Sygn. akt: KIO 54/24
WYROK
Warszawa, dnia 2 lutego 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Adriana Urbanik
Protokolantka:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 3 stycznia 2024
r. przez wykonawcę J. J. prowadzącego działalność gospodarczą
pod
firmą
PROJ-BUD
J.
J.
z
siedzibą
w
Białych
Błotach
w postępowaniu prowadzonym przez Gminę Białe Błota
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie czynności wyboru
oferty jako najkorzystniejszej wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum: Dromaks Sp. z o.o. z siedzibą w Lisim Ogonie i P. M.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Dromaks P. M. z siedzibą w Żytniej,
unieważnienie czynności odrzucenia oferty wykonawcy J. J. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą PROJ-BUD J. J.z siedzibą w Białych Błotach, wezwanie
o
dwołującego J. J. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PROJ-BUD J. J.
z siedzibą w Białych Błotach do złożenia wyjaśnień w zakresie wyliczenia ceny złożonej
przez niego oferty
za pośrednictwem platformy zakupowej (konta odwołującego na tej
platformie),
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty
najkorzystniejszej;
kosztami postępowania obciąża zamawiającego Gminę Białe Błota i:
zalicza
w
poczet
kosztów
postępowania
odwoławczego
kwotę
000 zł 00 gr (słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę J. J. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą PROJ-BUD
J. J.
z siedzibą w Białych Błotach tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Gminy Białe Błota (ul. Szubińska 7, 86-005 Białe
Błota) na rzecz odwołującego wykonawcy J. J. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą PROJ-BUD J. J. (ul. Nizinna 1, 86-005 Białe Błota) kwotę
zł 19 gr (słownie: czternaście tysięcy czterysta pięćdziesiąt siedem
złotych dziewiętnaście groszy) obejmującą kwotę uiszczonego przez
odwołującego wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika i kosztów
związanych z dojazdem na wyznaczone posiedzenie i rozprawę.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ………………………….…
Sygn. akt: KIO 54/24
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu w trybie
podstawowym pn.
„Remont odcinka ulicy Bydgoskiej w Zielonce w granicach działek o nr ew.
155/10, 155/11 i 155/12 obr. Zielonka
”, nr referencyjny: RZP.271.57.2023.ZP2, zostało
wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu
17.11.2023 r. pod nr 2023/BZP 00499382 przez Gmin
ę Białe Błota, ul. Szubińska 7,
005 Białe Błota, zwaną dalej: „Zamawiającym”.
Do wyżej wymienionego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
zastosowanie
mają przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605, z późn. zm.), dalej „ustawy Pzp”.
Dnia 03.01.2024 r.
(wpływ do Prezesa KIO w wersji elektronicznej podpisane
podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej - ePUAP)
odwołanie złożył wykonawca J. J. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PROJ-
BUD J.J.(ul. Nizinna 1, 86-
005 Białe Błota), zwany dalej także „Odwołującym”, wobec
czynności i zaniechań Zamawiającego, polegających na:
1. badaniu i ocenie ofert, w tym zwłaszcza oferty złożonej w postępowaniu przez
Odwołującego,
2. odrzuceniu przez Zamawiającego oferty Odwołującego z uwagi na rzekome
nieprzedłożenie przez niego w terminie wyjaśnień w zakresie ceny oferty a tym samym - jako
zawierającej rażąco niską cenę, pomimo iż wykonawca nie został wezwany przez
Zamawiającego do złożenia wyjaśnień w tym przedmiocie,
3. zaniechaniu prawidłowego i zgodnego z przepisami oraz postanowieniami SWZ
wezwania
Odwołującego przez Zamawiającego do złożenia wyjaśnień w przedmiocie
wyliczenia ceny złożonej oferty,
ewentualnie
4. wezwaniu Odwołującego przez Zamawiającego do złożenia wyjaśnień
w przedmiocie wyliczenia
ceny złożonej oferty z naruszeniem przepisów postępowania
i postanowień SWZ, a w konsekwencji
5. wyborze przez Zamawiającego jako oferty najkorzystniejszej oferty konsorcjum
wykonawców Dromaks Sp. z o.o. z siedzibą w Lisim Ogonie i P. M. Dromaks (dalej
Konsorcjum
DROMAKS) pomimo iż to oferta Odwołującego była najkorzystniejszą spośród
ofert złożonych w postępowaniu i niepodlegających odrzuceniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp w zw. z art. 224 ust. 6 w zw. z art. 224 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp w zw. z art. 61 ust. 1 ustawy Pzp, w zw. z art. 64 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1
