Sygn. akt: KIO 51/24
WYROK
Warszawa, dnia 2 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Monika Banaszkiewicz
Protokolant: Patryk Pazura
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w
dniu 2 stycznia 2024
r. przez wykonawcę Farmak International Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Zespół Opieki Zdrowotnej w
Bolesławcu
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Zespołowi Opieki Zdrowotnej w
Bo
lesławcu wydzielenie do odrębnej części przedmiotu zamówienia wskazanego w
Formularzu cenowym
Załączniku nr 2.1-2.2 do SWZ dotyczącym zadania częściowego
nr 1 pod pozycjami 5 i 6
oraz nakazuje zamawiającemu Zespołowi Opieki Zdrowotnej w
Bolesławcu określenie kryteriów równoważności dla leku Dotarem,
2. kosztami
postępowania obciąża zamawiającego Zespół Opieki Zdrowotnej w
Bolesławcu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł
gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Farmak International Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu na rzecz Farmak
International Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez Farmak International Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie
z tytułu wpisu od odwołania.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie - Sądu
Z
amówień Publicznych.
Przewodnicząca:
…………..
Sygn. akt: KIO 51/24
Uzasadnienie
Zamawiający: Zespół Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu (dalej: „Zamawiający”), prowadzi z
zastosowaniem przepisów ustawy z 11 września 2019 r. prawo zamówień publicznych (Dz. U. z
2023 r. poz.1605 ze zm. dalej: „ustawa Pzp”) postępowanie udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przetargu nieograniczonego pn.:
„Sukcesywne dostawy środków kontrastowych dla
Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu” (Znak sprawy 62/PN/2023). Wartość zamówienia
przekracza progi unijne
. Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 20 grudnia 2023 r. pod nr 2023/S 00772422-2023
Dnia 2 stycznia 2024
roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, w
przedmiotowym postępowaniu, na podstawie art. 513 pkt 2 ustawy Pzp odwołanie złożył
Wykonawca
Farmak International Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Odwołujący”). W
dniu 29 stycznia 2024 r. podczas posiedzenia
Odwołujący przedłożył zawiadomienie wraz z
dokumentami towarzyszącymi, z którego wynika, że w dniu 3 stycznia 2024 r. Sąd Rejonowy
dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy KRS dokonał wpisu połączenia
spółek przez przeniesienie na spółkę przejmującą (Farmak International Sp. z o.o.) całego
majątku spółki przejmowanej (NORD Farm Sp. z o.o.) w dniu wpisania połączenia do rejestru
przedsiębiorców KRS.
Odwołanie złożono od czynności przeprowadzonych przez Zamawiającego w sposób
niezgodny z
ustawą Pzp wskazując następujący zakres zaskarżenia:
1. Opisanie przedmiotu zamówienia w zadaniu częściowym nr 1 w sposób naruszający zasady
uczciwej konkurencji poprzez wskazanie w jednym
zadaniu częściowym wymagania
dostarczenia produktu leczniczego zawierającego kwas gadoterowy roztwór do wstrzykiwania i
wymagając zaoferowania tego produktu również w ampułkostrzykawce (pozycja 5 i 6 tego
zadania) -
ograniczając tym samym dostęp do zamówienia tylko dla jednego produktu,
albowiem tylko jeden produkt jest
konfekcjonowany w ampułkostrzykawce (Dotarem).
2. Opisanie przedmiotu zamówienia w zadaniu częściowym numer 1 poprzez wskazanie znaku
towarowego tj. nazwy handlowej leku zawierającego kwas gadoterowy (Dotarem), mimo że
istnieje możliwość opisania przedmiotu zamówienia w inny sposób tj. bez wskazania nazwy
handlowej, a ponadto Zamawiający nie dopuścił ofert równoważnych, ani również nie określił
mierzalnych dla produktów leczniczych kryteriów równoważności.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
1. Naruszenie art. 16 pkt 1 i 2 w zw. z 99 ust. 4 ustawy Pzp tj. zasady uczciwej konkurencji i
zasady
przejrzystości postępowania poprzez opisanie w zadaniu częściowym nr 1 przedmiotu
zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję poprzez określenie w jednym
zadaniu częściowym wymagania dostarczenia kwasu gadoterowego w ampułkostrzykawce,
gdy tylko jeden produkt leczniczy jest w taki sposób konfekcjonowany (Dotarem) a także
poprzez wskazanie wprost nazwy handlowej tego leku.
