KIO 45/24 WYROK Warszawa, dnia 26 stycznia 2024 r.

Stan prawny na dzień: 13.03.2024

Sygn. akt KIO 45/24 

WYROK 

Warszawa, dnia 26 stycznia 2024 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodnicząca:      Małgorzata Rakowska  

Protokolantka:            Wiktoria Ceyrowska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznie 2024 r. 

odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 stycznia 2024 r.

przez wykonawcę Zakłady Usługowe 

„Centrum  –  Usługa”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Strąkowa  22, 

01-100  Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Muzeum  Historii  Polski 

w Warszawie, ul. Mokotowska 33/35, 00-560 Warszawa 

przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się 

o udzielenie zamówienia DGP Clean Partner Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Żytnia 

014 Warszawa (Lider); 7 MG Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy, ul. Najświętszej 

Marii Panny 14, 59-

220 Legnica i CTG Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy, ul. Najświętszej 

Marii Panny 14, 59-220 Legnica 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  odwoławczego  obciąża  wykonawcę  Zakłady  Usługowe 

„Centrum  –  Usługa”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  ul.  Strąkowa  22, 

01-100 Warszawa i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Zakłady  Usługowe  „Centrum  –  Usługa”  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie, 

ul.  Strąkowa  22,  01-100  Warszawa  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz  kwotę 

600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  poniesioną 

przez     Muzeum Historii Polski w Warszawie, ul. Mokotowska 33/35, 00-560 

Warszawa 

tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, 


zasądza  od  wykonawcy  Zakładów  Usługowych  „Centrum  –  Usługa”  Sp.  z  o.o. 

z siedzibą w Warszawie, ul. Strąkowa 22, 01-100 Warszawa na rzecz Muzeum 

Historii  Polski  w  Warszawie,  ul.  Mokotowska  33/35,  00-560  Warszawa 

kwotę 

00  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 

Na  orzeczenie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie  - 

Sądu Zamówień Publicznych. 

Przewodnicząca: ……………………… 


Sygn. akt KIO 45/24 

Uzasadnienie 

Muzeum  Historii  Polski  w  Warszawie,  zwane  dalej  „Zamawiającym”,  działając  na 

podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: z 

dnia  14  lipca  2023  r.,  Dz.  U.  z  2023  r.,  poz.  1605),  zwanej  dalej  „ustawą  Pzp”,  prowadzi 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  „Usługi  kompleksowego  utrzymania  czystości 

powierzchni w obiektach Muzeum Historii Polski w Warszawie ”. 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 listopada 2023 r. pod pozycją nr 2023/S 00696131-

W  dniu  2  stycznia  2023 

r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Zakłady Usługowe   

„Centrum – Usługa” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł 

odwołanie od następujących czynności i zaniechań Zamawiającego: 

zaniechania  wezwania  Odwołującego  do  udzielenia  dodatkowych  wyjaśnień  w 

zakresie wyliczenia ceny; 

odrzucenia oferty Odwołującego jako oferty zawierającej rażąco niską cenę; 

wyboru  oferty  innego  wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  spośród  ofert  złożonych  w 

postępowaniu oraz zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego; 

zarzucając Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  8  w  zw.  z  art.  224  ust.  5  i  6  ustawy  Pzp 

poprzez  błędną  ocenę 

udzielonych 

przez  Odwołującego  w  dniu  19  grudnia  2023  r.  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanej 

ceny, w rezultacie czego Zamawiający uznał, że Odwołujący rzekomo 

nie  wykazał,  iż  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny,  co  skutkowało  jej 

niezasadnym 

odrzuceniem,  podczas  gdy  treść  udzielonych  wyjaśnień  –  w 

szczególności  w  świetle  wezwania  Zamawiającego,  jak  i  specyfiki  udzielanego 

zamówienia (świadczenie usług) – była wystarczająca dla uznania, że Odwołujący w 

sposób należyty wykazał prawidłowość zaoferowanej ceny; 

ewentualnie, lecz jedynie w przypadku nieuwzględnienia przez Izbę zarzutu z pkt. 1) wobec 

uznania,  że  treść  udzielonych  wyjaśnień  wymagała  rozwinięcia  i  doprecyzowania 

wobec 

wątpliwości,  jakie  po  ich  lekturze  pojawiły  się  po  stronie  Zamawiającego, 

zarzucam również naruszenie: 

2.  art. 224 ust. 1, 2, 5 i 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 pkt 2 i 3 ustawy Pzp 

poprzez  zaniechanie  wezwania  Odwołującego  do  udzielenia  dalszych  wyjaśnień  co 

do 


zaoferowanej ceny i przedwczesne odrzucenie jego oferty, w sytuacji, gdy jak wynika 

z uzasadnienia odrzucenia oferty: 

a) 

Odwołujący dostosował się do otrzymanego wezwania i przedstawił rzetelne i 

konkretne  wyjaśnienia  zaoferowanej  ceny,  poparte  dodatkowo  załączonymi 

dowodami; 

b) 

na  podstawie  treści  wyjaśnień  Odwołującego  z  dnia  19  grudnia  2023  r. 

Zamawiający  powziął  wątpliwości  co  do  ich  rozumienia  (w  szczególności  w 

świetle przedłożonych przez Odwołującego faktur), a które mogły być w łatwy 

sposób wyjaśnione z Odwołującym; 

c) 

lektura  ww.  wyjaśnień  ujawniła  po  stronie  Zamawiającego  potrzebę 

doprecyzowania  pewnych  kwestii,  w  tym  o  konkretne  elementy  i  informacje, 

których Zamawiający nie wyszczególnił w swym wezwaniu z dnia 15 grudnia 

2023  r. 

–  co  rodziło  po  stronie  Zamawiającego  obowiązek  dalszego 

wyjaśnienia  z  Odwołującym,  czego  jednak  Zamawiający  zaniechał  i  w 

rezultacie  bezzasadnie  odrzucił  ofertę  Odwołującego  traktując  udzielone 

wyjaśnienia  jako  zbyt  ogólne,  pomimo,  iż  sam  nie  wyartykułował  wobec 

Wykonawcy  rzeczywiście  żądanych  informacji,  a  jedynie  poprzestał  na 

ogólnikowej  treści  wezwania  do  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny. 

Takie działanie narusza zasadę  przejrzystości  i proporcjonalności  i  nie może 

się ostać. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  niniejszego  odwołania  w  całości  i  nakazanie 

Zamawiającemu w trybie art. 554 ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) ustawy Pzp: 

unieważnienie  czynności  oceny  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  odrzucenia  oferty 

Odwołującego oraz wyboru oferty najkorzystniejszej; 

dokonanie ponownej oceny ofert złożonych w postępowaniu z uwzględnieniem oferty 

Odwołującego; 

ewentualnie, lecz jedynie w przypadku nieuwzględnienia przez Izbę żądania z pkt 2 

wezwania  Odwołującego  do  udzielenia  dodatkowych  (bardziej  szczegółowych) 

wyjaśnień w zakresie zaoferowanej ceny; 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  załączonych  do 

niniejszego 

odwołania  lub  przedłożonych  w  toku  postępowania  przed  Izbą  na  okoliczności 

wskazane 

w uzasadnieniu odwołania lub w dacie powołania się na te okoliczności w 

postępowaniu przed Izbą; 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm 

przewidzianych 


przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał  m.in.,  że  Zamawiający  w  dniu  15 

grudnia  2023  r.  wezwał  go  do  udzielenia  wyjaśnień  w  zakresie  wyliczenia  zaoferowanej 

ceny, przy czym w kolejnym dniu odrębnie zwrócił uwagę, że wyjaśnienia mają dotyczyć w 

szczególności zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy oraz przepisami z zakresu 

prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego.  Co  istotne,  treść  Wezwania  była  ogólna  –  tj. 

