Sygn. akt: KIO 416/24
WYROK
Warszawa, dnia 22 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca:
Anna Chudzik
Protokolant:
Wiktoria Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
6 lutego 2024 r. przez wykonawcę PB BAUMAR Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą
w Polskiej Nowej Wsi,
w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Opole,
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Adamietz Sp. z o.o.
z
siedzibą w Strzelcach Opolskich,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
− unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
− unieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
− poprawienie w ofercie Odwołującego – na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
– wartości wpisanych w wierszu 1 i 2 tabeli w punkcie 7.1 formularza oferty, przez
zmniejszenie
wartości w wierszu 1 do 1 105 354,55 zł i zwiększenie wartości
w wierszu 2 do 11 053
545,45 zł;
− powtórzenie czynności oceny oferty i wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. Kosztami
postępowania obciąża Miasto Opole i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie:
dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania;
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 13 617 zł 00 gr (słownie:
trzynaście tysięcy sześćset siedemnaście złotych zero groszy) stanowiącą
uzasadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania (10 000 zł 00 gr),
wynagrodzenia pełnomocnika (3 600 zł 00 gr) i opłaty skarbowej od pełnomocnictwa
(17 zł 00 gr).
Na orzeczenie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………
Sygn. akt: KIO 416/24
Uzasadnienie
Zamawiający – Miasto Opole – prowadzi w trybie podstawowym postępowanie
o
udzielenie zamówienia pn. Utworzenie i funkcjonowanie Branżowego Centrum
Umiejętności w dziedzinie przemysłu motoryzacyjnego w Opolu” w trybie realizacji
„zaprojektuj-wybuduj”. Wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod numerem
2023/BZP 00576091.
W dniu 6 lutego 2024 r. wykonawca PB BAUMAR Sp. z o.o. Sp. k. wniósł odwołanie
wobec odrzucenia jego oferty, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
− art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, przez odrzucenie oferty Odwołującego jako
zawierającej błąd w obliczeniu ceny, w sytuacji;
− art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, przez odrzucenie oferty Odwołującego jako niezgodnej
z
warunkami zamówienia;
− art. 223 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp, przez zaniechanie wyjaśnienia
i
ewentualnie poprawienia omyłki w zakresie udziału procentowego prac projektowych
wraz z właściwymi zgodami administracyjnymi, w stosunku do prac budowlanych;
− art. 239 ust. 1 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, przez wybór oferty, która nie jest
ofertą najkorzystniejszą.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
oferty ADAMIETZ Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej, unieważnienia czynności odrzucenia
oferty Odwołującego, wezwania Odwołującego do wyjaśnienia treści oferty i dokonania
poprawienia omyłki w ofercie Odwołującego oraz wyboru najkorzystniejszej oferty spośród
ofert niepodlegających odrzuceniu.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z rozdziałem XIII pkt 5a SWZ Zamawiający żądał by
formularz ofertowy
– oferta przetargowa został wypełniony w taki sposób, aby
wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami
administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych nie przekraczało 10% wartości brutto
za realizację robót budowlanych. Wymaganie te Zamawiający powtórzył w pkt 7 formularza
oferty. Odwołujący złożył ofertę z ceną 12.158.000,00 zł brutto w ten sposób, w tym:
− wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami
administracyjny Odwołujący się określił na kwotę 1.200.000,00 zł brutto,
− wynagrodzenie na roboty budowlane na kwotę 1.958.000,00 zł brutto.
Odwołujący podał, że 1 lutego 2023 r. Zamawiający poinformował go o odrzuceniu
jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10 ustawy Pzp oraz o wyborze ADAMIETZ Sp.
z o.o. jako najkorzystniejszej. W uzasadnieniu czynności odrzucenia Zamawiający
poinformował, że Odwołujący zaoferował cenę za wykonanie dokumentacji projektowej
przekraczającą limit określony w dokumentach zamówienia. Cena zaoferowana przez
odwołującego za wykonanie dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami
administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych wynosi bowiem 10,95 % ceny za
wykonanie prac budowlanych, podczas gdy Zamawiający w dokumentach zamówienia
wymagał, aby cena za ten zakres nie przekraczała 10% ceny za realizację prac
budowlanych.
Odwołujący zakwestionował stanowisko Zamawiającego, że podanie błędnej wartości
brutto opracowania dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami administracyjnymi
na prowadzenie robót budowlanych przez Wykonawcę w formularzu ofertowym nie może być
uznane przez Zamawiającego jako oczywista omyłka rachunkowa, o której mowa w art. 223
ust. 2 pkt 2 Prawa czy też za inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami
zamówienia, niepowodujące istotnych zmian oferty o których mowa w art. 223 ust.. 2 pkt
(…). Zdaniem Odwołującego, zaprezentowany przez Zamawiającego sposób wykładni art.
