Sygn. akt: KIO 4071/24
POSTANOWIENIE
Warszawa, dnia 19 listopada 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Katarzyna Prowadzisz
Członkowie: Katarzyna Poprawa
Michał Pawłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym,
bez udziału stron, w dniu 19 listopada 2024 roku
w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
4 listopada 2024 roku przez
wykonawcę STRABAG spółka z ograniczona
odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Agencja Rozwoju Miasta Krakowa
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
przy udziale uczestnika po stronie Zamawiającego wykonawcy MIRBUD spółka akcyjna z
siedzibą w Skierniewicach
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
STRABAG spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą
w Pruszkowie kwoty 20
000 zł 00 gr (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero
groszy),
stanowiącej wniesiony wpis.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…….…………….…….…….
………………………………
………………………………
Sygn. akt: KIO 4071/24
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Agencja Rozwoju Miasta Krakowa Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia pod nazwą „Budowa budynku usługowego „Krakowskie Centrum Muzyki”,
przy ul. Piastowskiej w Krakowie
– II Etap”
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 13 sierpnia 2024 r. pod numerem 486754-2024.
W dniu 4 listopada 2024 roku
Odwołujący działając na podstawie art. 505 ust. 1,
art. 513 pkt 1, art. 515 ust. 1 pkt 1 ustawy
z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz.U. z 2023r. poz. 1605 ze zm.; dalej: ustawa /PZP
) wniósł na niezgodną
z
przepisami czynność Zamawiającego podjętą w przedmiotowym postępowaniu polegającą
na:
zaniechaniu odrzucenia oferty MIRBUD S. A., ul. Unii Europejskiej 18, 96-100
Skierniewice (dalej:
„MIRBUD”) mimo, iż oferta ta podlegała odrzuceniu z uwagi
na
niespełnienie przez MIRBUD warunków udziału w Postępowaniu oraz
jednocześnie zaistnienia w stosunku do MIRBUD przesłanek wykluczenia
z Postępowania, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy,
zaniechania odrzucenia oferty MIRBUD mimo złożenia tej oferty w warunkach czynu
nieuczciwej konkurencji z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd w celu
uzyskania zamówienia oraz uniemożliwienia innym wykonawcom uzyskania
zamówienia w sposób zgody z przepisami ustawy,
wyborze oferty MIRBUD jako najkorzystniejszej w Postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 PZP w zw. z art. 109 ust. 2
PZP i art. 17 ust 2 PZP poprzez zaniechanie odrzucenia oferty MIRBUD pomimo
spełnienia się stosunku do tego wykonawcy przesłanek wykluczenia z Postępowania,
albowiem w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa, a przynajmniej
lekkomyślności lub niedbalstwa, MIRBUD wprowadził Zamawiającego w błąd
co do spełniania warunków udziału w Postępowaniu w zakresie, w jakim oświadczył
w złożonym wykazie osób, iż Pan J.B. kierował pracami dotyczącymi akustyki wnętrz
na inwestycjach oznaczonych w
wykazie osób numerem 2 i 3 podczas gdy osoba ta
nie pełniła tam takiej funkcji, co w konsekwencji stanowiło wprowadzenie w błąd i na
jego podstawie doprowadziło do wyboru MIRBUD niezgodnie z przepisami ustawy;
2) art. 16 pkt 1 i 2 PZP w zw. z art. 17 ust 2 PZP w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) w zw.
z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 PZP w zw. z art. 109 ust. 2 PZP przez naruszenie zasad
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców poprzez zaniechanie
wykluczenia MIRBUD pomimo, że zmaterializowały się w stosunku do tego
wykonawcy przesłanki wykluczenia przewidziane w art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 PZP,
a w konsekwencji zaniechanie odrzucenia jego oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit
a) PZP;
3) art. 226 ust. 1 pkt 2) lit. b) oraz pkt 7) PZP w zw. z art. 3 ust. 1 i art. 14 ust 1 i 2
ustawy z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2022 r.