2. Naruszenie art. 16 ust. 1 i 2 w zw. z art. 99 ust. 5 i 6 ustawy Pzp tj. zasady uczciwej
konkurencji i
zasady przejrzystości postępowania poprzez wskazanie znaku towarowego tj
nazwy leku
Dotarem, mimo że Zamawiający mógł bez tego wskazania opisać przedmiot
zamówienia w sposób wystarczająco precyzyjny i zrozumiały a także zaniechanie
dopuszczenia ofert
równoważnych oraz zaniechanie wskazania w SWZ kryteriów
równoważności do leku Dotarem.
Odwołujący wnosił o:
1. uwzględnienie odwołania w całości;
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w treści odwołania
na fakty tam wskazane;
3. nakazanie Zamawiającemu zmiany treści SWZ w zadaniu częściowym nr 1 poprzez:
a. dopuszczenie składania jako alternatywnych form konfekcjonowania fiolki i
ampułkostrzykawki alternatywnie dopuszczenie składania ofert na poszczególne pozycje w
zadaniu częściowym nr 1.
b. usunięcie wskazania nazwy handlowej leku tj. słowa „Dotarem” alternatywnie: nakazanie
Zamawiającemu określenie kryteriów równoważności zgodnie z definicją „odpowiednik leku”
zawartą w ustawie Prawo farmaceutyczne
4. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa procesowego i
dojazdu na
rozprawę powiększonych o wysokość opłaty skarbowej uiszczonej od udzielonego
pełnomocnictwa, według norm przepisanych.
Odwołanie zostało wniesione z zachowaniem ustawowego terminu określonego w art. 515 ust.
1 pkt 1 lit a ustawy Pzp.
Zamawiający opublikował treść SWZ w dniu 21 grudnia 2023 r. zatem
termin na wniesienie odwołania upłynął dnia 2 stycznia 2024 r.
Wpis od odwołania w kwocie 15 000,00 złotych (piętnaście tysięcy złotych zero groszy) został
uiszczony przelewem na rachunek bankowy Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący
prawidłowo przekazał kopię odwołania Zamawiającemu oraz załączył potwierdzenie
przekazania odwołania Zamawiającemu.
W uzasadnieniu zarzutów odwołania Odwołujący podał, że Zamawiający ustalając treść SWZ
ograniczył w sposób nieuzasadniony dostęp do zamówienia tylko do jednego produktu:
1. po pierwsze produktu, który jest konfekcjonowany w formie ampułko-strzykawki,
2. po drugie produktu, który nosy nazwę handlową Dotarem.
W zaistniałym stanie faktycznym nawet gdyby przyjąć, że Zamawiający zmieni treść SWZ i
dopuści oferty równoważne, to poprzez nieuzasadnione połączenie w jednym zadaniu
częściowym leku w formie
roztworu oraz leku w formie roztworu pakowanego w
ampułkostrzykawki - nadal tylko jeden produkt spełnia to wymaganie.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający nie może opisywać przedmiotu zamówienia w sposób
oraz w celu faworyzującym tylko jeden produkt, tak jak ma to miejsce w zaskarżanym
przypadku. Brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia w żądaniu, aby do jednego zadania
dostarczono produkt w postaci roztworu i dodatkowo konfekcjonowany w ampułkostrzykawce.
Co więcej, fakt, iż tylko jeden lek Dotarem, jest tak pakowany przemawia w ocenie
Odwołującego za uznaniem, iż jest to celowe działanie Zamawiającego zmierzające jedynie do
ograniczenia konkurencji.
Powołując się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej Odwołujący wskazał, że określenie
przedmiotu zamówienia powinno być poparte obiektywnymi i uzasadnionymi potrzebami
Zamawiającego, jednakże art. 29 ustawy Pzp zakazuje takiego opisu przedmiotu zamówienia,
który utrudnia uczciwą konkurencję. Zamawiający sporządzając opis przedmiotu zamówienia
nie powinien używać sformułowań, które powodują uprzywilejowanie określonych wykonawców
lub dyskryminowanie innych, uniemożliwiając im złożenie oferty, Przejawem naruszenia zasady
uczciwej konkurencji jest więc nie tylko opisanie przedmiotu zamówienia z użyciem oznaczeń
wskazujących na konkretnego producenta lub produkt albo z użyciem parametrów
wskazujących na konkretnego producenta, dostawcę albo konkretny wyrób, ale także
określenie na tyle rygorystycznych wymagań co do parametrów technicznych, które nie są
uzasadnione obiektywnymi
potrzebami zamawiającego i które uniemożliwiają udział niektórym
wykonawcom w postępowaniu.
Uzasadniając posiadanie interesu we wniesieniu środka odwoławczego Odwołujący wskazał,
że zmierza złożyć ofertę, jednakże opis przedmiotu zamówienia dokonany przez
Zamawiającego w zadaniu nr 1 w sposób niezgodny jego zdaniem z ustawą Pzp, w sposób
nieuzasadniony
ogranicza dostęp do zamówienia, poprzez co Odwołujący nie może złożyć
oferty, a tym samym naraża go na potencjalną stratę.
