Sygn. akt: KIO 533/24
WYROK
Warszawa, dnia 7 marca 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Maria Kacprzyk
Monika Kawa-
Ogorzałek
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
19 lutego 2024 r. przez wykonawc
ę Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą w Warszawie w imieniu i na rzecz której postępowanie prowadzi PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Olsztynie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:
1.1 u
nieważnienie czynności z 8 lutego 2024 r. polegającej na:
A.
unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
B.
unieważnieniu czynności odrzucenia oferty wykonawcy Sprint S.A. z siedzibą
w Warszawie,
C.
unieważnieniu czynności odrzucenia oferty wykonawcy Sat-System sp. z o.o.
z siedzibą w Łomiankach;
unieważnienie czynności z 13 lutego 2024 r. polegających na wezwaniu
do wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny skierowanych do wykonawców:
Sprint S.A. z siedzibą w Warszawie oraz Sat-System sp. z o.o. z siedzibą
w Łomiankach,
dalsze prowadzenie postępowania.
2. K
osztami postępowania obciąża zamawiającego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez odwołującego.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodniczący ……………………………………………..............
……………………………………………..............
……………………………………………..............
Sygn. akt: KIO 533/24
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie w imieniu i na rzecz której
postępowanie prowadzi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Olsztynie
(dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. —
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, dalej: Pzp) postępowanie w
trybie przetargu nieograniczonego
pn.: „Projekt, dostawa i uruchomienie systemów CSDIP i
SMW
na liniach nr 219 (odcinek Olsztyn gł. – Szczytno – Ełk Towarowy), nr 220 (odcinek
Olsztyn
Śródmieście
–
Olsztyn
Gutkowo)
”
(Numer
referencyjny:
0552/IZ12GM/12728/03310/23/P), zwane dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
4 sierpnia 2023 r. pod nr 2023/S 149-474517.
19 lutego 2024 r. wykonawca
Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie i zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 pkt 1 - 3 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp w zw. z 224 ust. 1 w zw. z art. 224
ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 36 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez
unieważnienie czynności wyboru oraz odrzucenia ofert oparte na nieprawidłowych
podstawach, nie mogących zniwelować treści oświadczeń dostarczonych w ramach
Postępowania przez wykonawców Sprint S.A. z siedzibą w Olsztynie (dalej: Sprint)
oraz Sat-
System sp. z o.o. z siedzibą w Łomiankach (dalej: Sat-System) i nie
mających znaczenia dla ich oceny, prowadzących do obejścia przepisów dotyczących
ustalania wartości szacunkowej zamówienia i weryfikacji realności zaoferowanej
ceny, generujących w konsekwencji naruszenie zasad przejrzystości, równego
traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty oraz
unieważnienie czynności unieważnienia odrzucenia ofert wykonawców Sprint oraz
Sat-
System oraz ponownego przeprowadzenia czynności badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu
zarzutów odwołania Odwołujący wskazał m. in.:
października 2023 r. Zamawiający dokonał otwarcia ofert w Postępowaniu. Jednocześnie
poinformował o kwocie jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, określając
ją na poziomie 33.579.000,00 zł brutto. Kwota ta została zrównana z wartością szacunkową
zamówienia ustaloną 29 maja 2023 r. na podstawie kosztorysu inwestorskiego.
Czterech wykonawców złożyło oferty w terminie, z czego:
SPRINT na kwotę 15 256 328,56 zł netto (18 765 284,13 zł brutto),
2. SAT-
SYSTEM na kwotę 17 350 133 zł netto (21 340 663,59 zł brutto).
(obie wartości ofert poniżej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek
od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania).
Zamawiający pismem z 11 października 2023 r. wystosował do ww. Wykonawców wezwania
do złożenie wyjaśnień rażąco niskiej ceny. Obaj wykonawcy przedstawili wyjaśnienia
pismami z 18
października 2023 r. Następnie, Zamawiający pismem z 23 listopada 2023 r.
odrzucił oferty następujących wykonawców jako zawierające rażąco niskie ceny.
2 stycznia
2024 r. jako najkorzystniejsza została wybrana oferta Odwołującego.
Jednocz
eśnie Zamawiający ponowił czynność odrzucenia ofert Wykonawców Sat-System
oraz Sprint.