poz. 1233; dalej: „znku”) i art. 14 ust. 1 znku, a także art. 16 pkt 1) PZP, mające
istotny wpływ na wynik Postępowania, przez ich niezastosowanie i zaniechanie
odrzucenia oferty MIRBUD, która została złożona w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji, polegającego na podaniu w celu uzyskania korzyści majątkowej
(tj. uzysk
ania zamówienia) wbrew prawu i dobrym obyczajom niezgodnych z prawdą
informacji zawartych w wykazie osób złożonych Zamawiającemu w dniu 18.10.2024 r.
tj. informacji w zakresie w jakim Pan J.B.
kierował pracami dotyczącymi akustyki
wnętrz na inwestycji oznaczonej w wykazie osób numerem 2 i 3.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania następujących czynności:
unieważnienie czynności wyboru oferty złożonej przez MIRBUD, jako oferty
najkorzystniejszej w Postępowaniu,
odrzucenie oferty MIRBUD w Postępowaniu jako złożonej przez wykonawcę
podlegającego wykluczeniu z uwagi na niespełnienie warunków udziału
w
Postępowaniu, który jednocześnie wprowadził Zamawiającego w błąd
co do
spełniania tych warunków,
odrzucenie oferty MIRBUD jako oferty złożonej w warunkach czynu nieuczciwej
konkurencji,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert wykonawców biorących udział
w Postępowaniu z wyłączeniem oferty MIRBUD, oraz dokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej z pośród pozostałych ofert złożonych w postępowaniu.
Odwołujący podał w odwołaniu uzasadnienie podnoszonych zarzutów odwołania.
Izba ustaliła:
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
które zgodnie z par. 8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku
w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja
postępowania o udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji,
o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane
przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Pismem z dnia 14 listopada 2024 roku
, przesłany w tym samym dniu do Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej STRABAG spółka z ograniczona odpowiedzialnością
z siedzibą w Pruszkowie złożył wniosek o następującej treści:
W
niosek o zobowiązanie zamawiającego do zajęcia stanowiska procesowego
Działając na podstawie udzielonego mi pełnomocnictwa (w aktach sprawy) w imieniu
i na rzecz Strabag Sp. z o.o., w świetle dokonanej przez Zamawiającego czynności
unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 13.11.2024 roku wnosimy aby Izba
zobowiązała Zamawiającego do zajęcia stanowiska procesowego czy dokonana przez niego
czynność stanowi uwzględnienie odwołania, a jeżeli tak to w jakim zakresie,
z prośbą o odpowiedź w terminie nie dłuższym niż 5 dni z uwagi na wyznaczony termin
rozprawy.
Do
tego wniosku zostało załączone pismo zamawiającego z dnia 13 listopada 2024 roku
zawiadomienie o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia
25.10.2024 roku
W dniu 14 listopada 2024 roku z
amawiający skierował do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej informację o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w przedmiotowym postępowaniu o zamówienie dokonaną w dniu 13 listopada 2024 roku,
która została przekazana wykonawcom w dniu 13 listopada br. oraz została zamieszczona
na stronie postępowania. Załączone zostały – pismo z dnia 13 listopada 2024 roku
zawiadomienie o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia
25.10.2024 roku,
informacja o przekazaniu wiadomości wykonawcom biorącym udział
w postępowaniu.
W piśmie z dnia 13 listopada 2024 roku zawiadomienie o unieważnieniu czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej z dnia 25.10.2024 roku,
zamawiający podał:
Zamawiający informuje, o unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia
25 października 2024 roku, w wyniku której wyłoniono Wykonawcę MIRBUD S.A., ul. Unii
Europejskiej 18, 96-
100 Skierniewice, jako Wykonawcę który złożył najkorzystniejszą ofertę
w przedmiotowym postępowaniu.
Jednocześnie Zamawiający zawiadamia, iż przystąpi do powtórzenia czynności badania
i oceny ofert.