Zamawiający w dniu 29 stycznia 2024 r. podczas rozprawy wnosił o oddalenie odwołania w
całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron, na podstawie zgromadzonego w sprawie
materiału dowodowego oraz oświadczeń, a także stanowisk Stron, Krajowa Izba Odwoławcza
ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze środków
ochrony prawnej. Interes we wniesieniu odwołania wynika z faktu, iż w przypadku
uwzględnienia przez Izbę zarzutów odwołania Odwołujący będzie miał możliwość złożenia
oferty i ubiegania się o udzielenie zamówienia.
Przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego ani po stronie
Odwołującego w ustawowym terminie nie zgłosił żaden wykonawca.
Izba postanowiła dopuścić dowody z dokumentacji przedmiotowego postępowania, odwołania
wraz z załącznikami, pisma procesowego złożonego przez Odwołującego podczas posiedzenia
wraz z
załączonymi do niego dowodami.
Zamawiający podczas rozprawy wniósł o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadków
będących pracownikami Zamawiającego na okoliczność uzasadnienia postanowień
wprowadzonych do SWZ.
Izba postanowiła oddalić złożony wniosek dowodowy wskazując, że
wnioskowany dowód został powołany jedynie dla zwłoki.
Biorąc pod uwagę stanowiska Stron i zgromadzony materiał dowodowy, Izba uznała, że
odwołanie w całości należało uwzględnić.
W zakresie podniesionych zarzutów Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego pn.: „Sukcesywne dostawy środków kontrastowych dla Zespołu Opieki
Zdrowotnej w Bolesławcu”.
Zamawiający w dniu 21 grudnia opublikował treść SWZ, zgodnie z którą:
1. w pkt. 3.4 SWZ wskazał, iż: „Parametry opisane w Załączniku nr 2.1- 2.2 do SWZ jako
wymagane, stanowią szczegółowy opis przedmiotu zamówienia, których niespełnienie
spowoduje odrzucenie oferty jako niezgodnej z warunkami zamówienia na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.”
2. w pkt. 3.5 SWZ wskazał, iż „załącznik nr 2 do SWZ zawiera szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia podany wg nazw międzynarodowych, ilości, postaci lub innych”.
3. w pkt 3.8.SWZ
Zamawiający wskazał, że: „Zamawiający dopuszcza możliwość składania
ofert częściowych. Zamówienie składa się z 2 Zadań. Za ofertę częściową Zamawiający uzna
ofertę złożoną na wszystkie pozycje w danym zadaniu. Zamawiający nie dopuszcza składania
ofert na
pojedyncze pozycje”.
W
treści załącznika nr 2 Zamawiający opisał zadanie częściowe nr 1 w następujący sposób:
Lp.
OKREŚLENIE
PRZEDMIOTU
ZAMÓWIENIA
NAZWA
HANDLOWA
LEKU, dawka
PRODUCENT
POSTAĆ
DAWKA
PORCJA
ILOŚĆ
SZT.
ILOŚĆ
SZT. W
OPAK.
ILOŚĆ
OPAK.
CENA
NETTO
1 OPAK.
WARTOŚĆ
NETTO
VAT %
WARTOŚĆ
VAT
WARTOŚĆ
BRUTTO
10x11=12.
12x13=14.
279,32 mg kwasu
gadoterowego (w postaci
soli
megluminowej),
DOTAREM,
0,5 mmol/ml
r-r do
wstrzyk. i
inf.
mmol/ml
10 ml.
279,32 mg kwasu
gadoterowego (w postaci
soli
megluminowej),
DOTAREM,
0,5 mmol/ml
r-r do
wstrzyk. i
inf.
mmol/ml
20 ml.
279,32 mg kwasu
gadoterowego (w postaci
soli
megluminowej),
DOTAREM,
0,5 mmol/ml
r-r do
wstrzyk. i
inf.
mmol/ml
15 ml.
279,32 mg kwasu
gadoterowego (w postaci
soli
megluminowej),
DOTAREM,
0,5 mmol/ml
r-r do
wstrzyk. i
inf.
mmol/ml
60 ml
279,32 mg kwasu
gadoterowego (w postaci
soli
megluminowej),
DOTAREM,
0,5 mmol/ml
r-r do
wstrzyk. i
inf.ampułko
strzykawki
mmol/ml
20ml.
279,32 mg kwasu
gadoterowego (w postaci
soli
megluminowej),
DOTAREM,
0,5 mmol/ml
r-r do
wstrzyk. i
inf.ampułko
strzykawki
mmol/ml
15 ml.
