września 2024 r. działając na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający
wezwał SAFEGE do złożenia podmiotowych środków dowodowych. W odpowiedzi na to
wezwanie, 30 września 2024 r. SAFEGE przekazał komplet dokumentów, wśród których jak
zauważył Odwołujący znalazło się również oświadczenie wykonawcy o aktualności informacji
zawartych w Oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp w zakresie podstaw
wykluczenia z p
ostępowania, m.in. przesłanek wskazanych w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp.
SAFEGE oświadczył, że informacje zawarte przez niego w wyżej wymienionym oświadczeniu
złożonym w ramach postępowania są aktualne w zakresie podstaw wykluczenia z
postępowania.
Odwołujący wskazał, że pozyskał w trybie dostępu do informacji publicznej dowód, że w toku
realizacji Budowa ul. 8 Pułku Ułanów w ramach umowy o zamówienia publiczne zawartej
pomiędzy Gminą Miejską Kraków a SAFEGE z 30 stycznia 2019 r. („Umowa”) na SAFEGE
została nałożona kara umowna w związku z nienależytą jej realizacją tj. za pozostawanie w
zwłoce w wykonaniu dokumentacji projektowej Etapu I dla Odcinka 3 w wysokości 107.500 zł
Odwołujący odnosząc się do przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania wynikających
z w art. 109 ust. 1 pkt 7)
ustawy Pzp podał, że za istotne należy uznać nałożenie kary umownej
w wysokości 107.500 zł tj. w wysokości prawie 10% wynagrodzenia netto wynikającego z
Umowy.
Odwołujący wskazał, że łączna wysokość kar została ograniczona do wartości
maksymalnej zgodnie z § 7 ust. 4 ww. umowy.
Dalej Odwołujący zauważył, że zgodnie z §4
ust. 1 lit. e) Umowy, Etap I dla Odcinka 3 miał być zrealizowany w terminie do 10 miesięcy licząc
od dnia zawarcia Umowy tj. do 30 listopada 2019 r.
N
a dzień wystawienia noty obciążeniowej
tj. na dzień 22 marca 2023 r. opóźnienie w realizacji wynosiło dokładnie 1102 dni, co stanowiło
10% wartości umowy netto za cały okresu realizacji tego zamówienia. Odwołujący wskazał, że
za istotne zobowiązanie uznaje się zrealizowanie przedmiotu zamówienia w terminie, a zgodnie
z notą obciążeniową z 22 marca 2023 r. opóźnienie to było zdaniem Odwołującego zawinione
przez SAFEGE.
W ocenie Odwołującego, przedłożona Zamawiającemu informacja w JEDZ uzupełniona
Oświadczeniem i dalej powielona w ramach oświadczeniu SAFEGE o aktualności informacji
zawartych w JEDZ wprowadziła Zamawiającego w błąd.
W ocenie Odwołującego, działania
SAFEGE nosiło znamiona przynajmniej lekkomyślności lub niedbalstwa, choć w kontekście
faktu, że SAFEGE w stosunku do innych inwestycji przedstawił Oświadczenie, zdaniem
Odwołującego jego działanie mogłoby nawet nosić znamiona rażącego niedbalstwa lub
zamierzonego
działania.
W dniu 19 listopada
2024 r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której
wniósł o:
1. umorzenie postępowania co do Zarzutu nr II c) i oddalenie odwołania w pozostałej części;
2. przeprowadzenie dowodu z:
- pisma wykonawcy SAFEGE z dnia 18.10.2024 r.;
- wydruku z Platformy e-
Zamówienia z dnia 04.11.2024 r.;
- pisma
Odwołującego z dnia 10.10.2024 r.;
protokołu Komisji przetargowej z dnia 21.10.2024 r. – badanie przesłanek wykluczenia
SAFAGE;
protokołu Komisji przetargowej z dnia 21.10.2024 r. – badanie ofert.
3. zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania
odwoławczego według norm prawem przepisanych.
W dniu 19 listopada
2024 r. Przystępujący po stronie zamawiającego złożył pismo procesowe
zawierające jego stanowisko.