Uzasadnienie:
Zamawiający pismem z dnia 25 października 2024r. (nr wewnętrzy pisma: ARMK
17.2024/19), wysłał do Wykonawców za pośrednictwem poczty elektronicznej i zamieścił
na platformie e-
Zamówienia informację o wyniku postępowania, wybierając ofertę firmy
MIRBUD S.A., ul. Unii Europejskiej 18, 96-
100 Skierniewice, jako najkorzystniejszą.
W dniu 04 listopada 2024r., wpłynęło odwołanie od Wykonawcy STRABAG Sp. z o.o., ul.
Parzniewska 10, 05
– 800 Pruszków, dotyczące wyboru oferty MIRBUD S.A., ul. Unii
Europejskiej 18, 96-100 Skierniewice, jako najkorzystniejszej w przedmiotowym
postępowaniu, a także zaniechaniu odrzucenia oferty wybranego Wykonawcy.
Po zapoznaniu się z treścią odwołania, Zamawiający uznał za zasadne unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzenie czynności badania oraz oceny ofert
złożonych w postępowaniu.
W dniu 18 listopada 2024 roku pismem z tego samego dnia wykonawca MIRBUD
spółka akcyjna z siedziba w Skierniewicach przedstawił stanowisko w sprawie oraz wniósł
o umorzenie postępowania odwoławczego na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy wszczętego
przez Odwołującego pismem z dnia 4 listopada 2024 roku. Ww. wykonawca wskaz między
innymi w piśmie:
Przystępujący informuje, iż Zamawiający, pismem datowanym na dzień 13 listopada 2024 r.
(opublikowanym na stronie Postępowania w tym samym dniu) poinformował o unieważnieniu
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 25 października 2024 r.). Zamawiający
w treści pisma informującego o unieważnieniu czynności wyboru oferty wskazał,
„iż po zapoznaniu się z treścią odwołania, Zamawiający uznał za zasadne unieważnienie
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty i powtórzenie czynności badania oraz oceny ofert
złożonych w postępowaniu”.
Na skutek dokonanej przez Zamawiającego czynności z dnia 13 listopada 2024 r.
polegającej na unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, czynności, o której
mowa w odwołaniu nie ma w Postępowaniu (brak substratu zaskarżenia). W związku
z powyższym, postępowanie toczące się przed Krajową Izbą Odwoławczą z odwołania
STRABAG powinno podlegać umorzeniu.
Do pisma wykonawcy
MIRBUD spółka akcyjna z siedziba w Skierniewicach załączone
zostało pismo zamawiającego z dnia 13 listopada 2024 roku
stanowiące zawiadomienie
o unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 25 października 2024
roku.
Izba stwierdziła:
Zgodnie z art. 568 pkt 2 ustawy Izba umarza postępowanie odwoławcze, w formie
postanowienia, w przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej
przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
W okolicznościach rozpoznawanej sprawy odwoławczej, zgodnie ze stanowiskiem
z
amawiającego przedstawionym w dniu 14 listopada 2024 roku, zamawiający w dniu
13 listopada 2024 roku
unieważnieni czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 25
października 2024 roku. To działanie Zamawiającego stanowi podstawę wydania
postanowienia
o umorzeniu postępowania, bowiem gdy czynność stanowiąca podstawę
odwołania nie istnieje – zbędne jest prowadzenie postępowania odwoławczego opartego
na tej
właśnie unieważnionej czynności.