Zamawiający  wezwał  „do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów,  w  zakresie 

wyliczenia  zaoferowanej  ceny  wykonania  przedmiotowego  zamówienia”.  Wezwanie  nie 

zawierało  wytycznych,  co  do  konkretnego  sposobu  przygotowania  i  zaprezentowania 

wyjaśnień,  w  tym  stopnia  ich  szczegółowości,  w  odniesieniu  do  rzeczywistego  przedmiotu 

zamówienia.  Zamawiający  zastrzegł  jedynie  ogólnie,  że  złożone  wyjaśnienia  powinny  być 

odpowiednio  umotywowane  i  nie  powinny  opierać  się  na  samych  oświadczeniach 

wykonawcy  oraz  zalecił  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  ceny  obejmującej  m.in. 

koszty  pracy,  koszty  materiałów,  dojazdów,  zysk  Wykonawcy  ewentualnie  inne  koszty 

mające  wpływ  na  cenę.  Zamawiający  nie  wymagał  przedłożenia  określonej  metodologii 

wyliczenia  ceny,  czy  konkretnych  dokumentów  poprzestając  na  ww.  sztampowej  treści 

Wezwania.  Taki  ogólnikowy  sposób  zredagowania  Wezwania  nie  budził  wątpliwości 

Odwołującego, zważywszy, że przedmiotem udzielanego zamówienia jest świadczenie usług 

sprzątania, w których najistotniejszy udział mają koszty osobowe (koszty zatrudnienia osób 

sprzątających).  Jednakże  taka  treść  Wezwania  nie  zawierała  jasnego  wskazania  dla 

Odwołującego,  co  do  stopnia  szczegółowości  udzielonej  odpowiedzi,  czy  też  sposobu 

zaprezentowania wyjaśnień Zamawiającemu. 

Odwołujący udzielił wyjaśnień w dniu 19 grudnia 2023 r. , w których zawarł wszystkie 

wymagane  przez  Zamawiającego  informacje.  W  szczególności  przedstawiono  zalecaną  w 

Wezwaniu kalkulację ceny ofertowej z rozbiciem na koszty robocizny, sprzętu (w podziale na 

tzw.  drobny  sprzęt  typu  ścierki,  szczotki,  jak  i  koszty  specjalistycznych  maszyn 

sprzątających), transportu, ubrań, rezerwę na nieprzewidziane wydatki i zakładany zysk. Nie 

było  to  przy  tym  rozbicie  wybranych  kosztów,  lecz  miało  ono  charakter  kompleksowej  i 

wyczerpującej  kalkulacji,  wskazującej  wszystkie  koszty  składające  się  (sumujące  się)  na 

cenę ofertową.  

W Wyjaśnieniach zwrócono także szczególną uwagę na okoliczności, które pozwoliły 

znacząco obniżyć zaoferowaną cenę. Przede wszystkim zaliczyły się do nich koszty zakupu 

środków czystości i materiałów higienicznych a także zużycia energii elektrycznej i wody w 


zakresie  niezbędnym  do  realizacji  umowy,  które  zgodnie  z  Umową  miał  ponieść 

Zamawiający. Odwołujący zasadnie podkreślił, że po kosztach osobowych jest to drugi co do 

wielkości  element  składowy  każdej  ceny  ofertowej  dotyczącej  usługi  utrzymania  czystości, 

która  w  przypadku  tej  umowy  jest  po  stronie  Zamawiającego.  Przede  wszystkim  zaś 

Odwołujący  podkreślił,  że  już  obecnie  realizuje  z  powodzeniem  tożsame  zamówienie  na 

rzecz  Zamawiającego,  dzięki  czemu  pracownicy  znają  specyfikę  pracy  w  obiektach 

Zamawiającego,  gdzie  też  znajduje  się  już  obecnie  zorganizowane  zaplecze  techniczne. 

Niewątpliwie pozwoliło to Wykonawcy w sposób najbardziej optymalny i rzetelny oszacować 

rzeczywisty  nakład  pracy,  wymagany  do  prawidłowego  świadczenia  usługi  na  rzecz 

Zamawiającego  przy  założeniu  możliwie  konkurencyjnej  ceny,  co  jednak  Zamawiający 

ignoruje. 

Odwołujący  zwrócił  uwagę  na  inne obecnie realizowane zlecenia,  których przedmiot 

jest  zbliżony  do  przedmiotu  obecnie  udzielanego  zamówienia.  Odwołujący  powołał  się  na 

niemal  tożsame  usługi,  które  świadczy  na  rzecz  Muzeum  wojska  Polskiego  (potwierdzone 

referencjami),  a  zatem  podmiotu  o  podobnej  specyfice,  co  Zamawiający,  czy  też  usługi 

sprzątania  obiektów  Metra  Warszawskiego,  co  –  z  uwagi  na  infrastrukturę  i  sposób 

działalności  tego  zamawiającego  –  jest  zadaniem  szczególnie  wymagającym.  Osobno  też 

odniesiono  się  do  wyliczenia  kosztów  pracy  przedstawiając  tabelę  ze  szczegółowymi 

wyliczeniami  wynagrodzenia  jednego  pracownika  zatrudnionego  na  pełen  etat  w 

perspektywie  roku  2024  r.  Z  wyliczeń  tych,  jak  i  udzielonych  wyjaśnień  bezsprzecznie 

wynika,  że  Odwołujący  ponosi  koszty  zatrudnienia  wyliczone  wg  przepisów  o  minimalnym 

wynagrodzeniu  za  pracę,  co  też  wbrew  oczekiwaniom  Zamawiającego,  nie  wymagało 

dalszego  szczególnego  dowodzenia  np.  poprzez  załączenie  zawartych  umów  o  pracę 

(wszakże,  Odwołujący  nie  płaci  wynagrodzeń  poniżej  minimalnych  stawek  np.  w  wyniku 

dotacji czy innych właściwych jemu okoliczności, które byłby obowiązany udowodnić). 