223 ust. 2 pkt 2 i 3 jest sprzeczny główną zasadą ustawy Pzp, który nakazuje utrzymywać
jako ważną ofertę najkorzystniejszą dla Zamawiającego, a ponadto z treścią wykładni art.
223 ust. 2 w powiązaniu z art. 223 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący podniósł, że art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp obliguje Zamawiającego do
poprawienia w ofercie innych (niż oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe) omyłek
polegających na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujących istotnych
zmian w treści oferty, niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została
poprawiona. Przepis ma charakter obligatoryjny, co oznacza, że Zamawiający nie może
uchylić od jej wykonania. Zatem ewentualna czynność polegająca na odrzuceniu oferty jako
niezgodnej z warunkami zamówienia czy zawierającej błędy w obliczeniu ceny winna być
poprzedzona analizą przesłanek z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Odrzuceniu podlega
wyłącznie oferta, której niezgodność z dokumentami zamówienia ma charakter zasadniczy
i
nieusuwalny, gdyż obowiązkiem Zamawiającego jest poprawienie rozbieżności, jeżeli nie
mają one istotnego charakteru. Intencją ustawodawcy towarzyszącą wprowadzeniu takiej
regulacji było zniwelowanie formalizmu występującego na gruncie ustawy Pzp, aby
umożliwić branie pod uwagę w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych ofert
obarczonych nieistotnymi wadami, będącymi wynikiem różnego rodzaju błędów i omyłek,
których skorygowanie nie prowadzi do istotnych zmian w treści oferty. Wynika to wprost
z
uzasadnienia do ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych oraz niektórych innych ustaw: W projekcie wprowadza się istotne zmiany
dotyczące sposobu poprawiania oczywistych omyłek pisarskich rachunkowych (art. 87 ust.
2). Rezygnuje się z zamkniętego katalogu sposobu poprawiania omyłek rachunkowych,
pozostawiając jednocześnie zamawiającemu uprawnienie do poprawiania oczywistych
omyłek pisarskich, rachunkowych oraz innych omyłek polegających na niezgodności oferty
ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Proponowane rozwiązanie przyczyni się do
usprawnienia procedury udzielania zamówienia publicznego oraz do zmniejszenia liczby
odrzucanych ofert i unieważnianych postępowań. Ogranicza się sytuacje, w których oferty
uznane za najkorzystniejsze podlegają odrzuceniu ze względu na błędy rachunkowe w
obliczeniu ceny, które nie są możliwe do poprawienia w myśl ustawowo określonych reguł.
Jest to szczególnie istotne w kontekście zamówień na roboty budowlane, w których oferty
wykonawców, niezwykle obszerne i szczegółowe, liczące nieraz po kilkadziesiąt tomów,
często podlegają odrzuceniu ze względu na drobne błędy w ich treści. Proponowany przepis
art. 87 ust. 2 pkt 3 w
szczególności ma na celu umożliwienie poprawiania tego rodzaju
błędów. które mogą pojawić się w trakcie sporządzania kosztorysu ofertowego. Należy
również podkreślić, że proponowane rozwiązanie nie stoi na przeszkodzie temu, aby
zamawiający samodzielnie precyzował w specyfikacji istotnych warunków zamówienia
przykładowe okoliczności, w których będzie dokonywał poprawy omyłek w ofertach w trybie
art. 87 ust. 2 pzp. Powyższe prowadzi do przejrzystości postępowania, ogranicza kazuistykę
ustawy i może ograniczyć ewentualne spoty z wykonawcami.
Odwołujący podniósł, że jeżeli konkretne okoliczności sprawy nie wskazują na co
innego, zasadnym jest twierdzenie, że wykonawcy składają oferty w dobrej wierze,
z
zamiarem zaoferowania świadczenia we wszystkich elementach zgodnych z dokumentami
zamówienia. Natomiast w sytuacji, gdy dojdzie do wystąpienia niezgodności treści
oświadczenia woli wyrażonego w ofercie z treścią dokumentów zamówienia, choćby
z
powodu niedołożenia przez wykonawcę należytej staranności przy sporządzaniu oferty,
wówczas zamawiający ma obowiązek rozważenia możliwości zastosowania art. 223 ust.