Wymaga podkreślenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, na dzień
wydania postanowienia, nie istnieje czynność zamawiającego stanowiącą podstawę
wniesienia odwołania, co Izba ustaliła w oparciu o przedstawione dokumenty. Zamawiający
uprawniony jest do podjęcia czynności polegającej na unieważnieniu wcześniej podjętej
czynności w postępowaniu, co jest okolicznością znaną orzecznictwu i doktrynie. Prawem
zamawiającego jest podejmowanie czynności w ramach prowadzonej procedury, również
czynności polegającej na unieważnieniu czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Izba
podkreśla jednocześnie, że czynność unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej jest czynnością podejmowaną w ramach prowadzonej procedury
o udzielnie zamówienia publicznego. Postępowanie odwoławcze stanowi natomiast odrębne
i prowadzone obok postępowania o udzielnie zamówienia publicznego postępowanie, przy
czym na przebieg
postępowania odwoławczego mają wpływ czynności podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o zamówienie. Podkreślenia wymaga jednocześnie,
że czynności podejmowane w postępowaniu o udzielnie zamówienia przez zamawiającego
nie muszą – tak jak to jest w rozpoznawanym przypadku – mieć odwzorowania
w czynnościach jakie może podejmować zamawiający w ramach postępowania
odwoławczego. Oznacza to, że zamawiający podejmując czynność w ramach postępowania
o zamówienie publiczne (jak w tym przypadku unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej) nie musi podejmować żadnej czynności przewidzianej ustawą w ramach
postępowania odwoławczego. Do takiego stanu faktycznego odnosi się regulacja art. 568 pkt
2 ustawy, który został wprowadzony do porządku prawnego w ustawie z 2019 roku.
Podkreślenia wymaga, że wcześniejsze regulacje ustawowe tj. ustawa z roku 2004 oraz
ustawa z roku 1994 nie przewidywały takiego rozwiązania. Dokonanie przez zamawiającego
czynności w postępowaniu o zamówienie polegającej na unieważnieniu czynności jaka
stanowiła podstawę wniesienia odwołania skutkuje tym, że uległa dezaktualizacji potrzeba
udzielenia żądanej przez odwołującego ochrony prawnej.
W okolicznościach, gdy czynność wyboru oferty najkorzystniejszej została
unieważniona przez zamawiającego (w dniu 13 listopada 2024 roku) w bezpośrednim
powiązaniu ze złożonym odwołaniem w odniesieniu do tej czynności – tj. czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej z dnia 25 listopada 2024 roku
– zbędne jest prowadzenie
postępowania odwoławczego opartego na tej unieważnionej czynności. Wymaga
podkreślenia, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, na dzień wydania
postanowienia, nie istnieje czynność zamawiającego stanowiącą podstawę wniesienia
odwołania, co Izba ustaliła w oparciu o dokument z dnia 13 listopada 2024 roku przesłany
przez z
amawiającego jak również wskazany przez odwołującego, a także przedstawiony
przez
wykonawca MIRBUD spółkę akcyjną z siedzibą w Skierniewicach. Tym samym nie
istnieją faktycznie czynności objęte zarzutami odwołania. W ocenie Izby unieważnienie przez
z
amawiającego w dniu 13 listopada 2024 roku czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
oraz wskazanie o powtórzeniu czynności badania i oceny ofert złożonych w postępowaniu
powoduje, że dalsze postępowanie odwoławcze stało się zbędne, przestał bowiem istnieć
przedmiot zaskarżenia, a w konsekwencji orzekanie przez Izbę co do czynności lub
zaniechań, które utraciły swój byt, jest bezprzedmiotowe.
W tym stanie rzeczy wobec spełnienia hipotezy normy wynikającej art. 568 pkt 2
ustawy zaszła podstawa do umorzenia postępowania, co znajduje odzwierciedlenie
w orzecznictwie Izby np. Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12 grudnia 2022
roku sygn. akt KIO 2557/22; Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2 grudnia
2022 roku sygn. akt KIO 3052/22; Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
12 kwietnia 2023 roku sygn. akt KIO 905/23; Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej
z dnia 13 czerwca 2023 roku sygn. akt KIO 1557/23: Postanowienie z dnia 24 stycznia 2024
roku sygn. akt KIO 118/24; Postanowienie z dnia 7 marca 2024 roku sygn. akt 650/24;
Postanowienie z dnia 10 kwietnia 2024 roku sygn. akt 1035/24; Postanowienie z dnia 19
sierpnia 2024 roku sygn. akt KIO 2819/24.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania
na podstawie art. 574 oraz art. 575 i art. 576 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo
zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1 i § 9 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania, w oparciu o który to przepis Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodnicząca:
………………….…….…….
………………………………
………………………………