ustawy Pzp
w zw. z art. 61 § 1 i 2 kc w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na rzekome niezłożenie przez niego w terminie
wyznaczonym przez Zamawiającego wyjaśnień w przedmiocie ceny oferty, a tym samym
z uwagi na fakt, iż złożona przez niego oferta zawiera rażąco niską cenę, podczas gdy
Odwołujący nigdy nie został skutecznie wezwany do złożenia takich wyjaśnień
a w konsekwencji nie
uzyskał możliwości obalenia ewentualnego domniemania, iż jego
oferta zawiera cenę rażąco niską, co wykluczało uznanie ceny złożonej przez niego
oferty a priori za rażąco niską i odrzucenie jego oferty;
2. art. 224 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z art. 61 ust. 1 ustawy Pzp, w zw. z art. 64 ustawy
Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp
w zw. z art. 61 § 1 i 2 kc w zw. z art. 16 pkt 1
ustawy Pzp
, poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego w sposób zgodny z
przepisami ustawy Pzp oraz postanowieniami SWZ, tj. z wykorzystaniem przewidzianych
przez Zamawiającego środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem konta
użytkownika przypisanego do Odwołującego wykorzystywanego w niniejszym
postępowaniu, do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny złożonej oferty;
ewentualnie
3. art. 61 ust. 1 ustawy Pzp, w zw. z art. 64 ustawy Pzp w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy Pzp
w zw. z art. 61 § 1 i 2 kc w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy Pzp, poprzez skierowanie
korespondencji w niniejszym postępowaniu (wezwania do złożenia wyjaśnień w zakresie
ceny oferty) przeznaczonej dla Odwołującego w sposób niezgodny z zasadami
określonymi w SWZ i wadliwym uznaniu jej za skutecznie doręczoną, pomimo że
Odwołujący nie mógł się z nią zapoznać, a w rezultacie błędne przyjęcie, że termin w
niej wyznaczony upłynął;
a w konsekwencji:
4. art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp, poprzez dokonanie oceny oferty
Konsorcjum DROMAKS
z naruszeniem reguł uczciwej konkurencji i jej wybór jako oferty
najkorzystniejszej, podczas gdy to
oferta Odwołującego była najkorzystniejszą
niepodlegającą odrzuceniu ofertą (w świetle kryteriów określonych przez
Zamawiającego).
Mając na uwadze powyższe na podstawie art. 554 ust. 1 i 3 n ustawy Pzp
Odwołujący wniósł o:
merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie niniejszego odwołania w całości,
2. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z:
2.1. dokumentacji p
ostępowania w całości - na okoliczności wskazane w niniejszym
odwołaniu, w szczególności na okoliczność warunków zamówienia, narzędzi i zasad
komunikacji
elektronicznej narzuconych przez Zamawiającego, konta użytkownika (w
tym jego nazwy),
z którego Odwołujący prowadził komunikację z Zamawiającym i
dokonał złożenia oferty, konta użytkownika (w tym jego nazwy), na które Zamawiający
kierował ewentualną korespondencję w postępowaniu (w tym wezwanie w trybie art. 224
ust. 1 i 2 ustawy Pzp), informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu oferty
Odwołującego, sposobu i terminu powzięcia wiedzy o powyższym przez Odwołującego,
zrzutów ekranu i korespondencji otrzymanej i przekazane przez Odwołującego na jego
konto na
platformie zakupowej, wykorzystywane w niniejszym postępowaniu,
na okoliczność nieotrzymania przez Odwołującego korespondencji od Zamawiającego
dotyczącej złożenia wyjaśnień w przedmiocie ceny złożonej przez niego oferty,
nieskuteczności wezwania do ich złożenia, braku podstaw do odrzucenia jego oferty
jako zawierającej rażąco niską cenę,
nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia zaskarżonej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej a także
poprzedzających ją czynności badania i oceny ofert;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
prawidłowego wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny złożonej
przez niego oferty, z wyznaczeniem odpowiedniego terminu na ich udzielenie;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty Odwołującego
i złożonych przez niego wyjaśnień,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie
z rachunkiem, który zostanie przedłożony na rozprawie.