W dniu 25 listopada 2024 r. Odwołujący złożył pismo procesowe zawierające rozwinięcie jego
stanowiska.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania odwoławczego, na
podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także
stanowisk stron i uczestnika
postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i
zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że w zakresie zarzutów podniesionych w odwołaniu nie została wypełniona
żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, odwołanie nie zawierało braków
formalnych i mogło zostać rozpoznane merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej. Interes we wniesieniu odwołania wynika z faktu, iż w przypadku
uwzględnienia zarzutów podniesionych w odwołaniu oferta Odwołującego uplasuje się na
pierwszym miejscu w rankingu ofert
, w związku z tym Odwołujący będzie miał szansę na
uzyskanie zamówienia.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego w ustawowym terminie
zgłosił wykonawca ZDI sp. z o.o. z siedzibą w Zamościu. Strony nie zgłosiły opozycji, ani
zastrzeżeń co do skuteczności przystąpienia tego wykonawcy do postępowania odwoławczego
po stronie
Odwołującego. Izba postanowiła dopuścić wykonawcę ZDI sp. z o.o. z siedzibą w
Zamościu do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie Odwołującego.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym
terminie
zgłosił wykonawca SAFEGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre we Francji. Strony nie
zgłosiły opozycji, ani zastrzeżeń co do skuteczności przystąpienia tego wykonawcy do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego. Izba postanowiła dopuścić
wykonawcę SAFEGE S.A.S. z siedzibą w Nanterre we Francji do udziału w postępowaniu
odwoławczym po stronie Zamawiającego.
Podczas posiedzenia przed Krajową Izbą Odwoławczą Odwołujący oświadczył, że:
Cofa odwołanie w zakresie zarzutu nr II b)
Wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego w zakresie zarzutu II c)
3) Podtrzymuje
odwołanie w zakresie zarzutu nr II a)
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Pzp: „Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy.” W odniesieniu do zarzutu II b) odwołania wykonawca oświadczył o jego cofnięciu.
Stosując zatem odpowiednio przepis art. 520 ust. 1 ustawy Pzp w zakresie tego zarzutu Izba
orzekła o umorzeniu postępowania odwoławczego w zakresie zarzutu nr II b) odwołania i
postanowiła jak w pkt 1 sentencji wyroku.
Izba ustaliła, że w dniu 4 listopada 2024 r. Zamawiający przekazał Odwołującemu za
pośrednictwem Platformy e-Zamówienia oświadczenie wykonawcy SAFAGE z dnia 18
października 2024 r. wraz z załącznikami. Zarzut nr II c) dotyczył zaniechania odtajnienia
(ujawnienia) i udostępnienia Odwołującemu tych dokumentów, w związku z czym Izba
stwierdziła, że postępowanie w tym zakresie stało się zbędne. Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy
Pzp, Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku
stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
W ocenie Izby
udostępnienie Odwołującemu oświadczenia wykonawcy SAFAGE z dnia 18
października 2024 r. wraz z załącznikami powoduje, że dalsze postępowanie stało się zbędne,
w związku z czym Izba orzekła o umorzeniu postępowania odwoławczego w zakresie zarzutu
nr II c) odwołania i postanowiła jak w pkt 1 sentencji wyroku.
Mając na uwadze powyższe rozpoznaniu przez Izbę podlegało odwołanie w zakresie zarzutu
nr II a) odwołania.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami, pism procesowych zawierających oświadczenia o przystąpieniu do
postępowania odwoławczego, odpowiedzi na odwołanie złożonej przez Zamawiającego wraz z
załącznikami, pisma procesowego z dnia 19 listopada 2024 r. złożonego przez Przystępującego
po stronie Zamawiającego i pisma procesowego Odwołującego z dnia 25 listopada 2024 r.
Izba odmówiła włączenia w poczet materiału dowodowego dowodów nr 1 i 2 przedłożonych
przez Odwołującego podczas posiedzenia przed KIO stwierdzając, że dowody te nie mają
znaczenia dla sprawy i zostały powołane jedynie dla zwłoki. Izba wskazuje, że okoliczności, na
potwierdzenie których został powołany dowód nr 2 nie znalazły się w uzasadnieniu faktycznym
odwołania. Odnosząc się do dowodu nr 1 należy wskazać, że Izba nie jest związana
orzeczeniem wydanym w innej sprawie.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron, uczestników postępowania odwoławczego i zgromadzony
materiał dowodowy, Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie i podlegało
oddaleniu.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie pn. „Usługa
pełnienia funkcji Inwestora Zastępczego (z rozszerzonym zakresem obowiązków) przy
realizacji inwestycji pod nazwą „Budowa Centrum Edukacji Przyrodniczej MORGI”. W
postępowaniu zostały złożone 4 oferty, w tym oferta Odwołującego i obu przystępujących.