Ponadto  Odwołujący  powołał  się  na  wybrane  faktury  związane  z  dotychczas 

poniesionymi kosztami w związku z obecnym świadczeniem usług na rzecz Zamawiającego, 

tj. faktury za tzw. drobny sprzęt (typu ścierki, wiadra), ubrania robocze, paliwo oraz z tytułu 

zakupu  specjalistycznej  maszyny  myjącej.  Faktury  przedstawione  w  zakresie  drobnego 

sprzętu mają charakter wyczerpujący i odzwierciedlają dokładne koszty, jakie w tym zakresie 

Odwołujący  ponosi  na  potrzeby  przedmiotowego  zamówienia  (przy  czym  jak  zauważył 

Zamawiający,  łączna  kwota  z  faktur  jest  wyższa  niż  koszt  10  000,00  zł  składający  się  na 

kalkulację ceny ofertowej, bowiem w zw. z usługami świadczonymi już przez Odwołującego 

w  końcówce  roku  na  obiektach  Zamawiającego  Odwołujący  zakupił  tego  rodzaju  sprzęt  z 

zapasem do wykorzystania przy kolejnych zleceniach, o czym była mowa w Wyjaśnieniach, 

wskazujących, że Odwołujący ma już zabezpieczone zaplecze techniczne). 

Odwołujący wyjaśnił również, że w związku i w ramach zaplecza technicznego, jakie 


już  powstało  przy  okazji  świadczenia  usług  dla  Zamawiającego,  w  zakresie  pozostałego 

sprzętu  (inny  niż  tzw.  drobny,  tj.  np.  odkurzacze,  maszyny  czyszczące  etc.),  Odwołujący 

ponosi  jedynie  koszty  jego  amortyzacji,  serwisu  oraz  napraw  w  sytuacjach  awaryjnych. 

Sprzęt  ten  Odwołujący  zakupił  już  bowiem  w  zw.  ze  świadczeniem  ww.  usług  i  może  go 

wykorzystać  do  kolejnego  zlecenia  bez  konieczności  wydatkowania  środków  na  nowe 

maszyny,  co  prawdopodobnie  musieli  kalkulować  pozostali  wykonawcy.  Odwołujący  nie 

poprzestał  jednak  na  podaniu  ww.  kosztów  przeznaczonych  na  amortyzację,  serwis  czy 

naprawę sprzętu już wcześniej zakupionego, lecz dodatkowo załączył przykładową fakturę z 

października  2023  r.  dot.  zakupu  maszyny  czyszczącej  Comac,  używanej  na  obiektach 

Zamawiającego. 

Zamawiający nie wzywał Odwołującego do udzielenia dalszych wyjaśnień w zakresie 

zaoferowanej  ceny,  natomiast  w  dniu  22  grudnia  2023  r.  ogłosił  wyniki  postępowania, 

zawiadamiając o odrzuceniu oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy 

Pzp.  W  uzasadnieniu,  którego  wskazano,  że  Wyjaśnienia  miały  rzekomo  ogólnikowy 

charakter,  a  także  powołano  się  na  rozbieżności  pomiędzy  treścią  faktur  załączonych  do 

Wyjaśnień,  a  kosztami  wskazanymi  w  samych  Wyjaśnieniach.  Na  tej  samej  podstawie 

odrzucono ofertę również innego wykonawcy, którego wyjaśnienia co do ceny Zamawiający 

także uznał za niewystarczające (pozostali wykonawcy nie byli wzywani w tym zakresie). 

Zamawiający  zarzucił  Odwołującemu,  że  ten  rzekomo  nie  uzasadnił  wysokości 

podawanych  kosztów,  w  szczególności  kosztów  robocizny.  Zamawiający  nie  odniósł  się 

jednak  w  żaden  sposób  do  kalkulacji  zamieszczonej  w  Wyjaśnieniach,  w  tym  do  tabeli 

przedstawiającej  szczegółowe  koszty  osobowe  skalkulowane  w  oparciu  o  przepisy  o 

minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę,  wskazując  jedynie,  że  oczekiwał  przedłożenia  przez 

Odwołującego umów o pracę, bez których nie jest w stanie zweryfikować, czy rzeczywiście 

Odwołujący zatrudnia pracowników po stawkach minimalnych. Błędnie odczytując wyrwany z 

kontekstu  fragment  Wyjaśnień  o  zabezpieczeniu  „innych  składowych  ceny”,  Zamawiający 

uznał  (nie  poddając  tej  kwestii  dalszym  wyjaśnieniom),  że  najwyraźniej  poza  kalkulacją 

zawartą w Wyjaśnieniach Wykonawca ponosi jeszcze inne nieujawnione koszty. Tymczasem 

Odwołującemu  chodziło  o  zabezpieczenie  kosztów  innych  niż  opisanych  wcześniej  w 

Wyjaśnieniach  kosztów  zatrudnienia  –  koszty  te  (tj.  ww.  inne  składowe  ceny)  podano  w 

rozbiciu na  pierwszej  stronie Wyjaśnień,  a zatem  brak było jakichkolwiek podstaw  do tego, 

aby  Odwołującemu  przypisywać  „nieujawnione”  w  Wyjaśnieniach  inne  koszty.  Rozbieżność 

ta  jak  wskazano  powyżej  jest  jednak  pozorna,  a  z  pewnością  mogła  być  łatwo  z 

Odwołującym wyjaśniona. 

Nadto  Odwołujący  podniósł,  że  na  wycenę  usług  utrzymania  czystości  największy 

wpływ ma określenie rzeczywistej pracochłonności ich wykonywania, którą wykonawcy mogą 

szacować  w  dalece  rozbieżny  sposób.  Niewątpliwą  przewagę  w  tym  zakresie  posiada 


wykonawca,  który  już  daną  usługę  realizuje,  gdyż  posiada  najpełniejszą  wiedzę  co  do 

zakresu niezbędnych do wykonania zadań i ich rzeczywistej czasochłonności. Dlatego o ile 

w  przypadku  innych  oferentów  wyceny  były  dokonywane  wyłącznie  w  oparciu  o 

przypuszczenia  co  do  czasochłonności  pracy  i  wymaganych  zasobów  osobowych,  to  w 

przypadku Odwołującego wycena miała charakter najbardziej wiarygodny, bowiem wynikała 

z dotychczasowych doświadczeń w wykonywaniu tożsamego zamówienia na rzecz Muzeum 

Historii  Polski.  Jednocześnie  nie  obowiązuje  jeden  modelowy  sposób  udzielenia  wyjaśnień 

co  do  sposobu  wyliczenia  zaoferowanej  ceny  na  świadczenie  usług,  które  polegają  niemal 

wyłącznie  na  pracy  personelu  i  które  mogą  być  całkowicie  odmiennie  oszacowane  przez 

wykonawców.  Wszelkie  analogie  do  innego  rodzaju  zamówień,  w  szczególności  robót 

budowlanych,  byłyby  dalece  nietrafione.  To  również  tłumaczy  tak  duże  różnice  pomiędzy 

złożonymi w Postępowaniu ofertami (kolejno w zaokrągleniu: 1,7 mln zł, 2 mln zł, 2,9 mln zł, 

3 mln zł i 4,8 mln zł). Odwołujący powołał w tym zakresie orzecznictwo Izby w sprawach o 

sygn. akt: KIO 2288/16,  KIO 835/20. 