pkt 3 ustawy Pzp. Granicą zastosowania tego przepisu jest istotna zmiana treści oferty,
którą należy ocenić w konkretnych okolicznościach sprawy. Ocenie pod kątem istotności
podlega m.in. wpływ dokonanej zmiany na całość oferty i zakres przedmiotu zamówienia,
przy czym zarówno w orzecznictwie Izby, jak również sądów okręgowych dopuszcza się
możliwość poprawienia oferty w zakresie jej istotnych elementów, w tym również całkowitej
ceny oferty. W doktrynie wskazuje się, że nieistotna poprawka oferty będzie miała miejsce
w
sytuacji, gdy wskutek jej dokonania nie dojdzie do zniekształcenia w znaczącym stopniu,
niezgodnie z intencją, oświadczenia woli wykonawcy ubiegającego się o zamówienie.
Istotność poprawki często bada się przez pryzmat wartości dokonanej zmiany treści oferty.
W ocenie Odwołującego, Zamawiający dokonał błędnej wykładni alt. 223 ust. 2 pkt
2 i
3 ustawy Pzp, uznając, że błąd w ofercie Odwołującego nie może zostać poprawiony
w
trybie wskazanych przepisów prawa.
Odwołujący oświadczył, że nie kwestionuje faktu, że omyłkowo wskazał w formularzu
ofertowym cenę brutto wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji projektowej wraz
z
właściwymi zgodami administracyjny, w stosunku do ceny robót budowalnych w wysokości
10,95% zamiast 10%, jednak ta omyłka nie stanowi wprost podstawy do odrzucenia jego
oferty. Zamawiający, oceniając ofertę powinien w pierwszej kolejności zbadać zakres
dyspozycji art. 223 ust. 1 ustawy Pzp i zgodnie z powołanym przepisem, dokonując badania
i
oceny ofert, zażądać wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty. Powyższa dyspozycja
prawna, nie oznacza, że Zamawiający jest jedynym i ostatecznym autorytatywnym
decydentem do skorzystania. bądź nie skorzystania z przysługującego jemu prawa
wyjaśnień treści oferty.
Na podstawie dokumentacji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod
uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp przesłanki
korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia,
a
naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować poniesienie
przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie przystąpił
wykonawca Adamietz Sp. z o.o.
Izba stwierdziła, że ww. wykonawca zgłosił przystąpienie do
postępowania w ustawowym terminie, wykazując interes w rozstrzygnięciu odwołania na
Zamawiającego.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W rozdz. 13 ust. 5
SWZ Zamawiający określił następujące zasady obliczenia ceny:
Wykonawca w formularzu „OFERTA PRZETARGOWA” winien wypełnić każdą pozycję tabeli
elementów scalonych tj. podać:
a) Wartość brutto opracowania dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami
administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych (decyzja o pozwoleniu na budowę).
Wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami
administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych nie może przekroczyć 10%
wartości brutto za realizację robót budowlanych.
b) Wartość brutto za realizację robót budowlanych.
c) Cenę oferty stanowiącą sumę wartości brutto opracowania dokumentacji projektowej wraz
z właściwymi zgodami administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych i wartości
brutto realizacji robót budowlanych.
Zgodnie z
§ 3 projektu umowy, za wykonanie przedmiotu umowy wykonawcy
przysługiwać będzie wynagrodzenie ryczałtowe.
Odwołujący w punkcie 7.1 formularza oferty przedstawił następującą wycenę:
Lp.
Nazwa elementu
Wartość brutto
(zł)
Dokumentacja projektowa wraz z właściwymi zgodami administracyjnymi na
prowadzenie robót budowlanych (decyzja o pozwoleniu na budowę)*
*wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z w
łaściwymi
zgodami administracyjnymi na
prowadzenie robót budowlanych nie może
przekroczyć 10% wartości brutto za realizację robót budowlanych
Realizacja robót budowlanych
Razem wartość brutto – CENA OFERTY:
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 i 10
ustawy Pzp, przedstawiając następujące uzasadnienie:
W toku oceny ofert, Zamawiający powziął wiedzę o niezgodności treści oferty złożonej przez
Wykonawcę z warunkami zamówienia (zgodnie z definicją zawartą w przepisie art. 7 pkt 29
Prawa warunkami zamówienia są warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania
o
udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia,
wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub
projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia
publicznego).
Niezgodność ta polegała na zaoferowaniu wynagrodzenia za opracowanie dokumentacji
projektowej wraz z właściwymi zgodami administracyjnymi na prowadzenie robót
budowalnych w wysokości większej niż 10% wartości brutto za realizację robót budowlanych.