Zamawiający w dniu 04.01.2024 r. (przy użyciu środków komunikacji elektronicznej)
wezwał wraz kopią odwołania, uczestników postępowania do wzięcia udziału w
postępowaniu odwoławczym. Do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden
wykonawca.
W dniu 24.01.2024 r.
odpowiedź na odwołanie wniósł środkami komunikacji
elektronicznej Zamawiający, w której w szczególności wniósł o oddalenie odwołania w
całości,
dopuszczenie dowodów powołanych w treści odpowiedzi na odwołanie, zasądzenie
od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kosztów postępowania w tym kosztów
zastępstwa procesowego według rachunków złożonych na rozprawie.
W dniu 29.01.2024 r. podczas rozprawy
w szczególności:
Zamawiający podtrzymał stanowisko jak w odpowiedzi na odwołanie, złożył wniosek
o zasądzenie kosztów postępowania (faktury z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika
i kosztów dojazdu złożył przy odpowiedzi na odwołanie);
Odwołujący podtrzymał stanowisko jak w odwołaniu, złożył wniosek o zasądzenie
kosztów postępowania wraz z fakturą z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika i kosztów
dojazdu.
Skład
orzekający Krajowej
Izby Odwoławczej
po
zapoznaniu
się
z przedstawionymi
w postępowaniu odwoławczym dowodami, po wysłuchaniu
oświadczeń, jak i stanowisk stron złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy,
ustalił i zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby ustalił, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 ustawy Pzp, zaś wykonawca
wnoszący odwołanie posiadał interes w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, uprawniający
do jego złożenia.
Skład orzekający Izby, działając zgodnie z art. 542 ust. 1 ustawy Pzp, dopuścił
w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania o zamówienie publiczne
nadesłanej przez Zamawiającego, a także zawnioskowane w odwołaniu, odpowiedzi
na odwołanie, złożone przez strony na rozprawie.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
także stanowisko wynikające ze złożonych pism, to jest odwołania, odpowiedzi na
odwołanie, oraz stanowiska i oświadczenia stron, złożone ustnie do protokołu.
Odnosząc się do podniesionych w treści odwołania zarzutów, stwierdzić należy,
że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba dokonała następujących ustaleń:
Zgodnie z pkt 12.1 i 12.4
„SPOSÓB KOMUNIKACJI ORAZ WYMAGANIA
FORMALNE DOTYCZĄCE SKŁADANYCH OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW" SWZ w
Tomie I
„INSTRUKCJA DLA WYKONAWCÓW”:
„12.1. W postępowaniu komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami, w tym
składanie wszelkich oświadczeń, wniosków, zawiadomień oraz informacji odbywa się
elektronicznie za pośrednictwem platformy zakupowej OpenNexus dostępnej pod
adresem
https://platformazakupowa.pl/pn/bialeblota
i
formularza
„WYŚLIJ
WIADOMOŚĆ” dostępnego na stronie dotyczącej danego postępowania. Za datę
wpływu oświadczeń, wniosków, zawiadomień oraz informacji przyjmuje się datę ich
wczytania na platformie. W korespondencji kierowanej do Zamawiającego Wykonawca
powinien posługiwać się numerem sprawy określonym w SWZ.
Jeżeli Zamawiający lub Wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia
oraz informacje przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy
o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej strony
niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania.”.
W przedmiotowym
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oferty złożyło
trzech wykonawców, w tym Odwołujący.
W dniu 05.12.2023 r. pismem z dnia 04.12.2023 r.,
wysłanym na adres mailowy
wskazany w pkt 14 w ofercie:
„[email protected]”, Zamawiający wezwał
Odwołującego do udzielenia wyjaśnień dotyczących ceny zaoferowanej w ofercie, w terminie
do dnia 07.12.2023 r. Zamawiaj
ący wskazał w tym piśmie, że wyjaśnienia należy złożyć
w formie elektronicznej za pośrednictwem platformy zakupowej w miejscu udostępnienia
SWZ.
Wygenerowana z dnia 05.12.2023 r.
historia korespondencji z wykonawcą:
PROJBUD DROGOWNICTWO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
(dowód
przedstawiony
przez
Zamawiającego)
potwierdza,
że
na
adres:
– J. J. w dniu 05.12.2023 r. wysłano wezwanie do złożenia wyjaśnień i tego dnia wiadomość
została odczytana.
Odwołujący do wyznaczonego terminu do dnia 07.12.2023 r. nie udzielił żądanych
przez Zamawiającego wyjaśnień.