Odwołujący  podkreślił  także,  że  tak  ogólna  treść  Wezwania  zdeterminowała  zakres 

udzielonych  Wyjaśnień.  Przywołał  orzecznictwo  Izby  w  sprawach  o  sygn.  akt  KIO  745/22,  

KIO  1098/23,  KIO  852/18).  Odwołujący  podkreślił  także,  że  w  udzielonych  Wyjaśnieniach 

zawarł  wszystkie  żądane  w  Wezwaniu  informacje.  W  sposób  spójny  i  przekonujący 

wykazano,  że  zaoferowana  cena  nie  jest  rażąco  niska.  Odwołujący  przedstawił  bowiem 

kalkulację  z  rozbiciem  ceny  całkowitej  na  poszczególne  elementy,  zwrócił  uwagę  na 

szczególnie  korzystną  okoliczność  pozwalającą  obniżyć  koszt  realizacji  zamówienia  (tj. 

obecna realizacja tego samego zamówienia na rzecz Muzeum Historii Polski), omówił koszty 

zatrudnienia  pracowników,  jak  i  powołał  się  na  dowody  w  postaci  przykładowych  faktur 

związanych  z  realizacją  dotychczasowych  usług.  Nie  można  się  więc  zgodzić  z 

Zamawiającym,  jakoby  Wyjaśnienia  były  niewystarczające  czy  ogólnikowe.  Za  całkowicie 

niezrozumiałe należy uznać szczególnie zastrzeżenia co do braku szczegółowych informacji 

o  liczbie  pracowników,  których  Odwołujący  zamierza  zatrudnić,  skoro  w  Wezwaniu  nie 

wymagano  tego  rodzaju  danych,  jedynie  zalecono  przedstawienie  kalkulacji  obejmującej 

„koszty pracy, koszty materiałów, dojazdów, zysk wykonawcy oraz inne koszty mające wpływ 

na cenę” (wszystkie te elementy zawarto jednak w Wyjaśnieniach). 

Zamawiający  bezpodstawnie  zarzuca  brak  dowodów  w  postaci  umów  o  pracę 

zawartych  z  pracownikami 

–  wykonawca  bowiem  nie ma obowiązku  ich  zatrudnienia przed 

uzyskaniem  zamówienia,  a  zatem  umów  takich  nie  mógł  przedstawić.  Odwołujący  wskazał 

natomiast  na  minimalne  koszty  pracy,  które  zostały  przyjęte  do  ustalenia  kosztów 

osobowych.  Skoro  zatem  Odwołujący  kalkulował  koszty  zatrudnienia  po  stawkach 

minimalnych, to brak jest podstaw do tego aby musiał tą okoliczność dodatkowo wykazywać, 

w  szczególności  umowami  o  pracę.  W  takim  przypadku  (powoływanie  się  na  przepisy  o 


minimalnym wynagrodzeniu), podstawowym dowodem jest wyliczenie kosztów pracy i takie 

też  wyliczenia  zawarto  w  Wyjaśnieniach.  Dopiero  jeżeli  koszty  te  byłyby  niższe  niż 

wynikające  z  ww.  przepisów  wykonawca  musiałby  wykazać  realną  podstawę  do  ich 

obniżenia,  przedkładając  stosowne  dowody  (np. decyzja  o  przyznanej  dotacji). Okoliczność 

taka nie zachodzi jednak w przypadku Odwołującego. Tymczasem jak wynika ze stanowiska 

Zamawiającego, powołując się na brak umów o pracę, zupełnie pominął on treść wyjaśnień 

odnośnie  kosztów  robocizny,  nie  poddał  ich  jakiejkolwiek  ocenie,  chociaż  stanowią  one 

kluczowy i decydujący wartościowo element kalkulacji ceny ofertowej. 

Zamawiający niezasadnie zdyskredytował też powołanie się przez Odwołującego na 

fakt obecnie świadczonej na jego rzecz usługi wywodząc, że Odwołujący nie wykazał w jaki 

sposób  powyższe  ma  wpływ  na  wysokość  ceny,  podczas  gdy  w  Wyjaśnieniach  wprost 

wskazano  m.  in.  na  posiadane  w  obiektach  Zamawiającego  zaplecze  techniczne,  czy  też 

znajomość  specyfiki  tych  obiektów  i  pracy  tamże.  Świadczy  to  o  bardzo  pobieżnej  lekturze 

Wyjaśnień,  a  także  ich  niezrozumieniu  przez  Zamawiającego  –  w  takim  jednak  przypadku 

Zamawiający powinien był wezwać Odwołującego do dodatkowych wyjaśnień, czego jednak 

nie uczynił. 

Błędnie  również  zakwestionowano  załączone  do  wyjaśnień  faktury  podnosząc,  że 

kwoty z nich wynikające nie korespondują z wartościami wskazanymi w Wyjaśnieniach, a co 

miało dowodzić  rzekomej  nieprawidłowości  przyjętej  wyceny.  Tymczasem  jak już  wcześniej 

podkreślił  Odwołujący,  faktury  te  dotyczą  kosztów  ponoszonych  przez  Odwołującego  w 

ramach  obecnie  prowadzonej  działalności  na  rzecz  wielu  podmiotów,  w  tym  przede 

wszystkim w związku ze świadczeniem usług sprzątania na rzecz obecnego Zamawiającego. 

Jest  oczywiste,  że  Odwołujący  –  podobnie  jak  konkurencyjni  wykonawcy  –  nabywa 

urządzenia  czy  materiały  niezbędne  do  realizacji  całej  prowadzonej  działalności,  zatem 

najczęściej  nie  jest  możliwe  proste  przyporządkowanie  danego  wydatku  do  tylko  jednego 

zamówienia  (przykładowo  zakupione  urządzenie  jest  wydatkiem  jednorazowym,  lecz 

amortyzowanym  w  czasie 

–  przy  czym  koszty  mają  charakter  stały  bez  związku  z  liczbą 

realizowanych  usług  w  danym  momencie  usług).  Zarzuty  Zamawiającego  w  tym  zakresie 

można by uznać za trafne, gdyby zamówienie dotyczyło np. robót budowlanych, gdzie znany 

jest pełen zakres materiałów niezbędnych do realizacji wyłącznie udzielanego zamówienia – 

jakkolwiek  i  w  takim  przypadku  problematyczne  byłoby  wykazanie  kosztów  związanych  z 

wcześniejszym  nabyciem  urządzeń  i  jego  wpływu  na  koszt  realizacji  zmówienia  (praktyka 

wykonawców jest w tym zakresie bardzo różna). 