12 stycznia 2024 r. obaj
Wykonawcy wobec ww. czynności odrzucenia ich ofert wnieśli
odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołania nie zostały rozpoznane
merytorycznie przez Krajową Izbę Odwoławczą, gdyż odwołanie Sprint (sygn. akt KIO
124/24) postanowieniem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej z 30 stycznia 2024 r. zostało
zwrócone jako dotknięte brakami formalnymi, które nie zostały uzupełnione, zaś odwołanie
Sat-System rozpoznawane pod sygn. akt KIO 128/24 30 stycznia
2024 r. zostało w całości
cofnięte.
Mimo
braku merytorycznego rozpoznania odwołań wniesionych przez ww. wykonawców,
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z 29 stycznia 2024 r. wniósł o oddalenie odwołanie
wniesionego przez Sat-System
, podnosząc m. in., że w jego ocenie wyjaśnienia złożone
przez tego wykonawcę były niewystarczające do uznania, że zaoferowana cena nie była
rażąco niska. Mimo powyższego Zamawiający 8 lutego 2024 r. poinformował o
unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty w postępowaniu oraz o unieważnieniu
czynności odrzucenia ofert wykonawców Sprint i Sat-System. Jako podstawę faktyczną
Zamawiający wskazał zaktualizowanie wartości szacunkowej przedmiotu zamówienia, co
miało
prowadzić
do konieczności ponownej oceny wyjaśnień cen ofert złożonych przez obu ww. wykonawców.
W
ocenie Odwołującego następcza analiza wartości szacunkowej zamówienia przez
Zamawiającego nie mogła wpływać na ocenę dostarczonych mu uprzednio wyjaśnień rażąco
niskiej ceny i wadliwości tkwiącej bezpośrednio w ich treści. Co za tym idzie, tego typu
następcza okoliczność nie niwelowała uchybień związanych z wykazywaniem przez
wykonawców realności zaoferowanej ceny, nie mogąc stanowić rzeczywistej podstawy
do unieważnienia ich oceny. Weryfikacja prawidłowości wyjaśnień rażąco niskiej ceny
dokonywana jest wyłącznie w oparciu o informacje, które dostarczone są przez danego
wykonawcę, zobowiązanego do udowodnienia jej rynkowości, na które to dowodzenie nie
wpływa wartość szacunkowa zamówienia ustalona przez Zamawiającego.
4 marca 2024
r. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m.in.:
Prawdą jest, że 2 stycznia 2024 r. Zamawiający odrzucił oferty wykonawców Sprint oraz Sat-
System na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp
uznając, że ich oferty zawierają rażąco niską
ceną oraz mając na względzie fakt niedostatecznych wyjaśnień w tym zakresie.
Zamawiający dokonał również wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego. Prawdą
również było, że obaj wykonawcy złożyli odwołania do Prezesa KIO od ww. czynności,
jednakże odwołania te nie mogły odnieść skutku z uwagi na braki formalne (Sprint) oraz
cofnięcie odwołania (Sat-System).
Tym niemniej,
mając na względzie pozyskane po dokonaniu czynności odrzucenia ofert oraz
wyboru nowe informacje,
które miały znaczenie dla dotrzymania zasady równego
traktowania
wykonawców, uczciwej konkurencji oraz prawidłowej gospodarki finansami
publicznymi,
dokonał we własnym zakresie wtórnej analizy zarzutów sformułowanych w
odwołaniach
oraz
następnie
złożonych
przez
wykonawców
pismach,
Zamawiający
uznał
konieczność unieważnienia ww. czynności, które w jego ocenie zostały dokonane wadliwie.
Nieprawdziwy był zarzut Odwołującego jakoby Zamawiający jako podstawę unieważnienia
swoich
czynności wskazał aktualizację szacowanej wartości zamówienia. W żadnym razie
nie wynika
ło to również z zawiadomienia o unieważnieniu z 8 lutego 2024 r. (znak:
PZ.292.993.2023).