W dniu 29.12.2023 r. na stronie prowadzonego p
ostępowania Zamawiający
zawiadomił o wyborze oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu oferty Odwołującego (dalej
„Informacja”). W Informacji podał w szczególności: „W wyniku przeprowadzonego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym, o którym mowa
w ust. 275 pkt 1 ustawy Pzp, jako ofertę najkorzystniejszą wybrano: Ofertę nr 2 złożoną
przez
Konsorcjum: Lider: DROMAKS Sp. z o.o. , ul. Wyczynowa 4, 86-065 Lisi Ogon Partner:
DROMAKS P.M.
, ul. Żytnia 25, 85-356 Bydgoszcz (…)” i dalej: „W wyniku
przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego
w trybie podstawowym, o którym mowa w ust. 275 pkt 1 ustawy Pzp, dokonano odrzucenia:
Ofertę nr 3, złożoną przez Wykonawcę:
PROJ-BUD J. J., ul. Nizinna 1, 86-
005 Białe Błota
Uzasadnienie faktyczne i prawne odrzucenia ww. oferty:
1) faktyczne:
W dniu 05.12.2023 r. (pismo z dnia 04.12.2023 r.) Zamawiający zwrócił się
do Wykonawcy o udzielenie wyjaśnień dot. ceny zaoferowanej w ofercie. Wykonawca do
wyznaczonego terminu (tj. 07.12.2023 r.) nie przysłał żadnej odpowiedzi, nie przedłożył
żadnych dokumentów oraz nie wyjaśnił sposobu obliczenia ceny. W związku z powyższym,
zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 8 Zamawiający odrzuca ofertę Wykonawcy, która zawiera
rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
2) prawne: Oferta nr 3 Wykonawcy PROJ-BUD J. J.Ja podlega odrzuceniu
na podstawie z art. 226 ust. 1 pkt. 8) ustawy Pzp -
Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli
„zawiera rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia”.”.
Spór dotyczył tego, czy SWZ dopuszczała możliwość wysłania przez Zamawiającego
wezwania do wyjaśnienia ceny oferty na adres mailowy wykonawcy, wskazany w ofercie.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania (art. 552 ust.1 ustawy
Pzp), oceniając wiarygodność i moc dowodową po wszechstronnym rozważeniu zebranego
materiału dowodowego (art. 542 ust. 1 ustawy Pzp), Izba stwierdziła, co następuje.
W
pkt 12.1 i 12.4 „SPOSÓB KOMUNIKACJI ORAZ WYMAGANIA FORMALNE
DOTYCZĄCE SKŁADANYCH OŚWIADCZEŃ I DOKUMENTÓW" SWZ w Tomie I
„INSTRUKCJA DLA WYKONAWCÓW Zamawiający określił zasady komunikacji
z wykonawcami oraz wymagania formalne
dotyczące składanych dokumentów.
W ocenie Izby, na podstawie
postanowień pkt 12.1 SWZ Tom I, w postępowaniu
komunikacja między Zamawiającym a wykonawcami co do zasady (w tym składanie
wszelkich oświadczeń, wniosków, zawiadomień oraz informacji – katalog otwarty) odbywa
się elektronicznie za pośrednictwem platformy zakupowej OpenNexus dostępnej pod
adresem https://platformazakupowa.pl/pn/bialeblota i formularza „WYŚLIJ WIADOMOŚĆ”
dostępnego na stronie dotyczącej danego postępowania. Z kolei w pkt 12.4 SWZ Tom I
Zamawiający wskazał, że zawiadomienia, oświadczenia, wnioski oraz informacje (katalog
zamknięty) mogą Zamawiający i wykonawca przekazywać przy użyciu środków komunikacji
elektronicznej
w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, a każda ze stron na żądanie
drugiej strony niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania. Jak wyjaśniał Zamawiającyz, to
postanowienie w pkt 12.4 SWZ Tom I
pozwoliło mu na wysłanie wezwania do wyjaśnienia
ceny oferty
za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wykonawcy wskazany w
ofercie.
Odwołujący w ocenie Izby wykazał skutecznie zasadność zarzutów odwołania.
Odnośnie zarzutu 1-3 odwołania i w ich konsekwencji zarzutu 4 odwołania (podane
wyżej) w ocenie Izby zarzuty potwierdziły się.