Podsumowując Odwołujący podniósł, że treść Wyjaśnień była dostateczna w świetle 

wymagań  zawartych  w  Wezwaniu.  Jest  bezsporne,  że  w  przypadku  tego  rodzaju  usług 

możliwość  przedstawienia  „dowodów”  na  potwierdzenie  realności  zaoferowanej  ceny  jest 

bardzo  ograniczona 

–  koszty  te  dopiero  zostaną  poniesione,  przy  czym  w  realiach  tego 


zamówienia w zdecydowanej części (w przypadku Odwołującego – stanowiącej ponad 96% 

ceny  całkowitej)  będą  to  przyszłe  koszty  pracy.  W  tym  zakresie  w  pełni  dopuszczalne  było 

powołanie  się  na  własne  oświadczenie  Odwołującego,  który  –  jak  już  wielokrotnie 

podkreślono  –  obecnie  realizuje  zamówienie  na  rzecz  Zamawiającego  i  najlepiej  potrafi 

ocenić pracochłonność powierzonych mu zadań. Natomiast Odwołujący nie był zobowiązany 

do  przedstawienia bardziej  szczegółowych  kalkulacji, skoro  Zamawiający  o nią nie prosił  w 

Wezwaniu.  Tak  też  w  wyroku  Izby  w  sprawie  o  sygn.  akt  KIO  1166/23,  KIO  1134/23,  KIO 

13/20, KIO 488/22, KIO 806/21.  

Gdyby  więc  Zamawiający  dopytał  o  elementy,  których  brak  został  wyartykułowany 

dopiero w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego, a które nie zostały zidentyfikowane 

w  Wezwaniu,  to  informacje  te  zostałyby  mu  przedstawione.  W  takim  wypadku  Odwołujący 

złożyłby  chociażby  kalkulację,  którą  załącza  do  niniejszego  odwołania,  obejmująca  koszty 

robocizny, sprzętu, transportu, ubrań ochrony osobistej czy pozostałe koszty. Zawarte w niej 

kwoty korespondują z wartościami wskazanymi w Wyjaśnieniach, jednak skoro Zamawiający 

nie  wzywał  do  złożenia  tak  szczegółowego  wyliczenia,  to  nie  zostały  one  dotychczas 

przedstawione. Oczywiście wciąż jest to tylko szacunek realizacji kosztów, które po pierwsze 

dopiero  zostaną  poniesione  w  przypadku  uzyskania  zamówienia,  ale  też  ich  zakres  może 

ulec zmianie (np. część materiałów może zostać zużyta w mniejszym lub większym zakresie, 

czego  nigdy  nie można w  pełni  przewidzieć).  Powyższe materiały  potwierdziłyby  w  sposób 

bezsporny,  że  oferta  została  prawidłowo  skalkulowana,  szczególnie  przy  uwzględnieniu 

unikatowej wiedzy Odwołującego o specyfice świadczenia usług w obiektach Zamawiającego 

i  rzeczywistej  ich  pracochłonności.  Odwołujący,  przygotowując  Wyjaśnienia  w  takim 

zakresie, jaki wynikał z treści Wezwania, nie miał podstaw, aby zakładać, że wymagana jest 

większa szczegółowość. Jeżeli pierwotnie udzielone Wyjaśnienia nie były wystarczające, to 

nie  było  przeciwskazań,  aby  skierować  do  Odwołującego  dodatkowe  wezwanie,  co 

umożliwiłoby przedstawienie chociażby wyżej opisanych wyliczeń i materiałów (a być może i 

innych, które Zamawiający uważałby za konieczne). 

Zasada  „jednokrotności”  wezwań  w  trybie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp  (która  zresztą 

nie wynika z wprost tego przepisu) nie ma charakteru bezwzględnego, co potwierdza liczne  

orzecznictwo Izby. Jej uzasadnieniem jest zapobieżenie negocjacji treści złożonej oferty czy 

też ochrona równego traktowania wykonawców poprzez zapobieżenie kierowaniu kolejnych 

wezwań  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  nie  potrafi  obronić  zaoferowanej  ceny.  Nie jest  jednak 

„celem  samym  w  sobie”.  Dlatego  jeżeli  pierwotne  wyjaśnienia  zostały  przez  wykonawcę 

złożone,  lecz  poziom  ich  szczegółowości  nie  odpowiada  (niewyartykułowanym  wcześniej) 

wymaganiom  zamawiającego,  to  odrzucenie  oferty  w  takim  przypadku  należy  uznać  za 

przedwczesne. 


Odwołujący  wskazał  także,  że  Zamawiający  naruszył  zasadę    proporcjonalności  i 

przejrzystości.  Nie  obowiązuje  bowiem  jeden  powszechny  model  czy  wytyczne  co  do 

szczegółowości  wyjaśnień  zaoferowanej  ceny  na  usługi  utrzymania  czystości.  Różne  są 

oczekiwania  zamawiających  i  w  rezultacie  też  odpowiadająca  im  praktyka  wykonawców. 

Niewykluczone, że w przypadku Zamawiającego oczekiwania te są na wyższym poziomie w 

stosunku  do  przyjętej  praktyki,  na  co  może  wskazywać  chociażby  fakt,  że  również 

wyjaśnienia drugiego wykonawcy wezwanego w trybie art. 224 ust. 2 ustawy Pzp okazały się 

niewystarczające.  Co  więcej  w  wezwaniu  skierowanym  do  wykonawcy  konieczne  jest 

wskazanie,  jakich  konkretnie  informacji  zamawiającemu  brakuje  w  dotychczas  udzielonych 

wyjaśnieniach, po to, aby rozwiać lub potwierdzić wątpliwości co do prawidłowości badanej 

oferty. Przywołał w tym zakresie orzeczenie Izby w sprawie o sygn. akt: KIO 488/22. 

Reasumując  podniósł,  że  przedwczesne  odrzucenie  oferty  Odwołującego  zostało 

dokonane z naruszeniem zasad proporcjonalności i przejrzystości. Prawo Zamawiającego do 

uzyskania wyczerpujących wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp jest bezsporne. 

Jednakże  niedopuszczalne  jest  podejmowanie  czynności  (np.  kierowanie  wezwań  do 

wyjaśnień) w taki sposób, który nie odzwierciedla rzeczywistych oczekiwań Zamawiającego. 

Jeżeli w omawianej sprawie Zamawiający miał bardziej szczegółowe wymagania co do treści 

Wyjaśnień, to powinien był je albo wyartykułować w pierwotnie skierowanym Wezwaniu, albo 

w  kolejnym 

–  tak  aby  umożliwić  Odwołującemu  pełne  odniesienie  się  do  ewentualnych 

wątpliwości Zamawiającego (które nie wynikały z pierwszego Wezwania) lub też upewnić się, 

że jest to oferta z rażąco niską ceną. Powyższego w działaniach Zamawiającego zabrakło. 

Zamawiający  informację  o  wniesieniu  odwołania  wraz  z  kopią  odwołania  przekazał 

wykonawcom  w  dniu  4  stycznia  2024  r.  drogą  elektroniczną  za  pośrednictwem  Platformy 

przetargowej Zamawiającego dostępnej pod adresem https://muzhp.eb2b.com.pl/. 

W dniu 8 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) wykonawcy wspólnie ubiegający 

się o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, 7 MG 

Sp. z o. o. 

z siedzibą w Legnicy i CTG Sp. z o.o. z siedzibą w Legnicy zgłosiło przystąpienie 

do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego,  przekazując  kopie 

przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu. 

W dniu 23 stycznia 2024 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający złożył odpowiedź 

na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w  całości  oraz    rozstrzygnięcie  o 

kosztach postępowania odwoławczego stosownie do jego wyniku 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  w  tym  treść  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  treść  SWZ, 

złożone  oferty,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  Stron  oraz 


Przystępującego złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co 

następuje: 

Izba  nie  znalazła podstaw  do  odrzucenia  odwołania w  związku  z  tym,  iż nie została 

wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie 

odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. 