Zamawiający dokonał szacowania wartości zamówienia, zgodnie
z zasadami
określonymi w Rozdziale 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, wobec czego
wartość zamówienia określił na kwotę 33.579.000,00 zł brutto (słownie: trzydzieści trzy
miliony
pięćset siedemdziesiąt tysięcy 00/100). Wartość ta nadal pozostaje aktualna, a
Zamawiający nie dokonał w tym zakresie żadnej zmiany, co wynika z dokumentów
postępowania. Jako powód unieważnienia czynności Zamawiający wskazał poczynioną we
własnym zakresie ponowną weryfikację zasadności odrzucenia ofert w kontekście
szacowanej
wartości zamówienia przyjętej za punkt odniesienia do badania rażąco niskiej
ceny.
Zamawiający dokonując unieważnienia czynności w żadnym razie nie uznał jeszcze,
że uwzględnił wyjaśnienia wykonawców w zakresie rażąco niskiej ceny, co próbuje obecnie
przeforsować Odwołujący w swoim odwołaniu. Zamawiający, mając na względzie opisane
powyżej informacje postanowił dokonać ponownej oceny ofert, z uwzględnieniem
uzyskanych dodatkowych informacji, co na tym etapie nie
przesądza o jego ostatecznej
decyzji. Jak wskazuje Krajowa Izba
Odwoławcza w swoich orzeczeniach, samo
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej nie przesądza o tym, jaki będzie
wynik autokontroli
czynności zamawiającego, w tym jakie dalsze działania podejmie on w
odniesieniu do oferty wybranego wykonawcy.
Nie bez znaczenia w niniejszej sprawie jest
również obowiązek nałożony na Zamawiającego,
a
wynikający z art. 44 ust. 3 pkt 1) ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym wydatki
publiczne powinny
być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem
zasad uzyskiwania najlepszych
efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod
i
środków służących osiągnięciu założonych celów. W związku z powyższymi zasadami
nałożonymi na Zamawiającego, przy uwzględnieniu opisanych wyżej okoliczności,
tj.
związanych z koniecznością weryfikacji punktu wyjścia do oceny rażąco niskiej ceny
w
połączeniu z zasadą wydatkowania środków publicznych, Zamawiający zobowiązany był
do dokonania korekty swoich
czynności.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron
z
awarte w odwołaniu i odpowiedzi na odwołanie, a także wyrażone ustnie na rozprawie
i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystąpienie do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie zgłosił wykonawca
Sprint S.A. z siedzibą w Olsztynie. Wykonawca przekazał również kopię zgłoszenia
przystąpienia Zamawiającemu i Odwołującemu, przy czym w przypadku Odwołującego
kopia została przesłana drogą e-mailową na błędny adres. W konsekwencji zgłaszający
przystąpienie nie dopełnił obowiązku wynikającego z art. 525 ust. 2 Pzp, zgodnie
z którym zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby, a jego kopię przesyła
się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. Do zgłoszenia przystąpienia
dołącza się dowód przesłania kopii zgłoszenia przystąpienia zamawiającemu oraz
wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
W konsekwencji Izba uznała zgłoszenie przystąpienia było nieskuteczne.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami, ofert złożonych w postępowaniu, dokumentów dotyczących wartości
szacunkowej przedmiotu zamówienia oraz wezwań do wyjaśnień oraz wyjaśnień cen
ofert złożonych w postępowaniu przez wykonawców Sprint oraz Sat-System.
Izba ustaliła, co następuje:
Między stronami nie było sporu co do stanu faktycznego w zakresie chronologii zdarzeń
i czynności podjętych przez Zamawiającego w postępowaniu.
Spór sprowadzał się do oceny czynności Zamawiającego z 8 lutego 2024 r. polegającej na:
unieważnienie czynności z 8 lutego 2024 r. polegającej na:
a)
unieważnieniu czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
b)
unieważnieniu czynności odrzucenia oferty wykonawcy Sprint,
c)
unieważnieniu czynności odrzucenia oferty wykonawcy Sat-System.
W uzasadnieniu czynności Zamawiający wskazał:
„W dniu 02.01.2024 r. Zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty
w przedmiotowym postępowaniu. Informacja o wyborze została udostępniona na platformie
zakupowej, a także przesłana Wykonawcom, którzy złożyli oferty. Następnie, po dokonaniu
ww. czynności Zamawiający uzyskał informacje, na podstawie których doszedł
do przekonania, że w sposób wadliwy dokonał oceny ofert złożonych w postępowaniu,
w tym w szczególności uznających zasadność odrzucenia ofert SPRINT S.A. i SAT-System
Sp. z o.o. z uwagi na rażąco niską cenę, a w konsekwencji dokonanie wyboru jako
najkorzystniejszej oferty BUDIMEX S.A.