Zgodnie z zapisami specyfikacji warunków zamówienia (Rozdział 13 pkt 5) (…)
wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami
administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych nie może przekroczyć 10% wartości
brutto za realizację robót budowlanych (…)/
Zaoferowana przez Wykonawcę wartość brutto opracowania dokumentacji projektowej wraz
z właściwymi zgodami administracyjnymi na prowadzenie robót budowlanych (1.200.000,00
zł) przekracza 10% zaoferowanej wartości brutto realizacji robót budowlanych
(10.958.900,00 zł).
W związku z wyżej opisaną niezgodnością treści oferty z SWZ, Zamawiający nie ma
możliwości zwrócenia się do Wykonawcy o wyjaśnienie treści oferty w trybie art. 223 ust.
Prawa ponieważ niedopuszczalne jest w tym zakresie prowadzenie wyjaśnień
z
Wykonawcą, które skutkowałoby wprowadzeniem zmian w treści oferty.
Zamawiający wskazuje, że błędne podanie wartości brutto opracowania dokumentacji
projektowej wraz z właściwymi zgodami administracyjnymi na prowadzenie robót
budowlanych przez Wykonawcę w formularzu ofertowym nie może być uznane przez
Zamawiającego jako oczywista omyłka rachunkowa, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt
Prawa czy też za inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami
zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty, o których mowa w art. 223 ust.
pkt 3 Prawa i na tej podstawie poprawić ofertę Wykonawcy poprzez wyliczenie wartości
brutto opracowania dokumentacji projektowej wraz z właściwymi zgodami administracyjnymi
na prowadzenie ro
bót budowlanych a następnie ceny ofertowej Wykonawcy.
Z uwagi na powyższe ofertę Wykonawcy należy uznać za niezgodną z warunkami
zamówienia, a także zawierającą błędy w obliczeniu ceny.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 226 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający odrzuca ofertę, jeżeli: jej treść jest
niezgodna z warunkami zamówienia (pkt 5), zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu (pkt
Stosownie do art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp z
amawiający poprawia w ofercie inne
omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące
istotnych zmian w treści oferty – niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego
oferta została poprawiona.
N
ie jest sporne między stronami, że oferta Odwołującego nie odpowiada
sformułowanemu w SWZ wymaganiu, aby wynagrodzenie za opracowanie dokumentacji
projektowej
nie przekraczało 10% wartości brutto za realizację robót budowlanych. Istotą
sporu jest natomiast prawna ocena możliwości poprawienia oferty Odwołującego. W ocenie
Izby wskazany wyżej błąd podlegał poprawieniu na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp, w związku z czym niezasadne było odrzucenie oferty Odwołującego, zarówno z uwagi
na jej niezgodność z warunkami zamówienia, jak i ze względu na błąd w obliczeniu ceny –
źródłem tego błędu była bowiem niezgodność z postanowieniami SWZ, która podlegała
usunięciu w drodze poprawienia omyłki.
W pierwszej kolejności zauważyć należy, że chociaż postępowanie o udzielenie
zamówienia cechuje się dużym poziomem formalizmu, to jednak formalizm ten nie może
przesłaniać celu postępowania i prowadzić do eliminacji ofert zawierających uchybienia,
które mogą zostać poprawione, a których poprawienie nie będzie stało w sprzeczności
z
zasadami udzielania zamówień publicznych. Celem przepisu art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy
Pzp jest właśnie niedopuszczenie do wyeliminowania z postępowania ofert
w
przeważającym zakresie poprawnych, na skutek zaistnienia niezgodności z treścią SWZ,
których poprawienie nie ma zasadniczego znaczenia dla przyszłej realizacji przedmiotu
zamówienia i oczekiwań Zamawiającego. Aby powyższy cel został osiągnięty, przepis ten nie
może być interpretowany zawężająco.
Podkreślenia wymaga, że sam fakt zaistnienia w ofercie niezgodności z dokumentami
zamówienia nie jest równoznaczny z obowiązkiem odrzucenia oferty na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, przepis art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp wyraźnie zezwala bowiem
na poprawienie tego rodzaju błędów, pod warunkiem że nie spowoduje to istotnych zmian
w
treści oferty. Co więcej, przepis ten nie ogranicza możliwości poprawienia do omyłek
oczywistych, jak to ma miejsce w przypadku omyłek pisarskich czy rachunkowych.
W ocenie Izby
Zamawiający niezasadnie stwierdził, że błąd w ofercie Odwołującego
nie podlega poprawieniu.