Izba  również  stwierdziła,  że  wypełniono  przesłanki  istnienia  interesu  Odwołującego 

w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawców wspólnie ubiegających się o 

udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, 7 MG Sp. z 

o.  o. 

z  siedzibą  w  Legnicy  i  CTG  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Legnicy,  zwanych  dalej 

„Przystępującym”, do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego. 

Izba  rozpoznając  sprawę  uwzględniła  akta  sprawy  odwoławczej,  które  zgodnie 

z  §  8  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  roku  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  (Dz.  U. 

z  2020  r.  poz.  2453)  stanowią  odwołanie  wraz  z  załącznikami  oraz  dokumentacją 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  postaci  elektronicznej  lub  kopia  dokumentacji, 

o której mowa w § 7 ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane 

przez Izbę lub Prezesa Izby w związku z wniesionym odwołaniem. 

Izba  dopuściła  zawnioskowane  przez  Odwołującego  i  złożone  w  załączeniu  do 

odwołania dowody, tj.: 

1)  wezwanie 

Zamawiającego z 15.12.2023 r. i z 16.12.2023 r., 

2)  w

yjaśnienia RNC złożone w postępowaniu przez Odwołującego, 

3)  u

mowa z Zamawiającym z 13.11.2023 r., 

4)  kalkulacja zaoferowanej ceny. 

Izba  dopuściła  zawnioskowane  przez  Odwołującego  i  złożone  w  załączeniu  do 

odwołania dowody, tj.: 

zestawienie kosztów zatrudnienia, 

2)  interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2020 r. 


Izba  uwzględniła  także  stanowiska  złożone  ustnie  przez  Strony  i  Przystępującego  do 

protokołu posiedzenia i rozprawy.   

Mając  na  uwadze  powyższe skład  orzekający Izby merytorycznie rozpoznał  złożone 

odwołania, uznając że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut  naruszenia  art. 226  ust.  1  pkt  8 w  zw. z  art.  224  ust.  5 i  6  ustawy  Pzp  poprzez 

błędną ocenę udzielonych przez Odwołującego w dniu 19 grudnia 2023 r. wyjaśnień w 

zakresie  zaoferowanej  ceny,  w  rezultacie  czego  Zamawiający  uznał,  że  Odwołujący 

rzekomo nie wykazał, iż jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, co skutkowało jej 

niezasadnym  odrzuceniem,  podczas  gdy  treść  udzielonych  wyjaśnień  –  w 

szczególności  w  świetle  wezwania  Zamawiającego,  jak  i  specyfiki  udzielanego 

zamówienia  (świadczenie  usług)  –  była  wystarczająca  dla  uznania,  że  Odwołujący  w 

sposób  należyty  wykazał  prawidłowość  zaoferowanej  ceny  (zarzut  1  odwołania)  nie 

potwierdził się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Wartość szacunkową zamówienia Zamawiający oszacował na kwotę 2 168 774,40 zł, 

co  stanowi  równowartość  486 971,08  euro,  w  tym  usługa  podstawowa  1 603 116,00  zł. 

Opcja 30% 565 

658,40 zł. 

Zamawiający przed otwarciem ofert udostępnił kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na 

sfinansowanie zamówienia w wysokości 1 955 362,68 zł brutto. 

W  postępowaniu  złożono  5  ofert,  a  ich  ceny  brutto  były  następujące:  oferta  nr  1 

złożona  przez  wykonawcę  AWIMA  Spółka  jawna  B.  Wiśniewski  z  siedzibą  w  Józefowie  -  

cena zamówienia podstawowego 2 252 626,25 zł + opcja 824 351,90 zł, łącznie cena brutto 

978,15  zł;    zł  brutto,  oferta  nr  2  złożona  przez  wykonawcę  FULL  Cleaning  ANETA 

SADKOWSKA z siedzibą w Warszawie  -  cena zamówienia podstawowego 3 610 655,14 zł 

+  opcja  1 200 

713,60  zł,  łącznie  cena  brutto  4 811 368,74  zł;  oferta  nr  3  złożona  przez 

konsorcjum  firm:  Zakłady  Usługowe  „EZT”  S.A.  (lider),  EZT  Serwis  Sp.  z  o.o.  i  Agencja 

Ochrony  Osób  i  Mienia  „GARDA”  Sp.  z  o.o.    -    cena  zamówienia  podstawowego 

133,73  zł  +  opcja  565 994,83  zł,  łącznie  cena  brutto  2 002 128,56  zł;  oferta  nr  4 

złożona  przez  Odwołującego    -    cena  zamówienia  podstawowego  1 240 698,60  zł  +  opcja 

093,44  zł,  łącznie  cena  brutto  1 736 792,04  zł  oraz  oferta  nr  5  złożona  przez 

Przystępującego  -  cena zamówienia podstawowego 2 137 670,19 zł + opcja 761 897,42 zł, 

łącznie cena brutto 2 899 567,61 zł.       

Zamawiający, pismem z dnia 15 grudnia 2023 r., wezwał Odwołującego do złożenia 

wyjaśnień, w tym do złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia zaoferowanej ceny wykonania 


przedmiotowego  zamówienia,  wskazując  dodatkowo  że  „same  wyjaśnienia,  zawierające 

niekonkretne i ogólnikowe twierdzenia, nie mogą stanowić dowodu w przedmiotowej sprawie. 

Złożone  wyjaśnienia  powinny  być  odpowiednio  umotywowane  oraz  przekonujące,  że 

zaproponowana  oferta  nie  zawiera  ceny  rażąco  niskiej.  Wyjaśnienia  Wykonawcy  odnośnie 

zaoferowanej  ceny  powinny  być jak  najbardziej  szczegółowe  i  powinny  zawierać  wszystkie 

aspekty mające  wpływ  na cenę,  tak  aby  nie pozostawiały  wątpliwości,  co do  prawidłowego 

wyliczenia.  Zaleca  się  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  wykonania  zamówienia, 

obejmującej  m.in.  koszty  materiałów,  dojazdów,  zysk  Wykonawcy  oraz  inne  koszty  mające 

wpływ  na  cenę.  (…)  wyjaśnienia  nie  powinny  opierać  się  na  samych  oświadczeniach 

wykonawcy (…)”. 

Zamawiający  w  dniu  16  grudnia  2023  r.  skierował  do  Odwołującego  pismo 

nawiązujące  do  wezwania  z  dnia  15  grudnia  2023  r.,  w  którym  wskazał,  że  „Wykonawca 

zobowiązany jest do udzielenia wyjaśnień w szczególności w zakresie: 

zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do 

ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 

października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz. 

2207)  lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest 

realizowane zamówienie; 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.”. 

W dniu 19 grudnia 2023 r., pismem z tej samej daty, Odwołujący, złożył wyjaśnienia 

dotyczące  elementów  mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  załączając  do  nich  dowody  (7 

faktur, referencje, list referencyjny, wyciąg z projektu umowy – str. 1 i 10). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp stanowi, że „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: (…) 

zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”. 