W ocenie Izby,
wezwanie do złożenia wyjaśnień ceny oferty nie jest zawiadomieniem,
oświadczeniem, wnioskiem ani informacją lecz innym dokumentem, zobowiązującym
wykonawcę do określonej czynności, z konsekwencją odrzucenia oferty wskutek nie złożenia
wyjaśnień bądź złożenia wyjaśnień nieobalających domniemanie rażąco niskiej ceny oferty.
Zamawiający w sposób jasny określił w SWZ zasady komunikacji z wykonawcami
w postępowaniu. Wbrew twierdzeniom Zamawiającego nie mógł on zgodnie z pkt 12.4 SWZ
Tom I przekazać Odwołującemu wezwanie do złożenia wyjaśnień ceny oferty na adres
wskazany w pkt 14 oferty, bowiem komunikacja przy wykorzystaniu adresów mailowych
wykonawców podanych w ofertach dotyczyła jedynie zamkniętego katalogu rodzaju
korespondencji - zawiadomie
ń, oświadczeń, wniosków i informacji. Jak już wyżej wskazano
wezwanie do
złożenia wyjaśnień oferty nie wpisuje się w powyższy katalog zamknięty
rodzajów dokumentów, bowiem nie wynika to wprost ze SWZ, natomiast ustawa Pzp określa
konkretnie dane zawiadomienia,
oświadczenia, wnioski i informacje w postępowaniu i nie
odnosi
tych pojęć do żądania wyjaśnień - wezwania do złożenia wyjaśnień ceny ofertowej.
Zamawiający zatem powinien przekazać sporną korespondencję Odwołującemu
za pośrednictwem platformy zakupowej, jak to ustalił w pkt 12.1 SWZ Tom I.
W ocenie Izby fakt, iż Odwołujący może mieć ten sam adres mailowy wykorzystywany
do korespondencji
przy prowadzeniu działalności w różnych formach prawnych
(czy to
jednoosobowej działalności gospodarczej czy to spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością) nie jest istotne w niniejszej sprawie. Nie było sporne między stronami,
że Zamawiający nie przesłał wezwania za pośrednictwem platformy zakupowej, a przesłał
na adres mailowy podany w ofercie wykonawcy.
Zamawiający sam wyjaśnił, że nie
weryfikował adresata wysyłanej korespondencji i korzystał jedynie z adresu mailowego w
ofercie, a nadto
załączył do odpowiedzi na odwołanie dowód na przekazanie korespondencji
podmiotowi trzeciemu -
PROJBUD DROGOWNICTWO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ
ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, nie zaś Odwołującemu.
Jedynie na marginesie w świetle powyższego zauważyć należy, że Odwołujący
wskazywał na niemożność zapoznania się z treścią wezwania, bowiem na adres mailowy
otrzymał jedynie informację o możliwości zapoznania się z treścią wezwania ale na koncie
platformy zakupowej podmiotu trzeciego.
Zamaw
iający zatem niezasadnie ustalił rażąco niską cenę oferty Odwołującego
i odrzucił ofertę wobec niezłożenia wyjaśnień, bowiem Zamawiający niezgodnie z SWZ
przekaza
ł wezwanie do wyjaśnień rażąco niskiej ceny (na adres mailowy wykonawcy podany
w ofercie,
a powinien za pośrednictwem platformy zakupowej na konto wykonawcy
na tej platformie),
a następnie niezgodnie z odpowiednimi przepisami prawa (jak w zarzutach
odwołania) dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty.
Zamawiający zatem naruszył zarzucane mu w odwołaniu przepisy ustawy Pzp i kc.
Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.
W tym stanie rzeczy Izba
uwzględniła odwołanie na podstawie art. 553 zdanie
pierwsze ustawy Pzp
oraz orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
postępowania - na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu
§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. poz. 2437). Na koszty
postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez Odwołującego w wysokości
00,00 zł i uzasadnione koszty stron postępowania odwoławczego. Wobec uwzględnienia
odwołania w całości koszty ponosi Zamawiający. Izba zasądziła od Zamawiającego na rzecz
Odwołującego koszty, o których mowa w § 5 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania, to jest koszty związane z dojazdem na wyznaczone posiedzenie, rozprawę
857,19 zł) i wynagrodzenia pełnomocnika we wnioskowanej wysokości (3 600,00 zł),
określonej w § 5 pkt 2 lit. a i b tegoż rozporządzenia, na podstawie wniosku Odwołującego
o zas
ądzenie tych kosztów i złożonej faktury.
Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak w sentencji.
Przewodnicząca: ………………………….…