Powyższe wynika z faktu, że Zamawiający, na skutek zarzutów podniesionych przez
Wykonawców, dokonał analizy szacowanej wartości zamówienia i doszedł do przekonania,
że wartość ta była zawyżona, a tym samym, że przyjął nieprawidłowy punkt wyjścia do oceny
czy oferty ww. Wykonawców zawierają rażąco niską cenę, w rozumieniu art. 224 ust. 1 Pzp.
Tym samym, Zamawiający uznał, że odrzucenie ofert na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 8) Pzp
było przedwczesne.
Dopuszczalne jest samodzielne podjęcie przez Zamawiającego decyzji o powtórzeniu
dokonanych przez siebie czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, o ile Zamawiający uzna, iż podjęte uprzednio czynności są obarczone wadą.
Innymi słowy, Zamawiający jest uprawniony do unieważnienia z własnej inicjatywy wyboru
najkorzystniejszej oferty, dokonania badania i oceny ofert, niezakwestionowanych w drodze
odwołania, gdy stwierdzi, iż uprzednio popełnił błąd wybierając oferty z naruszeniem ustawy.
Należy podkreślić, że celem wszczęcia i przeprowadzenia każdego postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie ważnej oraz niepodlegającej unieważnieniu
umowy. Powyższe determinuje wniosek, iż czynności Zamawiającego podejmowane w toku
postępowania powinny przede wszystkim zmierzać do skutecznego udzielenia zamówienia.
Co więcej, nadrzędną zasadą rządzącą postępowaniem o udzielenie zamówienia jest
wyrażona w art. 16 ust. 1 ustawy zasada równego traktowania wykonawców oraz
zachowania uczciwej konkurencji, a także wynikający z art. 17 ust. 2 ustawy obowiązek
udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z ustawą. Zamawiający ma zawsze
prawo weryfikowania i ewentualnego korygowania swoich czynności. Żaden przepis ustawy
nie stoi bowiem na przeszkodzie temu, aby gospodarz postępowania, kiedy poweźmie
wątpliwości co do prawidłowości swoich wcześniejszych działań, unieważnił dokonaną
czynność i ponownie przeanalizował czy była ona prawidłowa. Zamawiający musi bowiem
działać z poszanowaniem zasad zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców oraz proporcjonalności i przejrzystości (por. np. wyrok KIO z dnia 20 sierpnia
2020 r., sygn. akt: KIO 1542/20). Biorąc pod uwagę, że celem postępowania przetargowego
jest dokonanie zgodnego z przepisami wyboru oferty i udzielenia zamówienia, to w sytuacji,
gdy ujawniają się przesłanki, które budzą jakąkolwiek wątpliwość, autoweryfikacja czynności
zamawiającego jest nie tylko dopuszczalna, ale i uzasadniona. Do momentu podpisania
umowy, jeżeli Zamawiający spostrzeże swój błąd, powinien go naprawić, co może skutkować
unieważnieniem czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Taka sytuacja ma miejsce w
przedmiotowym postępowaniu, stąd też Zamawiający podjął decyzję o unieważnieniu
dokonanych
czynności
opisanych
na wstępie”.
Istotne znaczenie dla oceny powyższej czynności Zamawiającego miały następujące
okoliczności:
Wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia ustalona została na kwotę 33 579 000
zł brutto, taka też kwota została przeznaczona na realizację przedmiotu zamówienia
(Informacja z 2 października 2023 r.).
11 października 2023 r. Zamawiający skierował do wykonawców Sprint i Sat-System
wezwania do wyjaśnień cen złożonych ofert, a podstawą do wezwania był art. 224
ust. 2 pkt 1 Pzp i ustalenie, że ceny ofert obu wykonawców są niższe od wartości
szacunkowej przedmiotu zamówienia powiększonej o należny podatek VAT.
Obaj wykonawcy złożyli wyjaśnienia 18 października 2023 r. Na skutek negatywnej
oceny tych wyjaśnień 23 listopada 2023 r. Zamawiający podjął decyzję o odrzuceniu
ofert obu wykonawców.
7 lutego 2024 r. Zamawiający zaktualizował szacowanie wartości przedmiotu
zamówienia.