Art. 224 ust. 5 i 6 ustawy Pzp stanowi: 

„5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na 

wykonawcy. 

Odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który 

nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym  terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia  wraz  z 

dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.”. 

Przepis art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp nakazuje więc odrzucić ofertę, która  zawiera 

rażąco  niska  cenę  lub  koszt    w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia.  Niemniej  jednak  w 

sytuacji gdy zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, wydają się rażąco 

niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do 


możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w 

dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda  od 

wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich  istotnych  części  składowych.  Jeśli  natomiast  cena  całkowita  oferty  jest  niższa  o  co 

najmniej  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  podatek  VAT  Zamawiający 

obligatoryjnie zwraca się o udzielenie takich wyjaśnień. 

Przenosząc  powyższe  na  stan  faktyczny  niniejszej  sprawy  stwierdzić  należy 

Zamawiający, działając na podstawie art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, wezwał Odwołującego 

do złożenia wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Wezwanie to (wezwanie z dnia 15 grudnia 2023 r. 

wraz z jego  uzupełnieniem z  dnia  16  grudnia  2023 r.),  wbrew  twierdzeniom Odwołującego,  

nie było ani ogólnikowe, ani też lakoniczne. Przeciwnie, Zamawiający wprost w nim wskazał, 

że  wyjaśnienia  Wykonawcy  „powinny  być  jak  najbardziej  szczegółowe  i  powinny  zawierać 

wszystkie  aspekty  mające  wpływ  na  cenę,  tak  aby  nie  pozostawiały  wątpliwości,  co  do 

prawidłowego  wyliczenia.  Zaleca  się  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  wykonania 

zamówienia,  obejmującej  m.in.  koszty  materiałów,  dojazdów,  zysk  Wykonawcy  oraz  inne 

koszty  mające  wpływ  na  cenę.  (…)  wyjaśnienia  nie  powinny  opierać  się  na  samych 

oświadczeniach  wykonawcy  (…)”.  Uszczegółowieniem  powyższego  było  uzupełnienie 

wezwania, w którym Zamawiający wprost wskazał, że w szczególności oczekuje wykazania 

zgodności z przepisami dotyczącymi kosztów pracy oraz zgodności z przepisami z zakresu 

prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego.  Nie  można  więc  uznać,  że  nie  wiadomo  było 

jakie  informacje  powinny  być  przedstawione  przez  wykonawcę  składającego  wyjaśnienia  w 

zakresie  rażąco  niskiej  ceny.  Co  więcej  Zamawiający  podkreślił  także,  że  wyjaśnienia  nie 

powinny  opierać  się  na  oświadczeniach  wykonawcy  ale  powinny  być  potwierdzone 

dowodami. Nie można więc uznać, że ze skierowanych do wykonawcy wezwań do złożenia 

wyjaśnień rażąco niskiej ceny nie wynika kalkulacji jakich kosztów żądał Zamawiający. 

Tak  więc  złożone  wyjaśnienia  kwestie  te  powinny  uwzględniać.  Tymczasem  w  ich 

treści  wskazano jedynie i wyspecyfikowano na pierwszej stronie elementy ceny składające 

się na cenę oferty wykonawcy. Nie podano przy tym rozbicia żadnego ze składników ceny na 

ich elementy kosztowe, jak i wpływu określonych czynników na wysokość ceny danej pozycji.  

Nie  ma  więc  i  nie  było  możliwości  stwierdzenia  na  tej  podstawie  w  jaki  sposób  kwotę  tę 

oszacowano.  Dowody,  do których  w  odniesieniu do  niektórych  z  elementów  ceny  ofertowej 

się odwołano kwestii tych nie wyjaśniają i nie potwierdzają.  

Przykładowo faktury nr: F/1/23/001538, 79/MAG/10/2023, FV/870/10/2023  (3 faktury) 

potwierdzają  jedynie  zakup  określonych  urządzeń.  Nic  innego  ani  z  ich  treści  ani  też 

złożonych wyjaśnień nie wynika. Nie wiemy czy i w jakim stopniu zostaną one wykorzystane 

przy realizacji tego zamówienia. Podobnie z fakturą na paliwo (faktura nr 21199k2/0677/23). 

Potwierdza ona jedynie cenę zakupu paliwa w określonej ilości i to w danym miesiącu. Nie 


wiemy  jednak  jak  ten  element  ceny  został  skalkulowany  w  ofercie  na  realizację  tego 

konkretnego  zamówienia.  Także  ceny  zakupu  odzieży  roboczej  i  drobnego  sprzętu  

sprzątającego  (3  faktury    nr:  8168/2023,  1267/2023  i  1142/2023).  I  w  tym  przypadku 

wskazano  bowiem  jedynie  cenę  globalną  nie  odnosząc  się  zupełnie  do  jej  elementów. 

Natomiast  referencje  i  list  referencyjny  potwierdzają jedynie  należyte  wykonywanie  usług  o 

określonej wartości na rzecz wskazanych w nich podmiotów. Z kolei wyciąg z umowy – na co 

wskazał także sam Odwołujący w treści wyjaśnień – potwierdza spełnianie warunków udziału 

w postępowaniu. Nie wynika z nich natomiast sposób kalkulacji ceny oferty. 

Odwołujący  nie  wykazał  także  realności  podanych  w  wyjaśnieniach  kosztów 

pracowniczych.  Zawierają  one  jedynie  „koszty  robocizny  –  1 130 898,60  zł”  (standardowe 

wyliczenie)  i  podkreślenie,  że  wydatki,  które  wykonawca  będzie  ponosił  „to  w  dużej  mierze 

czynnik  ludzki,  który  to  koszt  został  wyliczony  na  podstawie  zapisów  SWZ  a  także 

obowiązującego  od  2024  r.  rozporządzenia  Rady  Ministrów  w  sprawie  wysokości 

minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę”.  W  treści  wyjaśnień  zamieszczono  również  tabelę 

zawierającą  obowiązkowe  elementy  składowe  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  za 

okres „01.01-30.06.2024”  i  „01.07-31.12.2024”. Nie wyjaśniono przy tym  sposobu kalkulacji 

tego  elementu  ceny  oferty.  Nie  podano  bowiem  ile  osób  zostanie  zaangażowanych  w 

wykonanie  usługi.  Tym  samym  nie  widomo  czy  dokonana  kalkulacja  jest  zgodna  z 

obowiązującymi  w  tym  zakresie  przepisami.    Przygotowanie  czy  też  sporządzenie  takiej 

kalkulacji  było  możliwe  na  co  wskazuje  chociażby  kalkulacja  załączona  do  odwołania. 