Wraz z formularzem ofertowym z dnia 28 sierpnia 2024 r.
SAFEGE złożył m.in. dokument JEDZ.
W treści złożonego formularza JEDZ w odniesieniu do pytania znajdującego się w części III:
"Podstawy wykluczenia", lit. C: "Podstawy związane z niewypłacalnością, konfliktem interesów
lub wykroczeniami zawodowymi", dotyczącego rozwiązania umowy przed czasem,
odszkodowania lub innych porównywalnych sankcji, tj. "Czy wykonawca znajdował się w
sytu
acji, w której wcześniejsza umowa w sprawie zamówienia publicznego, wcześniejsza
umowa z podmiotem zamawiającym lub wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została
rozwiązana przed czasem, lub w której nałożone zostało odszkodowanie bądź inne
porównywalne sankcje w związku z tą wcześniejszą umową?" SAFEGE udzielił odpowiedzi
pozytywnej wskazując jednocześnie, iż działa z daleko posuniętej ostrożności, mając na celu
zachowanie całkowitej transparentności w zakresie historycznych realizacji inwestycji.
10 października 2024 r. Odwołujący wystosował do Zamawiającego pismo, w którym wskazał,
że w odniesieniu do wykonawcy SAFEGE zachodzą przesłanki do wykluczenia na podstawie
art. 109 ust. 1
pkt. 7 ustawy Pzp, w związku z inwestycją pn. „Opracowanie dokumentacji
projektowej dla zadania
pn. Budowa ul. 8 Pułku Ułanów” realizowanej dla Gmina Miejska
Kraków, w ramach której SAFEGE otrzymał notę dotyczącą kary umownej w wysokości 107
500,00 złotych. Do pisma została dołączona kopia umowy nr ZIM/02/2019/002 z dnia
30.01.2019 r. zawarta pomiędzy SAFEGE a Gminą Miejską Kraków oraz dwie noty
obciążeniowe nr ZIM/NOB/2019/002 z dnia 30.04.2019 r. oraz nr ZIM/NOB/2023/006 z dnia
22.03.2023 r.
Zamawiający wezwał SAFEGE do złożenia wyjaśnień w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, w
tym w szczególności wezwał go do podania informacji, czy miało miejsce wadliwe wykonanie
umowy nr
ZIM/02/2019/002 z dnia 30.01.2019 r. zawartej pomiędzy SAFEGE a Gminą Miejską
Kraków, oraz czy wykonawca ten został w okresie 2019 – 2023 roku obciążony notami z tytułu
kar umownych związanych z powstaniem zwłoki w realizacji umowy lub kar mownych z innego
tytułu, ze szczegółowym wyjaśnieniem, kiedy miało miejsce zaistnienie zdarzenia stanowiącego
potencjalną podstawę wykluczenia, a także czy umowa, o której mowa została zrealizowana.
października 2024 r. SAFEGE przedłożył wyjaśnienia wraz z dowodami, tj. przekazał pismo
dotyczące sposobu realizacji umowy nr ZIM/02/2019/002 z dnia 30.01.2019 r. oraz wskazał, że
kary mają charakter sporny. SAFEGE przedstawił również opis dotyczący dalszej realizacji
umowy, w tym w szczególności, że sam Zamawiający – Gmina Miejska Kraków, nie uznaje, aby
były spełnione przesłanki do wykluczenia, a umowa jest dalej realizowana. Dodatkowo
Wykonawca SAFEGE przedstawił notatkę z dnia 10.10.2024 r. podpisaną pomiędzy SAFEGE
a Gminą Miejską Kraków potwierdzającą częściowe wykonanie umowy nr ZIM/02/2019/002 z
dnia 30.01.2019 r.
– etap określony w § 1 ust. 1 pkt. b) umowy oraz korespondencję do
Zamawiającego – Gminy Miejskiej Kraków wskazującą na charakter sporny nałożonych kar
umownych tj. pismo Wykonawcy SAFEGE S.A.S. z dnia 13.04.2023 r.