Jakkolwiek błąd ten miał charakter niezgodności oferty
z
dokumentami zamówienia, to Zamawiający bezpodstawnie utożsamia tę sytuację
z
obowiązkiem odrzucenia oferty. Popełniony przez Przystępującego błąd mógł być bowiem
poprawiony na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Po pierwsze, nie sposób zakładać, że wolą Przystępującego było złożenie oferty
naruszającej wytyczne SWZ w taki sposób, aby nieznacznie przekroczyć próg określony
przez Zamawiającego dla wyceny prac projektowych. Zdaniem Izby jest to niezgodność,
która powinna być zakwalifikowana jako niezamierzona omyłka. Jednocześnie poprawienie
tej omyłki nie doprowadzi do istotnych zmian w treści oferty, trudno bowiem za istotną
zmianę uznać zmianę proporcji między ceną za projekt i ceną za roboty budowlane o ułamek
procenta
. Zmiana taka nie może być uznana za istotną, zwłaszcza biorąc pod uwagę
ryczałtowy charakter wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu zamówienia.
Izba nie podziela stanowiska, że Zamawiający nie dysponował informacjami
pozwalającymi na poprawienie oferty Odwołującego oraz że na przeszkodzie temu stała
niewiedza, w jaki sposób tego poprawienia dokonać. W ocenie Izby nie ulega wątpliwości, że
oferta powinna zostać poprawiona w sposób wymagający jak najmniejszej ingerencji w jej
treść, co w rozpoznawanej sprawie nie powinno powodować trudności. Po pierwsze wskazać
należy, że oferta mogła być poprawiona bez zmiany ceny całkowitej, należało zatem
wyeliminować niezgodność z SWZ poprzez zmianę relacji wynagrodzenia za prace
projektowe do wynagrodzenia za roboty budowlane. Nie sposób zgodzić się z twierdzeniem
Przystępującego, że nie jest wiadome, do jakiego poziomu zmniejszyć wynagrodzenie za
część projektową, biorąc pod uwagę, że 10% stanowi próg maksymalny, co oznacza, że
relacja wynagrodzenia za część projektową do wynagrodzenia za roboty budowlane może
być dowolnie mniejsza. Odnosząc się do tej argumentacji należy stwierdzić, że kierując się
zasadą zminimalizowania ingerencji w treść oferty, za prawidłowe należy przyjąć dokonanie
najmniejszej możliwej zmiany, a zatem takiej, aby cena za prace projektowe stanowiła 10%
ceny za roboty budowlane. Izba
nakazała więc Zamawiającemu w wyroku zmniejszenie
kwoty dotyczącej części projektowej do 1 105 354,55 zł i zwiększenie kwoty dotyczącej robót
budowlanych do 11 053
545,45 zł, co spowoduje, że – przy niezmienionej cenie całkowitej –
wynagrodzenie za część projektową wyniesie 10% wynagrodzenia za roboty budowlane.
Niezależnie od powyższego zauważenia wymaga, że brak pewności Zamawiającego
co do tego, czy oferta po poprawieniu będzie odpowiadać rzeczywistej woli wykonawcy, nie
powinien być przeszkodą dla poprawienia omyłki. Zgodnie bowiem z art. 223 ust. 3 ustawy
Pzp, w przypadku
poprawienia tzw. innej omyłki, zamawiający wyznacza wykonawcy
odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie omyłki lub
zakwestionowanie jej poprawienia, a brak
odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za
wyrażenie zgody na poprawienie omyłki.
N
a zakończenie zauważyć należy, że Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty
ograniczył się do stwierdzenia braku możliwości poprawienia omyłki w ofercie
Przystępującego, nie odnosząc się do poszczególnych przesłanek takiego poprawienia i nie
wykazując jego niedopuszczalności. Jak wskazano powyższej, analiza tych przesłanek
powinna doprowadzić Zamawiającego do wniosku o konieczności poprawienia oferty na
postawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zamawiający naruszył przepisy art. 226
ust. 1
pkt 5 i 10 ustawy Pzp przez ich nieprawidłowe zastosowanie oraz art. 223 ust. 2 pkt 3
ustawy Pzp przez jego niezastosowanie. Ponieważ naruszenie to miało wpływ na wynik
postępowania, odwołanie – stosownie do art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp – podlegało
uwzględnieniu.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy
Pzp oraz § 5 pkt 1 lit. b i d oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
2020 r. poz. 2437), stosownie do wyniku postępowania obciążając kosztami
Zamawiającego.
Przewodnicząca:
……………………