Kalkulacja ta powinna być złożona w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień a nie 

dopiero  na  etapie  post

ępowania  odwoławczego.  I  wówczas  byłaby  oceniana.  Na  obecnym 

etapie jej złożenie jest bowiem spóźnione. A ponadto  – jak wykazał Przystępujący – nawet 

gdyby podjąć próbę oceny ceny oferty Odwołującego z uwzględnieniem i tego dokumentu to 

i  tak  okazuje  się,  że  cena  tej  pozycji  nie  obejmuje  wszystkich  kosztów.  Jest  ona 

niedoszacowana 

–  na  co  wskazał  i  co  wykazał  Przystępujący  -  z  powodu  braku  doliczenia 

VAT na około 246 281,28 zł. Nie wiadomo też, czy wykonawca uwzględnił takie koszty pracy 

jak: koszty urlopów, rezerwa chorobowa czy też PPK a jeśli nie to dlaczego tego nie uczynił. 

Tym samym Izba uznała, że zarzut ten nie potwierdził się. 

Zarzut naruszenia art. 224 ust. 1, 2, 5 i 6 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 16 pkt 

2 i 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do udzielenia dalszych 

wyjaśnień  co  do  zaoferowanej  ceny  i  przedwczesne  odrzucenie  jego  oferty  (zarzut  2 

odwołania) nie potwierdził się. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zamawiający, pismem z dnia 15 grudnia 2023 r., wezwał Odwołującego do złożenia 

wyjaśnień, w tym do złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia zaoferowanej ceny wykonania 


przedmiotowego  zamówienia,  wskazując  dodatkowo  że  „same  wyjaśnienia,  zawierające 

niekonkretne i ogólnikowe twierdzenia, nie mogą stanowić dowodu w przedmiotowej sprawie. 

Złożone  wyjaśnienia  powinny  być  odpowiednio  umotywowane  oraz  przekonujące,  że 

zaproponowana  oferta  nie  zawiera  ceny  rażąco  niskiej.  Wyjaśnienia  Wykonawcy  odnośnie 

zaoferowanej  ceny  powinny  być jak  najbardziej  szczegółowe  i  powinny  zawierać  wszystkie 

aspekty mające  wpływ  na cenę,  tak  aby  nie pozostawiały  wątpliwości,  co do  prawidłowego 

wyliczenia.  Zaleca  się  przedstawienie  szczegółowej  kalkulacji  wykonania  zamówienia, 

obejmującej  m.in.  koszty  materiałów,  dojazdów,  zysk  Wykonawcy  oraz  inne  koszty  mające 

wpływ  na  cenę.  (…)  wyjaśnienia  nie  powinny  opierać  się  na  samych  oświadczeniach 

wykonawcy (…)”. 

Zamawiający  w  dniu  16  grudnia  2023  r.  skierował  do  Odwołującego  pismo 

nawiązujące  do  wezwania  z  dnia  15  grudnia  2023  r.,  w  którym  wskazał,  że  „Wykonawca 

zobowiązany jest do udzielenia wyjaśnień w szczególności w zakresie: 

zgodności  z  przepisami  dotyczącymi  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do 

ustalenia  ceny  nie  może  być  niższa  od  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo 

minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 

października  2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz. 

2207)  lub  przepisów  odrębnych  właściwych  dla  spraw,  z  którymi  związane  jest 

realizowane zamówienie; 

zgodności  z  przepisami  z  zakresu  prawa  pracy  i  zabezpieczenia  społecznego, 

obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie.”. 

W dniu 19 grudnia 2023 r., pismem z tej samej daty, Odwołujący, złożył wyjaśnienia 

dotyczące  elementów  mających  wpływ  na  wysokość  ceny,  załączając  do  nich  dowody  (7 

faktur, referencje, list referencyjny, wyciąg z projektu umowy – str. 1 i 10). 

Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje: 

Art. 224 ust. 1, 2, 5 i 6 ustawy Pzp stanowi: 

„1.  Jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco 

niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w 

dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda  od 

wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich istotnych części składowych. 

2. W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% 

od: 

1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed 

wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert 

niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się 


o  udzielenie  wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z 

okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 

2)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 

w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 

wyjaśnień, o których mowa w ust. 1. (…) 

5. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na 

wykonawcy. 

6.  Odrzuceniu,  jako  oferta  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem,  podlega  oferta  wykonawcy, 

który  nie  udzielił  wyjaśnień  w  wyznaczonym terminie,  lub  jeżeli  złożone  wyjaśnienia wraz  z 

dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie ceny lub kosztu.”. 

Niewątpliwym  jest,  że  Zamawiający  po  otrzymaniu  wyjaśnień  musi  dokonać  ich 

rzetelnej  oceny.  Ponowne  wezwanie  do  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  jest  możliwe  tylko 

wówczas,  jeżeli  już  pierwsze  wyjaśnienia  są  rzetelne.  Zamawiający  może  bowiem 

wystosować do wykonawcy kolejne wezwanie do wyjaśnień, ale tylko wtedy, gdy wzywa tego 

wykonawcę  do  wyjaśnienia  jakiś  nowych  wątpliwości  bądź  też  doprecyzowania  pewnych 

kwestii.  Istotne  jest  przy  tym  aby  wyjaśnienia,  które  zostały  złożone  w  odpowiedzi  na 

pierwsze wezwanie  były konkretne, przekonujące, spójne i logiczne oraz poparte złożonymi 

dowodami. Niemniej jednak w tym stanie faktycznym tak nie było. Wyjaśnienia złożone przez 

Odwołującego są bowiem ogólnikowe. Okoliczność tę przyznał sam Odwołujący, mówiąc że 

istotnie 

są  one  na  pewnym  poziomie  ogólności.  Brak  jest  więc  podstaw  do  kierowania  do 

tego  wykonawcy  ponownego  wezwania  do  ich  złożenia.  Takie  wezwanie  dotyczyłoby 

bowiem  niemal  tych  samych  informacji  do  przedstawienia,  których  wykonawca  był  już 

wzywany.  Tymczasem  wielokrotne  przedstawianie  wyjaśnień  przez  wykonawcę  jest 

dopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy wezwanie Zamawiającego było niekonkretne, niepełne, 

nie  zawierało  wyartykułowanych  wątpliwości,  a  kolejne  wyjaśnienia  odnoszą  się  do 

wątpliwości, które nie zostały uprzednio wyartykułowane albo były wyartykułowane w sposób 

enigmatyczny,  chaotyczny  czy  też  bardzo  ogólnikowy  i  uniemożliwiały  wykonawcy 

prawidłowe  wypełnienie  obowiązku  wykazania,  że  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej 

ceny.    A  ponieważ  w  tym  stanie  faktycznym  sytuacja  taka  nie  miała  miejsca  brak  jest 

podstaw do kierowania do tego wykonawcy ponownego wezwania. Dlatego też Izba uznała, 

że zarzut ten nie potwierdził się. 

Izba  nie  stwierdziła  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp 

wskazanych przez Odwołującego w treści wniesionego odwołania.  

Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.  


O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574  ustawy 

Prawo zamówień publicznych (tj.: z dnia 14 lipca 2023 r., Dz. U. z 2023 r., poz. 1605) oraz w 

oparciu  o  przepisy  §  8  ust.  2  pkt  1)  w  zw.  z  §  5  pkt  2)  lit.  b)  rozporządzenia  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r., poz. 2437). 

Przewodnicząca: ………………………