21 października 2024 r. Zamawiający przekazał wykonawcom informację o wyborze oferty
SAFEGE jako najkorzystniejszej.
Z taką decyzją Zamawiającego nie zgodził się Odwołujący składając w dniu 31 października
2024 r. odwołanie.
Przedmiotem rozpoznania niniejszej sprawy było ustalenie czy Zamawiający dopuścił się
naruszenia przepisów ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia z postępowania i
odrzucenia oferty SAFEGE, a w konsekwencji wybór oferty tego wykonawcy, podczas gdy
zaistniały wobec niego przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 7) ustawy Pzp, ponieważ
wykonawca ten
z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie
wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne
z
obowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W pierwszej kolejności należy wskazać na brzmienie przepisu art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp,
zgodnie z którym:
„1. Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
(…)
który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub
nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie
wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co
doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania
zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady;”
Jak wynika z powyższego, aby Zamawiający mógł wykluczyć wykonawcę na wskazanej przez
Odwołującego podstawie muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
wykonawca musiał nie wykonać lub długotrwale nie wykonywać istotnego zobowiązania,
zobowiązanie musi dotyczyć umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji,
skutkiem niewykonania lub długotrwałego niewykonywania tej umowy jest jej wypowiedzenie,
odstąpienie od niej, naliczenie odszkodowania, wykonanie zastępcze lub realizacja uprawnień
z tytułu rękojmi za wady,
działanie wykonawcy musi być zawinione.
W przedmiotowej sprawie Odwołujący konieczności wykluczenia SAFEGE upatruje w tym, że
w toku realizacji budowy
ul. 8 Pułku Ułanów w ramach umowy o zamówienie publiczne zawartej
pomiędzy tym wykonawcą a Gminą Miejską Kraków została naliczona kara umowna w
wysokości 107 500 zł z uwagi na opóźnienie w realizacji zamówienia. Izba wskazuje, że aby
mogło dojść do wykluczenia wykonawcy z postępowania musi dojść do kumulatywnego
spełnienia wszystkich wskazanych w przepisie przesłanek. Odwołujący w uzasadnieniu
fakt
ycznym zarzutu ograniczył się do wskazania liczby dni, za jakie została naliczona kara
umowna przy zastosowaniu określonego w umowie limitu 10% wynagrodzenia netto. Nie
powiązał jednak tej kary z postanowieniami umowy zawartej z Gminą Miejską Kraków, z których
wynikałby odszkodowawczy charakter naliczonej kary. Nie podjął on również próby wykazania,
że działanie SAFEGE było zawinione oraz że naruszenie było poważne. Istotności naruszenia
Odwołujący upatruje jedynie w długości opóźnienia. Zdaniem Izby nie można się zgodzić ze
stanowiskiem Odwołującego, że oświadczenie Gminy Miasto Kraków nie powinno mieć przy
dokonywaniu przez Zamawiającego znaczenia. Dokonywał on bowiem oceny w oparciu o całą
posiadaną dokumentację. Gmina Miejska Kraków nie uznała, aby były spełnione przesłanki do
wykluczenia.
Świadczy to o braku spełnienia przynajmniej jednej z przesłanek. Do złożonych
Zamawiającemu wyjaśnień SAFEGE przedstawił notatkę z dnia 10 października 2024 r.
podpisaną pomiędzy SAFEGE a Gminą Miejską Kraków potwierdzającą częściowe wykonanie
umowy
. Dodatkowo wykonawca ten przedstawił korespondencję do Zamawiającego – Gminy
Miejskiej Kraków wskazującą na charakter sporny nałożonych kar umownych. Odwołujący nie
przedstawił dowodów przeciwnych, podczas gdy to na nim spoczywał ciężar dowodowy
wykazania, że w stosunku do SAFEGE wystąpiły wszystkie przesłanki zastosowania podstawy
wykluczenia.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, a w działaniach
Zamawiającego nie dopatrzyła się naruszenia zasad wynikających z ustawy Pzp mogących
mieć wpływ na wynik postępowania.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 oraz art.
575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 w zw. z § 5 pkt 2 lit. b) w zw. z § 8 ust.
2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020r., poz. 2437 ze zmianami), orzekając
w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania odwoławczego stronę przegrywającą, czyli
Odwołującego.
Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji.
Przewodnicząca:
………….................
…............................
…...........................