13 lutego 2024 r. Zamawiający skierował do obu wykonawców wezwania
do wyjaśnienia cen ofert. W uzasadnieniu wezwań Zamawiający wskazał m. in.:
„Z uwagi na powyższe Zamawiający ponownie wzywa do udzielenia wyjaśnień
dotyczących rażąco niskiej ceny oraz odniesienia się do powyższych zastrzeżeń i
uwag Zamawiającego, w szczególności Zamawiający wzywa do przedłożenia
dowodów
na potwierdzenie okoliczności wymienionych w wyjaśnieniach z dnia 18.10.2023 r.
tj. w zakresie możliwości obniżenia ceny względem innych wykonawców”.
Izba nie kwestionuje prawa Z
amawiającego do poprawy własnych czynności w drodze
unieważnienia tych, które zamawiający uznał za wadliwe. Uprawnienie to nie ma
jednak charakteru nieograniczonego. Dopuszczalny zakres tego uprawnienia wynika
z podstawowego celu prowadzenia postępowania czyli udzieleniu zamówienia i realizacji
określonych potrzeb zamawiającego. Z tego powodu Izba uznała, że Odwołujący miał interes
w kwestionowaniu czynności zamawiającego z 8 lutego 2024 roku i miał też prawo żądać
uznania przez Izbę tej czynności za sprzeczną z przepisami Pzp.
Izba uwzględniła odwołanie stwierdzając, że jedyną przyczyną dla której Zamawiający
unieważnił czynność wyboru najkorzystniejszej oferty oraz czynności odrzucenia ofert
wykonawców Sprint i Sat-System był fakt aktualizacji wartości szacunkowej przedmiotu
zamówienia, co miało skutkować ponowieniem oceny wyjaśnień cen ofert złożonych
i wcześniej już ocenionych negatywnie przez zamawiającego.
Podkreślenia wymaga, że wartość szacunkowa przedmiotu zamówienia ma znaczenie
na etapie decyzji o wezwaniu wykonawców do wyjaśnienia cen ofert i kwestii czy takie
wezwanie ma charakter obowiązkowy, czy też zależy od zaistnienia wątpliwości po stronie
zamawiającego. Po wezwaniu wykonawcy mają obowiązek wyjaśnienia swoich cen oraz
wykazania ich realnego charakteru, niezależnie od podstaw wezwania. Stąd też fakt
aktualizacji wartości szacunkowej zamówienia nie może mieć znaczenia dla pierwotnie
dokonanej
oceny tego, czy wykonawcy udowodnili realność oferowanych przez siebie cen
ofert. W konsekwencji Izba uznała, że unieważnienie czynności odrzucenia ofert obu
wykonawców było w świetle ustalonego stanu faktycznego niezasadne. Zamawiający ocenił
już wyjaśnienia tych wykonawców, a termin do zaskarżenia odrzucenia tych ofert już upłynął.
Zamawiający wzywając 13 lutego 2024 r. obu wykonawców do ponownych wyjaśnień cen
ofert dał im drugą szansę na wykazania realnego charakteru tych cen, co w świetle
ugruntowanego orzecznictwa jest niedozwolone i stanowi przejaw naruszenia zasady
równego traktowania wykonawców w postępowaniu. Powyższe naruszało również zasadę
przejrzystości postępowania, zgodnie z którą postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
musi zawierać jasne reguły, umożliwiające weryfikację prawidłowości ich
stosowania oraz wcześniej ustalone kryteria, na podstawie których Zamawiający podejmuje
czynności. W niniejszym postępowaniu Zamawiający arbitralnie uznając, że wartość
szacunkowa zamówienia została źle ustalona, dał szansę wykonawcom prawomocnie
odrzuconym do poprawienia wyjaśnień wcześniej uznanych za niewystarczające do
wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.
Izba podkreśla, że unieważnienie czynności z 8 lutego 2024 r. w całości nie oznacza, że Izba
nakazuje Zamawiającemu udzielenia zamówienia odwołującemu. Izba nakazała
przywrócenie postępowania do etapu sprzed wadliwej czynności Zamawiającego. Dalszy
sposób prowadzenia postępowania leży w gestii Zamawiającego.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący ……………………………………………..............
……………………………………………..............
……………………………………………..............