Zamawiający sporządzając opis przedmiotu zamówienia wskazał na lek Dotarem nie
wskazując kryteriów stosowanych w celu oceny równoważności dla tego przedmiotu
zamówienia.
Rozpoznanie sprawy przez Izbę dotyczyło tego, czy Zamawiający dokonując opisu przedmiotu
zamówienia w zadaniu częściowym nr 1 naruszył zasady uczciwej konkurencji ograniczając
dostęp do zamówienia tylko do jednego produktu konfekcjonowanego w ampułkostrzykawce
oraz czy
naruszył przepisy ustawy Pzp wskazując znak towarowy (nazwę handlową) leku
zawierającego kwas gadoterowy (Dotarem) nie dopuszczając ofert równoważnych ani nie
wskazując kryteriów równoważności dla tego produktu. W pierwszej kolejności należy wskazać,
że Zamawiający co prawda jest uprawniony do określenia swoich oczekiwań dotyczących
przedmiotu zamówienia, w tym m.in. funkcjonalności. Formułując jednak postanowienia
Z
amawiający powinien mieć na uwadze zachowanie uczciwej konkurencji. Zachowanie
uczciwej konkurencji
nie oznacza konieczności dopuszczenia do udziału w postępowaniu
każdego potencjalnego wykonawcy, nie może być również postrzegane w oderwaniu od
potrzeb zamawiającego. Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej,
niedopuszczalne jest jednak
takie opisanie przedmiotu zamówienia, które ogranicza możliwość
złożenia ofert, a które nie jest konieczne dla zaspokojenia racjonalnych i obiektywnie
uzasadnionych
potrzeb zamawiającego. Zamawiający, opisując przedmiot zamówienia w
sposób eliminujący funkcjonujące na rynku rozwiązania, musi sprostać wykazaniu, że wynika to
z jego uzasadnionych potrzeb.
W przedmiotowym postępowaniu Zamawiający nie uzasadnił w
żaden sposób braku wydzielenia leku dostarczanego w formie ampułkostrzykawek do odrębnej
części. Zamówienie leku w formie ampułkostrzykawek stanowiło jedynie niewielką część całego
zamówienia. Wskazanie jednak w części 1 zamówienia ampułkostrzykawek i leku w fiolkach
oraz uniemożliwienie składania zamówienia na poszczególne pozycje w ocenie Izby ogranicza
konkurencję. Jak przyznał podczas rozprawy sam Zamawiający wyłącznie jeden lek wskazany
w SWZ z nazwy spełnia jego wymagania. Jednak jako uzasadnienie wyboru formy podania leku
wskazał ułatwienie pracy personelu. Należy mieć jednak na uwadze to, że lek będzie podawany
przez wyszkolony personel.
Zdaniem Izby nie ma w związku z tym większej różnicy, czy lek ten
będzie podany z fiolki, czy z ampułkostrzykawki. Zamawiający wskazał, że może zaistnieć
konieczność podania leku i większą gwarancję bezpieczeństwa podania daje
ampułkostrzykawka. Mając jednak na uwadze to, że po użyciu czy to ampułkostrzykawki, czy
fiolki, należy ją oddać do utylizacji, nawet jeżeli nie została wykorzystana w całości argument
ten w ocenie Izby nie ma znaczenia.
Przepis art. 99 ust. 6 ustawy Pzp wskazuje wprost obowiązek Zamawiającego polegający na
wskazaniu w opisie przedmiotu zamówienia kryteriów stosowanych w celu oceny
równoważności. Jak wynika z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej samo dopuszczenie
równoważności nie jest wystarczające, konieczne jest również określenie parametrów lub
zakresu tej równoważności. Równoważność nie polega na zaoferowaniu przedmiotu
zamówienia identycznego do produktu referencyjnego. Istota rozwiązania równoważnego
sprowadza się do zaoferowania produktu spełniającego funkcjonalności określone przez
Z
amawiającego. W przedmiotowym postępowaniu jak potwierdził podczas posiedzenia i
rozprawy sam Zamawiający, wskazał on lek Dotarem z nazwy i tylko ten lek spełnia jego
wymagania. Nie wskazał on zatem w SWZ kryteriów, które powinien spełniać produkt
równoważny, a co za tym idzie należy uznać, że w ogóle nie przewidział możliwości
dopuszczenia równoważnego przedmiotu zamówienia.
Reasumując Izba uznała, że odwołanie zasługiwało na uwzględnienie w całości wobec czego
orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo
zamówień publicznych oraz § 5 pkt 1 w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U.
2020 r. poz. 2437), obciążając kosztami postępowania Zamawiającego.
Przewodnicząca: …………..